Start > Ritul latin > Vinerea Sfântă

Vinerea Sfântă

20 March 2008
1,151 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Vinerea Mare

Liturghia cuvântului de astăzi ne propune o imagine dureroasă a crucii și încearcă să trezească în noi sentimente de penitență și compasiune.

Dacă duminică, cu ocazia intrării triumfale a lui Isus în Ierusalim, creștinii au cântat: Osana! Binecuvântat să fie cel ce vine în numele Domnului!, astăzi ei plâng și suspină căci același Isus moare pe cruce. Suntem în doliu! A murit Domnul nostru care și-a sfârșit viața pe o cruce, nu într-un pat moale; fiind înconjurat de călăi și soldați, nu de persoanele dragi; a murit în urletele și batjocurile evreilor, nu în mângâierile mamei sau ale apostolilor. A murit în chinuri fizice și morale de nedescris.

Dar de ce a murit în astfel de chinuri? Motivul ni-l descoperă profetul Isaia în prima lectură de astăzi, care a prevăzut toată această suferință cu aproximativ 800 de ani înainte de a se întâmpla: “El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste el și prin rănile lui suntem tămăduiți” (53,5).

Toate aceste chinuri și suferințe l-au făcut să fie disprețuit și părăsit de oameni, era ca un bolnav, ca un lepros din fața căruia trebuia să fugi.

În mentalitatea iudaică de atunci, suferința era considerată ca un semn al blestemului divin, era un semn că cel în suferință a greșit în fața lui Dumnezeu. Dar pentru Isaia această suferință a Servitorului lui Iahve este un instrument prețios de ispășire și de justificare proprie și a altora.

Acest servitor supus la o moarte și o îngropare nedemnă, dar din voința lui Dumnezeu, înălțat cu numeroși urmași după el, este instrumentul de care se folosește Dumnezeu pentru îndreptățirea noastră, a celor mulți.

Iată cât de grave sunt păcatele noastre! Dumnezeu în atotputernicia sa, în măreția sa, a găsit de cuviință să aleagă ca mijloc de mântuire suferința. Dar această suferință, de ispășire pentru păcatele noastre, nu o putea face oricine ci numai Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care este Dumnezeu adevărat și om adevărat. În dumnezeirea sa Cristos nu a putut suferi, căci Dumnezeu nu poate fi supus la suferințe, dar a suferit în natura sa umană.

Astfel îl vedem pe Isus și în a doua lectură de astăzi luată din Scrisoarea către Evrei: “el a trecut ca om prin toate încercările, în afară de păcat”. El apare ca unicul și veșnicul preot, ca victima desăvârșită și în același timp mijlocitorul perfect și desăvârșitul nostru Mântuitor.

Devenind om și suferind în omenitatea sa, el a sfințit carnea noastră, a glorificat-o. Ne-a readus la aceeași demnitate pe care Adam o avea înainte de a păcătui. Am redevenit fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai Împărăției Sale.

Evanghelia, prezentându-ne patima și moartea pe cruce a lui Isus, ne prezintă de fapt ceasul supremei suferințe răscumpărătoare. Isus trebuie să fie înălțat pe cruce pentru a salva omenirea. Este de fapt preamărirea sa, pentru că numai prin jertfa sa omenirea este eliberată de păcat, iar dreptatea dumnezeiască este satisfăcută.

Odată ridicată crucea pe Calvar, el, ca o statuie rugătoare, s-a pus între cer și pământ, pentru ca pe de o parte să ascundă omenirea în umbra trupului său din fața mâniei lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, cu brațele sale întinse, să fie ca un paratrăsnet care să capteze fulgerele răzbunării divine.

Așa ne-a iubit Cristos, fără măsură, fără hotar! Știam că în Cristos trebuie să sălășluiască o iubire, dar cine s-a așteptat la atât? Când pruncul Isus ne-a zâmbit la Betleem, când a început să trăiască printre noi, când a început să ne slujească, să ne mângâie, să facă minuni, să ne învețe, am simțit că ne iubește. Dar ca să sufere fără să spună nimic, ca de bună voie să se lase arestat, târât în fața judecătorului Pilat, biciuit, încoronat cu spini, batjocorit, scuipat, răstignit pe cruce, dându-și viața pentru noi, această dragoste, această dăruire n-am bănuit-o.

El este arestat în grădina Ghetsemani, fiind trădat de Iuda, unul din cei doisprezece apostoli. Dar și această arestare dovedește că Isus se oferă voluntar pentru a împlini planul lui Dumnezeu Tatăl. Atunci când Cristos le spune că el este cel pe care-l căutau, ei se dau înapoi și cad cu fața la pământ. În acel moment Cristos nu fuge. El știe că aceasta este poarta cea strâmtă prin care trebuie să treacă pentru a ajunge la Tatăl.

