Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica Floriilor
Anul B (A, C)

Lecturi:
Isaia 50,4-7
Filipeni 2,6-11
Marcu 14,1-15,47

Marcu 14,1-15,47

Peste două zile aveau să fie Paștele și Azimele, iar arhiereii și cărturarii căutau cum să-l prindă prin viclenie ca să-l ucidă, căci spuneau: “Nu în timpul sărbătorii, ca să nu se răzvrătească poporul”. Fiind în Betania în casa lui Simon Leprosul, pe când stătea la masă, a venit o femeie care avea un vas din alabastru cu mireasmă de nard curat, foarte scump, și, spărgând vasul, i-a turnat pe cap. Dar erau acolo unii care, indignați, ziceau unii către alții: “Pentru ce s-a făcut această risipă de mireasmă? Căci mireasma aceasta ar fi putut fi vândută cu trei sute de dinari și să se dea săracilor”. Și erau revoltați împotriva ei. Însă Isus a spus: “Lăsați-o! De ce o necăjiți? A făcut un gest frumos față de mine, căci pe săraci îi aveți totdeauna cu voi și oricând voiți puteți să le faceți bine; pe mine, însă, nu mă aveți întotdeauna. Ea a făcut ce a putut: a uns de mai înainte trupul meu pentru înmormântare. Adevăr vă spun, oriunde va fi predicată evanghelia în lumea întreagă, se va spune în amintirea ei și ceea ce a făcut ea”. Iuda Iscariot, unul dintre cei doisprezece, a venit la arhierei ca să-l dea pe mâna lor. Când au auzit, s-au bucurat și i-au promis că-i vor da bani. Iar el căuta un moment potrivit ca să-l dea pe mâna lor. În prima zi a Azimelor, când se jertfea Paștele, discipolii săi i-au spus: “Unde vrei să mergem să pregătim ca să mănânci Paștele?” Atunci a trimis doi dintre discipolii săi și le-a spus: “Mergeți în cetate și vă va întâmpina un om care duce un urcior cu apă; mergeți după el și acolo unde va intra spuneți stăpânului casei că învățătorul zice: «Unde este camera mea, în care să mănânc Paștele cu discipolii mei?» El vă va arăta o sală mare, la etaj, gata aranjată. Pregătiți acolo pentru noi”. Discipolii au ieșit și au venit în cetate. Ei au găsit după cum le spusese și au pregătit Paștele. Când s-a înserat, a venit împreună cu cei doisprezece. Și, în timp ce stăteau la masă și mâncau, Isus a spus: “Adevăr vă spun, unul dintre voi, care mănâncă cu mine, mă va trăda”. Atunci au început să se întristeze și să-i spună unul după altul: “Nu cumva eu?” El le-a spus: “Unul dintre cei doisprezece, cel care întinge cu mine în blid. Într-adevăr, Fiul Omului merge după cum este scris despre el. Însă vai omului aceluia prin care Fiul Omului este trădat! Ar fi fost mai bine pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut”. Și, în timp ce mâncau, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, le-a dat-o și le-a spus: “Luați, acesta este trupul meu”. Și, luând potirul, după ce a mulțumit, l-a dat lor și au băut toți din el. Și le-a spus: “Acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți. Adevăr vă spun că nu voi mai bea din rodul viței până în ziua aceea când îl voi bea nou în împărăția lui Dumnezeu”. [...continuă...]

 

Autori

pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
FSC
pr. Ștefan Ciubotaru

 

* * *

 

Victoria anunțată

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Două rememorări alcătuiesc urzeala narațiunii Patimilor după sf. Marcu: intrarea în triumf a lui Isus în Ierusalim și desfășurarea propriu-zisă a Patimilor. De ce reamintim aceste evenimente an de an? Pentru a hrăni nostalgia trecutului sau pentru a căuta o actualizare a evenimentelor? Ce aduce povestirea aceasta veche de două mii de ani oamenilor din vremurile noastre?

Apostolul Paul scria: Cuvântul crucii este nebunie pentru cei care se pierd; dar pentru noi, cei care ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu… Dumnezeu a ales cele nebune ale lumii ca să-i facă de rușine pe cei înțelepți (1Corinteni 1,18.27). Dacă sărbătorim ca pe o victorie evenimentele acelei săptămâni de demult, aparent o înfrângere ce a rămas mai întâi neînțeleasă, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni (1Corinteni 1,23), aceasta se datorează faptului că evangheliștii au prezentat cele petrecute ca fiind evenimentul major al eliberării noastre, țesătura însăși a crezului nostru: A murit pentru păcatele noastre.

Cum pot fi actualizate Patimile? Nu le putem privi separat de contextul istoric a cărui urmare au fost. Profeția lui Isaia, al 4-lea Cânt al Slujitorului lui Dumnezeu (cap. 52-53), face din această moarte un moment de universalitate: purta păcatele noastre. Așa cum s-a spus, “Isus nu este autorul, ci locul tragediei”. Ce avem de adorat nu sunt suferința și moartea în sine, ci umilirea lui Cristos, izvor al ridicării Sale în slavă, așa cum proclama apostolul Paul: El, fiind din fire Dumnezeu… s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor (Filipeni 2,6-11).

Isus devine izbăvitorul nostru pentru că Patimile sunt consecința cuvintelor și a acțiunilor Lui care aduc o eliberare. I-a mântuit pe alții, să se mântuie și pe sine. Răstignirea lui Isus este punctul final pe drumul victoriei asupra morții, o acțiune în acord cu voința lui Dumnezeu, care este ca noi să fim izbăviți. O lectură creștină a relatării nu poate fi făcută decât în lumina Paștilor, pentru că Patimile reprezintă de fapt înfrângerea morții, a tuturor morților noastre, și izbăvirea noastră. De aici semnificația universală și actuală a narațiunii Patimilor, care nu poate fi limitată la o evocare oarecare și la celebrarea unui trecut impregnat de nostalgie ori de tradiții spirituale.

În secolele XIV și XV, o sensibilitate față de Patimi a generat o devoțiune a crucii și a suferinței lui Isus din care s-au hrănit mulțime de sfinte și de sfinți. Compasiunea pentru Maria Maica Durerii a acaparat o mare parte a pieței devoțiunilor. Oare “Pieta” a lui Michelangelo ar fi cunoscut succesul pe care l-a avut într-o altă epocă? Crucea părea atunci să simbolizeze destinul nostru mai bine decât învierea. “El a luat asupră-Și durerile noastre și cu suferințele noastre S-a împovărat. Și noi Îl socoteam pedepsit, bătut și chinuit de Dumnezeu, Dar El fusese străpuns pentru păcatele noastre și zdrobit pentru fărădelegile noastre. El a fost pedepsit pentru mântuirea noastră și prin rănile Lui noi toți ne-am vindecat” (Isaia 53,4-5).

În veacul al XIX-lea, episodul Patimilor a fost citit ca o expresie a ascultării, în care resemnarea precumpănea, devenind mai importantă decât suferința. În locul păcatului, ca revoltă față de Dumnezeu, accentul s-a pus pe ideea ascultării față de Tatăl, în lumina atitudinii lui Isus. De unde poate o înțelegere distorsionată a ascultării lui Isus, uitându-se ca aceasta era formată în primul rând din proclamarea fidelă, indiferent de opozițiile stârnite, a Împărăției lui Dumnezeu. Spectrul resemnării eclipsează entuziasmul adus pe Isus pentru cauza Împărăției. Ajunge, pentru a ne convinge, să-l ascultăm pe Isus cum vorbește despre “ceasul Lui”.

Cât despre secolul XX, acesta a deschis o poartă către meditarea slăbiciunii lui Dumnezeu pe plan pământesc. Dumnezeu, pe care învățasem să ne bazăm, pare că ne-a părăsit, că se ascunde, “Dumnezeu a murit”. Ce sens putem da atunci Patimilor? Se va fi lăsat oare Dumnezeu pironit de lemnul crucii numai pentru a se da la o parte, pentru a lăsa cale liberă omului, omenirii? Oare Dumnezeu a murit ca să învie omul? “Aflând că vechiul dumnezeu a murit, scria Nietzsche, parcă ne simțim scăldați de razele aurorei… corăbiile noastre își pot relua liber calea, orice îndrăzneală a cunoașterii este permisă…”

Isus aduce desigur schimbări radicale, revoluționare, dar ceea ce a contestat în primul rând a fost o “ordine mondială” statornicită de secole. Cuvântul Său izbăvitor răsună zi de zi și ceas de ceas, în toate timpurile și în toate locurile. El caută să zgâlțâie toate tradițiile de nedreptate și îndrăzneala aceasta îi aduce moartea, dar nu fără a fi semănat grăuntele Învierii. Povestirea acestei duminici aduce cu ea răsturnarea istoriei și face să răsune deja clopotul pascal al speranței noastre.

 

… după Marcu

Martor al eliberării aduse de Patimi și de Înviere, povestirea evanghelistului Marcu este plină de mici detalii anecdotice care-i dau culoare: tânărul care fuge gol (14,51 s.u.), numele fiilor lui Simon Cireneul (15,21)… Regăsim aici cu ușurință urmele spuselor sfântului Petru, martor ocular al evenimentului. Patimile după Marcu sunt un tezaur pentru Biserică, tocmai pentru că au fost meditate și prezentate în Biserica începuturilor. Parcă l-am auzi pe autor instruindu-și catehumenii, fără a se teme că-i va șoca, dimpotrivă chiar.

Marcu relatează faptele în realitatea lor crudă: Isus părăsit de către toți, tratat cât se putea de inuman atunci când își afirma identitatea. “Regele Iudeilor” este aruncat într-o “competiție” cu Barabas și cu cei din drojdia societății. Pentru acel Isus prezentat de Marcu, perfecțiunea darului divin se îngemănează cu dramatismul paroxistic al încercării. Faptul că Domnul a fost atât de detestat deschide poarta către deplina revelare a Fiului lui Dumnezeu de către sutaș. Crucea e scandaloasă dar mai presus de orice ea dezvăluie întreaga “nebunie” a dragostei lui Isus, al cărui portret viu Marcu l-a urmărit de-a lungul întregii sale evanghelii. Misterul Patimilor după Marcu, adevărat imn al libertății, se încheie, impresionant, cu mărturisirea de credință a sutașului: Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu! (15,39).

