Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VI-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Ieremia 17,5-8
1Corinteni 15,12.16-20
Luca 6,17.20-26

Luca 6,17.20-26

Coborând împreună cu ei, s-a oprit pe câmpie. O mare mulțime de discipoli și mult popor din toată Iudeea, din Ierusalim și din regiunea Tirului și a Sidonului, de lângă mare, au venit ca să-l asculte și să fie vindecați de bolile lor. Cei chinuiți de duhuri necurate erau vindecați și toată mulțimea încerca să-l atingă pentru că ieșea din el o putere care-i vindeca pe toți. Ridicându-și ochii spre discipolii săi, a spus: “Fericiți voi, cei săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu. Fericiți voi, care acum sunteți flămânzi, căci vă veți sătura. Fericiți voi, care plângeți acum, căci veți râde. Fericiți veți fi când oamenii vă vor urî, când vă vor alunga, când vă vor insulta și vor șterge numele vostru ca infam din cauza Fiului Omului. Bucurați-vă în ziua aceea și tresăltați de bucurie, căci iată, răsplata voastră va fi mare în cer; pentru că așa au făcut și părinții lor profeților. Dar, vai vouă, bogaților, pentru că vă primiți mângâierea. Vai vouă, celor care sunteți sătui acum, căci veți suferi de foame. Vai vouă, celor care râdeți acum, căci veți boci și veți lăcrima. Vai vouă, când toți oamenii vă vor lăuda; pentru că așa au făcut părinții lor profeților falși.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Mihai Blaj
pr. Eduard Patrașcu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu

 

* * *

 

Speranță și încredere

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

După ce Isus i-a ales pe cei doisprezece apostoli (Mc 3,16-19), le-a pus în mână o armă miraculoasă prin care vor cuceri Ierusalimul, Atena, Roma, Alexandria și Cartagina, adică cele cinci centre de civilizație ale acelui timp, instaurând o nouă ordine spirituală în fața căreia atât templul cu arhiereii și fariseii, cât și Academia cu toți filozofii Greciei, atât legiunile împăratului și Dreptul roman, cât și vraja civilizației egiptene cu exaltarea instinctelor trupești, nu vor putea rezista.

Care este această armă?

Speranța plină de încredere în Dumnezeu. Această armă a devenit atotputernică, făcătoare de minuni, prin învierea lui Isus.

Speranța este bunul cel mai comun; cine nu are nimic, îl are pe acesta, spunea Thales. Nenorocirea ostenește, nu suflă mereu cu aceeași turbare; norocul fericiților are un sfârșit; totul trece, totul se schimbă; omul cu sufletul întreg se încrede în speranță. Deznădejdea este lașitate, spunea Euripide. Speranțele celor învățați sunt mai puternice decât bogățiile ignoranților, spunea Democrit. Speranța este al doilea suflet al nenorociților, spunea Goethe.

Oricât ar fi de frumoase speranțele omenești, cele date de Isus în predica de pe munte, cuprinse în cele opt fericiri, nu au asemănare fiindcă ele cuprind totalitatea fericirii supreme: împărăția lui Dumnezeu; numai ea duce fericirea până la săturare și dă zâmbetul care usucă lacrimile cele mai amare.

Cristos, ucenicii și Biserica vor fi înfrânți în clipa în care se va ivi cineva pe lume care să ofere oamenilor o speranță mai mare, pe care să o poată întări cu ceva mai mult decât învierea din morți. Este posibil?

Speranța în Dumnezeu este o virtute supranaturală, teologală, prin care așteptăm cu încredere toate câte ni le-a promis el, pentru vredniciile lui Isus Cristos. Ea posedă în sine forța Duhului Sfânt și dă sufletului aripile necesare de a se ridica deasupra tuturor speranțelor omenești, dă bucurie inimii, curaj în încercări și nereușite, dă bună dispoziție spirituală în orice împrejurare.

Speranța în lumina lecturilor de azi.

Ea ne pune într-un raport nou de încredere, de fericire, de colaborare cu Dumnezeu tocmai pentru a nu lăsa pe alții flămânzi, plângând, triști, suferinzi etc. Dacă omul cu speranță în Dumnezeu este ca pomul de lângă apă, care aduce roade chiar și în timp de secetă, el își oferă roadele pentru cei flămânzi, triști, suferinzi etc.

Speranța cuprinde în sine o convertire necesară fiecărui creștin; ea impune un efort care este cu adevărat o pocăință, dar fericită. Când fiul risipitor și-a redobândit speranța a început adevărata operă de convertire în sufletul său: Mă voi scula și mă voi duce la tatăl și-i voi spune: “Am greșit”. S-a sculat și s-a dus și i-a spus precum s-a hotărât (cf. Lc 15,18-20). Harul lui Dumnezeu ne provoacă mereu la convertire dându-ne speranțe noi. Să-i cerem harul ca Ieremia: Întoarce-mă tu și mă voi întoarce! (31,18). Față de har, Dumnezeu rămâne întotdeauna fidel, fiindcă noi avem trebuință de el pentru a ne întoarce mereu la Isus (lectura a II-a), speranța noastră (1Tim 1,1).

Dumnezeu nu este un zeu de umplutură în care să nădăjduim și la care să alergăm numai când ne merge rău, iar când ne merge bine să-l uităm după ușă; când ne merge rău vrem să facă minuni, ca să-și dovedească existența și iubirea, în rest îl tratăm ca pe un Dumnezeu în rezervă, pe tușă. Pentru că mulți îl vor pe Dumnezeu în ajutor numai când le merge rău, speranța lor este fără încredere. Din acest motiv spune profetul că în momentul când vine fericirea, nu o văd. Un Dumnezeu confecționat de imaginație și pus în mișcare de interese omenești, pământești, meschine etc. nu poate face nimic, nu aude, nu vede, nu simte și nu iubește.

Care este speranța creștină?

Aceea de a fi eliberați de moarte, de păcat și de toate consecințele lui. Ea se bazează numai pe moartea și învierea Domnului Isus (lectura a II-a). Fericirile propuse de evanghelia zilei se înțeleg numai în lumina speranței creștine și se realizează numai prin Duhul Sfânt, garantat acelora care îl roagă pe Tatăl ceresc (Lc 11,13). Vai de cei care își pun speranța în ei înșiși, în bogățiile lor, în oameni, în plăceri, onoruri etc. Aceștia nu cred cu adevărat în mesajul evanghelic și nu se înscriu în istoria mântuirii cu toată ființa lor, ci doar cu numele. Numai Duhul lui Cristos ne face liberi și fericiți. Este liber acela care nu se leagă de nimeni și de nimic altceva decât de adevărul eliberator (In 8,32), adică de Duhul Sfânt care este Absolutul (ab solutus = dezlegat de toate, liber în toate). Cine se apropie de Absolut devine liber și fericit. Numai această libertate prefațează învierea și arată adevărata față a omului care se aseamănă cu pomul sădit lângă ape, își întinde rădăcinile pe lângă râu, nu știe când vine arșița, frunzele îi sunt verzi în timp de secetă, nu se teme și nu încetează să aducă roade (lectura I-a). A fi liberi înseamnă a fi săraci cu duhul, a fi umani, a da totul pentru libertatea supremă. Pentru mine, cred că a nu avea nevoie de nimic este lucru divin și a avea nevoie de strictul necesar este ceva apropiat de divinitate, cum zicea înțeleptul Socrate. Cine stă bine cu sărăcia este bogat, spunea alt om luminat, Seneca.

Atunci când Isus ne-a îndemnat să nu ne punem speranța în bogății (Mt 6,19) a voit nu numai să ne umanizeze, dar chiar să ne divinizeze. Speranța divinizează, fiindcă este virtute teologală, dată cu un scop precis. Dumnezeu, dând omului speranță, îi dă și ajutorul necesar pentru a ajunge la scopul ei.

Dușmanii cei dintâi ai speranței sunt bogățiile vremelnice. Din acest motiv lectura I îi numește blestemați pe toți acei care își pun speranța în cei bogați; iar Isus le repetă de patru ori Vai vouă, după cum ați auzit, fiindcă bogățiile înstrăinează pe om de demnitatea umană, îl separă de masa celor mulți, îl fac să vadă în fiecare om un dușman al fericirii personale, dau falsa convingere că este mai mult om acela care este mai bogat; bogățiile măresc lăcomia, alimentează mândria care dă falsa siguranță de sine; ele devin ținta tuturor gândurilor și omul devine sclavul lor răpindu-i libertatea. Și calul, vaca, oile, banii, aurul, argintul etc., toate sunt bune, dar se țin, fiecare la locul lor: în grajd, în seif etc., dar nu în suflet. În suflet este și trebuie să fie loc numai pentru Dumnezeu. Sărac cu duhul este acela care nu-l are decât pe Dumnezeu în inima sa, fiindcă acolo unde este comoara ta, acolo este și inima ta, spune Isus (Mt 6,21).

Sfântul Francisc de Sales spune că pentru a nu ne descuraja, trebuie să știm că mizeriile noastre multiple formează tronul milostivirii lui Dumnezeu, căci dacă n-ar exista în lume nici păcate de iertat, nici dureri de alinat, nici boli de vindecat, Dumnezeu nu ar avea cum să-și exercite cel mai frumos atribut al esenței sale, bunătatea. Din acest motiv speranța noastră este plină de bucurie, fiindcă plasează destinul nostru în locul cel mai sigur, în mâinile lui Dumnezeu. Asemenea sfântului Paul, să ne lăudăm și noi în suferințe, bine știind că suferința aduce răbdare și răbdarea încercare și încercarea nădejde. Iar nădejdea nu rușinează, pentru că iubirea lui Dumnezeu s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul Sfânt, cel dăruit nouă (Rom 5,3-5). Ce poate fi mai îmbucurător?

