Start > Ritul latin > Botezul Domnului

Botezul Domnului

3 January 2008
1,437 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica I-a de peste an - Botezul Domnului (Anul A)

După ce am celebrat cu mare bucurie solemnitatea Nașterii Domnului, începutul vieții sale pământești, astăzi, întreaga Biserică celebrează solemnitatea Botezului Domnului, care este un alt început, și anume, acela de vestire a Împărăției lui Dumnezeu, moment foarte important din viața Mântuitorului. Este un eveniment care ne conduce la bucurie, deoarece Isus își începe activitatea de răscumpărare a oamenilor, acționând de acum în mod deschis, public.

Misterul botezului lui Isus se înscrie în epopeea de iubire divină față de om. Este evenimentul în care găsim un punct de întâlnire dintre Dumnezeu și om dar mai ales, este un gest de umilință din partea lui Dumnezeu, căci deși nu avea nevoie, se supune unui rit rânduit pentru cei păcătoși. Această supunere nu avea ca scop iertarea păcatelor sale, căci nici nu se putea pune problema acestora în viața lui Isus, dar avea ca scop sfințirea apei, a acelei ape care avea să curgă pe fruntea multor fii ai lui Dumnezeu.

Botezul lui Isus este o nouă epifanie, în care Isus este uns de Duhul Sfânt și este proclamat de Tatăl ca Fiul său preaiubit. Această proclamare ne arată că Isus nu este un oarecare, nu este unul care a venit să-și caute propria mântuire, dar este Fiul lui Dumnezeu venit să aducă mântuirea tuturor oamenilor. Toate cele trei lecturi gravitează în jurul acestui punct, adică al personalității și al rolului lui Isus în viața noastră.

În prima lectură profetul Isaia ne prezintă figura Slujitorului lui Dumnezeu, care va realiza o nouă “creație” pentru deportații din Babilon și pentru lumea întreagă. Era un motiv de încurajare pentru evreii aflați în robie, deoarece prin intervenția profetului li se aducea acestora mângâiere și speranță în dreptatea lui Dumnezeu. Trăsăturile lui sunt bunătatea și blândețea, căci ne spune profetul: “Glasul lui nu se va auzi pe ulițe, trestia frântă nu o va zdrobi, iar fitilul care fumegă nu-l va stinge”. Aceste trăsături vor fi cele trăite și manifestate mereu de Isus, și de aceea, pe drept cuvânt I-au fost aplicate aceste cuvinte, ca niște profeții adevărate.

În comparație cu mulți alți slujitori, deja trimiși de Dumnezeu, acesta va avea prin excelență cele mai mari prerogative, configurând așteptarea unui Mesia, care va fi profet, însă și preot și rege, dar prin suferință. Toți sfinții Părinți îl recunosc pe Isus din Nazaret, ca fiind împlinitorul acestei misiuni pe care Dumnezeu i-a încredințat-o slujitorului său.

Evanghelistul Matei, în fragmentul ascultat, relatează evenimentul botezului pe care Isus îl primește din mâna lui Ioan. Botezul administrat de Ioan era un botez al pocăinței, iar cei care se apropiau de acesta trebuiau să-și recunoască starea lor de păcătoși, să recunoască faptul că au nevoie de curățire, iar aceasta era primită prin gestul lui Ioan.

Primul gest pe care îl face Isus în viața sa publică este gestul intrării în mijlocul celor păcătoși, însoțindu-i până în apa botezului. El însuși primește botezul, însoțindu-i astfel pe cei care au păcătuit și vor să se întoarcă. El nu stă niciodată alături de cei care se consideră superiori altora prin viața lor. După primirea botezului, Duhul Sfânt se coboară asupra lui Isus. Această acțiune a Duhului este investitura din partea Tatălui pentru misiunea profetică și, în același timp, este anunțul evenimentului Rusaliilor, ce va inaugura botezul în Duh pentru toți cei care vor intra în Biserică. Evanghelia, arătându-ni-l pe Cristos asupra căruia a coborât Duhul Sfânt, ne permite fiecăruia dintre noi să ne vedem într-însul, căci, și deasupra noastră, prin botez, a coborât Duhul lui Dumnezeu, deschizându-ni-se cerurile. “Duhul Sfânt – spunea sfântul Irineu – trebuia să fie comunicat tuturor oamenilor și, de aceea, a coborât asupra lui Isus pentru a se obișnui să trăiască cu omul”.

Proclamarea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu, ne arată că într-adevăr Isus este trimisul Tatălui. Este recunoașterea calității sale de Răscumpărător din partea cerului. Aceeași voce a Tatălui răsună de fiecare dată când o persoană primește botezul. Primind botezul, persoana este introdusă în marea familie a Bisericii, este introdusă în viața Sfintei Treimi. Această intrare este o intrare mereu călăuzită de Duhul lui Dumnezeu, mereu însoțită de bucuria și binecuvântarea Tatălui.

