Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Coborârea Duhului Sfânt
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 2,1-11
1Corinteni 12,3-7.12-13
Ioan 20,19-23

Ioan 20,19-23

Era după moartea lui Isus, în seara primei zile a săptămânii. De frica iudeilor, ucenicii încuiaseră ușile casei în care se aflau. Isus a venit, a stat în mijlocul lor și le-a zis: “Pacea să fie cu voi!” După aceste cuvinte le-a arătat mâinile și coasta. Ucenicii s-au bucurat văzându-l pe Domnul. Isus le-a zis din nou: “Pacea să fie cu voi! După cum m-a trimis pe mine Tatăl, la fel vă trimit și eu pe voi!” Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: “Primiți pe Duhul Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate, și cărora le veți ține, vor fi ținute”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Felix Roca jr

 

* * *

 

Vine Duhule Sfinte… aprinde în noi focul iubirii Tale

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Într-o dimineață însorită ca aceasta, mama lui Benson a intrat grăbită în dormitorul fiului ei și l-a trezit. “Benson, este duminică! E timpul să te scoli! Haide sus și du-te la biserică!” Benson i-a bombănit de sub plapumă: “Nu vreau să merg.” “Cum adică nu vrei să mergi la biserică?”, i-a spus mama. “Nu fii prostuț. Ridică-te, îmbracă-te și mergi la biserică!” Benson răspunse: “Nu, nu vreau să merg și îți voi spune de ce.” S-a ridicat pe marginea patului și i-a spus: “În primul rând nu îmi place de ei, și în al doilea rând lor nu le place de mine.” Mama i-a spus atunci: “Ce motive ți-ai găsit. Lasă că îți dau eu două motive ca să mergi. În primul rând ai 40 de ani și în al doilea rând ești preotul paroh.”

Acest somnoros Benson putea foarte bine să fie unul dintre apostolii cărora Isus le-a cerut să fie mărturisitori ai Lui în Ierusalim, în Iudeea, în Samaria și până la marginile pământului. Ce s-a întâmplat când Isus a plecat dintre ei? S-au retras în cămăruțele lor, ascunzându-se. Le era frică de evrei. Ca și Benson, știau că oamenii nu îi plac, știau că mesajul lor era diferit de mesajul popular al vremii, așa că se înveleau în pături în pat pentru a nu avea de-a face cu societatea ostilă. Și noi facem adesea așa: mergem în liniște la biserică, îl primim în liniște pe Isus în inimile noastre, mergem acasă în liniște, iar dimineața și seara ne spunem rugăciunile în liniște. Dar cum rămâne cu sarcina pe care Isus mi-a lăsat-o mie și ție de a fi mărturisitori ai Veștii cele Bune a iubirii lui Dumnezeu pentru omenire? Nuuu… Oamenilor nu le place să li se amintească de Dumnezeu. Mi-e teamă că îmi vor spune să îmi iau tălpășița dacă le vorbesc despre Dumnezeu. Mi-e teamă că nu mă vor asculta. Mi-e teamă că mă vor numi ciudat, lunatic, rupt de realitate. Acestora nu le place de noi și nouă nu ne place de ei. Așa că, asemenea lui Benson, lăsăm deoparte sarcina de la Dumnezeu primită și ne bucurăm de liniștea confortabilă, de un somn confortabil.

Din fericire, părintele Benson are pe cineva care să îl călăuzească: mama lui, care îl trezește și îl convinge să meargă și să predice. Cam aceasta este lucrarea pe care Duhul Sfânt o face în inimile credincioșilor. Când teama tinde să ne paralizeze credința, Duhul Sfânt ne încălzește și ne dă puterea de a merge și de a face ceva pentru această lume. Duhul Sfânt ne amintește, ca și mama lui Benson, că avem o misiune. Misiunea noastră este să le spunem tuturor Vestea Bună că Dumnezeu este Tatăl lor, că Dumnezeu este Tatăl nostru, al tuturor, că în ciuda tuturor diferențelor dintre noi, de limbă, cultură, statut social, suntem o singură familie și de aceea trebuie să trăim ca frați și surori. Misiunea noastră este să dărâmăm barierele care ne împart în “noi” și “ei”, barierele dintre bărbați și femei, dintre evrei și neamuri, dintre bogați și săraci, dintre albi și negri, dintre lumea întâi și lumea a treia, pentru a face ca toată omenirea să vorbească limba universală a iubirii fraterne. Aceasta se poate realiza doar prin lucrarea Duhului Sfânt.

Unul dintre motivele oferite lui Benson de mama lui a fost că acum are 40 de ani. Nu mai e copil. Creștinismul este de 2000 de ani în lume. Totuși, chiar și în așa numitele civilizații creștine, fraternitatea universală a omenirii în Dumnezeu prin Cristos nu este încă suficient înțeleasă. “Ce pot să fac?”, ai putea spune. “Eu sunt singur. Ce pot să fac eu și să conteze?” Poate ne învață ceva povestea unei veverițe și a unei bufnițe. O veveriță a întrebat odată o bătrână și înțeleaptă bufniță care este greutatea unui fulg. “Ei bine, nimic mai mult decât nimic”, i-a răspuns bufnița. Veverița i-a povestit atunci bufniței cum într-o zi stătea pe o ramură de copac și număra fulgii care se așezau pe creangă. În momentul când a căzut al 1.973.864-lea fulg, ramura s-a rupt sub greutatea zăpezii. “Cu siguranță era o grămadă mare de nimic”, i-a spus veverița.

Eforturile tale personale de răspândire a Împărăției iubirii și dreptății pot să fie la fel de ușoare ca un fulg. Dar cernând proprii noștri fulgi împreună vom putea în final să frângem creanga păcatului, a răului și a nedreptății din lumea noastră.

Vino, Duhule Sfinte, și umple inimile credincioșilor Tăi

și aprinde în ei focul iubirii Tale.

 

* * *

 

Bucurați-vă în Duhul Sfânt

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Marele apostol al neamurilor, sfântul Paul, după ce a străbătut partea de sus a Asiei Mici, a ajuns la Efes, unde a întâlnit câțiva oameni care credeau în Cristos și primiseră botezul lui Ioan. I-a întrebat: L-ați primit pe Duhul Sfânt când ați început să credeți? Răspunsul lor a fost că nici n-au auzit de Duhul Sfânt. Ca să fie creștini adevărați, Paul a trebuit să-i boteze în numele lui Isus și să le dea taina Confirmațiunii. Când și-a pus mâinile asupra lor, Duhul Sfânt a coborât peste ei și au început să vorbească în diferite limbi și să profețească (cf. Fap 19,1-8). Erau cu toții cam vreo doisprezece bărbați.

Rusaliile s-au repetat și se repetă mereu, dar problema este: noi știm cine este Duhul Sfânt? L-am primit? Îl mai avem? Știm ce sunt Rusaliile?

Cartea vieții, Biblia spune multe lucruri frumoase despre Duhul Domnului. El este prezent mereu la începutul tuturor operelor mari ale lui Dumnezeu. Plutește deasupra apelor și le dă sămânța vieții la începutul creației (cf. Gen 1,2). În decursul istoriei formează pe oamenii mari, aleși de Dumnezeu: pe patriarhi (cf. Gen 41,38; Ex 31, 3 ș.u.); pe profeți (cf. Num 24,2; 1Sam 10, 6 ș.u.); pe judecători (cf. Jud 3,10; 6,34 ș.u.); pe apostoli (cf. Lc 1,17; Fap 1,8; 1,16; 2,4 ș.u.) și mai ales putem spune că este tatăl lui Mesia, deoarece a contribuit substanțial la zămislirea lui în sânul Fecioarei Maria (cf. Mt 1,18; Lc 1,20) și pe care îl însoțește în toate momentele vieții, făcându-se simțit în cele mai importante, cum este botezul din apa Iordanului sub formă de porumbel, la ispitirea din pustiu, la începutul și pe toată perioada predicării evangheliei, pe Tabor sub formă de nor etc.

Din relatările Sfintei Scripturi, noi mai aflăm că Duhul Sfânt este a treia persoană din Preasfânta Treime, Dumnezeu adevărat ca și Tatăl și Fiul (cf. Mt 28,19; Fap 5,3); este trimis în lume atât de Tatăl cât și de Fiul (cf. Lc 11,13; 24,49; In 7,37-39 ș.u.); toate darurile deosebite, care ne vin de sus, el ni le împarte (cf. Evr 2,4; 6,4), de aceea Isus îl numește Mângâietorul și Apărătorul (In 14,16; 1In 2,1 – parakletos = para-kalio = avocat), Duhul Adevărului, nu numai pentru că descoperă adevărul, dar și pentru că justifică adevărul contra minciunii din lume, dând mărturie la procesul pe care lumea îl intentează lui Isus din inimile ucenicilor săi, ca ei să devină judecătorii judecătorilor lor. Duhul vădește lumea de păcat, fiindcă păcatul este necredința față de Isus; de dreptate, fiindcă dreptatea este de partea lui Isus preamărit de Tatăl; de judecată, fiindcă verdictul condamnării este deja pronunțat contra căpeteniei acestei lumi (cf. In 16,8-11).

