Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VII-a după Paște
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 1,12-14
1Petru 4,13-16
Ioan 17,1-11a

Ioan 17,1-11a

În acel timp, Isus și-a ridicat ochii spre cer și s-a rugat astfel: “Părinte, a venit ceasul; preamărește-l pe Fiul tău, ca și Fiul să te preamărească pe tine. Tu i-ai dat putere peste toți oamenii, ca el să dea viață veșnică tuturor acelora pe care i-ai încredințat lui. Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis. Eu te-am preamărit pe pământ, îndeplinind misiunea pe care tu mi-ai încredințat-o. Preamărește-mă acum, Părinte, în fața ta, dându-mi slava pe care am avut-o la tine înainte de începutul lumii. Eu am făcut cunoscut numele tău oamenilor din lume, pe care mi i-ai dat. Ei erau ai tăi și tu mi i-ai dat mie, iar ei au păzit cuvântul tău. Ei știu acum că tot ce mi-ai dat vine de la tine; pentru că le-am dat cuvintele pe care mi le-ai încredințat, iar ei le-au primit și au cunoscut cu adevărat că am venit de la tine și au crezut că tu m-ai trimis. Eu mă rog pentru ei. Nu mă rog pentru lume, ci pentru cei pe care mi i-ai dat. Ei sunt ai tăi și toate ale mele sunt ale tale, după cum toate ale tale sunt ale mele. Eu sunt preamărit în ei. De acum eu nu mai sunt în lume; ei sunt în lume iar eu vin la tine”.

 

Autori

volum colectiv ITRC
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
volum colectiv ITRC 2
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Felix Roca jr

 

* * *

 

Duminica a VII-a a Paștelui

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

După ce am sărbătorit Înălțarea Domnului nostru Isus Cristos la cer, ne pregătim pentru sărbătoarea coborării Duhului Sfânt, care va avea loc doar peste câteva zile. Este un timp de rugăciune și de încredere totală în Cuvântul Mântuitorului. Comunitatea primilor creștini se îndreaptă spre această zi în care are loc evenimentul care inaugurează începutul Bisericii.

Liturgia Cuvântului ne ajută să înțelegem despre ce fel de pregătire este vorba. Lecturile de astăzi scot în evidență rolul pe care îl au apostolii în planul divin de mântuire al lui Dumnezeu. Prima lectură ne relatează viața primei comunități creștine imediat după Înălțarea la cer a lui Isus Cristos. Ea în acest timp de așteptare a venirii Mângăietorului nu și-a pierdut credința. Apostolii nu se întorc de pe Muntele Măslinilor fără credință și speranță ca și cum totul s-ar fi terminat. Rugăciunea este argumentul principal că ei au crezut cele spuse lor de Domnul. Ei împreună cu Maria, Mama Bisericii, așteaptă nașterea Bisericii, care are ca scop de a-l arăta lumii pe Cristos. Biserica, care se naște acuma, este cea voită de Cristos, iar membrii ei sunt aleși direct de către Dumnezeu Tatăl.

El a voit în înțelepciunea sa ca mesajul mântuirii să fie transmis de oameni aleși de el. Cuvintele divine transmise sub formă umană nu sunt un sunet gol și nici cuvinte abstracte, ci sunt cuvinte în acțiune, adică operează ceea ce semnifică, chiar dacă slujitorii cuvântului sunt aleși din rândul oamenilor simpli. Apostolii au misiunea, în virtutea chemării lor, să transmită pe mai departe Cuvântul lui Dumnezeu. Însă pentru a fi capabili de a transmite acest Cuvânt, într-o formă cât mai corectă, au nevoie de Duhul Sfânt, care să-i lumineze pentru a înțelege cât mai bine misterul lui Isus Critos. Aceasta este responsabilitatea pe care și-o asumă ucenicul chemat de Dumnezeu. El are nevoie de ajutorul lui Dumnezeu în împlinirea acestei misiuni atât de nobile. Însă Dumnezeu care l-a chemat îl va susține pe mesagerul său în misiunea sa, dacă acesta răspunde în mod corespunzător chemării divine.

Apostolii au datoria de a-l face cunoscut pe Isus în toată lumea, de a arăta că Isus este Fiul lui Dumnezeu și că El este Mântuitorul lumii. Acest lucru cere Isus în Evanghelia de astăzi: “Părinte, preamărește-l pe Fiul tău”. Isus toată viața sa l-a preamărit pe Tatăl prin ascultarea sa dusă până la sacrificiu. Pentru ca să-și împlinească misiunea și-a statornicit cortul prezenței sale în “carnea” muritoare și slabă și a acceptat neputința și sfârșenia. El l-a făcut cunoscut pe Dumnezeu apostolilor: “Eu am făcut cunoscut numele tău oamenilor din lume, pe care mi i-ai dat”. Acum vedem până unde merge iubirea lui Isus față de noi. Coboară de la Tatăl ca noi să putem ajunge la El și ia firea noastră pentru a arăta valoarea inestimabilă a persoanei umane nouă celor de astăzi, care desconsiderăm așa de mult omul pe care Isus Cristos l-a răscumpărat cu un preț așa de mare și pe care l-a ridicat la starea de Fiu a lui Dumnezeu, capabil să-l cunoască pe El și să-i dea slavă. Noi cei de astăzi avem de îndeplinit aceeași misiune pe care au avut-o și apostolii. Însă observăm în zilele noastre o scădere a zelului în împlinirea acestei misiuni în conformitatea cu voința lui Dumnezeu. Motivul principal al acestei scăderi este lipsa de credință care nu face altceva decât să ducă în eroare lumea, care este înclinată spre săvârșirea răului.

Astăzi însuși Isus Cristos ne cheamă să nu ne pierdem curajul, pentru că noi ocupăm un loc special în rugăciunea lui: “Eu mă rog pentru ei“. Isus se roagă ca oamenii pe care i-a dat Dumnezeu să fie în conformitate cu voința lui.

