Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Vigilia Pascală
Anul A (B, C)

Lecturi:
Romani 6,3-11
Matei 28,1-10

Matei 28,1-10

După ce a trecut sâmbăta, în zorii primei zile a săptămânii, Maria Magdalena și cealaltă Marie au venit să vadă mormântul. Și iată, a venit un cutremur mare: îngerul Domnului a coborât din cer, a venit și a rostogolit piatra, apoi s-a așezat pe ea. Înfățișarea lui era ca fulgerul, iar haina lui era albă ca zăpada. La vederea lui, paznicii s-au cutremurat de frică și au rămas ca morți. Dar îngerul a spus femeilor: “Voi, nu vă temeți! Știu că-l căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat după cum a zis. Veniți și vedeți locul unde a zăcut. Mergeți în grabă și spuneți discipolilor lui: “A înviat din morți și, iată, merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea. Iată, v-am spus””. Plecând în grabă de la mormânt, cu frică și cu bucurie mare, au alergat să dea de știre discipolilor lui. Și, iată, Isus le-a venit în întâmpinare și le-a zis: “Bucurați-vă!” Iar ele apropiindu-se, i-au cuprins picioarele și i s-au închinat. Atunci Isus le-a zis: “Nu vă temeți! Mergeți și dați de știre fraților mei să meargă în Galileea și acolo mă vor vedea”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Cristos a înviat

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Cu toată credința întregii mele ființe vă spun cu bucurie: Cristos a înviat!

Convingerea cu care mi-ați răspuns: Adevărat a înviat, dovedește sentimentul intern și firesc al religiozității omului și dorința după viața care nu are sfârșit. Credința în înviere se contopește cu dorul omului după o adevărată viață, după certitudinea propriei existențe fără de sfârșit. Încă din paradisul pământesc, Satana a zis protopărinților noștri: Nu, nu veți muri; veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul (Gen 3,4-5), adică: Veți trăi și veți cunoaște toate cu perfecțiune și veți avea certitudinea voastră existențială. Dorința de a trăi, de a cunoaște și de a avea siguranța vieții constituie caracteristica principală a omului, care nu-i altceva decât amprenta pe care Creatorul a lăsat-o în firea umană. Înșelați, condamnându-se la moarte prin neascultare față de porunca divină, alungați din paradis, Dumnezeu a lăsat oamenilor speranța vieții, învierii, dar nu fără cruce: Dușmănie voi pune între tine și femeie, între sămânța ta și sămânța ei; aceasta îți va zdrobi capul, iar tu îi vei înțepa călcâiul (Gen 3,15). Efortul de a-i zdrobi capul șarpelui nu înseamnă altceva decât redobândirea vieții prin cruce. A primi înțepătura în călcâi nu-i altceva decât efortul de a depăși, prin credință, obstacolele care stau în calea speranței. Moartea este cel mai mare dușman al speranței. Când speranța abia mai pâlpâia, ca un fitil gata să se stingă, Isus a reînsuflețit-o prin învierea sa.

Indiferent de ce zei au avut popoarele păgâne până la Cristos, credința în înviere și speranța vieții veșnice, dorul după tinerețea fără de bătrânețe și viața fără de moarte au existat la umbra morții. Perșii, egiptenii, grecii, romanii etc. au sperat în ziua în care femeia va zdrobi capul Șarpelui viclean. Zeul perșilor era Mithra. Cinstitorii credeau în învierea lui și în puterea rudimentară de a da viață morților. La egipteni, zeul vegetației și al semințelor era Osiris. Primăvara, când semănăturile încolțeau, ei credeau că sufletul lui Osiris reînvie. Acesta era pentru ei motiv de sărbătoare. Grecii aveau pe zeul Adonis, care simboliza natura care murea iarna și zeul o reînvia primăvara. Când florile se deschideau și parfumul lor umplea văzduhul, ei credeau că Adonis își dă în vileag prezența. La romani, credința în înviere ne-o arată poetul Horațiu, când spune despre sine: Nu voi muri în întregime, o mare parte din mine va învinge moartea. Credința evreilor în înviere ne este dezvăluită de Sfânta Scriptură, deși unii dintre cei mai de frunte, cum erau saduceii, nu credeau. O mărturisire de credință în înviere, în toată frumusețea ei, ne-o dă unul dintre cei șapte frați Macabei, care spune judecătorului: Tu, nelegiuitule, ne scoți pe noi din această viață, însă Împăratul lumii, pe noi, cei care murim pentru legile lui, iarăși ne va învia cu înviere de viață veșnică (2Mac 7,9); cartea lui Iob, psalmii lui David, profeții Isaia și Ezechiel ne dau mărturie despre învierea morților.

