Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IX-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Deuteronom 11,18.26-28
Romani 3,21-25.28
Matei 7,21-27

Matei 7,21-27

În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi: “Nu oricine îmi zice «Doamne, Doamne», va intra în împărăția cerurilor, dar cel care face voința Tatălui meu din ceruri. Mulți îmi vor zice în ziua aceea: «Doamne, Doamne, oare nu în numele tău am profețit, nu în numele tău am scos diavoli și nu în numele tău am făcut multe minuni?» Atunci eu le voi spune pe față: «Nu vă cunosc; plecați de la mine nelegiuiților!» De aceea, oricine aude aceste cuvinte ale mele și le împlinește, se va asemăna cu un om înțelept care și-a clădit casa pe stâncă. A căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile, au izbit în casa aceea, dar ea n-a căzut, fiindcă era clădită pe stâncă. Dar oricine aude aceste cuvinte ale mele și nu le îndeplinește, se va asemăna cu un om nechibzuit care și-a clădit casa pe nisip. A căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile, au izbit în casa aceea și s-a prăbușit, iar prăbușirea ei a fost mare”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Legea și credința

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Noi suntem atât de obișnuiți cu gândul la mântuirea sufletului și la viața veșnică încât credem că și evreii de pe timpul lui Moise, ca și contemporanii lui Isus, gândeau la fel despre Lege. Nicidecum. Gândul lor era legat de viața prezentă, de bunăstarea materială, onoruri, sănătate, viață lungă, copii mulți ca neamul să fie cât mai puternic și Mesia să vină pentru a mări și pentru a apăra toate acestea, ca să moară dușmanii de necaz. Dacă aveau o oarecare grijă de suflet, tot cu acest scop căutau să-l mențină în pace cu Iahve, ca să nu aibă de suferit vreo pagubă. Toate acestea le putem deduce atât din comportamentul evreilor de pe timpul Mântuitorului, cât și din pilda rabinului Irhuda care, într-o zi, stând la poarta cetății, spunea prietenilor săi: Dragii mei, în cele din urmă am aflat și am câștigat un leac miraculos. Acest leac întinerește, prelungește viața, o face mai veselă și mai fericită. Pentru ce nu vă preocupați și voi de așa ceva? Ei l-au întrebat: Este de vânzare? Toți vrem să cumpărăm așa ceva, oricât ar costa! Atunci rabinul și-a chemat prietenii acasă la el, le-a deschis un mic dulăpior în fața căruia se afla o candelă aprinsă și le-a arătat Legea; a deschis-o și le-a citit: Dacă vrei să trăiești mult pe pământ în pace și bucurie, ferește-ți limba de calomnie și de toată vorba cea rea (Ps 23). Prin urmare, tot gândul era îndreptat spre fericirea de aici, de pe acest pământ. Gândul la viața veșnică nu le era străin, dar îl considerau un mister cu care nu are rost să-ți bați capul prea mult. Când Isus le-a expus învățătura sa despre viața cea nouă pe care el a adus-o, despre viața veșnică pe care o pot dobândi prin credință, ei îl ispiteau pe această temă, nu le convenea (cf. Lc 10,25; 18,18).

De ce era atât de exigentă Legea lui Moise, dacă ea se referea doar la această viață trecătoare? Moise le spune: Poruncile pe care vi le dau, puneți-le la inima voastră, în sufletul vostru; legați-le la încheietura mâinii ca pe un semn, puneți-le ca pe o podoabă pe fruntea voastră! (Dt 11,18); Vor fi cuvintele acestea în inima ta și le vei istorisi copiilor tăi și le vei medita șezând în casă și mergând pe drum, dormind și veghind (Dt 6,6-7). Moise nu le mai lasă nici un spațiu cât de mic în care să se gândească la altceva. De ce? Legea era expresia dreptății lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu este atât de credincios legământului său, dacă el își ține făgăduințele întotdeauna, atunci nici evreului nu-i era îngăduit să uite Legea Domnului. Israelitul era drept în fața Domnului în măsura în care păstra Legea.

Sfântul Paul susține cu fermitate că noi avem toată convingerea că omul devine drept numai prin credință, independent de Legea lui Moise (cf. Rom 3,28). De ce? Legea era numai pentru a face cunoscut păcatul. Omul a călcat-o. Dumnezeu nu mai era dator să rămână credincios făgăduințelor, dar rămâne și îl trimite pe Mesia. Dreptatea omului va izvorî din credința în Mesia, care acum este darul gratuit al lui Dumnezeu și mântuirea prin Cristos nu poate fi decât tot gratuită.

Moise zicea cumva: Dacă vrei să fii fericit pe pământ și să vină acela care va păstra fericirea ta, păzește Legea! Pe când sfântul Paul zice: Dacă vrei să fii fericit pentru totdeauna cu Cristos, să vezi ceea ce ochiul pământesc nu poate vedea, să auzi ceea ce urechea materială nu poate auzi, să te bucuri de lucruri atât de frumoase cum nici nu-ți poți închipui, păstrează credința! Legea a fost dată pentru un timp și timpul ei s-a terminat; credința ne este dată pentru viața veșnică și timpul ei abia începe.

Natural că omul are trebuință de fericire atât în timp cât și în veșnicie. Cel care își dorește fericirea vremelnică și-o poate dori și pe cea veșnică? Poate să-și păstreze credința acela care nu păzește poruncile?

Cristos a desăvârșit Legea punând-o în slujba credinței: trebuie să crezi că păstrând poruncile vei intra în viața veșnică (cf. Mt 19,17). Răscumpărarea este definitivarea convertirii de la gândirea Vechiului la cea a Noului Testament, de la Lege la credință. Răscumpărarea ne-a adus-o Cristos prin desăvârșirea Legii și a profeților; mântuirea, care este trăirea răscumpărării, este un dar gratuit al lui Dumnezeu.

La ce mai folosesc faptele bune, dacă mântuirea este gratuită?

Mântuirea are menirea, nu numai să ne elibereze de păcat și să ne ducă la viața veșnică, dar și pe aceea de a ne face să acționăm ca Dumnezeu. Faptele bune ne dau certitudinea mântuirii prin fericirea pe care o pun și o păstrează în suflet.

Mântuirea este gratuită din partea lui Dumnezeu, dar din partea omului se cere actul voinței libere de a o accepta. Or, actul acceptării este ascultarea. Isus a venit și ne-a învățat tocmai acest lucru: ascultarea de voința Tatălui – Pe dânsul să-l ascultați (Mc 9,7) – și cu această voință s-a hrănit zilnic și în această ascultare și-a găsit toată bucuria, fericirea. În ce constă ascultarea? În cunoașterea gândului Tatălui prin Duhul Sfânt și împlinirea lui înainte de a i se porunci. Cristos a ieșit totdeauna în întâmpinarea Tatălui ceresc cu iubire, disponibilitate, promptitudine și fidelitate. Această ascultare preventivă constituie secretul fericirii și armoniei supreme din sânul Preasfintei Treimi. Ea trebuie să se reflecte pe pământ. Va îndrăzni un tată să poruncească fiului să facă un lucru când de nenumărate ori a avut surpriza de a vedea făcut ceea ce abia își pusese în gând să-i spună că trebuie făcut? Nu, fiindcă o simplă privire, un simplu gest care îi trădează intenția este suficient. Așa ascultarea, care are la bază iubirea, face legea fără sens. Legea rămâne, când iubirea își spune cuvântul, o simplă martoră a infidelității omului de odinioară. Copilul face voința tatălui fiindcă el crede în iubirea lui. Așa și pentru mântuire: ne este necesară credința în iubirea lui Dumnezeu: Și noi am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi, mărturisește sfântul Ioan (1In 4,16). Credința este aceea pe care ne-o dă Dumnezeu gratuit la Botez și care apoi aruncă lumina sa divină asupra faptelor noastre, ca să le facem conform cu voința celui care ne-a dat credința ca să ne facă fiii săi, moștenitori ai împărăției sale.

Ascultarea lui Isus Cristos stă la baza faptelor noastre izvorâte din credință.

S-a smerit făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce. Această ascultare este, prin excelență, un act liber care îl înalță în demnitate și glorie (cf. Evr 1,5-8). Deoarece Cristos a dat omului posibilitatea acestui act liber, omul poate aduce lui Dumnezeu cultul suprem în spirit și adevăr, împlinindu-i voința, fiindcă astfel de închinători caută Tatăl (In 4,23).

Așa se concretizează credința în fapte, fără să mai fie trebuință de Lege. Aceasta rămânând doar ca o amintire a spiritualității trecutului.

