Start > Ritul latin > Testamentul Înălțării

Testamentul Înălțării

20 March 2008
1,489 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VII-a după Paște (Anul A)

Înainte de Înălțare, Isus ne-a lăsat testamentul său plin de iubire.

Evanghelia de azi ne prezintă din nou “testamentul lui Isus” în formă de rugăciune, spre a-l cunoaște mai bine. Cu “gură de moarte” cere de la Tatăl ceresc să se folosească de atotputernicia lui, ca să i se împlinească testamentul său.

Isus cere să fie preamărit cu slava pe care a avut-o la Tatăl înainte de a fi fost creată lumea și să i se împlinească ruga pe care o face pentru cei care i-au fost dați de Tatăl ca să-i conducă la viața veșnică, ca să fie una cu Tatăl și cu Fiul.

Opera mântuirii este de durată; cere timp și de aceea Isus dă lămuriri asupra obținerii ei. Viața veșnică începe prin cunoașterea unui singur Dumnezeu prin Cristos. Cristos a făcut tot ce trebuia făcut pe acest pământ ca Dumnezeu să fie cunoscut. Isus însuși, ca om, a început și a desăvârșit cunoașterea lui Dumnezeu prin credință (cf. Evr 12,1). Cei aleși de Tatăl, conform planului său veșnic de mântuire a omului, au primit cuvântul și au cunoscut numele lui Dumnezeu, care este “Emanuel”; ei știu că Isus este trimisul lui Dumnezeu. Este necesar ca Isus să se întoarcă la Tatăl, pentru ca ceea ce ucenicii “știu” și “cred” despre Isus ca trimisul Tatălui, să se schimbe în credința că el este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, fiindcă ei sunt în lume. Deci este necesar ca Înălțarea să realizeze trecerea de la știința și credința într-un Cristos istoric la întâlnirea personală cu Fiul lui Dumnezeu și să primească slava pe care Tatăl i-a dat-o: pe Duhul Sfânt. Duhul Sfânt este “slava” pe care Fiul o are de la Tatăl înainte de întemeierea lumii, pe care Fiul a dat-o ucenicilor săi ca prim dar al învierii (cf. In 20,22), slavă pe care ucenicii au dat-o Bisericii prin impunerea mâinilor și pe care Biserica ne-o dă și nouă ca să credem, să avem viață, să-l cunoaștem pe Tatăl și să formăm o unitate: “Slava, pe care mi-ai dat-o, eu le-am dat-o lor, ca să fie cu noi într-o unire. Eu în ei și tu în mine, ca să fie desăvârșiți în unire” (In 17,22-23).

Darul, pe care Cristos îl cere în rugăciune pentru noi este “gloria” de a se ști crezut, de a fi darul vieții veșnice, darul care duce la cunoașterea Tatălui, Duhul Sfânt. Spune sfântul Grigore de Nisa: “Legătura acestei uniri este o glorie autentică. Nimeni nu poate tăgădui că Duhul Sfânt se numește “glorie” (Om 15; PG 44, 1115-1118).

Ucenicii au cunoscut această Glorie, creștinii, Biserica întreagă trebuie s-o cunoască până la sfârșitul lumii.

Creștinul este acela care cunoaște în sens biblic: realizează o intimitate spirituală.

Cunoașterea din credință este superioară celei din știință, deoarece schimbă viața prezentă. Viața pământească a lui Isus apare ca un rezultat al cunoașterii Tatălui prin credință. În evanghelia duminicii trecute am consemnat faptul că Isus a pus cunoașterea Tatălui în păzirea poruncilor. Acum Isus pune cunoașterea Tatălui în propria viață. Îl putem cunoaște pe Tatăl, dacă cunoaștem viața lui Isus de pe acest pământ, adică dacă trăim asemenea lui… Isus se roagă ca ucenicii să continue pe pământ felul său de viață, intimitatea cu Tatăl în Duhul Sfânt.

