Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Vinerea Mare
Anul B (A, C)

Lecturi:
Isaia 52,13-53,12
Evrei 4,14-16; 5,7
Ioan 18,1-19,42

Ioan 18,1-19,42

Spunând acestea, Isus a ieșit împreună cu discipolii săi dincolo de torentul Cedron, unde era o grădină în care a intrat el și discipolii lui. Dar știa și Iuda, trădătorul, locul acela pentru că de multe ori Isus se aduna acolo împreună cu discipolii săi. Așadar, Iuda, luând cohorta și servitori de la arhierei și farisei, a venit acolo cu felinare, torțe și arme. Atunci Isus, cunoscând toate câte vor veni asupra lui, a ieșit și le-a zis: “Pe cine căutați?” I-au răspuns: “Pe Isus Nazarineanul”. El le-a zis: “Eu sunt”. Era acolo cu ei și Iuda, cel care l-a trădat. Când le-a zis: “Eu sunt”, ei s-au dat înapoi și au căzut la pământ. Atunci, i-a întrebat a doua oară: “Pe cine căutați?”, iar ei au zis: “Pe Isus Nazarineanul”. Isus le-a răspuns: “V-am spus că eu sunt. Așadar, dacă mă căutați pe mine, lăsați-i pe aceștia să plece”. Ca să se împlinească cuvântul pe care îl spusese: “Dintre cei pe care mi i-ai dat, n-am pierdut pe nici unul”. Atunci Simon Petru, care avea o sabie, a scos-o și l-a lovit pe servitorul arhiereului și i-a tăiat urechea dreaptă; iar numele servitorului era Malchus. Dar Isus i-a zis lui Petru: “Pune-ți sabia în teacă. Oare să nu beau potirul pe care mi l-a dat Tatăl?” Atunci, cohorta, comandantul și servitorii iudeilor, l-au luat pe Isus și l-au legat. L-au dus mai întâi la Anna, căci era socrul lui Caiafa, care era marele preot al acelui an. Caiafa era acela care dăduse iudeilor sfatul: “Este mai bine să moară un singur om pentru popor”. Iar Simon Petru și celălalt discipol îl urmau pe Isus. Acel discipol era cunoscut marelui preot și a intrat împreună cu Isus în curtea marelui preot, în timp ce Petru stătea afară, în fața porții. Atunci celălalt discipol, care era cunoscut marelui preot, a ieșit și a vorbit cu portăreasa și l-a lăsat și pe Petru să intre. Servitoarea portăreasă i-a spus lui Petru: “Nu cumva ești și tu dintre discipolii acelui om?” El i-a zis: “Nu sunt”. Stăteau acolo servitorii și cei din gardă; făcuseră un foc pentru că era frig și se încălzeau. Și Petru stătea cu ei și se încălzea. Atunci, marele preot l-a întrebat pe Isus despre discipolii lui și despre învățătura sa. Isus i-a răspuns: “Eu am vorbit lumii pe față. Întotdeauna am învățat în sinagogă și în templu, unde se adună toți iudeii. N-am vorbit nimic pe ascuns. De ce mă întrebi pe mine? Întreabă-i pe cei care au auzit ce le-am vorbit: iată, ei știu ce am spus”. Îndată ce a spus acestea, unul dintre cei din gardă, care stătea acolo, i-a dat o palmă lui Isus, spunând: “Așa răspunzi tu marelui preot?” Isus i-a răspuns: “Dacă am vorbit rău, arată-mi ce este rău, dar dacă am vorbit bine, de ce mă lovești?” Atunci Anna l-a trimis legat la Caiafa, marele preot. Iar Simon Petru stătea și se încălzea. Atunci ei i-au spus: “Nu cumva ești și tu dintre discipolii lui?” El a negat și a zis: “Nu sunt”. Unul dintre servitorii marelui preot, o rudă a celui căruia Petru i-a tăiat urechea, i-a zis: “Nu te-am văzut eu în grădină împreună cu el?” Dar Petru a negat din nou și îndată a cântat cocoșul. [...continuă...]

 

Autori

pr. Anton Dancă

 

* * *

 

S-a împlinit!

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

În relatarea patimilor din Evanghelia lui Ioan, pe care tocmai am ascultat-o, ultimele cuvinte pe care le-a rostit Isus pe cruce înainte să își plece capul și să își dea duhul sunt: “S-a împlinit!” (Ioan 19,30). În originalul grec, este un singur cuvânt, tetelestai. Ce înseamnă tetelestai, “s-a împlinit”?

Învățații au înțeles mai bine semnificația expresiei cu câțiva ani în urmă, după ce unii arheologi au dezgropat în Țara Sfântă biroul aproape intact al unui vameș, cu toate înregistrărilor taxelor. Erau două teancuri de taxe trecute, și unul dintre ele avea deasupra scris cuvântul tetelestai. Cu alte cuvinte, “plătit în întregime”. Acești oameni nu mai datorau nimic. Așadar, atunci când Isus a spus “S-a împlinit!”, ce s-a împlinit? Datoria pe care o aveam față de Dumnezeu pentru păcatele noastre. A fost plătită în întregime?

Evreii din timpul lui Isus vedeau păcatul ca pe o datorie pe care o avem față de Dumnezeu, o datorie care trebuie cumva plătită. Isus a folosit acest gen de limbaj și a vorbit adesea despre păcat ca o datorie și despre iertare ca o anulare a datoriilor. El a spus parabola slujitorului neiertător căruia stăpânul i-a iertat datoria pe care nu ar fi avut cum să o plătească, dar care atunci când a ieșit afara a insistat să își primească înapoi o datorie mică pe care o avea față de el un alt slujitor. Acesta a fost un mod de a ne învăța că atunci când suntem iertați de Dumnezeu, trebuie la rândul nostru să îl iertăm pe aproapele. El ne-a învățat să ne rugăm “Și ne iartă nouă păcatele noastre precum și noi iertăm greșiților noștri”, care înseamnă pur și simplu “Iartă-ne greșelile așa cum îi iertăm pe cei care greșesc împotriva noastră”. Isus a folosit limbajul comerțului pentru a vorbi despre relația spirituală dintre Dumnezeu și noi și dintre noi și aproapele nostru. Așadar pe cruce El a spus tetelestai, “A fost plătită pe deplin.” Păcatele noastre au fost iertate pe deplin. S-a împlinit.

Cum răspundem noi la acest ultim testament al lui Isus? Să ținem minte, nu este o promisiune: “Păcatele voastre vor fi iertate”, și nu este o frază condițională: “Păcatele tale vor fi iertate dacă…” Cum răspundem noi? Ce facem? Tot ceea ce trebuie să facem este să spunem: “Amin… Așa să ne ajute Dumnezeu”. Tot ceea ce trebuie să facem este să credem că aceste cuvinte ni se aplică nouă personal, indiferent de gravitatea păcatului pe care l-am săvârșit. Datoriile noastre au fost plătite pe deplin și anulate oricât de mult am datora. Tot ceea ce trebuie să facem este să spunem: “Mulțumesc, Isuse”, și să învățăm să îi fim recunoscători lui Isus toată viața. De aceea mergem la biserică în fiecare duminică. Mergem la biserică pentru a celebra Euharistia, care înseamnă “aducere de mulțumire”. De aceea încercăm să fim iubitori și buni cu ceilalți. Dacă Isus a fost atât de iubitor și de bun cu mine, de ce să nu încercăm să îi iubim pe ceilalți, să fim atenți cu ei în lucrurile mici de zi cu zi?

Privind astăzi spre Cruce și contemplându-l pe Isus murind pentru a șterge total datoriile noastre, să îi mulțumim și să îi promitem că viețile noastre vor fi un cântec neîntrerupt de mulțumită pentru El, Cel care și-a dat viața pentru a anula imensa noastră datorie față de Dumnezeu.

 

* * *

 

Să învățăm de la Sf. Paul!

Autor: pr. James Gilhooley
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

În 1950, o rusoaică săruta picioarele lui Cristos. Un soldat comunist a întrebat-o: “Bunică, ai săruta și picioarele marelui lider, tovarășul Stalin?” “Da”, i-a răspuns ea, “dacă moare răstignit pentru mine.”

În urmă cu mai mulți ani, când tocmai fusesem hirotonit, o mamă a venit nervoasă la mine după predica din Vinerea Mare despre răstignire. Mama cu pricina avea doi copii. “Nu vreau ca băiatul și fata mea”, a strigat ea la mine, “să audă despre atâta sânge și violență la vârsta pe care o au!” Era foarte nervoasă. Recunosc că răspunsul pe care i l-am dat nu i-ar face mândri pe profesorii mei de la seminar. Dar această mamă dorea de fapt ca Isus să nu se urce pe Cruce! Mulți ar vrea de fapt să nu mai existe răstignirea lui Cristos, să nu se mai vorbească despre ea.

