Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VI-a după Paște
Anul B (A, C)

Lecturi:
Fapte 10,25-26.34-35.44-48
1Ioan 4,7-10
Ioan 15,9-17

Ioan 15,9-17

Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, așa v-am iubit și eu pe voi. Rămâneți în iubirea mea. Dacă țineți poruncile mele, rămâneți în iubirea mea așa cum eu am ținut poruncile Tatălui meu și rămân în iubirea lui. V-am spus acestea pentru ca bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină. Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu. Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc. Nu vă mai numesc servitori, pentru că servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute. Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână, pentru ca orice îl veți ruga pe Tatăl în numele meu să vă dea. Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unul pe altul.

 

Autori

pr. Pierre-Marie Delfieux
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
FSC
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Bucuria pe care nu ne-o poate fura nimeni

Autor: pr. Pierre-Marie Delfieux
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Cine e obișnuit să vadă în bucurie o trăire exclusiv sentimentală, aflată pe undeva pe la periferia vieții sufletești, se poate mira de felul cum se împletește acest laitmotiv al bucuriei, care revine atât de insistent în Liturghia de astăzi, cu ansamblul testamentului spiritual al Mântuitorului. Se miră mai puțin acela care știe să vadă că există de fapt un alt plan, mai durabil și mai adânc, către care ne deschide bucuria. Să răspundem deci la chemarea Bisericii, atât de insistentă astăzi, și să aprofundăm chestiunea. Vom vedea, oprindu-ne asupra ei, că bucuria ne însoțește de la punctul de plecare al itinerarului nostru, până la făgăduința legată de capătul drumului, fiindu-ne, pe deasupra, dăruită din belșug pe tot parcursul vieții.

La începuturile vieții noastre se află Creatorul nostru: Dumnezeu, cel fără de păcat, în care, totul fiind desăvârșit, nu se afla loc pentru tristețe. Sigur, păcatul nostru și mizeriile noastre îl fac să sufere pe Dumnezeu, El are compasiune față de omul chinuit, dar bucuria lui rămâne, mereu, deplină. O spune, în numeroase pasaje, Psalmistul (Psalm 15/16,11), o spun profeții (Isaia 49,16; Sofonie 3,14-18). Iar Isus Domnul nostru a coborât printre oameni anume ca să aducă bucuria cerească (Luca 2,10), pentru a face să strălucească printre oameni slava și chipul lui Dumnezeu (Evrei 1,3). Isus a venit ca un frate al nostru, ca să ne spună că-și are bucuria în noi, și că bucuria noastră, în El, este deplină (Ioan 15,11). Între Persoanele Preasfintei Treimi, mai ales Duhul Sfânt dăruit nouă este bucurie plină de jubilație. Da, Duhul este Bucuria, și acest dar, pe care l-am primit din plin, cu prilejul botezului, cu cel al confirmării, este menit să ne întovărășească zi de zi și clipă de clipă. Să nu uităm niciodată că am fost zidiți în bucurie, după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Și, copii ai lui Dumnezeu, suntem copiii Bucuriei! Întâiul izvor al bucuriei noastre este așadar credința, prin care putem primi darul dumnezeiesc, și ne putem alipi de Dumnezeul Bucuriei.

O amintire, fie ea și cea mai frumoasă, arareori ajunge ca să întemeieze și să păstreze în noi realitatea pe care o evocă. Mai mult decât o amintire, bucuria e o făgăduință. O vom găsi toți la capătul drumului, pentru că suntem meniți să avem și noi parte din beatitudinea jubilantă a eternității. “Unde oare să fie adevărata bucurie – se întreba Cezarius din Arles – dacă nu în Împărăția cerurilor?” Cuvântul Sfântului Paul, care a avut parte în viață de atâtea dificultăți, griji și suferințe, ne întărește și pe noi atunci când afirmă cu putere perspectiva fericită care ne stă înainte tuturor: Socotesc că pătimirile vremii de acum nu se pot măsura cu mărirea care ni se va descoperi (Romani 8,18); Căci necazul de acum, ușor și trecător, ne aduce nouă, mai presus de orice măsură, slava veșnică, covârșitoare (2Corinteni 4,17).

În numele adevărului, trebuie să avem curajul să ne spunem crezul, căci alegerea ne stă mereu înainte: putem spune “da” misterului credinței care ne întărește, sau putem spune “nu”, acel “nu” care face din noi prada absurdului și a nimicniciei. Neutralitatea nu este posibilă. Iar celor care cred în El, Isus le dăruiește, întru împărtășirea bucuriei, cuvintele de viață veșnică: … acestea le grăiesc cât sunt încă în lume, pentru ca să fie deplină bucuria mea în ei (Ioan 17,13). Dacă vom ști să stăruim în așteptarea împlinirii făgăduințelor, nădejdea ne va fi aducătoare de bucurie, și aceasta chiar și-n toiul grijilor, încercărilor și amarurilor.

Căci lumea în care trăim, așa cum cântăm serile, adresându-ne Maicii Milosteniei, este o vale a lacrimilor: in hac lacrimarum valle. Pricinile de întristare nu lipsesc. Cât despre moarte, ea rămâne, desigur, ‘o aspră lege a vieții’. O putem aștepta, cu toate acestea, fără să ne pierdem ceea ce Orientul numește “dureroasa bucurie”, pentru că avem, de pe acum, certitudinea Prezenței Mântuitorului. Iată cu voi Eu sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor (Matei 28,20).

Iar pentru azi, ce ne cere Domnul? Ne cere bunătate, smerenie, iertare, îndelungă-răbdare. Și, mai presus de orice: dragoste. Iar peste toate acestea, îmbrăcați-vă întru dragoste, care este legătura desăvârșirii (Coloseni 3,14). Să lăsam așadar să moară temerile, geloziile, îndoielile. Să ne lepădăm de indiferență și de orice nedreptate, pentru că, după făgăduința lui Cristos, se va bucura inima noastră, și bucuria aceasta nimeni nu o va lua de la noi (Ioan 16,22).

Ce să facem? Să urmăm sfatul foarte concret al Botezătorului. Dacă suntem dintre cei care adună taxe, să ne facem meseria cinstit. Dacă suntem ostași, să ne ferim de violență și de acuzații nedrepte. Dacă avem haine și hrană în surplus, să împărțim cu cei nevoiași (Luca 3,10-14). Lista o putem prelungi fiecare pe cont propriu, în lumina Evangheliei. Fie ca vântul Duhului să alunge neghina din câmpul nostru, iar flacăra lui Cristos să ardă tot ce e rău în noi. Creștini fiind, să ne lăsăm iubiți, și mai presus de toate, să ne silim să iubim. Și vom intra, încet-încet, pe făgașul desăvârșitei Bucurii. Amin.

 

* * *

 

Slujitori sau prieteni

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Am întâlnit odată un om care mi-a spus că a declarat război parohului pentru că le permite oamenilor să primească împărtășania în mână stând în picioare în loc să îngenuncheze și să o primească în gură. “Ei neagă prezența reală”, a susținut el, “dacă ar ști că îl primesc cu adevărat pe Cristos, ar îngenunchea pentru a-l primi”. Ca răspuns i-am pus o întrebare relevantă: “Ce ai face dacă Isus ar apărea în fața ta?” “O!” a răspuns el, “aș cădea imediat în genunchi”. “Bine”, am spus, “dar există oameni care pur și simplu s-ar arunca asupra Lui de bucurie și din iubire față de El. Ai spune că astfel de oameni sunt lipsiți de respect?” A tăcut, începând să vadă că este poate mai puțin o problemă de discernere a prezenței lui Cristos în Euharistie, și mai mult una a relației personale și a apropierii în credință de Isus.