Marea lumină țâșnește din întuneric.

O, moarte, unde-ți este izbânda?

 

* * *

 

Glasuri și ecoul lor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Cu toate că Isus știa ce îl așteaptă la Ierusalim: trădarea, biciuirea, răstignirea și moartea, merge de bunăvoie, acceptând un triumf efemer compus din osanale, flori și straie întinse pe cale. Totdeauna oamenii au jertfit ceva din ei și din bunurile lor temporale pentru a recunoaște supremația divină, dar a jertfi totul de bunăvoie, cu o notă de triumf, așa ceva nu s-a mai auzit. Isus, în culmea gloriei, atinge extrema jertfei: atitudinea sa conține ceva mai mult decât este posibil pentru o ființă umană. Numai iubirea totală se poate jertfi total. Isus este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu fiindcă este iubire totală, este capabil de o jertfă totală, de jertfa trupului, sufletului și chiar a dumnezeirii sale. El se jertfește pe cruce și rămâne jertfă continuă în Euharistie.

Să ne cercetăm pe noi înșine în lumina jertfei lui Cristos! Cât am jertfit în acest post spre slava lui Dumnezeu, pentru mântuirea proprie și a aproapelui? Cât la sută am dat din ceea ce avem și din ceea ce suntem? Cu ce plăcere și bucurie am jertfit ceva? Unde este comoara ta, acolo este și inima ta (Mt 6,21), a spus Isus. Comoara lui Dumnezeu sunt făpturile sale, nu în ultimul rând este omul, de aceea inima lui Dumnezeu, Isus, este cu noi ca semn că ne iubește mai presus de alte făpturi. Comoara oamenilor unde este? Care este comoara noastră? Iată un exemplu: un cizmar sărac avea șapte copii. Toți munceau de dimineață și până seara târziu în același atelier. Toți erau foarte veseli din fire. Tatăl, om cu credință în Dumnezeu, i-a învățat să muncească cu veselie, cântând, fiindcă Domnul îi iubește pe cei ce se veselesc și au inima curată. Un om bogat, vecin cu cizmarul, văzând sărăcia lor, a voit să le vină în ajutor, să le ușureze povara și într-o zi i-a cerut tatălui un copil ca să-l înfieze. Când tatăl a adus vestea aceasta fiilor săi, toți au amuțit. Tatăl nu știa ce să facă și a cerut vecinului său timp de gândire. Toți fiii săi erau buni, pe toți îi iubea, toți se simțeau frați și se iubeau cu adevărat frățește, erau ascultători, muncitori, veseli… Pe care să-l dea? Inima căruia s-o rănească îndepărtându-l și acesta să creadă că tatăl l-a dat ca să scape de el, fiindcă l-ar iubi mai puțin ca pe ceilalți? Fiii săi munceau tăcuți, cu gândul că unul sau altul îi va părăsi. Nu mai răsunau cântecele și râsetele de voie bună, ci se auzeau numai loviturile înfundate de ciocan, amestecate cu câte un oftat profund și cu câte o privire tristă. După o zi de zbucium și de frământări, apoi după alte câteva, tatăl s-a decis și, când vecinul a venit să-i dea răspunsul, i-a zis: N-am nici un copil de dat! Fiii, plini de bucurie și cu lacrimi în ochi, i-au sărit în brațe și l-au sărutat. Veselia a reînceput în atelierul sărac. Tatăl avea șapte fii și nu i-a dat unul, deși știa că îi va merge mai bine în casa bogatului, iar Tatăl ceresc are numai un Fiu și-l dă lumii, deși știe că îi va merge atât de rău.

Acesta este omul, nu dă ceea ce iubește, chiar dacă necazurile îl copleșesc. Dumnezeu dă tocmai ceea ce iubește. Jertfa sa, de a ni-l da pe Fiul său, chiar cu riscul de a-l răstigni, este semnul totalei sale iubiri. Isus este iubire din iubire, fiindcă s-a făcut jertfă totală: jertfă de ispășire pentru păcatele noastre și nu numai ale noastre, dar și pentru ale lumii întregi (1In 2,2); S-a dat pe sine pentru noi ca ofertă și jertfă lui Dumnezeu (Ef 5,2). Tatăl ceresc ne-a dat totul; Fiul ne-a dat totul, pe Duhul său, pe care îl avea de la Tatăl, ne-a dat trupul său, pe care îl avea din sânul preacurat al Mariei; ne-a dat dumnezeirea și omenirea sa unite în taina euharistică.

Duminica Floriilor este ziua examenului de conștiință înainte de sărbătoarea Învierii. Cu câtă iubire am răspuns iubirii lui Dumnezeu? Cât am jertfit și ce în timpul Postului Mare? Ce constatare tristă! Unii nu se îndură să jertfească nici patimile cele rele din ei! Noi, noi înșine, nu ne identificăm oare cu arhiereii, fariseii și cărturarii care, invidioși și plini de ură, când mulțimile îi cântau osanale lui Isus, ei s-au apropiat de el cu nerușinare și i-au spus: Învățătorule, spune-le să tacă!

Glasul arhiereilor, fariseilor și cărturarilor care voiau să nu se mai cânte în cinstea lui Isus, care cereau copiilor să tacă și apoi glasul mulțimilor, pe care le-au îndemnat să strige și să urle în fața lui Pilat: Răstignește-l! Răstignește-l! nu s-a stins, ecoul lor îl auzim și azi.

Priviți-l pe Isus, atât în minutele triumfului, cât mai ales în ceasurile lungi ale pătimirii! Văzându-l, am fi ispitiți să ne facem ideea că el este simbolul binelui, nevinovăției, cinstei, dreptății, iubirii, răbdării infinite etc. Dar nu, Isus este însuși binele disprețuit și azi, el este nevinovăția condamnată și azi, el este însăși cinstea mototolită și azi, el este însăși dreptatea aruncată la lada de gunoi și azi, el este iubirea disprețuită, este răbdarea euharistică părăsită, el este virtutea călcată în picioare de nepăsarea și răutatea oamenilor, el este însăși conștiința din om care geme înlănțuită, scuipată, sărutată cu buzele lui Iuda trădătorul, conștiința încoronată cu spinii materialismului, conștiința răstignită pe crucea fărădelegii, conștiința al cărei glas căutăm să-l înăbușim, la care strigăm, țipăm, urlăm să tacă! Să tacă toți copiii avortați! Să tacă toți copiii abandonați! Să tacă toți cei maltratați! Când pe cel sărac nu-l ajutăm, strigăm ca moartea să-i închidă gura.

Spune Sfânta Scriptură că prietenii lui Iob cel drept, auzind că acesta este bolnav, au venit să-l vadă. L-au găsit plin de lepră, aruncat de soția lui pe o grămadă de gunoi la marginea cetății; câinii veneau și îi lingeau rănile și soția îl blestema și-l îndemna să-l blesteme pe Dumnezeu pentru nenorocirea care l-a ajuns pe nedrept. Când prietenii l-au văzut în așa hal și așa durere, au rămas muți. Timp de șapte zile n-au putut scoate nici un cuvânt, ci doar l-au privit printre lacrimi.

Fraților, șapte zile mai sunt până la Paște, timp în care înaintea ochilor noștri Cristos Isus este în cea mai cumplită suferință: de la lacrimile vărsate azi asupra Ierusalimului, de la sudoarea de sânge din grădina Măslinilor, de la biciuire, scuiparea în față, pălmuirea, îmbrăcarea cu haina de nebun și încoronarea cu spini și până la răstignirea și moartea pe cruce, îl vom vedea într-o stare mult mai jalnică decât cea a lui Iob. Care trebuie să fie atitudinea noastră de creștini?

În mijlocul mulțimii care îl aclama și-l sărbătorea cu entuziasm, Isus a lăcrimat. De ce? De ce în lume mii și milioane de oameni nu știu ce-i sărbătoarea? De ce milioane de copii nu știu ce-i fericirea? De ce milioanele de tineri muncesc ca robii și nu li se dă ceea ce-i drept? Este o cântare, pe care, poate, am auzit-o în timpul Postului Mare:

- De ce, Isuse, atâtea lacrimi?

- De ce? Întrebați pe Petru sau pe Magdalena, întrebați pe Lazăr sau Ierusalimul! Iubirea plânge pentru voi.

- De ce, Isuse, atâtea bice?

- De ce? Întrebați călăii sau pe Pilat din Pont, sau pe Baraba, sau victima din Ierihon! Păcatul vostru este greu!

- De ce, Isuse, așa coroană?

- De ce? Întrebați pe regii voștri, sau pe soldați, sau pe cei din Cafarnaum care m-au vrut rege! Am spus adevărul curat și spinii sunt răsplata mea!

- De ce, Isuse, așa o cruce?

- De ce? Dar voi de ce muriți? “Tată, de ce m-ai părăsit?”; “Iartă-i că nu știu ce fac!” Ca să trăiți, am murit pentru voi.

Deși Isus, Dumnezeu din Dumnezeu, a suferit ca om, a suferit atât de mult încât putem spune că a suferit infinit, ca Dumnezeu, că Fiul lui Dumnezeu a murit pentru noi; nu că ar fi murit în natura sa divină, ci natura divină l-a susținut pe Fiul Omului să sufere mai mult decât poate suferi un om, decât ar putea să sufere toți oamenii împreună; natura divină nu i-a ușurat chinul, ci i-a mărit capacitatea de a suferi peste puterea minții noastre de a ne închipui. Cred că din suferința lui a dedus sutașul roman că într-adevăr: Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu (Mt 27,54).