Cum se explică faptul că unii vor fi totuși condamnați, reprobați de acel: Plecați de la mine! Nu vă cunosc! deși nu le-au lipsit faptele bune, fiindcă vor spune: Oare nu în numele tău am vindecat, am scos diavoli etc.?

Când Isus ne-a descoperit comoara – învierea și viața -, ne-a dat parabola mărgăritarului de mare preț și a comorii ascunse în pământ. Cine află cu adevărat această comoară, cine crede în fericirea ei, vinde, dă tot ce are, ca să o poată cumpăra (cf. Mt 13,46). Cei reprobați vor putea dovedi că au făcut minuni, dar nu vor putea dovedi că au dat tot, ba chiar nimic, fiindcă minunile le-au făcut după voința lor și nu a lui Dumnezeu, din minuni și-au luat partea de glorie cuvenită numai lui Dumnezeu; n-au ținut cont că înfăptuirea minunilor este o carismă dată în folosul tuturor; și, pentru a-i face părtași pe alții de darul primit, este necesar să fie purtată crucea de toate zilele pe urmele lui Isus, ca minunile să fie autentice.

Un om, care se credea sfânt, a visat într-o noapte că a murit. A bătut în poarta raiului. A auzit glasul Tatălui ceresc: Cine-i acolo? Omul a răspuns: Eu sunt… Tu mă știi doar câte fapte bune am făcut. Pot să intru? N-a primit nici un răspuns. De spaimă s-a trezit și a constatat că a transpirat de frică. Și-a pus problema: De ce n-au fost găsite faptele mele bune vrednice de a-mi deschide poarta paradisului? A constatat că nu erau făcute în unire cu Cristos, cu Domnul și prin Domnul și, prin urmare, n-a făcut faptele bune ca un domn. S-a corectat și când a murit cu adevărat și s-a prezentat la poarta raiului, bătând, a auzit aceeași întrebare: Cine ești? De data aceasta a răspuns: Sunt Isus. Poarta s-a deschis și el a intrat în fericirea veșnică, fiindcă a fost domn prin Domnul pe acest pământ.

Să nu uităm! Când vom putea spune cu sfântul Paul: Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine (Gal 2,20), atunci putem avea convingerea că suntem apți pentru a intra în împărăția Tatălui.

 

* * *

 

Duminica a IX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Structura anului liturgic urmează un ritm pedagogic impus de preocuparea Bisericii pentru a forma și educa, în inima și sufletul credincioșilor ei, conștiința identității personale, a demnității și a responsabilității fiecăruia dintre noi. Realitatea spiritului nostru și a vocației noastre creștine implică și exigența de a ne cunoaște mereu mai bine credința și de a o cultiva pentru a aduce astfel roade în viața de zi cu zi.

De aceea, în prima parte a anului bisericesc, prin cele două timpuri liturgice speciale, cel al Adventului și cel al Paștelui, Biserica ne introduce în misterul lui Cristos, fundamentul și scopul credinței noastre. Parcurgem în această perioadă, prin textele propuse în liturgia cuvântului, de la fiecare Sfântă Liturghie, cele mai importante momente ale vieții pământești a lui Cristos, de la nașterea sa minunată din sânul feciorelnic al Sfintei Maria, până la învierea glorioasă din noaptea de Paști și manifestarea puterii sale depline prin trimiterea Duhului Sfânt, în ziua de Rusalii. Astfel, an de an, ne naștem, murim și înviem împreună cu Cristos pentru ca să-l cunoaștem și să-l înțelegem tot mai mult și cunoscându-l, să-l recunoaștem ca Domn și Mântuitor.

Odată cristalizată cunoașterea noastră despre persoana și misiunea lui Cristos, Biserica ne invită, în restul timpului de peste an, să reflectăm asupra identității noastre, care nu poate și nu trebuie să rămână indiferentă după întâlnirea cu Domnul. Plecând de la învățătura lui Cristos, expusă în evanghelii și susținută de întreaga Sfântă Scriptură, an de an, duminică de duminică, zi de zi lucrăm la edificarea condiției noastre de creștini, la desăvârșirea ființei noastre răscumpărate și chemate la o nouă viață, la viața cea adevărată în Cristos.

Isus însuși identifică devenirea ființei noastre cu efortul de a construi o casă, iar în evanghelia duminicii de astăzi – prin care se reia ciclul duminicilor de peste an – insistă asupra celui mai important element al acestui edificiu: asupra fundației, a temeliei, a structurii de bază care dă soliditate și siguranță oricărui edificiu.

Orice om își construiește din propria viață o casă; fiecare dintre noi adaugă zi de zi câte un element nou la edificarea propriei personalități și a propriului destin. Și, desigur, este foarte importantă materia primă cu care lucrăm și modul în care facem acest lucru, însă elementul cel mai important, hotărâtor și decisiv îl reprezintă orientarea de bază, fundamentul, conștiința și credința în realitatea ultimă, care ne condiționează și dă sens identității noastre: Mântuirea, înțeleasă și trăită ca o nouă condiție de a fi, la care Cristos ne-a ridicat prin misterul răscumpărării, prin întruparea, moartea, învierea și trimiterea Duhului Sfânt.

Nu cu mult timp în urmă, am celebrat împreună toate aceste realități ale mântuirii noastre, recunoscându-l pe Cristos, mort și înviat, ca Domn și Răscumpărător. Astăzi, Biserica ne invită să ne întoarcem spre noi înșine și – în lumina acestor evenimente – să înțelegem care este rodul misiunii lui Isus în viața noastră, să înțelegem noua condiție pe care el a dobândit-o pentru noi, pentru ca astfel să putem începe edificarea unei personalități creștine mature pe care “nici ploaia, nici vânturile, nici șuvoaiele și nici un fel de furtună – oricât de violentă – nu vor reuși să o distrugă, pentru că este construită pe stâncă”.

Ce este de fapt Răscumpărarea și cum se răsfrânge ea asupra noastră? Ce a făcut Isus concret pentru fiecare dintre noi și care este datoria noastră în fața acestei realități? Iată câteva întrebări la care vă invit să reflectăm în continuare împreună.

Cunoaștem din Sfânta Scriptură – mai ales din primele capitole ale Genezei – manifestarea de iubire a lui Dumnezeu în creația fericită a omului și răspunsul surprinzător al acestuia, care încercând să-și ia viața în propriile mâini, sfârșește atât de tragic. Încercarea lui de a se elibera nu a fost decât o iluzie, pentru că abia din acel moment omul a devenit sclav – “sclavul păcatului” – așa cum spune și sfântul Paul: “păcatul a intrat în lume”, răul s-a instaurat în mijlocul oamenilor.

Sfântul Paul insistă asupra efectelor devastatoare ale păcatului: “Toți oamenii au păcătuit, toți sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu”. Pentru apostolul neamurilor păcatul nu reprezintă doar semnul unei dezordini morale ci este, în primul rând, o decădere existențială. Omul se rupe de slava lui Dumnezeu, cea care îi conferea demnitate și fericire în grădina Paradisului, și cade în sine însuși, cade în lumea în care descoperă că este gol și se rușinează.

Rămas singur, omul este incapabil să progreseze iar sfântul Paul – tot în Scrisoarea către Romani, din care am ascultat astăzi un fragment în cea de-a doua lectură – arată că atât păgânii, care deși puteau să-l recunoască pe Dumnezeu și legea sa în frumusețea și ordinea creației, cât și evreii, care au avut privilegiul de a primi legea direct de la Dumnezeu, nu au putut și nu au reușit să umble pe calea dreptății, pentru că “toți, atât iudei cât și greci, se află sub păcat”.

În aceste condiții singur Dumnezeu este acela care, independent de faptele legii, ne oferă dreptatea sa – acea slavă a dumnezeirii înlocuită de păcat – prin harul său, datorită răscumpărării înfăptuite de Cristos. Prin întruparea sa Isus a recreat, purificând, ființa umană iar prin moartea și învierea sa a ucis în noi păcatul și ne-a dăruit demnitatea și puterea de a fi ceea ce am fost odată: fii ai lui Dumnezeu.

Acesta este mesajul evangheliei, aceasta este vestea cea bună, Dumnezeu ne-a ridicat la demnitatea de fii ai săi, așezând în inimile noastre slava dumnezeirii, așezând în inimile noastre pe Duhul Sfânt, făcându-ne capabili să iubim așa cum el o face și să devenim desăvârșiți așa cum el este.

