Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Vigilia Pascală
Anul B (A, C)

Lecturi:

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Cristos a înviat

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Prin glorioasa sa înviere, Isus inaugurează învierea morților, fiindcă Dumnezeu Tatăl i-a dat putere asupra vieții și asupra morții deoarece i-a împlinit voința în toate, până la jertfa crucii. Mai întâi și-a dovedit această putere înviind câțiva morți, fiindcă a fost plin de caritate față de cei ce suferă; astfel avem învierea fiicei lui Iair (cf. Mc 5,21-42), a fiului văduvei din Naim (cf. Lc 7,11-17) și cea care a făcut cea mai mare vâlvă printre mai-marii Israelului, învierea lui Lazăr din Betania (cf. In 11). Cât despre sine, a spus-o clar că Fiul Omului trebuie să moară și să învie a treia zi (cf. Mc 8,31; 9,31; 10,34). Se oferă drept semn al templului: Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi reclădi. De fapt: El vorbea despre templul trupului său (In 2,19; Mt 26,61).

Anunțarea învierii lui Isus din morți rămâne de neînțeles chiar pentru cei doisprezece apostoli (cf. Mc 9,10), cu atât mai mult pentru dușmanii săi, care totuși găsesc în afirmația lui, că va învia, un motiv pentru a pune pază la mormânt (cf. Mt 27,63 ș.u.), nu pentru a-l împiedica să învie, fiindcă nu credeau în învierea lui, dar ca să nu-l fure ucenicii și apoi să spună că a înviat. Nici ucenicii n-au înțeles că anunțarea învierii, despre care vorbesc Scrierile Sfinte se refereau, în primul rând, la Isus (cf. In 20,9). Din această pricină moartea și înmormântarea lui i-au dus la descurajare totală (cf. Lc 24,21-24). Nici femeile – Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob și Salomea – care au venit duminică dis-de-dimineață cu mirodenii la mormânt, n-au venit cu speranța că îl vor găsi în viață, ci ca să-i îmbălsămeze trupul. Văzând piatra din fața mormântului răsturnată și pe tânărul așezat în partea dreaptă, îmbrăcat în alb, s-au înspăimântat. Cu toate că îngerul le lămurește că Isus a înviat, vestea aceasta întrece puterea lor de înțelegere, de aceea ies în grabă din mormânt și o iau la fugă tremurând de spaimă. Cu toate că îngerul le încredințase misiunea de a spune ucenicilor și lui Petru să meargă în Galileea, ca acolo să-l întâlnească, de teamă nu spun nimănui nimic; iar când au spus ceva, nu au fost crezute. Pentru ca ucenicii să ajungă la credința în învierea lui Isus era necesară o experiență pascală, o trecere treptată, de la îndoială la certitudine. Cele spuse de femeile mironosițe, mormântul gol și giulgiurile rămase locului nu i-au convins, ci i-au pus în dubiu: i-au constrâns să-și amintească de cele spuse de Isus, ca adeverire profetică. Gândurile ucenicilor erau pironite de amintirea celor văzute pe Calvar și prin urmare, dispariția trupului din mormânt se datorează unui furt sau de mutarea lui în alt loc (Lc 24,11; In 20,2); uneltiri care puteau fi puse la cale chiar de dușmanii lui Isus, pentru a-i deruta și mai mult pe cei care au crezut în Isus. Numai singur Ioan evanghelistul, văzând mormântul gol, a crezut (cf. In 20,8). A crezut Ioan în vestea adusă de femei, aflată de la îngeri, precum că Isus a înviat? El a crezut că nu-i vorba de un furt sau de o mutare a trupului lui Isus din mormânt în alt loc, ci de altceva… dar ce?

Ca și atunci când Isus era pe cruce și toți îl huleau, toți îi strigau: Mântuiește-te pe tine însuți, numai unul singur întrezărește în Isus altceva decât ceilalți, întrezărește o putere mântuitoare de alt ordin decât cel lumesc de coborâre, fie ea chiar miraculoasă, de pe cruce, întrezărește o putere mântuitoare de păcate, de care simte că și el are trebuință, pentru care tâlharul din dreapta îi adresează rugămintea de a-și aminti de dânsul în împărăția de dincolo de moarte. La fel și Ioan, în mormântul gol și în giulgiurile de pe jos, întrezărește posibilitatea adevărului învierii din cele spuse de femei.

O întrebare pare firească: De ce numai Ioan crede și ceilalți nu?

