Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Înălțarea Domnului
Anul B (A, C)

Lecturi:
Fapte 1,1-11
Efeseni 4,1-13
Marcu 16,15-20

Marcu 16,15-20

Apoi le-a spus: “Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura. Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat. Acestea sunt semnele care îi vor însoți pe cei care cred: în numele meu vor alunga diavoli, vor vorbi limbi noi, vor lua șerpi în mână și, dacă vor bea ceva aducător de moarte, nu le va dăuna. Își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca”. După ce le-a vorbit, Domnul Isus s-a înălțat la cer și s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu, iar ei au plecat și au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care-i însoțeau.

 

Autori

pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
FSC
pr. Alessandro Pronzato
pr. Lucian Păuleț

 

* * *

 

Scepticii pornesc într-o aventură

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Necredință, scepticism, și apoi credință, așa poate fi rezumat finalul Evangheliei scrise de Marcu sau de Pseudo-Marcu. În prima secțiune a acestui final (16,1-14), Domnul se arată de trei ori unor martori pe care apostolii pur și simplu nu îi cred. Scepticismul acesta devenind rapid contrariul său ar putea constitui de altfel o dovadă indiscutabilă a învierii lui Cristos. Pentru că, uimitor, aceiași sceptici pornesc de îndată să predice, trimiși în misiune de Cristos și lucrând cu El (16,15).

Care să fie legătura dintre scepticism și credință? Oare adevărata credință chiar se poate lipsi de mărturii omenești, se poate lipsi să ceară dovezi (a se vedea Ioan 20,29; Marcu 15,32)? Versetele de mai sus ne poartă în plină creștinătate a începuturilor. Relatările despre aparițiile lui Isus după Înviere înaintea apostolilor exprimă toate, în diversitatea lor, o imagine unitară a relației cu Cel înviat. Și anume, după ce la început nu au crezut, apostolii l-au recunoscut pe Isus, și-au dat seama că El este viu, și au primit de la El o misiune… Iar ei, plecând, au propovăduit pretutindeni și Domnul lucra cu ei și întărea Cuvântul, prin semnele care urmau.

 

Propovăduiți la toată făptura

Recunoașterea lui Isus de către ai lui, așa sceptici cum s-au arătat la început, se petrece cu repeziciune, după care urmează, imediat, trimiterea lor să vestească. Indiscutabil, e vorba aici de mai mult decât de o poruncă a lui Isus, e vorba de faptul că apostolii au devenit conștienți că s-a petrecut ceva capital. Cum putem atunci explica de ce a fost nevoie ca după 50 de zile de la Înviere să se coboare Duhul Sfânt, eveniment după care Petru începe în fine să predice (Fapte 10; 11,1-18; 15,7-11)…?

Putem presupune că apostolii nu au înțeles decât treptat faptul că Cristos cel înviat le-a încredințat implicit sarcina universală de a fi purtătorii revelației. Convertirea lui Paul pe drumul Damascului va contribui la această înțelegere (Fapte 15; Galateni 2). Așadar, misiunea Bisericii printre păgâni s-a clarificat treptat, și nu a mai fost vorba nici măcar de prioritatea evreilor în primirea Veștii Bune. Misiunea de a se adresa oamenilor din lumea întreagă, de a propovădui Evanghelia la toată făptura, a devenit evidentă mai târziu și se datorează unor influențe diverse.

 

Propovăduirea Evangheliei

Propovăduirea, vestirea, anunțarea. Această expresie este foarte curentă în limbajul misionar al Bisericii primare. Marcu este însă singurul dintre evangheliști care vorbește despre “propovăduirea Evangheliei” (1,14; 13,10). Un sinonim este termenul kerygma sau mesaj, o formă elementară de evocare a vieții lui Isus, a morții și învierii Lui, și de proclamare a întoarcerii lui ca judecător și Mântuitor. Iată care este miezul Veștii Bune, care se adresează întregii omeniri. Credința și pocăința vor constitui răspunsul la această propovăduire și vor fi legate de botez, ca o consecință normală a ascultării mesajului. Credința mărturisită public prin primirea botezului, odată cu iertarea păcatelor, le conferă credincioșilor darul Duhului Sfânt.

 

Semnele

Să fie oare semnele făgăduite un privilegiu exclusiv al primilor predicatori și al celor care i-au ascultat și crezut? Dimpotrivă, semnele sunt date tuturor credincioșilor. Departe de a le refuza Celor Unsprezece darul de a săvârși miracole, Noul Testament lasă să se înțeleagă că harismele pot fi dăruite și simplilor credincioși (1Corinteni 12,28ss) ca și discipolilor nedeclarați (Marcu 9,38-40). Putem evoca în acest sens minunea înfăptuită de către Paul și Barnaba (Fapte 14,3ss) și revărsarea Duhului peste niște simpli ascultători, printre care se număra Corneliu (Fapte 10,44-46). În ce-l privește pe sf. Paul, el alunga duhurile rele și i s-a întâmplat să-și scuture de pe mână o viperă gata să-l muște (Fapte 16,12 și 28,3-5). Darul limbilor, sau glosolalia, minune a apostolilor în dimineața Coborârii Duhului, va fi posibilă și multor altora: lui Corneliu (Fapte 10,44-46), discipolilor lui Ioan din Efes (Fapte 19,6), unor locuitori ai Corintului (1Corinteni 14,5), ca și lui Paul (14,18). Semnele cele mai obișnuite ale prezenței harului într-o inimă sunt statornicia (2Corinteni 12,12) și dezinteresarea (1Tesaloniceni 2, 20).

 

Înălțarea

După ce și-a trimis ucenicii în misiune, Isus este înălțat la cer. Acest eveniment, petrecut, potrivit Faptelor Apostolilor, la 40 de zile după Paște, este înfățișat în termeni care amintesc de ridicarea la cer a sf. Ilie (2Regi 2,11). În ce privește înălțarea lui Isus la cer, unde stă la dreapta Tatălui, ea rămâne un mister accesibil numai credinței. Concret, ridicarea în slavă a lui Mesia este o temă împrumutată din Psalmul 110, amintit în profeția lui Isus pe când era adus înaintea arhiereului (Matei 26,63-65): De acum veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta puterii și venind peste norii cerului.

După Înălțare, după ce Isus s-a făcut nevăzut, cei Unsprezece coboară de pe munte pentru a vesti pretutindeni Evanghelia. Activitatea misionară a Bisericii din toate vremurile se bazează pe prezența invizibilă, lucrătoare, a lui Isus. El singur poate confirma prin minuni și semne Cuvântul, făcând să se reverse puterea care-i susține pe cei pe care i-a trimis în misiune.

Aceasta a fost extraordinara aventură a unui mic grup de sceptici!

 

* * *

 

Faceți ucenici din toate națiunile

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Evangheliile conțin multe parabole despre un stăpân care a plecat într-o călătorie lungă și le-a încredințat slujitorilor săi grija pentru proprietatea sa până când se va întoarce. În sărbătoarea Înălțării Domnului, această parabolă devine realitate. Isus pleacă la Tatăl Său ceresc și le lasă ucenicilor grija împărăției Sale până la revenirea Sa în slavă. Fiecare dintre Evangheliile pe care le avem se încheie cu o scenă în care Isus își ia rămas bun de la ucenicii Săi. Aceste scene de despărțire nu se concentrează pe descrierea în detaliu a evenimentului, ci pe ultimele cuvinte pe care Isus le adresează ucenicilor Săi. Faptul înălțării cu trupul la cer a lui Isus este descris doar de către Luca. El este cel care a scris Faptele Apostolilor, din care a fost luată prima lectură de astăzi. Un final scris mai târziu al Evangheliei lui Marcu include și Înălțarea. Există similarități și diferențe importante între Evanghelia lui Luca și Faptele Apostolilor pe de o parte, și Evangheliile lui Matei și Marcu pe de altă parte, cu privire la detaliile acestei scene de despărțire.

De exemplu, în Luca și Fapte, Înălțarea are loc în Ierusalim, în timp ce la Matei și Marcu are loc în Galileea. Ambele tradiții, însă, menționează că a avut loc pe un munte. În Luca și Fapte, Înălțarea are loc la patruzeci de zile după Înviere, perioadă în care Isus le-a apărut în mod repetat ucenicilor Săi. În Matei și Marcu nu există nici o indicație privind această perioadă de timp dintre Înviere și Înălțare, ci prima apariție a lui Isus în fața ucenicilor după Înviere este și ultima. Scriitorii evanghelici se pare că nu urmăreau acuratețea detaliilor istorice; ei erau mai preocupați de transmiterea unui mesaj.

