Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Sfânta Treime
Evanghelia:
Apostolul:

Autori

pr. Ion Cârciuleanu
Sf. Ioan Gură de Aur
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Sfânta Treime

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

“În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”.

Aceste cuvinte cu care am început predica, formează una din cele mai mici rugăciuni închinate Sfintei Treimi.

Și noi, când zicem: “În numele Tatălui, ne spune Sfântul Ambrozie, ne însemnăm fruntea spre a arăta că toate gândurile noastre merg la Dumnezeu, izvorul gândirii noastre; când zicem “și al Fiului” ne însemnăm la inimă, arătând că toată inima noastră o dăm Domnului, iar când zicem “și al Sfântului Duh”, ne însemnăm umerii, rădăcina mâinii, spre a arăta că începutul și desfășurarea faptei este spre slava lui Dumnezeu. Încheiem cu cuvântul “Amin”, așa să fie.

Ființa noastră întreagă este închinată Sfintei Treimi.

Însuși unirea celor trei degete de la mâna dreaptă, ca să ne facem semnul Sfintei Cruci, însemnează tot Sfânta Treime. Cu acest semn sfânt și cu rostirea acestor dumnezeiești cuvinte, noi începem toate rugăciunile noastre de fiecare zi. Acestea au fost semnul și puterea creștinismului, din ziua Cincizecimii, de când a luat naștere Biserica. De atunci, orice credincios se însemnează cu acest semn – Sfânta Cruce – și rostește aceste cuvinte, care mărturisesc credința lui în Sfânta Treime de la care primim harurile cele bogate.

Moșii și strămoșii noștri, de când ne-am zămislit ca neam pe aceste locuri frumoase, au cinstit Sfânta Treime cu tot sufletul, s-au închinat ei și au adorat-o. Credința noastră în Sfânta Treime a fost totdeauna puterea mântuirii noastre.

În numele Sfintei Treimi noi săvârșim și taina Sfântului Botez, în numele ei primim “toată darea cea bună și tot darul desăvârșit”.

În numele ei creștem duhovnicește, ne sfințim prin har și moștenim viața veșnică.

Cu rugăciunea amintită, deși nu spunem decât trei nume: Tatăl, Atotcreator, Fiul Mântuitorul nostru și Sfântul Duh, sfințitorul nostru, nume care alcătuiesc Sfânta Treime – temelia credinței noastre, spunem totul, mărturisim întreaga noastră credință. Deși fiecare nume sau persoană este Dumnezeu adevărat, totuși nu sunt trei Dumnezei, ci un singur Dumnezu în trei persoane. “Unul după Ființă și întreit după persoane”.

În numele Sfintei Treimi se săvârșește dumnezeiasca Liturghie, care începe cu cuvintele: “Binecuvântată este Împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh” și se săvârșește cu slujba Învierii Domnului: “Slavă Sfintei și celei de o ființă și nedespărțitei Treimi”, așa cum rostește preotul în fiecare zi, din noaptea Învierii până la Înălțarea Domnului. Pentru slăvirea Sfintei Treimi s-au compus cântări, Doxologii mari și mici, slujbe de noapte, cum sunt Miezonoptica de duminică și Slujba privegherii sau Acatistul Sfintei Treimi.

Astăzi, când Biserica Ortodoxă serbează praznicul Sfintei Treimi, este bine să lămurim pe cât ne este cu putință, înțelesul ei cel adânc.

Învățătura despre Sfânta Treime este o învățătură de bază a Bisericii. Este cea mai mare și mai adâncă învățătură a ei. Și noi creștinii credem în această învățătură și mărturisim că este un singur Dumnezeu, Unul în ființă și întreit în fețe sau persoane: Tatăl, Fiul, și Sfântul Duh. Această învățătură nu o are nici o altă religie decât creștinismul. Ea ne-a fost dată prin descoperire de Dumnezeu din milostivirea și din bunătatea Sa pentru noi.

Altfel, nu L-am fi cunoscut. Căci Mântuitorul zice: “Nimeni nu-L cunoaște pe Tatăl decât numai Fiul și cel căruia va voi Fiul să-i descopere” (Matei 11, 27). Iar o cântare la Utrenie spune: “Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă”. Într-adevăr, Mântuitorul S-a arătat pe pământ, S-a arătat între oameni, la Întruparea Sa.

Dogma Sfintei Treimi, Învățătura fundamentală a Bisericii, fiind o taină adâncă și necuprinsă, Sfinții Părinți ai Bisericii au căutat să o lămurească în diferite feluri prin analogii și asemănări.

Unii au căutat să explice Taina Sfintei Treimi prin corelația dintre cele trei funcțiuni ale sufletului nostru: gândire, voință și simțire, și care formează o unitate.

Un mare scriitor bisericesc, Fericitul Augustin († 430), asemăna Sânta Treime cu apa care are și izvor, și pârâu și apa propriu-zisă. Sfântul Atanasie cel Mare aseamănă Sfânta Treime cu Soarele. El spune: “Că precum soarele este cu trei fețe, așa și Dumnezeu este în trei ipostasuri. Căci, chip al Tatălui este discul; Chip al Fiului este raza și Chip al Sfântului Duh este lumina soarelui. La soare este disc, rază și lumină, dar nu zicem că sunt trei luminători, ci un singur soare. Asemenea și la Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt un singur Dumnezeu. La soare, continuă același Sfânt Părinte, este nedespărțit discul de rază și lumină. Așa este și în dumnezeiasca treime, nu se despart persoanele, ipostasele unele de altele. Discul soarelui, spune Sfântul Atanasie, naște și unește raza și dă lumină, așa și Dumnezeu-Tatăl naște pe Fiul și purcede pe Sfântul Duh. Raza soarelui se coboară pe pământ, dar nu se desparte de soare, nici din cer nu lipsește, nici de pe pământ și este și în discul soarelui. Așa și Fiul nu se desparte de Tatăl și de Sfântul Duh”.

