Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Preasfânta Treime
Anul A (B, C)

Lecturi:
Exod 34,4-6.8-9
2Corinteni 13,11-13
Ioan 3,16-18

Ioan 3,16-18

În acel timp, Isus i-a spus lui Nicodim: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Căci Dumnezeu a trimis pe Fiul său în lume, nu ca să osândească lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Cine crede în el nu este osândit; dar cine nu crede este deja osândit, pentru că nu a crezut în numele Fiului unul-născut al lui Dumnezeu.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Iștoc
pr. Alessandro Pronzato
pr. Șerban Tarciziu
pr. Claudiu Budău
volum colectiv ITRC

 

* * *

 

Asemenea lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Există o istorioară despre Sf. Augustin de Ippona, mare filozof și teolog. El era preocupat de doctrina Sfintei Treimi. Dorea foarte mult să înțeleagă doctrina despre Dumnezeul Unic în trei Persoane, pentru a-l explica logic. Într-o zi mergea pe malul mării și reflecta la această problemă. A văzut deodată un copil jucându-se singur. Făcuse o gaură în nisip, alerga la mare cu o mică gălețică, lua apă, alerga înapoi și golea apa în groapa din nisip. Fugea iarăși la mare, iar lua apă, iar o golea în gaura din nisip. Augustin s-a apropiat de el și l-a întrebat: “Ce faci tu aici?” “Încerc să golesc marea în această gaură.” Augustin l-a întrebat mirat: “Cum poți să crezi că marea imensă ar putea fi golită în această mică gaură cu această gălețică mică?” A primit răspunsul copilului: “Dar tu, cum crezi că cu capul tău mic poți cuprinde imensitatea lui Dumnezeu?” Și copilul a dispărut. Isus a vorbit despre Tatăl care l-a trimis pe El și despre Duhul Sfânt care urma să fie trimis de El. Isus a mai spus că Tatăl i-a dat Lui tot ceea ce are și că El, la rândul Lui, a dat Spiritului Sfânt tot ce a primit de la Tatăl. Vedem astfel unitatea de scop între Persoanele Sfintei Treimi.

În istoria mântuirii de regulă atribuim creația Tatălui, răscumpărarea Fiului și sfințirea Duhului Sfânt. Cu toate acestea, deși sunt distincți ca Persoane, nici Tatăl și nici Fiul și nici Duhul Sfânt nu există și nici nu acționează în izolare de celelalte două Persoane ale Sfintei Treimi. Asemenea lui Augustin, poate nu vom putea să înțelegem cum “funcționează” Sfânta Treime, dar mai important este să înțelegem de ce este așa. De ce Dumnezeu ne revelează acest mister privitor la natura Ființei Supreme? Importanța acestei doctrine se află în următorul fapt: noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu și de aceea cu cât îl înțelegem mai mult pe Dumnezeu cu atât ne înțelegem mai mult pe noi înșine. Experții în religie ne spun că oamenii au căutat mereu să fie asemenea zeilor cărora le aduceau cult. Oamenii care adorau un zeu războinic tindeau să fie războinici; oamenii care adorau un zeu al plăcerilor căutau ei înșiși plăcerea. După cum era zeul, așa și adoratorii lui. De aceea mai important pentru noi este să ne întrebăm astăzi aceasta: Ce ne spune doctrina despre Sfânta Treime despre Dumnezeul pe care îl adorăm și ce spune despre felul de oameni care trebuie să fim? La această întrebare aș avea două idei să vi le împărtășesc.

(1) Dumnezeu nu există într-un individualism solitar ci într-o comunitate de iubire și împărtășire. Dumnezeu nu este un singuratic. Aceasta înseamnă că un creștin în căutarea desăvârșirii (Matei 5,48) trebuie să evite orice tendință de izolaționism. Idealul spiritualității creștine nu este acela al fugii de lume, după cum fac unele tradiții monastice budiste în căutarea sfințeniei prin retragerea în Himalaya, departe de oameni și de societate.

(2) Adevărata iubire cere trei parteneri. Vă amintiți că se spune: “Două înseamnă companie, trei este o mulțime.” Sfânta Treime ne arată că trei este comunitatea, trei este iubirea în maximul ei; trei nu înseamnă mulțime. Să luăm un exemplu de lângă noi. Când bărbatul A o iubește pe femeia B, iubirea lor este pecetluită de apariția copilașului C. Tată, mamă și copil – iubirea când se desăvârșește devine o treime.

Noi suntem făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Așa după cum Dumnezeu este Dumnezeu doar într-o relație trinitară, și noi putem să fim pe deplin umani doar într-o relație de trei parteneri. Eul nostru are nevoie să fie într-o relație orizontală cu ceilalți și o relație verticală cu Dumnezeu. În acest fel viața noastră devine trinitară asemenea vieții lui Dumnezeu. Atunci descoperim că așa-numitul principiu individualist “Eu-cu-mine” acceptat în societatea modernă lasă mult de dorit. Doctrina Preasfintei Treimi ne provoacă să adoptăm mai degrabă principiul Eu-și-Dumnezeu-și-aproapele. Sunt creștin în măsura în care trăiesc într-o relație de iubire cu Dumnezeu și cu alți oameni. Fie ca harul Preasfintei Treimi să ne ajute să alungăm orice urmă de egoism din viețile noastre și să trăim în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele.

 

* * *

 

Misterul iubirii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Specificul religiei creștine este credința într-un Dumnezeu în trei persoane. Cultul suprem al religiei începe printr-o invitație care poartă amprenta credinței – Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți (2Cor 13,13) – invitație de a participa la har și la dragoste în unitatea Duhului, a sufletului și a tuturor bucuriilor sfinte.

Cineva a spus: Biserica a înființat sărbătoarea Preasfintei Treimi pentru a pătrunde misterul Botezului și pentru a-l avea la inimă (Sailer). Este posibil. Când am fost botezați ne-am comportat după legea naturală a ființelor care nu cuvântă, deși am primit harul care ne face copii ai Tatălui, frați ai lui Cristos și temple vii ale Duhului Sfânt. Acum, devenind conștienți de acest adevăr, aprofundându-l, să putem spune cu sfânta Elisabeta a Sfintei Treimi: Eu am aflat cerul pe pământ, deoarece cerul este Sfânta Treime, iar Sfânta Treime se află în inima mea. Citim în viața sfântului Francisc de Sales că pe când era copil și părinții l-au conștientizat de acțiunea Botezului din sufletul său, a adunat un grup de prichindei cu care se juca și i-a dus în biserică la cristelniță, unde le-a ținut o cuvântare și le-a arătat locul sfânt, zicându-le: Aici am devenit copii ai lui Dumnezeu, cu dreptul de a moșteni împărăția cerului; apoi, cu Francisc în frunte, au sărutat cristelnița de piatră și au spus cu multă evlavie: Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, în semn de recunoștință.

Este foarte adevărat, Preasfânta Treime este cel mai mare mister și cel mai frumos, dar ca să putem pătrunde cât de cât în adevărul și frumusețea lui, ni se cere să cunoaștem mai bine noțiunile de Dumnezeu, persoană și natură. Catehismul îl definește pe Dumnezeu drept duh desăvârșit, creatorul cerului și al pământului. Filozofia definește persoana ca pe o calitate a ființelor care au minte și voință, și nu ca pe un lucru. Știința și filozofia definesc natura ca pe o esență, ca pe un fel de a fi al fiecărui lucru. Cine compune aceste trei noțiuni își poate face o slabă idee despre Preasfânta Treime, pe care o putem defini drept Duh desăvârșit într-o singură natură de trei persoane, fiecare cu minte și voință personală. Fiindcă definiția nu se înscrie total într-o ramură științifică, empirică, deoarece depășește capacitatea rațiunii noastre de pătrundere, Isus ne-a descoperit că acest mister este viață și iubire, tocmai datorită faptului că sunt trei persoane și fiecare își pune calitatea sa de minte și voință în unitatea naturii. Experimentăm existența unui singur Dumnezeu în trei persoane prin viața și iubirea sa pe care le revarsă în noi și ne pot face fericiți la infinit, după cuvântul lui Isus: Dacă mă iubește cineva, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș (templul Duhului Sfânt) la el vom face (In 14,23).

Dat fiind faptul că Dumnezeu este iubire (1In 4,8), esența sa, natura nu se poate concepe decât în trei persoane, căci: iubirea numai față de sine este egoism. Un Dumnezeu într-o persoană ar fi Dumnezeul noetic al lui Platon, închis în sine și retras în alte sfere intangibile. Iubirea numai în doi este generatoare de gelozie. Un Dumnezeu din două persoane ar însemna o dualitate antagonistă și lumea a perceput această dualitate ca într-un zeu al binelui și un altul al răului într-o luptă veșnică pentru supremație. Fiindcă numai iubirea care rodește la același nivel cu sine este perfectă, de aceea numai un Dumnezeu în trei persoane este desăvârșit în unitatea naturii, fiindcă Tatăl naște în sine pe Fiul și iubirea lor reciprocă este Duhul Sfânt: Tatăl cu minte și voință l-a născut din veci pe Fiul; Fiul n-ar fi fiu dacă nu s-ar fi născut asemenea Tatălui cu minte și voință; iar Duhul Sfânt n-ar fi iubire reciprocă, dacă nu ar avea minte și voință spre a realiza unirea dintre Tatăl și Fiul, fiindcă o iubire nerațională nu-i iubire și cu atât mai mult o iubire care nu pornește din voință, nu-i iubire.

Dacă prin absurd, din iubirea a doi soți s-ar naște un cățel, un miel sau oricare alt animal, și nu un copil după chipul și asemănarea lor, ce i-ar mai putea ține uniți în căsătorie? Tata, mama și copilul formează o unitate în iubire numai când mintea și voința lor formează o unitate prin afect viu și efectiv în dăruire. În Dumnezeu: Tatăl, cunoscându-se pe sine în sine, se vrea pe sine în sine. Din acest act al rațiunii și al voinței sale se naște în sine a doua persoană, Fiul, egal cu sinea Tatălui și capabil de aceeași iubire cu el, fiindcă trăiește aceeași viață a Tatălui. Viața Tatălui din sânul Tatălui, persoana Fiului, au aceeași legătură vie și conștientă care vrea să-i țină uniți în veci; aceasta este persoana Duhului Sfânt. În sânul Preasfintei Treimi, cât se primește atâta se dăruiește. Acesta este adevărul despre un Dumnezeu în trei persoane, adevăr plin de mister.

