Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VII-a după Paște
Anul B (A, C)

Lecturi:
Fapte 1,15-17.20ac-26
1Ioan 4,11-16
Ioan 17,11b-19

Ioan 17,11b-19

Tată sfânt, păstrează-i în numele tău pe care mi l-ai dat, ca ei să fie una ca și noi. Cât timp am fost cu ei, eu i-am păstrat în numele tău pe care mi l-ai dat și i-am păzit și nimeni dintre ei nu s-a pierdut în afară de fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Acum însă, vin la tine și spun acestea în lume ca să aibă bucuria mea deplină în ei. Eu le-am dat cuvântul tău, iar lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, așa cum eu nu sunt din lume. Nu te rog ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzești de Cel Rău. Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume. Consacră-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr. După cum m-ai trimis pe mine în lume, și eu îi trimit pe ei în lume și pentru ei mă consacru pe mine însumi, ca și ei să fie consacrați în adevăr.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. James Gilhooley
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
pr. Felician Tiba

 

* * *

 

Sfințenie și slujire

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Biserica Armata Salvării, comparată cu alte Biserici, subliniază natura altruistă a religiei fără a uita importanța sfințeniei personale. Fondatorul ei, generalul William Booth, spunea odată: “Fără nici o laudă, fără vanitate, vă pot asigura că atunci când mă dăruiesc lui Dumnezeu o fac mai mult pentru a-i salva pe alții decât să mă salvez pe mine.” Așa ceva poate să pară ciudat pentru mulți dintre noi, care considerăm că scopul principal, dacă nu singurul, la a fi creștin este salvarea propriului nostru suflet. Dacă este așa pentru noi, atunci evanghelia de astăzi ni se va părea ciudată. Isus spune: “Pentru ei mă sfințesc pe mine însumi” (Ioan 17,19). Vom privi mai îndeaproape această profundă afirmație.

“Pentru ei.” Isus a fost dedicat total binelui celorlalți. Când a prezentat scopul vieții Lui, a spus: “Eu am venit ca (ei, ceilalți) să aibă viață și să o aibă din belșug” (Ioan 10,10). Isus a avut puteri miraculoase dar și-a folosit aceste puteri în primul rând pentru a-i ajuta pe ceilalți. Când oamenii erau înfometați în deșert, El a înmulțit pâinea pentru a-i hrăni; dar când El a fost flămând în deșert, nu a transformat pietrele în pâine pentru a se hrăni. La un moment dat era obosit și avea nevoie să se odihnească pentru ceva vreme. A luat barca să meargă undeva, să se retragă, dar când a ajuns acolo s-a trezit înconjurat de oameni ce veniseră pentru el. Văzându-i pe aceștia că arată ca o turmă de oi fără păstor, a anulat odihna programată și a început să se ocupe de ei. Grija pentru ceilalți a fost o caracteristică esențială a vieții și slujirii lui.

Înțelegerea faptului că evanghelia le cere creștinilor să se îngrijească în mod activ de binele material și spiritual al celor mai puțin norocoși din această lume a născut conceptul de evanghelie socială. Oamenii care sunt implicați în eforturi de eradicare a sărăciei și bolii în orașele lor sau în alte părți ale lumii reflectă spiritul de compasiune și atenția dezinteresată față de soarta altora, așa cum vedem la Isus. Prima parte a afirmației “Pentru ei mă sfințesc pe mine însumi” subliniază faptul că grija pentru ceilalți este în chiar inima evangheliei creștine.

“Mă sfințesc pe mine însumi”. A doua parte a afirmației, pe de altă parte, subliniază faptul că sfințirea personală este un element esențial în complexul faptului de a fi creștin. Contrabalansează prima idee. Isus a fost mereu la dispoziția oamenilor, dar nu a uitat să se sfințească pe Sine. Oamenii care sunt atât de implicați în ajutarea altora încât uită de propria lor viață interioară cu Dumnezeu, văd doar o parte a monedei. Cum ar putea cineva să muncească pentru Domnul uitând de Domnul muncii? Oamenii care sunt activ implicați în eforturile de a-i ajuta pe alții trebuie de asemenea să cultive o relație interioară cu Domnul pentru sfințirea lor personală. Altfel se pierd în activism. Evanghelia socială, bine înțeleasă, presupune de aceea evanghelia personală a intimității cu Domnul.

Când privim în jurul nostru ce vedem? Vedem numeroși creștini care sunt atât de implicați în procesul propriei lor mântuiri și sfințiri că uită să manifeste grijă pentru cei mai puțini privilegiați. Astfel de creștini subscriu evangheliei personale, neglijând evanghelia socială. Se uită doar la o față a monedei. Mai știm și oameni implicați în eforturi pentru dreptate socială și pace, care consideră o pierdere de vreme să se roage sau să meargă la biserică. Aceștia subscriu evangheliei sociale și ignoră evanghelia personală.

Care din cele două este mai bună: evanghelia socială sau evanghelia personală? Izolată, nici una nu este mai bună decât cealaltă. Nu este corect să ne gândim care din ele să o alegem, ci cum le urmăm pe amândouă împreună. Pentru noi, cei care mergem regulat la biserică, pericolul cel mai mare este să ne concentrăm prea mult pe mântuirea și sfințirea personală, neglijând grija activă față de ceilalți. Nouă ne sunt deci adresate aceste cuvinte ale lui Henry van Dyke:

Cel care caută cerurile singur pentru a-și salva sufletul

Să țină calea, căci nu își va atinge țelul;

În timp ce cel ce umblă în iubire până-n depărtare,

Pe acela Dumnezeu îl va aduce între cei fericiți.

 

* * *

 

A ataca șerpii și otrăvurile lumii

Autor: pr. James Gilhooley
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

“Acestea sunt semnele care îi vor însoți pe cei care cred: în numele meu vor alunga diavoli, vor vorbi limbi noi, vor lua șerpi în mână și, dacă vor bea ceva aducător de moarte, nu le va dăuna. Își vor pune mâinile peste cei bolnavi și ei se vor vindeca.”

Preoții și comunitățile lor din unele localități rurale iau acest pasaj literalmente. Ca un test al credinței, ei își vor băga mâinile într-o cutie cu șerpi cu clopoței, vor scoate unul afară și îl vor ține sus în fața mulțimii. Alții vor bea otravă. Unii vor supraviețui. Alții vor fi mușcați de șerpi. Unii vor muri din cauza otrăvii. Aceste simple comunități rurale îi privesc pe supraviețuitori ca fiind exemple pozitive ale credinței întregii comunități. Iar pe cei care sunt mușcați de șerpi sau care mor otrăviți îi consideră exemple ale slăbiciunii credinței comunității.

