Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfânta Treime
Anul B (A, C)

Lecturi:
Deuteronom 4,32-34.39-40
Romani 8,14-17
Matei 28,16-20

Matei 28,16-20

Apoi cei unsprezece discipoli au mers în Galileea, pe muntele hotărât lor de Isus. Cum l-au văzut, i s-au închinat, dar unii se îndoiau. Apropiindu-se, Isus le-a vorbit: “Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii”.

 

Autori

pr. Joseph Pellegrino
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
Diverși alți autori
FSC
pr. Claudiu Budău

 

* * *

 

Să îl facem pe Dumnezeu prezent în viețile noastre

Autor: pr. Joseph Pellegrino
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Astăzi celebrăm Duminica Sfintei Treimi. Sărbătoarea nu este a unui enunț al credinței noastre. Da, subliniază credința noastră în Dumnezeul Unic care este Tată, Fiu și Duh. Dar sărbătoarea este mai mult decât celebrarea unei dogme. Sărbătoarea de astăzi vorbește despre relațiile personale: despre relațiile celor trei Persoane din Sfânta Treime, despre relația lui Dumnezeu cu noi și despre relațiile dintre noi, oamenii.

Toate cele trei relații sunt subliniate în Evanghelia din această duminică. Lectura de astăzi este finalul Evangheliei lui Matei. Conține ultimele cuvinte ale Domnului adresate discipolilor săi, înainte de Înălțate. “Mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii.”

Discipolilor li se spune să boteze în numele Treimii, Tată, Fiu și Duh Sfânt; nu doar în numele lui Isus, ci și în numele Tatălui Fiului și a Duhului Sfânt. De ce? Dinamica Iubirii care îl face pe Dumnezeu Dumnezeu, Iubirea Tatălui și Fiului este ea însăși Duhul Sfânt. Vârtejul etern de Iubire care este Sfânta Treime este însăși viața dătătoare de Iubire ce se revarsă într-o persoană în timpul botezului. Relația interioară dintre Tată, Fiu și Duh Sfânt devine viața spirituală a botezatului. Intrăm în viața Sfintei Treimi. Poate pare ceva prea frumos ca să fie adevărat. Dar chiar este adevărat. Iubirea lui Dumnezeu pentru noi este infinit mai mare decât imaginația noastră. La botez noi nu doar suntem încorporați în iubirea lui Dumnezeu, ci suntem prinși în Dumnezeu și Dumnezeu este prin în noi.

Isus le spune discipolilor săi să ofere această iubire tuturor celor care acceptă Vestea Sa cea Bună, Evanghelia Sa. Botezați în numele Sfintei Treimi. Extindeți relația voastră cu Dumnezeu și la ceilalți. Pentru a face aceasta trebuie să îi învățăm și pe alții ce ne-a învățat Isus pe noi. Pentru că noi trebuie să continuăm opera lui Isus. Să ne imaginăm că Isus ne spune personal: “Plec acum, dar tu trebuie să îmi iei locul.” “Cum?”, întrebăm noi. “Ce să le spunem noi oamenilor?” “Spuneți-le tot ce v-am spus eu. O să fie atunci totul bine”, răspunde Isus. “Dar Doamne”, protestăm noi. “Cum putem face aceasta? Cum putem noi să fim Tu pentru alții?” “Faceți doar ceea ce v-am spus”, zice Isus, “și în plus să știți că nu veți fi singuri. Sunt cu voi până la sfârșitul lumii.” Aceasta este baza teologică a sărbătorii. Acum să devenim practici.

Noi facem parte dintr-o mare forță, dintr-o mare armată. Noi suntem în război cu răul. Noi luptăm pentru victoria binelui. Scopul nostru nu este altul decât să încheiem transformarea lumii dintr-un loc al egoismului și al urii într-un rai de dăruire și iubire. Trebuie să învingem răul cu binele, cu delicatețea, cu generozitatea. Nu putem să ne mulțumim doar cu a face din lume un loc mai bun. Trebuie să facem din lume locul lui Dumnezeu. Cum vom face aceasta? Ei bine, trebuie să îl facem pe Dumnezeu prezent în viețile noastre, iar Dumnezeu va face restul. În Evanghelia de astăzi Isus nu își lasă discipolii singuri. Nici pe noi. El ne spune că va fi cu noi.

Avem nevoie de prezența Sa. Când alegem ceva pentru Domnul, suntem ostracizați de societatea care l-a respins pe El, sau cel puțin i-a suspendat prezența până când va considera că este timpul. Când refuzăm să luăm parte la un act imoral, sau când spunem că avem nevoie să petrecem ceva timp cu Domnul, lumea ne tratează ca pe niște nebuni religioși. Uneori parcă toți ar fi împotriva noastră. Cât de ușor este în schimb să te amesteci în mulțime, să te comporți ca ea. Dar nu toți sunt împotriva noastră. Isus este cu noi. Cu El și cu ceilalți creștini noi formăm de fapt o majoritate.

“Privește la viața pe care ți-am dat-o”, ne spune astăzi Domnul. “Este viața Mea, viața divină a Sfintei Treimi. Dați această viață și altora. Proclamați Evanghelia mea prin viețile voastre. Și să știți că voi fi alături de voi în orice situație, în orice alegere, în orice respingere, în orice succes al vostru.” Împărăția lui Dumnezeu inundă lumea. Noi suntem avangarda.

 

* * *

 

Mister de fericire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Adevărul de credință că În Dumnezeu sunt trei persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt (Catehism), se învață încă de pe genunchii mamei și, deși se repetă toată viața, perfect nu-l vom înțelege nici în viața veșnică, deoarece constituie un secret personal la gradul trei, fiindcă aparține numai lui Dumnezeu și, dacă ar fi posibil unei creaturi să-l înțeleagă, ar fi ca Dumnezeu, nu prin har, ci prin natură, ceea ce este imposibil. Din acest motiv mă voi mărgini la cuvintele pline de înțelepciune ale lui Toma de Kempis din Imitațiunea lui Cristos, anume: Ce-ți folosește să discuți lucruri sublime despre Sfânta Treime, dacă n-ai smerenia prin care să fii plăcut Sfintei Treimi?

Într-adevăr, vorbele înalte nu-l fac pe om sfânt și drept, ci viața virtuoasă îl face plăcut lui Dumnezeu (Cap. I,7-8).

Pentru a ajunge la contemplarea Preasfintei Treimi, este necesar să pătrundem în noi înșine și să vedem dacă găsim urmele lăsate de Cristos! Pe unde trece Fiul Omului lasă urme minunate. Treimea cerească își face simțită prezența pe pământ, acolo unde pășește Isus. Când Fiul Omului a pășit în apa Iordanului s-a deschis cerul, s-a desfăcut misterul lui Dumnezeu: Tatăl afirmă că Fiul Omului este Fiul său iubit și Duhul Sfânt confirmă spusele Tatălui prin apariția sa de porumbel, simbol al curăției, păcii și iubirii. Începutul activității publice, acela de a-i conduce pe oameni la Tatăl – Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine (Mt 3,16-17; In 14,6) – își găsește confirmarea în munca apostolică pe care Isus o încredințează ucenicilor săi: Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Mt 28,19).

Asemănarea noastră cu Dumnezeu este sufletul, deși și trupul este opera mâinilor sale, dar cum Isus ne spune că acesta nu folosește la nimic (cf. In 6,63), să pornim pe urmele Creatorului întipărite de Cristos în sufletul nostru! Sufletul, spiritual din fire, poartă în sine rațiunea, voința și memoria. Putem spune că sufletul are de la Tatăl rațiunea de a fi; de la Fiul are voința de a ne mântui și de la Duhul Sfânt memoria de a nu uita în veci binefacerile Domnului. Mai mult decât atât, pe Tatăl îl caracterizează, în sânul Preasfintei Treimi, eficacitatea: naște din veșnicie pe Fiul în sânul său, contrar nașterilor din lume, care se exteriorizează și viața Fiului rămâne mereu în unire cu Tatăl – Eu și Tatăl una suntem (In 10,30) și numai pentru aceasta îl putem numi Fiul Tatălui (In 1,18) și apoi Fiul Omului, fiindcă numai pe acesta l-a pecetluit Dumnezeu Tatăl (In 6,27). Tatăl creează în timp toate lucrurile, întregul univers (cf. 1Cor 8,6; Ef 3,9) și își continuă lucrarea într-un chip minunat – Tatăl meu lucrează și eu lucrez (In 5,17). Opera Tatălui și a Fiului, la care se lucrează zilnic, este Biserica. O vedem în lume, dar ea are tendința imanenței în Dumnezeu și, deși peregrinează pe pământ până în clipa desăvârșirii totale, rămâne temelia și coloana adevărului (1Tim 3,15) în lume, fiind compusă din acele mădulare care s-au născut din Dumnezeu (cf. In 1,12-13). Lucrarea divină de încorporare a Bisericii în sine constituie o naștere minunată, dătătoare de armonie și unitate (cf. Col 3,2), ceea ce ne ajută să înțelegem ceva, dar mai ales să credem totul, despre minunata naștere a Fiului din veci din Tatăl.

Ce are sufletul nostru asemenea Tatălui? Rațiunea, inteligența.

Rațiunea omului este mereu creatoare, inventivă, mereu naște idei, concepte care revoluționează totul în jurul său, lucrând cu un scop bine definit de Tatăl încă din paradisul pământesc, prin misiunea încredințată lui Adam (cf. Gen 1,28; 2,15; 3,17).

Ce caracterizează pe Fiul? Voința de a împlini voința Tatălui. A venit în lume ca să facă voința Tatălui (cf. Ps 40,8-9; Evr 10,7); hrana sa pământească a constat din împlinirea voinței Tatălui (cf. In 4,34); a murit pe lemnul crucii pentru a împlini voința Tatălui (cf. Lc 22,42; In 19,30). Această împlinire desăvârșită a voinței Tatălui i-a adus învierea, înălțarea la cer și dreptul de a ședea la dreapta Tatălui (cf. Fil 2,7-10), ca Fiu al Omului, unde, bucurându-se de meritele infinite în fața Tatălui, îi poate atrage la sine pe fiii oamenilor.