Care este așadar mesajul, însărcinarea e care Isus o dă ucenicilor Săi atunci când pleacă fizic dintre ei? Mesajul este formulat diferit în Fapte și în Evanghelii: “Când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veți primi o putere și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria, și până la marginile pământului” (Fapte 1,8). “Așadar, mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Matei 28,19-20). “Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura. Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat. Acestea sunt semnele care îi vor însoți pe cei care cred: în numele meu vor alunga diavoli, vor vorbi limbi noi, vor lua șerpi în mână și, dacă vor bea ceva aducător de moarte, nu le va dăuna. Își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca” (Marcu 16,15-18).

Acestea sunt ultimele cuvinte ale lui Isus redate diferit în Faptele Apostolilor și în Evangheliile lui Matei și Marcu. Toate aceste relatări concordă în privința faptului că (a) Isus le-a dat ucenicilor Săi o misiune, o sarcină în care să se angajeze până la întoarcerea Sa în slavă, și că (b) i-a asigurat de ajutorul Său divin în îndeplinirea acestei misiuni.

Misiunea este aceea de a da mărturie despre Vestea cea Bună a lui Isus până la marginile pământului, a merge la toate popoarele lumii și a proclama Vestea cea Bună întregii creații. Amploarea universală a acestei misiuni este foarte clară. Mesajul lui Isus este destinat să fie veste bună pentru urechile întregii omeniri indiferent de naționalitate sau cultură. Datorită faptului că până în prezent multe națiuni au îmbrățișat alte religii în detrimentul Evangheliei, poate că este timpul să ne întrebăm: Aceste persoane resping mesajul lui Isus sau resping mesagerii și modul în care ei l-au prezentat? Aerul de superioritate și triumfalism afișat de mulți misionari creștini este un deserviciu adus evangheliei și nu face parte din vestea cea bună. Nu am distrus oare, spunând-o, povestea lui Dumnezeu?

La începutul secolului al XX-lea, câțiva creștini orientați spre misiune au fondat un periodic pe care l-au numit “Secolul creștin”. Acel titlu a fost o expresie a credinței lor triumfaliste că până la sfârșitul secolului întreaga lume va fi încreștinată. Să sperăm că astăzi am devenit mai înțelepți și mai umili înțelegând că în secolul al XX-lea, nu doar am eșuat în a încreștina întreaga lume, ci mai degrabă am adăugat două războaie mondiale la lista noastră de “realizări”.

Răspândirea Veștii Bune la toate popoarele nu este un țel care poate fi atins prin puterea și măiestria omului. De aceea Isus a promis că le va da trimișilor Săi putere de sus prin prezența Sa și prin Duhul Sfânt. Provocarea de a împărtăși Vestea cea Bună întregii omeniri trebuie, așadar, să înceapă cu noi stând în genunchi, mărturisind că adesea am luat problemele în mâinile noastre umane egoiste, și promițând că îi vom da Duhului Sfânt șansa de a acționa.

 

* * *

 

S-a înălțat și totuși a rămas

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Timp de 40 de zile, apostolii, și nu numai ei, au fost beneficiari ai învierii lui Isus: li s-a arătat viu, le-a vorbit, i-a încurajat, i-a dojenit pentru necredința lor, a mâncat cu ei și le-a descoperit noi taine ale împărăției lui Dumnezeu. Așa cum l-au văzut viu, tot așa

l-au văzut înălțându-se la cer și dispărând după un nor. Doi martori cerești – doi îngeri – confirmă intrarea lui Isus în cer și afirmă adevărul întoarcerii lui la sfârșitul veacurilor (lectura I-a).

Sfântul Paul, care l-a văzut pe Isus în strălucirea luminii pe drumul spre Damasc (Fap 9,3), confirmă: Dumnezeu l-a așezat pe Cristos la dreapta sa în cer (lectura a II-a). Acest adevăr este consemnat și de evanghelistul Marcu: Domnul Isus, după ce le-a vorbit, s-a înălțat la cer și șade de-a dreapta lui Dumnezeu.

Din aceste relatări scripturistice ne rețin atenția în chip deosebit trei lucruri: Isus înviat s-a înălțat; s-a înălțat la cer și stă de-a dreapta lui Dumnezeu. Ce înseamnă toate acestea?

Să ne lămurim! Isus nu s-a înălțat la cer, așa cum se înalță o pasăre în văzduh sau ca un avion dispărând în nori. Cu toate că evanghelia zilei ne spune că un nor l-a răpit din ochii lor, acest nor nu este ca norul aducător de ploaie, dar, după felul de a înțelege al evreilor din acel timp, este vorba de un simbolism biblic. Norul era semnul prezenței divine. Avem ca model acel nor luminos noaptea și întunecos ziua care i-a călăuzit pe evrei după trecerea Mării Roșii până la hotarele Canaanului, ca acel nor care i-a învăluit pe cei trei apostoli pe muntele Tabor (cf. Mt 17,5), ca norul care învăluia muntele Sinai pe timpul convorbirilor dintre Dumnezeu și Moise (cf. Ex 19,13). Pe Isus înviat l-a răpit un nor, adică un semn minunat al prezenței divine care l-a făcut invizibil. Spectacolul acestei răpiri a fost atât de încântător încât cei prezenți au rămas muți, vrăjiți, extaziați. N-au mai putut spune ca Petru pe Tabor: Doamne, bine ne este nouă să fim aici (Mt 17,4), dar se bucură din plin de gloria și preamărirea Învățătorului care, prin această teofanie, devine obiectul speranței lor. Această dispariție plăcută, suavă, minunată poartă amprenta înălțării, a unei înălțări în grad, în demnitate de-a dreapta Tatălui și în fericirea deplină a cerului.

Înălțarea lui Isus, în calitatea sa de Fiu al Omului, începuse deja de la întrupare și a continuat până pe Calvar, când, de pe cruce, a început să atragă toate la sine (cf. In 12,36), la sufletul său și pe care apoi, încărcat cu toate sufletele celor răscumpărați și l-a încredințat în mâinile Tatălui ceresc (c. Lc 23,46), arătându-ne singura cale spre înălțare: crucea. Cum spune apostolul Paul: Pentru aceasta Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit un nume care este mai presus de orice alt nume, ca în numele lui Isus tot genunchiul să se plece, al celor cerești, al celor pământești și al celor din iad, ca toată limba să mărturisească faptul că Domn este Isus Cristos întru slava lui Dumnezeu Tatăl (Fil 2,9-11). Și, fiindcă a făgăduit că atunci când va fi înălțat toate le va atrage la sine, înseamnă că prin înălțarea lui s-au deschis porțile raiului pentru toți cei care vor mărturisi că el este Domn și vor crede că el va veni, așa cum a promis și cei doi îngeri au confirmat-o, ca judecător și stăpân al întregului univers, pe norii cerului, cu mărire, slavă și oștirea îngerească (cf. Mt 24,30).

Înălțarea îi dă dreptul: să stăpânească cerul (cf. Mt 28,18); să-l trimită pe pământ pe Duhul Sfânt pentru a-i desăvârși opera sa în lume, Biserica, operă a celor trei persoane divine; și să dea oamenilor aripi spre a se înălța acolo unde este el, ca să putem spune lui Dumnezeu Tată (Rom 8,15; Gal 4,6) și să ne putem încredința sufletul în mâinile lui, asemenea lui Cristos.

Sfântul Augustin ne atrage atenția: Trebuie să știm că nu se pot înălța cu Cristos mândria, zgârcenia, necurăția, și nici un alt viciu nu se poate înălța împreună cu medicul nostru. Dacă gândim numai la cele pământești, există pericolul să pățim ca vulpea din poveste, care tot dădea târcoale unei vii, dorind să se sature cu strugurii cei plini de mustul dulce. Via era îngrădită bine. Vulpea a descoperit o mică gaură în gard, dar nu putea intra prin ea. Ce era de făcut? A postit trei zile lângă gaură până a slăbit ca să poată intra. Câteva zile s-a ospătat din plin și s-a îngrășat. Venindu-i dorul de puișori, voi să plece, dar gaura era prea mică. Posti alte trei zile și ieși. Privind înapoi cu amărăciune, zise: Ah, vie! Nu mi-au folosit la nimic strugurii tăi. Tot ce ai este frumos și bun, dar ce folos, slabă am intrat și tot slabă am ieșit. Așa este și lumea. Când se naște un copil ține pumnișorii strânși, ca și cum ar vrea să spună: Toată lumea este a mea, deși intră gol în lume; dar când moare, palmele slăbite se deschid și nu mai pot ține un pai, ca și cum ar vrea să spună: Nimic nu pot lua cu mine. Nu ne înalță mândria, zgârcenia, lăcomia, necurăția, onorurile, beția, aurul etc.

