Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Pomenirea Tuturor Credincioșilor Răposați
Anul A (B, C)

Lecturi:
Iob 19,1.23-27
Romani 5,5-11
Ioan 6,37-40

Ioan 6,37-40

Tot ce-mi dă Tatăl va veni la mine, iar pe cel care vine la mine nu-l voi da afară, căci m-am coborât din cer nu ca să fac voința mea, ci voința celui care m-a trimis; și aceasta este voința celui care m-a trimis: să nu se piardă nimeni dintre cei pe care mi i-a dat de la el, ci să-i învii în ziua de pe urmă. Pentru că aceasta este voința Tatălui meu: oricine îl vede pe Fiul și crede în el să aibă viața veșnică. Iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă.

 

Autori

volum colectiv ITRC
Diverși alți autori

 

* * *

 

Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

Autor: volum colectiv Chemați la sfințenie
Copyright: Editura Sapientia

Pe măsură ce toamna înaintează, iar verdele naturii ce ne-a încântat pe noi și a susținut speranța mai bine de jumătate de an, mulțumit parcă de a-și fi împlinit rostul, de acum obosit, urmărește nostalgic policromia arborilor care, zi de zi, dispare în graba frunzelor căzătoare. Trăind și noi în compania naturii înconjurătoare, vrând-nevrând, ești antrenat parcă în melancolia despuierii ei, obligat cumva să-i ții hangul și să repeți refrenul care ți se potrivește: Memento mori (Adu-ți aminte că vei muri, omule).

Îngândurați, doritori de a-i înțelege lecția tăcută, socoți că ți-ar prinde bine, în serile tot mai lungi ce te întâmpină, să parcurgi vreun capitol din Sfânta Scriptură, ca de exemplu, capitolul 40 din Înțelepciunea lui Ben Sirah: O, moarte! Cât de amară este amintirea ta pentru omul care trăiește fericit întru avuțiile sale (Sir 1, 1).

Chiar dacă omul nu reușește, totuși, să se gândească prea des la ceea ce va urma după scurta sa viață, unele momente venite din afară îl ajută la o astfel de reflecție.

Dacă ne uităm atenți în calendar vedem că în prima zi a lunii noiembrie este Sărbătoarea Tuturor Sfinților. Aceștia, după ce au murit pentru lume și pentru păcat au ajuns deja în glorie în adevărata și statornica viață. Astăzi, pe 2 noiembrie, suntem invitați să ne aducem aminte de cei care au mers înaintea noastră cu semnul credinței, dar de a căror mântuire nu suntem siguri. În această zi se pomenesc toți credincioșii răposați: rude, prieteni, cunoscuți sau necunoscți care parcă strigă mereu: Aveți milă de noi, ne bazăm pe voi! Fericirea sfinților, precum și apelul răposaților se îngemănează pe tot parcursul lunii noiembrie (nu numai) în obsedantul și salvatorul: Memento mori!

Respectul pentru cei răposați face parte din cele mai vechi timpuri din religia omenirii. Găsim la toate popoarele preocuparea de a se îngriji de trupurile celor morți. Biserica, încă de la început, văzând în trupurile credincioșilor temple ale Duhului Sfânt, destinate învierii, a împărtășit aceleași sentimente. La cei vechi, pentru a arăta respect pentru cei răposați, trupurile lor erau stropite cu balsam. La multe din lespezile vechilor sarcofage pot fi văzute găuri cu mici tuburi metalice care serveau la introducerea balsamului după înmormântare.

Se cunosc și superstițiile care circulau în trecut cu privire la grija pentru cei răposați. Cu privire la necesitatea înmormântării, era o condiție absolută pentru ca sufletul să-și găsească dincolo odihna. Prin urmare, dacă trupul cuiva ar fi rămas neînmormântat, sau, mai rău, dacă rămășițele pământești ar fi fost distruse sau împrăștiate, se credea că sufletul e condamnat să rătăcească veșnic, fără odihnă. E ceea ce ne prezintă Sadoveanu în romanul său Baltagul; această credință o determină pe Vitoria Lipan să pornească în căutarea soțului ei care nu s-a mai întors acasă.

Așa cum spune unul din documentele Conciliului al II-lea din Vatican, “conștientă de comuniunea întregului Corp Mistic al lui Cristos, Biserica celor aflați pe cale, încă din primele timpuri ale religiei creștine, a venerat cu mare pietate amintirea celor răposați” (LG 50).

