Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Joia Mare. Sfânta Taină a Euharistiei
Evanghelia: Ioan 13,1-17
Apostolul:

Ioan 13,1-17

Iar înainte de sărbătoarea Paștilor, știind Isus că a sosit ceasul Lui, ca să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubind pe ai Săi cei din lume, până la sfârșit i-a iubit. Și făcându-se Cină, și diavolul punând în inima lui Iuda fiul lui Simon Iscarioteanul, ca să-l vândă, Isus, știind că Tatăl I-a dat Lui toate în mâini și că de la Dumnezeu a ieșit și la Dumnezeu merge, S-a sculat de la Cină, S-a dezbrăcat de haine și, luând un ștergar, S-a încins cu el. După aceea a turnat apă în vasul de spălat și a început să spele picioarele ucenicilor și să le șteargă cu ștergarul cu care era încins. A venit deci la Simon Petru. Acesta I-a zis: Doamne, oare Tu să-mi speli mie picioarele? A răspuns Isus și i-a zis: Ceea ce fac Eu, tu nu știi acum, dar vei înțelege după aceasta. Petru I-a zis: Nu-mi vei spăla picioarele în veac. Isus i-a răspuns: Dacă nu te voi spăla, nu ai parte de Mine. Zis-a Simon Petru Lui: Doamne, spală-mi nu numai picioarele mele, ci și mâinile și capul. Isus i-a zis: Cel ce a făcut baie n-are nevoie să-i fie spălate decât picioarele, căci este curat tot. Și voi sunteți curați, însă nu toți. Că știa pe cel ce avea să-L vândă; de aceea a zis: Nu toți sunteți curați. După ce le-a spălat picioarele și Și-a luat hainele, S-a așezat iar la masă și le-a zis: Înțelegeți ce v-am făcut Eu? Voi Mă numiți pe Mine: Învățătorul și Domnul, și bine ziceți, căci sunt. Deci dacă Eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat vouă picioarele, și voi sunteți datori să ca să spălați picioarele unii altora; Că v-am dat vouă pildă, ca, precum v-am făcut Eu vouă, să faceți și voi. Adevărat, zic vouă: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său, nici solul mai mare decât cel ce l-a trimis pe el. Când știți acestea, fericiți sunteți dacă le veți face.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Maurice Zundel
pr. Anthony M. Coniaris
pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Anton Dancă
pr. Eduard Patrașcu
pr. Paul Butnaru
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Iștoc
pr. Claudiu Budău
pr. Iosif Tiba
pr. Claudiu Budău
pr. Mihai Tegzeș
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic

 

* * *

 

Sfânta Taină a Euharistiei

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața Creștină

“Iar înainte de praznicul Paștilor, știind Isus că I-a venit ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubind pe ai Săi, care erau în lume, i-a iubit până în sfârșit” (Ioan XIII,1). Adică în cel mai înalt grad. Totdeauna i-a iubit, dar acum, când era aproape clipa despărțirii de ei, de prietenii Săi, în preajma Patimei și morții Sale, El Își revarsă asupra lor toată iubirea Sa. Astăzi, în prima zi a Paștilor evreiești, care țineau șapte zile, Isus consumă ultimele paști cu ucenicii Săi. “Cu dor am dorit să mânânc aceste paști cu voi, mai înainte de patimile Mele” (Luca XXII,15), le spune Isus.

“Și, venind ceasul – spune Sfântul Luca -, a șezut la masă, și cei doisprezece apostoli cu El” (Luca XXII,14).” Și, în timp ce mâncau, Isus luă pâinea, și binecuvântând-o, a frânt-o și le-a dat-o învățăceilor zicând: “Luați, mâncați, acesta este trupul Meu” (Matei XXVI,26). Le-a oferit apoi și paharul cu vin, binecuvântându-l și zicându-le: “Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu al legii noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor” (Matei XXVI,28). Și le-a poruncit apostolilor să facă și ei ceea ce a făcut El: “Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea” (Luca XXII,14-20).

Așadar, acum, la Cina cea de taină, Isus își împlinește promisiunea făcută în Capernaum, cu prilejul înmulțirii miraculoase a pâinilor, când a afirmat “Pâinea pe care o voi da este trupul Meu pe care îl voi da pentru viața lumii” (…) “Trupul Meu cu adevărat este mâncare și sângele Meu cu adevărat este băutură” (Ioan VI,51-53), Acum, prin cea dintâi consacrare, Isus realizează trei lucruri:

1) Sub forma pâinii și a vinului, El Își dă trupul și sângele ca nutriment spiritual. Iată Taina Sfintei Euharistii;

2) El Se oferă, totodată, Părintelui ceresc, ca Jertfă nesângeroasă și reală. Iată Jertfa Sfintei Liturghii.

3) În același timp, poruncind apostolilor: “Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea” (Luca XXII,20), Isus întemeiează Taina Sfintei Preoții, prin care El Își perpetuează Jertfa Sa, în chip nesângeros, reînnoind-o zilnic pe altarele noastre, și își oferă trupul și sângele ca hrană omenirii, până la a doua venire a Sa.

Iată cele trei daruri divine pe care ni le oferă Isus la Cina de taină.

Dar, oare, prin cuvintele rostite atunci, asupra pâinii și vinului, Isus a intenționat într-adevăr să le prefacă pe acestea în trupul și sângele Său? Nu cumva cuvintele Sale de la Cină sunt doar o simplă metaforă?

Ca să răspundem la această întrebare, nu avem decât să ne întoarcem din nou la promisiunea făcută de Isus după înmulțirea miraculoasă a celor cinci pâini în pustiu, când Isus, mulțimii care Îl urma după ce se săturase, îi atrage atenția asupra unei alte pâini: “Eu sunt pâinea care s-a pogorât din cer (…) Părinții voștri au mâncat mană în pustie și au murit (…) Eu sunt pâinea cea vie (…) De va mânca cineva din pâinea pe care o voi da Eu, va trăi în veci și pâinea, pe care o voi da Eu, trupul Meu este pe care îl voi da pentru viața lumii” (Ioan VI, pass.). Și, fiindcă Evreii se întrebau înte ei: “Cum poate acesta să-și dea nouă trupul să-l mâncăm?”, Isus le răspunde răspicat, fără echivoc: “Amin, amin vă zic, de nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi. Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viață veșnică, și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi, Căci trupul Meu cu adevărat este mâncare și sângele Meu cu adevărat este băutură” (Ioan VI,52-56).