Isus a preluat aceste speranțe ale întregii omeniri și le-a scos la lumină, mai întâi prin învățătura și minunile sale, apoi prin propria înviere glorioasă. Isus l-a înviat pe Lazăr (cf. In 11,39-45), pe fiul văduvei din Naim (cf. Lc 7,11-15) și pe fiica lui Iair (Lc 8,49-56), adeverind prin fapte cele spuse: Eu sunt învierea și viața (In 11,25). Când evreii îi cer un semn, prin care să-și dovedească propria dumnezeire în calitate de Fiu al lui Dumnezeu, Isus îi asigură că după ce va sta trei zile în mormânt, precum a stat profetul Iona în burta chitului, va învia (cf. Mt 12,39-41). Când era pe cruce i-au cerut: Cristos, regele lui Israel, să se coboare acum de pe cruce, ca să vedem și să credem (Mc 15,32). Ei nu înțelegeau că rațiunea este un organ spiritual de percepție mai nobil decât ochiul trupesc și din acest motiv valoarea credinței este mai mare decât valoarea imaginii sensibile. Isus, care a dorit atât de mult ca lumea să creadă, ne-a dat o dovadă mult mai mare decât au cerut-o ei. Dacă s-ar fi coborât de pe cruce, ar fi crezut? Dacă Isus, la cererea diavolului de a se arunca de pe creasta templului și îngerii să vină și să-l susțină, ar fi făcut minunea, ar fi crezut în dumnezeirea lui? S-ar fi schimbat diavolul în înger de lumină? Nu. Nici dacă s-ar fi coborât de pe cruce, dușmanii tot n-ar fi crezut ochilor, ci l-ar fi învinuit de vrăjitorie. Bogatul cere un înviat pentru convertirea fraților săi, dar Isus îl asigură că acela care nu crede în Sfintele Scripturi, nu poate crede nici în mărturia unui înviat. Dovada o avem în faptul că soldații de pază la mormânt, când le spun cărturarilor, fariseilor și arhiereilor că Isus a înviat, ei îi plătesc gras ca să spună o minciună: pe când voi dormeați, au venit ucenicii și i-au furat trupul (cf. Mt 28,13). Prin urmare, Isus înviat nu s-a arătat necredincioșilor, dușmanilor săi, ci acelora care au crezut în cuvântul său.

Toți acei care au crezut și l-au căutat cu iubire, l-au găsit. În primul rând trebuie să admirăm curajul și iubirea acelor femei care au venit la mormânt dis-de-dimineață, în prima zi a săptămânii, ca să-i ungă trupul mort, în semn de iubire față de Învățător. Ele au fost răsplătite de îngeri cu vestea care le-a întrecut toate așteptările: Nu este aici. A înviat! (Mt 28,6).

Istoria a consemnat în scris evenimentul unic al istoriei. Iosif Flaviu, scriitor evreu romanizat, spune într-un document al său: A fost în acele timpuri Isus, bărbat înțelept, dacă îmi este îngăduit să-l numesc bărbat, fiindcă era făcător de lucruri minunate și învățător al acelora care ascultă adevărul cu bucurie. Cu adevărat a atras pe mulți de partea sa, atât dintre iudei cât și dintre păgâni. Acesta era Cristos. Când Pilat, la învinuirea mai-marilor neamului nostru, l-a osândit la moartea pe cruce, cei care l-au iubit dintru început, nu l-au părăsit. Căci le-a apărut lor din nou viu a treia zi, după cum au prezis acestea despre el profeții inspirați de Dumnezeu, ori alte minuni nenumărate.

Nu numai că Isus a înviat, dar era necesar să învie spre a dovedi întregii creații că Dumnezeu este atotputernic și nu moartea; că dorința omului de supraviețuire nu este o iluzie; că siguranța vieții veșnice o vom găsi mereu în învierea lui, în credința în cuvântul său: Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6,54).

Să-l primim deseori în inima noastră pe Isus înviat și prezent în sfânta Împărtășanie! Să ne plecăm genunchiul în fața lui, mărturisind că el singur este Domn peste cei vii și peste cei morți.

Se povestește din viața sfântului Ioan Maria Vianney următorul fapt: Într-o seară, ieșind din scaunul de spovadă, o doamnă i-a cerut un sfat. Pe când stăteau de vorbă, părintele cu fața spre ușa bisericii și femeia cu fața spre altar, aceasta a tresărit speriată. Sfântul a întrebat-o de motivul tresăririi. Ea a răspuns: O umbră a trecut prin fața tabernacolului și nu a îngenuncheat. La care sfântul Ioan Vianney răspunde: Fiți liniștită, doamnă! Dacă nu a fost diavolul, atunci a fost sacristanul. Numai ei doi nu îngenunchează niciodată.

