Start > Ritul latin > Duminica a III-a după Paști

Duminica a III-a după Paști

20 March 2008
1,133 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a III-a după Paște (Anul A)

A încerca să epuizezi sărbătoarea Paștelui într-o singură zi, a încerca să circumscriem această sărbătoare numai la o singură duminică, nu este posibil. Cristos cel înviat ne întâlnește mereu, această întâlnire are loc în celebrarea euharistică. În celebrare, asemenea ucenicilor, îl întâlnim pe Cristos viu, întâlnire autentică care ne schimbă viața, o orientează spre o nouă direcție, spre Tatăl. Întâlnirea cu Cristos este reînnoire, eveniment, este descoperirea lui. Cristos vine în întâmpinarea omului și-l călăuzește spre realitățile escatologice.

Liturgia cuvântului din duminica de astăzi tocmai această întâlnire realizată de Cristos vrea să o scoată în evidență. Antifonul de la psalmul responsorial: “Călăuzește-mă, Doamne pe calea vieții” poate fi firul roșu în înțelegerea lecturilor propuse de Biserică, lecturi care scot în evidență rolul lui Cristos de învățător, rolul de călăuzitor al omenirii la Tatăl.

Prima lectură luată din cartea Faptele Apostolilor ni-l prezintă pe Petru care în ziua Rusaliilor, plin de Duhul Sfânt, ia cuvântul în mijlocul mulțimii și-l propovăduiește pe Isus Cristos cel înviat, învingătorul morții. Petru îl mărturisește pe Isus, Isus cel adeverit de Dumnezeu, adeverit prin fapte puternice, prin minuni și semne. Acest Isus a fost dat la moarte, însă moartea nu a avut nici o putere asupra lui. Moartea e semnul ce exprimă cel mai bine condiția fragilității omului. Nimeni nu se poate sustrage puterii sale. Cristos a învins moartea nu în sensul că a eliminat-o din lume, dar a manifestat inconsistența puterii sale. Ea e doar un moment de trecere, închide un ciclu de viață și deschide un alt mod de viață – existența cu Dumnezeu. Prin învierea sa, Cristos ne spune că viața e viitorul omului, al oricărui om care ca și Cristos alege valorile Împărăției și prin ele se angajează până la moarte. Spre această existență cu Dumnezeu care se realizează prin moarte ne călăuzește Isus, Isus care prin Întruparea, Patima, Moartea lui pe cruce și Învierea sa ne-a deschis calea spre Tatăl. Cristos a răscumpărat lumea, a refăcut legătura omului cu Tatăl, legătură care a fost ruptă prin păcatul primilor oameni, Adam și Eva.

Despre această răscumpărare ne vorbește tot sfântul apostol Petru în cea de a doua lectură luată din prima sa scrisoare. Răscumpărarea omului, ne spune apostolul Petru, nu a avut loc cu aur și argint ci printr-o jertfă, jertfă supremă pornită din iubire. Cristos și-a dat viața, și-a vărsat sângele pentru ca omul să fie reconciliat cu Dumnezeu. La jertfa lui Cristos se cere un răspuns dat de către om. Noul mod de a trăi determină o nouă realizare, un nou mod de viață – sfințenia. Sfințenia e determinată de dublul mod de a trăi, de a trăi în teama de Dumnezeu și de a trăi în iubire fraternă. Sfințenia nu are un caracter privat, ci îl are pe Cristos în centru. În jurul lui Cristos creștinii se construiesc împreună pentru a deveni un edificiu spiritual. Fără Cristos omul singur nu se poate sfinți, deoarece Cristos a spus despre sine: “Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6). A încerca să nu ținem cont în pelerinajul nostru de Dumnezeu, de Cristos și de opera sa ar fi o mare greșeală. În Cristos și pe Cristos trebuie să se bazeze credința și speranța noastră, el trebuie să ne fie ghid în pelerinajul nostru spre Tatăl.

Sfântul Luca, în fragmentul pe care l-am ascultat la evanghelie, fragment luat din capitolul 24, ne descrie călătoria celor doi ucenici la Emaus, călătorie care va fi plină de surprize pentru cei doi. Ei, care știau că Isus a murit, a suferit chinuri groaznice la Ierusalim, conștienți fiind de faptul că toți oamenii știu ce s-a întâmplat la Ierusalim, rămân mirați când îi întreabă Isus “despre ce vorbeau”; îi reproșează cei doi: “oare tu ești singurul dintre toți cei care au fost la Ierusalim care nu cunoaște cele petrecute acolo zilele acestea?”.

Întâlnirea celor doi cu Isus are loc în timp ce ei mergeau spre un sat numit Emaus. Cristos devine tovarășul lor de călătorie, Cristos înviat se reîntâlnește cu discipolii, vine din nou în mijlocul lor. Într-un mod nou. Sub semnul călătorului singur, nevoiaș, sub semnul pâinii frânte. O prezență nu întotdeauna ușor de înțeles, dar întotdeauna iluminatoare și stimulatoare. Când se naște descurajarea și deziluzia, când întreprindem acțiuni ce ne îndepărtează de datoriile noastre și ne separă de frați, atunci Cristos se alătură vagabondajului nostru pentru a ne readuce la bucurie, la speranță, la comuniune.