Noi creștinii am primit darul credinței și suntem chemați de Dumnezeu în a o arăta lumii întregi prin exemplul vieții. Dumnezeu este atât autorul credinței, cât și susținătorul ei: “Fericit ești tu Simon, fiul lui Iona, că nu trupul și sângele ți-au descoperit ție aceasta, ci Tatăl meu cel din ceruri” (Mt 16,17); “Nimeni nu vine la mine, dacă nu este chemat de Tatăl”.

Noi trebuie să-l mărturism pe Isus Cristos unei lumi nu tocmai favorabilă lui. Cristos ne trimite: “Mergeți, învățați toate neamurile…” (Mt 28,19). Însă trebuie să știm că această misiune nu le revine numai preoților, cum ar crede unii, ci întregului popor al lui Dumnezeu peregrin pe acest pământ.

Comunitatea primilor creștini a trăit astfel încât Isus într-adevăr a fost preamărit în ea: “Eu sunt preamărit în ei”. Noi cei de astăzi să luăm exemplul de viață al primei comunități. Să ne întrebăm ce i-a făcut ca ei să poată fi în conformitate cu voința lui Dumnezeu? Cu siguranță rugăciunea comunitară i-a unit pe toți în credință și dragoste ca un lanț. Astfel uniți au putut trăi viața de credință și au fost un exemplu pentru cei din jur.

O rugăciune făcută fără farizeism și izvorâtă din interior este rugăciunea adevărată. În rugăciune: “Nu oricine se urcă pe munte. Există o rugăciune de tip păcătos, orgolios, de exemplu ca în rugăciunea farizeului (Lc 18,9-14). Dar cine se roagă corect, ridicându-se de la lucrurile pământești la cele cerești, urcă pe culmea unui zel sublim” (Sf. Ambroziu). Rugăciunea trebuie să fie continuă și nu din interes, adică să nu ne rugăm numai atunci când avem nevoie de o binefacere: “Trebuie să ne rugăm mereu fără a ne obosi (Lc 18,1), ca văduva care ziua și noaptea îl necăjea pe judecător” (Lc 18,3-7).

Atât Isus Cristos, cât și apostolii au avut de înfruntat insulte din partea lumii. Nici noi nu ne putem aștepta la ceva mai bun. Lumea nu a înțeles și nici nu va înțelege mesajul lui Cristos. Apostolii au fost primii care au înțeles cine este Isus Cristos: “Lumina se afla în lume însă lumea nu a cunoscut-o” (In 1,10); “În mijlocul vostru se află acela pe care voi nu-l cunoașteți” (In 1,26). Tot timpul a existat și va exista o opoziție între ucenici și lume: “A iubi lumea înseamnă a-l ură pe Dumnezeu” (Gal 1,4).

Dacă suntem insultați pentru numele lui Cristos acest lucru să fie un motiv de bucurie așa cum ne îndeamnă apostolul Petru. Trăind după îndemnul apostolului vom putea crea acea patrie după care aspiră psalmistul: “Cred că voi vedea bunătatea Domnului în patria celor vii”. Avându-l pe Domnul alături de noi nimic nu ne va putea zdrucina credința, iar misiunea noastră de creștini o vom putea îndeplini după cum dorește Dumnezeu. Împlinind voia Domnului, conlucrăm la opera de mântuire a lumii și la crearea unui ambient în comunitatea noastră unde să se trăiască încă de pe acum acea viață intim legată cu Dumnezeu.

Augustin Benchea

 

* * *

 

Testamentul Înălțării

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Înainte de Înălțare, Isus ne-a lăsat testamentul său plin de iubire.

Evanghelia de azi ne prezintă din nou “testamentul lui Isus” în formă de rugăciune, spre a-l cunoaște mai bine. Cu “gură de moarte” cere de la Tatăl ceresc să se folosească de atotputernicia lui, ca să i se împlinească testamentul său.

Isus cere să fie preamărit cu slava pe care a avut-o la Tatăl înainte de a fi fost creată lumea și să i se împlinească ruga pe care o face pentru cei care i-au fost dați de Tatăl ca să-i conducă la viața veșnică, ca să fie una cu Tatăl și cu Fiul.

Opera mântuirii este de durată; cere timp și de aceea Isus dă lămuriri asupra obținerii ei. Viața veșnică începe prin cunoașterea unui singur Dumnezeu prin Cristos. Cristos a făcut tot ce trebuia făcut pe acest pământ ca Dumnezeu să fie cunoscut. Isus însuși, ca om, a început și a desăvârșit cunoașterea lui Dumnezeu prin credință (cf. Evr 12,1). Cei aleși de Tatăl, conform planului său veșnic de mântuire a omului, au primit cuvântul și au cunoscut numele lui Dumnezeu, care este “Emanuel”; ei știu că Isus este trimisul lui Dumnezeu. Este necesar ca Isus să se întoarcă la Tatăl, pentru ca ceea ce ucenicii “știu” și “cred” despre Isus ca trimisul Tatălui, să se schimbe în credința că el este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, fiindcă ei sunt în lume. Deci este necesar ca Înălțarea să realizeze trecerea de la știința și credința într-un Cristos istoric la întâlnirea personală cu Fiul lui Dumnezeu și să primească slava pe care Tatăl i-a dat-o: pe Duhul Sfânt. Duhul Sfânt este “slava” pe care Fiul o are de la Tatăl înainte de întemeierea lumii, pe care Fiul a dat-o ucenicilor săi ca prim dar al învierii (cf. In 20,22), slavă pe care ucenicii au dat-o Bisericii prin impunerea mâinilor și pe care Biserica ne-o dă și nouă ca să credem, să avem viață, să-l cunoaștem pe Tatăl și să formăm o unitate: “Slava, pe care mi-ai dat-o, eu le-am dat-o lor, ca să fie cu noi într-o unire. Eu în ei și tu în mine, ca să fie desăvârșiți în unire” (In 17,22-23).

