Start > Ritul latin > Duminca a II-a după Paști

Duminca a II-a după Paști

20 March 2008
1,198 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a II-a după Paște (Anul A)

Ne aflăm în duminica a II-a a Paștelui, zi în care continuăm să trăim acea bucurie pe care Cristos ne-a adus-o în urmă cu opt zile prin învierea sa din morți. Cristos cel înviat nu ne-a părăsit, el rămâne în continuare prezent în mijlocul nostru.

Biserica dă două denumiri zilei de astăzi: Duminica Albă și Duminica Tomei. O numește Duminica Albă pentru că în această zi, cei care fuseseră botezați în noaptea învierii își depuneau hainele lor albe pe care ei le purtau în timpul acesta ca simbol al vieții noi în care intraseră. Este numită și Duminica Tomei pentru că evanghelia de astăzi se referă într-un mod special la apostolul Toma, acel apostol care la început se îndoiește de învierea lui Cristos, dar în cele din urmă crede, crede cu o credință vie, care pornește din toată ființa sa, recunoscându-l pe Cristos ca Domn și Dumnezeu.

Tema centrală care străbate liturgia cuvântului din ziua de astăzi este credința în Cel înviat, în Cristos, și mărturia pe care trebuie să o dăm despre el.

Sfântul Ioan ne prezintă în evanghelia de astăzi evenimentele care au avut loc în prima zi a Paștelui și în cea de-a opta zi de după Paști. În seara zilei de Paști, spune evanghelistul, apostolii erau încuiați în Cenacol de frica iudeilor. Isus apare pe neașteptate în mijlocul lor. Prin această apariție a lui Isus, evanghelia arată prezența celui înviat în mijlocul discipolilor săi într-un mod cu totul nou. Această apariție le amintește apostolilor de cuvintele pe care Isus le-a spus lor la Cina de pe urmă: “Nu vă voi lăsa orfani, dar mă voi întoarce la voi” (In 14,18). Această apariție face ca tristețea apostolilor să se schimbe în bucurie. Ei îl văd pe Domnul cu ochii trupului, dar mai presus de toate îl văd cu ochii credinței. Isus îi salută cu “Pace vouă”, salut care are un nou înțeles; în sens biblic are înțeles de prosperitate, binecuvântare, siguranță. Mai departe Isus continuă de a le da apostolilor misiunea de a merge să-l facă cunoscut în lume, și totodată le dă și puterea de a ierta păcatele comunicându-le pe Duhul Sfânt. “Primiți pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate, și cărora le veți ține vor fi ținute” (In 20, 23).

După opt zile, continuă evanghelistul, Isus apare din nou apostolilor, de data aceasta fiind prezent și Toma căruia Isus îi demonstrează că el a înviat cu adevărat. Credința domină toată această scenă din a doua apariție. Profesiunea de credință a lui Toma implică recunoașterea mesianității și divinității lui Cristos.

Evenimentul central al vieții lui Isus este tocmai învierea sa din morți. Aceasta are o valoare deosebită pentru noi, pentru că ne întărește credința în Fiul lui Dumnezeu, Revelatorul suprem al dragostei Tatălui și al planului său de a ne mântui pe noi toți. De aceea nu trebuie să ne îndoim de învierea sa, dar să căutăm să fim cât mai fideli cuvintelor sale pe care le-a adresat și lui Toma: “Fericiți cei ce cred fără să fi văzut!”.

Deseori și noi suntem cuprinși de îndoială dar trebuie să fim conștienți că numai prin credință vom reuși să îndepărtăm îndoiala din sufletele noastre. Credința trebuie să fie centrul vieții noastre. Numai luminați de Duhul Sfânt noi vom reuși să credem cu adevărat și în același timp să rămânem în comuniune cu Cristos și frații noștri.

Prima lectură, care este luată din cartea Faptele Apostolilor, ne arată cum Duhul Sfânt coboară asupra apostolilor, acel Duh care păstrează comuniunea în Biserică. Cristos promite și îl trimite pe Duhul Sfânt asupra apostolilor, dându-le puterea să învingă frica de a-l proclama. Mărturia lor este plină de convingere deoarece îndoiala și teama din sufletele lor au dispărut.

Fragmentul primei lecturi trasează fizionomia Bisericii primare, care ne indică caracteristicile fundamentale, pentru ca aceste comunități ale noastre să devină vii. Este scoasă în evidență frângerea pâinii care are în centru manifestarea lui Cristos, manifestare care este expresia comuniunii și a carității existente în comunitatea primară. Frângerea pâinii, alimentul unității dintre creștini, formează și menține fraternitatea creștinilor, care reprezintă o omenire nouă, care nu cunoaște bariere de rasă, cultură sau de natură economică, care în general îi separă pe oameni unii de alții. În comunitatea care îl are în centru pe Cristos, fiecare este pentru altul un frate prețios, este o fraternitate de oameni liberi în care se trăiește libertatea pe care a adus-o Cristos. Putem spune că prima comunitate creștină este o comunitate fraternă, chemată de Tatăl, unită în Cristos, care este prezent în preoții săi, animată de Duhul Sfânt. Aici ni se prezintă comunitatea ideală din care trebuie să se inspire și comunitatea creștină de astăzi.

