Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IX-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
1Regi 8,41-43
Galateni 1,1-2.6-10
Luca 7,1-10

Luca 7,1-10

Când a terminat de spus toate aceste cuvinte în auzul poporului, a intrat în Cafarnaum. Un centurion avea un servitor la care ținea mult și care, fiind bolnav, trăgea de moarte. Auzind despre Isus, a trimis la el pe unii bătrâni dintre iudei ca să-l roage să vină să-i salveze servitorul. Ajungând la Isus, aceștia îl rugau insistent: “Este vrednic ca să-i faci aceasta, căci iubește națiunea noastră, iar sinagoga el ne-a construit-o”. Isus a mers cu ei și nu era departe de casă când centurionul a trimis câțiva prieteni spunându-i: “Doamne, nu te deranja căci nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, de aceea nu m-am considerat vrednic să vin eu însumi la tine, dar spune un cuvânt și servitorul meu va fi vindecat. Căci, deși sunt un om supus autorității, am sub comanda mea soldați; și spun unuia «Du-te!» și se duce, iar altuia «Vino!» și vine; și servitorului meu «Fă aceasta!» și face”. Isus s-a mirat auzind aceasta și, întorcându-se către mulțimea care-l urma, a spus: “Vă spun că nici în Israel nu am găsit așa o credință”. Când cei trimiși s-au întors acasă, l-au găsit pe servitor sănătos.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Teologia anatemei

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Israeliții, pentru salvarea credinței într-un singur Dumnezeu și a durabilității neamului lor, erau intoleranți față de popoarele păgâne. Cu acestea purtau războaie sfinte – războaiele Dumnezeului oștirilor. Învingând pe păgâni, de multe ori îi făceau jertfă de blestem sau anatemă.

La grecii din antichitate, anatema însemna un dar adus unui zeu și pus pe altarul de jertfă; la evrei era tot o jertfă pusă pe altar, dar considerată încărcată cu păcatele oamenilor și era destinată nimicirii totale pentru a împăca sau potoli mânia lui Dumnezeu. Pornind la luptă, evreii se legau prin vot că de vor învinge pe dușmani, îi vor jertfi lui Iahve atât pe oameni cât și toate bunurile lor (Num 21,2 ș.u.; Ios 6), adică le făceau anatemă. Încălcarea votului era pedepsită cu toată asprimea (cf. 1Sam 13) prin boli, calamități naturale și mai ales prin înfrângeri rușinoase (Ios 7). Sunt și cazuri în care ei păstrau relații de bună vecinătate cu alte neamuri (cf. Ios 9; Gen 34), care nu prezentau un pericol adevărat pentru credință și națiune, dar se ducea o luptă sistematică împotriva idolatriei, a căsătoriilor mixte și ale altor relații sociale care ar fi prezentat un pericol.

Când omul îl caută pe Dumnezeu îi înțelege mai mult și mai bine pe semenii săi din punct de vedere spiritual. Regele Solomon ne este un exemplu grăitor în această privință (lectura I-a). Este surprinzătoare toleranța lui față de păgâni și mai ales la inaugurarea templului dă dovadă de adevărată inspirație prin revelație. Regele lui Israel (970-931) înțelege că și păgânii au trebuință de Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu singur este Creatorul tuturor și ei trebuie să-l considere ca pe un adevărat Tată.

De ce sfântul Paul este intolerant față de cei care răstălmăcesc evanghelia și-i afurisește, repetând de două ori anatema? Fiindcă evanghelia, vestea cea bună, constituie cucerirea de secole a spiritelor mari ca: David, Solomon, patriarhi, regi, profeți etc.; și mai ales este esența revelației lui Isus, aceea că Dumnezeu este Tatăl nostru, noi suntem frați și mântuirea este pentru toți oamenii. Pentru această evanghelie Cristos s-a făcut anatemă, a luat asupra sa păcatele lumii și, fiind atârnat pe cruce, nimicit ca un vierme al pământului, considerat blestemat de Dumnezeu și de oameni (cf. Gal 3,13), el s-a jertfit pentru că a voit să pecetluiască vestea cea bună prin sigiliul divin al iubirii. Sfântul Paul, îndurerat de faptul că frații săi după trup s-au lepădat de Cristos și l-au dat la moarte, spune că ar dori să fie el însuși anatemă, asemenea lui Isus, pentru a-i aduce la mântuire (Rom 9,3), ca nu cumva în ziua judecății ei să audă cuvintele lui Isus: Plecați de la mine, blestemaților, în focul cel veșnic pregătit diavolului și îngerilor lui (Mt 25,41). Iată cât de mare era dragostea lui față de neamul său.

