Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VI-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Levitic 13,1-2.45-46
1Corinteni 10,31-33; 11,1
Marcu 1,40-45

Marcu 1,40-45

A venit la el un lepros, l-a rugat și, îngenunchind, i-a spus: “Dacă vrei, poți să mă cureți”. Lui i s-a făcut milă și, întinzând mâna, l-a atins și i-a spus: “Vreau, curăță-te!” Și îndată lepra l-a părăsit și a fost curățat. Atunci, avertizându-l cu hotărâre, l-a trimis afară, spunându-i: “Vezi să nu spui nimănui nimic, dar mergi, arată-te preotului și adu jertfă pentru curățarea ta cele poruncite de Moise ca mărturie pentru ei”. Însă el, după ce a ieșit, a început să spună tuturor și să răspândească vestea, așa încât [Isus] nu mai putea să intre în cetate în văzul lumii, ci stătea afară, în locuri retrase. Și veneau la el de pretutindeni.

 

Există prezentare PPT pentru acest text evanghelic. Click aici.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
pr. Petru Tamaș
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori

 

* * *

 

Atingeți-i pe leproși

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Martin era un tânăr soldat din armata romană. Îmbrăcat elegant, el era călare pe calul său când într-o zi a fost acostat de un lepros ce cerșea. La vedea trupului de pe care carnea cădea, și mirosea infernal, Martin a simțit o repulsie atât de mare încât primul gând i-a fost să o tulească cu calul mai departe. Dar ceva în el l-a făcut să se coboare de pe cal la cerșetor. Tot ce avea însă era pelerina militară, pe care a tăiat-o în două, dându-i o jumătate cerșetorului iar cu alta învelindu-se el. Era o zi rece de iarnă. În acea noapte l-a văzut pe Cristos învelit în jumătatea de pelerină dată cerșetorului, stând pe tronul său înconjurat de îngeri: “Martin m-a îmbrăcat cu acest veșmânt”. Acesta a fost punctul de cotitură din viața celui care a devenit Sf. Martin din Tours.

Repulsia naturală pe care a simțit-o Martin în fața leprosului este nimic în comparație cu atitudinea evreilor față de lepră. Pentru evrei lepra nu era doar cea mai înspăimântătoare boală naturală, ci era în mod popular văzută ca o pedeapsă divină. Povestea lui Miriam, sora lui Moise, care a fost lovită de lepră ca urmare a comportamentului ei necorespunzător (Numeri 12), precum și a lui Iacob care a avut o boală de piele ca lepra, au întărit convingerea că lepra era o pedeapsă divină pentru păcat. În prima lectură (Levitic 13), dureroasa practică a ostracizării leproșilor este prezentată ca fiind voia lui Dumnezeu: “Domnul i-a vorbit lui Moise și Aaron, spunând…”

Evanghelia prezintă însă o imagine radical diferită. Era lepra într-adevăr o pedeapsă divină? Era tratamentul inuman aplicat leproșilor într-adevăr voia lui Dumnezeu, cum se spune în Levitic? Dacă într-adevăr aceste lucruri erau din voia lui Dumnezeu, atunci nu ar fi avut sens ca Isus, Fiul lui Dumnezeu, să vrea să vindece un lepros. Dacă, pe de altă parte, lepra este o boală nefericită ca oricare alta, atunci este șansa ca Isus, care înainte a vindecat tot felul de bolnavi, să vindece acum și un lepros. Leprosul din Evanghelie se hotărăște să afle adevărul odată pentru totdeauna. Ignorând legea care îi cerea să stea departe de oameni, el se apropie de Isus și îngenunchează în fața sa. În loc să strige: “Necurat! Necurat!” despre el, îi spune lui Isus: “Dacă vrei, poți să mă cureți” (Marcu 1,40). Isus răspunde: “Vreau, curăță-te!” (v. 41), făcând astfel două lucruri. În primul rând îl vindecă pe bolnavul de lepră. În al doilea rând îi comunică leprosului și tuturor faptul că lepra nu este o pedeapsă divină, ci o boală ca oricare alta, ce împiedică oamenii să fie complet vii, așa cum îi vrea Dumnezeu.