Când diavolul caută să nimicească speranța sfântă a pietății noastre și să ne dea în schimb iluzia fericirii trecătoare, să-i spunem cu sfântul Bernard: Eu nu am meritat cerul; aceasta o știu la fel de bine ca și tine, Satană însă eu știu că Isus Cristos l-a meritat pentru mine. Nu pentru el însuși a câștigat atâtea merite, el nu avea ce face cu ele, ci pentru mine; el mi le oferă și, de aceea, prin el și în el îmi voi mântui sufletul.

Un om, care își pusese toată speranța în bogății, a ajuns în mizerie și disperare. Soția, femeie credincioasă, încerca să-l încurajeze, dar în zadar. El voia să-și curme viața. Într-o noapte, soția a început să plângă amar. El, trezindu-se, a întrebat-o despre motivul lacrimilor. Ea a zis: Am avut un vis înfiorător. Am văzut cum a murit Dumnezeu și după ce toți îngerii l-au jelit trei zile, l-au dus la groapă. Pe cât era de frumos raiul cu Dumnezeul cel viu, pe atât a devenit de urât și de pustiu fără el, pe cât era de mare bucuria și fericirea sfinților și a îngerilor cu el, pe atât de mare a devenit jalea fără el și, în cele din urmă, au murit și ei de durere. Acum în inima mea simt un gol pe care nu-l pot umple decât cu lacrimi. Bărbatul i-a zis: Femeie nepricepută ce ești, cum ar putea muri Dumnezeu? Nu este el nemuritor? Cum îți poți închipui că l-ar cuprinde mormântul pe cel nemărginit? Fii pe pace! Dumnezeu nu moare! Femeia i-a replicat: Nădăjduiesc să fie așa, ai dreptate. Dar vreau să te întreb și eu: dacă Dumnezeu nu moare, de ce nu-ți pui și tu nădejdea în el? Că doar de aceea ne-a dat viață, ca să fim fericiți cu el. Și omului nostru i-a dispărut ispita sinuciderii. Nădejdea nu l-a făcut de rușine, fiindcă dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în inima lui prin Duhul Sfânt, care l-a condus la adevăr.

Trimite, Doamne, Duhul tău și reînnoiește fața sufletului nostru prin speranța vieții veșnice! Amin.

 

* * *

 

Fericirile: confruntarea dintre două înțelepciuni

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu trebuie să ne trudim prea mult mintea pentru a înțelege care anume este mesajul central pe care Liturghia ni-l prezintă spre a fi reflectat și meditat în această duminică; el este inclus într-o antiteză care parcurge întreaga Liturghie a cuvântului de astăzi. În prima lectură, din Ieremia, Domnul spune: “Blestemat fie omul care se încrede în om și își face sprijin din trup omenesc și a cărui inimă se depărtează de Domnul. În Psalmul responsorial auzim: “Fericit este omul care-și pune încrederea în Domnul. Însă nu așa și cel nelegiuit a cărui cale duce la prăpastie”. Iar în Evanghelia Isus ne spune: “Fericiți voi, cei săraci… Fericiți voi, care acum sunteți flămânzi…”

Cine sunt cei pe care Cuvântul lui Dumnezeu îi numește fericiți și cine sunt acei pe care îi cheamă nefericiți? După litera expresiei evanghelice, cei fericiți ar fi săracii iar cei blestemați ar fi bogații. În limbajul nostru aceasta ar echivala cu a spune că fericiții lumii acesteia ar fi cei ce nu au bunuri, nici prestigiu, și care nu mai contează nimic în fața societății; iar blestemații ar fi cei cărora nu le lipsește nimic, toți cei puternici și respectați în ochii lumii. Însă o astfel de contrapunere atât de simplistă nu este după spiritul Evangheliei și al comportamentului lui Isus, căruia, spre exemplu, îi plăcea să stea de vorbă cu cei bogați și chiar să stea la masă cu ei.

Pentru a înțelege mai bine gândul lui Isus, trebuie să confruntăm ambele fraze pe care le-am ascultat, cuvânt cu cuvânt: (a) Fericiți voi, cei săraci, (b) căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu. (a) Vai vouă bogaților, (b) pentru că vă primiți mângâierea. Domnul răstoarnă concepția despre sărăcie și bogăție. El revelează un alt fel de bogăție și un alt tip de sărăcie pentru ca fericirea și amenințarea să poată fi parafrazate: Fericiți voi cei săraci pentru că în realitate sunteți bogați! Vai vouă bogaților pentru că în realitate sunteți săraci! Așa a înțeles fericirea lui Isus apostolul Iacob când a scris: “Oare nu i-a ales Dumnezeu pe cei săraci în ochii lumii, dar bogați în credință, ca moștenitori ai împărăției pe care el a promis-o celor care îl iubesc?” Deci o adevărată opoziție între săraci și bogați nu există, ci numai dintre bogații din fața lumii și bogații din fața lui Dumnezeu.

Concepția ce trebuie evidențiată pentru a înțelege sensul fericirilor, după cât se vede, nu este aceea a săracilor și a bogaților; aici nu poate fi vorba decât despre sărăcie și despre bogăție, aceea a împărăției lui Dumnezeu, deoarece tocmai de posedarea sau de pierderea acesteia depinde faptul de a fi bogați sau a fi săraci. Prin urmare, ce este adevărata bogăție care îi face pe oameni fericiți? Este Împărăția lui Dumnezeu: “Fericiți voi, cei săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu”. Să ne gândim la săracii care posedă, chiar de pe acum, o adevărată împărăție! De fapt această împărăție se află chiar de acum la dispoziția lor, împărăție în care pot intra și se pot bucura de toate bunurile acesteia, ca și de toate drepturile ei. Este adevărat că Isus vorbește și la viitor, despre o mare răsplată pe care o vom avea numai în ceruri, însă aceasta nu este decât concluzia și manifestarea unei posesiuni de fapt aici pe pământ. Cei ce sunt în această împărăție sunt fiii lui Dumnezeu, sunt liberi, sunt frați, sunt plini de nădejde, de nemurire, “își posedă viața lor”, adică cunosc sensul, destinul și valoarea acestei vieți. Aceasta este într-adevăr, așa cum o numea Sfântul Francisc din Assisi, “Doamna Sărăcie”, adică o sărăcie bogată.

Lecturile biblice ne oferă simboluri și imagini pentru a înțelege situația unui astfel de om și în ce constă bogăția lui. Ieremia îl aseamănă cu un copac sădit pe lângă o apă curgătoare care își înfige rădăcinile adânc în pământ; care nu se teme de arșiță, frunzele îi sunt verzi și aduce roade la vremea potrivită. Imaginea este repetată și în Psalmul responsorial, când este descris omul care și-a întemeiat viața sa pe legea lui Dumnezeu, ca pe un izvor nesecat de nădejde și de mângâiere. Cu cât își înfige mai mult rădăcinile, adică aprofundează misterul Lui și se încrede în El, cu atât mai mult existența lui este mai viguroasă și aduce roade chiar și atunci când în jurul lui totul este ars de secetă.

Isus a exprimat această idee folosind o asemănare aparent opusă, atunci când a vorbit despre omul care și-a construit casa lui pe piatră. Dacă imaginea lui Ieremia și a Psalmului responsorial exprimau fecunditatea unei vieți bazate pe Dumnezeu, imaginea folosită de Isus îi evidențiază stabilitatea: ea rezistă vânturilor, ploilor și furtunilor. Ce bogăție mai mare ne-am putea închipui decât aceasta? Cel ce posedă așa ceva este bogat de însăși bogăția lui Dumnezeu, pentru că prin împărăție el a intrat în alianță cu Dumnezeu, iar Dumnezeu a devenit “Dumnezeul său”, “partea sa de moștenire”.

Dacă acesta este săracul pe care Isus îl proclamă fericit, adică bogat, atunci care este sătulul pe care Isus îl declară nefericit și pe care îl amenință cu vai-vai și iar vai? Este cel care își are numai mângâierea sa și se declară mulțumit cu ea. Acela care este sătul de el însuși, acela care este ca bogatul burduhos și îmbuibat, care a dispus de toate bunurile aici pe pământ, din care cauză riscă să rămână indiferent față de împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui. Este omul îngrozitor de sărac, care se crede bogat numai prin simplul fapt că are multe bunuri materiale, are mulți servitori în casă, pentru că este robust și grăsun, pentru că atunci când pășește peste pragul porții toți se dau la o parte și îl salută cu respect, deși cu invidie. Pentru unul ca acesta sunt scrise îngrozitoarele cuvinte din Apocalipsă adresate Bisericii din Laodiceea: “Pentru că spui: ‘Sunt bogat, m-am îmbogățit și nu am nevoie de nimic’, dar nu știi că tu ești nenorocitul, vrednic de milă, sărac, orb și gol”.