Evanghelia de astăzi ne oferă două modele de relație personală cu Isus: ca slujitor (în greacă doulos înseamnă sclav) sau ca prieten. În fiecare moment din drumul nostru de credință predomină unul dintre aceste două modele. Fie vedem relația noastră cu Cristos în principal în termeni de stăpân-slujitor sau în termeni de prieten-prieten. Cu excepția misticilor, spiritualitatea laică tradițională din Biserică a urmat modelul stăpân-slujitor. Isus este văzut mai degrabă ca un stăpân de care trebuie să ne temem, să îl respectăm și să ascultăm de El, decât ca un prieten pe care să îl iubim cu intimitate și familiaritate. Evanghelia de astăzi ne provoacă să ne regândim relația cu Cristos deoarece, în mod evident, Cristos însuși preferă o relație ca de la prieten la prieten cu ucenicii Săi, și nu una ca de la stăpân la slujitor: “Nu vă mai numesc servitori, pentru că servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni” (Ioan 15,15).

Isus spune că nu își mai numește ucenicii servitori. Aceasta pare a indica faptul că până atunci i-a numit astfel. Relația noastră cu Cristos trece prin diferite etape. Întâi începe ca o relație stăpân-slujitor, atunci când suntem noi în credință, dar apoi pe măsură ce relația noastră cu Cristos se aprofundează se schimbă într-una mai puțin formală de tip prieten-prieten. De ce, atunci, atât de mulți dintre noi rămân la modul stăpân-slujitor de relație cu Cristos ca și când ar fi unicul mod? Evanghelia de astăzi este o chemare pentru noi de a trece de la stadiul infantil, al relației slujitor-stăpân, la stadiul adult, al relației de tip prieten-prieten cu Cristos. Aceasta va schimba modul în care rugăm și modul în care trăim. Vom începe să ne rugăm mai bine (vezi Ioan 15,7) și să experimentăm mai multă pace și bucurie în viețile noastre, ca în cazul celor îndrăgostiți.

Una dintre obiecțiile ridicate adesea de către aceia care promovează modelul stăpân-slujitor în relația cu Cristos este îngrijorarea că suntem nedemni. Cu siguranță, nu suntem demni. Însă Isus a luat deja aceasta în considerare. El ne amintește: “Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi” (Ioan 15,16). Dacă a decis să ne aleagă pe noi în nevrednicia noastră și să ne iubească și să ne accepte așa cum suntem, atunci nu trebuie să ne fixăm privirea asupra noastră și să întrebăm: “Cine sunt eu, Doamne, ca să mă iubești?” Mai degrabă trebuie să ne ațintim privirea asupra Lui și să întrebăm: “Cine ești Tu, Doamne, de mă iubești atât de mult?”

Cum putem face diferența între lipsa de respect arătată de aceia care nu au o relație serioasă cu Domnul și adevărata familiaritate care vine dintr-o relație de iubire cu El? Cheia este păstrarea poruncilor Domnului. Da, Dumnezeu ne iubește și ne acceptă așa cum suntem, însă El ne iubește prea mult pentru a ne lăsa așa cum suntem. Iubim bebelușii așa cum sunt ei, și totuși dorim să crească. Dumnezeu așteaptă ca noi, în mod similar, să creștem în iubirea Lui. Oferta Domnului pentru noi, de prietenie și intimitate cu El, nu trebuie să fie o scuză pentru împietrire și indiferență. Așa cum Dumnezeu ne-a arătat iubirea Lui pentru noi prin fapte, trimițându-l pe Fiul Său să moară pentru noi, și iubirea adevărată pentru Dumnezeu este arătată întotdeauna în fapte prin felul în care păstrăm dubla poruncă a iubirii lui Dumnezeu și a aproapelui. Prin aceasta putem cunoaște dacă suntem cu adevărat prietenii lui Cristos, deoarece “Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ce vă poruncesc” (Ioan 15,14).

 

* * *

 

Dumnezeu este iubire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Duminica de azi, a VI-a după Paște din ciclul B, poate fi numită, mai mult decât alte duminici sau sărbători, drept duminica iubirii, reluând testamentul lui Isus de la Cina cea de Taină.

Mântuitorul se simte obligat, ca în cazul restrâns al unei convorbiri avute cu ucenicii săi, să repete de patru ori porunca iubirii: Rămâneți în iubirea mea! Eu am rămas în iubirea sa; Iubiți-vă! Iubiți-vă unii pe alții!

Sfântul Ioan apostolul nu a găsit altă definiție mai bună pentru Dumnezeu decât că Dumnezeu este iubire (1In 4,16).

Paragraful din Faptele Apostolilor (10,25-48) încearcă să ne demonstreze că iubirea divină nu are margini; că are mereu inițiativa în toate și se concretizează în chemarea păgânilor la mântuire, în iertarea păcatelor tuturor oamenilor care primesc Botezul și, mai ales, în oferirea darului infinit, care nu-i altul decât Duhul Sfânt.

Ce este această iubire divină? O putem înțelege? Să ne întrebăm asupra unui lucru mai palpabil, mai sensibil: Ce este lumina soarelui? O vedem, ne bucurăm de ea, beneficiem din plin, dar a spune ce este, este greu. Chiar dacă un savant ar încerca să ne spună, puțini ar fi cei care ar înțelege. Este mai ușor să spunem că fără lumina soarelui n-ar exista viață, flori, culori, primăvară, vară și toamnă, fructe etc., ci doar o iarnă veșnică și cu un frig năprasnic până la zero absolut (-273,15 grade C), într-un întuneric de mormânt. La fel, dacă ne întrebăm ce este iubirea divină, nu știm să răspundem însă o constatăm în tot ceea ce ne înconjoară și ne bucurăm de ea, fiindcă fără ea n-ar exista nici soarele cu lumina și căldura lui și nimic altceva. Iubirea divină intervine mereu în istoria lumii pentru a-i da omului sensul vieții lui, ușurință pentru a o parcurge, ajutor în necazuri, vitalitate și fericire în conștiință. Orizontul omului, deși creatură limitată, se lărgește până la infinitul absolut numai prin iubire.

Să facem câteva constatări asupra iubirii divine!

Ea deține primatul în toate și de aceea are dreptul asupra tuturor lucrurilor (Dreptul celui care ocupă mai întâi) și mai ales asupra omului, fiindcă el ne-a iubit mai întâi și a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre (1In 4,10).

Durata iubirii divine față de noi este veșnică: Eu te-am iubit cu o iubire veșnică (Ier 31,3); ea nu se poate termina în timp. În noi, iubirea poate să fie și să nu fie, dar în Dumnezeu ea este tot una cu esența sa, cu existența și nu poate să nu fie. Făcând parte din natura divină, sau, mai bine zis: fiind însăși natura sa, Dumnezeu nu poate urî pe nimeni, nici chiar pe cei mai mari păcătoși, fiindcă vede în ei valoarea persoanei din actul creației, act de iubire. Dumnezeu urăște faptele rele ale omului, fiindcă acestea arată lipsa iubirii, ele sunt o absență a binelui care îi repugnă, sunt un nimic lipsit de sens, sunt un fel de haos creat de om în care își pierde sensul și își creează singur iadul. Așa cum îngerii cei răi și-au format haosul lor, tot așa și omul desprins de iubire își creează haosul propriu, dezechilibrul total și se încorporează în iadul inițial creat de Lucifer.