Dacă misterul Preasfintei Treimi, cu tot efortul minții și voinței noastre de a-l înțelege, rămâne de domeniul științei infinite din divinitate, noi doar intuindu-i dimensiunea în mod indefinit, îi putem simți binefacerile din creație și din revelație.

Dacă în Dumnezeu n-ar fi trei persoane unite într-o singură iubire, ci numai o persoană, atunci iubirea lui Dumnezeu, format dintr-o singură persoană, față de noi n-ar fi expresia iubirii supreme, n-ar fi putut da naștere lui Cristos Om-Dumnezeu și nouă nu ne-ar fi tată; iar noi n-am putea să avem viață veșnică, deoarece noi numai prin Cristos putem deveni plini de întreaga plenitudine a lui Dumnezeu (Ef 3,19), fiindcă Tatăl poartă în sânul său modelul nostru, pe Fiul; dacă nu are pe Fiul, nu are modelul, nu poate fi tată. Dacă Tatăl nu și-ar iubi modelul din sânul său, cum ne-ar putea iubi pe noi? Tatăl însă, iubind modelul nostru din sânul său, pe Isus, ne iubește și își dovedește iubirea veșnică față de noi prin tot ceea ce a creat și continuă să creeze, după cum afirmă Mântuitorul: Tatăl meu lucrează și eu lucrez (In 5,17).

În cunoașterea lui Dumnezeu trebuie să pornim de la om și în cunoașterea omului trebuie să pornim de la Dumnezeu.

Dacă n-ar exista oglinzi, pelicule fotografice, portrete și nici luciul apelor sau al altor metale, omul nu și-ar cunoaște fața decât prin vederea altora și afirmațiile celorlalți că și el este la fel ca dânșii. Pentru sufletul nostru nu avem nici oglinzi, nici fotografii, nici portrete, ci doar pe Creator, care este iubire și pe care trebuie să-l credem că ne-a creat din iubire. În măsura în care cred în iubirea creatoare, în iubirea sa providențială, îmi văd sufletul, îmi văd demnitatea de persoană, atât pe a mea cât și pe a tuturor celorlalți oameni din jurul meu, din trecut și din viitor.

Din prima lectură avem această confirmare: Moise, plin de credință în iubirea pe care Dumnezeu o are față de poporul său, se roagă pentru acest popor, ca Dumnezeu să rămână în mijlocul lui, ca oamenii să fie mai oameni, să-și înțeleagă mai bine menirea lor prin înțelegerea iubirii cu care Iahve îi însoțește. Vedeți, rugăciunea lui Moise nu-l reduce pe Dumnezeu la îngustimea limitelor umane, ci îl deschide pe om spre orizonturile divinității.

Fraților, iubirea nu este un obiect de studiu, nu este o știință pe care o poți analiza metodic pentru a o înțelege, ci este viață, trăire întreită care cuprinde toate dimensiunile posibile pentru minte și voință, deoarece numai ea poate fi generatoare de armonie și unitate.

Dumnezeu însuși vine la om și i se arată ca Domn, adică plin de bunătate și de milostivire, bogat în har și fidelitate (lectura I-a), ca omul la rândul său să fie domn față de cei din jur. Evanghelia de la Liturgia cuvântului de azi ni-l prezintă pe Dumnezeu drept Domn prin excelență. În entuziasmul iubirii sale față de lume, dovedit mai ales prin dăruirea propriului său Fiu pentru a o mântui, revarsă peste oameni belșugul harului său prin Cristos, ca oamenii să se bucure de viața cea nouă care există în Fiul Omului și pe care acesta s-a angajat s-o împartă oamenilor de bunăvoință prin sfintele taine și-i cheamă pe toți la comuniunea divină prin Duhul Sfânt, învățătorul adevărului (lectura a II-a). Datorită lui Cristos, comuniunea noastră cu unitatea trinitară a lui Dumnezeu este cu adevărat valoarea ultimă și supremă, scopul ultim, singur și adevărat.

Nu știu în ce măsură m-ați înțeles sau nu, dar sunt sigur că m-au înțeles numai acei care s-au hotărât să trăiască noua poruncă a lui Isus: Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unii pe alții (In 15,17).

Când sfântul Patriciu le-a predicat irlandezilor despre misterul Preasfintei Treimi, a avut impresia că ei cred în trei dumnezei. Atunci, ca să le înlăture greșeala, a luat un fir de trifoi și le-a explicat că, așa cum un singur fir are trei foi, tot așa un singur Dumnezeu are o singură natură în trei persoane. Era o imagine slabă, departe de realitate, dar ei au avut mare încredere în misionarul lor, în iubirea lui față de mântuirea lor și, de atunci și până azi, în fiecare an de sărbătoarea sfântului Patriciu, irlandezii își pun la piept un fir de trifoi, amintindu-și de învățătura lui că numai prin credința în Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt botezați și mântuiți.

Este foarte bine să le urmăm exemplul, să purtăm un fir de trifoi care să ne aducă aminte că iubirea lui Dumnezeu ni s-a descoperit prin Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt ca să avem viață veșnică. Amin.

 

* * *

 

Sfânta Treime

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Preamărit să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că mare este îndurarea lui față de noi. Binecuvântată să fie Sfânta Treime. Aceasta este tema care răsună în liturgia de astăzi. Dar misterul Sfintei Treimi îl întâlnim în toate sărbătorile anului liturgic, în toate întâlnirile euharistice duminicale. Astăzi însă, Biserica subliniază într-un mod cu totul deosebit acest mister al unității lui Dumnezeu în trei persoane, mister care constituie fundamentul vieții noastre creștine.

Trebuie să recunoaștem cu umilință că ne aflăm în fața unui mister, că ne aflăm în fața celui mai mare și de nepătruns mister al credinței noastre: misterul Sfintei Treimi, a unicului Dumnezeu în trei Persoane – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Cum pot trei să fie unul? Sfântul Bernard, cu privire la acest mister, a spus: “A încerca să pătrunzi cu mintea acest mister înseamnă temeritate, a-l cunoaște înseamnă viață, înseamnă viață veșnică”.

Dumnezeu Tatăl, datorită bunătății sale, datorită iubirii sale nemărginite, îl caută pe om tocmai atunci când omul fuge de el, când se îndepărtează de prezența sa, de intimitatea sa. Acest Dumnezeu-iubire, cum îl definește sfântul Ioan evanghelistul, îl cheamă pe Moise să urce pe munte. De ce pe munte? Pentru că muntele este unul din locurile cele mai liniștite, este un loc lipsit de zgomot, un loc unde se poate medita. Muntele este locul propice de a te întâlni cu Dumnezeu: “Moise s-a sculat dis-de-dimineață și s-a urcat pe muntele Sinai, așa cum îi poruncise Domnul” (Ex 34,4b). Dar, cum am amintit mai sus, sunt și alte locuri unde putem să ne întâlnim și să vorbim cu Dumnezeu, sunt și alte modalități și anume: putem să ne retragem în tăcerea, ascultarea și meditarea cuvântului său.

Moise, așadar, urcă pe munte, pătruns de un Dumnezeu “iubitor de oameni, milostiv, îndelung răbdător, plin de îndurare și de dreptate” (Ex 34,6), un Dumnezeu care dă omului abătut de la calea cea dreaptă, decăzut și dezorientat, Legea sa, adică un indicator care să-l îndrume spre bine. Dumnezeu cel sever, drept, care pedepsește omul pentru păcatele sale, lasă aici locul unui Dumnezeu blând și bun, care intervine, înainte de toate, pentru a ajuta și a salva.

Unui Dumnezeu atât de blând și bun, omul câteodată îi întoarce spatele. Dar Dumnezeu chiar și în fața refuzului legii sale din partea omului nu cedează, nu-l abandonează pe om, și-l trimite pe Fiul său căci “atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul-născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică” (In 3,16). Așadar Dumnezeu îl trimite pe Fiul său în lume pentru ca “lumea să fie salvată prin el” (In 3,17). Sfântul Augustin a spus: “Dacă Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, n-ar fi venit în lume, oamenii ar fi fost pierduți” (Confesiuni).

Față de Isus Cristos, omul ca individ și omenirea în totalitatea ei nu pot avea o atitudine de indiferență. Alegerea nu se poate face decât între a fi cu el sau împotriva lui. De această alegere depinde mântuirea sau osânda fiecăruia. Pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește și de condamnarea celor care nu cred în Isus Cristos, a acelora care nu acceptă ajutorul său (cf. In 3,18).

Cum poate fi posibil așa ceva la un Dumnezeu care se declarase în prima lectură bun și milostiv? (cf. Ex 34,6). Dar în realitate nu Dumnezeu ne condamnă, ci noi singuri ne condamnăm prin refuzarea unității cu Cristos, când nu ne interesează voința sa și facem totul conform voinței noastre. Ne condamnăm singuri atunci când crucea sa devine o imagine palidă și plină de praf, în loc să fie semn și chemare pe drumul cel drept, pe drumul schimbării. Crucea lui Cristos trebuie să fie pentru noi semn al iubirii lui Dumnezeu și izvor de har. Dar, refuzând crucea, refuzându-l pe Cristos, e ca și cum am refuza să credem în soare pentru că nu putem să-l privim și să ni-l explicăm. Cristos este soarele, este lumina lumii, este mântuirea omului. Cine îl recunoaște pe Cristos ca soarele vieții sale, nu are nevoie de idolii zilelor noastre: beția, desfrâul; nu mai trebuie să caute liniștea sa, nu mai trebuie să înlăture temerile sale, pentru că viața sa este iluminată, este clară, și în dificultățile din ea se întrevede speranța. Căci așa cum un singur soare iluminează lumea, la fel lumina lui Cristos inundă pe toți aceia care cred în el. De aceea, sfântul Paul afirmă în a doua lectură de astăzi: “Fraților preaiubiți, bucurați-vă, căutați desăvârșirea, încurajați-vă unii pe alții, fiți uniți în cuget, trăiți în pace și Dumnezeul dragostei și al păcii va fi cu voi” (2Cor 13,11). Cu cât mai mult creștinii se scufundă în Cristos, cu atât mai mult sunt uniți cu el, formând un singur trup, al cărui cap este Cristos și în care Spiritul său, Duhul Sfânt, care este comuniune cu Tatăl, devine principiul însuflețitor. În acest trup, toți oamenii, datorită însuflețirii Duhului Sfânt, devin unul.