Este deci cum nu se poate mai limpede că pâinea pe care Isus o promisese ca mâncare, atunci, este însuși trupul Său, drept hrană spirituală ce chezășuiește învierea și viața veșnică celor ce o vor lua; iar acum, la Cina de taină, prin cuvintele rostite asupra pâinii și vinului, El Își împlinește promisiunea făcută atunci, adică realizează această mâncare tainică, transformând realmente pâinea în trupul Său și vinul în sângele Său. Prin urmare, cuvintele: “Luați, mâncați, acesta este trupul Meu (…)” și “Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu (…)”, trebuie luate în înțelesul lor propriu, nu în sens metaforic, cum susțin ereticii. Astfel că, acum la Cina de pe urmă, Isus, mai înainte de a Se jertfi în chip sângeros pe Cruce, Se jertfește în chip nesângeros, mistic, dar real, sub aparențele de pâine și vin, prin transsubstanțierea pâinii și a vinului în trupul și sângele Său, pe care El le oferă ca hrană spirituală spre curățire și întărire în lupta contra patimilor. Isus instituie astfel odată cu Jertfa Liturgică o nouă Taină, un nou Sacrament, adică mijloc de sfințire, Taina Sfintei Euharistii sau Cuminecături. Iar prin porunca: “Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea”, El instituie – cum spuneam – și Taina Sfintei Preoții, învestind pe apostoli – și prin ei pe toți succesorii lor legitimi: episcopi și preoți – cu puterea de a face , și ei, ceea ce a făcut El la Cina de taină, adică de a săvârși Jertfa Sfintei Liturghii, până la sfârșitul lumii.

Că, apoi, cum se întâmplă transsubstanțierea, prefacerea pâinii și a vinului în trupul și sângele Mântuitorului, acesta este un mister impenetrabil, ca Însuși Dumnezeu, întrecând puterea de pricepere a oricărei minți create. Sfântul Ioan Damascenul afirmă că pâinea și vinul se prefac în trupul și sângele Domnului așa precum pâinea și vinul, prin mâncare și digestie, devin una cu trupul și sângele nostru, și precum pământul udat de ploaie produce iarba cea verde, și după cum, tot prin puterea Spiritului Sfânt, Cuvântul veșnic s-a făcut trup omenesc. “De ce te miri că în multe părți se împarte Cristos și totuși se dă întreg tuturor – spune un episcop, încercând să ilustreze lucrurile minunate ce se întâmplă în Preasfânta Taină a Cuminecăturii – , miră-te – continuă el – și de aceasta că un glas al meu este în gura mea și în urechile noastre ale tuturor deopotrivă. Deci, dacă în lucruri este așa, cu cât mai bine poate să fie în Cuvântul lui Dumnezeu decât în cuvântul omenesc. Și de te miri cum trupul se frânge bucăți când se împarte sfântul Agneț – deci, cum este Cristos întreg în toate bucățile -, miră-te și de aceasta: cum, atunci când sfărâmi oglinda în mici bucăți, chipul omului nu se sfărâmă în ea, ci se vede întreg în toate bucățile ca și în oglinda întreagă. Și de te miri cum este mâncat totdeauna trupul lui Cristos și nu se mai împuținează, miră-te și de aceea cum dintr-o lumină aprinzi mii de flăcări fără ca lumina cea dintâi să se împuțineze. Și de întrebi cum intră Cristos în noi și nu se murdărește, și eu te întreb: soarele, când trece prin locuri împuțite și murdare, se murdărește sau nu (…)? (Varlaam, Cazania, 1643, p.36-37, apud Felea Il., op. cit., p.116-117).

Desigur, toate acestea sunt doar niște neputincioase și palide analogii ce nu pot explica esența acestei taine care rămâne și va rămâne pentru noi un mister de credință și de dragoste. De aceea, în fața Preasfintei Euharistii e mai bine să tăcem, să ne plecăm mintea și să adorăm cu smerenie necuprinsa înțelepciune și iubire a lui Dumnezeu care aci ne-a dat totul, pentru că ni S-a dat pe Sine Însuși întreg, cu omenirea și dumnezeirea Sa, în mod real și adevărat. Și, spre a ne confirma acest adevăr, El a făcut și minuni. Astfel, un călugăr bătrân și plin de râvnă, dar nepriceput în ale credinței, zicea că pâinea și vinul nu este trupul și sângele Domnului, ci numai o imagine a acestora. Doi frați călugări au încercat să-l lămurească, dar, neizbutind, s-au rugat lui Dumnezeu timp de o săptămână, pentru ca El Însuși să-i descopere bătrânului adevărul. Și, deoarece acesta nu din răutate, ci din nepricepere, nu credea, Dumnezeu le-a ascultat rugăciunea. Împlinindu-se săptămâna , în timp ce toți trei ascultau Liturghia, li se arătă pâinea ca un prunc, iar când preotul întinse mâna s-o frângă, un înger al Domnului se coborî din cer, și, cu un cuțit, jertfi pruncul, iar sângele lui îl turnă în potir. În clipa când preotul a frânt pâinea în bucăți mici, și îngerul tăie din prunc bucăți mici. La cuminecare, singur bătrânului i s-a oferit carne cu sânge. Înmărmurit, bătrânul strigă: “Cred Doamne, că pâinea este trupul Tău, și ce este în pahar este sângele Tău!” În acea clipă, carnea din mâna preotului se prefăcu din nou în pâinea cea de Taină, și astfel s-a împărtășit, mulțumind lui Dumnezeu că l-a învrednicit de un astfel de har. După Liturghie, ceilalți doi frați călugări i-au zis: “Dumnezeu știe că firii omenești îi repugnă să mănânce carne crudă și să bea sânge crud și de aceea El S-a ascuns sub aparența de pâine și vin, pentru ca cei ce Îl primesc să nu se scârbească?” (Ibid., p.115).

Dar această mâncare spirituală care este însuși Isus Cristos lucrează cu totul altfel decât hrana trupească , deoarece, pe când mâncarea obișnuită se transformă ea în noi, prin asimilare, Sfânta Cuminecătură – luată, bineînțeles, cu dispozițiile sufletești cuvenite – nu Ea se transformă în noi, ci pe noi ne transformă în Ea, adică în Cristos. Deci noi ne asimilăm Lui, devenim una cu El. Căci El, prin contactul intim cu noi, arde eventualele păcate veniale, ne purifică, ne luminează și ne fortifică, împrumutându-ne felul Său de a simți, de a gândi și de a ne comporta, până acolo încât Sfântul Pavel a putut spune: “De acum nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine”. Și, totodată, împărtășindu-ne, noi ne unim cu toții în Cristos Euharisticul care se împărtășesc cu El, formând, astfel, un imens trup spiritual: Trupul Mistic al lui Cristos, adică Biserica Sa.

