Start > Ritul latin > Prezență care îmbucură

Prezență care îmbucură

20 March 2008
946 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a II-a după Paște (Anul A)

Deși cei mai mulți propovăduitori ai “cuvântului lui Dumnezeu” sunt înclinați ca la Duminica Albă, când cei botezați în noaptea de Paști lăsau haina albă de sărbătoare sau “Duminica lui Toma”, fiindcă este vorba de necredința lui la vestea învierii lui Isus și apoi de mărturisirea credinței, să predice despre credință sau necredință, accentul Evangheliei cade pe “prezența lui Isus”. Isus înviat apare într-un cadru “liturgic”. Ucenicii s-au regrupat în seara zilei Învierii și apoi opt zile după aceea. Isus apare în mijlocul lor cu semnele glorioase ale pătimirii; le transmite, prin intermediul Duhului său, darurile pascale rezumate în “pace” și în “reconciliere”; le întărește “credința” și anunță “fericirea” acelora care vor crede fără să-l fi văzut.

Această apariție este foarte importantă, fiind amintită chiar și de sfântul Paul în scrisoarea adresată corintenilor, spunând că “Isus a apărut celor doisprezece” (1Cor 15,5), ca dovadă de netăgăduit a învierii și model al întâlnirilor noastre liturgice.

Ca de obicei, sfântul apostol Ioan, în Evanghelia pe care a scris-o și din care s-a citit fragmentul, a imprimat povestirii câteva caracteristici specifice, nu numai de întâlnire personală cu cel înviat. De exemplu, salutul lui Isus: “Pace vouă”, care este mai mult decât un act de conveniență, tradițional sau de politețe. Salutul era obișnuit la popoarele semite. Când se întâlneau și când se despărțeau se felicitau și își urau “pace”. Apariția și despărțirea lui Isus de ai săi nu este cea a unui oarecare semit. Isus i-a avertizat pe ai săi că se va întoarce spre a fi cu ei și le lasă pacea sa. Pacea aceasta este un atribut al Său care s-a născut dintr-un favor divin. Este pacea sa, în primul rând, fiindcă a dobândit-o prin meritele pătimirilor și ale morții sale. Din acest motiv pacea pentru ei este un “dar și nu un premiu sau o răsplată pentru meritele lor (cf. Rom 6,23). Isus le oferă acest dar” – pacea – ca pe un semn al iubirii sale față de ei până în ultima clipă.

“Primiți pe Duhul Sfânt”.

Primirea Duhului Sfânt a fost prima experiență pe care a făcut-o Biserica. Dacă citim Faptele apostolilor înțelegem că adevăratul protagonist al întregii cărți este Duhul Sfânt, care putea apare oricând și să se manifeste în diferite feluri. Evanghelistul Ioan amintește faptul că Isus “a suflat”, ca atunci când Dumnezeu l-a creat pe om (cf. Gen 2,7). Darul Duhului Sfânt, făcut de Isus ucenicilor săi, este descris ca un “dar al vieții”, pe care Dumnezeu l-a împărtășit omului de la început. Acum, de fapt, suntem la începutul unei noi creații, în fața unei noi omeniri.

Ca să apară viața, trebuie înlăturată moartea. Ca să fie înlăturată moartea, trebuie înlăturat păcatul. Isus le dă ucenicilor puterea divină de a ierta păcatele: “cărora le veți ierta, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute”.

Darul Duhului Sfânt este oferit ca o putere contra păcatului, putere pe care Isus o transmite ucenicilor săi și succesorilor lor.

Învierea este un eveniment extraordinar, supranatural, și nu este de mirare că nu toți ucenicii au fost convinși de acest fapt. Sfântul evanghelist Matei o spune clar că: “unii se mai îndoiau” (Mt 28,17). Sfântul Ioan prezintă un caz concret, acela al lui Toma, care devine paradigma (modelul) celui care cere dovezi evidente pentru a crede.

Exclamația lui Toma – “Domnul meu și Dumnezeul meu” – este o autentică mărturisire de credință a celui credincios. Și credincioșii fac deseori această mărturisire de credință, dar fără să pretindă dovezi palpabile. Din acest motiv Isus îi numește “fericiți”.

Fericirea autentică se naște din credință. Și Elisabeta a numit-o pe Fecioara din Nazaret, Maria, “fericită” pentru că a crezut (cf. Lc 1,45).

Isus ne conduce prin credință la “izvorul fericirii”, la Tatăl, care la rândul său tot prin Cristos și-a aflat “toată bucuria” (cf. Mt 3,17).

