Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica Floriilor
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 50,4-7
Filipeni 2,6-11
Matei 26,14-27,66

Matei 26,14-27,66

Isus stătea înaintea guvernatorului, iar guvernatorul l-a întrebat: “Tu ești regele iudeilor?” Isus a răspuns: “Tu o spui!” Și, în timp ce era acuzat de arhierei și de bătrâni, nu răspundea nimic. Atunci i-a zis Pilat: “Nu auzi câte mărturisesc aceștia împotriva ta?” Dar nu a răspuns nici măcar un cuvânt, încât guvernatorul era foarte mirat. La fiecare sărbătoare, guvernatorul obișnuia să elibereze un deținut pentru popor, pe care îl voiau ei. Pe atunci aveau un deținut vestit, numit Baraba. Deci, când s-au adunat, Pilat le-a zis: “Pe cine vreți să vi-l eliberez: pe Baraba sau pe Isus care se numește Cristos?” Căci știa că din invidie îl dăduseră pe mâna lui. Și, în timp ce ședea la judecată, soția lui i-a trimis vorbă: “Nimic să nu faci dreptului aceluia, căci multe am suferit azi în vis din cauza lui”. Dar arhiereii și bătrânii au convins mulțimile să-l ceară pe Baraba, iar pe Isus să-l trimită la moarte. Luând cuvântul, guvernatorul le-a zis: “Pe care dintre cei doi vreți să vi-l eliberez?” I-au răspuns: “Pe Baraba!” Pilat le-a zis: “Așadar, ce să fac cu Isus, care se numește Cristos?” Au zis toți: “Să fie răstignit!” El le-a spus: “Dar ce rău a făcut?” Ei însă strigau și mai tare: “Să fie răstignit!” Văzând Pilat că nu folosește la nimic, dimpotrivă agitația devenea tot mai puternică, a luat apă și s-a spălat pe mâini înaintea poporului spunând: “Eu sunt nevinovat de sângele acestui drept. Voi veți vedea!” Tot poporul a răspuns: “Sângele lui să fie asupra noastră și asupra copiilor noștri”. Atunci l-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, după ce l-a biciuit, l-a dat ca să fie răstignit. Atunci soldații procuratorului l-au adus pe Isus în pretoriu și au adunat în jurul lui toată cohorta, și după ce l-au dezbrăcat, l-au acoperit cu o mantie purpurie. Împletind o coroană de spini, i-au pus-o pe cap, iar în mâna dreaptă o trestie și, îngenunchind, își băteau joc de el spunând: “Bucură-te, rege al iudeilor!” Apoi, scuipându-l, îi luau trestia și-l loveau peste cap. După ce și-au bătut joc de el, l-au dezbrăcat de mantie și l-au îmbrăcat cu hainele lui. Apoi l-au dus ca să-l răstignească. În timp ce ieșeau, au găsit un om din Cirene cu numele de Simon. Pe acesta l-au constrâns să-i ducă crucea. Ajungând la locul numit Golgota, care înseamnă locul Craniului, i-au dat să bea vin amestecat cu fiere, dar el, gustând, n-a voit să bea.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Lucian Păuleț
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Bucurie și durere

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Bucuria nopții de Crăciun s-a născut din faptul că a venit pe pământ cel de veacuri profețit, Mesia, Mântuitorul. Vestea nașterii sale este purtată pe aripi de duhuri cerești până în lăcașurile vii ale inimilor omenești și răsună mereu preamărirea lui Dumnezeu din ceruri și este tot mai acută dorința oamenilor de bunăvoință după pace pe pământ. Atunci, bucuria a fost umbrită de sărăcia peșterii și de răceala acelor oameni care i-au refuzat un loc în căsuța lor. Azi? Să vedem ce ne spune Liturgia cuvântului.

Prima lectură, pe care am ascultat-o înainte de procesiune, ne descrie o bucurie mai mare decât cea din Noaptea de Crăciun. Tot Ierusalimul a ieșit în întâmpinarea lui Isus cu cântece, cu ramuri verzi în mâini, cu hainele întinse pe cale și chiar măgărușul, care în Noaptea de Crăciun s-a mulțumit doar să sufle pentru a mai încălzi atmosfera rece din grajd, acum îl poartă țanțoș pe Isus pe spatele său.

Pentru ce toate acestea? Care este cauza schimbării?

Ne-o spune clar sfântul evanghelist Ioan: Dădea mărturie poporul care fusese cu el când chemă pe Lazăr din mormânt și-l învie din morți. Pentru aceasta îl și întâmpină poporul, pentru că auzise că făcuse această minune (In 12,17-18).

Poporul și-a amintit că Mesia va fi rege, așa cum au prezis profeții. Cât timp și-a desfășurat activitatea publică, Isus nu a cedat mulțimilor entuziaste care voiau să-l răpească și să-l facă rege (cf. In 6,15); nu se opune regelui Irod care îl suspecta ca pe un concurent la tron (cf. Lc 13,31); nu se opune împăratului roman, căruia i-a plătit chiar dajdie (cf. Mc 12,13-17); dar nu refuză actul de credință mesianică a lui Natanael, care îi spune: Învățătorule, tu ești Fiul lui Dumnezeu, tu ești regele lui Israel (In 1,49); nu refuză aclamațiile mulțimii și mai ales pe cele ale copiilor care îl proclamau drept fiul lui David și regele lui Israel (Lc 19,38; In 12,13); iar la întrebarea lui Pilat: Tu ești regele iudeilor? (Mc 15,2; In 18,33-37), răspunde clar că este rege în sens mesianic (cf. In 18,36-37); tâlharului din dreapta crucii sale, care îl recunoaște rege în sens mesianic, cerându-i un loc în împărăția sa, îi răspunde: Astăzi vei fi cu mine în paradis (Lc 23,43); Pilat i-a pus ca document istoric o tăbliță pe cruce cu inscripția: Isus nazarineanul regele iudeilor (In 19,19). Isus, prin care toate s-au făcut (In 1,3), a fost recunoscut ca rege de întreg Universul prin aceea că la moartea lui toate s-au zbuciumat: catapeteasma templului se rupe în două de sus până jos, soarele se întunecă, pământul se cutremură, stâncile se despică, mormintele se deschid și multe trupuri ale drepților răposați învie (cf. Mt 27,51-53; Mc 15,33); centurionul roman și cei care îl păzeau au fost cuprinși de mare spaimă și au zis: Într-adevăr, acesta era Fiul lui Dumnezeu (Mt 27,54).

Regalitatea cea mai nobilă, cea mai sfântă, cea mai puternică este aceasta care aparține numai Fiului lui Dumnezeu. Pe aceasta au aclamat-o cei prezenți la intrarea lui Isus în Ierusalim?

Înviindu-l pe Lazăr, Isus le-a dovedit tuturor în modul cel mai clar posibil că el este Mesia, fiul lui David. Nu se putea să le zboare mintea la regele David, fără să nu-și amintească și de împărăția lui pământească, prosperă, glorioasă, independentă. Ce putea realiza Fiul lui David altceva dacă nu tot o astfel de împărăție? Evreii visau că Mesia va învia morții, cu gândul că aceștia vor forma o armată de eliberare înzestrată cu puteri divine, pentru a-i învinge pe toți dușmanii, și în primul rând pe asupritorii romani; visau că urmașii lui Abraham, mulți ca stelele de pe cer și ca nisipul de pe țărmul mării, vor domina lumea în veci. Temându-se de propriile lor visuri, arhiereii și fariseii au zis în fața Sinedriului: Ce ne facem, căci omul acesta multe semne face? Dacă îl lăsăm așa, toți vor crede într-însul și vor veni romanii și vor nimici templul și neamul nostru (In 11,47-48). Pentru aceasta au hotărât să-l omoare pe Isus, dar și pe Lazăr înviat (In 12,10). Caiafa, marele preot al acelui an, a pecetluit soarta lui Isus prin sfatul său profetic: Este mai bine pentru noi să moară un singur om pentru popor, decât să piară întreaga națiune (In 11,50). Și în aceeași zi au luat hotărârea să-l ucidă (In 11,5).

Va permite Tatăl ceresc o astfel de crimă împotriva Unsului său?