Dumnezeu Fiul, prin moartea sa pe cruce, ne-a dobândit toate harurile, care ne sunt împărțite de Duhul Sfânt, a treia Persoană dumnezeiască. De la Duhul Sfânt primim ajutorul de a ne întoarce la Dumnezeu. De la Duhul Sfânt primim harul de a ne abandona iubirii lui Dumnezeu, Duhul Sfânt ne dă harul sfințitor pe care îl primim la botez. Dumnezeu face totul prin el. Sfântul Vasile cel Mare spune că Duhului Sfânt îi datorăm asemănarea noastră cu Dumnezeu.

Să-i mulțumim Sfintei Treimi pentru numeroasele sale binefaceri și să fim gata oricând mai bine să ne dăm viața, decât să renunțăm la credința în ea. În Italia, în timpul persecuție din anul 304, diaconul Euplius a fost martirizat pentru credința sa în Sfânta Treime. A suportat cu credință și curaj tortura la care a fost supus. Judecătorul, înfuriat de credința și de curajul său, îi strigă cu cruzime: “Mizerabile! Adoră zeii Marte, Apollo și Esculap și vei scăpa de aceste chinuri, și vei primi avere multă”. Dar diaconul cu o voce fermă îi răspunde: “Eu îl ador pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt, Sfânta Treime, singurul Dumnezeu care există”. Diaconul, după ce a rostit aceste cuvinte atât de mărețe, își dă cu seninătate viața pentru credința sa în Sfânta Treime.

Tatăl milostiv, Fiul salvator și Duhul Sfânt Mângâietorul, iată cine animă viața noastră comunitară, iată cine ne dă putere în lupta cu greutățile vieții. Acesta este misterul Sfintei Treimi, care este mister de iubire și de dreptate și pe care noi nu știm să-l explorăm dar îl recunoaștem, pentru că ne-a fost revelat de Sfânta Scriptură și confirmat de magisteriul Bisericii. Experiența ne confirmă că din orice mister dezlegat apar alte mistere. De aceea Sfânta Tereza a lui Isus, după îndelungi căutări, se resemnează și recunoaște spunând: “Cu cât înțeleg mai puțin, cu atât cred mai mult, cu atât experimentez o devoțiune mai mare”.

Urmând exemplul diaconului Euplius, să avem o devoțiune și o credință foarte mare față de Sfânta Treime și să ne rugăm cu toții Sfintei Treimi, ca în momentul morții noastre să ne dăm ultima suflare în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt. Sfintei Treimi să ne rugăm mereu ca să ne însoțească pe drumul ce duce la muntele sfânt al lui Dumnezeu, acolo unde îl vom lăuda neîncetat pe Dumnezeu unic și întreit în persoană.

Maricel Moraru

 

* * *

 

Preasfânta Treime

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În tradiția liturgică a Bisericii din vechime nu există o “sărbătoare dedicată Preasfintei Treimi”. De fapt, misterul lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, se descoperă în Noul Testament prin evenimentele mântuirii care-și au centrul în Paștele lui Cristos; iar în liturgie iese la iveală încontinuu în întreaga celebrare a acestor evenimente în decursul anului liturgic, în special în celebrarea Paștelui și Rusaliilor. În tot cazul, în liturgia actuală, se merită să punem în valoare această duminică pentru a atenționa asupra unui mod creștin de a gândi despre Dumnezeu, pornind de la lecturile biblice.

Este util să nu ne chinuim “cum să explicăm Trinitatea poporului”… Mai bine să căutăm să organizăm în așa fel întreaga celebrare încât să concretizăm o atitudine corectă a credincioșilor în fața misterului lui Dumnezeu: tăcerea adorației și cântarea laudei. Recomandăm atenția deosebită față de semnul crucii de la început. De asemenea să se dea reliefare doxologiei finale din rugăciunea euharistică (“Prin Cristos, cu Cristos…), cântând-o solemn. Sfătuim folosirea Colectei alternative din anul A precum și rugăciunea euharistică IV în integralitatea sa (lăsând la o parte prefața zilei prea abstractă și dificilă).

Se pronunță foarte des și ușor cuvântul “Dumnezeu”: fie în rugăciune, fie ca blasfemie, și chiar înjurătură. Uneori și în mod frivol în unele discursuri. Dar de fapt, ce punem noi sub acest cuvânt, în inima și în mintea noastră?

Poate că nimic; pentru mulți – obișnuiți să “spună în zadar”, dacă nu chiar blestemând numele lui Dumnezeu – de fapt, acest cuvânt nu înseamnă nimic: nu au încercat niciodată să se gândească serios la aceasta…

“Dumnezeu este un cuvânt în jurul căruia se condensează un nor de asociații: amintiri din copilărie, ceremonii religioase, o îmbrăcăminte deosebită, un ambient festiv, un glas eteric: un bătrân, un tron, o fantezie, o putere absolută invizibilă, o greșeală de gândire din timpurile primitive, un punct interogativ, un tată sever…” (H. Oosterhuis). Ce ne vine în minte atunci când ne gândim la Dumnezeu?

Poate că modul nostru de a gândi la Dumnezeu nu este totdeauna prea creștin… A crede în existența unei “Ființe supreme”, mai mult sau mai puțin indefinite, nu înseamnă încă credință creștină. Și atâta timp cât gândul la Dumnezeu suscită în noi mai mult neîncredere, teamă și frică decât credință, înseamnă că nu am crezut încă cu adevărat în învățătura lui Isus Cristos.

Nu sunt cuvinte potrivite pentru a spune cu adevărat “cum este Dumnezeu”. Realitatea lui Dumnezeu este totdeauna mult mai mare și “diferită” decât tot ceea ce ne gândim cu capul nostru despre el sau exprimăm cu sărmanele și săracele noastre cuvinte.

Dar putem totuși să ascultăm cu uimire și cutremur, ceea ce Dumnezeu spune despre sine însuși în Biblie, și a încercat să ne facă să înțelegem mai ales prin viața, moartea și învierea lui Isus.

Dumnezeu i s-a revelat deja lui Moise ca un “Dumnezeu plin de milă și iertare, încet la mânie și bogat în har și fidelitate” (prima lectură). Sfântul Paul, la rândul său, îl numește “Dumnezeul iubirii și al păcii” (lectura a doua). Iar însuși Isus ne spune în Evanghelie: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unic născut… pentru ca lumea să fie mântuită prin el”.

“Noi am cunoscut și crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are pentru noi. Dumnezeu este iubire…” (1In 4,16). Iată modul corect și real creștin de a gândi despre Dumnezeu.

Dumnezeu este absolutul Iubirii și al Vieții. O iubire care – văzută din punctul de vedere al pământului și istoriei – se numește: creație, prietenie față de om, iertare, alianță, întrupare, Isus răstignit, Isus înviat, dar al Duhului Sfânt.

Dumnezeu este “Tatăl” (principiul absolut al oricărei vieți și al oricărei iubiri), care l-a trimis în lume pe “Fiul” (cel în care s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în formele concrete ale unei existențe omenești), care ni l-a dăruit pe “Duhul Sfânt” (putere de viață și iubire proprii lui Dumnezeu) pentru ca să putem trăi în comuniune de iubire cu el, acum și în veșnicie.

 

* * *

 

Între cuvântul care ascunde și tăcerea care revelează

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Cum trebuie vorbit

Predicatorul, astăzi, ar trebui să vorbească cu chipul transfigurat de lumină. Sau să adopte limbajul misticilor. Sau să se exprime prin tăcere. Sau să împrumute culorile lui Andrej Rublev. Numai așa ar reuși să se facă înțeles că nu este vorba de un adevăr greu și confuz, ci de un mister care ne face să trăim. Că Preasfânta Treime nu ne îndepărtează de Dumnezeu, nu-l așează într-o îndepărtare inaccesibilă, ci dimpotrivă îl face apropiat, intim. Bucuria de a descoperi că credința mea nu este întemeiată pe idei, ci pe Persoane în comuniune între ele. “La început” nu este un Dumnezeu solitar. “la început” este comuniunea. Dumnezeu este comuniune. Dumnezeu este unitate în diversitate. Este unirea diversității.

Surpriza de a constata că Treimea este și o lumină proiectată asupra omului. Îmi descoperă cine sunt eu (gândit, creat, iubit, “inspirat” de Dumnezeu, locuit de “suflul” datorită căruia sunt o ființă vie). Poate, până acum, încercarea de apropiere nu a fost cea justă. S-a început totdeauna punând în funcție creierul, activând mintea, încercând să deslușim cu idei, formule, imagini, termeni (persoană, natură, substanță, ipostază, …). În schimb trebuie să începem cu tăcerea extatică, adorație, contemplație. Și apoi experiența. Dumnezeu trebuie să devină “sensibil la inimă”, datorită sensibilității deosebite comunicată de Duhul Sfânt. Deci laude, cântec, poezie.

La sfârșit și rațiunii îi va fi permis să se exprime cu câteva bâlbâieli. Dar “majoritatea” va rămâne mereu în afara sferei inteligenței, și “rezistent” pentru limbaj (cuvintele adesea reușesc să ascundă mai degrabă decât să descopere). Deci, mai întâi credința și apoi raționamentul. Mai întâi doxologia (lauda) și apoi teologia speculativă. Mai întâi acceptarea totală a inimii și apoi explicația (totuși mereu inadecvată). Mai întâi rugăciunea și apoi cercetarea. Și în timpul și după cercetare tot rugăciunea. Și totdeauna tăcerea reverențioasă.

“Lui Dumnezeu îi dăm slavă prin tăcere, nu pentru că nu avem nimic de zis sau de cercetat în privința sa, ci pentru că dobândim conștiința că rămânem totdeauna dincoace de înțelegerea sa adecvată” (Toma de Aquino). Pe măsură ce misterul a copleșit inima noastră, a înflăcărat-o, cuvintele se sting în mod inevitabil pe buzele noastre, gândurile – prea deranjante – vor dispărea din minte, pentru a lăsa loc numai minunii, în timp ce genunchii se îndoaie pentru adorație.