Ucenicii nu au înțeles că Domnul trebuia să învie: “Unii dintre ai noștri au mers la mormânt și au constatat că cele spuse de femei erau adevărate, dar pe el nu l-au văzut” (Lc 24,24). Ei au auzit că Cristos a înviat, au alergat la mormânt dar nu l-au văzut și din această cauză n-au crezut în mărturia femeilor. Era peste puterile lor să înțeleagă cum cineva poate să învie din morți. Asemenea apostolului Toma, ei nu înțeleg că Domnul a înviat. Isus îi călăuzește, îi învață, încearcă să le deschidă ochii arătându-le că Mesia trebuia să sufere, să pătimească, să moară și să învie, și toate aceste evenimente ale vieții sale au fost prezise de profeți. Isus învață, acest aspect este scos foarte bine în evidență de către sfântul Ioan al Crucii care ne spune că: “Cristos este asemenea unei mine bogate în imense vine, în filoane de comori, reprezentând astfel bazele dialogului ecumenic și al extinderii spațiului unității Bisericii, tezaur care, oricât de mult ar fi explorat, nu se epuizează niciodată, dimpotrivă, în fiecare cavitate se descoperă noi filoane de bogății” (Ioan al Crucii, Cantico Spirituale). Cristos este inepuizabil, prin Cristos tot Vechiul Testament s-a împlinit. În Cristos Vechiul Testament își găsește împlinirea. Cristos a fost vestit și profețit în cărțile Vechiului Testament. Prin Cristos se realizează întoarcerea la Tatăl, la idealurile pierdute prin păcatul lui Adam.

Ucenicii, până la urmă, îl recunosc pe Isus în călătorul care a încercat să le explice Scripturile, în călătorul care datorită insistențelor și a nopții care se lăsa a rămas cu ei. L-au recunoscut la frângerea pâinii: “Nu ne ardea oare inima în noi când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile?” (Lc 24,32). La frângerea pâinii cei doi înțeleg ceea ce Isus le-a explicat pe drum, înțeleg că ce-l care le-a vorbit a fost Isus care a înviat.

Cristos ne învață mereu, el știe că omul singur nu poate înțelege, omul singur nu poate ajunge la Tatăl. Isus învață, însă omul are inima împietrită, nu-l ascultă. La 21 septembrie 1938 un uragan devastator a lovit coasta de est a Statelor Unite. Atât de puternic a fost acel uragan încât forța cu care a lovit coasta a fost înregistrată de un seismograf din Alaska și chiar pe plajele din Golful Persic s-a simțit șocul. Instrumentele meteorologice au indicat că urmează un uragan dar meteorologii nu au dat crezare. Totuși ei au anunțat populația despre iminența unui uragan dar și populația, asemenea meteorologilor, nu au dat crezare știrii. Au rămas nepăsători, nepăsare datorită căreia mulți și-au pierdut viața sau avutul. Un supraviețuitor din Long Island, New York, povestea după trecerea uraganului că el își cumpărase cu o zi înainte un barometru. În dimineața de 21 septembrie, barometrul lui indica punctul 26 în dreptul cărui era scris: “uragan“. Tânărul a luat barometrul, l-a scuturat, l-a lovit dar el nu voia să se schimbe. Supărat, a luat barometrul să-l ducă înapoi. Pe drum însă l-a ajuns furtuna năprasnică. Casa i-a fost distrusă, ca și o mare parte a orașului, dar el a scăpat.

Câți nu sunt și azi nepăsători la înștiințările divine? Câți nu au împietrite inimile lor în fața cuvântului lui Dumnezeu? Câți nu-l mai recunosc pe Cristos din Sfânta Taină? Cei doi ucenici l-au recunoscut pe Isus la frângerea pâinii, dar pentru mulți dintre noi frângerea pâinii este un simplu rit.

Învierea lui Cristos devine învierea discipolilor, devine învierea umană, depășirea necredinței, înțelegerea planului lui Dumnezeu și a istoriei, reîntoarcerea la propriile idealuri. Domnul înviat ne întâlnește în celebrarea euharistică a comunității. Este o întâlnire autentică care ne schimbă viața, o ghidează spre o nouă direcție. Să-l rugăm pe Domnul ca întâlnirea cu el să fie cât mai autentică, cât mai reală și cât mai personală, pentru ca prin această întâlnire cu Cristos noi să ajungem la Tatăl. Cristos este calea ce duce la Tatăl, și numai prin el și cu el vom ajunge să-l cunoaștem pe cel care ne-a creat și spre care sufletul nostru se îndreaptă.

Gabriel CATA

Ritul latin