Și totuși, Iuda îl vinde (cf. Mt 26,49); ucenicii îl părăsesc (cf. Mt 26,56); Petru cel viteaz se leapădă de el de trei ori (cf. Mt 26,70-72-74); cohorta, tribunul și servitorii îl prind, îl leagă, îl târăsc în fața lui Ana și Caiafa (cf. In 18,12); sluga arhiereului îl lovește (cf. In 18,22); este târât în fața lui Pilat și învinuit pe nedrept (cf. Mt 27,12-11-31); este biciuit (cf. In 19,1) încoronat cu spini, îmbrăcat cu haină de batjocură, pălmuit (cf. In 19,2-3); i se pune crucea pe umeri, sub povara căreia cade de mai multe ori; este silit să bea vin amestecat cu fiere și apoi, gol- goluț, este răstignit în fața mulțimii și a acelora care îl insultau (cf. Mt 27,32-44); și, în sfârșit, moare pe cruce ca ultimul borfaș între doi tâlhari (cf. Mt 36,45-50).

Și Tatăl? Tace…

Această tăcere de mormânt a Tatălui ne cam revoltă și parcă ne vine să-i dăm crezare lui Nietzsche, care a exclamat cu satisfacție irațională: Gott ist tot, adică: Dumnezeu este mort. Această crimă de proporții cosmice l-a revoltat și pe păgânul Clovis, regele francilor. Înainte de a se boteza, ascultând pentru prima dată lectura pătimirilor Domnului, a sărit furios în sus, și-a tras sabia din teaca de la șold și a exclamat: Dacă aș fi fost eu acolo cu francii mei! Voia să spună că ar fi împiedicat o astfel de crimă. Și Tatăl ceresc tace… Nu poate face nimic pentru Fiul său iubit în care, așa cum declarase în două rânduri în mod solemn, își găsește toată bucuria? (Mt 3,17; 17,5).

A nu înțelege tăcerea lui Dumnezeu înseamnă a cădea în greșeala lui Iuda, a-ți pierde credința. Dacă mașinăria inventată de un savant merge perfect, conform cu toate normele stabilite, ce rost are să intervină? El stă, privește, admiră și se bucură de reușită. Voința Tatălui a fost ca neamul omenesc să fie răscumpărat, mântuit. Fiul său s-a angajat să vină pe pământ, între oameni și să-i împlinească voința, oricât l-ar costa. Drumul este greu, dureros, dar voința Tatălui se realizează cu cea mai mare precizie. Isus este maestrul care duce planul la îndeplinirea desăvârșită, depășind, rând pe rând, toate obstacolele pe care Vrăjmașul din vechime i le scoate în cale pentru a-l abate de la țintă. Isus urcă pe Calvar cu fruntea sus, merge la moarte ca un om liber, fără să țină cont de eroarea judiciară, convins că acest moment este unic în iubirea sa față de Tatăl și mântuitor pentru întreaga omenire, că acest moment este rânduit de Tatăl în mod logic în alcătuirea istoriei în care orice om este chemat să-și trăiască viața pentru alții, să ia parte la bucuria comunitară a veșniciei într-o unică împărăție (lectura a II-a). Per aspera ad astra – Prin necazuri se ajunge la stele, dicton valabil pentru orice fel de activitate.

O întâmplare moldovenească auzită din gura unui localnic (Oituz, jud. Bacău), din timpul Celui de-al Doilea Război Mondial. Un cetățean oarecare, numit Ghitiu, nutrea o ură diabolică față de Biserică. Și, ca să-i facă în ciudă, la Miercurea Cenușii, când toți posteau, el punea să-i cânte lăutarii, bea, mânca mâncarea cea mai gustoasă din carne de pasăre. Seara, când credincioșii mergeau la biserică pentru Calea crucii, el ducea oasele rămase de la ospăț, însoțit de muzică, să le îngroape pe o colină din apropierea satului. A venit războiul cu toate tragediile lui; l-au prins nemții și l-au dus pe aceeași colină, nimeni nu știe pentru ce anume, dar l-au pus să-și sape groapa și când a terminat-o, a fost așezat pe malul ei și i s-a tras un glonț în cap. A fost îngropat alături de bucuria postului său.

Toți locuitorii au spus: Aici se vede clar mâna lui Dumnezeu!

Pe cine porți în triumf în inima ta, în viața ta, în faptele tale, de acela vei avea parte. Dacă îl porți pe Isus, de el vei avea parte! Dacă îl porți pe Satana, cine te va împiedica să nu ai parte de el?

Doamne, tu ești regele măririi veșnice! Condu-ne la Tatăl, fiindcă tu singur domnești în inima mea. Amin.

 

* * *

 

Duminica Floriilor

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Ascultând istoria unui om suferind, citind o carte ce ne descrie drama orfanului sau chinul muribundului, sau privind la televizor la numeroasele reportaje care relatează durerile și nevoile oamenilor de fiecare zi, luând contact cu zbuciumul și suferința semenului nostru la locul de muncă, pe stradă, sau chiar în casa noastră, deseori se trezește în noi un sentiment de compătimire, se crează în relațiile noastre cu cei suferinzi o solidaritate bazată pe milă și aceasta pentru că inima noastră nu suportă această stare anormală, este sensibilă la suferință.

Acum câteva momente am fost “martori” la proclamarea Patimii lui Cristos. Poate că abandonați instinctului natural al inimii, suntem tentați să ne rezumăm doar la scenele dureroase ale Patimii, pierzând din vedere esențialul: valoarea lor salvifică. Celebrarea Patimii nu are numai rolul de a prezenta cu nostalgie drama trecutului istoric al lui Isus, dar pe lângă faptul că trezește în noi un sentiment de solidaritate cu Isus suferind, că trezește în noi căința pentru greșelile noastre, ne pune în lumină ascultarea plină de iubire a Fiului lui Dumnezeu, care ajunge până la martiriul pe cruce. De aceea, în cele ce urmează, vă propun să urmărim împreună drumul condescendenței divine, drumul lui Cristos, semnificația momentului dramatic din viața lui Cristos, patima sa, moment luminat de Cuvântul lui Dumnezeu din cele trei lecturi ale duminicii de astăzi.

Suferința nu este în sine o valoare pozitivă, ne spune lectura întâi de astăzi, dar ea este strâns legată de misiunea Profetului. Între exilații din robia Babilonului nu existau voci ale speranței, ale acelora care continuau să creadă în puterea eliberatoare a lui Jahwe. Însă profetul, cunoscut în Tradiția biblică cu numele de servul lui Dumnezeu, sau servul suferind, se prezintă ca un promotor al speranței, ca un consolator al celor umili și suferinzi, al celor lipsiți de libertate. El ascultă glasul revelator al lui Jahwe pentru a comunica voința sa exilaților. Dar pentru aceasta trebuie să facă o amară experiență în momentul în care anunță speranța eliberării, când vrea să rămână fidel propriei misiuni, iar circumstanțele îi sunt împotrivă. Servul este persecutat, ultragiat, tratat inuman de către stăpânitori. Contrar așteptărilor, la toate aceste insulte și violențe el nu reacționează cu forța, ci acceptă suferința și umilința. Servul este disponibil să accepte suferința, dar el o acceptă conștient și sigur că nimeni nu poate împiedica voința lui Jahwe. Atitudinea aceasta provine din fidelitate față de propria chemare, din fidelitate față de cuvântul lui Dumnezeu. Este pentru prima dată când în Vechiul Testament suferința este văzută într-o lumină diferită, nu mai este o retribuție, o pedeapsă pentru păcate, ci este o acceptare a ei datorită misiunii primite. Acest voluntariat este un fapt unic în tradiția biblică, fapt care își găsește deplina împlinire în Cristos, așa cum am văzut în proclamarea Patimii după evanghelistul Matei.

Este destul de clar că Isus asemenea servului din Cartea lui Isaia și-a desfășurat activitatea într-un climat politic, social și religios potrivnic; moartea și patima sa par una din numeroasele măsuri politice luate de autoritatea romană pentru a menține pacea într-o provincie foarte agitată. Însă tot atât de clar este că Isus nu are un comportament sinucigaș, el nu este sub influența unei preocupări continui de a căuta martiriul, nici nu a fost chinuit de ideea morții sale ca scop al misiunii pe care o avea de îndeplinit, nici măcar predica sa nu a fost centrată asupra morții ca sarcină a vieții sale. Când evanghelia spune că Isus merge liber spre moarte, că Isus și-a dat liber viața sa, nu vrea să arate că el a căutat moartea sau acest tip de moarte, ci, conștient de misiunea pe care a acceptat-o, și-a asumat riscul morții și patimii. Misiunea sa nu era alta decât convertirea Israelului pentru a primi Împărăția lui Dumnezeu. Altfel spus, viața sa întreagă a fost legată de înfăptuirea Noii Alianțe dintre poporul ales și Tatăl. De aceea moartea sa nu este un obstacol în calea instaurării Noii Alianțe, pentru că moartea nu poate împiedica voința lui Dumnezeu. Nedorind moartea, El a acceptat-o. Privind la viața lui Isus, suntem surprinși de voința sa de a se umili, și de a asculta; ascultare care ajunge până la moartea pe cruce.