Amin poate să fie suficient

Și dacă este necesar să mișcăm buzele, va fi suficient un cuvânt: amin. Amin este cuvântul decisiv al celui credincios și al celui care se roagă. A spune amin înseamnă a crede. Amin este ceva solid, care dă încredere, are valoare. Cel credincios nu găsește în sine siguranța. Nu este înfiptă ca o stâncă. Aș spune, de-a dreptul, că simte mereu că-i fuge pământul de sub picioare (terenul raționalității). Și atunci are curajul să facă saltul fatidic. Și se prinde cu putere, de cealaltă extremitate, de amin.

Dumnezeu este amin. Cu amin cel credincios se desprinde de sine, de propriile ezitări și frici, și chiar de propriile siguranțe și prezumții, pentru a se încredința, a se încrede numai în Dumnezeu, să dispară în proiectul său (care este unicul fel de “a se regăsi”). Nu. Creștinul nu se va izbi împotriva misterului, după o expresie prea mult folosită. Mai degrabă este învăluit, cuprins de mister. Treimea nu este o ghicitoare. Sunt brațele lui Dumnezeu Întreit care îl primesc pe cel care a știut să spună Amin fără pretenția de a înțelege.

A crede în Sfânta Treime nu înseamnă a te găsi într-o încăpere întunecată, prevăzută cu cărți impunătoare. Înseamnă să ne regăsim uniți, în lumina uimitoare și în afecțiunea celor Trei Persoane, cu toate ființele creației. Înseamnă a experimenta viața, iubirea, plinătatea. Înseamnă a sosi în sfârșit la Tatăl, în calitate de fii, grație acțiunii “mântuitoare” a Fiului și forței transformatoare a Duhului Sfânt. Sărbătoarea Preasfintei Treimi, atunci, nu trebuie să ne intimideze, nici să nu ne provoace jenă. Constituie, în schimb, o invitație la bucurie, la cânt, la laudă, la dans. O anticipare la ceea ce vom face și vom fi în veșnicie.

Dumnezeu se trădează cu numele

Ar fi interesant să observăm fața lui Nicodim, personaj respectabil, împlinit, în timp ce asculta acele cuvinte care descopereau cel mai mare secret: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut…” El se gândea că a crede ar însemna sporirea propriului bagaj cultural, adăugarea de noi idei, chiar complicate, primirea altor dogme. În schimb descoperă că a avea credință înseamnă a crede în iubire. A crede în Fiul care descoperă iubirea Tatălui, în Duhul Sfânt care “revarsă” acea iubire asupra lumii întregi. Descoperă că în Dumnezeu totul este dăruire reciprocă, schimb, participare, iubire fără margini, relație, mișcare spre altul.

Textul din Exod (prima lectură) înregistrează, în schimb, relația lui Moise în fața manifestării uimitoare a lui Dumnezeu: “…s-a aplecat în grabă până la pământ și s-a prosternat…” Deci, după adorație, descoperă imediat secretul care i-a fost comunicat. Îl prinde pe Dumnezeu în vorbă, îndreaptă revelația în avantajul poporului “său” care s-a pătat cu o vină mare.

El ceruse să vadă chipul lui Dumnezeu. A fost refuzat. A putut să-l zărească, în trecere, numai din spate. Și-a proclamat totuși numele: “Domnul, Domnul, Dumnezeu milostiv și îndurător, încet la mânie și bogat har și fidelitate”.

Moise, prin intermediul numelui, “vede” chipul adevărat al lui Dumnezeu. Acela este chipul pe care Dumnezeu îl prezintă omului. Da, Dumnezeu îndreaptă spre om un chip care spune milostivire, compasiune, iubire fidelă, iertare, răbdare infinită… Dumnezeu s-a trădat. Pronunțând propriul nume, a permis omului să contemple chipul său. Moise, într-un anumit sens, l-a surprins pe Dumnezeu din spate. Și Dumnezeu s-a “întors”…

Duhul Sfânt însărcinat să “ne dezlege”

La Liturghie, una din formele de salut este cea trinitară pe care o găsim în a doua lectură de astăzi, și care încheie scrisoarea Sfântului Paul adresată credincioșilor din Corint: “Harul Domnului Isus Cristos, iubirea lui Dumnezeu și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți”. Putem să ne întrebăm ce înseamnă, concret, pentru un creștin, împărtășirea Duhului Sfânt. În loc să schițăm o tratare sau o descriere teoretică, aș vrea să risc o senzație.

Bănuiesc, de fapt, că un credincios care comunică, este în contact strâns cu Duhul Sfânt, sfârșește prin “a fi dezlegat”. În secvența închinată Duhului Sfânt, în ziua de Rusalii, implorăm: “Îndoaie ceea ce este rigid”. Duritatea nu este numai cea a inimii, nu este numai refuzul încăpățânat de a crede, stăruința în rău. Duritatea nu este numai lipsa de docilitate. Poate fi…exces de docilitate, așa încât să devenim rigizi, nemișcați, reci, inflexibili (inflexibilitatea este împotriva Duhului, care vrea dimpotrivă “să îndoaie”!)

Am impresia că astăzi, în Biserică, este un exces de rigiditate și de “inflexibilitate” (și nu mă refer pur și simplu la tărâmul disciplinar, sau moral, sau doctrinal). În loc să fie mișcați de Duhul Sfânt, unii indivizi par blocați, fixați definitiv în atitudini statice, ca anumite statui descoperite în săpăturile din Pompei, Ercolano și Aplonti. Nu trebuie să ne mirăm. Când lipsește “suflarea” de la începuturi, lutul se întărește fără a primi viața, mișcarea. Suntem rigizi, țepeni, solemni. Fără Duhul Sfânt, viața este sufocată, amorțită.

Și iată-i, inexpresivi, înțepeniți, incapabili de a ne curăța cu un râs eliberator, să săltăm pe pajiștea fragedă a lumii. Spontaneitatea, naturalețea ținute în frâu de cenzuri, conveniențe, de oportunism, de obiceiuri, de falsitate. Preocupați să salveze fața (acea față fardată de seriozitate!), nu observă că pierd sufletul. Și mă gândesc și la anumite adunări liturgice asupra cărora planează, fără a trezi cea mai mică vibrație, cea mai mică tresăltare, freamăt, tresărire, acea urare: “…împărtășirea Duhului Sfânt”.

Chipuri stinse, de nepătruns, personaje imobile, aproape mumificate (înăuntru și afară), expresii…emoționante, modestie forțată. A spus, un călugăr, că a ne ruga înseamnă “a se dezlega”. Eu aș adăuga: a se lăsa dezlegați de Duhul Sfânt (“înmoaie ceea ce este rigid”). Toți avem nevoie să ne rugăm Duhului Sfânt, adică să ne lăsăm dezlegați. Păcătuim prin rigiditate.

Avem capul întors numai într-o parte (raționalitatea, calculul,în locul așteptării, al minunii, al speranței, al dărniciei). Blocați de o mască a severității. Cu mâinile chircite, în loc să fie întinse spre a primi darul. Picioarele care aleargă în toate direcțiile, mai puțin spre cea a iubirii, prieteniei, a păcii. Da, trebuie să ne rugăm, adică trebuie să ne eliberăm. A ne vindeca de acea malformație care este ipocrizia. A ne elibera înseamnă a deveni spontani, agili, creativi. A ne elibera înseamnă a abandona uscăciunea, lipsa de umanitate, și de a regăsi tandrețea.

“Celebranți” împiedicați, încurcați, controlați: nu va veni niciodată decizia să ne dăm învinși de împărtășirea Duhului, care îndoaie, frânge, înmoaie duritatea noastră, ne îmblânzește, ne umanizează, ne face ușori, dezinvolți, degajați, “comunicativi”… aș îndrăzni să spun chiar un pic impertinenți?

 

* * *

 

Preasfânta Treime (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Domnul s-a coborât din nor, s-a oprit aproape de Moise și a rostit el însuși numele său… spunând: “Iahve, Domnul Dumnezeu, este bun și îndurător, încet la mânie, fidel și plin de dragoste”. Moise s-a prosternat îndată la pământ și a spus: “Dacă este adevărat, Doamne, că am aflat har înaintea ta, atunci mergi împreună cu noi… și fă din noi un popor care să-ți aparțină. (Ex 34,4-6.8-9)

În revelația pe care i-a făcut-o lui Moise, Dumnezeu i-a descoperit misterul cel mai profund al existenței sale (mai profund chiar și decât posibilitatea coexistenței a trei persoane într-o singură ființă): că El este Iahve, adică Cel care singur poate spune că este; că acest este se concretizează (întrupează) în bunătate, îndurare, fidelitate, dragoste… pentru Moise, pentru poporul pe care și l-a ales. Ajungând la această descoperire Moise exclamă (oricare dintre noi, însă, ar fi procedat la fel): Doamne, mergi împreună cu noi! și Doamne, fă din noi un popor care să-ți aparțină!

Abia atunci când facem experiența peregrinării prin această lume înțelegem cât de mult avem nevoie de acest Tovarăș de drum, cât de mult avem nevoie ca bunătatea Lui, îndurarea Lui, fidelitatea Lui, dragostea Lui să devină trup și să locuiască între noi.

Isus i-a spus lui Nicodim: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricene crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Căci Dumnezeu a trimis pe Fiul său în lume, nu ca să osândească lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Cine crede în el nu este osândit; dar cine nu crede este deja osândit, pentru că nu a crezut în Fiul unul-născut al lui Dumnezeu”. (In 3,16-18)

Citite prin prisma primei lecturi a acestei sărbători, cum să nu vedem în cele spuse de Isus în fragmentul evanghelic răspunsul lui Dumnezeu la rugăciunea lui Moise (și a noastră)? Cum să nu vedem în dăruirea Fiului său unul-născut imensa iubire a lui Dumnezeu față de noi? Cum să nu înțelegem că prin trimiterea Fiului în lume Dumnezeu înfăptuiește întruparea bunătății, îndurării, fidelității, dragostei, într-un cuvânt a mântuirii?

Rămâne ca această realitate înfăptuită de Tatăl, prin Fiul și reactualizată astăzi pentru fiecare dintre noi prin Duhul Sfânt, să fie recunoscută, primită și trăită prin credință. Ea singură, credința, ne permite accesul în această “familie” din care suntem chemați să facem parte. Or, începem deja să facem parte din această “familie” atunci când noi înșine devenim bunătate, îndurare, fidelitate, dragoste…

 

* * *

 

Cum poate prinde chipul din stâncă viață în noi?