Noi avem această credință?

Dacă da, atunci să spargem alabastrul cu mir de nard de mare preț, ca femeia păcătoasă din casa lui Simon leprosul (Mt 26,7), să-i ungem capul și să-i spălăm picioarele cu lacrimile noastre de pocăință, ca în veci de veci să-i cântăm Osana Fiului lui David! Binecuvântat cel care vine în numele Domnului! Amin.

 

* * *

 

Domnul are trebuință

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Când Isus a intrat în Ierusalim spre a duce la bun sfârșit opera mântuirii prin Misterul Pascal, cei care îl cunoșteau, și chiar copiii care nu-l cunoșteau decât din auzite, l-au primit cu osanale. Mulți erau și cei care se întrebau: Cine este acesta care vine călărind pe măgăruș?.. De ce vine?.. Ce vrea?..

Un copil de cinci ani îl tot întreba pe tatăl său, care era profesor universitar, de toate: De ce învață; de ce scrie; de ce nu se joacă; de ce și alți zeci de ce… Tatăl, ca să nu-l tot plictisească și să-l lase în pace spre a-și pregăti cursurile, a rupt o hartă și i-a dat-o fiului zicând: Dacă reușești să refaci harta, vom merge în excursie la munte. Ai aici bandă de lipit; mergi în camera vecină și apucă-te de treabă! Spera să-l lase în pace câteva ore, dar numai după un sfert de oră, copilul se întorce biruitor, cu harta refăcută total și bine, spre necazul tatălui, care l-a întrebat: Cum ai reușit atât de repede? Copilul răspunde: Am văzut că pe spatele hărții era un chip de om. Am refăcut chipul omului și așa s-a refăcut harta lumii întregi. Și tatăl a trebuit să-și țină promisiunea.

Isus intră în Ierusalim ca rege, Fiul lui David. Vrea să refacă, nu numai harta lumii, harta pământului, ci chiar a Cosmosului întreg, care a fost deteriorat de păcatul îngerilor răi și al oamenilor. Cu ce va începe? Cu chipul omului, cu chipul său desfigurat de răutatea oamenilor. Aici va fi redus la chipul sclavului, va fi zdrobit ca un vierme, desfigurat, răstignit și omorât… Aici va reuși refacă chipul și asemănarea sa cu Fiul lui Dumnezeu prin înviere, va reface harta lumii prin refacerea chipului omului, va schimba fața pământului și apoi va schimba fața timpului în care va pune chipul unui cer nou și al unui pământ nou (cf. Ap 21, 1.5).

Evanghelia de azi (Mc 14, 1-15, 47), numită Patima Domnului nostru Isus Cristos după evanghelistul Marcu, ne ajută să-l cunoaștem și să-l urmăm pe calea umilinței, singura cale prin care a reușit să refacă harta lumii conform cu planul mântuirii voit de Dumnezeu.

Mai întâi de toate evanghelistul Marcu prezintă pătimirile lui Isus ca pe o realitate, spre a da siguranță. El se referă la trei martori oculari pe care îi citează de cinci ori: Petru, Iacob și Ioan.

Numai Marcu prezintă crucea drept un scandal pentru ucenici și, vorbind despre totala lor neînțelegere față de destinul Mântuitorului, vrea să trezească în fiecare cititor credința prin care poate ajunge să înțeleagă că tocmai umilința și moartea lui Isus îi descoperă dumnezeirea, fiindcă un alt martor ocular, centurionul roman, văzându-l murind în felul acesta, a exclamat: Cu adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu (cf. MAC p. 264).

«Omul moare cum trăiește». Această sintagmă vrea să spună că moartea descoperă sensul vieții și viața descoperă sensul morții. Isus a murit dumnezeește și ne-a descoperit că sensul vieții izvorăște din sensul divinității, iar sensul morții este de a ne integra în sensul vieții dumnezeești. În acest sens înțelegem rugăciunea pe care am făcut-o la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule atotputernic și veșnic, tu ai dat neamului omenesc un exemplu de umilință în Mântuitorul nostru, care s-a făcut om și a îndurat moartea pe cruce: dă-ne harul să învățăm a-l urma întru răbdare și astfel să ne învrednicim a fi părtași de învierea sa!. Deci, numai refăcând în noi chipul lui Cristos, vom ajunge la înviere cu Cristos. Doamne, se ruga un bun creștin chinez, lumea este rea, tu fă-o mai bună, începând cu mine!

Prima lectură (Is 50, 4-7) ne arată că atunci când credința dă sens vieții, omul rămâne statornic în orice încercare. Dacă se caută sensul vieții numai cu puterea rațiunii, acesta rămâne în fața unui orizont întunecat de umbrele durerii și ale morții. La întrebările: De unde venim?.. Încotro ne îndreptăm?.. ne poate răspunde numai slujitorul lui Iahve: Domnul Dumnezeu este alături de mine și din acest motiv nu voi rămâne de rușine.

Limbajul acestui slujitor este cel al unui ucenic, al unuia care primește și transmite cele primite, este ca o verigă solidă în tradiție. Cu cuvântul său, pe care l-a primit și care este puterea lui Dumnezeu, susține pe cel care este obosit. Această forță de susținere se datorează inspirației divine, sugerată de imaginea trezirii dis-de-dimineață, adică sensul existenței noastre a fost pus de Dumnezeu în firea omului din prima clipă a creației și revelat prin oamenii aleși de el. Oamenii care nu-și cunosc menirea sunt aceia care nu-și pleacă urechea la glasul trecutului, deoarece, așa cum va accentua mai târziu Apostolul neamurilor, Credința este din cele auzite (Rom 10, 17), de aceea nu înțeleg rostul prezentului și nici al viitorului întregii omeniri în care Cristos este speranța noastră (1Tim 1, 1). Refăcând în noi înșine chipul slujitorului lui Iahve, vom reface harta întregii lumi, întregii istorii, întregului timp rupt din veșnicie.

Lectura a II-a (Fil 2, 6-11) are un scop bine definit în liturgia cuvântului de azi: ca să domnească smerenia, iubirea și armonia între frați este necesar să avem aceleași sentimente care au fost în Cristos Isus (2, 1-5). Isus, ca adevărat slujitor suferind, a trăit condiția umană până la moartea tragică de pe cruce spre a ne înțelege pe noi în condiția noastră și spre a ne face capabili să-l înțelegem pe el în condiția dumnezeirii sale.

Sfântul Paul pune în evidență în acest imn, care stă la baza oricărei teologii cristologice și ecleziale, că Isus Cristos este Domnul, Biruitorul păcatului și al morții, Stăpân al slavei și Cap al Bisericii, adică Izvor de viață supranaturală care se revarsă în tiparele istoriei fiecărui credincios. Întruparea Fiului lui Dumnezeu, pentru a deveni Fiul omului, arată că Dumnezeu însuși s-a implicat în sensul vieții noastre spre a-i da un scop bine definit și că ținta va fi atinsă cu toată siguranța, fiindcă în joc va fi mereu atotputernicia lui, chiar dacă condiția umană ar ajunge mai prejos de condiția sclavului, fiindcă prin Isus capătă sensul deplin: este destinată învierii și vieții veșnice.

În concluzie se pune problema: în mod practic, cum putem ajunge să avem în noi aceleași sentimente care au fost în Isus Cristos și cum îl putem urma pe calea umilinței?

Iată răspunsul: «Influența dumnezeieștii liturghii (pe care o vom celebra în continuare) asupra sufletului este mare și se imprimă public, în fața ochilor tuturor, dar și în secret. Credinciosul, care ascultă glasul diaconului și urmărește cu atenție acțiunile liturgice, câștigă în inimă nouă și nobilă dispoziție. Preceptele lui Cristos îi devin realizabile cu ușurință, jugul lui Cristos îi devine plăcut, greutatea sa – ușoară. Iese din biserică, unde a participat la cina iubirii divine și consideră pe toți ca frați. De aceea, cine vrea să crească în iubire, să participe cât mai frecvent posibil la liturghia divină. Influența sa poate fi imensă, certă, dacă omul este gata să o asculte și să o practice în viață» (Tomás Spidlik SJ. Izvoarele luminii, Ed. Ars Longa Iași 1994, p. 468).

Prin sfânta Liturghie retrăim Misterul pascal: patima și învierea Domnului nostru Isus. Să repetăm deseori invocația de la psalmul responsorial: Inimă nouă, crează în mine, Dumnezeule, convinși fiind că numai cu o inimă nouă, realizată în virtutea noului legământ pecetluit în Misterul pascal, putem să ne bucurăm de învierea Domnului nostru Isus Cristos.

 

* * *

 

Duminica Floriilor (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Îmi permit să sugerez câteva indicații practice pentru liturgia de astăzi.

- A le face astăzi o omilie copiilor ar fi puțin “pastoral”: acțiunea liturgică cu procesiunea inițială și lectura Pătimirii ar deveni prea lungă.

- Este potrivit să se pregătească, așadar, toată liturgia cuvântului pe relatarea Pătimirii Domnului după Marcu, care, față de ceilalți evangheliști, are un stil mai aparte, mai simplu, mai potrivit copiilor.

- Relatarea Pătimirii să fie proclamată în formă dialogată cu diferite personaje. În cazul în care lipsesc miniștrii potriviți, se pot pregăti copii mai ageri.

- Înainte de început, să fie invitați copiii să se așeze și să asculte cu iubire pagina cea mai tragică din istoria lui Isus, care a suferit și a murit pentru noi. Ca să îl asculte mai bine, să se anunțe că va fi dialogată și că după aceea nu va urma predica.