Din păcate, avem și noi mulți care nu îngenunchează niciodată, fiindcă nu cred, nu speră și nu-l iubesc pe Cel Înviat prezent în sfânta Taină din altar.

Apostolul neamurilor ne spune: Dacă vei mărturisi cu gura ta că Isus este domn și vei crede în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, te vei mântui! (Rom 10,9).

A-l mărturisi cu gura ca Domn, ca dătător de înviere, înseamnă, în primul rând, a-l primi ca hrană în sfânta Împărtășanie, înseamnă a-l adora în rugăciune, înseamnă a spune în fața tuturor cu toată ființa proprie: Cristos a înviat cu adevărat! Amin.

 

* * *

 

Solemnitatea Învierii Domnului – Liturghia de Noapte

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Clopotele bisericilor care au amuțit timp de trei zile în semn de doliu pentru moartea Mântuitorului răsună din nou în această noapte preasfântă, vestind cu bucurie biruința lui Cristos asupra morții. Și noi, după ce am parcurs timp de patruzeci de zile un drum de pregătire, un drum de pocăință pentru această mare solemnitate, ne-am adunat pentru ca, unindu-ne cu glasul acestor clopote, să participăm la marea bucurie a Învierii lui Cristos. După o veche tradiție, noaptea de Paști este o “noapte de veghe în cinstea Domnului” (Ex 12,42). Pentru noi creștinii, această noapte este ca o așteptare reînnoită a acelei nopți fericite în care Cristos, rupând legăturile morții, a înviat glorios din mormânt.

În liturgia luminii cu care am început această vigilie pascală l-am celebrat pe Cristos, lumina cea vie, care învie glorios din mormânt pentru a risipi întunericul păcatului și pentru a trimite asupra oamenilor “lumina sa strălucitoare” (Vestirea solemnă a învierii)

Liturgia cuvântului care este atât de bogată în această noapte preasfântă ne-a făcut să parcurgem câteva etape importante ale istoriei mântuirii. Relatarea creației din cadrul liturgiei pascale nu vrea doar să amintească de prima intervenție a lui Dumnezeu în istoria mântuirii, ci vrea să scoată în evidență puterea creatoare a lui Dumnezeu. Deja crearea universului și a omului revela un plan de iubire pe care îl avea Dumnezeu cu omul. Însă nu era decât începutul marilor minunății ale lui Dumnezeu. Trecerea Mării Roșii, moment forte al eliberării Israelului din sclavia egipteană, scoate în evidență un nou aspect al operei salvifice a lui Dumnezeu. În fața răului pe care păcatul l-a adus în lume, puterea mântuitoare a lui Dumnezeu ia un aspect de eliberare, de răscumpărare. Desigur, această eliberare este un dar divin făcut absolut gratuit. Însă acest lucru nu-l scutește pe om ca și el să dea un răspuns de credință și de angajare activă. Totuși aceste minunății nu erau decât figura minunățiilor mult mai mari, cum va înțelege Israelul prin intermediul profeților. Acolo, pe malul Mării Roșii, a avut loc prima liturgie pascală. În cântarea evreilor când au ajuns pe celălalt mal al mării se proclamă credința în Dumnezeu care nu-și va retrage brațul său întins și că va continua să intervină în istoria poporului ales. Celelalte lecturi, luate din cărțile profeților, ne arată că, în ciuda tuturor infidelităților poporului, Dumnezeu va rămâne fidel. El își va duce la împlinire planul său măreț de iubire. Lecturile din Noul Testament, adică epistola și evanghelia, fac să răsune vocea credinței creștine care proclamă că toate aceste așteptări ale mântuirii din Vechiul Testament s-au împlinit cu desăvârșire în misterul pascal al lui Cristos, adică în moartea și învierea sa.

Să ne oprim și să medităm câteva momente asupra evangheliei pe care am ascultat-o în liturgia acestei nopți. În ea ni se relatează cum, în prima zi a săptămânii, femeile sfinte merg la mormântul Domnului. Gândul cu care aceste femei merg la mormântul Domnului răstignit și îngropat a fost marcat cu siguranță de evenimentele petrecute în Vinerea Sfântă. Știm cu toții ce s-a întâmplat: Isus a fost trădat, a fost condamnat la moarte, a fost răstignit, a murit și a fost îngropat. De asemenea credem că aceste femei se întrebau: oare totul s-a terminat? Oare totul a fost în zadar? Mai există oare vreo speranță și vreo lumină capabilă să lumineze profunzimile vieții și să-i dea acesteia un sens? Oare odată cu moartea se termină totul?

