Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VIII-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Osea 2,16-17.21-22
2Corinteni 3,1-6
Marcu 2,18-22

Marcu 2,18-22

Discipolii lui Ioan și fariseii posteau. Au venit și i-au spus: “De ce discipolii lui Ioan și discipolii fariseilor postesc, iar discipolii tăi nu postesc?” Isus le-a spus: “Pot oare nuntașii să postească atât timp cât mirele este cu ei? Cât timp au mirele cu ei, nu pot să postească. Vor veni însă zile în care mirele va fi luat de la ei și atunci, în ziua aceea, vor posti. Nimeni nu coase un petic dintr-o stofă nouă la o haină veche; altfel, peticul nou trage din haina veche și ruptura devine mai mare. Și nimeni nu pune vin nou în burdufuri vechi; altfel, vinul va sparge burdufurile și se vor pierde și vinul și burdufurile. Însă vinul nou se pune în burdufuri noi”.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Pietro Righetto
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Acceptând diferențele

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

O poveste tradițională evreiască spune că Avraam stătea afară, lângă cortul său, într-o seară, când a văzut îndreptându-se spre el un bătrân obosit și murdar de atâta călătorit. Avraam a sărit și l-a invitat pe bătrân, i-a spălat picioarele și i-a dat mâncare și băutură. Bătrânul a început imediat să mănânce, fără să spună vreo rugăciune. Avraam l-a întrebat atunci: “Nu te închini Domnului?” Bătrânul a răspuns: “Mă închin doar focului și nici unui alt zeu”. Auzind aceasta, Avraam s-a enervat, l-a luat pe sus pe bătrân și l-a aruncat afară în noaptea neagră și rece. Mai apoi, Dumnezeu i-a vorbit lui Avraam, întrebându-l unde este străinul. Avraam a răspuns: “L-am dat afară deoarece nu ți se închina.” Dumnezeu i-a spus atunci: “Îl suport pe omul acesta de optzeci de ani, iar tu nu poți să îl suporți o singură noapte?” Persoanele credincioase au uneori o dificultate în a accepta diferențele dintre ei și alții. Discipolii lui Ioan și fariseii din Evanghelia de astăzi sunt un bun exemplu.

“Discipolii lui Ioan și fariseii posteau. Au venit și i-au spus: De ce discipolii lui Ioan și discipolii fariseilor postesc, iar discipolii tăi nu postesc?” (Marcu 2,18). De ce această întrebare? Se pare că nu reușeau să înțeleagă de ce discipolii lui Isus erau în sărbătoare pe când ei posteau. De ce discipolii lui Isus nu se conformau regulii pe care discipolii lui Ioan și fariseii o urmau? De ce să fie diferiți? De ce să nu facă toți la fel?

Pentru a înțelege mai bine ce se întâmplă aici, trebuie să știm că în vechea religie iudaică, postul era atât o obligație cât și o disciplină auto-impusă. Adulților li se cerea să postească o dată pe an, în Ziua Ispășirii. Dar oamenii mai pioși, în special fariseii, posteau de două ori pe săptămână: lunea și joia, de la răsărit și până la apus. Nu legea le cerea aceasta; era o disciplină pe care în mod liber și-o asumau. Postul despre care se întreabă ei de ce nu este respectat de discipolii lui Isus nu este acela anual, cerut fiecărui evreu, ci cel săptămânal, pe care evreul putea sau nu să îl respecte. Puteți compara cu postul de vinerea ce îl țin catolici, în unele zone fiind lăsat la discreția credinciosului. Are oare catolicul ce se decide să urmeze practica străveche de a nu mânca vinerea carne dreptul de a-l critica pe cel care alege să nu facă tot așa?

Isus, știm, este un om al rugăciunii și postului. Și totuși, aici îl vedem apărându-i pe discipolii săi care aleseseră să nu postească. Oare pentru că postul nu le-ar fi fost de folos? Nu. Postul poate să fie o disciplină spirituală foarte benefică. Dar ceea ce vrea să sublinieze Isus este că orice disciplină spirituală, inclusiv postul, pentru a fi de folos unei persoane, ea trebuie să și-o asume de bună voie, și nu din teama “ce vor spune ceilalți?” În plus Isus subliniază că nu avem nici un drept să luăm un element neesențial el religiei ca și cum ar fi o condiție necesară, chiar și când acel element neesențial poate fi atât de benefic precum postul.

Libertatea religioasă nu era foarte prețuită în multe dintre religiile pre-creștine. Adesea se considera că o persoană nu poate decât să se conformeze așteptărilor comunității. Dar în creștinism Isus spune clar că un act religios nu are valoare decât dacă este înfăptuit în mod liber, din propria dorință. A trăi libertatea de copii ai lui Dumnezeu, caracteristică credinței creștine, într-un mediu de constrângeri și obligații exterioare, ar echivala cu a pune vin nou în butoaie vechi. Ar fi inutil. Dacă vă numărați între cei care i-au credința foarte serios, și dacă vă întrebați câteodată de ce ceilalți nu acordă importanță unor devoțiuni și practici spirituale pe care Dvs le prețuiți, luați aminte la cuvintele înțelepte atribuite Sf. Augustin: “În cele esențiale unitate, în cele neesențiale libertate, în toate iubire.”

 

* * *

 

Voi sunteți scrisoarea lui Cristos

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

Dacă arheologii ar descoperi un document vechi ce s-ar dovedi a fi o scrisoare scrisă de Cristos însuși, atunci întreaga lume ar fremăta de emoție. Cu toții, creștini și necreștini, ar dori să știe conținutul acestei scrisori. Turiști din lumea întreagă ar călători oricât pentru a vedea scrisoarea. În câteva săptămâni experții ar publica volume întregi în care ar analiza scrisoarea cuvânt cu cuvânt, căutând să îi cuprindă toate semnificațiile. Dar astăzi, Paul, în a doua lectură din 2 Corinteni, ne surprinde spunându-ne că da, Cristos a scris cu adevărat o scrisoare. Nu a scris-o pe o tăbliță sau pe un sul de papirus, care în timp s-ar distruge. El a scris în inimile credincioșilor. Scrisoarea lui Cristos este comunitatea credincioșilor căreia îi aparțin și eu și tu. Această profundă învățătură are serioase implicații pentru noi legat de modul în care ne percepem pe noi, percepem Biserica și percepem Biblia.