Conform vechilor credințe evreiești, contactul fizic cu leproșii te făcea necurat. Oamenii sfinți în special trebuiau să țină o distanță mare față de leproși. În acest context, Isus procedează tocmai pe dos: își întinde mâna și îl atinge cu adevărat pe lepros – inimaginabil! Nu îi este teamă că va deveni necurat? Ce se întâmplă oare aici? Isus provoacă și redefinește viziunea tradițională despre sfințenie și nesfințenie. Isus provoacă superstițiile tradiționale și prejudecățile conform cărora anumiți oameni sunt necurați datorită stării sănătății lor, statutului lor social sau nașterii. Un prieten indian îmi spunea că în partea sa de țară, oamenii dintr-o castă înaltă nu stau în templu lângă cei din castele joase, care sunt de neatins. Atingând leprosul și făcându-l curat din nou, Isus ne învață să îi atingem pe cei izgoniți de societate, pe marginalizații acestei lumi. Solidaritatea cu cei tratați inuman nu îți ia din umanitate, ci dimpotrivă ți-o completează.

Papa Ioan Paul al II-lea a declarat 11 februarie, sărbătoarea Fecioarei Maria de la Lourdes, ca Ziua Mondială a Bolnavului. Lepra, mulțumim lui Dumnezeu, este acum o boală care poate fi vindecată. Totuși, tendința de a vedea boala ca o pedeapsă divină și de a-i ostraciza pe cei care suferă din cauza ei mai există între noi. Oare nu așa gândesc mulți de exemplu despre SIDA? Nu ați auzit tele-evangheliști ce predică în gura mare că SIDA este o pedeapsă divină pentru păcat? Isus ne provoacă astăzi să abandonăm această viziune inumană și să ne exprimăm solidaritatea cu leproșii de astăzi (orice nume sau formă ar avea lepra), așa cum făcea și El în zilele când a trăit pe pământ.

 

* * *

 

Ce e bine și ce e rău?

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

Comportamentul moral al unei persoane este dictat de standardele acelei persoane privind ce e bine și ce e rău. Pentru evrei, binele și răul este determinat de Lege. Ceea ce Legea permite este bine și ceea ce Legea interzice este rău. În societatea modernă de astăzi, binele și răul sunt determinate de sentimentele cuiva despre un anume lucru sau despre o anumită acțiune. Așa după cum spunea Ernest Hemingway odată: “Moral este ceea ce ai făcut și apoi te-ai simțit bine, iar imoral este ceea ce ai făcut și apoi te-ai simțit rău.” Moralitatea evreiască tinde spre legalism, adică pune litera legii înainte de nevoile omului. Moralitatea apuseană, în schimb, conduce spre subiectivism sau relativism moral, în care valoarea bună sau rea a unei acțiuni se spune că depinde de cum se simte individul în raport cu ea. Creștinul din lumea modernă este prins la mijloc între aceste sisteme morale.

Astăzi, în a doua lectură, din prima Epistolă către Corinteni, Paul oferă un standard alternativ de moralitate, bazat întocmai pe învățăturile lui Cristos. Conform lui Paul, o acțiune este bună sau rea în funcție de faptul dacă ea contribuie sau nu la binele celorlalți. Adoptând acest standard de moralitate, Paul respinge atât legalismul iudaic, cât și individualismul occidental. Paul respinge legalismul evreilor reafirmând libertatea copiilor lui Dumnezeu în Cristos în ceea ce privește Legea iudaică. Pentru creștini “toate sunt permise, doar nu toate sunt de folos; toate sunt permise, dar nu toate edifică” (1Corinteni 10,24). El respinge relativismul la modă astăzi reafirmând datoria constantă a creștinului de a-și iubi semeni, ceea ce înseamnă că interesele celorlalți trebuie puse înaintea intereselor noastre. “Nimeni să nu-și caute propriile interese, ci ale altuia” (v. 24). Libertatea copiilor lui Dumnezeu și datoria creștină de a ne iubi semenii sunt două fațete ale aceleiași monede pe care Paul o vede ca standardul moral creștin. Pentru a ilustra acest principiu în practică, Paul ia un caz comun: dacă trebuie sau nu creștinii să mănânce carne oferită idolilor.