- Împărțiți lectura, prin pauze potrivite, în părțile ei naturale. După relatarea instituirii Euharistiei, drama pătimirii și morții lui Isus se poate împărți în cinci acte, care induc mereu o durere mai mare:

- Isus în grădină (agonia – arestarea);

- Isus în fața sinedriului (interogatoriul – batjocura – renegarea lui Petru);

- Isus în fața lui Pilat (interogatoriul – batjocura – condamnarea);

- Isus spre Calvar (Calea Crucii – răstignirea și moartea);

- Isus în mormânt (Iosif din Arimatea – înmormântarea).

2. Urmează o scurtă schemă de omilie pentru confrații care se află în situații pastorale diferite.

Liturgia de astăzi îl prezintă inimii și minții noastre pe Isus Răstignit.

a) Sfântul Filip Benizi a făcut un semn pe patul de moarte, ca și cum ar fi vrut ceva, probabil o carte. I s-au arătat diferite cărți, dar el a dat mereu din cap în sens negativ… În sfârșit, au reușit să îl înțeleagă: i-au arătat crucifixul: adevărata lui carte.

- În această carte citim răutatea imensă a omului.

- În această carte citim gravitatea imensă a păcatului.

- În această carte citim bunătatea imensă a lui Dumnezeu.

b) Isus răstignit este oglinda noastră.

Sfântul Ieronim Emiliani, după zile lungi și obositoare petrecute pentru orfanii lui, se retrăgea noaptea într-o peșteră din pădure, pentru “a-și oglindi” viața în Isus Răstignit.

- În această oglindă se citește ascultarea perfectă față de Dumnezeu.

- În această oglindă se citește iubirea perfectă față de om.

c) Isus răstignit este cheia Paradisului.

Crucea lui Isus ne apare nouă, păcătoșilor, la porțile împărăției lui Dumnezeu, adică ale paternității lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica Floriilor (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: PS Petru Gherghel
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 9 aprilie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

De la mulțime la singurătate

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Se impune “forma lungă”

Unii preoți, astăzi, se găsesc în fața alternativei de a alege între “forma lungă” și cea “scurtă” a Pătimirii după Marcu. De o parte, exigența catehezei legate de această relatare. De altă parte, graba mulțimii care se mulțumește cu ramura de măslin de purtat acasă cât mai repede posibil, fără un deranj excesiv. Acordând un spațiu larg lecturii acelor pagini – pe care toți se înșeală că le cunosc prea bine – se termină inevitabil cu scurtarea omiliei. După toate, este vorba de o problemă secundară.

În realitate, Pătimirea se dezvoltă totdeauna după forma lungă care merge dincolo de textul scris de Evanghelie. Pătimirea, într-adevăr, nu s-a încheiat încă. Îmbracă prezentul. Ne implică pe fiecare dintre noi. Pătimirea lui Cristos continuă să fie în agonie (și va rămâne acolo până la sfârșitul veacurilor, după expresia lui Pascal), trădat, vândut, condamnat, abandonat de prieteni, luat în râs, torturat, aruncat afară din cetate. Cristos continuă să apară strivit sub greutatea crucii, și trece de-a lungul străzilor noastre, stropește cu sânge trotuarele noastre. Calea Crucii interminabilă are stațiuni obligatorii în spitale și într-o infinitate de locuri secrete.

Strigătul său continuă să sfâșie aerul, fărâmând-se și amplificându-se într-o litanie înghețată de strigăte disperate. Chiar dacă sperăm s-o potolim cu “forma scurtă” ochii noștri vor trebui să se deschidă asupra realității arzătoare a Pătimirii care ia o amploare excesivă. Pentru comentariu, nu urmez nici forma lungă și nici cu atât mai puțin cea scurtă. Prefer să insist asupra actualității dramei care s-a consumat în grădina Getsemani.

Totul începe cu frica

Relatarea agoniei se poate considera faza secretă a Pătimirii. După, va începe faza publică (arestarea și procesele). Agonia devine, astfel, un fel de “epifanie ascunsă”, rezervată ca de obicei celor trei apostoli privilegiați. Și ne trimite în mod necesar la Schimbarea la Față. Nu este posibilă înțelegerea semnificației evenimentelor care se desfășoară în exterior, dacă nu se ia în considerație acest aspect ascuns al dramei, această față invizibilă a Pătimirii. Aici este închis secretul a tot ce va urma. “A început a se înfiora și a se neliniști”

Isus este, de-a dreptul, doborât, cuprins de oroare. Este vorba de un început neașteptat, descumpănitor. Ghetsemani, de fapt, ne prezintă un Învățător în prada ezitării, dezgustului, neliniștii în fața perspectivei Pătimirii iminente. Pătimirea începe cu frica. Aceasta este noutatea. S-a făcut egal cu noi chiar și în frică.

Călătorie în singurătate

În Ghetsemani, unul din elementele fundamentale este dat de singurătate. Drumul lui Isus, de-a lungul întregii Pătimiri, este o înaintare progresivă în singurătate. Acea singurătate care va atinge abisul cel mai profund pe cruce, atunci când Fiul se va simți abandonat chiar de Tatăl. Singurătatea este o componentă a crucii. În Ghetsemani, singurătatea apare mai ales în raport cu cei care ar fi trebuit să-i fie aproape, și care cu puțin timp înainte i-au jurat că nu-l vor părăsi pentru nici un motiv. Isus este singur mai ales în momentul arestării, atunci când se găsește în compania adversarilor, în timp ce discipolii fug.

Nimeni nu-i răspunde. Nici Tatăl. Nici Petru. Unicul cuvânt pe care îl va asculta va fi cel al lui Iuda. Și de la Iuda va primi chiar și un sărut. Dar va fi cel al trădării. Isus este “lăsat” singur. De fapt, chiar și apostolii sunt trădători în sensul că “îl predau” (a trăda =a preda) pe Isus singurătății, înainte de a-l preda dușmanilor.

Singurătate necesară și singurătate vinovată

Este o dublă singurătate în acea grădină. Una impusă de Isus, care se îndepărtează de grupul celor trei prieteni, și merge puțin mai departe. Alta voită de discipoli. Prima este necesară, a doua este vinovată. Cei trei apostoli trebuie să stea puțin la distanță. Ca și cum ar arăta că, în fața suferinței Omului, există o treaptă care nu poate fi trecută nici din partea prietenului celui mai intim. Acel “puțin” este un lucru de nimic, totuși enorm. Într-o anumită tristețe profundă, cineva rămâne în mod necesar singur.

Nimeni, oricât ar fi animat de intențiile cele mai bune, nu poate ajunge până acolo. Nici nu trebuie s-o facă. Trebuie să se mulțumească să se mențină cu respect la distanță, neinvadând acel teritoriu sacru. Se poate, este obligat să participe. Totuși fără a pretinde să se bage, să profaneze spațiul altuia. Nimeni nu reușește să înțeleagă total durerea unui om. Dar este și o distanță vinovată. Cea a indiferenței, a incapacității de a se compromite, a absenței când “vine ceasul”. Între invadare și absență, între indiscreție și indiferență: acestea sunt limitele extreme care delimitează spațiul care trebuie să fie ocupat de comuniunea cu suferința altuia.

Somnul apare în așteptare

În concluzia discursului escatologic, Isus invitase la vigilență pentru că Fiul Omului ar fi putut sosi “pe neașteptate”. Da, în Ghetsemani, apostolii, care ar fi trebuit să fie în stare să “vegheze” până la sfârșitul lumii, nu pot să vegheze nici măcar o oră. Și nu este vorba de sosirea neașteptată a lui Cristos. Chiar și avertizați, cei trei prieteni sunt “prinși asupra faptului” că dormeau. Și Isus merge în întâmpinarea morții cu o senzație de faliment. Cu cât El scurtează timpul, somnul nostru reușește mereu să vină în așteptare.

“Simone, dormi?…” Cel puțin dacă ar fi bodogănit vreun răspuns. Ceva ca: Doamne, nu o să mai fac, ai răbdare. Acceptă apăsarea ca participare la drama ta. Reușesc să stau aproape de tine numai cu somnul… Poate lui Isus i-ar fi plăcut cel puțin această acceptare. Se poate să nu fi pretins o dovadă de forță. S-ar fi mulțumit, probabil, de o dovadă de slăbiciune, numai să fie recunoscută, admisă, oferită. Dimpotrivă, nimic. Nici un cuvânt. Tăcere și somn, împreună, pentru a exprima înstrăinarea cea mai înghețată.

“Simone, dormi?…” Apare dubiul că Petru a interpretat fraza ca o aprobare binevoitoare, ca o expresie a afecțiunii lui Isus în privința sa. De fapt, lepădarea începe în Ghetsemani. Deja aici Petru demonstrează clar că nu-l cunoaște pe acel om. De pe acum pierde din vedere pe Învățătorul. În timpul procesului, nerecunoașterea va avea loc în fața străinilor. Aici, în fața celui interesat. Iată. O pauză de somn, și Isus devine unul cu care nu mai ai nimic de a face.

“Simone, dormi?…” Nu-l mai cheamă Petru, ci cu vechiul nume. Omul-piatră, de fapt, a dispărut. Sunt incompetent. Dar am impresia că aceasta este o amintire personală. Trebuie să fi rămas impresionat dureros în memoria lui Petru momentul în care Isus l-a chemat cu numele greșit. Care era, în acea ocazie, numele exact…

Semnele ne condamnă

“Ridicați-vă!” Învățătorul este în picioare, disponibil să înfrunte încercarea, ba chiar să “anticipeze” “ridicarea” glorioasă a învierii. Apostolii sunt invitați să se ridice în picioare și ei. Când, în final, reușesc să se ridice, iată că nu sunt gata de a-l însoți pe Învățătorul, nici să anunțe victoria sa asupra morții, ci numai să fugă. Ridicarea în picioare a lui Isus exprimă voința de “a pierde viața proprie”.

Cea a apostolilor denunță intenția de a se salva. Putem să împlinim toate gesturile juste, într-un mod just. Poziția corpului, însă, nu ajunge. Ba chiar uneori poate să însemne chiar opusul a ceea ce ar trebui să manifestăm. Nu este permis să trișăm cu semnele. Chiar semnele ne condamnă.