Ieremia ne-a oferit o prețioasă imagine pentru a înțelege situația reală a acestui om (care ar putea foarte bine să fie chiar unul dintre noi). Proorocul spune că un astfel de om este ca ierburile ce cresc în locurile arse ale pustiului, într-un pământ neroditor și nelocuit; oriunde și-ar întinde rădăcinile dă de nisip fierbinte. Isus nu se îndepărtează prea mult de această imagine atunci când îl aseamănă pe un astfel de om cu unul care își construiește casa pe nisip. Este aceeași idee a uscăciunii și a instabilității ce se află și în Psalmul responsorial, unde se vorbește de pleava pe care o împrăștie vântul.

Aceste imagini își află o corespondență în realitate. Omul care își construiește întreaga lui viață, care își plănuiește viitorul, totul este în funcție numai de el însuși, și numai cu mijloacele sale, ca și cum împărăția lui Dumnezeu nici nu ar exista, tocmai acesta este cel ce construiește pe nisip. Este suficient o ploaie sau un vânt ceva mai puternic decât cel obișnuit, o boală etc. pentru ca toate să se spulbere, să fie lipsit de toate. Dar chiar dacă așa ceva nu se petrece întotdeauna imediat, peste unul ca acesta ar putea da o altă nenorocire, dată fiind și posibilitatea acelui strigăt din toiul nopții: “Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” Viața unui asemenea om, toată bazată pe egoism, cu inima închisă la nenorocirile altora, va fi searbădă ca acele ierburi din pustiu; va fi de nepătruns pentru sentimentele cele mai nobile și adevărate, săracă în dragoste și în prezența altora (în casa zgârcitului și a egoistului rar răsună pași de prieten).

Aceasta este imaginea adevărată a atâtor oameni care se cred, ori pe care alții îi cred bogați; este icoana omului egoist care se iubește numai pe sine! Este bogatul pe care Isus îl amenință cu acel vai și iarăși vai, și care îl definește pe sărac. Sărăcia lui se măsoară încă odată cu ceea ce pierde, cu Împărăția lui Dumnezeu. “Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu”. Cuvântul lui Dumnezeu din duminica aceasta este cu adevărat acea sabie cu două tăișuri, care taie și desparte; ea întinde un zid despărțitor asupra omenirii, pe care o împarte în două: de-o parte presupușii săraci, care în realitate sunt bogați, și pe de altă parte presupușii bogați, care îndeobște sunt săraci. Este un cuvânt care evidențiază tot ceea ce se află în spatele draperiilor sau al dantelăriilor, de fapt așa cum vor apărea la sfârșitul lumii.

Să ne întrebăm acum: Noi de care parte suntem? Din ce categorie de oameni facem parte? Suntem dintre aceia care își construiesc propria lor viață pe ei înșiși, sau dintre cei ce construiesc pe stânca cea tare a Împărăției lui Dumnezeu? Suntem noi dintre cei ce se încred în oameni, sau dintre aceia care își pun toată nădejdea lor în Dumnezeu? Suntem dintre cei ce caută mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și Dreptatea Lui și apoi toate celelalte, sau dintre cei ce caută mai întâi toate celelalte (bani, carieră, prestigiu, satisfacții, dar mai cu seamă bani și iar bani) și numai după aceea Împărăția lui Dumnezeu? Dacă există printre noi creștini bogați în bunuri pământești, unii ca aceștia să își pună cu multă seriozitate asemenea întrebări care se desprind din Evanghelie, pentru că ei sunt cei mai expuși la a cădea în ispita autosuficienței spre a construi pe ei înșiși, uitând că mai există și o Împărăție a lui Dumnezeu.

Acestea fiind spuse, observăm că important nu este numărul Fericirilor sau exacta identificare a categoriilor de fericiți (Matei spune că ar fi opt, pe când Luca spune că nu sunt mai mult de patru), ci important este contrastul dintre cele două scări de valori, sau mai bine spus dintre cele două înțelepciuni: înțelepciunea lumii, care este nebunie, și înțelepciunea evanghelică, care este adevărata înțelepciune. Cuvântarea Fericirilor este proclamarea și magna charta înțelepciunii lui Isus. Aceasta este o cuvântare comunitară pentru că are drept scop construirea comunității creștine în care se trăiește și se mărturisește această înțelepciune a Fericirilor. Poate că tocmai pentru aceasta – așa cum ne arată Luca – Isus a rostit această cuvântare imediat după alegerea celor doisprezece apostoli. Acum ei știu cum trebuie să fie comunitatea pe care sunt chemați a o construi și a o cârmui: o comunitate ce trebuie să proclame fericirea trăită de a fi bogații Împărăției, ai înțelepciunii și ai nădejdii.

Așa cum am spus, bogăția săracilor lui Isus este Împărăția lui Dumnezeu. Tocmai această Împărăție, nu peste mult timp, va veni în chip misterios între noi, în Persoana lui Isus, care frângându-ne pâinea Sa ni se va da pe Sine însuși. În această clipă noi suntem săracii care obțin Împărăția, de aceea să spunem fără teamă: “Domnul este partea moștenirii mele și a paharului meu. Sorții mi-au căzut între cei puternici, că moștenirea mea este puternică. Pentru aceasta s-a veselit inima mea și s-a bucurat limba mea, dar încă și trupul meu va sălășlui întru nădejde”.

 

* * *

 

Zâmbind printre lacrimi

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un preot și-a început predica la Evanghelia de astăzi cerând credincioșilor să ridice mâinile dacă le-ar place să fie săraci, înfometați, înlăcrimați, urâți de toți. Nici o mână sus. Apoi i-a rugat ca, dimpotrivă, să ridice mâinile cei care ar dori să fie bogați, bine hrăniți, mereu zâmbitori și vorbiți numai de bine în comunitate. Toate mâinile au fost sus. Dacă am repeta acest experiment în orice altă biserică, am obține probabil rezultate similare. Cu toate acestea, în Evanghelia lui Luca Isus declară că fericiți sunt cei săraci, înfometați, întristați și care sunt urâți de alții. Și pentru a fi sigur că afirmațiile îi sunt clar înțelese, continuă aruncând cuvintele grele asupra celor care sunt bogați, sătui, care râd și sunt lăudați. De ce oare? Vrea oare Luca să ne facă să înțelegem că sărăcia materială în sine este un semn al relației bune cu Dumnezeu, iar prosperitatea materială este o pedeapsă? Cu siguranță că nu!

Sărăcia în sine nu este o binecuvântare ci un rău, o lipsă. De fapt toate elementele enumerate în fericirile prezentate de Luca – sărăcia, foamea, plânsul, ura, excluderea, insulta, defăimarea – sunt toate rele. Sunt lucruri pe care nici un părinte bun nu le-ar dori pentru copilul lui. Nici Dumnezeu nu dorește aceste lucruri pentru noi, copiii Lui. Și atunci cum să înțelegem aceste fericiri? Cheia fericirilor să găsește într-o clauză importantă pe care el o adaugă după ultima fericire, iar această clauză este “din cauza Fiului Omului”. Ceea ce spune Luca este că cei care acceptă aceste condiții vitrege, ca preț pe care îl au de plătit pentru a-l urma pe Cristos, sunt cu adevărat binecuvântați. Câteva informații despre contextul social al Evangheliei lui Luca ne vor fi de ajutor.

Luca a scris Evanghelia sa într-o perioadă de teribile persecuții sociale și religioase îndreptate împotriva celor care credeau în Cristos. Erau atât de severe încât oricine practica creștinismul era conștient că riscă să fie dat afară din familie, respins de prieteni și exclus din sinagogă. Respectivul își pierdea dreptul de moștenire, inclusiv drepturile comerciale în comunitate. Chiar dacă era o persoană bogată, cu multe pământuri și ferme, în momentul declarării credinței în Cristos era automat deposedat și devenea sărac lipit pământului. Acum înțelegeți de ce unii mai deștepți mergeau înainte și își vindeau pământurile!

În pasajul dinaintea Evangheliei de astăzi, Luca descrie chemarea celor doisprezece apostoli (Luca 6,12-16). Dintr-un grup mare de persoane care veneau și plecau, căutând să se decidă dacă să îl urmeze sau nu, Isus cheamă explicit doisprezece bărbați ca asociați ai Săi. Acum să ne închipuim că ne numărăm printre primii creștini, din primul secol. Dată fiind situația descrisă mai sus, cum v-ați simți dacă Cristos v-ar chema să îl urmați? Ați ști că imediat ce ați răspunde cu “da” chemării Lui, v-ați pierde proprietățile și titlurile în comunitate, ați deveni automat membru al clubului săracilor, al celor urâți, al proscrișilor. Cu lacrimi în ochi v-ați codi dacă să acceptați sau nu numirea. Și atunci Isus, privind la lacrimile tale, îți spune: “Fericiți voi, cei săraci, căci a voastră este împărăția lui Dumnezeu. Fericiți voi, care acum sunteți flămânzi, căci vă veți sătura. Fericiți voi, care plângeți acum, căci veți râde. Fericiți veți fi când oamenii vă vor urî, când vă vor alunga, când vă vor insulta și vor șterge numele vostru ca infam din cauza Fiului Omului. Bucurați-vă în ziua aceea și tresăltați de bucurie, căci iată, răsplata voastră va fi mare în cer; pentru că așa au făcut și părinții lor profeților” (Luca 6,20-23). După un astfel de discurs, cel chemat de Cristos ar zâmbi printre lacrimi, pentru că înțelege că a făcut într-adevăr alegerea cea bună.