Pentru a lămuri situația, Paul apelează mai întâi la credința creștină fundamentală conform căreia Dumnezeu este Unul și toată lumea este conținută în El. Drept urmare, suntem liberi de ritualurile unora ce cred în zei, lucruri despre care noi știm că sunt superstiții. Putem astfel să mâncăm carne jertfită idolilor, din moment ce nu există alte zeități cărora să le fie închinate decât Dumnezeu în care credem. Urmând deci doctrina creștină, creștinii pot să mănânce carne jertfită idolilor. “Mâncați tot ce se vinde pe piață fără să puneți întrebări de conștiință, căci al Domnului este pământul și plinătatea lui. Dacă cineva dintre păgâni vă invită la masă și acceptați să mergeți, mâncați tot ce vă pune înainte, fără să puneți nici o întrebare pentru conștiință” (v. 26-27).

Faptul că creștinii sunt liberi să mănânce carne jertfită idolilor este însă doar o fațetă a monedei. Cealaltă fațetă este analiza efectelor pe care le are asupra altora exercitarea libertății noastre. Suntem liberi să mâncăm, da, dar dacă gestul nostru va scandaliza un frate mai slab, dacă îl conduce la rătăcire, atunci nu trebuie să mâncăm. Ne reținem de la a mânca nu pentru că ar fi greșit sau un păcat, ci din grijă față de semeni. “Însă dacă vă spune: ‘Aceasta a fost jertfită idolilor’, să nu mâncați, din cauza celui ce v-a avertizat și din cauza conștiinței. Vorbesc aici nu de conștiința voastră, ci de a celuilalt” (v. 28-29). Astfel, în practică, iubirea aproapelui vine deasupra conștientizării faptului că suntem liberi să mâncăm carne jertfită idolilor.

Paul dă aici un standard absolut nou de moralitate, pe care Societatea lui Isus l-a adoptat ca moto: “Ad Majorem Dei Gloriam (AMDG) = Spre mai mare gloria lui Dumnezeu”. “Așadar, fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, toate să le faceți spre gloria lui Dumnezeu” (v. 31). Când trebuie să alegem între două opțiuni, trebuie să alegem mereu acel curs al lucrurilor care aduce mai mare glorie lui Dumnezeu în viețile noastre, în viețile semenilor, în comunitate și în lume. Acesta este standardul creștin pentru a stabili ce e bine și ce e rău. Îi mulțumim lui Paul și ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea înțelepciunea de a urma această regulă de viață în locul legalismului tradițional sau al relativismului moral ce domină societatea de astăzi.

 

* * *

 

De la lege la legislator

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Într-un codice al rabinilor găsim scris: Din cauza fărădelegilor limbii, oamenii sunt pedepsiți cu lepra. Lichidul din om constă din jumătate apă și jumătate sânge; atâta timp cât omul trăiește cumpătat, se menține un echilibru perfect între apă și sânge; când păcătuiește, sau cantitatea de apă crește și omul se îmbolnăvește de hidropică, sau cantitatea de sânge crește și omul se îmbolnăvește de lepră (Otto, Lexicon rabinicum). Așa o fi fost atunci, dar azi, din cauza necumpătării și a fărădelegilor limbii, în organismul celor mai mulți oameni crește tot mai mult cantitatea de alcool, droguri etc. și avem tot mai multe lepre.

Ce este de făcut?

Prima lectură (Lev 13,1-2-44-46) prevedea excluderea leproșilor din tabără, din comunitate, ca fiind necurați.

Dacă s-ar exclude leprele de azi, tabăra lor n-ar fi oare mai mare decât a celor curați?

În lectura a II-a (1Cor 10,31-11,1), sfântul Paul dă o lege pentru frați, pentru a-i feri de molipsirea cu lepra păcatului. Imun față de lepra spirituală este acela care toate le face spre slava lui Dumnezeu, mergând pe calea carității față de aproapele, fără să privească la litera legii care ucide, ci la spiritul ei care dă viață (2Cor 3,6). Sufletul legii este și trebuie să fie iubirea. O lege fără acest spirit duce la moarte, nu câștigă pe nimeni de partea ei, afară de cei care se lasă conduși de Cel Rău.