Ce are sufletul nostru asemenea Fiului? Voința? Voim cum voiește Isus? Oricine va face voia Tatălui meu care este în ceruri, acela îmi este frate, soră și mamă (Mt 12,50). Păcatul strămoșesc a slăbit voința omului într-o măsură mult mai mare decât rațiunea, fiindcă ea a fost înclinată de Șarpele viclean să mănânce din pomul oprit (Gen 3,1-7). Pentru redresarea voinței umane, Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om, ca să ne dea exemplu de împlinire a voinței Tatălui ceresc, ca în treimea sufletului nostru să se facă pace și armonie, unire și fericire.

Ce caracterizează pe Sfântul Duh? Memoria. În sânul Preasfintei Treimi, Duhul Sfânt este cartea vieții; el cuprinde gama activității divine interne și externe și o păstrează veșnic actuală. Putem înțelege mai bine rolul de memorie al Duhului Sfânt în Dumnezeu din cuvintele lui Isus: Mângâietorul venind, va vădi lumea de păcat, de dreptate și de judecată. Încă multe am a vă spune, dar nu le puteți purta acum (nu le putem înțelege și nici să le ținem minte), dar când va veni acela, Duhul adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul (In 16,8-12-13). Celui ce va zice cuvânt împotriva Fiului Omului i se va ierta (va fi dat uitării), dar celui ce va zice împotriva Duhului Sfânt nu i se va ierta (nu va fi dat uitării) nici în veacul acesta și nici în cel viitor (Mt 12,32). Martor este acela care are memoria faptelor. Or, Petru și ceilalți apostoli spun în fața Sinedriului: Suntem martori ai acestor cuvinte noi și Duhul Sfânt pe care Dumnezeu l-a dat celor care îl ascultă (Fap 5,32). Vrea să spună că ei nu pot uita ceea ce i-a învățat Isus, datorită faptului că l-au primit pe Duhul Sfânt care le reamintește toate.

Ce are sufletul nostru asemenea Duhului Sfânt? Memoria.

Porunca lui Dumnezeu pentru evrei era aceasta: Puneți cuvintele mele în inima și sufletul vostru; legați-le ca semn la mâna voastră și să le aveți ca o tăbliță pe fruntea voastră (Dt 11,18). Pentru noi, porunca este de a-l primi pe Duhul Sfânt (cf. In 20,22). Primindu-l, vom fi asemenea mamei noastre cerești, care păstra toate cuvintele lui Isus și cele spuse despre el în inima ei (Lc 2,19-51), fiindcă l-a primit pe Duhul Sfânt (Lc 1,35) și a devenit cooperatoare la opera răscumpărării noastre prin Duhul Sfânt, ca în cazul vizitei la Elisabeta (Lc 1,41). Duhul Sfânt trebuie să fie memoria noastră despre faptele minunate ale Domnului, fiindcă numai așa îi putem fi recunoscători și aducători de laude veșnice.

Urmele Preasfintei Treimi de la Botez.

Botezul primit în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt ne consacră pentru iubirea trinitară: Dumnezeu, eu și aproapele. Așa ne naștem la o viață nouă. Această a doua naștere prin Botez este mai minunată decât prima. La prima naștere Dumnezeu ne-a fost Tată, dar mama noastră a fost neantul, nimicul din care am fost făcuți. În actul creației Tatăl nu ne-a dat decât chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), dar la nașterea prin Botez, Dumnezeu ne este Tată, dar mama nu ne mai este nimicul, ci ceva din firea sa, harul care ne face părtași ai naturii divine (2Pt 1,4), conform rugăciunii lui Isus: Precum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, așa și ei să fie una în noi! (In 17,21).

În fața unui mister atât de mare, care ne face lucruri minunate, nu putem face altceva decât să ne smerim împreună cu sfânta Fecioară Maria, zicând: Iată roaba Domnului (Lc 1,38) și să-l preamărim pe Domnul din toată inima, fiindcă s-a comportat domnește cu noi și ne-a făcut lucruri peste așteptări de mari, mai ales atunci când ne va invita să moștenim împărăția pregătită nouă de la întemeierea lumii, ca să-i cântăm mărire pentru toată veșnicia. Amin.

 

* * *

 

Asemenea lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Există o istorioară despre Sf. Augustin de Ippona, mare filozof și teolog. El era preocupat de doctrina Sfintei Treimi. Dorea foarte mult să înțeleagă doctrina despre Dumnezeul Unic în trei Persoane, pentru a-l explica logic. Într-o zi mergea pe malul mării și reflecta la această problemă. A văzut deodată un copil jucându-se singur. Făcuse o gaură în nisip, alerga la mare cu o mică gălețică, lua apă, alerga înapoi și golea apa în groapa din nisip. Fugea iarăși la mare, iar lua apă, iar o golea în gaura din nisip. Augustin s-a apropiat de el și l-a întrebat: “Ce faci tu aici?” “Încerc să golesc marea în această gaură.” Augustin l-a întrebat mirat: “Cum poți să crezi că marea imensă ar putea fi golită în această mică gaură cu această gălețică mică?” A primit răspunsul copilului: “Dar tu, cum crezi că cu capul tău mic poți cuprinde imensitatea lui Dumnezeu?” Și copilul a dispărut. Isus a vorbit despre Tatăl care l-a trimis pe El și despre Duhul Sfânt care urma să fie trimis de El. Isus a mai spus că Tatăl i-a dat Lui tot ceea ce are și că El, la rândul Lui, a dat Spiritului Sfânt tot ce a primit de la Tatăl. Vedem astfel unitatea de scop între Persoanele Sfintei Treimi.

În istoria mântuirii de regulă atribuim creația Tatălui, răscumpărarea Fiului și sfințirea Duhului Sfânt. Cu toate acestea, deși sunt distincți ca Persoane, nici Tatăl și nici Fiul și nici Duhul Sfânt nu există și nici nu acționează în izolare de celelalte două Persoane ale Sfintei Treimi. Asemenea lui Augustin, poate nu vom putea să înțelegem cum “funcționează” Sfânta Treime, dar mai important este să înțelegem de ce este așa. De ce Dumnezeu ne revelează acest mister privitor la natura Ființei Supreme? Importanța acestei doctrine se află în următorul fapt: noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu și de aceea cu cât îl înțelegem mai mult pe Dumnezeu cu atât ne înțelegem mai mult pe noi înșine. Experții în religie ne spun că oamenii au căutat mereu să fie asemenea zeilor cărora le aduceau cult. Oamenii care adorau un zeu războinic tindeau să fie războinici; oamenii care adorau un zeu al plăcerilor căutau ei înșiși plăcerea. După cum era zeul, așa și adoratorii lui. De aceea mai important pentru noi este să ne întrebăm astăzi aceasta: Ce ne spune doctrina despre Sfânta Treime despre Dumnezeul pe care îl adorăm și ce spune despre felul de oameni care trebuie să fim? La această întrebare aș avea două idei să vi le împărtășesc.

(1) Dumnezeu nu există într-un individualism solitar ci într-o comunitate de iubire și împărtășire. Dumnezeu nu este un singuratic. Aceasta înseamnă că un creștin în căutarea desăvârșirii (Matei 5,48) trebuie să evite orice tendință de izolaționism. Idealul spiritualității creștine nu este acela al fugii de lume, după cum fac unele tradiții monastice budiste în căutarea sfințeniei prin retragerea în Himalaya, departe de oameni și de societate.

(2) Adevărata iubire cere trei parteneri. Vă amintiți că se spune: “Două înseamnă companie, trei este o mulțime.” Sfânta Treime ne arată că trei este comunitatea, trei este iubirea în maximul ei; trei nu înseamnă mulțime. Să luăm un exemplu de lângă noi. Când bărbatul A o iubește pe femeia B, iubirea lor este pecetluită de apariția copilașului C. Tată, mamă și copil – iubirea când se desăvârșește devine o treime.

Noi suntem făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Așa după cum Dumnezeu este Dumnezeu doar într-o relație trinitară, și noi putem să fim pe deplin umani doar într-o relație de trei parteneri. Eul nostru are nevoie să fie într-o relație orizontală cu ceilalți și o relație verticală cu Dumnezeu. În acest fel viața noastră devine trinitară asemenea vieții lui Dumnezeu. Atunci descoperim că așa-numitul principiu individualist “Eu-cu-mine” acceptat în societatea modernă lasă mult de dorit. Doctrina Preasfintei Treimi ne provoacă să adoptăm mai degrabă principiul Eu-și-Dumnezeu-și-aproapele. Sunt creștin în măsura în care trăiesc într-o relație de iubire cu Dumnezeu și cu alți oameni. Fie ca harul Preasfintei Treimi să ne ajute să alungăm orice urmă de egoism din viețile noastre și să trăim în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.

 

* * *

 

Preasfânta Treime (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Stefan Lupu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 11 iunie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica Sf. Treimi

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

În acel timp, cei unsprezece apostoli au mers în Galileea, la muntele unde le poruncise lor Isus să meargă. Când l-au văzut, s-au aruncat la pământ, deși unii dintre ei erau în îndoială. Isus s-a apropiat de ei și le-a spus aceste cuvinte: “Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Mergeți, așadar, și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă și iată, eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor. Amin”. (Matei 28,16-20)

Prin sărbătoarea Preasfintei Treimi, Biserica ne invită să contemplăm Ființa divină așa cum Ea ne-a fost revelată. Textul evanghelic, însă, al acestei duminici nu-și propune să ne dezlege enigma modului în care trei persoane distincte sunt și rămân Ființa unică a lui Dumnezeu. Cuvântul lui Isus Cristos adresat apostolilor evocă noua identitate ce i-a fost conferită odată cu glorioasa sa înviere din morți: mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Acest cuvânt domină întreg pasajul și ne revelează faptul că prin învierea sa Isus Cristos, fiind făcut părtaș al puterii nelimitate a lui Dumnezeu, a devenit Stăpânul cerului și al pământului. Or, revendicând această stăpânire universală, Isus se prezintă pe sine ca Mântuitor al tuturor oamenilor. Prin urmare trimiterea în misiune a apostolilor este legată de această putere: mântuirea trebuie să atingă dimensiunile întregului univers, pe toți oamenii, toate popoarele. Împlinirea aceste misiuni presupune trei etape: 1. faceți ucenici… adeziunea la credința în Isus Cristos trebuie să fie rodul ascultării Evangheliei proclamate de apostoli și de urmașii lor; 2. botezați-i… Prin botez cei care au murit și au înviat împreună cu Cristos se „nasc” în Biserică, în familia universală a tuturor celor care sunt în comuniune cu familia divină: Tatăl, Fiul, Duhul Sfânt; 3. învățați-i… adeziunea la Cristos îi cere ucenicului să traducă în existența cotidiană această viață nouă la care s-a născut. Mai precis, el trebuie să trăiască ca un copil al lui Dumnezeu (v. lectura a doua), să trăiască în conformitate cu voința lui Dumnezeu, cu iubirea Lui așa cum a fost ea manifestată în cuvintele, gesturile și în întreaga viață a lui Cristos. Astfel, Biserica în misiune nu face altceva decât să reveleze prezența lucrătoare a lui Cristos în spațiu și timp. Or tocmai acesta este momentul realizării depline al lui Cristos ca Emanuel (Dumnezeu cu noi): prin Duhul Sfânt, Cristos face prezentă lucrarea Tatălui în toate timpurile și în toate locurile, dar mai ales în Biserică pentru ca Ea să-și poate împlini misiunea.