Ei greșesc total în interpretarea literală a cuvintelor lui Isus. El nu vrea ca noi să îl provocăm să ne vindece, și nici să ne punem în pericol fără a fi nevoie. Însă ei au dreptate în recunoașterea faptului că credința în Isus îi face capabili să învingă relele lumii. Și comunitățile lor au dreptate atunci când atribuie succesul Domnului și văd eșecul ca un rezultat al lipsei lor de credință.

Permiteți-mi să spun câte ceva despre interpretarea literală a Bibliei. Această formă de fundamentalism cere ca fiecare cuvânt, fiecare afirmație să fie crezute exact așa cum sunt scrise și citite. Aceste interpretări se blochează adesea atât de tare în detalii încât pierd esența mesajului. Să vă dau un exemplu. O tânără mamă își duce copilul de șase ani pe plajă. Mama îl urmărește pe cel mic jucându-se în apă, când deodată acesta începe să strige: “Rechin, rechin!” Mama intră repede în apă pentru a-l proteja pe copil, dar acesta începe să râdă. “”Nu este distractiv”, se gândește mama, “Trebuie să învețe că este greșit să ceri ajutorul când nu ai nevoie.” Așa că i-a spus copilului povestea cu Petrică și lupul. Vă amintiți, băiatul era un păstoraș care păzea oile, și era plictisit. Așa că, pentru a atrage atenția consătenilor lui, a strigat: “Lupul!”. Apoi a râs atunci când ei au venit în fugă, toți îngrijorați. A făcut acest lucru de două ori. Oamenii au venit în ambele ture, dar erau furioși că el face glume proaste. Apoi băiatul a văzut cu adevărat un lup. A strigat din nou după ajutor, doar că de data aceasta nimeni nu l-a ascultat și el și turma lui au fost atacați. Acum, mama îi spune această poveste copilului ei de șase ani pentru a-l face să înțeleagă importanța la a cere ajutor atunci ai nevoie. Aceasta este esența poveștii. Orice detaliu despre păstoraș, dacă păzea oi sau capre, sau unde locuia, nu este important. A te lăsa prins în amănunte înseamnă a pierde scopul mai larg.

Care a fost mesajul pe care l-a dat Isus când a menționat semnele celor care cred? Că ei se pot lupta și învinge răul în formele lui cele mai rele. Isus a folosit șerpii pentru a reprezenta diavolul. Ucenicii lui, cei care cred în El, pot învinge diavolul. A folosit otrava pentru a reprezenta răul lumii, nu doar o băutură otrăvitoare, ci otrava reprezentată de ură, materialism, prejudecăți, alcoolism, cultura drogurilor, cultura sexului, și așa mai departe. Isus a spus că cei care cred în El vor putea să învingă otrava acestei lumi.

Apoi El S-a înălțat la cer. Petru și băieții nu au jelit faptul că a plecat. Maria Magdalena și fetele nu și-au reluat plânsul. Nu, erau prea ocupați. Au început meargă și să proclame minunile și frumusețile vieții lui Isus. Diavolul i-a urmărit cu o adevărată bătălie. I-a torturat, i-a alungat din comunitățile lor și din mijlocul prietenilor, i-a convins pe alții să îi omoare, dar, după cum știți, nu a învins. El nu ar putea opri lucrarea Împărăției lui Dumnezeu. Ucenicii înving șarpele. Tot răul din lume s-a pus împotriva ucenicilor lui Isus. Otrăvurile care distrug sufletul, care distrug viața, i-au atacat. Creștinii nu se ascund. Ei înving otrava lumii și găsesc o viață liberă de rău, o viață plină de sens, viața creștină. Isus se înalță la cer și apoi ne spune: “Treceți la treabă. Luptați-vă cu șarpele, diavolul. Luptați-vă cu otrăvurile lumii. Puteți câștiga aceste bătălii. Le puteți câștiga pentru că în realitate nu v-am părăsit. Sunt cu voi. Duhul Meu, Duhul Sfânt, vă întărește.

Cu toții avem otrăvuri cu care trebuie să ne luptăm în viețile noastre. Cu toții avem proprii noștri demoni. Unii sunt făcuți de noi. Unii ne sunt impuși de către alții sau de situații care ne scapă de sub control. Un om poartă o bătăile continuă împotriva alcoolului. Altul împotriva drogurilor. Unul se luptă să aibă o relație creștină cu prietena sau cu prietenul. Altul luptă împotriva propriului egoism. Unul trebuie să se lupte cu faptul că familia sa nu este așa cum ar trebui să fie. Altul suferă de teroarea abuzului. Unul are probleme fizice, altul probleme psihologice. Aceștia și atât de mulți alți demoni și otrăvuri ale lumii ne atacă, dar nu pot să ne învingă. Noi vom câștiga în fața răului din lume pentru că avem cea mai mare armă din câte au existat vreodată. Îl avem pe Isus Cristos.

Isus se înalță la cer și își preia locul de Domn al cerurilor și pământului. Ce înseamnă oare “Domn”? Înseamnă că are puterea de a învinge, de a înfrânge răul. Înseamnă că el deține controlul. El este Domnul nostru. El este Cel care luptă pentru noi și cu noi.

Există o expresie ce spune că cea mai bună apărare este atacul. Când Isus s-a înălțat la cer, discipolii săi au mers la luptă. Ei nu s-au retras cu lașitate într-o cameră, înfricoșați de ce le-ar putea face inamicii Împărăției lui Dumnezeu. În schimb și-au asumat bătălia cu răul. Evanghelia ne spune aceasta atât de simplu: “Au plecat și au predicat pretutindeni”. Oameni care nu și-ar fi părăsit niciodată satele, au călătorit în lumea întreagă pentru a se lupta pentru Împărăție. Au predicat pretutindeni. La așa ceva suntem și noi chemați. Suntem chemați la bătălia cu dușmanul. Suntem chemați să combatem răul moral oriunde există el, în noi și împrejurul nostru. Suntem chemați să dăm oamenilor Evanghelia, Vestea cea Bună. Iar Vestea cea Bună este aceasta: există o viață mult mai bună decât cea pe care lumea o pictează ca fiind ideală. Există o viață în care fiecare gest are o semnificație. Există o viață a împlinirii. Această viață este viața în Domnul. Aceasta este Vestea cea Bună. Viața este infinit mai bună atunci când este trăită în unitate cu Isus Cristos.

Șerpii vor ataca. Pe gât ni se va turna otravă. Dar noi, poporul Domnului Înălțat, le vom învinge pe toate. Cum? Ei bine, evanghelia explică cum în ultimele cuvinte: Domnul a lucrat cu ei și le-a întărit cuvântul. Nu ducem lupta singuri. Ducem lupta cu putea Domnului Isus Cristos. Și cu El alăturea, cum am putea oare să pierdem?