Iubirea divină este veșnic operativă.

Tatăl meu lucrează mereu și eu lucrez, spune Isus (In 5,17). Toată opera Preasfintei Treimi este opera iubirii și constituie paradisul său, fiindcă dă mereu sensul paternității sale tuturor făpturilor, le îndreaptă spre armonia finală. Enigmaticul filozof Nietzsche zicea: Chiar și Dumnezeu însuși își are iadul său: este iubirea sa față de oameni. Este iubirea care suferă când constată lipsa iubirii în oameni. Acest iad al lui Dumnezeu l-a experimentat Fiul lui Dumnezeu pe Calvar, când de pe cruce a strigat cu disperare: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mt 27,46). Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât ni l-a dat pe Fiul său unul-născut (cf. In 3,16) și acesta s-a dat pe sine morții de ocară pe lemnul crucii, s-a dat celei mai rușinoase dintre morți (cf. Dt 21,20-23; Gal 3,13; 1Pt 2,24), iar din iadul de pe cruce s-a coborât în iad (Crezul), la cei morți din cauza păcatului, dar care au păstrat speranța mântuirii. Acestei culmi de iubire, oamenii i-au zis nebunie.

Sfântul Paul ține să demonstreze că nebunia, care izvorăște din iubire, așa cum este cea a lui Dumnezeu, este mai înțeleaptă decât înțelepciunea oamenilor (1Cor 1,25) și preferă să fie părtaș la această nebunie divină, devenind: nebun pentru Cristos (Fil 1,21), ca toți oamenii să devină: înțelepți în Cristos (1Cor 4,10).

Fericitul Jacopone de Todi, la întrebarea de ce Cristos trece drept nebun în ochii lumii, răspunde în numele lui Isus: Pentru că voi ați fost mai nebuni decât mine. Vrea să înțelegem: dacă nouă nu ne este rușine să fim nebuni prin păcat, distrugând iubirea, lui Isus n-are de ce să-i fie rușine mergând până la nebunie în a da iubirea, în a da viață în locul morții, în a da raiul în locul iadului.

Sfânta Maria Magdalena de Pazzi lua în mâini crucifixul, îl privea printre lacrimi și suspina: Așa-i, Isuse al meu, că tu ești nebun de iubire? O zic și o voi spune mereu: nebunul iubirii ești tu, Isuse al meu!

Iubirea iubirii divine va fi ocupația veșniciei noastre, meseria cerului, dar pe care trebuie să o învățăm aici pe pământ.

Dacă vrem să ajungem să-l iubim veșnic pe Dumnezeu în patria de sus, trebuie să petrecem vremelnicia noastră pământească învățând să iubim chipul lui Dumnezeu de pe pământ, pe oamenii creați după chipul și asemănarea sa; în primul rând pe Fiul Omului, pe omul desăvârșit în iubirea Tatălui, care a venit aici, jos, pe pământul nostru, ca să reverse iubirea în inimile noastre prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5). Noi nu putem să ne ridicăm la Tatăl și să-l iubim pe Dumnezeu, fiindcă nu-l cunoaștem, dar trebuie să începem de la oameni, așa cum ne-a învățat Cristos, care singur îl cunoaște pe Tatăl și singur ne poate duce la Tatăl: Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine (In 14,6), decât păstrându-i noua sa poruncă, aceea de a ne iubi unii pe alții așa cum ne-a iubit el (cf. In 15,12).

Pentru desăvârșirea noastră spirituală, de a fi așa cum ne-a cerut-o Fiul Omului, de a fi desăvârșiți precum este Tatăl ceresc, adică de a ne încadra corect în sensul iubirii sale, de a săvârși numai binele, este necesar să medităm deseori afirmațiile sfântului Paul din Scrisoarea către Corinteni (1Cor 13,1-13),: De-aș grăi limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, m-am făcut ca o aramă sunătoare și ca un țambal zăngănitor. Și de-aș avea darul profeției și tainele toate de le-aș cunoaște și toată știința, și de-aș avea atâta credință încât să mut munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Și de-aș împărți averea mea și de-aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește.

Unii cred că perfecțiunea stă în asprimea vieții, alții în rugăciune, alții în primirea deasă a sfintelor taine, alții în faptele creștinești de milostenie, dar se înșală, pentru că desăvârșirea stă în iubirea lui Dumnezeu din toată inima, spune sfântul Francisc de Sales. Și este normal să fie așa, fiindcă iubirea lui Dumnezeu față de om este perfectă, iar recunoștința omului față de Dumnezeu nu poate sta în nimic altceva decât în iubirea desăvârșită; iar iubirea desăvârșită nu o putem avea decât prin Fiul Omului, fiindcă numai el ni-l poate da pe Duhul Sfânt, ca să-l vedem pe Dumnezeu în orice om și să-l iubim așa cum vrea el.

Când misionarii creștini l-au predicat japonezilor pentru prima dată pe Isus, ei au exclamat plini de admirație: O, cât de bun și cât de mult trebuie iubit Dumnezeul creștinilor! Dar, auzind de porunca lui Dumnezeu de a-l iubi din toată inima, din tot cugetul și din toate puterile (Dt 6,5), au spus uimiți: De ce această poruncă? Omul nu are nevoie de poruncă pentru a iubi pe un Dumnezeu atât de bun! Aflând că sunt printre creștini oameni care îl înjură și-i calcă poruncile, au strigat indignați: Ar putea să trăiască undeva astfel de oameni fără cuget și fără inimă?

Dumneavoastră, ce credeți, pot trăi undeva astfel de oameni fără cuget și fără inimă?

Din nefericire, în păcate ne trezim adesea.

Doamne, numai iubirea ta veșnică și infinită ne mai poate mântui.

Kyrie, eleison! Amin.

 

* * *

 

Duminica a VI-a după Paște (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Wilhelm Danca
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 21 mai 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Dumnezeu este iubire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dacă în evanghelia din duminica trecută cuvântul, verbul a rămâne, s-a aflat de șapte ori, în cea de azi, dacă ați remarcat, cuvântul a iubi sau iubire este proclamat de nouă ori. Nouă sunt corurile îngerești și ele culminează cu serafimii, cu spiritele cele mai înflăcărate de iubire. Cine ascultă cuvintele acestei evanghelii și le împlinește, se aseamănă cu îngerii lui Dumnezeu, cu serafimii.

Când crudul Antioh căuta să ademenească la idolatrie pe cel mai tânăr dintre cei șapte frați Macabei, făgăduindu-i cu jurământ că îl va face bogat, fericit și chiar sfetnicul său, dacă se leapădă de credința în Dumnezeu, mama, ca nu cumva copilul să se lase înduplecat, recurge la culmea iubirii ei și-i spune: Fiule, îndură-te de mine cea care te-am purtat nouă luni în sânul meu, trei ani te-am alăptat, te-am crescut și te-am adus până la vârsta aceasta. Te rog acum, copilul meu, uită-te la cer și la pământ și la toate cele ce sunt într-însele, și cugetă că Dumnezeu le-a făcut din nimic… Nu te teme de acest călău, ci fii vrednic de frații tăi și primește moartea, ca în ziua milostivirii să te găsesc pe tine împreună cu frații tăi (2Mac 9, 27-39).

Se poate, oare, asemăna iubirea acestei mame cu iubirea lui Isus față de noi?