Rugăciunea pentru cei morți, așadar, urcă până la originile Bisericii. Dar urmele unei comemorări colective a credincioșilor răposați le găsim mult mai târziu. Regula monachorum atribuită sfântului Isidor de Sevilla (636) prescrie ca în ziua de luni după Rusalii să se celebreze Sfânta Jertfă pentru toți morții. Această comemorare a tuturor morților a apărut, probabil, ca o replică a sărbătorii Tuturor Sfinților care în multe regiuni ale Occidentului se celebra după exemplul grecilor, în prima duminică după Rusalii. La început se constată pretutindeni tendința de a alege pentru comemorarea tuturor morților o zi care urma după o solemnitate însemnată, cum ar fi Epifania, Rusaliile, fondatorul unei biserici etc. Astfel, la Fulda, în Germania, comemorarea tuturor credincioșilor răposați se ținea la 17 decembrie, aniversarul morții sfântul Sturme, fondatorul mănăstirii. Dar adevăratul întemeietor al pomenirii tuturor credincioșilor răposați trebuie considerat sfântul Odillon, abatele de Cluny (904-1048). În anul 998, abatele mănăstirii dispune ca la 2 noiembrie să fie comemorați toți călugării răposați. Practica aceasta s-a generalizat în toată Europa imediat prin cele o mie de mănăstiri benedictine, abația de la Cluny devenind principala forță spirituală a Occidentului; astfel, în 1311, Roma stabilește oficial ca pomenirea tuturor credincioșilor răposați să se celebreze la 2 noiembrie. Mai târziu, spre sfârșitul secolului al XV-lea, călugării dominicani din Spania au introdus obiceiul de a celebra la ziua morților trei liturghii ca și la Crăciun.

Comemorarea tuturor credincioșilor răposați ne poartă, în mod logic, să medităm despre moarte, acest fapt misterios și îngrijorător pe care toți îl știm bine, dar care de multe ori ne forțează să ne mișcăm orizontul conștiinței noastre, crezând că vom duce în acest mod o viață mai senină. Este adevărat că moartea este și rămâne un fapt negativ, la care natura noastră se răzvrătește; cu toate acestea, Cristos a știut să facă din moarte un act de dăruire, de iubire, de răscumpărare, de eliberare. Acceptând în mod creștin moartea, noi o învingem pentru totdeauna.

De fapt, tematica acestei celebrări este credința în învierea lui Isus Cristos, în existența purgatoriului și a comuniunii sfinților – mistere ce se îmbină între ele.

Biserica învață că, după moartea trupului, sufletul uman poate subzista într-una din aceste trei ipostaze: prima – care este o stare total fericită prin vederea lui Dumnezeu în cer, dacă sufletul este cu desăvârșire curat; a doua este o stare de nefericire totală, cauzată de refuzul conștient dat lui Dumnezeu, stare identificată cu iadul. În aceste două stări nu există posibilitate de schimbare, întrucât timpul, ca și condiționare ontologică, dispare. A treia stare este cea identificată cu purgatoriul. Este o stare tranzitorie și, într-un fel, o stare de bucurie. Sufletul aflat în această stare se știe salvat și, pentru că voința sa este de-acum conformă cu cea a lui Dumnezeu, acceptă cu bucurie purificarea necesară. Este și o stare de suferință, născută din dorința sa intensă de a intra în împărăția lui Dumnezeu, dorință cu atât mai dureroasă cu cât a dobândit o conștiință limpede asupra sfințeniei lui Dumnezeu și asupra gravității păcatelor proprii. Este și o stare de speranță, căci sufletul are certitudinea că va intra cândva în viziunea beatifică la care aspiră.

Iată, cei care mor în harul și prietenia lui Dumnezeu, dar imperfect purificați, deși sunt siguri de mântuirea veșnică, suferă după moarte o purificare ca să dobândească sfințenia necesară pentru a intra în bucuria cerului. Se va îndeplini ceea ce am auzit azi în lectura întâi: Domnul Dumnezeu va șterge lacrimile de pe fețele tuturor. Iată de ce Biserica ne invită în această lună, în chip special să ne rugăm și să ajutăm sufletele din purgator. Dar aceasta să o facem din toată inima? Deseori, trebuie să o recunoaștem, suntem foarte superficiali: facem un semn al crucii, murmurăm o rugă (cu gândul cine știe pe unde), intonăm un psalm, păstrăm un moment de tăcere și atât. Cât este de puțin! Sau uităm că va veni un moment unic în care noi vom fi cei care vom dormi sub o simplă lespede de piatră, într-un cimitir dintre atâtea din lumea aceasta. Vom dormi sub o lespede rece care va atrage sau nu atenția trecătorilor la fel de indiferenți ca și noi cei de azi. Și din acel moment, noi vom fi cei care vom aștepta ca un suflet binevoitor de pe pământ să-și împreuneze mâinile într-o rugă scurtă: Doamne, odihnește-l.