 

* * *

 

Să ne rugăm

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

După înălțarea la cer a lui Isus, apostolii și preacurata Fecioară Maria s-au retras în Cenacol pentru a aștepta pe cel promis, pe Duhul Sfânt. Așteptarea au petrecut-o în rugăciune. Prin aceasta au descoperit necesitatea înlocuirii lui Iuda Iscarioteanul, care l-a trădat pe Cristos și apoi s-a spânzurat, cu un altul care să fie apostol și martor al învierii.

În repetate rânduri i-a îndemnat Mântuitorul pe ucenici să se roage. Ruga lor să fie un semn al iubirii față de dânsul și le spunea: Tatăl vă va da orice veți cere în numele meu (In 15,16); ca un semn al rămânerii în el (In 17,7), fiindcă numai acea rugăciune își atinge ținta care este făcută prin Domnul nostru Isus Cristos. Astfel, rugăciunea lor va fi dovada că, deși Isus s-a înălțat la cer, el nu s-a îndepărtat de neamul omenesc (Prefața Înălțării).

Sfântul evanghelist Ioan ne îndeamnă, ca de obicei, să ne iubim unii pe alții, spre a dovedi că suntem născuți din Dumnezeu, ca și cum Dumnezeu însuși ar fi rugăciune (de fapt, ne roagă mereu să-i primim harurile), ca să rămânem în Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu este iubire (1In 4,8) și iubirea în sine este rugăciunea supremă. Dacă ne iubim unii pe alții, ne rugăm unii pentru alții cu stăruință și statornicie (cf. Rom 8,34; Evr 7,25), rămânem în iubirea lui Dumnezeu și nu vom avea frică în ziua judecății. Înțelegând mai bine ca oricine necesitatea rugăciunii, sfântul Ioan face o unitate dintre porunca iubirii și a rugăciunii, spunând: Aceasta este porunca lui, ca să cerem în numele lui Isus Cristos (1In 3,23). Iar ca rugăciunile noastre să nu fie doar o reverberație fără de sens a coardelor vocale, Isus are grijă să ni-l trimită pe Duhul Sfânt în inimile noastre cu misiunea de a se ruga pentru noi cu suspine negrăite (cf. Rom 5,5; 8,26), chiar și atunci când noi nu suntem capabili să ne rugăm cum se cuvine în spirit și adevăr. Isus ni-l trimite în dar pe Duhul Sfânt și acesta ne dăruiește rugăciunea sa, ca rugăciunile noastre să poarte amprenta spiritului și adevărului (a Duhului Sfânt și a lui Cristos).

În chip deosebit, evanghelia de azi pune în evidență rugăciunea stăruitoare a lui Isus pentru apostoli.

Exemplul lui Isus este o poruncă pentru noi. Iubim și rămânem în dragostea lui când ne rugăm ca apostolii lui de azi să fie adevărați martori ai învierii, oameni ai rugăciunii, apostoli născuți din Duhul Sfânt care știu să facă din suspinele lui negrăite zelul înfocat pentru mântuirea sufletelor. Iubim când ne jertfim și le oferim din bunurile materiale cele necesare vieții, ca ei să fie fără grija acestora și să se poată dedica total slujirii cuvântului.

Știind că rugăciunea este un dar al Duhului Sfânt, revărsat cu iubire în sufletele noastre și ne face asemenea cu Cristos, trebuie să punem pasiune în a-l face să rodească înțelepciune, înțelegere, sfat, putere, știință, evlavie și frică de Dumnezeu, deoarece numai prin acestea dăm dovadă că suntem desăvârșiți și putem ajunge la Tatăl. Pentru aceasta ne-a spus Mântuitorul: Nimeni nu vine la mine, dacă nu-l atrage Tatăl (In 6,65). Cristos s-a înălțat pentru că Tatăl l-a atras și l-a atras pentru că Isus s-a rugat și l-a rugat pentru că l-a iubit și l-a iubit pentru că, fiind zămislit în sânul Fecioarei Maria prin puterea Duhului Sfânt, toate le-a făcut cu înțelepciune și înțelegere, cu putere și cu frica de Dumnezeu.

Câtă durere nu simte un copil în sufletul său când tatăl nu-l atrage, nu se uită la el, nu-l ia în brațe, nu-l cheamă la masă etc. Avem un exemplu în Absalon, fiul lui David, care și-a omorât fratele, pe Amnon, și regele l-a pedepsit prin interzicerea de a mai apărea vreodată în fața lui. Mai întâi i s-a părut pedeapsa ușoară, fiindcă nu s-a ținut cont de legea talionului și nu a fost pedepsit cu moartea, dar apoi, după câtva timp, văzând cum la tatăl său vin toți amărâții și pleacă fericiți, l-a cuprins dorul de a-i vedea fața și a început să-i trimită mediatori. Nefiind luați în seamă, Absalon dorea mai bine să moară decât să nu fie admis în prezența regelui David (cf. 2Sam 13, 23-34).

Când cineva nu are gust de rugăciune, trebuie să se întrebe cu frică și cutremur: Oare ce rău am făcut atât de mare că Tatăl nu mă cheamă, nu mă atrage la sine? Fiecare trebuie să spună aproapelui său: Roagă-te pentru mine, ca să fiu atras de Tatăl și să mă pot încadra în rugăciunea lui Isus și în suspinele Duhului Sfânt!

Chiar dacă Dumnezeu întârzie să ne asculte, trebuie să perseverăm în rugăciune, ne învață Mântuitorul prin parabola judecătorului pervers, care, în cele din urmă face dreptate văduvei care insista să-l roage (cf. Lc 18,1-8). Dumnezeu întârzie, dar nu uită. Perseverența, în schimb, ne este nouă de folos, fiindcă ne învață să prețuim ceea ce cerem și apoi să păstrăm cu grijă ceea ce am primit; ne învață să ne cunoaștem lipsurile, să ne smerim, să ispășim abuzurile față de îndurarea divină, să analizăm mai bine dacă ceea ce dorim nu este cumva în dauna mântuirii etc. Mai presus de toate, perseverența ne mărește capacitatea sufletului de a primi și de a oferi, fiindcă Dumnezeu întotdeauna este dispus să ne dea mai mult decât îi cerem, când ceea ce îi cerem este spre slava lui; și noi trebuie să fim asemenea lui: întotdeauna disponibili să dăm mai mult acelora care ne cer. Numai cine nu știe să se roage nu știe să dăruiască. De multe ori însă păcatele ne sclerozează, ne îngustează capacitatea sufletului. Dorim să primim, dar nu știm să oferim. În acest caz, rugăciunea pe care o facem nu are capacitatea nici de a vindeca tot ce este bolnav în suflet, nici de a păstra ceea ce este sănătos.