Desigur, aceste întrebări chinuitoare au rămas până astăzi. Viața noastră se aseamănă în multe privințe cu drumul pe care femeile sfinte l-au făcut la mormântul Domnului. Și noi putem experimenta îndoieli chinuitoare cu privire la sensul vieții. De aceea căutăm mereu să dăm un scop vieții, ne străduim să găsim o lumină care să ne conducă speranța și încrederea în viitor pe drumul vieții.

În mijlocul acestei experiențe dureroase, în mijlocul acestui aparent “în zadar”, tot Dumnezeu intervine prin îngerul care le apare femeilor și le spune: “Nu vă temeți! Știu că îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat precum a zis”. Așadar, la mormânt, locul în care speranțele păreau să fie îngropate, iată că femeile aud vocea unei vieți noi: “… a înviat precum a zis”. Acesta este primul salut al zilei, este vestea care transformă lumea, care confirmă că există o iubire mai tare decât răul și decât moartea; este mesajul puterii lui Dumnezeu care ne-a dat speranță în viață și în mântuire.

De aceea vestea îngerului are și pentru noi o valoare deosebită, și nouă ne este promisă noua realitate adusă de învierea lui Cristos, realitate care nu mai poartă în sine durerea și spaima morții. Desigur că unul sau altul ar putea spune: cum putem vorbi de o nouă realitate de vreme ce viața noastră este aceeași? Practic, de la învierea lui Cristos și până astăzi oamenii s-au confruntat și se confruntă cu aceleași necazuri și neplăceri ale vieții, cu aceeași spaimă a morții. Nu este adevărat, pentru că în mijlocul acestei lumi plină de ură și de moarte, plină de frică, de dorințe neîmplinite, într-o lume a suferinței, din care nu lipsește boala, o lume în care la auzul cuvântului moarte toți se întristează, a început să crească germenul unei vieți noi și imortale. Sfântul Paul, în epistola pe care am ascultat-o, ne spune că “dacă am murit împreună cu Cristos credem că vom și învia împreună cu el“. Iată deci ce a realizat Cristos prin învierea sa: ne-a eliberat de moartea păcatului și ne-a reaprins speranța prin mântuire. Însă se poate întâmpla ca speranța noastră să fie oricând compromisă; iubirea noastră poate oricând să slăbească, credința noastră poate oricând să se întunece și să se asemene cu îndoiala lui Toma. Dar în astfel de momente de criză spirituală trebuie să avem în față marele adevăr al învierii lui Cristos. Omul care trăiește din speranță privește mai departe de necazurile și lipsurile prezente; omul care trăiește din iubire trăiește mai profund toate realitățile vieții; omul care trăiește din credință privește toate într-o lumină nouă. Lumina lumânării pascale pe care am aprins-o în această noapte sfântă vrea să ne arte că “lumina lui Cristos” strălucește în mijlocul întunericului vieți noastre și ne arată calea pe care trebuie să mergem pentru a ajunge și noi acolo unde a ajuns el.

În evanghelia acestei nopți am proclamat și o trimitere. “Îngerul le-a spus femeilor: mergeți degrabă și spuneți ucenicilor că a înviat și că va merge înaintea voastră în Galileea”. Isus repetă aceeași trimitere: “Mergeți și vestiți fraților mei ca să meargă în Galileea, acolo mă vor vedea”. Așadar, întâlnirea cu cel înviat presupune întotdeauna și o trimitere, o misiune. Omul care, prin credință, l-a întâlnit pe Cristos nu poate să rămână pasiv, trebuie să dea mărturie despre el. Cine a fost pătruns de vestea învierii trebuie să meargă “degrabă“, să alerge și să poarte această veste și altora; el este atât de impulsionat de această veste încât îi pune în mișcare și pe ceilalți frați și surori din jurul său. Misiunea dată de Isus cel înviat: “Mergeți și vestiți fraților mei!” este valabilă pentru toți. Noi nu avem voie să celebrăm Paștele numai între zidurile bisericii, numai în cadrul restrâns al comunității noastre. Trebuie să purtăm acest mesaj dincolo de zidurile înguste ale comunității noastre. În orice clipă a vieții trebuie să fim pentru cei care trăiesc în jurul nostru, pentru cei care muncesc împreună cu noi, adevărați vestitori ai mesajului învierii, ai mesajului mântuirii. Dar când am primit noi acest mandat de a fi martori ai lui Cristos? Desigur, la botez. Peste câteva momente vom reînnoi făgăduințele noastre de la botez. Acest moment să fie pentru noi o hotărâre reînnoită de a purta la toți vestea învierii lui Cristos. Apoi, cuvintele pe care le rostim zilnic la sfânta liturghie: “Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni” să nu fie doar niște cuvinte rostite în mod mecanic, ci să fie cuvinte care să ne angajeze ca să devenim martori autentici ai învierii, așa cum au fost apostolii, așa cum a fost Biserica de la început și până azi și cum va continua să fie până la venirea lui Cristos în slavă.