Forma aceasta de blestem – anatema – constituie culmea iubirii: doresc să mă nimicesc pe mine, ca să-i salvez pe ceilalți. Evreii făceau anatema din cei învinși pentru a supraviețui ei înșiși; creștinii se fac anatemă pe ei înșiși ca atât evreii cât și păgânii să ajungă la mântuire, la supraviețuirea veșnică prin învierea fericită a lui Cristos.

Din păcate, mulți creștini din zilele noastre blestemă pe alții spre a-i nimici, spre a se scuza sau ușura pe ei înșiși, spre a intimida și pentru a-i învinge pe dușmani. Unii îndrăznesc să-l blesteme chiar pe Dumnezeu și tot ce este sfânt. Sfântul Iacob spune: Cu limba binecuvântăm pe Dumnezeu și pe Tatăl și tot cu ea blestemăm pe oameni, care sunt făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Din aceeași gură ies și binecuvântarea și blestemul. Nu trebuie, frații mei, să fie așa! (3,9-10). În primul rând, Isus ne-a învățat să binecuvântăm și să ne rugăm pentru cei care ne blestemă (cf. Lc 6,28); apostolii, de asemenea: Binecuvântați și nu blestemați (Rom 12,14).

Este drept, există un rău în lume care nu trebuie tolerat: păcatul. Pe el trebuie să-l facem anatemă, dar nu pe oameni.

Isus ne învață, așa cum am auzit în evanghelia de azi, că cea mai bună condamnare a răului constă în evidențierea binelui. Prin faptul că Mântuitorul pune în evidență credința centurionului roman, condamnă necredința evreilor. Această formă de condamnare este constructivă. Cum ar arăta lumea, dacă noi, în orice discuție cu alții, am pune în evidență numai cele bune ale aproapelui? Desigur, ca un rai. Ar dispărea ura, răzbunarea, calomniile, clevetirile, blestemele etc.

În mod obișnuit, mulți cred că îndreptarea celor răi stă în a-i umili, aruncându-le mizeriile lor în față, care seamănă mai mult cu o acțiune de nimicire. Iubirea cere ridicarea, sprijinirea, înălțarea lor la adevărata demnitate de fii adoptivi ai lui Dumnezeu, de frați ai lui Cristos și ai noștri.

Găsește celui rău partea lui cea bună și încearcă să o folosești ca punct de sprijin, ca o pârghie pentru a-l ridica și vei vedea ce ușor se poate îndrepta omul.

De obicei, ochii plini de ură, dispreț, egoism etc. nu văd bine.

Isus a ascultat ruga centurionului, fiindcă au fost oameni care i-au văzut părțile bune. Era roman, păgân, cotropitor etc., dar au observat în el cel mai delicat sentiment de iubire față de slugi, față de cei de jos, față de cei marginalizați, pe care unii stăpâni îi tratau mai rău decât pe animale, au observat mila lui față de cei care suferă. L-au apreciat și l-au câștigat de partea lor, iar el le-a făcut o sinagogă la Cafarnaum în care să găsească întâlnirea cu Iahve, cu izvorul bunătății. Găsind bunătatea în casa Domnului, ei intervin pentru el.

Care om nu are și o parte bună, care să poată fi pusă în evidență? Numai cel rău nu vede binele din cel rău și uneori nici chiar din cel bun.