Să-i ajutăm pe cei răposați prin metoda cea mai eficientă care este jertfa Sfintei Liturghii. Fiind vorba de meritele lui Cristos suntem siguri că Dumnezeu ne va asculta, întrucât Isus Cristos este Fiul său preaiubit. A-i cere lui Dumnezeu ceva în numele lui Isus înseamnă a-l forța să ne asculte. Un alt ajutor pentru cei din purgator poate fi rugăciunea noastră. Când ne rugăm pentru sufletele din purgator nu-i cerem lui Dumnezeu să-și retragă sentința pronunțată asupra lor, nici ca să facă să sufere mai puțin. Prin rugăciunea noastră cerem numai ca Dumnezeu să grăbească procesul de purificare a sufletelor, primindu-le cât mai repede în fericirea veșnică. Nimic altceva. De asemenea, la toate acestea să alăturăm și fragilele noastre merite pe care le-am câștigat prin faptele noastre bune. Așadar, în timp ce noi ne rugăm pentru sufletele din purgator, aici, pe pământ, sfinții din cer se roagă pentru noi. Se realizează, astfel, un circuit de merite și ajutoare de la un membru al Corpului Mistic la altul.

Această zi de 2 noiembrie, în care Biserica comemorează toți credincioșii răposați, se poate numi ziua speranței, pentru că sufletele credincioșilor răposați sunt iluminate de lumina speranței în fericirea eternă a celor salvați, adică a sfinților, care va deveni și pentru ei, mai devreme sau mai târziu, certitudine clară.

Vasilică PANĂ

 

* * *

 

Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Ne-ai făcut pentru tine Doamne și neliniștită este inima noastră până când nu se odihnește în tine!”

Scriind aceste cuvinte la începutul “Confesiunilor” sale, Sf. Augustin nu parcurgea numai experiența sa personală de convertit dar se făcea interpretul tuturor acelora care aspiră spre Dumnezeu. Într-adevăr, structura spirituală a ființei noastre este aceea care ne orientează spre infinit și ne face capabili și dornici de Dumnezeu. În acesastă zi, Biserica ne îndeamnă într-un mod cu totul deosebit, prin lecturile sfinte pe care le-am auzit, să reflectăm asupra credinței și a speranței noastre în Dumnezeu Răscumpărătorul.

În prima lectură am ascultat cum dreptul Iob, în ciuda tuturor necazurilor și a adversităților ce cad asupra lui, se încredințează cu totul voinței lui Dumnezeu. El, care primise binecuvântarea lui Dumnezeu în cele materiale, el care era unul dintre cei mai bogați care avea casa plină cu fii, fiice și servitori, acum se vede lipsit de toate bogățiile sale și de întreaga sa familie. Mai mult, până și prietenii îl părăsesc, iar el, având tot trupul plin de bube, se află scos în afara comunității și stă pe o grămadă de gunoi. Iob cel puternic devine acum Iob cel umilit, neputincios și disprețuit de toți.

Dar Iob posedă esențialul. Nu-și pierde speranța ci crede cu tărie în Dumnezeu Răscumpărătorul său, și tocmai atunci când, omenește vorbind, se pare că este lipsit de orice sprijin, plin de credință și speranță exclamă: “Știu că Răscumpărătorul meu trăiește și în ziua de apoi… Eu însumi îl voi vedea“. În pofida tuturor aparențelor Iob speră în bunătatea și răsplata lui Dumnezeu. Știe că Dumnezeu este fidel și că nu-l va părăsi în ziua necazului său. De fapt, Iob își exprimă încrederea totală în Dumnezeul care a condus toată experiența istorică și religioasă a poporului său, a lui Israel, are încredere în Eliberarea din Egipt, în Alianța de la muntele Sinai, în fidelitatea lui Dumnezeu față de Alianță. Iob se face astfel vocea tuturor acelora din Israel care, călăuziți de credință, sperau în binecuvântarea lui Dumnezeu și într-o viață nepieritoare.

Fiind convins de tăria credinței, Iob cere ca vorbele lui să fie scrise pe o placă de plumb cu o daltă de fier. Cere ca niciodată să nu fie date uitării marea sa suferință și încrederea sa nezdruncinată în răsplata Răscumpărătorului său. Și, într-adevăr, cuvintele lui vor rămâne pentru totdeauna. Ele vor rămâne scrise nu numai pe o placă de metal ci mai mult, în însăși inima omului, a acelui om care necontenit “caută fața Dumnezeului său” (Ps 26, 8), care aspiră după “imaginea lui Dumnezeu” ce i-a fost imprimată.