În Vechiul Testament, Dumnezeu a dăruit poporului evreu Legea pentru a-i face cunoscut păcatul; în Noul Testament, Dumnezeu ni se dăruie pe sine însuși pentru a învinge cu el păcatul; în Vechiul Testament, omul este pus să aleagă între binecuvântare și blestem; în Noul Testament, prin Cristos, omul primește gratuit binecuvântarea și este chemat să o transforme în viață.

Această binecuvântare suntem chemați și noi astăzi să o transformăm în fundament al vieții noastre. Conștiința că suntem fii ai lui Dumnezeu, purtători ai strălucirii divine, temple ale Duhului Sfânt, ne conferă siguranța și certitudinea de care avem nevoie pentru a rezista furtunilor ce se năpustesc asupra noastră. Noi nu putem răzbi numai cu propriile puteri. Dacă nu acceptăm în noi lucrarea harului și nu colaborăm cu ea, prăbușirea noastră este inevitabilă.

Iată de ce rugăciunea are un rol atât de important în viața fiecăruia dintre noi. Realitatea mântuirii nu este ceva la care ne gândim numai când suntem la Biserică sau ceva care se va realiza odată, la sfârșitul lumii. Mântuirea este o constantă a existenței noastre. Este adevărat că prin Biserică și în Biserică intrăm în contact direct cu autorul mântuirii, și că ea va fi desăvârșită în viața veșnică, însă zi de zi, clipă de clipă, noi trebuie să fim conștienți că suntem fiii lui Dumnezeu.

Marele gânditor Constantin Noica, vorbind despre esența creștinismului, mărturisea că “dacă atribuim creștinului doar o viață morală este prea puțin; ceea ce este cu adevărat important este viața în duh creștin“.

Creștinismul nu reprezintă doar un cumul de practici și de ritualuri sacre, sau numai o sumă de îndatoriri și norme morale, ci este în primul rând un mod de a fi, care atrage după sine și un nou mod de a acționa, iar eficacitatea acestui mod de a acționa depinde de autenticitatea vieții celei noi în credință. Răscumpărarea oferită de Dumnezeu nu are în sine nimic umilitor – ea nu reprezintă o grațiere – ci este o realitate pozitivă, dinamică, care ne ridică la perfecțiunea umanității noastre. Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea – în discursul susținut în aula Organizației Națiunilor Unite – declara că “un umanism fără Dumnezeu este un umanism infirm și istoria ne-a demonstrat de atâtea ori acest lucru”. Numai împreună cu Dumnezeu putem deveni oameni adevărați.

Se spune despre un mare prinț, din deșerturile Arabiei, că a primit, din partea unor prieteni, ca dar de mulțumire pentru ospitalitate, o floare rară, de mare preț, cu recomandarea de a-i purta o grijă deosebită.

“Această floare – i-au spus ei – are nevoie de toată atenția și de toată grija, pentru a ajunge la împlinire”.

Prințul a luat floarea, i-a săpat o grădină, undeva la vedere, ca să poată fi admirată de toată lumea; a împrejmuit-o cu un gard, ca să o apere de vânturile ucigătoare ale deșertului; a legat-o, a săpat-o și, zi de zi, veghea, așteptând să se deschidă pentru a-i putea admira frumusețea.

Însă, spre marea lui îngrijorare, constata că floarea slăbește și se ofilește din ce în ce mai mult. A chemat atunci pe toți marii învățați din împărăție pentru a-l ajuta să o salveze. Aceștia îl felicitau pentru măsurile deosebite de protecție pe care le luase, însă nu reușeau să înțeleagă ce se întâmplă. Numai un bătrân, care călătorise mult prin lume și cunoștea din tainele pământului și ale cerului i-a spus cu simplitate:

“Prințe, floarea ta are nevoie de apă, de multă apă!”

Obișnuit cu florile deșertului prințul uitase că cel mai important element pentru viața plantelor este apa.

Obișnuiți cu cele ale lumii putem uita și noi ușor care este elementul esențial pentru împlinirea noastră. Riscăm să ne îngrijim de multe aspecte lipsite de importanță, neglijând comoara de care avem cu adevărat nevoie.

Există în psalmi o expresie care ne avertizează și astăzi: “Dacă nu este Dumnezeu cel care construiește casa, în zadar se străduiesc muncitorii”. Să-i adresăm așadar necontenit rugăciunile noastre, pentru ca primindu-l în Sfânta Euharistie să ne învețe să punem în practică cuvântul lui și să construim împreună cu el o casă, pe care “nici valurile, nici vânturile, nici șuvoaiele și nici o furtună nu o vor putea distruge, pentru că este construită pe stâncă”.

Bogdan Herciu

 

* * *

 

Duminica a IX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Unul dintre cele mai neplăcute evenimente din viață este un control general la medic. Oricât ar fi medicul de amabil, pacientul își face remușcări, deoarece nu a vrut, să urmeze din timp sfatul medicului, pentru că s-a străduit foarte puțin să trăiască rațional din punct de vedere medical. Se teme că medicul îi spune ceva, ce nu-i place să audă și-l scoate din echilibrul său psihologic.

Un astfel de sentiment provoacă și textele citite la liturgia cuvântului de astăzi. Deși conțin adevăruri foarte cunoscute ale creștinismului, ele nu pot fi date la o parte cu cuvintele “cunosc deja”.

În prima lectură din cartea Deuteronomului, am auzit: “Aceste cuvinte ale mele să le scrieți în inima și în sufletul vostru“. Cuvintele sunt preceptele lui Dumnezeu. Ele sunt scrise în sufletul omului, deoarece acesta le-a primit încă de la originea sa ca să nu greșească calea cea dreaptă. Aceste precepte purtate în suflet nu sunt o povară apăsătoare din exterior, ci un ajutor, un indicator spre libertate. Israeliții credincioși au pus texte din Deuteronom și Exod în niște fâșii de piele la mâna stângă, la brațul stâng, în dreptul inimii și pe frunte. Acestea erau semne care le aminteau că trebuie să pună la suflet preceptele eliberatoare ale lui Dumnezeu, că trebuie să le pătrundă cu mintea, să le iubească și să caute motivații pentru a le transmite mai departe. Acceptând sau refuzând aceste cuvinte ale lui Dumnezeu ni se pune în față binecuvântarea sau blestemul. Binecuvântarea pentru cei care ascultă preceptele lui Dumnezeu, iar blestemul pentru aceia care se abat de la calea pe care Dumnezeu a trasat-o omului.

Evanghelia de azi cuprinde cuvintele de încheiere ale predicii de pe munte care vor să atragă încă odată atenția importanței învățăturii sale. Aici nu este vorba de o simplă teorie de credință, ci se cere practicarea credinței. Cuvintele lui Isus vor să schimbe omul într-un creștin adevărat și statornic. La început Mântuitorul spune că nu oricine spune “Doamne, Doamne va intra în împărăția cerurilor” (Mt 7,21a). Cuvântul “Doamne” este un titlu atribuit lui Cristos glorios, indicând credința în venirea sa la sfârșitul lumii. Este o invocație care în același timp conține o profesiune de credință în Isus Cristos. Locul cel mai adecvat pentru acest tip de invocație este liturgia, rugăciunea comunitară. Evanghelistul face aici o cateheză a rugăciunii, completând ce a spus mai înainte când a vorbit despre eficacitatea rugăciunii, spunând: “Cereți și vi se va da“. Acum evanghelistul vorbește despre rugăciune într-un context special dând o interpretare, care este mai puțin în consens cu spiritul evangheliei și creștinii merită reproșul profetului Isaia: “Acest popor mă cinstește cu buzele, dar sufletul lui este departe de mine“. În acest text evanghelistul avertizează că această mărturisire de credință poate să fie ambiguă și total negativă când este concepută ca un privilegiu personal, un drept la un beneficiu și o autoexaltare.

În continuare Isus spune: “Cei care fac voința Tatălui din cer vor intra în împărăția lui Dumnezeu” (Mt 7,21b). Contractul este între două tipuri de credință. Isus spune clar că aceia care fac voința Tatălui sunt privilegiați. Voința care trebuie îndeplinită este a unui Tată, iar un Tată vrea mereu binele fiului său. A împlini această voință nu este un act de slujire, ci un act de iubire. Este voința pe care noi trebuie să o împlinim în viața noastră și nu voința Tatălui de a mântui omenirea, despre care vorbește rugăciunea Tatăl nostru.