Din două motive: unul intern și altul extern. Ioan era ucenicul pe care îl iubea Isus (In 13,23) și era conștient de această iubire; el credea în iubire, credea că iubirea este mai tare ca moartea, credea că cine iubește nu minte și apoi, fiind feciorelnic, singurul necăsătorit dintre apostoli, cu inima dăruită lui Isus, cu rațiunea neîmpovărată de cele lumești, el crede mai ușor în cuvântul Domnului și în minuni, el își valorifică rațiunea înaintea simțului de a-l vedea pe Isus, el vede cu ochii credinței din rațiune mult mai departe decât ceilalți. Acesta este motivul religiozității lui Ioan, care s-a dezvoltat în ambientul luminii interne care se revarsă peste ambientul extern al mormântului. Motivul extern, care l-a determinat pe Ioan să creadă înaintea tuturor, este dublu: Ioan a fost singurul apostol care l-a urmat pe Isus până pe Calvar. Dacă în moartea lui Isus, tâlharul din dreapta îl întrevede ca domn și rege al împărăției cerului, iar soldatul roman l-a văzut ca pe Fiul lui Dumnezeu (cf. Mc 15,39), cu atât mai mult Ioan a crezut în învierea lui. Al doilea motiv extern al credinței lui Ioan era preacurata Fecioară Maria pe care o primise ca mamă din partea lui Isus răstignit. Mama lui Isus a fost singura ființă omenească de până atunci care nu s-a îndoit nici o clipă de adevărul învierii Fiului său. Sfântul Ioan a avut împărtășire de credință cu mama lui Isus în învierea lui, de aceea pe dânsa nu o găsim în rândul femeilor venite să-i ungă trupul, să plângă la mormântul gol, să se sperie de vestea îngerilor ca de un lucru nemaipomenit. Desigur că Isus înviat s-a arătat mai întâi mamei sale, deși Scriptura nu o spune, dar se cuvenea să o aline de durerea morții lui pe aceea care a suferit mai mult decât toți ceilalți împreună, ea fiind predestinată să-l urmeze prima pe calea învierii lui. Și, după cum între mamă și fiu există un fel de telepatie spirituală, tot așa credem că a existat o telepatie de credință între preacurata și ucenicul pe care îl iubea Isus.

Ca și noi să credem, avem trebuință de argumente interne și externe.

Argumentele interne sunt: starea de curăție perfectă a sufletului, în care să nu-și mai găsească sălaș păcatul, ci harul, viața cea nouă adusă de Isus, fiindcă virtutea credinței este un har, un dar al lui Dumnezeu, pe care îl primim în suflet, ca în sămânță, la Botez. Efortul sfântului Paul se îndreaptă spre conștientizarea noastră asupra tainei sfântului Botez, care ne-a adus în suflet credința în învierea lui Isus, iar Botezul îl dobândim prin moartea lui Isus de pe cruce. Noi credem în învierea lui Isus când trăim Botezul, fiindcă el este prima cheie care ne deschide inima, cu scopul de a revărsa iubirea divină în lume. Prin taina sfântului Botez ni se iartă păcatul, devenim liberi și primim sămânța celor trei virtuți teologale: a credinței, speranței și iubirii. Aceste trei semințe încolțesc, cresc și aduc roade prin acțiunea celor șapte daruri ale Duhului Sfânt. Din acest motiv, acela care crede și nădăjduiește în înviere devine înțelept, înțelegător, bun sfătuitor, puternic și plin de știința mântuirii, devine evlavios și plin de frica lui Dumnezeu ca sfântul Ioan.

Argumentele externe sunt: nu numai mormântul gol, care nouă nu ne poate spune mare lucru, fiindcă avem mii și mii de morminte goale din diferite motive, dar bunătatea divină ne-a rânduit nouă, oamenilor de știință ai secolului al XX-lea, și cred că mult mai multe celor din secolele următoare, o mărturie a morții și învierii lui Isus care este Biserica. Ea moare zilnic împreună cu Cristos și tot zilnic învie și dă viața cea nouă tuturor acelora care cred. Un alt argument extern este și giulgiul sfânt, pânza în care, după ce Iosif din Arimateea a obținut de la Pilat dreptul de a-i lua trupul lui Isus de pe cruce, l-a așezat pentru a fi înmormântat (cf. Mc 15,45-46). Savanții, după ce au dovedit că această relicvă prețioasă provine din Palestina, din vremea Mântuitorului și a fost prezentă în Turcia la Constantinopol, în Franța și acum se află în Italia la Torino, au ajuns la convingerea că chipul omului întipărit de sânge este opera unei imprimări prin fotografiere, care s-a obținut numai datorită unei lumini puternice provenită dintr-o degajare de energie atomică din interiorul celui care zăcea în această pânză. A fost lumina obținută în clipa învierii.