Desigur, de la noi oamenii vine întrebarea și căutarea deoarece acestea sunt caracteristice condiției noastre, însă de la Dumnezeu vine răspunsul, de la acel Dumnezeu care are pentru oameni o “iubire veșnică” și care la împlinirea timpurilor l-a trimis pe unicul său Fiu pentru ca să ne mântuiască și astfel să trăim alături de el pentru totdeauna. În, prin și cu acest Fiu unic al lui Dumnezeu, Isus Cristos, fiecare dintre noi, sub impulsul harului, își luminează propria viață.

Sfânta Evanghelie ne arată cum, după ce Isus a împlinit minunea înmulțirii pâinilor, declară cu deplină autoritate: “Eu sunt pâinea vieții, cel care vine la mine nu va mai flămânzi și cine crede în mine nu va înseta niciodată“.

Isus ne invită la el și ne cere să ne manifestăm în mod activ credința în persoana sa. El este acela care poate să ne potolească foamea și setea. De fapt, omul prin hrană și băutură vrea să aibă viață. Însă hrana și băutura naturală nu pot să i-o dea chiar dacă i-o prelungește un timp. Isus este adevărata pâine vie și primesc această pâine vie numai cei care, plini de credință, vin la el. Credința este un dar, este un har care cere angajare și dăruire. Toți cei care o primesc de la Tatăl și îl mărturisesc pe Cristos nu vor fi izgoniți afară deoarece Cristos a murit pentru ei împlinind voința Tatălui: “Ca toți cei care cred în Fiul să nu se piardă ci să aibă viață veșnică“.

Trebuie să fim convinși că dacă vrem să avem viață trebuie să ascultăm de Cristos care ne cheamă să-l urmăm, să credem în el și în cuvântul său. Și această chemare ne-o adresează în mod total: “Cine nu mă urmează rămâne în întuneric“. Urmându-l pe el, care este adevărul și viața vom fi siguri că suntem pe adevărata cale care duce la Tatăl. Fiecare dintre noi este chemat să meargă pe calea sfințeniei, iar pentru ca să putem merge pe această cale Isus ne stă alături ca model și sprijin.

De câte ori însă nu ne-am angajat pentru adevăr, dar am căutat adevărata viață în lucrurile care astăzi sunt iar mâine nu vor mai fi? De câte ori nu am ales adevărata cale, dar păcatul ne-a orbit credința și ne-a pus în fața dezamăgirii? De câte ori suferința, boala sau gândul la moarte nu ne-au lăsat gustul amar al fricii sau al neîncrederii și disperări?

Cu atât vom fi mai conștienți de chemarea noastră de creștini cu cât vom înțelege mai mult că suntem chemați să fim una în Cristos, în bucurie și în suferință. Fiind împreună cu el vom fi siguri de biruință, deoarece întreaga bogăție a lui Cristos este destinată fiecăruia dintre noi și constituie un bun al fiecăruia. Cristos ne ajută să putem trăi și noi ceea ce a trăit El pentru ca astfel să trăiască în noi. Cristos, care este modelul nostru ne cheamă să-l urmăm: prin înjosirea sa ne-a dat un exemplu de imitat; prin rugăciunea sa ne cheamă la rugăciune; prin sărăcia sa ne cheamă să acceptăm de bunăvoie sărăcia și prigona. Dacă vrem să avem viața Cristos ne cere să ne apropiem de El cu toată slăbiciunea și nesiguranța noastră, cu viața și moartea noastră și să avem o încredere totală în El.

Sfânta Biserică ne îndeamnă astăzi să reflectăm mai mult asupra credinței în Cristos, care ne cheamă la o viață nepieritoare și să ne rugăm atât pentru cei dragi ai noștri care ne-au precedat în credință, cât și pentru toți răposații noștri. Credința în răsplata vieții veșnice ne dă tărie în suferință, luminează mormintele răposaților noștri și dă un răspuns la întrebările pe care fiecare dintre noi și le pune în fața morții. Moartea este legată de viață. Cine ar putea să i se sustragă sau să o nege, sau să o ignore?

Știm că nu putem trăi pentru totdeauna deoarece suntem supuși valurilor timpului, știm că nu putem trăi fără ceilalți din jurul nostru, știm că suntem creaturi limitate ce tind cu speranță spre viața cea nouă. Știm că prin Sângele preascump al lui Cristos vărsat pe lemnul crucii suntem reconciliați cu Tatăl și că, trăind această reconciliere prin harul său, avem speranța mântuirii. Regenerarea noastră prin sacrificiul răscumpărător al lui Cristos restituie imaginii lui Dumnezeu din noi splendoarea sa primară. Această splendoare rămâne ascunsă și nesigură atâta timp cât suntem pe pământ, însă va fi definitivă și deplină numai atunci când ne vom termina pelerinajul, iar drama morții va fi depășită.

