Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Înălțarea Domnului
Anul C (A, B)

Lecturi:
Fapte 1,1-11
Evrei 9,24-28; 10,19-23
Luca 24,46-53

Luca 24,46-53

Le-a spus: “Așa este scris: Cristos trebuia să sufere și să învie din morți a treia zi și să fie predicată convertirea în numele lui spre iertarea păcatelor la toate popoarele. Începând din Ierusalim, voi veți fi martorii acestor lucruri. Și, iată, eu trimit asupra voastră pe acela pe care Tatăl l-a promis, însă voi să rămâneți în cetate, până când veți fi îmbrăcați cu putere de sus”. Apoi i-a scos până spre Betania și, ridicându-și mâinile, i-a binecuvântat, iar în timp ce îi binecuvânta, s-a îndepărtat de ei și a fost ridicat la cer. Iar ei, adorându-l, s-au întors la Ierusalim cu bucurie mare și stăteau tot timpul în templu, binecuvântându-l pe Dumnezeu.

 

Autori

pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Nicolae Farcaș
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Bucuria omului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Este un singur adevăr de credință că Isus a înviat și s-a înălțat în slava cerească – înălțarea este înviere și învierea este înălțare – dar fiind vorba de un mister care depășește limitele experienței sensibile, nu poate fi rezumat numai la scena mormântului rămas gol și nici numai la cea de pe Muntele Măslinilor când apostolii l-au văzut plecând la Tatăl.

Înălțarea apare ca: 1) împlinirea unei profeții repetată de mai multe ori: Mă duc la Tatăl (cf. In 16,16); 2) ca o încoronare a învierii, deoarece îl plasează la dreapta Tatălui (cf. Mc 16,19) și, 3) după cum Isus este învățătorul nostru, înălțarea sa pune în evidență destinul omului nou: creat de Dumnezeu-Tatăl, răscumpărat de Dumnezeu-Fiul și sfințit de Dumnezeu-Duhul Sfânt, va intra deplin în împărăția care i-a fost pregătită de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34), la sfârșitul veacurilor.

Tatăl, pentru Isus, este expresia prin excelență a iubirii. Întoarcerea la iubirea pură, veșnică, unică este o necesitate fizică, dar pentru noi ea este transcendentală. Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine, spune sfântul Augustin.

Înălțarea este preludiul parusiei, adică arată caracterul unitar al istoriei mântuirii. Voi veni să vă iau, ca acolo unde sunt eu să fiți și voi, ne asigură Isus (In 14,3). Îngerii dau mărturie despre legătura dintre înălțarea lui Cristos și parusie: Acest Isus, care s-a înălțat de la voi la cer, astfel va veni precum l-ați văzut mergând la cer.

Apostolii s-au bucurat de înălțarea lui Isus. Noi trebuie să trăim astfel această viață încât să ne bucurăm de venirea lui și așa vom participa la bucuria apostolilor de la înălțarea Învățătorului. Trebuie însă ca timpul intermediar dintre înălțarea Domnului și parusie să fie legat unitar prin credință și sacramente de cele trei persoane divine – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt -, căutând cele de sus, fiindcă viața noastră este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (Col 3,1 ș. u), conștientizând mereu că reședința noastră statornică este în cer (Fil 3,20), casa noastră dorită (cf. 2Cor 5,1 ș.u.) nu este alta decât Cristos însuși glorificat (Fil 3,21), omul ceresc (1Cor 15,45-49) în care ne îmbrăcăm cu puterea necesară ca să trăim o viață nouă încă din această lume.

Înălțarea la cer a întărit credința în viața veșnică și speranța după împărăția cerească. Fără faptul înălțării Domnului poate ne-am plânge azi precum cei doi ucenici în drum spre Emaus: Noi, care speram că el va fi acela care va izbăvi pe Israel (Lc 24,21) ne-am întreba mereu ca apostolii în preajma Înălțării: Doamne, oare în acest timp vei așeza la loc împărăția lui Israel? (Fap 1,6).

Prin Înălțare s-a făcut lumină: Cristos este capul Bisericii și acolo unde este capul, trebuie să fie și trupul său, Biserica, adică întreaga ceată a drepților care l-au dorit, l-au prevestit, i-au pregătit calea și l-au urmat.

Înălțarea s-a desăvârșit prin norul care l-a răpit. Norul l-a răpit pe Isus ca apoi să-l coboare ca o ploaie roditoare peste sufletele noastre. Numai ploaia căzută din acest nor va face să rodească toate virtuțile, dar mai ales cele teologale: credința, speranța și dragostea. Virtuțile se dezvoltă armonios prin Cristos Domnul nostru și devin meritorii pentru înălțarea noastră. Credința, fără îndoială, este meritorie când putem spune cu sfântul Petru: Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu (Mt 16,16), când cea mai mare parte dintre admiratorii lui Isus nu vedeau, sau cei de azi nu văd, decât un profet oarecare. Isus îi răsplătește credința lui Petru punându-l păstorul turmei celor ce vor crede ca dânsul: Paște oile mele (In 21, 15-17). În schimb, Petru văzuse atâtea minuni ale lui Isus, auzise atâtea învățături divine și Tatăl ceresc însuși îl inspirase prin Duhul său și de aceea a putut ajunge ușor la această credință plină de convingere, la care a ajuns apoi și sfântul Toma văzându-i rănile glorificate de înviere, numai că Isus i-a spus acestuia, dar pentru noi: Mai fericiți cei care n-au văzut și au crezut (In 20,27-29).

Nădejdea noastră a crescut prin înălțarea lui Isus. Mântuitorul a spus că va învia și a înviat; a promis pe Duhul Sfânt și l-a trimis; a prezis că Biserica sa va birui porțile iadului și suntem martorii ei de două mii de ani etc. Prin urmare, avem motive să sperăm și mai mult în promisiunea lui, pe care a ținut să o întărească printr-o rugăciune specială și unică: Părinte, acei pe care mi i-ai dat, vreau ca acolo unde sunt eu să fie și ei cu mine (In 17,24).

Iubirea, prin înălțarea lui Isus, s-a înnobilat, s-a curățat de rugina celor pământești, de interesele vremelnice, și chiar de împărăția lui Israel. L-a răpit un nor și ne-a dat posibilitatea de a ne dovedi iubirea căutându-l, așa cum copilul își caută mama plângând de dorul și de dragul ei, când îi lipsește de mult timp sau se ascunde punându-l la încercare.

Pentru sine, Isus a pus accentul Înălțării pe intrarea sa în slava cerească (cf. Lc 24,26), dar pentru noi, el pune accentul pe trimiterea Duhului Sfânt: Este mai bine pentru voi ca eu să mă duc, că de nu mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar de mă voi duce, îl voi trimite la voi (In 16,7). Venirea Duhului Sfânt pentru noi este necesară: pentru a vădi lumea de păcat, de dreptate și de judecată (In 16,8). Venirea Duhului Sfânt, nu numai că a ușurat enorm munca apostolilor de convertire a tuturor oamenilor, dar, prin carismele sale, a reînnoit fața pământului. Acolo unde înainte erau lupanare, au apărut mănăstiri, unde erau temple cu zeitățile desfrâului, au apărut bisericile în care Dumnezeu este cinstit în spirit și adevăr etc.

Un alt motiv de bucurie pentru noi, izvorât tot din faptul înălțării lui Isus, ni-l descoperă sfântul evanghelist Ioan, când spune: Copilașii mei, acestea vi le scriu, ca să nu păcătuiți. Iar dacă a păcătuit cineva, avem un mijlocitor la Tatăl, pe Isus Cristos cel drept (1In 2,1). Glasul rănilor glorioase ale lui Isus constituie rugăciunea permanentă către îndurarea divină: Părinte, iartă-i că nu știu ce fac! (Lc 23,34). Prin această rugă continuă ne pregătește locul în ceruri (cf. In 14,2), fiindcă numai prin această rugă ne face părtași ai naturii divine (cf. 2Pt 1,4).

Această ultimă idee o pune în evidență și prefața sfintei Liturghii de azi: făcând parte din trupul său, îl vom urma acolo unde a mers înaintea noastră, el, Capul și Începutul.

Prin înălțarea sa la cer, Cristos dă posibilitate Bisericii de a deveni catolică, universală, fiindcă îi dă posibilitatea de a i se simți prezența în tot locul și, așa cum spune sfântul Paul: pe toate să le umple (Ef 4,10) prin apostolii care au plecat și au propovăduit pretutindeni, iar Domnul lucra împreună cu ei și întărea cuvântul prin semnele care îl însoțeau (Mc 16,19-20).

Isus s-a înălțat și a dispărut după un nor, dar în urma lui au rămas să strălucească stelele, să ne lumineze, să ne călăuzească. Sfinții sunt puzderia de stele de pe firmamentul Bisericii; ei formează coroana lui Isus înălțat, ei sunt purtătorii luminii lui în lume.

Se cuvenea să se înalțe Cristos la cer, ca să fie bucuria majorității care a trecut de pe acest pământ. Mulți dintre cei răposați și-au dat viața pentru el și au mai mult drept la bucuria vederii lui. Ca să ajungem și noi, trebuie să ne smerim prin credința care ne șoptește mereu că trebuie să-l urmăm pe calea crucii sale.

Un preot cucernic, foarte probabil sfântul Ioan Bosco, povestește despre o călătorie a sa la Roma din anul 1863, unde a participat la un aniversar extraordinar dintr-o familie. Unei mame i-a murit singurul fiu pe care-l iubea mai mult decât lumina ochilor. Ea se ruga zi și noapte ca Dumnezeu să i-l redea viu. La stăruința ei a fost dezgropat după opt zile de la înmormântare. Mare și minunată a fost iubirea acestei mame, ca a aceleia din Naim, căreia Isus i-a spus: Nu plânge! (Lc 7,13). Copilul a înviat și a fost dus acasă în triumf, toți se bucurau, numai cel înviat era trist și întristarea creștea tot mai mult. După trei zile, mama l-a întrebat despre motivul întristării lui și el a zis: O iubită mamă, lasă-mă să mor din nou. Când l-ai văzut pe Dumnezeu, nu mai poți rămâne pe acest pământ. Lasă-mă să mor și îți făgăduiesc că mă voi ruga pentru tine și vei fi cu mine. Și a murit de dorul lui Dumnezeu.