Să analizăm, de exemplu, un păgân foarte cunoscut de lumea modernă, pe Gandhi, eliberatorul Indiei (1869-1948). Este un mister, el a cunoscut religia creștină mai mult decât mulți creștini. Și totuși, a murit nebotezat. S-a condamnat? Să-l condamnăm? Gandhi spunea: Religiile sunt căi diferite, dar convergente spre același punct. Ce importanță are dacă mergem pe căi diferite, dar ajungem la același scop? În realitate sunt atâtea religii câți oameni sunt.

Desigur, nu putem fi de acord cu sincretismul religios, adică să punem toate religiile în aceeași oală și să susținem că toate sunt bune. Desigur că sunt mai bune decât ateismul, dar Gandhi voia să spună că religiile duc spre același punct când practică toleranța. Toleranța față de religia aproapelui este un semn de iubire și, când oamenii se iubesc, pașii lor se îndreaptă numai spre Dumnezeul cel adevărat care este iubire (1In 4,8).

Atitudinea centurionului roman în fața lui Isus trebuie să fie atitudinea fiecărui om în fața iubirii, pe care o putem descoperi în fiecare persoană, deoarece darul credinței se naște din iubire, din Dumnezeu. Acolo unde omul descoperă iubirea, acolo se naște credința, după cum spune apostolul Ioan în numele tuturor confraților săi: Și noi am cunoscut și am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi. Dumnezeu este iubire și cel care rămâne în iubire, rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el (1In 4,18).

Credinciosul fără iubire este un fanatic, un intolerant, un habotnic, un sectar, un ateu în fapt, deoarece credința lui este îmbâcsită de materialism, de aceea este moartă, fără suflet.

În testamentul spiritual al fericitului Ioan al XXIII-lea se spune: Ceea ce are cea mai mare valoare în viață este Isus Cristos, Cel Binecuvântat, Biserica sa, evanghelia, adevărul și bunătatea. Și are dreptate. Isus este templul dumnezeirii; a fost distrus și reclădit în trei zile prin înviere; Biserica ne pune în contact cu învierea lui prin evanghelia pe care o propovăduiește în spiritul adevărului și al bunătății.

Să ne rugăm, asemenea regelui Solomon, ca toți oamenii să ajungă la cunoașterea lui Dumnezeu în acest templu, fiindcă numai în el și prin el putem obține orice de la Tatăl.

Dă-ne, Doamne, viața în Cristos! Amin.

 

* * *

 

Duminica a IX-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Dumnezeu ne mântuiește dacă urmăm conștiința noastră dreaptă.

Abdaraman, un băiat musulman, foarte drăguț, mă însoțește și în această seară la schit. A vorbit prietenos întotdeauna cu mine, dar în această seară este mut, este trist…

- Dar, Abdaraman, am insistat, vorbește, deschide-ți inima prietenului tău, fratele Carlo. Atunci, Abdaraman a izbucnit în plâns. L-am întrebat:

- Prietene, ce te face să plângi?

- Frate Carlo, plâng pentru că nu devii musulman!

- A! – am exclamat – pentru că ar trebui să mă fac musulman!…

Abdaraman a strigat:

- Dacă nu te faci musulman, du-te în iad, ca toți creștinii!

- Asta-i bună, Abdaraman! Cine ți-a spus că voi merge în iad dacă nu mă fac musulman?

- “Taleb” (maestru în școala coranică) mi-a spus că toți creștinii merg în iad; eu nu vreau să merg în iad.

Am ajuns aproape de schit și Abdaraman s-a oprit: nu ar intra în acel loc catolic nici pentru tot aurul din lume. I-am spus:

- Nu, Abdaraman; Dumnezeu este bun și ne mântuiește pe amândoi; și îl va mântui și pe tatăl tău și toți vom merge în paradis… Stai liniștit; mergi acasă și recită-ți rugăciunea, iar eu mi-o recit pe a mea… Rugăciunile noastre merg în același cer, pentru că Dumnezeu este unul singur. Dumnezeul meu este și Dumnezeul tău. El ne-a creat, ne hrănește, ne iubește… Dacă păzim poruncile sale, tu și eu vom merge în același paradis… Nu mai plânge!…

Intru trist în schit… Dar în acea seară mi-a fost greu să mă rog. Sărmanul micuț Abdaraman! Și tu ești victima fanatismului, a zelului furtunos al așa-zișilor “oameni ai lui Dumnezeu”, care ar trimite în iad jumătate din neamul omenesc, numai pentru că “nu sunt dintre ai lor” (C. CARRETTO, Lettere dal Deserto, La Scuola).