Sărbătoarea de astăzi este pentru Biserică o permanentă ocazie de a reflecta despre botezul pe care-l administrează, asupra modului cum îl administrează. Sfântul Petru, în lectura luată din Faptele Apostolilor, este prezent în mijlocul familiei lui Corneliu pentru a-l predica pe Isus din Nazaret în vederea pregătirii acesteia la primirea botezului. Petru spune ascultătorilor săi că “Dumnezeu nu este părtinitor, ci din orice neam, cine se teme de el și este drept în faptele sale, îi este plăcut” (Fap 10,34-35). Aceasta înseamnă că Dumnezeu elimină toate îngrădirile religioase, toate discriminările, toate clasificările ridicole, ca și mentalitățile și privilegiile noastre. Dumnezeu îl primește, așadar, pe orice om care se teme de el și practică dreptatea.

Petru își continuă discursul său cu prezentarea vieții lui Isus, “care umbla din loc în loc, făcea bine și-i vindeca pe toți cei chinuiți de diavol, căci Dumnezeu era cu el” (Fap 10,38). Isus a venit, așadar, să-i tămăduiască pe oameni, să-i mângâie și să-i încurajeze, dându-le speranța și bucuria de a trăi pe acest pământ. Isus a venit la noi și pentru a ne arăta nouă, oamenilor, că răul poate fi biruit, iar lanțurile dușmanului sufletesc frânte.

Sărbătoarea de astăzi este o ocazie minunată, pentru fiecare dintre noi, pentru a reflecta asupra botezului, pe care l-am primit. Amintindu-ne de botezul pe care l-am primit, ne amintim în mod special că harul care ni s-a oferit atunci este un har care ne-a deschis cerul și de aceea avem speranță; este un har care ne-a deschis privirea asupra oamenilor și de aceea avem iubire față de ei; botezul ne-a dat harul credinței, prin care înțelegem și cerul și pământul. Nu este atât de important faptul de a fi botezați și de a figura în registrele unei parohii, cât faptul de a ne trăi credința primită la botez. De aceea este important să ne întrebăm astăzi: cum îmi îndeplinesc obligațiile mele de creștin? Cum răspund iubirii lui Dumnezeu care prin botez m-a adus la minunata lumină a harului, scoțându-mă din întunericul păcatului? Dacă ne dăm seama de importanța botezului, a darurilor pe care le-am primit prin el, nu putem rămâne pasivi, dar trebuie să ne angajăm. Această angajare trebuie să se manifeste în slujirea lui Dumnezeu prin aproapele pe care îl vedem cu ochii noștri de carne.

În timpul unei persecuții, împotriva unor creștini din Africa, soldații i-au arestat pe preotul misionar și pe surorile care erau responsabile de catehizarea indigenilor, ba mai mult, au distrus și biserica satului. În acest timp un tânăr se apropia grăbit de biserică deoarece trebuia să participe la ora de catehism, dar fiind zărit de soldați aceștia i se adresară cu răutate:

“Ce vrei să faci? Unde mergi?” “Merg la ora de catehism” – răspunse tânărul. “Nu va mai fi nici o oră de catehism”. “Vreau să-l văd pe misionar” – spuse copilul. “Nu mai este nici un misionar; l-am arestat”. “Atunci eu vreau să intru în biserică”. “Nu se poate căci am distrus-o”.

Tânărul, mirat și întristat, tăcu, dar după câteva momente zice: “Ați spus că ați distrus biserica, dar eu sunt botezat, eu sunt Biserica!”

Iată un răspuns al unui tânăr, care poate fi al unui mare teolog. A ne trăi botezul este o datorie importantă și în același timp serioasă. Dacă botezul este o “a doua naștere”, este necesară din partea noastră o atitudine permanentă de convertire, care să permită Duhului Sfânt să intre și în noi. Duhul Sfânt este acela care ne dă forța și curajul de a ne mărturisi credința și de a împlini faptele pe care Dumnezeu le așteaptă de la noi.

Creștinul este un răscumpărat și în același timp un răscumpărător, căci din partea lui Cristos are responsabilitatea mântuirii fraților săi. Botezul ne face misionari, nu fanatici, nici autoritari, dar echilibrați și respectuoși în îndeplinirea misiunii noastre.

Să ne ajute Cristos, care ne-a dăruit credința, să-l urmăm în trăsăturile sale, în trăsătura bunătății și în trăsătura milei sale. Să ne ajute Cristos să ne trăim botezul arătându-ne prin fapte apartenența noastră la el.

Daniel ABALINTOAIEI

Ritul latin