Ce l-a condus pe Paul la această sublimă doctrină spirituală? Ca fost învățat evreu, Paul știa importanța unei scrisori de referință sau de recomandare, dată de o autoritate religioasă recunoscută. Când a mers la Damasc să îi aresteze și întemnițeze pe creștini, Paul avea cu el o astfel de scrisoare de la marele preot (Fapte 9,1-2). Dar odată cu convertirea de la persecutor la promotor al creștinismului, el nu a mai avut aceste scrisori, însărcinarea sa fiind spirituală și venind de la Domnul însuși. Oponenții evrei ai lui Paul probabil au încercat să îl prezinte pe apostol ca fiind un auto-proclamat profet, deoarece nu avea scrisori de recomandare de la o autoritate religioasă recunoscută. Imaginați-vă cum ar fi să apară în parohia voastră un preot, prezentându-se ca noul vostru paroh, dar fără vreo scrisoare de numire de la Episcop!

Paul răspunde la această acuză afirmând că scrisoarea sa de recomandare este comunitatea credincioșilor pe care a înălțat-o el în Corint. Argumentul său se bazează pe cel al lui Cristos: după roade îi veți recunoaște, nu după hârtiile ce îi însoțesc. El le cere acuzatorilor săi să privească la viața pioasă și la iubirea din sânul bisericii fondate de el în Corint, după învățătura sa – după aceasta se recunoaște că învățătura lui Paul este adevărată. Comunitatea credincioșilor din Corint devine astfel scrisoarea sa de recomandare. Dar Paul nu se apără niciodată pe sine fără a se compara cu Cristos. El subliniază că Cristos nu a avut de asemenea scrisoare de recomandare. Scrisoarea Sa de recomandare a fost viața exemplară a comunității celor care cred în El și îi urmează învățăturile.

Dacă noi, comunitatea creștină, constituim scrisoarea de recomandare a lui Cristos, atunci înseamnă că fiecare în parte formăm o anumită parte din scrisoare. Dacă întreaga scrisoare radiază roadele Duhului Sfânt (Galateni 5,22), atunci eu ce parte din natura lui Cristos o radiez? Este iubirea lui Cristos, bucuria Sa, pacea Sa, răbdarea Sa, bunătatea Sa, generozitatea Sa, fidelitatea Sa…? Unii spun că creștinismul este o religie în cădere liberă. Dacă așa este, există un motiv. Când oamenii ne citesc, când citesc scrisoarea lui Cristos, nu sunt impresionați. Nu văd vestea cea bună. Din fericire scrisoarea lui Cristos este cu sfârșitul deschis. Așa cum Cristos s-a folosit de Paul pentru a scrie scrisoarea Sa în comunitatea din Corint, așa Cristos se folosește de fiecare dintre noi pentru a scrie scrisoarea Sa în comunitatea locală unde trăim. Cu cât suntem mai pătrunși de mesajul lui Cristos, cu atât mai mult lumea va fi atrasă de noi, deoarece mesajul lui Cristos este vestea bună pentru omul modern.

Înainte să încheiem ar fi bine să amintim că mulți creștini cred astăzi că această scrisoare a lui Cristos se găsește în primul rând într-un document terminat, precum Biblia. Cristos nu și-a scris scrisoarea într-un document închis, ci într-un mediu viu și cu sfârșitul deschis: Biserica. Oricât de mult am respecta și onora Biblia, trebuie să fim atenți să nu punem carul în fața cailor. Cristos a scris scrisoarea sa în Biserică, iar Biserica ne-a dat Biblia. Dacă cineva vrea deci să citească astăzi scrisoarea lui Cristos, locul unde trebuie să meargă este comunitatea credincioșilor: Biserica înaintea Bibliei. Fie ca Dumnezeu să ne ajute să trăim astfel ca atunci când alții ne citesc să nu vadă altceva decât vestea cea bună, iubitoare și eliberatoare, a Domnului și Mântuitorului nostru Isus Cristos.

 

* * *

 

Litera și spiritul

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Cristos a fost condamnat la moarte pentru litera legii (cf. In 19,7), dar a înviat pentru spiritul legii (cf. Rom 8,11-17) și vrea ca noi să ne găsim fericirea prin uciderea literei legii prin spiritul ei.

Toate cele trei lecturi de azi au ca temă bucuria. Această bucurie trebuie să izvorască dintr-o descoperire a spiritului legii sau din desăvârșirea adusă de Isus acestei Legi (cf. Mt 5,17).

Lectura I-a (Os 2,14; 19-20) ne arată clar că Dumnezeu îl vrea pe om numai pentru sine, îl vrea fericit pe acest pământ prin revelație (îi vorbește în pustiu, de la inimă la inimă) și apoi deplin fericit prin viziunea glorioasă din cer (prin cunoașterea Domnului). Revelația constă în Lege. Legea are două elemente: litera și spiritul. Ajunge la fericire acela care îi descoperă spiritul. Spiritul este iubirea care a dat litera Legii.

Lectura a II-a (2Cor 1,6 ș.u.) vorbește despre o scrisoare vie, compusă sub inspirația Duhului Sfânt și are menirea de a descoperi frumusețea noii alianțe prin aceea că ne despoaie de litera legii, pentru a ne arăta frumusețea spiritului dătător de viață, care ne introduce în intimitatea Creatorului. Alianțele dintre națiuni se fac pe baza literei din contracte și legi, prin înțelegeri parafate pe hârtie.

N-au spirit și ca urmare, cei care le realizează, se spionează reciproc și se înarmează în ascuns unele împotriva altora. Alianța dintre Dumnezeu și oameni pe baza spiritului, a deschiderii sufletești, a sincerității inimii este sortită vieții și fericirii. Căutând și trăind în spiritul legii se ajunge la o bucurie deosebită de cele pământești. Cei care trăiesc litera legii, pentru că este lege, ajung și ei la sfințenie, la o sfințenie tristă, melancolică, forțată, imaginară, pe care o înțeleg doar ei și se întristează că alții nu-i înțeleg, nu-i aprobă, nu-i urmează și nu se simt bine în preajma lor. Izolați de cei din jur, astfel de sfinți trăiesc triști. Este atât de adevărată sintagma: Un sfânt trist, este un trist sfânt. Este sfânt numai după părerea lui. Sfințenia adevărată este bucurie în Duhul Sfânt, în duhul învierii lui Isus, în duhul vieții veșnice și al iubirii lui Dumnezeu. Există o singură tristețe, spune Leon Bloy, aceea de a nu fi sfinți; și ea este produsul literei.

Lectura a III-a (Mc 2,18-22) ni-l prezintă pe Isus ca obiect al bucuriei apostolilor, fiindcă ei vor pătrunde o dată în spiritul legii evanghelice; pe când fariseii, arhiereii și cărturarii, rămânând la litera legii, vor afla în el piatra de poticnire, așa cum a prezis bătrânul Simeon (cf. Lc 2,34).

