Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica dinaintea Botezului
Evanghelia: Marcu 1,1-8
Apostolul: 2Timotei 4,5-8

Autori

pr. Anthony M. Coniaris
pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Ilie Cleopa
pr. Ion Cârciuleanu
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Olimpiu Todorean
pr. Mihai Tegzeș
pr. Mihai Tegzeș

 

* * *

 

Glasul celui ce strigă în pustie

Autor: pr. Anthony M. Coniaris
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Cu multe secole înainte de venirea lui Isus, profetul Isaia a prezis că Mesia va fi precedat de un mesager: “Iată Eu trimit îngerul Meu înaintea feței Tale, care va pregăti calea Ta” (Marcu 1,2-3). Cine a fost acest mesager? Sfântul Luca scrie: “În al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Ponțiu Pilat era procuratorul Iudeii, Irod, tetrarh al Galileii, Filip, fratele său, tetrarh al Itureii și al ținutului Trahonitidei, iar Lisanias, tetrarh al Abilenei, în zilele arhiereilor Anna și Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie” (Luca 3,1-2). Mesagerul care trebuia să pregătească calea pentru Isus a fost nimeni altul decât Ioan, fiul lui Zaharia. Acest verset ne dă o dată exactă a momentului în care Ioan și-a început predicarea. De fapt este singura dată fixă și precisă dată în Noul Testament. Știm din alte surse că “al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu” a fost anul 28 sau 29 îC. Având această dată putem să calculăm altele din viața Domnului nostru Isus Cristos. Bogăția de informații istorice furnizate în aceste versete despre începutul slujirii lui Ioan arată marea importanță pe care primii creștini o acordau acestui moment, care marchează, așa cum citim în Fapte 1,22, începutul mântuirii lumii, chiar începutul slujirii publice a lui Isus. Bogăția de informații istorice mai arată faptul că întruparea lui Cristos nu este un mit ci un eveniment care a avut loc la un moment dat în istoria umanității.

Dumnezeu nu își vizitează poporul fără să își proclame venirea. De-a lungul secolelor El a trimis profeți Israelului pentru a anunța vizita divină ce va urma. Venirea sa nu a fost neașteptată. Au existat profeții clare că se va naște în Betleem, dintr-o mamă fecioară, că va trăi în Nazaret și că își va da viața pentru păcatele oamenilor, că se va naște în casa lui David și că un mesager îl va precede, pregătindu-i calea.

 

Mesagerul și Mirele.

“În al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu” mesagerul și-a început slujirea. Numele lui era Ioan Botezătorul. Mai mult decât un profet oarecare, el era mesagerul și înaintemergătorul a cărui sarcină era de a pregăti calea pentru venirea Regelui.

În Ioan 3,29, Ioan Botezătorul se referă la Isus ca la “mirele” și pe sine ca “prietenul mirelui”. Una dintre cele mai importante imagini ale Vechiului Testament este cea a Israelului ca mireasă a lui Dumnezeu, și a lui Dumnezeu ca mire al Israelului. Relația dintre Dumnezeu și Israel era atât de apropiată încât nu putea fi imaginată decât ca o căsătorie. Prietenul mirelui juca un rol important la nunțile iudeilor. El aranja căsătoria și acționa ca o legătură între mire și mireasă. El îi aduce pe mire și pe mireasă la un loc. Exact aceasta a fost sarcina lui Ioan: să îi aducă la un loc pe Israel și pe Isus, să aranjeze căsătoria dintre Cristos, mirele, și Israel, mireasa. În acest sens, Ioan a fost ca operatorii de telefonie care ne spun: “Răbdare, încerc să vă fac acum legătura”. Când legătura este în sfârșit făcută, operatorul telefonic dispare, lăsându-ne singuri cu persoana cu care dorim să vorbim. Singurul scop al lui Ioan a fost să ne pună în legătură cu Isus, față de care simțea că nu merită nici onoarea de a-i dezlega cureaua încălțămintei.

 

Glasul.

Timp de trei sute de ani, nici o voce de profet nu se mai auzise în Israel. “Nu mai este profet”, se plânge psalmistul (73,10). Tăcea oare Dumnezeu? Se hotărâse să nu mai vorbească poporului Său? După trei sute de ani Dumnezeu sparge în sfârșit tăcerea. Trimite un alt profet: pe Ioan Botezătorul. Prin El Dumnezeu a vorbit din nou, cu “glasul celui ce strigă în pustie”. În Ioan oamenii recunoșteau încă o dată glasul și autoritatea unui profet. Așa că au venit la el. “Și ieșeau la el tot ținutul Iudeii și toți cei din Ierusalim”. El venise ca ultimul și cel mai mare dintre profeții Vechiului Testament. Venise să arate spre El, spre cel pe care Israelul îl aștepta: Mesia, Mântuitorul, Lumina lumii. Dintre toți profeții care l-au vestit pe Mesia, Ioan a fost singurul care a avut privilegiul de a-l arăta și a spune: “Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”. De aceea icoana Sfântului Ioan Botezătorul are poziția de onoare lângă Cristos pe iconostasele bisericilor răsăritene. În el întregul Vechi Testament dă mărturie despre Cristos ca Mântuitorul promis. Grunewald l-a pictat pe Ioan Botezătorul cu degetul cu care indică spre Cristos, nenatural de lung. Același deget nenatural de lung este folosit și în unele icoane bizantine ale Sfântului Ioan Botezătorul, pentru a exprima principalul scop al slujirii sale: să indice spre Cristos, Mântuitorul așteptat.

 

Iată Mielul lui Dumnezeu.

În capitolul deschizător al Evangheliei lui Ioan citim: “Fost-a om trimis de la Dumnezeu, numele lui era Ioan. Acesta a venit spre mărturie, ca să mărturisească despre Lumină, ca toți să creadă prin el. Nu era el Lumina ci ca să mărturisească despre Lumină” (Ioan 1,6-8). Era un om al cărui singur scop în viață a fost să dea mărturie, să vorbească despre altcineva, să introducă, să anunțe, să prezinte. A fost cea mai importantă prezentare pe care a făcut-o cineva în istoria lumii, pentru că pe însuși Isus ni l-a introdus:

“Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii. Acesta este despre Care eu am zis: După mine vine un bărbat, Care a fost înainte de mine, fiindcă mai înainte de mine era, și eu nu-L știam; dar ca să fie arătat lui Israel, de aceea am venit eu, botezând cu apă. Și a mărturisit Ioan zicând: Am văzut Duhul coborându-Se, din cer, ca un porumbel și a rămas peste El. Și eu nu-L cunoșteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se și rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt. Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu” (Ioan 1,29-34).

La început Ioan nu știa cine era Mesia; tot ce știa era că Mesia trăia undeva printre oameni: “dar în mijlocul vostru Se află Acela pe Care voi nu-L știți, cel care vine după mine, Care înainte de mine a fost și Căruia eu nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei” (Ioan 1,26-27). A știut cine este Mesia doar când Isus a venit să fie botezat, iar din ceruri s-a auzit vocea Dumnezeului Tată spunând “Acesta este Fiul lui Dumnezeu” și cerurile s-au descris, iar Spiritul a coborât sub chip de porumbel – abia atunci recunoscând în Isus pe Mesia, Ioan a spus: “Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu” (Ioan 1,34).

 

Pregătiți calea Domnului.

Ioan și-a asumat sarcina de a pregăti calea pentru Cristos și pentru Împărăția Sa. Citând din Isaia, el a spus: “În pustiu gătiți calea Domnului, drepte faceți în loc neumblat cărările Dumnezeului nostru. Toată valea să se umple și tot muntele și dealul să se plece; și să fie cele strâmbe, drepte și cele colțuroase, căi netede. Și se va arăta slava Domnului și tot trupul” (Isaia 40,3-5). Pe vremuri, când regele vroia să viziteze un anumit ținut, își trimitea înainte mesagerii, pentru a vedea dacă drumurile pe care urma să meargă sunt reparate și bune. Dealurile erau netezite; văile umplute; drumurile întortocheate erau îndreptate. Și Dumnezeu, ne spune Ioan, ne trimite pe noi să îi pregătim calea. Obstacolele morale trebuie eliminate. Cristos nu va veni într-o viață în care sunt munți de mândrie și de prejudecăți, văi de viață degradantă, drumuri întortocheată de neciste și minciună, terenuri abrupte din lipsă de amabilitate. Totul trebuie îndreptat prin pocăință.

 

Pocăiți-vă!

Laitmotivul predicării lui Ioan a fost pocăința. El a venit să propovăduiască “botezul pocăinței întru iertarea păcatelor”. I-a chemat pe oameni să se întoarcă de la păcat spre Dumnezeu. Îl auzim spunând: “Cel ce are două haine să dea celui ce nu are și cel ce are bucate să facă asemenea” (Luca 3,11). Iar vameșilor le spune: “Nu faceți nimic mai mult peste ce vă este rânduit” (v. 13). Soldaților: “Să nu asupriți pe nimeni, nici să învinuiți pe nedrept, și să fiți mulțumiți cu solda voastră” (v. 14). Ioan nu le-a spus oamenilor să trăiască în deșert, să mănânce lăcuste și miere, sau să se îmbrace în haine din piele de cămilă. El a dorit să le ceară doar ceea ce de fapt Dumnezeu cere oamenilor: să se pocăiască și să ducă o viață dreaptă. Fariseilor care credeau că au un pașaport spre ceruri deoarece se trăgeau din Avraam, el le spune: “Să nu credeți că puteți zice în voi înșivă: Părinte avem pe Avraam, căci vă spun că Dumnezeu poate și din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam. Iată securea stă la rădăcina pomilor și tot pomul care nu face roadă bună se taie și se aruncă în foc” (Matei 3,9-10). Ce contează cu adevărat nu sunt rădăcinile, ci roadele. Omul trebuie să își conștientizeze păcatul înainte de a-l putea accepta pe Mântuitorul. Dacă credem că mesajul lui Ioan era prea aspru sau că judeca prea dur lumea, să ne amintim doar că în trei ani Israelul avea să își crucifice Regele.

 

Botezul lui Ioan.

Când un străin trecea la iudaism ca prozelit, era botezat. Trebuia să fie curățat și spălat de răul vieții de până acum de străin. Nimeni nu considera însă că vreun evreu, dat fiind că era din poporul ales, trebuie să se boteze. Nimeni, până la Ioan. El i-a invitat pe toți, evrei și neevrei, pentru că erau păcătoși, să vină și să fie curățați de Dumnezeu. Când a fost întrebat de ce botează dacă nu este Cristos, Ioan a răspuns: “Eu v-am botezat pe voi cu apă, El însă vă va boteza cu Duh Sfânt” (Marcu 1,8). Ioan boteza în râul Iordan ca semn de pocăință. Știa că botezul său nu regenera, nici nu învia sufletele moarte. Botezul lui Isus avea să facă aceasta. De aceea a subliniat diferența majoră dintre botezul său și botezul pe care Isus avea să îl dea mai târziu.

 

Măreția lui Ioan.

Măreția lui Ioan stă în mărturia sa fidelă dată despre Cristos ca Mesia. A avut privilegiul de a alerga în fața caleștii regelui strigând: “Cristos a venit”. A fost o persoană umilă care nu a căutat onoare sau glorie pentru sine. Considerându-se nedemn să dezlege încălțămintea lui Mesia, el a spus: “Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3,30). El a stat ferm în fața regelui Irod, care trăia cu soția fratelui său: “Nu-ți este îngăduit să ții pe femeia fratelui tău” (Marcu 6,18), i-a spus el. La final, acest profet cel mai mare între profeți a fost decapitat de Irod la cererea Salomeii. În toată viața sa, Ioan a dat mărturie despre Isus. Când a aflat de moartea sa, Isus a dat la rândul său mărturie despre Ioan. El a spus: “Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan” (Luca 7,28).

 

Rugăciune.

