Start > Ritul latin > Înălțarea pecetluiește destinul Bisericii

Înălțarea pecetluiește destinul Bisericii

20 March 2008
1,085 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Înălțarea Domnului (Anul A)

Isus înviat apare pentru ultima dată ucenicilor și îi trimite în lumea întreagă cu o misiune bine definită: să învețe toate neamurile, să le boteze, să păstreze și să transmită Revelația.

Isus s-a înălțat la cer. Acesta este un adevăr de credință. Credința este dată de Dumnezeu pentru zidirea Bisericii. Sfântul apostol Paul spune clar: “Cel ce s-a coborât este același care s-a înălțat mai presus de ceruri ca să umple întreg universul”. Cu ce să-l umple? “Tot el i-a pus pe unii să fie apostoli, pe alții să fie profeți, pe unii i-a pus să fie evangheliști, pe alții să fie păstori și învățători, spre a forma sfinții, să-și îndeplinească misiunea lor, ca să fie zidit trupul lui Cristos, încât să ajungă toți la unirea în credință și la cunoașterea Fiului lui Dumnezeu” (Ef 4,10-13).

Interpretând în sens teologic înălțarea lui Isus, îngerii recomandă celor prezenți, și prin ei și nouă, de a nu sta privind spre cer, ci de a pregăti activ întoarcerea lui glorioasă prin unirea în credință și cunoașterea Fiului lui Dumnezeu. Aceasta va fi misiunea Bisericii până la sfârșitul veacurilor: trăirea în tensiune din cauza credinței între “acum și atunci”, între “vizibil și invizibil”, între “aici și acolo”. Prin înălțarea lui Isus la cer credința Bisericii capătă o dimensiune escatologică.

În ce constă și cum se poate realiza această dimensiune escatologică?

În Micul Dicționar Enciclopedic al limbii române avem trei cuvinte asemănătoare, care ne pot ajuta să ne formulăm o înțelegere a cuvântului “escathon”, ele sunt: escadră, adică o mare unitate a forțelor maritime militare; escadrila este o subunitate a forțelor aeriene militare și escadronul este o subunitate de cavalerie militară. Cuvântul escathon îl găsim în Dicționarul teologic și are înțelesul de o mare adunare de forțe și valori spirituale. Dacă forțele militare maritime, aeriene și de cavalerie au un scop bine determinat pentru această lume, forțele spirituale au un scop supranatural: cucerirea Impărăției lui Dumnezeu. Văzându-l pe Isus înzestrat cu forța spirituală a învierii, ucenicii îl întreabă: “Doamne, oare acum vei întemeia împărăția lui Israel?”

Cristos întemeiază o împărăție nouă: Biserica, a cărui cap este el și această împărăție este chemată să-și adune toate forțele și valorile spirituale izvorâte din credință, speranță și iubire spre a realiza o întâlnire cu “Cristos glorificat”, care șade de-a dreapta Tatălui, dar care la sfârșitul veacurilor va veni pe norii cerului înconjurat de mărire și de valorile cerești – îngeri și sfinți – și va conduce Biserica – trupul său mistic de pe pământ – la victoria finală: cucerirea împărăției lui Dumnezeu. De aceea a ținut Isus să spună ucenicilor că i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ.

Puterea lui Isus de pe pământ este aceea pe care o are Biserica – trupul mistic – “Cristos care vine”, nu din cer, ci vine cu Biserica, cu care se întâlnește prin credință, pe care o întărește prin Duhul Sfânt, pe care o adună prin Magisteriul și o păstrează în unitate prin sacramente și mai ales prin Euharistie.

Puterea lui Isus în cer este aceea de mijlocitor la Tatăl, de pregătitor al locului nostru, de trimițător continuu a Duhului Sfânt în inimile acelora care au primit botezul spre a trece de la starea botezială la cea profetică, adică de a-i primi și înțelege cuvântul, de a-l mărturisi în fața lumii și de a plasa “semnele timpului” în mod corect în istoria mântuirii, fiindcă însuși “Dumnezeu l-a așezat pe Cristos la dreapta sa în Ceruri”.

Biserica primară căuta să-și adune forțele spirituale și să le valorifice cât mai bine deoarece simțea “parusia” – întâlnirea cu Cristos glorificat – foarte aproape. Simțea o pierdere de forțe când unii creștini mureau înainte de venirea Domnului. Îngrijorarea și teama o făceau să se întrebe: Ce se va întâmpla cu aceștia, pe care Cristos venind, nu-i va găsi în viață? Sfântul Paul se simte obligat să-i asigure pe credincioșii din Tesalonic de faptul că cei morți nu sunt dezavantajați în comparație cu “noi, cei vii, care rămânem până la venirea Domnului” (1Tes 4,15).