S-a constatat cu certitudine că rugăciunea celui drept are un efect pozitiv chiar și asupra organismului, chiar și atunci când Dumnezeu întârzie s-o asculte, fiindcă ea calmează nervii iritați prin speranța că totuși nu va uita. Atâția bolnavi aleargă la medici și aceștia le spun: Nu vă enervați! Nu vă supărați! Nu puneți la inimă! Fiți mereu senin, vesel, calm! Dacă nu reușiți prin autosugestie, luați medicamentul acesta… Însă cel mai bun medicament, cel mai bun calmant este rugăciunea simplă, adresată lui Dumnezeu în tăcere de pe altarul inimii. O scrisoare fără adresă nu poate ajunge decât la coșul de hârtii al poștei. La fel, o rugăciune fără adresă nu are nici o șansă de a fi auzită, deoarece, dacă Dumnezeu nu are adresă fixă în inima ta, nu-l poți găsi nici în cer. Cum să te audă Dumnezeu, dacă tu nu-ți auzi glasul inimii care suspină prin Duhul Sfânt după Dumnezeu Tatăl? Rugăciunea este iubire și numai acela care se roagă neîncetat face din inima sa glasul iubirii divine prin orice faptă și simte mângâierea Duhului. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: Fiecare faptă a noastră este ca o scrisoare, pe care să nu uităm să scriem adresa: “Ție, Dumnezeul meu”. În acest fel întreaga noastră ființă se roagă, nu numai buzele și limba, fiindcă, spune sfântul Toma de Aquino: Omul atâta se roagă cât își îndrumă faptele spre Dumnezeu, cu toată ființa, cu viața de lumină.

O rugăciune care nu ne face mai buni, mai sfinți, mai darnici, nu este rugăciune.

Isus s-a rugat pentru ucenicii săi ca Tatăl să-i sfințească în adevărul său, zicând: Pentru ei mă sfințesc pe mine însumi, ca ei să fie sfinți în adevăr. Adevărul este cuvântul lui Dumnezeu și o viață călăuzită de cuvântul lui Dumnezeu este o viață adevărată, viața cea nouă, viața dătătoare de viață veșnică. Căutați mai întâi cele cerești și toate celelalte vi se vor adăuga vouă, ne spune Mântuitorul (Mt 6,33).

Cineva a lansat această provocare: Arătați-mi un sfânt care să nu se fi sfințit prin rugăciune și eu vă arăt un paradis fără Dumnezeu, un izvor fără apă, un soare fără lumină!

Un beduin, având în serviciul său un ofițer francez căzut prizonier la turci și vândut ca sclav, îi aducea zilnic această insultă: Câine de creștin, ce ești! Ofițerul insultat și indignat i-a zis într-o zi: Eu sunt sclavul tău, dar sunt om ca și tine. Pentru ce mă tratezi cu atâta duritate? La care beduinul i-a replicat: Tu, nu om. De șase luni ești la mine și niciodată nu te-am văzut rugându-te. Numai animalele nu se roagă, susțin unii, deși de multe ori mugetele, lacrimile, gemetele și mai ales fidelitatea lor față de om, sunt adevărate rugăciuni adresate lui Dumnezeu prin om, fiindcă, așa cum spune apostolul Paul, întreaga natură așteaptă cu nerăbdare descoperirea fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,19).

Ne descoperim în fața întregii creații ca fii ai lui Dumnezeu când ne rugăm, când iubim și ne îngrijim cu recunoștință de tot ceea ce ne înconjoară, când contemplăm pe Dumnezeu în tot ce există adevărat, bun și frumos, când lăsăm în urma noastră o lume mai bună decât cum am găsit-o. Amin.

 

* * *

 

Duminica a VII-a după Paște (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Cristinel Fodor
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 28 mai 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

În verva pregătirii Rusaliilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

La Înălțarea lui Isus la cer îngerii i-au îndemnat pe ucenici să nu stea privind în urma celui răpit de norul luminos, ci să se pregătească pentru venirea lui, prin pregătirea de Rusalii mai întâi. Ei au înțeles și s-au adunat în Cenacol pentru rugăciune și pentru alegerea unui nou apostol în locul trădătorului Iuda.

Ținta Rusaliilor este aceasta: toată lumea să poată avea dovada învierii lui Isus prin existența Bisericii, dar nu cu imaginea ei știrbită de Iuda, ci în in tegritatea ei, având la temelie 12 apostoli, care să formeze o unitate îmbrăcată în haina sfințeniei.

Oare nu pentru aceasta s-a rugat Isus la Cina de taină?..

Privind la măreția faptelor divine, psalmistul își spunea: Binecuvântează (mulțumește) suflete al meu pe Domnul și ființa mea să laude numele lui sfânt și nu uita nicicând de darurile lui! (Ps. resp. 102, 12).

Să privim și noi măreția faptelor divine, pe care ni le expun lecturile de la Liturgia cuvântului de azi, ca să-i mulțumim Domnului și să-l lăudăm în veci.

Isus a pregătit înfăptuirea Rusaliilor prin rugăciunea de la Cina de taină.

Cerând Tatălui să-i păstreze în numele său pe cei pe care i i-a dat, pe cei care au crezut sau vor crede în el, nu cere pentru ei o siguranță fizică, nu ca să fie eliberați de suferință și de moarte, ci de tot ceea ce ar putea să-i constrângă spre a renunța la credința lor și să părăsească viața cea nouă, de aceea le cere pe Duhul Sfânt cu darul tăriei.

Ca să nu fie refuzat, Isus îl cere pe Duhul Sfânt în numele lui Dumnezeu. Numele lui Dumnezeu este o expresie mult înrădăcinată în Vechiul Testament și înseamnă: a) manifestarea iubirii lui Dumnezeu, așa cum s-a arătat în templul din Ierusalim; b) însăși prezența lui Isus este sinonimă cu «puterea numelui lui Dumnezeu», cu prezența lui pe pământ, cu manifestarea sa în lume, cu manifestarea iubirii. Numele lui Dumnezeu este iubire. Acum, Isus cere pentru ucenicii săi puterea acestui nume, ca să fie apărați în credința lor, ca să rămână uniți în iubire reciprocă, fiindcă iubirea reciprocă face ca omul să participe la iubirea pe care Tatăl o are față de Fiul și pe care Fiul o are față de Tată și care nu-i altceva decât Duhul Sfânt; iar prin Duhul Sfânt ei înșiși devin numele sfânt al lui Dumnezeu care se manifestă în lume și pentru care toți trebuie să ne rugăm, așa cum ne-a învățat Isus în ruga Tatăl nostruSfințească-se numele tău…

În acest context se înscrie și afirmația sfântului Ioan că Dumnezeu este iubire (Lectura a II-a). Prin urmare, rămâne în numele lui Dumnezeu, în puterea lui Dumnezeu arătată în lume, numai acela care rămâne în iubire. Sf. Ioan ne sugerează ceva mai mult: puterea iubirii ne dă încredere în ziua judecății. Imaginea tradițională a judecății este aceasta: omul se prezintă în fața lui Dumnezeu, care este absolut transcendental și sfânt complexat de micimea sa și de păcatele proprii. La ce se poate aștepta?.. La o sentință de condamnare. Dar, să ne gândim că ar fi un punct de asemănare, totuși, între Dumnezeu și om: iubirea față de oameni și față de Isus. Această iubire comună este aceea care justifică afirmația sfântului Ioan: După cum este el, tot așa suntem și noi, în această lume, adică o manifestare a iubirii și aceasta ne dă încredere în ziua judecății. Datorită acestei încrederi, teama va dispare la judecata de apoi, așa cum dispare ceața în fața soarelui.