Să ne rugăm cu scriitorul spaniol Donoso Cortez (+1853): Dumnezeul meu, eu sunt făptura ta. Tu ai spus: “Toate le voi trage la mine”, Trage-mă și pe mine la tine! Ia-mă sus la tine în cer! Amin.

 

* * *

 

Patria noastră este în ceruri

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Astăzi se celebrează sărbătoarea Înălțării lui Isus la cer. În prima lectură evenimentul este descris astfel: “după ce a spus acestea, sub privirile lor, el a fost înălțat și un nor l-a ascuns din ochii lor. 10 În timp ce erau cu ochii ațintiți spre cer și el se înălța, iată că le-au apărut doi bărbați în haine albe 11 și le-au spus: “Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer“.

Aceasta este descrierea externă, să spunem așa a evenimentului. Este curios să ascultăm din gura celor doi îngeri (bărbații “în haine albe”), aceeași mustrare, care în tonuri mai puțin amabile, a fost adesea adresată creștinilor, din partea necredincioșilor: de ce stați privind la cer? “Creștinii – a spus Hegel – risipesc în cer comorile destinate pământului!” “Creștinii – a afirmat Marx – proiectează în cer dorințele lor nesatisfăcute pe pământ”.

Sărbătoarea de astăzi ne constrânge să reflectăm asupra semnificației cuvântului CER care apare continuu în lecturile biblice și chiar în numele sărbătorii: “Înălțarea Domnului la cer“. Unii confundă astăzi acest cer al credinței cu cerul fizic sau astronomic și de aici se naște un amestec exploziv. Acum câțiva ani, în SUA, a avut loc o sinucidere în masă a 39 de persoane aparținând unei mici secte numite Poarta cerului. Motivul? Obosiți și dezgustați de viața de pe pământ și abătuți de la calea cea dreaptă de discuțiile despre extratereștri și OZN-uri, ei erau nerăbdători să urce “la un nivel mai înalt” și să meargă să trăiască pe o altă planetă. Trecerea aproape de pământ a cometei Haley a fost luată ca semnul așteptat. Sosise ceasul de a lăsa aici pe pământ “vehiculele” sau “containerele”, așa cum numeau ei trupul; trebuiau să se grăbească să urce pe nava care venise să-i ia, înainte ca aceasta să dispară din nou în spațiile profunde ale cosmosului.

Și din acest episod neplăcut se vede cât este de important să clarificăm ce anume trebuie să înțelegem atunci când evanghelia ne vorbește despre cer. Platon, unul dintre cei mai mari maeștri ai omenirii, a cuprins într-o asemănare sensul spiritual al cerului; este vorba despre așa-zisul mit al peșterii. Nu vă fie teamă, veți vedea că este vorba despre o filozofie foarte ușor de înțeles. Și apoi cine a spus că cele mai înalte comori ale gândirii omenești trebuie să fie rezervate numai celor înțelepți și celor care au putut face o facultate? Nu există idee, cât de profundă, care găsind limbajul adaptat, să nu poată fi înțeleasă și de o persoană oarecare mai puțin instruită.

Imaginează-ți – scrie Platon – această scenă. Mai mulți oameni au fost închiși în adâncul unei peșteri întunecoase, cu spatele către ieșire. Sunt legați în așa fel încât nu pot să privească decât înainte, spre perete. În spatele lor, după un mic zid, este lume care vine și pleacă, purtând în mână sau pe cap diferite obiecte. Între intrarea în peșteră și această lume cu diferite obiecte este un foc ce proiectează umbrele lor pe unicul perete la care pot privi oamenii noștri legați. Pentru că nu au văzut niciodată nimic altceva, persoanele legate în grotă cred că acele umbre sunt singura realitate, că nu mai există altceva. Astfel că dacă cineva reușește să se elibereze și să iasă la lumină și apoi se întoarce înapoi, încercând să spună prizonierilor cum stau lucrurile cu adevărat, ei îl vor omorî, crezând că din cauza luminii prea mari i s-a sucit mintea (ceea ce au făcut atenienii cu Socrate).

Aceasta este condiția noastră, a oamenilor, în lume. Lumea este o peșteră. Lucrurile pe care le credem adevărate și reale nu sunt decât umbre ale realităților care se găsesc sus, în cer. Sunt imitații ale realităților cerești. Trebuie să ne dezbrăcăm de trupul care ne leagă de materie și de iluzii, “să ieșim din peșteră”, pentru a cunoaște adevărata realitate. Platon înțelesese așadar că cerul, ca patrie definitivă a omului, nu este cel fizic, așezat în vreo parte îndepărtată a cosmosului. Este un cer diferit din punct de vedere calitativ, situat în afara spațiului și a timpului. El îl numea “lumea ideilor” sau hyperuraníu.

Marele pictor Rafael a sintetizat în mod magistral gândirea lui Platon în renumitul tablou Școala din Atena. În el vedem pe cei doi mari filozofi antici Platon și Aristotel, reprezentați în atitudini opuse. Aristotel, cu mâna îndreptată în jos, spune că realitatea este pe pământ, iar cunoașterea trebuie să plece de la lucrurile care se văd și se ating; Platon, cu degetul îndreptat în sus, amintește că realitatea este sus, în cer.

Astăzi suntem cu toții, mai mult sau mai puțin “aristotelici”, toți cu privirea și atenția îndreptate spre pământ. Ne-ar fi de folos tuturor un pic de platonism. Dacă atât de defăimata “iubire platonică” înseamnă o iubire mai spirituală, mai poetică și ideală, atunci și în iubire, ar fi util să devenim cu toții puțin mai platonici, odată ce astăzi pericolul cel mai mare este acela de a banaliza iubirea, reducând-o numai la sfera fizică a simțurilor. Dar despre acest lucru a scris magistral papa Benedict al XVI-lea în prima sa enciclică Deus caritas est.

Există fraze în scriptură care par copiate după modul platonic de a vedea lucrurile, ilustrat de mitul peșterii. Acel personaj al tabloului lui Rafael cu degetul îndreptat spre cer, ar putea fi foarte bine sf Paul când spune: “dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus unde Cristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu. Cugetați la cele de sus și nu la cele de pe pământ(Col 3,1-2).

Atunci, credința creștină nu ar fi decât o formă actualizată de platonism? Nimic nou nu s-a petrecut o dată cu venirea lui Cristos? Nu este așa. Există o diferență substanțială. Cerul creștinilor nu este același cu cerul lui Platon. Creștinii nu gândesc după schema spațială jos/sus, ci după schema temporală prezent/viitor. Atunci când vorbim despre cer, noi nu înțelegem un spațiu care este deasupra noastră, ci un eveniment care stă în fața noastră, spre care ne îndreptăm. Iar acest eveniment este întoarcerea glorioasă a Domnului, parusia, “cerurile noi și pământul nou”. După ce le-a spus apostolilor: de ce stați privind la cer?, cei doi îngeri le spun în ce direcție trebuie să privească, adică spre întoarcerea Domnului: Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer.

Sf. Paul spune același lucru: patria noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos (Fil 3,20).

Noi nu avem aici o cetate stătătoare, spune Scriptura, și în acest punct ne-am aștepta ca textul să continue spunând «ci să căutăm cele de sus»; în schimb este scris: ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină (Evr 13,14).

Cineva ar putea spune: și ce diferență este? Este o diferență enormă! În ochii lui Platon această lume își pierde orice valoare. Lumea era pentru el o peșteră, adică o închisoare; jucându-se cu asemănarea celor două cuvinte în grecește, el spunea că trupul (soma) este un mormânt (sema). În acest caz, cuvântul de ordine devine să fugim, să evadăm. Nu există salvarea trupului și a lumii, ci numai salvarea din trup și din lume.

Pentru creștini nu este așa. Creștinul nu este un dualist ca Platon. Trupul nu este un simplu “vehicul” sau “container” ce trebuie lăsat jos. El este destinat să participe la glorie împreună cu sufletul. Învierea lui Cristos și înălțarea sa la cer în adevăratul său trup ne arată tocmai acest lucru. Noi vrem să fim fericiți “în acest trup al nostru”, nu fără el, și așa va fi – ne asigură credința. Pentru noi, creștinii, cerul este întâlnirea cu Domnul care vine, sau “a merge să stăm cu Domnul” (Fil 1,23).

Mai mult: dacă această lume este a lui Dumnezeu, creată de el și în așteptare și ea a deplinei mântuiri (cf. Rm 8,19), atunci nu numai că nu putem fi dezinteresați de soarta sa, dar trebuie să contribuim la păstrarea și îmbunătățirea ei. Departe de a ne rupe de misiunea de a îmbunătăți condițiile de viață în această lume, credința în întoarcerea lui Cristos și într-o viață viitoare devine un stimulent formidabil care nu lasă pe nimeni liniștit în lenevirea sa. Timpul ne este dat pentru “a face bine tuturor” (Gal 6,10).

Dacă cerul este pentru noi “Domnul care vine”, atunci trebuie să fim mereu vigilenți pentru că el vine deja la noi acum în euharistie, vine în cel sărman, în nevoiaș, în cel suferind. Înainte de a merge noi la cer, vine cerul la noi. Numai să-l recunoaștem!

 

* * *

 

A înlăturat cu adevărat tulburarea?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Despărțirea

Luca este unicul care are curajul de a folosi verbul care indică fără echivoc despărțirea: “s-a despărțit de ei…” Ziua descrisă de pagina din evanghelie se deschide cu constatarea unei absențe (chiar dacă numai de trupul Învățătorului). Apoi Isus a fost găsit, fie de comunitate, fie de doi ucenici care au părăsit dezolați Ierusalimul. Și acum, la sfârșitul acestei zile, caracterizată ca un mare drum, Isus se desparte de ai săi.