Deci, după cum Isus în toată viața sa pământească ne-a arătat care este poziția lui Dumnezeu-Tatăl față de om, poziția iubirii, tot așa Duhul Sfânt ne arată care este poziția noastră, a fiecărui om, față de Dumnezeu. Această funcție de arătător, ca deget al dreptei părintești, Sfântul Duh o deține și în sânul Preasfintei Treimi, arătând care este poziția Tatălui față de Fiul și a Fiului față de Tatăl. El este acela care ne arată și nouă când și cum trebuie să fie poziția noastră justă față de Dumnezeu (cf. Rom 5,5; 9,1; 1Cor 6,19; 2Tim 1,14) și ne dojenește când suntem în opoziție, ne mustră și ne ajută să ieșim din starea injustă prin rugăciunea sa stăruitoare (cf. Rom 8,26).

Acum, când știm cine este Duhul Sfânt, ne putem întreba: Credem în el? Trăim Botezul? Prin taina Confirmațiunii, ne-am angajat trup și suflet în apărarea sfintei Biserici? Avem conștiința vie a datoriilor stării?

Ce sunt Rusaliile?

În Vechiul Testament erau zile de sărbătoare, de bucurie în care se amintea primirea celor zece porunci pe muntele Sinai și toți fiii poporului ales s-au angajat să le păzească.

În Noul Testament avem Rusaliile din ziua în care Dumnezeu ne-a dăruit pe acela care a făcut din toate poruncile una singură: porunca iubirii, ca din ea să se nască Biserica. Poruncile au format și păstrat un popor ales, poporul lui Dumnezeu, o națiune mică, limitată în spațiu și timp, pe când Duhul Sfânt formează și păstrează Biserica, poporul sfânt de pe pământ, fără limite în timp și spațiu, fiindcă aceste Rusalii sunt un reflex al Rusaliilor din Dumnezeu, deoarece și aici, în sânul Preasfintei Treimi este un dăruitor, care se bucură când dă; este un primitor, care face sărbătoare de recunoștință când primește; și mai este un dar, care constituie bucuria dăruitorului și primitorului. Cel ce dăruiește este Tatăl; cel care primește este Fiul; darul este Duhul Sfânt. Darul fiind veșnic, sărbătoarea de dăruire și de primire este veșnică.

Bucuria sărbătorii din sânul Preasfintei Treimi se revarsă în lume, în creație prin mii și mii de feluri, dar în om în chip special prin Cristos. Din acest motiv Rusaliile formează o sărbătoare pascală, sau, mai bine zis, sunt desăvârșirea Paștelui pământesc. Iată cum: Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, care s-a făcut om. Murind pe lemnul crucii și înviind biruitor din mormânt, a inaugurat adevăratul Paște, trecerea de la moarte la viața nouă și veșnică a împărăției lui Dumnezeu. Înainte de Paște, Isus ca Fiul Omului în carne și oase, plin de Duhul Sfânt, se putea ruga Tatălui prin acest Duh, spunând: Abba-Tată, dar ca om, nu-l putea trimite oamenilor, fiindcă nu cel mic îl trimite pe cel mare, fiindcă Isus însuși a afirmat că Tatăl este mai mare decât el (In 14,28) și ar fi putut spune același lucru despre Duhul Sfânt ca persoană divină, dar numai înviind, înălțându-se și intrând în drepturile sale divine și depline la dreapta Tatălui, în deplină sărbătoare veșnică, îl poate trimite fiindcă îl posedă total prin meritele sale.

La rândul său, omul îl poate primi numai dacă s-a făcut părtaș al învierii lui Cristos prin Botez și își dovedește învierea prin trăirea Botezului. Numai această trăire a Botezului generează Rusaliile noastre: bucuria primirii Duhului Sfânt și trimiterea lui către semenii noștri care sunt chemați la bucuria vieții veșnice.

Semnul, prin care se cunoaște că omul l-a primit pe Duhul Sfânt, este bucuria cu care el știe să-l dăruiască altora prin exemplul vieții sale înnoite de noua poruncă a lui Isus (cf. In 13,34-35). Intensitatea bucuriei arată măsura posedării și capacitatea de dăruire a Sfântului Duh din fiecare creștin. Revărsarea mulțumirii interne prin revelarea fericirii externe devin Rusaliile omului. Iat-o pe preacurata! În ziua Bunei-Vestiri ea este copleșită de invadarea Duhului Sfânt și de bucuria maternității divine. Ea merge în vizită la Elisabeta și de pe buzele ei se desprinde acel salut care o umple de Duh Sfânt și a făcut să tresară de fericire pruncul din sânul ei, iar Maria a spus: Sufletul meu îl preamărește pe Domnul, și duhul meu tresaltă de bucurie pentru Dumnezeu, Mântuitorul meu (Lc 1,40-47). Clipa în care omul primește și-l dăruiește pe Duhul Sfânt constituie clipa Rusaliilor din sufletul său. În fond, Rusaliile sunt revărsarea bucuriei de a trăi viața cea nouă adusă de Isus, de a-l fi aflat pe Cristos, de a fi ascunși cu el în bucuria Preasfintei Treimi, fiindcă, așa cum spune sfântul Paul: Cei călăuziți de Duhul lui Dumnezeu sunt fiii lui Dumnezeu, fiindcă numai prin el putem spune: Abba-Tată (Rom 8,14-15).

Într-o pădure din India, spune o legendă, trăia o familie de maimuțe. Era cald, dar odată, pe neașteptate, a venit un val de frig. Ele, tremurând, au văzut un licurici și, crezând că este o scânteie, l-au luat cu grijă, l-au acoperit cu frunze și crengi uscate și au început să sufle, cu speranța că se va aprinde focul și se vor încălzi. O păsărică le-a spus: Degeaba suflați, fiindcă scânteia nu este din foc, ci este un licurici. Dar maimuțele, încrezătoare în deșteptăciunea lor, au continuat să sufle mai departe. Și, fiindcă păsărica insista să le învețe, maimuțele au prins-o și au mâncat-o. Apoi au suflat până au înghețat de frig. Este o poveste, dar nu-i deloc poveste faptul că oamenii suflă în patimi… cu speranța că se vor încălzi. Nu rareori cei care au ciripit că acțiunea lor este zadarnică și înșelătoare, au avut soarta acelei păsărele, mai ales misionarii, dar nu numai ei.

Azi vă fac această rugăminte: Rugați-l pe Duhul Sfânt ca să vă predice cuvântul Domnului mereu prin mine, prin preoții lui Isus! Vă fac această rugăminte deoarece știu că sfântul Augustin avea dreptate când spunea: Noi, preoții, vorbim exteriorului, dinafară, însă numai sfinții vorbesc interiorului prin Duhul Sfânt care deschide inimile, mișcă și edifică.

Trimite, Doamne Isuse, Duhul tău și se va schimba fața atât de pământească din noi și vom deveni ca îngerii împărăției tale! Amin.

 

* * *

 

Coborârea Duhului Sfânt – Rusaliile

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

“Plin este pământul, o Doamne, de Duhul tău cel Sfânt”.

Sărbătoarea Rusaliilor ne pune în fiecare an în fața acestei omniprezențe misterioase a Duhului Sfânt și ne îndeamnă să-i descoperim semnificația. Lecturile biblice pe care le-am citit au în vedere tocmai acest lucru, de a ne face atenți la această realitate care face vie și operantă Biserica.

În prima lectură, evanghelistul Luca, descriind evenimentul Rusaliilor, începe relatarea istoriei Bisericii. După el, în istoria Bisericii se retrăiește misterul lui Cristos care interpelează omul, care acționează în istorie și care realizează mântuirea. Această misiune se îndeplinește prin forța divină a Duhului. Astfel, în subiectul cărții Faptele Apostolilor, Rusaliile apar ca o trecere de la viața lui Isus deja glorificat și înălțat la cer la istoria Bisericii, care pe pământ îi actualizează și îi continuă misiunea. Așadar, evanghelistul Luca nu concepe Rusaliile ca pe un eveniment izolat care s-a petrecut la început: dimpotrivă, el ne propune să vedem istoria Bisericii ca pe niște Rusalii continue.

Cu o constantă coerență, el invită cititorul să descopere prezența misterioasă a Duhului în orice eveniment al Bisericii, în fiecare din personajele sale mai semnificative. Miracolul limbilor pare să exprime misterul. Acesta, la sfântul evanghelist Luca, servește pentru a exprima substanța însăși a evenimentului: prin coborârea Duhului Sfânt se restabilește în lume unitatea limbajului care a fost pierdută, omul intră în comuniune cu Dumnezeu, ascultându-i vocea prin intermediul Bisericii, se naște poporul mântuirii și se reia istoria lui Dumnezeu.