Astăzi, când literatura scoate în evidență “oameni roboți” fără suflet și fără viitor, când producția cinematografică de “science fiction” ne copleșește de frică apocaliptică și pune în scenă tot mai mult somnul morții, astăzi cuvintele suferință, moarte produc o alergie deosebită.

Pentru noi creștinii, moartea nu este un sfârșit, dar este un început. Moartea este sfârșitul exilului și intrarea în veșnicia lui Dumnezeu. Desigur, moartea rămâne un eveniment dureros, însă numai un eveniment; este asemenea unei uși întunecate prin care trebuie să intrăm în locuința luminii. Pentru cel care a trăit această viață împreună cu Cristos, moartea nu este teroare și nici disperare, deoarece dincolo de pragul ei se află Salvatorul care ne așteaptă. Ferice de noi, dacă plini de speranță putem spune asemenea dreptului Iob: “Cred că răscumpărătorul meu trăiește“. Ferice de noi dacă, întăriți cu harul credinței, cu o totală încredere în Dumnezeu și în operele sale minunate exclamăm împreună cu Sfântul Paul: “Cine va rosti sentința de condamnare, de vreme ce Isus Cristos… mijlocește pentru noi? Cine va aduce învinuiri aleșilor lui Dumnezeu, de vreme ce Dumnezeu este acela care îndreptățește? Cine va putea să ne despartă de dragostea lui Cristos?”.

Dumnezeu este cu noi, Dumnezeu ne îndreptățește, Tatăl și Cristos ne iubesc: această grandioasă perspectivă conține în sine o energie irezistibilă ce ne face să trecem peste orice obstacol de orice natură: necaz, prigoană, lipsă, sabie, să trecem de orice obstacol ce ar putea sta în fața mântuirii noastre.

Toți putem fi chemați și glorificați și în fiecare dintre noi aceasta se realizează datorită bunătății gratuite a lui Dumnezeu. Dăruindu-ni-l pe Fiul său ca sacrificiu de răscumpărare, Dumnezeu Tatăl ne-a dat măsura bunătății și a generozității sale: o măsură fără limite. Ne-a dăruit tot ceea ce avem nevoie pentru a ne putea apropia tot mai mult de Cristos, care supunându-se voinței divine ne-a reconciliat cu Tatăl și mijlocește pentru noi, pentru ca nici măcar unul să nu se piardă.

Într-adevăr, numai în misterul Cuvântului Întrupat, misterul omului își găsește adevărata lumină (GS 21). În 1979 Sf. Părinte, vorbind, connaționalilor săi în Piața Victoria din Varșovia, despre rolul de neînlocuit al lui Cristos în viața fiecărui om spunea: “Isus Cristos este cheia înțelegerii celei mai mari și mai fundamentale realități care este omul. Omul nu poate fi înțeles fără Cristos. Nu poate să înțeleagă nici cine este, nici care este adevărata sa demnitate, vocația sa, destinul său final. Nu poate să înțeleagă toate acestea fără Cristos..”.

Ce atitudine trebuie să luăm în fața iubirii nemărginite a lui Dumnezeu care ne-a iubit atât de mult încât l-a dat pe propriul său Fiu ca jertfă de răscumpărare pentru noi, dacă nu de recunoștință și de credință? Mare este misterul acestei iubiri! Cu cât îl vom pătrunde mai mult cu atât vom descoperi că numai în Cristos ni se luminează adevărata vocație și demnitate.

Să cerem de la Dumnezeu darul tăriei în credință pentru ca, după cum spune Sf. Paul să putem duce lupta cea bună și astfel să putem lua parte la ospățul pascal al lui Cristos, care s-a jertfit pentru noi și a înviat cu strălucire.

Mihai Roca

 

* * *

 

Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

“Aceasta este voința Tatălui, ca oricine crede în Fiul să aibă viață veșnică”.

Numai cu câteva ore înainte de a păși spre casa Tatălui, fericitul Papă Ioan al XXIII-lea l-a privit pe secretarul său care-l veghea plângând și i-a spus: “De ce plângi? E un moment de bucurie acesta, e un moment de glorie”.

Sărbătoarea pe care o trăim astăzi, în ziua închinată pomenirii tuturor credincioșilor răposați, e moment de tristețe, de descurajare sau e un moment de bucurie, de speranță? La ce să reflectăm în această zi: la moarte sau la viață?

