Start > Ritul latin > A celebra Sfintele Paști

A celebra Sfintele Paști

20 March 2008
2,658 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Învierea Domnului

Nu se întâmplă nimic…

Expresia mi s-a întipărit în memorie încă de copil: “a trăi Paștele”. În satul meu parohul, de-a lungul întregului Post, bătea insistent asupra acestui punct: datoria fiecărui bun creștin de a “trăi Paștele”. Și invita femeile să colaboreze, solicitând, convingând, îndemnând, chiar dacă puțin forțând pe cei mai recalcitranți (dintre care nu lipsea cineva, chiar și în cele mai bune familii). De fapt mulți oameni, ca urmare a insistențelor, protestelor, a mâhnirilor și chiar a amenințărilor soțiilor, se hotărau să “trăiască Paștele”.

Era organizată o celebrare exclusiv pentru ei – nu se puteau amesteca cu femeile, ar fi fost puțin umilitor!… -, când era încă întuneric, în deplină clandestinitate. Își luau o mină bizară pentru a masca ceea ce socoteau o “slăbiciune”. O spovadă rapidă și neplăcută (și jenantă pentru preot: am experimentat chiar din primii ani de preoție), o împărtășire între un șovăielnic și un resemnat (dacă priveai unele chipuri, aveai impresia că erau gata să înghită un medicament amar). Apoi, pentru a schimba impresia ironică, toți se precipitau acasă cu senzația de a fi eliberați de o greutate plictisitoare.

Au plătit impunerea cea mai împovărătoare – chiar neplăcută – în ceea ce privește religia. Acum totul era la post, în regulă. Ca o mică intervenție chirurgicală, din păcate necesară, dar care tindea să se amâne cât mai mult posibil, și care totuși se transforma îndată într-o stare de anestezie aproape totală.

“A trăi Paștele” era minimul care era cerut celui care avea numele propriu scris în registrul botezaților. Cel puțin o dată pe an. “Acela nu a trăit nici măcar Paștele”, se murmura în cercul celor pioși apropo de unul care a refuzat să pășească pragul bisericii chiar cu această ocazie. Cel puțin la Paști. Am auzit pe o vecină a mea care țipa astfel la bărbatul ei: – Dar ce istorie! Rău nu-ți face… Și apoi nu se întâmplă nimic, stai liniștit: nu se năruie lumea! Și acela, încurajat, chiar dacă clătinând din cap, se furișa pe stradă.

Teama de a te lăsa surprins de lumină

Și, dimpotrivă, este așa. La Paști se năruie lumea. La Paști are loc sfârșitul lumii! Dacă “trăim Paștele”, nimic nu mai merge înainte ca mai întâi. Totul se schimbă. Se aruncă gândurile obișnuite și să fie prezente alte gânduri (“Dacă ați înviat cu Cristos… cugetați la cele de sus, nu la cele de pe pământ”, ne îndeamnă Paul scriind către Coloseni). Dacă se aruncă drojdia “expirată”, râncedă, incapabilă de a dospi ceva, și se plămădește în chip total diferit propria viață (“Îndepărtați drojdia veche, pentru a fi un aluat nou…”, recomandă tot Paul pe Creștinii din Corint).

Marea și radicala curățenie a Paștelui trebuie să aibă loc, înainte de tot, în inimi. În familia ebraică, la vigilia sărbătorii, se săvârșea o sârguincioasă inspecție (bediqah) în toată casa, străduindu-se să înlăture chiar și cel mai mic fragment de pâine dospită. Pentru noi, este vorba de a elimina vechile obiceiuri, vechile ranchiuni, vechile tendințe, vechile interese. Nu se trăiește Paștele fără o hotărâtă ruptură cu trecutul. O ruptură expresia sa cea mai evidentă în spovadă, prin care manifestăm voința de a muri pentru păcat și să înviem la viață, la credință, la pace, la iertare, la iubire, la bucurie, la speranță. În Euharistie nu se înghite un medicament amar, ci ne împărtășim cu Pâinea care hrănește viața nouă: o pâine a fraternității, a sincerității, a dreptății, a solidarității, a împărtășirii.

“A trăi Paștele” nu înseamnă a schimba hainele, ci a schimba viața. Să ieșim “afară” din mormintele noastre, uimiți, cu o mare dorință de a râde, de a dansa, de a cânta. Dumnezeu a “făcut să fie trăit Paștele” pentru poporul său, eliberându-l din sclavie. Dumnezeu, mai ales, “a făcut să fie trăit Paștele” pentru propriul Fiu, făcându-l să iasă din mormânt (“Dumnezeu l-a înviat a treia zi”, vestește Petru centurionului roman Corneliu convertit, așa cum este relatat în prima lectură de astăzi).

Dacă a fi creștin, a avea credință, înseamnă a crede în învierea lui Cristos, putem să adăugăm și că a crede în învierea lui Cristos înseamnă a accepta ca totul să se schimbe. Înseamnă a accepta de a deveni înviați: morți pentru tristețile, angoasele, fricile, plânsetele noastre, eliberați de resentimentele, de egoismele, de interesele, de violența noastră, și înglobați în viața nouă pe care ne-o oferă Cristos, chemați să intrăm, uimiți, într-o lume nouă, să cercetăm totul. Poate acesta este tocmai paradoxul Paștelui: a regăsi aceleași lucruri de mai înainte, dar noi, “diferite”.