Doamne, îți mulțumim pentru Ioan Botezătorul, mesagerul trimis de tine pentru a vesti venirea Mesiei. Ajută-ne să îi pregătim calea, acum când El vrea să intre în viețile noastre. Să îndepărtăm munții de mândrie și prejudecată, să facem drepte prin pocăință căile întortocheată de neciste și minciună. Pentru că Cel ce vine să își facă sălaș în noi este Mielul lui Dumnezeu. El vine să ne ia păcatele și să ne facă tabernacole ale prezenței Sale în lume. Amin.

 

* * *

 

Duminica dinaintea Botezului

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină

Dumnezeu nu numai că i-a promis omului, îndată după căderea lui în păcat, trimiterea unui Mântuitor, și nu numai că a anunțat, prin profeții Săi, întruparea Fiului Său, ci, când s-a împlinit vremea venirii Lui în lume, s-a îngrijit să trimită un profet care să-I pregătească nemijlocit apariția Sa între oameni, adică să-I curețe și netezească drumul, precum se curăță și netezesc străzile când un conducător de stat este așteptat să viziteze un oraș. Acest profet, premergător nemijlocit al Mântuitorului, pe care Acesta îl numește cel mai mare bărbat născut vreodată, este Sfântul Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul, pe care Evanghelia ni-l prezintă astăzi în desfășurarea misiunii lui.

Spre a înțelege mai bine misiunea pregătitoare a Sfântului Ioan Botezătorul, e necesar să aruncăm o privire asupra cadrului istoric în care el își începe propovăduirea, din care vom cunoaște starea socială, politică, morală și religioasă a poporului evreu din acea vreme.

La Roma, împăratul Octavian August – pe vremea căruia s-a născut Isus – murise, iar Tiberiu, pe vremea căruia apare în public Ioan, era în al cincisprezecelea an de domnie. La Ierusalim, Irod cel Mare de asemeni murise, în primăvara anului 750 de la întemeierea Romei, la circa trei ani după nașterea Mântuitorului, iar regatul se împărțise între cei trei fii ai săi: Irod Antipa, care luă Galileea și Pereea; Filip, care luă Trahonitida și Ituria – și Arhelau, care luă Iudeea. Acesta, fiind rege slab dar crud, fu înlăturat din domnie de împăratul Tiberiu și astfel Iudeea este încorporată imperiului, primindu-și un procurator. Acești procuratori sau guvernatori, timp de aproape douăzeci de ani, nu făceau decât să asuprească poporul iudeu care nu suporta un jug străin sub care credința și obiceiurile sale străbune erau pângărite de un stăpân păgân. Căci, odată cu stăpânirea romană, își făcuseră intrarea în Ierusalim nu numai acvila romană, ci și zeitățile Romei păgâne. Evreii, cum nu puteau suporta o astfel de stare, zilnic puneau la cale răscoale.

Din când în când, din mijlocul lor se ridicau unii învățați în ale legii, îndrăzneți ca odinioară Moise, și răsturnau acvilele și inscripțiile pângăritoare, preferând să moară pentru legea străbună. Alții, tineri ca Iuda Galonitul și Sadoh fariseul, refuzau plata impozitelor, declarau nelegiuită orice stăpânire străină și ațâțau furia poporului împotriva imperiului, sfârșind ca martiri. Unii, dându-se drept Mesia, exploatau așteptarea generală după Îzbăvitorul. Și, de fapt, erau semne evidente care arătau că a sosit ceasul venirii Lui: tronul țării dispăruse, marele arhiereu era la discreția păgânilor, iar acvilele romane sfidau cu nerușinare de pe porțile templului.

Cât privește starea religioasă, existau două secte: secta fariseilor, care se considerau a fi adevărații interpreți ai legii lui Moise și cei mai fideli observatori ai ei, deși, în realitate, erau robiți de lux și desfrâu. Legea o tâlcuiau după interesele lor, observând cu scrupulozitate prescripțiile mărunte și încălcând obligațiile esențiale ale religiei. Se legau de litera legii, în timp ce, în suflet – cum le reproșa Isus -, “erau plini de fățărnicie și fărădelege” (Matei XXIII,28).

Cealaltă sectă o formau saduceii, care, având o filosofie materialistă, nu credeau în nemurire și practicau o morală hedonistă, senzualistă. Deviza lor era aceea a epicureilor greci: “Mănâncă, bea și te veselește, căci după moarte nu există nici o plăcere”. Erau totdeauna de partea stăpânirii și prieteni cu Irodienii, deci cu acel partid care intenționa să aducă pe tronul lui David pe Irod Idumeul.

Poporul era și el împărțit în tabere. Unii căutau să-și astâmpere setea religioasă în vrăjitorii și jertfe superstițioase, alții își pierdeau timpul în distracțiile ieftine ce le erau oferite de luptele dintre gladiatori și animale în circuri.

Iată cadrul istoric în care își face apariția Sfântul Ioan Botezătorul.

“În anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Împăratul, pe când în Iudeea domnea Ponțiu Pilat și Irod stăpânea Galileea, iar Filip, fratele lui, Iturea și ținutul Trahonitidei și Lisania stăpânea Abilina, în zilele arhiereilor Anna și Caiafa (…)” (Luca I, 1-2), se arătă pe neașteptate pe malul Iordanului, nu departe de Ierusalim, un om straniu, a cărui înfățișare smerită și aspră amintea poporului de tot ceea ce auzise despre profeții de demult. Avea treizeci de ani și se trăgea din neam preoțesc, fiind fiul preotului Zaharia, dar nu intrase niciodată în templu ca să aducă jertfe. Crescuse în pustiu și purta îmbrăcăminte aspră din păr de cămilă, strânsă pe la mijloc cu o curea de piele. Făcuse votul nazireatului, adică se abținea de la orice băutură alcoolică și de barba lui nu se atinsese niciodată briciul. Fața îi era străvezie de asceza postului, căci se nutrea cu lăcuste și miere sălbatică. Întreaga-i ființă exprima duioșie, dar și tărie, și o patimă sfântă ardea în ochii lui. Acesta era profetul Ioan. Poporul îl supranumi Botezătorul, pentru că boteza în apa Iordanului poporul ce venea din toate colțurile Iudeei, atras de glasul său fascinant. “Pocăiți-vă” – le zicea -,”căci s-a apropiat împărăția cerurilor”, cuvinte prin care Ioan lăsa să se înțeleagă că împărăția anunțată de el, adică Biserica lui Cristos, nu va fi o împărăție lumească, ci una cu totul spirituală, o împărăție a sufletelor, în care se pătrunde nu prin spadă, ci prin pocăință, prin acea metanoia, care înseamnă prefacerea, reînnoirea minții și inimii, transformarea morală a omului întreg – cu un cuvânt, convertire – și se trăiește din focul iubirii, al acelei iubiri ce ardea în ochii și inima profetului.

O mare de oameni din toată Iudeea alerga la Ioan, îi asculta mesajul și îi cerea botezul. Unii rămâneau lângă el ca ucenici, ori veneau după sfaturi și plecau împăcați, iar alții, printre care fariseii și cărturarii, veneau să-l spioneze. Tuturora, Ioan le răspundea ca un adevărat profet ce era.

Saduceilor, tăgăduitori ai vieții veșnice, și fariseilor, falsificatori de credință, care se făleau cu descendența din Avraam, Ioan le striga cu asprime: “Pui de vipere, cine v-a învățat să fugiți de mânia care va veni? Faceți roade vrednice de pocăință și nu începeți a zice între voi: «Tată avem pe Avraam», pentru că vă zic că din pietrele acestea poate ridica Dumnezeu fiii lui Avraam. Căci iată securea zace la rădăcina pomilor. Deci tot pomul care nu face rod bun, se taie și în foc se aruncă” (Matei III, 7-10). Așadar, ei trebuiau să facă pocăință adevărată, deoarece Mesia, care era pe aproape, va curăți omenirea precum un grădinar își curăță pomii, iar uscăturile le aruncă în foc.

Oamenilor simpli, rătăciți mai mult din neștiință, Ioan le vorbea cu blândețe: “Cel ce are două haine, să dea celui ce nu are, și tot așa să facă și acela care are ce mânca” (Luca III,11).

Vameșilor care îi cereau sfatul le răspundea: “Nimic să nu faceți mai mult decât vă este hotărât” (Luca III,12), iar ostașilor, care-l întrebau ce trebuie să facă, le zicea: “Pe nimeni să nu asupriți, nici să nu grăiți de rău, ci fie-vă destulă leafa voastră” (Luca III,14).

Ascultătorii se cutremurau și alergau să primească botezul pocăinței în credința că Mesia e aproape. Ba mulți credeau că era chiar acest proroc atât de aspru și, totuși, atât de blând și cuceritor. Dar Ioan le răspundea cu smerenie: “Eu vă botez cu apă, dar după mine vine Cel mai mare decât mine, căruia nu sunt vrednic să-I dezleg curelele încălțămintei; Acela vă va boteza cu Spirit Sfânt și cu foc; vânturătoarea e în mâna Lui și-Și va curăța aria și va aduna grâul în jitniță, iar paiele le va arde cu foc nestins” (Luca III, 16-17). Precizându-și deci menirea, Ioan era doar glasul de chemare la pocăința cerută de adevăratul Botez ce avea să-l întemeieze Mesia, Botez care va curăți cu adevărat sufletele, precum focul curăță aurul de zgură.

Acestea se petreceau în locul numit Beth-Abara, ce se traduce loc de corăbii sau plutitoare, un mic port lângă Marea Moartă. Anul în care ieșise în public era un an sabatic, adică un an de iertare a datoriilor, numit și an jubiliar, de la evreiescul jobal (- iertare), fiindcă, potrivit prevederilor din Levitic, cap.25 și Deuteronom cap.15, tot al șaptelea și apoi al cincizecilea an, se iertau toate datoriile, și pământurile vândute din cauza sărăciei reveneau stăpânilor inițiali, iar sclavii erau eliberați. Acest an era și un timp de rugăciune și de înnoire sufletească prin reconciliere cu Dumnezeu și aproapele. Iată de ce, apariția lui Ioan Botezătorul tocmai în acest an jubiliar a avut un răspuns deosebit de puternic în sufletul poporului, care vedea în Ioan împlinirea speranțelor sale mesianice.

Din anul jubiliar iudaic s-a inspirat și Biserica, instituind și ea Anul Sfânt, prin care își cheamă fiii la înnoire spirituală, la convertire prin reconcilierea cu Dumnezeu și aproapele, îndemnându-i să reconsidere demnitatea lor de creștini și rolul ce-l au în societate, acela de mesageri ai iubirii și păcii lui Cristos printre credincioși și necredincioși și ai speranței în triumful împărăției lui Cristos pe pământ.

Iubiți frați,

Chemarea Sfântului Ioan Botezătorul la pocăință, la reînnoirea sufletească, își păstrează, și astăzi, întreaga ei actualitate, în această lume în care principiile de bază și valorile vieții morale sunt grav încălcate și disprețuite. Numai că, pe timpul lui Ioan, împărăția cerurilor, Biserica, de-abia se întrezărea la orizont, pe când astăzi, deși ea este prezentă în mijlocul nostru de aproape două mii de ani, nu a pătruns adânc în noi, nu a ocupat și nu a transformat ființa noastră în plinătatea ei, nu a devenit sufletul care să miște și să dirijeze toate resorturile activității noastre; pentru că sufletul omului de azi este închistat în carapacea dură a egoismului, a patimilor neînfrânate, a păcatului. Singur spiritul de pocăință va putea să înmoaie și să topească această crustă, să elimine păcatul sub toate formele lui și astfel să netezească și să curețe calea Domnului, a Împăratului Cristos spre suflete, pentru ca El să-și stabilească acolo tronul care singur Lui I se cuvine. Să facem această purificare, dar, fiindcă singuri nu o putem îndeplini, să-L chemăm pe Isus și să-L rugăm să pună El ordine în gândurile, afecțiunile, dorințele și vrerile noastre, în viața noastră întreagă și să ne modeleze după chipul Său, ca să gândim cum gândește El, să iubim cum iubește El, să vrem ce vrea El, și să lucrăm cum ar lucra El în locul nostru. Amin.