Valul de tristețe care se revarsă asupra noastră, amintindu-ne acum de răposații noștri, de momentele frumoase petrecute cu ei, de tot ceea ce au însemnat și au făcut pentru noi, ne poate face ca primul gând să fie îndreptat spre moarte. Și nu e nici greșit, nici rău ca în această zi să ne oprim puțin din mersul firesc al lucrurilor și să medităm și asupra acestei realități: moartea!

“Printr-un singur om a intrat păcatul în lume și, prin păcat, moartea și astfel moartea a trecut la toți oamenii, pentru că toți au păcătuit” (Rom 5,12). În fața morții omul dintotdeauna și pentru totdeauna este încercat fie de indiferență: își argumentează poziția pe teoria reincarnării sau pe ipoteza lui Epictet: “Atât cât existăm noi, moartea nu există, iar când vine ea, noi nu mai existăm”; fie de teamă: moartea este privită ca dispariția definitivă, sfârșitul a toate; fie de speranță: moartea privită ca o trecere spre o nouă viață, o viață veșnică într-o stare nouă, glorioasă.

Moartea, deși intrată în lume – dar nu din voința lui Dumnezeu, căci ne învață Scriptura: “Dumnezeu nu a făcut moartea și nu se bucură de pierea celor vii (…). El l-a zidit pe om spre nestricăciune și l-a făcut după chipul ființei sale. Iar prin pizma Diavolului moartea a intrat în lume” (Înț 1,13; 2,23-24) – nu are ultimul cuvânt în viața noastră. Permisă și îngăduită de Dumnezeu pentru ca răul, păcatul să nu devină nemuritor, să nu dăinuie veșnic, ea a fost învinsă prin Cristos – om și Dumnezeu – cel dintâi care a înviat din morți: “Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață” (1Cor 15,21-22). Căci, așa cum ne învață evanghelia acestei zile: “Aceasta este voința Tatălui: oricine vede pe Fiul și crede într-însul să aibă viață veșnică”.

Așadar, medităm asupra morții, dar nu ne oprim aici; suntem îndurerați de plecarea celor dragi dintre noi, dar nu ne rezumăm la tristețe; simțim cum inima noastră suspină, dar încercăm să o pregătim pentru îndemnul ce va răsuna curând: Sursum corda! Sus inimile! Da, sus inimile, pentru că omul, creștinul, fiecare dintre noi, așteptăm împlinirea promisiunii Tatălui, prin Fiul, în Duhul Sfânt: viața veșnică. În fiecare dintre noi în această zi trebuie să-și facă loc speranța exprimată de Iob în prima lectură: “Știu că Răscumpărătorul meu trăiește și că în ziua de apoi el se va ridica pe țărâna morților; cu trupul meu voi sta în picioare și cu ochii mei de carne îl voi vedea pe Dumnezeu. Eu însumi îl voi vedea și ochii mei îl vor privi”.

Credem noi cu adevărat această realitate a învierii? Gândurile, cuvintele, faptele noastre de zi cu zi, dau ele mărturie în favoarea noastră și a credinței noastre? Trăim noi cu această speranță a revederii celor dragi și a întâlnirii cu Dumnezeu?

Sărbătoarea de astăzi nu este doar o zi a manifestării dragostei față de cei ce au mers înaintea noastră cu semnul credinței și acum dorm somnul păcii, nu este doar un moment potrivit pentru a ne aminti de cei plecați, ci este o zi a examenului de conștiință: să vedem care este credința și speranța noastră în fața a două realități: moartea și întâlnirea cu Domnul. Este timpul să facem liniște în noi și în jurul nostru și să vedem cât de convinși suntem noi de faptul că “dragostea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dăruit”; că “am fost îndreptățiți prin sângele lui Cristos”; că “vom fi salvați prin mijlocirea lui Cristos de mânia lui Dumnezeu”, adevăruri proclamate de cea de a doua lectură.

După cum alții au trăit convinși de aceste realități învățate prin meditarea cuvintelor lui Iob, ale apostolului Paul și ale lui Isus Cristos, din sfânta evanghelie, acum e rândul nostru să ne petrecem viața cu aceste convingeri. E rândul nostru să trăim în așteptarea împlinirii promisiunilor lui Dumnezeu, când, la împlinirea timpului ni se vor arăta realitățile descrise de cuvintele Scripturii: “lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el” (1Cor 2,9).