2. Tema

Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii, chiar dacă aparțin unor religii diferite; are grijă de toți, dar mai ales de cei care au o credință caracterizată de umilință și de iubire.

3. Mesajul zilei

În Evanghelia de astăzi este vorba despre un centurion plin de credință. Mai știți și alți centurioni din paginile Evangheliei și ale Faptelor Apostolilor?

- Centurionul de sub cruce… centurionul Corneliu… În Biserica apostolică, mulți soldați păgâni se converteau la creștinism.

Cine este și cum se comportă centurionul despre care vorbește astăzi Evanghelia după sfântul Luca?

- Este un căpitan din armata romană, care comandă o sută de soldați.

- Este bun cu servitorii și cu evreii: îi ajută să construiască o sinagogă, are o umilință religioasă foarte mare și face totul pentru ca slujitorul său iubit să nu moară…

Ce spune și ce face Isus?

- Isus ascultă suferințele și rugăciunile tuturor, chiar și ale păgânilor; este hotărât să-l viziteze pe centurion…

- Laudă credința sa mare și îl vindecă pe slujitorul său.

- În cuvintele și faptele sale, Isus ni-l descoperă pe Dumnezeu. Cum este prezentat Tatăl de Isus cu această ocazie?

- Dumnezeu nu are preferințe la persoane, dar îl primește pe cel care are credință și este drept, indiferent de națiunea căreia îi aparține.

- Dumnezeu ascultă rugăciunea și suferința tuturor oamenilor, indiferent dacă sunt de culoare, rasă și religie diferită, pentru că îi iubește ca pe fiii săi. O credință plină de umilință, de solidaritate, de omenie, îi este plăcută.

Cred că este utilă povestirea convertirii centurionului Corneliu și a întregii sale familii, așa cum este prezentată în Fap 10. “Doamne, să te laude toate popoarele pământului”.

Asemenea lui Isus, și noi trebuie să-i iubim și să-i respectăm pe toți oamenii ca pe frații noștri, chiar dacă aparțin unor religii diferite. În ele există fii și credincioși mult mai umili, mai încrezători, mai generoși, mai umani decât noi.

- Trebuie să facem totul pentru ca diferitele religii din lume să respecte drepturile omului, pentru că, dacă nu suntem umani, nu putem fi credincioși și plăcuți lui Dumnezeu. Vă amintiți când, cu câțiva ani în urmă, papa s-a rugat la Assisi cu reprezentanții mai multor religii din lume?

- Chiar dacă toți au datoria de a primi ceea ce ne-a revelat Dumnezeu și să își facă o religie după propriile criterii, dacă există bună-credință, chiar dacă este o floare diferită, este din aceeași grădină: cea a lui Dumnezeu. Concret, la școală, pe stradă, pretutindeni, îi respectăm pe străini, imigranți, credincioși de alte religii?

Centurionul ne-a lăsat o rugăciune foarte frumoasă, pe care încă o mai repetăm. Care este?

- Doamne, nu sunt vrednic… O repetăm înainte de a primi sfânta Împărtășanie.

- Desigur, chiar dacă ne străduim să ne pregătim bine, nu suntem niciodată vrednici să-l primim pe Isus.

4. Exemple

a) Papa Luciani, vorbindu-le clericilor, spunea: “Inima este numită urechea sufletului; ne-a fost dată pentru a auzi durerile, nevoile altora. Și nu numai ale celor care sunt apropiați, ci și ale celor îndepărtați. Într-o poveste de aventuri indiene, un șef, ascuns la niște piei-roșii, a spus la un moment dat: Liniște! Și s-a aruncat cu urechea la pământ. După câteva secunde, se ridică și spuse: Se apropie fețele palide! Aud tropăitul cailor lor!