Să lăsăm, așadar, ca în aceste momente sfinte inimile noastre să fie pătrunse și reînnoite de această veste mântuitoare a învierii, să luăm și să ducem cu noi lumina acestui mesaj mântuitor. În felul acesta, Paștele, care în evreiește înseamnă trecere, va deveni pentru noi calea pe care vom trece la Cristos. În felul acesta vom deveni oameni noi, oameni pascali, care vor ști să trăiască în toate zilele vieții această credință în Cel înviat.

Mihai Patrașcu

 

* * *

 

Solemnitatea Învierii – Liturghia de noapte

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Această noapte sfântă, în care celebrăm Învierea Domnului nostru Isus Cristos, este prin excelență noaptea bucuriei și a victoriei. Este noaptea bucuriei și a victoriei lui Cristos și în același timp, noaptea bucuriei și a victoriei noastre, cei care prin botez am fost inserați în misterul lui Cristos.

Evanghelia și lecturile din această noapte ne invită însă, ca la lumina victoriei lui Cristos să realizăm acea convertire interioară care să ne determine să realizăm fapte demne de cei ce iau parte la victoria lui Cristos asupra morții și a păcatului. Suntem chemați în această noapte să ne facem proprie această victorie prin părăsirea păcatului și a vieții celei vechi, repurtând astfel, la nivel personal, la nivelul vieții umane, victoria asupra păcatului și a răului.

Isus Cristos, care a murit pe cruce, care a fost înmormântat ca ultimul dintre cei sărmani, iată că în dimineața zilei de Paști învie precum a zis. Iese afară din mormânt, victorios asupra morții; este evenimentul sigur pe care se fundamentează credința noastră. “Ar fi o iluzie deșartă – afirmă sfântul apostol Paul – dacă Cristos nu ar fi înviat!”

Această noapte, în care Cristos Domnul trece de la moarte la viață, reprezintă punctul culminant al istoriei mântuirii. Încă din primele secole creștinii au celebrat-o cu mult fast. Vigilia nopții pascale este numită de sfântul Augustin “mama tuturor vigiliilor sfinte, în timpul căreia lumea întreagă rămâne în stare de veghe”. În timpul acestei nopți catecumenii sunt botezați: inițiați anterior în credința creștină și cufundați acum în moartea lui Cristos se renasc la viață în chiar acel moment în care el a înviat. Biserica, Mama noastră, celebrează astfel învierea lui Cristos dând naștere noilor creștini și cerând celor care sunt deja botezați să reînnoiască cu toții promisiunile de la botez.

Învierea lui Isus Cristos din morți este una dintre cele mai răsunătoare evenimente istorice. Acest eveniment a fost pregătit încă de la crearea lumii. În lumina acestei învieri citim Sfintele Scripturi și abia acum ele capătă înțelesul lor deplin. De aceea Biserica citește în noaptea de Paști mai multe lecturi din Sfânta Scriptură în care – în noua lumină – tot întunericul și depărtarea promisiunilor profetice, istoria lui Dumnezeu cu poporul său, devin inteligibile.

Acest fapt îl vedem mai întâi în istoria creației descrisă în prima lectură a acestei nopți luată din cartea Genezei. Ea este într-adevăr foarte impresionantă, dar încă incompletă. Dumnezeu s-a odihnit a șaptea zi după toată lucrarea sa. Dar oare ce fel de lucrare era? O lume care se apropie de moarte, în care totul are o limită, în care totul se sfârșește? Nu este aceasta, la urma urmei o lume de neînțeles? Acum, însă, noi aflăm că cea de-a șaptea zi nu era tocmai cea din urmă. Această odihnă a lui Dumnezeu care și-a găsit semnificația ei în liniștea mormântului Fiului său putea să fie numai o trecere, o trecere spre întâia zi, cea a Paștelui, în care Dumnezeu îl învie pe Fiul său mort, dovedind că nu moartea își are ultimul ei cuvânt, dar viața veșnică.