Lectura a doua reia tema Duhului Sfânt la un nivel mai puțin istoric, dar mai personal și eclezial. La botez, în fiecare ucenic se reînnoiește, într-un anumit fel, misterul Rusaliilor; la rândul său, el este pregătit pentru proclamarea Evangheliei și are ca rod prețios formarea Bisericii care este trup viu. Acest organism al mântuirii, Biserica, trăiește în viața și în activitatea fiecăruia dintre membrii săi, după carisma proprie pe care fiecare a primit-o. În toată această realitate complexă și misterioasă se manifestă Duhul care susține în mod dinamic Biserica. Doctrina carismelor în diversitatea și unitatea izvorului lor, ne face să ne îndreptăm mereu spre izvorul primar, spre principiul unic și absolut al vieții divine care este în noi, adică Sfânta Treime. Cine l-a primit pe Duhul Sfânt îl poartă pe Dumnezeu în interiorul său. Și noi îl purtăm, de aceea, pe Dumnezeu în sufletul nostru.

Leonida, tatăl lui Origene, se apleca deseori asupra pătuțului unde se odihnea fiul său și îl săruta, adorându-l cu inima. Unele persoane care se aflau în jurul său erau foarte suspicioase și nu le plăcea acest gest. “De ce nu vă bucurați?”, îi întreabă Leonida, “Eu îl ador pe Dumnezeu în inima acestui mic botezat”. Este frumos, de asemenea, să amintim gestul unui francez, Jolife, care, fiind chemat ca martor la un tribunal a privit în jur și, nevăzând crucifixul, exclamă: “Voi mă constrângeți să jur. Dar înaintea cui va trebui să jur, dacă aici nu există Dumnezeu?” Apoi, punându-și mâna pe piept, spuse: “Cel puțin, Dumnezeu este aici!” Și jură apoi cu mâna pe inimă.

Iată de ce sfântul Paul, cu insistență, scrie primilor creștini: “Voi sunteți casa lui Dumnezeu, voi sunteți templul Dumnezeului celui Viu” (2Cor 6,16). Dacă Duhul Sfânt coborând între noi, a făcut din trupul nostru un tabernacol, din membrele noastre un mic cer în care locuiește Dumnezeu care ne-a creat, gândiți-vă cât respect trebuie să avem noi pentru trupul și membrele noastre.

Așa cum Dumnezeu Tatăl, în zorii creației, a suflat asupra pământului din care plăsmuise primul om, la fel Isus, în evanghelia care s-a citit, suflă asupra ucenicilor săi pentru a le comunica pe Duhul Sfânt.

Între Isus și Duhul Sfânt există o legătură misterioasă și necesară. Apostolii l-au urmat îndelung pe Isus și această apropiere face să se nască în inima lor o dorință nouă, o sete provocată de plecarea lui Cristos, pe care numai Mângâietorul, Duhul Sfânt, o va putea stinge.

Și astăzi, Isus ne atrage, ne fascinează, dar nu ne ascultă imediat, nu ne dezvăluie imediat secretul său. Uneori se retrage din orizontul nostru și ni se pare că ar vrea să mărească distanța dintre noi și el. Chiar dacă trăsăturile feței sale ne mișcă ca nici o altă față, nu știm, cu toate acestea, să le descifrăm. Ne oprim la aparențe și suntem orbi la transparența lor. Mai înainte de toate, trebuie să-l primim pe Duhul Sfânt pentru a ajunge la întreg adevărul, pentru a înțelege în profunzime cuvintele lui Isus, pentru a putea recunoaște chipul lui Dumnezeu în trăsăturile unui om. Avem nevoie să fim din nou transformați de Duh, Duh care anulează distanțele și care stinge orice sete. Suntem mereu în întârziere și în așteptarea unor noi Rusalii.

Rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt trebuie să fie constantă în comunitatea mesianică, așa cum au făcut, la orice început al sesiunilor, părinții Conciliului al II-lea din Vatican, recitând invocația Adsumus a sfântului Isidor de Sevilla: “Duhule Sfânt, iată-ne prosternați la picioarele tale. Vino și luminează-ne!”

Evanghelia ni i-a prezentat pe cei unsprezece apostoli în cenacol cu puține zile înainte. Ei se adună pe ascuns de frica iudeilor. Poate se mai gândeau că tot ceea ce se cerea de la dânșii nu era altceva decât să cultive amintirea învățătorului lor în micul lor grup separat de lume. Dar, iată că, tot în același cenacol apare Sfântul Duh, deschide larg ușile și-i face să se îndrepte spre popor. Ei încep să predice parților, elamiților, grecilor, celor veniți de la Roma, evreilor și păgânilor. Toți îi înțeleg în limbile lor; o parte din ei se botează; așa a apărut Biserica. Prin urmare, ei nu rămân în cenacolul deschis așteptând ca oamenii să vină la ei, ci ei se duc printre păgâni.

A merge în mijlocul păgânilor însemna a pune în discuție propriile lor convingeri religioase. Și, de fapt, câte dificultăți nu au fost. Însă, Duhul Sfânt, care se sălășluise în ei, le dădea curaj, îi făcea să se simtă mai puternici în lumea pe care trebuiau să o cucerească. S-au îndreptat către păgâni și așa i-au convertit la credința în Isus. Duhul Sfânt nu a îngăduit ca Biserica să rămână sinagogă, ci a realizat acea universalitate pe care o făgăduise Isus.

Cu ce sentimente nu ar trebui să ne amintim noi, creștinii, de această măreață lecție? Acea Biserică scoasă afară din cenacol este ispitită mereu să reintre și să se încuie în noi, mai cu seamă atunci când – ca în zilele noastre – sună uraganul contradicțiilor. Și atunci, iată că apar semnele fricii, ale groazei. Mica turmă, în loc să meargă în mijlocul lupilor – atunci când trebuie – fuge, se ascunde, se baricadează, fără să-și dea seama că cei care bat la ușa lor nu vor să le facă nici un rău, ci doar să le ceară un sfat mântuitor.

Este timpul să ne ridicăm, să ieșim, să ne reîntoarcem în mijlocul mulțimii. Fiecare din noi știe, în fond, că aceasta este ieșirea de care este nevoie. Este nevoie de Duhul Sfânt pentru ca Evanghelia să nu rămână literă moartă, pentru ca materia din care suntem făcuți să nu rămână inertă, pentru ca credința pe care o avem să nu rămână lipsită de caritate și de speranță.

Duhul Sfânt este un Duh al păcii. Apostolii erau adunați și erau cuprinși de o anumită frică – de frica iudeilor, de frica celor ce nu-i înțelegeau. Noi, când venim la Sfânta Liturghie, purtăm toată experiența noastră interioară. Avem poate și noi o frică – frică ce izvorăște dintr-o problemă, de exemplu: de familie, de profesie, de sănătatea care ne este amenințată; o neliniște zace în fiecare dintre noi. Evanghelia spune că Isus a mers acolo unde apostolii erau împreună, cu ușile încuiate. Frica transformă interiorul nostru într-o închisoare. Orice am avea, iată, noi ne aflăm în fața lui Cristos care ne spune: “Pace vouă!” O pace pe care nimeni altul nu ne-o poate dărui, căci el – cum spune Apocalipsul – este începutul și sfârșitul, este cel care a fost mort dar acum este viu.

Suferința mare și frica apostolilor era legată nu numai de evrei și de experiența trecută, dar și de faptul că Isus, cel în care au crezut, căruia i s-au consacrat, intrase totuși în mormânt. Dar acum viu în fața lor îi ajută să depășească orice neliniște, orice tulburare, orice tensiune. Isus le dă o privire nouă. Adunați la Sfânta Liturghie noi auzim din partea Mântuitorului aceleași cuvinte și astăzi: “Pacea să fie cu voi!”

Să ne rugăm pentru acest duh al păcii interioare, care este libertate și intimitate cu Isus cel viu, care nu mai moare și care ne poartă și pe noi spre viața fără de sfârșit.

Solemnitatea Rusaliilor ne invită, așadar, să privim în conștiința noastră, să reflectăm dacă suntem în harul lui Dumnezeu. Să o luăm ca exemplu pe sfânta Ioana d’Arc care spunea acuzatorilor săi: “Dacă sunt în Har îl rog pe Dumnezeu să mă păstreze, iar dacă nu sunt îl rog să mă așeze” (J.Y. Masson, La communion des saints). Să ne examinăm viața noastră pentru a vedea până unde, până în ce punct este condusă și animată de acest Duh. În măsura în care devenim realitate eliberatoare pentru noi și pentru frații noștri, în aceeași măsură suntem transformați de Duhul lui Cristos

Ioan Blaj

 

* * *

 

Duminica Rusaliilor

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Cele cincizeci de zile ale timpului pascal, se încheie astăzi prin celebrarea sărbătorii Rusaliilor. Isus a promis ucenicilor săi pe Duhul Sfânt în nenumărate rânduri și, nu la mult timp după ce s-a înălțat la Tatăl, a împlinit într-un mod minunat această promisiune. Prin trimiterea Duhului Sfânt a continuat opera de mântuire a lumii, care i-a fost încredințată de către Tatăl. Această trimitere a Duhului Sfânt este tocmai momentul principal al sărbătorii de astăzi.