Fraților! La această unire cu El prin împărtășire, ne invită Biserica astăzi, în sărbătoarea întemeierii Sfintei Cuminecături, a Sfintei Jertfe Liturgice. Să-L primim cu aceeași iubire cu care El S-a oferit în această zi, la Cină, apostolilor Săi, și, prin ei, nouă tuturor. Să ne apropiem cu iubire de ospățul Mielului divin, dar și cu teama sfântă de a nu ne împărtăși cumva cu nevrednicie; precum ne avertizează și Sfântul apostol Pavel: “Ci să se ispitească omul pe sine și așa din pâine să mănânce și din pahar să bea, căci cel ce mănâncă și bea cu nevrednicie, judecata sieși își mănâncă și bea, nesocotind trupul Domnului” (I Corinteni XI,28-29). Amin.

 

* * *

 

Joia Mare

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Iubiților! Clipele pe care Isus le petrecea împreună cu ucenicii Săi în acea seară, nu erau momente de bucurie și de comemorare a eliberării poporului din sclavia Egiptului. Ei cinau, dar erau înconjurați de o atmosferă apăsătoare, de nesiguranță, de frică și agitație… Ce s-a întâmplat? Isus, care deja îi anunțase că va fi condamnat la moarte, de abia le vestise: “unul dintre voi Mă va vinde“…

Evanghelistul Ioan nu vorbește despre instituirea Euharistiei, dar este singurul care povestește despre “spălarea picioarelor“, episod în care Isus arată că se face slujitorul tuturor. De fapt, prin “spălarea picioarelor ucenicilor“, pe care Isus o face în timpul acestei Cine, Domnul ne învață că slăbiciunile apostolilor: trădarea lui Petru, a lui Iuda și a celorlalți ucenici, pot fi biruite doar prin iubire și slujire, până la darul total de sine, la jertfa de pe cruce.

Iuda, Diavolul și trădarea

Numeroșii soldați romani – pentru a-L aresta pe Isus – nu aveau nevoie de un trădător, fapt recunoscut inclusiv de Mântuitorul: “În fiecare zi eram cu voi și învățam în Templu și nu m-ați prins…“. Dacă într-adevăr era nevoie de trădarea lui Iuda, pentru ca Isus să fie prins, acest lucru manifestă incapacitatea acelor soldați în a-și împlini misiunea: la fel cum astăzi poliția se folosește de trădători, de informatori (foști deținuți), pentru a-i prinde pe cei care se sustrag justiției.

Îndurând trădarea, Isus ne arată cât de adâncă era dorința Lui de a se da pe mâinile oamenilor răi: nu s-a mulțumit să se supună unei condamnări la moarte, ci a ales să îndure până și trădarea, infidelitatea și răutatea unui apropiat, experimentând mișelia omului, trădarea prietenului (pe care toți o înfăptuim), precaritatea amicițiilor pământești; “supunerea față de puterile diavolului” pe care El însuși le-a biruit și pe care și acum le-ar fi putut stăpâni (domina), și apoi a permis ca diavolul să-i ispitească pe ucenicii Săi, cu trădarea. De fapt, diavolul este protagonistul principal al trădării, iar inima lui Iuda n-a făcut decât să se supună curselor întinse de diavol.

În timpul patimii, inclusiv Isus este văzut ca fiind “un aliat al Satanei“, “un blestemat de Dumnezeu“, deoarece acum “întunericul” prin voia Tatălui, trebuie să “biruie binele”, pentru ca iubirea să se împlinească în chip desăvârșit. În Io 2, Isus spusese că încă nu venise ceasul Său. Acum experimentează că diavolul – biruit și alungat de El – își are ceasul său de putere, transformând cina bucuriei, în clipe de tristețe.

Și în această circumstanță, Isus găsește cuvinte în defavoarea durerii și în favoarea mântuirii oamenilor, gesturile iubirii sale divine în favoarea omului: “spălarea picioarelor” prin care ne învață că cea mai bună biruire a răului se face prin iubirea reciprocă, sinceră, care trebuie realizată imediat și hotărât, chiar și în lucrurile cele mai mici!

Apoi luând pâinea și vinul și binecuvântându-le – dăruindu-și viața pentru păcatele noastre – Isus arată puterea Sa asupra diavolului, dar și marea Sa iubire față de noi. De fapt, în Euharistie, până la a doua Sa venire, se va arăta tuturor jertfa Sa iubitoare de pe Calvar și Cruce, pentru mântuirea noastră. Euharistia ne spune că beneficiile jertfei lui Isus sunt și astăzi actuale pentru fiecare dintre noi. Pe toți dorește să ne îmbrățișeze cu iubirea Sa. Pentru toți Isus a suferit, ca pe toți să ne sfințească!

Gestul spălării picioarelor

Oare, nu este un semn de slujire pe care îl făcea doar sclavul, stăpânului său? Evanghelistul ne ajută: “știind că a sosit ceasul Său ca să plece din lumea aceasta la Tatăl, după ce i-a iubit pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit“. Aceste cuvinte ne spun că gestul lui Isus nu este doar un semn de umilință și de slujire, ci o revelație: sensul vieții și al jertfei Sale sunt sintetizate în acest gest… Viitorul tuturor creștinilor și al bisericii este prezent în acest semn iubitor, de slujire dezinteresată.

Dacă dorești să știi cine este Dumnezeu, privește-L pe Fiul Său îngenunchiat, care spală picioarele ucenicilor Săi, inclusiv ale celui care-L va trăda. Nu te teme de imaginea unui Dumnezeu care judecă și pedepsește. Lasă-ți inima să fie cucerită de acea iubire divină, care dorește să te purifice, pentru ca să trăiești liber și veșnic.

Gestul lui Isus “spălarea picioarelor” este în linie cu cele ale profeților Vechiului Testament, care după ce înfăptuiau un semn, îl explicau. Și Mântuitorul explică acțiunea Sa, prin cuvintele: “Dacă Eu, Domnul și Învățătorul, am spălat picioarele voastre, și voi trebuie să vă spălați picioarele, unii altora“. Ca și cum ne-ar spune că, avem misiunea să ne slujim unii pe alții, deoarece a iubi, înseamnă a sluji!