 

* * *

 

Mărire Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Nimeni nu se poate îndoi: adevărul unui singur Dumnezeu în trei Persoane este un adevăr de credință. A cunoaște acest adevăr înseamnă a primi un dar de la Dumnezeu. Saul a primit cunoașterea lui Cristos pe drumul Damascului: Cine ești, Doamne? Eu sunt Isus, îi răspunde Lumina de sus; Ridică-te, intră în cetate și ți se va spune ce ai de făcut! (Fap 9, 5-6). Înțelegând măreția descoperirii, sfântul Paul va scrie mai târziu credincioșilor din Efes: Pentru aceasta, eu îmi plec genunchii înaintea Tatălui, ca să vă dea și vouă, potrivit cu bogăția slavei sale, să fiți întăriți în virtute prin Spiritul său, în omul cel lăuntric; astfel încât să puteți înțelege care este lărgimea, lungimea, înălțimea și adâncimea și să cunoașteți iubirea lui Cristos care întrece orice cunoaștere, ca să vă umpleți de toată plinătatea lui Dumnezeu (Ef 3, 14-19).

Ne vom umple de plinătatea lui Dumnezeu, adică de cunoașterea Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt, dacă vom cunoaște iubirea lui Cristos care împarte liber, dăruiește oamenilor înțelegerea Preasfintei Treimi: Dacă mă iubește cineva, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș la el vom face (In 14, 23), adică îi va împărtăși cunoașterea divină a iubirii.

Crede într-un singur Dumnezeu în trei Persoane acela care îl iubește pe Dumnezeu creatorul a toate, pe Dumnezeu răscumpărătorul tuturor și pe Dumnezeu sfințitorul tuturor celor de bunăvoință, fiindcă este aceeași iubire care crează, care mântuiește și care sfințește: Dumnezeu este iubire (1In 4, 8). I-a plăcut lui Dumnezeu să ni se descopere în misterul intimității sale de viață, de înțelepciune și de dăruire, fiindcă ne-a iubit ca să-l cunoaștem.

Cunoașterea Tatălui.

Obsedați de destinul pe care îl credeau fatal, scandalizați de mulțimea zeilor mult mai răi și a zeițelor mult mai rele decât oamenii, păgânii din antichitate au primit cu bucurie învățătura despre un singur Dumnezeu, sfânt, atotputernic, dar mai ales Tată, ba chiar se poate spune Abba, adică Tăticule (Rom 8, 15).

Prin aceasta s-a deschis oamenilor calea spre o speranță vie și sigură: Dumnezeu ne iubește și ne vrea; el, Atotputernicul, va înlătura păcatul, durerea și moartea, spre a desăvârși în noi cunoașterea sa.

Punctul forte al primei lecturi (Dt 4, 32-34. 29-40) este proclamarea unicului Dumnezeu, repetat ca un refren pe tot parcursul capitolului introductiv referitor la Lege. Afirmația este sigură și se bazează pe dovezi clare, care pentru Israel constituie însăși istoria sa. Dovezile sunt axate pe revelația de la Horeb (Sinai), pe teofania focului; de la Marea Roșie, pe trecerea ei ca pe uscat; pe teofania coloanei călăuzitoare în pustiu; de aici privirea se întoarce spre trecut și găsește ca temelie a acestei manifestări iubirea lui Dumnezeu față de patriarhi; se înalță spre viitor și se arată în acțiunea salvatoare care se prelungește până în țara Canaanului. Acestea sunt marile momente culese de anticele profesiuni de credință ale Israelului sau de acel «crez istoric» pe care cartea Deuteronomului a intenționat să-l transmită (Dt 26, 1-11). Prin întoarcerea la credința într-un singur Dumnezeu se câștigă esențialul: iubirea pe care Dumnezeu a avut-o față de patriarhi, pe care a avut-o când i-a eliberat din sclavie (cf. CBL p. 249).

Prin credința într-un singur Dumnezeu Tată noi câștigăm iubirea lui pe care a avut-o când l-a trimis pe Fiul său în lume, când l-a înviat din morți, când l-a primit de-a dreapta sa în Împărăția cerească.

Cunoașterea Fiului.

Isus se autorevelează (Mt 28, 16-20). Deplina manifestare a lui Isus înviat are loc în Galileea. La înviere, suflarea divină – Duhul care l-a trezit din morți (Rom 8, 11) – asupra trupului omenesc al lui Cristos devine plenară și definitivă: îi dă toată puterea și toată autoritatea, așa cum a prezis profetul Daniel: I s-a dat puterea, slava și împărăția: toate popoarele, națiunile și limbile îi slujesc; puterea lui este veșnică și nu va apune niciodată, iar împărăția sa este de așa natură că nu va fi distrusă niciodată (Dan 7, 14).

Autoritatea nu i-a fost impusă, ci i-a fost dată și a fost acceptată în mod liber; ceea ce arată egalitatea sa de natură cu Tatăl. Această autoritate Isus o dă ucenicilor spre a o accepta liber, arătând egalitatea cu ei prin natura sa umană; acceptarea liberă a autorității și puterii de a-i vesti învierea și de a-i face ucenici toate neamurile pământului, îi face “părtași ai naturii divine” (2Pt 1, 4).

Pascal spunea că un simplu gând întrece în măreție întreaga lume materială.

Măreția Fiului se arată în libertatea cu care acceptă toate de la Tatăl: Iată vin să fac voința ta (Evr 10, 7), prin care își face a sa voința atotputernică a Tatălui, acceptă liber Darul Tatălui, suflarea sa veșnică, pe Duhul Sfânt, în care își găsește toată plinătatea; Fiul ascultă liber de Tatăl și prin această ascultare își găsește propria glorificare în numele care i s-a dat și în fața căruia se pleacă tot genunchiul celor din cer, de pe pământ și din infern (Fil 2, 10).

Acceptarea liberă din partea noastră a lui Cristos, ca singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni, ne face părtași ai naturii divine, fiindcă această acceptare liberă este un reflex al libertății divine, întrece orice legătură pe bază de natură materială, de aceea, după cum spune sfântul Augustin, Dumnezeu devine mai unit cu noi decât suntem noi cu noi înșine, adică este mai unit cu omul decât posedă omul unirea sa dintre trup și suflet și poate gândi dumnezeește fiindcă devine fiu în Fiul.

Cunoașterea Duhului Sfânt.

Legea i-a condus pe israeliți din exterior. Mântuirea adevărată ne-a venit de la Cristos care ne conduce, nu din exterior, ci din interior, prin acel proces de răscumpărare realizat prin Întruparea de la Duhul Sfânt, prin Cristos care s-a făcut carne, trup, (Lec.II-a Rom 8, 14-17), dând cărnii ceea ce îi lipsea: Spiritul (înlătură lipsa structurală și-i dă acea mantie divină, despre care am amintit în solemnitatea Rusaliilor, că omul a fost creat din trup și suflet și îmbrăcat în Duhul Sfânt; că păcatul a provocat lipsa structurală și l-a lipsit pe om de autentica imagine divină). Numai Spiritul din intern îl poate face pe om să treacă de la moarte la viață, la înviere și să-l înalțe în sfera divinității. «Spirit» înseamnă unirea cu Dumnezeu (suflarea de la creație) sau cauza transcendentă: Duhul Sfânt este suflarea veșnică a Tatălui spre Fiul și a Fiului spre om. O prerogativă principală a omului stă în faptul că primește din partea Tatălui un spirit de filiațiune, adică de libertate și nu de sclavie. Numai în acest Spirit divin omul i se poate adresa lui Dumnezeu cu numele de «Tată» sau chiar «Abba», Tăticule. Cristos, Fiul lui Dumnezeu și al omului, ne dă dreptul la moștenirea Împărăției Tatălui său prin întruparea sa de la Duhul Sfânt, Duhul libertății, Întrupare care nu-i altceva decât actul legal de partajare pe care l-a semnat cu propriul său sânge și ne-a făcut frați de cruce, de aceea ne cere ca în spiritul libertății să punem iscălitura noastră autentică pornită din intern tot cu cerneala roșie a sângelui său pe acest document, acceptând crucea zilnică spre a fi părtași ai slavei sale.

Tatăl este dătătorul vieții (Lectura I-a), dar o face prin Duhul Sfânt care, unindu-ne vital cu Dumnezeu, ne face fiii săi. Această filiațiune, care ne dă ca moștenire adevărata patrie promisă (Dt 4, 40), are condițiile sale: felul nostru de a acționa trebuie să pornească de la Duh, lucru posibil numai dacă acceptăm în mod liber să participăm la misterul suferinței și morții lui Cristos (cf. MAC p. 505), fiindcă Duhul Sfânt este purtătorul libertății – Dacă rămâneți în cuvântul meu, spune Isus, veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va face liberi (In 8, 31-32). Duhul Sfânt, la rândul său, bucurându-se de aceeași libertate deplină, acceptă să vină, nu spre a ne spune lucruri noi, ci ca să ne facă să ne amintim, să ne înțelegem, să cunoaștem tot adevărul, pe Isus – Eu sunt adevărul” (In 14, 6) -; ceea ce ne-a spus Isus despre Dumnezeu, în primul rând că ne este Tată; în al doilea rând că această bucurie trebuie s-o împărtășim tuturor oamenilor. Noi ne achităm de această dublă datorie când, în mod liber, acceptăm să ne rugăm Tatăl nostru așa cum ne-a învățat Isus, spre a face ucenici ai lui Cristos toate popoarele, ca toți oamenii să intre în acest dinamism al mântuirii prin care Duhul Sfânt unește și înfrățește pe toți oamenii în Trupul mistic al lui Cristos, în Sfânta Biserică.

