Start > Ritul latin > Cine a săpat acea fântână?

Cine a săpat acea fântână?

22 February 2008
1,790 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a din Post (Anul A)

Cuvintele spun altceva…

Miezul zilei. Umbra profundă a fântânii, liniile impunătoare ale Munților Garizim și Ebal care ies în relief pe fundalul unui cer cristalin, și aerul sufocant din jur. Femeia a așezat ulciorul pe margine. Și ar fi vrut să se elibereze astfel de oboseala sa, de greutate, de golul pe care îl simte în interior (poate greutatea este cu atât mai zdrobitoare, cu cât mai mare este golul). Străinul este obosit ca și ea. Îi este sete ca și ei. Străinul este puțin ciudat, pentru că își ia libertatea de a vorbi cu o femeie. Un iudeu diferit de ceilalți, care se înjosește să ceară de băut unei dușmance, o renegată, care aparține unui popor “bastard”.

Convorbirea înaintează obositoare, printre rezistențele, neîncrederea și ocolișurile femeii. Apa reprezintă o temă obligatorie. Dar el răstoarnă cu dezinvoltură pozițiile, din cerșetor devine cel ce oferă, făcând aluzie la un dar misterios, la un secret ale cărui chei numai el le deține. Convorbirea se lărgește. Se mai vorbește de apă, dar pare să nu mai fie acea apă de acolo. El se referă la un izvor, care însă nu mai are nimic de a face cu acea fântână. Atinge argumentul setei, totuși este o altfel de sete. Folosește cuvintele tuturor, dar ea are impresia că acele cuvinte acoperă un conținut care este necunoscut.

Limbajul este cel obișnuit. Și totuși El se referă la altceva. Folosesc aceeași limbă. Dar înțeleg lucruri diferite.

Nu oglinda…

La întâlnirea cu femeia din Samaria se poate surprinde o anumită pedagogie a lui Cristos. Aș vrea să subliniez, pe urmele unor fine observații ale lui Jean Marc Chappuis, unele aspecte semnificative. Isus nu oferă samaritencei o oglindă, în care să se poată privi și cel puțin să simtă repulsie. Nu-i prezintă o oglindă acuzatoare: “Vezi cât ești de mizerabilă… Cât de distrusă este existența ta…” Îi pune înainte, în schimb,o icoană. Icoana a ceea ce poate fi, a unei frumuseți de atins, rupând crustele care desfigurează chipul ei autentic.

Fiecare dintre noi, în fața unei oglinzi, recită rolul lui Narcis. Se oprește la contemplarea sinelui, atât pentru a se admira, cât și pentru a se detesta. Și astfel se blochează. Isus nu-i întinde lui Narcis o oglindă care să-i permită să fie și mai narcisistic. Îi întinde o icoană, adică o imagine inedită, splendidă, de unde omul poate să ia existența și dorința unei autodepășiri, chemarea la o metamorfoză neauzită. Nu este vorba, pentru el, de a restaura omul vechi, de a-i reda posibilitatea de a funcționa mai bine sau mai rău, ci de a face să se nască omul nou. Astfel face cu Nicodim. Așa cu Samariteanca.

Aceasta este tactica preferată de Isus: să sape în inima omului, să-l facă să fie conștient de nostalgiile sale secrete, să descopere dorința sa cea mai radicală, să facă să izvorască, aproape să explodeze dorința, să-i descopere posibilitățile sale. Isus nu numai că satisface așteptările omului. Mai întâi, se obligă să le trezească. Înainte de a satisface setea sa cea mai adevărată, o provoacă. Nu se limitează să răspundă omului, dar vrea să-l facă să cunoască, să dilate dorințele sale, să lărgească orizonturile sale, să-l poarte dincolo de așteptările sale.

Omul trebuie să se măsoare după proiectul lui Dumnezeu, nu să-l constrângă pe Dumnezeu după proiectul său redus. Iacob s-a limitat să sape o fântână, la care trebuie să se întoarcă de fiecare dată pentru a scoate apă. Isus sapă o fântână în interiorul creaturii. O fântână care devine izvor nesecat de “apă vie”. Izvorul este în interiorul fiecăruia, și devine principiu interior de cunoaștere, iubire, rodnicie.