Prin Isus ca Fiu al Omului, ființa omului prezentă în noi toți participă într-un mod nou și inefabil la intimitatea cu Dumnezeu. Omul își află locul în Dumnezeu datorită substanțialei compenetrații a umanității și divinității lui Cristos răstignit și înviat (Ratzinger), așa încât înălțarea la cer este un proces care creează eternitatea deja din această lume (A. Unger).

Sfântul Ștefan de sub ploaia de pietre îl vede pe Isus înălțat la cer, șezând de-a dreapta Tatălui și el se înalță la această demnitate când iartă pe dușmani, când se roagă pentru ei și își încredințează sufletul în mâinile lui Dumnezeu (cf. Fap 7,59-60). Aceasta este calea înălțării. Nu se poate crede în adevărul înălțării lui Isus, dacă mai întâi nu se crede și nu se urmează exemplul pătimirilor sale.

S-a înălțat la cer.

Sfântul Augustin ne spune: Isus nu a părăsit cerul atunci când s-a coborât la noi și nici nu s-a îndepărtat de noi atunci când s-a urcat din nou la cer. Deoarece cuvintele cer și pământ sunt două noțiuni care exprimă suferință și fericire, moarte și viață, întuneric și lumină, lumea și Dumnezeu. Cerul nu este un spațiu, ci un nou mod de a fi și intrarea în cer înseamnă aflarea unui loc cât mai aproape de Dumnezeu, în Dumnezeu, pătrunderea omenescului în divinitate, dar și recunoașterea primatului ce îi revine omului în lume. Pătrundem în cer în măsura în care ne apropiem de Cristos. În acest sens, înălțarea la cer este un eveniment ce se realizează zi de zi în mijlocul noastru (Memorator scriptural).

Șade de-a dreapta lui Dumnezeu.

Dreapta Domnului m-a înălțat, dreapta Domnului mi-a dat putere (Ps 118,16). Cuvintele psalmistului au înțelesul de a fi egal cu Tatăl, înseamnă a avea aceeași putere, a fi una (cf. In 10,30). Încrederea noastră în Cristos trebuie să se bazeze tocmai pe această ședere a sa la dreapta Tatălui, fiindcă puterea sa de mijlocire (Col 1,18) este atotputernică; ea este creatoarea viitorului pentru omul nou, este opera misterului pascal, care poate și trebuie să spună cu Isus: Părinte, te-am preamărit pe pământ împlinind lucrarea pe care mi-ai încredințat-o. Și acum preamărește-mă pe mine cu acea slavă pe care am avut-o înainte de a fi lumea (In 17,5). Rugăciunea lui Isus ne înalță, ne dă putere asupra diavolilor, dă un limbaj nou iubirii și putere de tămăduire asupra trupurilor și mai ales asupra sufletelor rănite de păcat.

Rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii cere ca acolo unde este Isus, capul Bisericii, să ajungem și noi, care suntem mădularele trupului mistic. Dacă vrem să avem cap, să-i ascultăm învățătura lui Isus, să-l urmăm pe calea care duce la înălțare, pe calea crucii, ca acel sărman credincios rus care, dus ca deținut într-o mină din Siberia și, datorită unui accident a rămas ghebos; întors acasă, toți copiii îl luau în râs, întrebându-l dacă ceea ce duce în spate, pe ascuns, este ceva prețios, ceva furat etc. Într-o zi, întrebat de unul, credea că va fi din nou luat în râs, dar a spus cu sinceritate: Port un gheb. La care copilul i-a spus: Nu, unchiule! Mămica mi-a spus că porți în spate o cutie în care sunt ascunse două aripi de înger. Când cutia se va deschide, îți vei lua zborul spre cer. Sărmanul om avea să mărturisească după aceea că și-a purtat ghebul cu cea mai mare bucurie, așteptând clipa în care să se deschidă cutia și să poată zbura spre cer.

Să luăm în spate crucea de fiecare zi, convinși fiind că numai ea ne poate înălța, ca să fim acolo unde este Isus, la dreapta Tatălui. Amin.

 

* * *

 

Un nor l-a luat din ochii lor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Copil fiind, de multe ori m-a nemulțumit Sfânta Scriptură din motivul că, vorbind despre cer, îl scrie cu literă mică, ca și cum ar fi ceva vag, impropriu, nedeterminat. Pe când mă gândeam că, cerul fiind, așa cum îl definește catehismul drept un loc de fericire veșnică de desăvârșită, fiind locuința lui Dumnezeu, a îngerilor și a sfinților, ar trebui să se scrie cu litera C mare, ca orice nume propriu de localitate. Apoi m-am gândit că cerul este acolo unde este Dumnezeu și Dumnezeu este în cer, pe pământ și în tot locul (Cat.) și a-l scrie cu literă mare înseamnă a-l îngrădi, a-l limita undeva în Cosmos, ceea ce ar fi inpropriu. A privi spre cer, conform sensului nostru de vorbire, înseamnă a privi în sus. Dar și acest fel de vorbire este inpropriu, fiindcă, pe de o parte Cosmosul ne înconjoară din toate părțile; orice punct de reper am lua, în timp ce eu din emisfera nordică stau cu capul în sus spre o anumită stea, cel din emisfera sudică poate spune același lucru, deși față de mine el stă cu capul în jos… Așa că, acum mă mulțumește cerul scris cu litera «c» mică, fiindcă exprimă o realitate pe care nu o putem cuprinde cu o literă, oricât ar fi ea de mare.

Cerul, chiar dacă este numit de catehism un loc, nu-l putem plasa în același înțeles cu locul de pe pământ sau din Cosmos, ci este cu totul altceva: o pătrundere într-o dimensiune nouă, divină, care deja a început în noi: în el suntem, trăim, ne mișcăm (Fap 17, 28), într-o dimensiune de credință, fiindcă este ceea ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, iar la inima omului nu s-a suit (1Cor 2, 9); cerul exprimă mai mult o dimensiune de schimbare: din nefericit în fericit, din muritor în nemuritor, din trupesc în îngeresc, este ceea ce a pregătit Dumnezeu acelora care îl iubesc (id.2, 9)

Cum putem interpreta starea ucenicilor de a privi spre cer și norul de sus care l-a răpit din privirea lor?.. Ca pe o teofanie, ca pe o manifestare cu caracter esențial catehetic și nu științific. Atâta timp cât suntem muritori învățăm din imagini, așa cum credem că noi înșine am fost creați după imaginea lui Dumnezeu. Înălțare la cer, în sensul credinței, înseamnă întipărirea definitivă a chipului lui Dumnezeu asupra făpturii umane, asupra căreia nu va mai avea nici o putere Șarpele viclean, păcatul, moartea și lumea materială.

Prin urmare Înălțarea lui Isus la cer constituie glasul lui Dumnezeu care ne cheamă la o viață nouă, așa cum minunile: vindecarea bolnavilor, imunitatea față de mușcăturile șerpilor veninoși, consumarea otrăvurilor, izgonirea demonilor etc, constituie chemarea necredincioșilor la credință.

Formula Crezului nostru – A înviat și s-a înălțat la cer și șade de-a dreapta Tatălui – exprimă credința pascală a Bisericii în destinul lui Isus din Nazaret. Acest Om, cu care Apostolii au mâncat și au băut pe parcursul vieții sale pământești, după moartea sa a devenit “Domn“, deoarece Tatăl l-a asociat definitiv la viața sa, la puterea sa asupra oamenilor și asupra lumii – Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ -. Viu, după pătimirea sa, el este prezent între ai săi printr-o nouă dimensiune și îi însoțește pe căile acestei lumi, în care îi trimite ca martori ai învierii, vestitori ai iertării păcatelor și ai vieții în calitate de fii ai lui Dumnezeu, purtători ai puterii Duhului Sfânt care cheamă oamenii din toate națiunile într-o singură Biserică. Prin credință și botezul primit, fiecare om intră într-o nouă dimensiune a celui Înviat, gândește și caută cele de sus, unde se află Cristos șezând de-a dreapta lui Dumnezeu (Col 3, 1), participă, ca mădular al Trupului mistic al lui Cristos, la plinătatea aceluia care realizează toate în toți, se adresează lui Dumnezeu cu numele de Tată în sens deplin, fiindcă se roagă Tatăl nostru cu Inima lui Isus înălțat pe Cruce, pe care ne-a lăsat-o în Euharistie și care pururi mijlocește pentru noi (Evr 7, 25). Gândindu-ne la aceste realități, se pot înțelege acele expresii pline de entuziasm ale primilor creștini, redate succint de sfântul Leon cel Mare, care spune: Înălțarea lui Cristos înseamnă înălțarea noastră, și acolo unde a ajuns mai întâi Capul în strălucire, constituie chemarea la speranță pentru Trup: pentru aceasta trebuie, pe bună dreptate, să tresăltăm de bucurie și să-i mulțumim din toată inima. Azi, nu n umai că am primit confirmarea că vom stăpâni paradisul, dar am intrat cu Cristos în înălțimea cerurilor (cf. MAC p. 456).