Totuși această separare nu provoacă, cum ar fi natural, un sens de spaimă, și nici de tristețe. Ucenicii se întorc din Betania, unde s-a săvârșit despărțirea, plini de bucurie. “…S-au întors la Ierusalim cu mare bucurie”. Luca nu explică motivul acelei bucurii surprinzătoare, ne lasă cel puțin perplecși. Desigur că a avut loc ceva misterios, despre care este imposibil să vorbească. Apostolii au descoperit, sau cel puțin au intuit, o realitate care imprima pașilor lor un mers diferit de cel obișnuit al celui care se întoarce de la o despărțire definitivă. Noi nu știm. Au înțeles, totuși, că Isus s-a “despărțit” de ei, dar rămâne “prezent”.

Binecuvântarea

Un alt lucru deosebit care este subliniat: ultimul gest al lui Isus este un gest de binecuvântare: “În timp ce-i binecuvânta, s-a despărțit de ei și s-a înălțat spre cer”. Unii comentatori pun în paralelă fraza “a înălțat mâinile și i-a binecuvântat”, cu imaginile lui Aron (Lv 9,22) și ale lui Simon (Sir. 50, 22-23), ambii mari preoți, care binecuvântează poporul la sfârșitul unei jertfe. În al doilea caz, se referă și la poporul care se prosternează cu fața la pământ pentru a primi binecuvântarea, un detaliu care coincide cu cel prezentat de evanghelie (“… după ce l-au adorat”).

Deci Isus ar apare aici în haine sacerdotale care dă binecuvântarea ca o pecete a Jertfei sale, adică a Pătimirii. Totuși, trebuie notat că, dacă se acceptă scrisoarea către Evrei, în Noul Testament nu se vorbește niciodată de Cristos în termeni expliciți sacerdotali. De altă parte, gestul binecuvântării asupra pâinii aparține unui rit familiar mai mult decât cultului de la templu. În sfârșit – cum notează exegetul Roger Varro – Pătimirea este cuprinsă cu toată evidența în contextul Paștelui, care “printre toate riturile Vechiului Testament apare mai puțin sacerdotal”. Toate acestea presupun că gestul de binecuvântare a lui Isus, pus ca o concluzie la o scenă de adio, se referă la o comunitate însărcinată să continue opera Păstorului.

Binecuvântarea, deci, dobândește “o valoare pastorală și eclezială. Este Învățătorul ucenicilor, Domnul Apostolilor, Capul comunității care acționează aici. Binecuvântarea sa va fi, pentru Biserică, care trebuie să realizeze vizibil pe pământ forma nouă a prezenței sale, ca izvor al tuturor darurilor necesare vieții și pentru dezvoltarea sa” (R. Varro).

Templul: refugiu sau iradiere?

Un ultim lucru deosebit de paradoxal. Grupul ucenicilor, în loc să pornească imediat în lume, merge să se roage în templul din Ierusalim. “Stăteau mereu în templu lăudând pe Dumnezeu”. Astfel evanghelia lui Luca, care se deschide cu scena lui Zaharia care săvârșește jertfa de tămâie în templu, se încheie cu lauda din templu din partea apostolilor lui Isus. Templul domină totul. Desigur, apare strană această imagine a Bisericii misionare care este cultivată într-o atitudine statică: “Stăteau totdeauna în templu”. Avem deci o repliere în cult? O ocupare a spațiului sacru (echivalent cu sacristia în care mulți și astăzi pretind că se învecinează cu preoții) ca sector exclusiv de competență a Bisericii?

Nu. Lauda perpetuă a lui Dumnezeu este în legătură cu misiunea, care din ea își ia pornirea și dobândește forța. Trebuie să invocăm și binecuvântarea, care este o comunicare de viață. Fără binecuvântare nu este viață, nu este rodnicie. Și apoi binecuvântarea stă la baza transmiterii mesajului care trebuie să realizeze o comuniune între toate popoarele. Semnificativ, în această privință, este imnul pus la începutul scrisorii către Efeseni: “Binecuvântat să fie Dumnezeu… care ne-a binecuvântat cu toată binecuvântarea sa” (1,3). Binecuvântarea se răspândește, prin contaminare (de care sunt “purtători” apostolii), de la Israel la toate popoarele pământului. Templul, astfel, nu este un refugiu, ci un centru de iradiere.

Pentru ce el nu apare absent

Câteva note care pot să ne ajute să trăim consecințele acestei solemnități.

1 – “…După ce le-a poruncit apostolilor pe care i-a ales prin Duhul Sfânt, el s-a înălțat la cer” relatează Faptele Apostolilor (prima lectură) Și aici este mortificată curiozitatea noastră. Nu cunoaștem conținutul acelor “porunci”. Este permis să presupunem, totuși, că nu priveau numai cercul apostolilor. Fiecare dintre noi este interesat, chemat în cauză. Și atunci nu ar trebui să fie dificil să-i ghicim substanța: este vorba, în fond, de implicarea noastră pentru că el nu apare absent. Isus poate “să se despartă” numai după ce s-a încredințat că fiecare a înțeles propria datorie. Care nu constă, bine înțeles, în a-l substitui, ci de a produce semne evidente și citibile de toți despre prezența sa. Apostolii (și noi) “instruiți”, nu știu o lecție, dar sunt conștienți că trebuie să manifeste, sau cel puțin să lase să fie întrevăzută o prezență. Desigur. Marele risc al Înălțării este acela că noi înșine apărem “absenți”.

2 – “Stăteau cu ochii ațintiți spre cer…” (Fapte). “Stăteau mereu în templu…” (evanghelia). Dacă aceasta ar fi fost cu adevărat atitudinea definitivă, nu am fi aici să celebrăm sărbătoarea Înălțării. Și istoria lui Isus ar fi o poveste frumoasă (“a fost odată”), cu un epilog mai mult sau mai puțin fericit, conform punctelor de vedere. O poveste care ar fi fost folosită pentru a adormi copiii. Desigur. Sunt și adulți care ar pretinde că dorm asigurați de această poveste de acum încheiată, care ar avea avantajul de a nu prezenta cotituri neliniștitoare, lovituri de teatru neprevăzute. Sunt și astăzi oameni care s-ar simți mai liniștiți dacă Biserica lui Dumnezeu s-ar specializa în contemplarea norilor, cultivarea florilor, și dacă s-ar ocupa de problemele sufletești în spațiul protejat al templului.

Dar cineva a fost însărcinat să îndrepte în altă parte privirea apostolilor. Suflul Duhului Sfânt, apoi, a deschis porțile și a aruncat afară pe “cei care adorau”. Toată vina (sau meritul) acelei binecuvântări. Care nu încheia un eveniment. Dar oferea începutul unei aventuri cu rezultate imprevizibile. Isus, în chip misterios, s-a sustras privirilor. Pare că a îndepărtat tulburarea. Însă, grație unui frecventator obișnuit al templului, continuă, din fericire, să mențină tulburarea…

3 – Poate ucenicii, în momentul Înălțării, și-au dat seama că, deși întrupându-se, deși venind să stabilească cortul său în mijlocul oamenilor, Isus nu a părăsit “sânul Tatălui” (Io 1, 18). Tot astfel, deși s-a întors la cer, nu a părăsit pe prietenii săi. Dimpotrivă, aveau impresia că-l primesc ca și cum ar fi fost prima oară. Isus se despărțea de ei, dar nu-i părăsea.

 

* * *

 

Chiar și lumea aceasta este a lui Cristos

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Sărbătoarea Înălțării Domnului, pe care o celebrăm astăzi, este pătrunsă de un mare și solemn sens de bucurie: “Tresaltă de bucurie sfântă Biserica Ta, Doamne, prin misterul pe care-l sărbătorim astăzi cu această Liturghie de laudă” (Rugăciunea). Liturghia de astăzi nu este o Liturghie tristă, de rămas bun al lui Isus, care părăsește pământul și se reîntoarce în liniștea paradisului, ci o Liturghie de laudă și de preamărire. Descoperirea misterului acestei laude și a acestei bucurii înseamnă celebrarea adevăratului mister al zilei.

Rugăciunea liturgică amintită exprimă acest mister: “În Cristos ridicat la cer, natura noastră omenească a fost înălțată alături de Dumnezeu, iar noi, mădularele Trupului său, trăim în nădejdea de a ajunge acolo unde este Capul nostru în slava cerească”. Sfântul Paul scrie: “El ne-a înviat împreună, și ne-a pus să ședem împreună în locurile cerești, în Cristos Isus”. Deci, pentru moment, este numai o candidatură pe care am depus-o, pe cât de puternică pe atât de sigură, un fel de ancoră aruncată din mare pe țărm. Aceasta trebuie transpusă în realitate atunci când El va veni, pentru fiecare om și pentru lumea întreagă. De aceea, și în această sărbătoare Liturghia ne vorbește despre nădejde. Vom aminti acele cuvinte din scrisoarea către Evrei: “Avem astfel de Arhiereu care a șezut de-a dreapta tronului slavei în ceruri… Drept aceea, fraților, având îndrăzneală, să intrăm în Sfânta Sfintelor, prin sângele lui Isus, pe calea cea nouă și vie pe care pentru noi a înnoit-o, prin catapeteasmă, adică prin trupul Său”. Înălțarea la cer a Domnului amintește oarecum deschiderea acestei căi noi și vii pentru a ajunge la Dumnezeu, care este Cristos jertfit și înviat.

În alte vremuri, aceste reflecții erau suficiente pentru a trezi entuziasmul credincioșilor: siguranța și nădejdea toate erau îndreptate spre cer, adică spre un viitor care se află acolo sus, dincolo de această lume și la sfârșitul ei. Astăzi noi simțim că toate acestea, cu tot esențialul pe care-l spunem, nu spun totul. Înălțarea ascunde un alt mister.

Sfântul Paul, spre deosebire de povestirile sinopticilor, nu spune, pur și simplu, că “Isus s-a înălțat de la pământ”, că “s-a desprins de ei”, ci spune că “s-a ridicat deasupra” a tot ceea ce există, în sensul că a fost făcut capul tuturor și că toate au fost “supuse sub picioarele sale” (lectura a II-a): “Cristos s-a suit mai presus de toate cerurile ca să umple toate lucrurile”. Același lucru îl aflăm și în scrisoarea lui Petru: “Isus s-a urcat la cer și șade la dreapta lui Dumnezeu, și și-a supus îngerii și puterile…”.