 

* * *

 

Despre chipul omului desăvîrșit

Autor: pr. Ilie Cleopa
Copyright: Internet

Fiți, dar, voi desăvîrșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvîrșit este (Matei 5, 48)

Iubiți credincioși,

Dumnezeiasca Evanghelie de astăzi vorbește în chip luminat despre aspra și îngereasca viață a Sfîntului slăvitului prooroc Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul care, după mărturia Domnului Este cel mai mare om născut din femeie și cu adevărat prooroc și mai mult decît prooroc (Luca 7, 26-29). Întrucît chipul Sfîntului Ioan Botezătorul este chipul omului desăvîrșit, voi vorbi astăzi despre desăvîrșirea creștină, după a mea slabă putere. Zice Sfîntul Maxim Mărturisitorul: “Mulți sînt cei ce vorbim, dar puțini cei ce facem. Însă nimenea nu trebuie să strice cuvîntul lui Dumnezeu pentru negrija sa propie, ca să-și mărturisească neputința sa și să ascundă adevărul lui Dumnezeu. Aceasta ca nu cumva să ne facem vinovați, pe lîngă călcarea poruncilor, și de răstălmăcirea cuvîntului lui Dumnezeu” (Filocalia, vol. II, Sibiu 1945, p. 114).

Deci, mîngîindu-mă cu mărturiile de mai sus și nădăjduind la mila și puterea cea fără margine a Preabunului nostru Dumnezeu, am îndrăznit să vorbesc puțin despre desăvîrșirea omului, măcar că eu nici cu vîrful degetului nu m-am atins prin lucrare de aceasta. Mai întîi, o întrebare: ce este desăvîrșirea? La aceasta voi răspunde nu cu cuvintele mele ci cu ale Sfinților Părinți. Astfel Sfinții Calistrat și Ignatie zic: “Desăvîrșirea omului sau nepătimirea este același lucru” (Filocalia, vol. VIII, București, 1979, p. 191-192). Iar Sfîntul Ioan Scărarul, zice: “Desăvîrșirea este învierea sufletului înainte de cea a trupului și a doua treaptă după cea a îngerilor în cunoștința cea desăvîrșită a lui Dumnezeu” (Filocalia, vol. IX, București, 1980, p. 418-419). Sfîntul Simion noul Teolog arată că desăvîrșirea este a patra treaptă duhovnicească, zicînd: “La aceasta se adaugă a patra treaptă și schimbare de vîrstă duhovnicească. Ea este a bătrînului și a celui albit la păr și constă în ațintirea neabătută a privirii către cele dumnezeiești” (Filocalia, vol. VIII, București, 1979, p. 538).

Sfîntul Vasile cel Mare, zice: “Cel ce s-a făcut iubitor de Dumnezeu și dorește să aibă cît de puțin nepătimirea Lui, și poftește să guste cît de puțin din sfințenia Lui, precum și din bucuria și veselia ce se naște din aceasta, să se străduiască să-și depărteze gîndul de la toată patima materială care îi tulbură sufletul; să privească cu ochi curați, neumbriți, la cele dumnezeiești și să se facă locaș nesăturat al luminii de acolo. Adică, omul desăvîrșit este locaș al Bunului Dumnezeu care dorește să cuprindă cît mai mult pe Dumnezeu”.

Iar Sfîntul Isaac Sirul spune despre nepătimire: “Nepătimirea nu înseamnă a nu mai simți patimile, ci a nu le mai primi” (Idem, p. 189). Sfîntul Diadoh al Foticeei zice: “Nepătimirea înseamnă nu a fi fără de patimi, căci așa ar trebui, după Sfîntul Apostol Pavel, să ieșim din lume (I Corinteni 5 10); ci, fiind războiți, să fim și să rămînem nebiruiți” (Idem, p. 191).

Sfîntul Maxim Mărturisitorul zice: “Nepătimirea este starea pașnică a sufletului, datorită căreia este greu mișcată spre păcat” (Idem, p. 192).

Sfinții Părinți ne mai arată că prin “îndumnezeire” sau desăvîrșire, încetează lucrarea naturii umane și este înlocuită cu lucrările dumnezeiești, atributele naturale fiind copleșite de slava dumnezeiască. Astfel Sfîntul Maxim Mărturisitorul spune: “Sufletul devine ca un dumnezeu, odihnindu-se prin participarea la harul dumnezeiesc de toate lucrările sale mintale și sensibile și odihnind deodată cu sine toate lucrările naturale ale trupului care se îndumnezeiește împreună cu sufletul în proporție cu participarea lui la îndumnezeire, așa încît, atunci se va arăta numai Dumnezeu, atît prin suflet cît și prin trup, atributele naturale fiind biruite de prisosința slavei” (Pr. Prof. D. Stăniloae, Morala creștină, vol. 3, 1981, 313-314).

A doua întrebare: oare desăvîrșirea omului drept pe pămînt este cu totul desăvîrșită? Și la această întrebare ne răspund Sfinții Părinți, zicînd: “Cei nepătimitori întinzîndu-se peste ei fără să se sature, urmăresc desăvîrșirea fără sfîrșit (nedesăvîrșită) ca una ce se ridică pururea peste sine însăși prin adaosurile neostenite ce se înalță neîncetat prin suișurile spre Dumnezeu” (Filocalia, vol. VIII, op. cit., p. 192-193). Sfîntul Nil Sinaitul, arătînd că sînt două desăvîrșiri, zice: “Trebuie să înțelegem două desăvîrșiri: Una vremelnică și alta veșnică”. Despre cea dintîi zice Sfîntul Apostol Pavel: Iar cînd va veni desăvîrșirea atunci ceea ce este în parte se va desființa (I Corinteni 13, 10).

Cînd va veni desăvîrșirea, înseamnă că aici pe pămînt nu putem cuprinde desăvîrșirea dumnezeiască. Și iarăși, două desăvîrșiri cunoaște Sfîntul Apostol Pavel și știe pe același om desăvîrșit. Pentru viața de față îl numește desăvîrșit, iar față de cel cu adevărat desăvîrșit îl numește nedesăvîrșit. De aceea zice: Nu că am luat răsplată ori sînt desăvîrșit (Filipeni 3, 12). După puțin zice: Cîți sîntem desăvîrșiți aceasta să gîndim (Filipeni 3, 15). Sfîntul Ioan Scărarul zice: “Desăvîrșirea celor desăvîrșiți este nedesăvîrșită” (Filocalia, vol. IX, 419). Încă și Sfîntul Macarie cel Mare zice: “Nimeni nu ajunge desăvîrșit în veacul de acum că atunci n-ar fi arvună ceea ce se dă aici”. Și iarăși: “Știu pe mulți, și mă număr și eu printre aceștia, prin experiență, și știu bine că nimeni nu este desăvîrșit aici; chiar de ar ajunge cu totul nematerial și s-ar uni aproape cu Bunul Dumnezeu, păcatul merge în urma lui și niciodată nu piere cu desăvîrșire înainte de moarte” (Filocalia, vol. V, p. 227-228).

Iubiți credincioși,

Dacă ați ascultat cu atenție cele ce s-au vorbit pînă aici, ați înțeles ce este desăvîrșirea omului pe pămînt și că toată desăvîrșirea omului în această viață își are nedesăvîrșirea ei. Dar cum se poate una ca asta, ca să fie cineva desăvîrșit și în același timp să fie și nedesăvîrșit? Iată cum. Desăvîrșirea oamenilor, mai ales în fața Ziditorului, este prea neînsemnată desăvîrșire. Pentru că oricît s-ar desăvîrși cineva prin darul lui Dumnezeu în viața aceasta, el pururea se află la început de desăvîrșire, în creștere în cele duhovnicești. Deoarece omul drept și sfînt, după ce a trecut din viața aceasta în veacul viitor, el merge pururea spre o desăvîrșire mai înaltă. Căci în veacul viitor și sfinții și îngerii merg dintr-o măsură de cunoaștere a slavei lui Dumnezeu în alta, după mărturia Duhului Sfînt care zice: Merge-vor din putere în putere (Psalm 83, 8) (Filocalia, vol. VII, p. 339-340.>. Așa merg din slavă în slavă sfinții lui Dumnezeu, pînă la măsura plinirii lui Hristos, după cum arată Sfîntul Apostol Pavel: Pînă vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvîrșit, la măsura vîrstei deplinătății lui Hristos (Efeseni 4, 13).

În acest fel stînd lucrurile, trebuie să înțelegem clar, că desăvîrșirea omului în viața de acum își are nedesăvîrșirea ei, deoarece cel desăvîrșit pururea însetează după mai multă desăvîrșire, pentru că cei nepătimitori pururea se întind spre vîrful cel dorit al desăvîrșirii fără să se mai sature. Prin aceasta ei fac desăvîrșirea lor nedesăvîrșită, deoarece bunătățile veșnice, după cum am zis, n-au hotar. “Omul duhovnicesc se desăvîrșește în veacul de acum, pe măsura puterii omenești, iar față de oceanul cel fără de margini al desăvîrșirii dumnezeiești el pururea este la început de desăvîrșire, fiindcă niciodată nu poate cuprinde pe deplin nemărginirea desăvîrșirii” (Filocalia, vol. IX, p. 419, nota 933).

Iată dar pentru care pricină și Marele Apostol Pavel zice că: desăvîrșirea noastră este în ceruri (I Corinteni 13, 10; Evrei 11, 40; 12, 23). De aceea, în această viață, oricît de sporit ar fi omul în cele duhovnicești, este numai la început de desăvîrșire.

Dar oare desăvîrșirea omului pe pămînt este obligatorie tuturor? Și oare numai cei desăvîrșiți se pot mîntui? La această întrebare vom putea răspunde dacă ne vom aduce aminte de cuvintele Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, Care a zis către tînărul bogat care L-a întrebat: Ce să fac ca să moștenesc viața de veci? (Matei 19, 16). La această întrebare Mîntuitorul i-a răspuns: De vrei să intri în viață, păzește poruncile lui Dumnezeu (Matei 19, 17). Iar de vrei să fii desăvîrșit, du-te, vinde-ți averile tale și dă-le săracilor, apoi ia-ți Crucea și urmează Mie (Matei 19, 21). De aici înțelegem destul de clar că porunca Mîntuitorului pentru desăvîrșire este lăsată la voia omului.

În alt loc zice Domnul: Eu am venit ca viață să aibă și mai mult să aibă, adică cel ce vrea să se mîntuiască, să păzească poruncile lui Dumnezeu, iar cel ce vrea să aibă și mai multă viață, adică să fie desăvîrșit, acela trebuie să părăsească toate ale lumii și să urmeze lui Hristos cu multă răbdare și lepădare de sine pînă la sfîrșit. De se va urca cineva la treapta cea mai înaltă a desăvîrșirii rămîne la voia lui. Așadar să înțelegem că desăvîrșirea este lăsată la voia și silința omului, spre a lui mai mare răsplată și a avea răsplata în cer!

Acum să ne întrebăm prin ce virtute poate ajunge omul la desăvîrșire și care sînt virtuțile de temelie ale celor ce vor să fie desăvîrșiți? La această întrebare ne răspunde preaîndumnezeitul la minte, Sfîntul Grigorie Palama care, în această privință, zice: “Virtutea rugăciunii curate este începutul unirii noastre cu Dumnezeu, căci rugăciunea este legătura făpturilor raționale cu Făcătorul. Dar unirea cu Dumnezeu, adică desăvîrșirea, este mai presus de rugăciunea curată. Desăvîrșirea înseamnă dragoste desăvîrșită și aceasta nu o dă omul de la sine, ci vine de la Dumnezeu”.

Așadar dragostea desăvîrșită către Bunul Dumnezeu este temelia celor desăvîrșiți. Însă nimeni nu ajunge la această dragoste, decît prin curăția cea curată. Acest lucru îl arată și Sfîntul Maxim Mărturisitorul, zicînd: “Toate virtuțile ajută minții să urce la dragostea de Dumnezeu, dar mai mult decît toate ajută rugăciunea curată, căci prin aceasta zburînd către Bunul Dumnezeu iese afară din toate cele ce sînt” (Filocalia, vol. II, 1945, p. 39).