Imposibilitatea de a înțelege pe deplin misterul slujirii lui Cristos este luminată puțin de atitudinea și cuvintele servului lui Jahwe din liturgia cuvântului de astăzi, care sunt o prevestire a acestui mister, iar alături de acestea de cuvintele din Scrisoarea către Filipeni, care reflectă împlinirea misterului lui Cristos.

Înfruntând diviziunea și rivalitatea care se ivise în comunitatea din Filipi, Sf. Apostol Paul anunță că îndeplinirea slujirilor în Biserică ține de atitudinea plină de umilință și slujire a lui Cristos. Unitatea comunității se realizează numai prin slujirea plină de umilință (kenotică) după exemplul Fiului lui Dumnezeu. Orgoliul și patimile distrug unitatea comunității. Prin ascultarea sa plină de umilință, Cristos contestă orice aroganță, autosuficiență, orice idolatrie a omului, sau dorință de dominare.

Misterul lui Cristos apare surprins în această scrisoare în mișcarea sa kenotică, de nimicire (umilire); Cel care era în condiția lui Dumnezeu (forma = morphé) a voit în mod liber să renunțe la privilegiile sale și să îmbrace condiția de sclav. Itinerarul parcurs de Cristos este de la condiția divină la infamia crucii (Ev 12,2). Isus acceptă această condiție de a fi tratat ca cel mai mare păcătos, de a lua asupra sa consecințele tuturor păcatelor oamenilor și aceasta pentru a extinde la toți oamenii comuniunea divină. Pe fondul acestei atitudini de slujire se întrevede opoziția dintre calea urmată de Adam și calea total inversă străbătută de Cristos: Adam a fost abandonat pentru neascultare; Cristos umilit și ascultător a fost înălțat de Dumnezeu care “i-a dat un nume ce este mai presus de orice alt nume“. Punctul maxim al umilirii sale, moartea lui pe cruce, devine punctul de plecare al glorificării sale de către Tatăl. Cele două stări extreme de glorie și umilință se întrepătrund, se îmbină în finalul vieții lui Isus, când umilit și răstignit pe cruce primește drept preț glorificarea Tatălui și devine astfel Domn al întregului univers.

Iată de ce în liturgia de astăzi Biserica celebrează împreună intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim și Patima sa. Nu a putut separa intrarea triumfală care simbolizează glorificarea și îndreptarea sa spre Ierusalimul ceresc, de Patima sa care este realitatea umilirii sale.

Mulțimea iudeilor ale cărei gesturi de preamărire le-am văzut relatate în lectura de la procesiunea cu ramuri nu înțelegea acest omagiu adus lui Cristos. Cuprinsă de entuziasm și curiozitate vrea să-l vadă pe cel care l-a înviat pe Lazăr cu câteva zile înainte. Dar pentru creștinul de azi care privește cu ochi pascali orice eveniment din viața lui Cristos, primirea triumfală capătă o semnificație deosebită, este proclamarea regalității sale divine, este recunoașterea sa ca Domn (Kyrios) și această proclamare a regalității o înfăptuiește într-un mod deosebit la toate celebrările liturgiei euharistice prin cântul Osana, când Cristos se jertfește pe altar. Însă astăzi într-un chip special, Biserica a fixat procesiunea cu ramuri pentru a-l preamări pe Cristos, recunoscându-i prin aceasta, în mod public și vizibil, gloria pe care el a primit-o de la Tatăl, datorită ascultării și umilirii sale.

Atitudinea lui Cristos, așa cum a propus Sf. Apostol Paul filipenilor, trebuie să devină și norma credinței noastre, a vieții noastre întregi. Numai având atitudinea lui Cristos putem sluji cu adevărat lui Dumnezeu și aproapelui, numai având atitudinea lui Cristos putem fi plăcuți lui Dumnezeu. Este un curaj deosebit să-l urmezi pe Cristos, dar este necesar să avem acest curaj. Nu trebuie să ne fie frică de Cristos – așa cum spunea și Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea la începutul pontificatului său – ba mai mult, este necesar ca să fim pregătiți prin această atitudine a Mântuitorului de a plăti și păstra chiar cu prețul vieții noastre comuniunea pentru care El și-a dăruit viața sa. Poate că Dumnezeu nu ne cere martiriul asemenea primilor creștini, asemenea Fiului său, dar sigur ne-a revelat prin exemplul lui Cristos că trebuie să ne umilim și să acceptăm într-un martiriu zilnic voința sa, să acceptăm voința sa în fiecare clipă a vieții noastre într-o ascultare filială deplină.

Adevărata slujire și adorație a lui Dumnezeu noi o realizăm numai prin ascultarea și umilirea noastră neîncetată asemenea lui Cristos. Umilirea noastră nu este altceva decât recunoașterea a ceea ce suntem, căci, în orice moment este necesar să ne deosebim pe noi de lucrarea lui Dumnezeu, trebuie să ne deosebim pe noi de harul lui Dumnezeu, trebuie să ne deosebim pe noi de ceea ce Dumnezeu lucrează în noi. Adevărata cale care duce la Tatăl și prin care Cristos ne-a dus la Tatăl este umilința. Cristos a ajuns la gloria Tatălui pentru că a fost umilit, pentru că s-a înjosit. Creștinul, ucenicul lui Cristos, trebuie să urmeze aceeași cale; “el nu poate fi mai presus decât Maestrul său” (In 15,20).

Cristinel Antoci

 

* * *

 

Duminica Floriilor

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Sfântul Augustin, unul dintre cei mai mari Sfinți Părinți ai Bisericii, după o scrutare a sufletului omenesc, descoperă în adâncul acestuia un instinct ireductibil, instinct care stă la baza tuturor dorințelor și actelor naturii noastre umane: este instinctul fericirii. Aspirația spre fericire este universală. Cu alte cuvinte, afirmă același sfânt Augustin, toți dorim să fim fericiți. Chiar și cei răi, hoțul și sinucigașul, doresc fericirea, numai că încearcă s-o dobândească pe căi care duc la pierzare. Într-adevăr, noi oamenii, datorită libertății, avem posibilitatea să ne alegem singuri calea spre fericire. Acesta este motivul pentru care, deși toți dorim fericirea, nu toți ajungem să fim fericiți. La lumina acestor gânduri ne întrebăm acum: care este oare adevărata cale care duce la fericire? Ce cale să urmăm noi, cu alte cuvinte, pentru a fi siguri că nu ne înșelăm și că ea ne conduce la adevărata fericire? Răspunsul la această întrebare referitoare la calea care duce la fericire este de importanță fundamentală, capitală, pentru viața fiecăruia dintre noi.

Duminica de astăzi, Duminica Floriilor, prin lecturile Liturgiei Cuvântului ne oferă tocmai răspunsul la această întrebare. Mai mult: ne oferă răspunsul, cum am spus, fundamental pentru viața noastră, pe care Dumnezeu însuși îl dă la această întrebare. Numai că răspunsul nu ne este oferit deodată, dar gradual, într-un fel de crescendo, fiind suma aspectelor particulare pe care le prezintă fiecare lectură în parte.

Primul aspect al acestui răspuns la întrebarea despre calea spre fericire ne este oferit de evanghelia de astăzi. Ea ne îndreaptă atenția, după cum am putut observa, spre Cristos și ne prezintă Patima și Moartea lui Cristos. Punându-ne în față Patima și Moartea lui Cristos ea ne arată, cu alte cuvinte, iubirea lui Dumnezeu, iubire pe care noi o înțelegem doar în lumina planului lui Dumnezeu. Privind la acest plan, vedem cum Dumnezeu, în altruismul său, a ieșit din misterul vieții sale intime, s-a orientat spre noi, ni s-a deschis nouă, ne-a oferit viața sa dumnezeiască, ba mai mult, s-a dăruit pe sine însuși pentru noi. Iar această dăruire atinge punctul culminant în dăruirea și sacrificarea propriului Fiu pentru mântuirea noastră. Prezentându-ne iubirea lui Dumnezeu față de noi, evanghelia de astăzi ne arată cât de mult ne-a iubit Dumnezeu, ne arată, cu alte cuvinte, caracteristicile iubirii lui Dumnezeu față de noi.

Înainte de toate, dragostea lui Dumnezeu față de noi, așa cum reiese din evanghelia de astăzi, este totală. În dragostea sa față de noi, Dumnezeu, dăruindu-ni-l pe Fiul său, ni se dăruiește în întregime. Dragostea lui Dumnezeu față de noi este în același timp concretă, deoarece el ni se dăruiește pe sine. Această dragoste nu înseamnă vorbe goale, cuvinte fără conținut, promisiuni nerealizate, sau, cum ne mai exprimăm noi, vorbe aruncate în vânt. Am putea spune că dragostea lui Dumnezeu este perceptibilă în Cristos, el fiind semnul sensibil al iubirii lui Dumnezeu față de noi.