Prin urmare, Sărbătoarea Înălțării Domnului este o sărbătoare de Întronare și îl amintește pe Cristos Înviat, pe care Tatăl l-a pus stăpânitor al lumii. De aici și introducerea psalmului 46 în Liturghia de astăzi, care este tocmai un psalm de intronizare:

“Dumnezeu se suie în mijlocul strigătelor de biruință.

Domnul înaintează în sunetul trâmbiței.

Cântați lui Dumnezeu cântați!

Cântați Împăratului nostru, cântați!

Căci Dumnezeu este împărat peste tot pământul.

Dumnezeu șade pe scaunul lui de domnie cel sfânt”.

În Isus Cristos, Dumnezeu a început să își exercite într-un mod nou și direct suveranitatea sa asupra lumii și asupra popoarelor. De aici înainte, lumea ne apare ca o “Nouă Cămașă a lui Isus necusută”, apare ca “Tronul Slavei sale”, mai mult decât scăunașul picioarelor sale. Desigur, aici nu este vorba despre o lume pusă sub stăpânirea celui rău, adică despre lume înțeleasă în sens moral, ci numai despre ceea este pozitiv în lume, întrucât este creată de Dumnezeu.

Isus și lumea

Trebuie să aprofundăm acest raport, pentru care semn și expresie este Sărbătoarea Înălțării Domnului. Sfântul Leon cel Mare spune că “tot ceea ce era de văzut în Mântuitorul nostru, prin Înălțarea sa la cer a trecut în sacramentalii și în Magister, a căror autoritate a înlocuit observarea și ascultarea directă de El”. Chiar și după Înălțarea Sa la cer, Isus rămâne printre noi, în Biserică. Însă aceasta nu este întreaga sa prezență; există și o altă prezență, poate mai ascunsă, dar mai vastă, ce acoperă întreaga lume. Întregul pământ a devenit “Lumea Domnului nostru Isus Cristos. Împărăția lumii a trecut în mâinile Domnului nostru și ale Cristosului său”.

Și aceasta “pentru că Dumnezeu l-a înălțat nespus de mult, și i-a dat numele care este mai presus decât orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul, al celor din ceruri, de pe pământ și de sub pământ”. Nu am sfârși niciodată să explicăm tot ceea ce este implicat în această afirmație de credință. În această lumină nu ne mai apare temerar faptul că cineva a putut spune: “Viața este un paradis, și cu toții suntem într-un paradis, însă nu vrem să-l recunoaștem, căci dacă am voi să-l recunoaștem, chiar mâine s-ar instaura paradisul în toată lumea” (Dostoievski). Pentru că paradisul, cerul, este acolo unde se află Cristos, și într-un fel sau altul, Cristos se află în toată lumea.

Această prezență a Sa are un punct de maximă concentrare, care este omul: fiecare om, nu numai fratele de credință și membru al aceleași Biserici. Dacă în această ordine de idei ar exista ceva care să-l situeze pe un om deasupra altuia, aceasta nu ar putea fi decât gradul de sărăcie, de suferință și de umilire, deoarece, cu acestea, identificarea cu Cristos este totală. “Cele ce ați făcut unuia dintre aceștia, Mie mi le-ați făcut”. Aceasta este foarte adevărat, dar pentru ce nu luăm noi aminte oare, măcar o singură dată, că nu numai omul, ci întreaga lume este a lui Cristos, cu toate că întregul univers este al omului? De ce nu ne gândim noi oare că nu este permis a polua apa, aerul, a reteza orice arbore sau plantă, a ucide în dreapta și în stânga orice animal, pentru că acestea fac parte din împărăția lui Cristos și au o frumusețe și un scop propriu, care nu pot fi sacrificate după capriciile și instinctele rele ale omului!

Cât de sensibil era la toate acestea Sfântul Francisc din Assisi! El nu se limita la a respecta creaturile, ci chiar le iubea pentru că în toate vedea o reflectare a slavei lui Dumnezeu, care, în Cristos, a reacoperit și a reînnoit fața pământului; toate îi vorbeau despre Isus Cristos. Într-o veche scriere creștină (Evanghelia apocrifă a lui Toma), citim aceste cuvinte ca spuse de Isus: “Dacă spargi lemnul, Eu acolo sunt, dacă rostogolești piatra, vei da de Mine, pentru că Eu și acolo sunt!”

Chiar de la începuturile Bisericii, circula printre creștini întrebarea: “Cum va fi venirea Fiului omului, și care-i vor fi semnele premergătoare?” Astăzi, se pare a se întrevedea un nou răspuns la acea întrebare, care să-l integreze pe cel vechi: “Venirea Fiului omului nu se va adeveri numai în cer, ci în același timp și pe pământ; Domnul va veni atunci când această prezență a lui, de care este plină lumea, se va arăta în toată slava sa, atunci când ochii oamenilor nu vor mai fi împăienjeniți, spre a-l putea vedea; când se va sfârși așteptarea creației, și va sosi și pentru ea ziua și ceasul nașterii. Numai atunci El își va putea face intrarea în Noul Ierusalim, urmat de toți sfinții săi, și va putea încredința lumea în mâinile Tatălui, pentru ca Dumnezeu să fie de acum totul în toți”.

Euharistia pe care o celebrăm anticipă acel moment: la ofertoriu, prin elementele pâinii și vinului, lumea materială se îndreaptă spre Isus Cristos, și, în Împărtășanie, prin noi, Isus Cristos merge spre lume. El, să spunem așa, o ia în stăpânire, o sfințește și o cuprinde, asemenea focului din clăile cu fân… “Oricine are nădejdea aceasta în el, se curățește după cum El este curat”.

 

* * *

 