Rugăciunea curată ajută foarte mult omului să cîștige dragostea de Dumnezeu, iar dragostea este “desăvîrșirea”. Despre aceasta spune Sfîntul Maxim Mărturisitorul: “Cel desăvîrșit în iubire și ajuns la culmea nepătimirii nu mai cunoaște deosebirea între al său și al altuia, sau între a sa și a alteia, sau între credincios și necredincios, între rob și slobod sau, peste tot, între bărbat și între femeie. Ci este ridicat mai presus de tirania patimilor și, cugetînd la firea cea una a oamenilor, privește pe toți la fel și are față de toți aceeași dragoste. Căci nu mai este în el elin sau iudeu, nici bărbat sau femeie, nici rob sau slobod ci în toate și în toți este Hristos” (Idem, p. 615).

Încă și Isaac Sirul arătînd că prin rugăciune cîștigă omul dragostea de Dumnezeu, zice: “Dragostea este din rugăciune”.

Care sînt semnele prin care putem cunoaște pe cei ce au ajuns la desăvîrșire? Iată ce ne răspunde Sfîntul Isaac Sirul: “Semnele celor ce au ajuns la desăvîrșire sînt acestea: De vor fi pedepsiți de zece ori să fie arși pentru dragostea oamenilor, nu se vor înlătura de ei” (Filocalia, vol. X, p. 395). Așa a zis Moise către Dumnezeu: De le ierți lor păcatul, iartă-l; iar de nu, șterge-mă și pe mine din cartea Ta în care m-ai scris (Ieșirea 32, 32). La fel a zis Apostolul Pavel: M-aș ruga să fiu anatema de la Hristos pentru frații mei.

Deci primul semn al desăvîrșirii este să aibă creștinul dragoste desăvîrșită către oameni, după cuvîntul: Cine iubește pe Dumnezeu, acela iubește și pe aproapele său (I Ioan 4, 21). Al doilea semn al celor desăvîrșiți este să iubească la fel pe toți oamenii, atît pe dușmani, cît și pe prieteni (Matei 5, 44; 10, 37). Al treilea semn al celor desăvîrșiți este să-și pună cineva sufletul pentru alții (II Corinteni 12, 15; I Tesaloniceni 2, 8). Al patrulea semn al celui desăvîrșit este a ști cineva să-și stăpînească cu desăvîrșire limba (Iacov 3, 2). Al cincilea semn al celor desăvîrșiți este a nu se rezema cineva pe puterea sa duhovnicească (Iov 9, 20; Filipeni 3, 12). Al șaselea semn al celor desăvîrșiți este a nu avea frică de moarte, deoarece dragostea scoate afară desăvîrșit frica (I Ioan 4, 18). Al șaptelea semn al desăvîrșirii este a avea cineva desăvîrșită smerenie și a se socoti pe sine cel mai păcătos (Luca 17, 10: I Timotei 1, 15: I Corinteni 15, 9; Iov 22, 29). Al optulea semn al celor desăvîrșiți este a se cunoaște omul pe sine și a avea în el roadele Duhului Sfînt care sînt: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare și toate celelalte (Galateni 15, 23). Al nouălea semn al celor desăvîrșiți este să aibă în inima lor totdeauna numai înțelesurile simple ale lucrurilor, fie în vreme de veghe a trupului, fie în somn (Filocalia, vol. II, p. 52).

Iubiți credincioși,

Duminica de astăzi dinaintea Botezului Domnului este cea dintîi Duminică a Anului Nou pe care l-am început. Tocmai de aceea am vorbit astăzi despre desăvîrșirea creștină în Hristos, care este scopul suprem al fiecărui credincios ortodox pe pămînt. Ați auzit ce ne învață Sfînta Scriptură și Sfinții Părinți despre desăvîrșire. Începutul desăvîrșirii este curățirea de patimi sau despătimirea, care se face prin pocăință, spovedanie, rugăciune și post. Mijlocul desăvîrșirii este iluminarea, adică plantarea virtuților în locul patimilor cu ajutorul harului Sfîntului Duh. Iar sfîrșitul sau cununa desăvîrșirii este dumnezeiasca dragoste de Dumnezeu și de oameni. Toate faptele bune ne ajută la desăvîrșire, dar cel mai mult rugăciunea, postul, fecioria sau curăția, smerenia, milostenia și dumnezeiasca dragoste care este Însuși Dumnezeu.

În sărbătorile de la Nașterea și Botezul Domnului, Biserica Ortodoxă ne-a pus în față două modele ale sfințeniei și desăvîrșirii creștine, pe cei mai mari sfinți ai Bisericii lui Hristos, adică pe Maica Domnului și pe Sfîntul Ioan Botezătorul.

Preasfînta Fecioară Maria este model al desăvîrșirii pentru noi toți, dar mai ales pentru femeile creștine, prin cele mai mari virtuți ale ei: credința puternică în Dumnezeu, ascultare, feciorie (curăție), rugăciune neîncetată, smerenie, care au făcut-o vrednică să nască în trup omenesc pe Iisus Hristos, Mîntuitorul lumii.

Sfîntul Ioan Botezătorul este modelul desăvîrșirii creștine mai ales pentru bărbați, prin marile sale virtuți: viață îngerească în post, rugăciune, feciorie și liniște și apoi mărturisirea Evangheliei lui Hristos în lume prin cuvînt, prin exemplul personal și prin propria jertfă a vieții pămîntești.

Acum la început de an nou să luăm de model pentru mîntuire și desăvîrșire a vieții noastre în Hristos, atît pe Maica Domnului, cît și pe Sfîntul Ioan Botezătorul, ca și pe toți sfinții Bisericii noastre. Femeile să rîvnească mai ales virtuțile Maicii Domnului: fecioria, mergerea regulată la biserică, rugăciunea cu lacrimi, ascultarea, smerenia, milostenia și nașterea de copii. Iar bărbații să rîvnească a urca pe scara desăvîrșirii, urmînd virtuțile Sfîntului Ioan Botezătorul: rugăciunea, postul, înfrînarea trupului, tăcerea, liniștea, mărturisirea credinței ortodoxe prin viața proprie, prin cuvînt și, la nevoie, prin jertfa propriei vieți.

Să ne silim, frații mei, a urma lui Hristos și sfinților Lui. Să punem început bun de pocăință, de împăcare, de înnoire duhovnicească a vieții noastre, prin toate faptele bune, dar mai ales prin rugăciune și iubire care formează cea mai scurtă cale a desăvîrșirii noastre în Iisus Hristos, Mîntuitorul lumii, Căruia I se cuvine slava, în vecii vecilor. Amin.

 

* * *

 

Botezul lui Ioan

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

Pericopa Sfintei Evanghelii de azi ne înfățișează pe Sfântul Ioan Botezătorul – cel mai mare profet născut din femeie – predicând botezul pocăinței, pregătind calea Domnului, prin îndemnul său, ce va rămâne peste veacuri, chemarea vieții creștinești: “Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui”! În împrejurimile Iordanului, răsună glasul de chemare al aceluia ce s-a învrednicit a fi înainte Mergător Fiului lui Dumnezeu: “Faceți roduri vrednice de pocăință”.

Mesia, Fiul lui Dumnezeu era așteptat de mii de ani.

Popoarele, prin ce aveau ele mai bun și mai de valoare au încercat să pregătească Calea Dumnezeului întrupat. Marii filozofi ai antichității, ca și profeții Vechiului Testament, prin scrierile lor inspirate, au pregătit inimile, mințile și sufletele oamenilor pentru primirea demnă, vrednică și sărbătorească a Aceluia ce avea să aducă pe pământ pace, bună înțelegere și mântuirea între oameni.

Glasul ultimului și celui mai mare prooroc – în ajunul marelui eveniment al coborârii printre noi a lui “Mesia” cel mult așteptat – a răsunat puternic, de la o margine la cealaltă a lumii: : “Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui”! “Pocăiți-vă că s-a apropiat împărăția cerurilor”. “Calea Domnului” este calea vieții, este calea nouă și vie (Evrei 10, 20), este “calea adevărului” (II Petru 2, 2), este “calea cea dreaptă (II Petru 2, 15), este “calea dreptății” (II Petru 2, 21), este “calea păcii” (Luca 1 7-9), (Romani 3, 17), și a mântuirii (Fapte 16, 17).

Calea morții, în schimb, este calea Satanei, a păcatului (Ps. 1, 16), a minciunii, a strâmbătății, a nedreptății, a zavistiei, a războiului dintre frați și a tuturor păcatelor.

Un ucenic al Apostolilor scrie: “Calea vieții este aceasta: Întâi să iubești pe Dumnezeu, care te-a creat; al doilea pe aproapele, ca pe tine însuți. Tot ce tu nu voiești să ți se întâmple, să nu faci nici tu altuia. Drumul morții însă este acesta: mai întâi de toate este rău și plin de blestem, omor, divorț, stricăciune, desfrâu, furt, idolatrie, vrăjitorie, otrăvire, răutate, deznădejde, lăcomie, vorbire deșănțată, invidie, obrăznicie, semeție, dorință de laudă”.

Această cale din urmă, a morții, a venit Sfântul Ioan Botezătorul să o netezească și să o curățe de spinii și ghimpii fărădelegilor, prin chemarea la pocăință adevărată și sinceră. Pocăința înseamnă schimbarea fundamentală a orientării gândirii, simțirii și voinței dinspre păcat înspre virtute. Înseamnă negarea egoismului și acceptarea slujirii lui Dumnezeu și a oamenilor. Căința este cerința fără de care nu poate fi formată și înfăptuită o viață nouă, o viață în acord cu cerințele fundamentale ale firii umane și cu cele ale poruncilor lui Dumnezeu. Împărăția cerurilor despre care vorbește proorocul este Mesia Însuși. Este împărăția Aceluia care era pe punctul de a-și începe public activitatea menită să-i asigure stăpânirea spirituală asupra credincioșilor, asupra întregii lumi.

În strânsă legătură cu chemarea la pocăință, Ioan administra botezul prin care cei ce-l primeau se recunoșteau angajați pe calea schimbării fundamentale de orientare și viață.

Botezul lui Ioan nu conferă Harul Sfinților pentru că nu avusese încă loc jertfa Mântuitorului. Botezul lui Ioan avea doar un caracter pregătitor. Când evanghelistul spune că Botezul lui Ioan era un “botez al pocăinței spre iertarea păcatelor” (Marcu 1, 4), el vrea să spună că proorocul urmărea să determine pe ascultători la căință pentru a le deschide astfel sufletele în vederea primirii lui Mesia, singurul care le putea da iertarea păcatelor. Căința înseamnă stingerea orgoliului, părerea de rău pentru păcatele săvârșite, hotărârea de a trăi o viață plăcută lui Dumnezeu, fapte care asigură accesul liber la Hristos, dătătorul tuturor harurilor.

Se cuvine să ne amintim apoi că Ioan Botezătorul însuși a făcut o clară distincție între Botezul său și Botezul Mântuitorului. “Eu vă botez cu apă, iar cel ce va veni după mine vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc” (Mat. 3, 11; Marcu 1, 8).

Botezul lui Ioan care, deși e mare prooroc, e totuși numai om, e un botez cu apă, adică e un botez care simbolizează numai, Harul, fără să-l dea; Botezul lui Hristos însă, care e nu numai om ci și Dumnezeu, simbolizează și în același timp dă Harul care, ca un foc purifică ființa primitorului. Cei ce primeau botezul lui Ioan mărturiseau că sunt angajați în procesul căinței.

Cei angajați în căință se arătau prin însuși acest fapt doritori de primirea Mântuitorului, a Celui ce desăvârșea căința prin acordarea Harului sfințitor.

Dar Ioan își pregătea ascultătorii și prin exemplul său personal, prin ținuta și comportamentul său. Firește, proorocul înfățișa un chip care, oricui îl privea, îi lăsa impresia unui om de neobișnuită tărie și măreție sufletească. Întreaga făptură a sfântului respira liniște, stăpânire de sine, un calm deplin și radia puterea învăluitoare a aceluia deprins să trăiască în vecinătatea lui Dumnezeu.