Isus invită pe fiecare om să descopere spiritul din legea postului și ne arată că acela care îl descoperă, postește, nu atât pentru că acesta este prescris de lege, cât mai ales că îi va aduce bucurie. Apostolii vor posti cu bucurie zile în șir, numai să-l facă pe Isus cât mai cunoscut oamenilor. Ucenicii lui Ioan și fariseii posteau ca pocăință, în vederea venirii lui Mesia. Mesia a venit. Postul lor s-a învechit; și-a pierdut rostul; nimeni nu mai este ținut la un astfel de post. Apostolii vor suferi postul din temnițe timp de săptămâni, luni și chiar ani de zile, dar bucuria siguranței împlinirii misiunii lui Mesia care, nu numai că a venit, dar care acum chiar este prezent în lume prin Euharistie, prin vestea cea bună, prin Biserica sa și va rămâne până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20).

Isus cheamă pe fiecare să descopere spiritul din legea inexorabilă a durerii atunci când vor plânge, vor suspina și vor posti.

Într-o carte a celebrei scriitoare Selma Lagerlöf găsim o legendă cu un înțeles deosebit de profund asupra spiritului care pătrunde legea suferinței, ca în acel trebuia să pătimească toate acestea Cristos (Lc 24,26). Împăratul Tiberiu, cuprins de lepră, zăcea pe patul său din locuința de pe încântătoarea insulă Capri. Nimeni nu-l mai putea ajuta. Bătrâna sa doică, Faustina, face o ultimă încercare: merge în Palestina să ceară ajutorul lui Isus. Sosește aici în momentul în care Isus își ducea crucea spre Golgota. Cuprinsă de milă, îi întinde Domnului năframa ei fină și-i șterge fața plină de sudoare, scuipat și sânge. Cu atâta s-a întors la stăpânul ei. Împăratul privește năframa și ascultă povestea dramei Mântuitorului dus la răstignire, apoi zice: Acesta este om? Faustina, de ce ai lăsat să moară omul acesta? El mi-ar fi redat sănătatea! Ce a descoperit pe chipul feței întipărite pe năframă? Cred că duhul care l-a împins să ia asupra sa crucea, iubirea față de semeni. Împăratul poruncește să fie așezat pe pământ; îngenunchează în fața icoanei însângerate și spune: Tu ești omul! Tu ești, precum n-am nădăjduit să văd vreodată; apoi, arătându-și fața desfigurată și mâinile putrezite de lepră, continuă: Eu și toți ceilalți oameni suntem fiare sălbatice și monștri, dar numai tu ești omul care poți avea milă de mine. Privirea ta m-ar fi făcut sănătos. Și, după ce și-a apropiat buzele și a sărutat fața lui Isus plină de sânge de pe năframa Faustinei, s-a ridicat vindecat în chip minunat.

Numai cine descoperă spiritul iubirii din legea durerii ajunge la bucuria vindecării miraculoase!

Isus ne invită să descoperim spiritul legii din libertatea care îl caracterizează pe om.

Astăzi se trâmbițează mult despre drepturile omului și fiecare crede că, om fiind, are dreptul să-și croiască legi după capul său, legiferând crima avortului și aberațiile sexuale etc. distrugând adevăratele drepturi la libertatea adevărată constructivă de sfințenie, de moralitate, de demnitate, de sănătate etc.

Scriitorul francez, Émile Zola, avea un prieten, bun creștin, care, voind să-l convertească, îi propune să facă o călătorie la Lourdes ca, văzând credința celor care vin și se roagă și poate chiar o minune, să-și schimbe viața. În acest scop i-a plătit și călătoria. Émile Zola, ajuns la Lourdes, a fost martorul, nu numai al acelor credincioși care se rugau cu toată sinceritatea și seninătatea ființei lor, dar chiar și al câtorva vindecări miraculoase. Întors acasă, scrie cele mai oribile rânduri la adresa celor văzute. Prietenul său, după ce a citit acele rânduri otrăvitoare, a venit și i-a spus: Dar cum, nu-ți este rușine să afirmi așa ceva, după ce Dumnezeu te-a învrednicit să vezi minuni? La care Émile Zola răspunde cu impertinență: Oare nu sunt eu stăpân pe condeiul din mâna mea, ca să scriu ce vreau?

Iată un om care s-a oprit la litera libertății sale de om, dar nu a pătruns în spiritul ei. Unde este Duhul Domnului, acolo este libertatea, afirmă sfântul Paul (2Cor 3,17). A acționa împotriva evidenței, nu se poate spune că este vorba de libertate, ci de răutate, de robie satanică, de păcat împotriva Duhului Sfânt.

Filozoful păgân Epictet, care a trăit între anii 50 și 138 după Cristos, ne-a lăsat aceste cuvinte ca un testament al vieții sale: Dacă aș fi ciocârlie, aș cânta ca ciocârlia; dacă aș fi lebădă, aș cânta ca lebăda; dar sunt om și cu mintea trebuie să mă înalț la Dumnezeu și să-i cânt laude; și vă îndemn pe toți să-i cântați împreună cu mine!

Liber este acela care se înalță, care are putere să-și pună sufletul și să și-l ia (In 10,17). Liber este acela care se înalță la spiritul lui Cristos și-i trăiește viața cea nouă din plin. Liberi sunt, cu adevărat, numai acei care sunt născuți din adevăr, fiindcă sunt fiii lui Dumnezeu (In 8,32), fii ai învierii (Lc 20,36).

Doamne Isuse, dă-ne spiritul legii celei noi, spiritul iubirii tale și vom trăi veșnic spre gloria Tatălui tău. Amin.

 

* * *

 

În căutarea fericirii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dacă analizăm prima rugăciune a liturghiei de azi, vom descoperi că ea cuprinde în esență scopul lecturilor. Vă reamintesc rugăciunea așa-zisă a colectei (care leagă împreună, atât pe credincioși prin Cristos prezent, cât și învățătura lecturilor): Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, ca mersul lumii să fie călăuzit de orânduirea ta dătătoare de pace și Biserica ta să cunoască bucuria de a te sluji în liniște (LR). Deci se urmărește ca mersul lumii, adică sensul vieții de pe pământ, să reintre în planul divin al fericirii prin slujirea Bisericii. Ucenicii lui Ioan Botezătorul și ai farizeilor posteau fiindcă vedeau cum sensul vieții este alterat de păcat și de suferință. Isus descoperă ucenicilor săi că prin el sensul lumii va intra pe făgașul normal voit de Dumnezeu. Biserica are menirea să ofere oamenilor cu bucurie sensul vieții în Cristos: fericirea cu Dumnezeu.