În timp ce-i binecuvânta, Isus a fost înălțat la cer

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Biserică ne îndeamnă azi să ne bucurăm de înălțarea Domnului la cer, unde șade de-a dreapta Tatălui. Motivele bucuriei cauzate de acest eveniment unic ni le dă sfântul Leon cel Mare, care spune: Înălțarea lui Cristos înseamnă și înălțarea noastră; acolo unde a ajuns mai înainte de noi slava capului, constituie o chemare în speranță și pentru trup: pentru aceasta, pe bună dreptate, trebuie să tresăltăm de fericire și să ne bucurăm aducându-i mulțumire. Azi, nu numai că am primit confirmarea că vom moșteni paradisul, dar chiar am pătruns cu Cristos în înălțimile cerului (cf. MAC pag. 456).
Cred că ne vom bucura și mai mult, dacă vom înțelege actul înălțării Domnului în sine. Așa cum apare din evanghelia zilei (Lc 24,46-53), înălțarea lui Isus la cer este un act liturgic prin excelență, adică are o valoare mântuitoare deosebită. În timp ce-i binecuvânta, s-a despărțit de ucenicii săi și a fost ridicat la cer. Gestul lui Isus de la Cina cea de Taină, când “a luat pâinea și a binecuvântat-o” (Lc 22,19), a constituit actul de consacrare euharistică. Acum binecuvântează pe cei pe care i-a hrănit cu propriul trup și sânge, înălțându-se la cer. Înălțarea arată începutul misiunii veșnice a lui Isus ca mijlocitor la Tatăl (Rom 8,34; Evr 7,25). Tatăl nu-i poate refuza nimic pentru acei pe care i-a binecuvântat. Binecuvântarea înălțării constituie o consacrare definitivă în har pentru apostoli, constituie un dar special făcut Bisericii “zidită pe temelii trainice: cei doisprezece apostoli ai Mielului” (Ap 21,14). Din acest motiv este indestructibilă (cf. Mt 16,18); este păstrată în mod infailibil în adevăr: Cristos o cârmuiește prin Petru și ceilalți apostoli, prezenți în urmașii lor, papa și colegiul episcopilor (CBC pag. 199). Simțind bogăția consacrării și responsabilitatea ce le revine din actul înălțării Domnului, ucenicii se întorc la Ierusalim plini de bucurie și se adună în sala Cinei celei de Taină, se roagă împreună cu Maria, Mama lui Isus și așteaptă pe cel făgăduit spre a pecetlui opera lui Cristos din lume.
De acest dar izvorât din binecuvântarea lui Isus trebuie să profităm și noi pentru mântuire. Așa cum apostolul Paul implora de la Dumnezeu harul descoperirii, adică a cunoașterii destinului veșnic, pentru credincioșii săi din Efes (Lec. a II-a: Ef 1,17-23), cred că este de datoria fiecărui apostol în parte să implore pentru credincioșii săi același har al cunoașterii misterului înălțării lui Isus care le asigură moștenirea veșnică. Această cunoaștere profundă nu-i posibilă decât dacă se pornește de la ceea ce a pornit Isus când a venit în lume și a ajuns să cunoască el însuși moștenirea pe care i-a pregătit-o Tatăl: Biserica. Or, Cristos a pornit de la iubire spre a-și cunoaște moștenirea. Iubirea l-a făcut să accepte Întruparea, condiția sclavului, crucea și moartea crudă în rând cu răufăcătorii, să se consacre consacrării lumii. Primind această consacrare a lui Isus prin Biserica sa, datoria noastră creștină actuală, fiindcă suntem deja în procesul înălțării cu Cristos, în Cristos și prin Cristos la Tatăl, este aceea de a binecuvânta pe fiecare om în parte și pe toți împreună, adică de a-i consacra prin Duhul Sfânt, prin iubire, ca să devină plini de plinătatea lui Cristos, o hostie vie. Împărtășirea noastră cu Cristos se realizează prin pâinea și vinul consacrate: pâinea făcută din multe boabe de grâu și vinul din multe bobițe de struguri. Toți cei care se împărtășesc cu trupul și sângele lui Cristos formează Trupul Mistic al lui Cristos. Acest Trup Mistic constituie hostia vie, Biserica lui Cristos, cu care vrea să se împărtășească Tatăl veșnic.
Ca această Hostie vie să fie plăcută Tatălui, Isus hotărăște să o boteze, nu cu apă ca Ioan Botezătorul, ci cu Duhul Sfânt și cu foc (cf. Lc 3,16; Fap 1,5). Pentru a-i dobândi Bisericii sale pe Duhul Sfânt în care este viața adevărată cu puterea învierii pentru cei muritori și focul iubirii care duce la cunoașterea lui Dumnezeu Tatăl, Isus a trebuit să înfăptuiască ritul sacru al înălțării, ca binecuvântarea sa să consacre pe ucenicii săi, și prin ei întreaga Biserică, pentru Adevăr: “Eu am ieșit de la Tatăl și am venit în lume. Acum las lumea și mă duc la Tatăl” (In 16,28) și apoi s-a rugat: “Consfințește-i prin adevăr. Pentru ei mă consfințesc pe mine însumi, ca și ei să fie consfințiți prin adevăr [...] Mă rog și pentru cei care prin cuvântul lor vor crede în mine” (In 17,19-20).
Misiunea pe care Isus o încredințează ucenicilor săi și pentru reușita căreia s-a rugat și continuă să se roage la dreapta Tatălui, prezintă două aspecte. Pe de o parte, este “mărturia vieții și victoriei lui Isus” (24,46-48), mărturia faptelor și cuvintelor, a iubirii pe care el a predicat-o, a vieții de slujire până la moarte și apoi, în al doilea rând, a fi ucenicul lui Isus înseamnă a predica ideea convertirii și iertării păcatelor, menite să ducă la dubla reconciliere: cu Dumnezeu și cu oamenii. În felul acesta înălțarea confirmă adevărul profund al Paștelui: viața este nemuritoare și Isus, care a umblat pe acest pământ cu noi, a devenit ținta dezvoltării istoriei. Din acest motiv adevărul său nu-i un moment care aparține trecutului, ci cuprinde viața fiecăruia dintre noi (cf. CBL pag. 1293).
De mai multe ori am amintit în predicile anterioare de obiceiul semit care, în loc de mulțumire, binecuvântează pe binefăcător.
Binecuvântarea acordată ucenicilor de Isus în momentul înălțării poartă amprenta mulțumirii? Desigur. În primul rând Isus este mulțumit în sine pentru opera înfăptuită pe pământ. Asemenea lui Dumnezeu Tatăl din a șaptea zi a creației, când din înălțimea cerului a privit la opera mâinilor sale, a cunoscut că toate sunt foarte bune și a binecuvântat acea zi (cf. Gen 1,31; 2,3), tot așa procedează și Fiul lui Dumnezeu la realizarea mântuirii lumii care garantează apariția unui cer nou și a unui pământ nou (cf. 2Pt 3,13). În al doilea rând Isus mulțumește ucenicilor care au răspuns chemării și l-au urmat pe calea vieții și au împărtășit împreună atâtea necazuri!
Mulțumirea pe care Isus le-o aduce constituie un îndemn de a-i urma exemplul. Îngerii le spun: Bărbați galileeni, de ce stați privind spre cer? Întoarceți-vă și binecuvântați pământul, binecuvântați soarele, luna și stelele, binecuvântați animalele, florile și păsările, binecuvântați pe toți oamenii și pe fiecare în parte, binecuvântați chiar și pe dușmanii voștri și la venirea lui Isus îl veți vedea pe norii cerului venind cu mărire și slavă și veți sta de-a dreapta lui și apoi cu el de-a dreapta Tatălui!
Cât de bine a înțeles, de exemplu, sfântul Francisc de Assisi, acest îndemn ceresc. In minunatul Imn al făpturilor spune:
Preaînalte, bune Doamne, ție-ți dau fără-ncetare
orice laudă și slavă, orice binecuvântare.
Ție singur se cuvine toată cinstea îngerească!
Omul însă nu e vrednic sfântul nume să rostească.
Să te laude, Stăpâne, strălucitul frate, soare,
ce dă zilelor lumină, florilor le dă culoare.
Să te laude, Stăpâne, sora lună și voi stele,
ce sunteți podoaba nopții, credincioase santinele.
Să te laude, Stăpâne, vântul, scumpul nostru frate,
ce când vrea întreg pământul într-o clipă îl străbate.
Să te laude, Stăpâne, sora apă cristalină,
ce-i curată și plăcută, pe-nsetați ea îi alină.
Să te laude, Stăpâne, focul, frate fără vină!
Când e frig, ne dă căldură, când e noapte dă lumină.
Să te laude, Stăpâne, și pământul, mama noastră,
ce produce trandafirul, viorica cea albastră!

Cel care binecuvântează cu iubire, cu mulțumire, asemenea lui Isus, se face părtaș de preoția sa veșnică, consacră întreaga creație pentru adevăr, pentru apariția unui cer nou și a unui pământ nou în care toți să fie plini de binecuvântarea Domnului.
Înțelegem bucuria apostolilor care se întorceau spre Cenacol? Ea s-a născut din binecuvântarea lui Isus. Mulțumirea pe care Isus le-a adus-o, le-a dat speranța că în curând vor primi plinătatea iubirii, pe Duhul Sfânt, prin care vor cunoaște deplin misterul lui Isus, misterul fericirii de a fi veșnic lângă Tatăl, fiindcă “suferințele timpului de față nu pot fi comparate cu slava viitoare care va trebui să se arate în noi” (Rom 8,18).
Numai binecuvântând vom fi binecuvântații Părintelui veșnic și vom moșteni împărăția pregătită celor aleși încă de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34).
Înălțând inimile și cugetele noastre spre cer, să ne rugăm cu întreaga Biserică pentru a primi această binecuvântare: Dumnezeule atotputernic, fă-ne să tresăltăm de bucurie sfântă și să ne desfătăm în aducere de mulțumire pentru că înălțarea lui Cristos, Fiul tău, înseamnă și ridicarea noastră; întărește-ne în speranța că și noi, Trupul său Mistic, vom ajunge, precum suntem chemați, la slava în care a intrat el, mergând înaintea noastră (LR). Amin.

 

* * *

 

Înălțarea Domnului (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

a) Un preot s-a dus să viziteze acasă un pacient. A observat un scaun liber alături de patul bolnavului și l-a întrebat ce făcea acolo. Bolnavul i-a răspuns: “Îmi imaginez că pe acel scaun stă Isus și, înainte să ajungi tu, vorbeam cu el…
Ani întregi rugăciunea mi s-a părut extrem de grea, până când mi-a explicat un prieten că rugăciunea constă în a vorbi cu Isus. Așa că acum îmi imaginez că Isus stă pe un scaun alături de mine și îi vorbesc și ascult ce îmi răspunde. De atunci nu am mai avut dificultăți în rugăciune”.
După câteva zile, fiica bolnavului s-a dus la parohie să-l informeze pe preot că tatăl ei a murit. A spus: “L-am lăsat singur numai câteva ore. Când m-am întors în cameră, l-am găsit mort, cu capul aplecat pe un scaun care era lângă pat” (A. DE MELLO, Sadhana un cammino verso Dio, E.P.).

b) “Poporul meu este greu de convertit: chemat să privească în sus, nimeni nu știe să ridice privirea” (Os 11,6).

2. Tema

“Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii. Aleluia!”

3. Mesajul zilei

Înălțare: Isus urcă la cer. Prin ce cuvinte este descrisă în Crez înălțarea?
- “A înviat a treia zi, după Scripturi, și s-a suit la cer, șade de-a dreapta Tatălui și iarăși va veni cu mărire să judece
- pe cei vii și pe cei morți, a cărui împărăție nu va avea sfârșit”.
- Cu înălțarea, Isus participă pe deplin la fericirea cerului. Astfel, face posibilă prezența sa pretutindeni, și ca om, alături de fiecare dintre noi.
Și ce face pentru fiecare dintre noi?
- Ne mântuiește, adică ne eliberează din sclavia păcatului, a răului și din moarte, ne învață și ne ajută să trăim ca fii ai lui Dumnezeu, după exemplul și cu harul meritat de el. De aceea, ne dăruiește și ne ajută să cultivăm în noi o bucățică din cer:
- – în mintea noastră: căutând lucrurile de sus, unde trebuie să fie îndreptată speranța noastră;
- – în inima noastră: iubind așa cum a iubit el;
- – în mâinile noastre: lucrând și în vederea vieții veșnice și rămânând solidari cu frații în dificultăți;
- – în durerea noastră: transformând-o în încercare a iubirii.
Nu mai suntem singuri.
- Înainte de învierea sa, ca orice om, Isus era într-un singur loc, în Palestina.
- Acum este aproape de fiecare dintre noi, întotdeauna: în somn, la studiu, în rugăciune, la joacă, până la moarte și dincolo de ea.
Se împlinește salutul preotului: “Domnul să fie cu voi”. Însă trebuie ca noi:
- să recunoaștem prezența sa;
- să știm să intrăm în dialog cu el;
- să nu-i facem neplăceri prin comportamentul nostru;
- să primim prietenia sa, învățăturile sale și harul său.
Nu putem să trăim ca și cum Isus nu ar fi întotdeauna și pretutindeni cu noi: trebuie să dăm mărturie despre prezența lui. De exemplu:
- prin credința în Euharistie (cf. exemplul 1);
- prin ajutorul dat misionarilor (cf. exemplul 2);
- prin iubire față de aproapele (cf. exemplul 3).
Isus care urcă în cer “ne ridică” și pe noi.
- Dacă plângi, Isus înviat te ridică ștergând orice lacrimă.
- Dacă ești trist pentru că ți-a scăpat ceva rău, Isus înviat te ridică eliberându-te din sclavia păcatului, acordându-ți iertarea.
- Dacă ți-e foame de bine, Isus înviat te ridică cu pâinea vieții.
- Dacă ești disprețuit la școală sau la joacă, Isus înviat te ridică rămânând cu tine, alături de tine.
- Dacă vrei să-i fii prieten, Isus înviat te ajută să trăiești ca fiu al lui Dumnezeu.
- Dacă vrei să devii cu adevărat mare, Isus înviat te ridică, făcându-te să-ți păstrezi demnitatea de fiu al lui Dumnezeu.
- Dacă te temi de durere, Isus înviat de ridică, prin ușurarea ei.
- Dacă te temi de moarte, Isus înviat te ridică spunându-ți: Talitha qum! asigurându-te de viața veșnică.
- Dacă vrei o afecțiune mare, Isus înviat te ridică în marea sa familie a iubirii.
Cuvintele magice care te ridică sunt: “Te iubesc!” Isus vrea să rămână alături de tine toată viața și să-ți spună aceasta mereu.