În lumina evangheliei de astăzi, vedem că dragostea lui Dumnezeu este, în același timp, universală și personală. În acest sens, sfântul Augustin spune că Dumnezeu îi iubește pe toți așa cum îl iubește pe unul singur și iubește pe unul singur cum îi iubește pe toți.

Evanghelia de astăzi ne mai învață ceva: limbajul iubirii este limbajul suferinței. Struna pe care iubirea își cântă cea mai convingătoare melodie este struna suferinței. Iubirea și suferința merg mână în mână. Iubirea, pentru a se concretiza – iar dacă nu se concretizează nici nu este iubire ci doar o caricatură a iubirii – trebuie să se întâlnească cu suferința. E tocmai ceea ce ne spune Isus : “Nimeni nu are o dragoste mai mare decât aceasta, ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi” (In 15,13). Suferința este argumentul celei mai puternice iubiri. Cea mai mare iubire, iubirea totală, își găsește argumentul în dăruirea vieții.

Acesta este aspectul pe care îl prezintă evanghelia de astăzi cât privește răspunsul la întrebarea fundamentală despre calea care duce la fericire, întrebare pe care am enunțat-o la începutul predicii. Privind așadar la evanghelia de astăzi, observăm că drumul spre fericire, spre împlinire, este drumul dăruirii de sine, al comuniunii, al altruismului, al deschiderii față de Dumnezeu și frați, al iubirii, iubire care se concretizează doar prin renunțarea la sine, prin suferință.

La această iubire suntem chemați să răspundem cu iubirea noastră. Calea pe care Dumnezeu ne-o indică spre fericire trebuie să fie și calea noastră. În acest sens, prima lectură de astăzi, luată din cartea profetului Isaia, prezentându-ne figura Slujitorului lui Iahve, ne pune în față exemplul unuia care a parcurs această cale. Fragmentul face parte din cel de-al treilea imn al Slujitorului lui Iahve. Ne prezintă, mai întâi, relația Slujitorului cu Iahve. El este într-un raport de deschidere față de Domnul care i-a dat o inimă înțeleaptă. Este deschis față de Cuvântul lui Dumnezeu, pe care îl ascultă în fiecare dimineață ca un ucenic. Ne este arătată, apoi, atitudinea sa de iubire față de frați, prin aceea că ni se prezintă ascultarea lui față de misiunea primită de la Iahve. Exilat în Babilon alături de conaționalii săi, el este însărcinat de a le vesti acestora un mesaj de credință și speranță, amintindu-le imaginea lui Dumnezeu care a intervenit în favoarea poporului, eliberându-l din sclavia egipteană. Deși întâmpină greutăți, deși suferă pentru a-și îndeplini misiunea, el nu se trage înapoi, dar se dăruiește cu generozitate. Deoarece Domnul îi vine în ajutor nu l-au doborât ocările.

A doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea către Filipeni, adaugă un nou aspect la răspunsul cât privește întrebarea despre calea spre fericire. Apostolul Paul vorbește, pe lângă iubirea lui Cristos, iubire care l-a dus pe Mântuitorul până la moartea pe cruce, și despre glorificarea lui Cristos. Adresându-se filipenilor, el pleacă de la o situație concretă. Unii dintre filipeni se revoltaseră împotriva prezbiterilor pe care însuși Paul i-a numit și peste care și-a impus mâinile. Apostolul îi îndeamnă pe toți să aibă aceleași sentimente pe care le-a avut Isus. Deși Dumnezeu, el, din iubire față de noi, s-a umilit pe sine luând firea sclavului, s-a umilit până la moartea pe cruce, cu toate acestea, moartea nu a avut ultimul cuvânt în viața lui Cristos, deoarece Dumnezeu l-a înălțat, l-a glorificat, dăruindu-i un nume care este mai presus de orice alt nume.

Cu această nouă specificare, specificare care se referă la glorificarea lui Cristos, avem acum răspunsul complet la întrebarea despre calea spre fericire, imaginea completă a drumului pe care îl avem de parcurs, avem imaginea completă a căii care duce la fericire. Este calea generozității, a altruismului, a deschiderii, a iubirii față de Dumnezeu și frați, iubire care însă înseamnă simultan suferință dar și glorificare, glorificare care este participare la glorificarea lui Cristos. Iată drumul spre fericire pe care ni-l indică Dumnezeu.

Să privim însă acum la drumul nostru, la drumul pe care mergem noi, la căile pe care le străbatem prin viața noastră. La o privire atentă, nu putem să nu observăm că avem multe calități, multe virtuți. Facem mult bine și suntem, în general, orientați spre săvârșirea binelui. Dar trebuie s-o recunoaștem: nu întotdeauna actele noastre sunt făcute din motive pure și neamestecate. Se mai întâmplă, uneori, să fim și interesați în ceea ce facem. Suntem preocupați parcă prea mult de noi, nu de puține ori suntem orientați doar spre propria persoană. Atât de mult orientați spre noi încât, făcându-ne proiecte în care absolutizăm importanța persoanei proprii, proiecte în cadrul cărora în calcul nu mai intră nici Dumnezeu nici ceilalți, ne celebrăm, de fapt, pe noi înșine în loc să-l adorăm pe Dumnezeu. Îndreptându-ne privirea doar spre noi, întoarcem astfel spatele lui Dumnezeu. Îmi vine în minte definiția pe care o dădea sfântul Augustin păcatului: aversiunea față de Binele Absolut și întoarcerea la bunurile schimbătoare (cf. De libero arbitrio 1, II, c. XIX, n. 53, col. 1269). Într-adevăr, trebuie să recunoaștem că pactizăm uneori cu păcatul. Trebuie să recunoaștem că uneori calea pe care o alegem pentru a ajunge la fericire este contrară căii pe care ne-o indică Dumnezeu. De aceea, deși dorim fericirea suntem totuși nefericiți, neîmpliniți.

Ce este de făcut? Să renunțăm la păcat, să părăsim calea cea largă, calea pe care am urmat-o până acum. Dumnezeu ne cheamă astăzi, în această Săptămână Sfântă, la deschidere, la iubire, la convertire, la schimbarea radicală a vieții. În acest sens, sugestivă poate fi întâmplarea următoare pe care am citit-o într-o revistă italiană.

Într-un oraș mare și aglomerat, o fetiță, din neatenție, apucând un drum greșit s-a rătăcit de părinții ei. Deoarece plângea, niște polițiști au încercat să o ajute. Numai că fetița nu-și amintea nici numele ei, nici numele părinților, și nu cunoștea nici adresa de acasă. Polițiștii s-au simțit neputincioși. La un moment dat însă, fetița și-a amintit de o cruce foarte mare. Împreună cu părinții, mergea în fiecare duminică într-un loc, unde, la răscrucea drumurilor era o cruce. Polițiștii cunoșteau această cruce. Era crucea bisericii din centrul orașului. Au dus-o pe fetiță până aici, și împreună cu ea, de aici au ajuns la casa fetiței.

Întâmplarea sugerează parcă situația noastră. Alegând o cale greșită, aceea a închiderii, a egoismului, am rătăcit, am pierdut drumul spre casa Tatălui, spre fericire, spre împlinire. Biserica, punându-ne în față astăzi crucea lui Cristos, calea urmată de Cristos, calea iubirii lui Cristos, a iubirii totale care se manifestă în suferința lui Cristos pentru noi, ne cheamă, ca și cum am fi la răscrucea vieții noastre, să părăsim calea greșită și să alegem calea altruismului, a deschiderii, calea iubirii, pentru a regăsi astfel casa Tatălui și a ajunge astfel la împlinirea și fericirea noastră veșnică.

Maricel MITITELU

 

* * *

 

Duminica Floriilor

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Ascultând relatarea pătimirii, este foarte ușor să acuzăm pe Iuda și marii preoți, pe iudei și Pilat, ca responsabili ai condamnării la moarte a lui Isus. La o primă vedere ei sunt cei vinovați de uciderea lui, printr-o urzeală complice care merge de la trădare, la ostilitate declarată, la lașitate…

Dar poate că acest mod de a vedea lucrurile este prea simplist pentru a fi corect. Moartea lui Isus pe cruce nu este imputabilă numai acelora care – într-un mod sau altul – au fost protagoniștii imediați ai arestării, procesului și condamnării sale.

Și nu trebuie să ne gândim că toți capii iudeilor au acționat din pură răutate în a-l fi condamnat pe Isus… Mai marii preoților, cărturarii și “bătrânii poporului” nu erau o bandă de criminali. Nu erau mai “răi” decât mulți alții… sau chiar decât noi.

