Start > Ritul latin > Duminica a IV-a a Paștelui

Duminica a IV-a a Paștelui

20 March 2008
1,017 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul A)

Trebuie să recunoaștem că discursul lui Isus din Evanghelia pe care am ascultat-o, are un ton destul de misterios. Este ca un fel de “mesaj cifrat, codificat”: staul, oi, poartă, tâlhari, păstor… Despre cine vorbește Isus? Ce vrea să ne spună? Și ce fel de interes poate avea pentru noi acest discurs?

Evident că aceste imagini erau mult mai familiare contemporanilor lui Isus decât nouă. Dar dincolo de imaginile (luate din ambientul timpului), acest discurs al lui Isus conține o afirmație foarte puternică, plasată ca validă pentru toți și pentru totdeauna.

Reluând un limbaj deja prezent în Vechiul Testament – unde “oile” și “păstorii” reprezintă poporul, oamenii în general și conducătorii lor, sau capii lor – Isus afirmă că numai el este adevăratul “păstor” și numai el este punctul de referință obligatoriu (“poarta oilor”) pentru realizarea oricărui raport de “călăuză” față de ceilalți.

Cu alte cuvinte: Isus afirmă că este singurul în stare să dea oamenilor ceea ce ei au cu adevărat nevoie.

Toți ceilalți capi, conducători, lideri și maeștri de orice fel (fie în domeniul religios cât și politic sau cultural) desfășoară o funcție pozitivă față de umanitate, dacă și în măsura în care spun, învață și fac ceea ce este în linie, în armonie, cu ceea ce a spus, a învățat și a făcut el. Altfel – în ciuda aparențelor, în ciuda unui eventual succes și popularitate – în realitate fac mai mult rău decât bine: finalmente vor apărea ca “niște hoți și tâlhari” și nicidecum “păstori”.

Aceasta este o “pretenție” foarte angajantă. Oare cine dintre oameni ar putea avea pretenția să afirme ceva similar?

Și de fapt numai Isus poate să-și permită să vorbească în felul acesta: pentru că numai el este “Cuvântul” lui Dumnezeu în carne și oase, numai el și-a dat viața pentru toți, numai el a înviat din morți, numai el este “Domnul”.

De aceea ne putem încrede în el, “să-i ascultăm glasul” și “să-l urmăm” (Evanghelie); chiar și atunci când este vorba de “a suporta cu răbdare suferința”, așa cum a făcut el (cf. lectura a doua). De aceea putem să ne riscăm viața pe urmele lui, “păstorul și păzitorul sufletelor noastre” (lectura a doua).

Și în realitate acesta este “programul” pe care s-a fundamentat existența noastră, atunci când am fost botezați. Faptul însuși de a fi fost botezați – și încă și mai mult din momentul în care botezul a fost “întărit, confirmat” prin mir – constituie pentru fiecare dintre noi semnul concret al unei “vocații” speciale primită de la Dumnezeu: aceea de a fi ucenici și martori ai lui Isus Cristos, de a proclama prin viața și cuvintele noastre “adevărul” lui Isus Cristos și al Evangheliei sale, fiecare în ambientul său și conform posibilităților sale.

Dar acesta nu este singurul mod de a răspunde acestei vocații: sunt multe de acest fel… Printre altele, acela de a face din credință, rugăciune, din slujirea bisericii, din predicarea Evangheliei o “profesiune” care durează tot timpul: pe scurt este vorba despre ceea ce se înțelege, atunci când se vorbește despre “vocația” la ministerul sacerdotal sau la viața religioasă.

Dar să nu ne gândim la “vocația religioasă” ca la un fel de “ștanțare” care se face pe mâna sau trupul cuiva încă de la naștere. În realitate este vorba despre o alegere, care trebuie făcută cu ochii larg deschiși, cu libertate și conștiință.

Chiar dacă, să spunem adevărul, în zilele noastre auzim spunându-se că “a deveni preot”, nu este o meserie la modă… Nu mai reprezintă ca altădată, o “poziție sigură” în societate. Pe scurt nu este o soluție destul de comodă pentru cel care nu mai știe să facă altceva. Nu este o meserie ușoară. Nu se câștigă foarte bine. Și apoi… mai este și problema celibatului.

Sunt foarte multe motivații să nu te faci preot. În realitate există o singură motivație de a te face preot: aceasta este Isus Cristos. În afara unei credințe convinse și puternice în Cristos cel înviat, “meseria de preot” nu ar avea sens. Dar de asemenea nu ar avea sens nici să ne numim “creștini”.

Ritul latin