Înainte de a spăla picioarele ucenicilor, Isus s-a dezbrăcat de hainele Sale și s-a încins cu un ștergar. Aceste două semne sunt redate de apostolul Pavel în Scrisoarea către Filipeni: “s-a dezbrăcat de Sine” și “s-a făcut slujitor“. De fapt, la Cina cea de Taină, Isus sintetizează întreaga Sa viață ca o “slujire” adusă lui Dumnezeu și oamenilor: “Nu am venit ca să fiu servit, ci să slujesc” (cfr. Mc 10,45); “Eu sunt în mijlocul vostru ca și cel care slujește” (Lc 22,27). Prin urmare – la Cina cea de Taină - în ultimele clipe ale vieții Sale pe pământ, Isus a înfăptuit aceste gesturi pentru a explica în chip simbolic esența vieții Sale și a patimii Sale.

Evanghelistul Ioan, amintindu-ne că Isus a spălat picioarele ucenicilor Săi în timpul Cinei celei de Taină, dorește să ne învețe că participarea la Euharistie este strâns legată de porunca slujirii frățești. De fapt, de Împărtășanie, trebuie să ne apropiem cu convingerea și hotărârea că trebuie să ne iubim, să ne slujim, să ne spălăm unii altora picioarele, așa cum El le-a spălat ucenicilor Săi. Altfel, cuminecarea cu trupul și sângele lui Cristos riscă să fie o osândă pentru noi, căci: “Cine mănâncă și bea, fără să știe că este vorba de trupul lui Cristos, mănâncă și bea propria-i osândă” (1Cor 11,29).

“Spălarea picioarelor” este semnul primirii oaspetelui. Cu acest gest, Isus ne spune că ne primește pe toți în casa Sa, în Împărăția Sa, pentru că ne-a iertat și nu ne consideră dușmani. Să luăm aminte la porunca Mântuitorului, care după ce a terminat de spălat picioarele ucenicilor, le spune: “Ceea ce Eu v-am făcut, faceți-vă și voi unii altora”. Prin urmare, după exemplul Său, fiecare suntem chemați în acest timp din Săptămâna Mare să ne slujim unii pe alții și să ne iubim cu o iubire divină, după modelul Său.

Cina cea de Taină și Euharistia

Biserica ne invită să vizităm locul originii noastre: Cina cea de Taină, la fel cum Paștile – pentru evrei – înseamnă să-și aducă aminte de originea lor, de faptul că Dumnezeu i-a salvat din calea dușmanilor, i-a constituit într-un popor, le-a dat o lege, o țară… Azi, Isus și-a dat viața și pentru noi, dăruindu-ne posibilitatea de a face parte din poporul nou și mântuit al lui Dumnezeu. Prin jertfa Sa, Isus ne-a dăruit viața Sa, Euharistia, prin care ne-a eliberat de păcat și de moartea cea veșnică.

La Cina cea de Taină, binecuvântând și distribuind pâinea și vinul, Isus ne învață să ne slujim, ajutăm și solidarizăm unii cu alții. Mai este actuală învățătura Sa?

Răspunsul poate veni de la următoarea povestioară… O caravană de comercianți se pregătea de mult timp să traverseze un mare și periculos deșert. Trebuia să cunoască bine locurile, traseul, oazele și obiceiurile indigenilor. Au plătit un faimos ghid local, care să-i ajute. După zece zile, a ieșit în calea lor o mulțime de oameni înarmați, ce se închinau unui zeu de-al lor. “Nu puteți trece mai departe, până ce nu sacrificați un om de-al vostru“, strigă șeful bandei. “Dacă nu vă decideți, veți muri cu toții, imediat!” Comercianții se adunară să se sfătuiască; alegerea era grea: “Ne cunoaștem de mult timp, suntem rudenii. Nu putem să sacrificăm pe cineva dintre noi“. Toți își îndreptară privirea către ghid. După ce l-au jertfit pe săracul om, caravana și-a continuat drumul. Deoarece nici unul nu cunoștea cărarea, destul de repede s-au pierdut în deșert. Au murit cu toții, unul după altul, de sete… Dacă Isus nu ne conduce, dacă refuzăm să-L urmăm, murim cât de repede. Prin urmare, nu-L eliminați din viața voastră pe Isus, deoarece în acea zi ,întunericul va coborî peste voi și vă veți pierde, veți muri!

Unui drujbist – expert în tăierea copacilor – i s-a întâmplat într-o zi, să taie exact creanga pe care se sprijinea. Consecințele vi le puteți închipui. Să fim atenți să nu tăiem relația noastră cu punctul nostru de sprijin, Isus!

La Cina cea de Taină, Isus ni se dăruiește, învățându-ne că viața este un dar! Creștinismul nu înseamnă doar a dărui ceva cuiva, ci a se dărui pe sine. Nu înseamnă a face niște favoruri cuiva – sau voluntariat – chiar dacă sunt importante. Creștinismul, înainte de toate, implică dăruirea de sine, a-ți dărui viața proprie. Prin urmare, a dărui este un lucru, dar cu totul alt lucru este.. a se dărui pe sine!

Isus și-a dăruit toată viața Sa, nu doar până pe Calvar,ci continuă să ni se dăruiască de fiecare dată când ne împărtășim. Ne spune: “Acesta este trupul Meu… vin la tine… în tine… tu devii carne din carnea Mea (fiu al lui Dumnezeu) și Eu sunt trup din trupul tău (fiu al omului)“.

Creștinule! Există ceva pentru care te-ai dărui în totalitate? Există ceva pentru care ai fi dispus, inclusiv să mori, pentru a-l obține? Există ceva pentru care ai fi dispus să-ți dai și viața? Mântuitorul ne învață că fericirea înseamnă să te dăruiești în totalitate pentru o cauză dreaptă, pentru o persoană. Fericirea înseamnă să te dăruiești în totalitate. Începi să trăiești doar atunci când ai aflat o comoară pentru care ai fi dispus inclusiv să mori! Multe persoane nu se dăruiesc: dacă vorbești cu ele, niciodată nu îți arată ce au în interiorul lor. Altora, le este frică să se implice, să se lupte pentru ceva măreț, frumos. Unele persoane se scuză: “Este prea greu pentru mine“.