Acela care a experimentat “bucuria în Cristos”, fiindcă Tatăl ceresc i-a descoperit adevărata identitate a Fiului său (cf. Mt 16,17), sfântul Petru, ne-o spune clar că: “Dumnezeu ne-a renăscut la o speranță vie prin intermediul învierii lui Isus din morți”. Pentru aceasta lui Dumnezeu i se cuvine un imn de laudă, mai ales că în orice acțiune grea, din care omul dorește să iasă, dar nu poate cu forțele proprii, Dumnezeu are mereu inițiativa, precede efortul uman cu harul său, constituindu-l pe Cristos drept “Domn și Mesia” (cf. Fap 2,36), adică “Rege și Uns”, Conducătorul și Sprijinitorul nostru. Învierea lui Cristos este harul, terenul solid, pe care se bazează adevărata viață și el îi face pe cei doisprezece ucenici să umble siguri pe acest teren, cu dreptul de cetățeni ai cerului, chiar dacă mai au de înfruntat greutățile inerente vieții pământești, dar “speranța în viața veșnică este vie, fiindcă își capătă viața din învierea lui Isus. Pentru aceasta se cuvine lui Dumnezeu toată lauda și preamărirea.

Cum îi putem oferi lui Dumnezeu această laudă totală?

După ce Evanghelia a pus accent pe prezența lui Isus, care a întărit credința, nu numai a lui Toma, ci a tuturor ucenicilor, după ce sfântul Petru ne asigură că învierea lui Isus este speranța noastră vie, prima lectură este un grăitor îndemn la iubire, fiindcă spune: “Toți cei care au primit credința erau împreună și aveau toate în comun”. Aceasta ne arată armonia din sânul Bisericii ca pe un reflex al armoniei din sânul Preasfintei Treimi, o asemănare cu Dumnezeu în care cele trei Persoane sunt una în natură și au toate în comun, fiindcă “Dumnezeu este iubire” (1In 4,16).

Prima comunitate a credincioșilor se aduna în jurul lui Isus înviat. Când Acesta s-a înălțat la cer, credincioșii au continuat să se adune în numele lui Isus, astfel prezența sa: “Unde vor fi adunați doi sau trei în numele meu, voi fi și eu în mijlocul lor” (Mt 18,20). Astfel comunitatea celor credincioși, adunați în numele lui Isus pentru rugăciune, oferire de ajutoare celor lipsiți, pentru ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și mai ales pentru a participa la “frângerea pâinii”, adică la jertfa Euharistică, devine locul spiritual, sacramentul prezenței lui Isus.

Așa cum, pe când era pe pământ, mulțimile admirau, se uimeau și erau cuprinse de teamă față de Isus, așa și acum, au aceleași sentimente față de Biserică. Biserica, comunitatea devenită sacramentul prezenței lui Isus, este stimată. Această stimă îi aduce o creștere rapidă, deoarece păgânii spuneau: “Iată-i cum se iubesc!”

Astăzi noi facem la fel. Liturghia duminicală a devenit locul privilegiat al întâlnirilor noastre cu Domnul înviat, pe care îl recunoaștem prezent în mod misterios în semnele: adunării, cuvântului liturgic, preotului, pâinii și vinului. Toate acestea ne aduc fericirea credinței în contrast cu cea a viziunii?

Primii creștini, liberi și nesiliți de nimeni, și-au stabilit ziua “fericirii în credință” – duminica – în care fiecare aducea la cunoștința tuturor experiența pascală personală din întâlnirea cu Domnul de pe parcursul unei săptămâni și împărtășeau pe ceilalți de bucuria personală prin daruri… Azi de ce este necesară porunca Bisericii de a participa duminica și în zilele de sărbătoare de poruncă la sfânta Liturghie? De ce este necesară porunca de a se mărturisi o dată pe an și de a primi sfânta Împărtășanie de Paști? De ce Biserica nu mai este atât de stimată și nu mai crește în ritm rapid?

Trebuie să ne reînnoim credința în prezența lui Isus înviat din mijlocul nostru. O putem face prin rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: “Dumnezeule pururi îndurător, în celebrarea anuală a sărbătorii Paștelui tu înflăcărezi credința poporului consacrat ție; te rugăm, sporește harul pe care ni l-ai dăruit, pentru ca toți să ajungă să înțeleagă cum se cuvine în ce baie au fost spălați, în ce Duh au fost renăscuți și cu ce sânge au fost răscumpărați!”. Amin.

Ritul latin