Un astfel de cer nu-i pur și simplu doar o răsplată pentru o viață corect creștină, deoarece suferințele timpului de față nu se pot compara cu slava viitoare care se va descoperi în noi (Rom 8, 18); adică suntem prea mici pentru a înțelege niște realități divine atât de mari, care izvorăsc, nu din meritele noastre, ci din iubirea infinită a Tatălui ceresc.

Toate amănuntele relatate în evanghelia de azi (Mc 16, 15-20) pledează în favoarea acestei iubiri infinite.

De data aceasta Isus le apare ucenicilor, nu spre a-i dojeni pentru îndoielile lor, nu spre a-i îmbărbăta, ci spre a le încredința o misiune deosebită, universală, spre a le stabili punctele de referință în vederea judecății: va fi mântuit acela care acceptă Evanghelia, adică acea mărturie a iubirii supreme pe care ei au primit-o de la Isus începând chiar de la botezul lui Isus în Iordan și până la înălțare. Amenințarea față de cei necredincioși trebuie înțeleasă tot în contextul iubirii. Efectiv, nu se spune că cel care nu se botează va fi condamnat, ci numai aceia vor fi condamnați care vor refuza să creadă, care din reavoință vor refuza Evanghelia. Îndemnul de a-i învăța pe oameni, sau și mai mult de a face ucenici, care să pună baza unei tradiții sănătoase prin care Evanghelia să ajungă la taoate popoarele și în toate timpurile până la noi, se înscrie în cerința iubirii divine: Iată Eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii (Mt 28, 20).

Activitatea misionară a ucenicilor Domnului – care lucra împreună cu ei – constituie adevărata și propria concluzie care ne privește pe noi: Isus nu ne-a lăsat un surogat de învățători, ci autentici și autoritari, pe care i-a înzestrat cu daruri supranaturale și cu carisme care nu vor lipsi nicidată, care azi formează Magisteriul Bisericii sale.

Spre a le dovedi ucenicilor adevărul cuvintelor sale că: Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ, spre a le impulsiona zelul pentru misiunea evangelizării, spre a le da putere să străbată toată fața pământului cunoscută atunci spre a boteza, Isus se înalță la cer în văzul lor și un nor de lumină îl învăluie, ca semn al luminii veșnice care îi va însoți mereu din interior.

Autorul Faptelor apostolilor, sfântul Luca, în prima lectură (Fap 1, 1-11) arată măreția Evangheliei predicată de Biserică pe două planuri: 1) în conținut este divină, fiind opera Fiului lui Dumnezeu, și 2) pe plan pământesc ea s-a extins, așa cum a voit Cristos, la toată făptura: de la Ierusalim până la Roma. Faptele apostolilor se opresc brusc la Roma. Ierusalim-Roma reprezenta toată lumea din acea vreme. Siguranța răspândirii Evangheliei pe toată fața pământului, cunoscut atunci, ne oferă garanția răspândirii Evangheliei peste veacuri, până la noi, până la sfârșitul lumii.

În cea de-a doua lectură (Ef 1, 17-23), sf. apostol Paul imploră pentru credincioșii din Efes harul descoperirii, adică al cunoașterii destinului lor veșnic. Dar, această cunoaștere profundă este posibilă numai dacă se privește spre ceea ce Dumnezeu a realizat în Cristos: el singur l-a înviat din morți, l-a făcut să stea de-a dreapta sa, adică i-a dat toată puterea și l-a făcut Cap al noului popor, al Bisericii care este definită drept plinătatea lui întrucât cuprinde întreaga lume, care, sub autoritatea lui Cristos, Domn și Cap, participă la regenerarea universală: Cristos se arată, de fapt, prin cei care cred, totul în toate cele din cer și de pe pământ (cf. MAC p. 459).

Interpretând în sens teologic Înălțarea lui Isus, îngerii recomandă ucenicilor și celorlalți care erau de față de a nu sta privind spre cer, ci de a aștepta pregătind întoarcerea glorioasă a Domnului. Și acest lucru trebuie făcut până la sfârșitul lumii. Aceasta este datoria Bisericii, deci și a noastră, care trăiește mereu în tensiunea așteptării și căutării invizibilului prin vizibil, a realităților viitoare prin cele prezente, de a pregăti revenirea lui Isus ieșindu-i în întâmpinare mereu cu candela – credinței, speranței și iubirii – mereu aprinsă, pășind hotărât spre Cetatea viitoare (cf. SC 2).

Cum de la Dumnezeul luminilor ne vine tot darul desăvârșit (Iac 1, 17), să-l cerem cu credință: Dumnezeule atotputernic, fă-ne să tresăltăm de bucurie sfântă și să ne desfătăm în aducere de mulțumire pentru că înălțarea lui Cristos, Fiul tău, înseamnă și ridicarea noastră; întărește-ne în sparanța că și noi, Trupul său mistic, vom ajunge, precum suntem chemați, la slava în care a intrat el, mergând înaintea noastră (LR). Amin.

 

* * *

 

Înălțarea Domnului (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Isus ne-a iubit până la a-și da propria viață pentru noi. Așa a făcut să se aprindă în lume scânteia vieții celei mai frumoase.

Piatra, fiind lovită de spadele focului, s-a minunat foarte și cu o voce gravă i-a spus:

- Ce prezumție te determină să mă obosești, cu cine mă confunzi pe mine care nu am deranjat pe nimeni?

La care flacăra a răspuns:

- Dacă vei sta liniștită, vei vedea ce rod minunat va ieși din tine. La aceste cuvinte, piatra s-a liniștit, s-a supus cu răbdare de martir și a văzut născându-se din ea focul minunat, care prin calitățile lui lucra în infinite lucruri (Leonardo da Vinci).

Ce sărbătoare este astăzi?… Este adevărat că avem două “patrii”… Și care va fi destinul nostru?

Există multe răspunsuri, dar să îl ascultăm pe cel al lui Isus.

Ce spune “Crezul” cu privire la Isus după învierea sa?

2. Tema

“S-a înălțat la ceruri, șade la dreapta Tatălui. Și iarăși va veni în slavă ca să-i judece pe cei vii și pe cei morți, și împărăția lui nu va avea sfârșit”

3. Mesajul zilei

Cum este descrisă în Faptele Apostolilor înălțarea lui Isus? (cf. prima lectură).

- Domnul se înalță în cântări de bucurie! După durere și moarte, acum triumful lui Isus este complet.

Isus merge în cer: ce înseamnă?

- E ca și cum ar pleca în vacanță și ne-ar lăsa pentru totdeauna singuri în tristețe?

- Nu! Înălțare înseamnă că umanitatea lui Isus, după ce a dobândit un mod divin de a trăi, încetează să se manifeste vizibil ucenicilor săi.

- Acum are toată puterea în cer și pe pământ. Dacă ar fi rămas printre noi ca om și și-ar fi păstrat condiția umană, ar fi trebuit să mergem să îl întâlnim în Palestina sau într-un alt loc… Ce coadă ar fi fost pentru a avea o audiență la el!…

- Trebuie să sărbătorim, pentru că acum Isus, și ca om devine prezent pretutindeni, mereu. Rămâne alături de fiecare dintre noi, invizibil, dar viu și adevărat pentru cel care crede!

Destinul lui Isus este destinul nostru și al scumpilor noștri răposați.

- Împreună cu Isus, toți vom merge în cer, alături de Tatăl, alături de sfânta Fecioară. Și nu doar cu sufletul, ci, la sfârșit, și cu trupul nostru transfigurat.

Și acum, ce trebuie să facem?

- Să fim ucenici fideli și coerenți ai evangheliei lui Isus.

- Să fim mărturisitori și mesageri curajoși ai iubirii sale milostive și uimitoare în același timp.

- Trebuie să fim mândri și bucuroși pentru destinul care ne așteaptă.