Darul, pe care Cristos îl cere în rugăciune pentru noi este “gloria” de a se ști crezut, de a fi darul vieții veșnice, darul care duce la cunoașterea Tatălui, Duhul Sfânt. Spune sfântul Grigore de Nisa: “Legătura acestei uniri este o glorie autentică. Nimeni nu poate tăgădui că Duhul Sfânt se numește “glorie” (Om 15; PG 44, 1115-1118).

Ucenicii au cunoscut această Glorie, creștinii, Biserica întreagă trebuie s-o cunoască până la sfârșitul lumii.

Creștinul este acela care cunoaște în sens biblic: realizează o intimitate spirituală.

Cunoașterea din credință este superioară celei din știință, deoarece schimbă viața prezentă. Viața pământească a lui Isus apare ca un rezultat al cunoașterii Tatălui prin credință. În evanghelia duminicii trecute am consemnat faptul că Isus a pus cunoașterea Tatălui în păzirea poruncilor. Acum Isus pune cunoașterea Tatălui în propria viață. Îl putem cunoaște pe Tatăl, dacă cunoaștem viața lui Isus de pe acest pământ, adică dacă trăim asemenea lui… Isus se roagă ca ucenicii să continue pe pământ felul său de viață, intimitatea cu Tatăl în Duhul Sfânt.

Isus spune că se roagă pentru ucenici și nu pentru lume. Exclude Isus lumea din rugăciunea sa? N-a venit pe pământ pentru mântuirea lumii?

Cuvântul “lume”, pe care Cristos l-a folosit deseori, nu indică decât indirect pe unii oameni, ci întreg cosmosul, bogățiile materiale și plăcerile legate de ele, ca: “Ce i-ar folosi omului dacă ar câștiga lumea întreagă dar sufletul și l-ar pierde? (Mc 8,36). Acela care trece drept “principele acestei lumi” (Mt 9,34) – diavolul – caută să pună în sufletele oamenilor necredința în cuvântul divin și credința în bunurile vremelnice, lumești. Dar Isus s-a rugat pentru ucenici și pentru acei care vor crede în cuvântul lor (cf. In 17,20).

Cei care resping adevărul revelat, păcătuind împotriva Duhului Sfânt, păcătuiesc împotriva slavei lui Cristos, a căror păcat nu se iartă nici în veacul acesta și nici în cel viitor (cf. Mc 3,29). Aceștia sunt cuprinși în cuvântul “lume”, fiindcă, în loc să-și spiritualizeze trupul, ei și-au materializat sufletul și s-au autoexclus de la Împărăția lui Dumnezeu. Rugăciunea pentru ei este zadarnică. Noi nu știm cine sunt aceștia și avem datoria să ne rugăm pentru toți păcătoșii, dar Cristos îi cunoaște și de aceea a spus că “Mai ușor va trece cămila prin urechea acului decât să intre cel bogat în Împărăția cerurilor” (Mt 19,24).

Sfântul apostol Petru arată necesitatea cunoașterii lui Cristos istoric pe calea suferinței, ca apoi să poată fi cunoscut pe calea credinței și în cele din urmă pe calea viziunii beatifice din cer.

Suferința este aceea care capacitează natura umană ca să primească darul Duhului Sfânt spre a vedea supranaturalul. Dar această suferință nu trebuie să fie ca aceea pe care o simt răufăcătorii ca pedeapsă pentru nelegiuirile lor, ci ca pe o adevărată suferință creștină, după exemplul lui Cristos, care “în forma (condiția) lui Dumnezeu fiind… s-a smerit și a luat forma sclavului” (Fap 2,6-7), a suferit nevinovat pentru cei vinovați.

Sfântul Petru pune în evidență faptul că cei din lume, care și-au animalizat trupul și și-au materializat sufletul, vor persecuta pe creștini, fiindcă aceștia, prin felul lor de viață, spiritualizându-și trupul, pun în evidență o valoare care este o continuă dojană a acelora care degradează adevăratele valori umane: unirea pe baza iubirii. Suferința pentru valorile creștine, pentru numele lui Isus, va fi mereu un izvor de fericire, preludiul fericirii veșnice, deoarece Cristos este acela care se roagă pentru ucenici. Cristos înviat îi va face să preguste bucuria slavei sale la Rusalii, trimițându-l pe Duhul Sfânt în formă solemnă.

Creștinului nu-i este îngăduit să se plângă niciodată de suferință. Dacă suferă ca vinovat, să se bucure că poate ispăși pentru propria mântuire; dacă suferă nevinovat, să se bucure și mai mult, fiindcă suferința sa este “creștină”, adică unită cu suferința lui Cristos și capătă putere de mântuire prin iubirea față de frații săi.

Apostolii au fost primii care au dus la îndeplinire testamentul Înălțării, testament dat pe muntele Măslinilor, acolo unde Cristos însuși și-a început opera mântuirii prin rugăciune, întristare, zbucium și sudoare de sânge (cf. Lc 22,44).

Când autorul Faptelor apostolilor, sfântul Luca, menționează că Isus s-a înălțat la cer de pe muntele Măslinilor, nu urmărește să ne dea date istorice și topografice, ci rațiuni teologice spre a-l cunoaște mai bine pe Isus. Profetul Zaharia (14,4) anunțase cu sute de ani mai înainte că în ultimele zile Mesia va apare pe muntele Măslinilor ca să lupte pentru “slava” Ierusalimului. Autorul pune faptul Înălțării lui Isus de pe muntele Măslinilor ca pe o luptă a lui Isus, acum ca pe un asalt asupra Cerului, ca Ierusalimul să creadă și să se roage pentru a se înălța, pentru a se umple de slava Tatălui și a Fiului, de Duhul Sfânt. Faptul că ucenicii intră în Ierusalim, se adună în camera de sus, se roagă stăruitor, în armonie și același lucru îl fac și femeile evlavioase în frunte cu Maria, mama lui Isus, ne arată că lupta lui Isus n-a fost zadarnică, că testamentul Înălțării a fost înțeles. Dar ultimele zile ale lui Isus, conform profeției lui Zaharia, când Isus va apare pe muntele Măslinilor ca să lupte pentru slava Ierusalimului au referire și la apariția lui din “parusie”, când, înconjurat de mărire și slavă, de îngerii cerului, va apare ca să conducă Biserica, trupul său mistic de pe pământ, să cucerească Ierusalimul ceresc (cf. Mt 25,31 ș.u.).