Recunoscători, ca sf. Paul, să ne plecăm genunchii înaintea Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt și să-i dăm lui Dumnezeu slavă și cinste nemărginită prin jertfa lui Isus de pe sfântul altar. Amin.

 

* * *

 

Dumnezeu iubire și comuniune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Treime: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Sfântul Duh. Nu sunt trei dumnezei, ci unul singur; dar nu într-o singură persoană, ci în trei persoane. Dumnezeu este un mister, de aceea în totalitate este obiectul credinței noastre. Credem într-un singur Dumnezeu: Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur (Dt 6,4; 1Rg 8,60; Is 45,5; Rom 3,30).

Dacă Dumnezeu în sine este un mister, atunci și acest “unu” în sine este un mister, este obiect al credinței, fiindcă nu este ca cifra 1 din matematică, deoarece 1 este limitat de cifra 2, 3 și așa mai departe. Dumnezeu însă nu este limitat de nimeni și nimic, el este nemărginit și pretutindeni, așa încât, cu toate că în el trăim, ne mișcăm și suntem (Fap 17,28), el este fără limite și totuși este “simplitatea” însăși, unic și fără părți componente. Tot așa și numărul trei, în conceptul celor trei persoane dintr-un singur Dumnezeu este un adevăr de credință, diferit de cifra 3 din matematici, fiindcă dă o unitate în divinitate, pe când în știință cifra 3 nu poate fi niciodată egală cu cifra 1. Conceptul de “trei în unul” din Dumnezeu este un concept supranatural, fără corespondent în lumea noastră materială. Dacă “unu” și “trei” în credință stau diferit de 1 și 3 din știință, atunci și numele de “persoană” din Dumnezeu este un obiect de credință, diferit de conceptul de persoană dat de filozofie sau știință, după cum omul este persoană.

A încerca să demonstrăm adevărurile de credință pe bază științifică, rațională, înseamnă a le încurca și mai mult și poate chiar ne expunem erorii raționaliste. Putem demonstra doar că adevărurile revelate nu sunt iraționale și prin urmare credința nu-i absurdă.

Adevărul unui singur Dumnezeu în trei persoane nu constituie decât o formă a revelației, prin care noi să înțelegem crezând și crezând să înțelegem adevărul revelat, anume că: Dumnezeu este iubire (1In 4,8). De aceea ni l-a dat pe Fiul său unul-născut, ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața de veci (In 3,16). Iar iubirea este o realitate atât de evidentă că nu mai necesită nici un fel de demonstrație. Numai că și această iubire dintre cele trei persoane dumnezeiești constituie obiectul credinței noastre, deoarece diferă de iubirea care există între oameni, ba chiar și de iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi, fiindcă iubirea lui Dumnezeu față de noi este “caritate”, iubire pornită din milă, iubire-har, iubire-dar: Dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în sufletele noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (Rom 5,5); pe când iubirea divină este esență, izvor de existență pentru tot ce există. Conceptul de “iubire” ne revelează necesitatea a ceva mai mult decât unul, iubirea din noi constituie acel simț al comuniunii, necesitatea de a nu fi singur. Dar o singură iubire între trei persoane dumnezeiești ne revelează icoana comuniunii perfecte, care trebuie să stea și la baza comuniunii dintre oameni, având în caritatea lui Dumnezeu izvorul comun al iubirii dintre persoanele umane. Nu-l putem înțelege pe un singur Dumnezeu în sine ca pe o singură persoană, deoarece un Dumnezeu într-o singură persoană ar fi un Dumnezeu imaginar, filozofic, aristotelic sau platonic, un Dumnezeu ascuns undeva și inactiv, fără viață, fără comuniune în sine și cu oamenii, ar fi un Dumnezeu nefericit.

Este, așadar, necesar ca Dumnezeu să aibă o comuniune în sine ca principiu de viață, fericire, frumos, bine și adevăr. Comuniunea divină ni se revelează sub chipul celor trei persoane, care formează unitatea în aceeași iubire. Această comuniune dumnezeiască este principiul vieții a tot ce există, principiul fericirii oricărei forme de viață, principiul binelui veșnic, deoarece comuniunea iubirii dintre persoanele divine se bazează tocmai pe veșnicia lor; este principiul adevărului unic, bazat pe aceeași natură unică și indisolubilă, dar comunicabilă în totalitate în sânul lui Dumnezeu și caritativă față de ființele create după chipul și asemănarea sa. N-am putea beneficia de caritatea lui Dumnezeu, dacă el n-ar fi comunicabil în sine prin iubire.

Dar Isus ne-a descoperit că iubirea lui Dumnezeu Tatăl față de opera mâinilor sale a făcut ca Fiul său unic, născut în veci în sânul său, să vină în lume, ca dovadă supremă a carității față de noi și a iubirii din sine.

Nu alini durerea unui bolnav-muribund cu vorbe, așa cum ne-o demonstrează istoria lui Iob (cf. Iob 2,12 ș.u.), ci mai mult o mărești; dar dacă este posibil să îi iei total suferința asupra ta și el să devină sănătos, ca văzându-te cum suferi prin propria lui boală, să creadă în iubirea ta și atunci iubirea lui se va naște din iubirea ta și-ți va spune: Acum cred că mă iubești cu adevărat! Ca să-ți dovedesc și eu iubirea mea, te rog, dă-mi suferința înapoi!

Fiul lui Dumnezeu a luat asupra sa firea noastră omenească: s-a împovărat cu materie, cu intelect limitat și voință umană, cu suferințe și chiar cu moartea noastră, ca noi să credem în iubirea lui și să-i spunem: Dă-mi suferința și moartea înapoi! Vreau să le duc ca pe o cruce zilnică spre a-ți dovedi că te iubesc.

Comuniunea din sânul Preasfintei Treimi și caritatea lui Dumnezeu față de noi constituie, și trebuie să constituie, adevăratul viitor al omenirii, fiindcă: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său ca lumea să fie mântuită prin el (Evan.).

Spre aceeași țintă îi îndruma și sfântul Paul pe credincioșii din Corint, când le spunea: Fraților, bucurați-vă! Însușiți-vă desăvârșirea! Încurajați-vă reciproc! Străduiți-vă să aveți aceleași simțăminte! Trăiți în pace! Astfel Dumnezeul iubirii și al păcii va fi cu voi (Lectura a II-a).

Omul nu s-ar putea înțelege pe sine, dacă n-ar exista alt om. Nimic mai ucigător decât singurătatea absolută. Iadul, deși are mulți clienți, singurătatea este cea mai chinuitoare, fiindcă lipsește comuniunea iubirii. (Un scriitor povestește într-o lucrare a sa că între rai și iad există doar o singură diferență: în rai este comuniune, în iad, egoism. Toți au aceleași bunătăți pe mesele lor, pe care trebuie să le ia în stil japonez, cu bețișoare foarte lungi. Cei din rai, dacă bunătățile nu le pot duce la gura proprie, le oferă vecinului de vizavi și invers; cei din iad se chinuie să le ducă la gura proprie, pe care niciodată nu o nimeresc și astfel se înfurie tot mai mult și egoismul îi chinuie îngrozitor prin foame). Comuniunea dintre om și om nu are șanse de durată, de fericire, decât atunci când este pecetluită de o altă ființă umană care cere ca pe un adevăr suprem și bine absolut comuniunea celor doi. Această comuniune de pe pământ, care are la bază iubirea, este familia: tata, mama și copilul și mai ales depinde de mulțimea acestora din urmă. Comuniunea dintre Tatăl și Fiul este asigurată de Duhul Iubirii sfinte și de acesta în mulțimea fiilor lui Dumnezeu (Gal 3,26) care strigă: Abba, Tată (Rom 8,15), fiindcă au devenit părtași ai naturii divine (2Pt 1,4) prin Cristos, care, Dumnezeu fiind, s-a făcut părtaș al naturii umane (cf. Fil 2,6 ș.u.) și astfel avem comuniune de iubire cu Dumnezeu. Această comuniune nu este o concluzie, ci un început. Veșnicia este începutul comuniunii desăvârșite cu Dumnezeu; timpul prezent constituie căutarea începutului, principiului a toate: Isus.

Sfântul apostol Paul, nu numai că îndeamnă pe credincioși să păstreze comuniunea între ei, ci se roagă ca harul Domnului Isus Cristos, iubirea lui Dumnezeu și comuniunea Duhului Sfânt să fie cu toți, adică: convinși de iubirea lui Dumnezeu, cerând înapoi de la Cristos suferințele și moartea, să cerem ca iubirea sa să devină iubirea noastră: precum v-am iubit eu, așa să vă iubiți unii pe alții (In 15,12) și astfel să rămânem mereu în iubirea Tatălui prin legătura sfântă a Duhului apărător și mângâietor.

Ca efectul rugăciunii apostolice, cu care preotul ne întâmpină de fiecare dată când se celebrează memorialul morții și învierii lui Isus, sfânta Euharistie: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți, ca să se concretizeze și în noi cu adevărat, trebuie să ne înfățișăm înaintea lui Dumnezeu cu tablele legii, nu confecționate din două lespezi de piatră ca ale lui Moise, ci cu cele zece porunci scrise în inimă, fiindcă spune Isus: Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele. Iar eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt apărător, ca să fie cu voi de-a pururi (In 14,15-16). Astfel, rugăciunea apostolică devine rugăciunea mântuitoare a lui Isus și prezența sa euharistică mă va conduce la întâlnirea personală cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, spre a-i cânta în veci: Mărire Tatălui care m-a creat: mărire Fiului care m-a răscumpărat; mărire Duhului Sfânt care m-a sfințit! Amin.

 

* * *

 

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Liturghie de azi începe cu o binecuvântare: Binecuvântat să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că și-au arătat îndurarea față de noi (Antif. intr.). Conform cu obiceiul semiților, binecuvântarea este aducere de mulțumire. În acest sens, noi putem spune: Mulțumim lui Dumnezeu fiindcă și-a arătat îndurarea față de noi, descoperindu-ne viața sa intimă ca sens al vieții noastre.

