Start > Ritul latin > Porunca cea nouă

Porunca cea nouă

3 May 2007
1,692 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a după Paște (Anul C)

Există un cuvânt care se repetă de mai multe ori în lecturile biblice de astăzi și care formează nota dominantă: este vorba despre adjectivul “nou”. Ioan scrie: “Am văzut un cer nou și un pământ nou… Am văzut Noul Ierusalim”; în prima lectură auzim glasul lui Dumnezeu care spune: “Iată, Eu toate le fac noi”; în cele din urmă, în Evanghelie Isus ne spune: “Poruncă nouă vă dau vouă”. Acest mesaj ni s-a dat într-un context pascal, pentru a ne spune că de la Paște, de la Învierea lui Cristos ne vine toată noutatea. Învierea Domnului este acel eveniment nou care permite tuturor lucrurilor să se reînnoiască. “Cristos a înviat din morți prin slava Tatălui, tot așa și noi să trăim o viață nouă”. Sărbătoarea Paștelui, spun Sfinții Părinți ai Bisericii, este “reînnoirea lumii”, o trecere de la bătrânețe la tinerețe, la acea tinerețe ca simplitate nu ca vârstă. “Căzuserăm din cauza bătrâneții păcatului, însă prin Învierea lui Cristos am fost reînnoiți în nevinovăția copiilor” (Sf. Maxim din Torino).

În ce constă însă și cum se manifestă această noutate? Trebuie să plecăm de la Evanghelie; Isus spune: “Copii, încă puțin mai sunt cu voi… Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții… cum v-am iubit Eu”. Prin urmare, noutatea stă în dragoste! Dar pentru ce oare numește “nouă” această poruncă cunoscută chiar și în Vechiul Testament, și pentru ce în altă parte o numește “porunca Sa”? Răspunsul este: pentru că numai acum, cu El, această poruncă devenea posibilă. Într-adevăr, exista și mai înainte, însă nu era decât o simplă teorie, un ideal abstract; era cu totul altceva. Desigur, au existat oameni care s-au iubit unii pe alții chiar și înainte de Cristos; dar pentru ce? Pentru că erau rude, aliați, tovarăși, prieteni, aparțineau aceluiași trib sau aceluiași popor. Prin urmare, ceva-ceva îi lega între ei, deosebindu-se de ceilalți. Acum trebuie depășite aceste calapoade: să-l iubim pe cel ce ne persecută, să-i iubim pe dușmani, pe cei ce nu ne salută sau nu ne iubesc. A-mi iubi fratele pentru el însuși, nu pentru că mi-ar fi mie de folos. Cuvântul “aproape” ți-a schimbat conținutul, s-a dezvoltat în așa fel încât să cuprindă nu numai pe cei apropiați, ci chiar pe fiecare om, pe care ți-l poți apropia (cf. Parabola samariteanului milostiv).

Porunca lui Cristos este nouă pentru că conținutul ei este nou; și chiar mai mult, pentru că posibilitatea ei este nouă. Numai acum se pot iubi frații unii pe alții, adică toți oamenii, pentru că El ne-a iubit mai întâi. Totul se află aici. Fiul lui Dumnezeu ne-a procurat această sămânță nouă care dispăruse de pe fața pământului odată cu păcatul, adică dragostea. Așa a iubit Dumnezeu lumea… de aceea și noi trebuie să ne iubim unii pe alții. Isus a trăit această dragoste până la sfârșit, iubindu-ne așa cum suntem, și identificându-se cu noi în fața Tatălui, iertându-ne și murind pentru noi. Până la “sfârșit” ne-a iubit, și acest cuvânt nu indică numai sfârșitul vieții, ci limita extremă a posibilului, împlinirea totală, ceea ce este proclamat pe cruce când spune: “Totul s-a sfârșit!” Iubindu-ne în felul acesta, Isus ne-a răscumpărat. De acum încolo va trebui să existe în noi ceva prin care putem și trebuie să fim iubiți; trebuie să existe ceva în fratele nostru, în fiecare om, prin care să iubim.