Capturat cu o sărutare

Apropo de sărutul lui Iuda, s-au scris zecii de mii de pagini. Mă limitez să citez două interpretări mai recente. Prima este cea a unei echipe de comentatori: “Trădarea lui Iuda se consumă prin intermediul unui sărut sau îmbrățișări de prietenie, care este salutul tipic al discipolului față de Învățătorul său… …În capela de la Scrovegni, Giotto reușește să redea minunat această îmbrățișare, în opoziție cu îmbrățișarea Magdalenei, care stă pe peretele din față. Îmbrățișarea lui Iuda, cuprinsă într-un cer cețos rupt de mișcarea armelor, este reprezentată ca umbra mantiei închise care cuprinde pe Isus, îl ia în stăpânire și îl strivește, făcându-l să dispară. Îmbrățișarea Magdalenei în schimb – pusă în aerul luminos al dimineții cu orizontul întins – se deschide și se întinde spre Isus, care nu se știe bine dacă părăsește mâinile sale deschise sau se dăruiește lor, în timp ce sunt întinse spre el care pare că evită s-o tragă în sus spre persoana sa albă ca o auroră misterioasă.

Prima îmbrățișare reprezintă violența posesiunii, care sufocă viața. A doua reprezintă iubirea ca dar din care răsare viața.

După acest sărut, Iuda devine prizonier. Pun stăpânire pe el. Din acest moment trupul său puternic devine lipsit de putere. În timp ce prima săvârșea minuni și era subiectul tuturor acțiunilor, acum, puterea posesiunii, manipulat de adversari, va fi numai un trup pasiv, care nu va mai înțelege nimic: va suporta pasiunea tuturor celor care exercită posesiunea” (O comunitate citește evanghelia după Marcu, Vol. II, ed. Dehoniane 1978).

A doua este a unui romancier: “Lui Iuda nu-i ajunge să-l arate pe Isus cu mâna, să-l indice cu privirea sau cu culorile mantiei… Poate, o dată apropiindu-se atât de mult de Învățătorul, Iuda a observat că nu putea justifica acea apropiere lipsită de logică și stângace decât încheind-o cu un sărut… Acea gură care îl izbește este într-adevăr începutul pătimirii trupului său: este prima brutalitate fizică, prima rană” (Luigi Santucci, Vreți să plecați și voi?, Mondadori 1969).

 

* * *

 

Duminica Floriilor (B) – lectio divina

Autor: FSC
Traducere: pr. Juan Barrera
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 14 și 15

În Duminica Floriilor, liturgia proclamă două texte evanghelice în cadrul celebrării:

- Pentru procesiunea de intrare: Mc 11,1-10 sau In 12,12-16

- Pentru Liturghie: Mc 14,1-15,47 sau mai bine zis Mc 15,1-39

Alegem pentru Lectio Divina din această duminică textul mai lung al Pătimirii după sfântul Marcu: capitolele 14 și 15 în întregime.

14

Un plan împotriva lui Isus

1 După două zile urma Paștele; arhiereii și cărturarii căutau să-i întindă o cursă ca să-l poată aresta și condamna la moarte, 2 dar își ziceau: “Nu în zi de sărbătoare, ca nu cumva să se facă tulburare în popor”.

O femeie îl unge pe Isus cu parfum

3 Isus se afla în Betania în casa lui Simon leprosul. În timp ce stătea la masă a venit o femeie cu un vas de alabastru plin cu parfum de nard fin, foarte scump. A spart vasul și a turnat parfumul pe capul lui.

4 Atunci, unii s-au indignat în sine și au zis: “Pentru ce s-a făcut risipa aceasta de parfum? 5 Căci s-ar fi putut vinde parfumul acesta cu mai mult de trei sute de dinari, pentru a fi dat săracilor”.

Și o criticau. 6 Dar Isus a spus:

“Dați-i pace! Pentru ce o supărați? A făcut o faptă bună pentru mine. 7 Pe săraci îi aveți totdeauna printre voi și, când veți vrea, veți putea să-i ajutați, dar pe mine nu mă veți avea totdeauna. 8 Ea a făcut tot ce putea face; mi-a uns trupul de mai înainte spre îngropare. 9 Vă spun adevărul: oriunde se va predica evanghelia aceasta, în toată lumea se va povesti în amintirea ei și ceea ce a făcut ea”.

Iuda îl trădează pe Isus

10 Iuda Iscarioteanul, unul din cei doisprezece, a mers la arhierei ca să li-l vândă pe Isus. 11 Aceștia, auzindu-l, s-au bucurat și i-au promis că-i vor da bani. De atunci el căuta un prilej potrivit ca să-l de pe mâna lor.

O cină de neuitat

12 În ziua întâi a sărbătorii Azimelor, când se jertfea mielul de Paști, ucenicii l-au întrebat pe Isus:

- Unde vrei să mergem să-ți pregătim masa de Paști?

13-14 Isus a trimis doi dintre ucenicii săi, zicându-le:

- Mergeți în oraș: acolo vă va ieși în cale un om purtând un urcior cu apă; luați-vă pe urma lui și unde va intra spuneți stăpânului casei: “Învățătorul ne-a trimis să te întrebăm: Unde este o sală în care aș putea să iau masa cu ucenicii mei?”

15 și el vă va arăta o încăpere mare la etaj cu masa gata așternută. Acolo să ne pregătiți”. 16 Ucenicii au plecat și ajungând în oraș, totul s-a petrecut după cum li se spusese. Acolo au pregătit masa de Paști.

17 Când s-a înserat, Isus a venit cu cei doisprezece. 18 Pe când ședeau la masă și mâncau, Isus a spus:

- Vă spun adevărul: unul dintre voi, care mănâncă împreună cu mine, mă va vinde.

19 Ei au fost cuprinși de întristare și au început să-l întrebe unul după altul:

- Nu cumva sunt eu?

20 Isus le-a răspuns:

- Unul dintre voi doisprezece, care mănâncă din același blid cu mine. 21 Fiul Omului merge precum este scris despre el, dar vai de omul care îl va trăda pe Fiul Omului! Mai bine era pentru acel om dacă nu s-ar fi născut.

22 În timp ce stătea la masă, Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor, zicând:

“Luați, acesta este trupul meu”.

23 Apoi, luând paharul și mulțumind, l-a dat lor și au băut din el toți. 24 El le-a zis:

“Acesta este sângele meu, sângele noului legământ, vărsat pentru toți. 25 Vă spun adevărul: nu voi mai bea din rodul viței de vie până în ziua în care voi bea un vin nou în împărăția lui Dumnezeu”.

Petru îi promite lui Isus că nu-l va părăsi

26 După ce au cântat psalmii de mulțumire, au plecat spre Muntele Măslinilor. 27 Isus le-a spus:

- Toți veți avea un prilej de poticnire în noaptea aceasta, căci este scris:

“Voi bate păstorul și se vor împrăștia oile”.

28 După ce voi învia, voi merge înaintea voastră în Galileea.

29 Atunci Petru i-a zis:

- Chiar dacă toți se vor poticni, eu nu.

30 Isus i-a răspuns:

- Îți spun adevărul: astăzi, chiar în noaptea aceasta, mai înainte de a cânta cocoșul de două ori, tu de trei ori te vei lepăda de mine.

31 Dar Petru spunea cu și mai multă tărie:

- Chiar dacă ar trebui să mor cu tine, nu mă voi lepăda de tine.

Și toți ziceau la fel.

Isus se roagă cu multă tristețe

32 Au ajuns la o grădină numită Ghetsemani. Isus a spus ucenicilor săi:

“Stați aici cât timp mă voi ruga”.

33 A luat cu el pe Petru, pe Iacob și pe Ioan și a început a se întrista și neliniști. 34 Și le-a spus: “Sufletul meu este cuprins de o tristețe de moarte. Rămâneți aici și vegheați”.

35-36 Iar el, îndepărtându-se puțin, s-a aruncat cu fața la pământ și s-a rugat, dacă este cu putință, să se îndepărteze de la el ceasul acela. El spunea: “Abba, Părinte, toată își sunt cu putință: îndepărtează de la mine paharul acesta: totuși facă-se nu ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu”.

37 Apoi s-a întors la ei și i-a găsit dormind.

Isus i-a spus lui Petru:

“Simon, dormi? N-ai fost în stare să veghezi măcar un ceas? 38 Vegheați și vă rugați, ca să nu cădeți în ispită. Căci duhul este plin de avânt dar trupul este neputincios”.

39 S-a dus iarăși și s-a rugat cu aceleași cuvinte. 40 Întorcându-se, din nou i-a găsit dormind, căci ochii le erau grei de somn și nu știau ce să-i răspundă. 41 A venit a treia oară și le-a spus: “De acum puteți să dormiți și să vă odihniți. Gata, a sosit ceasul; iată, Fiul Omului va fi dat în mâinile păcătoșilor. 42 Sculați-vă, să mergem! Iată, cel care mă va vinde este aproape”.

Dușmanii îl prind pe Isus

43 Pe când vorbea Isus, a venit Iuda Iscarioteanul, unul din cei doisprezece, urmat de o mulțime mare înarmată cu săbii și ciomege, trimisă de arhierei, de cărturari și de bătrâni; 44 Trădătorul le dăduse un semn zicând: “Pe care îl voi săruta, acela este. Arestați-l și duceți-l sub pază”.

45 Cum a ajuns, s-a apropiat de Isus și i-a zis: “Învățătorule”. Și l-a sărutat.

46 Ceilalți au pus mâna pe Isus și l-au arestat. 47 Unul din cei care stăteau lângă el, scoțând sabia, l-a lovit pe slujitorul arhiereului și i-a tăiat urechea.

48 Isus le-a zis:

- Ați ieșit cu săbii și cu ciomege să mă prindeți ca pe un tâlhar. 49 În fiecare zi eram printre voi în templu, învățându-vă, și nu m-ați arestat. Dar trebuie să se împlinească Scripturile.

