Start > Ritul latin > Isus, profetul prezis

Isus, profetul prezis

16 January 2009
1,084 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

Deseori ne cutremurăm de spaimă din cauza răutăților din lume: catastrofe naturale, terorism, război nuclear etc.

Moise, știind că nu va rămâne veșnic pe pământ spre a conduce pe evrei, s-a cutremurat de teamă la muntele Sinai la gândul că poporul ales s-ar putea rătăci în credință: să-l dea uitării pe Iahve și să se închine la idoli. Imaginea «vițelului de aur» nu i se putea șterge din memorie.

Istoria mântuirii este istoria lui Dumnezeu care vorbește cu oamenii, cu poporul său. In această istorie profetismul apare ca un fir roșu, ca o linie de forță, care străbate întreaga existență a Israelului. Poate și poporul nutrea aceeași temă ca a lui Moise, dar Dumnezeu îi asigură pe toți de grija sa părintească: le va da un alt Moise, un alt profet. Dumnezeu le face această promisiune în virtutea fidelității pe care Moise a avut-o față de porunca principală a Legii: Numai după Domnul Dumnezeul vostru să mergeți, de el să vă temeți, poruncile lui să le păziți, de glasul lui să ascultați, pe el să-l cinstiți și de el să vă alipiți! (Dt 13, 5). Profeții adevărați au pășit pe urmele lui Moise; cei falși au fost dați morții.

Ce au reprezentat Moise și profeții adevărați în istoria poporului ales?

Profetul, în primul rând, era un «semn» al alianței. Când poporul s-a înspăimântat de teofania sinaitică – faptul că Iahve le vorbea prin fum, tunete, fulgere și cutremur de pământ – a cerut lui Dumnezeu să nu-i mai vorbească direct (cf. Ex 20, 19 ș.u.; Dt 5, 24 ș.u.). Această rugă a fost ascultată și de aici încolo Dumnezeu va vorbi poporului prin Moise și profeți. Profetul va rămâne ca semn al alianței și un intermediar al cuvântului lui Dumnezeu.

Prima lectură (Dt.18, 15-20) pune în evidență, pe lângă cele spuse, două responsabilități: cea a profetului, care trebuie să anunțe tot și numai ceea ce primește de la Dumnezeu, și pe cea a poporului, care trebuie să asculte cuvântul profetului ca pe un mesaj venit din partea lui Dumnezeu. Prin urmare, profetul nu este, înainte de toate, unul care prezice sau descoperă un eveniment viitor. Înainte de toate el este un intermediar al Absolutului, purtător fidel al cuvântului lui Dumnezeu, îl pune pe om în contact cu Dumnezeu prin adevărul și prin voința lui Dumnezeu descoperite lui. De multe ori el se ridică cu zel contra greșelilor săvârșite împotriva legii, contra obiceiurilor strămoșești fără sens sau cu iz idolatru, condamnă cultul exterior și jertfele care ascund ipocrizia, legalismul fără suflet, nedreptatea. De multe ori impactul profetului cu poporul este dur, dar mai ales cu acei conducători care duc poporul în eroare sau idolatrie.

Îndată după ce Isus și-a început acrivitatea publică predicând vestea cea bună, auditorii au fost șocați de învățătura nouă, de autoritatea cu care o expunea și de semnele cu care o întărea. Scribii din acea vreme se limitau doar în a interpreta Legea și profeții anteriori. Isus apare ca un profet autentic și unic în felul său: nu se limitează în a repeta buchea legii, ci pătrunde în spiritul ei, îi pune în evidență sensul care duce la acela care a dat-o din iubire față de poporul său, la Dumnezeul carității, milostivirii. Acest lucru îl face cu convingere, îl probează cu viața. Semnele pe care le face îndreaptă privirile spre cel mai presus de fire: spre Duhul care lucra în Isus și care dădea semnalul victoriei asupra celui rău.

Este pentru prima dată când Isus se află înconjurat de mulțime în fața unui îndrăcit.

O precizare se impune: oamenii din acea vreme îi considerau îndrăciți pe cei fără de minte, pe nebuni și pe epileptici, în primul rând, fiindcă vederea lor trezea groază, și, datorită puterii neobișnuite pe care o aveau, considerau că în aceștia a intrat o altă presoană și îi stăpânește, le ia, nu atât trupul, cât mai ales forțele. Stăpânul, care intră în posesia forțelor, devine și mai puternic, dar se vădește a fi un duh rău, fiindcă chinuie pe cel posedat în multe feluri; apoi mai erau socotiți sub stăpânirea celui rău toți cei cu boli incurabie.