Așa cum a scris C. Duquoc, “Ar fi confortant ca Isus Cristos să fi fost omorât numai de către mâna marilor criminali, pentru că cu ei noi nu am avea nimic de împărțit. Dar nu a fost așa, și nimeni nu este exempt de faptul de a-l fi respins în afara istoriei noastre pe martorul dreptății și bunătății lui Dumnezeu” (La parola per l=assemblea festiva n 16: “Domenica delle palme”, Queriniana, Brescia 1972, pp. 138-139).

Patima lui Cristos nu reprezintă un episod de sine stătător în istoria complexă a lui Isus, dar semnează “punctul de spărtură” al tensiunii provocată în societatea timpului și ambientului său de întreg modul său de a se comporta, a vorbi și a învăța.

Isus a fost condamnat pentru că întreg comportamentul și cuvintele sale nu erau compatibile cu mentalitatea comună, cu sistemul raporturilor sociale considerate invincibile, cu normele, instituțiile și tradițiile considerate cele mai sacre și inviolabile. Dacă ne punem în situația iudeilor practicanți și păzitori ai instituțiilor religioase ale timpului lor, nu ar părea evident că Isus “ar fi avut dreptate”…

Pe de altă parte, personalitatea, comportamentul și învățătura lui Isus prezentau aspecte așa de noi și originale, încât finalmente mai nimeni nu ar fi recunoscut în vreun mod oarecare în el așteptările proprii referitor la “Mesia”: nici capii religioși, nici “zelo-ții”, și nici poporul.

De aceea Isus a fost condamnat. Pentru că a îndrăznit să spună: “Fericiți cei săraci”, și încă și mai mult: “Vai vouă bogaților”; de asemenea pentru că a îndrăznit să spună: “Îți sunt iertate păcatele”; pentru că nu a ținut sabatul conform regulilor; pentru că nu a acceptat să fie proclamat ca rege de popor; pentru că a spus că trebuie să iertăm totdeauna; pentru că a spus că în împărăția lui Dumnezeu, vameșii și prostituatele pot “trece chiar înaintea” celui care profesează stricta observanță religioasă; pentru că a îndrăznit să alunge negustorii din templu…

Îți trebuia o mare libertate de spirit pentru a-l putea “înțelege” pe Isus; îți trebuia măreția sufletului; era nevoie de o disponibilitate radicală și personală spre bine, spre sensul dreptății, spre logica iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele, fără obstacolul prejudecăților, moravurilor, convențiilor, intereselor.

Dar Isus s-a confruntat cu meschinătatea, egoismul, orgoliul, prezumpția, lașitatea, răutatea, mediocritatea oamenilor: a oamenilor din timpul său ca și a celor dintotdeauna, bogați și puternici ca și săraci și lume obișnuită…

Ceea ce l-a ucis pe Isus, nu a fost atât acțiunea criminală a cuiva, cât mai ales păcatele comune tuturor. Cea care l-a exclus pe Cristos de pe fața pământului, a fost “banalitatea cotidiană a răului” (Duquoc): în Iuda, în mai marii preoților, în Pilat, în soldați, în mulțimea din Ierusalim, a fost ceva din noi toți.

Și totuși, tocmai acceptând în mod liber condamnarea sa nedreaptă și moartea pe cruce, Isus a învins forța anonimă și de nestăpânit a “păcatului”, a acelui “rău” care se manifestă în mii de moduri în viața tuturor și care ne este comună nouă ca unor protagoniști istorici ai pătimirii sale.

Cristos a murit pentru noi, pentru toți oamenii: în numele lui avem certitudinea milostivirii lui Dumnezeu; de la el – înviat din morți și înălțat la dreapta Tatălui – primim în dar pe Duhul Sfânt, foc care arde păcatul, energie care sfințește în dragoste.

 

* * *

 

Prin credință și Calvar ajungem la mântuire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Cu Duminica Floriilor intrăm în plin “mister pascal”.

Acest “mister al mântuirii” nu-l putem pătrunde cu ascuțimea minții noastre, fiindcă Isus nu l-a împlinit după un plan omenesc, ci dumnezeiesc. “Misterul pascal”, fiind un plan divin al mântuirii noastre, Cristos l-a împlinit în spirit de credință, iar noi îl puteam pătrunde în măsura în care avem credința adevărată, adică acea credință pe care a avut-o Cristos și ne-a arătat-o în toată viața sa, dar mai ales de la cina de taină și până pe Calvar, el fiind, așa cum ne spune autorul Scrisorii către evrei, “începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2).

Privind credința lui Cristos, noi constatăm că ea are următoarele trăsături: ea pornește din convingerea că “misterul pascal” trebuie îndeplinit fiindcă este voit de Tatăl; și, fiindcă Tatăl este mai mare (cf. In 14,28), are dreptul să-i ceară această jertfă. Dat fiind faptul că cererea pornește dintr-o iubire nemărginită (cf. In 3,16), Isus nu o poate refuza. Credința lui Isus pornește dintr-o încredere totală în Tatăl, care întotdeauna l-a ascultat când l-a rugat (cf. In 11,42), i-a trimis îngeri să-l slujească în pustiu, după ce a fost ispitit de diavol (cf. Mt 4,11); acum îi poate trimite peste douăsprezece legiuni de îngeri care să-l elibereze… Atât de mare era încrederea lui Isus în Tatăl, încât i-a impresionat și pe dușmanii săi și de aceea, sub cruce, au ținut să spună: “S-a încrezut în Dumnezeu. Să-l scape acum, dacă-l iubește”. Credința lui Isus se mai caracterizează și printr-o ascultare perfectă. În grădina Măslinilor se roagă: “Tată, dacă este cu putință, treacă de la mine paharul acesta! Cu toate acestea, să nu fie cum vreau eu, ci cum vrei tu”. Și, fiindcă Tatăl a voit ca Isus să bea “paharul”, “Cristos s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce”, spune apostolul Paul în a doua lectură. Credința lui Isus se mai caracterizează și prin fidelitate. Noi spunem că “prietenul la nevoie se cunoaște”, adică atunci când ai o greutate de înfruntat, se arată răbdător și pune umărul. La planul Tatălui de mântuire Isus pune, nu numai umărul, ci întreaga sa ființă umană, “luând forma sclavului”. Credința lui Isus se mai caracterizează și printr-o teamă sfântă, care alungă spaima ucigătoare. Dacă în grădina Măslinilor Isus spune ucenicilor: “Sufletul îmi este trist de moarte”, când spaima morții îl cuprinde pe lemnul crucii, el nu se lasă cuprins de disperare, ci își găsește refugiul în iubirea Tatălui, către care strigă: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?”, ca apoi să-și încredințeze sufletul în mâinile Tatălui. Credința lui Isus este plină de speranță. În fața Crucii Isus spune ucenicilor săi: “După învierea mea, mă voi duce înaintea voastră în Galileea”; dușmanilor le spune: “Îl veți vedea pe Fiul omului șezând de-a dreapta Puterii și venind pe norii cerului”; iar când aceștia îi cer să se coboare de pe cruce, ca să vadă și să creadă, Isus le oferă o altă dovadă, cea mai mare dovadă a dumnezeirii sale în care să creadă, învierea. Și, nu în ultimul rând, credința lui Isus s-a manifestat prin rugăciune, de trei ori în grădina Măslinilor și o dată pe cruce, dar mai ales printr-un act liturgic de cea mai înaltă ținută: s-a dat ca hrană celor care vor să fie părtași ai învierii sale: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă” (In 6,54).

Prin urmare, ca noi să putem pătrunde în “misterul pascal”, trebuie să avem o credință cât mai asemenea cu credința lui Isus, adică să pornească din convingere, să se concretizeze în încredere, ascultare, fidelitate, teamă sfântă, speranță și liturgie.

În cea de-a doua lectură (Fil 2,6-11), sfântul Paul face o sinteză a credinței lui Isus spre a scoate în evidență faptul că ea a devenit operativă prin caritate: Isus Cristos, deși avea natura divină, nu a socotit ca o hoție, ca un furt, ca o nedreptate, pretinzând egalitatea sa cu Dumnezeu, deși apărea ca om și se manifesta ca om mai ales în credință; dar el s-a golit de forma divină, de condiția dumnezeirii, nu de natura divină, ci de condiția divinității, adică de a se manifesta, om fiind, cu atributele divinității. Natura divină a rămas unită “hipostatic” cu natura umană. Având deci unitatea celor două naturi, Isus renunță de a se manifesta prin natura umană ca Dumnezeu; ba mai mult, renunță de a se manifesta în adevărata condiție umană a omului liber și independent, ci alege condiția sclavului, a săracului total, care nu mai are nimic al său, nu mai poate dispune nici de propria existență, de aceea acceptă moartea care i se impune, moartea pe cruce. Ba putem spune și mai mult, Dumnezeu însuși “trimițându-și propriul Fiu într-o carne asemenea cărnii păcatului” (Rom 8,3), “l-a tratat ca păcat” (2Cor 5,21), deci mai rău decât pe un sclav.