Isus Cristos, iubindu-ne, ne-a făcut amabili, demni de dragoste unii în ochii altora. Există un motiv pentru care tot omul, chiar și cel mai compromis în fața vieții, poate și trebuie să fie iubit, din cauză că el este iubit de Dumnezeu și că Dumnezeu îl vrea mântuit. Acest motiv nu se bazează pe frumusețe, pe simpatie, pe tinerețe, ci pe noua realitate creată de Cristos. Iată pentru ce o astfel de dragoste nouă își va avea manifestarea sa autentică nu în a-l saluta pe cel ce ne salută, nu în a-l invita pe cel ce ne invită, ci în a-i iubi pe acei oameni cu care soarta a fost mai zgârcită și avem mai puține motive naturale de a-i iubi: pe cel bicisnic și sărac, pe omul bolnav, tânăr sau bătrân; pe cei care ne fac bine și pe cei care ne fac răul, tocmai pentru că în acest caz este clar că-l iubim pe fratele nostru nu pentru ceea ce are și poate da, ci numai pentru ceea ce el este în ochii credinței.

Porunca lui Cristos este nouă și pentru un alt motiv: pentru că reînnoiește. Această poruncă este de așa natură încât poate schimba fața pământului, poate transforma raporturile omenești, asemenea acelui aluat despre care vorbește Isus, care, amestecat în frământătură, o face să fermenteze, să se dezvolte. “Cristos ne-a dat poruncă nouă de a ne iubi unii pe alții, așa cum el ne-a iubit. Aceasta este dragostea care înnoiește, făcându-ne oameni noi, moștenitori ai Noului Testament, cântăreții acelei cântări noi…” Aceasta este dragostea care acum reînnoiește popoarele și unește întreg neamul omenesc, răspândit în toate colțurile lumii, pentru a forma un popor nou, Trupul Miresei celei noi a unicului fiu al lui Dumnezeu” (Sf. Augustin Tract).

În fragmentul Apocalipsului Ioan ne-a descris imaginea ideală a acestei comunități născute din evenimentul pascal: este Noul Ierusalim, umanitatea reînnoită de Cuvântul și de jertfa lui Cristos, formată din pietre vii, unite între ele cu lanțul dragostei. Totul este atât de curat și de luminos în ea încât îi sugerează privitorului imaginile cele mai mișcătoare și mai frumoase, ca acelea ale unei mirese în ziua nunții ei; Dumnezeu locuiește în centru, șterge orice lacrimă; nu mai există nici întristare și nici tânguire ori plâns și cu toții cântă o cântare nouă. Dumnezeu însăși proclamă împlinită această noutate a tuturor lucrurilor prin cuvintele amintite: “Iată, Eu fac toate lucrurile noi!”

În fața acestei priveliști noi, rămânem oarecum îngroziți și ispitiți în credință, pentru că nu putem face nimic spre a o confrunta cu imaginea reală a vieții noastre, nici după două mii de ani de când Cristos a proclamat această poruncă nouă. În cetatea noastră de aici de pe pământ încă nu poate fi auzită acea cântare nouă a dragostei, ci mai degrabă se poate auzi cântecul vechi al armelor ucigătoare, al sirenelor care urlă după ce au cules de pe străzi victimele urii și ale violenței. Mai există încă pe această lume atâta plâns, atâta necaz, chin, tristețe și moarte! Mai sunt încă atâtea lacrimi în ochii oamenilor, dar absolut toate sunt cauzate de lipsa de dragoste sau de trădarea dragostei.

Noi însă nu trebuie să șovăim în credință și în nădejde, ca și cum totul nu a fost decât o iluzie, un vis efemer al umanității, ca și cum Cristos s-ar fi înșelat atunci când a dat această poruncă nouă, care este dragostea. Nu trebuie să cădem în acea ispită în care au căzut unii numai la câteva decenii de la moartea lui Cristos, din cauză că Domnul întârzia să vină, așa cum promisese, spunând: “Unde este făgăduința venirii lui? Căci de când au adormit părinții noștri, toate rămân așa cum erau de la începutul zidirii”. Diferența este enormă: acum noi știm cum ar putea fi viața în comunitatea oamenilor dacă ne-am iubi reciproc, de aceea nu ne resemnăm, ci luptăm, nădăjduim pentru o viață mai bună și mai cinstită.