Sfântul Spiridon al Trimitundei, făcătorul de minuni, pentru a arăta unitatea Sfintei Treimi și egalitatea celor trei persoane, împotriva rătăcirii ariene, la Sinodul I Ecumenic, s-a folosit de o cărămidă care, deși reprezenta o unitate, privind-o, a arătat că în această unitate exită trei elemente: lutul, care a rămas în mâna Sfântului, apa care a căzut pe pământ și focul care s-a ridicat la cer.

Aceasta a fost o minune spre a arăta unitatea în Sfânta Treime, a celor trei persoane dumnezeiești.

Taina Sfintei Treimi, cum am spus, fiind de nepătruns cu mintea, oricâte asemănări s-au făcut de către Sfinții Părinți, nu se poate pătrunde și înțelege, doar atât cât ne-a fost de folos.

Dumnezeu ne-a descoperit, și câte știm despre ea ne este de ajuns ca să ne mântuim.

În cunoașterea și înțelegerea Tainei Sfintei Treimi este nevoie mai ales de puterea credinței și a iubirii. Noi credem cu tot sufletul în Sfânta Treime, o mărturisim fiecare la primirea Sfântului Botez, cât și în toată viața noastră și o iubim, “și cine se leapădă de această credință și de mărturisirea ei, încetează de a mai fi creștin” (Irineu Mihălcescu).

Sfinții nu s-au folosit atât de luminile minții, ca să înțeleagă taina Sfintei Treimi pe care n-o pot înțelege, nici îngerii, cât mai ales s-au rugat cu credință și dragoste să se învrednicească de harurile ei cele bogate. Așa să ne rugăm și noi, în fiecare clipă și mai ales în această mare zi a sărbătoririi Sfintei Treimi, ca Dumnezeu Cel în treime lăudat să ne asculte și să ne transforme inimile noastre în altare de rugăciuni și lucrare de fapte bune.

Sfințenia nu constă în idei goale, ci în îndeplinirea binelui, în schimbarea noastră lăuntrică într-un om nou, după chipul lui Hristos, într-un samarinean milostiv, care și-a jertfit totul pentru ajutorul celui în suferință. Toate aceste transformări sunt, desigur, lucrări ale Sfintei Treimi.

În Vechiul Testament avem multe preînchipuiri ale Sfintei Treimi. Astfel, chiar în primul capitol al Genezei se vorbește de Sfânta Treime: “Să facem om după chipul și asemănarea Noastră”, zice Dumnezeu (Facere 1, 26). Omul a fost creat dintru început după chipul Sfintei Treimi.

Origen, mare învățat și scriitor creștin, ne arată că Dumnezeu, când a creat pe om, nu S-a sfătuit cu îngerii, ci cu Sine Însuși, deci este vorba de un sfat între persoanele Sfintei Treimi. Tot o preînchipuire a Sfintei Treimi este și arătarea celor trei îngeri patriarhului Avraam, la stejarul lui Mamvri (Facere 1, 2). Sfânta treime e prefigurată în Vechiul Testament și de sfeșnicul cu trei brațe și de cântarea serafimilor: “Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Savaot” (Isaia 6, 3), imn întreit pe care îl cântăm și noi, la fiecare Sfântă Liturghie.

În Vechiul Testament găsim chiar redat și numele persoanelor Sfintei Treimi: nume de Tată, de Fiu și de Sfântul Duh. Astfel în cuvintele pe care psalmistul le pune în gura Fiului se spune: “Zis-a Domnul către Mine: Fiul Meu ești Tu, Eu astăzi Te-am născut” (Psalmul 2, 7). La Facere 1, 2 se arată că “Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor”, iar Psalmistul se roagă zicând: “Duhul Tău cel Sfânt nu-L lua de la mine” (Psalmul 20, 12).

În Noul Testament, Sfânta Treime s-a arătat și mai lămurit.

Cea dintâi descoperire o face îngerul Gavriil Sfintei Fecioare Maria, la Buna-Vestire. El i-a zis: “Duhul Sfânt Se va pogorâ peste tine și puterea celui Preaînalt te va umbri, iar Fiul ce Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema” (Luca 1, 35).

La Botezul Domnului, Fiul se botează, tatăl îl mărturisește zicând: “Acesta este Fiul meu cel iubit întru care am binevoit, pe Acesta să-L ascultați”, iar Duhul Sfânt se coboară în chip de porumbel. Sfânta Treime se arată și la Schimbarea la Față a Domnului Iisus Hristos.

Sfânta Biserică ne învață că toate lucrările mari de sfințire și de îndumnezeire s-au făcut de Sfânta Treime și în numele ei. În numele Sfintei Treimi s-a făcut evanghelizarea în lume: “Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” zice Mântuitorul Sfinților Apostoli (Matei 28, 19).

În puterea Sfintei Treimi s-a înființat Biserica și s-a dat harul vindecărilor și al vorbirii în limbi. În numele Sfintei Treimi dobândim mântuirea și sfințirea noastră.

Pe plan lărgit, unitatea Sfintei Treimi a creat punți de legătură între confesiunile creștine, pentru că toate aceste confesiuni cred în Sfânta treime. Pe temeiul acestei credințe se încearcă, în cadrul mișcărilor ecumenice, să se apropie toate Bisericile creștine, să fie iarăși un trup tainic al lui Hristos, o singură Biserică a Lui.

Pentru noi, creștinii, unitatea Sfintei Treimi se vădește (se arată) în opera Ziditorului, în fiecare fir de nisip sau iarbă, în tot ce este creat. Ea se vădește și în conducerea lumii, în Sfânta Providență. Iată deci că unitatea Sfintei Treimi conduce toate formele de varietate în unitate deplină.

Praznicul de astăzi, Sfânta Treime, răspândește raza de lumină în sufletul fiecărui credincios și îl cheamă la depășiri de sine, în lucrări morale, spirituale și materiale, la locul său de muncă.