Sfântul Marcu spune că era ora nouă dimineața când l-au răstignit pe Isus (Mc 15, 25). Cu o iubire mai mult decât serafică el și-a dat viața pentru noi și are tot dreptul să ne ceară: Rămâneți în iubirea Mea!. Cererea lui este o rugă. Fiul lui Dumnezeu și Fiul omului se roagă omului să rămână în iubirea sa. Porunca cea nouă ne este adresată altfel: Iubiți-vă unii pe alții, precum v-am iubit și Eu pe voi! (In 13, 34).

Ca noi să nu avem nici un fel de dubiu asupra iubirii sale și asupra existenței lui Dumnezeu care Este cel ce este iubire, Isus vrea să ne cuprindă în iubirea sa proprie și ne spune: Rămâneți în iubirea mea!, adică vrea să ne spună: Eu îl iubesc pe Tatăl în Duhul iubirii sale, fiindcă îl văd din veșnicie și de aceea sunt capabil să-mi dau viața pentru voi, fiindcă știu că Tatăl vă iubește și vrea ca și voi să-l vedeți față la față spre a fi veșnic fericiți, dar trebuie să vă dovediți fiii săi prin iubirea reciprocă, prin iubirea desăvârșită care este în mine și care îi cuprinde pe toți oamenii, de aceea: «rămâneți în iubirea mea» și-i veți iubi pe toți frații voștri, pe toți care sunt, care au fost și care vor mai fi pe toată fața pământului până la sfârșitul lumii.

Cel care nu iubește, păcătuiește; cel care păcătuiește, nu-l poate cunoaște pe Dumnezeu. Iubirea este necesară ca să ni se ierte păcatele, ca să-l putem cunoaște pe Dumnezeu, ca să avem pace unii cu alții și ca să ajungem la Tatăl care ne vrea numai împreună. Asta este voința lui și condiția pusă ca să ne accepte ca fii și moștenitori ai Împărăției sale.

Iubirea pe care o avem față de Dumnezeu este întotdeauna răspunsul la ruga lui Isus de a rămâne în iubirea lui și la porunca de a ne iubi unii pe alții. Când credem în iubirea lui Isus, ne dovedim fii ai lui Dumnezeu și devenim cauză de mântuire cu el pentru ceilalți oameni. Astfel Dumnezeu-Iubire devine sesizabil în iubirea reciprocă. Nimeni nu poate spune că iubire nu există, pentru că nu se vede. Iubirea nevăzută este dovada izvorului iubirii, care este Dumnezeu și noi ne asemănăm cu el prin iubirea nevăzută pe care Duhul Sfânt o revarsă în inimile noastre (Rom 5, 5).

Când sfântul Ioan a spus că Dumnezeu este iubire (Lectura a II-a) n-a făcut altceva decât să dea un răspuns gnosticilor din acea vreme care susțineau că îl pot vedea pe Dunmnezeu, îl pot cunoaște, fără a practica iubirea. Adevărul este că: nimeni nu-l poate vedea, nimeni nu-l poate cunoaște, dacă nu-l iubește și nu-l găsește în iubirea față de frați.

Atunci, cine ar putea crede că va putea ajunge la Tatăl, dacă nu iubește și nu rămâne în Cristos? Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine (In 14, 6). Trebuie să ne îmbrăcăm în Cristos (cf. Rom 13, 14). Spune o poveste islamică, despre o tânără mireasă care și-a pierdut mirele și a plecat în căutarea, că «a ajuns în fața colibei a cărei singură ieșire spre exterior era o ușă atât de îngustă încât doar un trup glorificat s-ar fi putut strecura pe acolo, l-a auzit în liniștea zorilor suspinând pe acela care o jelea așa cum se jelesc morții. A bătut la ușă și dinăuntru un glas a întrebat: Cine e? Ea a răspuns: Eu sunt. Atunci s-a lăsat o liniște adâncă, a încetat până și murmurul copacilor, a amuțit și cântecul dintâi al păsărilor. Dar glasul dinăuntru n-a răspuns și ușa cea strâmtă nu s-a deschis. Atunci tânăra s-a înfășurat în vălul meditației și, fără o lacrimă, fără un suspin, s-a întins pe pământ lângă ușă. Toată ziua și toată noaprtea a rămas întinsă, cu capul înfășurat în vălul meditației, adâncind în inima ei noțiunea esențială care vrea ca aleșii iubirii să se lepede mai întâi cu totul de ei înșiși înainte de a se înfățișa Iubirii. De aceea, pregătită acum pentru întâlnirea cu ușa, s-a sculat și a mers mai întâi la râu să se spele, apoi, cu pas hotărât, s-a întors la colibă și a bătut la ușă. Și, dinăuntru, glasul a întrebat din nou: Cine e? De astă dată, mireasa a răspuns: Tu ești Și ușa s-a deschis singură» (Jean Vernette Parabole pentru azi, Ed.ARC Buc. 1994, p. 95).

Când vom bate la poarta Împărăției Cerurilor și Isus ne va întreba dinăuntru Cine e?, îi vom putea răspune Tu ești, numai dacă ne-am îmbrăcat și am rămas în iubirea lui. Cine se teme de Dumnezeu și practică dreptatea (adică iubit fiind de Dumnezeu satisface cerința lui Dumnezeu de a iubi pe aproapele său) oricărui popor ar aprține, este alături de el (Lectura I-a).

Corneliu era centurion în armata romană, era păgân dar temător de Dumnezeu, avea în subordinea sa o sută de soldați și iată-l alături de Dumnezeu. Prin Petru îi deschide ușa Bisericii lui Cristos și Duhul Sfânt coboară asupra lui și a întregii sale familii, fiindcă de la soție, copii, sclavi și soldați, romani și iudei, toți erau cuprinși în iubirea lui Corneliu.

Cu intrarea lui Petru în casa lui Corneliu, Biserica face primul pas oficial spre păgâni. Evanghelistul Luca ține să pună în evidență acțiunea Duhului Sfânt asupra păgânilor, așa cum a făcut-o la Rusalii asupra apostolilor. Duhul Sfânt, iubirea dintre Tatăl și Fiul, se revarsă asupra lumii…

Ce ar mai fi putut Tatăl să ne mai dea, după ce ni l-a dat pe Fiul și apoi pe Duhul Sfânt?.. Pe sine însuși. Dar Isus ne asigură că Tatăl ni se dăruiește: Dacă cineva mă iubește, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș la el vom face (In 14, 21). Isus ne asigură că prin iubirea lui noi vom ajunge să-l vedem pe Tatăl: Cine mă vede pe mine, înseamnă: cine mă iubește pe mine, fiindcă pe cine nu-l iubești, nu-l poți vedea, îl vede pe Tatăl“(In 14, 9), îl iubește pe Tatăl, îl simte pe Tatăl este fericit în Creatorul său și prin Cristos va ajunge de-a dreapta Tatălui, fiindcă El s-a rugat și s-a jertfit ca acolo unde este el să fie și cei care cred în iubirea lui (In 17, 24).

Chiar dacă am fi păgâni, ca centurionul roman Corneliu, dacă ne plecăm urechea la cuvântul lui Dumnezeu predicat de apostoli și de urmașii lor, Duhul Sfânt coboară și asupra noastră și ne pregătește pentru baia botezului al doilea, pentru taina pocăinței, ca să primim iertarea păcatelor.