Să ne amintim însă de Sfântul Paul, de vizita pe care a făcut-o atenienilor. Scena este descrisă pe larg în Fapte 17,16-34. În Atena, Paul a ignorat crucea Mântuitorului. Accentul pus de el a fost pe Înviere. Iar rezultatul? “Și auzind despre învierea morților, unii l-au luat în râs, iar alții i-au zis: Te vom asculta despre aceasta altădată. Astfel Paul a ieșit din mijlocul lor.” A fost o reacție dură, cu care Apostolul Neamurilor nu era obișnuit. Și-a strâns bagajul și a plecat. Nu și-a trecut Atena în lista orașelor prin care să mai revină. Și-a propus să nu mai revină acolo, și așa s-a și întâmplat. Nu a deschis aici o biserică, nici nu a trimis vreo faimoasă epistolă către atenieni.

După Atena, Paul a plecat spre Corint. A fost o călătorie lungă, pe jos. Paul a avut timp să își vindece rănile și să se întrebe ce se întâmplase de lucrurile nu au mers cum sperase. Nu este greu să ni-l imaginăm pe misionarul umilit rugându-se lui Cristos. Cu siguranță i-a cerut să îl ajute să înțeleagă ce greșise, unde era problema în strategia folosită în Areopag. Iar Isus nu l-a dezamăgit. Duhul Sfânt i-a ars predicile folosite în fața atenienilor. Și ajungând în Corint, Paul a luat-o de la capăt, cu o nouă strategie, cu planul B. Despre acesta a dat explicații mai apoi în scrisoarea către biserica fondată în Corint: “Iudeii cer semne, iar elinii caută înțelepciune, însă noi propovăduim pe Cristos cel răstignit… puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu… Căci am judecat să nu știu între voi altceva, decât pe Isus Cristos, și pe Acesta răstignit.”

Predicarea lui Paul în Corint a fost una de succes. Orașul era și mai imoral decât Atena. Dar Paul a produs senzație. Cei pe care i-a convertit nu l-au lăsat să plece din orașul lor timp de optsprezece luni. Când Paul a plecat de acolo, a luat și multe amintiri dragi despre corinteni. Dovada acestor amintiri stă în cele două scrisori pe care le-a adresat acestora. Când Apostolul Neamurilor a întors spatele lui Cristos răstignit, predicarea nu a adus roade. Când însă a predicat cu un crucifix pe amvon, mii de oameni au venit la Cristos.

Mel Gibson ne-a demonstrat cât de fascinați sunt oamenii de Cruce, prin filmul său “Patima lui Cristos”. Oameni care uitaseră unde se află cinematografele s-au înghesuit să vadă filmul. Pentru a face față mulțimilor, cinematografele au rulat filmul și dimineața și noaptea. Peste o sută de milioane de dolari s-au strâns în primele cinci zile de vizionare, pentru un film vorbit în limbi neînțelese: latina și aramaica.

Până și copiii înțeleg puterea crucii. Un copil mi-a spus: “Știu cât de mult ne iubește Dumnezeu. El și-a întins ambele brațe la maxim și ne-a spus: ‘Atât de mult!’ Și apoi a murit.” Un altul mi-a spus: “Isus a construit un pod din două scânduri și trei cuie.”

Ar fi o prostie să nu vorbim despre Isus pe cruce. Trupul lui Cristos, fără sânge, ține de ficțiune, nu de istoria adevărată. Dar nici nu trebuie să îl părăsim pe cruce. Trebuie să luăm o scară, să îl dăm jos, să îl îmbrățișăm. De ce? Apostolul Paul îi dă răspunsul tânărului Timotei în a doua scrisoare (2,11): “Dacă am murit împreună cu El, vom și învia împreună cu El.”

Ce s-ar fi întâmplat dacă Paul s-ar fi întors între intelectualii din Atena și le-ar fi vorbit subliniind Crucea? Din păcate nu vom ști niciodată.

Laureatul premiului Nobel, Czeslaw Milosz, scria că prizonierii politici din închisorile fostei Uniuni Sovietice își făceau cruci din rămurele, iar noaptea se rugau în fața acestora în celulele lor. Ei nu au uitat lecția lui Paul. Nici noi nu trebuie să o uităm.

 

* * *

 

Patima Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Cineva a spus: Dacă cei ce predică azi cuvântul lui Dumnezeu ar înălța fără încetare crucea Domnului Cristos tot mai sus, slujba lor ar fi încununată de tot mai mult succes. Dacă păcătoșii pot să fie în stare să privească în mod serios crucea, dacă vor putea vedea în măsură deplină pe Mântuitorul răstignit, își vor da seama de adâncimea milei lui Dumnezeu și de grozăvia păcatului.

Iob a fost inspirat când a spus: Urechea mea auzise vorbindu-se despre tine; dar acum ochiul meu te-a văzut. De aceea mi-e scârbă de mine (42,5-6). Privind crucea, descoperim pe Dumnezeu și mizeria noastră. Experiența sfântului Paul de la Atena este grăitoare. Venit pentru prima dată aici, filozofilor le-a vorbit ca un filozof, oratorilor le-a declamat cu emfază, înțelepților le-a argumentat cu multă logică etc. Rezultatul? Abia s-au convertit vreo trei persoane. Plecând la Corint, predică mulțimilor de idolatri, adulteri, hoți, criminali etc. numai pe Isus cel răstignit, cu toată smerenia și simplitatea, descriindu-le jurământul de iubire al lui Dumnezeu prin Isus de pe cruce. Rezultatul a fost deosebit, s-a convertit o mulțime de oameni care au format o Biserică locală deosebit de înfloritoare.

Să învățăm să privim crucea!

Deși a fost hotărârea Tatălui ca Isus să se jertfească pentru mântuirea lumii totuși n-a fost planul său ca acei pentru care el a adus acest sacrificiu să săvârșească o astfel de crimă: Iuda să-l vândă, să fie renegat de conducătorii religioși, Pilat să-l dea la moarte în locul lui Baraba etc. Nu din aceste născociri infernale s-a născut mântuirea. Moartea fizică a Fiului Omului nu este un rezultat al răstignirii, ci al faptului că de bunăvoie și-a dat sufletul. În acest act voluntar stă mântuirea; că de ar fi murit silit, nu ne-ar fi mântuit. Dumnezeu Tatăl a permis desfășurarea infernului împotriva Fiului său numai pentru a ne trezi sensibilitatea dreptății, de a ne convinge cât de răi suntem și cât de bun este el. Cei prezenți sub crucea de pe Calvar recunoșteau că Isus a mântuit pe alții și-i cereau să se mântuiască pe sine însuși (cf. Lc 23,25), dar nu știau în ce constă mântuirea, pe când numai cel care suferă o poate cunoaște, de aceea numai un singur glas s-a auzit atunci zicând: Doamne, amintește-ți de mine când vei fi în împărăția ta! (Lc 23,42). Cine i-a descoperit acestui tâlhar că Isus este Domn, că stă de bunăvoie pe cruce și, deși pironit, are totuși putere să mântuiască? Numai crucea operează convertirea în adâncul inimii; ea nu este un argument pentru rațiune, ci o dovadă de iubire pentru inimă, așa cum a recunoscut Mântuitorul: Tatăl mă iubește pentru că îmi dau viața, ca iarăși să o iau. Nimeni nu mi-o ia cu sila, ci eu o dau de la mine. Am putere să o dau și iarăși să o iau (In 10,17) și de aceea, în clipa când și-a dat sufletul, l-a încredințat în mâinile iubitoare ale Tatălui (Lc 23,46).

Autorul Scrisorii către Evrei spune că Isus este acela care în zilele vieții sale pământești, aducând rugăciuni și cereri cu strigăte mari și cu lacrimi către cel care putea să-l scape de la moarte, a fost ascultat pentru evlavia sa (5,7). Autorul amintește cum Isus s-a rugat în grădina Măslinilor să treacă paharul de la dânsul, făcându-se voia Tatălui, și a fost ascultat când de pe cruce a strigat: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mt 27,46). Rugăciunea, lupta epuizantă pentru a dobândi viața veșnică, este unită cu jertfa supremă: prăbușirea într-un fel de disperare datorată simțământului că afară de Dumnezeu în nimeni nu mai putea nădăjdui. Rugăciunea, unită cu jertfa supremă, i-a adus siguranța mântuirii noastre și a exclamat: S-a săvârșit (In 19,30). A primit garanția că a fost ascultat.

O, măcar astăzi de am fi și noi ca tâlharul din dreapta, de am vedea că Omul acesta nu a făcut nici un rău (Lc 23,41). Tribunalul îl condamnase; marele preot îl insultase; Irod îl socotise nebun; mulțimea a strigat împotriva lui; soldații îi cereau să le ghicească; ucenicii săi l-au părăsit etc. numai glasul tâlharului răstoarnă judecata tuturor și declară cu gură de moarte, ca testament, că Isus este nevinovat. Vedem noi, oare, dincolo de cel răstignit, pe Domnul nostru? Moare ca domn dăruind împărăția sa acelora care cred în domnia lui, cum spune sfântul Paul (cf. Rom 10,9; 14,9).