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Ce anume înțelegem prin misterul Sfintei Treimi? Cum ne închipuim realitatea acestei ființe dumnezeiești în trei persoane? În fiecare an sărbătorim acest mister și parcă de fiecare dată trăim același sentiment de nesiguranță, ne experimentăm limitele, neputința în fața lui. Misterul Sfintei Treimi rămâne o piatră de încercare serioasă pentru orice creștin, dar și pentru orice preot, în relația credință-intelect, în efortul de înțelegere a ceea ce se crede.

Mi-aduc aminte ce bucurie a intrat în casa noastră când tatăl meu a reușit să achiziționeze un televizor. Era bineînțeles alb-negru. Ce senzație! După mulți ani după așa-numita revoluție din ’89, a intrat în casa noastră și unul color. Din nou altă senzație. Cu siguranță, știu marea majoritate dintre dumneavoastră cum se obțin imagini color, tehnică valabilă nu doar pentru imagini video, dar și pentru fotografii. Iar cei care au o imprimantă color pot confirma faptul că toate culorile au la bază trei culori fundamentale (roș, albastru și galben), din combinarea cărora se obțin celelalte nuanțe: din roș și albastru se obține violet, din roș și galben obținem portocaliul, din galben și albastru obținem verdele și așa mai departe, în funcție de concentrația culorilor din amestec.

Dintotdeauna oamenii s-a străduit să caute imagini cât mai potrivite pentru exprimarea acestui mister. Obținerea unei imagini color armonizând cele trei culori de bază este pentru mine o asemănare frumoasă pentru Sfânta Treime. Nici una din cele trei culori nu-și pierde din personalitate, din rol, armonizându-se perfect între ele, după cum toate cele trei persoane divine sunt Dumnezeu adevărat, persoane distincte ale Sfintei Treimi, întrucât Dumnezeu nu este compus din trei părticele, care se numesc Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, fiecare fiind o treime din Dumnezeu întreg.

De asemenea, dacă privim doar la una din cele trei persoane, omițându-le pe celelalte două, lipsește parcă ceva. Am putea spune, folosindu-ne de asemănarea noastră, că-i lipsește ceva din varietatea, frumusețea și armonia întregului, din simfonia de culori a întregului, a bogăției și plinătății absolute a lui Dumnezeu. Fiecare persoană a Sfintei Treimi este Dumnezeu, după cum toate cele trei persoane împreună sunt tot Dumnezeu, în comuniune perfectă. Am putea cumva spune că fiecare persoană dumnezeiască luată separat ar fi “Dumnezeu în alb-negru”, iar Treimea dumnezeiască ar fi “Dumnezeu în color”

E o imagine între atâtea altele, fără pretenția de a epuiza sau cuprinde pe deplin misterul celebrat. Din contra, ne arată limita noastră umană: limba și cuvintele noastre, modul nostru de gândire, chiar analogiile noastre sunt mult prea mici, pentru a-l cuprinde pe Dumnezeu.

De la întrebarea referitoare la misterul sfintei Treimi, aș dori însă să cobor la una mai la îndemână: ce anume înțelegem prin “a fi creștin”? Cine este “un bun creștin”? Acela care se roagă zilnic și este evlavios, care se implică social, care vine în mod regulat la Sfânt Liturghie… care este pur și simplul omenos, bun cu ceilalți?

Se spune că locuitorii Irlandei, în sărbătoarea patronului lor, a sfântului Patriciu, își împodobesc casele și magazinele cu flori de trifoi, ba chiar poartă și la reverul hainei micuța frunză de trifoi. Și se spune că fac acest lucru în amintirea plantei de trifoi pe care ar fi folosit-o sfântul Patriciu într-una din predicile sale, pentru a vorbi despre Sfânta Treime: trei frunzulițe egale într-o singură ramură; o singură natură și trei persoane diferite. Să fie acesta un răspuns suficient?

Oricum, pentru fiecare răspuns, găsim cu siguranță și cealaltă fațetă. Evlavios poate fi și acela care nici nu se uită la ceilalți sau îi vorbește de rău, îi bârfește. Cel care merge la Sf. Liturghie nu este neapărat și om, în adevăratul sens al cuvântului, cu ceilalți, în situațiile concrete ale cotidianului. Iar apoi “a fi om” ar trebui să caracterizeze orice persoană umană, indiferent dacă e creștin, musulman sau budist. Și apoi însăși viața celor ce se declară creștini e adesea prilej de scandal pentru toți ceilalți. Câte probleme nu există oare în familiile noastre creștine? Imediat poate spune careva: “Ia uite, aceia merg la biserică și nu sunt mai buni ca alții… e clar!”

Ce anume definește așadar un creștin? La început creștin era acela care credea că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Și creștinesc era tot ceea ce servea acestei credințe. Astăzi i-am schimbat sensul: “creștini” sunt oamenii buni (zice-se!), indiferent ce sau în cine cred ei iar “creștinesc” este ceva făcut gratuit și din toată inima. Așadar poate fi considerat un bun creștin acela care se străduiește la locul de muncă să-și întrețină familia sau să-i ajute pe alții, chiar dacă nu are nici un fel de relație cu Isus Cristos?

Astăzi se aude parcă asemenea unui refren fraza “poți fi un bun creștin, chiar și atunci când nu te rogi zilnic sau nu mergi în fiecare duminică la Liturghie”. Să fie într-adevăr așa?! Sărbătoarea Sfintei Treimi așează astăzi înaintea ochilor noștri semnificația adevărată a ceea ce înseamnă a fi creștin, ce a nume constituie un bun creștin: credința în dumnezeirea lui Isus Cristos, credința într-un Dumnezeu, care este în sine relație, și recunoașterea faptului că această credință a noastră nu este doar o învățătură, o morală, ci o relație, este comuniune.

Sfânta Treime nu este așadar doar un concept inedit, o noțiune ciudată, distinctivă pentru creștinism, ci o componentă de bază a credinței noastre, care trebuie să se regăsească în practică. Tocmai aici este secretul: de misterul Sfintei Treimi nu trebuie să ne apropiem doar cu mintea, cu intelectul nostru. Credința în acest mister este un “ceva” care ar viza în primul rând inima și viața concretă. În inima acestui mister nu se situează de fapt nimic altceva decât certitudinea că Dumnezeul nostru, înaintea de a ne pretinde să fie în relație, în comuniune cu noi, este primul care, în el însuși, în persoanele sale, este relație și comuniune. Noi nu cinstim doar un Dumnezeu care a creat viața, ci unul care este în sine viață și care, și aici ar trebui să ne bată inima și mai tare, ne invită să ne împărtășim din această comuniune de iubire cu el. Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a spus la un moment dat în Mexic că “Dumnezeu este familie, iar noi trebuie să aparținem acestei familii”.

Bine spunea Blaise Pascal: “Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît pas” (inima are rațiunile ei pe care rațiunea însăși nu le cunoaște). De ce ar fi imposibil ca și în acest caz inima să fie cea care dă impulsul corect, să fie cea care poate orienta în direcția bună? E posibil ca ceea ce mintea nu poate pătrunde, să fie firesc de ușor pentru inimă de crezut. De ce nu? Și mai ales dacă ne permitem pentru un moment luxul de a fi sinceri cu noi înșine, constatăm ușor, privind la noi și la ceilalți, cât de greu este să trăim în relație, să închegăm relații și să experimentăm de facto, nu de iure, ce anume presupune a trăi în comuniune cu cineva, indiferent că e vorba de relația conjugală, de relațiile din cadrul familiei, între părinți și copii, într-o asociație sau în comunități, în care în mod firesc nu suntem singuri.

Cum putem fi într-adevăr creștini ce mărturisesc în viața lor credința în Sfânta Treime?

“Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut”. Acesta e unicul răspuns. Doar așa se poate înfăptui comuniunea, în aceasta constă adevărata comuniune: în ceea ce dăruim, oferim, dăm. Nu în ceea ce noi împlinim renunțând, spre exemplu, doar la o parte din ceea ce posedăm, puțin din timpul nostru, ci în ceea ce facem, urmând unicul model perfect de comuniune, Dumnezeu: în ceea ce realizăm dăruindu-ne total pe noi înșine. Nu e logica firească a omului de astăzi, nu e întâlnită la tot pasul, dar e singura modalitate de a înfăptui comuniunea, relația perfectă: a ne dărui total pe noi înșine, după cum a făcut însuși Dumnezeu. De aceea are Dumnezeu tot dreptul să pretindă iubire/relație totală, perfectă, comuniunea cu noi, pentru că el însuși le-a oferit în mod absolut, total mai întâi. Fără acest element, putem numi relațiile pe care le construim oricum vrem noi (parteneriat, concubinaj, compromis, înțelegere, prietenie), dar nu comuniune, după modelul lui Dumnezeu Treime.

Se spune că exista un sătuc situat la poalele unui munte, care avea o particularitate: intemperiile vremii au sculptat într-una din stâncile sale un chip uriaș de om, care domina întreg peisaj, toate împrejurimile. În sat circula profeția că se va naște odată un om, al cărui chip va arăta precum stânca aceea sculptată de ploile și vânturile trecute. Și se mai spunea că acea persoană va reprezenta un mare binefăcător și va face mult bine pentru locuitorii acelui sat.

A trăit odată un copilaș care, deja de la vârsta de șase ani, a fost marcat de această legendă care circula în sat. Chipul din stâncă îl fascina enorm. Ochii săi se înălțau adesea să privească acel chip și se adânceau în privirea chipului din piatră. Adesea rămânea în fața ușii casei sale, admirând îndelung chipul pe care stâncă îl dădea la iveală. Și a crescut și a devenit foarte iubit și prețuit de consătenii săi, căci avea într-adevăr o inimă bună față de toți oamenii, mai ales față de cei aflați în suferință. Într-o zi, pe când se afla în piață, unul din locuitorii satului a spus pentru prima oară că seamănă cu chipul din stâncă. Și, spune povestea, a fost în timpul său un timp de pace și un timp al omeniei. Așa s-a împlinit vechea legendă.