Azi, mai mult decât mama celor șapte frați Macabei, Dumnezeu ne spune fiecăruia dintre noi: Fiule, îndură-te de mine care din veșnicie te-am purtat în sânul meu, te-am ales înainte de întemeierea lumii (1Pt 1, 20), zeci de ani te-am hrănit, te-am crescut și te-am adus până la vârsta aceasta. Privește-ți moartea în moartea lui Isus Cristos, Fiul meu! Jertfește-te pentru alții, ca să te găsesc împreună cu Isus și cu toți frații lui și ai tăi în Împărăția mea!

Ce să-i răspundem?..

Dă-ne, Doamne, harul ca misterul pascal, pe care îl contemplăm, să se manifeste mereu în faptele noastre! (LR). Amin.

 

* * *

 

A VI-a Duminică după Paști (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Nu m-am plâns niciodată de trecerea anilor, nici nu mi-am încruntat vreodată fruntea din cauza sorții, cu o singură excepție. Rămăsesem cu picioarele goale și fără bani pentru încălțăminte. Am intrat îndurerat în moscheea din Kufa și am văzut un om fără picioare. Atunci i-am mulțumit lui Dumnezeu și m-am resemnat să rămân fără încălțăminte.

2. Tema

“Mare până la ceruri este iubirea ta, Dumnezeule; fidelitatea ta până la norii cerului”.

3. Mesajul zilei

Care sunt hotarele iubirii lui Dumnezeu față de noi?

- Iubirea lui Isus cel înviat pentru unul fiecare dintre noi ajunge până la cer. Este infinită: este fără margini: este imensă, mult mai mare decât universul.

- Poți tu oare număra stelele care strălucesc pe firmament, pe care Domnul le cunoaște pe nume și le-a creat pentru tine?

- Poți tu oare număra picăturile din toate apele, toate florile, plantele, animalele…perii capului tău… celulele corpului tău, pe care domnul le-a creat pentru tine?

- Dacă nu poți nici măcar să numeri darurile sale, cum poți oare măsura iubirea sa față de tine?

Mare este iubirea lui față de noi.

- Ajunge până la cer, până la stele, la astronave… la Marte și mai departe.

- Ajunge până în adâncul mării și al oceanelor.

- Ajunge până la marginile universului, până în centrul pământului.

- Ajunge până la sfârșitul timpului, dincolo de moartea noastră.

- Ajunge înainte de noi, după noi, la dreapta noastră, la stânga noastră, deasupra și sub noi și oriunde pentru a ne iubi.

- Unde nu ajunge iubirea lui Isus? Poate între săraci, bolnavi, nefericiți, păcătoși? Ba da, ajunge și până la ei, și încă cu mai mare forță spre a-i salva și a-i mângâia.

Mare este iubirea sa față de noi.

- Mare până la a muri pentru noi.

- Mare până la a ajunge la toate popoarele, chiar și acelea care nu cred încă (cf. prima lectură).

- Mare până la a ierta totul.

- Mare până la a ne face asemenea cu el: divini, fiii lui Dumnezeu.

- Mare până la a respecta libertatea noastră.

- Mare până la a da o singură poruncă: aceea de a ne iubi.

- Mare până la a rămâne cu noi până la sfârșitul lumii.

- Mare până a face din noi familia sa, până a ni-l da pe Duhul său, până a ne da împărăția sa veșnică.

Dacă iubirea sa față de noi este așa de mare, de ce în lume este atâta diviziune, atâta ură?

- Pentru că noi, oamenii, suntem liberi și alegem rău; suntem ticăloși și egoiști și nu ascultăm chemările sale.

- Dar el nu încetează să ne iubească, vrea binele nostru, vrea să fim uniți cu el și, în cele din urmă, va reuși să facă din oameni o singură familie, o singură turmă cu un singur păstor: “Pentru că puternică este iubirea sa față de noi; fidelitatea sa durează veșnic!”

4. Exemple

a) O practică simplă: aplicarea regulilor prieteniei dintre copii la iubirea lui Dumnezeu.

- Prietenii se întâlnesc cu plăcere.

- Prietenii se ascultă cu plăcere.

- Prietenii își vorbesc cu plăcere.

- Prietenii se ajută cu plăcere.

- Prietenii se cunosc cu plăcere.

- Prietenii se iubesc cu plăcere etc.

- Și tu faci la fel cu Isus?

b) Dorința de a-l întâlni pe Isus

Marta întâlnește o colegă, Sofia, care îi zice:

- Vino la mine, este un film frumos la televizor!

- Nu pot, astăzi am o întâlnire cu un prieten, răspunde surâzătoare Marta.

- Cum, o întâlnire? Lasă că te spun eu mamei tale. Ai să vezi!

- Poți să-i spui. Chiar mama mă trimite la această întâlnire. Merg la biserică să mă întâlnesc cu Isus. Mai întâi ne rugăm și apoi luăm parte la catehism.

În afara lecțiilor de religie, poate și trebuie să avem și alte întâlniri cu Isus. Una dintre aceste întâlniri are loc când uneori venim la biserică să-i facem o vizită lui Isus ascuns în tabernacol. Aceste întâlniri îi plac nespus de mult, pentru că aproape întotdeauna sunt făcute din inițiativă proprie, fără să ne fie impuse.

Dar întâlnirea cea mai frumoasă cu Isus are loc în timpul sfintei Liturghii, când îl primiți în inimile voastre la sfânta Împărtășanie” (Ragazze controcorrente, Citta Nuova).

c) O legendă veche care ne ajută să înțelegem cât poate fi de greu, până și lui Dumnezeu, ca să ne unească în iubire

Într-o zi, a doua Persoană a sfintei Treimi a mers la Tatăl și i-a cerut:

- Eu îi iubesc atât de mult pe oameni! Pentru a le arăta iubirea mea, aș vrea să împlinesc pentru ei opera cea mai dificilă.

Dumnezeu Tatăl, în înțelepciunea sa infinită, zâmbind, a răspuns:

- Poți dărâma toți munții cu un mic ciocănel… Poți goli toate oceanele și mările cu o cochilie… Dar dacă vrei cu adevărat o lucrare, cel mai dificil, cel mai lung, cel mai greu, coboară pe pământ și educă-i pe oameni să se iubească!

… Au trecut secole și milenii și acum Isus ostenește în lucrarea sa de iubire infinită.

d) Pentru cei mai mărișori, poate fi utilă amintirea acestei rugăciuni a lui S. Kierkegaard:

Dumnezeule, tu ne-ai iubit mai întâi (1In 4,10). Vai, noi vorbim despre ea ca despre un simplu fapt istoric, ca și cum cândva tu ne-ai iubit mai întâi. Și totuși, tu o faci și o vei face mereu. De multe ori, de fiecare dată, pe tot parcursul vieții. Tu ne iubești primul. Când ne trezim dimineața și ne ridicăm spre tine gândul, tu ești primul. Tu ne-ai iubit mai întâi. Și dacă mă trezesc în zori și în aceeași secundă îmi îndrept adorația sufletului meu spre tine, tu m-ai precedat deja și m-ai iubit mai întâi. Când îmi adun sufletul dintr-o disipare și mă gândesc la tine, tu ai fost primul. Și așa se întâmplă mereu. Iar noi, nerecunoscători, vorbim mereu ca și cum o singură dată ne-ai iubit mai întâi.