O fetiță a observat că mâinile mamei sale nu sunt atât de frumoase și de fine ca mâinile mamei unei prietene, de aceea, când aceasta venea să o viziteze, se jena când mama le aducea câte o prăjitură cu mâinile ei urâte. Într-o zi a întrebat-o: Mămică, de ce sunt mâinile tale atât de aspre, pătate și urâte? Și mama i-a răspuns: Pe când erai mică și ai început să umbli copăcel, într-o zi ai căzut pe foc și toate hăinuțele tale au luat foc. Am auzit cum țipai și am alergat la tine. În grabă, n-am avut nimic la îndemână ca să sting focul, decât cu mâinile mele. Mi-au ars, s-au pătat atât de urât, dar te-am salvat. Fiica, emoționată până la lacrimi, prinzând mâinile mamei într-ale sale, a exclamat: Mămică, mâinile tale sunt cele mai frumoase din lume! și le-a sărutat cu recunoștință.

Să privim și noi pe Isus răstignit, întrebându-l: Doamne, de ce fața, mâinile, picioarele și întreg trupul tău este atât de urât din cauza rănilor, scuipatului, coroanei de spini? Ne va răspunde: Pe când voi v-ați apropiat prea mult de focul iadului și sufletele au luat foc și erați gata să vă prăbușiți pentru totdeauna în adâncul infernului, eu v-am acoperit cu întreaga mea ființă, ca să sting focul din voi. Am reușit, dar iată cum am rămas! În caz că voi veți înțelege și mă veți spăla cu lacrimile voastre, mă veți vedea altfel, mă veți vedea în strălucirea învierii, mai strălucitor decât m-au văzut cei trei apostoli pe muntele Tabor (Mt 17,2). Amin.

 

* * *

 

Vinerea Sfântă

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Is 52,13-53,12)

Despre Slujitorul suferind ne vorbesc profețiile care introduc și conclud fragmentul (52, 13 – 15; 53, 11s) arătând sfârșitul glorios al pătimirii sale umile care devine izvor de mântuire pentru mulțimi. Despre el ne vorbește comunitatea prin cuvintele profetului (“noi” v. 4), împărtășind neînțelegerea totală în care s-a consumat durerea Servitorului: o neînțelegere care a trecut de la indiferență la dispreț, de la judecată la nedreptatea legitimă (vv. 3 – 4. 8a). Dar el tace.

Nu atrage atenția prin splendoarea aspectului ( semn al binecuvântării divine), nici prin strălucirea doctrinei: “Cunoaște bine ce înseamnă a pătimi”, dar acestea nu sunt lucruri de învățat. Tăcut când este umilit, înjosit, la condamnarea la moarte (v. 7), până la o înmormântare nedemnă (v. 9). Doar atunci când sacrificiul de ispășire e consumat, comunitatea – prin el purificată – înțelege planul de neconceput al lui Dumnezeu. Pedeapsa, ca și suferință purificatoare, presupune o vină; dar aici pentru prima dată se întâmplă în mod evident ceva diferit: misterul suferinței :::. Păcatul este al nostru (ne recunoaștem cu ușurință în acel “noi” din text), dar nu suntem noi cei care suferim, ci Servitorul nevinovat.

Aceasta este voința lui Dumnezeu care se îndeplinește prin în Servitorul său.

E dreptatea divină numită: “milostivire”. Este promisiunea – strălucitoare ca un fulger în Vechiul Testament – luminii și glorificării, după întuneric și umilință.

Lectura a II-a (Evr 4,14-16; 5,1-9)

Fragmentul, de o importanță centrală în scrisoarea către Evrei, ne invită să considerăm valoarea infinită al sacrificiului pe care Cristos îl împlinește ca mare preot, încât el este adevărata victimă, pură și sfântă. Astfel emerge imaginea lui Cristos în toată maiestatea sa. Totuși, aceasta nu-l îndepărtează într-o sferă inaccesibilă. Dimpotrivă, pentru faptul că a împărtășit în totalitate încercările noastre (4, 15), el știe să compătimească slăbiciunea noastră. Ni s-a făcut aproape pentru ca să ne apropiem cu încredere deplină față de Tatăl, Dumnezeul milostivirii și al harului, care ne oferă ajutorul necesar în orice moment greu (4, 16), pentru ca fiecare încercare să devină locul unde strălucește cu măreție înțeleapta sa providență.

Adeziunea suferindă a lui Cristos la planul Tatălui obține în acest fel o ascultare care depășește de infinite ori orizonturile noastre: ascultarea sa filială, care l-a dus până la “a se da pe sine însuși la moarte” (cfr. Is 53, 12), l-a făcut să devină “cauza mântuirii veșnice” pentru toți aceia care ascultă de Cuvântul său (5, 7 – 9), devenind astfel acea descendența fără sfârșit a Servitorului lui Yahvé: noua descendență de fii ai lui Dumnezeu, re-născuți din sângele lui Cristos.

Evanghelia (Ioan 18,1-19,42)

Biserica celebrează pasiunea Domnului cu siguranța că crucea lui Cristos nu este victoria întunericului, ci moartea morții. Această viziune a credinței este subliniată in mod evident în nararea lui Ioan, si unde Cristos este prezentat ca Rege, care cunoaște situația, este stăpân pe ea, și se poate spune că ține sub control toate detaliile. “Ora lui Isus – sosită deja – este descrisă prin fapte ca o oră de suferință și în același timp de glorie: ura lumii îl condamnă pe Isus la moartea pe cruce, dar de la înălțimea crucii Dumnezeu își manifestează iubirea sa fără măsură. În această splendidă revelație, în această dăruire divină consistă gloria.

Nararea pasiunii începe și se termină într-o grădină – evocă Edenul – , pentru a indica că Cristos a luat asupra sa păcatul primului Adam și l-a ispășit astfel încât omul și-a redobândit frumusețea sa originară. Narațiunea nu se oprește asupra suferinței lui Cristos; Ioan face referire la agonia de pe Ghetsemani (18, 11; cfr. 12, 27s), în schimb subliniază în mod insistent identitatea divină a lui Cristos, “Eu sunt” care înspăimântă soldații (18, 5s). În același mod face referire doar la batjocurile și biciuiri, în timp ce pune în evidență – mai ales înaintea lui Pilat și în nararea crucificării – regalitatea lui Cristos. Termenul “rege” este repetat aici de doisprezece ori (relativ la cele 16 ori repetări din întreaga evanghelie). La interogatorii cuvântul lui Cristos, cel acuzat, domină pe cel al acuzatorilor săi. În momentul în care Isus este judeca are loc mai ales judecata.

Când este înălțat pe cruce se împlinește nu o acțiune umană, ci mai ales Scriptura (19, 28. 30) și , deci, se revelează, gloria lui Dumnezeu. Chiar în momentul morții, se naște noul popor ales, încredințat Fecioarei Mame (19, 25 – 28). Din apa și sângele izvorâte din coasta străpunsă, își are origine Biserica, care regenerată prin botez și hrănită cu euharistia, va celebra în timp paștele adevăratului Miel (19, 33; cfr. Es 12, 46), până când și timpul se va împlini (consummatum) în Eternitate (19, 30).

Reflecții

Așa cum Duhul Sfânt îl condusese pe Isus în pustiu la începutul vieții sale publice, la fel îl incită să meargă spre Ierusalim, spre “ora sa”, ora impactului definitiv și al manifestării definitive a iubirii lui Dumnezeu. Este Duhul Sfânt cel care îi dă forță lui Isus de a susține lupta de pe Ghetsemani, de a adera la voința Tatălui și de a merge până la sfârșit, chiar dacă acest lucru cere vărsarea sângelui.

Pe Calvar scena devine aproape pustie: cerul “tăiat” de cele trei cruci și jos – două brațe al unei singuri cruci – stau Maria și Ioan. În înălțimea tăcerii a acestei nespuse suferințe se aude: “Mi-e sete”. Această implorare ne amintește întâlnirea lui Isus cu Samariteanca. “Dă-mi să beau” îi ceruse, și a urmat apoi revelația că setea de Isus era setea credinței samaritencei, setea credinței umanității, dorința de a oferi apa vieții, de a-l sătura pe fiecare om cu harul său. Ora răstignirii și a morții lui Isus corespunde cu ora fecundității în Duh.

Când iubirea lui Isus atinge punctul central prin jertfire, dăruirea sa totală, ca dintr-un izvor adânc izvorăște Biserica, care este noua comunitate de creștini, noul Israel, poporul noii alianțe. Și Maria este acolo, colaboratoare la mântuire, și, împreună cu Ioan care reprezintă toți ucenicii Nazarinenului și întreaga umanitate, constituie nucleul primitiv al Bisericii ce ia naștere.

 

* * *

 

Nu ne-a iubit în glumă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

“Dacă am fost împreună sădiți într-o moarte asemănătoare cu a Lui, la fel vom fi în înviere”. Care este oare moartea asemănătoare cu aceea a lui Cristos, pe care Paul ne-o indică în acest text? Nu aceea exterioară, a trupului, legată de împrejurări atât de extraordinare: biciuirea, răstignirea, încoronarea cu spini, răstignirea, ci aceea interioară, a inimii! Cea dintâi ar putea avea loc o singură dată în viață; a doua poate fi moartea de fiecare zi.