Tot în această lumină a învierii citim și lectura din cartea Exodului, despre trecerea Mării Roșii. Israeliții, urmăriți de egipteni, sunt eliberați de Dumnezeu, “cu braț puternic”, trecându-l “ca pe uscat” prin mijlocul Mării Roșii, apă care a adus moarte egiptenilor, însă eliberare poporului israelit. Această trecere a Mării Roșii este un simbol pentru definitiva intervenție a lui Dumnezeu care, prin moartea și învierea lui Cristos dă viața cea nouă poporului său prin apa sfântului botez. În lumina învierii lui Cristos înțelegem că Dumnezeu nu ne-a creat pentru a suferi un anumit interval de timp pe acest pământ ca apoi să dispărem în mormânt, dar că el vrea să ne dăruiască noua viață în Isus Cristos. Însă această viață nouă se deosebește de viața naturală. Nimeni nu a fost întrebat dacă el vrea să se nască într-un anumit timp, într-o determinată țară, într-o anumită familie. În acest sens sfântul Augustin spune: qui creavit te sine te, non salvabit te sine te – cine te-a creat fără tine nu te va mântui fără tine. De aceea are loc reînnoirea promisiunilor făcute la botez, cu întrebarea dacă renunțăm la cel rău și îl recunoaștem pe Dumnezeu ca singurul nostru stăpân. Viața veșnică este primită prin botez, simbolizat prin apa care a curs din rana coastei lui Isus, care a fost străpunsă de sulița soldatului, după moartea lui Isus din Vinerea Mare, pe cruce. Acest sacrament are o mare însemnătate în liturghia acestei nopți de Paști. Reînnoindu-ne făgăduințele de la botez, renunțăm din nou la păcat. Această renunțare este grea. Tocmai de aceea mesajul evangheliei din această noapte este unul care ne cheamă la curaj.

Nu vă temeți! Cu acest îndemn se adresează Isus Mariei Magdalena și celeilalte Marii. Aceste cuvinte au fost repetate și de Papa Ioan Paul al II-lea la începutul misiunii sale. Ele exprimă, la fel ca și mesajul îngerului, speranța în Cristos Domnul. Isus a înviat, iar prin biruința sa asupra forțelor răului, asupra negurei păcatului, ne-a dăruit puterea de a învinge răul. Prin învierea sa, Cristos ne-a răscumpărat și ne-a făcut apți pentru a-i aduce cult lui Dumnezeu cu o inimă curată. Păzitorii mormântului, izbiți de frumusețea care emana din trupul glorios al lui Isus, căzură ca și morți la pământ. Creștinii de astăzi, luminați de mesajul Evangheliei lui Cristos sunt chemați la convertire, și asemeni trimiterii lui Isus adresată femeilor sfinte sunt chemați, la rândul lor, să vestească viața nouă dăruită de Cel înviat. Mesajul lui Isus: “Nu vă temeți! Mergeți și le dați de știre fraților mei să plece în Galileea; acolo mă vor vedea” trebuie să atingă inima fiecărui creștin. Această trimitere a femeilor vrea să fie un îndemn la răspândirea Vestei-cele-Bune în lume. Însă această vestire a Evangheliei în lume nu se va face independent de Cristos, care ne asigură de prezența sa continuă printre noi.

Prin botez, după cum am citit în Scrisoarea către Romani, noi murim păcatului, împreună cu Cristos. Iar așa cum Cristos a înviat din morți prin atotputernicia lui Dumnezeu, tot astfel, prin botez participăm la învierea sa, repurtând victoria asupra răului și începând o viață nouă pentru Dumnezeu în Isus Cristos. Însă cum se realizează aceasta? Încercăm să explicăm printr-o istorisire. “În timp ce se întorcea obosit de la muncile câmpului, un țăran găsi încurcat într-un mărăciniș un pui de vultur. El îl luă și îl puse la un loc cu găinile. Încetul cu încetul, acest pui de vultur se purta ca o pasăre de curte. După un timp trecu pe acolo un ornitolog care rămase surprins de ceea ce vedea. «Acesta nu mai este un vultur», spuse țăranul. «El a devenit ca o găină!». Însă celălalt îi replică: «un vultur rămâne tot un vultur! Vezi luptele dintre ele? Chiar pieptul lui este diferit de cel al găinilor!» Dar țăranul a rămas pe propria poziție: «Vulturul a uitat chiar să zboare!» Atunci expertul îi propuse o încercare. El luă vulturul și îl aruncă în aer. Dar acesta se așeză din nou pe pământ și ciuguli mai departe. Urmă o a doua încercare: ornitologul urcă cu el pe un acoperiș, de unde îl aruncă în sus. Vulturul bătu o dată din aripi dar, când văzu dedesubt găinile ciugulind, li s-a alăturat din nou. Totuși, acesta nu se descurajă. Repeta: «un vultur rămâne tot un vultur». El se urcă apoi cu vulturul pe un munte înalt. Acolo îl aruncă din nou în aer. Zadarnic. Aripile erau prea slabe ca să se ridice deasupra pământului. Dezamăgit, expertul căzu pe gânduri. Însă o bucurie i se aprinse în inimă. «Soarele! Asta este» – spuse el și luă capul vulturului îndreptându-l direct spre soare. Și deodată vulturul scoase un țipăt, își scutură întregul corp și cu puternice bătăi de aripi se înălță în aer și nu se mai întoarse niciodată înapoi”.

