Start > Ritul latin > Duminica a IV-a după Paști

Duminica a IV-a după Paști

20 March 2008
2,250 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a după Paște (Anul A)

Fiecare om peregrin pe cărările acestei lumi simte cel puțin o dată în viața sa nevoia de a-și pune acele întrebări fundamentale care privesc existența sa, sensul vieții sale: Cine sunt? De unde vin? Încotro merg? Care sunt coordonatele drumului pe care trebuie să merg? De cele mai multe ori se simte neputincios în a răspunde acelei întrebări care privește tendința înrădăcinată în ființa sa de a urca, de a crește spre absolut, dorul existențial despre care Blaga spune că “Ne duce pe un drum ce dincolo de orice călător mai are o prelungire” (Dorul-dor).

De două mii de ani, noi, creștinii, martori ai Împărăției, în fața acestei chemări divine la plenitudinea existenței umane, avem același răspuns: Cred! Evenimentul învierii lui Cristos a redimensionat răspunsul nostru uman la chemarea divină de a deveni fii ai Împărăției, pentru că cel care ne conduce pe cărările vieții este însuși Domnul.

“Domnul este păstorul meu” (Ps 22). Mesajul primei lecturi se înscrie pe linia acestui motiv psaltic. Este ultima parte a discursului lui Petru, imediat după Rusalii, începutul oficial al predicării Evangheliei, ceea ce explică tonul solemn adoptat. Casa lui Israel trebuie să știe în mod clar că acel Isus pe care ei l-au cunoscut doar în mod superficial și l-au crucificat, a fost constituit de Dumnezeu Domn și Mesia. Cristos Înviat reia pentru noul popor funcțiile și rolul pe care Dumnezeu le avea în Vechea Alianță. Isus a devenit Mesia, Cristos, cel consacrat prin excelență de însuși Dumnezeu pentru a-și asuma misiunea de conducător al poporului său. A afirma că Dumnezeu l-a constituit pe Isus Cristos și Domn, înseamnă a recunoaște că Isus se află într-o poziție unică în istoria mântuirii, aceea de Revelator definitiv al lui Dumnezeu și Judecător care trebuie să se întoarcă pentru a ține judecata definitivă.

Anunțului solemn al lui Petru îi urmează reacția ascultătorilor săi, care s-au simțit străpunși în inimă. Cuvântul lui Dumnezeu nu e lipsit niciodată de eficiență, ci este în stare să străpungă orice inimă împietrită, este mai pătrunzător decât o sabie cu două tăișuri. Oamenii din jurul lui Petru nu au fost interpelați doar intelectual sau sentimental. Oare ce putea să-i atragă la un fost pescar ca Petru? Ei au fost atinși în profunzimea lor existențială, iar sămânța căzută în inima lor a prins deja rădăcini.

“Fraților, ce trebuie să facem?” Este întrebarea care îl asigură pe Petru că pescuirea minunată promisă de Isus a început deja. Răspunsul este categoric: convertirea fiecăruia prin botez este semnul adeziunii la credință pe de o parte, iar pe de altă parte, al ruperii totale cu trecutul și îmbrăcarea unei vieți noi în spirit. Botezul în numele lui Isus înseamnă că doar în persoana sa se poate obține mântuirea și viața nouă.

Convertirea trebuie să fie radicală și să-l aibă ca model pe Cristos mort și înviat. Invitația pe care o face Petru în cea de-a doua lectură pare puțin paradoxală. De ce martorii bucuriei învierii trebuie să fie invitați la suferință? Răspunsul lui Petru este clar: “Pentru că și Cristos a suferit pentru voi și v-a lăsat exemplu să călcați pe urmele lui”. Suferința lui Cristos are o valoare mântuitoare, pentru că este în favoarea noastră, și una exemplară, deoarece constituie o paradigmă de reprodus în viață. Creștinul care își ia crucea participând la suferința lui Cristos, îi prelungește în același timp valoarea. Cristos a trăit suferința cu o coerență care fascinează, încredințându-se total lui Dumnezeu. În vasul nevinovăției lui au încăput toate păcatele noastre, pe care le-a distrus pe cruce prin eficacitatea morții sale, redându-ne sănătatea: “Prin rănile lui ați fost vindecați” (Is 53,5).

A treia lectură continuă această temă a Bunului Păstor care își dă viața pentru oile sale printr-o alegorie de o mare densitate. Discursul lui Isus începe printr-o parabolă care nu este însoțită de nici o cheie de interpretare, dar care dobândește o dezvoltare graduală. În primul rând, alegoria are o profundă bază biblică, relația dintre Iahve și poporul său apărând deja în Vechiul Testament sub imaginea păstorului și a turmei (cf.Ez 34). Figura luminoasă a păstorului are o mare înrâurire asupra turmei care are încredere în el și-l urmează în acest exod din instituția Templului, care nu mai poate oferi viață. Templul devenise un ambient al morții, iar Bunul Păstor își scoate turma sa de aici la fel cum în Exod, Dumnezeu și-a călăuzit poporul. Isus a primit de la Tatăl misiunea de a-i conduce pe oamenii care cred în el pe drumul eliberării de moarte și de păcat, pe drumul vieții și al libertății, așa cum spune sfântul Irineu: “Cuvântul lui Dumnezeu, Cristos, Domnul nostru, din cauza iubirii sale imense s-a făcut ceea ce suntem noi pentru a face din noi ceea ce este el însuși” (Adversus Haereses). El, păstorul vieții, dându-și viața și luând-o înapoi, murind și înviind, face posibilă și reală participarea creștinilor la viața divină.