Cristos a murit în suflet, mai înainte să fi murit în trup. A murit atunci când a acceptat să fie strivit de proprii lui dușmani; când le-a permis să îl calce în picioare, așa cum se face cu un dușman căzut la pământ, căruia i se pune un picior pe piept strigându-i-se: “Mai mișcă-te acum dacă poți!…” A murit când a acceptat – poate chiar în aceeași clipă când povestea parabola – să fie bobul de grâu care moare sub brazdă, în pământ, adică tocmai acolo unde nimeni nu observă că mori, și unde nimeni nu cere ajutor pentru tine. Acolo, în adâncul inimii a fost adevărata moarte mântuitoare a lui Isus, pentru că acolo a murit Sieși. Acolo, noul Adam “s-a despuiat pe Sine… făcându-se ascultător până la moarte”.

Putea Dumnezeu Tatăl să poruncească toate aceste lucruri pe care le-au făcut lui Isus dușmanii Săi? Nu. Dumnezeu nu poate porunci păcatul, răul; toate cele îndurate de Isus reprezintă fundamentul misterului nelegiuirii lumii. Isus a ascultat de Tatăl, în sensul că iertându-și dușmanii, El s-a conformat voinței Tatălui, care nu dorește moartea păcătosului, ci să se convertească și să fie viu. Isus a acceptat ca dușmanii Săi care îl duceau să îl răstignească “să trăiască” cu toții, iertându-i: “Tată, iartă-i…”. “Iertați, căci așa veți fi fiii Tatălui vostru care face să cadă ploaia și peste cei drepți și peste cei nedrepți”. Profund mister al milei lui Dumnezeu! În moartea eu-lui se anulează diferența și se actualizează conformare la voința lui Dumnezeu, de aceea se spune despre Isus: “Când era batjocorit nu răspundea cu batjocuri; și când era chinuit nu amenința, ci se supunea Dreptului Judecător”.

O moarte asemănătoare cu aceea a lui Isus înseamnă tocmai aceasta: “Am fost răstignit împreună cu Cristos și trăiesc, dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine”. M-am lăsat despuiat de toate raționamentele mele; eu-l meu a fost călcat în picioare, dar eu nu mă plâng nimănui de necazul meu! Numai acum poate începe Isus să trăiască în mine, acel Cristos care a acceptat El mai întâi soarta în care mă aflu eu acum, care a fost ofensat și umilit așa cum sunt eu, ba chiar mai mult decât mine! Nimeni să nu spună că a cunoscut dragostea lui Dumnezeu turnată în inima lui de Duhul Sfânt atâta vreme cât această dragoste nu i-a servit măcar o singură dată la a-și iubi în felul acesta un dușman.

Să privim mai de-aproape, dacă este posibil, această moarte a sufletului lui Isus, care a precedat-o și a întovărășit-o pe aceea a trupului, ceea ce L-a făcut să exclame: “Trist este sufletul meu până la moarte!” Pe Muntele Calvar s-a consumat o insondabilă dramă pentru noi: Isus a trăit în cel mai înalt grad ceea ce misticii au numit “noaptea întunecoasă” a sufletului. Atracția infinită a dragostei care exista între Tatăl și Fiul preaiubit a fost străpunsă de o repulsie de asemenea infinită, pentru că Dumnezeu urăște la nesfârșit păcatul, iar în ochii săi Isus a devenit “păcat”. Acceptarea totală a lui Isus “Nevinovatul”, “Sfântul”, a fost traversată de un categoric “Nu”, determinându-se un contrast de ură – dragoste care a străpuns sufletul Mântuitorului. Nu există asemănări umane pentru a descrie așa ceva; poate ne-am mai putea gândi la dragostea puternică dintre doi logodnici, care este ruptă de o infidelitate, sau de dispariția unuia dintre cei doi. Atunci când Isus a strigat pe cruce: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce M-ai părăsit?”, a făcut aceasta tocmai pentru că a experimentat dispariția Tatălui; a fost ca și cum Tatăl, după ce a judecat lumea și a osândit-o de păcat, s-a îndepărtat oarecum materialmente de Isus, lăsându-l singur pe cruce. În felul acesta omul ar fi înțeles în cele din urmă ce înseamnă a-L refuza pe Dumnezeu, a păcătui.

Un suflet mistic scrie: “Nespuse au fost durerile lui Cristos, multiple și misterioase. Cea mai mare durere imaginabilă orânduită de înțelepciunea lui Dumnezeu… De fapt Voința lui Dumnezeu a fost izvorul și originea tuturor suferințelor lui Cristos. Cristos a îndurat o suferință cu totul deosebită derivată din acea lumină pe care El o poseda din Dumnezeu! Dumnezeu, lumina inefabilă, luminându-L pe Cristos într-un mod la care noi nici nu ne putem gândi, și unindu-L cu Sine în această veșnică voință a Sa, transformându-l în această lumină divină, îl făcea pe Isus să sufere de o durere ce nu poate fi exprimată în cuvinte…

Cristos a mai îndurat și acea suferință sfâșietoare din cauza compătimirii, întru totul spirituale, ce o nutrea pentru neamul omenesc, pe care-l iubea foarte mult. Cristos îl compătimea pe fiecare om în parte și încerca durerea după măsura păcatelor și a pedepselor, pe care cunoștea sigur că le va merita dacă nu se va pocăi… Îi compătimea pe toți oamenii. Cristos a mai suferit foarte mult și din cauza compătimirii ce o avea pentru Sine însuși, dar mai ales pentru Maica Sa cea Sfântă. Mare a fost atât durerea Mamei cât și a Fiului, însă și aceste dureri își au explicația în planul lui Dumnezeu… Toate aceste dureri devin o singură și mare durere în sufletul lui Cristos, care depășește orice închipuire” (Fericita Angela din Foligno).

Și nouă, celor care medităm astăzi Patima lui Cristos, El ne repetă cuvintele pe care le-a spus într-o zi Fericitei Angela din Foligno: “Nu te-am iubit în glumă!” și “Nu te-am cunoscut de la distanță!” Pentru aceea care a ascultat pentru prima dată cuvintele de mai sus acestea au fost ca o rană dureroasă, deoarece își dădea seama de nimicnicia ei. Și aceasta era o Sfântă! Ce avem noi de spus la toate acestea? Meditarea suferințelor sufletești ale Mântuitorului nostru nu trebuie să ne inspire numai căința și durerea, ci și nădejdea. Nădejde pentru noi și pentru frați; din ea trebui să scoatem cuvintele de mângâiere pe care să le spunem fraților noștri umiliți, exploatați, călcați în picioare, celor care, ca și Cristos, au fost biruiți. Biruiți de tot felul de dușmani, inclusiv de cel care este cel mai îngrozitor dintre toți, adică moartea.

Există o formă a acestei cedări, a acestei înfrângeri a vieții, care este trăită de atâția frați și surori dintre noi, și poate chiar din casa noastră. Aceasta ne îngrozește și ne este teamă chiar să o numim pe adevăratul ei nume, dar pe care o vom numi “Răul cel mai mare”. Un rău împotriva căruia se luptă cu siguranța de a fi deja învinși, chiar mortal. Această boală ne apropie foarte mult de Isus, de acel Isus din Vinerea Mare și Sfântă, și mai ales de acel Isus din Grădina Măslinilor. Celui atins de această maladie nu trebuie să îi ascundem această speranță, pentru că în ea se ascunde atât răscumpărarea cât și biruința Lui. Să primim deci toate leacurile și speranțele pe care ni le oferă știința (care în unele cazuri încep să fie reale și concrete), dar să nu ne lipsim nici de această mare speranță: Isus a învins pentru noi și această moarte teribilă, care constă în așteptarea și în groaza morții sufletului, și acum poate fi lângă acela care-L urmează pe cale. Vom încheia această meditație cu cuvinte cât se poate de simple: “Mulțumesc Isuse pentru că ai suferit pentru noi toate chinurile Calvarului și iartă-ne dacă până în ceasul de față n-am știut să te iubim decât în glumă.”

 

* * *

 

Iubirea învinge ura

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro

În dimineața zilei de Vinerea Mare, Satana s-a trezit cu un rânjet malițios pe față. Astăzi era ziua mult așteptată. Moartea, fiica sa favorită, va împlini curând răzbunarea mult căutată: Cel Drept va muri în chinuri și rușine.

Diavolul era bucuros: totul fusese bine pregătit. Aghiotanții săi semănaseră deja semințele discordiei printre cei puternici ai Sinedriului, înăbușindu-le inimile cu dorința de siguranță: “Este mai bine să moară un singur om pentru popor” (In 18,14). Petru își mânjise deja sufletul trădându-l pe Isus înainte de a cânta cocoșul: “Nu îl cunosc pe omul acesta”. Ceilalți apostoli fugiseră și ei. După răsărit, mulțimea nerecunoscătoare îi smulge lașului Pilat sentința la moarte: “Răstignește-l! Răstignește-l!”

“Oh, dulce răzbunare, se gândea Diavolul, Cel care nu a cunoscut păcatul acum îl va cunoaște, chiar dacă numai prin efectele lui: răutatea oamenilor și, la sfârșit, moartea.”