Spune o poveste că un bun creștin a ieșit într-o zi dis-de-dimineață în oraș și a descoperit un magazin, apărut ca din pământ peste noapte, având o firmă curioasă: Aici se împarte fericire. A intrat să cumpere. La tejghea stătea un înger. L-a întrebat: “Cât costă un kilogram de fericire?” “Nu se vinde, se împarte gratis”, i-a răspuns îngerul. Vizitatorul i-a zis: “Dați-mi o tonă, să am de unde da și la alții”! “Un moment”, i-a zis îngerul, “să v-o împachetez”. Peste câteva clipe i-a adus un pliculeț cu câteva semințe. Uimit, vizitatorul i-a zis: “V-am cerut o tonă de fericire”. La care îngerul răspunde: “Noi nu dăm produse finite, ci semințe. Îngrijiți-le și veți avea fericire pentru sute de mii de oameni”. Tot așa și eu la această predică: nu vă voi da produse finite, adică înțelegerea misterului Preasfintei Treimi, ci semințe: îndrumări care trebuie îngrijite, semănate în inimă, păzite și trăite.

Descoperirea adevărului unui singur Dumnezeu în trei persoane nu s-a făcut pentru a satisface curiozitatea noastră de a ști cine și ce este Dumnezeu, ci privește direct destinul, sensul existenței noastre pe pământ și chiar al întregii creațiuni, adică mântuirea lumii. Mântuirea omului, luată drept comuniune de iubire cu Creatorul, reflectă felul de a fi al celor doi interlocutori, conform sintagmei: Vorbește-mi, ca să-ți spun cine ești! Pe Dumnezeu îl cunoaștem după cuvântul său, fiindcă ne-a vorbit prin Fiul (cf. Evr 1,2), iar pe om îl cunoaștem după cum îl binecuvântează pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Pierre Claverie spunea: Nu-l am încă pe Dumnezeu, nu am adevărul, am nevoie de adevărul celorlalți (cf. Humanité plurielle, din Le Monde, 4 august 1996). Fără a-l vedea pe Dumnezeu așa cum este, nici noi nu avem tot adevărul, dar avem trebuință de mărturia altora despre Preasfânta Treime. Lecturile de azi încearcă să ne introducă în misterul lui Dumnezeu.

Lectura I (Ex 34,4b-6.8-9) ne arată că Dumnezeu este milostiv și bogat în haruri. Acest adevăr se desprinde din faptul că iartă păcatul Israelului care și-a făcut un vițel de aur și i s-a închinat (cf. Ex 32), iar lui Moise îi făgăduiește că îi va arăta slava sa (cf. Ex 33,19-23). Moise, vrând să refacă alianța dintre popor și Dumnezeu, urcă pe munte cu alte două table de piatră, ca Dumnezeu să-i redea legea. Domnul, care i se face prezent, îi descoperă atributele sale divine și mai ales milostivirea. Atunci Moise s-a rugat lui Dumnezeu să-și arate milostivirea iertând păcatul poporului său și să-și facă locuința în mijlocul Israelului, pentru a-l lumina să nu mai greșească și să-l ierte când va greși (cf. MAC pag. 483), cu scopul ca poporul să ajungă la credință și astfel să fie desăvârșit.

Sfântul Anton abate l-a rugat pe Dumnezeu să-i arate un om desăvârșit, ca să-l poată imita. I s-a descoperit că un astfel de om există la Alexandria, în Egipt, într-un atelier de cizmărie. A părăsit pustiul și a venit în oraș. Găsindu-l, l-a întrebat despre felul lui de viață. Cizmarul i-a răspuns că nu face nimic deosebit: Muncesc; împart venitul în trei; o treime o dau săracilor, o treime o dau bisericii și o treime o folosesc pentru traiul meu. Acest răspuns nu l-a mulțumit pe abatele Anton, fiindcă el părăsise toate și tot nu se simțea desăvârșit, de aceea l-a mai întrebat multe altele și răspunsul mulțumitor, semn al desăvârșirii, a fost acesta: Eu nu fac nimic special… Doar că, muncind, îi privesc pe toți trecătorii marelui oraș Alexandria și spun: Fie ca toți să fie mântuiți; eu singur merit să pier (cf. Olivier Clement, Puterea credinței, pag. 108). Credința era conformă cu faptele și acționa prin caritate.

Evanghelia zilei (In 3,16-18) ne prezintă obiectul credinței creștine care dă viață. În convorbirea pe care Isus a avut-o cu Nicodim i-a arătat acestuia că pătimirile sale, simbolizate prin șarpele de aramă, aduc mântuirea lumii datorită iubirii lui Dumnezeu, care atât de mult i-a iubit pe oameni încât l-a dat chiar pe Fiul său ca jertfă de împăcare. Se crede că acest verset este cel mai important din toată Evanghelia după sfântul Ioan, fiindcă motivează adevărul prezenței Fiului lui Dumnezeu în lume. Fiul s-a întrupat și s-a răstignit fiindcă atât de mult i-a iubit Dumnezeu pe oameni, ca să-i mântuiască și nu să-i judece.

Omul, care îl acceptă pe Fiul lui Dumnezeu așa cum este, nu va fi condamnat; dar cei care nu-l acceptă, se condamnă singuri, fiindcă nu pot găsi calea mântuirii, calea spre Tatăl care l-a trimis pe Fiul, fiindcă numai Fiul o cunoaște, deoarece el singur a venit de la Tatăl. Numai acela care pășește pe această cale simte bucuria mântuirii.

Primii creștini erau considerați atei. Ei respingeau sacralitatea puterii – divinizarea împăratului, a zeiței Romei, riturile și magiile purului și impurului, pe Dumnezeul închis în sine al monoteismului, divinitatea difuză a păgânilor (panteismul filozofilor). Ei anunțau mesajul uimitor: un Dumnezeu în trei persoane, viu și dătător de viață, întrupat pentru a ni se arăta pe înțelesul nostru, învingător al morții și al iadului, deschizător de drum pentru îndumnezeirea omului printr-o conversație intimă în care să i se poată adresa lui Dumnezeu cu numele de Tată.

Înțelegând prin credință că Dumnezeu ne este Tată, sfânta Tereza a Pruncului Isus a căpătat atâta curaj încât și-a exprimat bucuria zicând: Dacă aș fi comis toate crimele posibile, aș simți că această multitudine de ofense ar fi doar ca o picătură de apă căzută peste cărbuni încinși. Iubirea divină face să dispară picătura de răutate umană și omul să-și recapete bucuria divină, fiindcă a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, tocmai pentru a avea parte de fericirea lui Dumnezeu.

Bucuria a fost primul semn al vremurilor mesianice, din care sfântul apostol Paul a știut să facă semnul comuniunii membrelor trupului lui Cristos printr-o bucurie întreită. În acest sens îi salută pe credincioșii corinteni printr-o formulă izvorâtă din credința în Preasfânta Treime: Harul Domnului Isus Cristos și dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți! (Lectura a II-a: 2Cor 13,11-13). Dumnezeu ni s-a descoperit în misterul celor trei persoane ca bucuria noastră să fie deplină, fiindcă tot ceea ce izvorăște din har este bucurie – Bucură-te, cea plină de har (cf. Lc 1,28) -; tot ce izvorăște din iubire este bucurie, tot ce izvorăște din comuniune este bucurie.

Ceva mai înainte apostolul spusese corintenilor motivul pentru care el le-a descoperit că mângâierea, adică bucuria, pe care el o simte datorită faptului că în Dumnezeu sunt trei persoane, vrea să le-o împărtășească și lor: Noi nu intenționăm să devenim ca niște stăpâni ai credinței voastre; dar suntem colaboratori ai bucuriei voastre (Lc 1,24).

Profetizând că oamenii vor descoperi bucuria din Preasfânta Treime, cineva a spus: Creștinismul secolului al XXI-lea nu va mai fi o religie printre religii, ci se va afirma ca domeniu al Duhului și al libertății [...], nu va mai fi nici un moralism, nici un pietism, ci vestea victoriei lui Cristos asupra morții și asupra iadului (cf. Olivier Clement, o. c., pag. 114-115).

Să nu refuzăm mântuirea, adică această comuniune de iubire cu Dumnezeu în trei persoane și cu chipul său din fiecare om, dar să-l binecuvântăm pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt, fiindcă ne-a chemat la viața lor dumnezeiască.

Părintele Zosim, din Frații Karamazov, de Dostoievski, spune despre cei care refuză mântuirea: S-au blestemat ei înșiși, blestemându-l pe Dumnezeu și viața; ei se hrănesc cu orgoliul lor nefast, precum cel înfometat aflat în deșert, care și-a supt propriul sânge. Ei nu-l pot contempla pe Dumnezeul cel viu fără ură și și-ar dori ca Dumnezeul vieții să nu existe, să dispară, distrugând întreaga sa creație. Ei aspiră la neant, dar nu vor avea parte de neant. Adică vor avea parte de nefericirea veșnică, fiindcă nu l-au binecuvântat pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Închei, ca de obicei, cu rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule, Părinte ceresc, tu l-ai trimis în lume pe Fiul tău, Cuvântul adevărului, și pe Duhul tău, izvorul sfințeniei, pentru a descoperi oamenilor misterul minunat al vieții dumnezeiești. Dă-ne, te rugăm, harul ca, mărturisind adevărata credință, să recunoaștem slava veșnicei Treimi și să adorăm unitatea celor trei persoane în mărirea puterii sale (LR). Amin.

 

* * *

 

Preasfânta Treime

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Iubirea umană este un mic simbol al iubirii imense a lui Dumnezeu.

Sfântul Benedict Labre, cerșind pe străzi, s-a întâlnit într-o zi cu un alai de nuntă. Mirele, văzându-l cu picioarele goale, singur și îmbrăcat prost, a exclamat:

- Sărman nefericit! Chiar că nu ai nimic care să te facă să te bucuri de viață, nici măcar iubire!

Sfântul, zâmbind, i-a răspuns:

- Eu am o iubire mai mare și mai frumoasă decât a ta! Iubirea ta este umană și muritoare, slabă și mică… Iubirea divină pentru mine, în schimb, este imensă, sigură, veșnică! Încearcă să le cultivi pe amândouă!

2. Tema

Prin semnul Sfintei Cruci, toți creștinii spun că: Dumnezeu Tatăl ne iubește; Dumnezeu Fiul ne iubește; Dumnezeu Duhul Sfânt ne iubește.

3. Mesajul zilei

Omilia destinată copiilor va fi dezvoltată în formă dialogată, pentru a trezi o participare mai activă. Răspunsurile indicate aici sunt luate din “Catehismul copiilor” (CEI, I și II).

- Există o rugăciune care rezumă ce este Dumnezeu și ce a făcut pentru noi. Este recitată în fiecare duminică în timpul Liturghiei. Care este? Crezul.

- În “Crez” este vorba despre trei Persoane divine care ne-au arătat iubirea lor minunată. Care sunt? (Așteptați răspunsul).