Zilele pe care le-am parcurs din Duminica Învierii și până astăzi, deși sunt cincizeci, le-am trăit ca și cum ar fi fost o singură zi de sărbătoare. O zi, pe care, așa cum ne învață Sfânta Biserică, o mai numim și ‘Duminica Mare’. O zi, pe care am trăit-o într-un mod deosebit prin lauda și preamărirea ce am adus-o prin rugăciuni și cântări Celui înviat. La sfârșitul acestei zile, suntem invitați să ne deschidem inimile și să fim cât mai disponibili, pentru ca asemenea apostolilor să-l primim pe Duhul Sfânt cu harurile sale. Dar e ceva normal ca, înainte de a ajunge la această atitudine de deschidere și disponibilitate, să ne punem anumite întrebări referitoare la Duhul Sfânt, cum ar fi: cine este acest Duh? De unde vine? De ce să-l acceptăm în viața și în trăirea noastră? Care sunt planurile sale cu noi?

Ori de câte ori avem ocazia să participăm la Sfânta Liturghie și să recităm crezul, tot de atâtea ori ne mărturisim credința în Preasfânta Treime și în Biserica din care facem parte. Însă, nici această mărturisire și nici cunoștințele obținute din catehism, nu sunt suficiente pentru ca să dobândim o adevărată cunoaștere și înțelegere a Duhului Sfânt, a Preasfintei Treimi. Este necesar, în cazul nostru, să înaintăm și să ajungem la o aprofundare a credinței, pe care o mărturisim în această a treia persoană dumnezeiască.

Duhul Sfânt a fost anunțat și promis într-un mod ascuns în Vechiul Testament. Încă din primele pagini ale Sfintei Scripturi, observăm cum Spiritul și Cuvântul lui Dumnezeu, formează cele două brațe ale Creatorului. Cu aceste brațe, el acționează și-și arată atotputernicia sa, elimină nimicul și dă naștere vieții. Omul intră în existență datorită acestui Spirit creator. Și nu numai omul, dar toate ființele depind de El. Toate încetează să mai existe dacă acest Duh își retrage puterea sa dătătoare de viață. El este mereu prezent prin oamenii pe care Dumnezeu i-a ales ca să conducă și să protejeze poporul său, pe căile pe care le-a avut de străbătut. Avram, Isac, Iacob și Iosif, Moise și David și chiar Elizeu și mulți alții, fac parte din rândul acestora. Dar, într-un mod aparte, Duhul Sfânt a fost prezent în profeți. Ei sunt considerați oameni ai suflului. Sunt pătrunși în întregime de acest Duh și acționează după cum el le poruncește.

Duhul Sfânt își manifestă prezența și plinătatea sa în Cel care este împreună cu Tatăl din veșnicie, în Fiul său Isus Cristos. În el își face simțită prezența încă de la întruparea din sânul mamei sale. Este prezent apoi în întreaga viață a lui Isus: când Sfânta Fecioară o vizitează pe Elisabeta; la nașterea lui Isus; la botezul lui Isus în Iordan; ori de câte ori Isus înfăptuiește o minune sau vindecă un bolnav; pe muntele Tabor, unde are loc Schimbarea la față a lui Isus; în timpul pătimirii, a morții, a învierii precum și în timpul Înălțării lui Isus la cer. Același Duh, în toată plinătatea sa este prezent în mijlocul ucenicilor în ziua de Rusalii. Duhul înțelepciunii, al inteligenței și al științei, duhul sfatului și al tăriei, duhul pietății și al fricii de Dumnezeu, acesta este Duhul care purcede din veșnicie de la Tatăl și de la Fiul și pe care Isus, în calitatea sa de Fiu l-a revărsat asupra ucenicilor săi pentru ca toți să se bucure de ajutorul lui. În ultimele discursuri pe care El le-a avut cu aceștia, le-a spus că va pleca dintre ei la Tatăl și le va trimite pe Duhul Sfânt. Le-a promis că-l va trimite pe Duhul Adevărului, care va veni și va rămâne cu ei ca să-i învețe tot adevărul. Și această promisiune a lui Isus nu a întârziat să se împlinească.

În seara primei zile a săptămânii, așa cum ne spune Evanghelia, adică în seara zilei în care Isus a înviat, micul grup al apostolilor, cuprinși de frică din cauza iudeilor se aflau într-o încăpere. Deși ușile erau încuiate, Isus a venit, a stat în mijlocul lor, și pentru ca să nu se tulbure, le-a transmis salutul său de pace și le-a arătat mâinile și coasta. Văzând acestea ei au fost cuprinși de bucurie. Dar nu de o bucurie oarecare, ci de o bucurie întemeiată pe recunoașterea lui Isus. El continuă și-i salută pentru a doua oară cu aceleași cuvinte, spunându-le: “Pacea să fie cu voi”. Apoi suflă și trimite asupra lor pe Cel pe care l-a promis de mai înainte, pe Mângâietorul. Și după cum Tatăl l-a trimis pe Isus ca să mântuiască lumea, la fel Isus i-a trimis pe ucenicii săi în lume și le-a dat totodată puterea de a ierta și de a reține păcatele: “Cărora le veți ierta păcate vor fi iertate și cărora le veți ține vor fi ținute”. Din acest moment, nu numai că apostolii au început să se folosească de acest dar în slujirea celor mulți, ci prin ei, această putere a trecut la toți cei care i-au urmat în misiunea de păstorire a oamenilor spre Dumnezeu.

De fapt, în atitudinile pe care apostolii le-au luat în fața acestui eveniment, observăm o transformare totală. De la atitudinea de obscuritate și de teamă, ei trec la o atitudine de curaj și de bucurie. După ce l-au primit pe Duhul Sfânt nu le mai este teamă de nimic. Sunt plini de curaj, nu mai stau cu ușile încuiate și mărturisesc în public că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Deci Duhul Sfânt este cel care le reînnoiește trăirea și-i transformă în ființe noi. Numai mișcați de acest Duh ei au început să dea mărturie despre faptele minunate ale Domnului.

După cum ne spune și prima lectură, în ziua de Rusalii, toți ucenicii se aflau la Ierusalim și s-au adunat în cenacol pentru ca să se roage. Și nu este greu de înțeles de ce tocmai acum, nu la mult timp după ce Isus i-a părăsit și s-a înălțat la Tatăl ei se aflau uniți în rugăciune. Se rugau plini de speranță că promisiunea pe care le-a făcut-o Isus se va împlini. Și într-adevăr, speranța lor nu a fost zadarnică. La zece zile după ce s-a înălțat la cer, Isus a împlinit ultimul gest față de ai săi. Nu un gest oarecare ci un gest la care au participat și o parte din elementele cosmice: vântul și zgomotul care a învăluit casa, lumina care a pătruns în încăpere, limbile de foc care au coborât asupra acelora care se aflau înăuntru, precum și forța exterioară care i-a cuprins pe toți, sunt elementele care ne conduc mai întâi la primele manifestări ale lui Dumnezeu în mijlocul poporului său și la Alianța pe care El a încheiat-o pe Sinai cu acesta. Apoi, tot aceste elemente, ne arată puterea și înțelepciunea cu care Duhul sfânt acționează asupra omenirii, încă de la începutul lumii. Dinamic și prompt, puternic și înțelept, nimeni nu poate pune stăpânire pe el, nimeni nu poate să se împotrivească acțiunii sale. În această postură se afla Duhul Sfânt când a fost trimis de Isus asupra apostolilor. El i-a înzestrat cu darurile sale și astfel a întemeiat prima comunitate creștină, noul popor al lui Dumnezeu, adică Biserica. Limbile de foc care s-au revărsat asupra lor, s-au transformat în limbi pe care ei le vorbeau. Și chiar dacă erau toți galileeni, nu e de mirare că vorbeau în toate limbile pământului, în așa fel încât toți care se aflau la Ierusalim puteau să înțeleagă în limba lor maternă. Duhul Sfânt a fost cel care i-a transformat: mai întâi i-a luminat ca să înțeleagă “tot adevărul” despre Isus; le-a dat apoi puteri noi pentru ca să fie curajoși în fața dușmanilor, a acuzelor și a persecuțiilor, pentru ca plini de încredere și de dorință misionară să dea mărturie prin cuvânt și faptă despre Cristos, și aceasta au făcut-o chiar cu prețul vieții; în cele din urmă i-a sfințit, a pus stăpânire pe inimile și pe viața lor, și i-a făcut sfinți pentru totdeauna, învățători ai tuturor popoarelor, adevărate “coloane ale Bisericii“.

Sfântul Ioan Crizostom, unul dintre părinții Bisericii din secolul al IV-lea, spune despre apostoli că, înzestrați cu darurile Duhului Sfânt, nu au mai rămas ascunși în spatele ușilor încuiate ci “au coborât de pe munte, asemenea lui Moise odinioară. Numai că ei nu au ținut în mâini tablele de piatră, cum a făcut acesta, ci au purtat în sufletele lor pe Duhul Sfânt”. Prin el au făcut cunoscut lumii întregi și au mărturisit că “Isus este Domnul“. În misiunea lor nu s-au adresat numai poporului ales al lui Israel, ci tuturor popoarelor, fără nici o deosebire, pentru că toți, iudei sau păgâni, sclavi sau oameni liberi, toți am fost botezați într-un singur Duh, ca să formăm un singur Trup, iar acest Trup este Biserica.