Într-un sat palestinian, o căsătorie era ocazie de mare sărbătoare și de bucurie pentru toți. Punctul culminant îl constituia banchetul la care participau părinții, prietenii și cunoscuții celor nou căsătoriți. Acest banchet avea la poporul israelit o încărcătură teologică necunoscută de omul modern. El evoca evenimentele culminante ale istoriei sale începând cu făgăduința făcută de Dumnezeu lui Avram de a-i înmulți urmașii ca stelele de pe cer și ca nisipul de pe țărmul mării (Gen 22, 17) și prefigura, la nivel de semn, sărbătoarea plină de fericire a timpului mesianic (cf. MAC p. 857). Zilele lui Mesia erau adesea comparate în literatura rabinică cu un banchet de nuntă și figura mirelui evoca pe Dumnezeul alianței, Mirele prin excelență.

Deși mireasa – poporul lui Israel – l-a părăsit, i-a trădat iubirea, Dumnezeu este dispus să o ierte total, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, și să-i recâștige iubirea: O voi conduce în pustiu și-i voi vorbi la inimă. În acea zi te voi face mireasa mea. Această afirmație este repetată de trei ori, spre a pune în evidență importanța, seriozitatea intenției divine și a solemnității actului. Logodna se va încheia în adevăratul sens al cuvântului, în toate amănuntele juridice care o însoțesc, așa încât mireasa nu-l va mai numi pe soț drept stăpânul meu, ci soțul meu. Spunând: Te voi face soția mea după dreptate și drept, Dumnezeu face aluzie la prețul sau la zestrea logodnicei care, la început, era plătită tatălui și fraților miresei, ca apoi aceasta să devină proprietatea soțului și, după aceea el o încredința soției ca garanție în caz de văduvie sau din cauza unui divorț nedrept. Și tu îl vei cunoaște pe Domnul, vrea să spună că Israelul va deveni doamnă, regină-mamă a lui Mesia, adică își va găsi fericirea deplină în Iahve.

Raportul omului cu Dumnezeu nu trebuie să se bazeze pe știința pe care omul o poate acumula cu mintea, cu rațiune sa, așa cum sunt relațiile dintre învățători și elevi; nici pe baza unui contract comercial, ca între parteneri de afaceri; nici ca cele de partid, asociații sau de breaslă, ci pe raporturi organice, vii, intime, izvorâte din afectele interne ale ființei dotată cu capacitatea de a iubi mai presus de simțuri. Când această legătură intimă cu Dumnezeu este ruptă, omul își pierde sensul vieții, sensul existenței, fiindcă ruptura îi lasă un gol în suflet pe care nu-l mai poate umple nimeni, fiindcă nimeni nu poate pătrunde acolo, afară de Dumnezeu. Omul, ne mai având puterea și nici posibilitatea de a-și planifica propria mântuire, propria fericire, se simte ca un rătăcit nefericit în univers: caută, se întreabă și nefericirea crește pe măsură ce își pune speranța în ce poate; și constată că rămâne mai nefericit ca la început.

Evanghelistul Marcu ni-l prezintă pe Isus în postura de revelație: el este mirele, adică acela care singur poate umple golul din suflet: postesc acei care nu l-au aflat și se bucură acei care l-au aflat; postesc și cei care l-au aflat, ca să-l poată găsi și cei care nu l-au aflat. Ucenicii se află într-un moment de plinătate interioară, un moment de bucurie ca de nuntă. Această plinătate interioară îi va conduce la o adeziune tot mai strânsă față de Învățător și tocmai bucuria intimității îi va determina să postească pentru cei care postesc acum fiindcă nu-l văd pe acela pe care ucenicii l-au găsit, pe Mesia. Isus respectă acele practici religioase care scoteau în evidență dorința omului de unire cu Dumnezeu, mai ales pe acelea pe care le indicase premergătorul său, Ioan Botezătorul, dar nu vrea ca «postul» să fie făcutr doar ca pe o prescriere a Legii, fiindcă Legea și-a încheiat misiunea, postul trebuie să se bazeze pe iubire, pe viață intimă, pe trăire în har, fiindcă Dumnezeu este la temelia Legii și noi trebuie să ajungem la el.

Acest adevăr caută să-l aprofundeze sf. Paul în lectura a II-a (2Cor 3, 1b-6). Acuzat de unii corinteni că n-ar fi un apostol adevărat fiindcă nu are scrisoare de recomandare din partea acelora care au fost aleși de Isus ca apostoli, sf. Paul arată că nu scrisorile de recomandare sunt acelea care pot să-l acrediteze ca apostol față de comunitate, ci rezultatul operei sale. Biserica din Corint este pentru Paul o scrisoare de recomandare fiindcă poartă sigilul lui Cristos, pecetea Duhului Sfânt. Paul se recunoaște doar ca un instrument, un ministru și ceea ce a realizat este rodul «capacitării» care provine de la Dumnezeu în Duhul Sfânt, fiindcă scrisoarea, adică instituția bisericească însăși nu este scrisă cu plumbul, ci cu Duhul Dumnezeului viu, nu pe table de piatră, ci pe tablele de carne ale inimilor voastre. Deci: conducătorii bisericești, apostolii și urmașii lor, nu pot porni de la legi scrise, ci dintr-o comuniune internă, superioară scrierii, care are ca rădăcină pe Dumnezeu, fiindcă Litera ucide, dar Duhul dă viață (2Cor 3, 6).

Prin venirea lui Isus, Mirele este prezent. El sărbătorește nunta sa cu poporul așezat la banchetul intim. Ucenicii săi au dreptul să se simtă fericiți, ei pregustă din banchetul pascal.

Dacă bucuria este o caracteristică a vremurilor mesianice, creștinul trebuie să fie un purtător al bucuriei. El știe că este «mântuit», de aceea poate trăi în bucurie.

De ce atunci mai sunt și creștini triști?

Răspunsul ni-l dă P. Tillich: Trebuie să recunoaștem adevărul acestei constatări, dar trebuie să vedem dacă lipsa noastră de bucurie depinde de faptul că suntem creștini sau mai degrabă de faptul că nu suntem destul de creștini (cf. MAC p. 857).

