Start > Ritul latin > Bucurie mare vă vestesc: Cristos a înviat!

Bucurie mare vă vestesc: Cristos a înviat!

20 March 2008
1,657 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Învierea Domnului

“Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa.”

În ziua botezului lui Isus, când Cerul s-a deschis, glasul Tatălui a răsunat: “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi găsesc toată bucuria” (Mt 3,17). Botezul lui Isus a fost “Paștele lui Dumnezeu” – trecerea Tatălui din veșnicie în timp prin Cristos. Dumnezeu Tatăl realiza în Cristos botezul întregii creații: trecerea de la moarte la viață, începutul unui cer și a unui pământ nou.

Azi, în ziua învierii lui Isus, noi îl putem parafraza pe Dumnezeu și să spunem: Acesta este fratele nostru iubit în care ne găsim toată bucuria.

După ce Cristos ne-a arătat drumul credinței până pe Calvar: deși ca om avea natura sa unită hipostatic cu natura divină, deși ca om putea să apară în forma (condiția) divinității, așa cum va apărea în ziua de apoi pe norii cerului înconjurat de îngeri și de slavă (cf. Mt 25,31-32), el s-a golit de această formă divină, ba chiar și de forma omului liber și a apărut în forma sclavului, după ce însuși Dumnezeu l-a tratat mai rău decât pe “sclav”, l-a tratat ca “păcat” (cf. 2Cor 5,21), acum Duhul Sfânt îl ridică din mormânt înviindu-l din morți, ca Isus să ne arate drumul spre cer, spre paradis, spre Împărăția veșnică a Tatălui prin manifestarea lui ca Fiu al omului în forma dumnezeirii.

În viața sa publică Isus a făcut multe minuni, dar acestea nu dovedeau dumnezeirea sa, ci adevărul cuvintelor sale, erau “semne” care conduceau la credință în dumnezeirea sa, dovedeau că ceea ce el spune despre sine ca Dumnezeu, o spune cu toată convingerea, semn că el crede ca om, ca Fiul-omului, și această credință a fost făcătoare de minuni. Minunile, semnele, profețiile și învățăturile din viața publică sunt daruri ale credinței lui ca Fiu al omului, pe când învierea singură este darul dumnezeirii Fiului lui Dumnezeu.

După ce Cristos ne-a arătat că drumul credinței trebuie să treacă prin “cruce”, acum ne arată răsplata credinței: învierea fericită, sau “drumul luminii” spre Tatăl.

În el, germenul vieții veșnice ascuns în creație încă de la începutul lumii, ajunge la o maturitate personală unică, fiindcă: n-a avut păcat, i-a iubit pe păcătoși, s-a lăsat călăuzit de Duhul Sfânt în toate, dar mai ales în virtutea uniunii hipostatice, deoarece are în sine toată plinătatea dumnezeirii, aceea a Unicului Fiu născut din veci din Tatăl.

Cristos înviat este cerul și pământul în haină de sărbătoare, el este germenul vieții noastre veșnice. În el vedem lumea fără durere și lacrimi, o lume de pace și dreptate, de bucurie și viață fără umbra morții, fără sfârșit…

Dar, cu toate că pe acestea toate noi le vedem prin credință, fiindcă spune sfântul Augustin că “Are și credința ochii săi” și cu acești ochi vedem trăsăturile noii creației care tinde spre desăvârșire prin întunericul și truda existenței pământești, noi ne bucurăm, fiindcă: moartea este învinsă prin moartea liber acceptată de Cristos, cu toate că ea va continua “să-și facă de cap” până când totul se va împlini conform planului divin, când ultimul dușman răpus va fi moartea noastră (cf. 1Cor 15,26); păcatul este învins prin jertfa nevinovatului Isus, care a acceptat să fie tratat de “păcat”, cu toate că “misterul nelegiuirii” (2Tes 2,7) se va ține scai de viața omului și o va însoți până în ziua de apoi.

Bucuria noastră stă în Cristos înviat, fiindcă în el descoperim sensul morții și al păcatului; în el descoperim că moartea și păcatul sunt cuprinse într-un plan plin de înțelepciune și de iubire și de aceea nu ne mai pot ține sub teroarea fricii, fiindcă de acum încolo aparțin lumii celei vechi de care am fost eliberați.