În Sfânta Treime știm că sălășluiește pacea, dragostea și unitatea; la fel trebuie să sălășluiască și în viața noastră de fiecare clipă, în familia noastră și în sufletul nostru. Trebuie să știm că faptele noastre cele bune sunt ca niște trepte pe care ne ridicăm și ne apropiem de izvorul cel nesecat al tuturor harurilor Sfintei Treimi.

Nu atât să dogmatizăm despre Sfânta Treime, ci mai ales să facem faptele plăcute Sfintei Treimi: “Nu vorbele mari fac pe sfinți și drepți, ci viața cea plină de fapte bune, creștinești, de smerenie, de dragoste și credință puternică” (Pr. V. Aștileanu).

Noi ne închinăm în numele Sfintei Treimi, fiindcă suntem închinați chiar de la primirea Sfântului Botez, care este mărturisirea unității de credință și pe care se cade să o păstrăm neștirbită și nepătată. Și nu este o fericire mai mare pentru vredniciile noastre decât aceea de a ști că vom putea sta curați în fața tronului Sfintei Treimi. Iar bucuria pe care ne-o dă sărbătoarea de azi, cântările bisericești, atât de frumoase, dumnezeiasca Liturghie, sunt doar imaginea bucuriei desăvârșite pe care o vom trăi în cer în fața tronului Sfintei Treimi.

Să păstrăm această bucurie în sufletele noastre și mereu să căutăm să ne întâlnim cu credință și dragoste în Biserica lui Hristos, dobândind această bucurie, din harurile Sfintei și Celei de o ființă Treimi, așa cum au dobândit sfinții care și-au păstrat unitatea de credință, așa cum au dobândit și strămoșii noștri.

Să ne rugăm astăzi, în ziua de prăznuire a Sfintei Treimi și să zicem: “Prea Sfântă Treime miluiește-ne pe noi; Doamne curățește păcatele nostre; Stăpâne iartă fărădelegile noastre, Sfinte cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău”. Amin.

Text preluat de pe AMDM.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

 

* * *

 

Cuvânt la Sfânta Treime

Autor: Sf. Ioan Gură de Aur
Copyright: IoanGuraDeAur.ro

“Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10, 30)

Egalitatea Fiului cu Tatăl

Noi întrebăm astăzi de este Fiul de aceeași putere și slavă ca și Tatăl și de aceeași ființă cu Dânsul. Totuși, noi practic nu întrebăm, ci prin harul lui Hristos am și aflat ceea ce căutăm, și ținem aceasta tare, și voim acum a o dovedi și potrivnicilor.

Dar eu mă rușinez când trebuie să vorbesc despre aceasta; căci, în adevăr, nu este oare de râs a voi să dovedești un lucru așa de clar? Nu este, oare, lucru nebunesc a întreba de este Fiul de aceeași ființă cu Tatăl? Căci noi trebuie numai să privim natura, spre a dobândi răspunsul. Atât cei născuți, cât și născătorii, cu toții sunt de aceeași ființă, atât la oameni, cât și la dobitoace și la plante. Voiești tu, oare, numai la Dumnezeu a face o deosebire de la această lege obștească? Totuși, ca să nu se pară că egalitatea ființei Fiului cu a Tatălui voiesc a o dovedi numai din cele pământești, de aceea o vom întemeia acum și cu dovezi din Biblie.

Și nu noi, ci necredincioșii, care se împotrivesc unui lucru așa de dovedit și adevărului, merită a fi de râs. Ei spun împotrivă: “Ce este oare așa de dovedit? Dacă Hristos, pentru că S-a numit Fiu al lui Dumnezeu, trebuie să fie de aceeași ființă cu Dumnezeu, atunci și noi trebuie să fim de aceeași ființă cu Dumnezeu, căci și noi ne numim fii ai lui Dumnezeu de către psalmistul, Când zice: «Dumnezei sunteți și toți fii ai Celui Preaînalt»”(Psalmul 81, 6).

O, nebunie și cutezare! Când noi vorbim despre slava Celui Unuia-Născut, ei voiesc a-L pogorî la propria lor înjosire și zic: “Încă și noi ne numim fii ai lui Dumnezeu”.

Dar noi suntem departe de a fi de aceeași ființă cu Dumnezeu. Tu ești numit numai fiu, dar nu Unul-Născutt, precum se numește El. Tu nu te odihnești în sânul Tatălui, nu ești strălucirea slavei Lui, nici chipul ființei Lui (Evrei 1, 3).

Dacă aceasta nu te convinge, ia aminte ce zice Însuși Isus Hristos, spre a arăta că ființa Sa întru nimic nu se deosebește de a Tatălui Său: “Cel ce M-a văzut pe Mine, L-a văzut pe Tatăl” (Ioan 14, 9). Spre a arăta egalitatea puterii, El zice: “Eu și Tatăl una suntem”, și: “Precum Tatăl scoală pe cei morți și le dă viață, tot așa și Fiul dă viață celor ce voiește” (Ioan 5, 21). Când voiește a însemna egalitatea cinstirii, El zice: “Ca toți să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatăl” (Ioan 5, 23). Și aceeași putere minunată o rostește prin cuvintele: “Tatăl Meu până acum lucrează; și Eu lucrez” (Ioan 5, 17). Dar necredincioșii nu socotesc aceste lămurite graiuri ale lui Hristos, ci iau vorba Fiului într-un înțeles subiectiv, zicând că și oamenii se numesc fii ai lui Dumnezeu, și pogoară pe Hristos la propria lor înjosire.

Dacă tu din graiurile psalmistului: “Dumnezei sunteți și fii ai Celui Preaînalt”, nu crezi că Hristos este Fiu al lui Dumnezeu altfel decât tine, pentru ce nu spui că și tu ești asemenea cu Dumnezeu, căci psalmistul zice “Dumnezei sunteți”?