Când vorbești cu alții, ce le dăruiești? Mulți oameni pe care îi întâlnești nu îți transmit nimic, decât numai aceleași discuții plictisitoare. Nu se deschid, nu-și comunică problemele, sentimentele. Par niște statui de piatră… Și între soț și soție? La ce le folosește să se unească trupește, dacă nici măcar nu își vorbesc, nu se deschid unul față de altul și nu-și spun reciproc părerea, sentimentele? Putem spune că “stăm împreună” pentru că realizăm multe lucruri împreună, dar nu suntem în comuniune; doar vorbim unul cu altul, dar inimile noastre nu se întâlnesc, nu-și vorbesc și nu se privesc…

Câtă dreptate avea un tată când se adresa fiului său, chiar dacă mulți părinți din zilele noastre sunt incapabili să ajungă la acest nivel de maturitate: “Darul cel mai mare pe care eu ca și tată ți-l pot da, o, fiul meu, nu sunt banii mei, nici numele meu faimos, nici averile mele, nici o poziție socială bună… Darul adevărat este atunci când îți dăruiesc ceea ce eu sunt în interiorul meu, partea mea cea mai adevărată; însemnă că-ți dau sufletul meu, neclaritățile mele, fricile mele, dar și curajul meu. Pentru că dacă îți dau multe lucruri, dar nu mi te dăruiesc pe mine, tu nu mă vei cunoaște niciodată, nu mă vei putea purta în inima și în sufletul tău…”. Dar, dacă un părinte nu are nimic bun în interiorul său pe care să-l dea copiilor săi? Dacă un părinte nu știe să-și arate sentimentele? Dacă un părinte nu simte iubire pentru familia sa?

Iubiților! Isus nu ne-a lăsat nici un bun material: casă, pământ, nici măcar o doctrină, o regulă. Isus ne-a lăsat inima Sa, sufletul Său, Spiritul Său și asta-i tot! Dacă un om nu poate să-și dăruiască sufletul său, partea cea mai intimă a sa, dar și cea mai adevărată, de fapt nu lasă nimic în urma sa. În acest sens, viața este dreaptă, deoarece ne răsplătește exact cum noi o respectăm. Dacă ne dăruim puțin și ea ne va da puțin.

Ilie, un om de 37 de ani, se ocupa cu eliberarea băieților din închisorile teroriștilor “favelas“. Într-o zi aceștia au venit în casă la el și l-au ucis. Mama sa, văzându-l grav rănit îi zise: “Ti-am spus, de ce te-ai împotrivit acelor bandiți?” “Mamă, am trăit 37 de ani pe lume și i-am trăit din plin! Mă bucură modul în care mi-am trăit viața. Lasă-mă să plec în pace“. Și astfel muri. Unii oameni trăiesc 90 de ani, dar câți dintre acești ani trăiesc din plin? A trăi, înseamnă a te dărui, a-ți folosi puterile pentru o cauză bună, pentru ceva măreț, asta este fericirea! Isus ne dăruiește în Împărtășanie trupul Său, la fel cum s-a dăruit atunci când era pe pământ, pentru ca adevărul să triumfe, ca să-l elibereze pe om, să-i transmită acestuia, puterea lui Dumnezeu, la fel ni se dă și nouă, lăsându-Se mâncat sub chipul pâinii și al vinului.

Se spune că erau doi soți care continuau să se iubească din clipa căsătoriei lor. Erau săraci, dar fiecare știa că celălalt avea în suflet o dorință încă nerealizată: el avea un ceas de aur și dorea să-și cumpere pentru el o curea de aur; ea dorea un pieptene de perle, pe care să-l pună în părul ei. Trecură anii și ei continuau să viseze. La a zecea aniversare a căsătoriei lor, soțul o vede pe soția sa că-i vine în întâmpinare, cu surâsul pe față, dar fără părul ei frumos. “Ce ai făcut?” Soția deschise pumnul și-i arătă cureaua de aur pentru ceasul său. “L-am vândut, ca să-ți cumpăr acest cadou”. “Eu am vândut ceasul, ca să-ți cumpăr ție pieptenele mult dorit”. Și se îmbrățișară, fără să mai aibă nimic, săraci, dar bogați în dragoste, unul pentru altul. Tu ce dăruiești persoanelor de lângă tine?

Mai avem un aspect legat de “spălarea picioarelor”: Isus se apleacă înaintea noastră, ca să ne spele picioarele tuturor. Isus dorește să fim conștienți de durerea pe care o avem în sufletele noastre, de rănile din inimile noastre. El știe că ne închidem în noi ca să nu mai suferim, dar făcând astfel, închidem ușa înaintea iubirii lui Dumnezeu și nu-I permitem să ne vindece… De fapt, Isus spune: “Lasă-Mă să te iubesc“. “Merit eu?” “Nu“… De fapt, dacă nu te spovedești și nu-i permiți preotului să-ți “spele picioarele”, cum îi poți permite Domnului să-ți ierte păcatele? “Într-adevăr că nu meriți, dar Eu nu te iubesc pentru că tu meriți. Te iubesc pentru că ești trup din trupul Meu și sânge din sângele Meu“. “Te iubesc pentru că ești fiul Meu, fiu al lui Dumnezeu și nu pentru că meriți“, ne spune Domnul. De fiecare dată când ne împărtășim, El ne repetă cuvintele de mai sus. Astfel și eu, de fiecare dată când îl slujesc pe cineva trebuie să-i spun: “Îți vreau binele, nu pentru că aștept vreun favor de la tine. Îți vreau binele, pentru că țin la tine“, deoarece, atunci când ajut pe cineva sau când permit cuiva să mă ajute, îl las pe Domnul să mă invadeze cu iubirea Sa.

Un om povesti prietenului său: tatăl meu mi-a spus să fiu atent și să nu intru în unele cluburi, discoteci din oraș. Eu l-am întrebat: “De ce să nu intru, tată?” “Pentru că ai vedea lucruri pe care niciodată un om nu trebuie să le vadă“. Acest fapt m-a făcut curios și cu prima ocazie am intrat într-o discotecă. “Și ai văzut lucruri pe care nu ar fi trebuit să le vezi?“, întrebă prietenul. “Clar“, răspunse omul, “l-am văzut pe tatăl meu“. Pruncii noștri ne văd, chiar dacă noi, de multe ori, nu dorim să ne vadă.