Pe la ora douăsprezece, întunericul, prevestitor al morții, învăluia Golgota, grămada de gunoi a Ierusalimului. Diavolul ardea de nerăbdare să dea lovitura de grație și să îl învingă pe Dumnezeu cu armele proprii. Arma lui Dumnezeu era Fiul, dar acest Fiu îmbrăcat în carne umană va fi aruncat în derâdere și ucis. Un dar nedorit și străin în fața micilor oferte pe care Seducătorul, Satana, le dădea.

Trei ore interminabile a durat bătălia. Trei ore lungi, Cel nevinovat, Sfințenia însăși, era spânzurat între cer și pământ, încercând să le unească. În timp ce viața se scurgea din el, cu un efort pentru încă o respirație, Isus a zis: “Femeie iată fiul tău”. Și Diavolul a râs cu cinism: “Ca și cum o mamă ar putea să depășească momentul morții premature a unicului copil primind un înlocuitor de ultim moment.”

“S-a sfârșit, într-adevăr s-a sfârșit” s-a gândit regele demonilor, când a auzit ultimul strigăt al lui Isus. Dar înainte de a putea să își deschidă buzele într-un strigăt de bucurie, pământul s-a cutremurat și zidurile locuinței morților clădite de el cu răutate an după an s-au dărâmat. Și sufletele din locuința morților au ieșit toate să își întâmpine Mântuitorul. Isus era învingător.

“Cum e posibil așa ceva?” s-a întrebat cu disperare Cuceritorul cucerit? Cum e posibil ca slăbiciunea să învingă puterea? Binele să supună răul? Și diavolul și-a amintit acel cuvânt pe care el nu îl putea accepta: Iubirea. Răstignitul victorios era Iubirea însăși. Pe cruce Iubirea a învins ura. Dumnezeu în înțelepciunea sa infinită nu a știut să ne facă un dar mai mare decât pe sine însuși.

Și de atunci, iubiți credincioși, din acea Vinere Sfântă și noi putem cuceri moartea, păcatul și slăbiciunea proprie, și putem spune cu Sf. Paul în fiecare zi: “Noi avem această comoară în vase de lut pentru ca puterea imensă să fie de la Dumnezeu și nu de la noi. Suntem apăsați de necazuri din toate părțile, dar nu striviți; suntem în cumpănă dar nu disperați, persecutați dar nu abandonați, doborâți dar nu uciși. Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus ca să se arate și viața lui Isus în trupul nostru” (2Cor 4, 7-10).

Proclamarea patimii lui Isus, așadar, nu a avut ca scop trezirea unor sentimente de milă sterilă în noi și nici a unor sentimente de revoltă ca în cazul lui Clovis, regele francilor, care atunci când a auzit pentru prima dată despre moartea lui Isus a exclamat “Daca aș fi fost acolo cu francii mei, nu l-ar fi răstignit pe Isus”. Citirea evangheliei lui Ioan cu relatarea patimii lui Isus are un singur scop: proclamarea iubirii lui Dumnezeu și acceptarea crucii și a iubirii în viața noastră. Aceasta trebuie să facem în Vinerea Mare.

La sfârșitul secolului al XIX-lea, era la catedrala Notre Dame din Paris un episcop care prin predicile sale atingea inimile necredincioșilor și ale celor indiferenți. Acel episcop ne relatează un fapt. Cu mulți ani înainte de a fi episcop, în fața catedralei venea un tânăr care îi insulta pe credincioși spunându-le că, de fapt, credința e depășită și multe alte ofense. Într-o zi a ieșit la el un preot care încerca să îl calmeze, însă el a început să îl jignească și pe preot. Acesta în cele din urmă i-a zis: “Uite, vino în biserică și spune-i direct lui Dumnezeu aceste lucruri. Să strigi cu toată puterea ‘Cristos a murit pe cruce pentru mine și nu îmi pasă deloc’.”

Tânărul a întrat și a strigat cât a putut de tare “Cristos a murit pe cruce pentru mine și nu îmi pasă deloc.” “Foarte bine, i-a spus preotul. Acum mai strigă o dată.” Și tânărul a strigat iar, de data aceasta cu o oarecare ezitare. Preotul l-a îndemnat: “Aproape ai terminat, strigă pentru ultima dată”. Dar tânărul, privind crucea, nu a mai putut scoate un cuvânt.

Continuă episcopul: “Acel tânăr eram eu.”

Iubiți credincioși, misterul crucii l-a schimbat pe acel tânăr, care a ajuns preot și apoi episcop. În această seară să spunem și noi: Cristos a murit pe cruce pentru mine și mie îmi pasă. Iubirea lui Isus trebuie să îmi schimbe viața. Isus și-a împlinit misiunea: a umplut rezervorul Calvarului cu viața dumnezeiască, dar noi trebuie să deschidem stăvilarele ca să curgă viața divină în noi. Cristos a pus temelia, noi trebuie să construim pe ea. El stă la ușă și bate, noi trebuie să îi deschidem. El a consacrat Euharistia, noi trebuie să ne împărtășim. El ne-a dat iubirea, noi trebuie să o primim.

Vă îndemn ca peste câteva momente când vom venera crucea să facem această rugăciune. “Isuse, tu ai murit pe cruce din iubire pentru mine. Fă ca iubirea ta să îmi schimbe viața pentru a fi mereu cu tine. Amin.”

 

* * *

 

Patima Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Suferințele fizice și sufletești ale lui Isus au fost îngrozitoare. Evangheliștii, fie că n-au reușit, fie că nici n-au încercat să le descrie, le-au tratat cu multă venerație și considerație ca pe un mister divin în toată sfințenia și măreția lor.

În grădina Măslinilor, Isus asudă sânge din cauza prevederii chinurilor care se vor abate asupra lui, denumite paharul pe care i l-a dat Tatăl ca să-l bea. Un condamnat la moarte se mai poate mângâia cu speranța că poate în ultima clipă îi va surâde șansa de a se elibera, dar Isus n-a avut această speranță, din contra, știa precis că va îndura cele mai groaznice chinuri pe lemnul crucii, nu numai cele fizice, ci și cele sufletești, cum este singurătatea absolută, zădărnicia chinurilor pentru cei osândiți, sensul păcatului care constă în depărtarea omului de Tatăl etc. Agonia s-a datorat și faptului că s-a împovărat cu păcatele noastre: Pe cel care n-a cunoscut păcatul, el l-a făcut păcat pentru noi, spune sfântul Paul (2Cor 5,21), adică nu s-a identificat cu păcatul, dar a simțit sensul păcatului, părăsirea totală din partea Tatălui, a iubirii totale, care duce la cea mai groaznică disperare. Așa se explică faptul că de pe cruce strigă cu glas puternic, cu ultimele puteri: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? Dacă la începutul agoniei durerea a fost atât de mare încât a fost nevoie de un ajutor supranatural pentru a-l întări, de un înger (cf. Lc 22,43), ne putem închipui care a fost starea din final?

Apariția lui Iuda, ucenicul pe care l-a ținut și l-a hrănit la pieptul său, ucenicul pe care l-a înzestrat și cu carisma minunilor, i-a produs o durere sufletească nespusă în clipa în care și-a făcut apariția în fruntea călăilor pentru a-l da pe mâna lor, vânzându-l ca pe un lucru de nimic, cu doar treizeci de arginți. Cu câtă durere a exclamat Iuliu Cezar când printre asasinii săi l-a văzut și pe fiul său adoptiv: Și tu, Brutus, fiul meu? Și tu, Iuda, ucenicul meu?

Isus suferă și din pricina sentinței nedrepte și a acuzelor false inventate de Ana și Caiafa, care prin el au primit rațiunea, mintea, inteligența pentru a face bine – prin el toate s-au făcut (In 1,3) – și ei folosesc darul spre a-i face rău, ca de altfel și Pilat, care, deși avea de partea sa adevărul nevinovăției lui Isus, avea legea dreptății și puterea de a-l elibera, ratifică sentința condamnării la moarte, după ce în prealabil îl biciuise pentru a trezi compătimirea fiarelor însetate de sânge.

În fața lui Irod, durerea lui Isus este mută. El spusese: Nu dați cele sfinte câinilor, nici nu aruncați mărgăritarele voastre înaintea porcilor (Mt 7,6). Cuvântul lui Isus este mărgăritarul de mare preț și nu avea rost să fie aruncat unuia care trăia în adulter cu soția fratelui său.

Biciuirea, pălmuirea, scuiparea, încoronarea cu spini, haina roșie de batjocură etc. toate adunate, n-au format o picătură, ci o mare de dureri de nedescris. Fiindcă durerea este întotdeauna proporționată cu iubirea; or, iubirea lui Isus față de omenire a fost infinită; deci și suferințele.

Și acum iată-l mergând desculț pe dermul colțuros, ținut legat cu frânghii, ca un animal dus la înjunghiere, cu grinda crucii legată pe umeri, se împleticește și cade mereu. Simon din Cirene este silit să-l ajute, dar ce poate face omul în fața infinitului?