Ajuns în cele din urmă la Pilat, după ce a fost purtat pe la Ana și Caiafa, este supus unui interogatoriu în care Cristos își dezvăluie identitatea sa regală: “Tu o spui: Eu sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume să dau mărturie pentru adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu”.

Pilat pune o întrebare ce dovedește scepticismul: “Ce este adevărul?” Dar nu i-o adresează lui Isus, ci propriei sale conștiințe, ca o reflecție plină de dezamăgire asupra neputinței minții omenești de a cunoaște adevărul.

Dar ce este adevărul? Adevărul este în fața noastră, ca și pentru Pilat. El, adevărul, nu cere decât să se facă cunoscut pentru a ne învăța în ceea ce-l privește. Aceasta este misiunea lui Isus Cristos, să dezvăluie adevărul dumnezeiesc, iar cei ce cred în cuvântul lui se lasă conduși de acest adevăr și devin astfel copii lui Dumnezeu și supușii împărăției sale.

Sperând că mulțimea se va liniști și-l va putea elibera, după ce a poruncit să fie biciuit, Pilat, îl prezintă mulțimii: “Iată omul!” Dar mulțimea este ca o fiară care atunci când vede sânge devine și mai crudă: “Răstignește-l! Răstignește-l!” Datorită presiunii mulțimii și fricii de a nu cădea în dizgrațiile împăratului roman, Pilat l-a dat să fie răstignit.

În drum spre Calvar, Isus poartă crucea sa. Ea este inseparabilă de el. Este o cruce grea, pentru că de ea atârnă păcatele oamenilor din toate timpurile și-l fac pe Isus să cadă la pământ sub greutatea lor. Și iată-l acum pe cruce, urcându-se fără umbră de rezistență. Acum a sosit ora lui Isus. Este ora pe care el a așteptat-o 33 de ani. Este ora care coincide cu preamărirea Fiului Omului. Urcând Calvarul și jertfindu-și viața, el cucerește toată făptura. Regalitatea sa se manifestă pe cruce. De acolo atrage pe toți la sine, după cuvântul său.

Și astăzi Cristos care se jertfește necontenit pe altarele noastre nu încetează să ne cheme la sine. Să îngenunchem la picioarele crucii sale și să-l recunoaștem ca unicul răscumpărător.

Dar jertfa lui Cristos nu valorează nimic pentru noi dacă noi nu sacrificăm împreună cu Cristos propria voință și nu i-o oferim din iubire Tatălui.

Sfântul Grigore cel Mare într-una din predicile sale spunea: “Numai atunci Cristos va fi cu adevărat victimă oferită lui Dumnezeu pentru noi, când noi înșine vom fi victime”.

Cum putem fi noi victime alături de Cristos? Renunțând la noi înșine, luându-ne crucea zilnică și imitându-l în toate pe Isus.

Un om trebuia să facă o călătorie lungă și primejdioasă. În drumul său întâlnește un om de bine ce îi întinde o carte spunându-i: “Poftim, citește această carte și vei afla în ea cum să ajungi la capătul drumului”. Dar ce folos! E întuneric și omul nu poate citi cartea. Și pleacă omul dibuind mai departe. Nu peste mult timp întâlnește un alt om ce-i oferă o lumină spunându-i: “Poftim lumina aceasta, că-i întuneric și nu vezi calea”. Omul se bucură. Dar vine un vânt și stinge lumina. Și el se mâhnește. Iată că întâlnește un om apăsat de o cruce grea pe umerii săi și cu o coroană de spini pe cap. El îi zice cu glas duios: “Călătorule, vino după mine, căci eu am mai făcut odată drumul acesta!… Numai eu singur te pot conduce la sfârșitul călătoriei tale”. Și mergând după această Călăuză omul își sfârșește călătoria cu bine.

În călătoria cea mare a acestei vieți, în drumul nostru spre mântuire, nu ne poate ajuta nici cartea, nici știința omenească, ci numai acela care a mai făcut odată acest drum: numai acela care ne-a deschis acest drum prin crucea de pe Golgota: Isus Cristos. Să avem încredere în această călăuză și să credem cu tărie în cuvintele sale, căci el este calea, adevărul și viața, iar cine îl urmează nu umblă în întuneric.

Astăzi, ducându-ne și noi crucea zilnică, să urmăm exemplul lui Cristos, pentru ca lumea din jurul nostru să înțeleagă că nu este altă cale de mântuire decât drumul lui Cristos.

Este calea care ne duce la Dumnezeu Tatăl, la Dumnezeul cel veșnic, în împărăția sa, pentru a ne bucura din plin de vederea feței sale.

Petru-Bogdan RĂCHITEANU

Ritul latin