Start > Ritul latin > Solemnitatea Învierii – Liturghia de noapte

Solemnitatea Învierii – Liturghia de noapte

20 March 2008
1,207 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Vigilia Pascală (Anul A)

Această noapte sfântă, în care celebrăm Învierea Domnului nostru Isus Cristos, este prin excelență noaptea bucuriei și a victoriei. Este noaptea bucuriei și a victoriei lui Cristos și în același timp, noaptea bucuriei și a victoriei noastre, cei care prin botez am fost inserați în misterul lui Cristos.

Evanghelia și lecturile din această noapte ne invită însă, ca la lumina victoriei lui Cristos să realizăm acea convertire interioară care să ne determine să realizăm fapte demne de cei ce iau parte la victoria lui Cristos asupra morții și a păcatului. Suntem chemați în această noapte să ne facem proprie această victorie prin părăsirea păcatului și a vieții celei vechi, repurtând astfel, la nivel personal, la nivelul vieții umane, victoria asupra păcatului și a răului.

Isus Cristos, care a murit pe cruce, care a fost înmormântat ca ultimul dintre cei sărmani, iată că în dimineața zilei de Paști învie precum a zis. Iese afară din mormânt, victorios asupra morții; este evenimentul sigur pe care se fundamentează credința noastră. “Ar fi o iluzie deșartă – afirmă sfântul apostol Paul – dacă Cristos nu ar fi înviat!”

Această noapte, în care Cristos Domnul trece de la moarte la viață, reprezintă punctul culminant al istoriei mântuirii. Încă din primele secole creștinii au celebrat-o cu mult fast. Vigilia nopții pascale este numită de sfântul Augustin “mama tuturor vigiliilor sfinte, în timpul căreia lumea întreagă rămâne în stare de veghe”. În timpul acestei nopți catecumenii sunt botezați: inițiați anterior în credința creștină și cufundați acum în moartea lui Cristos se renasc la viață în chiar acel moment în care el a înviat. Biserica, Mama noastră, celebrează astfel învierea lui Cristos dând naștere noilor creștini și cerând celor care sunt deja botezați să reînnoiască cu toții promisiunile de la botez.

Învierea lui Isus Cristos din morți este una dintre cele mai răsunătoare evenimente istorice. Acest eveniment a fost pregătit încă de la crearea lumii. În lumina acestei învieri citim Sfintele Scripturi și abia acum ele capătă înțelesul lor deplin. De aceea Biserica citește în noaptea de Paști mai multe lecturi din Sfânta Scriptură în care – în noua lumină – tot întunericul și depărtarea promisiunilor profetice, istoria lui Dumnezeu cu poporul său, devin inteligibile.

Acest fapt îl vedem mai întâi în istoria creației descrisă în prima lectură a acestei nopți luată din cartea Genezei. Ea este într-adevăr foarte impresionantă, dar încă incompletă. Dumnezeu s-a odihnit a șaptea zi după toată lucrarea sa. Dar oare ce fel de lucrare era? O lume care se apropie de moarte, în care totul are o limită, în care totul se sfârșește? Nu este aceasta, la urma urmei o lume de neînțeles? Acum, însă, noi aflăm că cea de-a șaptea zi nu era tocmai cea din urmă. Această odihnă a lui Dumnezeu care și-a găsit semnificația ei în liniștea mormântului Fiului său putea să fie numai o trecere, o trecere spre întâia zi, cea a Paștelui, în care Dumnezeu îl învie pe Fiul său mort, dovedind că nu moartea își are ultimul ei cuvânt, dar viața veșnică.

Tot în această lumină a învierii citim și lectura din cartea Exodului, despre trecerea Mării Roșii. Israeliții, urmăriți de egipteni, sunt eliberați de Dumnezeu, “cu braț puternic”, trecându-l “ca pe uscat” prin mijlocul Mării Roșii, apă care a adus moarte egiptenilor, însă eliberare poporului israelit. Această trecere a Mării Roșii este un simbol pentru definitiva intervenție a lui Dumnezeu care, prin moartea și învierea lui Cristos dă viața cea nouă poporului său prin apa sfântului botez. În lumina învierii lui Cristos înțelegem că Dumnezeu nu ne-a creat pentru a suferi un anumit interval de timp pe acest pământ ca apoi să dispărem în mormânt, dar că el vrea să ne dăruiască noua viață în Isus Cristos. Însă această viață nouă se deosebește de viața naturală. Nimeni nu a fost întrebat dacă el vrea să se nască într-un anumit timp, într-o determinată țară, într-o anumită familie. În acest sens sfântul Augustin spune: qui creavit te sine te, non salvabit te sine te – cine te-a creat fără tine nu te va mântui fără tine. De aceea are loc reînnoirea promisiunilor făcute la botez, cu întrebarea dacă renunțăm la cel rău și îl recunoaștem pe Dumnezeu ca singurul nostru stăpân. Viața veșnică este primită prin botez, simbolizat prin apa care a curs din rana coastei lui Isus, care a fost străpunsă de sulița soldatului, după moartea lui Isus din Vinerea Mare, pe cruce. Acest sacrament are o mare însemnătate în liturghia acestei nopți de Paști. Reînnoindu-ne făgăduințele de la botez, renunțăm din nou la păcat. Această renunțare este grea. Tocmai de aceea mesajul evangheliei din această noapte este unul care ne cheamă la curaj.