50 Atunci ucenicii l-au părăsit și au fugit. 51 Un tânăr, înfășurat numai cu un giulgiu, mergea în urma lui Isus; 52 au pus mâna pe el. El însă lăsând giulgiul, a fugit fără nimic pe el.

Procesul împotriva lui Isus

53-54 Pe Isus l-au dus la marele preot și s-au adunat acolo toți arhiereii, bătrânii și cărturarii. Petru îl urmase pe Isus de departe până în curtea interioară a palatului marelui preot și ședea împreună cu slugile, încălzindu-se la foc.

55 Arhiereii și tot sinedriul căutau o mărturie împotriva lui Isus, ca să-l poată condamna la moarte, dar nu găseau. 56 De fapt mulți dădeau mărturii false împotriva lui, dar mărturiile lor nu se potriveau între ele. 57 Unii s-au ridicat și au dat împotriva lui această mărturie falsă: 58 “Noi l-am auzit zicând: “Voi dărâma acest templu făcut de mână de om și în trei zile voi clădi altul nefăcut de mână de om””. 59 Dar nici în această privință mărturia lor nu era la fel.

60 Atunci marele preot s-a ridicat în mijlocul lor și l-a întrebat pe Isus:

- Nu răspunzi nimic la mărturiile pe care le depun împotriva ta?

61 Dar el tăcea și nu răspundea nimic.

Marele preot l-a întrebat din nou:

- Ești tu Mesia, Fiul Celui Binecuvântat?

62 Isus a spus:

- Eu sunt; îl veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta Celui Atotputernic și venind pe norii cerului.

63-64 Marele preot, sfâșiindu-și hainele, a zis:

- Ce ne mai trebuie martori? Ați auzit blasfemia; ce părere aveți?

Și toți au hotărât că merită moartea. 65 Atunci au început să-l scuipe și acoperindu-i fața, îl loveau cu pumnii, zicându-i: “Ghicește, profetule!”.

Și slugile îl băteau cu palmele.

Petru tăgăduiește că-l cunoaște pe Isus

66 Pe când Petru stătea jos în curte, a venit una dintre servitoarele marelui preot. 67 Văzându-l pe Petru, încălzindu-se, s-a uitat la el și i-a zis:

- Și tu erai cu Isus Nazarineanul.

68 El însă a tăgăduit, zicând:

- Nu știu, nici nu înțeleg ce vrei să spui.

Apoi a ieșit în pridvor; atunci a cântat cocoșul. 69 Slujnica, văzându-l, a început iarăși să zică celor de față:

- Și acesta este dintre ei.

70 Iar el a tăgăduit din nou.

După puțin timp, cei de față i-au zis lui Petru:

- Cu siguranță că ești dintre ei, căci ești galileean.

71 Atunci el a început să se blesteme și să jure:

- Nu-l cunosc pe omul acesta despre care îmi vorbiți.

72 Și îndată a cântat cocoșul a doua oară. Atunci Petru și-a adus aminte de cuvântul pe care i-l spusese Isus: “Înainte de a cânta cocoșul de două ori, tu de trei ori te vei lepăda de mine”. Și a izbucnit în plâns.

15

Isus și Pilat

1 Dis-de-dimineață, arhiereii, ținând sfat cu bătrânii, cu cărturarii și cu tot sinedriul, l-au legat pe Isus, l-au dus și l-au predat lui Pilat.

2 Pilat l-a întrebat:

- Tu ești regele iudeilor?

Iar el a răspuns:

- Da, așa este.

3 Iar arhiereii îl învinuiau de multe. 4 Pilat l-a întrebat din nou:

- Nu răspunzi nimic? Iată câte învinuiri aduc împotriva ta.

5 Dar Isus nu a mai răspuns nimic, încât Pilat se mira.

Să fie răstignit!

6 La fiecare sărbătoare a Paștelui le elibera un deținut pe care îl cerea poporul. 7 Pe atunci se afla în închisoare unul cu numele Baraba, arestat împreună cu niște răzvrătiți, care într-o răscoală săvârșiseră o crimă.

8 Mulțimea, venind sus, a cerut de la Pilat favorul pe care li-l făcea de obicei. 9-10 Pilat i-a întrebat:

- Vreți să vi-l eliberez pe regele iudeilor?

Fiindcă știa că arhiereii îl dăduseră pe mâna lui din invidie.

11 Dar arhiereii au ațâțat mulțimea ca să ceară eliberarea lui Baraba.

12 Pilat i-a întrebat din nou:

- Ce să fac atunci cu acela pe care voi îl numiți regele iudeilor?

13 Ei au strigat:

- Răstignește-l!

14 Pilat le-a zis:

- Dar ce rău a făcut?

Iar ei și mai tare au strigat:

- Răstignește-l!

15 Vrând să facă pe placul mulțimii, Pilat l-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce a fost pus să fie biciuit, l-a dat pe mâna lor ca să-l răstignească.

Toți își bat joc de Isus

16 Soldații l-au adus pe Isus în pretoriu, adică în curtea interioară a palatului și au adunat toată cohorta. 17 L-au îmbrăcat într-o haină de purpură* și împletindu-i o cunună de spini, i-au pus-o pe cap. 18 Au început să facă plecăciuni în fața lui zicând: “Să trăiești, rege al iudeilor!”

19 Îl loveau peste cap cu o trestie, îl scuipau și cădeau în genunchi, aducându-i omagii. 20 După ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de haina de purpură și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus ca să-l răstignească.

21 L-au silit pe un trecător, care venea de la câmp, pe Simon din Cirene, tatăl lui Alexandru și al lui Rufus, ca să ducă crucea lui Isus,

22 și l-au dus la locul numit Golgota, care înseamnă “Locul Căpățânii”. 23 I-au dat să bea vin amestecat cu smirnă, dar el n-a luat.

24-28 După ce l-au răstignit, și-au împărțit între ei hainele lui, trăgând la sorți pentru ele, care ce să ia. Când l-au răstignit era ora nouă. Deasupra era scris motivul condamnării: “Regele iudeilor”.

Și, împreună cu el au răstignit doi tâlhari: unul la dreapta și altul la stânga. Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: “Cu cei fărădelege a fost pus alături”. 29 Cei care treceau pe acolo îl batjocoreau, dând din cap: “Hei, tu care dărâmi templul și în trei zile îl zidești la loc! 30 Salvează-te pe tine însuți și dă-te jos de pe cruce!”.

31 Tot așa și arhiereii își băteau joc zicând între ei: “Pe alții i-a salvat, dar pe sine nu se poate salva! 32 Mesia, regele lui Israel, să se dea jos acum de pe cruce, ca să vedem și să credem”.

Chiar și cei răstigniți împreună cu el îl batjocoreau.

_________________________________________________________________________________

* 15,17 Purpura era culoarea mantiilor pe care le foloseau regii în vremea lui Isus.

Isus moare

33 Pe la amiază s-a făcut întuneric peste tot pământul până la ora trei. 34 Iar la ora trei Isus a strigat cu glas puternic: “Eloí, Eloí, lemá sabactani?” Ceea ce înseamnă: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?”.

35 Auzindu-l unii din cei care stăteau acolo, ziceau: “Iată, îl strigă pe Ilie”.

36 Unul a alergat și a înmuiat un burete în oțet; l-a înfipt într-o trestie și i-a dat să bea, zicând: “Ia să vedem dacă vine Ilie să-l dea jos”.

37 Dar Isus, scoțând un strigăt puternic, și-a dat sufletul. 38 Perdeaua templului s-a rupt în două de sus până jos.

39 Sutașul care stătea în fața lui Isus, văzând cum a murit a zis:

- Acest om era într-adevăr Fiul lui Dumnezeu!

40 Se mai aflau și niște femei care priveau de departe; printre ele erau Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob cel mic și a lui Iosif, și Salome, 41 care, și când era Isus în Galileea, mergeau după el și îl slujeau, și multe altele, care urcaseră cu el la Ierusalim.

Înmormântarea lui Isus

42 Când s-a lăsat seara, fiindcă era ziua de pregătire pentru sărbătoare, adică ajunul sâmbetei*, 43 a venit Iosif din Arimateea, un om de seamă, membru al Sinedriului, care aștepta și el împărăția lui Dumnezeu. El s-a încumetat să intre la Pilat ca să ceară trupul lui Isus.

44 Pilat s-a mirat că a murit atât de repede și, chemându-l pe sutaș, l-a întrebat dacă a murit de mult. 45 Primind confirmarea din partea sutașului, i-a dăruit lui Iosif trupul mort.

46 Iosif, cumpărând un giulgiu și coborându-l pe Isus de pe cruce, l-a înfășurat în giulgiu și l-a pus într-un mormânt care era săpat în stâncă. Apoi a prăvălit o lespede la intrarea mormântului. Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iosif, stăteau privind locul unde-l pusese.

____________________________________________________________________________________________________________________

* 15,42 Vinerea la șase după-amiază începe ziua de odihnă a iudeilor.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Este clar că a face o Lectio divina cu cele două capitole ale Pătimirii lui Cristos în Evanghelia după Marcu este o misiune dificilă.

Totuși vă propun două lucruri:

Primul: Mai mult ca niciodată să punem accentul pe lectura Textului Sacru. Fiind o relatare lungă, avem ispita de a ne plictisi, de a ne deconecta sau de a crede: deja cunosc astea!; și de a nu asculta relatarea. Să ne concentrăm mai mult ca niciodată…

Al doilea: Vă prezint o posibilă schemă de apropiere de Pătimirea lui Cristos după sfântul Marcu. Este clar că ar fi diferite posibilități de scheme. Totuși, optez pentru aceasta pe care o denumesc: “Personajele Pătimirii lui Cristos după sfântul Marcu” (Mc 14-15).