 

* * *

 

Duminica a VI-a a Paștelui (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus le-a spus ucenicilor săi: “Precum m-a iubit pe mine Tatăl, și Eu v-am iubit pe voi. Rămâneți în iubirea mea! Dacă păziți poruncile mele, veți rămâne în iubirea mea, precum Eu am păzit poruncile Tatălui meu și rămân în iubirea lui… Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit Eu. Mai mare iubire decât aceasta nimeni nu are ca acela care-și pune viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc Eu. Nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ce face stăpânul, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute. Nu voi m-ați ales pe mine, ci Eu v-am ales pe voi și v-am rânduit să mergeți și să aduceți rod și rodul vostru să rămână… Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unii pe alții.” (In 15,9-17)

Fragmentul evanghelic al duminicii a șasea a Paștelui este continuarea imediată a celui din duminica precedentă, iar înțelegerea lui presupune să redeșteptăm în minte “universul” alcătuit de alegoria viței dătătoare de viață în mlădițe.

Ceea ce ne atrage atenția în această a doua parte a discursului lui Isus este foarte ampla utilizare a verbului a iubi și a substantivului său iubire (cel puțin 12 utilizări). Mai mult, acești termeni sunt, în contextul de față, sinonimi cu verbul a rodi și respectiv rod. Cu alte cuvinte, rodirea care nu este altceva decât împlinirea poruncilor Tatălui, în substanță este iubire, dar nu orice fel de iubire. Este iubirea cu care Tatăl l-a iubit Fiul, Isus Cristos, și pe care Acesta o oferă ucenicilor (v. și lectura a doua). Prin urmare particula comparativă precum exprimă, e drept, la un prim nivel, modul în care ucenicul trebuie să-și manifeste iubirea-rodirea, imitând-o pe cea a lui Cristos (mergând până acolo încât să-și pună viața pentru prietenii săi), dar mai ales exprimă, la un al doilea nivel, misterul cel mai profund al revelației, adică sursa iubirii: iubirea intimă dintre Tatăl și Fiul care se exprimă pe cruce (In 3,16), model și referință, care fondează noua comunitate (1In 4,19).

De remarcat este și faptul că, în această parte a discursului, amenințarea vreunei pedepse nu își mai are locul. Adversarii (cei neroditori) au dispărut lăsând prietenilor, cei care au fost aleși. Criteriul după care aceștia sunt recunoscuți drept prieteni este împlinirea poruncii date de Isus (v. 14), aceea de a se iubi unii pe alții (vv. 15-17) în modul cel mai concret.

Or, tocmai revelația acestei iubiri, comunicată ucenicilor și trăită în mod concret de ei le conferă un nou statut, cel de prieten (atât de râvnit de marile figuri ale VT, Abraham, Moise, etc.). Ceea ce era atunci privilegiul doar al câtorva, acum, prin Isus, este oferit tuturor celor care acceptă să devină ucenicii săi, chiar și păgânilor (v. prima lectură).

 

* * *

 

Duminica 6 a Paștelui (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Ioan 15,9-17

9 Precum m-a iubit pe mine Tatăl, tot așa și eu vă iubesc pe voi. Rămâneți în dragostea mea. 10 Dacă păziți poruncile mele, veți rămâne în iubirea mea, după cum și eu am păzit poruncile Tatălui meu și rămân în iubirea lui.

11 Acestea vi le-am spus ca bucuria mea să fie în voi și ca bucuria voastră să fie deplină. 12 Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi. 13 Nimeni nu are o mai mare dragoste decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. 14 Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc. 15 De acum nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ce face stăpânul său, dar v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute.

16 Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am rânduit să mergeți și să aduceți roade, iar roadele voastre să rămână, ca Tatăl să vă dea tot ceea ce veți cere în numele meu. 17 Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unii pe alții.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Evanghelia din această duminică este continuarea celei din duminica trecută. Păstrează relația cu ea însă tematica este nouă. Observăm de la început că iubirea este centrul relatării pe care o avem astăzi.

O putem împărți în trei părți:

- Fundamentul iubirii (versetele 9-10).

- Porunca iubirii (versetele 11-15).

- Alegerea lui Isus (versetele 16-17).

În prima parte Isus indică fundamentul iubirii: după cum Tatăl îl iubește pe El, în același mod El îi iubește pe oameni. Pentru aceasta le cere ca să nu înceteze niciodată să iubească. Încă o dată se arată că iubirea discipolului se exprimă în ascultarea față de Domnul, așa cum Isus ascultă de Tatăl. Este interesant de observat comparațiile pe care Isus le face în aceste puține versete.

În partea a doua Isus introduce motivul învățăturii sale: spune toate acestea pentru ca discipolii săi să fie fericiți așa cum este El fericit, pentru ca să trăiască bucuria reală și profundă. Spunând asta “va promulga” porunca iubirii: să se iubească unii pe alții, așa cum El ne iubește pe noi. Aici se află una din principalele chei de înțelegere a întregii Evanghelii a lui Isus Cristos. Cum se exprimă iubirea în cheie creștine? Iubirea se exprimă în dăruirea vieții pentru prieteni. Isus îi numește “prieteni” pe discipolii săi pentru că le-a povestit tot ceea ce l-a învățat Tatăl, nu-i numește “slugi” pentru că sluga nu știe ce face stăpânul sau patronul său. Discipolul nu este un simplu angajat al lui Isus, este prietenul Domnului său. Titlul de “prieten” este unul dintre cele mai frumoase pe care ni-l poate spune Domnul.

În sfârșit, Isus va remarca din nou porunca iubirii (versetul 17), însă va insista și asupra faptului că El îi alege pe discipolii săi. În Palestina era obișnuit ca discipolii să aleagă pe unul dintre învățătorii iudei vestiți pentru a-l urma. În cazul lui Isus, El însuși îi alege pe discipolii săi. Dumnezeu e cel care cheamă și alege pentru ca să-l urmeze. În această ultimă parte se ratifică încă o dată ceea ce am meditat în textul de săptămâna trecută: Isus îi trimite pe discipolii săi ca să aducă roade multe și să ceară de la Tatăl, în numele său, tot ceea ce au trebuință.

Privind textul în totalitatea sa este surprinzător ceea ce se spune. Nu se pune la îndoială iubirea lui Cristos față de discipolii săi, însă este realmente incredibil că Domnul compară această iubire cu iubirea pe care o are Tatăl față de El. Acest lucru este nemaiauzit și vrea să ne facă să reflectăm cu seninătate și seriozitate.

Pentru a ține cont: Prepoziția care în textul nostru se traduce cu “așa cum”, în originalul grec are această perspectivă comparativă însă are și un rol de fundamentare. S-ar putea traduce și cu “pentru că”. Adică Isus nu numai că ne iubește “așa cum” este iubit de către Tatăl, ci ne iubește și “pentru că” este iubit de către Tatăl. Dumnezeu Tatăl se transformă astfel în fundament al iubirii. Consecința practică pentru viața noastră va fi directă: noi trebuie să-i iubim pe frați “așa cum” ne iubește Cristos și “pentru că” ne iubește Cristos.

Alte texte biblice pentru a confrunta: In 10,14-15; Rom 5,6-8; Lc 10,25-28.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “a iubi, iubire”.

Întrebări pentru lectură

- Care sunt primele cuvinte ale lui Isus în textul pe care-l medităm?

- Care sunt termenii de comparație pe care-i realizează Isus? Notați-i deoparte ca să fie foarte clari…

- Ce relație există între iubire și ascultare; între ascultare și iubire?

- Ce spune Isus pentru ca discipolii săi să fie fericiți așa cum este El?

- În ce constă “porunca iubirii”?

- Cum se demonstrează în mod concret și palpabil că realmente cineva este iubit?

- Pentru ce discipolii lui Isus nu sunt numiți “slugi” de către Domnul lor?