Pentru ce toate acestea?

Pătimirile lui Isus au valoare mântuitoare numai datorită faptului că au fost cuprinse în actul credinței lui, că el a trebuit să se lupte și cu “întunericul” pe care îl comportă credința datorită firii umane corupte de păcat, deși nu a avut păcat, dar a luat păcatele oamenilor. Pentru aceasta Isus a spus ucenicilor: “Sufletul îmi este trist de moarte”. Noi nu trebuie să vedem în Cristos pe Fiul omului care suferă numai trupește, în timp ce sufletul s-ar afla în slava dumnezeirii, nu, ci pe Cristos care a renunțat la condiția dumnezeirii din natura sa umană asumată de cea divină și suferă pe două planuri: trupește, în simțuri; sufletește, în încercarea credinței. Suferința trupească nu are valoare mântuitoare decât în unirea ei cu suferința provenită din povara credinței. “Slujitorul suferind” este omul care suferă în totalitatea ființei sale: trup și suflet. Valoarea suferinței trupești o dă valoarea suferinței provenite din credință și numai aceasta i se poate “socoti ca dreptate” (cf. Rom 4,3). Suferința fără credință este o suferință animalică, fără valoare mântuitoare, nu poate duce la caritate și nici la speranță…

Slujitorul suferind al lui Iahve, din prima lectură (Is 50,4-7), ne invită să-i urmăm exemplul de credință, ca în noi să apară chipul lui Mesia, Fiul omului credincios purtător de mântuire. Acest slujitor suferind se folosește de limbajul ucenicului, al acelui om simplu care învață, care primește și transmite o învățătură revelată, arătându-se ca o verigă credincioasă în tradiție. Cuvântul său, cuvânt primit, constituie puterea lui Dumnezeu, care susține pe cel obosit, pe Israelul istoric, sceptic, neîncrezător; și, prin imaginea frumoasă a trezirii dis-de-dimineață la glasul lui Iahve, ne sugerează un conținut misterios al inspirației: Dumnezeu însuși este acela care îi șoptește că se luminează de ziuă și pentru ce se luminează și apoi ce are el de făcut în această lumină a zilei: de a nu refuza să-și ofere spatele spre a fi biciuit, fața spre a fi pălmuită, scuipată și barba smulsă, spre a se dovedi martor credincios al glasului care l-a trezit la viață. Speranța că nu va fi făcut de rușine și credința că va birui, le are din convingerea că Dumnezeu i-a vorbit…

Cristos ne-a vorbit și nouă și continuă să ne vorbească prin “misterul pascal”. El ne desăvârșește credința și ne ajută să ne îmbogățim prin suferință, prin “crucea zilnică”, pe care trebuie s-o îmbrățișăm cu credință, speranță și iubire, rămânând uniți cu el prin Euharistie.

Fără credință nu putem fi uniți cu Capul credinței noastre; fără credința unită cu credința lui Isus suferința și viața noastră n-au merit. Numai uniți în credință cu credința lui Isus vom ajunge la înviere și la viața veșnică, vom înțelege propriul nostru mister pascal.

Când veneau bolnavii la Isus să-i ceară vindecarea, îi întreba: “Crezi că pot să-ți fac aceasta?” Îi vindeca în virtutea credinței lor unită cu a sa.

Azi Isus ne întreabă și pe noi: “Credeți că eu pot să vă mântuiesc prin patima, moartea și învierea mea?”.

Se mântuiește numai acela care poate spune cu sinceritatea inimii: “Cred, Doamne. Ajută necredinței mele!” Amin.

 

* * *

 

Duminica Pătimirii Domnului – Floriile (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Când s-au apropiat de Ierusalim și au ajuns la Betfaghe, lângă Muntele Măslinilor… ucenicii au adus măgărița și mânzul, și-au pus pe ei veșmintele, iar Isus s-a așezat deasupra. Cei mai mulți din mulțime și-au așternut veșmintele pe drum, iar alții tăiau ramuri din copaci și le așterneau pe cale. Iar mulțimile… strigau: “Osana, Fiul lui David! Binecuvântat cel care vine în numele Domnului. Osana în înaltul cerului!”

Și când a intrat El în Ierusalim, întreaga cetate a început să freamete, spunând: “Cine este acesta?” Iar mulțimile ziceau: “Acesta este profetul Isus, din Nazaretul Galileii”. (Mt 21,1-11)

Episodul Intrării în Ierusalim a lui Isus marchează un moment de răscruce în activitatea Mântuitorului. Isus venea în Cetatea Sfântă ca să anunțe căile păcii (Lc 19,41), să invite la reformă religioasă și morală (Mt 21,12-13) și să reveleze identitatea sa de Fiu al lui David, de Mesia (Mt 21,15), de Fiu al lui Dumnezeu (Mt 27,54).

Acest proiect este precedat de un gest pe care Isus Cristos îl înfăptuiește: urcat pe un măgăruș El intră în Ierusalim în aclamațiile mulțimii care îl însoțea, Osana, Fiul lui David…! Această scenă și mai ales aclamația mulțimii ne amintește de episodul consacrării regale a lui Solomon (fiul lui David) care, după ce a fost desemnat de profetul Natan ca succesor, după consacrarea în templul din Ghihon, s-a îndreptat în aclamațiile mulțimii către Ierusalim unde urma să fie întronat (1Re 1,1s). Apropierea acestor două pasaje ar sugera faptul că prin gestul său Isus, după ce a fost desemnat drept Mesia de către un profet (Ioan Botezătorul), după ce a fost consacrat rege (la Botez), acum intră în Ierusalim pentru a se întroniza. Întronizarea nu va fi însă una politică, de vreme ce Mântuitorul nu s-a îndreptat către palatul regal, ci către Templu. Arestare Lui ulterioară, condamnarea și uciderea Lui în ajunul Paștelui, nu vor împiedica instituirea Sa mesianică. Creștinii au văzut în măreața Înviere din morți și în glorioasa Înălțare la cer a lui Isus etapele finale ale devenirii sale mesianice: “Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ…” (Mt 28,19) După ce le vorbi, Domnul Isus fu luat la cer și se așeză la dreapta lui Dumnezeu (Mc 16,18).

Cristos Isus, deși din fire Dumnezeu, nu a socotit ca pe o pradă egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a nimici pe sine luând fire de rob, făcându-se asemenea oamenilor; … s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce.

De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit Numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul: al celor din cer, ale celor de pe pământ și al celor dedesubt, și toată limba să dea mărturie că Isus Cristos este Domn – spre slava lui Dumnezeu Tatăl. (Fil 2, 6-11)

Duminica Floriilor mai este numită și Duminica Pătimirii Domnului deoarece în această zi, pe lângă evenimentul intrării în Ierusalim a lui Isus, Biserica propune spre meditare și pasajul evanghelic care relatează pătimirile Mântuitorului începând cu arestarea Sa și până la moartea și punerea Sa în mormânt. Lectura acestui pasaj evanghelic nu poate să nu impresioneze pe cei care îl ascultă deoarece Isus, oricât de umilit și de batjocorit este de cei care îi doresc pieirea, rămâne demn și totodată consecvent crezului și misiunii sale mesianice.

Pentru noi cei de astăzi, textul din epistola către Filipen (2,6-11), ne oferă acea situare a evenimentelor pătimirii în contextul mai larg al misiunii și al înfăptuirilor ei: De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat Numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul…

 

* * *

 

Iubirea învinge ura

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro

Ne aflăm în duminica dinaintea Paștelui, Duminica Floriilor. Intrăm în Săptămâna cea mai Sfântă a anului bisericesc, pentru că celebrăm cele mai sfinte mistere ale mântuirii noastre: pătimirea, moartea și învierea lui Isus. Vă invit să medităm împreună asupra misterului morții lui Isus, pentru a vedea cu folos pentru sufletele noastre cum el, Isus, Iubirea însăși, învinge ura și păcatul.

În dimineața zilei de Vinerea Mare, Satana s-a trezit cu un zâmbet răutăcios pe față. Astăzi era ziua mult așteptată. Moartea, fiica sa favorită, va împlini curând răzbunarea mult căutată: Cel Drept va muri în chinuri și rușine.