Am văzut în evanghelie că Isus pune sub semnul întrebării chiar și activitatea desfășurată în numele Său. Faptele care sunt numai decorate cu numele lui Isus nu sunt suficiente. De exemplu când creștinii participă din plin la o politică economică de exploatare spunând că altfel nu există progres, există pericol ca această activitate să nu fie desfășurată în numele lui Isus, ci în numele propriu. O astfel de activitate nu are nimic comun cu intenția care o învață predica de pe munte. Isus previne și de o astfel de activitate, care caută extraordinarul. Unde se confundă angajamentul creștinesc cu agitația superficială, acolo se pune sub semnul întrebării credința adevărată ca și la aceia care cred că prin minuni, profeții și exorcisme se împlinește voința lui Dumnezeu.

Numai simpla împlinire a voinței lui Dumnezeu, în fiecare zi, așa cum ne-a arătat Isus în viața sa, este acea faptă prin care credința creștină devine realitate. Numai imitarea lui Cristos care se bazează pe iubirea lui Cristos, pe care el a trăit-o și o cere de la noi, numai această imitare crează comuniunea adevărată cu El. Dar nu trebuie făcut contrast între vestirea creștină prin cuvinte și vestirea creștină prin fapte. Vestirea creștină prin cuvinte constă în rugăciune și Liturghie, predică și teologie. Ambele sunt orientate una spre cealaltă. A vorbi fără a face ceva nu este suficient, chiar dacă se folosesc cuvinte răsunătoare și fapta fără cuvinte care să trezească intenția dreaptă se termină în activism. Într-adevăr, a auzi aceste cuvinte este foarte neplăcut, chiar provoacă o oarecare teamă. Căci omul rămâne mereu în urma cerințelor credinței creștine în lucruri mari sau mici, din neglijență sau rea voință, într-un caz complet sau prin obișnuință lentă. Ne simțim nevoiți să ne întrebăm împreună cu apostolii ‘Mai poate să intre cineva în împărăția lui Dumnezeu?’. Isus, pe care l-au întrebat apostolii, este garantul că mântuirea noastră nu depinde de îndeplinirea tuturor cerințelor, ci de harul lui Dumnezeu.

Isus Cristos este martorul că nu fapta singulară și omisiunea particulară sunt decisive, ci intenția cu care încercăm să trăim zilnic dragostea creștină, care nu cunoaște nici comoditate și nici neîncredere și care nu trebuie să se stingă prin renunțarea noastră. Despre acest har și despre această mântuire vorbește apostolul Paul în scrisoarea către Romani, din care este luată lectura a doua. Dreptatea lui Dumnezeu care este bunătatea și îndurarea cu care el iartă greșelile și păcatele este revelată pentru ca oamenii să o cunoască și să fie astfel mântuiți, cu condiția să creadă în Isus Cristos. Apostolul subliniază că Dumnezeu însuși a deschis această nouă cale care depășește și totodată înlocuiește ordinea vechii alegeri, care a fost anunțată în Vechiul testament prin *profeți și prin scrieri+.

Noutatea legii constă în faptul că toți oamenii fără diferență, nu mai depind de lege ci pot obține mântuirea prin credința în Isus Cristos. De aceea apostolul nu face nici o distincție: *Toți au păcătuit și au pierdut slava lui Dumnezeu+. Omul care se oprește la el nu vede mizeria propriei condiții umane, nu se vede ca păcătos și nu poate înțelege ce înseamnă lipsa slavei lui Dumnezeu. Slava lui Dumnezeu e sfârșitul speranței noastre, este sfârșitul existenței pământești după durere și suferință și ne indică adevărata libertate pe care o dobândim încă de pe acum, dacă ne orientăm spre acest scop.

Deși noi suntem păcătoși posibilitatea ce ni se oferă este un dar. Paul spune că am obținut mântuirea fără merite. Prin acest dar putem trăi din nou plinătatea vieții lui Dumnezeu. Aceasta este justificare noastră.

Imaginea din evanghelie despre construirea casei pe stâncă ne vorbește despre oamenii care au găsit îngăduința lui Isus, sprijinul, care nu poate fi zdruncinat de ploi și râuri, șuvoaie și vânturi. Credința nu este numai acceptarea teoretică a unui adevăr de credință, ci este încrederea în Isus și în cuvântul său. Iar această încredere eliberează. Omul nu mai trebuie să se asigure el însuși căci în Isus a găsit baza care-l asigură în suferințe și în dureri. A crede în Isus înseamnă după cum spun cuvintele evangheliei de astăzi, a împlini voința Tatălui care este în cer. Dar și aici nu trebuie să ne gândim la prescrieri sau reguli de comportament, care trebuie respectate, ci în primul rând trebuie să ne gândim la faptul că omul crede în bunătatea lui Dumnezeu. Prin Isus s-a apropiat de oameni un Dumnezeu, care îi așteaptă oricând și care dorește mântuirea lor cu orice preț, chiar și cu prețul Fiului său propriu. Cine crede în această dragoste a lui Dumnezeu și se lasă călăuzit de această dragoste în viața sa, acela împlinește voința Tatălui.

Această încredere, schimbare este *binecuvântarea+ despre care am auzit în prima lectură, dreptatea pe care o vestește apostolul Paul în lectura a doua. Pentru aceasta se roagă Biserica în rugăciunea zilei și la rugăciunea de sfârșit. Această schimbare o cerem de la Dumnezeu cu cuvintele psalmistului: *în dreptatea ta mântuiește-mă, Pleacă-ți urechea Ta spre mine și mântuiește-mă+ (Ps 31, 2c-3a).

Martin Jäger

 

* * *

 

Duminica a IX-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Ascultând (cu atenție!) lecturile de la Liturghia de astăzi, riscăm să rămânem într-un fel perplecși: la primă vedere par una împotriva alteia în afirmații…

Cartea Deuteronomului ne spune că se merge în întâmpinarea “binecuvântării” sau “blestemului”, dacă se ascultă sau nu se ascultă de poruncile lui Dumnezeu. În schimb, în scrisoarea către Romani, Paul, ne spune că ceea ce contează nu sunt “faptele legii”, pentru că toți suntem păcătoși și Dumnezeu este acela care “îndreptățește gratuit prin harul său, în virtutea răscumpărării realizată de Cristos Isus!”; ceea ce contează este faptul de a avea credință în Cristos. Iar în Evanghelie auzim repetându-se foarte clar că “pentru a intra în împărăția cerurilor” nu este suficient să spui că crezi în Isus “Doamne, Doamne…”: trebuie “să faci voința Tatălui”, trebuie “să pui în practică” învățăturile lui Isus.

În realitate, analizând bine lucrurile, între “îndeplinirea voinței Tatălui” (sau ascultarea de poruncile lui Dumnezeu) și “faptul de a avea credință în Isus Cristos”, nu există de fapt mare diferență. Pentru că credința nu este o chestiune de cuvinte ( a spune Crezul, a spune rugăciuni, a spune că suntem credincioși…). Credința este o chestiune de convingere intimă referitor la adevărul a ceea ce spune Evanghelia; iar dacă este adevărat că noi credem în ceea ce Isus a învățat, noi vom demonstra concret că “avem credință” în el, tocmai punându-i în practică cuvintele.

Discursul sfântului Paul intenționează să ne amintească realitatea că totdeauna “harul” lui Dumnezeu precede orice bună voință sau orice “merit” din partea noastră. Nu datorită faptelor noastre putem dobândi mântuirea veșnică, ci pentru că Isus Cristos a murit și a înviat pentru noi.

Niciodată noi nu ne putem plasa în fața lui Dumnezeu în atitudinea aceluia care-și face socotelile despre “ce am dat, ce am”. Orice bine pe care-l facem (sau presupunem că-l facem…), este înainte de toate darul lui Dumnezeu; pentru că el însuși este acela care “trezește în noi voința și acțiunea conform bunăvoinței sale” (Fil 2,13; cf Evr 13,21).

De aceea, evanghelia pe care am ascultat-o ne atenționează puternic asupra responsabilităților noastre în fața lui Cristsos, Domnul și judecătorul nostru. Faptul de a ne numi “creștini”, nu înseamnă nimic. Purtăm acest nume pentru că am fost botezați. Dar oare credem noi într-adevăr în Cristos?