Ajuns pe Golgota, Isus se prăbușește; călăii îi smulg haina lipită de răni; îl întind pe lemnul crucii și-l pironesc; crucea este ridicată și el atârnă susținut de cuiele care îi ating nervii de la mâini și picioare trimițându-i săgeți de foc în creier, în capul încoronat cu o căciulă de spini care îl silește să-și țină barba fixată în piept, tăindu-i răsuflarea. Ne putem închipui ce sete l-a copleșit? Mai ales că pierduse atâta lichid și sânge… Când Alexandru Macedon își conducea ostașii printr-un pustiu, li s-a terminat apa. Au ajuns la o sursă de apă, dar s-a constatat că este otrăvită. Cine ar fi băut, era sigur de moarte; și totuși chinul provocat de sete i-a determinat pe mulți soldați să bea și să moară, decât să mai îndure chinul setei. După cele peste 120 de lovituri primite la biciuire, este de mirare că a reușit să mai suporte chinul răstignirii. Ajutat de atotputernicia sa divină, putem spune că dumnezeirea s-a făcut părtașă la pătimire, la paharul pe care i l-a dat Tatăl ca să-l bea, ca meritele suferințelor să capete valoarea infinită, necesară mântuirii lumii întregi.

Împreună cu Isus au fost răstigniți doi tâlhari, la dreapta și la stânga, ca să se adeverească profeția care spunea: S-a numărat cu cei fărădelege (Is 53,12).

Cu toate durerile îngrozitoare, iubirea lui Isus este mai tare ca moartea, el se angajează să vorbească, deși acest efort îi va grăbi sfârșitul, el a vorbit de șapte ori. Șapte, reprezintă desăvârșirea. Iubirea și-a dovedit-o în mod desăvârșit, începând cu dușmanii pentru care se roagă: Tată, iartă-i că nu știu ce fac (Lc 23,34); mărește speranța tuturor acelora care se simt vinovați în bunătatea divină a iertării, precum tâlharul din dreapta: Astăzi vei fi cu mine în paradis (Lc 23,43); dă siguranța celor drepți că pot rămâne statornici în bine, prin însăși mama sa: Femeie, iată fiul tău! Fiule, iată mama ta! (In 19,26-27); ca să înțelegem că rugăciunea are valoarea supremă când este unită cu jertfa supremă: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mt 27,46); ca să ne conștientizeze câtă sete a simțit în pătimire pentru sufletele noastre, Isus spune: Mi-e sete (In 19,28); pentru a ne arăta cum să împlinim voința lui Dumnezeu Tatăl până la capăt, pronunță: S-a săvârșit (In 19,30); iar pentru a ne demonstra că iubirea desăvârșită este și va fi mereu biruitoare, că în Dumnezeu își are începutul și în el își are destinația ultimă, a strigat cu glas puternic: Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu (Lc 23,46).

Nu v-am expus aceste chinuri mântuitoare pentru a plânge de mila lui Isus, ci pentru a plânge păcatele noastre care le-au fost cauza. Isus ne spune și nouă ceea ce a spus femeilor din Ierusalim care plângeau de mila lui: Nu mă plângeți pe mine, ci pe voi plângeți-vă și pe copiii voștri (Lc 23,28).

Isus a murit în momentul în care la templu se sacrificau mieii pentru celebrarea Paștelui. Isus este Mielul lui Dumnezeu care se jertfește pentru Paștele nostru: trecerea de la moartea păcatului la viața cea nouă a harului, ca de la viața cea nouă a harului să trecem la viața veșnică, iar prin moartea trupească să ne încredințăm sufletul în mâinile iubitoare ale Tatălui, ca apoi Duhul său să ne ridice din țărâna pământului la strălucirea învierii prin Cristos, pârga învierii noastre.

Când citim patima Domnului, descoperim o realitate care ne întărește. Este vorba, desigur, de suferința și moartea unui om; dar acest om este Fiul lui Dumnezeu și, prin puterea divinității sale, este alături de suferința și moartea noastră, pentru a le transforma într-o jertfă dătătoare de viață prin puterea sa divină (Achile Degeest).

Într-o zi a venit la împăratul roman Iuliu Cezar un veteran și l-a rugat să vină și să-l apere la un proces. Împăratul, surprins de curajul și de dorința fostului său soldat, l-a asigurat că își va trimite un om de încredere care să-l apere. Atunci bătrânul soldat și-a desfăcut haina la piept și, arătându-i o mare cicatrice, i-a spus: Împărate, pe când te aflai în luptă și o săgeată se îndrepta amenințătoare și era gata să te străpungă, omorându-te, eu nu am trimis ca să te apere; te-am apărat cu pieptul meu. Iată semnul! Cezar și-a amintit de salvatorul său și a mers să-l apere la proces, asigurându-i succesul.

Când toate săgețile iadului și ale călăilor s-au abătut asupra noastră ca să ne piardă, Isus și-a pus pentru apărarea noastră nu numai pieptul, ci întreaga ființă. Astăzi, când lumea îi intentează procesul condamnării la uitare, la indiferență, la nepăsare, la răstălmăcirea cuvintelor și faptelor sale minunate, este de datoria noastră să-l apărăm prin viața noastră, asemenea sfântului Paul: Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine (Gal 2,20). Amin.

 

* * *

 

Vinerea Sfântă

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Chiar și cocoșul este un dar al său

“… Și îndată a cântat cocoșul. Și Petru și-a amintit cuvintele spuse de Isus… Și ieșind afară, a plâns amar” (Mt 26, 74-75). Chiar dacă acel cocoș este supărător, insuportabil, jenant. Ba chiar plictisitor. Și, vă rog, să nu fim atât de ipocriți ca să insinuăm că s-a pus la cale conform unor metode anticlericale, că face parte dintr-o conjurație împotriva noastră. Să încercăm să fim serioși, cel puțin în Vinerea Sfântă. Dacă este un complot, acesta este al nostru. Complotul mediocrității noastre, al diplomației noastre, pentru a sugruma Cuvântul lui Cristos.

Pretindem că suntem campioni ai credinței, deși ne sustragem cu regularitate de la exigențele aspre ale evangheliei. Vrem să fim recunoscuți ca modele de fidelitate, deși deschidem toate posibilele (și imposibilele) căi de a fugi din fața întâlnirilor decisive. Acel cocoș insistent ar trebui considerat o specie ocrotită de Biserică. Ar trebui să-i cerem să nu întrerupă cântatul, să denunțe fără milă neîndeplinirile noastre, păcatele, defectele.

Cocoșul, ca o santinelă vigilentă, lansează alarme împotriva alianțelor noastre cu noaptea, ipocrizia, minciuna, afacerile. Și cocoșul care “ne amintește” de prea multele așteptări, de săracul pe care l-am trădat, de martirul pentru cauza dreptății pe care nu-l știm sau nu vrem să-l recunoaștem. Acel cocoș ar trebui să fie mereu în slujbă în Biserică. Pentru a ne deștepta din somn. Pentru a ne face să se aprindă obrajii de roșeață (unica lumină, poate, care ne permite să umblăm în întunericul în care ne-am ascuns). Pentru a ne face să apară în ochi acele lacrimi care, singure, ne permit să regăsim trăsăturile celui Condamnat.

Petre, ajută-ne să salvăm cocoșul, chiar dacă nu se pretează să celebreze triumfuri. Când am pierdut încrederea (și nu numai fața), acel cocoș impertinent ne amintește că, după ce ne-am bătut pieptul, ne este dăruit harul de a putea să ridicăm privirea spre Cel Răstignit. Petre, mă înșel dacă îndrăznesc să bănuiesc că și cocoșul ne-a fost dăruit, lăsat ca moștenire de Învățătorul, și reprezintă un element fundamental pentru păzirea turmei?

 

* * *

 

Vinerea Sfântă

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Liturghia cuvântului de astăzi ne propune o imagine dureroasă a crucii și încearcă să trezească în noi sentimente de penitență și compasiune.

Dacă duminică, cu ocazia intrării triumfale a lui Isus în Ierusalim, creștinii au cântat: Osana! Binecuvântat să fie cel ce vine în numele Domnului!, astăzi ei plâng și suspină căci același Isus moare pe cruce. Suntem în doliu! A murit Domnul nostru care și-a sfârșit viața pe o cruce, nu într-un pat moale; fiind înconjurat de călăi și soldați, nu de persoanele dragi; a murit în urletele și batjocurile evreilor, nu în mângâierile mamei sau ale apostolilor. A murit în chinuri fizice și morale de nedescris.

Dar de ce a murit în astfel de chinuri? Motivul ni-l descoperă profetul Isaia în prima lectură de astăzi, care a prevăzut toată această suferință cu aproximativ 800 de ani înainte de a se întâmpla: “El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste el și prin rănile lui suntem tămăduiți” (53,5).

Toate aceste chinuri și suferințe l-au făcut să fie disprețuit și părăsit de oameni, era ca un bolnav, ca un lepros din fața căruia trebuia să fugi.

În mentalitatea iudaică de atunci, suferința era considerată ca un semn al blestemului divin, era un semn că cel în suferință a greșit în fața lui Dumnezeu. Dar pentru Isaia această suferință a Servitorului lui Iahve este un instrument prețios de ispășire și de justificare proprie și a altora.