Parabola este și o avertizare făcută autorităților pentru a-și îndeplini rolul de păzitori ai poporului lui Dumnezeu, e o avertizare care are o notă de urgență escatologică și care în alte pagini din Noul Testament este exprimată prin imaginea judecătorului care stă la poartă. Atacul împotriva fariseilor se bazează nu pe faptul că ei nu sunt păzitorii de drept, ci că sunt hoți care nu se apropie de turmă prin poartă. Vocea lui Isus, însă, cheamă la libertate și viață; el își cunoaște oile și le cheamă pe fiecare pe numele său. Această cunoaștere personalizată scoate în evidență aspectul deosebit al iubirii păstorului: turma sa nu reprezintă pentru el un simplu număr. El caută intimitatea personală a inimii credinciosului. La sfârșitul parabolei, evanghelistul Ioan adaugă că ascultătorii nu l-au înțeles. De fapt, neînțelegerea lor nu surprinde, pentru că nu e doar o problemă intelectuală, ci incapacitatea voinței de a răspunde provocării adresată în parabolă.

Astăzi, în Duminica a patra a Paștelui, zi cu o semnificație deosebită – pentru că este și Ziua Mondială a Vocațiilor – Biserica ne îndeamnă să ne întrebăm ca și primii ascultători ai lui Petru: “Fraților, ce trebuie să facem?”

Atenția lui Dumnezeu față de noi se manifestă printr-o varietate de chemări, toate având importanța lor. Toți am primit chemarea la existență. Dar câți dintre noi nu trăiesc doar pe jumătate, resemnați să existe, fără încredere în Domnul! Am primit chemarea la credință, care, prin darul sacramentelor, ne-a făcut maturi și capabili de angajament și mărturie în Biserică și societate. Orice impuls vocațional ulterior botezului, comportă în mod necesar un îndemn la convertire. Unii au fost chemați special să prelungească în Biserică chiar misiunea lui Isus, Bunul Păstor, prin preoție, diaconat, viață consacrată, asociații creștine, viață de misiune. Dar ce sunt toate acestea fără dragoste, se întreabă sfântul Paul. Oricâte carisme am fi primit, de am vorbi toate limbile, de am avea darul profeției și am cunoaște toate tainele și toată știința, de-am împărți toată averea săracilor și ne-am da trupul să fie ars, dacă nu avem dragoste, nu ne folosește la nimic (cf. 1Cor 13,1-4). Dragostea este cea dintâi și cea mai mare poruncă, și fiind un constitutiv al ființei umane, ea reglează intensitatea vieții noastre. Viața este un dar de care nu pot să mă bucur de unul singur: trebuie s-o investesc pentru alții și cu alții. Trebuie să abandonăm egoismul și să intrăm în comunitatea Domnului înviat, el care este iubirea personificată. În acest sens, fiecare creștin trebuie să se simtă păstor al celuilalt. Aceasta înseamnă a-ți trăi viața ca vocație. Este relevantă în acest sens viața trăită în acest mod de sfânta Tereza a Pruncului Isus. Ea, deși nu poseda nimic care să ofere misiunilor, deoarece era carmelită desculță în conventul din Lisieux, oferea rugăciunile și sacrificiile sale. Iar când oboseala, sau durerea de cap, sau tusea o tulburau, își spunea: “Curaj, curaj. Poate în acest moment un misionar se simte rău în drumul său și nu mai poate înainta. Pentru el îmi ofer suferința ca să poată merge mai departe”. Și cine dintre noi poate refuza să facă cel puțin atâta pentru a conduce la pășunea lui Cristos acele suflete îndepărtate?

Astăzi noi primim același mesaj și ne punem aceleași întrebări ca odinioară, ascultătorii lui Petru. Iar răspunsul pe care îl primim este același: “Mai presus de toate, îmbrăcați-vă în dragoste, căci doar ea este legătura desăvârșirii” (Col 3,4). Convertirea și dragostea nu sunt condiționate de legile fizice și ale timpului.

Cunoașterea dintre păstor și turmă depășește simpla cunoaștere conceptuală. Această cunoaștere este prezența intimă a unuia cu celălalt, înțelegerea și încrederea reciprocă, comuniunea inimii și gândirii, pătrunse în întregime de dragoste. Să îndepărtăm așadar din noi barierele urii și slăbiciunilor umane și să ne deschidem inimile pentru a sorbi din izvoarele mântuirii – căci doar cu inima putem recunoaște glasul Păstorului.

Andrei DĂSCĂLAȘU

Ritul latin