Dar nici faptul de a spune că credem nu este suficient. Așa cum nu este suficient nici faptul de a spune “Doamne, Doamne”, pentru a fi într-adevăr ucenicii lui Cristos. Nu ajunge nici chiar faptul că suntem “practicanți”: că mergem la Liturghia de duminică, vizităm parohia și sălile de instruire, aparținem unui grup sau unei mișcări… Nu ajunge nici faptul că suntem persoane “devote” și că facem anumite practici de pietate (rugăciuni, novene, pelerinaje și așa mai departe)…

Conform cuvintelor lui Isus, nu ajunge nici chiar a vorbi despre el, a predica sau învăța “în numele lui”. Evident nu ajunge nici faptul de a fi preoți, episcopi, călugări, călugărițe… Nu ajunge nici chiar să faci minuni în numele lui.

Chiar și persoanelor cele mai “religioase” li s-ar putea întâmpla să audă spunându-li-se în ziua judecății (“În acea zi”, cum ne spune Evanghelia): “Nu v-am cunoscut niciodată… Voi nu ați fost niciodată într-adevăr ucenicii și prietenii mei”.

Pentru că adevărata credință în Isus Cristos nu se măsoară atât prin practicile religioase, cât mai ales prin practicarea dragostei, în care se rezumă toate poruncile lui Dumnezeu, “îndeplinirea voinței Tatălui”, “punerea în practică” a cuvintelor lui Isus.

Într-un mod sau altul, la aceasta trebuie să conducă toate instituțiile și practicile noastre religioase. Altfel – din punctul de vedere al Evangheliei și în ciuda tuturor aparențelor – numele de creștin și profesiunea de credință sunt numai “casă pe nisip”…

 

* * *

 

Ce înseamnă a spune: “Doamne, Doamne”?

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

De ce nu tot cel ce-i spune lui Isus “Doamne, Doamne” va intra în împărăția lui Dumnezeu?

A spune cu credință “Doamne” – Krios – înseamnă a recunoaște în Isus primatul universal, stăpânirea lui universală, fiindcă în această calitate de domn revarsă viața divină în Bisercă, exercitând puterea sa răscumpărătoare și sfințitoare în tot trupul său mistic. În calitate de “icoană a Dumnezeului nevăzut” (Col 1,15), el crează, conduce și susține în existență tot universul; umple trupul Bisericii cu bogăția darurilor cerești. În această calitate are primatul peste orice făptură, fiindcă chiar îngerii înșiși i se supun, toată făptura din Cer, de pe pământ și din infern în fața lui își pleacă genunchiul (cf. Fap 2,10); mai ales că și-a dovedit stăpânirea și asupra morții (cf. Fap 2,36), devenind “Regele regilor și Domnul domnilor” (Apoc 19,16). De aceea numai cine îl mărturisește ca “Domn” în această calitate, acela se mântuiește. Această mărturie trebuie dată pe baza credinței: “că Domn este Isus Cristos spre mărirea lui Dumnezeu Tatăl” (Fap 2,11), “dacă tu mărturisești cu gura ta că Isus este Domn, iar în inima ta crezi că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit, deoarece credința inimii duce la dreptate, iar mărturisirea gurii la mântuire” (Rom 10,9-10).

În multe cazuri a spune “Doamne, Doamne” nu-i decât o formă de superstiție, concretizându-se într-un cult fals, nedemn de adevăratul Dumnezeu. Numai adevărata credință a inimii îl face pe om “disponibil” față de voința divină, pe când superstiția încearcă să-l facă pe Dumnezeu “disponibil” față de capriciile voinței umane. Credința, ca formă de înaltă religiozitate, este posibilă numai datorită harului lui Dumnezeu, de aceea implică întotdeauna o încredere, o supunere și o dăruire totală de sine, o alegere liberă, morală, conștientă în a-i sluji lui Dumnezeu din iubire. Practicile superstițioase, pe care Isus le condamnă prin cuvintele: “În acea zi mulți îmi vor zice: Doamne, Doamne, oare n-am prorocit noi în numele tău, n-am scos diavoli în numele tău și nu am săvârșit multe minuni în numele tău? Atunci eu le voi zice deschis: Nicicând nu v-am cunoscut. Plecați de la mine, nelegiuiților!”, se folosesc de acțiuni, obiecte, gesturi, cuvinte etc, care ar trebui să fie expresia încredințării pline de credință făcută lui Dumnezeu, pe când în realitate n-au fost altceva decât mijloace de a-l constrânge pe Dumnezeu, care uneori se lasă constrâns pentru a nu dezminți puterea sa în fața oamenilor de bună credință, dar toți acei care invocă puterile și forțele impersonale, într-un anumit mod “divine”, sub formă de divinație, de magie și de credință deșartă, vor trebui să audă: “Nu vă cunosc! Plecați de la mine!”. Semnele sacre, folosite în superstiții și magie, sunt lipsite de caracterul lor de semne de adorație datorată numai lui Dumnezeu, iar rugăciunile lor n-au nimic comun cu “Facă-se voia ta!” din rugăciunea domnească.

Superstițiosul dorește să transforme domeniul uman într-un domeniu pseudo-religios, misterios, din care să tragă un profit personal. Numai credința supranaturală este realitatea fundamentală a existenței creștine: unde lipsește credința, totul se corupe, totul devine nisip purtat de valuri sau de vânt; unde credința este prezentă, totul se schimbă în mântuire, totul devine stâncă. Superstițiosul își clădește casa pe nisip; credinciosul și-o clădește pe stâncă.

Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură (Rom 3,21-25a. 28), pune în evidență faptul că chiar legea lui Moise, fără desăvârșirea ei adusă de Cristos, rămâne ca un obiect de superstiție. Legea, fără Cristos, este goală. După cum, de fapt, și un “sacrament”, dacă este primit fără credință, nu are nici un efect mântuitor. Sfântul Paul nu urmărește să anuleze Legea, ci să-i dea spiritul lui Cristos, fiindcă înainte de a fi Legea, înainte de a fi fost Moise căruia Dumnezeu i-a dat Legea pe muntele Sinai, a fost inițiativa lui Dumnezeu care l-a chemat pe Avram la credință și care a fost socotit “drept” numai prin credință. Legea a intervenit mai târziu, când poporul ales începea să se clatine în credință și să se întrebe: “Este Dumnezeu în mijlocul nostru sau nu este?” (Ex 17,7). Deoarece Isus este “începătorul și desăvârșitorul credinței” noastre (Evr 12,1), el singur este desăvârșitorul mântuirii noastre, independent de faptele Legii. Pentru aceasta spune sfântul Paul că: “Noi păstrăm (adevărul revelat) că omul este mântuit prin credință, independent de faptele Legii”.

Isus Cristos a desăvârșit Legea și Profeții (cf. Mt 5,17-18). Aceasta pune în evidență iubirea divină care intervine mereu în istoria omului pentru a-l readuce de la păcat la starea omului desăvârșit, fiindcă “toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu”. “Slava lui Dumnezeu este Duhul Sfânt”, spune sfântul Grigore Nisenul. Existența păcatului se datorează Legii. Legea din paradisul pământesc: “Să nu mănânci!”, legea naturală, este dezvoltată în cele zece porunci de pe Sinai. Dacă Legea devine desăvârșită prin Cristos, adică se reduce la “porunca nouă” a iubirii, atunci omul, prin această lege nouă își recapătă “slava lui Dumnezeu“, pe Duhul Sfânt, fiindcă practicarea ei, păzirea poruncilor în esență, devine semnul sacramental al iubirii: “Dacă păstrați poruncile mele, veți rămâne în dragostea mea, precum eu am păstrat poruncile Tatălui meu și am rămas în dragostea lui” (In 15,10). Din aceasta deducem clar: nimeni nu poate păzi poruncile, nu poate da dovadă de iubire, dacă nu are credința supranaturală. Păzirea poruncilor, fără spiritul credinței, constituie o formă crasă de fariseism și de superstiție.

De altfel și Moise, așa cum ne apare clar din prima lectură (Deut 11,18.26-28), când spune: “Eu vă pun azi înaintea voastră o binecuvântare și un blestem: binecuvântare, adică veți asculta de poruncile Domnului Dumnezeului vostru… blestem, dacă nu veți asculta… “, poruncile au menirea să ducă la credință, la ascultare. Poruncile sunt un mijloc, nu un scop; scopul este ascultarea, dar “Credința este din auzite” (Rom 10,17). Poruncile au menirea să-l trezească pe om, să-l facă conștient de libertatea sa, să-i pună în vedere măreția la care poate ajunge prin primirea credinței și nimicnicia în care poate cădea fără credință: de a rămâne în păcat și de a fi lipsit în veci de “Slava lui Dumnezeu”, deoarece “fără credință este imposibile de a-i plăcea lui Dumnezeu” (Evr 11,6).