Dar tu răspunzi: “Totuși, Hristos, adeseori, a spus că El este mai mic decât Tatăl, a rugat pe Tatăl pentru ceva. Dacă El este de aceeași ființă cu Dânsul și de aceeași stăpânire și putere, pentru ce roagă pe Tatăl?”.

În adevăr, locurile aduse: “Precum Tatăl scoală morții și-i înviază, așa și Fiul pe care vrea îi înviază” și celelalte graiuri pe care le-ați auzit se par a fi în împotrivire cu faptul că El roagă pe Tatăl; însă când eu voi spune pricina acestei rugăciuni, vi se va ridica toată îndoiala.

Deci, care sunt temeiurile pentru care Hristos însuși a rostit despre Sine cu înjosire și, de asemenea, Apostolii au grăit despre El cu înjosire? Cea dintâi și de căpetenie pricină este că ei voiau a convinge atât pe cei ce trăiau atunci, cât și pe oamenii cei mai de pe urmă, că El cu adevărat S-a făcut om, și că ei aveau înaintea lor nu numai umbră și chip, ci adevărul naturii omenești.

Deși Hristos a grăit multe despre Sine cu înjosire, și, de asemenea, Apostolii despre Dânsul, totuși satana a răzvrătit pe unii nenorociți a tăgădui adevărata întrupare și a afirma că El n-a luat trup cu adevărat. Ce s-ar fi întâmplat și cât s-ar fi lățit această religie, dacă Hristos n-ar fi zis acelea despre Sine?

A doua pricină este slăbiciunea ascultătorilor, pentru că cei ce dintru început L-au văzut și L-au auzit nu puteau pricepe învățăturile cele mai înalte. Și aceasta nu este numai o presupunere a mea, ci o pot dovedi din Scriptură.

Când El zicea despre Sine ceva mare și înalt, ceva ce era vrednic de slava Sa, ba încă atunci când El declara despre Sine numai ceva mai presus de om, ei se tulburau și se scandalizau. Dar când El grăia ceva despre Sine cu înjosire și lucruri omenești obișnuite, ei se linișteau și primeau cuvântul Lui.

Vedem aceasta cu deosebire în Evanghelia lui Ioan. Când El a zis: “Avraam, părintele vostru, a fost bucuros să vadă ziua Mea și a văzut-o și s-a bucurat”, atunci ei s-au împotrivit: “Tu încă nu ai cincizeci de ani și l-ai văzut pe Avraam?” (Ioan 8, 56-57).

Vezi? Ei îl socoteau un simplu om. Dar El ce a făcut? “Isus le-a zis: Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam. Și ei au luat pietre ca să arunce asupra Lui” (Ioan 8, 58-59). Și când El vorbea mai cu de-amănuntul despre Taina Împărtășirii și le-a zis: “Iar pâinea pe care Eu voi da pentru viața lumii este Trupul Meu” (Ioan 6, 51), atunci ei au răspuns: “Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?” (Ioan 6, 60). “Și de atunci mulți dintre ucenicii Săi s-au dus de la Dânsul și nu au mai venit la El” (Ioan 6, 66).

Spune-mi, deci, ce trebuia să facă Domnul? Trebuia, oare, să se țină de graiuri înalte și prin aceasta să se depărteze de la oamenii Săi și să alunge poporul de la propovăduirea Sa? Dragostea lui Dumnezeu către oameni nu a îngăduit aceasta. Când El, altădată, a zis: “De va păzi cineva cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac”, ei I-au răspuns: “Acum am cunoscut că ai diavol. Avraam a murit, de asemenea și proorocii; și Tu zici: Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va gusta moartea în veac” (Ioan 8, 51-52). Și trebuie, oare, să ne mirăm că mulțimea gândea așa, când și cei mai mari ai poporului erau de aceeași părere? Nicodim era unul dintre cei mai mari și foarte aplecat către Domnul, și totuși s-a scandalizat de cuvintele lui Hristos: “Cine nu se naște a doua oară din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu” (Ioan 3, 4), și, de asemenea, cugeta omenește, întrebând: “Cum poate omul să se nască, fiind bătrân?” (Ioan 3, 4). Și ce a făcut Hristos? El i-a răspuns: “Dacă am spus cele pământești și nu credeți, cum veți crede de vă voi spune cele cerești?” (Ioan 3, 12).

Prin aceasta, Mântuitorul arată pricina pentru care nu vorbește totdeauna despre nașterea Sa cea înaltă și veșnică. De asemenea, tot în timpul vieții Sale, când a făcut mii de minuni și a dovedit puterea Sa, preotul cel mare s-a scandalizat de cuvintele: ” Veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta puterii și… venind pe nori” (Matei 26, 64), și și-a rupt hainele sale. Nu este de mirare dacă Hristos, către asemenea oameni, care se târau pe pământ, vorbea despre Sine numai cu înjosire.

Acestea ar fi fost de-ajuns spre a lămuri pentru ce Hristos a vorbit despre Sine cu înjosire. Dar eu voiesc să dovedesc aceasta și dimpotrivă.

Pe când ei se scandalizau și se îndepărtau, pentru că Hristos vorbise despre Sine lucruri înalte, dimpotrivă, când El grăia despre Sine ceva înjositor și mic, îi vedeți alergând la El și primind învățătura Lui. Cei care mai înainte îl părăsiseră, iarăși au venit când El a zis: “Eu de la Mine însumi nu fac nimic, ci precum M-a învățat Tatăl, așa grăiesc” (Ioan 8, 28). Și Evanghelistul arată că pentru aceste cuvinte de înjosire ei au crezut în El, când zice: “Acestea grăind El, mulți au crezut în El” (Ioan 8, 30).

