Start > Ritul latin > Botezul Domnului

Botezul Domnului

3 January 2008
1,158 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a de peste an - Botezul Domnului (Anul A)

Nu creștinii au fost cei care au inventat botezul ca rit. Și nici Isus Cristos. După cum ne spun Evangheliile, cel care l-a inventat a fost Ioan, care tocmai de aceea este numit “Botezătorul”, adică “cel care botează”.

A te lăsa botezat de către Ioan, înseamnă a crede în ceea ce spunea el: adică faptul că în lume era gata să se întâmple ceva foarte important, ba chiar decisiv, în ceea ce privește raportul dintre Dumnezeu și oameni (Ioan spunea: “Împărăția cerurilor este aproape!”). Și aceasta însemna a recunoaște ceea ce era greșit în viața proprie înaintea lui Dumnezeu (= “mărturisirea păcatelor proprii”) și a se decide pentru schimbare (= “convertire”).

Și Isus (acum adult, la vârsta cam de treizeci de ani) vine la Iordan ca să se boteze. Pe de o parte acest lucru nu trebuie să producă uimire. De fapt, Isus din Nazaret era într-adevăr un evreu al timpului său, educat în puternica tradiție religioasă a poporului său și hrănit de acea speranță care se centra pe așteptarea lui “Mesia” (cel care trebuia să aducă și să inaugureze “împărăția lui Dumnezeu”). Pe de altă parte și noi, ca și Boteză-torul, putem rămâne perplecși în fața faptului că Isus a mers ca să fie botezat de Ioan, știind foarte bine că el era Fiul lui Dumnezeu făcut om…

În realitate, tocmai cu ocazia botezului său a început să iasă în evidență și să se manifeste misterul personalității ascunse a lui Isus. El este proclamat ca “fiu preaiubit” de către un glas care vine “din cer” – adică de însuși Dumnezeu – în timp ce vede “Duhul lui Dumnezeu coborându-se ca un porumbel asupra lui”. Este un “semn” care descoperă adevărata identitate a lui Isus și care este misiunea pe care Dumnezeu i-a încredințat-o.

El va fi “Mesia”, dar în maniera acelui “slujitor al Domnului” despre care vorbise profetul Isaia (cf. prima lectură): nu un Mesia triumfător pe planul prestigiului personal și al puterii politice, dar un Mesia umil și solidar cu cei păcătoși, care va lua asupra sa mizeriile umanității, până în “a se oferi pe sine însuși ca ispășire” dându-se la moarte (cf. Is 53,4-12), pentru a deschide tuturor oamenilor plinătatea vieții în comuniune cu Dumnezeu.

Începând cu botezul său, Isus părăsește casa, satul, munca obișnuită, pentru a se dedica în întregime misiunii sale specifice: să vorbească lumii despre Dumnezeu, să facă să se înțeleagă că gândul la Dumnezeu este foarte important în viață și de fapt este la orice vârstă, pentru că Dumnezeu însuși este ținta oricărei vieți umane, și el este un Tată și un prieten în care te poți încrede și pe care se poate baza totdeauna… Prin cuvintele, prin faptele sale, prin viața sa întreagă și prin moartea sa, Isus “ne va face să vedem” cum trebuie să învățăm a ne gândi despre acela pe care-l numim “Dumnezeu”.

Lăsându-se botezat de Ioan, Isus a dus la îndeplinire toată semnificația botezului lui Ioan. Timpul “pregătirii” este de acum terminat. A sosit momentul în care “fiul preaiubit” de Dumnezeu este gata să fie “botezat” – scufundat până la extrem – în experiența durerii și a morții (cf Mc 10,38; Lc 12,50), pentru a arăta oamenilor până unde ajunge puterea și seriozitatea iubirii lui Dumnezeu.

Tocmai de aceea – adică pentru faptul că s-a umilit pe sine până la moartea pe cruce (cf Fil 2,6-11) – Isus va fi “înălțat la dreapta lui Dumnezeu” (Acte 2,33) prin înviere.

În felul acesta se naște un nou botez: botezul “în numele lui Isus Cristos” (Acte 2,38), botezul “în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Mt 28,19), cel pe care și noi l-am primit și prin care și noi, ca și Isus, am fost “consacrați în Duhul Sfânt” (cf lectura a doua), pentru a ne orienta întreaga noastră existență pe baza principiului carității, căruia Duhul lui Dumnezeu îi este izvor și origine.

Ritul latin