Asemenea apostolilor și noi suntem chemați să fim membre vii ale Bisericii lui Isus Cristos. La botez, prin Duhul Sfânt am devenit fii ai lui Dumnezeu și am primit demnitatea de a-l numi Tată. La Sfântul Mir, în virtutea ungerii Duhului Sfânt pe care am primit-o, am fost chemați să fim adevărați mărturisitori ai faptelor minunate ale lui Dumnezeu. Prin sacramentul pocăinței, tot Duhul Sfânt este cel care ne vindecă de orice pată și ne învrednicește să ne unim din nou cu Dumnezeu. Apoi, Duhul Sfânt mai este și acela care ne păstrează în harul sfințitor, pentru ca să ne apropiem în mod vrednic de sfânta Euharistie și astfel să păstrăm mereu vie comuniunea cu Preasfânta Treime.

Fără el, nu putem să facem nimic, dar primind lumina lui nu numai că putem trece peste orice încercare, dar, putem pătrunde și înțelege chiar și acele taine pe care nu le putem pătrunde cu propriile noastre forțe. Sfântul Irineu, unul dintre părinții și doctorii erudiți ai Bisericii creștine din secolul al II-lea ne spune în această privință: “Fără Duhul Sfânt nu putem să cunoaștem cuvântul lui Dumnezeu; fără Fiul nimeni nu poate să ajungă la Tatăl, deoarece cunoașterea Tatălui este însăși cunoașterea Fiului la a cărui cunoaștere se ajunge prin Duhul Sfânt. Fiul este acela care în misiunea sa, împarte pe Duhul Sfânt după bunul plac al Tatălui”. Iar într-un alt loc completează cu această minunată formulă: “Acolo unde este Biserica, acolo este de asemenea Spiritul lui Dumnezeu și acolo unde este Spiritul lui Dumnezeu acolo este Biserica și orice har”.

Duhul Sfânt este mereu prezent în Biserică și o reînnoiește. Noi, care facem parte din această Biserică, trebuie să-l acceptăm, să-l lăsăm să pătrundă în viața noastră și să ne transforme în creaturi noi, să ne însoțească în drumul nostru spre sfințenie și să ne facă tot mai asemănători cu aleșii lui Dumnezeu din cer. Să rămânem mereu credincioși Duhului Sfânt, pentru ca prin credința noastră, să participăm la lucrarea sa de reînnoire a întregului pământ. Să nu stingem în noi această flacără a Sa care ne-a fost dată, dar să o facem mereu să crească prin corespunderea noastră constantă la chemarea pe care ne-a adresat-o. Și noi l-am primit pe Duhul Sfânt, și prin El ne revine datoria ca asemenea apostolilor, să dăm mărturie despre Cristos prin credința, prin dragostea și prin zelul nostru misionar. Ceea ce au trăit odinioară apostolii în ziua de Rusalii, să trăim și noi în această zi și în întreaga noastră viață.

Mihai Dumitru

 

* * *

 

Duminica Rusaliilor

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Este greu să vorbim despre Duhul Sfânt. Nu știm prea multe să spunem. Atunci când vorbim despre Dumnezeu Tatăl, ne pare oarecumva că putem să ne gândim la Dumnezeu, pornind de la imaginea și ideea unui bun părinte. Atunci când vorbim despre Isus Cristos, avem înaintea ochilor figura umană a lui, așa cum reiese din cele patru Evanghelii… Dar pentru a vorbi despre Duhul Sfânt, ni se pare că ne lipsesc cuvintele potrivite: ne simțim iremediabil constrânși să ne amintim că nu putem avea pretenția “să înțelegem” sau să ne reprezentăm într-un mod cuvenit, adecvat misterul lui Dumnezeu.

“Duhul Sfânt” este un nume-imagine. “Duh” înseamnă vânt: forță puternică, liberă, imprevizibilă, necontrolabilă. De asemenea înseamnă respirație, suflu vital, principiu și semn al vieții: “Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul…”.

“Sfânt” înseamnă divin, caracteristic lui Dumnezeu, care îi aparține în sens propriu și-i manifestă natura și identitatea: “… și purcede de la Tatăl și de la Fiul”.

Duhul este “puterea” lui Dumnezeu prin care el ” vivifică și sfințește universul” (cf Rugăciunea euharistică III). Este “energia” pe care o comunică Dumnezeu acelora pe care el îi alege pentru a-i face portavoce a cuvântului său și instrumente ale acțiunii sale în lume (“.. și a vorbit prin profeți”).

Duhul este acela care face capabili să “vestească lucrările lui Dumnezeu” (cf. prima lectură) și să-și îndeplinească misiunea primită de la Cristos (“După cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi”), devenind purtători ai iertării lui Dumnezeu (cf. Evanghelia).

Duhul este acela care deschide mintea pentru a înțelege cuvântul lui Dumnezeu și conduce la credință (“Nimeni nu poate spune că Isus este Domnul, decât sub acțiunea Duhului Sfânt”).

Duhul este acela care prin Botez și prin Mir face din toți creștinii niște “consacrați” în slujirea lui Dumnezeu și a oamenilor, distribuind fiecăruia daruri (“carisme) și puteri diferite, pentru ca fiecare să poată să-și dea contribuția la edificarea societății și a Bisericii (cf. lectura a doua).

Duhul este acela care “ține împreună” pe toți credincioșii în Biserica “una, sfântă, catolică și apostolică”, și care trezește și mișcă din ascuns orice autentică inițiativă de pace, de reconciliere, de solidaritate, de fraternitate între oameni.

Duhul este acela care ne face “fii” ai lui Dumnezeu și imagini ale lui Cristos și dă adevărul, pe buzele noastre, spre rugăciune: “Tatăl nostru care ești în ceruri…”.

Darul Duhului Sfânt este acela care constituie în noi, încă de pe acum, “germenul” învierii finale: “Dacă Duhul aceluia care l-a înviat pe Isus din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va da viață și trupurilor voastre muritoare prin Duhul său care locuiește în voi” (Rm 8,11).

 

* * *

 

Duhul Sfânt, viața Bisericii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Fiind încă în mijlocul ucenicilor săi pe acest pământ, Isus le-a spus: “Este în folosul vostru ca eu să mă duc, pentru că, dacă nu mă duc, Apărătorul nu va veni la voi. Dacă însă mă duc, eu vi-l voi trimite” (In 15,7); iar în ruga de la cina de Taină spune: “Acum vin la tine, iar acestea le spun în lume ca să aibă din plin bucuria mea în ei” (In 17,13).

Care este această bucurie deplină pe care Isus vrea s-o împartă cu ucenicii săi? Bucuria pe care Isus o are de la Tatăl, pentru că încă înainte de întemeierea lumii Tatăl i-a dat Fiului propria slavă. “Slava pe care tu mi-ai dat-o, eu le-am dat-o lor, ca ei să fie una, după cum noi una suntem” (v. 22)… “ca dragostea cu care m-ai iubit pe mine, să fie în ei și eu în ei” (v. 26). Bucuria deplină stă în unirea deplină.

“Legătura acestei uniri este o glorie (slavă) autentică. Nimeni nu poate tăgădui că Duhul Sfânt se numește Glorie”, spune sfântul Grigore din Nisa (Om 15, PG 44); la fel, nimeni nu se poate îndoi că “dragostea” – iubirea – dintre Tatăl și Fiul este același Duh Sfânt.

În seara zilei în care Cristos a înviat din morți, el se arată ucenicilor spre a le pune în suflet bucuria deplină. Frica de iudei îi adunase într-o încăpere subterană, întunecoasă și bine zăvorâtă. Isus îi salută: “Pace vouă“, salut care este mai mult decât un “Bună ziua” sau “Bună seara”, deoarece saltul lui Isus arată restabilirea comuniunii prin adevărul suprem al învierii, care este semnul deosebit, nu numai al iertării lașității lor, ci este semnul deosebit al carității divine, al harului care stă la temelia trimiterii apostolice de a vesti Evanghelia, este semnul iubirii Tatălui față de întreaga omenire lipsită de pace și care a stat la temelia trimiterii Fiului său în lume, ca să aducă pace oamenilor de bunăvoință (cf. Lc 2,14). Isus suflă asupra apostolilor, așa cum Dumnezeu a suflat asupra primului om în actul creației și l-a făcut ființă vie, ființă nouă (cf. Gen 2,7) și le spune: “Primiți pe Duhul Sfânt”. Dăruirea Duhului Sfânt, a “Darului Necreat”, a slavei proprii, este semnul alianței veșnice și acest Duh devine operativ în ei și în acei care vor crede în cuvântul lor, deoarece cuvântul este Cristos, dar forța cuvântului este Duhul Iubirii. Ucenicii au trebuință și de Cuvânt – “Eu în ei” -, au trebuință și de dinamismul cuvântului: “Dragostea cu care m-ai iubit… să fie în ei”, spre a forma o lume nouă.

Ca să apară o lume nouă cu o viață nouă, trebuie înlăturată moartea și cauza morții, păcatul. Pentru aceasta Isus înviat dă ucenicilor puterea cheilor, de a dezlega de păcate.