E important să evidențiem că această așteptare a împlinirilor trebuie să fie o așteptare activă, așa cum ne învață Conciliul al II-lea din Vatican: “Așteptarea unui pământ nou nu trebuie să slăbească, ci mai degrabă să stimuleze grija de a cultiva acest pământ unde crește corpul noii familii umane, care poate oferi de pe acum o schițare a lumii ce va să vină” (GS 39). Nu avem voie să ne sustragem de la datoriile noastre zilnice, de la obligațiile pe care le avem față de cei de lângă noi și față de lumea întreagă și să așteptăm pasivi, visători și cu mâinile-n sân împlinirea timpurilor. Să ne întrebăm cu toții cum trăim noi această așteptare? Ce facem pentru ca și cel de lângă noi să privească încrezător spre ziua întâlnirii cu Domnul? Cum contribuim noi ca să înlocuim această cultură a morții care ne înconjoară, cu o cultură a vieții și a respectului față de demnitatea persoanei? Cât de angajați suntem în această lume, pentru această lume, cu această lume în care trăim?

În viața sfântului Camil de Lellis, se povestește, că printre principalele sale locuri pe care și le alegea pt meditație, se număra și cimitirul. Mergea adesea să viziteze cimitirele și spunea că acolo, în cimitir, învață mai ales cum să folosească bine timpul. Privind mormintele își spunea: “Dacă acești morți ar putea să revină la viață, ce n-ar face ei pentru viața cea veșnică; iar eu, care dispun încă de timp, ce fac pentru mântuirea mea?”.

Așadar, sursum corda! Sus inimile! Căci noi încă mai avem timp să lucrăm la mântuirea noastră! Sus inimile și să lăsăm tristețea, descurajarea! Sus inimile și să ne învăluim în bucuria ce ne-o dă certitudinea că Dumnezeu ne iubește, iar dovada stă în faptul că “Isus Cristos a murit pentru noi pe când eram încă păcătoși”. Să ne întărim în această zi în convingerea că nu moartea are ultimul cuvânt, ci viața. Să ne însușim cuvintele sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea: “Într-un fel trăiești când la capătul vieții te așteaptă neantul și altfel trăiești când știi că la capătul vieții te așteaptă Dumnezeu”, acel Dumnezeu care este mândria noastră și cu care am fost împăcați de Isus Cristos. Fiecare zi ce trece ne poartă spre această întâlnire, ne poartă spre viața veșnică!

“Aceasta este voința Tatălui, ca oricine crede în Fiul să aibă viață veșnică” și noi trebuie să contribuim ca acest adevăr să fie cunoscut și trăit de toți! Amin!

pr. Dăncuță Laurențiu

 

* * *

 

Pomenirea tuturor credincioșilor răposați

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

O veche legendă povestește un fapt petrecut într-o mănăstire: întotdeauna când trebuia să moară un călugăr, acesta găsea în seara precedentă un trandafir alb pe locul său din corul capelei. Era o binecuvântare pentru fiecare: acest semn îi oferea șansa și îi dădea timp să se pregătească cum se cuvine pentru moarte, să se desparte cum se cuvine de toți și de toate, de care era cât de cât atașat cu inima. Într-o seară, mergând mai devreme în capelă, a găsit stupefiat unul din călugări trandafirul alb pe locul său și, uitându-se împrejur și nevăzând pe nimeni în preajmă, l-a pus repede pe locul vecinului. (Să moară capra vecinului!) Acesta a venit la rândul său în capelă, a găsit trandafirul și, speriat și alb ca varul, l-a luat și l-a băgat sub sutană. O zi mai târziu a murit acesta din urmă, înconjurat de frații săi. Se spune însă că de atunci s-a terminat cu liniștea și pacea dintre călugări. Și nimeni nu a mai găsit vreodată un trandafir alb pe locul său din corul capelei, deși călugării au continuat să moară.

Ce s-ar întâmpla dacă mâine ar trebui să mor? Ce ar fi dacă acum mi s-ar spune: Gata, e sigur, până mâine! Cum aș reacționa? Sincer să fiu, nu știu. Cu siguranță însă aș fi orice altceva și oricum altfel, dar numai nu bucuros și entuziasmat de această veste. Cred că aș încerca să mă împotrivesc cu toată ființa, aș refuza să cred așa ceva și aș face orice ca să evit să se întâmple aceasta. Dacă mă gândesc bine, cred că aș face orice să mai câștig o zi, o săptămână, de ce nu, un an. Aș mai avea atâtea de făcut, de zis, de reparat…

Pur și simplu nu vreau încă să plec! Oricât de grea mi s-ar fi părut uneori viața, oricât de duplicitari și neomenoși ar fi fost uneori cei de lângă mine, oricât de singur sa părăsit m-aș fi simțit uneori, nu vreau încă să plec!

Și acum dați-mi voie să mă întreb retoric cu dumneavoastră: nu ar trebui să fie tocmai invers? Nu ar trebui cumva să fiu mai degrabă entuziasmat de această plecare? E vorba totuși de împărăția cerurilor, de promisiunea fericirea veșnice, ceea ce ar trebui să mă facă bucuros și să mă grăbesc spre ea, ba chiar mai bine azi decât mâine. De ce nu mă bucură în realitate acest fapt?