Doresc să închei cu o epistolă pe care un adult a scris-o mamei sale, cu ocazia împlinirii vârstei de șaptezeci de ani:

Când credeai că nu te priveam, tu ai lipit cel dintâi desen al meu pe frigider și eu aș fi dorit să stau acasă să continui să desenez, ca să-ți fac pe plac. Când credeai că nu te vedeam, tu ai dat de mâncare pisicii mele și astfel eu am învățat că trebuie să am grijă de lucrurile mele (să fiu responsabil). Când nu te așteptai să te privesc, tu ai făcut un tort, cu ocazia zilei mele de naștere și atunci am înțeles că bucuriile mari pot fi provocate de lucruri simple, dar și că lucrurile simple pot fi speciale. Când credeai că nu te priveam, te-ai rugat și astfel eu am început să cred în Dumnezeu, cu care întotdeauna am putut să vorbesc… Fără să mă vezi, am văzut cum lacrimile curgeau din ochii tăi și atunci am învățat că uneori, lucrurile pot să ne rănească, dar că plânsul ne poate face bine. Dacă am văzut că ție îți pasă de mine… eu am început să fiu mai responsabil, să fiu eu însumi. Am văzut tot ceea ce ai făcut pentru mine, chiar dacă tu credeai că nu văd și chiar dacă nu ți-am spus-o. Dar… mulțumesc pentru tot și pentru că exiști, mamă“.

Isus își dăruiește viața din iubire. Diavolul îi propune lui Iuda să-L “dăruiască” dușmanului pe Isus. Iuda ne arată că aceia care nu acceptă logica lui Dumnezeu, pretind să cumpere sau să vândă iubirea, pe bani. Însă Isus se ridică de la masă și începe să spele picioarelor tuturor ucenicilor, inclusiv pe cele ale trădătorului. Prin acest gest, Isus este atent la nevoile altora și se apleacă să le îndeplinească! Oare înțelegem care sunt lucrurile de care cei din familia noastră au nevoie? Isus ne-a poruncit ca să-I urmăm exemplul, arătându-ne că metoda Sa de evanghelizare este cea mai eficientă, chiar decât toată teoria… Isus i-a iubit până la capăt, pe ai Săi, arătându-ne că iubirea nu impune reguli sau condiții. Isus ne arată o iubire care permite să fie trădată, prinsă, condamnată și ucisă. O iubire care nu ne cere tribut, socoteală, răsplată… ci doar să o slujim.

Fraților! Creștinismul este singura religie din lume care crede într-un Dumnezeu care se “apleacă” peste oameni… vine la ei ca să-i slujească (prin gestul spălării picioarelor) și-i acceptă, în ciuda tuturor trădărilor și nerespectărilor Alianței. Isus ne arată iubirea Sa infinită și ne cere să facem la fel ca și El, pentru că aceasta este condiția pentru ca să rămânem uniți cu El. Amin.

 

* * *

 

Spălarea picioarelor

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

În timpul activității Sale pământești, Mântuitorul ne-a arătat ce este umilința. A fi umili înseamnă a cunoaște adevărul despre noi: tot ceea ce putem face este numai cu ajutorul lui Dumnezeu. Vrem să-i urmăm lui Isus, înseamnă să slujim, pentru că și Fiul lui Dumnezeu a venit în lume ca să slujească. Iată-L pe Dumnezeu făcut om: “Isus s-a sculat de la cină, s-a dezbrăcat de haine și luând un ștergar s-a încins cu el. După aceea a turnat apă în spălătoare și a început să spele picioarele ucenicilor și să le șteargă cu ștergarul cu care era încins.” (Io. 13, 4-5). Ce imagine a coborârii lui Dumnezeu – kenoza – căci Și-a părăsit condiția pe care a avut-o din veșnicie pentru a se îmbrăca în umanitatea noastră, a cunoscut persecuția, foamea și setea, bucuriile și suferințele noastre, pentru a sluji planului de mântuire a neamului omenesc. Acum slujește discipolilor săi cu umilință, arătându-le modelul slujitorului Împărăției lui Dumnezeu: este “mare” în Împărăție cel ce din iubire se apleacă cu compasiune asupra celui mic. A sluji din iubire înseamnă a te sacrifica, a te dărui din iubire înseamnă a trăi deplin chemarea spre a fi om în plenitudinea demnității de chip și asemănare a lui Dumnezeu. Sfântul Petru încă nu înțelege: “Doamne, oare, Tu să-mi speli mie picioarele?” Înțelegerea omenească avea să fie purificată de durerea trezirii la realitate după ce s-a lepădat de Învățătorul său, de lumina Învierii și mai ales de revărsarea deplină a Spiritului Sfânt. Acum este “spălat” de Cel care iartă și dezleagă păcatele omenirii și îl curățește pe discipolul Său care va deveni piatra de temelie a Bisericii. Nu toți sunt curați și chiar în prezent avem mulți rătăciți care refuză mântuirea, dar din respect pentru libertatea voinței Dumnezeu nu intervine: și asemenea lui Iuda, în fiecare generație au existat și există apostați, schismatici și păcătoși care îl vând pe Isus pentru a cumpăra iluzii deșarte, plăceri trecătoare sau glorie deșartă.
“Știți ce v-am făcut Eu? Voi Mă numiți pe Mine Învățătorul și Domnul; și bine ziceți, căci sunt. Deci, dacă Eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat vouă picioarele, datori sunteți și voi să vă spălați picioarele unul altuia, căci v-am dat pildă pentru ca, precum v-am făcut vouă să faceți și voi. Adevărat vă spun vouă: nu este slujitorul mai mare decât stăpânul său, nici solul mai mare decât cel ce l-a trimis pe el. Dacă știți acestea, fericiți veți fi când le veți face.” (Io. 13, 12-17).
Reușim să fim servitori ai Domnului care săvârșesc întru totul Voința divină? Suntem instrumente docile în Mâinile Domnului prin care El lucrează în Biserica Sa? De câte ori nu s-a trezit în noi orgoliul, de câte ori nu am slujit egoismului nostru sau de câte ori nu am dorit mărirea deșartă a lumii. De câte ori am slujit dezinteresat aproapelui meu, doar pentru că este om – chipul și asemănarea lui Dumnezeu – și merită să fie iubit și respectat pentru că este unică viața și trecerea lui prin meandrele istoriei? Cât de greu este să urmăm pilda Mântuitorului, dar ori de câte ori visele noastre se spulberă, să ne aducem aminte că nu suntem mai mari decât Stăpânul întregii lumi, iar dacă am primit chemarea să fim mesagerii iubirii Sale prin slujirea preoțească, să nu uităm de măreția Celui care ne-a ales, ne-a chemat și ne-a trimis…
Doamne, nu Te uita la slăbiciunile noastre, ci la umbra de dorință care ne poartă spre Tine. Ajută-ne să Te urmăm pas cu pas până la Cruce și Înviere!