Mai întâi oferta, apoi denunțarea

Isus, înainte de toate, a oferit apa vie. A făcut propunerea sa. Și numai după ce a satisfăcut dorința neașteptată, a denunțat femeii păcatele sale, mai mult a constrâns-o pe ea însăși să le declare. Mai întâi descoperă frumusețea darului său, apoi semnalează obstacolele care împiedică primirea lor. Începe cu ceea ce este pozitiv. Denunțarea sa nu arde, pentru că înainte a lăsat să se întrevadă o descoperire înflăcărată, o perspectivă atrăgătoare.

Învățătorul nu cere o ruptură care să lase femeia în gol, în absență. Mai întâi deschide o poartă, deschide o trecere spre plinătate, deci barează toate porțile și drumurile care nu conduc nicăieri. Numai un fugitiv accent asupra situației matrimoniale a femeii, pentru a o face conștientă de starea sa de “împrăștiere”, de divizare. În viața ei s-au succedat o serie de bărbați, dar “nu are bărbat”. Existența ei este sfâșiată, lipsită de centru, merge în mii de direcții. Isus, pentru a oferi darul său, vrea ca să ne îndreptăm spre el cu inima unificată, ca să nu cerem de la altul sau de la alții ceea ce numai el este în stare de a ne oferi.

Străinul cunoaște patria noastră adevărată

Da. Este nevoie de un străin, de unul care vine de departe. Se trăiește din obiceiuri, sub ochii, judecățile și condamnările altora. Orizontul obișnuit. Preocupările obișnuite. Gesturile obișnuite repetate. Ca acelea ale femeii. Parcurgem același drum, scoatem din fântână, umplem, ducem acasă. Și mâine va fi ca astăzi. Totul după același rol. Impresia de a ne învârti în gol. Cotidianul devine insuportabil, când nu este străbătut de o lumină, zguduit de presimțirea unui alt lucru.

Apoi vine cineva care te fixează cu alți ochi. Te fixează cu o privire care trădează o lumină intensă, un secret fascinant. Chiar și ție îți oferă o privire nouă: asupra lumii, asupra vieții, asupra altora. Ți se revelează și ție. Își revelează ce ai mai bun în tine însuți, acel “mai bun” care rămâne necunoscut chiar și de tine, obișnuit cum ești de a explora ceea ce este mai rău.

“Experiența îmi demonstrează că un om este mereu mai bun decât propriul examen de conștiință”, ne asigură J. Leclercq, un preot obișnuit să frecventeze drojdia societății și să scotocească printre epavele societății. Importanța privirii. Importanța unui chip. Dialogul nu este alcătuit din cuvinte. Este înainte de toate întâlnirea privirilor. Isus, când vorbește, nu adoptă termeni scoși dintr-o carte, dintr-un codice. Cuvintele sale fac un tot cu persoana sa, cu chipul său, cu surâsul. Dialogul, deși lipsit de orice concesie de ușurință, se desfășoară din partea sa, sub semnul blândeții, al înțelegerii, al răbdării. Urmează pe femeie chiar și în rătăcirile sale, în manevrele sale șirete diversive.

Este vorba – cum spune tot J. Leclercq – de “a arunca inima în fața interlocutorului”. Nu polemică, discuții subtile, viclenii verbale, formulări îndărătnice, argumente, dovezi. La acest nivel, se poate ajunge la a avea dreptate, a reduce la tăcere pe adversar, chiar umilindu-l, punându-l în încurcătură Atunci când cineva este victorios într-o discuție, nu s-ar spune că Dumnezeu a câștigat. Sunt numai eu care mă afirm, predomin… Cristos, dimpotrivă, caută cu delicatețe o rază de lumină spre inimă. Singura cale de parcurs, pentru El, este cea a omeniei. Nu este vorba de a forța, nici de a produce un consens ușor, de a obliga să adopte o soluție deja programată de la bun început. Ci de a înfrunta riscul de a merge împreună, de a descoperi împreună. Numai dialogul care este o confruntare deschisă, nu în sens unic, poate să transforme.

Samariteanca ne avertizează că este periculos de a ne apropia de acea fântână…

Chiar și femeia are să ne învețe ceva. Ne revelează pericolul întâlnirii cu Isus. Ea a intuit, chiar din prima clipă, că acea față în față era extrem de riscantă, compromițătoare. Putea pune în discuție întreaga sa viață, să răstoarne echilibrul dobândit. De aceea a încercat în orice chip să-l evite, s-o ia la fugă după primele cuvinte, dându-și bine seama de consecințele “tulburătoare”.