Isus cel Înviat este Soarele care ne invită să lăsăm mizera viață prezentă și să devenim asemenea acestui vultur. Paștele este ocazia de a nu mai privi înapoi și în jos dar, plini de speranță și de bucurie să privim înainte și în sus. Paștele este așadar nu numai învierea lui Cristos dar și învierea noastră. Este experiența unui nou început, reconciliere, speranță. Bineînțeles că noi trebuie să fim gata să zburăm spre Soare. Dacă însă noi nu vrem să ne dezlipim inimile de patimile noastre, de deprinderile noastre rele, de atracția spre cele pământești, atunci nu are pentru noi nici un folos învierea lui Cristos. Viața noastră întreagă trebuie să fie călăuzită de Cristos Domnul, Soarele divin. Razele lui calde trebuie să ne încălzească inima urmându-l pe el. Numai atunci când ne vom îndrepta privirea spre acest Soare ceresc, lăsând în urmă balastul păcatului, și ne vom lăsa conduși de lumina sa care pătrunde adâncurile inimii noastre, vom putea trăi viața cea nouă adusă de Cristos și vom repurta victoria asupra păcatului participând astfel la victoria lui Cristos.

Daniel COBZARU

 

* * *

 

Minunățiile lui Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Mirabilia Dei – “Minunățiile lui Dumnezeu” – din istoria neamului omenesc constituie temelia istoriei mântuirii care a culminat cu învierea lui Cristos.

Prima lectură (Gen 1,1-2,2) ne-a prezentat actul atotputerniciei divine materializat în creație, pe care însuși Dumnezeu o califică drept “foarte bună”.

Lectura a doua (Gen 22,1-18) ne-a prezentat încercarea în credință a lui Avram, din care el a ieșit biruitor, adeverind calificarea creației de a fi “foarte bună” și care atrage aprecierea lui Dumnezeu prin jurământ de a înmulți neamul lui Avram mai mult decât sunt stelele pe cer și nisipul de pe malul mării.

Lectura a treia (Ex 14,15 -15) ne-a prezentat trecerea “neamului lui Avram” prin mijlocul Mării Roșii ca pe uscat sub comanda lui Moise, izbăvindu-l din sclavia egipteană și dirijându-l spre “țara în care curge lapte și miere”.

Lectura a patra (Is 54,5-14) cuprinde relatarea profetului Isaia sub forma unui act de iubire reînnoit de Dumnezeu față de poporul său și-i oferă garanția, speranța, că îl va împodobi cu daruri mai mari și mai prețioase decât își poate imagina.

Lectura a cincea (Is 55,1-11) prezintă durerea divină (“Iadul lui Dumnezeu este iubirea” (Voltaire) că poporul său nu-i înțelege iubirea și dărnicia; dar Dumnezeu rămâne credincios legământului său: cheamă la viață fără încetare.

Lectura a șasea (Bar 3,9-15.32-4,4) cuprinde îndemnuri pentru însușirea minunată a învățăturii divine.

Lectura a șaptea (Ezec 36,16-17a.18-28) ne uimește cu bunătatea divină, care, în ciuda infidelității poporului său, îi făgăduiește o “apă curată”, menită să-i facă o “inimă nouă”.

Aceste șapte lecturi ne prezintă tocmai prin numărul lor de șapte, care în Biblie are semnificația perfecțiunii, tot ceea ce Dumnezeu a făcut în Vechiul Testament pentru a-l aduce pe om la Cristos – “apa curată” și “inima nouă” – prin care să înceapă o lume nouă, prin care să se realizeze “un cer nou și un pământ nou” (cf. Apoc 21,1).

“Capul” – începutul – lumii noi este Cristos.