Seria de “vai vouă” se referă în schimb la cei care au răspuns cu “nu” invitației lui Isus (asemenea tânărului bogat) pentru că nu erau gata să renunțe la poziția din comunitate, la cercul de prieteni, ca să nu mai vorbim de bogățiile pe care le acumulaseră în viață. Au ajuns să acorde o mare importanță lucrurilor bune din această viață, o importanță atât de mare încât au devenit un fel de zei pentru ei. Din multe puncte de vedere sunt ca bărbații și femeile vremurilor noastre, marcate de materialism și consumerism. Isus le spune că au făcut alegerea greșită deoarece punerea prosperității lumești în fața lui Dumnezeu pavează drumul nu spre fericire, ci spre tragedia veșnică.

 

* * *

 

“Fericirile” sau cum poți fi mare devenind mic

Autor: pr. Mihai Blaj
Copyright: Predici.cnet.ro

Mărturisesc că ori de câte ori mă întâlnesc cu textul pe care tocmai l-am auzit la Evanghelie, mă cuprinde un soi de mândrie sfântă și de recunoștință. De mândrie pentru că fac parte din religia care păstrează aceste cuvinte și de recunoștință pentru că îmi vine să strig: “Îți mulțumesc, Doamne, că atunci, pe acel munte, ai rostit aceste cuvinte și ne-ai dat această învățătură minunată”. Ascultându-le, vă spun sincer, sunt mândru că sunt creștin și că sunt chemat să trăiesc un asemenea ideal, pentru că nu cred că au fost rostite vreodată cuvinte mai profunde despre viață și despre modul în care trebuie trăită viața.

Nu doresc să analizez fiecare fericire în parte și nici să mă opresc asupra uneia sau alteia, ci vreau să le privesc în ansamblu și să subliniez trei idei care mi se par a fi mai importante.

În primul rând consider că fericirile ne reamintesc cum arată adevăratul OM. Cum este structurat interior adevăratul OM. Și dacă le-am rosti în fiecare zi și le-am lipi chiar pe toți pereții tot nu ar fi îndeajuns pentru a înțelege aceasta, căci am senzația că oamenii de azi au început să-i uite chipul. Suntem în continuare un popor de oameni săraci, care mai arăm pământul cu calul, dar am început cu toții să visăm la un tip de om care nu arată deloc bine. Știți ce-și doresc azi cel mai mult copiii, mai ales băieții, să ajungă în viață? Odinioară, dacă îi întrebai, auzeai răspunsuri: “Eu vreau să fiu medic; eu profesor; eu inginer”. Astăzi știți ce-și doresc cel mai mult să fie? Fotbaliști! De ce? Pentru că imaginea unui personaj cocoțat pe mașina lui, cu o mână în buzunar, cu alta pe șampanie și cu un rânjet mândru pe buze este imaginea noului tip de om care ne cucerește mințile. Omul de succes. Omul care poate cumpăra orice. Omul plin de sine. Omul mândru. Omul care, dacă aruncă pe el un tricou Dolce Gabbana și are în buzunar un telefon mobil cu cameră foto de 4 megapixeli, calcă pe stradă de parcă ar trebui să ne oprim cu toții, muți de admirație și să-l aplaudăm cu frenezie. Iată oamenii doriți de astăzi. Îi vezi la Holywood, îi vezi la București și sunt sigur că vedeți destui și la …

În Evanghelia de azi, Cristos ne reamintește că lucrurile stau de fapt invers. Pentru că el vine și spune un mare NU la tot ceea ce noi oamenii spunem DA. Pentru noi oamenii important e să fii puternic, să fii bogat, să fii mare, să fii sus, să fii primul. Cristos vine și spune: “Nu, nu asta e cel mai important! Important e să fii simplu, să fii discret, să fii umil, să fii cu bun simț, să fii blând, să fii pașnic, să fii curat cu inima”. Nu ceea ce se află în afara noastră ne face să fim fericiți, mari și bogați, ci ceea ce avem înăuntru. Pentru că nu e mare cel care are putere, ci cel care, având putere, are puterea să n-o folosească. Un om e cu atât mai mare cu cât se smerește mai tare. De ce e atât de mare Dumnezeu? Nu atât pentru că a reușit să creeze atâtea, arătându-și măreția, nu atât pentru că a condus un popor “cu braț puternic”, dar e măreț pentru că a avut puterea să se smerească într-atât încât să se coboare din cer în grajd. Nu suntem mari atunci când alergăm în stânga și în dreapta și ne facem o casă cât un bloc. Nu suntem mari atunci când din mașinile noastre cu mulți cai putere se aud la maxim decibelii manelelor. Nu suntem mari atunci când avem diplome, când știm, când putem, chiar dacă nu e neapărat rău să se întâmple și aceasta. Suntem mari atunci când reușim să iertăm pe cineva care ne-a greșit, deși am avea tot dreptul și puterea să-i dăm o lecție. Suntem măreți atunci când suntem în stare să dăm tot ce avem de pe noi și nu așteptăm în schimb nici măcar un mulțumesc. Suntem giganți atunci când, înjurați și persecutați fiind pentru crezul nostru, rămânem drepți, neclintiți și înălțăm o rugă pentru călăi. Acesta e adevăratul om, în fața căruia se pleacă orice genunchi de pe pământul acesta.

Nu pot să-mi scot din minte o scenă pe care am văzut-o cu ani în urmă la televizor. Maica Tereza făcea o vizită la Organizația Națiunilor Unite. V-o amintiți cu siguranță. O mână de femeie; gârbovită, cu fața brăzdată de riduri și cu o haină ieftină pe ea. N-o să uit niciodată cum, în momentul în care a intrat în sala mare de ședințe, toți puternicii acestei lumi – președinți, ambasadori, miniștri – s-au ridicat în picioare și au început să aplaude. Sau vi-l mai amintiți pe Papa Ioan Paul al II-lea? În ultimii ani, un bătrân sărman, răpus de Parkinson, care nu mai era în stare în ultima vreme nici măcar să salute sau să-și țină saliva pe buze. Dar n-o să uit niciodată acea zi de mai în care, atunci când a fost scos din Bazilica “San Pietro” sicriul său simplu, sobru, fără nicio floare, fără nicio decorație, toți puternicii acestei lumi – președinți, miniștri, regi și regine – s-au ridicat în picioare și au început să aplaude. Înțelegeți adevărata măreție? Înțelegeți de ce spune Isus că ești mare și fericit atunci când ești simplu, sărac, umil, vertical?

În al doilea rând, fericirile sunt expresia libertății maxime. O persoană care trăiește aceste fericiri e o persoană cu adevărat liberă. Liberă de tot ceea ce aglomerează și sufocă spiritul. Nu mă interesează nici bogăția ori grandoarea, nici ne-averea ori puținătatea materială, căci eu sunt sărac în spirit, adică am duhul sărăciei, adică sunt un om simplu, care nu-și complică existența cu lucruri inutile. Nu mă tulbur când văd atâta răutate în jurul meu și, mai ales, atâta răutate îndreptată chiar împotriva mea, pentru că sunt un om blând, capabil să iert și să-i înțeleg pe ceilalți. Sunt liber de păcat, nimic nu-mi încătușează sufletul și văd lumea așa cum este, pentru că sunt curat cu inima și văd lumea cu ochii lui Dumnezeu. Și, mai ales, nu mă deranjează atunci când ceilalți mă prigonesc și mă arată cu degetul pentru că sunt drept, când sunt înjurat pentru că am credință ori luat peste picior când vin la sacramente, pentru că eu sunt liber, adică știu că dacă sunt simplu, sincer, blând, milostiv și cu credință în Dumnezeu, nu are nimeni ce să-mi facă. De ce? Pentru că cel care te prigonește și te persecută poate să-ți ia niște lucruri, poate să-ți strice și să-ți distrugă casa, de exemplu, poate să atenteze la reputația ta, poate să-ți ruineze chiar și sănătatea, dar niciodată, nimeni de pe acest pământ nu-ți poate lua sufletul și toată noblețea care e în el. De aceea sunt de admirat martirii. Stăteau cu seninătate în fața călăilor și spuneau prin atitudinea lor: “Luați-mi tot ce-am strâns o viață întreagă, luați-mi sănătatea, luați-mi chiar și viața. Nu mă interesează pentru că știu că sunt trei realități pe care nu le puteți lua: sufletul, Dumnezeul din el și veșnicia care mă așteaptă”. Iată libertatea maximă – omul eliberat de tot ceea ce e pământesc: bogăție, orgoliu, egoism, putere. Și iată omul cu adevărat fericit.

În fine, în al treilea rând, fericirile ne arată cine sunt cu adevărat învingătorii în acest mare joc care e viața. Nu sunt cei despre care zicem noi azi că au reușit în viață. Nu sunt cei pe care-i vedem în fiecare zi la televizor, plini de orgoliu și de sine. Ci sunt cei mici, cei umili, cei ascunși, cei care în viață aproape că sunt trecuți cu vederea. Oricât te-ai zbate în viață să aduni, să faci, să dregi, să te dai peste cap, să arăți ce mare ești, în final tot cel sărac și umil câștigă. Oricât te-ai chinui tu să furi, să înșeli, să păcălești, să calci în picioare, să fentezi, în final tot cei drepți și corecți câștigă. De ce? Pentru că așa e făcută lumea: sufletul câștigă întotdeauna în fața trupului; spiritualul în fața materialului; cerul în fața pământului; Dumnezeu în fața omului și a Diavolului.

Fericiți veți fi dacă veți înțelege și trăi fericirile. Amin.