“Personajele Pătimirii lui Cristos după sfântul Marcu” (Mc 14-15)

Nota I: Este considerat personaj orice ființă umană subiect și/sau receptor al acțiunilor din timpul narațiunii. Pot fi singulare sau plurale. Cu nume sau cu pronume sau expresii similare.

Nota II: Se folosește denumirea de TLA și se adaugă în paranteze traducerea cea mai literală.

Nota III: Nu vom pune întrebări pentru lectură dat fiind faptul că “personajele” ne dau elemente pentru “reconstruirea” pedagogică a relatării.

Lăsând personajul central care este însuși Isus, să vedem ceea ce fac sau spun, nu fac sau nu mai fac, personajele distincte care “se perindă” în Pătimirea lui Cristos după sfântul Marcu.

1. Preoții principali (arhiereii):

- Caută împreună cu cărturarii să-l aresteze pe Isus pentru a-l ucide (14,1).

- Se bucură că Iuda îl vinde pe Isus și îi promit bani (14,10-12).

- Trimit un grup cu săbii și ciomege împreună cu Iuda la Isus (14,43).

- Împreună cu bătrânii, cărturarii și tot sinedriul caută o mărturie împotriva lui Isus, însă n-o găsesc (14,53-56).

- Împreună cu restul adunării hotărăsc condamnarea la moarte a lui Isus (14,64).

- Se adună în consiliu cu bătrânii, cărturarii și tot Sinedriul; îl leagă pe Isus și-l duc în fața lui Pilat (15,1).

- Înmulțesc învinuirile împotriva lui Isus (15,3).

- Îl predau pe Isus din invidie (15,10).

- Incită mulțimea ca să ceară eliberarea lui Baraba și nu a lui Isus (15,11).

- Împreună cu cărturarii își bat joc de Isus pe cruce spunându-i să se dea jos și astfel vor crede (15,31-32).

2. Învățătorii Legii (cărturarii):

- Caută împreună cu arhiereii să-l aresteze pe Isus pentru a-l ucide (14,1).

- Trimit un grup cu săbii și ciomege împreună cu Iuda la Isus (14,43).

- Împreună cu bătrânii, arhiereii și tot Sinedriul caută o mărturie împotriva lui Isus, însă n-o găsesc (14,53-56).

- Împreună cu restul adunării hotărăsc condamnarea la moarte a lui Isus (14,64).

- Se adună în consiliu cu bătrânii, arhiereii și tot Sinedriul; îl leagă pe Isus și-l duc în fața lui Pilat (15,1).

- Împreună cu arhiereii își bat joc de Isus pe cruce spunându-i să se dea jos și astfel vor crede (15,31-32).

3. Simon leprosul:

- Îl primește pe Isus în casa sa și la masa sa (14,3).

4. O femeie:

- Toarnă parfum pe capul lui Isus (14,3).

- Unge cu anticipație trupul lui Isus pentru îngropare (14,8).

5. Unii din cei care sunt în casa lui Simon:

- Se indignează și-o critică pe femeie (14,4-5).

6. Iuda Iscarioteanul, unul din cei doisprezece, trădătorul:

- Merge la arhierei ca să li-l vândă pe Isus și caută un prilej potrivit ca să-l dea pe mâna lor (14,10-12).

- Vine la Isus însoțit de un grup cu săbii și ciomege (14,43).

- Cere grupului să-l prindă pe Isus și să-l ducă sub pază (14,44).

- Îl arată pe Isus cu un sărut și-i spune învățător (14,45).

7. Ucenicii, cei doisprezece, toți cei care sunt la cină, toți cei care sunt pe Muntele Măslinilor:

- Îl întreabă pe Isus cu privire la pregătirea cinei pascale (14,12).

- Se întristează atunci când Isus spune că unul dintre ei îl va vinde și se întreabă cine va fi (14,17-20).

- Primesc de la Isus pâinea binecuvântată și frântă; beau din pahar (14,22-23).

- Cântă psalmii de Paște (14,26).

- Spun, după Petru, că niciodată nu-l vor tăgădui și că vor muri cu Isus (14,31).

- Sunt luați de Isus în Ghetsemani (14,32).

- Îl părăsesc pe Isus și fug (14,50).

8. Doi ucenici:

- Sunt trimiși de Isus pentru a asigura pregătirea cinei pascale (14,13-16).

9. Proprietarul unei case în Ierusalim:

- A dăruit sala pentru Paștele lui Isus și al ucenicilor săi (14,14-16).

10. Petru:

- Îi spune lui Isus că nu se va lepăda de el (14,29).

- Insistă că niciodată nu-l va tăgădui și că va muri pentru el (14,31).

- Este certat de Isus pentru că a adormit (14,37).

- În timpul adunării stă jos, în curte (14,66).

- Tăgăduiește de două ori că-l cunoaște pe Isus în fața cuvintelor servitoarei marelui preot (14,67-70).

- Tăgăduiește pentru a treia oară că-l cunoaște pe Isus blestemându-se și jurându-se (14,71).

- La cântatul cocoșului își amintește de cuvintele lui Isus și începe să plângă (14,72).

11. Petru, Iacob și Ioan:

- Sunt luați de Isus într-un loc aparte de ceilalți ucenici în grădina Ghetsemani (14,33).

- Adorm în Ghetsemani (14,37).

12. Un grup cu săbii și ciomege:

- Îl însoțește pe Iuda la Isus (14,43).

- Se năpustesc împotriva lui Isus și-l arestează (14,46)

13. Liderii iudei (bătrânii):

- Trimit un grup cu săbii și ciomege împreună cu Iuda la Isus (14,43).

- Împreună cu arhiereii, cărturarii și tot Sinedriul caută o mărturie împotriva lui Isus, însă n-o găsesc (14,53-56).

- Împreună cu restul adunării hotărăsc condamnarea la moarte a lui Isus (14,64).

- Se adună în consiliu cu arhiereii, cărturarii și tot Sinedriul; îl leagă pe Isus și-l duc în fața lui Pilat (15,1).

14. Unul din cei care sunt în Ghetsemani:

- Scoate sabia și-l rănește pe slujitorul marelui preot (14,47).

15. Un tânăr înfășurat cu un giulgiu:

- Îl urmează pe Isus și când pun mâna pe el, fuge fără nimic pe el (14,51-52).

16. Conducătorul preoților (marele preot):

- Împreună cu ceilalți arhierei, cu bătrânii, cărturarii și tot Sinedriul caută o mărturie împotriva lui Isus, însă n-o găsesc (14,53-56).

- Îl interoghează pe Isus; în fața tăcerii acestuia, insistă din nou (14,60-61).

- Își sfâșie hainele atunci când Isus spune că este Mesia și Fiul Celui Binecuvântat (14,62-63).

- Îl acuză pe Isus de blasfemie (14,64).

- Împreună cu restul adunării hotărăște condamnarea la moarte a lui Isus (14,64).

17. Unii care sunt în adunare:

- Declară fals împotriva lui Isus (14,57-59).

18. Alții care sunt în adunare:

- Îl scuipă și-l lovesc pe Isus (14,65).

19. Slugile care sunt în adunare:

- Îi dau palme lui Isus (14,65).

20. Servitoarea marelui preot:

- Spune în două rânduri că Petru era cu Isus (14,66-69).

21. Cei care erau în curte:

- Îi spun lui Petru că trebuie să fie din grupul lui Isus pentru că este galileean (14,70).

22. Pilat:

- Îl primește pe Isus din partea adunării întregului Sinedriu cu arhiereii, bătrânii și cărturarii (15,1).

- Îl interoghează pentru prima dată pe Isus (15,2).

- Rămâne uimit pentru că Isus nu răspunde nimic în fața celui de-al doilea interogatoriu al său (15,4-5).

- Oferă mulțimii eliberarea lui Isus (15,9).

- Întreabă mulțimea ce trebuie să facă cu Isus dându-și seama cu claritate că n-a făcut nici un rău (15,12-14).

- Pentru a face pe plac mulțimii îl eliberează pe Baraba (15,15).

- Poruncește ca Isus să fie biciuit și îl dă pe mâna lor ca să-l răstignească (15,15).

- Se miră că Isus a murit așa de repede și-l cheamă pe sutaș pentru a confirma asta (15,44).

- Îi dă lui Iosif din Arimateea trupul mort al lui Isus (15,45).

23. Baraba:

- Era în închisoare arestat cu alți răzvrătiți pentru o crimă săvârșită într-o răscoală (15,7).

- Este eliberat la cererea mulțimii incitate de arhierei (15,15).

24. Mulțimea:

- Cere indultul obișnuit de sărbătoarea Paștelui (15,8).

- Cere ca Isus să fie răstignit strigând tot mai tare (15,13-14).

25. Soldații romani, toată cohorta:

- În interiorul palatului îl duc pe Isus în pretoriu (15,16).

- Îl îmbracă pe Isus cu o haină de purpură și-i pun cununa de spini pe cap (15,17).

- Îl lovesc peste cap, îl scuipă, îl dezbracă de haina de purpură și-l îmbracă din nou cu hainele lui (15,18-20).

- Îl scot din pretoriu pentru a-l răstigni (15,20).

- Îl duc la Golgota (15,22).

- Îi oferă vin amestecat cu smirnă (15,23).

- Îl răstignesc pe la miezul zilei (15,24-25).

- Își împart hainele lui, trăgând la sorți (15,24).

26. Simon din Cirene:

- Este obligat să ducă crucea lui Isus (15,21).

27. Doi tâlhari:

- Sunt răstigniți împreună cu el (15,27).

- Îl insultă pe Isus (15,32).

28. Cei care treceau prin față:

- Îl insultă pe Isus invitându-l să se salveze pe sine însuși (15,29-30).

29. Unii din cei care sunt de față la răstignire:

- Cred că îl cheamă pe Ilie (15,35).

30. Unul din cei care este de față la răstignire:

- Îi dă să bea oțet cu un burete înfipt într-o trestie (15,36).