Sfântul apostol Paul a dat credincioșilor galateni următorul sfat, care este valabil și pentru noi: Cel care seamănă în trupul său însuși (adică trăiește după propriile patimi), din trup va secera stricăciune; iar cel care seamănă în Duh (adică acela care trăiește conform credinței, speranței și iubirii), din Duh va secera viața veșnică (Gal 6,8).

Închei cu versurile poeziei:

Voi toți ce-ați stat în întuneric
Și nimeni nu v-a mângâiat,
Din lunga voastră-ngenunchere,
Sculați! Cristos a înviat!
Amin.

 

* * *

 

Cristos a înviat!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Învierea lui Isus este un fapt supranatural: nu cade sub controlul simțurilor, nu-i obiect al științei, ci al credinței; de aceea nici nu a avut martori oculari.

Putem compara învierea cu întruparea Fiului lui Dumnezeu, când natura divină și umană s-au sudat într-o unire ipostatică prin acțiunea Duhului Sfânt în sânul Precuratei Fecioare Maria. Acum, învierea produsă prin aceeași acțiune a Duhului Sfânt (cf. Rom 8,11) constituie unirea naturii umane, desăvârșită în structura sa materială prin suferința și moartea lui Isus, cum spune Autorul Scrisorii către evrei că Isus, deși era Fiu, cu toate acestea a învățat ascultarea din cele ce a suferit și, devenind desăvârșit, a ajuns să fie cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care îl ascultă (5, 8-9), cu slava divinității. Deci, natura umană a lui Isus a trebuit să fie desăvârșită și acest lucru s-a produs prin suferință și moartea pe cruce. Dacă întruparea l-a adus din starea divinității în starea sclavului, ascultarea, adică desăvârșirea realizată prin înviere, realizează procesul invers: din starea sclavului în starea divinității, deschizând naturii umane drumul spre Tatăl. Îndemul Tatălui de pe muntele Tabor: Pe Dânsul să-l ascultați! (Mt 17, 5), când fața lui Cristos transfigurat prefigura învierea, constituie chemarea pe care ne-o face de a tinde spre desăvârșirea naturii noastre umane, prin ascultare, ca să ajungem la o unire cu divinitatea prin Cristos, făcându-ne părtași ai naturii divine (2Pt 1, 4), dar nu în structura trupului său muritor, ci în cel nemuritor, pe care ni-l oferă în Euharistie: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă (In 6, 56).

Lecturile din această Noapte de veghe, șapte la număr în semn că ne oferă o învățătură perfectă, toate au pus accentul pe ascultare:

Lectura I-a, din cartea Genezei (1, 1-2, 2), ne arată că Dumnezeu a spus: Să fie! și lumina a ascultat; de asemenea firmamentul, apele, uscatul, stelele, etc, toate au luat ființă prin ascultare. Interesant: omul nu-i supus acestei ascultări din fire, nu i se spune Să fie omul! și în virtutea ascultării omul să apară ființă vie, ci el are o structură aparte: Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră (Gen 1, 26), ca toate cele create să asculte de el și omul însuși să învețe ascultarea față de Creator din ascultarea prestată de cele inferioare față de el, așa cum Fiul lui Dumnezeu venit în lume ca om a învățat ascultarea din cele ce a suferit, din lucrurile inferioare dumnezeirii sale…

Lectura a II-a, tot din cartea Genezei (22, 1-18) ni-l prezintă pe Avram ca model de ascultare prin credință. Constituie începutul ascultării noastre.

Lectura a III-a, din cartea Exodului (14, 15 – 15,1), ni-i prezintă pe israeliți. În momentul în care ascultă de Moise, trec Marea Roșie ca pe uscat. Noi putem spune: Iată unul mai mare decât Moise este aici. Prin ascultare față de El se trece de la moarte la viață

Lectura a IV-a, din cartea profetului Isaia (54, 5. 14) în care se arată cum ascultarea lui Noe de a construi arca și de a aduna într-însa viețuitoarele pământului îi aduce mântuirea de potop.

Lectura a V-a, tot din cartea lui Isaia (55, 1-11), acesta se face purtătorul de cuvânt al lui Iahve și îndeamnă poporul la ascultare, asemenea lui David și va deveni un popor ales, moștenitorul făgăduințelor mesianice.

Lectura a VI-a, din cartea profetului Baruc (3, 9-15. 32 – 4, 4), constituie o dojană pentru neascultarea care aduce nefericirea și un îndemn de a asculta, spre a se încadra în armonia cosmică: stelele strălucesc pe bolta cerească și se bucură; Creatorul le cheamă și ele răspuns: «Iată-ne!», strălucesc de bucurie față de cel care le-a creat.