Nu știu dacă chipul acelui om arăta precum chipul din stâncă sau invers, dar cert este că legenda s-a împlinit iar chipul rece din stâncă a prins viață în momentul în care faptele sale au fost cele ale personajului din legendă. Nu știu dacă am înțeles prea bine la nivel intelectual sau dacă vom reuși să înțelegem pe deplin vreodată ce anume înseamnă misterul Sfintei Treimi în ea însăși (Treimea imanentă), care se înfățișează adesea ca o stană de piatră, ca un diamant ale creți fațete nu vor fi niciodată îndelung admirate în bogăția lor. Cert este însă că modul nostru de “a fi în relație” cu Dumnezeu și cu ceilalți ar trebui să dezvăluie că încercăm măcar să înțelegem misterul Sfintei Treimi care s-a revelat in istorie (Treimea economică) și că facem eforturi să imităm logica iubirii care a determinat lucrarea ei de creație (înfăptuită de Tatăl), de răscumpărare (înfăptuită de Fiul) și de sfințire (înfăptuită de Duhul Sfânt),

Altfel spus, Dumnezeu a investit tot ce avea mai de preț în relația sa cu noi. S-a investit pe sine însuși. El l-a dat chiar la moarte pe fiul său preaiubit pentru noi. Noi de ce ne tragem înapoi? De ce avem rețineri? De fapt, ce altceva avem de pierdut, în afară de propria mândrie, de altfel fără sens? Modelul perfect există, lipsește doar efortul de a-l imita.

A celebra misterul Sfintei Treimi este așadar un lucru frumos, dar pierdut printre lucrurile comune pe care se pun praful, dacă nu trăim concret relația de comuniune la care ne invită modelul Sfintei Treimi. Să avem deci curajul să și trăim ceea ce acum celebrăm!

 

* * *

 

Solemnitatea Preasfintei Treimi

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

În anul 440, un teolog francez, Prosper din Aquitania, scria o carte intitulată “De vocatione omnium gentium” – Chemarea tuturor popoarelor la credință. În această carte găsim o propoziție care va deveni normă de gândire pentru teologii timpurilor care vor urma după el. Această propoziție sună astfel: “Legem credendi lex statuat suplicanti” – Legea credinței e determinată de legea rugăciunii, cu alte cuvinte, liturgia Bisericii dă conținut simbolului credinței sale. Într-adevăr, liturgia Bisericii este locul teologic unde înțelegem credința și dobândim lumina necesară pentru a o urma în viață. Acest adevăr îl putem verifica în liturgia dedicată solemnității Preasfintei Treimi.

Dacă voim să vorbim oamenilor despre misterul Preasfintei Treimi e necesar ca mai înainte să vorbim noi înșine cu Dumnezeu prin rugăciune iar apoi, păstrând comuniunea cu el, să putem mărturisi prin fapte misterul în care credem. Aceasta a fost și atitudinea Sf. Paul care, înainte de a le predica Efesenilor despre “nemărginita bogăție a lui Cristos”, și-a plecat genunchii înaintea lui Dumnezeu pentru a-i cere harul să înțeleagă misterul său. La fel și noi, trebuie să ne plecăm genunchii inimii și să ne lăsăm interpelați de Cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am proclamat în cadrul liturgiei Cuvântului.

Textele care compun liturgia de azi conțin o profundă învățătură despre misterul Preasfintei Treimi, în care noi credem, pe care o slujim și căreia ne-am dăruit încă din ziua Botezului. În rugăciunea colectei ni se spune, că Dumnezeu Tatăl trimite lumii Cuvântul adevărului și Spiritul Sfințeniei pentru a revela oamenilor misterul vieții sale intime și pentru ca aceștia mărturisind adevărul credinței în unicul Dumnezeu în trei persoane să participe la bogăția vieții sale. Din rugăciunea colectei reise că noi nu putem cunoaște misterul Preasfintei Treimi decât din revelație, din această auto-manifestare a lui Dumnezeu prin care el ni se dezvăluie pe El însuși în timp ce înfăptuiește lucrarea mântuirii noastre.

După cum știm, revelația lui Dumnezeu, care este identică cu revelația trinității, a fost făcută gradual, după planul lui Dumnezeu care se face cunoscut lumii cu o pedagogie înțeleaptă, adică cu o metodă adaptată omului, cu pregătire, cu o educație progresivă a spiritului uman pentru a înțelege Spiritul lui Dumnezeu.

Pentru aceasta, Dumnezeu și-a ales, dintre toate popoarele, un popor căruia să i se reveleze și să-i comunice viața sa divină. Pe acest popor ales, poporul Israelului, Dumnezeu “cu mână tare și cu braț puternic”, l-a scos din sclavia Egiptului și la condus în țara făgăduită strămoșilor săi. Apoi, cu acest popor, Dumnezeu a încheiat Alianța de pe Sinai și i-a descris drumul de urmat prin normele legii. Dar de multe ori poporul, prin păcatul său, a rupt această alianță cu Dumnezeu. Dumnezeu însă nu a abandonat poporul său ci a continuat mereu să i se reveleze și să-și arate dragostea sa față de el.

Astfel, una din etapele următoare ale revelației lui Dumnezeu în istoria mântuirii o avem descrisă în prima lectură, care ne prezintă adorabila transcendență a lui Dumnezeu, maiestatea sa imensă și înfricoșătoare; în același timp ne revelează voința sa salvifică, milostivirea sa infinită, fidelitatea sa veșnică în a face și reface Alianța cu poporul infidel, ingrat și încăpățânat.

Contextul fragmentului e dat în capitolele precedente, de păcatul poporului care-și făurise vițelul de aur pentru a-l reprezenta pe Dumnezeu. Și iată-l acum pe Moise, aruncat cu fața la pământ și cerând iertare lui Dumnezeu pentru păcatul poporului. Dumnezeu își exercită dragostea sa nu numai iertând păcatul poporului, dar mai ales indicând drumul de urmat prin normele legii, care sunt norme de viață.

În acest caz autorevelarea lui Dumnezeu, ca Dumnezeu al milostivirii e departe de a fi o declarație abstractă asupra esenței lui Dumnezeu, ci se concretizează în darul iertării și în normele legii care ghidează viața poporului.

Dumnezeu e dragoste milostivă: iată ceea ce poporul iudaic a intrevăzut în Misterul lui Dumnezeu, în experiența legii și a iertării. Această dragoste a lui Dumnezeu ne-a fost revelată în mod deosebit în Isus Cristos. El va spune lui Nicodim în discursul din timpul nopții: “Dumnezeu a iubit atât de mult lumea încât l-a trimis pe Fiul său Unul născut pentru ca oricine crede în El să nu moară, ci să aibă viață veșnică”. În limbajul Sfântului Ioan, “a avea viață veșnică“, înseamnă a-l cunoaște pe Dumnezeu. Astfel se roagă Isus în rugăciunea sacerdotală: “Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis”.

Însă acum, modul în care Dumnezeu și-a manifestat dragostea sa nu mai este legea, așa cum a fost în Vechiul Testament, dar trimiterea și darul Fiului. În Fiul, Dumnezeu Tatăl ni s-a revelat în mod plenar și definitiv.

Dumnezeu i-a spus Sfântului Ioan al Crucii: “Eu ți-am spus fiecare lucru în Cuvânt – care e Fiul meu, și nu mai am nimic să-ți revelez și nimic să-ți spun; fixează-ți ochii în el, pentru că în el ți-am dat totul, ți-am spus și revelat totul; tu vei găsi în el ceea ce cauți și dorești”.

Într-adevăr, numai în lumina misterului pascal al lui Cristos putem citi și înțelege pe deplin Vechiul Testament. Fără Cristos Scriptura ar fi golită de conținutul ei și nu s-ar putea înțelege.

În mod special Cristos însuși a vorbit despre Dumnezeu ca Tată, Fiu și Duhul Sfânt, ca de trei Persoane distincte între ele, în relație una cu alta și identice în unitatea divină.

Ce înțelegem prin aceasta? În primul rând Treimea este una. Noi nu mărturisim trei dumnezei, ci un singur Dumnezeu în trei Persoane. Persoanele divine nu-și împart dumnezeirea unică, ci fiecare dintre ele este în întregime Dumnezeu: Tatăl e tot ceea ce este Fiul, Fiul e tot ceea ce este Tatăl, Duhul Sfânt e tot ceea ce este Tatăl și Fiul, adică un singur Dumnezeu.

În al doilea rând, Persoanele divine sunt în mod real deosebite între ele. Dumnezeu este unic dar nu solitar. Fiul nu este Tatăl, Tatăl nu este Fiul și Duhul Sfânt nu este nici Tatăl nici Fiul. Fiecărei Persoane divine per apropiationem – prin misiunea pe care o are – îi este atribuită o lucrare: Tatălui îi este atribuită creația, Fiului îi este atribuită răscumpărarea, iar Duhului Sfânt sfințirea.

În fața acestui mister noi nu avem decât o singură posibilitate să-l lăudăm și să-i cântăm așa cum am făcut-o la psalmul responsorial luat din cartea lui Daniel. Suntem invitați să cântăm fidelității lui Dumnezeu, slavei sale, prezenței sale în Templu. Dacă e dificil să vorbim despre Dumnezeu este în schimb simplu să-i cântăm, e simplu să imităm în viața noastră comuniunea de viață ce există în misterul Preasfintei Treimi, așa cum ne îndeamnă Sf. Paul în a doua scrisoare către Corinteni.

Pentru Sf. Paul misterul Preasfintei Treimi nu e o idee vagă despre Dumnezeu, nici nu e un concept filozofic abstract, dar e o comuniune de viață a celor trei persoane divine în a cărei comuniune suntem invitați și noi să intrăm.

În dialogul angajat cu cele trei Persoane divine se perindă întreaga noastră viață de credință de la leagăn și până la mormânt. Pe pragul vieții am fost botezați: În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh; la apusul acestei vieți vom pleca din această lume tot în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

Această credință pe care o avem din revelație își află continua ei expresie și celebrare în liturgie: semnul sfintei Cruci, Gloria, Credo, Marea doxologie euharistică, binecuvântarea de la sfârșit și altele, toate acestea prezintă credința trinitară pe care noi o mărturisim.

În liturgie, ca și în Biblie, Dumnezeu ne dezvăluie ființa sa prin acțiunile sale: creația, revelația, economia mântuirii, Biserica. El acționează în mod trinitar, ni se revelează prin Fiul său, iar Fiul ni se revelează prin Duhul Sfânt. Liturgia ne arată pe Dumnezeu în treimea persoanelor: orice dar provine de la Tatăl îndurărilor, prin mijlocirea Fiului, în comuniunea Duhului Sfânt.