4. Exemple

a) “Suntem doi!”

Porto Fuori, aproape de Ravenna, era o zonă foarte săracă în momentul în care a ajuns pr. Fuschini pentru prima dată, în 1945, încurajat de arhiepiscopul Antonio Lega, care i-a spus:
- Te trimit paroh la Porto Fuori; nu este nimic de stricat.
Parohia era în ruină și nimeni nu mergea la biserică. În casa parohială a găsit o cameră mizerabilă care, totuși, arăta mai bine decât celelalte. A pus în ea un altar și un tabernacol. La terminarea acestei acțiuni, a spus:
- Isuse, suntem deja doi. Vom reuși!

b) “Geografia Bisericii”.

Un episcop, mergând să viziteze familiile sărace și bolnavii în perioada Primului Război Mondial, a găsit într-o mansardă o femeie în vârstă care trăia singură. Ținea atârnată de perete o hartă geografică cu diferite stegulețe fixate ici și acolo. La întrebarea sa, dacă o interesa mult războiul și pozițiile armatelor, bătrânica a răspuns: “Nu este harta războiului, iar săgețile nu indică mișcările armatelor! Aceasta este harta misiunilor. Primesc câteva reviste misionare și, când citesc că misionarii au ajuns într-un loc nou și au deschis o nouă casă misionară, înaintez steagurile și îi ofer Domnului sărăcia și suferințele mele pentru ei și pentru acei oameni mai săraci și nefericiți decât mine. Sunt atât de bucuroasă când văd născându-se biserici noi” (CORRA-ZANELLA, La casa sulla roccia, L.D.C.).

c) “Cum a dat mărturie despre Isus o fată japoneză”

Este o istorioară pe care nu pot să o uit, chiar dacă au trecut câțiva ani de când am auzit-o de la Matsui Toru. Este vorba despre o tânără creștină pe nume Kitahara Reiko, fiica unui profesor universitar.
La sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial, într-un colț popular din centrul orașului Tokyo, care a fost ras până la pământ de bombardamente, au apărut niște barăci numite “orașul furnicilor”, locuit de adunătorii de zdrențe. Reiko a hotărât într-o zi să meargă și să trăiască acolo. A adunat copiii din acel loc, care erau prea săraci să meargă la școală, și a devenit învățătoarea lor. Sărind deseori peste orele de somn, a avut grijă și de bătrânii și de bolnavii care locuiau singuri. Lucra trup și suflet. În fiecare dimineață, cu un zâmbet, saluta sute și sute de vânzători de zdrențe care treceau pe străzi spre lucru, trăgând cărucioare de lemn.
În fiecare seară, chiar până târziu, aștepta întoarcerea lor, mereu surâzătoare. Numai vederea zâmbetului ei, inocent și amabil, i-a făcut pe acești oameni nenorociți, care locuiau în barăcile orașului distrus de haosul războiului, să uite de oboseala și nefericirea lor. Așa se face că Reiko a fost numită “sfânta orașului furnicilor” și a fost iubită și respectată de toți.
Sub perna tinerei a fost găsit un caiet. Era agenda ei, pe care Reiko o deschidea din când în când în timpul bolii. Când a fost deschis, s-a găsit notată numai această frază: “Nu uiți cumva din întâmplare chiar acum să zâmbești?” Astfel, cu zâmbetul ei, Reiko le-a descoperit celor săraci prezența iubitoare a lui Isus (SHUNDO AOYAMA, La voce del fiume, E.P.).

d) Sugestie practică.

Scoateți în evidență:
- invitația: ” Sus inimile / Le avem la Domnul”;
- sau doxologia rugăciunii euharistice: “Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos”.

 

* * *

 

Înălțarea Domnului

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro

Prima lectură.

Pe Muntele Măslinilor a fost construit de către cruciați un mic sanctuar octogonal, transformat apoi în moschee de către musulmani în anul 1200. Acest edificiu are astăzi un acoperiș, dar la început era descoperit pentru a aminti Înălțarea lui Isus la cer.

La prima vedere relatarea înălțării din Cartea Faptele Apostolilor pare să aibă o continuitate, dar dacă considerăm toate amănuntele intrăm în dificultate: pare mai degrabă ireal ca Isus să se fi comportat asemenea unui astronaut care se ridică de la sol, se înalță spre cer și dispare dincolo de nori; pe de altă parte există unele neconcordanțe greu de explicat.

La sfârșitul Evangheliei sale, Luca, același autor al Faptelor Apostolilor, afirmă că Isus cel înviat i-a condus pe apostoli în Betania și “în timp ce-i binecuvânta s-a îndepărtat de ei și s-a înălțat la cer. Ei s-au aruncat cu fața la pământ în fața lui, apoi, închinându-se, s-au întors cu mare bucurie la Ierusalim” (Lc 24,50-53).

Ceea ce ne surprinde este diferența de dată: conform Evangheliei lui Luca cap. 24, Înălțarea are loc în aceeași zi a Paștelui, în timp ce în Faptele Apostolilor este plasată patruzeci de zile după Înviere (Fap 1,3). Ne miră că același autor ne furnizează două informații contradictorii.

Dacă luăm de bună cea de-a doua versiune, aceea de 40 de zile, ar trebui să ne întrebăm: ce a făcut Isus în acest timp? Pe Calvar oare n-a promis tâlharului cel bun: “Astăzi vei fi cu mine în Paradis?” De ce n-a mers imediat?

Aceste dificultăți prezentate sunt suficiente pentru a ne face atenți: poate intenția sfântului Luca nu era aceea de a ne spune unde, cum și când s-a înălțat Isus la cer. Preocuparea sa era alta: voia să răspundă problemelor și să clarifice dubiile care existau în comunitatea sa, voia să lumineze creștinii asupra misterului inefabil al Paștelui. De aceea, ca artist al penelului ce era, a compus o pagină de teologie folosind un gen literar și imagini ușor de înțeles de contemporanii săi. Pentru noi acum e important să înțelegem limbajul său.

În timpul lui Isus, așteptarea Împărăției lui Dumnezeu era vie, iar scriitorii apocaliptici o anunțau ca iminentă. Toți așteptau un potop de foc purificator din cer, așteptau învierea celor drepți și începutul unei lumi noi. De asemenea, și între ucenici se crease o atmosferă de exaltare, alimentată de câteva expresii ale lui Isus care puteau fi ușor înțelese greșit: “Nu veți termina cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului” (Mt 10,23); “Sunt unii dintre cei care stau aici, care nu vor vedea moartea până când nu-l vor vedea pe Fiul Omului venind în Împărăția lui” (Mt 16,28).

Cu moartea Învățătorului, însă, toate speranțele au fost risipite: “Noi speram că el va fi cel care va elibera pe Israel“, vor spune cei doi ucenici de la Emaus (Lc 24,21). Învierea trezește așteptările: între ucenici se răspândește convingerea că Isus se va întoarce imediat. Unii fanatici, bazându-se pe revelații presupuse, încep chiar să anunțe data. În toate comunitățile se repetă invocația: “Marana tha!”, “Vino, Doamne Isuse!” Anii trec dar Domnul nu se întoarce. Atunci mulți spun cu ironie: “Unde e promisiunea venirii sale? Din ziua în care părinții noștri au închis ochii, totul rămâne ca la începutul creației” (2Pt 3,4).

Sf. Luca scrie în această situație de criză. Își dă seama că o neînțelegere stă la originea deziluziei creștinilor: învierea lui Isus a însemnat începutul Împărăției lui Dumnezeu, dar nu sfârșitul istoriei.

Construcția noii lumi este începută numai, dar va cere timp și angajare din partea ucenicilor pentru a se realiza.

Pentru a corija falsele așteptări, Luca introduce în prima pagină a Cărții Faptele Apostolilor un dialog dintre Isus și apostoli.

Apostolii întreabă: când va sosi Împărăția lui Dumnezeu? Este aceiași întrebare pe care, la sfârșitul primului secol creștin, ar fi voit să i-o adreseze și creștinii lui Isus. Răspunsul Celui Înviat, mai mult decât doar celor doispreze apostoli, este adresat tuturor membrilor comunității lui Luca: încetați să discutați asupra timpului și a momentelor sfârșitului lumii, acestea sunt cunoscute numai Tatălui. Angajați-vă mai degrabă să împliniți misiunea care v-a fost încredințată: să fiți martorii mei “în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la capătul pământului” (vv. 7-8)!

După acest dialog urmează scena înălțării lui Isus. Isus și ucenicii stau la masă în casă. De ce oare nu s-au salutat acolo, după ce au mâncat? De ce a trebuit să meargă pe Muntele Măslinilor? Și celelalte amănunte: norul, privirile îndreptate spre cer, cei doi oameni îmbrăcați în alb, ce reprezintă toate acestea?

În Vechiul Testament există o relatare care se aseamănă cu cea a noastră, e vorba de răpirea lui Ilie (2Rg 2,9-15). Într-o zi, acest mare profet se găsea aproape de râul Iordan cu ucenicul său Eliseu. Acesta, știind că învățătorul său se pregătește să-l părăsească, îi cere ca moștenire “duhul său îndoit”. Profetul i-l promite, dar numai cu o condiție: “dacă mă vei vedea când mă voi îndepărta de tine“. Pe neașteptate, apare un car cu cai de foc și, în timp ce Eliseu privea spre cer, Ilie este răpit într-un vârtej de vânt. Din acel moment Eliseu a primit spiritul învățătorului și puterea de a continua misiunea sa în această lume. Cartea Regilor relatează apoi faptele lui Eliseu: sunt aceleași pe care le-a săvârșit Ilie.