Datoria noastră este, nu numai de a-i fi recunoscători lui Dumnezeu pentru darul credinței, dar și de a veghea asupra acestui dar ca să nu se altereze, să nu scadă, să n-o preschimbăm în superstiție. Păzirea poruncilor ne ajută să ne arătăm această recunoștință plină de iubire față de “Izvorul credinței” – Cristos – realizând astfel întâlnirea personală cu el în Duhul Sfânt prin împlinirea voinței Tatălui ceresc.

Spune un proverb: “Copacul cu frunze multe și cu rădăcini puține se usucă repede”. Poruncile îl determină pe om să-și întărească, să-și mărească și să-și apere credința mântuitoare. Evreii de pe timpul Mântuitorului aveau multe feluri de rugăciuni și jertfe, dar ele se afirmau ca un fel de naționalism, cu o tentă de moștenire strămoșească și mai puțin ca pe un aspect de viață intimă cu Dumnezeu. Un partid politic intitulat “creștin democrat” folosește doar valoarea creștinismului pentru a-și crea credit politic și nu pentru a-i duce pe oameni la Dumnezeu. Cel care și-a creat credit politic din valorile creștinismului poate avea doar o mândrie omenească, dar nu se poate numi cu adevărat “un partid al copiilor lui Dumnezeu”.

Dumnezeu îți pune înainte, adică ne-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), cu darul libertății pe care îl respectă cu sfințenie. Se arată înțelept acela care alege “binecuvântarea” cu care el ne-a binecuvântat și pe care nu ne-a luat-o nici când am păcătuit: credința.

Într-un spital militar, soldații orbi se rugau așa: “Doamne, dacă ai îngăduit să ni se ia lumina ochilor, nu îngădui să ni se ia lumina minții. Dar dacă vreodată vei îngădui să ni se ia lumina minții, nu îngădui niciodată să ni se ia lumina credinței! Amin. Amin. Amin”.

 

* * *

 

Duminica a IX-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Moise a spus poporului: “Puneți aceste cuvinte ale mele în inima voastră și în sufletul vostru… Iată, Eu pun în fața voastră astăzi binecuvântarea și blestemul: binecuvântarea, dacă veți asculta de poruncile Domnului Dumnezeului vostru pe care vi le dau eu astăzi, iar blestemul, dacă nu veți asculta… ci vă veți abate din calea pe care eu v-o poruncesc astăzi și veți umbla după dumnezei pe care nu-i cunoașteți”. (Dt 11,18.26-28)

Așa cum se prezintă textul primei lecturi a duminicii a IX-a de peste an, ne lasă impresia unei sentințe dominată de doi termeni: binecuvântare și blestem. Cu alte cuvinte, Dumnezeu ar binecuvânta pe cei care ascultă de poruncile Lui și i-ar blestema pe cei care nu ascultă, ci se abat din calea poruncită de El. În realitate lucrurile trebuie citite într-o perspectivă mai largă. Aceste cuvinte ale lui Moise sunt enunțate după ce, în prealabil, au fost evocate principalele intervenții ale lui Dumnezeu în favoarea poporului de-a lungul peregrinării către Pământul făgăduinței, dar mai ales după ce a fost evocat momentul culminant al acestei peregrinări: Legământul de pe muntele Sinai. Or, acest Legământ care cuprinde, pe lângă decalog, întreaga legislație liturgică, civilă, penală etc. necesară organizării vieții unui popor, are valoare de Proiect de viață, elaborat de Iahve, cu scopul de a realiza deplina împlinire (fericire) atât la nivel comunitar cât și la nivel individual a evreilor. În această perspectivă, din asumarea Proiectului propus decurge binele, în timp ce ieșirea din el are drept consecință răul atât la nivel individual cât și la nivel comunitar. Istoria poporului evreu (și nu numai a lui) se prezintă, în fapt, ca o istorie a perioadelor de fidelitate față de poruncile lui Dumnezeu, concretizate în epoci de liniște și de prosperitate (de binecuvântare) și a acelora de infidelitate, concretizate în epoci dominate de suferințe de tot felul (de blestem).

Isus le-a spus ucenicilor săi: “Nu oricine îmi zice: « Doamne, Doamne » va intra în Împărăția cerurilor, ci acela care face voia Tatălui meu din ceruri. Mulți îmi vor spune în ziua aceea: « Doamne, Doamne, oare nu în numele tău am profețit și nu în numele tău am scos diavoli și nu în numele tău am săvârșit multe minuni? » Și atunci le voi zice pe față: Niciodată nu v-am cunoscut. Plecați de la mine, făptuitori ai fărădelegii! (Mt 7,21-27)

Învățătura lui Isus confirmă din plin intuiția autorului cărții Deuteronomului, chiar dacă este așezată în perspectivă eshatologică. Într-adevăr, cuvântul cheie al acestei învățături este a face voia Tatălui din ceruri sinonim cu a asculta de poruncile lui Dumnezeu. Ceea ce adaugă în plus textul evanghelice este situația în care unii dintre cei ce “bat la ușa” Împărăției cerurilor pretind că li se cuvine să fie primiți deoarece au înfăptuit lucruri extraordinare invocând numele lui Dumnezeu. Textul, însă, lasă să se înțeleagă că, deși au fost înfăptuit acele minuni, ele nu se conformau voinței Tatălui, ba mai mult ele erau chiar adevărate fărădelegi.

Dacă cineva a înfăptuit din plin voința Tatălui acesta a fost Isus Cristos. Or, împlinirea voinței Tatălui deși l-a purtat pe Fiul către jertfa de sine, ea (jertfa) a devenit sursa îndreptățirii tuturor prin har. La acest har mântuitor fiecare poate avea acces numai prin credință (v. învățătura sf. Pavel din lectura a II-a).

 

* * *

 

Cuvântul nu mai vrea să stea în biserică

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Traseul Cuvântului

Moise recomandase: “Puneți în inimă și în suflet aceste cuvinte ale mele: să le legați la mână ca un semn și să le țineți ca un pandantiv între ochi”. Semnificația acelor dispoziții era destul de transparentă și chiar astăzi se poate pleca de aici pentru a schița traseul esențial, cvazi obligatoriu, al Cuvântului (cuvintele lui Moise, de fapt, nu sunt altceva decât Cuvântul lui Dumnezeu). Inimă, suflet, ochii și mâinile: iată itinerariul Cuvântului. Surprinzător lipsesc urechile.

Trebuie însă să adăugăm gura. Textul, de fapt, ne conținut în liturgia de astăzi, continuă astfel: “Le veți învăța fiilor voștri, vorbindu-le când veți ședea în casă și când veți merge pe cale, când te vei culca și când te vei scula”. Deci, luarea în posesie a întregii ființe din partea Cuvântului și transmiterea acestuia. Pătrunderea profundă și implicarea totală. Cuvântul nu este un fapt individual. Fiecare membru al comunității formează o verigă a lanțului care se unește cu cea următoare. Când tatăl moare, nu numai scânteia vieții, ci și Cuvântul continuă în fii.

De la inimă la ochi

“Să puneți”. Este vorba de o atitudine activă. Cel credincios nu “se supune” pasiv Cuvântului.. Îi merge în întâpinare, se apropie de el, îl ia, îl așează în sine, îl poartă cu el, îl așează în casă ca pe darul cel mai prețios, recurge la el și se folosește de el în împrejurările cele mai diverse. Pentru mulți ascultători, cred că predica le este aplicată lor. Ne putându-se da la o parte, i se supun ca la ceva inevitabil, cu resemnare și de multe ori chiar cu plictiseală. Ascultă, stinși, străini, fără o participare adevărată, fără a schița cea mai mică mișcare, nici înăuntru nici afară.

“Aceste cuvinte ale mele…” Textul ebraic specifică: “acestea de aici”. Nu ceva vag, nedeterminat, generic. Nu: chiar acestea. Cuvântul nu este oferit în general nici nu este primit aproximativ. Sunt cuvinte precise, spuse și ascultate în acel moment deosebit. Și tu trebuie să dai socoteală chiar cu acelea, nu să mergi să cauți altele. Cuvântul este potrivit pentru tine și acela care îți este adresat aici, astăzi, nu în altă zi. Nu este vorba nici de cantitate. Uneori ajunge și un singur cuvânt. Un singur cuvânt poate să producă totul.

În inimă și în suflet”. Cuvintele trebuie să intre înăuntru, să ia în stăpânire toată ființa, să ocupe spațiul interior. Mai ales să se instaleze în centrul persoanei. Numai astfel dau viață, însuflețesc. Astfel, un individ este “marcat” în profunzime. Dacă deci Cuvântul nu este “săpat” în inimă și în suflet, rămâne ca un corp străin.