Diavolul era bucuros: totul fusese bine pregătit. Aghiotanții săi semănaseră deja semințele discordiei neînțelegerii printre cei puternici ai Sinedriului, înăbușindu-le inimile cu dorința de siguranță: “Este mai bine să moară un singur om pentru popor” (In 18,14). Petru își mânjise deja sufletul trădându-l pe Isus înainte de a cânta cocoșul: “Nu îl cunosc pe omul acesta”. Ceilalți apostoli fugiseră și ei. După răsărit, mulțimea nerecunoscătoare, deși Isus făcuse atât de mult bine, îi va smulge lașului Pilat sentința la moarte: “Răstignește-l! Răstignește-l!”

“Oh, dulce răzbunare – se gândea Diavolul – Isus, Cel care nu a cunoscut păcatul, acum îl va cunoaște, chiar dacă numai prin efectele lui: răutatea oamenilor și, la sfârșit, moartea.”

Pe la ora douăsprezece, întunericul, prevestitor al morții, învăluia Golgota, grămada de gunoi a Ierusalimului. Diavolul ardea de nerăbdare să dea lovitura de grație și să îl învingă pe Dumnezeu cu armele proprii. Arma lui Dumnezeu era Fiul, dar acest Fiu îmbrăcat în carne umană va fi luat în râs și ucis. Un dar nedorit și neînțeles în fața micilor oferte pe care Seducătorul, Satana, Tatăl minciunii le împărțea mulțimii.

Trei ore interminabile a durat bătălia. Trei ore lungi. Cel nevinovat, Sfințenia însăși, era răstignit, spânzurat între cer și pământ, încercând să le unească. În timp ce viața se scurgea din el, cu un efort pentru încă o respirație, Isus a zis: “Femeie, iată fiul tău”. Și Diavolul a râs cu dispreț: “Ca și cum o mamă ar putea să depășească momentul morții premature și violente a unicului fiu, primind un înlocuitor de ultim moment.”

“S-a sfârșit” a strigat Isus, dându-și sufletul. “Într-adevăr s-a sfârșit” s-a gândit regele demonilor. Dar înainte de a putea să își deschidă buzele într-un strigăt de bucurie, pământul s-a cutremurat și zidurile locuinței morților clădite de el cu răutate an după an s-au dărâmat. Și sufletele din locuința morților au ieșit toate să își întâmpine Mântuitorul. Isus era învingător.

“Cum e posibil așa ceva?” s-a întrebat cu disperare cuceritorul cucerit? Cum e posibil ca slăbiciunea să învingă puterea? Binele să supună răul? Și diavolul și-a amintit acel cuvânt pe care el nu îl putea accepta: Iubirea. Răstignitul victorios era Iubirea însăși. Pe cruce Iubirea a învins ura. Dumnezeu în înțelepciunea sa infinită nu a știut să ne facă un dar mai mare decât pe sine însuși pentru că ne iubește. Căci nu numărul de bice, nici cuiele, nici spinii, nu cantitatea de durere suferită de Isus ne-a șters păcatele, ci iubirea sa prin care a acceptat suferința pentru noi.

Și de atunci, iubiți credincioși, din acea Vinere Sfântă și noi putem cuceri moartea, păcatul și slăbiciunea proprie, și putem spune cu Sf. Paul în fiecare zi: “Noi avem această comoară în vase de lut pentru ca puterea imensă să fie de la Dumnezeu și nu de la noi. Suntem apăsați de necazuri din toate părțile, dar nu striviți; suntem în cumpănă dar nu disperați, persecutați dar nu abandonați, doborâți dar nu uciși. Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus ca să se arate și viața lui Isus în trupul nostru” (2Cor 4, 7-10)

Proclamarea pătimirii lui Isus, așadar, nu a avut ca scop trezirea unor sentimente de milă sterilă în noi și nici a unor sentimente de revoltă ca în cazul lui Clovis, regele francilor, care atunci când a auzit pentru prima dată despre moartea lui Isus a exclamat “Dacă aș fi fost acolo cu soldații mei, nu l-ar fi răstignit pe Isus”. Citirea Evangheliei după Matei cu relatarea pătimirii lui Isus are un singur scop: proclamarea iubirii lui Dumnezeu și acceptarea crucii și a iubirii în viața noastră. Aceasta trebuie să facem în Săptămâna Sfântă.

La începutul secolului al XIX-lea, era la catedrala Notre Dame din Paris un episcop care prin predicile sale atingea inimile necredincioșilor și ale celor indiferenți. Acel episcop ne relatează un fapt. Cu mulți ani înainte de a fi episcop, în fața catedralei venea un tânăr care îi insulta pe credincioși spunându-le că, de fapt, credința e depășită și multe alte ofense. Într-o zi a ieșit la el un preot care încerca să îl calmeze, însă el a început să îl jignească și pe preot. Acesta în cele din urmă i-a zis: “Uite, vino în biserică și spune-i direct lui Dumnezeu aceste lucruri. Să strigi cu toată puterea «Cristos a murit pe cruce pentru mine și nu îmi pasă deloc».”

Tânărul a întrat și a strigat cât a putut de tare “Cristos a murit pe cruce pentru mine și nu îmi pasă deloc”. “Foarte bine, i-a spus preotul. Acum mai strigă o dată.” Și tânărul a strigat iar, de data aceasta cu o oarecare ezitare. Preotul l-a îndemnat: “Aproape ai terminat, strigă pentru ultima dată!” Dar tânărul privind crucea nu a mai putut scoate un cuvânt.

Și continuă episcopul: “Acel tânăr eram eu, acum 30 de ani.”

Iubiți credincioși, misterul crucii l-a schimbat pe acel tânăr, care a ajuns preot și apoi episcop. În această Săptămână Sfântă, meditând la pătimirea lui Isus, să spunem și noi: Cristos a murit pe cruce pentru mine și mie îmi pasă. Iubirea lui Isus trebuie să îmi schimbe viața. Isus și-a împlinit misiunea: pe Calvar a umplut rezervorul Bisericii cu viața dumnezeiască, dar noi trebuie să deschidem stăvilarele ca să curgă vița divină în noi. Cristos a pus temelia, noi trebuie să construim pe ea. El stă la ușă și bate, noi trebuie să îi deschidem. El a consacrat Euharistia, noi trebuie să ne împărtășim. El ne-a dat iubirea, noi trebuie să o primim și să o trăim.

Vă îndemn ca în această Săptămână Sfântă să ne rugăm și noi: “Isuse, tu ai murit pe cruce din iubire pentru mine. Fă ca iubirea ta să îmi schimbe viața pentru a fi mereu cu tine. Amin.”

 

* * *

 

Am ales partea noastră?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Este posibil să nu urmăm rolul

Ceea ce s-a întâmplat în acea zi, ceea ce a avut loc în acea săptămână, nu este o istorie a trecutului. Este vorba de un fel de profeție. Am putea spune: anticipare, documentată, a ceea ce se întâmplă mereu în lume. Chiar și în timpul nostru. În sfârșit: tratamentul pe care noi îl rezervăm lui Cristos. Și atunci trebuie să bănuim că în acele pagini ale evangheliei suntem chiar și noi. Este descrisă participarea noastră la acea acțiune. Sunt semnalate atitudinile pe care le avem. Sunt relatate pozițiile pe care le adoptăm.

Ar fi oportun să dedicăm puțin timp la acest exercițiu. Fie pentru episodul intrării în Ierusalim, fie pentru întreaga relatare a Pătimirii, să încercăm să “ne recunoaștem”. Să vedem unde ne-am ascuns, rolul, comportamentul adoptat. Ar fi interesant să verificăm cu care personaj (sau cu care personaje) ne identificăm. Scenariul nu are importanță. Orice situație din viața noastră. Și, la centru, o oarecare situație, un sărman Cristos victimă a nedreptății, a singurătății, a trădării, a indiferenței, a lipsei de iubire.

Natural avem posibilitatea de a nu ne ține de manuscris. Cel puțin uneori. Astfel s-ar putea întâmpla ca Pilat, într-o oarecare circumstanță, să nu-și spele mâinile, ci să aibă curajul de a se compromite. Ca lui Petru să-i scape o vorbă: “Da, îl cunosc…” Ca discipolul “zelot” să nu vrea să aibă nimic de a face cu spada. Ca Baraba să se ofere să moară în locul Celui Nevinovat. Apostolii reușesc să alunge somnul. Simon din Cirene să vină în mod spontan, fără a fi “constrâns”. Un ticălos să se comporte ca un om. Marele preot, în loc să stea în tribunal să judece, să mărturisească public propriile păcate. Un oarecare “bărbat” să meargă să întrebe femeile: cum se face că nu vă este frică?