- Trebuie să trăim ca fii ai lui Dumnezeu. Patria noastră definitivă este în cer! Trebuie să știm să păstrăm și să apărăm demnitatea noastră divină.

4. Exemple

Stimulați pentru a fi coerenți cu propria demnitate divină și a se ridica în mod constant spre ceruri.

a) Un om a găsit un ou de vultur și l-a pus printre cele ale unei cloști.

Oul s-a deschis odată cu cele de găină, și vulturașul a crescut împreună cu puișorii.

Toată viața vulturul a făcut ceea ce făceau puii din curte, crezând că este unul dintre ei.

Scurma pământul în căutare de viermi și insecte, cotcodăcea, dădea din aripi ridicându-se de la pământ câteva zeci de centimetri.

Au trecut ani, și vulturul a îmbătrânit. Într-o zi, a văzut deasupra lui, pe pământul plin de nori, o pasăre splendidă care plana, maiestuoasă și elegantă, în mijlocul curenților puternici de aer, abia mișcându-și robustele aripi aurite.

Bătrânul vultur a ridicat privirea uimit. “Cine este acela?” a întrebat.

“Este vulturul, regele păsărilor”, a răspuns vecina lui. “Aparține cerului. În schimb, noi aparținem pământului, pentru că suntem găini”. Și așa, vulturul a trăit și a murit ca o găină, pentru că asta credea că este.

b) Există o istorioară faimoasă despre un leu care a atacat o turmă și, spre marea lui uimire, a găsit un leu printre oi. Era vorba despre un leu crescut în turmă de când era un pui. Behăia ca o oaie și pășuna ca o oaie. Leul s-a dus direct la el și, când leul-oaie s-a văzut față în față cu adevăratul leu, a început să tremure ca o nuia.

Leul i-a spus: “Ce cauți în mijlocul oilor?”

Leul-oaie i-a răspuns: “Sunt oaie”.

Și altceva: “O, nu ești. Acum vino cu mine”.

A dus leul-oaie în fața unei oglinzi de apă și i-a spus: “Privește!”

Când leul-oaie a văzut propriul cap reflectat în apă, a scos un răget. În acel moment s-a transformat și nu a mai fost oaie (A. de Mello).

c) Un dar care ne-a fost oferit de Isus.

Iadul era plin, și afară un șir lung de persoane aștepta ca să intre. Diavolul a fost constrâns să blocheze intrarea tuturor noilor aspiranți.

- A rămas un singur loc liber și, logic, trebuie să îi revină celui mai mare dintre păcătoși, a proclamat el. Este printre voi cineva care să aibă mai multe crime făcute?

Pentru a-l găsi pe cel mai rău dintre toți, diavolul a început să examineze păcătoșii din coadă.

După puțin timp, a văzut unul pe care nu l-a observat până atunci.

- Ce ai făcut? l-a întrebat.

- Nimic. Eu sunt un om bun și sunt aici numai din greșeală.

- A, știu, a spus omul convins, dar m-am ferit mereu. Am văzut cum oamenii îi persecutau pe alți oameni, dar nu am participat la acea vânătoare nebună. Îi lasă pe copii să moară de foame și îi vând ca sclavi; i-au marginalizat pe cei slabi ca pe niște gunoaie. Spun tot felul de minciuni ca să se înșele unii pe alții. Eu am rezistat ispitei și nu am făcut nimic. Niciodată.

- Absolut nimic? a întrebat diavolul incredul. Ești sigur că ți-ai amintit tot?

- Sigur.

- Și nu ai făcut nimic? a repetat diavolul.

- Nu!

- Diavolul a exclamat: Intră, prietene. Locul este al tău! (B. Ferrero).

 

* * *

 

Înălțarea Domnului (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Arătându-se Isus celor unsprezece, le-a spus: “Mergeți în lumea întreaga și vestiți Evanghelia la toată făptura. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit, iar cine nu va crede va fi osândit. Iar pe cei ce vor crede îi vor însoți aceste semne: în numele meu vor alunga diavoli… Își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca.” Domnul Isus, după ce le-a vorbit, s-a înălțat la cer și s-a așezat la dreapta lui Dumnezeu. Iar ei, pornind, au vestit pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care îi însoțeau. (Mc 16,15-20)

Înălțarea preaslăvită a Mântuitorului reprezintă, în logica devenirii mesianice a Fiului lui Dumnezeu, logică împărtășită de evangheliștii sinoptici, momentul culminant. Într-adevăr, așa cum am semnalat și cu alte ocazii, Isus a străbătut mai multe etape pentru a deveni Cristos (Mesia): după consacrarea sa la Botez, după acțiunea regeneratoare înfăptuită prin predicarea evangheliei și prin minunile săvârșite în folosul oamenilor, acțiune ce s-a desăvârșit prin jertfa de sine aidoma Servitorului Suferind, prin glorioasa Înviere din morți și prin preaslăvita Înălțare la ceruri, El se întronizează ca Stăpân și Domn peste întreaga creație regenerată. Or această glorificare la dreapta Tatălui nu este câtuși de puțin echivalentul despărțirii de ucenicii săi. Dimpotrivă, El continuă lucrarea regeneratoare prin intermediul ucenicilor pe care i-a trimis să vestească Evanghelia și să vindece. Sfântul evanghelist Marcu notează cu grijă seria de semne care îi vor însoți pe misionari: în numele [lui Isus] vor alunga diavoli, vor vorbi limbi noi… își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca… Or, imediat ce misionarii au început să vestească Evanghelia, semnele promise nu au întârziat să se manifeste astfel încât, cu un ochi de credința evanghelistul descoperea (și concluziona) că Domnul lucra cu ei și le întărea cuvântul prin semnele care îi însoțeau.

De remarcat, pentru această sărbătoare, este faptul că toate textele citite în cadrul liturgiei cuvântului stabilesc o legătură strânsă între preaslăvita Înălțare la ceruri a lui Isus Cristos și trimiterea în misiune a ucenicilor, trimitere care apare ca o continuare a lucrării sale mântuitoare până când vom ajunge cu toții la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la starea omului desăvârșit, la măsura vârstei plinătății lui Cristos (v. lectura a doua). O precizare importantă care ne vine prin lectura întâia este aceea că Duhul Sfânt pe care ucenicii îl vor primi în ziua de Rusalii este cel care actualizează prin Biserică în lume lucrarea Domnului (Mc 16,20).

 

* * *

 

Înălțarea Domnului (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Fapte 1,1-11

Isus vestește venirea Duhului Sfânt

1 Dragul meu Teofil,

în prima carte a mea1 am vorbit despre tot ce a făcut și a învățat Isus de la început, 2-4 până în ziua în care s-a înălțat la cer, după ce prin Duhul Sfânt a dat îndemnuri apostolilor aleși de el.

După pătimirea sa, el le-a dovedit în multe feluri că trăiește, arătându-li-se timp de patruzeci de zile și vorbindu-le despre împărăția lui Dumnezeu.

Pe când stătea odată la masă cu ei, le-a dat poruncă să nu se îndepărteze de Ierusalim, ci să aștepte împlinirea promisiunii făcute de Tatăl. «Această promisiune ați auzit-o din gura mea: 5 Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați în Duhul Sfânt peste câteva zile».

6 Adunați fiind în jurul lui, apostolii l-au întrebat:

- Doamne, oare acum vei întemeia din nou împărăția lui Israel?2

7 Isus le-a răspuns:

- Nu vă privește pe voi să cunoașteți timpul sau momentul. Toate acestea le-a rânduit Tatăl și numai el le are în stăpânire. 8 Voi însă veți primi puterea Duhului Sfânt care se va coborî peste voi. Atunci îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului.

Isus se înalță la cer

9 După aceste cuvinte ei l-au văzut înălțându-se și dispărând din ochii lor într-un nor. 10 În timp ce ei stăteau cu ochii îndreptați spre cer, unde se îndrepta Isus, iată că le-au apărut doi bărbați, îmbrăcați în haine albe. 11 Aceștia au zis: «Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Acest Isus, care s-a înălțat la cer din mijlocul vostru, tot astfel va veni din nou, precum l-ați văzut mergând în cer».

__________________________________________________________________________

1 1,1 Cu prima carte autorul, care este Luca, se referă la evanghelia sa.

2 1,6 Altă traducere posibilă: “Acum te vei transforma în rege al lui Israel?“.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Celebrând solemnitatea Înălțării Domnului, liturgia ne oferă în acest an ca text evanghelic Mc 16,15-20. Însă, dat fiind faptul că relatarea completă a acestui episod din viața lui Cristos este în cartea Faptele Apostolilor, ne vom ruga și vom lucra cu acest ultim text.