Testamentul Calvarului, prin care Cristos de pe cruce ne-a încredințat-o pe mama sa ca mamă a noastră (cf. In 19,26), nu se poate disocia de testamentul Înălțării, nu se poate ca mama lui Isus să nu fie în centrul rugăciunilor fraților lui Isus, a fiilor ei. Această prezență a Mariei în centrul celor care se roagă are menirea să dea nu numai “stăruință și concordanță” în rugăciune, dar mai ales capacitatea de a suferi, de a accepta ca sabia care i-a străpuns inima și i-a revelat măreția lui Isus, să străpungă și inima Bisericii și să-i reveleze măreția întâlnirii personale cu Cristos ca Fiu al lui Dumnezeu, de a se dispune pentru primirea slavei depline, Duhului Sfânt, spre a cunoaște tot adevărul în legătură întoarcerea glorioasă a lui Cristos (cf. Mt 25,31); în legătură cu nimicirea definitivă a morții și suferinței; în legătură cu stăpânirea absolută a lui Cristos asupra întregului Univers (cf. 1Cor 15,26-27); în legătură cu slava la care omul însuși este chemat și care se va desăvârși numai prin cunoașterea lui Cristos glorificat.

În fond, testamentul Înălțării are în vedere glorificarea omului prin Slava pe care Cristos a adus-o Tatălui, făcându-l cunoscut așa cum este în el însuși: “Dumnezeu din Dumnezeu; Lumină din Lumină” (Crezul), fiindcă, așa cum spune sfântul Irineu: “Slava lui Dumnezeu este omul cel viu”, omul purtător de viață veșnică, omul menit să-l cunoască, să-l iubească și să-l slujească (preamărească) în veci pe Creatorul său.

Preludiul preamăririi veșnice începe pe acest pământ, când credincioșii se adună în numele lui Isus pentru celebrarea misterului Euharistic și încep această celebrare cu imnul îngeresc: “Mărire în cer lui Dumnezeu și pace pe pământ oamenilor de bunăvoință” (Lc 2,14) “Cine se roagă, se mântuiește”, adică numai cine se roagă dobândește capacitatea de a suferi ca un bun creștin pentru mântuirea lumii, pentru a aduce pace pe pământ oamenilor care sunt dispuși să primească mesajul lui Cristos, să accepte credința să intre în comuniune cu el, să primească “vinculum caritas” – Euharistia – care ne face nu numai creștini, ba chiar “Cristos”, după afirmația sfântului Augustin. Devenim “Cristos” în rugăciune: “Eu mă rog pentru ei”, ca să devenim “Cristos pe cruce” și apoi “Cristos glorios” în slava Tatălui. Nu-i rugăciune adevărată aceea care nu se face cu stăruință, adică cu efortul de a cuceri cerul, care să dispună sufletul pentru asaltul final.

 

* * *

 

Duminica a VII-a a Paștelui (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus, ridicându-și ochii spre cer, a zis: “Tată, a veni ceasul! Preamărește pe Fiul tău, ca și Fiul să te preamărească pe tine. Precum i-ai dat putere peste tot trupul, ca să dea viața veșnică tuturor acelora pe care i-ai dat lui. Și aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Acela pe care l-ai trimis, Isus Cristos. Eu te-am preamărit pe pământ, împlinind lucrarea pe care mi-ai încredințat-o… Am arătat numele tău oamenilor pe care mi i-ai dat mie din lume… Eu pentru ei mă rog… (In 17,1-11a)

Duminica situată între sărbătoarea Înălțării glorioase a lui Isus și cea a Rusaliilor, ni-L prezintă pe Mântuitorul, în fragmentul evanghelic, în atitudine de mijlocire față de Tatăl în folosul celor pe care Acesta i-a încredințat. Această atitudine exprimă bine funcția pe care Mântuitorul o exercită acum pe lângă Tatăl: după ce a preamărit Numele său pe pământ adunându-i pe toți cei pe care El i-a încredințat pentru a le da viața veșnică, acum se roagă ca aceștia să fie ajutați să Îl preamărească pe pământ.

Prin această rugăciune Isus Cristos mijlocește, în fond, prezența Duhului Sfânt în viața celor care au crezut în El. În plus, această rugăciune are menirea de a-l configura pe ucenic cât mai mult lui Isus și a-l ajuta să descopere bucuria existenței creștine, în chiar inima suferințelor îndurate din cauza Lui. Nu în ultimul rând, rugăciunea lui Isus stabilește acea comuniune care comunică ucenicilor din toate timpurile iubirea Tatălui și îi angajează spre a-L urma.

După ce Isus s-a înălțat la cer, apostolii s-au întors în Ierusalim… Și când au intrat în cetate au urcat în încăperea de sus, unde stăteau de obicei: Petru și Ioan și Iacob și Andrei, Filip și Toma, Bartolomeu și Matei, Iacob al lui Alfeu și Simon Zelotul și Iuda al lui Iacob. Aceștia toți stăruiau într-un cuget în rugăciune împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui. (Fapte 1,12-14)

Prezentându-i pe apostolii întorși la Ierusalim, după ce Isus s-a înălțat glorios la cer, în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui, sfântul Luca creează o imagine oarecum paralelă aceleia din fragmentul evanghelic. Într-adevăr, apostolii nu întreprind nimic înainte de a se ruga, și aceasta pentru că rugăciunea comună e menită să îi pregătească să-L primească pe Duhul Sfânt pe care Isus a promis că-L va trimite asupra lor. Tot rugăciunea realizează acea comuniune cu Isus Mijlocitorul tuturor darurilor, mai ales al Duhului dătător de Viață. Și nu în ultimul rând rugăciunea realizată acea comuniune între toți membrii Bisericii. În fond, o astfel de prezentare a rugăciunii ne-o arată ca fiind proiectul și, oarecum, conținutul oricărei realizări ulterioare.