Ucenicii, preacurata Fecioară Maria și femeile care l-au slujit pe Cristos după posibilitățile lor formau deja “sămânța” unei lumi noi, formau o unitate bazată pe cuvântul lui Isus: de a se aduna în numele lui și de a nu se îndepărta de Ierusalim; bazată pe “stăruința și armonia în rugăciune”. Duhul Sfânt, primit în seara Învierii, îi adună de această dată în frica lui Dumnezeu în Cenacol, în camera de sus, deschisă și luminoasă, acolo unde Isus s-a rugat pentru ei, unde le-a dat porunca iubirii noi, unde i-a rânduit preoți și mai presus de toate le-a dat prezența sa euharistică. Această “sămânță” a biserici primare este menită să încolțească, să crească și să aducă roade, dar avea trebuință, în primul rând, de apă. Deseori “apa” este folosită ca un simbol al Sfântului Duh (cf. In 7,38; Is 58,11; Zah 14,8).

Când se anunță ploaia, se întunecă cerul, pornește vântul care scutură pomi și case, se ivesc fulgere și se aud tunete.

Biserica, purtătoarea Revelației, adică a credinței divine, fiind de factură supranaturală, are trebuință de o ploaie suprafirească. Aceasta își face simțită prezența sub chipul “stropilor de foc”, adică a picăturilor de apă încărcate cu energie divină. Udându-i pe cei adunați în Cenacol cu “stropi de foc“, credința lor rodește “carisme” diferite. Sfântul Luca, autorul Faptelor apostolilor, este impresionat mai ales de carisma limbilor, care aducea mulțimile adunate la Ierusalim în acel timp la unitatea credinței, la înțelegerea Revelației și la creșterea Bisericii în sfințenie și universalitate. Rusaliile vădindu-se ca o chemare adresată tuturor popoarelor de a vesti “mărețiile lui Dumnezeu”, mărturisind că Isus Cristos este Domnul (cf. Fap 2,36).

Stropii de foc, care în cădere apăreau ca niște limbi, ni-l arată pe Duhul Sfânt care pune iubirea ca temelie a alianței universale și definitive cu omul care se angajează să vestească Evanghelia cu zel, cu “limbă de foc”, cu toată iubirea.

Este necesar să legăm evenimentul de la poalele muntelui Sinai care se cutremura și lansa limbi de foc cu cel de la Ierusalim: unirea celor douăsprezece triburi ale lui Israel corespunde unirii celor doisprezece apostoli din Cenacol, care formează “noul Israel” prin botezul focului venit din cer, foc menit să dea mărturie despre prezența Dumnezeului celui viu, fiindcă aici este promulgată legea noii alianțe, legea libertății care îi califică pe oameni drept “fii ai lui Dumnezeu“. Această alianță nu va mai fi limitată doar la un singur popor ales spre a-l face cunoscut pe adevăratul Dumnezeu, ci noua alianță rămâne deschisă tuturor popoarelor și tuturor raselor; nu va mai fi caracterizată de un semn întipărit în carne (circumciziune), ea este spirituală și se concretizează prin credință și prin botez (chiar și prin cel al dorinței). Noua alianță nu va mai fi reînnoită de oameni muritori pe parcursul istoriei, ci va rămâne bazată pentru totdeauna pe Cristos “care rămâne în veci” (Evr 7,24). Tocmai pentru că este spirituală și definitivă, orice înfăptuire actuală în Biserica timpului nostru prin instituțiile sale are valoare sacramentală, adică devine poartă de mântuire. Singura realitate profundă și inepuizabilă a Bisericii este Duhul Sfânt.

Sfântul apostol Paul întărește toate acestea arătând că: Isus Cristos, Cuvântul Tatălui, nu poate fi separat de dinamismul cuvântului, de Sfântul Duh: Nimeni nu poate mărturisi Cuvântul, pe Isus, dacă nu are forța, puterea Cuvântului, care este Duhul Sfânt. Ce vrea să ne spună cu această unire indisolubilă dintre cuvânt și puterea cuvântului?

După cum Cristos – Cuvântul – nu poate fi separat de Duhul Sfânt – puterea Cuvântului – tot așa nici creștinii nu trebuie să se dezbine între ei, fiindcă având carismele aceluiași Duh Sfânt care lucrează toate în toți, ei trebuie să formeze Biserica, trupul mistic al lui Cristos; așa cum Cristos își află slava – gloria – sa în Duhul Sfânt, la fel Biserica, se afirmă în frumusețea sa multicoloră în unitatea buchetului pe care o dă credința și botezul. Acela care s-ar folosi de darul său pentru a pune în umbră darul aproapelui său este un sectar și nu-l are pe Duhul comuniunii. Darul își pierde consistența când intră în competiție cu alt dar; își păstrează consistența când favorizează frumusețea altui dar. Culorile nu se exclud, se completează una pe alta când formează curcubeul minunat care leagă cerul cu pământul. Așa și Biserica, își etalează frumusețea divină când darurile (carismele) Sfântului Duh se completează unele pe altele. Unitatea în diversitate este necesară așa cum organele diferite ale trupului îi asigură viața și armonia. Altruismul este specific divinității: “Slava pe care o am la tine înainte de întemeierea lumii, le-am dat-o lor”. Lecția Rusaliilor, după sfântul Paul, stă în altruismul de care trebuie să dea dovadă Biserica, fiindcă dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în sufletele noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (cf. Rom 5,5); ea condamnă tirania și paternalismul.

Botezul în Duhul Sfânt iluminează comunitatea prietenilor lui Cristos asupra misterului său de Mesia, de Domn și Fiu al lui Dumnezeu; îi face să înțeleagă misterul Învierii ca pe o împlinire a planului divin de mântuire pentru toate popoarele, împingându-i să vestească în toate limbile și în toate împrejurările, fără teamă de persecuții sau moarte, mărețiile lui Dumnezeu. După cum apostolii, martirii și toți creștinii care au dat ascultare până în cele mai mici amănunte glasului Duhului lui Cristos, tot așa și noi suntem chemați să devenim martori, fiindcă “Duhul este acela care vine în ajutorul slăbiciunii noastre” (Rom 8,26), dirijează și potențează efortul nostru, face ca toate să se îndrepte spre binele tuturor, fiindcă unicul Spirit al Tatălui și al Fiului este dătătorul carismelor, precum sunt: iubirea, pacea, bucuria, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, stăpânirea de sine (cf. Gal 5,22).

“Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne de domeniul trecutului, Evanghelia rămâne literă moartă, Biserica rămâne o simplă organizație, autoritatea rămâne o putere dictatorială, trimiterea apostolică rămâne o propagandă, cultul rămâne ceva arhaic și viața morală rămâne o viață de sclav. (Notă personală: Însuși sufletul nostru rămâne un cadavru spiritual supus unei materializări continui).

Dar în Duhul Sfânt întreg universul este înnobilat prin reînnoirea împărăției, Cristos înviat își face simțită prezența, Evanghelia devine putere și viață, Biserica realizează comuniunea trinitară, autoritatea se schimbă în slujire, liturgia devine memorial și anticipare, activitatea omenească devine pătrunsă de divin” (Atenagora) și așa “Dumnezeu devine totul în toți și în toate (cf. 1Cor 15,28).

Iată, mărețiile lui Dumnezeu pentru care Duhul Sfânt coboară mereu, chiar și azi. Ne adună ca să-l preamărim pe Tatăl și să credem în Cristos, pe care l-a făcut Domn și Mesia.

Să ne deschidem sufletul și vom primi darul înțelepciunii și al înțelegerii, darul sfatului și al puterii, darul științei și al evlaviei, dar mai ales darul fricii de Dumnezeu care ne va aduna în “camera de sus”, în templul Ierusalimului ceresc.

 

* * *

 

Ce se întâmplă?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Se numește nașterea Bisericii. Și încă manifestarea sa publică. Dar care Biserică? Și ce fel de “prezentare”? Să fixăm unele elemente.

O Biserică care vine pe neașteptate

Fără îndoială surpriza constituie elementul cheie al Rusaliilor. Nimeni nu se mai aștepta la nimic de la acei indivizi. Erau învinși. Un grup neînsemnat și mai mult “decapitat” (liderul indiscutabil a dispărut definitiv). Puterea constituită încă odată, grație complicității obișnuite, a reușit să facă ordine, neutralizând focarul periculos. Situația s-a normalizat, după agitația provocată în ultimul timp de acel turbulent coborât din Galileia cu ceata sa de zdrențăroși.

Calendarul sărbătorilor se derula cu regularitate, fără riscuri de incidente neplăcute. Lecția trebuie să fie folositoare în cazul în care vreun exaltat ar cultiva încă idei bizare. Mulțimea cosmopolită s-a adunat la Ierusalim, conform tradiției, pentru aceleași motive. În schimb se produce un eveniment neașteptat, care ațâță interesul și trezește gălăgie, uimire. Lumea rămâne “înspăimântată”. Nu la asta se aștepta.