Revenind la rugăciunea lui Isus, el se roagă ca unitatea Bisericii sale, a credincioșilor, să se bazeze pe unitatea lui Dumnezeu, pe care de fapt o dă Duhul Sfânt între Tatăl și Fiul și chiar trebuie ca această unitate să se arate în lume, să se sfințească numele lui.

Isus afirmă că pe parcursul misiunii sale pământești, el însuși i-a apărat pe aceia pe care Tatăl i i-a dat și nici unul nu s-a pierdut, cu excepția fiului pierzării. «Fiul pierzării» era o expresie tradițională; conform mitologiei timpului indica o personificare a răului (2Tes 2, 3). Cazul și misiunea lui Iuda fac parte dintr-un plan divin de mântuire: au fost prevăzute de Sfânta Scriptură (cf. Ps 40, 10, implicit citat de Mc 14, 18; Ps 68, 26; 108,8 citat de Fap 1, 20 și apoi de Lc 22, 22). În Evanghelia sa sf. Ioan arată că Iuda a fost un instrument al satanei. In acest caz, Iuda este anticristul care a încercat să se înfigă chiar în inima Bisericii. Rugăciunea l-a înfrânt, l-a exclus din preajma ucenicilor. În planul lui Dumnezeu nu pot fi lucruri neprevăzute. Capitolul neprevăzutului aparține categoriei umane. Iuda va rămâne pentru totdeauna ca un simbol tragic al refuzului de a răsplăti iubirea cu iubire. Omenirea avea trebuință și de o astfel de lecție? Din moment ce Dumnezeu ne-a dat-o, credem că da.

Argumentul încrederii la judecată, pe care ni l-a arătat sfântul Ioan, își avea temelia aici, în această rugăciune a lui Isus: Dar acum eu vin la tine, fără teamă, fiindcă din iubire am împlinit tot ceea ce mi-ai poruncit.

Nu mă rog pentru lume spune Isus mai departe.

Excluderea lumii din rugăciunea lui Isus pare ceva deosebit de hotărât, dar se explică prin necesitatea ucenicilor de a rămâne în lume, de a continua ceea ce a început Isus. Ucenicii trebuie să rămână în lume, ca să aducă roade prin mărturia lor în favoarea învierii lui Isus și rugăciunea lor pentru lume va arăta dragoastea lui Isus pentru lume. Dar, a trăi în această lume și a avea sensul transcendenței unei lumi închise în sine, dominată de principele acestei lumi, de cel rău, comportă în sine un risc inevitabil. Din acest motiv, Isus cere ci insistență Tatălui ca să-i elibereze de cel rău.

Sfințește-i în adevăr!

Cuvântul grecesc sfințire, care stă la baza traducerii, înseamnă consacrare. «A sfinți în adevăr» înseamnă a consacra, pentru ca să-și poată împlini misiunea lor în folosul lumii. Dar acest lucru se poate obține numai ținând cont de temelia Revelației pe care Isus le-a dat-o. Din aceast motiv se cere sfințirea «în adevăr». Sfințirea lui Isus «în adevăr» pentru credincioși culminează cu moartea sa și, rezultatul sfințirii lui Isus, a consacrării pentru oameni până la moarte, este misiunea pe care a încredințat-o ucenicilor și pe care ei trebuie s-o împlinească la fel în folosul lumii până la moartea lor. Ceea ce vor face prin puterea Duhului Sfânt, Duhul consacrării lor în adevăr.

Dacă în Cenacol, la Cina de Taină, Isus i-a pregătit pe ucenici pentru ziua consacrării lor, pentru Rusalii, printr-o rugăciune stăruitoare înălțată către Tatăl, după Înălțare, ucenicii se vor aduna în același loc și vor stărui în rugăciune împreună cu Maria, Mama lui Isus, care era consacrată prin puterea Duhului Sfânt încă din ziua Buneivestiri. Ca în ziua consacrării numărul ucenicilor să fie complet, așa cum l-a voit Isus, de 12, Petru ia inițiativa alegerii unui alt ucenic în locul lui Iuda trădătorul care a mers pe drumul lui. Prezentarea candidatului trebuia făcută de comunitatea constituită din 120 de persoane. Numărul de 120 nu pare să fie întâmplător. În conducerea locală iudaică, 120 era numărul cel mai mic cerut ca un grup să se poată constitui într-un adevărat consiliu. Sf. Luca recurge la acest număr pentru a desemna organizarea bisericească. Era necesar ca în momentul consacrării Bisericii ca Trup mistic al lui Cristos, în ziua de Rusalii, numărul 12 – simbol al universalității și al plinătății (amintind de cele 12 triburi ale lui Israel care vor fi înlocuite cu un nou popor al lui Dumnezeu) – să fie o realitate completă. Spre a fi apostol, conform lui Luca, era necesar ca cel ales să fi fost martor al Învierii. Deci, martori ai învierii n-au fost numai apostolii; învierea nu este o invenție a lor și nici numai un privilegiu făcut lor, ci constituie o legătură fundamentală între creștinism și iudaism, dar și între om și om prin mărturia dată despre viața lui Isus fiecărui om în parte începând cu botezul lui Ioan, ca prin fiecare să se pună în evidență tradiția creștină. În Biserică, afară de Apostlii aleși de Isus, mai sunt mulți care au ceva de spus despre el, care, după înviere, ar fi putut el însuși să aleagă un altul în locul lui Iuda trădătorul, dar a lăsat această datorie Bisericii.

