Start > Ritul latin > Unde este cel înviat?

Unde este cel înviat?

20 March 2008
992 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a III-a după Paște (Anul A)

Povestirea evanghelică de azi, pe care am ascultat-o, pe cât este de simplă, de familiară și naturală, pe atât este de profundă în conținutul ei de credință.

În drum spre Emaus, doi ucenici se întâlnesc cu un străin în seara zilei de Paști, fără să știe de fapt că acesta este cel înviat. Străinul nu se recomandă ca fiind “un erou” întors de pe câmpul de luptă, ci merge la pas cu ei și le ascultă necazul. Ei se încrezuseră în Isus ca într-un mare profet și sperau că el le va fi un conducător glorios în lupta de eliberare a Israelului de sub dominația romană. Învierea, despre care el le amintise uneori, nu o concepeau altfel decât ca pe o victorie militară a națiunii, victoria celor drepți asupra celor nedrepți, victoria unei noi ordini sociale în care să domnească dreptatea și libertatea…

Astfel de dorințe au fost, sunt și vor fi cât va fi lumea.

Cei doi ucenici își descoperă nedumerirea că trupul lui Isus nu mai este în mormânt. Acest lucru, după ce l-au aflat de la niște femei, care nu pot fi crezute, l-au confirmat câțiva ucenici, vrednici de crezare: au găsit mormântul gol. Dar mormântul gol poate fi dovadă a învierii? Nu, ci doar un semn că trupul lui Isus trebuie căutat în altă parte.

Străinul intervine și, încetul cu încetul, îi dirijează pe cei doi spre locurile unde l-ar putea afla. Mai întâi în orice om, oricât ar fi el de străin, fiindcă poartă chipul Fiului Omului și asemănarea cu Dumnezeu creatorul; apoi pe paginile Scripturii și, în fine, la “frângerea Pâinii”, adică în Euharistie. Ca și cum l-ar fi aflat pe cel pe care îl căutau, cei doi îl silesc pe Străin să accepte găzduirea. Străinul ni-l revelează pe cel înviat când îi oferim adăpost, îmbrăcăminte și hrană: “Mie mi-ați făcut” (Mt 25,40). Scriptura Sfântă ni-l descoperă pe cel înviat, când lăsăm cuvântul ei să ne pătrundă în suflet, să ne convertească și să ne înflăcăreze inima. Euharistia ni-l descoperă pe cel înviat când ne întoarce spre cei pe care i-am părăsit de frică sau din cauza altor interese pământești. Cei doi s-au întors în aceeași noapte, după ce au participat la “frângerea pâinii”, la ai lor, care sufereau din cauza pierderii lui Isus. Comuniunea frățească, pe care o restabilește Euharistia, are menirea să ne mărească bucuria întâlnirii cu cel înviat. Cei doi, întorși la Ierusalim, își reîmprospătează bucuria aflând că: “Isus a înviat și s-a arătat lui Simon”. “A se arăta lui” înseamnă a intra total în el și a-i schimba radical viața. Sfântul apostol Paul mărturisește că în cele din urmă Isus i s-a arătat și lui (cf. 1Cor 15,8) pe drumul Damascului și a intrat în el în așa fel că i-a schimbat radical viața, încât a spus: “Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20). În Simon Petru îl vor găsi oricând pe Isus înviat.

Primii creștini se adunau în diferite case sau locuri, unde își povesteau unii altora cele spuse sau cele săvârșite de Isus, atât cele anterioare cât și cele posterioare învierii lui. Îl aflau pe cel înviat unii în alții.

Un gest liturgic al lui Isus, săvârșit la Emaus în fața celor doi, le-a reamintit de porunca lui de la cina de taină: “Faceți aceasta în amintirea mea!” (Lc 22,19). Și au făcut-o, fiindcă ritualul de la Emaus se unește cu ritul cinei de taină într-o unitate indisolubilă în Cristos, realizând memorialul morții și învierii sale. Arcul de timp dintre cină și Emaus este anulat de “eu sunt” și ne dovedește din plin că arcul de timp dintre Cină și ceea ce noi facem azi “în amintirea” lui la sfânta Liturghie este anulat de același “eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20). Astfel înțelegem că Euharistia este comuniune nu numai cu Isus în “prezentul istoric” pecetluit pe veșnicul “eu sunt”, dar și cu oamenii. Comuniunea cu Isus, dar fără semenii noștri, nu ne poate umple de fericire, după cum nici comuniunea cu oamenii fără Cristos nu ne poate ferici. Euharistia totală, izvor de fericire, constă în comuniunea cu Isus și cu oamenii. Arcul de timp, care desparte om de om, este anulat de Isus Euharistic; arcul de spațiu, care ne desparte de semeni, este anulat de omul euharistizat.