 

* * *

 

Duminica a VII-a după Paști

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Intervalul de timp dintre Înălțarea lui Isus la cer și Rusalii este o perioadă ce se caracterizează printr-o absență fizică a lui Isus și dorința sau, mai bine zis, speranța în venirea Mângâietorului, a Spiritului adevărului și al înțelepciunii, a Duhului dătător de viață promis de Isus înainte de a se înălța la cer. Starea de incertitudine trebuie să fie întotdeauna un impuls spre rugăciune, o rugăciune care trebuie să facă să vibreze întreaga ființă a creștinului, precum vibrează o coardă de vioară după ce a suportat trecerea arcușului.

Pentru omul religios, momentele de rugăciune sunt momente de adevăr în propria viață. Omul este pe deplin el însuși, fără apartenențe și fără falsitate numai în momentele de rugăciune, atunci când se află în singurătate înaintea lui Dumnezeu și i se adresează acestuia. În starea de rugăciune, omul se întâlnește nu numai cu el însuși, nu numai cu propria-i conștiință, dar este o întâlnire, o regăsire a sa înaintea lui Dumnezeu, o prezență față de care omul nu poate să tăinuiască, să ascundă nimic.

Isus Cristos este pentru noi principalul model de rugăciune. Toată viața lui Isus este ritmată de momente de rugăciune intensă. Este un ritm impus de profunda sa conștiință interioară de a fi trimis, ca Fiu al Tatălui, ca să vestească Împărăția lui Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor.

În evanghelia de astăzi este prezentat Isus într-o nouă ipostază a rugăciunii. Dacă de obicei evangheliile ni-l prezintă pe Isus mergând de unul singur într-un loc retras să se roage, de data aceasta Isus nu mai este singur, el este cu ucenicii săi. În cadrul discursului de adio, Isus se adresează Tatălui cerându-i gloria pe care o merită, învingând până la capăt neputința creaturii sale omenești, răscumpărând atitudinea de neascultare a lui Adam, prin jertfa sa de ascultare până la sacrificiul vieții pe cruce. Prin jertfa sa, Cristos realizează o transformare ontologică a omului decăzut prin păcat, o transformare prin care Isus îl ridică pe om din starea de păcat la starea de har, de fiu al lui Dumnezeu. Prin Înviere, Isus Cristos, primește puterea de a nu mai fi atins de moarte, primește puterea de a transmite tuturor oamenilor mântuirea, primește răsplata crucificării sale. Această răsplată este motivată de sfântul Paul în Scrisoarea către Filipeni atunci când spune că “pentru aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume care este mai presus decât orice alt nume,… Isus Cristos Domnul” (2,9). Prin Înviere, Isus nu a fost așezat în starea de mărire deplină. Înălțarea lui Isus la cer este actul de glorificare deplină a Fiului, actul în urma căruia Fiul este așezat la dreapta Tatălui și primește numele pe care îl merită, acela de Domn, Stăpân al vieții și al morții.

Prin evenimentul mântuitor al Fiului se manifestă gloria-dragoste a lui Dumnezeu, este arătată dragostea Fiului și a Tatălui. Este manifestată o singură glorie, aceea a Tatălui prin Fiul, glorie a Tatălui dezvăluită oamenilor de Fiul. Isus nu poate să-și manifeste gloria fără acordul Tatălui, pentru că ceea ce manifestă Isus este gloria pe care Tatăl i-o comunică.

Isus cere gloria de la Tatăl după cum Tatăl i-a dat puterea peste orice făptură, puterea de a da viața veșnică acelora pe care Tatăl i-a dat lui. Fiecare om poate să obțină această viață acceptând oferta făcută de Tatăl prin Isus. Din partea lui Dumnezeu nu este nici o discriminare, noi suntem cei care ne decidem propriul destin (cf. In 3,17; 12,46s; 15,22-24). Respingând dragostea lui Cristos, respingem viața și rămânem în moarte.

În a doua parte a evangheliei de astăzi, Isus se roagă pentru cei pe care Tatăl i-a dat și cărora el le-a descoperit pe Tatăl. Aceștia îl urmează pe Isus, se rup de lumea acelor timpuri, plină de nedreptăți, ruptură ce este completată de alegerea lor de către Isus. Isus se roagă pentru cei care au crezut că el vine de la Tatăl și că este trimis de Tatăl. Cei care au crezut, au crezut în însăși misiunea lui Isus, aceea de a-i aduce la o nouă naștere, o naștere spirituală, o naștere în Duh și adevăr. Când Isus spune că discipolii sunt ai Tatălui, nu înseamnă că aceștia sunt proprietatea Tatălui, dar înseamnă că ei aparțin unei familii, aparțin noului popor al lui Dumnezeu. Isus și-a dat seama că acești discipoli, care nu erau ajunși la maturitatea credinței, rămânând într-o lume ostilă, aveau nevoie de un susținător, aveau nevoie de Duhul iubirii, al credinței, al tăriei și al speranței, pentru a duce la capăt misiunea încredințată, aceea de a vesti Evanghelia la toată făptura. Comunitatea, fără susținerea vizibilă a lui Isus, are nevoie de un ajutor pentru a-și păstra propria identitate în mijlocul lumii și pentru a continua să manifeste oamenilor dragostea lui Isus și a Tatălui, pentru a continua să propăvăduiască mântuirea adusă lumii de Fiul, pentru a face cunoscută venirea împărăției lui Dumnezeu.