Adevărata sfințenie are mereu cu sine darul bucuriei. Sintagma populară spune pe bună dreptate că Un sfânt trist este un trist sfânt. Adevărata sfințenie este bucurie în Duhul Sfânt. Scriitorul francez Leon Bloy obișnuia să spună că. Trebuie să fie o singură tristețe, aceea de a nu fi sfinți. Bucuria creștină este semnul fidelității noastre față de Evanghelie și de apartenența efectivă la Împărăția lui Dumnezeu. Bucuria în Duhul Sfânt, bucuria nunții cu Cristos, nu-i entuziasmul efemer și de suprafață, pe care încercarea și necazul o sting, ci este bucuria spirituală și profundă alimentată de rugăciunea bazată pe speranță, nu este bucuria hazlie și ușuratică născută din divertisment sau dintr-un caracter flegmatic, ci este bucurie continuă și intimă care se naște dintr-o conștiință curată și din siguranța trăirii în prezența lui Dumnezeu, dar al Duhului Sfânt, dar de nuntă. Această bucurie ne poate face fericiți chiar și în necazuri și persecuții, cu o condiție: în duh să înfrânăm pornirile rele ale trupului (cf. Rom 8, 13).

Repetarea rugăciunii colecte să ne unească acum în slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui, ca odată să avem parte de bucuria ospățului de nuntă veșnică: Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, ca mersul lumii să fie călăuzit de orânduirea ta dătătoare de pace și Biserica ta să cunoască bucuria de a te sluji în liniște (LR). Amin.

 

* * *

 

Dumnezeu, curtezan “nepocăit”

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Cât de frumos ar fi dacă…

Cât de frumos ar fi să poți vedea o experiență de credință sub semnul libertății și al spontaneității. Să abordăm nu o religie întunecoasă, plată, apăsătoare și pedantă, dar veselă, deschisă spre noutate și spre fantezie. Să acultăm o predică care să nu prezinte mesajul creștin ca un coșmar sau o sperietoare, dar ca o sărbătoare. Să participăm la o liturgie care să-ți dea pofta de a schița pași de dans. Să avem de a face nu cu un Dumnezeu care amenință, dar care îl seduce pe om. Să trăim într-o Biserică care să devină locul milostivirii și al omeniei.

Să vedem propunându-se un creștinism care să nu fie făcut pur și simplu din decrete, practici, observanțe, coduri, statute, dar care să ne pună în contact cu “Spiritul lui Dumnezeu cel viu”. Să fim integrați într-o comunitate unde să nu domine preocuparea funcționării, a regularității și a organizării, dar care să promoveze viața și s-o favorizeze în chip concret. Să fim educați să nu facem referire la norme externe, dar la ascultarea unui glas interior, care să solicite o responsabilitate personală. Să putem crește, nu ronțăind hârtie și înghițind cerneală, dar descoperind, grație miniștrilor potriviți”, iubirea ca lege fundamentală a existenței. Să fim considerați adulți, prevăzuți cu creier și conștiință, nu înlocuiți de “adepții muncilor”. Să găsim un oarecare ghid care, înainte de a ne spune ce trebuie să facem și să evităm, să ne ajute să descoperim cine suntem.

Da. Ar fi frumos să putem spune… “cât de frumos este!”.

Litera și spiritul în partitura vieții creștine

Cineva va obiecta: “Tu vrei o religie facilă, ca apa de trandafir, după plăcerea ta”. Pot să replic că ceea ce am exprimat este exact traducerea celor ce se lasă întrevăzute din lecturile de astăzi. Nu visez de fapt să revendic o religie facilă. Mă mulțumesc cu o religie care să fie răspunsul coerent la exigențele conținute în Cuvântul lui Dumnezeu, și nu stratificarea de obiceiuri și comportamente impuse de gardienii Legii. Opoziția pe care Paul (lectura a doua) o stabilește între literă (gramma) și Spirit (Pneuma), nu este atât între două moduri de a citi Scriptura, ci între două concepții de mântuire, între două moduri de interpretare a experienței de credință, între două stiluri de executare a partiturii existenței creștine.

“Litera” este cu precizie Legea care descoperă numai parțial gloria lui Dumnezeu, documentează în mod insuficient – și chiar distorsionat – raportul cu El. “Litera care ucide” este tocmai cea care ucide bucuria de a trăi și de a fi împreună, stinge speranța, sufocă creativitatea. “Spiritul care dă viață” este acela care te face să descoperi noutatea radicală, inimaginabilă, a lui Cristos, te solicită să faci referire nu la Legea scrisă pe tablele de piatră, ci în codul secret al iubirii imprimate în inimă.

Nu am nici o dificultate să accept și postul, pentru că sunt conștient că trăiesc în zilele în care Mirele a fost “luat”. Dar pretind să postesc fără a fi văzut, fără a lua un aer trist, dimpotrivă, parfumându-mă. Totuși, nu aș accepta niciodată să mă înscriu în fantomatica “Confraternitate a Orfanilor” prefigurată de Oscar Wilde. Nu, nu sunt alergic la post. Mai degrabă, nu reușesc să suport pe anumiți creștini care au fața tristă de care ai vrea să crezi că face penitență, dar în realitate este incapabil fie de a posti fie de a sărbători în modul voit de Cristos. Expresia lor urâtă nu este semnul austerității, dar mai banal a unei proaste digestii a fericirilor evanghelice.

“Vinul nou” al lui Cristos, în loc să se urce la cap, i-a rămas în stomac, și pentru că nu a degustat numai câteva picături, și pe deasupra stropit din abundență cu apă. Când ar trebui să se bucure, pare că plâng. Și când plâng, au poftă de a râde. Duc vestea cea nouă într-un înveliș de doliu. Și, dacă se hazardează să vorbească despre speranță, te fac să te temi de ce-i mai rău. Și atunci când vorbesc despre iubire, o fac pe un ton amenințător. Știu prea bine că în situația prezentă, alături de bucurie, este obscuritate, dubiu, nesiguranță, descurajare. Nu refuz să mănânc “pâinea durerii” dragă Terezei de Lisieux. Dar mă încăpățânez s-o fac, ca primii creștini, “cu bucurie și simplitatea inimii” (Fap.2, 46).

Haina întoarsă pe dos

Dacă observăm atitudinile determinate, avem impresia neplăcută a unei nepotriviri. Orologiul nu stă pe loc. Numai acele merg în sens contrar. Anumite fețe ale unor persoane practicante nu arată imprimate mesajul lui Cristos, ci caricatura sa. Ei vorbesc despre “ilustrații practice”. Dar privind acele ilustrații practice, par niște negative neliniștitoare, radiografii negricioase. Se vede un schelet. O țeastă și nu un cap înviat. Și lucrul cel mai rece este surâsul.