Isus spune că se roagă pentru ucenici și nu pentru lume. Exclude Isus lumea din rugăciunea sa? N-a venit pe pământ pentru mântuirea lumii?

Cuvântul “lume”, pe care Cristos l-a folosit deseori, nu indică decât indirect pe unii oameni, ci întreg cosmosul, bogățiile materiale și plăcerile legate de ele, ca: “Ce i-ar folosi omului dacă ar câștiga lumea întreagă dar sufletul și l-ar pierde? (Mc 8,36). Acela care trece drept “principele acestei lumi” (Mt 9,34) – diavolul – caută să pună în sufletele oamenilor necredința în cuvântul divin și credința în bunurile vremelnice, lumești. Dar Isus s-a rugat pentru ucenici și pentru acei care vor crede în cuvântul lor (cf. In 17,20).

Cei care resping adevărul revelat, păcătuind împotriva Duhului Sfânt, păcătuiesc împotriva slavei lui Cristos, a căror păcat nu se iartă nici în veacul acesta și nici în cel viitor (cf. Mc 3,29). Aceștia sunt cuprinși în cuvântul “lume”, fiindcă, în loc să-și spiritualizeze trupul, ei și-au materializat sufletul și s-au autoexclus de la Împărăția lui Dumnezeu. Rugăciunea pentru ei este zadarnică. Noi nu știm cine sunt aceștia și avem datoria să ne rugăm pentru toți păcătoșii, dar Cristos îi cunoaște și de aceea a spus că “Mai ușor va trece cămila prin urechea acului decât să intre cel bogat în Împărăția cerurilor” (Mt 19,24).

Sfântul apostol Petru arată necesitatea cunoașterii lui Cristos istoric pe calea suferinței, ca apoi să poată fi cunoscut pe calea credinței și în cele din urmă pe calea viziunii beatifice din cer.

Suferința este aceea care capacitează natura umană ca să primească darul Duhului Sfânt spre a vedea supranaturalul. Dar această suferință nu trebuie să fie ca aceea pe care o simt răufăcătorii ca pedeapsă pentru nelegiuirile lor, ci ca pe o adevărată suferință creștină, după exemplul lui Cristos, care “în forma (condiția) lui Dumnezeu fiind… s-a smerit și a luat forma sclavului” (Fap 2,6-7), a suferit nevinovat pentru cei vinovați.

Sfântul Petru pune în evidență faptul că cei din lume, care și-au animalizat trupul și și-au materializat sufletul, vor persecuta pe creștini, fiindcă aceștia, prin felul lor de viață, spiritualizându-și trupul, pun în evidență o valoare care este o continuă dojană a acelora care degradează adevăratele valori umane: unirea pe baza iubirii. Suferința pentru valorile creștine, pentru numele lui Isus, va fi mereu un izvor de fericire, preludiul fericirii veșnice, deoarece Cristos este acela care se roagă pentru ucenici. Cristos înviat îi va face să preguste bucuria slavei sale la Rusalii, trimițându-l pe Duhul Sfânt în formă solemnă.

Creștinului nu-i este îngăduit să se plângă niciodată de suferință. Dacă suferă ca vinovat, să se bucure că poate ispăși pentru propria mântuire; dacă suferă nevinovat, să se bucure și mai mult, fiindcă suferința sa este “creștină”, adică unită cu suferința lui Cristos și capătă putere de mântuire prin iubirea față de frații săi.

Apostolii au fost primii care au dus la îndeplinire testamentul Înălțării, testament dat pe muntele Măslinilor, acolo unde Cristos însuși și-a început opera mântuirii prin rugăciune, întristare, zbucium și sudoare de sânge (cf. Lc 22,44).