În prima lectură luată din cartea Faptele Apostolilor, sfântul Luca ne prezintă prima comunitate creștină, formată nu numai din apostoli, dar și din femeile care l-au urmat pe Isus, printre care o prezență deosebită era Maria, mama lui Isus. Comunitatea se află într-o situație de criză. Isus este plecat în mod vizibil din mijlocul lor, iar Duhul încă nu le este trimis. Apostolii, urmând îndemnul lui Isus, acela de a se ruga pentru a nu cădea în ispită, iar ispita în acel moment era aceea de a pierde credința lor, și așa firavă, se adună într-un loc binecunoscut, unde avusese loc ultima cină, în casa mamei lui Ioan, și stăruie într-un cuget în rugăciuni și cereri. În prezentarea celor care iau parte la rugăciune Luca îl pune pe primul loc pe Petru, pe cel care Isus îl lăsase ca și cap vizibil, îl lăsase păstor al turmei sale. O altă participare la rugăciune este cea a Mariei. Cea care i-a dat naștere lui Isus la Betleem, este prezentă și aici în rugăciune, acum, când Biserica se naște. Toți participanții la rugăciune nu pot să uite tot ce-a făcut Isus în mijlocul lor, nu pot uita faptele lui minunate, nu le pot fi șterse din memorie Patima, Învierea și Înălțarea lui Isus. Faptul că ei stăruie în rugăciune, ne determină să credem că nu au uitat promisiunea lui Isus, faptul că nu vor rămâne singuri. Ei participă la o rugăciune ce le cuprinde toată ființa lor, o rugăciune prin care îl cer cu înflăcărare pe Duhul Tatălui.

În lecturile acestei duminici este prezentă atât rugăciunea Bisericii adresată Domnului, cât și cererile lui Isus în rugăciunea sa pentru Biserica ce se naște. Prin prezentarea acestor două rugăciuni, Biserica vrea să ne facă mai conștienți de rolul și locul pe care trebuie să-l ocupe rugăciunea liturgică în viața personală. Conciliul al II-lea din Vatican, în Constituția despre liturgie (SC 7), ne învață că “orice celebrare liturgică întrucât este opera lui Cristos-Preotul și a Trupului său, care este Biserica, este o acțiune sacră prin excelență, a cărei eficacitate nu o poate atinge cu același titlu și în același grad nici o altă acțiune a Bisericii”. Prin participarea la liturgie, la celebrarea euharistică în special, noi participăm la cea mai măreață rugăciune a Bisericii, a noastră, ca fii și ca popor al lui Dumnezeu.

Rugăciunea și crucea (suferința) sunt cei doi pilaștri pe care a fost fondată și pe care în același timp Biserica crește. Caracteristica esențială a creștinilor trebuie să fie aceea a trăirii în rugăciune și din rugăciune. Asemenea ucenicilor, să avem ca o prioritate rugăciunea, în special rugăciunea comunitară, iar cea mai minunată și măreață rugăciune comunitară este Sfânta Liturghie, memorial al morții și învierii Domnului, al răscumpărării noastre. Sfânta Liturghie, cea mai sublimă laudă a lucrării treimice, trebuie să fie sursa vieții noastre de fii ai Tatălui. Parohul unei biserici din New England și-a dat seama că unul dintre cei mai fervenți credincioși ai săi lipsea de un timp de la Sfânta Liturghie. Într-o seară s-a hotărât să-l viziteze și l-a găsit acasă, șezând în fața căminului. Fără a spune un cuvânt, preotul a luat cu cleștele un cărbune aprins și l-a pus pe postamentul dinainte; apoi s-a așezat pe un fotoliu și a rămas așa privind fix la cărbunele aprins care, rămas de unul singur, în afara căminului, se stingea lent. Omul a priceput mustrarea și a spus: “Mi-ați făcut o predică minunată. De duminica viitoare voi veni sigur la biserică”.

Analizând acest exemplu, ne putem da ușor seama că chiar dacă am avea o devoțiune, o rugăciune personală fervoroasă, prin neparticiparea la Liturghie credința noastră riscă să se stingă. Împreună cu ceilalți participanți la liturghie credința noastră va fi o flacără ce nu se stinge. Participând la rugăciunea liturghiei noi suntem continuatorii rugăciunii lui Isus și a Bisericii sale. Durerea este un element esențial al vieții Bisericii, un dar al lui Dumnezeu și totodată un izvor de bucurie. Isus ne asigură, în cuvântarea sa de pe munte, că suferința noastră pentru motivul credinței, va avea parte de răsplată în ceruri (cf. Mt 5, 11-12). Sfântul apostol Petru ne îndeamnă în prima sa scrisoare să fim bucuroși atunci când vom suferi din pricina statutului nostru de creștini, de urmași ai lui Cristos, să fim bucuroși nu atât pentru faptul că vom fi răsplătiți cu gloria eternă pentru aceste suferințe, dar să fim bucuroși pentru că prin suferința de a fi creștin ne unim la suferințele lui Cristos (cf. 1Pt 4,13-14).

Liturgia de astăzi ne avertizează că viața creștinului nu este ușoară. Văzând discipolii tari în credință, perseverând în rugăciune și iubind crucea, să experimentăm eficacitatea rugăciunii sacerdotale a lui Cristos. Să ne unim rugăciunea personală cu cea a lui Isus, a Mariei și a Bisericii, pentru a-l implora pe Duhul Sfânt pentru noi, pentru familia noastră, pentru comunitatea noastră eclezială și pentru toată familia umană. Să petrecem viața în rugăciune pentru ca Duhul Sfânt, venind, să ne găsească și pe noi, asemenea Mariei și apostolilor, în Cenacol stăruind în rugăciune.

Iosif LUCACI

 

* * *

 

Aceasta este viața veșnică

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Trei porți conduc la măreața catedrală din Milano. Deasupra unei porți se află o inscripție care spune: “Lucrurile care ne fac plăcere sunt temporare”. Deasupra celei de-a doua porți se poate citi: “Lucrurile care ne tulbură sunt temporare”. Și deasupra porții centrale se află o inscripție mare care spune: “Lucrurile veșnice sunt cele importante”. Tindem să ne gândim că viața veșnică înseamnă viață fără sfârșit. Dar viața veșnică așa cum se arată în Evanghelia lui Ioan implică nu doar o cantitate sau o durată superlativă a vieții ci și o cantitate superlativă. Viața veșnică diferă de viața fără de sfârșit care este doar cantitativă. Diavolul și îngerii lui au viață fără de sfârșit deoarece ei nu mor niciodată. Dar nu se bucură de viața veșnică, o viață de perfectă fericire și pace în uniune cu Dumnezeu. Ceea ce dorește sufletul omului nu este doar viață fără de sfârșit, ci viața veșnică, o viață de perfectă uniune cu Dumnezeu care nu poate fi diminuată nici în durată nici în satisfacție. Aceasta este viața pe care o dă Isus, după cum spune la Ioan 10,10: “Am venit ca să aibă viață, și ca să o aibă din plin”. A avea viața veșnică înseamnă a fi pe deplin viu.