Aici pe pământ suntem conștienți că nu vom putea epuiza tot misterul Sfintei Treimi. Însă trebuie mai degrabă să facem ceea ce Isus îi spunea Sfintei Tereza de Avila: “Nu te strădui să mă închizi pe mine în tine, ci mai degrabă caută-te pe tine în mine”. Noi nu-l vom putea înțelege și iubi pe Dumnezeu fără Dumnezeu. Numai luminați de harul său îl vom putea înțelege în măsura consimțită Spiritului său.

Sfântul Augustin, la sfârșitul studiului despre Preasfânta Treime, recunoaște că știe mai puțin decât știa la început. Acesta este adevărul: misterul lui Dumnezeu rămâne incomprehensibil, de neînțeles. Cel necuprins rămâne veșnic necuprins. El n-ar mai fi Dumnezeu dacă mintea noastră l-ar putea închide în spațiul strâmt al puterii sale de înțelegere. Însă, asemenea Sfintei Tereza de Avila trebuie să spunem și noi: “Cu cât înțeleg mai puțin cu atât cred mai mult”.

De fapt, scopul solemnității de azi nu este atât de a explica și înțelege misterul Preasfintei Treimi cât mai ales de a contempla și de a adora pe Dumnezeu Tatăl, pe Dumnezeu Fiul, pe Dumnezeu Duhul Sfânt, într-un cuvânt, pe unicul Dumnezeu în trei Persoane, pentru ca astfel să ajungem în Patria cerească unde vom putea contempla direct pe Dumnezeu.

Nicolae Farcaș

 

* * *

 

Dumnezeu iubire și comuniune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Treime: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Sfântul Duh. Nu sunt trei dumnezei, ci unul singur; dar nu într-o singură persoană, ci în trei persoane. Dumnezeu este un mister, de aceea în totalitate este obiectul credinței noastre. Credem într-un singur Dumnezeu: Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur (Dt 6,4; 1Rg 8,60; Is 45,5; Rom 3,30).

Dacă Dumnezeu în sine este un mister, atunci și acest “unu” în sine este un mister, este obiect al credinței, fiindcă nu este ca cifra 1 din matematică, deoarece 1 este limitat de cifra 2, 3 și așa mai departe. Dumnezeu însă nu este limitat de nimeni și nimic, el este nemărginit și pretutindeni, așa încât, cu toate că în el trăim, ne mișcăm și suntem (Fap 17,28), el este fără limite și totuși este “simplitatea” însăși, unic și fără părți componente. Tot așa și numărul trei, în conceptul celor trei persoane dintr-un singur Dumnezeu este un adevăr de credință, diferit de cifra 3 din matematici, fiindcă dă o unitate în divinitate, pe când în știință cifra 3 nu poate fi niciodată egală cu cifra 1. Conceptul de “trei în unul” din Dumnezeu este un concept supranatural, fără corespondent în lumea noastră materială. Dacă “unu” și “trei” în credință stau diferit de 1 și 3 din știință, atunci și numele de “persoană” din Dumnezeu este un obiect de credință, diferit de conceptul de persoană dat de filozofie sau știință, după cum omul este persoană.

A încerca să demonstrăm adevărurile de credință pe bază științifică, rațională, înseamnă a le încurca și mai mult și poate chiar ne expunem erorii raționaliste. Putem demonstra doar că adevărurile revelate nu sunt iraționale și prin urmare credința nu-i absurdă.

Adevărul unui singur Dumnezeu în trei persoane nu constituie decât o formă a revelației, prin care noi să înțelegem crezând și crezând să înțelegem adevărul revelat, anume că: Dumnezeu este iubire (1In 4,8). De aceea ni l-a dat pe Fiul său unul-născut, ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața de veci (In 3,16). Iar iubirea este o realitate atât de evidentă că nu mai necesită nici un fel de demonstrație. Numai că și această iubire dintre cele trei persoane dumnezeiești constituie obiectul credinței noastre, deoarece diferă de iubirea care există între oameni, ba chiar și de iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi, fiindcă iubirea lui Dumnezeu față de noi este “caritate”, iubire pornită din milă, iubire-har, iubire-dar: Dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în sufletele noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (Rom 5,5); pe când iubirea divină este esență, izvor de existență pentru tot ce există. Conceptul de “iubire” ne revelează necesitatea a ceva mai mult decât unul, iubirea din noi constituie acel simț al comuniunii, necesitatea de a nu fi singur. Dar o singură iubire între trei persoane dumnezeiești ne revelează icoana comuniunii perfecte, care trebuie să stea și la baza comuniunii dintre oameni, având în caritatea lui Dumnezeu izvorul comun al iubirii dintre persoanele umane. Nu-l putem înțelege pe un singur Dumnezeu în sine ca pe o singură persoană, deoarece un Dumnezeu într-o singură persoană ar fi un Dumnezeu imaginar, filozofic, aristotelic sau platonic, un Dumnezeu ascuns undeva și inactiv, fără viață, fără comuniune în sine și cu oamenii, ar fi un Dumnezeu nefericit.

Este, așadar, necesar ca Dumnezeu să aibă o comuniune în sine ca principiu de viață, fericire, frumos, bine și adevăr. Comuniunea divină ni se revelează sub chipul celor trei persoane, care formează unitatea în aceeași iubire. Această comuniune dumnezeiască este principiul vieții a tot ce există, principiul fericirii oricărei forme de viață, principiul binelui veșnic, deoarece comuniunea iubirii dintre persoanele divine se bazează tocmai pe veșnicia lor; este principiul adevărului unic, bazat pe aceeași natură unică și indisolubilă, dar comunicabilă în totalitate în sânul lui Dumnezeu și caritativă față de ființele create după chipul și asemănarea sa. N-am putea beneficia de caritatea lui Dumnezeu, dacă el n-ar fi comunicabil în sine prin iubire.

Dar Isus ne-a descoperit că iubirea lui Dumnezeu Tatăl față de opera mâinilor sale a făcut ca Fiul său unic, născut în veci în sânul său, să vină în lume, ca dovadă supremă a carității față de noi și a iubirii din sine.

Nu alini durerea unui bolnav-muribund cu vorbe, așa cum ne-o demonstrează istoria lui Iob (cf. Iob 2,12 ș.u.), ci mai mult o mărești; dar dacă este posibil să îi iei total suferința asupra ta și el să devină sănătos, ca văzându-te cum suferi prin propria lui boală, să creadă în iubirea ta și atunci iubirea lui se va naște din iubirea ta și-ți va spune: Acum cred că mă iubești cu adevărat! Ca să-ți dovedesc și eu iubirea mea, te rog, dă-mi suferința înapoi!

Fiul lui Dumnezeu a luat asupra sa firea noastră omenească: s-a împovărat cu materie, cu intelect limitat și voință umană, cu suferințe și chiar cu moartea noastră, ca noi să credem în iubirea lui și să-i spunem: Dă-mi suferința și moartea înapoi! Vreau să le duc ca pe o cruce zilnică spre a-ți dovedi că te iubesc.

Comuniunea din sânul Preasfintei Treimi și caritatea lui Dumnezeu față de noi constituie, și trebuie să constituie, adevăratul viitor al omenirii, fiindcă: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său ca lumea să fie mântuită prin el (Evan.).

Spre aceeași țintă îi îndruma și sfântul Paul pe credincioșii din Corint, când le spunea: Fraților, bucurați-vă! Însușiți-vă desăvârșirea! Încurajați-vă reciproc! Străduiți-vă să aveți aceleași simțăminte! Trăiți în pace! Astfel Dumnezeul iubirii și al păcii va fi cu voi (Lectura a II-a).

Omul nu s-ar putea înțelege pe sine, dacă n-ar exista alt om. Nimic mai ucigător decât singurătatea absolută. Iadul, deși are mulți clienți, singurătatea este cea mai chinuitoare, fiindcă lipsește comuniunea iubirii. (Un scriitor povestește într-o lucrare a sa că între rai și iad există doar o singură diferență: în rai este comuniune, în iad, egoism. Toți au aceleași bunătăți pe mesele lor, pe care trebuie să le ia în stil japonez, cu bețișoare foarte lungi. Cei din rai, dacă bunătățile nu le pot duce la gura proprie, le oferă vecinului de vizavi și invers; cei din iad se chinuie să le ducă la gura proprie, pe care niciodată nu o nimeresc și astfel se înfurie tot mai mult și egoismul îi chinuie îngrozitor prin foame). Comuniunea dintre om și om nu are șanse de durată, de fericire, decât atunci când este pecetluită de o altă ființă umană care cere ca pe un adevăr suprem și bine absolut comuniunea celor doi. Această comuniune de pe pământ, care are la bază iubirea, este familia: tata, mama și copilul și mai ales depinde de mulțimea acestora din urmă. Comuniunea dintre Tatăl și Fiul este asigurată de Duhul Iubirii sfinte și de acesta în mulțimea fiilor lui Dumnezeu (Gal 3,26) care strigă: Abba, Tată (Rom 8,15), fiindcă au devenit părtași ai naturii divine (2Pt 1,4) prin Cristos, care, Dumnezeu fiind, s-a făcut părtaș al naturii umane (cf. Fil 2,6 ș.u.) și astfel avem comuniune de iubire cu Dumnezeu. Această comuniune nu este o concluzie, ci un început. Veșnicia este începutul comuniunii desăvârșite cu Dumnezeu; timpul prezent constituie căutarea începutului, principiului a toate: Isus.

Sfântul apostol Paul, nu numai că îndeamnă pe credincioși să păstreze comuniunea între ei, ci se roagă ca harul Domnului Isus Cristos, iubirea lui Dumnezeu și comuniunea Duhului Sfânt să fie cu toți, adică: convinși de iubirea lui Dumnezeu, cerând înapoi de la Cristos suferințele și moartea, să cerem ca iubirea sa să devină iubirea noastră: precum v-am iubit eu, așa să vă iubiți unii pe alții (In 15,12) și astfel să rămânem mereu în iubirea Tatălui prin legătura sfântă a Duhului apărător și mângâietor.

