Start > Ritul latin > Cum are loc convertirea

Cum are loc convertirea

22 February 2008
2,069 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a din Post (Anul A)

Setea poate fi fizică sau spirituală. Adesea este de ambele feluri, ca în cazul femeii fără nume a cărei întâlnire cu Isus la fântâna lui Iacob ne-a dat pasajul evanghelic de astăzi. Fizic ea este însetată, însetată de apă, și această sete o aduce la fântână în fiecare zi. Dar și spiritual este însetată, o sete interioară care o poartă de la un bărbat la altul și pentru care nu poate găsi astâmpărare. În momentul în care îl întâlnește pe Isus se află la a șasea sa căsătorie, și totuși îi poate spune lui Isus: “Nu am bărbat”, arătând că probabil îl căuta deja pe cel de-al șaptelea. Numerele au adesea o semnificație în interpretarea biblică. Potrivit simbolismului biblic al numerelor, șase este un număr al imperfecțiunii, al lipsei, al deficienței. Femeia aflată la al șaselea bărbat este, așadar, într-o situație de lipsă.

Șapte, pe de altă parte, este un număr al perfecțiunii, al împlinirii, al finalității și al suficienței. Isus vine la această femeie ca al șaptelea bărbat din viața ei. Ea se deschide în fața Lui și în cele din urmă experimentează satisfacerea tuturor dorințelor sufletului ei, potolirea totală a setei ei spirituale. Nu acest fel de experiență ne-o dorim pentru noi înșine și pentru toți ceilalți în această perioadă a Postului Mare? De aceea ar putea fi util să ne oprim asupra mecanismului acestei profunde întoarceri în viață pe care o numim convertire. În primul rând persoana în cauză trebuie să fie dispusă să își depășească limitele. Societatea umană se organizează stabilind limite, granițe – naționale, etnice, religioase, de sex. Isus ne arată în Evanghelia de astăzi că pentru a ajunge la ceilalți și a crea condițiile necesare pentru convertire, trebuie să ne pregătim să înfruntăm aceste limite stabilite de oameni și să dărâmăm zidurile prejudecăților. Așa ceva a făcut Isus pentru a ajunge la această femeie.

Conform convențiilor acelor vremuri, evreii nu trebuiau să interacționeze cu samaritenii. Zidurile prejudecății construite pe baza etniei și religiei îi ținea separați. Isus a depășit aceste limite când i-a cerut de băut femeii, după cum arată reacția ei: “‘Cum, tu, care ești iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt o femeie samariteană?’ De fapt, iudeii nu aveau legături cu samaritenii” (Ioan 4,9). Și aceasta nu e totul. Era și împotriva normelor morale ale acelor vremuri ca un bărbat să intre în vorbă cu o femeie într-un loc public. Și totuși Isus are aici, cu această femeie, cel mai lung dialog pe care îl întâlnim în toate cele patru Evanghelii, fapt care nu a trecut neobservat pentru apostoli: “Tocmai atunci au ajuns discipolii lui. Și se mirau că vorbește cu o femeie. Dar nimeni dintre ei nu i-a zis: ‘Ce cauți?’ sau: ‘De ce vorbești cu ea?’” (Ioan 4,27). Dacă Isus ar fi respectat limitele impuse de tradiție nu ar fi avut cum să treacă de un nivel superficial în discuția cu femeia, ceea ce ar fi condus invariabil la rezultate superficiale.

Să mai observăm că, spre deosebire de mulți dintre evanghelizatorii vremurilor noastre, Isus nu a încercat niciodată să condamne, să amenințe sau să intimideze femeia. Tot ce încearcă să facă este să invite (v. 7), să provoace (v. 10) să o susțină (v. 17), încercând cu răbdare să îi lumineze îndoielile, în termeni foarte clari. De ce exercită Isus un asemenea impact asupra femeii? Pentru că pentru prima oară în viața ei întâlnește un bărbat care o înțelege cu adevărat. În emoția ei uită de vasul cu apă și de setea ei fizică (și la fel face și Isus) și aleargă în sat ca să îi cheme pe săteni să vină să vadă “omul care mi-a spus tot ce am făcut” – probabil primul bărbat care să o cunoască atât de bine fără să o respingă. Înainte să ne dăm seama, convertita a devenit o misionară, aducându-i pe alții la Isus și la experiența plină de bucurie a convertirii.

Înainte să încheiem reflecția noastră despre povestirea evanghelică, aș dori să ne gândim la cuvintele celorlalți săteni samariteni pe care femeia îi aduce la Isus. Ei îi spun femeii: “Nu mai credem pentru cuvântul tău, căci noi înșine am auzit și știm că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii ” (4,42). Vedem că există două etape în procesul de a crede sau a te converti: a. a crede datorită la ceea ce ne-a spus cineva despre Isus, și b. a crede pentru că am ajuns noi înșine să îl cunoaștem personal pe Isus. Postul Mare este perioada în care Biserica îi invită pe toți copiii ei care încă cred pe baza puterii mărturiei altcuiva să vină personal la Isus și să creadă, nu pentru că cineva le-a spus, ci pentru că l-au cunoscut și au experimentat personal iubirea Lui în viețile lor.

Ritul latin