În Evanghelia de astăzi, Isus arată calea spre viața veșnică. “Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis” (Ioan 17,3). Unii oameni sunt surprinși de faptul că Ioan vorbește despre “a-l cunoaște” și nu despre “a crede” în Dumnezeu. Dar “a cunoaște” este folosit aici într-un sens tipic ebraic, ceva care se întâmplă între două persoane, nu ceva care are loc în capul cuiva. Cunoști pe cineva în acest sens când ai o relație personală, intimă cu acea persoană. Cuvântul descrie doi oameni uniți într-o relație intimă de iubire, ca de exemplu: “A cunoscut Adam pe Eva, femeia sa” (Geneză 4:1). Cunoașterea lui Dumnezeu cunoaște la viața veșnică și nu este intelectuală ci relațională.

Viața veșnică cere ca ei “să te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu”. Pentru a înțelege mai bine aceasta trebuie să introducem adverbul “ca” în locul virgulei. Vom avea atunci: ca ei să te cunoască pe Tine ca singurul Dumnezeu. Are sens această completare într-un context în care ideea de divinitate avea mulți concurenți. În vremea lui Isus împărații romani pretindeau că sunt zei și trebuie să li se aducă atare cult. Dar Isus insistă că viața veșnică stă în recunoașterea faptului că există un unic și adevărat Dumnezeu, Dumnezeu pe care Isus îl numește Tată, și că nici o altă persoană sau orice alt lucru nu poate pretinde a fi Dumnezeu.

Pentru a-i identifica pe numeroșii zei din zilele noastre trebuie să ne întrebăm: “Ce persoane, ideologii sau instituții de astăzi ne cer loialitate fără drept de apel?” Câteva răspunsuri îmi vin în minte: (1) cultele și mișcările secrete; (2) cultul propriei persoane, în care binele în viață este înțeles ca răsfățare cu plăceri; (3) capitalismul în care omul este apreciat după valoarea sa financiară; (4) naționalismul orb care crede că orice se justifică în numele securității naționale. Și lista poate desigur continua.. Isus îi invită pe cei ce caută viața veșnică să acorde loialitate absolută Dumnezeului lui Isus Cristos, ca singurul Dumnezeu adevărat. Orice altă idee sau instituție trebuie evaluată în raport cu valorile Împărăției lui Dumnezeu.

Viața veșnică cere cunoașterea a două lucruri: ” să te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis”. Avem din nou nevoie să introducem adverbul “ca”. Astfel propoziția devine: ca ei să te cunoască pe Tine CA singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus CA Mesia/Cristos pe care l-ai trimis”. Credința creștină din Biserica primară era credința în Isus ca Mesia. Importanta semnificație a acestei mărturisiri este că singurul Dumnezeu adevărat care este invizibil și de nescunoscut, s-a făcut pe Sine vizibil și cognoscibil în persoana lui Isus. Isus este revelația lui Dumnezeu. El este Emanuel, Dumnezeu cu noi. Viața și învățăturile lui Isus devin de aceea pentru noi, cei care suntem în drum spre viața veșnică, standardul după care judecăm cuvintele oricărei persoane sau instituții din această lume. Noi îl știm pe singurul Dumnezeu adevărat și îl știm prin Cel pe care El l-a trimis să îl facă cunoscut, Isus Cristos.

Fiecare vrea viață lungă și bună. Viața veșnică este viața bună fără de sfârșit. Aceasta o căutăm cu toții. Isus ne spune astăzi cum să atingem acest scop fundamental al vieții. Trebuie să ne cultivăm o relație intimă, personală cu Dumnezeu și cu Isus, pe care l-a trimis să îl facă cunoscut întregii omeniri.

 

* * *

 

Se caută… un OM…

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro

În urmă cu doar câteva zile am celebrat sărbătoarea Înălțării lui Isus Cristos la cer, o sărbătoare care, la prima vedere, părea că ne invită la a ne lua la revedere de la Cel Înviat care se reîntorcea în Casă Tatălui de unde venise pentru a ne aduce mântuirea. Însă privită cu mai multă atenție sărbătoarea Înălțării devenea sărbătoarea punerii noastre în relație cu Dumnezeu – Cristos înălțat la Tatăl refăcea acel raport primordial dintre om și Dumnezeu, raport rupt prin păcatul primilor oameni.

Privită în această perspectivă, dar și în lumina lecturilor de astăzi, această a VII-a Duminică a Timpului Pascal devine un moment în care, în contextul “plecării lui Dumnezeu din mijlocul oamenilor” (căci Cristos este înălțat la Tatăl), putem spune că omul devine centrul atenției… dar nu omul pur și simplu, ci omul aflat în raport cu Dumnezeu, omul care se pune în relație cu Dumnezeu!