La fel s-a întâmplat și în alte cazuri, și de aceea Domnul grăia despre Sine când omenește, când mai presus de om, adică despre cele care se cuvin numai lui Dumnezeu și se potrivesc cu obârșia Lui cea înaltă. Aceea o face El ținând seama de slăbiciunea ascultătorilor, iar aceasta îngrijindu-Se de adevărul dogmei. El nu scapă din vedere pe aceasta din urmă, pentru ca nu cumva printr-o necontenită pogorâre, să se formeze la generațiile viitoare o socotință rătăcită despre vrednicia Sa. Deși El prevedea că ei se vor scandaliza prin aceasta și se vor abate, totuși a vorbit despre Sine înalt, spre a arăta că El numai cu pogorământ a vorbit uneori despre Sine cu înjosire și omenește. Așadar, când îl auzi vorbind despre Sine cu înjosire, să nu gândești că El voiește a arăta înjosirea ființei Sale, ci că El S-a smerit numai pentru slăbiciunea și socotința ascultătorilor Săi.

Nu numai pentru că El a luat trup omenesc (întâia pricină), și nu numai pentru slăbiciunea ascultătorilor Săi (a doua pricină), ci și pentru ca să îndemne pe ucenicii Săi la smerenie, pentru aceasta a vorbit Hristos despre Sine cu smerenie și a lucrat cu smerenie. Cine voiește să învețe pe alții smerenia, trebuie să facă aceasta cu cuvântul și cu fapta: “Învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima” (Matei 11, 29), și iarăși: “Fiul Omului n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El” (Matei 20, 28).

Deci El, Care ne-a învățat să fim smeriți și să nu căutăm locurile cele dintâi, ci să suferim a fi numărați între cei mai mici, El, Care cu cuvântul și cu fapta ne îndemna la aceasta, negreșit avea un motiv important pentru a vorbi despre Sine cu înjosire.

Se mai poate aduce încă și a patra pricină, nu mai mică decât cea dinainte. Care? El a voit să ne ferească nu cumva, pentru apropierea cea mare și negrăită în care stau cele Trei Fețe una către alta, să ajungem la socotința că în Dumnezeire ar fi numai o față. Într-adevăr, Sabelie și alții învățaseră una ca aceasta printr-o nedreaptă înțelegere a cuvintelor: “Eu și Tatăl una suntem”, și: “Cine Mă vede pe Mine vede pe Tatăl”. Hristos a vrut încă să ne ferească să nu socotim că El este fața cea întâi și cea nenăscută a Treimii, sau mai mare decât Tatăl. De această rătăcire se pare că și Pavel s-a temut, de aceea la cuvintele: “Toate sunt supuse Lui” (Fiului), îndată a adăugat: “afară de Cel (Tatăl) Care I-a supus Lui toate” (I Corinteni 15, 27). Pavel, negreșit, n-ar fi adăugat acestea dacă nu s-ar fi temut că putea să se ivească o asemenea socotință diavolească.

A cincea pricină se arată în faptul că Hristos, adeseori, spre a îmblânzi neprimirea iudeilor, a părăsit graiurile cele înalte și a ținut seama de gândurile cele bănuitoare ale celor către care vorbea. De pildă, când a zis: “Dacă mărturisesc Eu despre Mine Însumi, mărturia Mea nu este adevărată” (Ioan 5, 31), El a zis aceasta spre a birui bănuiala lor, și nicidecum nu voia să însemne că mărturia Lui n-ar fi adevărată, ci, mai vârtos, El voia numai a zice: “Precum socotiți și bănuiți voi când nu primiți cele spuse de Mine despre Mine Însumi”.

Noi am putea încă să aducem multe pricini, pentru ce Hristos a vorbit despre Sine cu înjosire, și încă multe motive pentru care El a făcut aceasta, dar dă acum și tu o pricină la graiurile cele înalte cu care El a rostit despre Sine. Nu este nici un alt temei decât acela că El, prin aceasta, a voit să arate adevărata Sa înălțime. Cine într-adevăr este înalt, poate să grăiască despre Sine și lucruri mici, fără ca să fie neadevăr, ba mai ales, acesta este semnul smereniei. Iar dacă cineva care este înjosit spune despre Sine lucruri înalte, aceea este o pretenție nedreaptă, vrednică de osândit.

Deci, dacă Fiul lui Dumnezeu ar fi mai mic, nu ar fi putut alege graiuri în care El să Se facă asemenea cu Tatăl, căci aceasta ar fi fost o pretenție nedreaptă. Dacă El, deși este asemenea cu Tatăl, grăiește despre Sine uneori cu înjosire, aceasta nu este de osândit, ci vrednică de mirare.

Spre a face cele zise încă mai lămurit, să cercetăm mai de aproape pricina adusă mai înainte, cum că El pentru firea Sa cea omenească a grăit despre Sine cu înjosire și să ne întoarcem luarea-aminte la rugăciunea pe care El a adresat-o Tatălui.

Luați bine seama, căci eu trebuie să încep aceasta mai dinainte, în acea sfântă noapte, întru care Isus a fost vândut, a fost și Cina cea de Taină. Eu o numesc noapte sfântă, căci mântuirea cea nesfârșită a lumii s-a săvârșit prin patima lui Hristos, care acum a început. Atunci a zis Isus către cei doisprezece: “Unul dintre voi Mă va vinde” (Matei 26, 21). Și când Iuda a întrebat: “Eu sunt?”, El i-a spus: “Tu ai zis”. Și după ce Iuda s-a dus, Domnul a zis: ” Voi toți vă veți sminti întru Mine” (Matei 26, 31); iar când Petru grăia împotrivă, El a adăugat: “Adevăr zic ție, în noaptea aceasta, înainte de a cânta cocoșul, de trei ori te vei lepăda de Mine” (Matei 26, 34).

Așadar, El a prevăzut pe vânzător și fuga tuturor și moartea Sa, adăugând: “Bate-voi păstorul și se vor risipi oile” (Matei 26, 31). El a spus înainte cine se va lepăda de Dânsul, și când, și de câte ori, toate, desăvârșit, întocmai. Apoi, după ce a dat dovadă îndeajuns despre prevederea Sa, a ieșit în grădina Ghetsimani și S-a rugat.