Într-o anumită măsură și înfățișarea aceasta fizică neobișnuită a sfântului a făcut dintr-însul un centru de atracție pentru credincioși. Și mai mult a trezit curiozitatea și interesul credincioșilor felul de a propovădui al proorocului. Cuvântul său era blând dar energic; mustrător dar și încurajator; aspru dar și plin de căldură și înțelegere; răscolitor dar și liniștitor și totdeauna subordonat unui înalt ideal, acela de a înlătura din suflete prejudecăți religioase și obstacole de ordin moral, pe de o parte, iar pe de alta, de a le deschide sufletul pentru primirea lui Mesia, pentru participarea la viața cea nouă care avea să constituie conținutul epocii mesianice.

Dar ceea ce a determinat mai mult pe credincioși a fost exemplul său personal. Ioan predica nu numai cu cuvântul, nu numai cu o parte a persoanei, ci cu întreaga sa ființă. El cerea ascultătorilor căință. O făcea însă ca unul care-și trecuse propria făptură prin flacăra purificatoare a căinței.

Întreaga sa activitate de propovăduire a botezului, căinței, precum și cea de nevoitor întru împlinirea prescripțiilor Legii, Sfântul Ioan le-a desfășurat în strânsă legătură cu Mesia, cu Isus Hristos Domnul.

Ioan s-a străduit să-și formeze ascultătorii în așa fel ca ei să fie lămuriți că botezul și căința propovăduită de el, n-au valoare decât în măsura în care conduc spre Mesia. Mesia avea să vină după el și avea să se arate purtător al unor puteri infinit mai mari.

Botezul lui Isus va fi un Botez cu Duhul Sfânt și cu foc, va da în chip real iertarea păcatelor și va turna în ființa primitorilor puterile necesare trăirii efective a unei vieți cu adevărat noi.

Totodată Mesia se va arăta și ca un purtător al puterii de judecată în temeiul căreia la vremea potrivită El va face separarea între cei păcătoși și cei drepți; pentru ca pe unii să-i pedepsească, iar pe alții să-i răsplătească (Mat. 3, 12).

Poate niciodată cuvintele Sf. Ioan Botezătorul: “Gătiți Calea Domnului” n-au fost mai actuale ca azi. Fiecare creștin trebuie să devină o biserică vie, înlăuntrul căreia sufletul, asemenea unui preot oficiază, pe altarul inimii, luminat de candela credinței, slujbe sfinte lui Dumnezeu. În realitate însă cei mai mulți dintre creștinii de azi sunt ca niște peșteri reci, umede, murdare și întunecoase, ca și peșterea de la Betleem dinaintea nașterii Mântuitorul: “Nu este cel ce face bunătate, nu este până la unu! Toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut” (Irimia 7, 11).

Candela credinței în multe inimi s-a stins. Trăind o viață plină de întuneric fără bucuria lui Hristos, oamenii zilelor noastre nu mai sunt capabili a înțelege sensul cuvintelor: iubire, milă, jertfă, pace, armonie, lumină, cinste.

Predica Sf. Ioan este o înaltă chemare către noi, către întreaga lume, către pocăință și smerenie. Ea ne obligă să urmăm lui Hristos cu toată dăruirea și smerenia.

Printr-o curată și sinceră examinare a conștiinței, prin lacrimi de căință, prin post și rugăciune, prin fapte de milostenie, prin vorbe alese “drese cu sare” (II Cor. 4, 6), prin slujire creștină și mai ales prin mărturisirea păcatelor și prin Sf. Împărtășanie vom găti, zi de zi, calea Domnului în inimile noastre. Vom săvârși astfel opera de restaurare a omului din lăuntru (II Cor. 4, 16) și tainic al inimii; vom reaprinde candela stinsă a credinței pe altarul profanat de simțiri și cugete deșarte. Vom împodobi cu semnele biruinței – pe care ne-am “răstignit patimile și poftele” – și cu florile virtuților drumul lui Isus în templul restaurat al vieții noastre, în care nu noi, ci El va trăi, dând momentului trecător caracter de veșnicie.

Când fiecare din noi va duce zi de zi lupta cea bună împotriva tuturor patimilor și răutăților, luptă în care suntem angajați prin Sfântul Botez, numai atunci vocea profetului și a tuturor predicatorilor Evangheliei nu va mai răsuna în pustiu.

Numai astfel patimile și răutățile vor amuți, iar omenirea dezmeticită și trezită la viață nouă evanghelică, va fi vrednică de numele lui Isus, și va putea să înalțe alături de îngeri, imne de slavă și biruință Celui ce prin nașterea, moartea și Învierea Sa, a adus între oameni bucuria, fericirea, armonia și pacea eternă. Amin.

Text preluat de pe ADMD.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

 

* * *

 

Duminică înainte de Botezul Domnului

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Unul dintre cei mai mari sfinți ai Bisericii lui Hristos este Sfântul Iosif, Patronul Bisericii Universale, cel prin care I se oferă lui Isus, după lege, o familie și un nume, urmat de Sfântul Ioan Botezătorul. Duminica dinaintea Sărbătorii Nașterii Mântuitorului Isus Hristos propune spre meditare fuga Preasfintei Familii în Egipt, o recapitulare a istoriei mântuirii în Hristos și umilința Sântului Iosif, model de viață în ascultarea lui Dumnezeu. Astăzi, în duminica dinaintea Botezului Domnului, ne oprim asupra Sfântului Ioan Botezătorul, cel ce a netezit căile Domnului și a rămas în conștiința omenirii ca un mare profet la trecerea de la Legea cea Veche la cea Nouă .

Ioan Botezătorul reprezintă modelul servitorului fidel al lui Dumnezeu. Arhanghelul Gabriel, s-a arătat preotului Zaharia în Templu, spunându-i, că i se va naște un fiu, care «Va fi mare în ochii lui Dumnezeu» (Luca 1, 15). Să ne amintim aceste cuvinte: «Mare în ochii lui Dumnezeu». Există mulți oameni “mari” în lume: mari conducători, mari milionari, mari actori, mari înțelepți, laureați ai Premiului Nobel etc. Mulți dintre cei considerați a fi mari în ochii lumii sunt mici în ochii lui Dumnezeu. La ce-i folosește omului să fie apreciat de lumea întreagă, dacă în fața lui Dumnezeu nu este nimic. Dar cei mari în Împărăția lui Dumnezeu nu trăiesc în gloria deșartă a lumii și nici nu au “înțelepciunea” copiilor lumii acesteia.

Însuși Isus Hristos a rostit cuvinte de apreciere la adresa lui Ioan Botezătorul. «Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan» (Luca 7, 28). Mare Sfânt! Cu ocazia nașterii lui Ioan Botezătorul, s-a întâmplat o minune astfel, încât rudeniile și vecinii săi s-au întrebat cu mirare: «Ce va fi, oare, acest copil?» (Luca 1, 66). Ioan trăiește în pustiu o viață sfântă și aspră. Prin rugăciune și post, s-a pregătit pentru a învăța poporul în privința venirii lui Mesia. Ioan Botezătorul s-a evidențiat prin umilință. Ca un adevărat om drept, nu și-a urmărit propriul interes, nici nu a căutat mărirea oamenilor, ci toată viața și-a îndreptat-o spre venerarea lui Dumnezeu. Despre acest adevăr ne amintește Sfânta Liturghie într-una din rugăciunile ei: “Că toată darea cea bună și tot darul cel desăvârșit de sus este, coborând, de la Tine, Părintele luminilor”, prin cuvintele epistolei Sfântului Apostol Iacob (vezi Iacob 1, 17). Prin urmare, tot binele de la Domnul Dumnezeul nostru vine. De aceea spune Sfântul Apostol Paul: «Ce ai, pe care să nu-l fi primit? Iar dacă l-ai primit de ce te fălești, ca și cum nu l-ai fi primit» (1 Corinteni 4, 7).

Mii de oameni au venit la Ioan Botezătorul, pentru a asculta cuvintele sale, și-au mărturisit păcatele cu părere de rău și s-au botezat în râul Iordanului. Ioan mărturisește despre sine: «Eu sunt glasul celui ce strigă în pustiu» (Ioan 1, 23). «Nu sunt vrednic, să-I dezleg cureaua încălțămintei (lui Hristos-Mesia)» (Ioan 1, 27). Chiar predicând în pustiu glasul său trezește părerea de rău a păcătoșilor, rugându-se departe de lumea dezlănțuită, este în inima ei, iubindu-i pe toți cei pentru care se roagă și departe fiind de freamătul vieții Templului de la Ierusalim, el netezește căile Domnului…

Într-o zi, discipolii lui Ioan i-au spus: «Rabi, Acela care era cu tine, dincolo de Iordan, și despre care tu ai mărturisit, – El, botează și toți se duc la El». Ioan le-a răspuns: «Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez» (Ioan 3, 26. 30). S-a bucurat că poporul merge la Hristos. Slujitorul care și-a îndeplinit misiunea și are conștiința împăcată, se bucură că vine timpul odihnei și primirii recompensei bine meritate. Ioan a fost plin de curaj. Tuturor le-a predicat adevărul: ostașilor, leviților, conducătorilor poporului. «Faceți, dar, roade vrednice de pocăință, și nu începeți a zice în voi înșivă: avem tată pe Avraam» (Luca 3, 8). Descendența dintr-o familie renumită, sau nobilă nu mântuiește pe nimeni. Numai urmarea adevărului și respectarea lui îi poate asigura omului mântuirea. De aceea spune: «Acum securea stă la rădăcina pomilor; deci orice pom, care nu face rod bun se taie și se aruncă în foc» (Luca 3, 9). Ioan Botezătorul, a avut curajul să se împotrivească lui Irod, care trăia în păcat. Ioan l-a mustrat aspru pe Irod spunându-i «Nu-ți este îngăduit să ții pe femeia fratelui tău» (Marcu 6, 18). A știut că pentru aceasta Irod și Irodiada se vor răzbuna pe el și că va fi închis, după care va fi omorât, dar nu s-a temut de cei ce pot să ia viața dar nu au putere asupra sufletului. Isus mărturisește despre Ioan mulțimii: «Ce-ați ieșit să vedeți în pustiu? Oare trestie clătinată de vânt? Dar de ce ați ieșit? Să vedeți un om îmbrăcat în haine moi ? Iată cei ce poartă haine moi sunt în casele regilor. Atunci de ce ați ieșit? Să vedeți un profet? Da, zic vouă, și mai mult decât un profet. Că el, este acela, despre care s-a scris: “Iată, Eu trimit, înaintea feței tale, pe îngerul Meu, care va pregăti calea Ta, înaintea Ta”» (Matei 11, 7-10). Plin de harul lui Dumnezeu, Ioan este asemenea unui Înger…

Împăratul Irod l-a aruncat pe Ioan într-o închisoare ce mai poate fi văzută și astăzi, în localitatea Maheros, nu departe de Marea Moartă. Părăsit de toți, Ioan este pedepsit cu închisoarea, suferind foarte mult, timp în care Isus Hristos predica și făcea minuni, vindecându-i pe cei bolnavi și făcând bine celor necăjiți, îndeplinind misiunea Sa mesianică.

Predicarea lui Ioan a adus roade: «Convertiți-vă! Gătiți calea Domnului!» (Luca 3, 4). Fiți gata pentru venirea Domnului Hristos! Ce trebuie să facem noi, oamenii de astăzi ? Mai înainte de toate să nu uităm că suntem pe drumul mântuirii întregului neam omenesc. Unii s-au îndepărtat de Biserică căutând doctrine deșarte, alții au uitat de Hristos, căutându-L acolo unde nu este. Dar Domnul va veni cu mărire să judece viii și morții și să instaureze viața secolului care va să vină. De aceea are nevoie mai mult ca oricând de apostoli și de mărturisitori care să anunțe cu tărie, prin viața și faptele lor, adevărurile credinței noastre, să lupte pentru unitatea Bisericii lui Hristos și “să netezească căile Domnului.”

