Start > Ritul latin > Cel înviat în acțiune

Cel înviat în acțiune

20 March 2008
863 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a după Paște (Anul A)

“Și Domnul Isus lucra în ei” (Mc 16,20)

După ce în duminica trecută am aflat de la Cristos înviat locul unde îl putem întâlni personal: în om, în Scriptură și în Euharistie, acum tot el este acela care ne arată ce face în fiecare loc.

Evanghelia zilei pune în evidență acțiunea lui Isus ca păstor, cu nota specifică de păzitor al turmei, prin imaginea porții: “Eu sunt poarta oilor”, în contrast cu cei “hoți și tâlhari”, care se dau drept păstori ai poporului lui Dumnezeu și nu sunt. Isus face aluzie la farisei și toți cei molipsiți de fariseism.

Imaginea porții din Scriptură nu se reduce la acel obiect din lemn sau metal instalat în împrejmuirea care cuprinde case, curți, grădini, stâne etc, care se închide sau se deschide, ci “poartă” înseamnă putere, forță. Astfel, Isus, vorbind despre Biserica sa, spune că: “Porțile iadului nu o vor birui” (Mt 16,18), adică puterea Răului nu o va nimici. Deci “eu sunt poarta oilor” înseamnă că: “Eu însumi sunt tăria Bisericii prin atotputernicia dumnezeirii cu care am înviat din morți”. Biserica – oile – “trupul mistic al lui Cristos”, este purtătoarea vieții divine, Revelației, a descoperirilor dumnezeiești. Cristos, ca “poartă”, își are tăria din cunoașterea intimă, organică și totală a Tatălui (cf. In 17,25). Deci tăria porții este atotputernicia divină. În virtutea atotputerniciei sale Isus și-a putut da și relua viața în calitate de Fiu al omului (cf. In 10,17), ca să ne împărtășească nouă “cunoașterea Tatălui” (cf. In 17,3), a Iubirii care ne iartă păcatele, ne înlătură slăbiciunea firii spre a ne face “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4), părtași ai “porții”, având tăria de “a intra și de a ieși” prin Cristos, adică de a intra spre a avea împărtășire cu Dumnezeu și de a ieși spre a avea împărtășire cu oamenii.

Isus își pune în evidență calitatea sa de “poartă” în fața Tatălui ceresc, adică își exercită funcția de “Domn și Cristos” – conducător și susținător, mijlocitor atotputernic la Tatăl (cf. 1In 2,1).

Acțiunea sa de mijlocire în fața Tatălui este tainică, dar în fapt, în această lume se arată ochilor credinței noastre în acțiunea acelora pe care i-a rânduit ca “păstori” – porți – cât mai multe porți, prin care oile să se poată întoarce la “Păstorul” suprem, la “poarta”, singura poartă, care duce la Tatăl.

Acțiunea atotputernică a lui Cristos ca “poartă a oilor” de a împărtăși puterea sa păstorilor aleși, apostolilor și urmașilor lor, este o acțiune caritativă: a avut milă față de noi, ne-a iubit cu o iubire infinită, dumnezeiască (1In 4,9-10).

Păstorii, prin urmare, își au puterea de la Cristos, de la “trupul său mistic”. Cu cât sunt mai uniți cu Biserica, “trupul mistic”, cu atât sunt mai puternici, cu atât slujesc mai bine “turma”, cu atât mai mult se identifică cu “Poarta oilor” și asigură plenar unitatea turmei; își găsesc disponibilitatea chiar în a-și da viața, spre a o afla iarăși în trupul lui Isus glorificat ca “Domn și Cristos”: “De pe aceasta vor cunoaște oamenii că sunteți ai mei, dacă veți avea dragoste între voi” (In 13,35). Deci, “poarta” păstorului rânduit de Domnul Cristos trebuie să fie iubirea, ea este atotputernicia lui Dumnezeu și din ea se împărtășesc păstorii, în frunte cu Petru, care de trei ori a mărturisit: “Doamne, tu știi că te iubesc” și a primit puterea să-i întărească în credință pe frații săi (cf. In 21,15).