Potrivnicii noștri afirmă că aceasta este o rugăciune a firii Lui dumnezeiești, dar noi o prescriem firii omenești. Judecați singuri! Mai întâi de toate, nu este lucrul lui Dumnezeu ca El să se roage, ci ca El să fie rugat. Dar și cuvintele rugăciunii dovedesc că ea se potrivește tocmai firii Sale omenești. El zice: “Părinte, de este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta! Însă nu precum voiesc Eu, ci precum Tu voiești” (Matei 26, 39). Eu întreb: Cum putea să Se îndoiască, de este aceasta cu putință sau nu, El, care cu puțin mai înainte spusese: “Unul dintre voi are să mă vândă”; El, care spusese: “Bate-voi păstorul și se vor risipi oile”, și: “Voi toți vă veți sminti întru Mine”! El, care zicea lui Petru: “Tu te vei lepăda de Mine de trei ori”. Acesta nu putea să știe acelea? Cine ar putea afirma acestea?

Aceasta o știuseră încă cu sute de ani mai înainte robii Săi, oamenii, proorocii. Astfel, David zice: “Străpuns-au mâinile Mele și picioarele Mele” (Psalmul 21, 18). Ceea ce avea să fie, El vestise mai înainte, ca și cum ar fi fost, însemnând prin aceasta că precum este cu neputință a nu fi ceva din ceea ce a fost, așa este cu neputință ca acestea să nu se întâmple.

Încă și Isaia, mai înainte vestind aceasta, a zis: “Ca un miel spre junghiere s-a adus și ca o oaie fără de glas înaintea celui ce o tunde” (Isaia 53, 7). Încă și Ioan Botezătorul a zis: “lată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii” (Matei l, 29), adică acel Miel vestit mai înainte. Și el nu zice simplu mielul, ci: “Mielul lui Dumnezeu”, căci era încă și un miel evreiesc, și el voia a deosebi pe acela de Acesta. Mielul evreiesc se jertfea numai pentru poporul evreiesc, iar Acesta pentru toată lumea; acela depărta de la iudei numai suferințele trupești, iar Sângele acestui Miel a adus curățirea a toată lumea. Și sângele mielului evreiesc a lucrat ceea ce a lucrat, dar nu prin propria sa putere, ci numai pentru că era o preînchipuire a Acestui Miel.

Și mai departe, dacă acea rugăciune ar fi fost a dumnezeirii Sale, atunci S-ar fi contrazis El Însuși și S-ar fi certat cu Sine. Același, care prin cuvintele: “Dacă este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta”, ar fi încercat a Se feri de patimă și de moarte. Același, altădată, când Petru îl sfătuia să Se cruțe și să nu meargă la moarte, îi răspunsese: “Mergi înapoia Mea, satano! Sminteală îmi ești, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ce sunt ale oamenilor” (Matei 16, 23). El numește pe Apostol satană, nu pentru a-l batjocori, ci spre a însemna că acele cuvinte nu au venit din sufletul lui Petru.

Altădată El spusese: “Cu dor am dorit să mănânc acest Paști cu voi” (Luca 22, 15). Pentru ce? Pentru că după Paști trebuia să urmeze Crucea. Și așa, El în multe locuri a presupus moartea Sa, a rostit dorința Sa de a muri și a declarat că El special pentru acesta a venit în lume. Dacă El acum totuși zice: “De este cu putință”, apoi cu aceasta arată slăbiciunea firii omenești, care pentru fireasca iubire către viață, nu voia a se despărți de viața aceasta. El, prin cuvintele acestea, se roagă ca omul să scape de moarte, pe când în altă parte zice că a venit de bunăvoie spre a pătimi, prin cuvintele: “Putere am să-Mi pun sufletul, și putere am ca iarăși să-l iau. Nimeni nu-l ia de la Mine, ci Eu de la Mine însumi îl pun” (Ioan 10, 18). Cum putea El dar să zică: “Însă nu precum voiesc Eu, ci precum voiești Tu”? Avea oare Fiul o voință potrivnică voinței Tatălui? El zise odată: “Eu și Tatăl una suntem”. Aceasta din urmă se raporta la firea Sa cea mai înaltă, cea dumnezeiască; după această fire Fiul are o voie asemenea cu a Tatălui. Dimpotrivă, celălalt loc: “Nu precum voiesc Eu”, se raporta la omenirea Sa; și astfel nu este grăire împotrivă sau contrazicere.

Contrazicere ar fi atunci când cineva, ca ereticii, ar voi să ia acele cuvinte de rugăciune: “Dacă este cu putință” și celelalte ca o rugăciune a dumnezeirii Sale, iar nu a omenirii Sale.

Întrucât El este Dumnezeu, noi să-L adorăm; întrucât El este om, să ne rugăm ca și Dânsul Tatălui, ca aici și dincolo să ne facă părtași de toate bunătățile. Fie ca aceasta să o dobândim noi, prin harul și prin iubirea de oameni a Domnului nostru Isus Hristos, Care în același chip cu Tatăl și cu Sfântul Duh este slăvit în vecii vecilor. Amin.

din “Predici la duminici și sărbători”
Sf Ioan Gură de Aur, Editura Bunavestire – Bacău
www.ioanguradeaur.ro/predici-la-duminici-si-sarbatori/

 

* * *

 

Lunea Preasfântului Spirit

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Ce poate să spună omul, despre nesfârșita și veșnica sfințenie a lui Dumnezeu, pe care nu L-a văzut niciodată? Dacă oamenii ar fi fost condamnați la veșnică așteptare, niciodată nu ar fi putut să spună ceva despre Acesta.