Nu trebuie să fie nici un fel de obligații față de om și față de Biserică, care să nu-l găsească pe creștin gata să-și asume un rol responsabil, nu în excusivitate, ci în colaborare cu toți acei care au la inimă sfințenia omului, sințenia, consacrarea aceleia care trebuie să fie Una, Sfântă, Catolică și Apostolică Biserică. Numai având la inimă acest adevăr putem avea în noi sensul lui Cristos Isus, exprimat în rugăciunea de la începutul sf. liturghii de azi: Ascultă cu bunăvoință, Doamne, rugăciunile noastre. Noi credem că Mântuitorul neamului omenesc se află cu tine în mărire; dă-ne harul să simțim că el rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor, după cum ne-a făgăduit (LR). Amin. (cf. CBL și MAC).

 

* * *

 

A VII-a Duminică după Paști (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Există întotdeauna timp pentru a ne înălța, adică pentru a ne sfinți. Citeam despre un soldat italian care a reușit să scape de prizonierat în Germania, care se afla printre ruinele Berlinului distrus pe jumătate. Era într-o stare extremă de depresie: flămând de aproape cinci zile, la limita puterilor lui, încercase să se predea ca prizonier englezilor, americanilor, și chiar rușilor, dar în zadar; se simțea atât de pierdut încât ar fi fost fericit dacă ar fi fost mitraliat.

Nu avea nici un pic de credință, așa că dacă i-ar fi picat în mână o armă, nu ar fi ezitat să își pună capăt zilelor în disperarea lui. Era în această stare când privirea lui s-a fixat din întâmplare pe un copac din apropiere, acoperit de mugurii primăverii. A fost ca o descoperire. Ceva mai rezista încă, vița continua. S-a aruncat în genunchi, el, care nu avea nici o fărâmă de credință, și i-a mulțumit lui Dumnezeu. Încă nu era spus ultimul cuvânt. A început din nou să meargă (R. Francisco).

2. Tema

Isus este cu noi în viață și în moarte.

3. Mesajul zilei

A călători.

- Toată viața este o călătorie. Toată viața poporului evreu este rezumată în cuvântul “exod” (= ieșire, mers). Toată viața lui Isus este descrisă în două cuvinte: “a merge” și “a se întoarce”.

- Când călătorim, ne recunoaștem provizorii, fără o patrie adevărată, fără o casă stabilă. Biserica este un popor în călătorie spre orașul lui Dumnezeu. Duhul lui Isus spune inimii tale: “Trăiește ca un bun cetățean al pământului, în așa fel încât să devii un bun cetățean al cerului. Călătorește lăsându-te umplut de Domnul cu credință și iubire, altfel, când vei bate la poarta Paradisului, vei avea mâinile goale”.

A călători cu Isus.

- Cu Isus din duminică în duminică, până la înălțarea noastră. Isus merge în cer. Ce înseamnă?…

- Înălțare înseamnă că Isus, după ce a înviat și a dobândit caracteristicile trupului “spiritualizat”, se înalță în împărăția Tatălui, încetând să li se arate ucenicilor săi. Acum are toată puterea în cer și pe pământ. Acum șade la dreapta Tatălui.

- Trebuie să sărbătorim, pentru că acum Isus, împreună și cu umanitatea sa, este prezent pretutindeni, mereu alături de fiecare dintre noi pentru a ne ajuta și pentru a ne spune că ne iubește, chiar dacă rămâne invizibil.

A călători împreună cu Isus spre Tatăl.

- Care va fi destinul celui care călătorește împreună cu Isus toată viața? Cel al lui Isus: Paradisul!

- Paradisul: ceva abstract, îndepărtat? Nu!

- Paradisul este Cineva: Dumnezeu care ne iubește pentru totdeauna și care ni se manifestă inundându-ne cu fericire.

- În cer este Isus, cu trupul său.

- În cer este Maria, cu trupul ei.

- În cer sunt cei dragi ai noștri.

- În cer vom fi și noi, chiar și cu trupul nostru transformat – după învierea noastră – salvați în întregime și pentru totdeauna.

- “Paradisul este bucurie fără sfârșit: vom trăi pentru totdeauna cu Dumnezeu Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt”.

- Acum călătorim în credință, ca în ceață: Nu pentru aceasta, dar trebuie să ne temem. La capătul drumului se vede deja poarta deschisă a casei Tatălui nostru: este o casă plină de lumină și de sărbătoare.

4. Exemple

a) Lumea se aseamănă cu o vie. Omul nebun, care se gândește doar la acest pământ, este asemenea unei vulpi. Într-o zi, o vulpe a găsit o vie îngrădită din toate părțile. Dar era o deschizătură. Ce a făcut? A postit trei zile, a devenit slabă și, în sfârșit, a putut trece prin spărtura aceea. Înăuntru a început să mănânce din abundență și, prin urmare, s-a îngrășat. Când a vrut să iasă nu a putut trece. Ce să facă? A fost constrânsă să postească timp de trei zile până când a slăbit și a reușit să iasă din vie. Ieșită, s-a întors spre via aceea și a exclamat: “Vie! Nu mi-au folosit la nimic roadele tale. Tot ce ai este frumos și bun, dar ce beneficiu se poate obține de la tine? Intri slab și ieși slab!”

La fel este cu lumea. Când un copil intră în ea are mâinile închise, parcă pentru a spune: “Totul este al meu!” Când cineva moare, lasă să cadă toate din mâinile sale deschise, parcă pentru a spune: “Nu duc nimic cu mine din această lume!” (Talmud).

b) “Doi copii merg împreună pe același drum. Maria este convinsă că acel drum duce în cer și că Isus o însoțește. Ioan, în schimb, spune că este singur și că acel drum duce doar spre moarte.

Dar dat fiind că nu era alt drum, Ioan și Maria mergeau împreună, unul trist, cealaltă plină de speranță. Pentru orice lucru frumos, Maria îi mulțumea lui Isus; Ioan, în schimb, spune că rugăciunile sunt inutile: nimeni nu le ascultă. În orice durere, Maria spune: “Vreau să îi fiu fidelă lui Isus; el mă va ajuta și mă va răsplăti în împărăția sa”. Ioan, în schimb, spune: “Sunt sigur că la sfârșit toți cei care cred în Isus vor fi dezamăgiți”.

Între timp, amândoi merg pe acel drum, fără să îl vadă pe Isus… până când, într-o zi, ajung la ultima curbă. Abia atunci lumina adevărului se va arăta în fața tuturor, dar cu ce consecințe?” La capătul drumului, adică al vieții, care dintre cei doi ai fi preferat să fi fost, Maria sau Ioan?… De ce?

c) După ce Dumnezeu a creat toate păsările (care încă nu zburau pentru că nu aveau aripi) le-a adunat pe toate în fața sa și, arătându-le ceva încă necunoscut lor (aripile), le-a spus:

- Fiecare dintre voi să ia două dintre aceste obiecte și să și le pună pe spate. Va trebui să le purtați pentru totdeauna.

Păsările s-au privit uimite.