Cina cea de taină

Timpul plinirii mântuirii este aproape, istoria mântuirii începe să curgă cu altă intensitate: cât dramatism și câtă bucurie mai presus de lume. Timpul parcă a înghețat reflectând veșnicia, și într-un interval atât de scurt se succed atâtea evenimente…
Isus ne dă Noul și veșnicul Legământ, dându-se pe Sine ca hrană spirituală pentru toți cei ce cred în El, instituind Sfânta Euharistie. Este și momentul în care este instituit Sacramentul Sfintei Preoții, fiind încredințat cel mai Sfânt Sacrament – Euharistia – în mâinile Apostolilor și urmașilor lor, și prin ei întregii Biserici; acum Apostolii participă la prima Sfântă Liturghie, săvârșită în mod nesângeros de Isus Hristos, care va fi desăvârșită prin Unicul Sacrificiu Sângeros a Noului Legământ reprezentat ca “Miel al lui Dumnezeu care ia asupra Sa păcatele lumii.” Tot așa și preoția lor, a fost instituită de Unicul Preot al Noului Legământ – Isus Hristos – pentru ca preoția sacramentală să fie perfectată prin Coborârea Spiritului Sfânt în ziua Cincizecimii.
“Isus, luând pâinea, a binecuvântat, a frânt și a dat ucenicilor Săi zicând: Luați, mâncați, acesta este trupul Meu. Și luând paharul și mulțumind, le-a dat lor, zicând: Beți din acesta toți, căci acesta este sângele Meu, al legii celei noi, care se varsă pentru mulți, spre iertarea păcatelor.” (Matei 26, 26-28). Minunat este planul lui Dumnezeu, prin care se aduce iertarea păcatelor omenirii și în același timp ni se lasă hrană spirituală sufletelor noastre, pentru viața noastră în Dumnezeu.
Euharistia este centrul vieții Bisericii și cel mai mare dar pe care l-am primit, pentru a înainta în sfințenie. Euharistia este un prilej minunat pentru a ne împărtăși din dumnezeirea lui Isus și a ne apropia, puțin câte puțin, de idealul perfecțiunii vieții spirituale. Biserica trăiește prin Euharistie, centrul vieții creștine, a Poporului Noului Legământ care este pelerin spre patria cerească. Euharistia edifică Biserica, unind-o prin Spiritul Sfânt care o sfințește și întărește comuniunea dintre oameni.
Alături de noi se află Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, care ne conduce spre Euharistie, spre Fiul ei și ne conduce pe calea unității în credință și spre mântuire; prin sfințenie și noi putem deveni tabernacole, devenind “purtători de Dumnezeu”, semne ale prezenței și lucrării lui Dumnezeu în lume.

Isus este vândut

Cât de absurde sunt faptele oamenilor atunci când vin în contradicție cu principalele norme ale bunului simț. Iuda a făcut deja un plan prin care să-L aducă pe Isus în fața mai marilor lumii acesteia, crezând că ei se vor converti și vor recunoaște venirea lui Mesia pe Pământ. Iuda este întunecat de cel rău și crede că ceea ce el gândește este pe placul lui Dumnezeu, fără să știe cât de atractive pot să fie căile prin care oamenii își pierd sufletul în întunecimea infernului. Cât de deșarte sunt planurile făcute de oameni și cât de perfide sunt mijloacele prin care cel rău își pune planurile în acțiune…
Ceea ce trebuie să se întâmple se va întâmpla: Isus, Fiul lui Dumnezeu care s-a făcut om din iubire pentru noi, este dat în mâinile celor care cred că sunt drepți și sfinți, gestionând puterea asupra lumii acesteia. Isus este gata să se sacrifice din iubire pentru noi oamenii, iar omenirea Îl trădează. Astăzi ne considerăm de multe ori îndreptățiți să-i judecăm pe alții, să aruncăm cu pietre în cei condamnați sau să ne atribuim haruri pe care încă nu le avem. De câte ori nu cădem însă în tentații, dăm curs invitațiilor spre păcat, cu toate că ne declarăm creștini, cunoaștem opera mântuitoare a Domnului și totuși Îl “vindem” pentru o iluzie, un gând care satisface egoismul nostru sau pentru o plăcere de o clipă… Ne mărturisim păcatele, promitem că nu vom mai păcătui și iarăși ne trezim în postura lui Iuda care Îl dă pe Isus cărturarilor și fariseilor pentru propria plăcere. Cât de slabi suntem! Punem propriile păreri și cuvinte înaintea Cuvântului, căutăm înțelepciunea în vorbele oamenilor din trecut și uităm de Adevărul care a fost este și va fi de-a pururi. De câte ori ne îndepărtăm de calea cea dreaptă Isus știe “că nu toți suntem curați” și că “unul dintre noi Îl va vinde.” “Oare nu sunt eu?” Întreabă oricine se străduiește să-L urmeze pe Isus…
Mântuitorul știe că ceea ce trebuie să se întâmple se va întâmpla, însă vai de cel prin care este vândut! Să avem tăria de a-L urma pe Isus până la capăt, indiferent de greutățile pe care le vom întâlni. Să avem tăria să priveghem alături de El, să-I fim alături în rugăciune urmându-L în grădina Ghetsimani: “Doamne, multe greutăți și ispite mă înconjoară, viața pare grea, însă nu cum voiesc eu, ci precum Tu voiești, ajută-mă să-mi beau paharul până la capăt, căci știu că după furtună vine timp bun!” Apoi, să nu uităm că uneori și un sărut – semnul iubirii – poate deveni semn al trădării; să iubim cu adevărat și să nu ne prefacem, pentru că în fața lui Dumnezeu toate cele ascunse vor fi arătate. Dar mai presus de orice să avem tăria de a nu ne lepăda de Mântuitorul nostru, iar dacă am greșit, să plângem amar pentru greșelile noastre, dar plini de speranță și cu părere de rău pentru păcatele noastre să ne întoarcem la calea cea bună. Să priveghem, Isus ne invită să-L urmăm.