Textul se poate împărți în trei părți:

- Versetele 1-3: Introducere la toată cartea Faptele Apostolilor.

- Versetele 4-8: Dialogul lui Isus înviat cu discipolii săi.

- Versetele 9-11: Înălțarea propriu-zisă.

În primele versete este evident că același autor al Evangheliei după Luca este autorul Faptelor. Se vorbește unui anume Teofil (literalmente “cel care-l iubește pe Dumnezeu”), care poate să fie un personaj real și istoric sau un artificiu literar pentru ca toți ascultătorii din toate timpurile să ne simțim reprezentați în “acest Teofil”. Ceea ce se relatează în “prima carte” este ce i s-a întâmplat lui Isus de la început până la înălțarea la cer.

În partea a doua a textului se relatează evenimentele finale din viața lui Isus pe acest pământ și se face loc dialogului. Acest dialog începe cu o întrebare a apostolilor: “Doamne, oare acum vei întemeia din nou împărăția lui Israel?”. Isus le răspunde că numai lui Dumnezeu îi revine să rezolve această problemă. Imediat le va aminti că trebuie să se pregătească pentru a-l primi pe Duhul Sfânt care-i va transforma în martori ai lui Dumnezeu în teritoriul lor și pe tot pământul. Este interesant că apostolii încă n-au înțeles că El nu este un “rege politic” pentru Israel, El nu este un “Mesia pământesc” care vine să rezolve problemele politice și sociale ale poporului, ci este un Mesia Religios care vine să aducă poporului lui Dumnezeu toate bunurile mesianice rezumate în plinătate, bucurie și pace.

În ultima parte se descrie înălțarea lui Isus la cer în mijlocul unui nor. Apar două ființe cerești care pun o întrebare compromițătoare apostolilor: De ce stați privind la cer? Așa cum în partea precedentă a relatării “priveau pământul” așteptând un “Mesia pământesc”, acum cad în greșeala contrară “privind la cer” și fără să înceapă lucrarea pe care Isus le-a încredințat-o ca s-o realizeze pe pământ: să vestească cuvântul și să-i convertească la drumul credinței pe toți bărbații și femeile din toate timpurile și culturale.

Pentru a ține cont: Cartea Faptele Apostolilor este în Noul Testament după cele patru Evanghelii. Autorul acestui text este același autor al celei de-a treia Evanghelii, adică Luca. De aceea, are multe asemănări de teme și reflecții. Totuși, în prima carte, în Evanghelie, ni se relatează în mod deosebit ministeriul lui Isus, Domnul nostru, și, în a doua carte, ni se relatează “ministeriul” Bisericii de la începuturi în mijlocul și în slujba tuturor oamenilor începând de la Ierusalim și extinzându-se până la marginile pământului.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Lc 1,1-4; Mt 28,19-20; Lc 24,49-51.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme, se poate vedea într-un dicționar biblic: “Înălțarea lui Isus la cer”.

Întrebări pentru lectură

- Cui îi este destinată relatarea?

- La câte cărți face referință scriitorul acestui text?

- Ce anume a prezentat în “prima sa carte”?

- Care a fost “prima sa carte”? O avem astăzi?

- Ce le poruncește Isus discipolilor într-un moment determinat al relatării?

- Ce întrebare îi pun apostolii lui Isus?

- Ce semnificație are “a întemeia din nou împărăția lui Israel” despre care îl întreabă apostolii pe Isus? Este o “împărăție spirituală” sau o “împărăție politică”?

- Au înțeles realmente apostolii mesajul lui Isus sau încă nu înțeleg?

- Ce le răspunde Isus apostolilor?

- La ce îi invită?

- Ce se întâmplă după aceea?

- Cum este descrisă înălțarea lui Isus la cer?

- Cine apare și cum sunt îmbrăcați?

- Ce le spun aceste “personaje cerești” apostolilor?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Mă simt identificat cu “Teofil” din această relatare? Simt că astăzi eu sunt Teofil și Luca scrie pentru mine evanghelia sa și cartea Faptele Apostolilor?

- Ce-mi spune sinteza perfectă a conținutului Evangheliei care se face în primele versete ale acestui text?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi ca “să nu mă îndepărtez de Ierusalim” pentru a aștepta puterea Duhului Sfânt? Pentru ce și în ce situații va trebui să rămân și să aștept pentru a avea puterea Duhului pe care o vom obține la celebrarea Rusaliilor?

- Cum înțeleg “mesianismul lui Isus”? Cum înțeleg în definitiv figura lui Isus? Consider că este mai mult un “lider” cu intenții bune și care caută dreptatea și pacea în lumea noastră? Sau înțeleg că în definitiv este Dumnezeu și Domn și vine să aducă dreptatea și pacea dintr-o perspectivă în primul rând religioasă și spirituală care, prin urmare, are incidență în viața pământească și istorică?

- Risc să golesc de conținut mesianismul lui Isus? Am o privire mai “orizontală” care mă împiedică în unele momente să aspir la bunurile veșnice?

- Am ispita de “a privi la cer” și de a nu-mi asuma angajamentele pe care le am aici pe pământ?

- Risc să fiu mai “verticalist” și să cad într-un exces de “spiritualism” care mă depărtează de responsabilitățile pe care Dumnezeu mi le cere față de lumea actuală în care trăim?

- Mă angajez să vestesc Cuvântul lui Dumnezeu în “Iudeea, Samaria și până la marginile pământului”?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Așa cum am văzut, sărbătoarea Înălțării lui Isus la cer este celebrarea echilibrului dintre cer și pământ, este necesitatea de a nu ne îndepărta nici într-o parte nici în alta. Pentru aceasta, pentru rugăciune poate fi util să ținem cont de însăși dinamica lui Lectio Divina care ajută în acest sens. Pașii care se fac într-o dimensiune evident spirituală și religioasă pentru a lua contact cu Dumnezeu prin intermediul Cuvântului său până la contemplație, însă nu pentru “a privi la cer”, ci pentru a coborî, transformați de către Domnul, la acțiunea zilnică și concretă “pe acest pământ”.

Rugăciunea ar trebui să fie o profundă aducere de mulțumire lui Dumnezeu pentru darul lui Lectio Divina care ne permite să trăim echilibrul dinamic al credinței creștine care se desfășoară în peregrinarea noastră istorică “între cer și pământ”.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza mesajul din această duminică, vă propun să luați fraza rostită apostolilor de către ființele cerești, pentru a aprofunda dinspre Dumnezeu angajarea noastră aici pe pământ:

- De ce stați privind la cer?…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să revizuiesc în inima mea dacă vreodată nu am atitudini reducționiste în privința persoanei lui Isus. Să fac un profund act de credință în forța sa și în puterea sa ca Dumnezeu și Domn al vieții.

Propunere comunitară

- În lumina frazei din text: “Atunci îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului”; dialoghează cu grupul tău pentru a găsi ce “nume” pot fi date astăzi conform propriei realități. În definitiv, unde trebuie să fim martori ai Domnului? Se pot pune nume de locuri fizice… (cartierul meu, orașul meu, satul meu…) sau nume de situații (ambientul de tineri, clubul, ambientul drogurilor…).

 

* * *

 

Un clandestin în mijlocul nostru

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Interzis de a sta să privești

Pentru mine este o sărbătoare incomodă și dificilă. În fiecare an predica de Înălțare mă pune într-o descumpănire serioasă. Încerc, de aceea, să analizez unele elemente ale jenei mele, cu suspiciunea că fenomenul nu mă privește numai pe mine. Înainte de toate, verbul caracteristic al acestui eveniment. Fără îndoială este “mergeți”. Apostolii nu au găsit ceva mai bun decât “să fixeze cerul”. Dar cineva s-a însărcinat imediat să-i scoată din acea poziție greșită: “Pentru ce stați privind la cer?…” Nu este permis, deci, “să stai să privești”. Trebuie să te miști, să mergi la drum, să ajungi “până la marginile pământului”.

“Mergeți în toată lumea și predicați Evanghelia la orice făptură”. De fapt, după cum relatează Marcu, “ei au plecat și au predicat peste tot”. Este vorba, deci, de a dobândi sensul propriei misiuni, de a avea ceva de spus oamenilor, de a proclama Vestea cea Bună în chip semnificativ pentru ei. “A merge” înseamnă “a trăi cu”, a se implica în diferite situații, a părăsi adăposturile sigure, a înceta de “a sta între noi”, a frecventa locurile îndepărtate, a se trezi într-o așteptare, a pune în suflet nostalgia după altceva. În loc “să stăm privind la cer”, să facem o legătură între cer și pământ.