Este un element “în afara programului”, care face de-a dreptul să sară în aer tot programul. Așa ar trebui să fie mereu Biserica. Fără a fi programată. Ne invitată la sărbătoare. Capabilă de a-i primi pe toți surprinși, nepregătiți. Năvălește pe scenă provocând zăpăceală. Greu de înțeles ceea ce se întâmplă. Imposibil de prevăzut consecințele. Și pentru că acea ieșire nu vrea să fie pur și simplu o văpaie de entuziasm, o lovitură de teatru, dar are aerul de a deveni un lucru serios, care continuă. Fenomenul neașteptat nu are nici o intenție de a “reintra”.

Nimeni nu știe de la început ceea ce va trebui să asculte și să vadă. Nu a fost distribuit din capul locului textul discursurilor (Și pentru că, din fericire, nu a fost nici o pregătire a discursurilor. Cei care erau pregătiți să primească vântul, focul, adică Duhul nicidecum predici…)

Biserica improvizează. Duhul pune în gura acelor oameni “necunoscători” cuvinte noi, nemaiauzite. Nici un răspuns previzibil. Nici o declarație scontată. Nici o afirmație știută. Biserica Rusaliilor este o Biserică care “se inventează” pe loc. Trezește uimire pentru că răsare într-un moment negândit, spune lucruri inimaginabile, se comportă în chip neobișnuit, face propuneri atât de diferite de cele obișnuite. În sfârșit, are curajul ineditului, al nebănuitului.

Este o Biserică ce pune în încurcătură, tulbură, zguduie. Neavând poziții de apărat, de protejat echilibre, se mișcă cu o libertate descumpănitoare. Este o Biserică ce trezește interes pentru că nu ne conduce din nou la nici o categorie a trecutului, nu imită modele sau experiențe de dinainte. Este o Biserică ce nu a cerut nimănui permisiunea de a ieși în public, nu a armonizat modurile, timpurile și limitele apariției sale, nu a cerut deloc garanții. De altă parte, așa cum aducea focul, ar fi fost absurd să pretindă garanții pentru (sau contra?) incendiului… A fost vorba de un “incident”. Cu consecințe serioase. Și cu asigurarea că se va repeta.

Rusaliile, adică reportajul unui incident “neanunțat”. Biserica Rusaliilor, adică o manifestare “neanunțată”. Este greu să te obișnuiești cu o astfel de Biserică.

O Biserică ce se face înțeleasă

Rusaliile, adică importanța de a reuși să vorbească tuturor și de a se face înțeleasă. Apostolii nu adoptă un jargon de inițiați, pentru care să fie necesar un interpret. Nu aduc documente de înțeles numai de adepți, și care recer în mod obligatoriu intervenția comentatorilor specializați și autorizați. “…Fiecare îi auzea vorbind în limba maternă.” Care era apoi limba zilnică, a vieții de toate zilele, lucruri obișnuite. Acea în care pâinea înseamnă pur și simplu pâine, apa se numește apă, și întâlnind o persoană este salutată cu “bună ziua”.

Nu ajunge să ai ceva de spus. Trebuie să te străduiești s-o spui în chipul cel mai clar și pe înțeles. O “veste bună” nu ar avea nevoie de specialiști pentru a înțelege despre ce este vorba. Și dacă cineva nu este capabil, să încerce, să insiste. Claritatea trebuie să fie și o formă de asceză. Să nu-mi spună cineva că anumite argumente, “faptele lui Dumnezeu”, “realitățile cerului” nu sunt comunicabile cu cuvintele de uz curent. Dumnezeu s-a făcut de-a dreptul “trup”, s-a oferit foamei oamenilor ca pâine, s-a folosit de alfabetul uman pentru a se explica.

Și apoi: oare limbajul obscur, contorsionat, sinuos, confuz, este mai adaptat să manifeste misterul decât limbajul care învață cu simplitate? Profeții și în general toți scriitorii Cărții (este suficient să ne gândim la autorii textelor sapiențiale) au spus lucruri care nu sunt banale folosindu-se adesea de imagini la îndemâna tuturor. Nu cred că este hazardant de a afirma că Biserica Rusaliilor este Biserica clarității și a simplității (în slujba profundității!).

Poate că nu este cazul să deranjăm Duhul ca să ne învețe limba pe care toți o vorbesc și o înțeleg. Poate să fie suficient ceea ce am învățat acasă. Duhul intervine pentru a ne dărui… inspirația, eficacitatea, puterea. Dar claritatea trebuie s-o punem noi. Și chiar și un pic de foc, mult mai de folos decât ghiața pentru a face cuvântul “transparent”. Incandescența eliberează cuvântul de orice urmă de opacitate. Un îndrăgostit reușește mereu să se explice foarte bine.

O Biserică “de neexplicat”

Nu a fost nevoie să se redacteze un proces verbal (rodul chiar al unui obositor compromis între diferitele poziții) pentru a explica celor care au rămas afară ceea ce s-a întâmplat în cenacol. Și pentru că în cenacol nu a avut loc nici o discuție, nici o dezbatere. Rusaliile sunt un fapt pus sub ochii tuturor, nu un document. Acel fapt este clar, evident, totuși “inexplicabil”. Vreau să spun că explicația trebuie căutată în altă parte. Acea Biserică nu posedă în sine justificarea, dar trimite la altceva, la Altcineva.

Lumea intuiește imediat că acei oameni spun și fac lucruri care nu depind de ei. “Toți erau uimiți și se întrebau unii pe alții: “Ce înseamnă aceasta?” (Fap. 2, 12). Ca și cum ar fi comentat: “Nu este posibil. Nu este de la ei…” Alții găsesc o explicație mai la îndemână: câteva pahare de vin sorbit dimineața: “S-au îmbătat cu must…” (Fap. 2, 13). În realitate explicația nu este atât de simplă. Și are un nume precis: Duhul. “Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt…”

Liturgia de astăzi se preocupă să pună în deplină evidență pe Protagonistul Rusaliilor. Isus, apărând celor unsprezece (evanghelia), “a suflat asupra lor și le-a spus: “Primiți pe Duhul Sfânt”. Toată viața, misiunea Bisericii, depinde de Duhul Sfânt. Adevărata mărturisire de credință (cum ne amintește Paul în a doua lectură) este posibilă numai prin Duhul (“nimeni nu poate spune “Isus este Domnul” decât sub acțiunea Duhului”). Duhul, care nu este monopolul câtorva privilegiați, ci este proprietatea, ba chiar darul comun. “Fiecăruia îi este dată o manifestare particulară a Duhului pentru folosul tuturor”. Duhul ca principiu de coeziune internă, dar și de varietate (varietate de persoane și de carisme). Duhul care ne face docili și liberi în același timp.

Biserica devine interesantă (“erau uimiți…”), este o problemă (“se întrebau unul pe altul…”), numai dacă nu posedă în ea însăși explicația, dacă nu are pretenția de a se justifica, de a se apăra sau, mai rău, de a se exalta, de a se da în spectacol, ci constrânge să se caute în altă parte adevărata cauză a toate. Începând cu primul discurs al lui Petru, Faptele Apostolilor sunt străbătute de o precizare de fond: “Să nu gândiți că depinde de noi…” Biserica Rusaliilor, sau capacitatea de a semăna semne de întrebare, de a provoca întrebări, de a pune probleme, de a cere să se caute “în altă parte”… Apelul la mister nu poate constitui ușoara acoperire de atitudini și comportamente mai puțin limpezi. Dimpotrivă, Biserica Rusaliilor nu are nimic de ascuns, este atât de transparentă încât lasă să se întrevadă misterul.

O Biserică “incontrolabilă”

Desigur, cineva ar fi preferat ca acei oameni paralizați de frică să fi rămas pentru totdeauna țintuiți în casă, așa cum i-a descoperit Domnul înviat (“…în timp ce ușile erau încuiate în locul unde se aflau discipolii de frica Iudeilor, a venit Isus…”).

În schimb Învățătorul îi trimite în lume: “Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi…” Și Duhul se îngrijește să facă să sară definitiv zăvoarele ușilor și ferestrelor.

Biserica Rusaliilor este o Biserică ce nu stă în locul pe care ar vrea cineva să-l hotărască, nu respectă rolul impus, nu se adaptează cu partea impusă. Nu a cerut viza de intrare. Biserica Rusaliilor este o Biserică incontrolabilă, care nu se resemnează să fie inofensivă, element decorativ în panorama sărbătorilor, sprijin al așa-zisei ordini constituite, invitată de onoare pentru a garanta desfășurarea liniștită a banchetului a câtorva privilegiați și încă mai mult pentru o digestie liniștită.

Este o Biserică nedisponibilă, neutilizabilă pentru alte scopuri, “intratabilă”, neobișnuită, care nu vrea să reintre în funcții înalte. Știe să rămână îndelung în cenacol, dar nu ezită să iasă afară în piețe sau pe străzi pentru a vesti mesajul care i-a fost încredințat, să tulbure conștiințele, să denunțe nedreptatea colosală a acelei răstigniri (și a alte numeroase răstigniri). Preocupată de “lucrurile lui Dumnezeu”, dar zeloasă și față de “lucrurile oamenilor” (a nu se confunda cu afacerile).