Cu toții trebuie să fim gata la venirea Domnului Hristos, căci Mântuitorul ne îndeamnă: «Privegheați deci, că nu știți în care zi vine Domnul vostru… și voi fiți gata, că în ora în care nu gândiți Fiul Omului va veni» (Matei 24, 42. 44).

Rugăciune

O, Doamne, primii noștri părinți în credință, Te-au așteptat, ca pe un răsărit de ziuă. Tu vei veni la sfârșitul lumii, când vei dori, și totul va fi preparat pentru judecata cea din urmă. Oare ce-ți voi putea oferi din mâinile mele atunci, și cum va fi starea mea cea de pe urmă?…

Tu-mi oferi iertarea păcatelor și statornicia în bine, prin care mă ascunzi asemenea unei perle prețioase într-un sipet, ferindu-mă de moartea cea aspră, care este semnul eliberării pentru cei aleși ai Tăi. Așteptând-o, sunt dator, să fiu bine pregătit pentru aceasta, trăind în grația binecuvântării Tale Divine.

Dumnezeul meu, până la venirea Ta cea din urmă, mistuie în mine orice păcat, care dorește să crească în lucrarea Ta, distruge tot ceea ce este potrivnic voinței Tale în mine, triumfând prin puterea Ta asupra fiecărei slăbiciuni care vrea să se nască în ființa mea și vino în ora Ta la mine, așteptându-Te, ca pe un Stăpân mult dorit. (După P. Charles)

 

* * *

 

Duminica dinaintea Botezului

Autor: pr. Olimpiu Todorean
Copyright: ParohiaSfantulGheorghe.ro

Iubiți credincioși,

În Duminica dinaintea Botezului, Biserica ne re-propune citirea Evangheliei lui Marcu pornind chiar de la primul verset: “Începutul Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu…” (Mc. 1,1). Este o invitație care ne cere să re-începem și să nu considerăm că am terminat. În credință suntem întotdeauna începători și trebuie să re-trecem prin lucrurile fundamentale. Evanghelia lui Marcu se prezintă ca o Evanghelie pentru catehumeni, adică pentru cei care încă nu sunt botezați, care nu au cunoscut pe deplin credința în Dumnezeu. Găsim în paginile ei prima cateheză sistematică a istoriei Bisericii.

“Începutul Evangheliei…” în realitate textul original spune: “Principiul Evangheliei”, având sens de fundament, de constituție, de schemă de bază a vestirii mântuirii, și principiul acestei Evanghelii este Isus acceptat ca și Cristos, adică Mesia, Fiul lui Dumnezeu. Se pare că liturghia de azi a vrut să ne demonstreze recunoașterea acestui Principiu permanent, pentru a-l reafirma și mărturisi din nou înaintea lumii.

Evanghelia este, înainte de toate, un mesaj de mângâiere, așa îl prezintă Isaia: “Mângâiați, mângâiați pe poporul Meu… Vorbiți inimii Ierusalimului și strigați-i că munca de rob a luat sfârșit” (Is. 40,1-2). Evanghelia este vestirea unui eveniment bun, favorabil, de bucurie, este anunțarea sfârșitului sclaviei. Isaia anunța sfârșitul sclaviei lui Israel după deportarea și exilul babilonian între anii 597 și 538 î d Cr., iar Isus anunță sfârșitul sclaviei omului din orice vreme și din orice loc, sclavia păcatului, a nonsensului și a morții.

Anunțul făcut de Isaia este făcut pe baza unui eveniment concret: edictul regelui Ciro din 538 ce a urmat după căderea imperiului babilonean. Această prevedere a permis Israelului să se reîntoarcă în patria sa și să reconstruiască templul. Profetul vede în acest eveniment istoric intervenția providențială a lui Dumnezeu. Regele persan, Ciro este, precum Mesia, trimisul lui Dumnezeu pentru a restaura dreptatea. Poporul a păcătui împotriva lui Dumnezeu și pentru aceasta a fost lăsat în mâinile dușmanilor, dar acum Dumnezeu îl iartă și intervine în favoarea sa.

Și Evanghelia lui Isus este bazată pe un fapt, un eveniment extraordinar și unic: este proclamat un nou edict definitiv, un edict de pace între Dumnezeu și oameni, în persoana umilului profet din Nazaret, Isus. El este Mesia cel așteptat și preanunțat prin personajele istorice ale poporului Israel. Probabil că mulți au văzut în venirea pe tron a regelui Ciro unul dintre atâtea alte lucruri nefaste pentru Israel. Și totuși, Isaia știe să primească noutatea, speranța și acțiunea lui Dumnezeu. În această prospectivă putem să citim și noi pericopele Evangheliei lui Marcu. Isus apare pe scenă ca un profet care face minuni, spune lucruri extraordinare… dar cine este el cu adevărat? Aceasta este întrebarea care trece de la un capăt la altul al cărții. Evanghelistul o spune: este Cristos! Dar cititorul este invitat gradual să-l mărturisească, cunoscându-l personal, punându-se pe urmele sale.

Faptele vieții lui Isus, cu atât mai mult, patima și învierea, sunt povestite de evanghelist nu cu detașarea cronicarului sau cu obiectivismul istoricului, ci cu a profetului care vede, citind mesajul mântuirii pentru om, în acestea o veste bună. Dacă și noi, în același spirit vom reciti, cuvânt după cuvânt, verset după verset, zi după zi, Evanghelia lui Marcu, vom face această minunată descoperire ce ne va aduce mângâiere, bucurie și speranță. Fără de veste ne vom da seama că și pentru noi timpul neîncrederii, dezolării și descurajării a trecut. Viața asumă o nouă prospectivă. Suferința noastră primește un sens și o direcție care nu mai este noaptea morții ci lumina bucuriei. Ne vom simți destinatarii unor haruri, ne vom simți un popor iubit și căutat de Dumnezeu.

Cine este chemat să fie evanghelizator face această descoperire și este chemat să o facă cunoscută și altora. Evanghelia pe care noi o vestim este, deci, un eveniment de bucurie, în măsura în care ne mângâie și ne dă speranță. Dacă sunt mulți încă departe de Biserică, să o spunem limpede, este pentru că noi, creștinii, am uitat principiul fundamental și am redus Evanghelia la o serie de porunci pe care trebuie să le ascultăm dacă vrem să scăpăm de iad.

Dacă Evanghelia se prezintă ca și o vestire a unui eveniment care ne împinge spre împlinire în viitor, atunci spațiul dintre timpul care a trecut și cel care trebuie să vină, este timpul convertirii, acel deșert în care răsună cuvântul lui Ioan Botezătorul, ecoul profetului Isaia:“pregătiți calea Domnului și drepte faceți cărările sale” (Mc. 1,3)

Ascultarea Evangheliei nu poate să ne lase indiferenți. Atunci când citim evanghelia și o proclamăm, nu vom fi doar mai instruiți cu privire la trecut, ci ne deschidem la acea veste nouă care transformă viața noastră. Suntem chemați cu un da sau cu un nu. Putem să credem sau să refuzăm. Acest aspect este decisiv. Multe persoane cred astăzi că pot să fie creștini numai pentru simplul fapt că au fost botezați și de mici copii au primit toate sacramentele. Fals. Nu este adevărat. Se înșeală amarnic. A fi creștin cu adevărat înseamnă o continuă, zilnică și asiduă ascultare a Cuvântului lui Dumnezeu, o sforțare pentru a-l realiza în viață. A te reîntoarce la fundamentul Evangheliei înseamnă să auzi înăuntrul tău invitația lui Ioan Botezătorul: “pregătiți calea Domnului și drepte faceți cărările sale” (Mc. 1,3). Aceasta implică un botez, adică o imersiune în Evanghelie, o intrarea în povestire, înseamnă a fi ca unul dintre protagoniști și nu ca un spectator extern.

Să ne lăsăm, iubiți credincioși, interpelați, astăzi, de această invitație și să acceptăm provocarea. Să luăm din nou în mâini Evanghelia lui Marcu și să o citim, ca și cum ar fi pentru prima oară. Să încercăm să fim în sintonie cu mesajul său, să pre-gustăm promisiunile, implicându-ne cu faptele vieții pentru a grăbi împlinirea lor. Amin.

 

* * *

 

Duminica dinaintea Botezului (I)