- Ce a făcut Dumnezeu Tatăl pentru noi? Dumnezeu Tatăl ne-a creat… ne cunoaște pe nume… ne iubește dintotdeauna… nu uită niciodată de nimeni… este Atotputernic, creator al cerului și al pământului… ni l-a dat chiar pe Isus…

- Ce a făcut Dumnezeu Fiul pentru noi? Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om… și-a dat viața pentru a ne arăta cât de mult ne iubește Tatăl și cât trebuie să îl iubim pe Tatăl… acum Isus înviat trăiește în mijlocul nostru și ne unește în iubire cu Duhul Sfânt.

- Ce a făcut Dumnezeu Duhul Sfânt pentru noi? Înainte de toate, o observație. Este foarte greu să formăm în mintea copiilor noștri o imagine “analogică” a Duhului Sfânt, poate pentru că în limba noastră îi atribuim un nume neutru. Pentru Isus, apostoli, și pentru evrei, Ruah, este de gen feminin și, prin urmare, mai potrivit pentru a exprima o matrice spirituală de viață (cf. In 3,5 ș.u.). “Dacă cineva nu se naște din apă și din Duhul Sfânt…”. Duhul Sfânt ne dă viața divină și veșnică, ne adună în familia lui Dumnezeu, ne deschide mintea și inima, ca să putem să îl cunoaștem pe Isus înviat, ne iartă, ne ridică și ne învie.

- Noi nu știm cum unicul Dumnezeu este Tată și Fiu și Duh Sfânt. Credem aceasta pentru că ne-a revelat Isus. Ne bucurăm că Dumnezeu este Tată, pentru că astfel suntem realmente copiii săi; suntem bucuroși că Isus este Fiu, pentru că astfel noi suntem într-adevăr frații săi; suntem bucuroși că Dumnezeu este Duh Sfânt pentru că suntem realmente făcuți divini de el.

Iubirea lui Dumnezeu față de noi este misterioasă și infinită!

4. Exemple

a) Ferice de noi: putem conversa cu Treimea care locuiește în inimile noastre.

Tazrouk era un loc de pace și Frații aveau grădina lor. Dar câte eforturi pentru a face ceva pe nisipul acela! Dacă nu lipsea apa, veneau lăcustele, iepurii sălbatici să distrugă totul… Așa că erau constrânși să pună capcane…

Într-o seară, pe cerul Tazroukului a apărut un stol de berze care se îndreptau spre nord: era primăvară. În cercuri ample, stolul a coborât pentru a înnopta. În încercarea de a găsi un loc de aterizare, o barză și-a pus picioarele într-o capcană. A petrecut o noapte pierzând sânge și, când au observat-o frații, în zori, era prea târziu. A murit în aceeași zi și au îngropat-o pe malul apei, dar aici a început drama care ne-a pătruns pe toți până în adâncuri.

Zborul berzelor a fost reluat spre nord, dar însoțitoarea berzei moarte a rămas pe loc. În aceeași seară, am văzut sărmana pasăre coborând în același loc unde a fost prinsă tovarășa sa, a început să se învârtească, să se învârtească cu gemete și îngrijorare vizibilă căutând. Și așa până la apus. A doua zi, scena s-a repetat… A rămas acolo tot anul… căutând și dormind acolo unde se simțea încă pe nisip sângele tovarășei.

Frații s-au obișnuit cu barza și barza s-a obișnuit cu frații… parcă încercând să îi înțeleagă. Și eu am încercat să o înțeleg, dar eu am rămas eu și ea a rămas barză…” (C. Carretto).

Să mergem să le vestim tuturor marea iubire a lui Dumnezeu față de noi! Noi, care putem intra în dialog adevărat cu el!

b) Să ne amintim mereu de Treime și de iubirea ei față de noi.

Se povestește că Ignațiu de Loyola, trecând pe străzile Romei, se emoționa de fiecare dată când întâlnea trei lucruri: trei păsărele, trei copii care se jucau, trei oameni care discutau… Îi aminteau mereu de iubirea Preasfintei Treimi.

Treimea este iubire. “Spunea cineva: Dumnezeu este unul; cum ar putea avea un fiu? Un creștin a răspuns: Dumnezeu, pentru noi, este iubire; cum ar putea să rămână singur?” (G. Marchioni).

 

* * *

 

Dumnezeu Treime – Dumnezeu Iubire

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Omul, încă de la apariția sa pe acest pământ, a simțit nevoia de a admite existența unei ființe superioare, transcendente, pentru a reuși să explice ordinea existentă în lumea în care tocmai “s-a trezit”. Așa se explică cum fiecare popor antic avea propriile sale zeități: obiecte sau fenomene ale naturii, pe care le personificau și le considerau divine, superioare lor. Chiar și astăzi, orice trib, fie el cât de îndepărtat sau izolat, posedă anumite tradiții religioase prin care încearcă să ofere un răspuns întrebărilor fundamentale pe care orice om și le pune: cine sunt, de unde vin, unde mă îndrept? Sunt întrebări pe care omul nu le poate ocoli, iar aceste întrebări cer un răspuns. Pentru a le oferi un răspuns, majoritatea popoarelor din istorie au “inventat” un Dumnezeu.

În schimb, conform credinței noastre creștine, situația este total diferită: nu este omul cel care se îndreaptă spre Dumnezeu, care-l caută pe Dumnezeu, ci Dumnezeu însuși vine în întâmpinarea omului, îl caută și dorește să stabilească cu el un raport fondat pe iubire. Dacă în celelalte religii, omul se îndreaptă spre Dumnezeu, în creștinism însuși Dumnezeu coboară la om prin intermediul revelației pentru a-i oferi acele răspunsuri mult căutate. Acest adevăr transpare cu claritate din lecturile proclamate astăzi. În prima lectură, luată din Cartea Deuteronomului, Moise ia cuvântul în fața poporului său și ține un discurs plin de pasiune față de Dumnezeul lui Israel: “Oare este vreun popor care să fi auzit ca tine glasul Domnului vorbind din mijlocul focului și să fi rămas în viață? Sau a mai încercat vreun Dumnezeu să-și aleagă vreun popor și să vină să-l ia din mijlocul altui popor prin minuni și fapte mai presus de fire (…) așa cum ai văzut că a făcut pentru tine Domnul Dumnezeul tău în Egipt”?

Prin urmare, ceea ce spunem și credem noi, creștinii, despre Dumnezeu nu este rezultatul reflecțiilor noastre pur umane, nu este rezultatul speculațiilor filozofice, ci este în primul rând rodul descoperirilor pe care ni le-a făcut însuși Dumnezeu care, după ce l-a creat pe om, a intrat în istoria sa pentru a-l conduce din nou la sine.

Ori, noi știm foarte bine că Dumnezeu s-a descoperit oamenilor în trei ipostaze, în trei persoane distincte, continuând, totuși, să rămână unul singur. Acesta este misterul pe care îl celebrăm noi astăzi: misterul Sfintei Treimi, misterul unui Dumnezeu unic în ființă, dar întreit în persoane. Dacă în timpul Anului Liturgic celebrăm diferite evenimente din istoria mântuirii noastre (Nașterea lui Cristos, Învierea lui, Coborârea Duhului Sfânt), astăzi nu se întâmplă același lucru, deoarece celebrăm Misterul identității însăși a lui Dumnezeu. Este vorba despre un Mister care ne învăluie și ne cuprinde și pe noi, un mister care are meritul de a ne descoperi și misterul nostru, al oamenilor, de a ne aminti că suntem rodul unei Iubiri, că tot ceea ce suntem și vom deveni reprezintă daruri gratuite primite de la un Dumnezeu perfect în Iubire care a ieșit din sine însuși pentru a ne încorpora în Familia sa.

Degeaba ne vom strădui să pătrundem cu mintea noastră limitată acest mare mister… Nu vom reuși să pătrundem în profunzimea sa! Ne putem folosi de imagini, de comparații, de simboluri… Ele ne vor spune ceva despre Sfânta Treime, dar nu suficient. Pentru a ajunge în inima Sfintei Treimi, trebuie să ne întoarcem în istorie, în istoria mântuirii noastre, pentru că acolo Dumnezeu s-a revelat așa cum este.

“Dumnezeu este Dumnezeu sus în cer, ca și jos pe pământ, și nu este altul afară de el” (Dt 4, 39) – aceste cuvinte pe care le găsim în prima lectură de astăzi reprezintă concluzia istoriei de la origini până astăzi: un Dumnezeu Tată apropiat de om, care ne-a vorbit, ne-a ales de fii, ne-a oferit și continuă să ne ofere tot ce avem nevoie pentru a ajunge la fericirea deplină și integrală spre care năzuim; un Dumnezeu Fiu care a voit să ne întâlnească pe noi, frații săi, să ne privească față-n față, să experimenteze asemenea nouă suferința și moartea; un Dumnezeu Duh Sfânt care a ales să rămână mereu cu noi și în noi pentru a ne susține din interior și a ne călăuzi spre tot adevărul.

Iată cum, a vorbi despre Sfânta Treime înseamnă a vorbi despre iubirea lui Dumnezeu existentă în sine însuși, între cele trei Persoane divine, dar revărsată asupra noastră printr-o multitudine de gesturi. Spunea cineva că Dumnezeu este un Tată care se poartă cu noi precum o mamă: mama este înaltă, iar copilul este foarte mic. Totuși, mama se apleacă, coboară de la înălțimea sa la nivelul copilașului, pe care apoi îl ia în brațe și îl ridică la înălțimea ei. Este exact ceea ce a făcut Dumnezeu cu noi: coboară de la înălțimea lui la noi oamenii, ia un trup ca al nostru, pentru ca apoi să ne ridice la înălțimea lui, la demnitatea de fii ai săi.

Un tată de familie povestește că a înțeles legătura de iubire care îl leagă pe Dumnezeu de noi, atunci când și-a amintit un eveniment petrecut în copilăria sa. Povestește el: “Aveam trei ani când tatăl meu a plecat la război. De aceia, îl cunoșteam foarte puțin. Devenind prizonier, tatăl meu s-a întors acasă abia după 7 ani. Atunci aveam 10 ani. În timpul în care tata era plecat, fotografia lui a rămas pe sobă într-o ramă frumoasă: îmi amintea că aveam un tată. Mama ne-a vorbit despre el zi de zi, lună de lună, an de an. Am învățat să-l cunosc și să-mi dau seama că ne iubea și se gândea totdeauna la noi cei rămași acasă. Uneori primeam de la el câte o scrisoare, scrisă cu creionul și cu o caligrafie frumoasă. Era ca și cum era prezent și ne călăuzea de departe. Dar lacrimile și bucuriile mamei noastre în momentele emoționante în care deschidea scrisorile sale erau pline de semnificație. Când s-a întors, ne-am dus să-l întâmpinăm la gara din orașul apropiat. Îmi voi aminti mereu șocul acelei întâlniri și strigătul de bucurie din inima mea: El este!