- Vouă, ministranților, vă place să vă jucați de-a indienii…

Bine, atunci aș vrea să o faceți într-un mod nou: apropiați-vă urechea de pământ pentru a auzi durerile celor care sunt departe! Aș vrea să aveți inimă nu numai pentru bunica bolnavă, pentru colegul lovit, ci și pentru toți copiii de departe, care nu-l cunosc pe Domnul, nu au un preot pentru a-i instrui și spovedi!…”

b) Era odată un băiat certăreț și antipatic. Întotdeauna voia să se joace singur. Se juca singur cu bilele, singur cu mingea. Nu împrumuta nimănui skate-board-ul său. Dacă insistau colegii, el desena cu o bucățică de cretă un cerc pe asfaltul din piața satului și spunea amenințător: “Vai de cel care intră în cercul meu! Aceasta este casa mea!”

Într-o zi, a venit în piața satului o fetiță mică, mică. I-a întrebat pe copii: “De ce stă băiatul acela singur în cercul său?”

“Nu ne lasă niciodată să ne jucăm cu el. Nu putem nici să intrăm în cercul său. Cercul este casa lui, spune el”, au răspuns copiii.

Iar fetița: “Și voi… vă lăsați bătuți pentru atât de puțin?”

Apoi a luat o bucățică de cretă și a tras pe asfaltul pieței un cerc mare, care includea cercul acelui copil morocănos.

“Așa, spuse fetița, ștergându-și pe haina albă praful de pe degetele murdare de cretă. Acum putem să ne jucăm împreună, pentru că acum el locuiește în casa noastră”. Și din acea zi, toți copiii din sat se joacă împreună. Asta și pentru că nu are sens să te joci singur cu mingea. Și ce plăcere ai să mergi pe skate-board, dacă nimeni nu te privește? (GIUSEPPINA DE ROMA, Maria e i bambini, E.P., 1990).

 

* * *

 

Isus a pornit la drum împreună cu ei

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Înțelegerea misterului lui Isus se realizează treptat prin acțiunea Duhului Sfânt pornind de la manifestările sale cele mai simple din mijlocul comunității. Evanghelia de azi (Lc 7,1-10) ne relatează faptul că niște iudei au venit la Isus și l-au rugat pentru a merge și a vindeca sluga unui centurion roman și Isus a pornit la drum împreună cu ei spre casa indicată.

Deseori găsim în Sfânta Scriptură dorința poporului ca Dumnezeu să fie și să meargă în mijlocul său spre țara promisă. Moise l-a rugat: “Dacă am aflat har în ochii tăi, o, Doamne, binevoiască Domnul meu să vină în mijlocul nostru căci suntem un popor tare de grumaz; ci tu ne iartă fărădelegile și păcatele noastre și fă-ne pe noi moștenirea ta” (Ex 34,9). Sfântul Paul îi îndemna pe credincioșii galateni să umble conform Duhului (Gal 5,6), adică conform iubirii (Ef 5,2), fiindcă Isus s-a făcut însăși calea noastră (In 14,6) pe care noi putem să mergem către Tatăl având garanția Duhului făcută preotului Iosua: “Dacă vei umbla pe căile mele și dacă vei fi credincios slujirii mele [...] îți voi îngădui să intri în templul meu împreună cu aceia care sunt slujitorii mei” (Zah 3,7).

Lectura I (1Rg 8,41-43) ni-l prezintă pe Solomon rugându-se în templul pe care abia îl construise pentru toate neamurile pământului, ca toți să cunoască numele lui Dumnezeu în acest loc. Profetul Isaia arată cum într-o zi neamurile se vor îndemna unele pe altele zicând: “Veniți să urcăm pe muntele Domnului, la templul Dumnezeului lui Iacob, ca să ne arate căile sale și să putem umbla pe cărările sale. Fiindcă din Sion va ieși legea și din Ierusalim cuvântul Domnului” (Is 2,2-3).

