Start > Ritul latin > Învierea Domnului

Învierea Domnului

20 March 2008
3,644 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Învierea Domnului

Poate că vi se pare straniu, dar poate că aceasta este ziua în care îmi este greu să predic: nu știu prea bine ce să spun, nu știu de unde să încep, nu știu ce cuvinte să folosesc…

Și totuși știu foarte bine despre ce ar trebui să vorbesc: despre Cristos înviat, despre învierea lui Isus; și despre aceasta vorbește tocmai Evanghelia pe care am ascultat-o. Isus a fost răstignit și înmormântat cu două zile mai înainte; în dimineața celei de-a treia zi, când Maria din Magdala și cealaltă Maria au mers la mormânt, nu au mai găsit trupul lui Isus, iar un înger le-a spus: “Știu că îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici. A înviat precum a zis”.

La drept vorbind, parcă ar relata un lucru foarte normal… Dar să încercăm să ne gândim puțin: despre ce vorbim? Ce este această pericopă din Evanghelia pe care am ascultat-o? O istorisire frumoasă pe care o cunoaștem deja?… Sau mărturia a ceva ce s-a întâmplat cu adevărat?

Atunci când vorbim despre “Isus înviat”, oare vorbim despre literatură, despre un personaj-creație a fanteziei? Sau vorbim despre cineva care a trăit cu adevărat în această lume? Iar când spunem că “a înviat din morți”, aceasta este numai o modalitate de exprimare? Sau vrem să spunem că a început să trăiască ca mai înainte? Sau vrem să spunem și altceva?

Pentru că este ușor să spunem cuvântul “înviere”… Dar ce înseamnă el? Putem să ne imaginăm și realitatea unui mort care revine la viață… Însă fantezia este ceva, iar realitatea este altceva! Iar în realitatea lucrurilor, atunci când cineva este mort, este mort; dacă “revine la viață” înseamnă că nu era mort cu adevărat, chiar dacă era în așa hal încât părea mort. Sau este numai un mod de a vorbi, și nimic mai mult…

Faptul că Isus din Nazaret a fost într-adevăr un om în carne și oase, că a trăit în Palestina acum douăzeci de secole, nu este nici un dubiu. Faptul că acest Isus a fost condamnat și răstignit la Ierusalim pe timpul lui Ponțiu Pilat, este sigur. Faptul că a murit cu adevărat, este sigur (este imposibil să supraviețuiești unei răstigniri romane!).

Dar acest Isus, ne spune Evanghelia, a înviat. Și acest cuvânt nu înseamnă numai că “sufletul său” a rămas nemuritor… Așa cum nu înseamnă numai că Isus “continuă să trăiască” prin învățăturile sale și prin amintirea ucenicilor săi.

Evanghelia afirmă că, după ce a experimentat realitatea morții, Isus a înviat la viața cea nouă: chiar “el” în carne și oase. Nu în sensul că a revenit să trăiască la fel ca mai înainte, ca unul “care s-a întors înapoi” din moarte: mai devreme sau mai târziu ar fi murit din nou, definitiv… Aici vorbim în sensul că a intrat într-o condiție de viață superioară, diferită de cea care se trăiește mai înainte de moarte: o viață de acum înainte definitivă, o viață deplină și perfectă care nu mai este supusă limitelor condiției pământești și nici legilor fizicii sau biologiei…

Dar aceasta este realitate, sau este fantezie?

Ne-am obișnuit să vedem la cinema și televiziune totul ca produs al imaginației și al tehnicii moderne de “fabricare de imagini”. În domeniul spectacolului și al literaturii științifico-fantastice, suntem dispuși să vedem și să ascultăm lucruri mai neverosimile…

Dar “pretenția” Evangheliei este cea de a ne spune că Isus din Nazaret, răstignit la Ierusalim sub Ponțiu Pilat, a înviat cu adevărat din morți.

Și dacă noi purtăm numele de creștini, aceasta se datorează tocmai faptului că cu douăzeci de secole mai înainte, un grup de persoane care l-au urmat pe Isus mai înainte de condamnarea sa la moarte au început să spună tuturor: “Fiți atenți, vedeți că este foarte adevărat: Dumnezeu l-a înviat pe Isus din morți; noi l-am văzut, și suntem martorii acestor lucruri…”.

Credința creștină în întregime a pornit de aici. Dacă Isus nu ar fi înviat cu adevărat din morți, nu ar avea sens… Dacă Isus nu ar fi înviat din morți, creștinismul nu s-ar fi născut niciodată.

Și totuși este așa de greu, pentru noi creștinii de astăzi, să redescoperim cu realism punctul central al credinței noastre! Pe de o parte suntem și prea obișnuiți să auzim, să spunem și să cântăm cuvinte cum ar fi: “înviere, Cristos înviat” și așa mai departe. Pe de altă parte poate că ne lipsește curajul de a accepta într-adevăr, cu o inimă deschisă, mesajul Paștelui.

Orizontul experienței și al științei nu epuizează în mod necesar tot “posibilul”… Moartea nu este în mod necesar ultimul cuvânt asupra misterului existenței umane… Dumnezeu nu este un cuvânt lipsit de sens…

Isus a înviat: este ca un “semn” pe care Dumnezeu l-a lăsat în lume pentru a ne provoca să depășim orizonturile noastre prea înguste, certitudinile noastre prezumpțioase, temerile noastre neliniștitoare…

Isus a înviat pentru că Dumnezeu l-a înviat; acel Dumnezeu Tatăl despre care vorbea Isus: Dumnezeu care este mare și sfânt, Dumnezeu care este drept și bun, Dumnezeu care este principiul prim al oricărei vieți și al oricărei bucurii, Dumnezeu care este într-adevăr orizontul ultim al vieții omenești.

Ritul latin