Pentru mine așa este și Dumnezeu: Tatăl meu de departe, pe care îl descopăr în viața de familie, în iubire, în cuvântul său sau în cuvintele acelora care vorbesc despre el. Știu că atunci când îl voi întâlni la sfârșitul vieții mele, îl voi recunoaște! Chipul său, iubirea sa, privirea sa sunt deja în inima mea!”

Sărbătorindu-l astăzi pe Dumnezeu în misterul Trinității sale, suntem invitați să regândim imaginea pe care o avem despre el: el nu este un tiran, un dictator, unul care doar ne interzice, așa cum este văzut astăzi, mai ales de către tineri; Dumnezeul nostru este un Dumnezeu apropiat de noi, care ne iubește și este dispus să facă totul pentru noi. De fapt, deja a făcut totul pentru noi… În momentul în care am înțeles acest adevăr, înseamnă că am înțeles esențialul. Nu ne rămâne după aceia decât să încercăm să trăim în viața noastră aceiași iubire care îl caracterizează și pe Dumnezeu. Botezul este momentul când fiecare dintre noi a intrat în Marea Familie a lui Dumnezeu, care este Biserica; atunci s-a întipărit în noi numele celor trei Persoane ale Sfintei Treimi. Ca membri ai Familiei lui Dumnezeu, să nu uităm că unica lege care trebuie să ne ghideze în viață este iubirea. Este singurul mod în care putem arăta că îl cunoaștem pe Dumnezeu Treime și, în același timp, singurul mod în care îi putem arăta recunoștința pentru tot ce a făcut pentru noi.

pr. Vasile Petrișor

 

* * *

 

Duminica Preasfintei Treimi (lectio divina)

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Matei 28, 16-20

Trimiterea discipolilor

16 Apoi, cei unsprezece discipolii au mers în Galileea, pe muntele hotărât lor de Isus. 17 Cum l-au văzut, i s-au închinat, dar unii se îndoiau.

18 Apropiindu-se, Isus le-a vorbit:

«Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. 19 Așadar, mergeți, și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, 20 învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii».

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această duminică, liturgia Bisericii privește misterul Preasfintei Treimi pentru a lăuda măreția și atotputernicia lui Dumnezeu.

Majoritatea confesiunilor creștine acceptă în credința lor acest mare mister care are consecințe foarte importante pentru spiritualitatea și viața credincioșilor: Dumnezeu este Unul și în același timp Întreit. Un singur Dumnezeu în trei Persoane divine este nucleul afirmației Preasfintei Treimi.

Această Lectio Divina va porni de la textul biblic, de la Cuvântul lui Dumnezeu, însă va fi luminată de celebrarea liturgică a Preasfintei Treimi.

Textul biblic care ni se propune este luat de la sfârșitul Evangheliei după Matei. Este ultima apariție a Celui Înviat și mandatul dat apostolilor. Matei și Marcu relatează aparițiile lui Isus înviat în Galileea, în timp ce Ioan și Luca le situează în Ierusalim și împrejurimile sale.

Locul întâlnirii este un deal, un munte. Acesta este locul întâlnirii cu Dumnezeu. Isus îi invită pe apostoli ca să fie părtaș de gloria sa ca Domn plin de putere. Ei îl adoră (literalmente “se prosternă”) în fața prezenței lui Isus, însă cu toate acestea, încă mai persistă îndoielile. Deși manifestarea este clară și este o relatare de “teofanie” (revelați și manifestare a lui Dumnezeu și a puterii sale), relatarea ne spune că “totuși unii se îndoiau”. Întotdeauna manifestarea lui Dumnezeu, a măreției misterului său provoacă îndoieli, șovăiri, clarobscur în inima discipolilor. Cei unsprezece (deja nu mai este Iuda cu ei și încă nu a fost “înlocuit”) au o experiență foarte puternică a întâlnirii cu divinitatea însă care lasă în ei această tensiune spirituală profundă care se mișcă între îndoială și certitudine.

Isus continuă să fie așa cum am văzut în relatările pascale pe care le-am meditat în timpul duminicilor care au urmat după celebrarea Paștelui. Cu toate acestea, astăzi ni se prezintă cu un cuvânt plin de putere. Continuă să fie prietenul și însoțitorul din totdeauna încă care manifestă cu claritate puterea Învierii.

În versetul 19, Isus dă mandatul de a face ucenici ai Lui în toate locurile pământului. Este incredibilă deschiderea, universalitatea pe care Isus o arată cu asta. Ucenicii trebuie să fie din toate părțile, nimeni nu este exclus, nici un popor și nici o rasă nu trebuie să rămână în afară. Ucenicul autentic trebuie să facă alți ucenici ai lui Cristos.

Când vor face alți ucenici vor trebui să-i boteze în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Acesta va fi în definitiv semnul comunității de mântuire inaugurată de Isus: vor fi botezați în numele Preasfintei Treimi. Biserica a menținut această tradiție de-a lungul secolelor. Mandatul lui Isus de a boteza în numele Sfintei Treimi reflectă nucleul acestei evanghelii pe care Biserica o propune în liturgia din această zi.

La ucenicie și la botez se adaugă un nou mandat: să fie învățați tot ceea ce a învățat Isus. E vorba de a le face cunoscută noilor ucenici învățătura autentică a mântuirii.

În sfârșit, în partea a doua a versetului 20, în ultimele cuvinte din Evanghelia după Matei, Isus spune unul din cuvintele cele mai optimiste și mângâietoare din întregul Nou Testament: Eu voi fi întotdeauna cu voi până la sfârșitul lumii.

Pentru a ține cont: Cartea Faptele Apostolilor vorbește de botezul în numele lui Isus (cf. Fap 1,5; 2,38). Această formulare în mod sensibil diferită nu se contrapune formulei trinitare pe care o vedem în Mt. Întotdeauna Botezul, într-o formulă sau alta, leagă de Isus Mântuitorul care provine din iubirea Tatălui și care culmină cu revărsarea Duhului Sfânt.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Dan 7,14; Mc 16,15-16; Lc 24,47; Fap 1,8.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în harta de la sfârșitul Noului Testament (Editura Sapientia, Iași 2002), pentru a intercepta bine zona Galileea față de Iudeea și Ierusalim.

Întrebări pentru lectură

- De ce se face referință la cei unsprezece și nu la cei doisprezece discipoli?

- Unde se aflau cei unsprezece și încotro merg după aceea?

- În mod concret unde trebuie să se întâlnească cu Isus?

- Ce fac la început discipolii atunci când se întâlnesc cu Isus?

- De ce mai au încă îndoieli?

- Ce face Isus?

- Ce le spune?

- Care sunt cele “trei” mandate pe care le dă Isus?

- Cum se termină relatarea? Care este ultima frază?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Care este pentru mine “dealul”, muntele unde mă întâlnesc cu Isus?

- Care sunt “locurile” pe care mi le indică Isus pentru ca să mă întâlnesc cu El?

- Am atitudine de adorație în fața Domnului? Mă prostern la picioarele lui ca semn de umilință și supunere față de Dumnezeu?

- Mă îndoiesc de prezența lui Isus în viața mea?

- Îmi este greu să recunosc prezența lui Isus în drumul vieții mele?

- Ascult ceea ce vrea Isus să-mi spună?

- Îl accept pe Isus ca Dumnezeu și Domn, plin de putere pentru a conduce întregul univers?

- Ascult de cuvintele lui Isus?

- Încerc să fac ucenici ai lui Isus “pe tot pământul”? Am o atitudine misionară corespunzătoare față de aceia care nu-l cunosc pe Domnul sau care cunoscându-l s-au îndepărtat?

- Îi invit să se boteze în numele Preasfintei Treimi?

- Am o credință trinitară?

- Accept că Dumnezeu este Unul singur însă și în trei Persoane divine?

- Accept misterul unității și diversității care există în același Dumnezeu? Accept unitatea și diversitatea în viață, în general: în familia mea, în Biserică…?

- Îi învăț pe ceilalți frați învățătura mântuirii? Sunt “catehet” al fraților pe care Dumnezeu îi rânduiește în orizontul vieții mele?

- Ce gândesc despre ultima frază din Evanghelia după Matei? Îmi dă speranță și seninătate? Mă simt ocrotit și mângâiat?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

O bună oportunitate pentru a face rugăciune cu misterul Preasfintei Treimi și cu Evanghelia din această duminică poate să fie cunoașterea sau amintirea istoriei cu sfântul Augustin și copilul de pe plajă. Ea luminează atitudinea pe care trebuie s-o aibă credinciosul față de Sfânta Treime.

Sfântul Augustin și copilul

Istoria sfântului Augustin cu copilul este cunoscută de mulți. Ea provine din timpul foarte mult pe care acest mare sfânt și teolog l-a dedicat pentru a reflecta asupra misterului Preasfintei Treimi, despre modul în care trei persoane diferite pot să constituie un singur Dumnezeu.

Spune povestea că în timp ce Augustin se plimba într-o zi pe plajă, gândindu-se la misterul Sfintei Treimi, s-a întâlnit cu un copil care a făcut o gaură în nisip și cu o cochilie umplea gaura cu apă din mare. Copilul fugea până la apă, umplea cochilia cu apă din mare și vărsa apa în gaura pe care o făcuse în nisip. Văzând asta, sfântul Augustin s-a oprit și l-a întrebat pe copil pentru ce făcea asta, la care copilașul i-a spus că voia să golească toată apa mării în gaura din nisip. Auzindu-l, sfântul Augustin i-a spus copilului că lucrul acesta este imposibil, la care copilul a răspuns că dacă acel lucru este imposibil de realizat, cu mult mai imposibilă este încercarea de a descifra misterul Preasfintei Treimi.

Luat din www.ewtn.com

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a ne apropria conținutul acestui Cuvânt, propun să se țină cont de două elemente din acest text:

- Pe de o parte mărturisirea trinitară: Repetați cu pauză ceea ce spune textul:

…în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh…

Spuneți asta gândindu-vă la relația noastră specială cu fiecare din persoanele divine.