Această dorință de întâlnire cu Dumnezeu o va realiza Isus în Noul Testament, arătând că pe Dumnezeu nu trebuie să-l căutăm spre a-l adora nici în Ierusalim și nici pe muntele Garizim, ci în interior, în intimitatea sufletului nostru pătruns de duh și de adevăr (In 4,21-24).

Evanghelistul Luca ne propune ca model de întâlnire pe cea dintre Isus și centurionul roman. Centurionul era o persoană oficială din armata de ocupație a Romei. El avea în subordinea sa o sută de soldați care mențineau ordinea militară în Palestina. Misiunea lor nu era deloc ușoară, fiindcă iudeii țineau cu dinții de personalitatea lor națională și nu se puteau resemna deloc cu gândul ca steagurile Romei să se înalțe deasupra cetății Ierusalimului și să le controleze destinele. Deseori se revoltau și preferau mai bine să moară decât să sufere ocara subjugării. Este surprinzător faptul că un centurion se arată ca un adevărat prieten al iudeilor. Textul evangheliei de azi arată chiar că el îi iubește, adică nu numai că le respectă calitatea lor de israeliți, ci chiar îi ajută să-și păstreze independența lor umană și religioasă, construindu-le o sinagogă (cf. CBL pag. 1171-1172).

Ce poate fi mai minunat decât iubirea care învinge ura? Ce poate fi mai diabolic decât ura care distruge iubirea? Cât de minunată este iubirea lui Dumnezeu care ne-a făcut cadou, nu o sinagogă, ci un templu ceresc, chiar pe Fiul său făcut om, în care noi să ne găsim independența umană, religioasă, adevărata libertate de copii ai lui Dumnezeu! Când iubirea cucerește inimile, armele amuțesc. Acesta este drumul pe care a pornit Isus spre noi, spre casa centurionului, dar mai ales spre casele acelora care poartă arma ucigătoare a urii. Calea lui Isus este calea ecumenismului autentic. Acei care vor merge alături de el nu vor demola cu forța moscheile, sinagogile, templele necreștinilor, ci îi vor respecta și chiar îi vor ajuta să și le facă, pentru a vedea în iubirea creștină pe acela pe care îl intuiesc prin credința lor: pe Dumnezeu.

În timp ce iudeii (care pretindeau a avea credința adevărată într-un singur Dumnezeu) s-au oprit în iubirea lor la sinagoga pe care au primit-o, centurionul care le-a dat-o pătrunde până în adâncul credinței și-l acceptă pe Isus ca pe acela care vine de la Dumnezeu și dispune de puterea necesară prin care lumea își poate obține mântuirea (simbolizată de vindecarea servitorului bolnav) (cf. CBL pag. 1172).

Isus a venit în lume să umble cu noi, dar nu vrea să rămână vizavi de noi, ci să intre în noi, ca noi să umblăm în el. A merge alături de Isus, a fi deseori vizavi de el, înseamnă a merge ca cei doi ucenici în drum spre Emaus: triști și abătuți, descurajați și întrebători. A merge în Isus înseamnă a purta bucuria învierii lui spre frați, asemenea tot celor doi care se întorceau de la Emaus la Ierusalim (cf. Lc 24,13-35). Acesta este mersul adevărat care are dinamismul pașilor din Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți: “Dragostea lui Cristos ne împinge” (2Cor 5,14).

Când un lucru se cunoaște, pornind de la iubire, Legea lui Moise nu mai poate avea nici un fel de obiecții. Iudeii, conform Legii, nu aveau voie să intre în casele păgânilor. Dar acest centurion roman este un păgân capabil de iubire. Iudeii înșiși simt că este vrednic de a i se trece pragul casei și de a-i răsplăti iubirea. Ei îi spun lui Isus: Merită să-i faci acest favor, fiindcă ne iubește.