 

* * *

 

Duminica a VI-a din Timpul de peste an

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi –

Lectura I (Ier 17,5-8)

Profetul Ieremia ne oferă în textul din această duminică un dicton sapiențial într-un context profetic. Contrapunând extremele – în stilul tipic culturii semitice -, mai întâi partea negativă (v. 5-6) și apoi cea pozitivă (v. 7-8), profetul indică în mod clar unde “găsește” omul izvorul blestemului care are ca și final moartea, și, pe de altă parte, unde dobândește binecuvântarea care aduce cu sine viața. Nelegiuitul nu este caracterizat ca și cel care înfăptuiește răul, ci ca și acela care se încrede în sine și în lucrurile umane (vezi “trup”) găsindu-și în ele siguranța personală (cf. Ps 145,3 și urm.). Nelegiuitul este acela care se îndepărtează mai întâi de toate în interiorul său de Domnul: din această atitudine a inimii izvorăsc toate nelegiuirile (cf. Mt 15,18-19).

Lucrul în care omul își pune încrederea este ca un teren din care un copac își are hrana și își găsește stabilitatea. De aceea, cel nelegiuit este asemenea unui ciulin plantat într-un loc pustiu și neprimitor (v. 6); nu va putea aduce rod și nici nu va putea avea viață lungă.

Dar și omul drept este caracterizat plecând de la dimensiunea interioară a personalității sale: el se încrede în Domnul, fapt pentru care este asemenea unui copac plantat în preajma apei (cf. Ps 1): nu are de ce să se teamă de capriciile anotimpurilor; nu se va usca niciodată și va fi mereu rodnic (v. 7-8) deoarece își pune încrederea în Domnul și în el își găsește apărarea.

Lectura a II-a (1Cor 15,12.16-20)

Dacă învierea lui Cristos este fundamentul credinței noastre, pe de altă parte aceeași înviere este și baza speranței noastre: pentru acest adevăr, Paul este dispus să-și joace propria credibilitate și o face “cu cărțile pe masă”. Există o relație strânsă între învierea lui Cristos din morți și învierea noastră.

Este ceea ce a “intuit” când era în drum spre Damasc; este ceea ce l-a susținut mereu în apostolat: Paul l-a întâlnit pe Cel Viu care a învins moartea! Apostolul nu are nici un dubiu în ceea ce privește faptul că din acea victorie izvorăște pentru orice creștin darul speranței, dincolo de orice posibilitate omenească. Și este vorba de o speranță nu doar pământească, ci mai ales ultra-pământească: din acest motiv noi creștinii nu suntem “de plâns”, ci, din contră, avem cum să încurajăm și pe ceilalți. Isus cel Înviat este “primiția celor care au murit” (v. 20), este “cel dintâi născut între mulți frați” (Rom 8,29); după el și prin puterea lui, evenimentul plin de bucurie al învierii este și va fi experiența tuturor celor care prin credință îl acceptă pe Isus ca Mântuitor.

Speranța creștină se exprimă și în acești termeni: moartea a fost biruită; viața cea nouă în Cristos este deja inaugurată; în Isus vom trăi mereu plinătatea vieții în totalitatea ființei noastre omenești: trup, inimă și suflet. Nu este vorba deci de o speranță bazată pe criterii/calcule omenești, ci de o speranță-cadou, garanție a unui dar viitor care va depăși orice intuiție omenească (“suntem fii ai lui Dumnezeu, dar ceea ce vom fi nu ni s-a arătat încă“: 1In 3,2).

Evanghelia (Lc 6,17.20-26)

Cu acest text începe – și se continuă până la cap. 8,3 – așa-numita “Mică inserție” a lui Luca față de Marcu (de unde Luca se inspiră). Spre deosebire de Matei, Luca reduce fericirile de la 8 la 4; dar la cele 4 fericiri, Luca adaugă 4 amenințări. După părerea exegeților, Luca ne-ar oferi o ediție a cuvintelor lui Isus mai apropiată de realitatea istorică – ceea ce are o importanță deosebită. Totuși, este bine să amintim că “intermedierea” diferiților evangheliști în a reda învățăturile lui Isus nu trădează adevărul mesajului; din contră, ei îl focalizează și îl recitesc în funcție de binele comunităților cărora se adresează.

Fie cele 8 fericiri ale lui Matei, fie cele 4 ale lui Luca pot fi reduse la una singură: fericirea – adică norocul și fericirea – celui care ascultă Cuvântul lui Dumnezeu în predica lui Isus și încearcă să-și vadă în acest cuvânt propria viață. Adevăratul ucenic al lui Isus este în același timp sărac, blând, milostiv, făcător de pace, curat la inimă … Din contră, cel care nu acceptă noutatea evangheliei merită numai amenințări care, pe buzele lui Isus, corespund la tot atâtea profeții de tristețe și nefericire. Varianta lucană a fericirilor-amenințări se caracterizează prin contrapunerea între “deja” și “încă-nu”, între prezentul istoric și viitorul escatologic. Sigur, comunitatea căreia îi scrie Luca avea nevoie să fie provocată să-și amintească necesitatea nu doar de a “traduce” în cotidian credința, mai exact în gesturi de caritate evanghelică, ci și de a menține vie speranța prin adeziunea deplină la învățătura – chiar radicală – a fericirilor evanghelice.

 

* * *

 

Duminica a 6-a de peste an

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Ateu sau idolatru

“Așa zice Domnul: “Blestemat să fie omul, care se încrede în om, care se sprijinește pe un muritor, și își abate inima de la Domnul” (Ier. 17, 5-8)

“Din vreme ce se predică și se vestește că Cristos a înviat din morți, cum de mai spun unii că nu este învierea morților?” (1Cor. 15, 12, 16-20)

“… Fericiți voi, săracilor, pentru că a voastră este Împărăția lui Dumnezeu… Dar vai vouă bogaților, pentru că v-ați luat plata voastră” (Lc. 6, 17; 20-26)

Pentru mulți deosebirea dintre credincios și necredincios trece printr-o serie de dogme, care se primesc sau se resping. Ceva cam așa: “cred că…” sau “nu cred că…” În realitate linia de demarcație nu privește niște adevăruri în care se crede sau nu, ci o alegere esențială și stabilirea punctului de vedere al propriei vieți. Lucrul acesta îl subliniază cu o aspră incisivitate prorocul Ieremia în decisiva sa alternativă: “Blestemat să fie omul, care se încrede în om… Binecuvântat să fie omul care se încrede în Domnul.”

Aici este vorba despre credință în atitudinea ei radicală a încrederii. A se alipi de cineva, a-și afla propriul sprijin în cineva, a avea toată încrederea în cineva. De aceea, credincios este omul care își pune încrederea în Dumnezeu, în vreme ce necredinciosul se încrede numai în el însuși. Atât credinciosul cât și necredinciosul au câte o credință: fiecare în felul lui: unul crede în Dumnezeu, celălalt crede numai în el însuși, în bani sau în propria lui inteligență.

După limbajul Bibliei nimeni nu este realmente ateu. Opoziția nu este atât între credință și necredință, cât mai degrabă între credință și idolatrie. Omul, ori crede în Dumnezeu, ori crede în idoli. Pentru a explica aceasta, Ieremia folosește un simbolism vegetal. În cazul încrederii în Dumnezeu, avem imaginea copacului sădit la margini de ape, spre a indica viața, fecunditatea și prospețimea. Opțiunea celui care se încrede în el însuși, face ca omul să se asemene cu un tamarix, care crește în pustiu, care aduce mai mult a uscăciune, a moarte, a izolare. Alternativa dintre credință-încredere în Dumnezeu și egoismul idolatric își află paralelismul în Evanghelia de astăzi, care conține fericirile, dar și blestemele (“vai vouă”).

Aici intervine opoziția dintre cei săraci și cei bogați, între cei ce plâng, între cei ce sunt săraci ori părăsiți, și cei bogați, care trăiesc în desfătări. Dar ceea ce contează nu este situația prin ea însăși, ci starea sufletească determinată de aceasta. Pe de o parte avem sărăcia-orientare. Iar pe de altă parte, bogăția-îmbuibare. Sărăcia, care se traduce prin dependența și ascultarea de Dumnezeu. Bogăția, care se exprimă prin saturație, prin mulțumire de sine și aroganță. Cuvântul “săraci” a fost introdus în Biblie pe vremea robiei babiloniene.

Pe de o parte exista o stare socială mai înaltă, care îngloba nobilimea sacerdotală, îmbibată de cultura păgân-grecească. Iar de partea cealaltă se aflau “credincioșii”, “evlavioșii”, cei ce păzeau legea lui Dumnezeu, care aparțineau în exclusivitate păturii de jos, a oamenilor de rând. Deci, evlavios, drept, cu frica de Dumnezeu, însemna sărac, umilit, și chiar om de nimic. Aici trebuie subliniată atitudinea de fond, caracteristică acelora care așteptau toate de la Dumnezeu. Persecutați și batjocoriți, nedreptățiți și persecutați, cât toți cei ce nu au voie să-și deschidă gura în țară.

Această categorie de oameni mici și umiliți exista și pe vremea lui Isus. Prin observarea legii, oamenii aceștia se aseamănă cu farizeii, dar se deosebesc de ei pentru că nu au nici o stabilitate materială și nici acea atitudine îngâmfată și respingătoare a farizeilor. Unii ca aceștia se află totdeauna în așteptare. Sunt fericiți nu pentru că au, ci pentru că nu au. Sau mai bine spus, pentru că își dau seama că sunt săraci și că așteaptă toate numai de la Dumnezeu, dar fără să-și asume nici un drept.