“Să le legați la mână ca un semn și le veți ține ca un pandantiv între ochi…” Cuvântul nu rămâne un fapt interior. Trasează calea, dă o orientare vieții. Determină alegeri și comportamente vizibile în exterior. Inspiră o conduită. Evreii cei mai practicanți, pentru a da concretizare acestui caracter de semn, au inventat tefillim, adică filacterii, tocuri de piele sau pergament, care conțineau niște suluri mici pe care erau scrise texte din Lege, care erau fixate cu pamblici pe fruntea sau înfășurate pe braț.

Noi am interpreta, banal: a face un nod pentru a ne aminti. Nimic de spus asupra acestor semne exterioare. Numai să fie relevante în privința preocupării de a “păzi” Cuvântul în partea cea mai secretă a persoanei, și mai ales să indice clar voința de a traduce în fapte Cuvântul ascultat.

Casa ca “laborator” al Cuvântului

Le veți învăța fiilor voștri, vei vorbi de ele când vei ședea în casa ta…” Deci, Cuvântul este purtat în casă. Aici, înainte de orice alt loc, trebuie să devină argument de convorbire, verificare, reflexie, căutare, dialog. În ambientul familiar Cuvântul este aprofundat, aplicat la situații concrete, interpretat în lumina problemelor, a dificultăților și exigențelor vieții comune și a fiecăruia în parte. Casa, deci, ca “laborator” experimental al autenticității și eficacității Cuvântului. De la masa euharistică la masa domestică: iată drumul Cuvântului.

Cuvântul este pâinea la care nu se poate renunța. Pâinea împărțită. Este lampa așezată în centru, la a cărei flacără aleargă toți. Nu este problema, bine înțeles, de a schimba în mod banal cuvinte despre predica preotului, ci mai mult de a îmbogăți și de a se îmbogăți datorită Cuvântului ascultat. A comunica, a oferi și a primi. A provoca și a se lăsa provocat. A da cont și a participa. Mai ales, a se lăsa puși în discuție împreună.

Cuvântul nu mai poate rămâne în biserică

…Când vei merge pe drum” Eu am impresia că de prea multe ori Cuvântul este uitat, abandonat, lăsat în mod deliberat în biserică. Biserica devine depozitul cuvintelor abandonate, ne utilizate, ne purtate cu sine. Cuvintele nu mai sunt conduse afară, la loc deschis, în contact cu viața. Nu trebuie “să iasă”. Prea deranjante, sau inutile, sau plictisitoare. Nimeni nu bănuiește că pot și trebuie să slujească drept tovarăș indispensabil în călătorie, ca busolă pentru a nu pierde orientarea, ca forță pentru a susține oboseala și neplăcerile, ca posibilitate de a ajunge la țintă.

Nu este nimeni care să se întoarcă înapoi pentru a reclama că… a uitat un cuvânt.

În satul meu, cel mult, se obișnuia să-l roage pe preot să anunțe că s-a găsit un portofel sau o legătură de chei. Dar n-am auzit niciodată ca s-a “uitat” un cuvânt… Când ne vom convinge că Cuvântul lui Dumnezeu nu vede ceasul de a ieși din biserică, și să meargă în sfârșit un pic în jur pe străzi? Că are pretenția de a intra în discuțiile oamenilor?

“…Când te vei culca și când te vei scula”. Cât de frumos ar fi dacă am adormi repetând o frază din evanghelie și dacă ar fi chiar Cuvântul care să ne încredințeze somnului și să ne păzească noaptea. Am continua să fim instruiți de el chiar și când am dormi. Și cât de interesant ar fi dacă chiar Cuvântul ne-ar trezi dimineața și ne-ar mișca primii pași din zi în ritmul Cuvântului însuși… Chiar și pașii de dans, se înțelege. Pe de altă parte, dacă acest Cuvânt umple inima cuiva, el simte nevoia de a o spune cu cântecul și nu poate desigur târâi picioarele.

Cuvântul întipărit pe față

Aș vrea să mă mai opresc asupra celor două expresii “în inimă” și “între ochi”. Prea multe Cuvinte ale lui Dumnezeu sunt bine ordonate în creier și nu sunt săpate în inimă, nu contaminează persoana, n-o aprinde. În acest caz, Cuvântul care iese afară poate să fie doct, strălucitor, sigur, disciplinat, ortodox, dar este un Cuvânt rece, incolor, lipsit de savoare. Până când stă în minte, Cuvântul poate fi controlat, administrat, dozat. Dar când îi permitem să coboare în inimă, atunci răscolește toate, înflăcărează, ocupă tot spațiul, devine debordant.

În acest caz, persoana nu domină Cuvântul, dar este luat în posesie de el. Și Cuvântul iese din gura sa cald, pasionat, transparent, viu. Este un Cuvânt care denunță implicarea întregii ființe. Este extras, cu durere și bucurie împreună, cu oboseală și spontaneitate, din zona cea mai secretă din sine. Nu vorbește unul care știe, are datoria, este însărcinat, ci unul care nu poate face altfel. Cuvântul explodează în interior. Nu instruiește. Povestește, surprinde, pune pasiune, provoacă o vibrație într-un punct sensibil. Unul care vestește Cuvântul nu este înveșmântat de doctrină. Mai degrabă este un “despuiat”, care nu ezită să se descopere, să devină gol, pentru a revela chinul și secretul existenței sale.

Ajută pe ceilalți să trăiască pentru că “trădează” ceea ce îl face pe el să trăiască. Și apoi Cuvântul trebuie să fie prezentat, aș îndrăzni să spun “întipărit” pe față. În ochii celui care vorbește eu vreau să citesc Cuvântul lui Dumnezeu. Anumite fețe stinse, ochi întredeschiși, priviri reci sau implacabile, expresii tari, produc întunecarea Cuvântului. Îți vine pofta de a protesta: “Nu simt nimic, pentru că ochii tăi nu vorbesc, fața ta este inexpresivă. Mă găsesc în ceață, pentru că pe chipul tău nu este lumină”. Unii predicatori au puterea de a îngheța auditoriul pentru că Cuvântul lui Dumnezeu nu reușește să încălzească inima lor, nici să facă strălucitoare – cum s-a întâmplat cu Moise (Ex 34,29) – pielea feței lor. În ciuda microfoanelor celor mai sensibile, nu reușesc să fie auziți pentru că nu posedă “o voce luminoasă”. Nu pun împreună Cuvântul și lumina lui Dumnezeu.

Și gura?

Gura intră în mod relativ. Ba mai mult, poate fi chiar suspectă. “Nu cel ce-mi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăția cerurilor, ci cel ce face voința Tatălui meu care este în ceruri”. Pentru a fi primiți de Dumnezeu, nu ajunge “a spune”, trebuie “să facem”. El nu privește atât la cuvintele pe care le avem în gură. Ci pune mai degrabă mâinile la examen. Dumnezeu, într-un anumit sens, pretinde să vadă bătăturile din mâini provocate de împlinirea Cuvântului său. Nu recunoaște ca “ai săi” pe aceia care “spun”, și nici pe cei care vorbesc “în numele său”, ci pe cei care pun în practică Cuvântul pe care îl cunosc și îl învață.

Dumnezeu preferă pe “constructori”. Însă sunt și din aceia care construiesc pe nisip, pentru că se limitează să simtă, să vorbească, să înțeleagă. Natural acest edificiu este șubred și se clatină, în acest sens, chiar dacă este grandios, înalt și impunător. Nu rezistă atunci când se dezlănțuie elementele naturii. Din fericire, sunt și aceia care construiesc pe stâncă, pentru că “ascultă” și “pun în practică” Cuvântul. Și acea construcție se arată solidă, în ciuda încercărilor care se abat asupra ei, în ciuda compătimirii care este aruncată în spate de cei care sunt urmăritorii modelor, culturilor și ideologiilor dominante.

Secretul robusteții stă în faptul că este vorba de o “construcție interioară”. Trebuie să nu confundăm casa construită pe stâncă cu anumite siguranțe religioase și devoționale, care în realitate sunt din carton, și că este suficientă o suflare de vânt – nu spun un uragan – ca să se prăbușească. Mai curând sau mai târziu acele camere pentru cină confortabile, cu pereții pictați cu intimism și sentimentalism, vor avea parte de un suflu lipsit de reverență, care se va abate ca să năruiască zidurile artificiale, deschizând larg ușile și ferestrele, sfâșiind perdelele, aruncând la o parte jaluzelele, stingând lumânările. Și nimic nu va mai putea să revină la cum a fost mai înainte. Atunci se va da cont că este destul de periculos să construiești cu materiale decorative dar fragile, că nu au nimic de a face cu Cuvântul solid al lui Dumnezeu.