Când păstorii pun în evidență iubirea, tăria “porții”, dau credincioșilor siguranța mântuirii lor: siguranța învierii și vieții veșnice, determinându-i la “convertire” continuă față de Păstorul suprem, la o credință profundă care se desăvârșește prin caritate și asigură armonia turmei, adică oferă lumii preludiul “împărăției lui Dumnezeu” pentru care Cristos s-a rugat “ca toți să fie una” (In 17,11), ca unul fiecare să aibă în sine acea “poartă”, adică puterea de a ieși din sine însuși, din egoismul propriu, spre a fi Cristos, să aibă puterea de a învinge teama și suferința, ba chiar și moartea, sau, cum spune K. Rahner: “Este mai de folos să ne învingem pe noi înșine, murind ca boabele de grâu pe glia Bisericii, decât să murim ca răzvrătiți (revoluționari) în fața porților ei” (Messale dell’Assemblea Cristiana, Festivo, p. 358).

Când Isus numește pe cei care au trecut înaintea lui ca păstori, dar nu sunt decât “hoți și tâlhari”, îi are în vedere pe farisei, fiindcă ei nu cred în el și se opun Duhului Sfânt, sunt lipsiți de puterea “Porții”. Ei își urmăresc interesele personale, materiale, temporare etc, pe care le bazează pe o interpretare greșită a Legii, ca și cum ei ar fi superiori Legii și stăpâni ai poporului și nu simpli slujitori. Adevăratul păstor este slujitor al poporului lui Dumnezeu. Poporul simte cine îl conduce în numele lui Dumnezeu, deoarece Duhul Sfânt este acela care dă Bisericii “sensus fidei” – simțul credinței – fiindcă numai ei îi este adresată întreaga Revelație. Fariseii și-au pierdut orice autoritate, orice putere de conducere, când pretind superioritate asupra poporului lui Dumnezeu. De aceea acum “mor ca niște răzvrătiți la porțile Biserici”. “Cine este mincinosul, se întreabă sfântul apostol Ioan, dacă nu acela care tăgăduiește că isus este Cristos? Anticristul este acela care îl tăgăduiește pe Tatăl și pe Fiul. Oricine tăgăduiește pe Fiul, nu-l are nici pe Tatăl” (1In 2,22-23). Fariseii, cărturarii și arhiereii, împotrivindu-se Duhului Sfânt (cf. Fap 7,51), încearcă să conducă prin minciună și devin anticriști.

Aceeași întrebare se pune ca și în duminica trecută: “Fraților, ce trebuie să facem?”

Răspunsul: “Salvați-vă de răutatea acestui neam pervers!”, adică de toți acei care încearcă să vă conducă prin minciună, tăgăduindu-l pe Tatăl și pe Fiul, tăgăduind unitatea turmei și a unității “Porții” oilor, refuză dialogul unirii și seamănă neghina discordiei…

Cum?

Azi ni se oferă un răspuns: Rămâneți în armonie cu “Poarta” prin intermediul acelora pe care Cristos i-a făcut părtași ai puterii sale sacramentale de a vesti cuvântul vieții, de a realiza “Memorialul morții și învierii”, de a administra sfintele Taine in persona Christi – în Persoana lui Cristos – de a-i conduce pe oameni la turma lui Cristos trecându-i prin “poarta oilor”. Cine ascultă de “păstorii rânduiți” de “poarta oilor” capătă puterea de a se converti. La o singură predică a lui Petru s-au convertit peste trei mii de persoane. Și azi “Pământul este plin de bunătatea Domnului” (Antifona de la intrare)

Ascultarea credinței este o cruce. Cristos s-a făcut ascultător față de Tatăl și a suferit, cu toate că știa că Tatăl îl iubește și-i vrea binele, a acceptat crucea. Conștiința lui Cristos trebuie să devină conștiința noastră. Numai așa vom trece la vederea Tatălui prin “poarta” care este Cristos.

Să ne rugăm ca pământul să nu fie niciodată lipsit de “bunătatea Domnului”, adică de păstorii cei buni prin care cel înviat ne arată poarta care duce la Tatăl.

Ritul latin