Întâlnesc credincioși care nu îmbracă nici haine vechi, nici noi. Nu se pune nici problema de petice sau cârpit. Haina lor este întoarsă pe dos, sau dosul unei broderii. Și întâlnesc pe alții care nu produc nici vin nou nici vin vechi. Din burduful lor “unsuros” curge numai oțet, și de calitate inferioară, fără capacitatea de a da savoare vieții. Unii oameni, chiar și când îți oferă miere, reușesc să lase în cerul gurii un gust amar. Și dacă îți strânge “călduros” mâna, te trezești cu fiori în spate. Dacă apoi te invită la o sărbătoare, pregătește-te să te scufunzi într-o plictiseală mortală.

Travestirea, adică haina nouă peste cea veche

Trebuie să descoperim o variantă actuală la tema evanghelică a “peticului din stofă nouă la o haină veche”. Cineva, în Biserică, a reușit să facă ceva mai rău. A îmbrăcat, fără prea mare convingere, dimpotrivă cu o ascunsă neplăcere, haina nouă cusută de Conciliu. Dar, dedesubt, cu precauție, a ținut pe cea liniștitoare, a obiceiurilor trecutului, a mentalităților vechi. Dacă judecăm din exterior, pare că s-a schimbat totul (forme, structuri, limbaj, imagine), dar comportamentele, reflexele, atitudinile de fond, au rămas cele de mai înainte.

Rezultatul este un pas stângaci, neîndemânatic, chiar un pic ridicol. Și, mai ales, ceva suspect, puțin convingător. Avem senzația unui truc, a unei înșelătorii. Sub aparența modernității, înflorește o substanță mucegăită. Prin pielea actualității transpiră sudori râncede. Nu negăm nimănui dreptul de a îmbrăca haina care îi place. Dacă cineva simte nevoia de a sta la căldură, să se simtă protejat, să se învelească cu plapoma nouă a bunului timp antic, să tragă pe sine armurile ruginite la care nu reușește să renunțe.

Ceea ce este intolerabil este travestirea. Ceea ce repugnă este tentativa de a te face să crezi că acea modernitate instrumentală de fațadă este noutatea lui Cristos. Sunt persoane care poartă haine vechi și spălăcite cu multă demnitate, și chiar cu un aer de eleganță. Și lor li se cuvine cel mai mare respect (dacă nu pentru altceva, pentru coerență). Alții circulă dimpotrivă îmbrăcați în haine noi și au grijă să le pună la vedere. Și își pun pe trup haine confecționate în atelierele de modă, mergând cu ele la plimbare. Dar efectele cauzate de transpirație sunt… sub nasul tuturor.

Apropo de scrisorile de recomandare

În timpul lui Paul erau persoane care pretindeau să fie recunoscute de comunitate și revendicau autoritatea superioară, grație scrisorilor de recomandare cerute de cercurile de apartenență și care au constituit un fel de indiscutabilă marcă de garanție. Și erau chiar cei care cultivau visul de a constitui comunități creștine pe bază de hârtii (codexuri, statute și regulamente), cu bogate pete de cerneală. În acest fel, în loc să facă să crească cei credincioși, își asigurau cariere, privilegii, precedențe, posturi de putere.

Paul, cu o ironie fină, spune că nu are nevoie de acel tip de scrisori de acreditare. Lasă să se înțeleagă că cei care se bazează pe documente și pe structuri de putere, s-a oprit la tablele de piatră ale Alianței Vechi. Cât îl privește, se simte legitimat ca apostol, nu în virtutea meritelor personale, titluri academice, sau recomandări ale unor personaje influente, ci prin inițiativa gratuită a lui Dumnezeu (“capacitatea noastră vine de la Dumnezeu, care ne-a făcut miniștri părtași ai unei Alianțe Noi, nu de literă ci de Spirit”). Și, dacă chiar trebuie să prezinte scrisori de recomandare, el dispune de cele, decisive, ale comunității: “Scrisoarea noastră sunteți voi”.

Dincolo de polemica ivită, apostolul vrea să-i facă să înțeleagă că adevărata Scriptură sacră, textul fundamental al timpurilor noi, este chiar comunitatea vie a creștinilor. Paul fixează deosebirea dintre Vechiul Testament și Alianța Nouă, care este Pneuma, adică Spiritul. Biserica din Corint este comparată cu noile table, scrise de Spiritul lui Dumnezeu în inimi. Apostolul nu se consideră patronul comunității, și nici legiuitorul ei. Este, mai degrabă, “copistul” ei, scribul, cineva care scrie după cum dictează Spiritul. De aceea, când este vizibilă comunitatea, cerneala devine invizibilă. Și acea scrisoare invizibilă care este comunitatea poate să fie “citită de toți oamenii” numai când nu este întunecată de dispute meschine și de probleme neghioabe.

Ofensiva de seducere

Osea (prima lectură) împrumută lui Dumnezeu propriile sentimente de soț gelos, înșelat și trădat, și strategiile relative pentru recucerirea inimii soției infidele. A încercat toate: amenințări, avertizări, obstacole puse pe cărări pentru a împiedica anumite întâlniri clandestine, recuperarea darurilor, inițiative făcute pentru a face imposibilă bucuria de darurile făcute de amanți. Acum Jahweh încearcă o “ofensivă de seducere”, care ar trebui să fie decisivă: “Iată, o voi atrage la mine, o voi conduce în deșert și voi vorbi la inima ei”.

Adulterul s-a consumat pe solul Palestinei, din cauza contagiunii cu cultul agrar oferit lui Baal. Deci este nevoie să iasă din țara Canaanului, să se întoarcă în deșert, să regăsească timpul logodnei, să reia idila inițială. Este vorba de a recupera prospețimea de atunci, să repornească de la curtenie și de la conversația inimă la inimă. Și iată, deci, uimitoarea resursă finală: vestirea publică a logodnei, cu oferirea zestrei logodnicei (așa-zisul mohar, cfr. 2 Sam 3, 14). Este vorba de cinci daruri, care fac să pălească pretinsele bogății lăudate ale lui Baal: dreptatea, dreptul, gingășia, iubirea, fidelitatea.

Și, ca răspuns, un singur lucru: “Tu îl vei cunoaște pe Domnul”. Este vorba de acea cunoaștere care nu are nimic intelectual, dar care determină o relație intimă și implică o adeziune totală a persoanei: suflet și inimă. Desigur, apare impresionant comportamentul acestui Dumnezeu care se prezintă la urma urmei, neafișând articolele violate ale unui cod, clauzele distruse dintr-un contract, ci o mulțime de daruri. Un Dumnezeu care, după toate decepțiile pe care i le-am oferit, experiențele amare avute cu noi, declară solemn intenția sa de a încerca să ne seducă din nou. Spune că vrea să se întoarcă înapoi, să reînceapă totul de la capăt.