A binecuvânta sau a fi o binecuvântare?

“Eu pun înaintea voastră o binecuvântare sau un blestem…” Trebuie să dispară câteva lucruri echivoce în privința binecuvântărilor. Mulți cred că este suficient să primească o binecuvântare. Nu-și dau seama că binecuvântarea sau blestemul nu vin din exterior, ci depind de ei, din alegerile pe care le fac, de deciziile pe care le iau, de ceea ce vor să fie.

Binecuvântarea nu se suprapune vieții noastre, ci se naște din interiorul său, prin forța importanței pe care i-o dăm.

Astfel trebuie să mărturisesc că personal cer rareori binecuvântarea de la cineva. Și nu mă încred instinctiv în aceia care împart binecuvântări – și de multe ori blesteme – cu o uimitoare dezinvoltură și cu o generozitate extremă. Mă mulțumesc să mulțumesc lui Dumnezeu atunci când mă întâlnesc cu persoane care “sunt” o binecuvântare. În acest caz, binecuvântarea înțeleasă ca formulă și gest devine superfluă. Pentru că o respir deja, o simt asupra mea, sunt învăluit de ea, sunt atins de ea în fibrele cele mai intime ale ființei mele. Și mă simt în siguranță.

Blestemul, atunci, nu poate nimic împotriva barierei de apărare constituită de o creatură “binecuvântată”. Blestemul se frânge de scutul reprezentat de raza de lumină, de surâsul unei creaturi binecuvântate. Și eu mă simt protejat mai mult decât cu o serie interminabilă de practici.

După Evanghelie, numai Evanghelia

Insistența asupra observării poruncilor Legii pare să fie în contradicție cu proclamarea făcută de Paul a unei mântuiri care se obține prin credință și nu prin Lege. Contradicția este numai aparentă. În realitate, în ceea ce este considerată inima teologiei pauline, se pune în evidență impotența radicală și mizeria omului. Tot ceea ce se naște din om (fapte, practici, acte virtuoase, observanțe legaliste) nu determină mântuirea. Sângele animalelor vărsat pe “capacul” Arcei (kapporeth) lasă locul sângelui Unicului Drept vărsat pe Golgota. În mod exclusiv Cristos “acoperă” păcatele poporului său.

Omul “este salvat” în virtutea credinței în Isus Cristos, nu prin lucrurile pe care el reușește să le împlinească. “A face” atunci devine inutil? Dimpotrivă. Trebuie să ținem cont că operele nu sunt cauza mântuirii noastre, ci numai consecința necesară, semnul vizibil al ei. Gratuitatea darului lui Dumnezeu eliberează pe cel credincios de ispitele care revin mereu ale legalismului, ale juridicului, ale “sistemelor sacrificiale” rigide și chiar materialiste și îl fac să regăsească, împreună cu libertatea de fiu al lui Dumnezeu, și sensul responsabilității proprii și bucuria angajării.

După Evanghelie nu este legea, ci Evanghelia.

 

* * *

 

Spiritualități contrafăcute

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Ați auzit vreodată de bancnote de o sută de dolari falsificate? Da, de multe ori. Dar ați auzit vreodată de hârtie igienică falsificată? Nu. De ce? Deoarece nu merită. Existența falsificărilor indică valoarea unui lucru: cu cât este mai prețios, cu atât vom găsi mai multe falsificări ale lui. Spiritualitatea este un bun foarte prețios. Dovada ne-o oferă cantitatea uriașă de spiritualități false ce circulă în lume. Dar falsificarea spiritualității nu a început cu noi.

În Fapte 19 citim despre un ciudat incident ce s-a petrecut pe când Paul predica în Efes. Paul făcea atâtea miracole încât ceilalți slujitori religioși din oraș au devenit invidioși pe el. Își pierdeau membrii în favoarea lui Paul. Astfel că unii s-au hotărât să urmărească și să copieze ceea ce făcea Paul. Acesta făcea lucrări minunate și alunga demonii invocând numele lui Isus. Ei au crezut că au descoperit formula lui secretă, și s-au dus să o implementeze în propria lor slujire. Șapte fii ai unui arhiereu iudeu numit Scheva, exorciști de meserie, au încercat să scoată un demon invocând numele lui Isus astfel: “Vă jur pe Isus, pe care-l propovăduiește Pavel!” L-au auzit pe acesta spunând: “Pe Isus îl cunosc și îl știu și pe Pavel, dar voi cine sunteți?” Apoi omul posedat a sărit asupra lor, și i-a bătut atât de rău încât aceștia au plecat acasă goi și plini de răni. Morala povestirii: Cine ești contează mai mult decât ce faci sau ce spui.

Acest lucru încearcă să îi învețe Isus pe discipoli în pasajul evanghelic de astăzi. El nu îi apreciază pe aceia care spun cuvinte credincioase. “Nu oricine îmi zice ‘Doamne, Doamne’, va intra în împărăția cerurilor, dar cel care face voința Tatălui meu din ceruri” (Matei 7,21). Nu îi vorbește de bine nici măcar pe cei care fac opere de credință. “Mulți îmi vor zice în ziua aceea: ‘Doamne, Doamne, oare nu în numele tău am profețit, nu în numele tău am scos diavoli și nu în numele tău am făcut multe minuni?’ Atunci eu le voi spune pe față: ‘Nu vă cunosc; plecați de la mine nelegiuiților!’” (Matei 7,22-23). Spunându-le “nu vă cunosc” Isus subliniază că cel mai important lucru este să îl cunoaștem și El să ne cunoască. Cu alte cuvinte relația dintre Isus și noi este mai importantă decât toate strădaniile noastre la capitolul cuvinte și fapte. Trebuie să fim creștini, oameni care îl cunosc pe Cristos, înainte de a acționa sau vorbi creștinește. Trebuie să avem o relație directă, personală cu Cristos. Aceasta dă sens și potență cuvintelor de credință pe care le spunem și faptelor de credință pe care le facem. Altfel nu vom fi cu nimic mai buni decât fiii lui Scheva.

Cei șapte fii ai lui Scheva îi reprezintă pe toți cei care încearcă să profeseze creștinismul exterior (spunând “Doamne, Doamne”) și care fac opere creștine (“multe minuni” în numele lui Cristos) dar fără să fie creștini în interior. Cei șapte fii ai lui Scheva nu și-au predat viețile lui Cristos; tot ce doreau era să profite de harul uimitor ce stătea la dispoziția lui Paul, servitorul lui Cristos. Ei nu îl iubeau pe Cristos; iubeau ceea ce Cristos dă. Era doar interes. Paul îl profesa pe Cristos deoarece îl știa și era știut de El, îl iubea și era iubit de El. Fiii lui Scheva profesau numele lui Cristos deoarece căutau câștiguri personale. Aici găsim diferența crucială dintre creștinismul adevărat și cel fals. Există multe avantaje în a-l sluji pe Cristos. Dar când îl urmezi pe Cristos având ca principal scop câștigul personal, fie el material sau spiritual, este inevitabilă suferința de sindromul fraților Scheva.

Acest sindrom este din păcate foarte răspândit chiar și astăzi. În anumite părți ale lumii religia este acum o industrie prosperă. Profeți stilați care se pregătesc în arta convingerii maselor “mâncând casele văduvelor și de ochii lumii rugându-se îndelung” (Luca 20,47). Aceștia atribuie ghinioanele clienților lor nesuspicioși unor forțe demonice și le promit apoi eliberare în numele lui Isus, al lui Isus pe care nu îl cunosc și care nu îi cunoaște. Ei merg pe urmele fiilor lui Scheva. Se folosesc în van de numele lui Isus. Creștinismul lor este unul fals și, asemenea banilor falși, va fi respins la Ziua Judecății.

Scopul pericopei de astăzi nu este să insufle îndoială și nesiguranță în mințile noastre ci să ne provoace la așezarea corectă a priorităților. Profesarea credințe cu gura este bună. Implicarea în opere concrete de credință este minunată. Dar pentru ca acestea să aibă valoare în perspectiva mântuirii, trebuie mai presus de toate să cultivăm o relație directă și personală cu Domnul și Mântuitorul nostru Isus Cristos.