Deja prima lectura ne prezintă prima comunitate creștină, adică primul grup de oameni adunați în jurul apostolilor care stăruie în rugăciune așteptând venirea Duhului Sfânt. Deja atenția este focalizată pe acești oameni care rămân încrezători în promisiunile lui Isus cel înviat și înălțat la cer. Cu siguranță putem recunoaște aici nucleul Bisericii, nucleu care apoi va contribui la răspândirea evangheliei în lumea întreagă. Însă ceea ce ne impresionează este tocmai faptul că acest fragment ne arată cum omul poate intra în contact cu Dumnezeu, cum omul ascultând de voința divină este capabil de Dumnezeu. Iar în centrul acestui grup nu putem să nu o observăm pe Maria, mama lui Isus, așa cum însăși evanghelia o numește, dar și Mamă a noastră, a tuturor, căci Cristos o dăruise deja pe Maria, prin Apostolul Ioan aflat la picioarele crucii, ca mamă pentru întreaga omenire. Ea, care odinioară răspunsese printr-o disponibilitate totală voinței divine, devine acum pentru toți cei care vor să intre în raport cu Dumnezeu, model demn de urmat. Astfel, deja această primă comunitate creștină în centrul căreia se află Maria, devine pentru noi dovadă clară a faptului că omul este capabil de Dumnezeu, ca omul își regăsește locul doar fiind într-un astfel de raport vital cu Dumnezeu.

În fragmentul Evanghelic îl întâlnim pe Cristos în rugăciune, o rugăciune care, deși începe prin a vorbi despre preamărirea Fiului de către Tatăl și despre preamărirea Tatălui în Fiul, totuși ne oferă posibilitatea ca să vedem că această preamărire are loc tot prin intermediul și pentru folosul oamenilor: “ca El să dea viață veșnică tuturor acelora pe care i-ai încredințat lui. Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis” (In 17,2-3). Astfel vedem cum tot omul este acela care se află în centrul atenției căci către binele său se îndreaptă rugăciunea lui Isus. Însă privind în continuare rugăciunea pe care Isus o face ne poate surprinde faptul ca Isus nu se roagă pentru lume ci pentru cei pe care Tatăl i-a dat lui (cf. In 17,9). Și ne întrebăm cine sunt aceia pentru care se roagă Cristos? Iar răspunsul îl întrezărim în cea de a doua lectură, în care apostolul Petru ne spune că toți aceia care suferă pentru numele de creștin sunt cei asupra cărora se odihnește Duhul lui Dumnezeu, Duhul salvei, Duhul celui Înviat (cf. 1Pt 4,13-16). Pentru aceștia se roagă Cristos, pentru ca ei să rămână statornici în raportul lor cu Dumnezeu, să rămână fideli acestei relații vitale cu Dumnezeu. Așadar în cadrul acestei rugăciuni sacerdotale pe care Cristos o face pentru lumea întreagă, în centrul atenției este din nou omul, dar mai ales omul care rămâne în raport cu Dumnezeu, omul care nu se pierde în amăgirile acestei lumi ci rămâne fidel relației vitale cu Dumnezeu.

Însă Cristos își încheie această parte a rugăciunii într-un mod pe cât de neașteptat, pe atât de provocator pentru noi creștinii de astăzi: “De acum eu nu mai sunt în lume; ei sunt în lume iar eu vin la tine” (In 17,11). Neașteptat pentru că Cristos ne spune clar că pleacă la Tatăl și oarecum ne întristează cu plecarea sa. Provocator deoarece ne face conștienți că noi suntem aceia care rămânem în lume, în mijlocul acestei realități în care trebuie să dăm mărturie despre opera de mântuire înfăptuită de Cristos, despre continua prezență divină în mijlocul lumii și despre realitatea vieții veșnice care ne așteaptă pe fiecare dintre noi, o viață veșnică în care Cristos deja s-a înălțat și unde ne-a pregătit un loc fiecăruia dintre noi.

Privită în lumina tuturor acestor realități cuprinse în Cuvântul lui Dumnezeu de astăzi, invitația pe care biserica o adresează astăzi fiecăruia dintre noi este aceea de a rămâne în relație cu Dumnezeu, de a păstra raportul nostru cu El, raport care trebuie să devină un raport vital capabil să cuprindă întreaga noastră existență și să ne transforme în adevărați mărturisitori ai milostivirii lui Dumnezeu. Trăirea acestei realități va avea loc în măsura în care vom rămâne în mijlocul acelei comunități formate din cei pe care Tatăl i-a dat Fiului, în mijlocul acelei comunități care stăruie într-un cuget în rugăciune (cf. Fap 1,14). Și, cu siguranță, făcând acest lucru vom simți tot mai pregnant în sufletul și în inima noastră acea chemare de a contribui într-un mod tot mai activ la edificarea acestei comunități, chemare pe care un autor o redă astfel în cartea sa “După imaginea lui Cristos, Bunul Păstor”:

“Se caută pentru Biserică un om

Capabil să se renască în Duh în fiecare zi.

Se caută pentru Biserică un om

Fără teamă pentru ziua de mâine

Fără teamă pentru ziua de azi

Fără complexe față de trecut.

Se caută pentru Biserică un om

Căruia să nu-i fie teamă de a se schimba

Care nu se schimbă de dragul schimbatului

Care nu vorbește de dragul vorbitului.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să trăiască împreună cu alții

Să muncească împreună

Să plângă împreună

Să râdă împreună

Să iubească împreună

Să viseze împreună.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să piardă fără a se simți distrus

Să se pună la îndoială fără a pierde credința

Să ducă pacea acolo unde este neliniște

Și neliniște acolo unde este pace.

Se caută pentru Biserică un om

Care știe să folosească mâinile pentru a binecuvânta

Care să indice calea de urmat.

Se caută pentru Biserică un om

Care să găsească libertatea în a trăi și a sluji

Și nu în a face ceea ce vrea.

Se caută pentru Biserică un om

Care să aibă nostalgie după Dumnezeu

Care să aibă nostalgie după Biserică,

Nostalgie față de lume,

Nostalgie față de sărăcia lui Isus,

Nostalgie față de ascultarea lui Isus.

Se caută pentru Biserică un om

Care nu confundă rugăciunea cu cuvinte spuse din obișnuință

Spiritualitatea cu sentimentalismul

Chemarea cu interesul

Slujirea cu angajarea.

Se caută pentru Biserică un om

Capabil să moară pentru ea,

Dar și mai capabil să trăiască pentru Biserică;

Un om capabil să devină

Ministru al lui Cristos, profet al lui Dumnezeu,

Om care să vorbească prin viața sa.

Se caută pentru Biserică un om!”