 

* * *

 

Mântuitoarele Patimi

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Mântuitoarele Patimi se desfășoară în fața noastră. Suntem pe Calea Sfintei Cruci, urmând să înaintăm pas cu pas alături de Isus. Este “noaptea în care a fost vândut sau mai degrabă pe Sine S-a dat pentru viața lumii”, noaptea în care ne-a încredințat în mâinile Tatălui “ca toți să fim una”! Începem astfel să pășim pe calea Sfintei Cruci, meditând asupra “Misterului Credinței” proclamat de Biserică încă de la începuturile existenței ei: “Moartea Ta o vestim Doamne…” Acum, să cântăm alături de toți credincioșii aflați alături de Domnul și să trăim Sfintele Patimi care ne conduc spre lumina Învierii: “Mărire îndelung-răbdării Tale Doamne, mărire Ție.”
Isus este condamnat la moarte. Mântuitorul S-a dat pe Sine pentru noi, fiind hotărât să bea paharul suferințelor până la capăt. Cel fără de păcat primește moartea, consecința păcatelor lumii. Este vândut de către Iuda, unul dintre cei care a fost aproape, în intimitatea vieții publice a lui Isus, este dus de soldați în fața arhiereului Caiafa. E părăsit de toți, chiar și de către Petru, cuprins fiind de spaimă; dar cântecul cocoșului îl trezește la realitate și își dă seama de slăbiciunea omului. Isus este condamnat la moarte, însă toți “drepții” lumii acesteia se opresc doar să-L arate cu degetul, să-I arunce ocări, să-L judece, încredințându-L lui Pilat spre a-L pedepsi cu moartea. Pilat nu înțelege ce se întâmplă și oferă poporului o șansă de a alege din nou între bine și rău: “Pe cine vreți să vă eliberez, pe Baraba sau pe Împăratul iudeilor?” Puși în fața alegerii oamenii aleg de fiecare dată calea îndepărtării de Dumnezeu, calea păcatului; fie că alegem “progresul”, “binele” omenirii fără scopul final revelat de Dumnezeu, sau orice altă valoare iluzorie a lumii acesteia, și noi ne arătăm asemenea mulțimii care în loc să-L aleagă pe Isus, aleg orice altceva. Isus este trădat de oameni, ori El a venit în lume din iubire pentru ei. Este biciuit, este îmbrăcat în mantie roșie și încoronat cu spini. Împăratul lumii suferă, este batjocorit, dar își poartă povara suferințelor cu tărie.
Isus ia Crucea grea pe umeri. Isus îmbrățișează Sfânta Cruce, o poartă cu resemnare, iubire față de oameni – pentru care s-a coborât în istorie – fiind mai tare decât durerea părăsirii de către cei apropiați ai Săi și decât suferința fizică. Suntem chemați și noi să ne purtăm crucea zilnică, ușurând măcar puțin greutatea păcatelor întregii omeniri care apasă pe umărul Mântuitorului.
Isus înaintează pe Calea Crucii. Răutatea păcatelor apasă pe umărul Celui care le-a luat asupra Sa pentru a elibera omenirea de sub sclavia răului. Mergând pe Calea Crucii, Isus se întâlnește cu Sfânta Sa Mamă, care Îl însoțește pas cu pas. Este Mama noastră, Mama Bisericii, cea care ne iubește pe fiecare în parte, suferind ori de câte ori un suflet se dă pierzării; Preasfânta Fecioară Maria ne însoțește și pe noi în viața noastră pământească, bucurându-se odată cu noi și suferind pentru suferința noastră. Simon din Cirene duce greutatea Crucii lui Isus pentru un timp, însă nu poate – asemenea nouă – să ușureze prea mult Patima Mântuitorului. Veronica șterge fața Mântuitorului plină de sânge și sudoare, întipărindu-și chipul pentru noi; acest chip, al omului care iubește mai presus de fire, suntem invitați să-L întipărim în inima și sufletul nostru. Drumul continuă, urcușul este din ce în ce mai greu, iar greutatea Crucii îl doboară pe Isus încă o dată. Dar se ridică și are putere să mângâie femeile care plâng, trecând peste suferința Sa; suntem chemați și noi să devenim mâna lui Isus care binecuvintează, gura care rostește cuvinte de alinare și mai presus de toate suntem chemați să devenim asemenea lui Isus a cărui Sfântă inimă este plină de iubire. Greutatea Crucii îl doboară pe Isus și pentru a treia oară, însă cu ultimele puteri urcă spre Golgota pentru a-și îndeplini misiunea; ori de câte ori nu ne îndeplinim îndatoririle legate de misiunea noastră sau de viața spirituală, să ne amintim că Isus a dus și greutatea pe care noi nu dorim să o purtăm până la capăt.
Isus este răstignit pe Cruce. Hainele lipite de rănile produse în urma biciuirii și de apăsarea Crucii, sunt smulse cu violență de pe Sfântul Corp. Mâinile care au binecuvântat și au făcut atâta bine și picioarele care L-au purtat pe Isus printre oameni, sunt străpunse de cuie. Când toaca este bătută ne amintim loviturile de ciocan care îl pironesc pe Isus pe lemnul Crucii: durerea de neimaginat, suferința care se adaugă la suferințele epuizării de după noaptea vinderii și judecății, durerea care se adaugă la durerea produsă de păcatele omenirii care se opun iubirii divine. Mântuitorul este pironit pe Cruce, între Cer și Pământ, devenind puntea de legătură dintre omenirea căzută în păcat și Dumnezeu. Este dezbrăcat de haine, iar pentru cămașa Sa, țesută și croită fără nici o cusătură, soldații au tras la sorți pentru ea. De câte ori nu vedem și astăzi Biserica – Corpul mistic al lui Hristos – împărțită de către oameni din cauza orgoliilor și greșelilor omenești; avem puterea de a lupta pentru unitatea Bisericii cu tăria celor care și-au dat viața pentru aceasta, cu prețul propriei vieți?
Isus moare pe Cruce. Ultima și cea mai mare consecință a păcatului este înstrăinarea de Dumnezeu și moartea. Iată-L pe Cel fără de prihană, atârnat pe lemnul Crucii, în suferință, gustând și din condiția omului care s-a îndepărtat de Dumnezeu: se simte părăsit – Eli, Eli, lama sabahtani? (Matei 27,46) Întregul Univers, lumea văzută și nevăzută, se cutremură. Mântuitorul moare pe Cruce. După ce a lăsat-o pe Mama Sa ca Mamă a Bisericii, își pleacă capul, încredințându-și sufletul în mâinile Tatălui. “Unul din ostași, cu sulița, coasta I-a străpuns și îndată a ieșit sânge și apă. Și cel ce a văzut a mărturisit și adevărată este mărturisirea lui.” Catapeteasma Templului s-a rupt, soarele s-a întunecat, Cerul a plâns iar omenirea a încremenit în tăcere și așteptare. Discipolii au coborât Sfântul Corp de pe lemnul Crucii. L-au condus până la mormânt, Iosif din Arimateea și Nicodim înfășurându-L în giulgiu de in și turnând pe El smirnă și aloe. Și noi Îl ducem pe Isus în procesiune până la mormânt. S-a luat Mirele, de acum înainte creștinii sunt în post și rugăciune. În liniștea mormântului, omenirea se află din aceste momente în așteptare.