Din punct de vedere filologic, cuvântul “săraci” (ptokoi) caracterizează atitudinea cerșetorului, a aceluia care-și pleacă spatele și se face mic. Ceea ce caracterizează sărăcia “sfințită” a lui Cristos, nu este atât starea sa materială, ci atitudinea de încredere, de speranță și de acceptare întru toate a voinței lui Dumnezeu. Cele patru fericiri din Evanghelia lui Luca, aflate în cuvântarea de pe podiș, pot fi reduse la un unic numitor comun al sărăciei. Așa cum spune și J. Dupoht (cel mai prestigios specialist în materie), Fericirile depind de un eveniment decisiv: prin Venirea lui Isus se inaugurează Împărăția lui Dumnezeu. În cazul acesta s-ar putea traduce, după cum urmează: “Ferice de voi, săracilor, pentru că Dumnezeu s-a hotărât ca să vă ajute și să vă demonstreze că vă iubește.”

În această perspectivă a împărăției, prezentă deja, Fericirile ne oferă mai întâi de toate chipul lui Dumnezeu, care trece de partea săracilor și a tuturor celor oropsiți ai soartei. Cristos este Regele care-și pune toată destoinicia în sluba celor dezmoșteniți, care se ocupă de cei izolați, de toată așa zisa “pleavă a societății”. Pentru săraci apare o speranță uimitoare. Asta nu înseamnă că ei ar fi mai buni decât alții, mai evlavioși, mai virtuoși. Cele spuse de Isus se bazează pe o idee precisă, cum că El este Rege. În calitate de Rege însuși Dumnezeu are obligația de a lucra cu dreptatea Sa în favoarea săracilor, a celor mici, a celor anemici, a acelora care sunt exploatați și împovărați.

Fericirilor nu trebuie să le dăm o interpretare moralizatoare. Mesajul creștin nu are ca scop principal de a aminti oamenilor principiile morale, pe care ei le pot cunoaște și din alte izvoare. Creștinismul nu este numai un sprijinitor ulterior în favoarea ordinei morale, pe care se bazează societatea. Esențialmente, creștinismul, este mai întâi de toate Vestea cea Bună. Evanghelia nu este interesată de orice fel de morală, ci numai de acea comportare a vieții, care să nu fie numai pur și simplu aceea a unei morale naturale și a criteriilor ei. De obicei, în fața moralei naturale, oarecum periculoasă “este un exploziv, ceva revoluționar, și riscă de a depăși preceptele celei mai înțelepte dintre morale”. (J. Dupont.)

Același învățat mai spune: “Aici nu se află în joc dispozițiile sufletești ale săracilor, ori psihologia lor, ci numai dispozițiile regale ale lui Dumnezeu. Asta înseamnă că se află în joc însăși ideea pe care ne-o facem despre Dumnezeu.” Așadar, pe de o parte îl avem pe săracul care-și pune toată nădejdea în Dumnezeu. Pe de altă parte, Dumnezeu, care într-o ținută regească, se apleacă atent până la săracul plecat de șale. Mâinile săracului sunt întinse, deschise, goale pentru a primi. Mâinile bogatului sunt strânse, pumnii strânși, pentru a ține și a apăra propria agoniseală.

Personal, cuvintele acestea: “vai vouă bogaților” prefer să le traduc prin: “nefericiții de voi…!” În ciuda tuturor aparențelor, bogatul este un nefericit pentru că: – este miop sau chiar orb. Averea îi hipnotizează privirea. Nu-l vede pe aproapele. Ar părea unul pe care să-l fascineze propriile interese. În realitate, având o scară falsă a valorilor, nu mai știe care sunt adevăratele lui interese. Toate acțiunile sale sunt orientate numai spre orizontul pământesc, care într-o optică imediată pot aduce oarecare foloase. Dar într-o perspectivă mai amplă sunt falimentare; – este prizonierul sechestrat, închis în propriul lui egoism, osândit a se gândi numai la el însuși; – este un sclav, un rob nefericit, care a permis bogăției să se instaleze în propria lui inimă și să-l țină în frâu. Banul ocupă locul care i se cuvine lui Dumnezeu și devine idolul căruia îi jertfește totul.

În lectura a II-a Sfântul Paul se ocupă de faptul esențial al credinței creștine ca de un eveniment principal, pe care se bazează întreaga viață creștină: Învierea lui Cristos. Faptul că Isus Cristos a înviat din morți prezintă speranța creștinului în propria lui înviere. Cele spuse de Sfântul Paul spulberă toate îndoielile și complexele în confruntările cu alte învățături. Unii susțin că nu există învierea morților. Pentru Paul nu credința trebuie să-și corijeze propriile afirmații, în fața celor ce susțin filozofia, ci cultura, filozofia să se revizuiască în raport cu noutatea care a apărut, cu Învierea lui Cristos. În fața acestui eveniment, o cultură onestă trebuie să-și revizuiască propriile conturi.

Oricum, Sfântul Paul, ne arată cum legătura credință-încredere, care ne unește cu Cristos, spunând că aceasta nu se va sfârși niciodată: “Dacă numai pentru viața aceasta ne-am pus nădejdea în Cristos, atunci suntem cei mai nenorociți dintre toți oamenii” (1Cor. 15, 19). Prin urmare, săracul este un om care se încrede în Dumnezeu și nu acceptă ca moartea să-l lipsească de această legătură vitală. În realitate, săracul nu știe ce-i deziluzia. Însă bogatul, care nu renunță la pofta de averi, are o chemare irezistibilă spre iluzii.

 

* * *

 

Isus și-a ridicat ochii spre ucenicii săi

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Cred că oricine citește cartea Eclesiasticului (Ben Sirah) rămâne uimit de elogiul adus marelui preot Simon. Citez: “Cât de măreț era el, când ieșea din sfântul lăcaș și pornea procesiunea poporului! Era ca luceafărul de dimineață printre nori; era ca luna plină în zilele de sărbătoare; era ca soarele când strălucește deasupra templului Celui- Preaînalt și ca arcul curcubeului când începe să se arate între nori; ca floarea trandafirului în zilele primăverii; ca floarea crinului lângă pâraie; ca faldurii de verdeață ai Libanului în timpul verii și ca norii de tămâie în jurul cadelnițelor, și ca potirul de aur, lucrat de mână de meșter și bătut cu tot felul de pietre scumpe; era ca un măslin plin de rod și ca un chiparos care atinge norii cu creștetul” (Sir 50,5-10).

Dacă Ben Sirah ar fi trăit pe timpul lui Isus, nu încape îndoială că ar fi spus la adresa lui lucruri și mai frumoase. Dar și în cele spuse despre marele preot Simon îl găsim pe Mântuitorul, deoarece întreaga Scriptură despre el vorbește. În fruntea mulțimilor Isus coboară de pe munte într-un loc plin de verdeață, plin de viață. Isus este luceafărul de dimineață, luna plină, soarele, curcubeul, trandafirul, crinul, faldurii de verdeață ai Libanului, norii de tămâie, potirul de aur, măslinul plin de rod și chiparosul care atinge norii.

Profetul Ieremia spune că este binecuvântat omul care se încrede în Domnul, el este ca un pom sădit lângă un curs de apă (Lec. I: 17,5-8).

Să nu ne înșelăm crezând că noi suntem acei care ne-am pus nădejdea în Domnul! Fiul omului, Cristos, este singurul care și-a pus toată nădejdea în Dumnezeu Tatăl, realizând acea unitate unică Om-Domn care i-a uimit chiar și pe dușmanii care l-au răstignit, zicând, crezând că prin aceasta îl umilesc: “Și-a pus nădejdea în Dumnezeu! Să-l scape acum, dacă-l iubește!” (Mt 27,43). Știm cum l-a iubit și cum l-a eliberat! Dar noi suntem acei care ne-am încrezut în oameni și am ajuns blestemați; ne-am pus nădejdea în poftele trupești și am ajuns ca mărăcinii uscați din pustiu, ne lovim unii pe alții și ne înțepăm; ne-am îndepărtat inima de Domnul și ni s-au uscat oasele pe toată fața pământului, conform unei expresii a profetului Ezechiel (37,1-10).

Întrebarea este: Vor mai prinde viață ciulinii și mărăcinii? Mai poate deveni ciulinul uscat măslin roditor și mărăcinul chiparos, trandafir, crin? Da, în măsura în care ne vom încrede în Domnul, în măsura în care el va sufla peste noi Duhul vieții, dacă el ne va permite să ne atingem măcar de hainele lui ca să simțim puterea sa dumnezeiască; da, în măsura în care vom rămâne înrădăcinați în Domnul.

Evanghelia zilei (Lc 6,17.20-26) ne arată cum mulțimile se îmbulzeau în jurul lui Isus, îl atingeau pe furiș sau deschis, se vindecau și plecau. Se bucurau o clipă de prezența lui și dispăreau. Pe când unora dintre cei plecați li se vor usca oasele din cauza bogățiilor, a îmbuibării cu mâncare și băutură, pe când unii dintre cei plecați se vor usca precum mărăcinii în pustiu din cauza distracțiilor și alergării după laudele oamenilor, paradoxal, privirea lui Isus îi ține pe ucenici alături și cuvântul său le deschide izvorul fericirii din sărăcie, foame, lacrimi, persecuții și moarte. Și nu numai lor!