Struțul, care credea că este cel mai inteligent și cel mai isteț dintre toate, a spus:

- Eu îmi iau două mici, de aici, astfel voi avea de făcut eforturi mici.

Și a luat două aripioare nici mici, nici mari.

Și, una după alta, păsările au luat fiecare aripile pe care le considerau cele mai potrivite. Vulturul s-a gândit:

- Dacă Dumnezeu îmi dă aceste obiecte, înseamnă că îmi sunt utile; într-adevăr, dacă m-a creat, înseamnă că mă iubește.

Și a luat perechea de aripi cele mai mari din câte erau. Când toate și-au luat aripi, Domnul Dumnezeu a spus:

- Acum, deschideți aripile, agitați-le și zburați.

Vulturul, din câteva mișcări de aripi, a ajuns imediat până sus, în cer. Găina a dat din aripile ei. S-a ridicat câțiva metri și a căzut înapoi pe pământ. Struțul, oricât de mult dădea din aripi, nu s-a ridicat deloc și pentru el, isteț și inteligent, aripile erau într-adevăr utile doar pentru… a alerga (G. Oltolina).

 

* * *

 

Duminica a VII-a a Paștelui (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus, ridicându-și ochii spre cer, s-a rugat spunând: “Tată Sfânt, păzește-i în numele tău pe cei pe care mi i-ai dat, ca să fie un precum Noi. Când eram cu ei, Eu îi păzeam în numele tău, pe care mi l-ai dat mie, și i-am păzit, și nimeni dintre ei nu a pierit decât fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum la tine vin și acestea le spun în lume, ca ei să aibă bucuria mea deplină în ei. Eu le-am dat cuvântul tău, și lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, precum Eu nu sunt din lume. Nu te rog să-i iei din lume, ci să-i păzești de cel rău… Consfințește-i întru adevăr: cuvântul tău este adevăr. Precum m-ai trimis pe mine în lume, și Eui i-am trimis pe ei în lume. Și pentru ei mă consfințesc pe mine însumi ca și ei să fie consfințiți întru adevăr.” (In 17,11-19)

Duminica a șaptea a Paștelui este situată între sărbătoarea Înălțării preaslăvite a lui Isus Cristos la cer și cea a Rusaliilor. Prin urmare, rugăciunea pe care Mântuitorul o pronunță în fragmentul evanghelic care se citește în această duminică, ni-L prezintă pe Isus în atitudine de mijlocire în favoarea ucenicilor rămași în lume.

Rugăciunea lui Isus îi are în vedere pe ucenicii imediați, pe apostoli. Ea, însă, este la fel de valabilă și pentru cei care astăzi îi continuă misiunea apostolică: colegiul episcopilor, preoții, diaconii și toți membrii Bisericii. Odată cu botezul fiecare creștin a intrat într-un nou statut al existenței, de vreme ce împărtășesc cu Cristos cel Înviat viața Lui. Creștinul, însă, trebuie să asume această nouă existență în sânul unei lumi care nu-l va cruța de ispite și de încercări. Rugăciunea învățată cândva de Isus capătă aici întreaga sa valoare: Nu ne duce pe noi în ispită, ci ne mântuiește de cel rău. Răul constă în a-L respinge pe Cristos și în a fi infidel față de porunca iubirii (v. lectura a doua). Prin urmare ucenicul trebuie să ceară Tatălui, împreună cu Isus, să fie consfințit în adevăr.

În mijlocul lumii, ucenicii și deci toți cei botezați au de împlinit o misiune. Așa precum Tatăl l-a trimis pe Isus în lume și El (Isus) ne trimite pe noi astăzi. Cu ce scop? Mai întâi ca să fim martori ai Celui înviat (v. prima lectură) și ai iubirii Tatălui (v. lectura a doua). În acest sens trebuie să ne rugăm lui Dumnezeu ca sărbătoare Rusaliilor să fie pentru întreaga Biserică o revărsare cât mai bogată a darului Duhului Sfânt.

 

* * *

 

Duminica a VII-a a Paștelui

Autor: pr. Felician Tiba
Copyright: Predici.cnet.ro

Ne aflăm în duminica dintre sărbătoarea Înălțării Domnului nostru Isus Cristos la cer și sărbătoarea Rusaliilor, un timp care, din punctul de vedere al prezenței lui Isus Cristos, ne trimite parcă cu gândul la Sâmbăta Mare.

Atunci eram în așteptarea învierii Domnului, acum suntem în așteptarea coborârii Duhului Sfânt. Atunci, prin moartea sa, Isus plecase fizic dintre apostoli, acum, prin înălțare, Isus face același lucru, pleacă fizic dintre apostoli și dintre cei care l-au urmat. Și atunci ca și acum ne încearcă parcă un sentiment de nostalgie; Și noi putem spune cu cei doi ucenici care au luat cina cu Isus la Emaus: “Oare nu ne ardea inima în noi când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile? (Lc 24,32). Nu am trăit noi cu atâta intensitate timpul sfânt al Postului Mare! Nu am simțit noi din plin bucuria trăirii învierii Domnului? Și acum! Acum Isus a plecat dintre noi! S-a înălțat la cer, s-a dus în Casa Tatălui să ne pregătească un loc.

Întâlnirea cu Isus, este imposibil să nu lase urme. Să ne amintim de dorința șireată a lui Irod care spunea magilor veniți din răsărit să-l găsească pe regele nou născut: “Mergeți și informați-vă cu exactitate despre copil și, când îl veți fi găsit, înștiințați-mă și pe mine ca să merg și eu să mă închin lui” (Mt 2, 8). Găsirea și cunoașterea lui Isus însă i-a transformat pe magi, iar ei, “pe un alt drum s-au întors în țara lor” (Mt 2,12).

Femeia păcătoasă, vameșul Matei, Zaheu, fariseul Nicodim, atâția bolnavi, posedați, mulțimile de oameni care l-au întâlnit și l-au auzit, care s-au bucurat să primească din mâinile lui iertarea păcatelor, sănătatea fizică și spirituală, hrana materială, toate acestea au fost întâlniri cu Isus. Cine îl întâlnește cu adevărat pe Isus, nu poate să-l uite.

Pe amintirea de primiție a unui preot erau scrise următoarele cuvinte: “Dacă m-ai întâlnit pe mine și m-ai uitat, nu ai pierdut nimic, dar dacă l-ai întâlnit pe Isus și l-ai uitat, ai pierdut totul!”

Vorbim astăzi despre întâlnirea cu Isus și despre această aparentă lipsă a lui din lume. Dar mai întâi aș vrea să pun două întrebări: Îl mai întâlnește astăzi lumea pe Isus? Se mai simte astăzi prezența lui în lume? Sau suntem într-o continuă Sâmbătă Sfântă? Sau poate într-o continuă perioadă dintre Înălțare și Rusalii?