Iuda să dea un sărut pe obrazul prietenului care să nu fie altceva decât un sărut. De bani nici vorbă. Un disperat să vină să bată la poartă, sigur de a găsi pe cineva care să-i ofere motive pentru a spera. Cocoșul să cânte mai devreme… Și tu să fii prezent acolo.

Armele rușinii

Să fixăm unele momente ale Pătimirii relatate de Matei. Prima lovitură a primit-o înainte de biciuire. A fost în momentul prinderii, atunci când “unul dintre cei care erau cu el” (Matei, cu pudoare, nu indică numele, ca și cum oricare ucenic ar putea ceda la aceste ispite), a dat o lovitură cu spada (sau, mai probabil, cu un cuțit) servitorului marelui preot. Isus a simțit asupra propriei persoane acea rană.

Discipolii continuă să nu înțeleagă. Pare imposibil să scoată din capul lor că Dumnezeu nu este o putere și nu se apără sau se impune prin violență. Că Dumnezeu nu “triumfă” mereu (cel puțin în felul în care gândim noi). Cine știe de unde a ieșit acel cuțit. Discipolii nu au asimilat lecția Predicii de pe Munte: “…Dar eu vă spun să nu vă opuneți răului; dimpotrivă, dacă cineva te lovește pe obrazul drept, tu întinde-i și pe celălalt…” Nu l-au înțeles sau, mai rău, au învățat deja să facă distincții subtile (război nedrept și război pentru o cauză nobilă).

Isus se limitează să ne amintească faptul că violența naște altă violență. Dar, dincolo de cuvinte, arestatul, prin reprobarea sa decisă a gestului “de apărare” a discipolului, lasă să se înțeleagă că numai blândețea descoperă puterea lui Dumnezeu. Isus până la sfârșit trăiește sfidarea iubirii care, pentru a-și afirma propria forță, alege calea slăbiciunii, a non violenței. Trebuie să ne convingem că, atunci când în jurul lui Isus, sau al reprezentanților săi sunt arme (“spade și bastoane” în versiune adusă la zi), acela este momentul capturii. Poate fi o “captură” care, cu viclenie, se travestește în cortegiu triumfal… Și discipolul (oricare discipol) care recurge la forță (oricare tip de violență), nu-l apără pe Cristos, ci trece inevitabil de cealaltă parte.

Cineva ne asigură spunând: “arme numai ornamentale”. Totuși, un instrument care a fost gândit și fabricat pentru a răni sau ucide pe om, nu poate niciodată să facă cinste “Fiului omului”. Este totdeauna o rușine, de ascuns, de eliminat, nu un ornament de etalat. Poate trebuie să înțelegem odată sensul gloriei. Dacă gloria, pentru Cristos, este “gloria de a iubi”, atunci forța (cuțitul sau halebarda, sau spada sau altceva), așa cum el a făcut să se înțeleagă clar în Ghetsemani, întunecă acea glorie, o calcă în picioare, în loc s-o manifeste.

Se judecă mereu un altul…

Isus este judecat. Sunt interogatorii, se pun în mișcare acuze împotriva lui, se prezintă martori ai acuzării. După normele Templului Isus va fi clasificat ca “blasfemator”, “impostor”. În arhivele guvernatorului roman Isus este prezentat ca un delincvent, rău făcător, rebel, un ațâțător periculos la răscoală (chiar dacă Pilat, personal, era convins de nevinovăția lui). Ar fi suficiente aceste considerații pentru a relativiza judecățile oamenilor și de a se simți liberi în fața lor.

Isus, unicul “drept”, are un cazier penal, redactat de justiția umană (religioasă și civilă), de care oricărei persoane un pic oneste i-ar fi rușine. Anumiți indivizi te judecă, nu pentru ceea ce ești, ci așa cum au ei interes ca tu să fii, așa cum au stabilit ei, așa cum au decis înainte de a verifica adevărul. Oricum, nu are nici o valoare ceea ce este scris în registrele sinedriului sau în arhivele lui Pilat. Nu contează ceea ce șoptesc sau urlă anumite guri.

Isus nu este desigur acela care este descris în sentința de moarte pronunțată împotriva lui. Nimic din ceea ce este scris în procesele verbale (nici în acelea de condamnare, nici în cele de…premiere). Nimic din ceea ce este aplaudat sau discreditat. Disprețuit sau onorat. Răsturnând perspectiva: când pretindem că judecăm un om, este mereu un schimb de persoane. Noi judecăm… pe un altul. Ar fi bine să nu așteptăm Ziua Judecății pentru a observa că adevărul despre persoane este în altă parte nu în fișele și clasificările noastre.

Numai visele ne pot salva

“În timp ce el era în tribunal, soția sa i-a trimis vorbă: “Să nu ai nimic de a face cu acel drept, pentru că astăzi am fost foarte tulburată în vis, din cauza lui”. Nu este înregistrată nici o reacție din partea soțului. Probabil a fost un simplu gest al mâinii, pentru a exprima plictiseala. Gândindu-mă la intervenția – deși inutilă – a soției lui Pilat, aș fi tentat să trag concluzia: visele ar trebui să ne salveze.

“Am avut un vis”, continua să repete Martin Luther King. Și mulțimea recunoștea propriile aspirații în acel vis. “Am avut un vis” a accentuat într-un discurs rostit puțin înainte de a fi doborât de împușcături. Cineva, evident, se temea de acel vis. Și a avut dreptate. Dacă s-ar fi realizat acel vis, multe lucruri ar fi trebuit să fie schimbate. E mai bine să aranjezi toate cu plumbul, decât să pui în discuție anumite rezolvări, anumite alegeri. Soția lui Pilat este învinsă cu visul ei “neascultat”. Foarte compromițător. “Postul” soțului este salvat sufocând visul.

Chiar și istoria noastră personală s-ar schimba radical dacă am asculta de vise. Din păcate avem noi înșine grijă să împușcăm pe visătorul care este în noi. Pentru a lăsa spațiu la un mic și viclean calculator, care evaluează toate pe baza unor criterii de oportunism, avantaj, comoditate. Adesea se elimină brutal visătorul, pentru a salva onoarea, cariera, fotoliul, funcția, popularitatea. Odată eliminat visătorul, se dă cale liberă unui palid, incolor birocrat cu o istorie meschină, cu o rezolvare cunoscută, care însă are avantajul de a fi “sigură”. Avea dreptate soția lui Pilat. Sunt vise care “tulbură”.

Fiul omului

“De acum îl veți vedea pe Fiul omului stând la dreapta lui Dumnezeu…” S-ar spune că Isus preferă acest titlu mai mult decât oricare altul: Fiul omului. Ar fi putut să aleagă titlul de pus pe propria cruce, ar fi preferat să fie scris: Fiul omului, și nu Rgele Iudeilor. Dar un condamnat la moarte nu are dreptul să aleagă el titlul de pus pe propria cruce. Fiul omului exprimă umanitatea comună. Arată solidaritatea sa cu toți oamenii, în special cu cei săraci, mici, slabi, lipsiți de apărare, cei socotiți “nimeni”.

El ținea să fie om. Și era pe deplin, aș îndrăzni să spun “pasionat”. Om care iubea natura, păsările, florile câmpului. Om care știe ce înseamnă munca, sărbătoarea, oboseala, nedreptatea, bucuria, suferința, excluderea, iubirea, viața de familie, prietenia. Om cu o extraordinară omenie. Om care știe să înțeleagă slăbiciunea celorlalți oameni. Fiul omului, înainte de a ședea la dreapta lui Dumnezeu, nu a ezitat să se așeze la masă cu păcătoșii.

Cine știe dacă oamenii care îl urmau, aclamând, în acea dimineață de primăvară, și-au pus întrebarea fundamentală: “Cine este cu adevărat acest om?” Ar fi cazul ca, împreună cu ramura de măslin, astăzi să ducem acasă și această întrebare: “Cine este deci acest om?”. Și chiar dacă cunoaștem răspunsul, învățat din catehism, este folositor ca acea întrebare să devină continuă în viața noastră. “Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume care este mai presus decât orice alt nume; pentru ca în numele lui Isus să se plece toți genunchii”.

Chiar și genunchiul nostru se pleacă în fața Unicului Domn, a Regelui care a mers el să moară și nu a trimis pe alții. Și pe buzele noastre apar instinctiv, în momentul adorației, acel nume: Fiul omului. Un nume care ne privește pe noi toți. Și ne permite să nu ne rușinăm, dimpotrivă să fim puțin orgolioși, când spunem în mod simplu: om. În fond, Isus, Fiul lui Dumnezeu, a venit pentru a merita și pentru noi acest titlu de mărire: om.