Cineva spunea că o dată cu evenimentul-Isus a sosit “ora zero a experienței umane”. Este ora în care Sfântul, Dumnezeu intră în istorie și, așezându-se la rădăcina existenței noastre, ne transformă radical, instaurând un nou gen de legătură cu Creatorul, în care nimănui nu-i mai este permis să ocolească marile datorii morale izvorâte din fericirile proclamate de Cristos Domnul (cf. MAC pag. 1050). Dar rolul lor în primul rând este teologic.

Cu fericirile, evanghelistul Luca proclamă adeverirea promisiunilor mesianice: săracii, flămânzii, cei ce plâng, cei persecutați, despre toți aceștia a prorocit Isaia că vor fi fericiți când va veni Mesia (cf. Is 25,6; 35,10; 61,1 ș.u.). Tot Luca îi identifică pe toți aceștia în Faptele apostolilor ca fiind primii care fac parte din Biserică (cf. Fap 14,12).

După învățătura unor farisei, Dumnezeu se află de partea acelora care împlinesc Legea lui Moise; după alții, Dumnezeu se manifestă fiecărui om printr-o experiență interioară, altora prin riturile sacre, altora prin judecata viitoare de la sfârșitul lumii.

Isus nu critică deschis aceste poziții, dar arată prin cuvântul său că Dumnezeu se descoperă ca o putere de mântuire adunând pe cei mici de pe pământ pentru a-i îmbogăți total, oferindu-le împărăția sa.

Fericirile constituie deci expresia prezenței lui Dumnezeu și începutul împărăției lui de pe pământ.

Fericirile exprimă capodoperele radicale ale tuturor valorilor morale fiindcă pornesc din misterul credinței, din misterul pascal al lui Isus euharisticul, dat ca hrană celor săraci pentru fericirea învierii (cf. In cap. 6)

Ceea ce este proclamat în fericiri constituie un mister pe care îl pot dezlega numai aceia care au curajul să le trăiască. Ele nu intră în logica umană, ci în cea divină a imprevizibilului; ele ne descoperă că viața are o dimensiune ascunsă care nu poate fi scrutată cu ochii trupului, ci cu cei ai credinței. Isus și-a îndreptat ochii săi omenești, dar și ochii credinței sale, el fiind începătorul și desăvârșitorul credinței (Evr 12,2), asupra ucenicilor ca să le deschidă ochii sufletului spre a-și vedea sărăcia lăuntrică.

Puse în această dimensiune, fericirile nu se identifică cu penuria materială sau cu abundența lacrimilor, cu atrocitatea persecuțiilor sau cu cruzimea morții, ci cu necesitatea omului de a intra în sine pentru a se descoperi sărac în har în fața lui Dumnezeu, ca Simon-Petru care, uitând de cuvântul și privirile Domnului, s-a lepădat de trei ori; dar când Isus l-a privit din nou cu ochii plini de lacrimi, de sânge, legat, sărac, flămând, persecutat, dus la judecată, Simon se privește pe sine și “aducându-și aminte de cuvântul Domnului, ieși afară și plânse amar” (Lc 22,60-62). O singură privire a lui Isus și Petru își vede toată sărăcia lui vrednică de plâns, dar care i-a adus adevărata fericire.

Fericirile nu sunt lege, trebuie să știm, ci o veste bună. Legea îl constrânge pe om să se supună celor mari și puternici, pe când vestea ce bună îl așază în fața darului lui Dumnezeu și îl sfătuiește să facă așa, nu-l constrânge, nu-i răpește libertatea, ci, din contra, i-o face autentică: i-o îmbogățește prin har ca să-și poată trăi prezentul fericit în lumina escatologică, ca adevărați copii ai lui Dumnezeu (cf. MAC pag. 1050).

N-am interpreta corect fericirile, dacă am uita partea lor negativă, acei patru “vai” pronunțați de Isus.

Împărăția fericirii este oferită liber. Prin urmare pune în fața omului alternativa unui posibil blestem. Fără acest risc al insuccesului, Isus n-ar respecta libertatea omului în totalitate. Împărăția lui Dumnezeu nu ucide, nu împovărează, nu distruge pe nimeni, ci, în lumina sa se descoperă teribila soartă a aceluia care, căutând siguranța în putere, în bogății și în plăcerile efemere ale pământului, asuprește pe alții și singur se autodistruge.

Cine reflectă cu seriozitate asupra acestor cuvinte ale lui Isus descoperă că, într-o lume în care săracii suferă de foame, orice bogăție a pământului închisă numai pentru sine (în hambare, în bănci, în moșii etc.) se transformă în blestem pentru stăpânii lor (cf. CBL pag. 1165-1167).

Fericirile sunt inseparabile de persoana care le-a pronunțat. Isus este Omul fericirilor, fiindcă el, trăindu-le pentru noi, a înviat. În felul acesta ele constituie chemarea noastră la înviere.

Acest adevăr îl pune în evidență sfântul Paul în lectura a doua (1Cor 15,12.16-20).

Corintenii (păgâni) negau învierea datorită filozofiei lor care disprețuia trupul ca pe o piedică în calea libertății spiritului și ca pe o absurditate: în primul rând: a învia pentru a suferi iar nu-i nici o afacere; în al doilea rând: dacă ar învia toți, viața ar fi imposibilă, ar trebui să stăm unii peste alți. Cristos înviat nu stă pe capul nimănui, dar se ține de capul fiecăruia ca să-l elibereze de sub blestemul păcatului: să-l facă viu. Viața nu-i legată de timp și spațiu, ci de atributele divine: veșnicie, pretutindeni și atotputernicie.

Argumentul învierii adus de apostol pornește din credință: Cristos a înviat ca primiție a celor morți, ca o garanție sigură pentru acei care îi vor asculta cuvântul, el fiind prima verigă a lanțului de legătură cu viața veșnică: “Eu sunt viața” (In 14,6), “Am venit să aibă viață” (In 10,10), “Eu sunt pâinea vieții” (In 6,35). Isus, primiție – primul înviat dintre cei morți – ne dă posibilitatea ca să-l atingem în Euharistie – primiția pâinii și vinului – ca să rămână în noi și noi în el spre fericirea învierii noastre.

În urma tuturor acestor expuneri, nu se cuvine oare ca lauda noastră adusă lui Isus să întreacă pe cea a lui Ben Sirah adusă arhiereului Simon? Nu este Cristos marele preot din fruntea întregului univers?

Adevărul este că Isus nu are trebuință de preamărirea noastră, fiindcă Tatăl i-a dat toată slava sa, ci noi avem trebuință de harul său, de viața și învierea sa.

De aceea să-i adresăm Mântuitorului rugăciunea noastră: Doamne Isuse, tu care ai privit pe ucenicii tăi și le-ai dat harul de a rămâne cu tine, îndreaptă-ți ochii milostivi și asupra noastră, dă-ne să trăim pururi în harul tău, astfel încât să binevoiești a locui în noi (LR), ca înviind prin tine, să aducem laudă veșnică Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. Amin.

 

* * *

 

Duminica a VI-a de peste an

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Sfânta Clara, ucenică fidelă a sfântului Francisc, este în agonie. Fratele Ginepro merge să o viziteze; ea își întoarce fața, îl privește pe fratele simplu și îl întreabă: “Nu știți nimic nou despre bunul Dumnezeu?”

Astăzi vreau să vă spun ceva nou despre bunul Dumnezeu.

2. Tema

Fericit este cel care se lasă iubit de Domnul.

3. Mesajul zilei

Isus, foarte inteligent, gândește, cu siguranță, mai bine decât noi. De fiecare dată când nu gândim ca el, greșim. Astăzi, Isus ne ajută să corectăm anumite idei de ale noastre, proclamând “fericirile”.

Omul cel mai fericit este cel care se lasă iubit de Dumnezeu.

- Noi îl numim fericit pe cel care este bogat, mănâncă pe săturate, râde, este puternic, învinge, are multe lucruri.

- Însă Isus, deși era foarte bogat, a devenit sărac pentru a ne îmbogăți pe toți cu harul său; deși era puternic, s-a lăsat răstignit pentru a ne răscumpăra; deși avea o stare foarte bună, a preferat să fie ca ultimii nefericiți dintre noi, pentru ca toți să îl simtă aproape.

- El vrea să ne facă să înțelegem că:

- – fericirea nu constă în a te încrede în lucrurile din această lume;

- – este binecuvântat cel care se încrede în Dumnezeu (prima lectură);

- – este cu adevărat fericit cel care este prieten al Domnului (Evanghelia);

- – există adevărata fericire a vieții veșnice (a doua lectură).

Dumnezeu îi iubește și are grijă de toți, dar îi preferă pe cei mai săraci.

- Noi suntem tentați să ne gândim că Domnul are grijă de cei mai buni, cei mai inteligenți, cei mai dotați.

- Dar Isus îi preferă pe cei mai săraci, cei mai disprețuiți, cei mai păcătoși (redați câteva exemple evanghelice). Toate oile îi erau dragi Păstorului cel Bun, dar oaia rătăcită a simțit mai mult decât toate grija sa delicată.

“Față de care dintre copiii voștri sunteți mai atenți?” a întrebat-o o infirmieră pe o mamă sărmană care locuia în cel mai mizerabil cartier al orașului. “Față de cel care este bolnav, până se vindecă – a răspuns femeia – și față de cel care este departe, până se întoarce acasă” (P. NAVONE).

- Isus Mântuitorul le spune celor decepționați:

- – Toți vă disprețuiesc, eu vă ajut.

- – Toți vă blestemă, eu vă binecuvântez.