Dumnezeu s-a revelat omenirii în Persoana lui Isus Hristos dintr-o așa de mare iubire, încât L-a oferit pe propriul Său Fiu, pentru ca, tot cel care crede în El, să nu piară, ci să aibă viața cea veșnică (Ioan 3, 16). Știm încă ceva mai mult, cunoaștem, că este Iubire. Iubirea este puterea care conduce o persoană către cealaltă. Adevărata iubire face din om un dar pentru persoana iubită. Iubirea autentică este un șuvoi izvorâtor a ceea ce este cel mai bun în om și oferit semenului său. Nu există iubire fără cea de-a doua persoană, de care să te poți atașa, căreia i te poți oferi. Iar scopul și dorința iubirii este să devii una dintre făpturile care este iubită, dar totuși să rămâi tu însuți, păstrându-ți propria personalitate. Se dorește a deveni “unul”, rămânând o realitate manifestată în doi. Este nevoie a trăi propria viață, dar și a experimenta ceea ce simte cel de lângă noi. Două suflete legate printr-o iubire autentică, încep să se manifeste ca o singură realitate: de acum înainte se vor exprima prin cuvântul “noi.” Egoismul dispare și triumfă dăruirea reciprocă, mai presus de interese sau de așteptări umane. Oare o astfel de iubire perfectă poate fi întâlnită în rândul oamenilor? Din păcate nu. Deși folosim cuvântul “iubire” în diferite împrejurări, tendința spre păcat rămasă în firea noastră decăzută prin păcatul strămoșesc, face ca mai devreme sau mai târziu să vină clipe de dezamăgire.

Iubirea perfectă o întâlnim numai în Preasfinta Treime, în Persoanele Tatălui, Fiului și Spiritului Sfânt. Dumnezeu este comunitatea celor trei Persoane care se iubesc în mod perfect. Iubindu-se, devenind Unul, rămân totuși Trei Persoane; trei Persoane diferite care formează Unul. Astfel în Dumnezeu domnește un foc al iubirii reciproce, pe care nu putem să-l cuprindem, ori să-l exprimăm prin intermediul minții sau imaginației noastre așa cum se prezintă în realitate, rămânând un mister al credinței noastre.

Isus Hristos, la Cina de pe Urmă s-a rugat: «Ca toți să fie una, precum Tu, Tată, în Mine, și Eu în Tine» (Ioan 17, 21). Așadar unitatea comunității creștine este datoare să reflecteze unitatea Preasfintei Treimi. Și totuși, ceea ce se petrece între noi creștinii, de la relațiile de familie până la relațiile din sânul comunității, denotă faptul că “unitatea” nu domnește încă. Să privim, cât egocentrism se află în noi, pe care în loc să-l stârpim, îl cultivăm, iar rezultatele pe care le obținem sunt dezbinarea, ura și invidia, total străine și opuse voinței lui Dumnezeu. “Ce să ascult de cuvântul Evangheliei sau al preotului? Eu, am un număr de ani, iar el e tânăr față de mine. Îl sfidez, căutându-mi de fiecare dată scuză pentru păcatul, pe care nici măcar cel mai mic efort nu fac ca să-l evit. Cât egoism mă caracterizează: important sunt numai eu, iar cu ceilalți nu am nimic. Uneori devin atât de bolnav de egoism, încât pur și simplu îi ignor pe cei din jurul meu.” Atâtea lucruri căutăm să dobândim, atâta bine, dar foarte des acest lucru se petrece, ori se realizează pe socoteala sau spatele altor persoane. Un astfel de comportament se datorează carențelor din educația prost primită în copilărie, dar și a nepăsării personale în dezvoltarea bunului simț, lăsat de către Dumnezeu în natura fiecărui om. Și astfel de situații delicate care se ivesc între creștini, fac să se nască ani de ură între ei, ba chiar probleme judiciare, și ce este mai rău, aceste lucruri se petrec deseori în rândul membrilor familiilor creștine. Spre exemplu, mulți dintre avocați vorbesc despre procese, între membrii unei singure familii creștine, care uneori țin chiar câteva zeci de ani.

Unitatea comunității creștine, nu numai că este datoare să reveleze unitatea Preasfintei Treimi, dar se cuvine să izvorească din aceasta, să se alimenteze din ea. Colaborarea noastră cu Dumnezeu, este necesar să conducă la comuniunea dintre noi. Uniți cu Sfânta Treime prin Sacramentul Botezului, suntem obligați să constituim între noi comunitatea Bisericii lui Hristos.

În ce fel putem și noi să ne integrăm în unitate? Prin intermediul îndeplinirii misiunii noastre creștine, a fiecăruia dintre noi: umilință, bunătate și răbdare. Realizăm în mod practic unitatea prin manifestarea virtuților, pe care ne-am obligat să le trăim atunci când am primit Sfântul Botez; printr-o înțelegere reciprocă, care este dictată de iubire. Binențeles, această unitate nu înseamnă o uniformizare, o împărtășire a unei singure idei, în viața practică de zi cu zi. Unitatea, care-i adună pe creștini în mod perfect, este întru totul întemeiată, pe viața în Hristos, cu Hristos și pentru Hristos. În ce măsură ne apropiem de comuniunea creștină ideală a Bisericii ? Nu cumva a murit iubirea din noi?