Autor: pr. Mihai Tegzeș

Partea a I-a
Începutul Evangheliei

Nu putem ignora îndemnul pe care Sf. Pavel l-a adresat lui Timotei în apostolul de astăzi: “Tu fii treaz în toate, suferă răul, fă lucru de evanghelist, slujba ta fă-o deplin!” (2 Tm. 4, 5).
Cuvintele din primul verset al Evangheliei după Marcu au fost alese cu multă atenție și înțelepciune, putând fi considerate “titlul” și “substanța” întregii Cărți: “Începutul Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu” (Mc. 1, 1). Prin această afirmație, – încă de la începutul Evangheliei – Marcu îl prezintă pe Isus ca fiind Cristosul, Fiul lui Dumnezeu, vestit de Botezătorul, plin de puterea Spiritului și biruitor al puterilor răului. În restul Evangheliei, apostolul nu face altceva decât să dezvolte, să clarifice și să explice mai îndeaproape conținutul celui dintâi verset.
Începutul“: nu doar Cartea facerii, ci și alte cărți din Scriptură încep astfel. Folosind același model, Marcu subliniază că există o legătură între prima carte a Bibliei, Facerea și “începutul Evangheliei lui Isus Cristos“, deoarece cu Isus începe o nouă etapă în istoria mântuirii; o nouă creare (facere) a lumii.
Chiar de la început, evanghelistul dorește să arate că Isus reprezintă și este împlinirea speranței poporului. De fapt, tema centrală a Evangheliei (vestea bună) este: Dumnezeu L-a trimis în lume pe Fiul Său -care a murit și a înviat- pentru mântuirea noastră! Prin urmare, conținutulveștii bune” este o persoană și nu o idee filozofică; este știrea că Isus este om și în același timp “Fiu al lui Dumnezeu“, fapt care ne spune că Dumnezeu S-a apropiat atât de mult de noi, încât S-a făcut om, dar și că omul poate deveni fiu al lui Dumnezeu.
Evanghelie“: dacă în profetul Isaia, acest cuvânt vestea reîntoarcerea din exil și începutul unei noi vieți pentru poporul iudeu, după ce experimentase multe suferințe și încercări, pe timpul lui Isus, “Evanghelie” aplica acest mesaj de speranță al lui Isaia “timpului eshatologic”: odată cu sosirea lui Mesia se inaugura timpul bucuriei și al sărbătorii, al eliberării din sclavie și al iertării, nu doar pentru poporul iudeu, ci pentru întreaga omenire. Marcu, folosind cuvântul “Evanghelie“, vestește că este Isus cel care începe adevărata eliberare și mântuire a omenirii, căci în El se împlinesc promisiunile lui Dumnezeu. Aceasta este “vestea cea bună” pe care biserica trebuie să o predice lumii: Isus din Nazaret, Cristosul, este Fiul lui Dumnezeu prin care Dumnezeu a pătruns în istorie ca om, pentru a o mântui și pentru a-l mântui pe omul din toate timpurile, rasele, culturile și clasele sociale.
Din păcate, plictiseala, viața plină de greșeli, lipsa de entuziasm cu care astăzi ascultăm Evanghelia și primim predica preoților, nu ne ajută să gustăm “vestea nouă“. De multe ori, preoții – prin modul lor de a predica – nu sunt capabili să vestească creștinilor “bunătatea” acestei “vești bune“, împiedicându-i pe credincioși să se bucure de viața cea nouă și astfel, predicile nu-i ajută pe creștini să înțeleagă că “Evanghelia” este vestea cea bună, adevărată și importantă pentru viața și mântuirea lor. Motivul? Poate preoții sunt cei dintâi care nu au experimentat bucuria credinței și avantajele care izvorăsc dintr-o viață trăită pe baza cuvântului lui Dumnezeu, sau poate că încă nu au înțeles că cei care ascultă cu evlavie “Evanghelia“, se întâlnesc cu Isus: om adevărat și Dumnezeu adevărat.
Ioan Botezătorul și părinții maturi
a. Marcu – prezentând încă de la începutul Evangheliei persoana Botezătorului, a celui trimis “înaintea” Domnului – dorește să ne comunice că a sosit Mesia, cel mult așteptat să mântuiască poporul Său, căci Botezătorul Îl arată celor de lângă El: “Iată, Mielul lui Dumnezeu…” (Io. 1, 29).
Înainte de Isus trebuia să vină Botezătorul pentru “a pregăti calea“. De fapt, nu putem ajunge la Isus dacă mai înainte nu trecem pe la Ioan Botezătorul, care prin comportamentul său, ne spune că Dumnezeu se arată, acolo unde omul trăiește în rugăciune, post și libertate, pregătindu-se să-L primească. Isus va spune despre el: “Adevărat zic vouă: Nu s-a ridicat între cei născuți din femeie unul mai mare decât Ioan Botezătorul; totuși cel mai mic în împărăția cerurilor este mai mare decât el” (Mt. 11, 11).
b. Botezătorul predica “în deșert”. Ca să pricepem acest fapt, trebuie să ne amintim de cei 40 de ani petrecuți în deșert de poporul iudeu, vreme în care Dumnezeu l-a pus la încercare, dar și “timp de har” în care, poporul L-a întâlnit pe Domnul. În deșert – unde lipsește totul, inclusiv strictul necesar – poporul a putut înțelege că nu bogățiile îl fac să trăiască, ci iubirea și ajutorul lui Dumnezeu. În acea liniște, Israelul a recunoscut că la baza existenței nu stau bunurile materiale, ci relația omului cu Dumnezeu. Prin urmare, deșertul devine calea, locul unde iubirea și libertatea se întâlnesc, se purifică și devin mai puternice. Deșertul este un fel de etapă obligatorie, pentru a trece de la încrederea în eul propriu, la încrederea în Dumnezeu. Locul care pare a fi pustiu și lipsit de viață, demonstrează că-i izvor de viață divină.
Experiența poporului Israel poate să ne ajute să înțelegem mai bine fie “deșerturile” noastre, fie viața noastră de zi cu zi, pentru ca apoi, să o privim cu ochi diferiți, larg deschiși.
c. Marcu ne prezintă modul ciudat de a se îmbrăca al Botezătorului. Dacă “centura de piele” amintește de profetul Ilie, îmbrăcămintea din păr de cămilă nu era permisă de “legea” iudaică, fapt care arată că Ioan trăiește liber, nu limitat de reguli sau obiceiuri – uzanțe – omenești… El nu pune bază pe aspectul său exterior, fiind coerent în modul său de a gândi: nu are nevoie de haine cu care să se mascheze… Îmbrăcămintea și hrana lui Ioan sunt pentru noi un îndemn la sobrietate, la esențialitate.
Este frumos când cineva se îmbracă elegant. Înseamnă că știe să se respecte. Dar atunci când “îmbrăcămintea elegantă” este mai importantă decât persoana, sau atunci când aceasta dorește să fie elegantă, doar pentru a masca unele imperfecțiuni trupești sau răni interioare, “moda” o subjugă.
O bunică îi spunea mereu nepoțelului ei: “Amintește-ți că un măgar îmbrăcat regește, tot un măgar este, iar o găină îmbrăcată ca o regină, este tot o găină“. Îmbrăcămintea nu are puterea să schimbe ceea ce ești și ceea ce ai în suflet. Din păcate, chiar și cei din clasele elementare privesc felul cum sunt îmbrăcați colegii lor: dacă nu sunt îmbrăcați corespunzător, nu îi primesc să se joace cu ei, nu-i acceptă in colectivitatea lor.
d. Botezătorul nu este diferit doar în felul de a se îmbrăca, ci și în ceea ce zice sau face. Pentru că se simte un om liber, care propovăduiește adevărul mai presus de orice, va fi închis și ucis de către Irod. Ioan nu se lasă nici condiționat, nici intimidat: este om autonom, independent, hotărât și dârz. Nu urma sau imita alți oameni și nu dorea să-și facă ucenici.
Din păcate, în zilele noastre obediența – în sensul ascultării oarbe – este una dintre virtuțile cele mai apreciate în orice fabrică: “Nu-ți pune întrebarea dacă este bine sau nu, ți-a spus șeful ce să faci… Fă-ți munca și gata! Nu este vina ta. Tu doar ai urmat un ordin“. Pornind de la această mentalitate, mulți au ajuns să omoare, doar pentru că au ascultat un ordin. Nu mai vorbim de cei care fură, mint, înșeală, doar că să facă pe placul șefilor… Se pare că astăzi, virtutea cea mai căutată este să fii apreciat: “lucrează mult, astfel șeful tău te va lăuda, te va promova. Tu trebuie să fii mereu disponibil“. Azi nu mai trebuie să fii om, ci o mașină… Poate vei ajunge puțin mai sus, dar te vei pierde, pentru simplul fapt că ți-ai vândut viața în numele aprecierii altora, în numele unui câștig, de dragul unui progres… toate, lucruri incomparabil mai mici decât valoarea infinită a sufletului tău.
Trebuie să gândim singuri, căci înaintea lui Dumnezeu, nu ne vom putea scuza prin faptul că noi am îndeplinit doar niște ordine, pe care alții ni le-au dat… Naziștii, la procesul din Nürnberg, când au fost chemați să răspundă pentru cele 6 milioane de evrei morți, au spus: “Noi doar am executat un ordin“. Este adevărat! Dar le va folosi înaintea Domnului acest răspuns?
e. Botezătorul ne cere: “Convertiți-vă și botezați-vă!“. El nu se limitează la respectarea unor simple reguli, asemenea fariseilor, ci consideră că dacă omul nu se schimbă în interiorul său, în inima sa, totul este inutil… De la Ioan învățăm că avem nevoie de oameni care să ne stimuleze să căutăm și să luptăm nu doar pentru drepturile noastre, ci pentru drepturile tuturor, nu doar pentru binele nostru ,ci pentru binele comun. Dacă intervin doar pentru drepturile mele, înseamnă că eu caut doar profitul, dar dacă apăr drepturile tuturor, atunci caut dreptatea, iar căutând binele oamenilor, înseamnă că știu să iubesc.
Părinții noștri, uneori, ne învață să ne gândim doar la noi și să nu ne preocupăm de alții. Cu greu vom găsi creștini care să aibă o inimă mare și să spună: “Iubește-i pe toți oamenii, luptă pentru dreptate și nu te gândi doar la tine însuți. Nu vezi câte nedreptăți sunt? Fă ceva!“.
Este greu să aflăm persoane care nu-și “cheltuiesc” viața doar pentru bani, sex, succes și carieră, ci care trăiesc pentru adevăr, pentru a-și realiza calitățile, pentru a face voia lui Dumnezeu; oameni care muncesc nu pentru profit, ci cu conștiinciozitate, deoarece este drept să facă astfel, pentru că sunt fideli Domnului.
A te converti, înseamnă a ieși din sine, din infantilitatea proprie. Copilul spune: “Totul este al meu! Mâncarea este a mea, jucăriile sunt ale mele… toți trăiesc în funcție de mine“. A fi adult, înseamnă a înțelege că există o lume mai mare, mai vastă. A pricepe că nu sunt doar eu pe lumea aceasta. A te converti, presupune a fi deschis noului din univers, pentru că nu sunt eu întregul univers, ci doar o mică și infimă parte…
f. Botezătorului nu îi este frică să stea singur, să fie abandonat, să nu fie acceptat. Este un om autentic, adevărat, autonom, unul care își cunoaște calea și o străbate. Nu îl interesează ce vor spune alții sau că își va atrage pedeapsa puternicilor lumii. El are un mesaj și o datorie de îndeplinit: trebuie să fie “vocea care strigă în pustie“. El este conștient că dacă mulți vor veni la el să se boteze și mai mulți, vor rămâne indiferenți. În deșert cine te poate auzi? Totuși nu se plânge din cauza lipsei de credincioși, asemenea preoților din zilele noastre. Ioan nu este timorat de rezultat: “Nu mai vine lumea la Biserică“. Tu muncești pentru rezultat sau pentru că ești convins de ceea ce predici?
Botezătorul este asemenea unui tată care face observații severe: “Îndreptați-vă calea, convertiți-vă și botezați-vă!“. Este ca și cum ar zice: “Treziți-vă! Nu vedeți că vă risipiți viața? Că trăiți în minciună? Schimbați-vă!“. Din păcate, nu dorim să ne maturizăm, căci trăim prea bine la umbra părinților…Este cazul ca părinții să ia exemplu de la vulturii din Colorado, care își alungă puii din cuib, pentru a-i obliga să învețe să zboare… Astfel, părinții trebuie să-i “oblige” pe copiii lor să devină adulți, după exemplul Botezătorului care “iubește în chip dur“: provoacă, rănește, pune omul înaintea adevărului său, îl constrânge să fie responsabil, îl alungă… dacă nu dorește să crească. Avem nevoie de părinți adevărați, care să ne explice responsabilitățile noastre și care să ne constrângă să alegem, să ne maturizăm, să acceptăm consecințele modului nostru de viață, să fim responsabili de alegerile noastre, la urma urmei.
Avem nevoie de părinți maturi, care să priceapă că a te converti, înseamnă a risca, a te încumeta, adică a crea noi posibilități, pentru a deveni mai puternici, mai diferiți: a te naște (converti) continuu. A risca, înseamnă a înfrunta problemele, a pune în discuție, a asculta opiniile altora; a face ceva ce încă nu ai făcut, a face ceva de care îți este frică; a lua inițiativa, în loc să așteptăm ca mereu să o ia alții, în locul nostru… A te maturiza, comportă a cuteza să fii ridicol, dacă faci o anume alegere sau îți exprimi o anumită opinie; a fi marginalizat sau exclus; înseamnă să faci ceea ce alții nu se așteaptă ca tu să realizezi; să crezi în ceva, chiar dacă cei din jurul tău nu cred; să încerci; să mergi cu încredere către necunoscutul (infinitul), care este Dumnezeu.
A risca, a îndrăzni, înseamnă să nu te lași condiționat de frică, pentru că teama ucide. Dacă Isus nu și-ar fi riscat viața, reputația, astăzi nu ar exista creștinismul. “Curajul mă împinge către stele și teama… către moarte” (Seneca). Amin.

 

* * *

 

Duminica dinaintea Botezului (II)

Autor: pr. Mihai Tegzeș

Partea a II-a
Botezul din “apă” și botezul din “foc”