- Ce înseamnă că Isus îi numește “prieteni” pe discipolii săi? De ce îi numește prieteni?

- Cine alege să fie discipol al lui Isus: fiecare dintre oameni sau însuși Isus?

- Ce le recomandă Isus discipolilor-prietenilor săi?

- Cum se termină relatarea? Care este ultima indicație?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce implică pentru mine astăzi a accepta că Isus îmi spune că “așa cum” îl iubește Tatăl, tot așa El mă iubește pe mine?

- Ascult Cuvântul Domnului, ceea ce-mi spune Isus pentru mântuirea mea?

- Ce impact are asupra mea ascultarea absolută a lui Isus față de Tatăl?

- Ascult eu ceea ce-mi spune Isus astăzi pentru ca să fiu realmente fericit?

- Cum trăiesc porunca iubirii?

- Îmi dau viața pentru alții?

- Mă angajez cu seriozitate în experiența iubirii?

- Trăiesc o iubire “afectivă” cât privește intensitatea și “efectivă” cât privește faptul că-mi dau și îmi angajez viața?

- Îl las pe Isus să mă numească prietenul său?

- Vreau realmente să accept invitația lui? Vreau să fiu prietenul lui?

- Îl las pe Isus să-mi spună tot ceea ce el a învățat de la Tatăl pentru ca să umblu în bucurie și fericire?

- Accept ca Isus să mă aleagă astăzi ca discipol al său? Mă îmbucură invitația lui?

- Vreau să fiu mlădiță a viței care este însuși Isus pentru a aduce roade multe?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a face rugăciunea propunem să se țină cont de o serie de versuri, aparent anonime, care marchează cu claritate că iubirea trebuie să fie prezentă în toate celelalte calități și virtuți ale vieții pentru ca acestea să aibă măsură justă.

1. Inteligența fără iubire te face pervers.

2. Dreptatea fără iubire te face implacabil.

3. Diplomația fără iubire te face ipocrit.

4. Succesul fără iubire te face arogant.

5. Bogăția fără iubire te face avar.

6. Docilitatea fără iubire te face servil.

7. Castitatea fără iubire te face orgolios.

8. Sărăcia fără iubire te face mizerabil.

9. Adevărul fără iubire te face unul care rănește.

10. Autoritatea fără iubire te face tiran.

11. Munca fără iubire te face sclav.

12. Simplitatea fără iubire te face mediocru.

13. Rugăciunea fără iubire te face un fățarnic.

14. Legea fără iubire te subjugă.

15. Prietenia fără iubire te face utilitarist.

16. Credința fără iubire te face fanatic.

17. Crucea fără iubire se transformă în tortură.

18. Viața fără iubire… nu are sens.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a trezi o contemplație autentică prin acest text poate fi de folos repetarea câtorva fraze care ies mai mult în evidență:

- Așa cum v-am iubit și eu pe voi…

- Să-și dea viața pentru prietenii săi…

- V-am numit pe voi prieteni…

- Eu v-am ales pe voi…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Să cresc în ascultare față de Isus în acel aspect care găsesc în mine astăzi mai slab și vulnerabil.

Propunere comunitară

- Stabiliți un dialog și o confruntare salutară de idei în grupul tău cu referință la frazele care apar în textul de la “Rugăciune” din această Lectio Divina.

 

* * *

 

Un Dumnezeu ca prieten

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Lucruri de crezut…

Liturgia de astăzi ne încredințează o serie neîntreruptă de vești bune, și aș vrea să văd dacă vreun predicator cunoscut de mine reușește chiar în această duminică să avertizeze sever, să acuze, să dojenească cu asprime, să învinuiască, să prezinte scenarii apocaliptice… Ar fi suficientă fraza pe care o citim în Evanghelie, “Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, tot astfel și eu vă iubesc pe voi”, pentru a elibera o undă de tresăltare capabilă care să ne răstoarne. Și ar fi suficient să facem să răsune în profunzimea ființei noastre acea afirmație, “voi sunteți prietenii mei…”, pentru a ațâța un moto de o surpriză uimitoare, așa încât să ne lase uluiți. Vă dați seama? Avem un Dumnezeu ca prieten. Domnul mă consideră și mă tratează ca prieten. Am fost “ales” chiar pentru a fi prietenul său, nimic mai puțin.

Și apoi încă: “Dumnezeu este iubire”. Ca și cum n-ar fi suficient, iată îndată o precizare esențială, care schimbă toate perspectivele: “Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci El ne-a iubit pe noi și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre”. Adică, a lichidat, odată pentru totdeauna, toate datoriile noastre, vechile noastre înclinații. Suntem în fața unei iubiri gratuite, nemotivate. Să nu fim obișnuiți, capabili de fărâmițare în morișca banalității și a cunoașterii vechi, ci a revelațiilor celor mai uimitoare, a noutăților celor mai senzaționale, trebuie să dăm drumul unei bucurii de nestăpânit. Și chiar în biserică, dacă nu devenim mereu statuete imperturbabile, trebuie să ne bucurăm cu ochii și să ne înfățișăm cu un chip transfigurat de lumina acelei informații incredibile: “Ai auzit?… Am înțeles bine?… Sunt lucruri din altă lume… Cine a mai îndrăznit vreodată să-și imagineze realități de acest fel?…”

După o expresie populară, ar trebui să exclamăm: “Lucruri de necrezut…” Și, dimpotrivă, acestea sunt “lucruri de crezut”. Și chiar descoperirea lui Petru, după care “Dumnezeu nu face diferență între persoane, dar cine se teme de el și practică dreptatea, la oricare popor ar aparține, este primit de El”, ar trebui să ne bucure inima fără măsură. Ar fi suficiente aceste “vești”, admițând că le ascultăm cu atenție și le luăm în serios, pentru a ne face să ieșim afară din strâmtorările unui creștinism strâmt, tremurător, plicticos, pedant, ursuz, ranchiunos în privința altora. Din lecturile din această duminică, într-adevăr, reiese o viziune a vieții creștine extrem de pozitivă, bogată în culori, senină, caldă, animată, bucuroasă, deschisă, cu o respirație largă, și în pas de dans.

Izvorul nu recuperează apele proprii

În fragmentul din Evanghelie, deși ne îndeamnă cu fraze confidențiale, în abandonarea lui Isus în revelațiile cele mai chinuitoare și în recomandările cele mai apăsătoare, se notează o logică riguroasă. Pe de o parte, este iubirea Tatălui față de Fiul, care “constrânge” la rândul său pe Isus să iubească pe discipoli. Pe de altă parte, este iubirea lui Isus față de discipoli, care “constrânge” pe aceștia ca să-l iubească la rândul lor, așa cum El ne-a iubit. Isus revarsă în mod necesar asupra noastră iubirea pe care o primește de la Tatăl. Și noi, la rândul nostru, trebuie să revărsăm în mod necesar asupra altora iubirea care ne este oferită de Isus.

Iubirea față de discipoli constituie (împreună, natural, cu iubirea față de Tatăl, pentru că între cele două există o reciprocitate perfectă) răspunsul lui Isus la iubirea Tatălui. Și iubirea față de frați este răspunsul nostru, inevitabil, la iubirea care ne este dăruită de sus. “Așa cum eu v-am iubit pe voi…” Isus nu spune: “iubiți-mă”, ci “iubiți-vă”. Nu cere nimic pentru sine, ci numai pentru alții.