Un Dumnezeu care nu face apel la datorie, nici nu se mulțumește să ne facă să fim la datorie. Ci dorește numai să recucerească inima noastră, pentru că dacă nu este inima, toate (disciplina, pedepsele, sancțiunile, amenințările) sunt inutile. Înțeleg cum oamenii Legii se simt încurcați în fața acestei imagini ale unui Dumnezeu “curtezan impenitent”…

Dar pe El nu-l interesează scandalul legaliștilor. El încearcă din nou…

 

* * *

 

Duminica a VIII-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Adolescent la Chieri, Don Bosco fondează foarte originala “Asociație a Bucuriei”, un club de prieteni care se angajează să trăiască în bucurie.

“Asociația Bucuriei” are un regulament compus din doar două articole, clare ca lumina zilei:

1. Fiecare membru al “Asociației bucuriei” trebuie să evite orice discuție și orice acțiune care nu îi place lui Isus.

2. Trebuie să fie sârguincios în împlinirea îndatoririlor familiare, școlare și religioase.

Mai târziu, devenit preot, sfântul Ioan Bosco îi întreba pe unii băieți:

- Vrei să fii prietenul meu?

- O! Da!

- Atunci… trebuie să fii V+B-R. Știi ce înseamnă V+B-R?

- Nu.

- Îți spun eu. Trebuie să fii V, adică vesel; + B, adică mai bun; – R, adică să fii din ce în ce mai puțin rău.

2. Tema

Dumnezeu nu este un patron sever care îi constrânge pe oameni la sacrificii grele. Dumnezeu este un Tată bun care le oferă gratuit tuturor oamenilor, fiii săi, ajutor, iubire și mântuire.

“Povara mea este ușoară…” Scoateți în evidență diferența dintre prescrierile împovărătoare ale religiei ebraice și climatul de iubire evanghelică voit de Isus.

Isus revelează marea iubire a Tatălui.

3. Mesajul zilei

De ce a fost Isus condamnat la moarte la cererea unor reprezentanți ai poporului ebraic? Pentru că se proclamase Fiul lui Dumnezeu și predica o religie cu un stil nou de iubire imensă față de om și strălucind de bucurie.

Religia lui Isus are un stil nou.

- Noutatea cea mai importantă era aceasta: fariseii spuneau: “Trebuie să îl iubești pe Dumnezeu, să observi cu scrupulozitate legea, pentru că el este judecător exigent și îi dă fiecăruia ceea ce merită”.

- În schimb, Isus predica: “Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii, primul, gratuit, chiar și atunci când sunt fragili și răi, pentru că sunt copiii săi…”

Religia lui Isus este marcată de o iubire imensă față de om.

- Dumnezeu iubește omenirea ca și cum ar fi mireasa lui (cf. prima lectură).

- Înainte, religia le poruncea tuturor oamenilor să stea cu fruntea plecată în fața lui Dumnezeu, stăpân exigent, și să-i aducă daruri și să aducă jertfe, pentru a-l îmbuna; acum, Isus vestește că Dumnezeu este Tată bun și el însuși ne pleacă spre copiii săi pentru a-i ajuta.

- Isus însuși dă mărturie despre aceasta printr-o viață de slujire, până la… a spăla picioarele, până la a-și da propria viață.

Religia lui Isus strălucește de bucurie

- Bucuria pe care o predică Isus, și pentru care contestă anumite tradiții ebraice, este aceea de care se bucură copiii când se simt într-adevăr iubiți în familie; este bucuria celor care sunt trimiși la un banchet fastuos de nuntă; este bucuria celui care știe că după durere – când Mirele va fi luat… – va fi o sărbătoare veșnică.

Deci, împreună cu Isus, ne simțim mai bine.

4. Exemple

a) Don Bosco povestește că, mergând cu trăsura între Ivrea și Torino, l-a auzit pe vizitiu, în timp ce își biciuia caii, rostind înjurături. A cerut și a obținut să urce cu el pe capra trăsurii. I-a cerut doar o singură favoare: nu să se grăbească, ci să nu mai înjure.

Vizitiul a consimțit, dar a adăugat: și ca răsplată? Nimic?

- A, nu, a spus Don Bosco, vă voi da bani; dar pentru fiecare înjurătură care vă scapă, voi retrage patru bănuți… Acceptați?

- Accept! a spus sigur pe el vizitiul.

După puțin timp, lovește cu biciul; dar… scoate și o înjurătură.

- Prietene, mai sunt șaisprezece bănuți. După un sfert de oră, o altă înjurătură…

- Am ajuns la doisprezece, ei?!

Încă două.

- Au mai rămas patru bănuți… Dar ar trebui să vă pese mai mult de daunele provocate sufletului.

- Înțeleg: la Torino voi veni să mă spovedesc la dumneavoastră. Unde vă voi găsi?

Ajunși la Torino, bunul preot i-a dat totuși cei douăzeci de bănuți, pentru bunăvoința de care a dat dovadă.

Vizitiul a întârziat trei săptămâni înainte de a veni să se spovedească. S-a scuzat spunând că îi mai scăpase o înjurătură, dar a făcut din proprie inițiativă o zi de post cu pâine și apă.

b) Un episod din viața sfântului Ieronim Emiliani, patron universal al orfanilor, ne amintește că, dacă în viața creștină există și sacrificiu, acesta aduce bucurie.

Într-o seară, pr. Ieronim, în timp ce supraveghea cu iubire orfanii lui, care se jucau fericiți, a văzut unul plângând convulsiv. Un coleg mai mare îi furase un măr și i l-a mâncat. Înainte să facă dreptate, sfântul a îndrăznit să îl invite pe copilul ofensat la iertare. Acesta a acceptat și i-a strâns bucuros mâna colegului lacom.

În timpul nopții, orfanul a visat un înger minunat, care semăna cu pr. Ieronim, coborând din cer și oprindu-se alături de patul său.

Avea în mâini un măr frumos și i-l întindea zâmbind. Copilul l-a luat fericit, i-a mulțumit și l-a pus pe noptieră.

Când s-a trezit dimineață, frecându-se la ochii încă somnoroși, ce să vadă pe noptieră? Un măr adevărat, frumos cum nu mai văzuse, și mai bun decât oricare altul mâncat vreodată!

c) Sfat practic

Ideea centrală care trebuie comunicată prin aceste observații este că Dumnezeul revelat nouă de Isus este un Dumnezeu diferit de cel al filozofilor sau al moraliștilor. Este un Dumnezeu care ne iubește mult, continuu, și care așteaptă răspunsul nostru de iubire, prin mărturia vieții și dorința de a dialoga cu el în rugăciune.