Nu vă temeți! Cu acest îndemn se adresează Isus Mariei Magdalena și celeilalte Marii. Aceste cuvinte au fost repetate și de Papa Ioan Paul al II-lea la începutul misiunii sale. Ele exprimă, la fel ca și mesajul îngerului, speranța în Cristos Domnul. Isus a înviat, iar prin biruința sa asupra forțelor răului, asupra negurei păcatului, ne-a dăruit puterea de a învinge răul. Prin învierea sa, Cristos ne-a răscumpărat și ne-a făcut apți pentru a-i aduce cult lui Dumnezeu cu o inimă curată. Păzitorii mormântului, izbiți de frumusețea care emana din trupul glorios al lui Isus, căzură ca și morți la pământ. Creștinii de astăzi, luminați de mesajul Evangheliei lui Cristos sunt chemați la convertire, și asemeni trimiterii lui Isus adresată femeilor sfinte sunt chemați, la rândul lor, să vestească viața nouă dăruită de Cel înviat. Mesajul lui Isus: “Nu vă temeți! Mergeți și le dați de știre fraților mei să plece în Galileea; acolo mă vor vedea” trebuie să atingă inima fiecărui creștin. Această trimitere a femeilor vrea să fie un îndemn la răspândirea Vestei-cele-Bune în lume. Însă această vestire a Evangheliei în lume nu se va face independent de Cristos, care ne asigură de prezența sa continuă printre noi.

Prin botez, după cum am citit în Scrisoarea către Romani, noi murim păcatului, împreună cu Cristos. Iar așa cum Cristos a înviat din morți prin atotputernicia lui Dumnezeu, tot astfel, prin botez participăm la învierea sa, repurtând victoria asupra răului și începând o viață nouă pentru Dumnezeu în Isus Cristos. Însă cum se realizează aceasta? Încercăm să explicăm printr-o istorisire. “În timp ce se întorcea obosit de la muncile câmpului, un țăran găsi încurcat într-un mărăciniș un pui de vultur. El îl luă și îl puse la un loc cu găinile. Încetul cu încetul, acest pui de vultur se purta ca o pasăre de curte. După un timp trecu pe acolo un ornitolog care rămase surprins de ceea ce vedea. «Acesta nu mai este un vultur», spuse țăranul. «El a devenit ca o găină!». Însă celălalt îi replică: «un vultur rămâne tot un vultur! Vezi luptele dintre ele? Chiar pieptul lui este diferit de cel al găinilor!» Dar țăranul a rămas pe propria poziție: «Vulturul a uitat chiar să zboare!» Atunci expertul îi propuse o încercare. El luă vulturul și îl aruncă în aer. Dar acesta se așeză din nou pe pământ și ciuguli mai departe. Urmă o a doua încercare: ornitologul urcă cu el pe un acoperiș, de unde îl aruncă în sus. Vulturul bătu o dată din aripi dar, când văzu dedesubt găinile ciugulind, li s-a alăturat din nou. Totuși, acesta nu se descurajă. Repeta: «un vultur rămâne tot un vultur». El se urcă apoi cu vulturul pe un munte înalt. Acolo îl aruncă din nou în aer. Zadarnic. Aripile erau prea slabe ca să se ridice deasupra pământului. Dezamăgit, expertul căzu pe gânduri. Însă o bucurie i se aprinse în inimă. «Soarele! Asta este» – spuse el și luă capul vulturului îndreptându-l direct spre soare. Și deodată vulturul scoase un țipăt, își scutură întregul corp și cu puternice bătăi de aripi se înălță în aer și nu se mai întoarse niciodată înapoi”.

Isus cel Înviat este Soarele care ne invită să lăsăm mizera viață prezentă și să devenim asemenea acestui vultur. Paștele este ocazia de a nu mai privi înapoi și în jos dar, plini de speranță și de bucurie să privim înainte și în sus. Paștele este așadar nu numai învierea lui Cristos dar și învierea noastră. Este experiența unui nou început, reconciliere, speranță. Bineînțeles că noi trebuie să fim gata să zburăm spre Soare. Dacă însă noi nu vrem să ne dezlipim inimile de patimile noastre, de deprinderile noastre rele, de atracția spre cele pământești, atunci nu are pentru noi nici un folos învierea lui Cristos. Viața noastră întreagă trebuie să fie călăuzită de Cristos Domnul, Soarele divin. Razele lui calde trebuie să ne încălzească inima urmându-l pe el. Numai atunci când ne vom îndrepta privirea spre acest Soare ceresc, lăsând în urmă balastul păcatului, și ne vom lăsa conduși de lumina sa care pătrunde adâncurile inimii noastre, vom putea trăi viața cea nouă adusă de Cristos și vom repurta victoria asupra păcatului participând astfel la victoria lui Cristos.

Daniel COBZARU

Ritul latin