Start > Ritul latin > Duminica Pătimirii Domnului – Floriile (A)

Duminica Pătimirii Domnului – Floriile (A)

14 March 2008
1,320 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica Floriilor (Anul A)

Când s-au apropiat de Ierusalim și au ajuns la Betfaghe, lângă Muntele Măslinilor… ucenicii au adus măgărița și mânzul, și-au pus pe ei veșmintele, iar Isus s-a așezat deasupra. Cei mai mulți din mulțime și-au așternut veșmintele pe drum, iar alții tăiau ramuri din copaci și le așterneau pe cale. Iar mulțimile… strigau: “Osana, Fiul lui David! Binecuvântat cel care vine în numele Domnului. Osana în înaltul cerului!”

Și când a intrat El în Ierusalim, întreaga cetate a început să freamete, spunând: “Cine este acesta?” Iar mulțimile ziceau: “Acesta este profetul Isus, din Nazaretul Galileii”. (Mt 21,1-11)

Episodul Intrării în Ierusalim a lui Isus marchează un moment de răscruce în activitatea Mântuitorului. Isus venea în Cetatea Sfântă ca să anunțe căile păcii (Lc 19,41), să invite la reformă religioasă și morală (Mt 21,12-13) și să reveleze identitatea sa de Fiu al lui David, de Mesia (Mt 21,15), de Fiu al lui Dumnezeu (Mt 27,54).

Acest proiect este precedat de un gest pe care Isus Cristos îl înfăptuiește: urcat pe un măgăruș El intră în Ierusalim în aclamațiile mulțimii care îl însoțea, Osana, Fiul lui David…! Această scenă și mai ales aclamația mulțimii ne amintește de episodul consacrării regale a lui Solomon (fiul lui David) care, după ce a fost desemnat de profetul Natan ca succesor, după consacrarea în templul din Ghihon, s-a îndreptat în aclamațiile mulțimii către Ierusalim unde urma să fie întronat (1Re 1,1s). Apropierea acestor două pasaje ar sugera faptul că prin gestul său Isus, după ce a fost desemnat drept Mesia de către un profet (Ioan Botezătorul), după ce a fost consacrat rege (la Botez), acum intră în Ierusalim pentru a se întroniza. Întronizarea nu va fi însă una politică, de vreme ce Mântuitorul nu s-a îndreptat către palatul regal, ci către Templu. Arestare Lui ulterioară, condamnarea și uciderea Lui în ajunul Paștelui, nu vor împiedica instituirea Sa mesianică. Creștinii au văzut în măreața Înviere din morți și în glorioasa Înălțare la cer a lui Isus etapele finale ale devenirii sale mesianice: “Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ…” (Mt 28,19) După ce le vorbi, Domnul Isus fu luat la cer și se așeză la dreapta lui Dumnezeu (Mc 16,18).

Cristos Isus, deși din fire Dumnezeu, nu a socotit ca pe o pradă egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a nimici pe sine luând fire de rob, făcându-se asemenea oamenilor; … s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce.

De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit Numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul: al celor din cer, ale celor de pe pământ și al celor dedesubt, și toată limba să dea mărturie că Isus Cristos este Domn – spre slava lui Dumnezeu Tatăl. (Fil 2, 6-11)

Duminica Floriilor mai este numită și Duminica Pătimirii Domnului deoarece în această zi, pe lângă evenimentul intrării în Ierusalim a lui Isus, Biserica propune spre meditare și pasajul evanghelic care relatează pătimirile Mântuitorului începând cu arestarea Sa și până la moartea și punerea Sa în mormânt. Lectura acestui pasaj evanghelic nu poate să nu impresioneze pe cei care îl ascultă deoarece Isus, oricât de umilit și de batjocorit este de cei care îi doresc pieirea, rămâne demn și totodată consecvent crezului și misiunii sale mesianice.

Pentru noi cei de astăzi, textul din epistola către Filipen (2,6-11), ne oferă acea situare a evenimentelor pătimirii în contextul mai larg al misiunii și al înfăptuirilor ei: De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat Numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul…

Ritul latin