În cea de-a doua lectură, sfântul Petru, după ce a afirmat că desăvârșirea creștină constă în a se conforma cu sfințenia lui Dumnezeu, amintește credincioșilor de o trăsătură fundamentală pe care trebuie s-o poarte această desăvârșire: teama filială față de Dumnezeu. Teama izvorăște din misterul incredibilei dreptăți divine, anume: deși omul a fost învins de diavol prin înșelăciune, deci nu printr-o luptă cinstită și dreaptă, totuși Dumnezeu se angajează să-i plătească celui victorios prin păcat și moarte – satanei – prețul răscumpărării noastre la un preț nespus de scump: cu sângele lui Cristos, al Regelui regilor, al Fiului lui Dumnezeu.

Era Dumnezeu dator să plătească celui viclean? Nu. Dumnezeu nu era dator, ci omul. Dumnezeu plătește în locul omului, fiindcă i-o impune iubirea, desăvârșirea în iubire. Când facem o faptă bună din iubire, pe care nu suntem datori s-o facem, împlinim dreptatea divină, devenim desăvârșiți în iubire asemenea lui Isus, care s-a lăsat jertfit pentru prețul răscumpărării noastre, devenind temelia speranței noastre pentru înviere și viața veșnică.

Recunoscători, noi trebuie să ne angajăm ca martori ai învierii lui Isus…

Fragmentul primei lecturi din Faptele apostolilor ne prezintă prima mărturie pe care ucenicii o dau despre Cristos, după ce au primit darul Duhului Sfânt, după cum le făgăduise Isus (Lc 24,48-49). Mărturia nu constă într-o simplă povestire despre cele petrecute cu Isus, ci în o aprofundare a evenimentului Cristos în lumina Sfintei Scripturi. Isus a înviat “după cum a fost scris”, mai ales în Psalmul 15, în care se spune că nu era posibil ca Dumnezeu să-l lase pe sfântul său Fiu să vadă putrezirea, dar acest eveniment “Cristos înviat” poartă o semnificație deosebită în planul lui Dumnezeu de mântuire azi, acum, aici, fiindcă se împlinesc “semnele” profeției lui Ioel despre vremurile din urmă, când se vor arăta semne mari pe pământ și în cer. Petru consideră că aceste “semne de pe pământ”, care vestesc sfârșitul și revenirea Domnului, sunt tocmai cele legate de învierea lui Isus: cutremurul de pământ, întunecarea soarelui, deschiderea mormintelor și arătarea celor înviați în sfânta Cetate; iar pe cele din cer, cele petrecute la Rusalii: vuietul puternic, limbile de foc etc. În fața unor astfel de semne, atitudinea logică este cea a convertirii.

Discursul lui Petru a avut efect. Mulți îi întrebau: “Fraților, ce trebuie să facem?”. Mulți se converteau și se botezau în numele lui Isus.

Aceasta este și problema noastră de azi: Ce trebuie să facem?

Isus a reproșat celor doi ucenici în drum spre Emaus două lucruri: uitarea că el trebuia să pătimească și faptul de a avea prea puțină credință față de Sfintele Scripturi.

Noi, deci ca să avem mereu bucuria învierii și să nu mergem triști pe calea vieții, trebuie să ne amintim mereu de prețul răscumpărării noastre, plătit de Cristos. Dacă ai o datorie foarte mare și altul o plătește pentru tine, nu te bucuri? Păcatul nostru trebuia plătit cu viața. Isus l-a plătit cu viața sa. Nouă nu ne este îngăduit să uităm acest lucru toată viața. Apoi să dăm dovadă de mai multă credință în Sfintele Scripturi. O facem când ne iubim unii pe alți, după cum este scris în toată Scriptura și când participăm la misterul credinței cu toată ființa și ne euharistizăm, adică devenim martori ai învierii lui Isus, mulțumindu-i lui Dumnezeu că ne-a făcut să cunoaștem cărarea vieții și ne umple de fericire cu prezența sa. Amin.

Ritul latin