Start > Ritul latin > Sâmbăta Sfântă

Sâmbăta Sfântă

20 March 2008
1,358 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Sâmbăta Mare

După ziua sâmbetei, când se lumina de ziua întâi a săptămânii, au venit Maria Magdalena și cealaltă Marie să privească mormântul. Și iată, s-a făcut cutremur mare, fiindcă îngerul Domnului, coborând din cer, a venit și a rostogolit piatra și s-a așezat deasupra ei… Iar îngerul a spus femeilor: “Nu vă temeți! Știu că îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat precum a zis; veniți și vedeți locul unde zăcea. Mergeți degrabă și spuneți ucenicilor lui că a înviat din morți… (Mt 28,1-10)

Celebrarea nopții pascale are acea forță de fascinație deoarece, dacă debutează în întuneric, treptat totul se îndreaptă spre lumină (cea a focului sfințit și a lumânării pascale aprinse). Într-adevăr, același lucru se întâmplă și în sufletele celor prezenți care, încă mâhniți de moartea lui Isus, sunt conduși, de-a lungul lecturilor ce evocă faptele minunate și salvatoare ale Domnului, mai întâi către speranța într-un deznodământ fericit și mai apoi către contemplarea Celui înviat.

Cine se lasă prins în celebrarea pascală nu poată să nu întrezărească o logică nouă a vieții, logică care să-l “zguduie” ca acel cutremur pe care l-au resimțit femeile venite la mormânt, nu pot să nu vadă rostogolindu-se acea “piatră” care, înlăturată, îi eliberează de prejudecățile sau de aspirațiile meschine de mai înainte, nu pot să nu vadă chipul plin de strălucire a lui Cristos înviat în viața nouă în care El îi introduce odată cu victoria Sa.

Toți câți ne-am botezat în Cristos Isus, întru moartea lui ni-am botezat. Am fost înmormântați împreună cu Cristos, prin botez, în moarte, pentru ca așa cum a fost înviat Cristos din morți prin mărirea Tatălui, tot astfel să umblăm și noi întru înnoirea vieții. Căci, dacă am fost uniți cu El printr-o moarte asemănătoare cu a lui, vom avea parte și de învierea lui, bine știind că omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El, ca să se nimicească trupul păcatului, pentru ca noi să nu mai fim robi păcatului… (Rm 6,3-11)

Botezul, care în această noapte sfântă este celebrat sau re-evocat, are, după spusele sfântului Pavel, acea forță care efectiv îl trece pe catehumen de la viața omului vechi la viața omului nou. Această trecere este posibilă atunci când eforturile noastre de înnoire sunt “cufundate” în moarte lui Cristos. Astfel, așa cum a fost înviat Cristos din morți prin mărirea Tatălui, tot astfel să umblăm și noi întru înnoirea vieții.

Învierea glorioasă a lui Isus Cristos nu este o realitate exterioară vieții noastre. Ea ne pătrunde și transfigurează fiecare cuvânt, fiecare gest, fiecare atitudine atunci când acceptăm să nu mai fim robi ai păcatului.

Ritul latin