Cifra 1 capătă valoare numai după cum știe să-și înșiruie în spatele său mai mulți de zero. Legea este una fiindcă legislatorul este unul, Dumnezeu. Legea, provenind din spiritul lui Dumnezeu, vrea să ne înșiruie după el singur. Sfântul Paul, găsind în legea unică a lui Isus spiritul lui Dumnezeu, se consideră un zero și se plasează în spatele lui Isus Cristos și vrea să ne înșiruie și pe noi în spatele lui. Cui îi dau valoare aceste zerouri? Lui unu, unicului Fiu al lui Dumnezeu; fără el nu avem nici o valoare. Dumnezeu singur este autorul legilor naturii și toate se reduc la una, fiindcă el singur este iubire (1In 4,8) și toate cele create din nimic sunt nulități apărute dintr-un zero absolut. Căpătăm valoarea lui unu datorită faptului că acesta este iubire. Numai acela care poartă amprenta iubirii se ridică la valoarea lui unu în spatele căruia se înșiruie o infinitate de zerouri. Iubirea creatoare a acestui unul-născut Fiu al lui Dumnezeu ne dă valoare de fii adoptivi și de frați ai lui Cristos în măsura în care știm să plasăm după Cristos, dar în fața noastră, pe toți leproșii și toate leprele din lume. A-i plasa în față înseamnă a-i iubi.

În evanghelia Liturgiei cuvântului de azi (Mc 10,40-45) Isus îi dă o poruncă leprosului pe care l-a vindecat: Nu spune nimănui, dar du-te și te arată preotului și dă-i darul prescris de Legea lui Moise!

Moise voia să mențină în popor conștiința vie asupra răutății păcatului, care este un rău atât de mare încât este pedepsit de Dumnezeu cu cea mai teribilă boală, cu lepra.

Isus a venit să desăvârșească Legea lui Moise. Prin ce vrea Mântuitorul să ne arate că păcatul este un rău infinit mai grav decât lepra?

Mai întâi de toate Isus ne arată că leprosul nu este singur vinovat de păcat și prin urmare nu trebuie lăsat să ducă povara bolii de unul singur. Faptul că Isus îl atinge, vindecându-l, constituie pentru noi păcătoșii o poruncă: Atingeți-l cu credință și-l tămăduiți, fiindcă toate sunt posibile celui care crede (Mc 9,23). Pentru aceasta, când a trimis pe apostoli să predice evanghelia, după ce le-a dezvoltat conștiința propriei lor credințe, le-a spus: Vindecați bolnavii! (Lc 10,9).

Legea spunea că acela care se atinge de un lepros devine el însuși păcătos, un călcător al Legii și, prin urmare, un necurat. Isus îl atinge pe lepros. Calcă Legea? Devine necurat? La rândul său cel vindecat a primit o poruncă severă de a nu spune nimănui cine l-a vindecat, dar el strigă în gura mare că Isus este medicul său supranatural și adună în jurul lui Isus atâta mulțime încât era gata

să-l sufoce. A călcat porunca lui Isus? A devenit necurat? Păcătos public? S-a supărat Mântuitorul și l-a pedepsit cumva? Nicidecum. Dragostea lui Dumnezeu, spiritul său din Legea dată lui Moise, oprea răul, dar caritatea lui Dumnezeu, revelată în Cristos, poruncește să se facă numai binele; ea nu cuprinde numai un moment al vieții, ca momentul vindecării leprosului, dar ne însoțește toată viața. Isus i-a poruncit să nu spună nimănui, ca nu cumva cel vindecat să aibă de suferit din partea vrăjmașilor lui Isus, care i-ar fi putut refuza dreptul de a apărea în societatea celor sănătoși, de a nu fi considerat în continuare un păcătos, așa cum s-a întâmplat cu orbul din naștere, fiind persecutat nu numai el, dar și părinții lui datorită faptului că a fost vindecat de Mântuitorul (cf. In 9,1-22). Isus renunță la propria cunoaștere și slavă numai să-i fie bine celui vindecat. Va renunța chiar la propria viață, ca nouă să ne fie bine pentru toată veșnicia. Dar se bucură când cel vindecat își ia crucea, acceptă orice risc, numai să-l facă tuturor cunoscut pe binefăcătorul său.