Frica de semne?

Și apoi este acțiunea, mai degrabă intrigantă, a “semnelor”. Cât mă privește, nu numai că am dificultăți însemnate în a mă prezenta în fața altora, dar îmi este greu “să le recunosc” în cei ce cred. Mă întreb, chiar, uneori, dacă sunt capabil să-i accept ori de câte ori mă manifest cu adevărat în fața acelora care acceptă predica mea. Am impresia, într-adevăr, că mă preocupă serios dacă anumiți creștini au manifestat semnele unei vindecări, descoperirea libertății, regăsirea sensului chemării lor. Și dacă au avut un rol activ care îi privește pe ei, dacă pretind că au luat în serios exigențele lor, au recuperat sinceritatea limbajului, capacitatea critică, gustul curajului, bucuria spontaneității. …Probabil voi alerga grăbit spre adăposturi.

Apropo de otrăvuri

În privința otrăvurilor și a șerpilor, trebuie să mărturisesc că mă simt mai liniștit în Africa, grație minunatei pietre negre pe care mi-au dăruit-o misionarii. Acum mă aflu foarte puțin protejat, mai mult cu totul lipsit de apărare. Înțepăturile, mușcăturile, zgârieturile și împroșcările cu venin de proveniență umană (și chiar pioase), au puterea de a mă paraliza, de a mă face să plâng, să protestez, să acuz. Mă mulțumesc, deci, să reușesc, prin forța celui Înviat, să “reciclez” în iubire toate acele realități neplăcute.

În fond, iubirea este miraculoasa “piatră neagră” capabilă de a neutraliza efectele letale ale unor limbi malefice și de a face să răsară din răni un izvor de har. Adică, de a restitui otrava sub formă de blândețe, răutățile și meschinăriile sub formă de mărinimie. Trebuie să mă conving că credința nu scutește drumul meu apostolic de orice fel de dificultăți, pericole, adversități, micimi, lucruri neplăcute. Dar îmi permite să “trec peste”.

O unică limbă și diferită

În sfârșit, este posibilitatea de “a vorbi limbi noi”. Nu mă obosesc să recunosc că sunt negat de anumite limbi. M-am străduit, de mai multe ori, să studiez o jumătate de duzină din ele (inclusiv spaniola, de care sunt fascinat irezistibil), dar cu rezultate dezastruoase. De acum am renunțat. Totuși mă încăpățânez să încerc să fac o minune de alt tip: să vorbesc o singură limbă în diferite moduri.

Mă explic. Mă poticnesc de “oameni ai lui Dumnezeu” care vorbesc mereu și oarecum în același mod (chiar dacă sunt poligloți). Limbajul lor este totdeauna același. Folosesc aceleași expresii, aceleași formule, fie că sunt într-o adunare de oameni cu credință matură, cât și în fața unui ateu. La patul unui bolnav de cancer, sau într-un salon (chiar de televiziune) populat de persoane decepționate. Expresiile lor mângâietoare ar trebui să servească fie unuia care se bucură fie unui disperat, pentru un candidat la sfințenie ca și pentru un candidat la sinucidere.

Folosesc același limbaj pentru un copil și pentru un adult, pentru o bătrânică evlavioasă și pentru o domnișoară (un pic prea) ușuratică, pentru o călugăriță de clauzură și pentru un tânăr chinuit de problemele tipice ale vârstei, pentru un drogat și pentru o casnică ocupată cu bilanțul familiar, pentru cel bogat și pentru un șomer, pentru un intelectual problematic și pentru un om simplu, pentru cel care este înfometat și pentru cel care are preocupări legate de colesterol. Din partea mea mă sforțez – nu spun că reușesc totdeauna, dar cel puțin încerc – să învăț un limbaj mereu nou, adaptat persoanelor pe care le găsesc din când în când.

Trebuie, înainte de toate, să observăm disonanța anumitor cuvinte, forța altora, nota falsă pe care o produc în anumite situații. Să ne dăm seama că unele dintre ele sunt monede ieșite din uz, și oricum nu sunt valabile pentru toți în același fel, nu sunt în circulație în orice teritoriu. Sunt cuvinte capabile să dea o rază de lumină în anumite inimi. Dar aceleași cuvinte au puterea de a o închide pe alta, poate definitiv.

În cele din urmă, atunci când mi se întâmplă să însoțesc, cu o prezență discretă, pe cineva dintre bătrânii mei “în ceasul morții noastre”, îmi dau seama cât este de important să găsesc, ici și acolo, un limbaj diferit, să inventez cuvinte juste, “fă-mă să înțeleg” din partea aceluia care nu mai înțelege nimic, este absent, pare să fi întrerupt comunicarea. … Și totuși. Oare nu înseamnă că “a vorbi limbi noi” constă în a descoperi punctul sensibil din fiecare?

Piatra de scandal…

“Oameni în haine albe” împiedică pe apostoli să “stea să privească la cer”. Totuși cineva a rămas acolo, pentru a fixa, nu atât cerul, ci o piatră. Să-mi fie permis, aici, să mă refer la un mic incident întâmplat în timpul pelerinajului meu în Țara Sfântă. Drapelul era îndreptat spre colina numită a Înălțării și toți făceau un cerc în jurul unei pietre care smulgea “oh” de mirare și suspine pioase. Cu o minimă bună voință, se putea vedea, pe acea piatră, urmele a două picioare. De aici, după tradiție, s-a înălțat Isus, sub privirea uimită a discipolilor, pentru a se înălța la cer, lăsând ca dar acel semn ultim al șederii sale terestre.

Eu, stând în spatele lor, am murmurat cu o voce un pic prea înaltă: – Ei, dacă vrem, acele urme se pot găsi, chiar mau sigure, în diferite locuri, fără să fie necesar să venim aici… Ieșirea mea a fost primită ca o blasfemie, declanșând un cor general de comentarii asupra disprețului, și oricum nu prea binevoitoare în privința mea. Ghidul mi-a aruncat o privire piezișă. Mi-am mușcat limba, dar de acum era făcută treaba, mai mult zisă. A trebuit să înghit, la predică, unele aluzii nici prea învăluite despre “scepticismul corosiv” și despre exigența unei mai mari umilințe din partea unor oameni îngâmfați, în afara importanței credinței celor simpli.

Seara, la hotel, însoțitorul m-a luat de o parte, cu o evidentă plăcere, cerându-mi explicații despre intervenția mea care a declanșat scandal. – Vă interesați poate de arheologie? – a încercat să mă cerceteze. – Vă rog, sunt un nepregătit în materie. Și apoi rămân convins că arheologia poate să înăsprească inima. Satisfăcută, la maximum, curiozitatea, nu cred că ar contribui la creșterea credinței. – Îmi puteți spune, atunci, pentru ce ați venit în Țara Sfântă? – a insistat acela. – Așa, pentru a mă lăsa încântat de o atmosferă, de a fi pătruns de un parfum misterios, pentru a recrea scene improbabile… Nu desigur verificate, dar stimulente pentru fantezie. – Noi ghizii trebuie să facem să vadă, să-i ajutăm să înțeleagă – s-a justificat acuzatorul meu, calmându-se ușor. – Nimic împotrivă – am recunoscut eu. Totuși riscul vostru este acela de a vrea să spuneți prea mult, să descoperiți totul, să explicați orice lucru. În țara lui Isus, în schimb, trebuie să închidem ochii, să ascultăm glasul tăcerii. Intuiția sapă mai adânc decât târnăcopul cercetătorilor. Fantezia iubirii se revelează mai exactă decât orice descriere amănunțită.

…Și urmele pașilor

Mă îndoiesc că l-am convins pe deplin. Are puțină importanță. Este un fapt, însă, pe care în fiecare an, în ziua Înălțării, mi-l aduc aminte. Și mă descopăr, de fiecare dată, căutător de urme, dar “în altă parte”, departe de acel munte (nu mă preocup nici de a ajunge acolo cu imaginația). Vreau să spun că în condițiile de viață modeste ale mele, cultiv pasiunea unui tip special de cercetare. A mea este o arheologie care nu privește trecutul, ci prezentul. Mă interesează să regăsesc urmele trecerii Sale în lumea de astăzi.