Mă întreb adesea pentru ce este așa de greu de a deschide anumite guri și a le elibera, pentru a face să explodeze în ele alleluia pascal cu toată forța sa. Cel mult este scos un suspin, o plângere, un bombănit. Fapt este că, în ciuda aparențelor, nu moartea ne produce teamă. Multora le este teamă de naștere. Puțini au curajul de a trăi, până acum, experiența învierii. “A trăi Paștele” nu este minimul experienței creștine, ci maximul. Probabil l-au intuit deja unii oameni din satul meu. Care se grăbeau să se întoarcă acasă, ca niște clandestini, după ce și-au făcut “datoria” lor. De ce atâta grabă? Poate frica de a se lăsa surprinși de lumină…

Trebuie să-L înviem

Trebuie ca și noi să-L înviem. Să-L facem să iasă din mormântul în care L-am închis. Să-L eliberăm de bandajele prejudecăților noastre, de decepțiile noastre, de frustrările noastre. Să-L curățim de imaginile caricaturale cu care am deformat chipul său. Să-I permitem să fărâme schemele și viziunile meschine în care L-am încarcerat. Dumnezeu izolat în biserică. Ostatic al riturilor noastre formale. Adormit de cântările noastre plângăcioase. Supravegheat special pentru ca să nu deranjeze liniștea publică și să se atingă de programul de “onoruri” pe care le-am stabilit noi.

Vrem să-i permitem acestui Dumnezeu să redevină Dumnezeu în noi? Vrem să consimțim să se manifeste, nu așa cum pretindem noi cum să fie, ci așa cum este? Vrem să-i acordăm libertatea de a săvârși, nu lucrurile pe care le hotărâm noi – și pe care noi înșine, suntem în stare de a le face – dar cele “imposibile” pe care numai el este capabil să le realizeze? Acceptăm ca el să se reveleze mult mai bine decât suntem noi obișnuiți să-l descriem, mai fraged decât reușim noi să ne imaginăm? Acceptăm ca el să ne ofere o bucurie, o pace, o calitate și o plinătate și o intensitate de a trăi pe care noi nu îndrăznim nici să bănuim?

Poate acesta este Paștele. A descoperi că Dumnezeu nu suportă mormântul în care l-am condamnat, închisoarea (infinitele închisori) în care l-am închis. A cerceta acel mormânt, nu pentru a-l regăsi, dar pentru a descoperi că El, din fericire, nu mai este acolo. Și, urmându-l în lumina pascală, să găsim curajul de a murmura: Dumnezeul meu, cum te-am redus… Și a lua în serios ceea ce spune Mariei din Magdala: Nu mă reține… (Io 20, 17). Poate vom reuși să rezistăm ispitei de a-l atinge, aducându-l înapoi, apropiindu-ne de el, ținându-l sub strictă supraveghere. “A trăi Paștele” înseamnă și acceptarea riscului unui Dumnezeu care nu se resemnează să fie mort, nu stă într-o parte unde l-am așezat noi.

Trebuie să-L relatăm

“Mergeți și vestiți…” (Mt 28,19). “A trăi Paștele”, în sfârșit, înseamnă a relata, a duce vestea. Acea veste trebuie s-o avem întipărită pe față. Sf. Augustin, într-o pagină sugestivă, povestește că în noaptea vigiliei Pascale păgânii nu reușeau să adoarmă, pradă agitației, și cu o ciudată neliniște (și, poate, chiar cu un pic de invidie). În dimineața următoare, pe stradă, se întâmpla să întâlnească creștini proaspăt botezați, cu chipul strălucitor, transfigurat de lumina celui Înviat.

“La acea apariție – ne asigură Augustin – mulți îl recunoșteau pe Cristos”. Poate că povestirea să conțină unele trăsături retorice. Rămâne faptul, totuși, că pentru a ști dacă cineva “a trăit Paștele”, nu ar mai trebui să-l întrebăm. Ar trebui să-l vedem! În satul meu, în timpul copilăriei mele, nu era tocmai cazul. Nu mai știu acum. Nu mai știu ce se întâmplă în alte locuri.

Mai înainte este insesizabil

Și să încetăm odată de a sta să fixăm acel mormânt gol, și de a face noi speculații. Specificul credinței creștine în învierea lui Cristos nu este fondată pe faptul că mormântul este gol. Un mormânt gol echivalează cu un mormânt sigilat. Poate fi fost un furt, o înșelăciune, un truc. Un creștin – cum observă G. Becquet – “este invitat să creadă în puterea celui Înviat asupra morții și în ființa sa prezentă în universul oamenilor. Atunci începe o viață nouă care merge din descoperire în descoperire”.

Este inutil de a merge în locurile mormântului gol, ca niște curioși leneși. Acolo se observă numai absența. În timp ce Isus este “în altă parte”. Și continuă să se manifeste în chip imprevizibil. Cel Înviat este mereu “în altă parte”, mai înainte, inimaginabil. Și nu mai poate fi cuprins total. În această perspectivă, “a trăi Paștele” reprezintă o lucrare care nu se încheie niciodată.

Ritul latin