Dialogul ei, adesea aspru, dur, devenit picant din cauza ironiei și chiar a sarcasmului, punctat de sărituri, tentative intenționate de a conduce pe Învățătorul “în afara argumentului” (în fond, chestiunea teologică a Templului, deși legitimă, pusă în mod corect, nu este altceva decât un alibi, o diversiune pentru a nu înfrunta adevărata problemă, chestiunea arzătoare pentru ea…), descoperă destul de clar dorința de a fugi de prinsoare, de a nu rămâne prinsă în capcană, de a nu fi constrânsă de a face o alegere, de a lua o hotărâre. Femeia anonimă din Samaria ne amintește că Isus “știe”, cunoaște dezordinile noastre cele mai secrete.

Cuvântul său, și mai întâi chiar chipul său, ne smulge masca, pune în lumină rănile pe care noi încercăm să le ascundem sub straturi dense de farduri mângâietoare, denunță adevăratele cauze ale nemulțumirii noastre și ale neliniștilor noastre. În fața lui, creatura este pusă inexorabil în nuditatea ei, despuiată de iluziile sale, cojită de aparențe, lipsită brutal de siguranțele false. El te constrânge să admiți că orice mulțumire este, în realitate, o sărăcire. Orice satisfacție plăcută, o micșorare.

Noi, dimpotrivă, am pus la punct arta de a face inofensive contactele cu El, de a goli puterea cuvintelor sale, de a neutraliza paradoxurile sale, de a face inofensive provocările sale, de a absorbi fără stricăciuni excesive loviturile sale, de a amâna până mâine convertirea, de a apăra până la infinit hotărârile cele mai urgente. Femeia ne avertizează, cu semnalul lipsit de echivoc al ulciorului părăsit pe marginea fântânii, cu fuga sa spre cetate pentru a împărtăși și altora descoperirea senzațională, să semene întrebări, să ațâțe o mișcare de căutare, că nu putem continua să ne apropiem nevătămați de acea fântână, că nu ne este permis să scoatem apă din ea fără daune.

Întâlnirea cu El, dacă este o adevărată întâlnire, și nu un teatru, este “subversivă”, nu mai lasă lucrurile și persoanele ca înainte. După aceea, nimic nu mai este la locul său. Ceea ce părea urgent, lasă spațiu pentru lucrurile importante. Apar realități care până acum au rămas periferice în raport cu preocupările noastre. Suntem constrânși să refacem scara valorilor. Sunt priorități de resistematizat. Se verifică o schimbare radicală a obiceiurilor. Se descoperă esențialul. Se intuiește, mai ales, că trebuie să dăm cont și celorlalți despre experiența avută. Se inventează “comunicarea narativă” (între paranteze: ar fi bine ca teologii să recunoască faptul că prima schiță de “cateheză narativă” este datorată acestei femei eretice…) În sfârșit: dacă întâlnirea cu Cristos este inofensivă, liniștitoare pentru obiceiurile noastre, dacă de la acea fântână ducem tot calabalâcul nostru copleșitor, este motiv de a ne îndoi că am evitat întâlnirea, am stat la distanță de acea fântână.

Izvorul păcii

Fântâna pe care Cristos o sapă în interiorul fiecăruia dintre noi, nu este destinată să rămână goală. Este umplută, grație acțiunii neîncetate a Duhului, a iubirii sale. Ne-o sugerează cu claritate sfântul Paul (a doua lectură): “Iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt…” Și noi ne regăsim copleșiți dincolo de orice măsură și așteptare. Ulciorul nostru personal se descoperă nepotrivit să conțină acea iubire. Însuși Dumnezeu trebuie să se oblige să facă profunde săpături în interiorul nostru, să dilate spațiile. Și astfel cel credincios trăiește în pace. “Îndreptățiți prin credință, noi suntem în pace cu Dumnezeu”.

Cele două părți esențiale ale păcii sunt: Iubirea lui Dumnezeu. O iubire “dovedită”. Isus pe cruce reprezintă dovada supremă, indiscutabilă. Conștiința de a fi iubiți de Dumnezeu, chiar dacă suntem păcătoși, ne dă o mare seninătate și ne dă curajul indispensabil pentru a înfrunta dificultățile vieții. Speranța “care nu ne înșeală”. Pentru aceasta ne este permis să aruncăm o privire asupra viitorului, fără a fi cuprinși de neliniște sau teamă. Chiar și în obscuritate și în încercare, putem descifra viitorul nostru ca un “viitor de Iubire”.

Ritul latin