Ioan, vorbind despre acea imagine a societății și a Bisericii, își dădea perfect de bine seama că așa ceva nu se va putea realiza pe deplin decât în cerurile cele noi și pe noul pământ, după ce Dumnezeu, la sfârșitul acestei istorii chinuite a omenirii, va schimba fața pământului, care va fi ultima și adevărata față a pământului. Între timp, Noul Testament știe și ne atrage atenția că cetatea în care trebuie să viețuim este o cetate pământească, un teren în care cresc de-a valma grâul și neghina, un voloc care adună din învolburarea apelor pești buni și răi. Mai mult, pești pe jumătate buni, pe jumătate răi, cu alte cuvinte putrezi pe jumătate. Aceasta este situația în care trebuie să se dezvolte comunitatea creștină, să-și mărească volumul dragostei, pentru a pregăti coborârea Ierusalimului ceresc, chiar în această viață.

Prima lectură ne spune că această realitate concretă este a noastră; descrie apoi comunitatea creștină care, “prin multe încercări”, se pregătește să intre în împărăția lui Dumnezeu. Ceea ce este mai impresionant în această descriere a primilor pași pe care Biserica îi face în lume este curajul și încrederea cu care ucenicii lui Isus se străduiesc prin predici, prin organizarea interioară, rugăciune, comuniune și informare reciprocă, să ducă lumea feroce și păgână de pe atunci la minunata noutate a dragostei lui Cristos. Prin urmare, comunitatea creștină este aici răspunsul la întrebările pe care ni le-am pus mai sus. După ce a dat această poruncă nouă, Isus adaugă: “După aceasta vor cunoaște oamenii că sunteți ucenicii Mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”. Pentru a fi un semn pentru lumea aceasta, porunca cea nouă are nevoie de comunitate, după cum Euharistia are nevoie de pâine și lumina de un paravan pe care să se proiecteze.

Numai comunitatea este “credibilă”; dragostea nu poate fi credibilă dacă rămâne intimă și individuală. Porunca cea nouă a lui Isus echivalează cu porunca de a forma Biserica Lui ca pe o comunitate a dragostei și a unei reciproce slujiri. Comunitatea creștină este inițierea lumii noi, este noul Ierusalim, care începe deja să se coboare din cer, chiar dacă numai imperfect și parțial. Însă nu o comunitate oarecare, pur convențională și juridică, așa ca atâtea parohii, și chiar comunități religioase, ci o adevărată comunitate, în care membrii ei să poată măcar din când în când să se adune toți la un loc; să se poată ruga împreună, să se cunoască, să se ierte, să poarte sarcina unul altuia, să actualizeze o oarecare comuniune de resurse, de tot felul de trebuințe și mai ales “acea comuniune a Duhului”.

În zilele noastre, oriunde au fost inițiate comunități de acest fel – chiar și în forme mai modeste – atât în cadrul cât și în afara parohiilor, se observă reînflorirea miracolelor Bisericii primitive. Cel care vine în contact pentru prima dată cu astfel de comunități este cuprins de acea uimire a păgânilor de pe atunci, care văzându-i pe creștini ieșind de la adunări exclamau: “Ia te uită la ei, cât de mult se iubesc!” (Tertulian). Văzând asemenea lucruri oamenii au impresia că văd ceva cu totul nou, care nu este din această lume: o părticică a unei lumi noi, chiar dacă încă este marcată de sărăcie și de lipsuri; ei le spun unor asemenea creștini cu toată sinceritatea: “Dumnezeu se află în mijlocul vostru!”

La sfârșitul acestor reflecții cu privire la porunca cea nouă, Liturghia de astăzi primește o forță cu totul deosebită, care nu este alta decât întâlnirea cu izvorul acelei dragoste noi: “Noi îl iubim pentru că El ne-a iubit mai întâi” și “s-a dat pentru noi”. Este manifestarea acelei comunități noi care se construiește în jurul bobului de grâu căzut sub brazdă; este făgăduința că într-o zi Dumnezeu va reînnoi fața pământului.

Ritul latin