Biserica primară își avea privirea îndreptată necontenit spre viitor, și din îndemnul îngerilor de a nu sta cu mâinile în sân privind spre cer, să înțeleagă mai bine ce înseamnă îndemnul lui Isus: “Vegheați, căci nu știți în ce zi va veni Domnul vostru!”, “Vegheați, așadar, căci nu știți ziua, nici ceasul!” (Mt 24,42; 25,13). Biserica primară a înțeles că acest “Vegheați!” constituie un îndemn de a realiza o adunare a forțelor spirituale, un escaton condus de “Christus venturus” – Cristos care vine și va veni mereu cu Biserica sa, asigurând mereu de victorie pe cei ce cred și luptă pentru cucerirea Impărăției prin îndemnul: “Îndrăzniți! Eu am învins lumea!” (In 16,33) “Iată, eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii”. Mobilul credinței și speranței este învierea lui Cristos. Învierea pune escatonul în mișcare pentru asaltul cerului, căruia nimic și nimeni nu-i va putea sta în cale, de aceea “Voi îmi veți fi martori începând de la Ierusalim și până la marginile pământului” și “până la sfârșitul lumii”, fiindcă “Eu sunt cu voi”. Emanuel – Dumnezeu cu noi – își confirmă prezența așa cum a fost prorocit de Isaia dintru început (Is 1,23). Misiunea Bisericii, fiind escatologică, stă în adunarea forțelor tot mai mult, pe zi ce trece, fiindcă în ceea ce “privește ziua sau ceasul, nimeni nu le cunoaște, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl singur” (Mc 13,32).

Biserica primară a înțeles că “mântuirea noastră este în speranță” (Rom 8,24) și cu cât sunt mai mulți acei care își unesc forțele, cei botezați, cu atât speranța mânturirii devine mai sigură: cucerirea împărăției. Cei care prin botez devin “fii ai lui Dumnezeu” este necesar să fie cât mai mulți, deoarece atunci “când Dumnezeu va fi totul în toți” (1Cor 15,28), când se va arăta ceea ce vom fi (cf. 1In 3,2 ș.u.), atunci vom apărea în slavă cu Cristos glorios. Acum putem doar pregusta bucuria victoriei în mângâierile care ne vin din partea Duhului Sfânt care revarsă iubirea în inimile noastre, spre a ne putea adresa lui Dumnezeu cu numele de “Tată” (Gal 4,6).

Orientarea forțelor spirituale spre veșnicie, spre viața de dincolo, nu va fi niciodată tradusă în disprețul lumii sau în lipsa de angajare socială. Biserica, din contra, credință, speranță și iubire, nu numai că va promova întotdeauna adevăratele valori umane și sociale, dar le va valorifica evanghelic, adică le va înălța la o nouă ordine de a fi. Valorile veșnice nu se clădesc pe cenușa valorilor vremelnice, ci pe asumarea și înălțarea lor spre Creator. În Cristos, întregul univers cu tot ce conține, nefiind altceva decât o materializare a cuvântului divin “Fiat!” – Să fie! – este recapitulat și condus la Dumnezeu Tatăl prin înălțarea lui Cristos la cer, care astfel devine “Domnul” – “Regele regilor și Stăpânul slavei”.

Așadar, chiar dacă avem de luptat în acest “escathon”, nu trebuie să fim triști privind spre cer, nu trebuie să uităm că suferințele de acum nu se pot compara cu slava viitoare care se va arăta în noi (cf. Rom 8,18), ci să ne bucurăm cu întreaga Biserică, fiindcă însăși bucuria noastră este o mărturie dată despre Cristos înviat, pe care o unim cu mărturia dată de apostoli începând din Ierusalim, Iudeea, Samaria și până la marginile pământului.

În fața lui Isus vizibil pentru ultima dată înainte de înălțare, ucenicii au îngenuncheat și l-au adorat, cu toate că unii se mai îndoiau.

Să nu ne mirăm dacă în fața lui Isus din Euharistie ne vine și nouă ispita îndoielii… O alungăm îngenunchind, adorându-l și rugându-ne: “Dumnezeule atotputernic, fă-ne să tresăltăm de bucurie sfântă și să ne desfătăm în aducere de mulțumire, pentru că înălțarea lui Cristos, Fiul tău, înseamnă și ridicarea noastră; întărește-ne în speranța că și noi, trupul său mistic, vom ajunge, precum suntem chemați, la slava în care a intrat el, mergând înaintea noastră!” Amin.

Ritul latin