- – Toți vă alungă, eu vă primesc.

- – Toți vă fac să plângeți, eu vă voi da bucurie.

- – Toți vă fură, eu vă voi îmbogăți.

- Isus este apărătorul celor slabi, al săracilor, al celor care au pierdut orice speranță și bucurie.

Dumnezeu a fost primul care ne-a iubit!

- Deseori spunem: “Pentru a merge în paradis, trebuie să fim buni, să observăm legea, să ne îndeplinim bine datoriile religioase, pe scurt: să fim drepți cu Dumnezeu!” Și este adevărat.

- Dar Isus ne amintește un alt adevăr și mai important: “Paradisul este, înainte de toate, un dar al Tatălui”.

“Adevărata religie constă în convingerea plină de bucurie că

Dumnezeu te-a iubit mai întâi, că Dumnezeu este Tată și că trebuie să trăiești în recunoștință senină de fiu… Religia lui Isus este har, adică dar gratuit. Este bunăvoința lui Dumnezeu care ne asigură bucuria continuă de a trăi cu el”.

4. Exemple

a) Secretul fericirii.

O legendă persană povestește că era un rege nefericit, posomorât toată ziua, melancolic noaptea. Nu mai putea. Atunci i-a adunat pe toți înțelepții împărăției și i-a întrebat ce trebuia să facă pentru a fi fericit. Răspunsurile au fost multe, dar unul singur i-a plăcut în mod deosebit regelui, al ultimului, care i-a vorbit astfel:

- Rege, dacă vrei să fi fericit, trebuie să îmbraci cămașa omului fericit.

Au fost trimiși mulți slujitori ca să-l caute pe omul fericit.

Au bătut la ușa bogatului, au intrat în casa celui puternic și au întrebat dacă pot să vorbească cu ei; dar apoi, triști, s-au întors de unde au plecat. Au fost constrânși să tragă concluzia: “Nu l-am găsit pe omul fericit”.

Dar, când au ajuns aproape de palatul regelui, au văzut pe un câmp, sub soarele de vară, un om încovoiat de munca sa, scăldat în sudoare: cânta atât de bucuros încât era o plăcere să-l vezi. Nu încăpea nici o îndoială că acel om era fericit. S-au apropiat, i-au pus întrebări și apoi, în numele regelui, i-au cerut cămașa.

Bunul om a răspuns surâzător:

- Nu am cămașă!

Mesagerii regelui au insistat:

- Atunci, cum poți să fii atât de fericit, dacă ești atât de sărac?

Acel om a răspuns:

- Eu am zâmbetul bunului Dumnezeu: acesta îmi este de ajuns pentru a fi fericit!

b) Spiritul evanghelic.

Când aveam aproximativ cincisprezece ani, s-a întâmplat în viața mea ceva foarte important: întâlnirea cu un prieten protestant, ucenic mecanic, care locuia în aceeași casă în care locuiam și eu. Printre altele, el citea cărțile lui Victor Hugo și Blaise Pascal, pentru a recupera din studiile pe care le întrerupsese împotriva voinței tatălui său.

Într-o zi, m-a întrebat: “Cunoști predica de pe munte?” Eu, derutat, i-am răspuns că nu. Într-adevăr, o ascultasem în biserică, dar mi-a intrat pe o ureche și mi-a ieșit pe cealaltă. Atunci, băiatul mi-a citit predica de pe munte cu un accent atât de pătrunzător, atât de personal, atât de convins, încât am rămas tulburat. Evanghelia a devenit pentru mine glasul cuiva, glasul unui prieten, și m-a lovit ca o mărturisire personală care se adresa părții celei mai intime din mine (M. ZUNDEL, Scintile, Milano 1990, 124).

c) Bogatul.

Cu ani în urmă, am cunoscut la spital un om bogat care mi-a mărturisit că și-a bazat existența pe bani. Îmi spunea: “Părinte, acum, când sunt aproape de moarte, îmi dau seama cât de mult am greșit punând banii pe primul loc în viața mea”. Și acest sărman om îmi povestea eforturile pe care le-a făcut pentru a-și spori capitalul, pentru a cumpăra mereu noi bunuri. Bogatul nu trăiește fericit. Acest om îmi spunea: “Vedeți, și acum fiind grav bolnav, sunt preocupat de proprietățile mele și de ce va ajunge moștenirea pe care o las”. I-am spus: “Dar nu ați făcut testament?” “Da, am făcut, dar copiii mei sunt ca și mine, și sunt sigur că vor ajunge la scandal atunci când vor împărți moștenirea” (P. GHEDDO, Gesù su Rai Uno, Casale Monferrato 1994, 203-204).

d) A gândi ca Isus.

Sfântul Filip Neri le spunea copiilor într-o seară:

- Dragii mei, trebuie să vă spun un lucru frumos, dacă sunteți atenți.

- Spuneți, spuneți, părinte Filip – îi repetau copiii plini de curiozitate.

- Ei bine, vă voi spune că în lume sunt mulți proști și nebuni. Nebuni sunt cei care gândesc asemenea lui Isus; proști sunt cei care nu vor să gândească asemenea lui Isus!

 

* * *

 

Duminica a VI-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a coborât de pe munte împreună cu cei doisprezece apostoli și s-a oprit pe câmpie. Era acolo un mare număr de ucenici și o mulțime de oameni veniți din toată Iudeea, din Ierusalim și de pe țărmul Tirului și al Sidonului. Privind spre ucenicii săi, Isus a spus: “Fericiți sunteți voi cei săraci, pentru că a voastră este împărăția lui Dumnezeu. Fericiți sunteți voi care acum sunteți înfometați, pentru că vă veți sătura. Fericiți sunteți voi care plângeți acum, pentru că veți râde. Fericiți sunteți voi când vă urăsc oamenii și vă exclud din comunitatea lor, când vă insultă și vă fac numele de batjocură din cauza Fiului omului. În acea zi fiți fericiți și tresăltați de bucurie, căci răsplata voastră este mare în ceruri; la fel au făcut părinții lor cu profeții. Dar vai vouă, bogaților, pentru că voi aveți parte acum de mângâiere. Voi vouă care sunteți acum sătui, pentru că veți suferi de foame. Vai vouă care acum râdeți, pentru că veți plânge și veți suspina. Vai vouă când toți oamenii vă vorbesc de bine. La fel au făcut părinții voștri cu profeții cei mincinoși”. (Luca 6,17.20-26)

Voind să rezume principalele teme ale predicii lui Isus în regiunea Galileei, sfântul Luca (ca de altfel și sfântul evanghelist Matei) ni-l prezintă pe Mântuitorul sub trăsăturile promulgatorului, aidoma lui Moise, a noii Legi a lui Dumnezeu. Aceste trăsături pot fi observate mai ales în ipostaza în care este prezentat “noul Moise”, și anume de pe munte (în cazul sfântului Matei) sau după ce a coborât de pe munte (în cazul sfântului Luca) Isus Cristos enunță acele Fericiri menite să înlocuiască cele Zece Porunci ale lui Dumnezeu, precum și acele prescrieri care să le permită ucenicilor să ducă o viață conformă cu voința Lui.

Fericirile întâlnite la sfântul Luca (lejer diferite de cele din evanghelia sfântului Matei) comportă o trăsătură importantă a acelei opoziții fundamentale dintre săraci și bogați care traversează întreaga evanghelie. Figura bogaților și-a făcut deja apariția încă din Cântarea Mariei (Magnificat) și poate că nu ar fi bine să spiritualizăm prea repede mesajul acestor Fericiri. Într-adevăr, Isus vorbește despre adevărați săraci care suferă de foamea de pâine și despre adevărați bogați care se îmbuibă fără să le pese de cei flămânzi. Mai mult, El li se adresează acestora din urmă, prezenți în mulțimea care îl asculta, folosindu-se de persoana a II plural: voi bogaților…

De fapt, opoziția dintre cele patru fericiri ale textului și cele patru enunțuri contrare lor este una realistă. În jurul lui Isus, ca și în jurul nostru există, săraci din punct de vedere economic (cărora le este foame), afectiv (care plâng) sau social (cei excluși pe diferite motive etnice, religioase, etc.) dar și contrariul lor. Isus se solidarizează cu cei care suferă. De-a lungul întregii evanghelii a sfântului Luca Isus este prezentat ca fiind deosebit de atent și compătimitor cu cei șchiopi, cu cei leproși sau cu cei posedați de diavol.

Societatea materialistă ne arată cel mai bine cât de mult sufocă bogăția orice dorință spirituală de Dumnezeu, orice sentiment de dragoste față de aproapele sau de slujire a lui. Isus descoperă doar în cei săraci acea deschidere totală față de Împărăția lui Dumnezeu. De aceea enunțul fericirilor este făcut în egală măsură la timpul prezent dar și la viitor.

Cuvântul (adverbul) “acum” care scandează textul nostru alternează cu verbele la viitor deoarece Împărăția este, ca de fiecare dată la sfântul Luca, ambivalent. Pe de o parte, ea este deja prezentă: Isus și-a revărsat iubirea față de toți cei care strigă către El. Pe de altă parte, ea trebuie edificată de fiecare dintre noi. De exemplu, societatea primilor creștini (descrisă de sfântul Luca în Faptele Apostolilor 4,32) “punea totul în comun”. Aceasta era revoluția creștină care voia să înlăture distanța dintre bogați și săraci. Două mii de ani mai târziu, Fericirile ne stau înaintea ochilor ca o provocare.