Lectura a VII-a din cartea profetului Ezechiel (36, 16-17a. 18-28) ne prezintă ascultarea ca pe un dar pe care Dumnezeu îl va face omului neascultător: Vă voi stropi cu apă curată și vă voi da o inimă nouă. Apa curată și inima nouă este Isus, ascultător până la moartea pe cruce (Fap 2, 8), ne stropește cu apa botezului ieșită din inima nouă străpunsă de sulița centurionului roman care constată că această Inimă nouă este Inima lui Dumnezeu și mărturisește, ascultând de îndemnul inimii: Cu adevărat Omul acesta era Fiul lui Dumnezeu” (Mt 27, 54; Mc 15, 39; Lc 23, 47).

Cristos este Domnul; prin ascultare a ajuns la desăvârșire, la învierea din morți și nu mai moare.

Acest adevăr îl arată și sfântul Paul în fragmentul luat din Scrisoarea către romani (6, 3-11). Prin ascultarea sa, Isus ne-a dat, nu numai un exemplu de ascultare, ci și harul, puterea de a asculta – inima nouă - spre a ajunge la înviere: ne-a acceptat în Inima sa pe cruce, ne-a dus cu sine în mormânt și prin înviere ni l-a dat pe Duhul Sfânt, pe acel Duh care a fost puterea învierii Lui și trebuie să fie și puterea învierii noastre, ca să-i spunem lui Dumnezeu Abba-Tată (Gal 4, 6) și să trăim viața cea nouă a ascultării de poruncile lui, dovedindu-ne iubirea prin această ascultare voită de el (cf. In 14, 15) și dacă vreai să intri în viață (prin înviere), păstrează poruncile, spune Isus unui om care căuta calea spre viața veșnică (Mt 19, 17).

Evanghelia (Mc 16, 1-8) vrea să ne statornicească în credință, ca viața cea nouă să o trăim în iubire, de aceea Cristos înviat se arată acelor femei care, chiar dacă îl credeau mort, îl socoteau vrednic de iubirea lor. Iubirea este tare ca moartea” (Ct 8, 6), se spunea până acum, dar Isus dovedește că este mai tare decât moartea. Maria Magdalena, Maria mama lui Iacob și Salome vin la mormânt din iubire spre a-i îmbălsăma trupul. Sunt trei, ca mărturia lor să aibă crezare. Ce fel de crezare? Că Isus a înviat? În acea vreme mărturia femeilor nu avea nici o valoare, nu era luată în seamnă; femeia nu era chemată niciodată la tribunal ca să dea mărturie. Atunci care poate fi mărturia lor vrednică de crezare?.. Că le-a fost frică. Frică, pentru că au văzut mormântul deschis, ca semn aparent al unei profanări; frică, pentru că în mormântul pe care îl credeau gol sau profanat nu vor mai găsi nici trupul lui Isus; frică, pentru că în mormânt găsesc un tânăr îmbrăcat în alb și șezând; frică, pentru că aud un glas care le spune intențiile venirii lor, de a găsi cadavrul unui răstignit; frică, pentru că au auzit ceva de necrezut: A înviat; le-a fost frică și de faptul că îngerul le-a încredințat o misiune care nu avea sorți de izbândă – să spună ucenicilor și lui Petru să meargă în Galilea și acolo îl vor vedea – fiind sigure că nu vor fi crezute, ba chiar socotite drept aiurite. Din aceste motive ale fricii au fugit, s-au ascuns și n-au spus nimic. Este neascultare? Da, dar neascultarea lor este dovada învierii pentru credința noastră.

Adevărurile, pe care suntem chemați să le proclamăm în duh de credință, sunt atât de mari, că nu pot fi făcute cunoscute altora decât în spirit de teamă, de frică, ca jertfă: Cu teamă și cu cutremur lucrați la mântuirea voastră! (Fil 2, 12)

Nu putem învinge teama decât prin harul lui Dumnezeu, har pe care îl putem dobândi prin rugăciune. Rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii să fie rugăciunea noastră pascală de fiecare zi și vom rămâne statornici în credința învierii și în lupta vieții pentru viața veșnică: Dumnezeule, care dai strălucire acestei nopți preasfinte prin slava învierii Domnului, întărește în Biserica ta duhul înfierii, pentru ca noi, fiii tăi, reînnoiți cu trupul și cu sufletul, să-ți slujim în curăția inimii, adică: dă-ne harul să nu ne fie frică de înviere, ci să ne fie frică de neascultarea noastră față de poruncile și învățăturile tale.