Sfântul Petru, în a doua lectură, le arată creștinilor care trebuie să fie țelul lor spre care să tindă. El începe discursul său în fața comunității primare printr-un imn de binecuvântare adus Tatălui, care l-a trimis pe Fiul său în lume pentru ca să ne aducă mântuirea. Petru îndeamnă prima comunitate creștină să fie statornică în credința în Cel Înviat. În același timp, le aduce laudă pentru că ei cred în învierea lui Cristos fără să li se fi arătat și totodată îi încurajează să fie tari în fața suferințelor și persecuțiilor îndurate pentru Cristos. Cu privire la persecuții, Tertulian spune următoarele: “Cu cât suntem mai mult supuși unor astfel de suferințe, cu atât sporește mulțimea celor credincioși și evlavioși pentru numele lui Cristos” (Ad martyres).

Conștienți că suntem familia lui Dumnezeu, să ne întrebăm fiecare: în ce constă credința noastră? Cum percepem noi comunitatea creștină de astăzi? Suntem și noi de acord cu atitudinea lui Toma față de prezența lui Cristos în mijlocul nostru? În ce măsură Biserica reprezintă pentru noi locul de întâlnire cu Cristos?

Într-o zi, un misionar predica într-un ținut muntos din Franța. În timp ce predica, a intrat în biserică un ofițer de cavalerie ca să-l asculte. Acest ofițer era foarte neliniștit, părea foarte tulburat, și abia, abia că mai respira. În acel moment misionarul a fost inspirat de Dumnezeu să vorbească despre spovadă, despre iertarea pe care Dumnezeu o dă celor care se convertesc și cred în el. Cuvintele misionarului au pătruns ca o sabie în sufletul acelui ofițer. La sfârșitul liturghiei, ofițerul se aruncă la picioarele misionarului, iar acesta îl ridică cu dragoste și îl ajută să se mărturisească. Când acel ofițer a ieșit din biserică, plângând în hohote, a spus acelor câteva persoane care erau în jurul lui: “Dragii mei, să știți că Dumnezeu există. De mult timp îl abandonasem, dar acum l-am regăsit – și continuă acest ofițer – în viața mea nu am experimentat o pace așa de curată ca aceasta pe care mi-a dat-o Cristos prin slujitorul său”.

Iată un exemplu vrednic de urmat. Oare acestui ofițer a trebuit să-i apară Cristos, așa cum le-a apărut și apostolilor? Nu, Cristos într-adevăr i-a apărut, dar în altă formă, în acea formă în care ne apare și nouă astăzi. El este prezent în Biserică și ne hrănește cu Trupul său în Sfânta Euharistie. Totdeauna Cristos vine și ne vizitează. El nu i-a vizitat numai pe apostoli, dar ne vizitează și pe noi, lăsându-se văzut în lumina credinței. Cel mai bine îl vedem în Euharistie. Dar pentru ca să-l vedem trebuie să participăm la Euharistie. Dacă vom fi absenți de la adunările liturgice atunci când se celebrează Euharistia, vom avea aceeași soartă ca și Toma atunci când era absent de la comuniunea cu ceilalți apostoli.

Bucuria învierii lui Cristos nu trebuie să țină doar opt zile, ci trebuie să rămână mereu vie în sufletele noastre. Învierea lui Cristos ne-a înzestrat cu puterea credinței pe care trebuie să o mărturisim prin cuvintele și faptele noastre, prin atitudinea pe care o avem față de cei din jurul nostru, lângă care trăim și ne desfășurăm activitatea zilnică.

Credința este aceea care ni-l descoperă pe Cristos. De aceea, în momentele dificile, în momentele de declin sau lâncezeală din viața noastră să alergăm la Cristos, și să-l rugăm pe el, care este învierea și viața, să întărească și să intensifice în noi credința. Astfel mesajul învierii lui Cristos rămâne mereu actualizat în inimile noastre și în viața noastră externă.

Să reflectăm astăzi la Cuvântul lui Dumnezeu, pentru ca să putem face un pas înainte asistând astfel la nașterea comunității pascale, acea comunitate care va trebui să țină trează și să mențină credința în învierea lui Cristos până la întoarcerea sa.

Daniel BIȘOC

Ritul latin