Start > Ritul latin > Per aspera ad astra… prin cruce la viață

Per aspera ad astra… prin cruce la viață

21 March 2008
3,450 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Vinerea Mare

Ce este acel “ceva” după care tânjim cu toții? Care este dorul nostru cel mai adânc/profund? Care e dorința noastră cea mai mare? Dacă este să pătrundem prin labirintul dorințelor și dorurilor noastre, care ar cea/cel mai mare? Dacă luăm în calcul persoanele în plină vârstă, nu cele dezamăgite de prea multă suferință și de prea mulți și prea grei ani ce li s-au dat să-i trăiască, cred că nu greșesc că toți, în tinerețe sau în floarea vârstei nu-și doresc decât să trăiască, și nu oricum, ci să simtă că trăiesc pe deplin. Toți și-ar dori să fi găsit izvorul vieții cu adevărat, din care să soarbă la nesfârșit.

Răspunsul pe care noi, creștinii, îl oferim oamenilor pentru această întrebare și acest dor este imaginea și realitatea Răstignitului. Este o Evanghelie, în care persoana centrală moare în chinuri pe cruce. Este pentru toți aceia care au căutat viața în direcția greșită cu siguranță un răspuns fără nici un sens, care nu spune absolut nimic. Prin acest răspuns, omul modern plin de doruri și căutări dintre cele mai ciudat și inedite nu prea primește nici o soluție sau ușurare. Dar dumneavoastră ce vă spune imaginea pe care o avem azi în centrul Evangheliei? Se poate fundamenta și construi un destin, o viață, pornind de la ea?!

Este foarte relevantă pentru noi istorisirea conform căreia odată Dumnezeu sosește într-un sat în care descoperă clădirea unei biserici. El o vizitează scurt, dar nu poate suporta prea mult imaginea tulburătoare a Răstignitului care domina întreaga biserică și, de aceea, repudiază și părăsește biserica. Cărțile sfinte și crucile și se așează mai degrabă cu dragă inimă pe o bancă în soare, alături de mulți alți necreștini.

Exact așa gândește omul modern pentru care crucea și Răstignitul vor avea întotdeauna ceva deranjant, scandalos, care nu se potrivește cu toate preocupările noastre mondene și, mai mult, omul modern gândește că exact așa trebuie să fie și să se comporte și Dumnezeu: plin de viață, departe de orice suferință, trăind în pură și veșnică plăcere. Mai degrabă ne-am duce și noi pe o bancă în soare, decât într-o biserică rece, întunecoasă, în care să așteptăm ca Dumnezeu să ni se arate.

Chiar dorința noastră oarbă de a trăi, chiar propriile noastre căutări disperate după ceea ce să ne poată împlini, chiar acestea ne fac orbi pentru un adevăr cutremurător: singura punte spre cer, singurul drum spre viață, spre împlinire, spre plinătatea vieții este CRUCEA.

Omul care se îndepărtează în mod voit de Dumnezeu, creatorul vieții și singurul care ne susține în viață, caută de fapt “dumnezei” pe placul său și de aceea i se va părea întotdeauna drumul de întoarcere spre adevăratul Dumnezeu foarte dureros. Nu există alt drum spre adevărata bucurie: trebuie să ne eliberăm de strânsoarea falselor realități și bucurii în care s-a scufundat omul modern, chiar dacă ni se pare aceasta prea dureros și parcă împotriva firii, împotriva adevăratei bucurii și adevăratului chef de viață. Războaie, invidii, gelozii, moarte, jafuri, furturi, răpiri… Toate acestea ne compun realitatea în care ne place să trăim și de care ne este atât de greu să ne rupem. De când l-am pierdut pe Dumnezeu din ochi, am îmbrățișat un stil de viață care presupune doar brutalitate, la toate nivelurile, o brutalitate alimentată de mândrie, invidie și toate celelalte lucruri fără sens care au constituit scenariul adevărat al condamnării lui Dumnezeu la moarte, nu numai o dată, în urmă cu 2000 de ani, dar de atunci în fiecare clipă trăită fără el.

Iată inițiativa lui Dumnezeu: el însuși îndură suferința și moartea pentru noi. El ne vrea liberi pentru el. Trebuie însă să o dorim și noi! Este evident că Răstignitul e singurul la care este izvorul vieții. Acesta este adevărul: în Cruce este viața, în Cruce este mântuirea.

Ce reprezintă așadar imaginea Răstignitului? Pentru unii e prilej de scandal, dar pentru noi este imaginea mântuirii. Nu există altă cale spre viață, decât acela pe care a mers însuși Isus Cristos. Pentru noi este mult mai ușor, pentru că este deja bătătorit. Cristos, prin crucea sa, ne-a eliberat drumul.

Cel ce vrea să găsească și să trăiască cu adevărat Paștele, Sărbătoarea învierii și a vieții, nu o poate găsi sărind peste Vinerea Sfântă. Iar cel care în imaginea Celui Răstignit îl vede deja pe Cel Înviat, este cu adevărat liber, eliberat de tot ceea ce l-ar putea îndepărta de adevărata viața, în plinătatea ei.

Ritul latin