E ușor de descoperit elementele comune ale acestei relatări cu cea din Faptele Apostolilor, iar concluzia este aceasta: Luca s-a folosit de scenografia grandioasă și solemnă a răpirii lui Ilie pentru a exprima o realitate care nu poate fi verificată cu simțurile și nici nu poate fi descrisă prin cuvinte: Paștele lui Isus, Învierea sa și intrarea sa în gloria Tatălui.

Norul, în VT, indică prezența lui Dumnezeu într-un anumit loc (Exod 13,22). Luca s-a folosit de el pentru a afirma că Isus, cel învins, piatra aruncată de constructori, cel pe care dușmanii săi l-ar fi voit să rămână în mormânt, prizonier morții, a fost, în schimb, primit de Dumnezeu și proclamat ca Domn.

Cei doi bărbați îmbrăcați în alb sunt aceiași care apar lângă mormânt în ziua de Paști (Lc 24,4). Culoarea albă reprezintă, conform simbologiei biblice, lumea lui Dumnezeu.

Cuvintele puse în gura celor doi oameni sunt explicația dată de Dumnezeu evenimentelor Paștelui: Isus, Slujitorul fidel, dat la moarte de oameni, a fost glorificat. Cuvintele lor sunt adevărate (fiind doi, sunt vrednici de crezare).

În sfârșit, privirea îndreptată spre cer; ca și Eliseu, apostolii și creștinii din timpul lui Luca contemplă pe Învățătorul lor care s-a îndepărtat de ei. Privirea lor arată speranța unei întoarceri imediate, dorința ca, după un scurt interval, el să-și reia lucrarea întreruptă.

Dar vocea din cer clarifică: nu el va fi cel care o va duce la împlinire, ci voi. Puteți face aceasta pentru că ați petrecut patruzeci de zile cu el (în limbaj iudaic era timpul necesar pentru pregătirea ucenicului) și l-ați primit pe Duhul Sfânt.

Pentru apostoli, la fel ca și pentru Eliseu, imaginea “răpirii învățătorului” indică predarea misiunii. Deja în timpul lui Luca erau creștini care “priveau spre cer”, care considerau religia ca o scutire, nu ca o angajare concretă pantru a îmbunătăți viața oamenilor. Lor Dumnezeu le spune să înceteze de a mai privi spre cer, și să arate credința lor în faptele concrete ale vieții. Isus se va întoarce, dar această speranță nu trebuie să fie un motiv pentru a se îndepărta de problemele acestei lumi. Fericiți vor fi acei slujitori pe care Domnul, la întoarcere, îi va găsi lucrând (Lc 12,37).

Isus deci s-a înălțat la cer, însă aceasta înseamnă că a înviat, că a fost glorificat, că a intrat în gloria lui Dumnezeu. Trupul său, e adevărat, a fost pus în mormânt, dar Dumnezeu nu a avut nevoie de atomii cadavrului său, pentru a-i da acel trup de înviat, pe care apostolul Paul îl numește: “Trup spiritual” (1Cor 15,35-50).

Patruzeci de zile după Paști nu s-a verificat nicio deplasare în spațiu, nicio “răpire” de pe Muntele Măslinilor la cer. Înălțarea a avut loc în momentul însuși al morții, chiar dacă ucenicii au început să înțeleagă și să creadă abia începând cu “a treia zi“.

Relatarea lui Luca este o pagină de teologie, nu e un reportaj al unui cronicar. În această pagină el vrea să ne spună că Isus a traversat primul “vălul templului” care separa lumea oamenilor de cea a lui Dumnezeu și a arătat că tot ceea ce se întâmplă pe pământ: succesele și neîmplinirile, nedreptățile, suferințele și chiar cele mai absurde fapte, precum și cea mai rușinoasă moarte, nu scapă planului lui Dumnezeu.

Înălțarea lui Isus înseamnă toate acestea. Atunci nu trebuie să ne mirăm că a fost salutată de apostoli cu mare bucurie (Lc 24,52).

Lectura a doua.

Sfântul Paul cere lui Dumnezeu înțelepciunea pentru creștinii săi. Nu e vorba de o înțelepciune umană, ci de o inteligență pentru a înțelege misterul Bisericii. El cere lui Dumnezeu să le lumineze ochii inimii lor pentru a înțelege cât de mare e speranța la care au fost chemați.

Prima lectură invita creștinii să nu neglijeze datoriile concrete din această viață. Cea de-a doua lectură completează acest gând și recomandă creștinilor să nu uite că viața lor nu este închisă în orizontul acestei lumi, pentru că, deși sunt angajați în activitățile acestei vieți, ei sunt totdeauna în așteptarea lui Cristos care se întoarce pentru a-i lua definitiv cu el.

Evanghelia

Noi suntem în măsură să studiem și să cunoaștem realitățile materiale, este de ajuns să ne folosim de inteligență și perspicacitate. Secretele lui Dumnezeu însă ne depășesc, sunt de nepătruns, numai el singur ni le poate revela.

Dacă ne alăturăm lui Cristos, dacă reparcurgem etapele vieții sale îndrumați doar de cunoașterea umană, ne vom afla în fața unui mister dens, întunecat. De la început până la sfârșit, ceea ce i se întâmplă rămâne un mister. Însăși Maria este surprinsă și uimită când planul lui Dumnezeu începe să se împlinească în Fiul (Lc 2,33.50). În credință, și ea trebuie să “reunească”, asemenea unor piese, diferitele evenimente (Lc 2,19), pentru a descoperi puzzle-ul Domnului. Cum să descoperim sensul?

La această întrebare răspunde, în primele versete din Evanghelia de astăzi (46-47), Cel Înviat. El – relatează Luca – le deschise (mintea) inteligența discipolilor pentru a înțelege Scripturile: “Așa este scris…” Numai de la Cuvântul lui Dumnezeu vestit de profeți poate veni lumina care va clarifica evenimentele pascale. În Biblie – spune Isus – era prezis deja că Mesia va suferi, va muri și va învia.

Este dificil să găsești afirmații atât de explicite în Vechiul Testament. Totuși, nu este nicio îndoială că ceea ce a schimbat gândirea apostolilor și i-a făcut să înțeleagă că Mesia lui Dumnezeu este foarte diferit de cel pe care îl așteptau, sunt textele din profetul Isaia ce vorbesc despre Slujitorul Domnului “disprețuit, respins de oameni, om al durerilor obișnuit cu suferința… Dar care va avea urmași, va trăi mult și, după ce sufletul său se va tulbura, va vedea lumina” (Is 53).

Un alt eveniment – spune Cel Înviat – este anunțat în Scripturi: “În numele său vor predica tuturor popoarelor convertirea și iertarea păcatelor” ( v. 47).

Aici aluzia la textul biblic este clară. Se face referire la misiunea Slujitorului Domnului: “Eu te-am pus ca lumină pentru oameni pentru ca să duci mântuirea până la marginile pământului” (Is 49,6).

Conform profetului, este datoria Mesiei de a duce mântuirea tuturor popoarelor. Cum se va realiza această profeție dacă Isus a limitat activitatea sa la poporul său, dacă a oferit mântuirea numai israeliților (Mt 15,24)?

În partea a doua a Evangheliei de azi (vv. 48-49) se răspunde la această întrebare: Isus va deveni lumină a neamurilor prin mărturia ucenicilor săi.

E vorba de o datorie care depășete capacitățile umane. Pentru a desfășura misiunea lui Cristos nu ajung bunavoința și bunele calități, trebuie să ne bazăm pe însăși forța sa. Iată motivul acelei promisiuni: “Voi rămâneți în oraș până când veți fi îmbrăcați cu o putere venită de sus” (v. 49).

Este vestea trimiterii Spiritului Sfânt, Cel care va deveni protagonistul timpului Bisericii. În Cartea Faptele Apostolilor va fi amintită deseori prezența sa în momentele cheie și asistența sa în alegerile decisive făcute de apostoli.

Evanghelia lui Luca se încheie cu relatarea Înălțării (vv. 50-53). Înainte de a intra în gloria Tatălui, Isus îi binecuvântează pe ucenici. Încheiată celebrarea liturgică în templu, preotul ieșea din locul sacru și rostea o binecuvântare solemnă asupra credincioșilor adunați pentru rugăciune (Sir 50,20). După binecuvântare aceștia se întorceau la ocupațiile lor, având siguranța că Dumnezeu va duce la bun sfârșit munca lor. Binecuvântarea lui Isus însoțește comunitatea ucenicilor săi și este promisiunea și garanția succesului deplin al operei pe care o încep.

Apelul final nu putea fi decât la bucurie: “ucenicii s-au întors la Ierusalim cu mare bucurie” (v. 52).

Luca este evanghelistul bucuriei. Încă din prima pagină a Evangheliei sale întâlnim pe înger care-i spune lui Zaharia: “Vei avea bucurie și veselie și mulți se vor bucura de nașterea lui” (Lc 1,14). Puțin după aceea, la nașterea lui Isus, din nou apare îngerul care le spune păstorilor: “Nu vă temeți, iată vă vestesc o mare bucurie, care va fi pentru tot poporul” (Lc 2,10).

Primul motiv pentru care ucenicii se bucură, chiar dacă nu-l mai au pe Isus cu ei în mod vizibil, este faptul că au înțeles că el nu a rămas, așa cum gândeau dușmanii săi, prizonierul morții.

Au experimentat Învierea sa, sunt siguri că el a trecut primul “vălul templului” care separa lumea oamenilor de cea a lui Dumnezeu. Astfel a arătat că tot ceea ce se întâmplă pe pământ: succesele și neîmplinirile, nedreptățile, suferințele și chiar cele mai absurde fapte, precum și cea mai rușinoasă moarte, așa cum i s-a întâmplat lui, nu scapă planului lui Dumnezeu. Dacă acesta e destinul fiecărui om, moartea nu ne mai înspăimântă, Isus a transformat-o într-o naștere la viața cu Dumnezeu. Acesta e primul motiv pentru a înfrunta cu speranță chiar și situațiile cele mai dramatice și mai complicate.