Biserica este Una, Sfântă, Catolică și Apostolică, cu toate acestea egoismul îi face pe mulți să se închisteze în sine și să se separe de ceilalți, definesc ceea ce este “universal” – prin vocația de mântuire a tuturor oamenilor – cu alte cuvinte din patrimoniul creștinismului slav, de exemplu, căutând să afirme prin “sobornicesc” – cuvânt care are aceeași semnificație ca și grecescul “Katolike” – altceva decât ceea ce creștinismul a înțeles în primul Mileniu prin valoarea mântuitoare a Bisericii aflată în comuniune. De ce s-a stins iubirea dintre noi ? De ce Biserici s-au despărțit și se încrâncenează în egoismul lor și în însingurare, mascate uneori sub falsa fațadă a “tradiției proprii”, radicalizând diferențele existente între popoare, limbi și culturi, în detrimentul spiritului unității dorit de Mântuitorul nostru: “Ca toți să fie una” ? Vocația creștinului este să devină un Apostol al iubirii divine și să reproducă modelul suprem al iubirii în viața de zi cu zi. Suntem chemați să tindem neîncetat spre idealul iubirii din Ceruri și să păzim ca flacăra iubirii să nu se stingă din inimile noastre. Iubind cu adevărat, Spiritul Sfânt, iubirea lui Dumnezeu care se revarsă asupra omenirii, va locui în noi, va lega cu legătura indisolubilă a iubirii legăturile dintre soți, cu legătura carității va lega pe fiecare individ de aproapele său, iar marea familie umană va fi legată în unitatea Bisericii sub un singur cap – Isus Hristos – păstorită de un singur păstor.

Rugăciune

Spirite Sfinte, Spiritul Adevărului, dă-ne tuturor puterea să recunoaștem Adevărul printre falsele învățături care ni se propun ca adevărate și doresc să ne despartă de Dumnezeu!

Spirite Sfinte, Împărate ceresc, dă-ne tuturor tăria de a deveni Apostoli ai unității Bisericii, după modelul Unității din sânul Preasfintei Treimi, pentru ca toți să fie una!

Spirite Sfinte, Spiritul Iubirii dumnezeiești, umple-ne de harul iubirii creștine, pentru ca Împărăția Iubirii și sfințeniei să se instaureze în noi, să se plinească și să dăinuie în viața secolului care va să vină! Amin.

 

* * *

 

In numele Tatalui, al Fiului si al Spiritului Sfant

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

Dupa cum a promis Isus, ucenicilor sai, ca le va trimite pe “Mangaietorul ce le va descoperi lor tot adevarul,” ca sa-i ajute sa intoarca lumea de la pacat si pentru ca sa le fie pavaza in misiunea ce li s-a incredintat, aceasta promisiune s-a realizat in ziua de Rusalii. Din aceasta zi omul este incorporat in cele trei persoane dumnezeesti: Tatal, Fiul si Spiritul Sfant, colucratori a-i Creatiei, a dezvoltari Bisericii crestine si al desavarsiri constiintelor membrilor ei.

Daca pana la Intrupare, lucratorul a fost Dumnezeu – Tatal, dupa Intruparea iubirea s-a relevat si consolidat prin Jertfa Fiului ca Rascumparator, pentru ca sa fie desavarsita prin Spiritul sfant, se poate afirma, fara teama de a gresi, ca intreaga Creatie, de la inceput si pana la sfarsit, a fost, este si va fi sub scutul Sfintei Treimi. Aceasta mare unitate a Tatalui, Fiului si a Spiritului Sfant, se manifesta prin madularele Bisericii si se reveleaza una pe cealalta pentru ca, toate trei, sa se preamareasca in Trinitate, in sfanta Treime.

Trinitatea apare ca invatatura dogmatica, pentru prima data, atunci cand Isus le spune ucenicilor sai: “Mergeti si invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui, a Fiului si a Spiritului Sfant” Mt. 28/19, instituind in mod nemijlocit Taina sfantului Botez, prin care omul se naste pentru a doua ora. Aceasta, a doua nastere, este cu mult mai minunata pentru ca fiecare crestin se naste la viata harului, la viata de veci pentru nemurire.

Dogma sfintei Treimi este un mister pe care, nu numai sfinti Parinti ai Bisericii lui Cristos au cautat sa-l dezlege, comparandu-l: fie cu trifoiul, sfantul Patrick, fie cu soarele, sfantul Antonie cel Mare sau cu o caramida, sfantul Spiridon al Trimitundei, la Conciliul de la Niceea din anul 325, dar si de o seama de oameni de stiinta, cu intentii bune sau… mai putin bune, insa cu toate acestea, prin mintea marginita a omului, nimeni nu a reusit sa-i dezlege taina pentru ca, acestuia, ii este dat sa inteleaga doar atat cat are nevoie pentru propria mantuire.

Marele filozof si teolog al Bisericii, sfantul Augustin, recunoscut si de Biserica Ortodoxa, fiind preocupat de doctrina sfintei Treimi, dorea foarte mult sa inteleaga si apoi sa explice, logic, acest mister, pe cand se plimba ingandurat pe malul marii, vede un copilas care facuse o gaura in nisip si cu galetuta aducea, in fuga, apa din mare. La intrebarea sfantului; “Ce faci?!” copilul a raspuns: “Incerc sa golesc marea in aceasta groapa din nisip.” La care sfantul il mai intreaba: “Cum poti sa crezi ca marea imensa, ar putea fi golita in aceasta gaura?!” Dar, nemaiasteptand raspunsul copilului, isi face urmatoarea autoreflectie: “Dar, tu, cum poti crede ca vei putea cuprinde, in capul tau mic, imensitatea lui Dumnezeu?!” Si atunci: “Daca misterul sfintei Treimi, cu tot efortul mintii si al vointei noastre de a-l intelege, ramane de domeniul stiintei infinite in divinitate, noi, doar intuindu-i dimensiunea, in mod indefinit, ii putem simti binefacerile din Creatie si din Revelatie,” sa ne rugam sfintei Treimi, ca sa gasim urmele lasate de Cristos pe pamant pentru a-l putea urma asemeni unor crestini adevarati.

Scopul sarbatorii de astazi nu este acela de a explica sau de a intelege misterul sfintei Treimi, ci acela de a contempla si adora pe Dumnezeu Tatal, pe Dumnezeu Fiul si pe Dumnezeu Spiritul Sfant, pentru ca astfel sa ajungem si noi in Imparatia Cerurilor unde vom vedea, direct, fata lui Dumnezeu. Amin.