Trebuie să recunoaștem: nu o facem pentru că ne-am atașat de această viață cu tot ce înseamnă ea. E o viață care pretinde de la noi așa de mult, dar care, în pofida tuturor greutăților și eforturilor pe care le presupune, ne pregătește adesea și multe ore frumoase, dacă știm să le descoperim și să le trăim.

Și atunci este poziția mea greșită? Nu cred. De ce să nu-mi iubesc viața dacă nici Dumnezeu nu face altfel? Din contra, dacă nu m-aș atașa deloc de această viață, asta ar însemna cu siguranță că nu știu să prețuiesc cel mai prețios dar oferit de Dumnezeu oamenilor. Așadar îmi este îngăduit să-mi iubesc viața. Ba cred că chiar trebuie să o iubesc. Pentru că sunt convins că alta nu mai primesc: e un dar unic, irepetabil.

Evanghelia ne-o spune foarte clar. Noua viață în Cristos a început cu Isus Cristos. Plinătate acestei vieți nu o posedăm încă pe acest pământ, dar a început deja demult. Viața noastră va fi de el și în el transformată, dar nu vom primi niciodată alta în dar. Și dacă nu știu să prețuiesc viața pe care o am acum, aici, dacă nu știu să mă port cu mine și cu ceilalți, să nu mă aștept atunci să mă bucur cu adevărat de fericirea fără sfârșit.

Există în Freiburg o reprezentare inedită a învierii morților, care ne ajută să înțelegem bine acest adevăr. Sunt înfățișate două grupe tota diferite. Într-o parte ies singuri oamenii din mormânt. Sunt toți acei care sub greutatea poverii lor, a pietrei de pe mormânt, a greutății vieții se îndoiesc și se prăbușesc. În partea opusă sunt înfățișați oameni, care stau cu bucurie împreună și se ajută reciproc să-și dea la o parte pietrele de mormânt și strălucesc de bucurie. Aceștia sunt sfinții, care au învățat în această viață ce înseamnă cu adevărat să fii om: au trăit împreună și, pentru că au știut să ducă greul vieții împreună, se vor și bucura de ea tot împreună.

Aceasta este cea mai mare și nobilă misiune în viață: să mă bucur de oportunitatea de a fi împreună cu celălalt în această viață și să învățăm să o construim împreună; acesta este cel mai mare dar din partea lui Dumnezeu. Lucrul acesta l-a formulat foart clar Cristos: a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele, ca pe mine însumi, asta este plinătatea a ceea ce așteaptă Dumnezeu de la mine.

A-l urma pe Cristos nu va însemna niciodată a ne uita cruciș unul la altul și să-i lăsăm pe ceilalți la o parte, continuându-ne drumul. A-l urma pe Cristos nu înseamnă nici pe departe a nu-ți iubi viața și a nu te bucura de ea. Nu degeaba spune o vorbă că cel care nu mai știe să prețuiască pe alții, va sfârși devenind el însuși insuportabil.

În Evul Mediu călugării obișnuiau să spună: “În miezul vieții suntem cuprinși/înconjurați de moarte”. Pe de o parte este adevărat că, oricât ne-am strădui, de moarte nu putem fugi, nu o putem amâna sau nici măcar ignora. Să nu uităm ceea ce spunea marele grec Pericle: “Un popor poate fi judecat după cum își prețuiește morții”. Altfel spus, “un om poate fi judecat după atitudinea sa față de răposați”. Atitudinea față de moarte vorbește mult despre atitudinea noastră vizavi de moarte, de autenticitatea credinței în înviere. De ce nevoia de a fugi de moarte? Dacă credem că, de la învierea lui Cristos încoace e poarta spre viață, atunci nu mai e loc de teamă.

Mă bucur că anul acesta trăim această coincidență inedită: 2 noiembrie este chiar duminică. Când cade în altă zi decât duminica, parcă se ține această zi ca pe una a morții, care nu ar avea treabă cu sărbătoarea învierii, care e duminica. Dar nu este oare duminica chiar cea mai potrivită zi pentru a ne gândi la răposații noștri? Nu este duminica prima zi a săptămânii, ziua în care Cristos a înviat din morți, singura perspectivă viabilă de a ne raporta la cei morți?

Avem astfel ocazia ca astăzi să reformulăm concluzia călugărilor din Evul Mediu și să spunem cu convingere: În miezul morții suntem de fapt cuprinși/înconjurați de viață. Să ne iubim și să prețuim viața, cu toate darurile pe care ea le presupune!