Ioan vorbește despre botezul din apă și din foc. Botezul din foc înseamnă: să încerci să trăiești, fără să permiți ca frica să te ucidă. Cu toții suntem botezați, dar adevăratul botez se realizează atunci când ne trăim viața, lăsându-ne conduși de puterea Spiritului. Botezul din apă înseamnă a înțelege că suntem copiii iubiți ai lui Dumnezeu, a percepe demnitatea noastră: “Eu sunt fiu al lui Dumnezeu, nu am nici un motiv de teamă“.
Dacă “botezul din apă”, este ceea ce Dumnezeu a făcut pentru oameni; botezul cu foc – al Spiritului – ne cheamă să devenim ceea ce suntem, adică să ne împlinim, purificându-ne, aruncând în foc toate slăbiciunile noastre, dorind, în mod liber, să fim fiii lui Dumnezeu. “Botezul cu foc” înseamnă să ne maturizăm și să facem loc în noi comportamentului fiilor lui Dumnezeu. Să ne convertim continuu. Să devenim cine suntem: copiii lui Dumnezeu.
Botezul lui Ioan nu este un simplu ritual exterior, el cere persoanei să aleagă în toată libertatea sa, să se convertească, adică să se debaraseze de rău și să facă binele. Omul trebuie să se angajeze să-și schimbe viața în mai bine, biruind răul cu binele. Ioan ne cere să renunțăm la “mentalitatea omenească” și să îmbrățișăm “logica lui Dumnezeu“, ca apoi să muncim, să trăim, să ne iubim în numele Său, deoarece convertirea privește întreg omul și nu doar viața sa de rugăciune. Botezătorul ne invită să ne schimbăm viața pentru ca împreună, să ne regăsim în Împărăția lui Dumnezeu. Creștinii care nu doresc să se schimbe, arată că nu sunt nici măcar la nivelul botezului lui Ioan.
Într-adevăr convertirea implică efort, luptă, sacrificiu și perseverență în înfruntarea problemelor, dar și înlăturarea ispitelor publicității, care se folosește de orgoliul nostru pentru a ne ademeni. De fapt, convertirea este fuga de orice situație, care ne-ar împinge la păcat.
Cuvântul “botez”, care în limba greacă înseamnă “vas pentru spălat” (baptizo), descrie situația unei nave care se scufundă, imagine care se potrivește cu discursul nostru, deoarece “botezul” ne invită să renunțăm la plăcerile noastre dezordonate, la răutatea și aroganța noastră, pentru ca Domnul să construiască în noi schimbarea și noutatea vieții spirituale.
După “botezul cu apă”, Isus va fi dus în deșert și va experimenta “botezul focului”, ispita. Aici, Domnului îi va fi prezentată posibilitatea să renunțe la misiunea Sa și la identitatea Sa de Fiu al lui Dumnezeu.
Botezul lui Isus este diferit de cel al Botezătorului, pentru că Isus s-a făcut om, pentru ca pe om să-l introducă în viața divină, prin puterea Spiritului.
Mesajul Botezătorului
Un glas strigă: În pustiu gătiți calea Domnului, drepte faceți în loc neumblat, cărările Dumnezeului nostru” (Is. 40, 3). Versetul ne invită să ne convertim, să înlăturăm din inimile noastre orice obstacol care ar putea fi o piedică în calea întâlnirii noastre cu Dumnezeu, adică: dușmănii, prejudecăți, lenea în rugăciune sau în îndeplinirea datoriilor, marginalizarea altora…
În deșert, pregătiți calea Domnului“: deșertul este locul purificării, al descoperirii lui Dumnezeu și al îndrăgostirii de El, trecând prin pocăință, pentru a opta cu bucurie pentru Domnul, descoperit ca fiind Mântuitorul mult așteptat.
Pregătiți calea Domnului“: Dumnezeu vine, dar noi trebuie să-I pregătim cărarea. Așa cum astăzi se repară străzile, atunci când urmează să vină în vizită un personaj important, tot astfel trebuie să ne reînnoim, pentru ca să vină la noi Dumnezeu, dornic să ne ierte păcatele.
Botezătorul ne vestește venirea lui Isus în lume și necesitatea omului de a se pregăti și converti, pentru a-I ieși în întâmpinare: “După mine vine Unul mai mare decât mine“. Ioan insistă: “iată Dumnezeul vostru! El este mai tare decât mine și vă va boteza cu Spirit Sfânt, adică, vă va dărui tuturor prietenia și iubirea lui Dumnezeu“… Cei care se botezau și-și mărturiseau păcatele, ne arată că au recunoscut darul iertării lui Dumnezeu și au aderat la chemarea Lui.
În acest pasaj, Botezătorul nu pronunță numele lui Isus, dar Marcu ne descoperă cine este personajul principal la care se referă Ioan, încă din primul verset al Bibliei, prin cuvintele: “Evanghelia lui Isus Cristos“. Această afirmație trebuie înțeleasă în sensul că la început, Evanghelia a fost propovăduită de Isus (Mântuitorul a dat naștere predicării și tot el o continuă, folosindu-Se de apostoli, episcopi, preoți și credincioși, prin intermediul Bisericii), dar și în sensul că Evanghelia -”vestea cea bună“- are ca și conținut pe Isus, care este Mesia și Fiul lui Dumnezeu. De fapt, prima parte a Evangheliei după Marcu, se încheie cu mărturisirea de credință a lui Petru: “Tu ești Cristosul!” (Mc. 8, 29). Partea a doua a Evangheliei se încheie cu mărturisirea de credință a centurionului “Într-adevăr acest om era Fiul lui Dumnezeu” (Mc. 15, 39).
Despre Mesia care vine în lume, Botezătorul spune: “este mai tare“, apelativ care în limbajul biblic este adresat lui Dumnezeu, recunoscându-L ca fiind suveranul, un stăpân căruia slujitorii și cei biruiți vor trebui să-i aducă cinste, dezlegându-I cureaua încălțărilor.
El vă va boteza cu Spirit Sfânt“. “Spirit” înseamnă viață; “sfânt” este numele lui Dumnezeu. “Spirit Sfânt” înseamnă viața lui Dumnezeu, în care Isus ne cufundă. Mântuirea deplină a omului se realizează numai în măsura în care vine de la Dumnezeu, deoarece de celelalte “mântuiri imediate” (realizări) și noi suntem capabili, chiar dacă apoi, acestea ne dezamăgesc. Spiritul Sfânt, pe care Tatăl – prin Fiul – ni-L dăruiește, reprezintă pentru noi darul vieții divine. Aceasta este “Evanghelia” Fiului lui Dumnezeu!
Astfel, Marcu urmărește ca destinatarii Evangheliei să ajungă să fie convinși că Isus – Cel care a trăit o viață de slujire și a îndurat crucea – chiar este Mesia, Fiul lui Dumnezeu. În acest sens, fiecare dintre noi trebuie să ne întrebăm dacă recunoaștem că într-adevăr “vestea cea bună” este faptul că: Isus este Mesia, Cel care mântuiește pe tot omul…
Reacția auditorului
Începutul Evangheliei” este punctul de plecare, momentul inițial al “veștii bune“, al predicării speranței care aduce cu sine o mângâiere: s-a terminat timpul sclaviei (cfr. Isaia). Lumea care este vigilentă, care își dă seama de limitele proprii așteaptă o mântuire, repede se îndreaptă să audă știrea cea nouă. Toți veneau la Botezătorul, care le spunea: “A sosit Salvatorul! Pregătiți-I calea“!
Și ieșeau la el tot ținutul Iudeii și toți cei din Ierusalim și se botezau de către el, în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele” (Mc. 1, 5). Sunt oamenii care caută un răspuns la problemele vieții lor, la întrebările și nedumeririle lor. Ioan îi invită să fie atenți, nu atât la ei înșiși, ci la Cel care va să vină, la “Acela care este mai tare“, căci: “El vă va boteza cu Spirit Sfânt“, adică vă va introduce în sfera infinitului, vă va dărui puterea și iubirea Sa infinită, care vă va schimba inima și viața.
Ce reacție avem față de anunțul Botezătorului? Dorim să ne convertim, revăzând toate relațiile cu aproapele? Ce înseamnă Dumnezeu pentru noi? Oare nu căutăm alți mântuitori: plăcerea, jocul, prietenii, cariera, faima, onoarea, succesul, banii…? Asemenea Botezătorului, le spunem și altora că Dumnezeu a venit la noi și dorește să pătrundă în viața noastră, să stea de vorbă cu noi, să fie prietenul nostru, să ne purifice și să ne reîmpace cu Tatăl?
Iertarea păcatelor
Botezătorul îl va arăta pe Isus ca fiind
Cel care ia asupra Sa păcatul lumii” (Io. 1, 29). Noutatea constă în știrea că Dumnezeu ne dăruiește iertarea Sa, arătându-și mila față de noi și disponibilitatea de a relua de la început, o relație nouă cu noi. Isus se prezintă ca fiind medicul de care cei bolnavi au nevoie; El este Cel care a venit să-i cheme “nu pe cei drepți, ci pe cei păcătoși” (cfr. Mt. 9, 12-13). Prin urmare: Dumnezeu nu ne iartă pentru că ne-am convertit; iertarea Sa ne-o dăruiește înainte de convertirea noastră… Tocmai pentru că El ne iartă mereu, noi putem să ne convertim, adică să ne reîntoarcem la iubirea Lui, să ne îndreptăm viața către El, permițându-I din nou să ne iubească.
“A păcătui”, în ebraică înseamnă “a greși ținta”. Păcătos este omul care nu-și atinge scopul, asemenea unei săgeți care trece pe lângă punctul ochit. Și pentru că obiectivul omului constă în a-L iubi pe Dumnezeu, la fel cum este iubit de către El, păcatul este ruptura acestei relații cu Dumnezeu, este incapacitatea de a iubi sau, refuzul de a răspunde cu iubire, iubirii lui Dumnezeu.
Eficiența mântuirii și a ajutorului pe care Dumnezeu ni-l oferă, sunt legate de răspunsul nostru liber (de reacția noastră), peste care Dumnezeu nu poate și nu dorește să treacă. Domnul este răbdător cu noi și nu vrea ca vreunul să piară, ci ca toți să se convertească, dar El respectă alegerea noastră. Prin urmare, trebuie să ne încredem în bunătatea și în îndurarea Domnului, dar trebuie să ne străduim să fim gata de fiecare dată când ne vizitează.
Situația de sclavie a poporului (a noastră) se va schimba, pentru că vine în lume o persoană, adevăratul Mântuitor al tuturor oamenilor… Însă, trebuie să muncim cu stăruință, pentru că nu este ușor să construim o cale și, avem nevoie de timp și de perseverență. Ce trebuie să îndreptăm? Care este partea din viață care nu este pe placul lui Dumnezeu? Știm că Dumnezeu dorește ca iubirea Sa să ajungă la toți oamenii, ca toți să fie frați?
Îndreptați“, înseamnă ca zi după zi, să depărtam de la noi sentimentele de orgoliu, invidie, indiferență, carierism, certuri, refuzare a dialogului, să nu pretindem ca alții să fie în slujba noastră, mereu la picioarele noastre… De fapt, Biblia ne invită să privim în inimile noastre, pentru ca să reintroducem adevărul în noi, în mințile și viețile noastre!
Isus ne spune că Botezătorul este cel mai mare dintre cei născuți din femeie, Ioan afirmă că Isus este unul mai mare decât el. Prin urmare, trebuie să pricepem că nu suntem cei mai tari și mari din lume. În fiecare zi vedem că deciziile importante din lume, nu depind de noi. Știm asta, dar numai în teorie.
În practică, toate căile strâmbe care duc la neînțelegeri, la certuri, la dorința de a domina, la abandon, la invidie, la gelozie, la teamă, la tot ceea ce provoacă suferință și durere, sunt cauzate de convingerea noastră că suntem “numărul unu” (cei mai buni) precum și din convingerea celorlalți, că ei sunt cei mai buni. Din păcate, nu pricepem că suntem doar temporar pe acest pământ, doar pasageri: “cerul și pământul vor trece“, ne amintește Sf. Petru. Și acest lucru îl știm, în teorie. În practică însă, ne comportăm ca și cum am trăi o mie de ani, ca și cum lucrurile din lume ar fi veșnice… Dacă recunoaștem că suntem creaturi limitate, nevoiașe de ajutor, vom căuta mai mult fraternitatea, pacea, dreptatea.
Să nu uităm că Marcu – apelând profețiile din Vechiul Testament – dorește să evidențieze faptul că Dumnezeu este fidel, pentru că își respectă promisiunile făcute. Din păcate, în zilele noastre nu mai este apreciată virtutea fidelității. Înțelegem acest fapt privind la contractele care se anulează, în toate domeniile, din cauza banilor. Parcă ne este dor să întâlnim un om cu care să avem o relație de prietenie stabilă, o persoană care să-și respecte promisiunea făcută, să putem să ne încredem în cineva. Totuși și Botezătorul a fost trimis unui popor lipsit de statornicie față de Dumnezeu.
Cum trăiește Ioan fidelitatea față de Dumnezeu? Renunță la orice siguranță economică și se încrede doar în ajutorul Domnului. Lumea aleargă la el, dar el le spune: dacă Dumnezeu este fidel și omul trebuie să se reîntoarcă la El, curățindu-se de păcate
Fidelitatea este un cuvânt-cheie, pentru a ne reîntoarce la Domnul. De exemplu: a nu ne dezbina propria familie. Acest lucru nu înseamnă doar să ne resemnăm sau să continuăm să îndurăm, ci să reconstruim din nou, conștienți de ajutorul și sprijinul pe care Dumnezeu ni-l oferă. Amin.