Acest servitor supus la o moarte și o îngropare nedemnă, dar din voința lui Dumnezeu, înălțat cu numeroși urmași după el, este instrumentul de care se folosește Dumnezeu pentru îndreptățirea noastră, a celor mulți.

Iată cât de grave sunt păcatele noastre! Dumnezeu în atotputernicia sa, în măreția sa, a găsit de cuviință să aleagă ca mijloc de mântuire suferința. Dar această suferință, de ispășire pentru păcatele noastre, nu o putea face oricine ci numai Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care este Dumnezeu adevărat și om adevărat. În dumnezeirea sa Cristos nu a putut suferi, căci Dumnezeu nu poate fi supus la suferințe, dar a suferit în natura sa umană.

Astfel îl vedem pe Isus și în a doua lectură de astăzi luată din Scrisoarea către Evrei: “el a trecut ca om prin toate încercările, în afară de păcat”. El apare ca unicul și veșnicul preot, ca victima desăvârșită și în același timp mijlocitorul perfect și desăvârșitul nostru Mântuitor.

Devenind om și suferind în omenitatea sa, el a sfințit carnea noastră, a glorificat-o. Ne-a readus la aceeași demnitate pe care Adam o avea înainte de a păcătui. Am redevenit fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai Împărăției Sale.

Evanghelia, prezentându-ne patima și moartea pe cruce a lui Isus, ne prezintă de fapt ceasul supremei suferințe răscumpărătoare. Isus trebuie să fie înălțat pe cruce pentru a salva omenirea. Este de fapt preamărirea sa, pentru că numai prin jertfa sa omenirea este eliberată de păcat, iar dreptatea dumnezeiască este satisfăcută.

Odată ridicată crucea pe Calvar, el, ca o statuie rugătoare, s-a pus între cer și pământ, pentru ca pe de o parte să ascundă omenirea în umbra trupului său din fața mâniei lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, cu brațele sale întinse, să fie ca un paratrăsnet care să capteze fulgerele răzbunării divine.

Așa ne-a iubit Cristos, fără măsură, fără hotar! Știam că în Cristos trebuie să sălășluiască o iubire, dar cine s-a așteptat la atât? Când pruncul Isus ne-a zâmbit la Betleem, când a început să trăiască printre noi, când a început să ne slujească, să ne mângâie, să facă minuni, să ne învețe, am simțit că ne iubește. Dar ca să sufere fără să spună nimic, ca de bună voie să se lase arestat, târât în fața judecătorului Pilat, biciuit, încoronat cu spini, batjocorit, scuipat, răstignit pe cruce, dându-și viața pentru noi, această dragoste, această dăruire n-am bănuit-o.

El este arestat în grădina Ghetsemani, fiind trădat de Iuda, unul din cei doisprezece apostoli. Dar și această arestare dovedește că Isus se oferă voluntar pentru a împlini planul lui Dumnezeu Tatăl. Atunci când Cristos le spune că el este cel pe care-l căutau, ei se dau înapoi și cad cu fața la pământ. În acel moment Cristos nu fuge. El știe că aceasta este poarta cea strâmtă prin care trebuie să treacă pentru a ajunge la Tatăl.

Ajuns în cele din urmă la Pilat, după ce a fost purtat pe la Ana și Caiafa, este supus unui interogatoriu în care Cristos își dezvăluie identitatea sa regală: “Tu o spui: Eu sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume să dau mărturie pentru adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu”.

Pilat pune o întrebare ce dovedește scepticismul: “Ce este adevărul?” Dar nu i-o adresează lui Isus, ci propriei sale conștiințe, ca o reflecție plină de dezamăgire asupra neputinței minții omenești de a cunoaște adevărul.

Dar ce este adevărul? Adevărul este în fața noastră, ca și pentru Pilat. El, adevărul, nu cere decât să se facă cunoscut pentru a ne învăța în ceea ce-l privește. Aceasta este misiunea lui Isus Cristos, să dezvăluie adevărul dumnezeiesc, iar cei ce cred în cuvântul lui se lasă conduși de acest adevăr și devin astfel copii lui Dumnezeu și supușii împărăției sale.

Sperând că mulțimea se va liniști și-l va putea elibera, după ce a poruncit să fie biciuit, Pilat, îl prezintă mulțimii: “Iată omul!” Dar mulțimea este ca o fiară care atunci când vede sânge devine și mai crudă: “Răstignește-l! Răstignește-l!” Datorită presiunii mulțimii și fricii de a nu cădea în dizgrațiile împăratului roman, Pilat l-a dat să fie răstignit.

În drum spre Calvar, Isus poartă crucea sa. Ea este inseparabilă de el. Este o cruce grea, pentru că de ea atârnă păcatele oamenilor din toate timpurile și-l fac pe Isus să cadă la pământ sub greutatea lor. Și iată-l acum pe cruce, urcându-se fără umbră de rezistență. Acum a sosit ora lui Isus. Este ora pe care el a așteptat-o 33 de ani. Este ora care coincide cu preamărirea Fiului Omului. Urcând Calvarul și jertfindu-și viața, el cucerește toată făptura. Regalitatea sa se manifestă pe cruce. De acolo atrage pe toți la sine, după cuvântul său.

Și astăzi Cristos care se jertfește necontenit pe altarele noastre nu încetează să ne cheme la sine. Să îngenunchem la picioarele crucii sale și să-l recunoaștem ca unicul răscumpărător.

Dar jertfa lui Cristos nu valorează nimic pentru noi dacă noi nu sacrificăm împreună cu Cristos propria voință și nu i-o oferim din iubire Tatălui.

Sfântul Grigore cel Mare într-una din predicile sale spunea: “Numai atunci Cristos va fi cu adevărat victimă oferită lui Dumnezeu pentru noi, când noi înșine vom fi victime”.

Cum putem fi noi victime alături de Cristos? Renunțând la noi înșine, luându-ne crucea zilnică și imitându-l în toate pe Isus.

Un om trebuia să facă o călătorie lungă și primejdioasă. În drumul său întâlnește un om de bine ce îi întinde o carte spunându-i: “Poftim, citește această carte și vei afla în ea cum să ajungi la capătul drumului”. Dar ce folos! E întuneric și omul nu poate citi cartea. Și pleacă omul dibuind mai departe. Nu peste mult timp întâlnește un alt om ce-i oferă o lumină spunându-i: “Poftim lumina aceasta, că-i întuneric și nu vezi calea”. Omul se bucură. Dar vine un vânt și stinge lumina. Și el se mâhnește. Iată că întâlnește un om apăsat de o cruce grea pe umerii săi și cu o coroană de spini pe cap. El îi zice cu glas duios: “Călătorule, vino după mine, căci eu am mai făcut odată drumul acesta!… Numai eu singur te pot conduce la sfârșitul călătoriei tale”. Și mergând după această Călăuză omul își sfârșește călătoria cu bine.

În călătoria cea mare a acestei vieți, în drumul nostru spre mântuire, nu ne poate ajuta nici cartea, nici știința omenească, ci numai acela care a mai făcut odată acest drum: numai acela care ne-a deschis acest drum prin crucea de pe Golgota: Isus Cristos. Să avem încredere în această călăuză și să credem cu tărie în cuvintele sale, căci el este calea, adevărul și viața, iar cine îl urmează nu umblă în întuneric.

Astăzi, ducându-ne și noi crucea zilnică, să urmăm exemplul lui Cristos, pentru ca lumea din jurul nostru să înțeleagă că nu este altă cale de mântuire decât drumul lui Cristos.

Este calea care ne duce la Dumnezeu Tatăl, la Dumnezeul cel veșnic, în împărăția sa, pentru a ne bucura din plin de vederea feței sale.

Petru-Bogdan RĂCHITEANU

 

* * *

 

Per aspera ad astra… prin cruce la viață

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Ce este acel “ceva” după care tânjim cu toții? Care este dorul nostru cel mai adânc/profund? Care e dorința noastră cea mai mare? Dacă este să pătrundem prin labirintul dorințelor și dorurilor noastre, care ar cea/cel mai mare? Dacă luăm în calcul persoanele în plină vârstă, nu cele dezamăgite de prea multă suferință și de prea mulți și prea grei ani ce li s-au dat să-i trăiască, cred că nu greșesc că toți, în tinerețe sau în floarea vârstei nu-și doresc decât să trăiască, și nu oricum, ci să simtă că trăiesc pe deplin. Toți și-ar dori să fi găsit izvorul vieții cu adevărat, din care să soarbă la nesfârșit.

Răspunsul pe care noi, creștinii, îl oferim oamenilor pentru această întrebare și acest dor este imaginea și realitatea Răstignitului. Este o Evanghelie, în care persoana centrală moare în chinuri pe cruce. Este pentru toți aceia care au căutat viața în direcția greșită cu siguranță un răspuns fără nici un sens, care nu spune absolut nimic. Prin acest răspuns, omul modern plin de doruri și căutări dintre cele mai ciudat și inedite nu prea primește nici o soluție sau ușurare. Dar dumneavoastră ce vă spune imaginea pe care o avem azi în centrul Evangheliei? Se poate fundamenta și construi un destin, o viață, pornind de la ea?!