Desigur, și astăzi, sunt capi și capete care ar prefera o Biserică înainte de Rusalii. O Biserică rațională, îmblânzită, timidă, demisionară, complet absorbită de acțiunea de “a salva sufletele”, lăsând ca cei vicleni să se ocupe de tot restul (adică de propriile interese, posturi, putere de necontrolat, operații de o curățenie dubioasă chiar dacă sunt acoperite cu pecetea creștină…) Dar Biserica, dacă este Biserica lui Cristos și a Duhului, nu poate să fie decât Biserica, incomodă, a Rusaliilor. Este inutil de a rezerva un loc de onoare în lojă. Locul îi este asigurat, din când în când, de Duhul Sfânt. Prin care cineva descoperă Biserica, incontrolabilă, imprevizibilă, insesizabilă, acolo unde nu i-ar plăcea s-o găsească. Atunci când la mijloc este Duhul, și nu plăcerea celor “interesați”, se poate întâmpla ca Biserica să fie la locul ei în momentul în care nu este la propriul loc!

În sfârșit, ce se întâmplă?… Este întrebarea inevitabilă pusă de Rusaliile de ieri și, este de dorit, pentru astăzi.

 

* * *

 

Duminica Rusaliilor

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro

Suntem oameni ai secolului XXI și cred că lucrul despre care ne vine cel mai greu să vorbim este tocmai ceea ce simțim. Vorbim cu ușurință despre ceea ce se petrece în jurul nostru, despre cei din jurul nostru, dar, când este vorba să exprimăm ceea ce simțim, preferăm să tăcem. Poate, tocmai de aceea, solemnitatea de astăzi este o sărbătoare, care pe mulți dintre noi ne pune în dificultate, deoarece a vorbi despre Duhul Sfânt înseamnă a vorbi despre ceea ce poate fi doar simțit. Reușim să vorbim cu ușurință despre Tatăl pornind de la frumusețile creației; vorbim despre Fiul pornind de la întruparea sa și mântuirea împlinită prin el; însă atunci când vrem să vorbim despre Duhul Sfânt, parcă nu găsim cuvintele potrivite și ne cuprinde tăcerea, căci acțiunea lui pare că scapă simțurilor noastre înclinate mai mult spre ceea ce este material, palpabil. Acest lucru devine și mai evident, dacă ne gândim că, în urmă cu zece zile, Biserica, prin solemnitatea Înălțării la cer a lui Isus Cristos, ne invita la o despărțire – despărțirea de o persoană abia regăsită -, dar o despărțire care lăsa în urma ei o promisiune. Iată de ce, astăzi, Biserica ne adună din nou laolaltă pentru a ne face părtași la împlinirea acestei promisiuni și, astfel, pentru a ne mângâia prin prezența Duhului mângâietor care, după cum spunea cardinalul Carlo Maria Martini, “împlinește tot ceea ce este frumos și bun în lume”.

Totodată, prin solemnitatea de astăzi, încheiem și timpul pascal, un adevărat timp de har, și poate că în inimile multora dintre noi se naște întrebarea: Am trăit cu adevărat sărbătoarea Învierii? A înviat cu adevărat Cristos și în inima mea?

Dacă vrem să dăm un răspuns sincer la aceste întrebări, nu este nevoie nici să căutăm mormântul gol, nici să așteptăm să-l întâlnim pe Cristos cel înviat pentru a pune degetele în rănile sale, ci trebuie să intrăm în cenacolul inimii noastre, așa cum ne invită și Evanghelia din liturgia de astăzi, și aici, în prezența Celui Înviat, să-l primim pe Duhul Sfânt, căci doar prezența acestui Duh Sfânt în noi este dovada grăitoare și trainică a învierii. Doar prin prezența Celui Înviat noi vom fi capabili, asemenea apostolilor, să dobândim pacea pe care el ne-o oferă și apoi, copleșiți de această pace care alungă orice zbucium și frică, vom putem să-l primim pe Duhul Sfânt. Privind cu atenție relatarea Evangheliei, observăm cum Isus cel înviat când le apare apostolilor, îi găsește pe aceștia adunați împreună; însă ceea ce îi ținea împreună era doar suferința despărțirii de Cristos și teama de iudei. Tocmai pentru a învinge această teamă și această suferință a lor, Isus le oferă pacea sa și apoi le dovedește că el, cel care a pătimit și a murit, acum este viu: “Isus a venit, a stat în mijlocul lor și le-a zis: «Pace vouă!». Zicând acestea, le-a arătat mâinile și coasta. Discipolii s-au bucurat când l-au văzut pe Domnul” (In 20,19-20).

În prima lectură, luată din Faptele Apostolilor, sfântul Luca ne relatează evenimentul propriu-zis al Rusaliilor. Ceea ce ne surprinde este tocmai faptul că apostolii sunt din nou împreună. Mulți dintre noi poate ne-am fi așteptat ca apostolii să plece și să încerce fiecare să-și refacă viața, căci cel în care crezuseră și căruia îi dăruiseră viața, acum era mort. Dar nu! apostolii nu au plecat, ci au rămas împreună și ceea ce îi unește de această dată nu mai este zbuciumul și teama, ci încrederea și speranța. Într-adevăr, acum îi vedem pe apostoli, care, așteptând împlinirea ultimei făgăduințe a Celui Înviat, stăruie în rugăciune. Și Cristos, cel fidel promisiunilor sale, iată că îl trimite pe Duhul Sfânt asupra apostolilor, iar aceștia devin astfel vestitori înflăcărați ai lucrării mântuitoare a lui Dumnezeu către toate popoarele. Acum vedem clar, așa cum mărturisește și sfântul Paul în cea de-a doua lectură, că “doar cel care îl are pe Duhul Sfânt poate spune «Isus este Domnul»” (cf. 1Cor 12,3) și cum, tocmai, prezența acestui Duh Sfânt face ca toți să conlucreze spre binele întregului trup mistic al lui Cristos, căci “fiecare primește darul de a-l arăta pe Duhul Sfânt spre binele tuturor” (1Cor 12,7).

Așadar, vedem cum, în unitatea celor trei lecturi ale liturgiei cuvântului de astăzi, este scos în evidență tocmai acest adevăr: revărsarea Duhului Sfânt în noi recere unitatea de suferință și de rugăciune între noi, pentru ca, prin această revărsare, toate faptele noastre să capete o unitate de speranță și iubire.

Pentru a înțelege mai bine acest lucru aș vrea să vă invit la o scurtă călătorie imaginară la Viena. Într-unul din muzeele de artă ale acestui oraș se află un tablou imens în care este pictată o floare, o singură floare cu sute de petale de diferite culori și nuanțe. Titlul acestui tablou este “Purtarea crucii”. De ce tocmai acest titlu? Pentru că, atunci când ne apropiem și îl privim cu atenție, vedem că pe fiecare petală este pictată în miniatură câte o mică scenă din viața de zi cu zi: o mamă își strânge la piept copilul mort într-un accident, un tată rămas fără serviciu se întoarce îngândurat spre casă, o tânără veghează la căpătâiul unui bolnav, un preot îngenuncheat în singurătatea camerei sale plânge necredința enoriașilor săi…. și multe alte scene asemănătoare. Undeva, în mijloc, pierdută printre celelalte imagini, se află o miniatură cu Isus purtându-și crucea. Într-adevăr este un tablou paradoxal și poate mulți ne întrebăm: cum poate toată această suferință și tot acest zbucium să devină o floare? Secretul îl putem observa ușor: la o privire atentă ceea ce se poate citi pe toate chipurile celor din tablou este seninătatea, speranța, iubirea.

Suferința este o realitate profundă și a vieții noastre, căci în viața fiecăruia dintre noi există o cruce pe care trebuie să o purtăm. Totuși, în purtarea acestei cruci, noi nu suntem niciodată singuri, căci în Duhul Sfânt, prin rugăciune, noi suntem în unitate cu toți acei oameni care își poartă crucea cu demnitate și, mai presus de toate, suntem în unire cu Cristos, cel care ne-a dat exemplul suprem al sacrificiului de sine pentru noi. Așadar, suferința trăită mereu sub călăuzirea Duhului Sfânt în statornicie și credință, ne va conduce la seninătate și iubire, făcând din viețile noastre, ale tuturor, o floare a harului. Iar dacă, vreodată, această suferință ni se va părea atât de copleșitoare încât riscă să ofilească floarea harului din noi, atunci să ne apropiem cu încredere de acel izvor al harului pe care Cristos ni l-a lăsat în Sfânta Euharistie și, odată răcoriți și hrăniți la acest izvor de har, să reaprindem flacăra Duhului Sfânt în noi.

În încheiere, cred că ar fi benefic, pentru noi toți, să ascultăm și să încercăm să punem în practică sfatul pe care ni-l dă părintele José Maria Escrivá de Balaguer în cartea sa “Cristos este cel care trece”; sfat care sună astfel: “Viața creștină cere un dialog constant cu Dumnezeu, unul și întreit, și la această intimitate ne conduce Duhul Sfânt [...] Să ne obișnuim să vorbim cu Duhul Sfânt cel care ne sfințește; să avem încredere în el, să-i cerem ajutorul și să-l simțim aproape”.

Așa să ne ajute Bunul Dumnezeu!