În Scrisoarea către romani (6,3-11) sfântul apostol Paul împarte lumea în două tabere contrare: o parte a oamenilor are drept comandant păcatul – carnea – și altă parte de oameni are comandant pe Cristos. Aceștia s-au înrolat în armata lui Cristos prin botez și tind să devină din zi în zi tot mai asemenea “capului” care îi învață, îi conduce la biruință și-i hrănește cu viață supranaturală. Cealaltă parte, condusă de păcat, formată din oameni-carne, supuși viciilor, ajung într-o situație limită, care este moartea considerată în toată plenitudinea ei biologică și misterioasă. Generalul păcat, când lasă la vatră pe soldații săi, nu poate să le ofere altă soldă decât moartea. Din contra, generalul Cristos remunerează, nu plătește, pe soldații săi cu un destin ce depășește moartea, cu învierea și viața veșnică.

Sfânta Evanghelie (Mt 28,1-10) ne aduce la cunoștință că Isus înviat merge înaintea ucenicilor în Galileea unde îi așteaptă pentru o întâlnire nouă, unică; ea fiind dovada definitivă a dumnezeirii sale. Dar această întâlnire din Galileea este garanția întâlnirii noastre în Paradis, “Galileea neamurilor” unde se vor întâlni toți acei care au crezut în învierea lui și au mărturisit că el este Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu.

Dacă minunile lui Isus, săvârșite de el în cei trei ani de activitate publică, se puteau descrie, învierea lui, fiind de altă factură decât o simplă minune, nu se poate descrie. Sfântul evanghelist Matei a încercat să descrie ceea ce era indescriptibil: Învierea. Nu numai el, dar și ceilalți evangheliști, în descrierea învierii lui Isus au trebuit să recurgă la niște lucruri simple, care parcă mai mult încurcă decât descurcă lucrurile. Sfântul Matei recurge la mormântul gol, fiindcă așa l-a arătat îngerul femeilor venite dis-de-dimineață. Mormântul gol, în relatarea învierii, prezintă un interes minim, fiindcă nu demonstrează nimic deosebit și de aceea nici nu putea motiva credința în înviere. Cutremurul de pământ, cine l-a simțit? Îngerul coborât din Cer ca să răstoarne piatra de pe mormânt, cine l-a văzut? Despre groaza gărzilor de pază, cine i-a relatat? Îngerul le spune femeilor că Isus a înviat, ca ele să creadă și să-și ducă misiunea la bun sfârșit, aceea de a le spune ucenicilor dorința celui Înviat, dovada indubitabilă a învierii, criteriul certitudinii care este evidența: întâlnirea personală cu Isus viu.

Femeile au fost cuprinse de teamă și bucurie.

Teama este un lucru normal în confruntările cu supranaturalul. Cu teama se află și bucuria care le grăbește pasul, le fac să alerge, ca să ducă vestea ucenicilor.

Și Isus le apare înainte ca femeile să fi ajuns la ucenici. Din ce cauză? Datorită faptului că ele au crezut în relatarea îngerului: “Nu este aici. A înviat precum a zis”. Și fiindcă s-au grăbit să ducă vestea cea bună, au primit răsplata credinței: întâlnirea personală cu Isus. Este o învățătură deosebită pentru noi: de a crede în înviere, datorită mărturiei îngerilor. Înger înseamnă mesager, trimis să ducă vestea cea bună. Femeile devin primii mesageri, primii îngeri, ai învierii și apoi apostolii vor primi misiunea de a-i vesti învierea la toate popoarele.

Cred că și păzitorii mormântului și-au pregătit o dovadă a învierii lui Isus, în cazul în care ar fi fost trași la răspundere pentru lipsa trupului lui Isus din mormânt. Ca să nu fie învinuiți că au dormit și trupul a fost furat, după ce ei au constatat cutremurul și deschiderea mormântului, au strâns giulgiurile și le-au așezat cu grijă într-un anumit loc. Aceasta era dovada lor că și-au făcut datoria.

Femeile cad în genunchi în fața lui Isus, în semn de adorație. Isus din fața lor nu mai are “forma sclavului”, ci forma divinității, în fața căreia trebuie să se plece tot genunchiul, fiindcă Dumnezeu l-a înălțat din mormânt și i-a dat un nume care este mai presus de oricare alt nume (cf. Fap 2,5-10)).

Mirabilia Dei – “Minunățiile lui Dumnezeu” – în Cristos înviat apare Deus mirabilis – “Dumnezeul minunat”. Imnul creștinesc “Aleluia” să răsune în fiecare inimă, fiindcă “Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, ca să ne bucurăm și să ne veselim într-însa” Aleluia.