Spre deosebire de viața naturală, care ne este dată fără consimțământul nostru, în noua viață se poate intra numai cu asentimentul nostru conștient și responsabil, pe care ni-l dăm prin botez (personal îl dau cei maturi și prin părinți și nași îl dau pruncii, care la maturitate confirmă).

Astfel, pentru fiecare credincios, Paștele înseamnă trecerea de la un fel de a trăi la alt fel de viață. Într-un cuvânt: “viața cea nouă în Cristos” înseamnă parcurgerea drumului din această viață spre Tatăl (cf. In 13,1; Lc 9,31), pășind pe urmele lui Cristos, pe calea credinței desăvârșite, el fiind “capul”, “începătorul și desăvârșitorul” prin credință a “noului popor al lui Dumnezeu” însuflețit de suflul vital al Duhului Sfânt din ziua de Paști și apoi de Rusalii.

Ce vrea să ne spună sfânta Evanghelie? Că ucenicii au fost pregătiți pentru o întâlnire personală cu Isus înviat.

În lectura din Faptele apostolilor (10,34a.37-43) apostolul Petru scoate în evidență faptul că Dumnezeu l-a consacrat în Duhul Sfânt pe Isus din Nazaret, care a trecut prin această viață făcând numai bine: vindecând pe toți cei care stăteau sub puterea diavolului, de aceea Dumnezeu l-a înviat și i-a rânduit pe apostoli ca să-i fie martori, să vestească faptul că Isus este, prin înviere, rânduit judecător al celor vii și al celor morți și tot cel care va crede în numele lui să obțină iertarea păcatelor și dreptul la înviere și la viața veșnică. Centurionul roman Corneliu, deși păgân, dar dat fiind faptul că acceptă credința în învierea lui Isus, i se iartă păcatele, îl primește pe Duhul Sfânt, fiindcă Dumnezeu nu-i părtinitor: toți au fost creați de el din iubire, toți sunt meniți de el să dobândească viața veșnică prin credință. Ca dovadă a învierii, Petru îi aduce întâlnirea personală la care au mâncat și băut împreună

Pentru aceasta sfântul apostol, Paul insistă în fața credincioșilor din Corint să nu mai umble în vechea frământătură făcută din drojdia răutății și perversității, ci să se hrănească cu “azima sincerității și a adevărului” (cf. 1Cor 5,6-8), cu sfânta Euharistie care dă viața cea nouă și asigură învierea, deoarece Isus s-a jertfit ca noi să devenim euharistie, comuniune frățească și această Euharistie ne înalță la cele de sus, fiindcă viața noastră, datorită învierii lui Isus, este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,1-4). Iată, adevărul!

Dacă gărzile, care păzeau mormântul, au rămas înmărmurite de frica celui Înviat, dacă cei ce nu cred în învierea lui Isus rămân reci ca niște statui de marmoră, nouă, celor care credem, ne răsună glasul îngerilor din adâncul istoriei: “A înviat precum a zis”. Dovada supremă a învierii lui Isus stă în întâlnirea personală dintre Înviat și ucenici. Credința învierii nu se bazează nici pe mormântul gol, nici pe giulgiurile rămase în mormânt, nici pe cele spuse de îngeri. Acestea toate au fost o pregătire, ci pe faptul că Isus s-a arătat ucenicilor săi, s-a arătat femeilor venite la mormânt să-i ungă trupul, s-a arătat, spune sfântul Paul, la peste cinci sute de frați (cf. 1Cor 15,6). Noi știm că aceștia au pecetluit credința în înviere cu propriul lor sânge. Iată, adevărul!

Prima noastră întâlnire personală cu Cristos a avut loc la botez. Atunci el ne-a iertat păcatul strămoșesc. A doua întâlnire s-a realizat prin Euharistie și ea trebuie să dureze până la a treia întâlnire, când ne va chema la viața fără de sfârșit, ca la venirea glorioasă de pe norii cerului să fim de-a dreapta lui. La botez și prin Euharistie întâlnirea personală se realizează prin credință, dar după “credință” urmează “vederea”: “față în față” (1Cor 13,12). Aceasta va fi ziua pe care ne-o va da Domnul ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa pentru toată veșnicia.

Ritul latin