Rămân convins, într-adevăr, că Isus circulă clandestin pe pământ (blestemând, îndrăznesc să susțin că, de când ne-a cunoscut, nu mai reușește să fie fericit fără noi, nu a mai regăsit ușa Casei). Și lasă urme în toate părțile. Sunt urmele pașilor. Mă gândesc, de exemplu, la misionari. La cei care oferă servicii celor suferinzi, aleargă în ajutorul celor nevoiași. Dar și la pașii nesiguri ai celor bătrâni. La alergările și la jocurile copiilor (și ale celor care reușesc să fie “ca ei”).

Dar sunt și urme perceptibile pe chipul unor persoane care Îl întâlnesc, Îl recunosc, și sunt transformați de El. Mai ales sunt urme invizibile, dar care se pot intui săpate în inima unor persoane “însemnate” de prezența sa. Pentru a nu vorbi de “semnele cuielor” imprimate în trupul atâtor sărmani. Aș vrea să vă invit, cu glas scăzut: prieteni, rupeți cercul din jurul acelei pietre. Evitați paza supraveghetorilor. Dați-vă seama că El nu a mai părăsit pământul, nu reușește să stea departe de el. Sunt semne peste tot. Acesta este un clandestin special. Care, în loc să ascundă urmele, le înmulțește cu scopul de a fi descoperit…

 

* * *

 

Înălțarea Domnului

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro

Pastorul Billy Graham, care avea cuvinte admirabile și surprinzătoare față de Sf. Părinte Papa Ioan Paul II, numindu-l “autoritatea morală numărul unu a secolului nostru”, relatează un fapt care i s-a întâmplat în tinerețe. Povestește el cu a ajuns într-un mic oraș ca să țină o predică. Dorind să trimită o scrisoare, a întrebat pe un băiețel unde era poșta. Copilul i-a explicat, pastorul i-a mulțumit și i-a zis: “Dacă vii deseară la biserica, am să-ți spun unde este cerul și cum poți ajunge acolo.” Băiatul i-a răspuns: “Nu te cred. Tu nu știi nici măcar unde este poșta și vrei să-mi spui unde este cerul?” Totuși Biserica știe unde este cerul și cum se poate ajunge acolo.

Biserica Romano-Catolică celebrează astăzi sărbătoarea Înălțării Domnului, și este normal să medităm, în lumina Sfintei Scripturi și a credinței, asupra unor întrebări: ce s-a întâmplat la Înălțare și de ce e importantă aceasta pentru noi?

Înălțarea este parte a misterului pascal, este strâns legată de înviere. Învierea ne spune că Isus, care a murit răstignit, este viu, trăiește acum. Înălțarea ne spune că Isus ca om a intrat pe deplin în gloria Tatălui său și că, la sfârșitul timpurilor, vom participa și noi la aceeași glorie.

Ceea ce s-a întâmplat la Înălțare este că ucenicii nu l-au mai putut vedea. Când era pe pământ, în timpul ministerului său public, înainte de Înălțare și Înviere, Isus predica față în față. Oamenii îl puteau vedea, îi puteau auzi vocea, îl puteau atinge, percepe cu simțurile lor. Apostolii au avut această chemare specială de a fi martori ai tuturor faptelor și învățăturilor lui Isus.

Această prezență fizică a lui Isus este înlocuită după Înălțare cu o prezență și mai puternică – iar aceasta este un motiv de bucurie pentru noi. Vechea prezență într-un corp uman, într-un mic colț al lumii (Nazaret, Cafarnaum sau chiar Ierusalim), care atingea doar un mic număr de oameni, într-un interval de timp scurt, raportat la durata istoriei, face loc unei noi prezențe care poate ajunge la toți oamenii, fie ei bogați sau săraci, învățați sau ignoranți, sfinți sau păcătoși, vedete de la Hollywood sau plugari ori păstori uitați de oameni dar știuți de Dumnezeu. Noua prezență a lui Isus atinge toți oamenii, toate locurile și timpurile – de la Înălțare până la sfârșitul lumii. Isus este prezent cu noi: e un motiv de mare bucurie.

Și iată cum un alt paradox al credinței noastre, dar nu o absurditate, strălucește pentru noi. Isus a plecat de la noi și totuși este în mijlocul nostru, Isus e transcendent și imanent, depășește toate dar este peste tot. Așadar Cristos e prezent prin Duhul Sfânt și roadele acestuia (căci Rusaliile sunt ultimul act al misterului pascal): Cristos e prezent oriunde găsim iubirea, bucuria, pacea, (îndelunga) răbdare, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea (Gal 5,22). Isus e prezent oriunde întâlnim adevărul, dreptatea, libertatea, frumusețea și, mai ales, caritatea și compasiunea.

Un preot povestește ce s-a întâmplat într-o duminică pe când celebra sf. Liturghie. A intrat în biserică un tânăr desculț, cu hainele prea mari pentru el și pătate cu mâncare. Și-a căutat un loc să se așeze dar nu a găsit, iar credincioșii nu s-au îngrămădit puțin pentru a-i face loc. Tânărul, mergând până în față în căutarea unui loc, a ajuns în fața pupitrului de la care preotul proclama Evanghelia și s-a așezat pe podea. Abia atunci s-a îndreptat spre el șeful comitetului bisericii. Era un om în vârstă care mergea cu un aer de demnitate, eleganță și de autoritate. Credincioșii se gândeau: nimeni nu-l poate acuza pe acest bătrân, care e un model de corectitudine, că îl va da afară pe tânărul ireverențios. Preotul tocmai terminase de citit Evanghelia. S-a făcut liniște. Se auzea doar zgomotul făcut de bastonul bătrânului. Și când acesta a ajuns la tânăr, s-a întâmplat un lucru extraordinar. Acel bătrân atât de demn a pus bastonul pe podea și apoi, cu greutate, s-a așezat lângă tânăr, pentru ca acesta să nu mai fie singur acolo pe toată durata sf. Liturghii. Preotul și-a început predica astfel: “ceea ce vă voi spune veți uita, dar ceea ce tocmai ați văzut sper să nu uitați niciodată și să faceți la fel!” Într-adevăr, unde este dragoste și compasiune, acolo este prezent Cristos. În timp ce Albert Camus spunea ca iadul este celălalt, cel de lângă noi, noi creștinii susținem cu toată puterea credinței noastre că cel de lângă noi este un alt Cristos. Dar și noi suntem pentru aproapele mâinile și picioarele lui Cristos.

Întâmplarea cu tânărul ne arată un alt adevăr al credinței noastre: Cristos este prezent în chip special în comunitatea celor care cred, în Biserica sa. Cristos a lucrat în și prin apostoli (aminteam la început de misiunea lor specială de a fi martori) și lucrează azi prin urmașii acestora, episcopii. Despre acest adevăr ne învață cei mai antici Părinți ai Bisericii, părinții apostolici. Clement Romanul (al IV-lea papă) și Ignațiu din Antiohia, la sfârșitul secolului I, pe când sf. Ioan Apostolul probabil mai trăia încă, spuneau: “Unde este episcopul acolo este Biserica și Cristos.” Iar Părinții africani Ciprian și Tertulian afirmau: “Nu-l poți avea pe Dumnezeu ca Tată, dacă nu ai Biserica drept mamă.” Pentru acești învățători și educatori ai credinței noastre, criteriul după care deosebeau Biserica adevărată, Biserica lui Cristos de eretici era comuniunea cu episcopul, deoarece episcopul era garantul că învățătura primită de la apostoli era nealterată, curată, ferită de orice erezie. În arca Bisericii apostolice, cu un episcop în frunte, avem garanția adevărului și a mântuirii, evident dacă și noi corespundem Evangheliei prin eforturile personale.

O Biserică locală este pe deplin Biserică atunci când are în frunte un episcop, un urmaș al apostolilor, înzestrat de Duhul Sfânt prin consacrarea episcopală cu “carisma sigură a adevărului”, cum spunea sf. Irineu. Fiii întunericului, care sunt și ei extrem de înțelepți, știu acest lucru. De aceea, după 1949, la noi în țară au bătut literal păstorii pentru a risipi turma; de aceea, nu permiteau consacrarea de episcopi pentru a lăsa Biserica, într-un anume sens, orfană. Un scriitor de literatură religioasă, Scott Hahn, tată a șase copii, fost pastor evanghelic devenit catolic, scria: “Dau familiei mele ceea ce păstorul dă turmei sale, credincioșilor săi. Păstorul ne dă o casă în Biserică, hrană sufletească în Euharistie, un nume la botez. Ne iartă păcatele la spovadă. Ne învață, ne conduce, ne disciplinează. În familie, tatăl este înaintea lui Dumnezeu un adevărat păstor.”