Este foarte relevantă pentru noi istorisirea conform căreia odată Dumnezeu sosește într-un sat în care descoperă clădirea unei biserici. El o vizitează scurt, dar nu poate suporta prea mult imaginea tulburătoare a Răstignitului care domina întreaga biserică și, de aceea, repudiază și părăsește biserica. Cărțile sfinte și crucile și se așează mai degrabă cu dragă inimă pe o bancă în soare, alături de mulți alți necreștini.

Exact așa gândește omul modern pentru care crucea și Răstignitul vor avea întotdeauna ceva deranjant, scandalos, care nu se potrivește cu toate preocupările noastre mondene și, mai mult, omul modern gândește că exact așa trebuie să fie și să se comporte și Dumnezeu: plin de viață, departe de orice suferință, trăind în pură și veșnică plăcere. Mai degrabă ne-am duce și noi pe o bancă în soare, decât într-o biserică rece, întunecoasă, în care să așteptăm ca Dumnezeu să ni se arate.

Chiar dorința noastră oarbă de a trăi, chiar propriile noastre căutări disperate după ceea ce să ne poată împlini, chiar acestea ne fac orbi pentru un adevăr cutremurător: singura punte spre cer, singurul drum spre viață, spre împlinire, spre plinătatea vieții este CRUCEA.

Omul care se îndepărtează în mod voit de Dumnezeu, creatorul vieții și singurul care ne susține în viață, caută de fapt “dumnezei” pe placul său și de aceea i se va părea întotdeauna drumul de întoarcere spre adevăratul Dumnezeu foarte dureros. Nu există alt drum spre adevărata bucurie: trebuie să ne eliberăm de strânsoarea falselor realități și bucurii în care s-a scufundat omul modern, chiar dacă ni se pare aceasta prea dureros și parcă împotriva firii, împotriva adevăratei bucurii și adevăratului chef de viață. Războaie, invidii, gelozii, moarte, jafuri, furturi, răpiri… Toate acestea ne compun realitatea în care ne place să trăim și de care ne este atât de greu să ne rupem. De când l-am pierdut pe Dumnezeu din ochi, am îmbrățișat un stil de viață care presupune doar brutalitate, la toate nivelurile, o brutalitate alimentată de mândrie, invidie și toate celelalte lucruri fără sens care au constituit scenariul adevărat al condamnării lui Dumnezeu la moarte, nu numai o dată, în urmă cu 2000 de ani, dar de atunci în fiecare clipă trăită fără el.

Iată inițiativa lui Dumnezeu: el însuși îndură suferința și moartea pentru noi. El ne vrea liberi pentru el. Trebuie însă să o dorim și noi! Este evident că Răstignitul e singurul la care este izvorul vieții. Acesta este adevărul: în Cruce este viața, în Cruce este mântuirea.

Ce reprezintă așadar imaginea Răstignitului? Pentru unii e prilej de scandal, dar pentru noi este imaginea mântuirii. Nu există altă cale spre viață, decât acela pe care a mers însuși Isus Cristos. Pentru noi este mult mai ușor, pentru că este deja bătătorit. Cristos, prin crucea sa, ne-a eliberat drumul.

Cel ce vrea să găsească și să trăiască cu adevărat Paștele, Sărbătoarea învierii și a vieții, nu o poate găsi sărind peste Vinerea Sfântă. Iar cel care în imaginea Celui Răstignit îl vede deja pe Cel Înviat, este cu adevărat liber, eliberat de tot ceea ce l-ar putea îndepărta de adevărata viața, în plinătatea ei.

 

* * *

 

Iată lemnul crucii. Veniți să ne închinăm!

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

După ce am proclamat și retrăit patima Domnului, curând va răsuna pentru fiecare dintre noi acest îndemn: “Veniți să ne închinăm!”. În fața cui să ne închinăm? Cine este cel care ne privește de la înălțimea crucii? De ce ne atrage? De ce ne cheamă?…sau poate nici nu ne atrage și nici nu ne cheamă, pentru că nu-l cunoaștem!

După cum în timpul vieții sale pământești, Isus i-a întrebat pe ucenici “Cine spune lumea că sunt eu?…Dar voi cine spuneți că sunt?” astăzi ne întreabă pe toți cei care-l privim răstignit: cine sunt eu pentru tine? Pe cine recunoști în mine? Un om? Un rege? Un Dumnezeu? Un străin? Pe cine?

A răsunat și mai răsună și astăzi strigătul lui Pilat “Iată Omul!” (In 19,5). Și într-adevăr de la înălțimea crucii suntem priviți de un om. Iată omul! Priviți la cel răstignit, să privim la cel răstignit și să vedem omul. Un om real, care suferă, sângerează, moare! Dar nu e doar un om…este mai mult!

“Pilat l-a întrebat din nou: Așadar, tu ești rege? Isus i-a răspuns: Da, sunt rege!”(In 18,37). De la înălțimea crucii ne privește astăzi și în fiecare zi un om care este rege. Când stăm în fața celui răstignit nu suntem în fața unui simplu om, ci a unui rege și trebuie să fim atenți la atitudinea noastră: în fața unui rege nu te prezinți oricum, nu stai oricum, nu spui orice!

Iar mărturia sutașului din evanghelia pe care am ascultat-o duminica trecută ne atrage atenția că suntem în fața unui om care e mai mult decât un rege, este Dumnezeu: “Acest om era într-adevăr Fiul lui Dumnezeu” (Mc 15,39).

Trebuie să învățăm să-l cunoaștem pe cel care s-a urcat de bunăvoie pe cruce pentru noi! Să-l cunoaștem și să-l recunoaștem ca om, ca rege și ca Dumnezeu! Numai cunoscându-l putem înțelege ceva mai mult din marele mister al pătimirii, morții și învierii sale! Numai apropiindu-ne de el fără teamă, așa cum te apropii de un om ce-ți este egal, nu zădărnicim crucea lui Cristos (cf. 1Cor 1,17); numai apropiindu-ne de el cu respect, așa cum te apropii de un rege, nu zădărnicim crucea și suferințele sale; numai apropiindu-ne de el în adorație, așa cum te apropii de Dumnezeu, nu zădărnicim crucea și primim roadele mântuirii!

Să știi că de la înălțimea crucii te privește un om care te cunoaște așa cum ești, îți dă curaj! Acolo nu se află cineva străin de noi și de ceea ce suntem, ci este un om care a cunoscut mizeria umană, care a experimentat în propriul trup tot ce înseamnă să fii om – în afară de păcat. De pe cruce, spre fiecare dintre noi, în această seară, își întinde brațele un om și ne cheamă să ne ridicăm: “Curaj! Eu am biruit lumea! Curaj! Eu te cunosc! Curaj! Ridică-te, omule!”. Dumnezeu ne vorbește ca de la om la om, așa cum numai cel mai bun prieten ne poate vorbi și ne poate ajuta!

Dar poate că prea adesea spunem: “Dar ce, de un om am eu nevoie?! Nu-s sătul de oamenii care mă înconjoară și mă plictisesc, mă enervează? Și acesta mai e și un om răstignit! Chiar nu am nevoie!”. Atunci să privim puțin mai departe și să vedem în acest om un rege! Da, un rege care atrage și conduce de la înălțimea crucii: “Când voi fi înălțat de la pământ îi voi atrage pe toți la mine” (In 12,32). Pe toți! Acum el este înălțat de la pământ și-i atrage pe toți: de ce te împotrivești? Crezi că vei rezista? Nu te împotrivi unui rege atât de puternic, pentru ca nu cumva să te trezești sclavul altcuiva! Mai bine, vino și domnește împreună cu el! Să ne lăsăm fascinați de tronul său: sfânta Cruce! De la înălțimea crucii lumea se vede mult mai bine și se conduce cel mai bine spre mântuire.

Și totuși pentru mulți nu e convingător nici un om răstignit, nici un rege ce are ca tron crucea. Pot fi aceștia, un om, un rege salvarea noastră din această criză pe care o trăim? Nu o criză economică, ci una spirituală, criză a valorilor și virtuților, criză a speranței și a credinței! Pot? Cu siguranță că da, dar noi nu credem. Vrem mai mult! Și ni se oferă mai mult: acest om și rege este și Dumnezeu, iar “pentru Dumnezeu nimic nu este imposibil” (Lc 1,37). El poate și face totul pentru noi. El este cel care astăzi, aici, acum face toate lucrurile noi (cf. Ap 21,5). Nu face lucruri noi, ci le înnoiește pe cele deja existente! Ne înnoiește, vrea să ne înnoiască pe noi toți? Vrem? Ne lăsăm transformați? Ne apropiem?

Să privim la cel răstignit! Să privim omul care ne cunoaște, regele care ne conduce și Dumnezeul care ne mântuiește! Să ne apropiem! De aici, de la sfânta cruce ne va veni salvarea și numai acceptând-o nu vom zădărnici crucea lui Cristos!

Nu zădărniciți crucea, ci îmbrățișați-o!

pr. Laurențiu Dăncuță