Ca efectul rugăciunii apostolice, cu care preotul ne întâmpină de fiecare dată când se celebrează memorialul morții și învierii lui Isus, sfânta Euharistie: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți, ca să se concretizeze și în noi cu adevărat, trebuie să ne înfățișăm înaintea lui Dumnezeu cu tablele legii, nu confecționate din două lespezi de piatră ca ale lui Moise, ci cu cele zece porunci scrise în inimă, fiindcă spune Isus: Dacă mă iubiți, veți păzi poruncile mele. Iar eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt apărător, ca să fie cu voi de-a pururi (In 14,15-16). Astfel, rugăciunea apostolică devine rugăciunea mântuitoare a lui Isus și prezența sa euharistică mă va conduce la întâlnirea personală cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, spre a-i cânta în veci: Mărire Tatălui care m-a creat: mărire Fiului care m-a răscumpărat; mărire Duhului Sfânt care m-a sfințit! Amin.

 

* * *

 

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Liturghie de azi începe cu o binecuvântare: Binecuvântat să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că și-au arătat îndurarea față de noi (Antif. intr.). Conform cu obiceiul semiților, binecuvântarea este aducere de mulțumire. În acest sens, noi putem spune: Mulțumim lui Dumnezeu fiindcă și-a arătat îndurarea față de noi, descoperindu-ne viața sa intimă ca sens al vieții noastre.

Spune o poveste că un bun creștin a ieșit într-o zi dis-de-dimineață în oraș și a descoperit un magazin, apărut ca din pământ peste noapte, având o firmă curioasă: Aici se împarte fericire. A intrat să cumpere. La tejghea stătea un înger. L-a întrebat: “Cât costă un kilogram de fericire?” “Nu se vinde, se împarte gratis”, i-a răspuns îngerul. Vizitatorul i-a zis: “Dați-mi o tonă, să am de unde da și la alții”! “Un moment”, i-a zis îngerul, “să v-o împachetez”. Peste câteva clipe i-a adus un pliculeț cu câteva semințe. Uimit, vizitatorul i-a zis: “V-am cerut o tonă de fericire”. La care îngerul răspunde: “Noi nu dăm produse finite, ci semințe. Îngrijiți-le și veți avea fericire pentru sute de mii de oameni”. Tot așa și eu la această predică: nu vă voi da produse finite, adică înțelegerea misterului Preasfintei Treimi, ci semințe: îndrumări care trebuie îngrijite, semănate în inimă, păzite și trăite.

Descoperirea adevărului unui singur Dumnezeu în trei persoane nu s-a făcut pentru a satisface curiozitatea noastră de a ști cine și ce este Dumnezeu, ci privește direct destinul, sensul existenței noastre pe pământ și chiar al întregii creațiuni, adică mântuirea lumii. Mântuirea omului, luată drept comuniune de iubire cu Creatorul, reflectă felul de a fi al celor doi interlocutori, conform sintagmei: Vorbește-mi, ca să-ți spun cine ești! Pe Dumnezeu îl cunoaștem după cuvântul său, fiindcă ne-a vorbit prin Fiul (cf. Evr 1,2), iar pe om îl cunoaștem după cum îl binecuvântează pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Pierre Claverie spunea: Nu-l am încă pe Dumnezeu, nu am adevărul, am nevoie de adevărul celorlalți (cf. Humanité plurielle, din Le Monde, 4 august 1996). Fără a-l vedea pe Dumnezeu așa cum este, nici noi nu avem tot adevărul, dar avem trebuință de mărturia altora despre Preasfânta Treime. Lecturile de azi încearcă să ne introducă în misterul lui Dumnezeu.

Lectura I (Ex 34,4b-6.8-9) ne arată că Dumnezeu este milostiv și bogat în haruri. Acest adevăr se desprinde din faptul că iartă păcatul Israelului care și-a făcut un vițel de aur și i s-a închinat (cf. Ex 32), iar lui Moise îi făgăduiește că îi va arăta slava sa (cf. Ex 33,19-23). Moise, vrând să refacă alianța dintre popor și Dumnezeu, urcă pe munte cu alte două table de piatră, ca Dumnezeu să-i redea legea. Domnul, care i se face prezent, îi descoperă atributele sale divine și mai ales milostivirea. Atunci Moise s-a rugat lui Dumnezeu să-și arate milostivirea iertând păcatul poporului său și să-și facă locuința în mijlocul Israelului, pentru a-l lumina să nu mai greșească și să-l ierte când va greși (cf. MAC pag. 483), cu scopul ca poporul să ajungă la credință și astfel să fie desăvârșit.

Sfântul Anton abate l-a rugat pe Dumnezeu să-i arate un om desăvârșit, ca să-l poată imita. I s-a descoperit că un astfel de om există la Alexandria, în Egipt, într-un atelier de cizmărie. A părăsit pustiul și a venit în oraș. Găsindu-l, l-a întrebat despre felul lui de viață. Cizmarul i-a răspuns că nu face nimic deosebit: Muncesc; împart venitul în trei; o treime o dau săracilor, o treime o dau bisericii și o treime o folosesc pentru traiul meu. Acest răspuns nu l-a mulțumit pe abatele Anton, fiindcă el părăsise toate și tot nu se simțea desăvârșit, de aceea l-a mai întrebat multe altele și răspunsul mulțumitor, semn al desăvârșirii, a fost acesta: Eu nu fac nimic special… Doar că, muncind, îi privesc pe toți trecătorii marelui oraș Alexandria și spun: Fie ca toți să fie mântuiți; eu singur merit să pier (cf. Olivier Clement, Puterea credinței, pag. 108). Credința era conformă cu faptele și acționa prin caritate.

Evanghelia zilei (In 3,16-18) ne prezintă obiectul credinței creștine care dă viață. În convorbirea pe care Isus a avut-o cu Nicodim i-a arătat acestuia că pătimirile sale, simbolizate prin șarpele de aramă, aduc mântuirea lumii datorită iubirii lui Dumnezeu, care atât de mult i-a iubit pe oameni încât l-a dat chiar pe Fiul său ca jertfă de împăcare. Se crede că acest verset este cel mai important din toată Evanghelia după sfântul Ioan, fiindcă motivează adevărul prezenței Fiului lui Dumnezeu în lume. Fiul s-a întrupat și s-a răstignit fiindcă atât de mult i-a iubit Dumnezeu pe oameni, ca să-i mântuiască și nu să-i judece.

Omul, care îl acceptă pe Fiul lui Dumnezeu așa cum este, nu va fi condamnat; dar cei care nu-l acceptă, se condamnă singuri, fiindcă nu pot găsi calea mântuirii, calea spre Tatăl care l-a trimis pe Fiul, fiindcă numai Fiul o cunoaște, deoarece el singur a venit de la Tatăl. Numai acela care pășește pe această cale simte bucuria mântuirii.

Primii creștini erau considerați atei. Ei respingeau sacralitatea puterii – divinizarea împăratului, a zeiței Romei, riturile și magiile purului și impurului, pe Dumnezeul închis în sine al monoteismului, divinitatea difuză a păgânilor (panteismul filozofilor). Ei anunțau mesajul uimitor: un Dumnezeu în trei persoane, viu și dătător de viață, întrupat pentru a ni se arăta pe înțelesul nostru, învingător al morții și al iadului, deschizător de drum pentru îndumnezeirea omului printr-o conversație intimă în care să i se poată adresa lui Dumnezeu cu numele de Tată.

Înțelegând prin credință că Dumnezeu ne este Tată, sfânta Tereza a Pruncului Isus a căpătat atâta curaj încât și-a exprimat bucuria zicând: Dacă aș fi comis toate crimele posibile, aș simți că această multitudine de ofense ar fi doar ca o picătură de apă căzută peste cărbuni încinși. Iubirea divină face să dispară picătura de răutate umană și omul să-și recapete bucuria divină, fiindcă a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, tocmai pentru a avea parte de fericirea lui Dumnezeu.

Bucuria a fost primul semn al vremurilor mesianice, din care sfântul apostol Paul a știut să facă semnul comuniunii membrelor trupului lui Cristos printr-o bucurie întreită. În acest sens îi salută pe credincioșii corinteni printr-o formulă izvorâtă din credința în Preasfânta Treime: Harul Domnului Isus Cristos și dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți! (Lectura a II-a: 2Cor 13,11-13). Dumnezeu ni s-a descoperit în misterul celor trei persoane ca bucuria noastră să fie deplină, fiindcă tot ceea ce izvorăște din har este bucurie – Bucură-te, cea plină de har (cf. Lc 1,28) -; tot ce izvorăște din iubire este bucurie, tot ce izvorăște din comuniune este bucurie.

Ceva mai înainte apostolul spusese corintenilor motivul pentru care el le-a descoperit că mângâierea, adică bucuria, pe care el o simte datorită faptului că în Dumnezeu sunt trei persoane, vrea să le-o împărtășească și lor: Noi nu intenționăm să devenim ca niște stăpâni ai credinței voastre; dar suntem colaboratori ai bucuriei voastre (Lc 1,24).

Profetizând că oamenii vor descoperi bucuria din Preasfânta Treime, cineva a spus: Creștinismul secolului al XXI-lea nu va mai fi o religie printre religii, ci se va afirma ca domeniu al Duhului și al libertății [...], nu va mai fi nici un moralism, nici un pietism, ci vestea victoriei lui Cristos asupra morții și asupra iadului (cf. Olivier Clement, o. c., pag. 114-115).

Să nu refuzăm mântuirea, adică această comuniune de iubire cu Dumnezeu în trei persoane și cu chipul său din fiecare om, dar să-l binecuvântăm pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt, fiindcă ne-a chemat la viața lor dumnezeiască.

Părintele Zosim, din Frații Karamazov, de Dostoievski, spune despre cei care refuză mântuirea: S-au blestemat ei înșiși, blestemându-l pe Dumnezeu și viața; ei se hrănesc cu orgoliul lor nefast, precum cel înfometat aflat în deșert, care și-a supt propriul sânge. Ei nu-l pot contempla pe Dumnezeul cel viu fără ură și și-ar dori ca Dumnezeul vieții să nu existe, să dispară, distrugând întreaga sa creație. Ei aspiră la neant, dar nu vor avea parte de neant. Adică vor avea parte de nefericirea veșnică, fiindcă nu l-au binecuvântat pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Închei, ca de obicei, cu rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule, Părinte ceresc, tu l-ai trimis în lume pe Fiul tău, Cuvântul adevărului, și pe Duhul tău, izvorul sfințeniei, pentru a descoperi oamenilor misterul minunat al vieții dumnezeiești. Dă-ne, te rugăm, harul ca, mărturisind adevărata credință, să recunoaștem slava veșnicei Treimi și să adorăm unitatea celor trei persoane în mărirea puterii sale (LR). Amin.