Start > Ritul latin > Am ales partea noastră?

Am ales partea noastră?

14 March 2008
1,110 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica Floriilor (Anul A)

Este posibil să nu urmăm rolul

Ceea ce s-a întâmplat în acea zi, ceea ce a avut loc în acea săptămână, nu este o istorie a trecutului. Este vorba de un fel de profeție. Am putea spune: anticipare, documentată, a ceea ce se întâmplă mereu în lume. Chiar și în timpul nostru. În sfârșit: tratamentul pe care noi îl rezervăm lui Cristos. Și atunci trebuie să bănuim că în acele pagini ale evangheliei suntem chiar și noi. Este descrisă participarea noastră la acea acțiune. Sunt semnalate atitudinile pe care le avem. Sunt relatate pozițiile pe care le adoptăm.

Ar fi oportun să dedicăm puțin timp la acest exercițiu. Fie pentru episodul intrării în Ierusalim, fie pentru întreaga relatare a Pătimirii, să încercăm să “ne recunoaștem”. Să vedem unde ne-am ascuns, rolul, comportamentul adoptat. Ar fi interesant să verificăm cu care personaj (sau cu care personaje) ne identificăm. Scenariul nu are importanță. Orice situație din viața noastră. Și, la centru, o oarecare situație, un sărman Cristos victimă a nedreptății, a singurătății, a trădării, a indiferenței, a lipsei de iubire.

Natural avem posibilitatea de a nu ne ține de manuscris. Cel puțin uneori. Astfel s-ar putea întâmpla ca Pilat, într-o oarecare circumstanță, să nu-și spele mâinile, ci să aibă curajul de a se compromite. Ca lui Petru să-i scape o vorbă: “Da, îl cunosc…” Ca discipolul “zelot” să nu vrea să aibă nimic de a face cu spada. Ca Baraba să se ofere să moară în locul Celui Nevinovat. Apostolii reușesc să alunge somnul. Simon din Cirene să vină în mod spontan, fără a fi “constrâns”. Un ticălos să se comporte ca un om. Marele preot, în loc să stea în tribunal să judece, să mărturisească public propriile păcate. Un oarecare “bărbat” să meargă să întrebe femeile: cum se face că nu vă este frică?

Iuda să dea un sărut pe obrazul prietenului care să nu fie altceva decât un sărut. De bani nici vorbă. Un disperat să vină să bată la poartă, sigur de a găsi pe cineva care să-i ofere motive pentru a spera. Cocoșul să cânte mai devreme… Și tu să fii prezent acolo.

Armele rușinii

Să fixăm unele momente ale Pătimirii relatate de Matei. Prima lovitură a primit-o înainte de biciuire. A fost în momentul prinderii, atunci când “unul dintre cei care erau cu el” (Matei, cu pudoare, nu indică numele, ca și cum oricare ucenic ar putea ceda la aceste ispite), a dat o lovitură cu spada (sau, mai probabil, cu un cuțit) servitorului marelui preot. Isus a simțit asupra propriei persoane acea rană.

Discipolii continuă să nu înțeleagă. Pare imposibil să scoată din capul lor că Dumnezeu nu este o putere și nu se apără sau se impune prin violență. Că Dumnezeu nu “triumfă” mereu (cel puțin în felul în care gândim noi). Cine știe de unde a ieșit acel cuțit. Discipolii nu au asimilat lecția Predicii de pe Munte: “…Dar eu vă spun să nu vă opuneți răului; dimpotrivă, dacă cineva te lovește pe obrazul drept, tu întinde-i și pe celălalt…” Nu l-au înțeles sau, mai rău, au învățat deja să facă distincții subtile (război nedrept și război pentru o cauză nobilă).

Isus se limitează să ne amintească faptul că violența naște altă violență. Dar, dincolo de cuvinte, arestatul, prin reprobarea sa decisă a gestului “de apărare” a discipolului, lasă să se înțeleagă că numai blândețea descoperă puterea lui Dumnezeu. Isus până la sfârșit trăiește sfidarea iubirii care, pentru a-și afirma propria forță, alege calea slăbiciunii, a non violenței. Trebuie să ne convingem că, atunci când în jurul lui Isus, sau al reprezentanților săi sunt arme (“spade și bastoane” în versiune adusă la zi), acela este momentul capturii. Poate fi o “captură” care, cu viclenie, se travestește în cortegiu triumfal… Și discipolul (oricare discipol) care recurge la forță (oricare tip de violență), nu-l apără pe Cristos, ci trece inevitabil de cealaltă parte.

Cineva ne asigură spunând: “arme numai ornamentale”. Totuși, un instrument care a fost gândit și fabricat pentru a răni sau ucide pe om, nu poate niciodată să facă cinste “Fiului omului”. Este totdeauna o rușine, de ascuns, de eliminat, nu un ornament de etalat. Poate trebuie să înțelegem odată sensul gloriei. Dacă gloria, pentru Cristos, este “gloria de a iubi”, atunci forța (cuțitul sau halebarda, sau spada sau altceva), așa cum el a făcut să se înțeleagă clar în Ghetsemani, întunecă acea glorie, o calcă în picioare, în loc s-o manifeste.

Se judecă mereu un altul…

Isus este judecat. Sunt interogatorii, se pun în mișcare acuze împotriva lui, se prezintă martori ai acuzării. După normele Templului Isus va fi clasificat ca “blasfemator”, “impostor”. În arhivele guvernatorului roman Isus este prezentat ca un delincvent, rău făcător, rebel, un ațâțător periculos la răscoală (chiar dacă Pilat, personal, era convins de nevinovăția lui). Ar fi suficiente aceste considerații pentru a relativiza judecățile oamenilor și de a se simți liberi în fața lor.