 

* * *

 

Dati-le voi sa manance

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

Sfanta Evanghelie pe care am ascultat-o astazi ne face partasi unei minuni materiale facuta de Isus, care numai cu doi pesti si cinci paini, oferite cu dragoste dumnezeeasca, satura mii de oameni si mai raman faramituri. Cu toate acestea Isus ne atentioneaza: “nu numai cu paine traieste omul, ci si cu tot cuvantul lui Dumnezeu.” Mt. 4,4.

Inmultiri de paini, prin care sunt saturati si alti oameni lipsiti, ne mai sunt relatate de Sfanta Scriptura, prin care Dumnezeu vine, satura si intareste pe oameni sai. Si in acest sens ne putem aduce aminte ca in predica rostita cu ocazia sarbatoriri sfantului Ilie am auzit ca Dumnezeu a inmultit faina si untdelemnul vaduvei din Sarepta Sidonului (cf. 1Regi 17;9,16). La fel in 2Regi 4;42,44 ni se spune ca proorocul Elisei, de asta data, a inmultit 20 de paini cu care a hranit multimile. Apoi mana cazuta din cer prin care Dumnezeu a hranit poporul ales in fuga acestuia prin pustiu dupa salvarea lui din robia Egiptului si despre care Isus spune fariseilor: “Nu Moise v-a dat painea cazuta din cer, ci Tatal meu care este in cer…” Io. 6,23.

Painea ocupa un loc important si central in cadrul Sfintelor Evanghelii, pentru ca painea, hranitoarea trupului si a intretineri vieti, se transforma in painea Euharistica, cea care va satisface, nu numai necesitatile trupului, dar mai ales pe cele sufletesti. Faramaturile ramase dupa consumarea paini, inmultite de Isus, reprezinta nu numai abundenta paini dumnezeesti dar si grija pe care preotul trebuie sa o manifeste fata de aceasta sporire euharistica.

Pentru orice crestin participarea la ospatul euharistic prin care fiecare persoana dintre cele prezente ar trebui sa se nutreasca cu Sangele si Trupul lui Isus, spre a deveni o mare si unica familie a lui Cristos, trebuie sa devina un scop, un tel atunci cand participa la sfanta Liturghie. Sa-si intareasca convingerea ca toti crestini sunt frati si, ca fratii, trebuie sa se hraneasca de la aceeasi masa a carei membri sunt.

Euharistia este semnul cel mai concret al maretiei, gratuitati si generozitati darurilor divine prin care Isus s-a daruit, prin viata si moartea sa poporului nascut din aceasta jertfa, ca noi sa ne potolim astazi foamea si setea pentru viata de aici si cea din vesnicie. Biserica trebuie sa auda mereu cuvintele lui Isus, rostite cu ocazia inmultiri painilor, in pustiu: “dati-le voi sa manance” Mt. 14,17 pentru ca intre Biserica si caritate trebuie sa fie o stransa legatura deoarece, Biserica, este cea care trebuie sa se ocupe de lipsurile omului, fie ele materiale, dar mai ales spirituale. Dar, ceea ce este si mai important este faptul ca Isus, prin Biserica sa, iti ofera hrana gratuit, la fel dupa cum iti ofera si vesnicia. Singura conditie este aceea de a accepta. In timp ce Euharistia este semnul prezentei lui Isus in mijlocul poporului sau, pana la sfarsitul lumi. Relatarea hraniri miraculoase din Evanghelie este asemenea compasiuni si griji noastre, foarte des limitate, numai la rugaciuni, urari de sanatate si de bine, chiar daca la rugaciune si la urarile pe care le facem avem posibilitatea de a adauga si ceva material: o paine, o haina, un pahar cu apa, s.a., pe care Dumnezeu sa le inmulteasca spre a fi spre saturarea celor care, cu adevarat, sunt lipsiti si nevoiasi.

Imensitatea de oameni, care sufera de foame pe pamant, nu poate fi consolata numai prin cuvinte miscatoare, de genul; aici este nevoie de iubire, de mai multa dreptate, etc. Acolo este nevoie si de un pic din economiile noastre si mai mult din risipa noastra, a fiecaruia, pentru ca uni dintre acei oameni si copii sa cunoasca si ei sentimentul saturatiei pe care pana acum nu l-au cunoscut. Daca iubirea lui Cristos, pe noi, ne impresoara cu hrana indestulatoare si cu multe alte daruri necesare vieti noastre, oare nu ar fi normal ca si noi sa cautam lipsa aproapelui nostru si a incerca, macar, sa o usuram daca nu i-o putem suprima? Astazi aruncam la gunoi multe dintre lucrurile si chiar alimentele pe care, nu cu prea multi ani in urma, nici prin gand nu ne-ar fi trecut sa o facem. Lucruri care, altadata, au reprezentat pentru noi valori si care astazi ar putea deveni valori nepretuite pentru multi dintre semeni nostrii de aici, de langa tine si de prin multe locuri de pe pamant. Daca am realiza fiecare dintre noi sentimentul foamei si al lipsei in toata intensitatea lui, am observa ca si eu, un simplu om, cu familie modesta, as putea hrani numai cu “faramiturile” casei mele unul sau poate chiar doua persoane. Dar toate “faramiturile” celor multi de pe pamant, cate guri ar putea hrani, ca sa nu vorbesc de “painea si pesti” de care, o alta categorie de oameni din lume dispun, cati copii care astazi mor de foame pe pamant, ar putea fi salvati de la moartea prin infometare, boli si frig?!

Omul modern, cel contemporan cu mine si cu tine, frate crestine, chiar daca se crede satul, el este deosebit de flamand, mai flamand decat toti saracii lumi a treia si aceasta pentru ca si-au pierdut sensul vieti, au pierdut contactul cu Dumnezeu, au pierdut realitatea vieti.

Chiar daca timpul omului este scurt, puterile limitate, bunavointa putina, grijile zilnice ne napadesc, nervi sunt din ce in ce mai incordati, iar stresul ne distruge, omul parca nu cauta linistea, nu cauta alinarea, chiar daca-i cunoaste provenienta.

Dumnezeu ni se ofera tuturor, omul trebuie doar sa-l descopere. El este langa noi. Noi trebuie sa-l vedem. Este in noi. Noi trebuie sa-l simtim. Isus si astazi face minuni. Omul trebuie doar sa le descopere pentru el si pentru aproapele sau. Amin.