Lumina Scripturilor i-a făcut să înțeleagă că Isus nu a mers într-un alt loc, nu s-a îndepărtat, dar a rămas cu oamenii. Modul său de a fi prezent nu mai este același, dar aceasta nu înseamnă că nu e real. Înainte de Paști el era condiționat de toate limitările la care suntem supuși noi. Acum nu mai este și poate fi alături de fiecare om, totdeauna. Odată cu Înălțarea prezența sa nu s-a diminuat, ci s-a multiplicat! Iată un alt motiv al bucuriei ucenicilor și al nostru.

prelucrare după Fernando Armellin

 

* * *

 

Cerul și contemporaneitatea

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Voi veți primi o putere când Duhul Sfânt se va coborî peste voi și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeia și până la marginile pământului” (Fapte 1, 1-11)

“El i-a pus totul sub picioare și i-a dat căpetenia peste toate lucrurile bisericii.” (Efs. 1, 7-23)

“Pe când îi binecuvânta s-a despărțit de ei și s-a înălțat la cer…” (Lc. 24,46-53)

Evanghelistul Luca, după ce și-a scris Evanghelia a mai scris încă o carte în care documentează apariția și dezvoltarea comunității creștine. Cu alte cuvinte, în care povestește primăvara bisericii. Punctul de plecare a Faptelor Apostolilor, este biserica mama din Ierusalim, prezentată în începuturi și în expansiunea ei.

Evanghelistul ne oferă două părți ale aceleiași realități.

- viața lăuntrică a comunității (rugăciune, fraternitate, unire, împărțirea bunurilor);

- dinamismul misionar (susținută de puterea Duhului Sfânt și de eficacitatea Cuvântului propovăduit cu curaj).

Deci, cu tot dreptul au fost ele pentru Sărbătoarea Înălțării Domnului, textul inițial din “Faptele Apostolilor”, unde sunt înregistrate sintetic evenimentele din perioada de tranziție dintre viața pământească a lui Isus și timpul bisericii.

Pe vremea aparițiilor pascale, Cristos, într-un oarecare sens, a efectuat predarea consemnelor, și a dat început misiunii apostolice, ca și cum ar fi spus ucenicilor: “De acum, totul depinde numai de voi”.

În felul acesta, despărțirea se apropia văzând cu ochii.

“Odată cu înălțarea lui Isus la cer începe timpul bisericii, un timp de propovăduire publică și curajoasă, care, progresiv, trebuie să ajungă la cunoștința tuturor oamenilor. De aceea înălțarea Domnului la cer marchează cotitura istorică determinantă și cumpăna apelor dintre viața lui Isus și viața comunității post pascale. Din clipa în care s-a înălțat la cer, comunitatea ucenicilor își poate începe propria ei cale istorică fără nostalgie și fără sperietori apocaliptice. De acum, comunitatea are în fața ei lumea și istoria unde își va maturiza experiența creștină prin puterea Duhului Sfânt făgăduit de Domnul. (R. Fabris)

Învățăturile lui Isus privesc Împărăția lui Dumnezeu, adică planul Său de Mântuitor. Acesta era și subiectul predicii ucenicilor. Un alt element peculiar al aparițiilor pascale este dat și de conviețuirea împreună: “Pe când se afla cu ei le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim.”

Mâncând împreună cu ucenicii, asta este încă o mărturie palpabilă, că cel înviat nu este o fantomă, o halucinație, ci ne duce cu mintea chiar la banchetul euharistic, adică la locul prin excelență în care prietenii vor putea fi împreună cu Domnul lor.

Răspunzând unei întrebări precise puse de apostoli (“Doamne, în vremea aceasta ai de gând să așezi împărăția lui Israel?”), Isus precizează că biruința pascală, nu instaurează imediat Împărăția lui Dumnezeu, ci mai degrabă din dimineața zilei de Paști se deschide o eră (a cărei durată nu interesează) caracterizată: de munca misionară; de lucrarea Duhului Sfânt. Acestea sunt singurele informații date de Isus alor săi.

Povestirea înălțării la cer, insistând asupra plecării lui Cristos slujește la punctualizarea responsabilității apostolilor rechemați brusc la datoria lor specifică de către îngeri: “Bărbați galileeni, pentru ce stați și vă uitați la cer…?” Oricum, deocamdată nu acesta este semnalul plecării în misiuni întrucât cel înviat le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim. Nu sosise încă momentul despărțirii lor.

Prin urmare prima imagine a bisericii așa cum este prezentată ea deocamdată nu e alta decât aceea a câtorva persoane care stau în așteptare. Prima dintre ele este o “echipă apostolică”. Biserica apare ca o comunitate în rugăciune. Misiunea ei nu poate fi însoțită decât numai de Duhul Sfânt din care cauză nici nu va începe mai înainte de venirea lui. De aceea biserica reunită și bine structurată de Cristos are trebuință de suflul dătător de viață pe care îl va da Duhul Sfânt.

“Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați în Duhul Sfânt nu peste multe zile.” Fără acea cuvântare în Duhul Sfânt biserica nu poate pleca în lume. Pe de altă parte însuși Cristos a început propria Lui misiune pământească după învățătura primită de la Duhul Sfânt atunci când a fost botezat în Iordan. Fără Duhul Sfânt nu există viață, nu există putere de expansiune nu există capacitatea propovăduirii pentru biserică. Fără insuflarea Duhului Sfânt comunitatea rămâne ca și blocată, pusă în imposibilitatea de a transmite mesajul. Numai Duhul Sfânt împodobește biserica, pentru a se prezenta în lume.

“Un nor l-a ascuns din ochii lor”. Norul aparține acelei expresii simbolice, de care se slujește evanghelistul Luca în povestirea evenimentului (însăși înălțarea la cer simbolizează intrarea lui Dumnezeu în lume, și nu este nevoie a fi înțeleasă la litere). În Biblie, “norul” este semnul prezenței lui Dumnezeu. De aceea, norul, care-l ascunde pe Isus din fața ochilor apostolilor, înseamnă sfârșitul unui oarecare fel de prezență în lume (prezența trupească și văzută) și inaugurează o altă prezență spirituală.

Luca este singurul evanghelist care prezintă înălțarea Domnului sub forma unei povestiri. Ba chiar el face aceasta prin două povestiri: una la sfârșitul Evangheliei și a doua la sfârșitul Faptelor Apostolilor. Între aceste două texte, deosebirea, care bate la ochi, este aceea a timpului. În Evanghelie se spune că înălțarea ar fi avut loc chiar în seara Paștelui, iar în Faptele Apostolilor, după 40 de zile (sau în cazul în care suntem pedanți cele 40 de zile sunt ale aparițiilor și învățăturilor pascale).

Chiar și aceste 40 de zile au o valoare simbolică și arată vremea unei revelații și a unei încercări. Este suficient a aminti cele 40 de zile petrecute de Isus în pustiu care au precedat misiunea Sa. Acum, cele 40 de zile după Paști pot însemna timpul de pregătire pentru misiunea bisericii.

Se insistă chiar și asupra rolului apostolilor ca martori și asupra necesității de a rămâne în cetate, până când vor fi investiți cu putere de sus. În privința aceasta putem fixa două momente: “A ieșit cu ei afară spre Betania…”. Pare a fi una dintre multele călătorii pentru proclamarea împărăției. Isus pleacă după ce a pus în mișcare comunitatea, plecând încă odată în fruntea grupului apostolilor. Asta înseamnă că El va fi totdeauna conducătorul lor, tot de atâtea ori, când vor pleca în misiuni, pentru vestirea Evangheliei.

“Și-a ridicat mâinile și i-a binecuvântat. Pe când îi binecuvânta s-a despărțit de ei și a fost înălțat la cer”. (Lc. 24, 51) Isus se desparte de prieteni printr-o binecuvântare. Și ultima imagine pe care ei o înregistrează este tocmai icoana Domnului preaslăvit, care binecuvântează. Fără îndoială, aici este vorba de un gest sacerdotal. Ben Sirah (Sir. 50, 20-24), prezintă scena marelui preot Simon care își ridică mâinile la sfârșitul solemnei liturghii pentru a binecuvânta poporul prosternat (în povestirea lui Luca chiar și ucenicii sunt îngenuncheați în adorație). Cu această binecuvântare el cere ca Dumnezeu să dea poporului bucuria inimii (și ucenicii se întorc la Ierusalim plini de bucurie).

Oricât de paradoxal ar părea, apostolii salută plecarea Domnului nu prin plâns și prin bucurie (“și se reîntoarseră la Ierusalim cu mare bucurie.”). Se poate spune că această bucurie nu au aflat-o în inima lor ca rod al acelei binecuvântări finale. Ei vor trebui să înfrunte o lume, în care aparent, nu se poate schimba, unde mai activează încă puterile răului, suferința, moartea și ura. Dar cu toate acestea ei trebuie să predice că totul s-a schimbat.

Trebuie să înfrunte o lume ostilă, dușmănoasă în care să aducă dragostea, pacea și iertarea. Asta o și fac sprijiniți de o putere de sus. În lectura a II-a Sfântul Paul îl prezintă pe Domnul Cristos ca pe mai marele bisericii și ca pe un suveran peste întregul univers: “Fraților, eu mă rog ca Dumnezeul Domnului Nostru Isus Cristos, Tatăl Slavei, să vă dea un duh de înțelepciune și de descoperire în cunoașterea Lui.” (Efs. 1, 17)

Iată cum Sărbătoarea Înălțării Domnului inaugurează timpul bisericii și în același timp inaugurează timpul speranței, adică al angajării speranței. Într-o lume care se gândește numai la dânsa, limitată propriilor orizonturi economice, satisfăcută de planurile ei reductive, care se măgulește cu gândul că este “realistă”, un mic grup de oameni se prezintă ca purtătorii și vestitorii unei unice utopii posibile.

În mijlocul oamenilor care au auzit atâtea și atâtea cuvinte ei vin să le vorbească despre un Dumnezeu protagonist, despre o lungă istorie de fidelitate. Acești martori ai speranței, le spun oamenilor dezorientați că cerul nu e dincolo de nori ci este aici pe pământ. Cerul nu este pentru mâine și pentru astăzi.