Start > Ritul latin > Duminica a III-a a Paștelui

Duminica a III-a a Paștelui

20 March 2008
886 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a după Paște (Anul A)

Cei doi ucenici din Emaus pleacă din Ierusalim, triști și deziluzionați. Isus din Nazart trezise în ei mari speranțe, dar condamnarea sa la moarte le distrusese. Crucea și mormântul nu le permit să-și facă iluzii pe mai departe; nici chiar pretenția “vederii îngerilor”. Dincolo de moarte chiar că nu se mai întrevede ceva care să se mai poată spera…

Multe persoane “se târăsc înainte” zi după zi pe drumul unei vieți fără entuziasm și fără bucurie, frustrate de multele deziluzii…

Aceasta li se poate întâmpla și credincioșilor. Li se poate întâmpla să se simtă deziluzionați chiar și în credință.

Mesajul Evangheliei ni s-a părut fascinant; am crezut idealurilor solidarității, angajării pentru ceilalți, comuniunii ecleziale… Dar am întâlnit neînțelegeri, ipocrizie, răutate, nedreptate; am experimentat durerea; am întâlnit prea multe contradicții în Biserică; am descoperit în noi înșine slăbiciuni și infidelități; ne simțim neputincioși în fața marilor probleme ale lumii…

Și iată că ne simțim sceptici, nesiguri, plini de îndoială: nu mai vedem “adevărul” Evangheliei în concretul vieții, se naște înlăuntrul nostru teama că totul este o iluzie…

Atâta timp cât rămânem închiși în orizontului intimului nostru, al așteptărilor și visurilor noastre, deziluzia este totdeauna la pândă iar ochii noștri rămân incapabili să vadă împlinindu-se în viața și istoria lumii planul lui Dumnezeu.

Trebuie să acordăm ascultare umilă și încrezătoare cuvântului lui Dumnezeu pentru a integra în credința și speranța noastră dimensiunea crucii și să depășim scandalul permanent al suferinței, nedreptății, atotputerniciei răului, absurdității morții: “Oare nu trebuia ca Isus Cristos să sufere acestea pentru a intra în slava sa”?

Cuvântul lui Dumnezeu este cel care deschide privirii noastre orizonturile cele mai largi și ne face “să ne ardă inima” de o nouă speranță: pentru că Dumnezeu este mai puternic decât moartea și a demonstrat aceasta înviindu-l din morți pe Cristos cel răstignit.

Dar noi nu putem pretinde să “vedem cu ochii noștri” pe Cristos cel înviat pentru a putea crede. Prezența sa nu mai poate fi întâlnită cu simțurile și cu instrumentele științei. Tocmai pentru că a înviat din morți, el nu mai aparține realităților acestei lumi, realități supuse controlului nostru…

Prezența Celui înviat se poate recunoaște numai indirect, prin anumite “semne” pe care el însuși le-a arătat:

“Acolo unde sunt doi sau trei adunați în numele meu, acolo sunt și eu în mijlocul lor” (Mt 18,20);

“Acesta este trupul meu dat pentru voi” (Lc 22,19).

Ori de câte ori ne adunăm în numele Domnului pentru a celebra Euharistia, noi îl întâlnim pe Isus cel înviat. Și dacă recunoaștem într-adevăr prezența sa în sfântul sacrament al altarului, el însuși “ne va deschide ochii” ca să-l recunoaștem ascuns în fiecare om pe care-l întâlnim în drumul nostru (cf Mt 25; “Mi-a fost foame,… am fost străin… am fost bolnav….”).

Ritul latin