Dumnezeu nu este un centralizator, un acaparator. Din partea sa este un dinamism expansiv al dragostei universale, ale cărei unde înaintează mereu mai departe. Izvorul nu pretinde să recheme la sine apele. Acestea trebuie să se răspândească… Dumnezeu nu vrea “să recupereze” iubirea proprie, așa cum un izvor nu recuperează apele proprii. Iubirea dintre noi este răspunsul necesar la iubirea sa. Mai mult, este unicul fel de a răspunde la iubirea sa.

Seriozitatea prieteniei

Dar să ne oprim asupra temei prieteniei. Învățătorul ne trasează liniile fundamentale. Să le vedem. Înainte de toate, disponibilitatea de a dărui viața: “Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: de a-și dărui viața pentru prietenii săi”. Afirmația se aplică, în principal, lui Isus: “Eu sunt păstorul cel bun; păstorul cel bun își dă viața pentru oi” (In 10,11). “Din aceasta am cunoscut iubirea: El și-a dat viața pentru noi” (1 In 3, 16).

Se poate da ceva, dar este vorba de un dar limitat, din moment ce este mereu posibil de a da ceva mai mult. Numai darul vieții este nelimitat. După aceea, nu mai este nimic de dăruit. Când se dăruiește viața, să dăruiește tot ce avem.

Așa cum notează A. Von Speyr, atunci când se dăruiește viața, nu se oferă numai suma anilor care rămân de trăit, ci se dă ceva care atinge infinitul, eternitatea. Și se dăruiește chiar și ceea ce a fost. Trebuie să fim conștienți că Isus pronunță aceste cuvinte în imediata apropiere a Pătimirii. Nu se poate uita că Isus își va dărui viața proprie într-un context de singurătate și de abandon.

Nu totdeauna darul vieții are o aură de glorie, așa cum înțelegem noi. Adesea este o suferință aspră, neînțelegere (este suficient să ne gândim la episcopul Oscar Romero și la jertfa sa care nu a fost recunoscută până acum în plina sa valoare de mulți oameni), uneori chiar se observă un sens de faliment. Desigur, formele darului vieții sunt diferite, și Dumnezeu le stabilește, nu depind de alegerea noastră. Există martiriul, adică un act scurt și unic, care însă manifestă o întreagă orientare a existenței. Dar este și dăruirea de fiecare zi, care nu are nimic eroic în aparență. Este o problemă, normal, nu de a muri, ci de a trăi pentru alții, de a nu ne aparține, de a nu putea dispune de timpul propriu. De multe ori chiar această dedicare zi de zi, într-un cadru absolut ordinar, este mai dificilă decât de a muri.

În teritoriul prieteniei, întâlnirea dintre două voințe în iubire

Și apoi ascultarea, adică concordanța dintre două voințe în iubire: “Voi sunteți prietenii mei, dacă veți face ceea ce eu vă poruncesc”. Trăim statutul de prieteni dacă punem în practică ceea ce Isus a poruncit: iubirea reciprocă. Prietenia cu Domnul, așa cum am arătat deja, nu o trăim într-un cerc strâmt. Numai dacă se actualizează iubirea fraternă ne putem considera “intimi” cu Domnul.

Isus, deci, pune o singură condiție pentru prietenia sa: ca noi să luăm în serios exigențele sale. El însuși, de altă parte, demonstrează că ia în serios prietenia înfruntând pentru noi calea crucii. Numai așa se anulează distanțele. Desigur, ascultarea se încadrează exclusiv într-o perspectivă de iubire, care rămâne și fundamentul său ultim. În Biserică, se poate porunci exclusiv în iubire. Și se poate asculta numai în iubire. Totuși, când porunca nu este dată din iubire, ascultarea trebuie să vină din iubire.

Legea comunicării

Al treilea aspect care caracterizează relația de prietenie cu Isus cu discipolii este dată de confidență: “Nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ceea ce face stăpânul; dar v-am numit prieteni, pentru că tot ce am auzit de la Tatăl v-am făcut cunoscut vouă”. Această trăsătură a prieteniei, așa cum ne descoperă R. Fabris, este inspirată de modelul cultural grec-elenistic. Într-adevăr un element distinctiv al prietenilor, după Aristotel, care propune un simț comun, este că între ei totul este în comun.

Opoziția între slugi (douloi, literal, sclavi) și prieteni (philoi), nu este atât de evidentă pentru mentalitatea iudaică. În textele biblice, “servitor” echivalează cu “preitenul lui Dumnezeu”, om de încredere, fidel și drept, colaborator. Și termenul nu are nimic negativ, cu atât mai puțin de dispreț, mai mult constituie un titlu de onoare. Deci, în fragmentul nostru, expresia lui Ioan se potrivește mai bine cu mentalitatea noastră decât cu cultura biblică. Și atunci, discipolii, tocmai pentru că sunt prieteni și nu slugi, sunt puși la curent cu proiectul, cu gândurile Tatălui. Sunt informați asupra conținutului și asupra sensului misiunii lui Isus. Și sunt chiar conștienți că, în cuprinsul acelui proiect și al acelei misiuni, le este hărăzită o parte.

Avem astfel slujirea transparentă. O muncă fără participare este un proiect comun, fără o semnificație precisă, o finalitate clară, este ceva alienant, de-a dreptul inuman, și deci lipsește din ea bucuria. Este necesară conștiința de participare la o operă comună. Și este umilitor să ne gândim că nimic nu se schimbă dacă acea muncă o fac eu sau o face altul. Omul astfel este redus la situația de a fi un pion de schimbat, un angrenaj egal între alte angrenaje ale lanțului. Atunci când, în Biserică, se vorbește de cooperarea laicilor, trebuie să fim atenți să nu invocăm numai colaborarea în faza executivă. Laicul trebuie să participe și la faza de proiect, să fie întrebat când este vorba de a lua decizii, de a schița programe, de a face anumite alegeri.

Nimeni, în Biserică, nu trebuie să fie considerat pur și simplu ca un executor de ordine. Isus nu ne tratează astfel. El nu ne consideră ca niște automate religioase. Ne încredințează însărcinări personale, chiar dacă sunt prevăzute într-un țesut comunitar. Și nu are importanță că cel puțin un altul poate să desfășoare acel rol mai bine decât mine. Isus mi l-a încredințat-o mie ca unui prieten. Pentru El nu există legea eficienței, a randamentului, a producției, ci cea a încrederii. Cu El totul este clar, chiar dacă rămâne în mod necesar un fond de mister, ceva pe care nu-l înțelegem pe deplin. Totuși misterul aparține realității divine, pe care nu-l putem înțelege total, și nu depinde de faptul că Isus nu ne consideră suficient “de încredere”, sau că are ceva de ascuns…

Un test fundamental

O viață creștină progresează în măsura în care se dezvoltă în noi sensul de prietenie cu Dumnezeu, până la a deveni predominant față de orice altă concepție a raportului nostru cu El. Până când rămânem fixați pe teritoriul fricii (ca anihilați în fața celui de temut), îl considerăm pe Dumnezeu ca stăpânul nostru. Îl vedem într-o optică punitivă, observăm judecata sa înfricoșătoare, și ne așezăm în fața Lui într-o atitudine de slugi (conform sensului negativ care se dă de obicei acestui termen), înseamnă că nu am înțeles încă nimic din proiectul de iubire pe care El îl are în privința noastră.

Putem spune că am fost atinși cu adevărat de har numai când simțim că moare în noi – sau, cel puțin, se atenuează – spiritul de sclavi. Testul prieteniei rămâne fundamental pentru autenticitatea creștinismului nostru.