Mergeți în spitale și veți vedea oameni disperați, bolnavi cronici, bolnavi pe care nu-i mai vizitează nimeni, bolnavi pe care, din diverse motive, poate nici medicii nu vor să-i mai îngrijească.

Mergeți în penitenciare și veți vedea tineri care, în loc să construiască autostrăzi, să modernizeze orașele și satele noastre, să cucerească lumea prin tinerețea lor, sunt condamnați la ani grei de închisoare din cauza delictelor comise.

Mergeți la Forțele de muncă și veți vedea câți șomeri sunt, oameni care, din cauza crizei economice mondiale sau din diverse motive, au rămas fără un loc de muncă.

Deschideți televizoarele, citiți ziarele, intrați pe internet și veți vedea cât de departe pare lumea reală de astăzi, de Dumnezeu!

Îl mai întâlnesc oamenii de astăzi pe Isus? Sau, mai poate Isus să-l întâlnească pe omul postmodern de astăzi?

Într-o zi un bărbat a făcut o criză comițială în urma căreia un altul ar fi murit imediat. După mai multe minute și-a revenit, s-a ridicat și a urmat un lung drum de suferință; câteva operații grele, paralizie și alte crize. A urmat o perioadă destul de lungă de spitalizare și de îngrijire atentă din partea celor din jur. De ce a fost nevoie de acea criză? De ce nu și-a înghițit limba atunci să moară? Pentru că Dumnezeu avea un plan, un plan de iubire. Acel bărbat era dator lui Dumnezeu, îi datora mulți ani de rătăcire, iar acum a avut posibilitatea să revină acasă, să revină în “Casa Tatălui”. Și lui îi pregătise Isus un loc. Prin suferința sa, prin grija pe care au avut-o cei din jur față de el, a făcut apostolatul iubirii lui Dumnezeu. Așa a înțeles și el și cei care l-au îngrijit că Dumnezeu are modul său de a acționa, de a se face prezent, un mod care, de cele mai multe ori, este contrar a tot ceea ce vedem sau așteptăm noi oamenii de astăzi.

Altădată, din întâmplare, un om face un accident de mașină care se soldează cu o victimă. Traversase neregulamentar, dar impactul i-a fost fatal. Aflat în închisoare, șoferul are timp să se gândească la Dumnezeu. Regretă, nu atât accidentul, deoarece, în conștiință, știe că nu ar fi putut evita impactul. Efectiv s-a trezit cu bărbatul pe parbriz și aceasta fără să aibă viteză. Regretă mai ales că înainte de accident își jignise părinții, își lovise mama, iar pe tatăl îl înjurase.

Trăim într-o lume care despică firul de păr în patru și o face bine, dar adesea ignoră esențialul: că firul de păr nu crește fără știrea lui Dumnezeu.

Suntem chemați ca în fiecare moment să facem alegere între Iuda și Matia, între Iuda, ca simbol al răului și Matia, ca simbol al celui care a fost încă de la început cu Isus, care a fost martor al învierii. A merge cu Iuda, pe drumul său, înseamnă a trăi viața în mod dezordonat; a nu înțelege că Dumnezeu ne-a creat și ne susține în existență, că Isus ne-a mântuit și că Duhul Sfânt ne sfințește cu harul său în fiecare moment, înseamnă a lăsa disperarea, ura, invidia, gelozia și altele asemenea, să ne călăuzească în viață. Și cum să mai vedem prezența lui Dumnezeu printre toate acestea?

A fi aleși ca și Matia, aceasta este chemarea fiecăruia dintre noi; aceasta este și chemarea celui care suferă, indiferent dacă această suferință se numește boală, nedreptate, șomaj, lipsuri. În suferință facem experiența necesității; a necesității cuiva care să ne ajute, a necesității sănătății, a necesității aproapelui, a necesității lui Dumnezeu care, înainte de toate, este iubire.

De fapt, de ce nu simte lumea de astăzi prezența reală a lui Dumnezeu? Pentru că îi lipsește iubirea! Și de ce Dumnezeu nu este lăsat să intre în viața omului de astăzi? Pentru că omului de astăzi îi lipsește iubirea. Și nu mai este nevoie să exemplific de ce!

Și totuși există atâtea soluții pentru a ne lăsa și astăzi contaminați de prezența iubitoare a lui Dumnezeu.

În evanghelie Isus a spus: “Păstrează-i în credința față de numele tău… Bucuria mea în ei să fie deplină… Eu le-am dat cuvântul tău… Nu te rog să-i scoți din lume, ci să-i păzești de rău… După cum tu m-ai trimis pe mine în lume, tot așa îi trimit și eu pe ei în lume…”

Așadar, harul și puterea lui Dumnezeu sunt de partea noastră. Dumnezeu nu ne-a creat să fim sclavii răului, ci ne-a creat să fim liberi. Cine iubește așa cum ne-a iubit Isus este o persoană liberă.

Vă invit astăzi să ne lăsăm eliberați de rău. Să conștientizăm că fiind creați de Dumnezeu din iubire, suntem chemați la iubire. Să ne amintim cu nostalgie de marile intervenții ale lui Dumnezeu din viața noastră; de botezul nostru, de prima sfântă Împărtășanie, de Duhul Sfânt pe care l-am primit la Mir, de iubirea care ne-a unit în sacramentul căsătoriei, de glasul tainic care ne-a chemat la Preoție sau la viața consacrată, de mângâierile calde ale mamelor noastre, de forța taților noștri, de ce nu, de mângâierea celor care ne-au vizitat când eram bolnavi și chiar și de glasul dojenitor al celor care ne-au îndreptat sau ne-au repus pe calea binelui când noi ne-am îndepărtat de ea.

Mai putem spune că Dumnezeu, Isus Cristos, lipsește astăzi dintre noi? Dacă am spune aceasta, prezența noastră aici ne-ar contrazice. Suntem copiii lui Dumnezeu, copii iubiți, doriți și plini de tot darul și atunci, cum să nu simțim prezența lui în mijlocul nostru?

Doamne, îți mulțumim că ești cu noi, îți mulțumim pentru iubirea ta. Fă ca întâlnirea noastră de astăzi cu tine să ne schimbe asemenea magilor, a femeii păcătoase, a vameșului Matei, a lui Zaheu, a farizeului Nicodim și a atâtor bolnavi sau posedați, asemenea mulțimilor care te-au întâlnit și te-au auzit, care s-au bucurat să primească din mâinile tale iertarea păcatelor, sănătatea fizică și spirituală și chiar hrana materială. Fă-ne astăzi și întotdeauna martori ai iubirii tale în lume. Amin.