Iubirea îl pune pe Isus în mișcare, iar credința centurionului îl umple de admirație: Nici în Israel n-am găsit o credință atât de mare.

Credința – adeziunea conștientă față de misterele divine – este o urmare a acțiunii lui Dumnezeu care singur are inițiativa. Omul nu crede fiindcă Biblia, Tradiția și Magisteriul Bisericesc îl propun pe Cristos drept misterul credinței noastre, ci pentru că Dumnezeu însuși, într-un chip exclusiv, a acționat în mod tainic în el (cf. CBL pag. 1645). Pentru credința noastră Isus a spus: “Este în folosul vostru ca eu să mă duc, pentru că, dacă nu mă duc, Apărătorul nu va veni la voi. Dacă însă mă duc, eu vi-l voi trimite” (In 15,7-8). Și Isus ni l-a trimis pe Duhul Sfânt ca să ne învețe tot adevărul din interior, din intimitatea sufletului. De aceea Duhul Sfânt nu are chip de om, ca să nu-l plasăm vizavi de noi, ci să simțim cum el acționează din intern: cum îl face prezent pe Cristos în noi, ca noi să simțim și să trăim din interior adevărata libertate a fiilor lui Dumnezeu. Când îl iubim pe Dumnezeu și pe aproapele noi ne simțim cei mai liberi, pentru că “unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea” (2Cor 3,17), iar dacă cineva nu are Duhul lui Cristos, acela nu este al lui Cristos (Rom 8,9), nu se poate bucura de libertate pe drumul vieții, fiindcă rămâne sclav păcatului (cf. DT, pag. 15).

Acolo unde acționează credința, iubirea se transformă în fapte: centurionul crede, iubește și construiește o sinagogă, iar speranța că iubirea și credința sa nu pot fi zadarnice îi aduce bucuria de a-și găsi slujitorul vindecat.

La ce a privit Isus mai mult în inima centurionului: la faptul că le-a zidit iudeilor o sinagogă? că i-a iubit? că și-a iubit slujitorul bolnav? Sinagoga zidită de centurion putea fi o tactică politică. Iubirea față de iudei putea fi o manevră prin care să scape de necazuri. Am fi ispitiți să spunem că a privit la iubirea centurionului față de slujitorul bolnav, problemă de rezolvat pentru judecata de apoi: “Am fost bolnav și m-ați vizitat” (Mt 25,36), fiindcă Isus însuși se identifică cu cel bolnav. Dar lucrurile nu stau chiar așa. Isus privește la smerenia centurionului care se recunoaște mai bolnav decât slujitorul său și nevrednic de a fi vizitat de Isus: Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu. Isus și-a amintit întotdeauna cu plăcere de smerenia mamei sale Maria spre care a privit Tatăl său ceresc în momentul în care l-a trimis în lume!

Credința ne deschide fereastra prin care putem să privim cu luciditate în noi înșine. Ecumenismul nostru trebuie să înceapă cu Cristos: oferindu-i păcatele, fiindcă atâta este al nostru și atâta putem face. De credem că suntem cineva sau ceva, fiindcă am făcut o sinagogă iudeilor, o biserică creștinilor, un templu necreștinilor, o moschee musulmanilor etc., sau chiar pentru că am vizitat bolnavii și am ajutat săracii, trebuie să cerem cu apostolii: “Doamne, mărește în noi credința!” (Lc 17,5) ca să ne dăm seama că nu suntem vrednici să vii la noi sau noi să venim la tine, ci spune numai un cuvânt și se va vindeca sufletul nostru, sufletul meu… Privește la umilința slujitorilor tăi!

Să ne rugăm cu psalmistul: “Caută spre mine, Doamne, și mă miluiește, căci sunt singur și sărman. Vezi înjosirea mea și chinul meu și-mi iartă toate păcatele, Dumnezeul meu!” (Antifona intrării: Ps 24,16-18).

Numai așa Isus nu va mai fi vizavi de noi, ci în noi și noi în el și vom porni împreună pe drumul care duce la templul Ierusalimului ceresc. Amin.