Este clar că evanghelia de azi (Mc 1, 21-28) nu urmărește să pună în evidență faptul că există sau nu duhuri rele, ci comportamentul lui Isus față de astfel de situații atât de des întâlnite în acea vreme și de felul cum erau priviți posedații. Existența lui Dumnezeu nu trebuie dedusă din existența unor astfel de duhuri, ci Isus, ca adevărat profet, vine să învețe adevărul fundamental: există un singur Dumnezeu și acesta este un duh bun și-i iubește pe oameni. Răul este contingent (poate fi și nu fi), dar Binele este absolut. Isus înlătură mentalitatea dualistă a divinității: un zeu bun și altul rău, care se luptă veșnic între ei și își împart victoriile alternativ, ca la sumerienii care cinsteau pe Marduk – zeul binelui – și pe Tiamat – zeul răului. Dumnezeu este unul singur și atotputernic: el se arată în Cristos biruitor asupra răului, asupra păcatului, asupra elementelor naturii și chiar asupra morții. Isus săvârșește aceste semne, nu cu putere magică, ci prin degetul lui Dumnezeu (Lc 11,20). Isus pune în evidență degetul lui Dumnezeu, adică necesitatea luptei pe care omul trebuie să o ducă împotrivca a tot ceea ce este rău și îi asigură victoria printr-o mărturie dată în duh de credință că el este Domnul.

Formula folosită de posedat – Știu cine ești – nu constituie o mărturie de credință, ci mai cu semnă o mentalitate păgână, care susținea că dacă ajungi să cunoști numele zeilor protectori ai unei cetăți, o poți cuceri, fiindcă zeii trec de partea acelora care le-au aflat numele. Chiar și evreii aveau o astfel de mentalitate și de aceea numele lui Dumnezeu îl țineau secret, Iahve era Nenumitul. Chiar dacă cineva știe cine este Cristos – Fiul lui Dumnezeu - nu cu știința îl dezarmează sau și-l face favorabil, ci prin credință. Posedatul era incapabil de credință și de aceea este înfrânt printr-un singur cuvânt: Taci!

Problema se pune în felul următor: dacă Biserica este Trupul mistic al lui Cristos, trebuie să posede învățătura cea nouă, autoritatea și semnele lui Cristos. Le are?

Răspunde sf. Paul în lectura a II-a (1Cor.7, 32-35).

Mai întâi de toate Apostolul arată că el nu va înceta să stimeze, nu numai pe cei care se vor angaja în apostolat alegând celibatul, fecioria, ci și pe acei care se vor căsători și vor continua să vestească Evanghelia lui Isus, temelia noii alianțe dintre Dumnezeu și oameni, chiar dacă vor întâmpina mai multe greutăți și o vor face mai greu accesibilă din cauza familiei de care sunt obligați a se îngriji. In postul de conducere al Bisericii vor fi însă cei celibi, care se vor bucura de «autoritate», adică de continuitate apostolică, de plinătatea preoției, fiindcă pot înfrunta liberi orice risc pentru cauza lui Cristos. De aici s-a ajuns ca în bisericile orientale unii preoți să fie celibi iar alții căsătoriți, dar postul de conducere îl ocupă episcopul care trebuie să fie celib. Biseirca occidentală, Romano Catolică, observând desfășurarea istorică a evangelizării, a căutat și caută numai persoane care să se consacre total misiunii apostolice în starea de celibat, pe care sf. Paul o pune mai presus de căsătorie și pe care o consideră ca pe un dar, ca pe o carismă specială oferită de Cristos Bisericii, semn al învierii viitoare când oamenii nu se vor mai căsători ci vor fi ca îngerii lui Dumnezeu (Mt 22, 30). Celibatul este un «semn» al Împărăției, semn profetic, fiindcă se alege numai din iubire față de Dumnezeu și față de poporul său.

Să ne rugăm și Isus ne va conduce la împlinirea profeției sale: Doamne Dumnezeul nostru, dă-ne, te rugăm, harul să te adorăm cu suflet neîmpărțit și să-i iubim pe toți oamenii cu iubirea ta (feciorelnică) (LR). Amin.

Ritul latin