31. Oficialul roman (sutașul):

- Când Isus își dă sufletul exclamă că Isus era într-adevăr Fiul lui Dumnezeu (15,39).

- Îl informează pe Pilat cu privire la moartea lui Isus (15,45).

32. Câteva femei, femei care au urcat împreună cu Isus la Ierusalim:

- Privesc de departe (15,40-41)

33. Maria Magdalena, Salome și Maria, mama lui Iacob și a lui Iosif:

- Sunt în grupul femeilor care privesc de departe (15,40).

- Privesc atunci când pun trupul lui Isus în mormânt (15,47).

34. Iosif din Arimateea:

- Membru de seamă al Sinedriului care aștepta și el împărăția lui Dumnezeu (15,43).

- Când s-a lăsat seara, fiindcă era ajunul sâmbetei, cere de la Pilat trupul lui Isus (15,43-44).

- Primește de la Pilat trupul mort al lui Isus (15,45).

- Cumpără un giulgiu, înfășoară trupul lui Isus și-l pune într-un mormânt săpat în stâncă (15,46).

- Prăvălește o lespede la intrarea mormântului (15,46).

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

Conștienți că Isus este personajul central al relatării și privind la toate personajele umane care se perindă în fața Lui la Pătimirea și Moartea sa:

• În ce anume mă identific cu fiecare dintre ei?

• Ce este în mine din pozitivul sau negativul diferitelor personaje?

• Care ar fi astăzi semnele negative ale celor care uneltesc împotriva lui Isus și care-l resping?

• Cum s-ar putea actualiza atitudinile pozitive ale celor care intenționează să-l însoțească pe Isus în Pătimirea sa?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru momentul de rugăciune vă propun să ne rugăm cu primele versete din Psalmul 22 (21):

22 (21)

Pătimirea și triumful lui Mesia

(1) Maestrului de cor. După “Cerboaica din zori”. Psalm. Al lui David.

1 (2) Dumnezeul meu, Dumnezeul meu,

pentru ce m-ai părăsit?

Departe sunt de a-mi aduce mântuirea

cuvintele strigătului meu.

2 (3) Dumnezeul meu,

strig ziua

și tu nu-mi răspunzi,

și noaptea

și nu am liniște.

Este interesant de notat că prima frază a psalmului sunt cuvintele pe care Domnul le rostește în momentul morții sale. Vezi în Mc 15,34.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza acest mesaj al cuvântului din Duminica Floriilor vă propun să reluați cuvintele oficialului roman (sutașul) imediat după moartea Domnului (Mc 15,39).

A repeta cu pauze și ritmic:

Acest om era într-adevăr Fiul lui Dumnezeu…

Acest om era într-adevăr Fiul lui Dumnezeu…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- Recitește de mai multe ori în mod fluent relatarea Pătimirii lui Cristos după sfântul Marcu.

- Alege o atitudine pozitiva a unuia din personajele care “se perindă” la Pătimire și caută s-o împlinești zilnic în viață.

Propuneri comunitare

- Împreună cu grupul tău de tineri împărțiți relatarea Pătimirii după fiecare din cele patru Evanghelii (Mt, Mc, Lc și In). Mai întâi citiți-le separat și apoi, în grup, recitiți pentru a detecta detaliile pe care le comentează fiecare. Percepeți bogăția fiecărui evanghelist în parte și a lecturii împreună a celor patru.

- În Mc 15,21 ni se vorbește despre un anume Simon din Cirene, care duce crucea lui Isus pe umerii săi. Dialogați în grupul de tineri despre modul în are ați putut să ajutați pe cineva sau pe mai mulți să-și ducă crucea. Gândiți-vă la cineva sau la mai mulți, în special la tineri, care pot fi ajutați în viitor să-și ducă crucea.

 

* * *

 

Schimbător ca vremea

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

În duminicile când sunt propuse evanghelii mai lungi ca de obicei sunt propuse deasemenea și forme prescurtate ale acestora care pot fi citite din motive obiective. Evanghelia de azi este printre cele mai lungi din lecționar, poate chiar cea mai lungă, și are si ea propusă o formă prescurtată, dar mult mai condensată este această evanghelie în cea de-a doua lectură luată din scrisoarea sfântului Paul către filipeni. Un imn cristologic în care Paul rezumă în câteva versete întreaga patimă.

După cum vedem din evanghelie, dar și din celelalte lecturi, mai ales cea de-a doua, este în continuare timpul deciziilor. Despre aceasta ne vorbește din nou evanghelia. Suntem provocați să dăm un răspuns la întrebarea fundamentală a vieții, care, așa cum am văzut duminica trecută, nu este întrebarea lui Hamlet, “A fi sau a nu fi”, ci aceea a lui Isus, “A iubi sau a nu iubi”, aceasta-i întrebarea.

Chiar dacă suntem în Post, chiar dacă este duminica Floriilor, chiar dacă nu se cântă Gloria și Aleluia, atmosfera este de sărbătoare. Chiar dacă am citit Patima Mântuitorului nu înseamnă că nu vom avem un motiv să-l lăsăm și pe românul neaoș să spună ce înseamnă Floriile pentru el. Și l-am pus deoparte pentru dumneavoastră pe Alecsandri cu ale lui Florii:

“Iată zile-ncălzitoare
După aspre vijelii!
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Primăvara-ncântătoare
Scoate iarba pe câmpii.
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Lumea-i toată-n sărbătoare,
Ceru-i plin de ciocârlii.
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.
Păcat, zău, de cine moare
Și ferice de cei vii!
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.”

Într-adevăr ziua aceea a fost o zi însorită, altfel decât ziua crucificării când cerul s-a întunecat soarele a dispărut de pe cer. Oameni așternîndu-și hainele în fața Lui și mai târziu oameni înfofolindu-se de frig privindu-l gol. Oameni aclamându-l drept Osana și mai târziu oameni ce urlau din toți bojocii să fie răstignit. Oameni fii ai luminii ce iubeau lumina venită în lume și mai târziu oameni fii întunericului care au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. “Căci oricine face [fapte] rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele. Însă oricine face adevărul, vine la lumină ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu”. Și iată cum ajungem la înțelepciunea populară care are o vorbă: Să nu fi schimbător ca vremea!!!

Schimbător adică nestatornic, adică inconsecvent, adică instabil.

Un copil mic, fiul unui politician de meserie, îl întreabă pe tatăl său:

- Tată, ce este un trădător?

- Este un om care abandonează partidul nostru pentru a se afilia la un altul.

- Aha, da! Și dacă abandonează alt partid pentru a se afilia la al nostru, de asemenea este un trădător?

- Nu, nu! Acesta este un convertit.

Coerența față de sine însuși nu este deloc ieftină. Cere un mare preț:

a) Renunțarea la amorul propriu, care produce confuzie între adevăr și utilitate.

b) Lupta cu mândria, care pretinde să ne constituie în barem și măsură a tuturor lucrurilor.

c) O bună doză de umilință, pentru ca să vrem să vedem lucrurile așa cum sunt și nu cum ne-ar plăcea să fie.

Vreau să fiu coerent în măsura în care vreau să plătesc acest preț.

În Abejar, localitate din provincia Soria, la jumătatea lui noiembrie 1931 a murit un cetățean. Aflând, parohul a mers îndată la casa acestuia, însă acolo se afla primarul venit anume pentru a-l împiedica pe preot să intre. Ziua următoare s-a confirmat înmormântarea, civilă, desigur. La cimitir, primarul spuse văduvei:

- Aici suntem laici înainte de toate. Nu a venit preotul întrucât eu i-am interzis.

- Foarte bine! – spuseră cu toții în cor. Doar suntem laici!

- Acum – adăugă primarul, să ne rugam cu toții împreună un Tatăl nostru pentru sufletul răposatului.

Și toți au început să se roage…

Incoerența, a nu trăi de acord cu ceea ce se spune că se crede, este caracteristic tuturor oamenilor, nu doar celor necredincioși. De asemenea este caracteristic, ba chiar mult mai mult, celor care pretind că nu cred.

Este ușor să cazi în uitarea lui Dumnezeu atunci când totul merge bine, pe placul nostru. Atunci când viața te înghesuie și te scutură, fiecare apelează la Dumnezeu și se roagă, în felul său.

A alerga la Dumnezeu pentru a-i cere și a uita de El atunci când lucrurile ne merg bine, pe lângă incoerență înseamnă lipsă de recunoștința și corectitudine.

Conversație între doi frați, unul de șase și altul de cinci ani:

- Tu îi înțelegi pe părinți? Eu nu înțeleg ce fac cu noi: mai întâi ne învață să vorbim și să mergem, după care ne spun să tăcem și să stăm locului.

Raționamentul copilului este “foarte logic”. “Logica” lui, însă, este infantilă. Părinții, cu “logică de părinți”, logica coerenței, știu că copilul trebuie să învețe să vorbească și să meargă și că trebuie, de asemenea, să învețe să folosească aceste facultăți: să vorbească și să meargă atunci când trebuie.

De obicei ambele logici nu coincid. Ceea ce este important, fundamental, este ca atitudinea părinților să fie coerentă, rezonabilă și corectă. De asemenea, este foarte educativ și oportun a-l ajuta pe copil să descopere că este rezonabil și binevenit ceea ce i se cere. Trebuie să înțeleagă că poate avea încredere, că se poate încrede.

Este normal ca, de multe ori, copilul să nu înțeleagă logica părinților săi. Apoi este foarte normal ca noi, oamenii, să nu înțelegem, aproape niciodată, logica lui Dumnezeu. Și noi trebuie să înțelegem că putem avea încredere, că ne putem încrede, că dăm dovadă de coerență când nu doar ne rugăm “facă-se voia ta”, dar și permitem, cu nădejde, să se împlinească în viața noastră planul lui Dumnezeu cu noi. Și așa nu vom fi niciodată schimbători ca vremea.