- Pe de altă parte poate ajuta repetarea finalului textului, fraza atât de confidentă și sigură a lui Isus față de noi: Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- A crește în umilință căutând mereu să te prosterni și să-l adori pe Dumnezeu și numai pe El.

Propunere comunitară

- Conversați în grupul vostru de prieteni despre cele verbe și complementele lor care sunt parte din mandatul lui Isus:

– Faceți ucenici…

– Botezați în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

– Învățați-i să țină toate câte v-am poruncit.

Cum se poate face asta cu tinerii ucenici ai lui Isus de la începutul secolului al XXI-lea?

 

* * *

 

Privește înapoi!

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Am auzit odată o glumă foarte răutăcioasă, pe care, dacă aș istorisi-o, cu siguranță unii dintre dumneavoastră ar considera-o de prost gust, total inoportună și exagerată. Dar pe undeva este un substrat genial în spatele ei și de aceea îndrăznesc să o relatez, cu speranța că nimeni nu mă va înțelege greșit. E vorba despre deosebirea care ar exista între un psiholog, un filozof și un teolog. Iar răutăcioșii spun următoarele: Un psiholog este o persoană care caută într-o cameră mare, neagră și întunecată o pisică neagră. Un filozof este acea persoană care caută într-o cameră mare, neagră și întunecată o pisică neagră, care de fapt nici nu este aici. În schimb teologul, spun ei, ar fi persoana care caută într-o cameră mare, neagră și întunecată o pisică neagră care nu este aici, dar strigă la un moment dat “Am găsit-o!”

Spuneam că e acidă la adresa teologilor, dar cumva genială, căci vorbește despre ispita unora de a crede că au găsit și posedă tot adevărul, când de fapt el nici nu este aici, în sensul că nu-l poți avea niciodată în mâinile tale. Iar lucrul acesta se petrece des, și nu doar în rândul teologilor. Câte din certurile sau litigiile noastre nu se datorează de fapt orgoliului unora care au pretenția că posedă în întregime și exclusivitate adevărul?

“Gata! Știu! Am elucidat misterul! Am aflat adevărul!”

Când e vorba de Dumnezeu, de întrebările esențiale cu privire la cine este el, cum este el, a avea pretenția că ai aflat deja răspunsul corect și exclusiv, un răspuns exhaustiv și care nu mai lasă nici o urmă de mister, poate părea ridicol. Iar lucrul acesta este în mod deosebit clar în sărbătoarea Sfintei Treimi. A putea îmbrăca în cuvinte și elucida cel mai mare și profund mister al credinței noastre, al unui Dumnezeu unic dar în trei persoane, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, îmi este greu credibil. A avea această temerară pretenție e de fapt o nebunie, dacă e să ne gândim la atâția Sfinți Părinți, teologi și la istoria bimilenară a Bisericii.

S-a căutat îndelung o formulare care să satisfacă cât mai complet adevărul ce trebuie crezut despre Sfânta Treime, dar aura de mister nu a putut fi îndepărtată. Inefabilul rămâne în picioare iar cei mai înțelepți, după ce și-au bătut îndelung capul, ajung să concluzioneze în final spunând doar acel “știu că nu știu nimic”, conștienți de limitele inerente ființei umane de a pătrunde în misterul unui Dumnezeu atât de necuprins.

Când e vorba de astfel de persoane care cred că au pus mâna pe adevărul complet și l-au cuprins pe Dumnezeu într-o formulă, atunci nu pot decât să dau dreptate distincției dintre un psiholog, un filozof și un teolog, prezentată la început. E ridicol să crezi că dacă ai în mână o formulă, l-ai și prins pe Dumnezeu treimic de picior. Un joc de cuvinte, oricât de genial ar fi, nu poate epuiza un Dumnezeu care s-a definit el însuși “Eu sunt cel care sunt”.

Aici am văzut eu genialitatea glumei respective, în faptul că într-adevăr, uneori teologia dă impresia de a fi găsit mult mai mult decât deține cu adevărat în mâinile sale, că știe mai multe decât este în realitate în stare să cuprindă, să gândească.

Nu mă pot însă împăca cu enunțul acestei glume, din același motiv pentru care unii exploatează respectivul enunț și transformă credința creștină în idealism sau utopie. E adevărat că este ridicolă pretenția de a-l fi prins pe Dumnezeu de picior, de a-l poseda și a-l putea cuprinde într-o formulă, dar mă deranjează enorm concluzia spre care poate conduce acest enunț, și anume că în fine nu este nimic de găsit în această cameră mare, neagră și întunecată care este lumea în care trăim. Aceasta este total fals.

Dacă-l caut sincer pe Domnul, dacă pornesc cu adevărat în aflarea lui, Dumnezeu îmi răsplătește efortul, căutarea sinceră. Nu “nimicul” mă întâmpină la sfârșitul căutărilor mele. Ceva se lasă cu adevărat găsit. Trebuie doar să știi să o faci, iar în acest sens ne vine în ajutor prima lectură care a fost proclamată din cartea Deuteronomului. “Privește înapoi”, spune Moise poporului său. “Cercetează timpurile din spatele tău. Înțelege tot ceea ce ai trăit până acum, ce ți-a fost dat să experimentezi, tot ceea ce ți s-a întâmpalt”.

Aceasta mi se pare cea mai bună îndrumare, cea mai bună cale de a-l descoperi într-adevăr pe Dumnezeu: să privești înapoi la tot ce s-a petrecut până acum în viața ta. Să privim așadar înapoi, la anii rămași în spate, la timpul vieții noastre parcurs deja. Să derulăm firul înapoi și să facem un “replay” al propriei noastre vieți.

Să ne gândim la oamenii care ne-au fost dăruiți, care s-au îngrijit de noi încă de la început, din prima zi a vieții noastre. Să ne gândim la prietenii care ne-au însoțit până acum, persoane care în trecut ne-au fost alături la bine și la greu. Să ne gândim la multele alegeri care ne stau deja în spate, la zilele și orele când stăteam și nu știam cum vom păși mai departe, dacă va mai urma ceva, dacă nu cumva filmul urma să se termine acolo. Sunt toate acele zile și ore despre care spunem poate acum că în mod instinctiv, inexplicabil am luat decizia corectă.

Privește înapoi!

Cu cât o fac mai des și mai profund, pentru un timp mai îndelungat, cu atât mai mult pot simți că ceea ce descopăr este de fapt același lucru pe care l-a explicat Moise poporului ales: Nu ai simțit că în toate aceste situații limită, când erai în fața unei alegeri dificile și cruciale, nu ai fost de fapt niciodată singur? Nu ai simțit, privind înapoi, că ți-a fost alături un Dumnezeu puternic, care ți-a condus pașii până în cele mai mici detalii, chiar și atunci când poate a fost dureros sau nu ai aflat pe moment nici o logică și nici un sens pentru ceea ce ți se întâmplă? Nu ai simțit că în toate aceste persoane care te-au însoțit și ți-au fost alături lucra de fapt Dumnezeu însuși, care-ți vrea mereu binele, căruia îi pasă de tine și se îngrijește de tine? Nu ai simțit că nu ai fost niciodată singur, că nu ai fost lăsat la voia întâmplării?

Una dintre bunicuțele pe care le vizitez la prima vinere din lună pentru spovadă și împărtășanie îmi spunea la ultima întâlnire, acum două zile: “Nu știu… nu înțeleg… nu știu cum să spun… Nu știu dacă știu sau dacă voi putea să-i mulțumesc vreodată îndeajuns lui Dumnezeu! Parcă prea mult ajutor am primit în viața aceasta, parcă mi-a mers prea bine, de prea multe lucruri bune și binefaceri am avut parte…” Și nu e impresionat să auzi așa ceva de la o persoană încărcată de ani, cu mersul, respirația și privirea din ce în ce mai greoaie și nesigure? De multe ori mi s-a întâmplat să mă încarc de acasă cu argumente cât mai puternice ca să redau încrederea celor de la care cred că voi primi doar plângeri, tânguiri pentru viața lor prea grea și pentru povara anilor mulți de viață pe care parcă nu și-o mai pot duce, și în realitate am primit eu o lecție de a privi înapoi și a descoperi cât de minunat e Domnul, cel care este mereu în spatele tuturor lucrurilor bune care ni se întâmplă în viață.

Să privim înapoi! Să cercetăm timpurile din spatele nostru și vom descoperi, asemenea lui Moise, un Dumnezeu minunat cum nu este altul. Vom descoperi un Dumnezeu care creează totul (Tatăl). Este un Dumnezeu care ne iubește într-atât încât se face om și se lasă ucis, el Viața însăși, pentru ca noi să avem parte de ea, în pofida păcatelor noastre, din plin (Fiul). Și e același Dumnezeu care se îngrijește de creația sa până la sfârșitul veacurilor și o întărește prin prezența sa sfințitoare (Duhul Sfânt). Vom ajunge cu siguranță să exclamăm asemenea lui Moise: “Oare mai există vreun dumnezeu care care să se îngrijească astfel de oameni, cum face Domnul Dumnezeul nostru?”

Dumnezeu nu se lasă stăpânit de mijloacele de știință. Dumnezeu nu se lasă cuprins, încăput așa ușor de puterea noastră de înțelegere, de capacitatea noastră de exprimare. Dar privind înapoi în propria mea istorie, în propria-mi experiență de viață, pot descoperi ceva din el, pot în cel mai fericit caz să descopăr urmele acțiunii sale, urmele pe care pașii săi le-au lăsat în viața mea. Iar acolo unde găsesc urme, întotdeauna trebuie să-l aflu și pe cel responsabil de ele, pe cel care le-a făcut. Urmele sunt semnele unei prezențe deloc fictive, deloc utopice.

Și dacă într-adevăr am descoperit aceste urme, iar în spatele lor l-am descoperit pe Dumnezeu, pot atunci striga, fără să-mi fie teamă că voi stârni zâmbete și ironii, “L-am găsit!”

De obicei recomand tuturor “privește înainte, privește spre înălțimi!” În această duminică în care celebrăm misterul Sfintei Treimi îndemnul meu poate suna cumva ciudat, dar cred în el cu tărie, căci urmarea lui este o șansă verosimilă de a-l afla pe cel care va rămâne mereu mister inefabil, Dumnezeu treimic. Așadar “Privește înapoi!… Privește înapoi până poți striga din toată inima L-am găsit!