Isus, unicul “drept”, are un cazier penal, redactat de justiția umană (religioasă și civilă), de care oricărei persoane un pic oneste i-ar fi rușine. Anumiți indivizi te judecă, nu pentru ceea ce ești, ci așa cum au ei interes ca tu să fii, așa cum au stabilit ei, așa cum au decis înainte de a verifica adevărul. Oricum, nu are nici o valoare ceea ce este scris în registrele sinedriului sau în arhivele lui Pilat. Nu contează ceea ce șoptesc sau urlă anumite guri.

Isus nu este desigur acela care este descris în sentința de moarte pronunțată împotriva lui. Nimic din ceea ce este scris în procesele verbale (nici în acelea de condamnare, nici în cele de…premiere). Nimic din ceea ce este aplaudat sau discreditat. Disprețuit sau onorat. Răsturnând perspectiva: când pretindem că judecăm un om, este mereu un schimb de persoane. Noi judecăm… pe un altul. Ar fi bine să nu așteptăm Ziua Judecății pentru a observa că adevărul despre persoane este în altă parte nu în fișele și clasificările noastre.

Numai visele ne pot salva

“În timp ce el era în tribunal, soția sa i-a trimis vorbă: “Să nu ai nimic de a face cu acel drept, pentru că astăzi am fost foarte tulburată în vis, din cauza lui”. Nu este înregistrată nici o reacție din partea soțului. Probabil a fost un simplu gest al mâinii, pentru a exprima plictiseala. Gândindu-mă la intervenția – deși inutilă – a soției lui Pilat, aș fi tentat să trag concluzia: visele ar trebui să ne salveze.

“Am avut un vis”, continua să repete Martin Luther King. Și mulțimea recunoștea propriile aspirații în acel vis. “Am avut un vis” a accentuat într-un discurs rostit puțin înainte de a fi doborât de împușcături. Cineva, evident, se temea de acel vis. Și a avut dreptate. Dacă s-ar fi realizat acel vis, multe lucruri ar fi trebuit să fie schimbate. E mai bine să aranjezi toate cu plumbul, decât să pui în discuție anumite rezolvări, anumite alegeri. Soția lui Pilat este învinsă cu visul ei “neascultat”. Foarte compromițător. “Postul” soțului este salvat sufocând visul.

Chiar și istoria noastră personală s-ar schimba radical dacă am asculta de vise. Din păcate avem noi înșine grijă să împușcăm pe visătorul care este în noi. Pentru a lăsa spațiu la un mic și viclean calculator, care evaluează toate pe baza unor criterii de oportunism, avantaj, comoditate. Adesea se elimină brutal visătorul, pentru a salva onoarea, cariera, fotoliul, funcția, popularitatea. Odată eliminat visătorul, se dă cale liberă unui palid, incolor birocrat cu o istorie meschină, cu o rezolvare cunoscută, care însă are avantajul de a fi “sigură”. Avea dreptate soția lui Pilat. Sunt vise care “tulbură”.

Fiul omului

“De acum îl veți vedea pe Fiul omului stând la dreapta lui Dumnezeu…” S-ar spune că Isus preferă acest titlu mai mult decât oricare altul: Fiul omului. Ar fi putut să aleagă titlul de pus pe propria cruce, ar fi preferat să fie scris: Fiul omului, și nu Rgele Iudeilor. Dar un condamnat la moarte nu are dreptul să aleagă el titlul de pus pe propria cruce. Fiul omului exprimă umanitatea comună. Arată solidaritatea sa cu toți oamenii, în special cu cei săraci, mici, slabi, lipsiți de apărare, cei socotiți “nimeni”.

El ținea să fie om. Și era pe deplin, aș îndrăzni să spun “pasionat”. Om care iubea natura, păsările, florile câmpului. Om care știe ce înseamnă munca, sărbătoarea, oboseala, nedreptatea, bucuria, suferința, excluderea, iubirea, viața de familie, prietenia. Om cu o extraordinară omenie. Om care știe să înțeleagă slăbiciunea celorlalți oameni. Fiul omului, înainte de a ședea la dreapta lui Dumnezeu, nu a ezitat să se așeze la masă cu păcătoșii.

Cine știe dacă oamenii care îl urmau, aclamând, în acea dimineață de primăvară, și-au pus întrebarea fundamentală: “Cine este cu adevărat acest om?” Ar fi cazul ca, împreună cu ramura de măslin, astăzi să ducem acasă și această întrebare: “Cine este deci acest om?”. Și chiar dacă cunoaștem răspunsul, învățat din catehism, este folositor ca acea întrebare să devină continuă în viața noastră. “Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume care este mai presus decât orice alt nume; pentru ca în numele lui Isus să se plece toți genunchii”.

Chiar și genunchiul nostru se pleacă în fața Unicului Domn, a Regelui care a mers el să moară și nu a trimis pe alții. Și pe buzele noastre apar instinctiv, în momentul adorației, acel nume: Fiul omului. Un nume care ne privește pe noi toți. Și ne permite să nu ne rușinăm, dimpotrivă să fim puțin orgolioși, când spunem în mod simplu: om. În fond, Isus, Fiul lui Dumnezeu, a venit pentru a merita și pentru noi acest titlu de mărire: om.

Ritul latin