Când autorul Faptelor apostolilor, sfântul Luca, menționează că Isus s-a înălțat la cer de pe muntele Măslinilor, nu urmărește să ne dea date istorice și topografice, ci rațiuni teologice spre a-l cunoaște mai bine pe Isus. Profetul Zaharia (14,4) anunțase cu sute de ani mai înainte că în ultimele zile Mesia va apare pe muntele Măslinilor ca să lupte pentru “slava” Ierusalimului. Autorul pune faptul Înălțării lui Isus de pe muntele Măslinilor ca pe o luptă a lui Isus, acum ca pe un asalt asupra Cerului, ca Ierusalimul să creadă și să se roage pentru a se înălța, pentru a se umple de slava Tatălui și a Fiului, de Duhul Sfânt. Faptul că ucenicii intră în Ierusalim, se adună în camera de sus, se roagă stăruitor, în armonie și același lucru îl fac și femeile evlavioase în frunte cu Maria, mama lui Isus, ne arată că lupta lui Isus n-a fost zadarnică, că testamentul Înălțării a fost înțeles. Dar ultimele zile ale lui Isus, conform profeției lui Zaharia, când Isus va apare pe muntele Măslinilor ca să lupte pentru slava Ierusalimului au referire și la apariția lui din “parusie”, când, înconjurat de mărire și slavă, de îngerii cerului, va apare ca să conducă Biserica, trupul său mistic de pe pământ, să cucerească Ierusalimul ceresc (cf. Mt 25,31 ș.u.).

Testamentul Calvarului, prin care Cristos de pe cruce ne-a încredințat-o pe mama sa ca mamă a noastră (cf. In 19,26), nu se poate disocia de testamentul Înălțării, nu se poate ca mama lui Isus să nu fie în centrul rugăciunilor fraților lui Isus, a fiilor ei. Această prezență a Mariei în centrul celor care se roagă are menirea să dea nu numai “stăruință și concordanță” în rugăciune, dar mai ales capacitatea de a suferi, de a accepta ca sabia care i-a străpuns inima și i-a revelat măreția lui Isus, să străpungă și inima Bisericii și să-i reveleze măreția întâlnirii personale cu Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu, de a se dispune pentru primirea slavei depline, Duhului Sfânt, spre a cunoaște tot adevărul în legătură întoarcerea glorioasă a lui Cristos (cf. Mt 25,31); în legătură cu nimicirea definitivă a morții și suferinței; în legătură cu stăpânirea absolută a lui Cristos asupra întregului Univers (cf. 1Cor 15,26-27); în legătură cu slava la care omul însuși este chemat și care se va desăvârși numai prin cunoașterea lui Cristos glorificat.

În fond, testamentul Înălțării are în vedere glorificarea omului prin Slava pe care Cristos a adus-o Tatălui, făcându-l cunoscut așa cum este în el însuși: “Dumnezeu din Dumnezeu; Lumină din Lumină” (Crezul), fiindcă, așa cum spune sfântul Irineu: “Slava lui Dumnezeu este omul cel viu”, omul purtător de viață veșnică, omul menit să-l cunoască, să-l iubească și să-l slujească (preamărească) în veci pe Creatorul său.

Preludiul preamăririi veșnice începe pe acest pământ, când credincioșii se adună în numele lui Isus pentru celebrarea misterului Euharistic și încep această celebrare cu imnul îngeresc: “Mărire în cer lui Dumnezeu și pace pe pământ oamenilor de bunăvoință” (Lc 2,14) “Cine se roagă, se mântuiește”, adică numai cine se roagă dobândește capacitatea de a suferi ca un bun creștin pentru mântuirea lumii, pentru a aduce pace pe pământ oamenilor care sunt dispuși să primească mesajul lui Cristos, să accepte credința să intre în comuniune cu el, să primească “vinculum caritas” – Euharistia – care ne face nu numai creștini, ba chiar “Cristos”, după afirmația sfântului Augustin. Devenim “Cristos” în rugăciune: “Eu mă rog pentru ei”, ca să devenim “Cristos pe cruce” și apoi “Cristos glorios” în slava Tatălui. Nu-i rugăciune adevărată aceea care nu se face cu stăruință, adică cu efortul de a cuceri cerul, care să dispună sufletul pentru asaltul final.

Ritul latin