Prin trimiterea celui vindecat la preot cu darul prescris, Isus urmărește să prindă doi iepuri, cum se spune, adică să-i deschidă preotului ochii că Moise a scris Legea în vederea venirii lui Cristos-Mesia (cf. In 5,46) și astfel să ajungă la credința în opera răscumpărării, fiindcă, așa cum din acel dar prescris, care consta din doi porumbei, unul era jertfit și cu sângele său era stropit celălalt, care își căpăta libertatea, tot așa și noi, prin sângele jertfei lui Isus de pe lemnul crucii ne dobândim mântuirea, libertatea, prin care devenim fii ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12). Desăvârșirea stă în jertfa aceluia care vrea să biruie spiritul Legii, adică iubirea. De aceea, Isus i-a condamnat pe cărturarii și pe fariseii care știau să dea legi în numele legii, dar pe care ei nu le împlineau, nu erau pătrunși de spiritual adevăratului Legiuitor (cf. Mt 23,2-4).

Isus combate ideea că suferința este mereu cauzată de păcat. Ea este de trebuință omului pentru a ajunge la desăvârșire, la trecerea de la viața pur naturală la cea supranaturală prin învierea cunoscută și acceptată responsabil. Numai suferința ne poate da cunoașterea valorii acestei nașteri suprafirești pe care trebuie s-o realizăm prin harul lui Dumnezeu și cu consimțământul voinței personale. Fără durere Dumnezeu ar înceta să ne mai fie învățător, spunea Tommaso și: Fiecare lacrimă învață pe cei muritori un adevăr, spunea Foscolo. Rolul crucii este didactic prin excelență: ca făpturi limitate n-am cunoaște ce este fericirea, dacă n-am ști ce-i durerea.

Și acum am ajuns, după aceste câteva constatări, la ideea centrală: cum a desăvârșit Isus Legea prin atingerea leprosului. În primul rând arătând că el este mai presus de lege, se poate atinge de orice bolnav, dar este imun față de boală și păcat. Însă păcatul este un rău atât de mare încât a fost trebuință de un act al voinței divine ca, pe cel imun față de suferință și păcat, să-l facă păcat (2Cor 5,21) și supus morții (1Pt 3,18).

În al doilea rând, Isus desăvârșește Legea arătând că păcatul este incomparabil mai rău decât lepra, fiindcă îl compară cu neantul, cu neființa, când spune despre Iuda Iscarioteanul, care l-a trădat, că i-ar fi fost mai bine de nu s-ar fi născut (cf. Mt 26,24).

Mântuitorul vrea să ne purtăm crucea de fiecare zi, indiferent că-i lepră sau cancer (Mt 16,24), dar păcatul nici să nu-l putem suferi în gând și, pentru înlăturarea lui, nici o jertfă nu-i prea mare, precum scoaterea ochiului drept, tăierea mâinii drepte și a piciorului în cazul în care ar fi ocazie de scandal (Mt 5,29-30). Ochiul drept, mâna dreaptă și piciorul drept exprimă puterea. A-i scoate ochiul drept, a-i tăia mâna dreaptă însemna în Vechiul Testament a-i lua puterea (cf. Zah 11,17). Bolile trupești au trezit în sufletul lui Isus un sentiment de milă, de compasiune, dar păcatul i-a stors lacrimi, plânge asupra Ierusalimului (Lc 19,41), lăcrimează la mormântul lui Lazăr (In 11,35). Bolilor, și chiar morții, le poruncește (cf. Lc 4,39), dar păcatul îl zdrobește și parcă însăși atotputernicia sa are trebuință de ajutor suplimentar, așa cum s-a întâmplat în grădina Măslinilor când a asudat sânge (Lc 22,44) și a fost trebuință de un înger care să-l întărească (cf. Lc 22,43). Celor ce suferă le făgăduiește cerul (cf. Mt 5,1-14), dar pe cei care refuză să se convertească îi amenință cu focul iadului (cf. Mt 11,20-23). Isus se bucură de învierea trupească (așa cum a fost în cazul celor trei: fiica lui Iair, fiul văduvei din Naim și a lui Lazăr din Betania), dar proclamă că bucuria cea mai mare este cea cerească și ea izvorăște numai din convertire, din renunțarea la păcat (cf. Mt 15,7; 23-24).

Oricine este conștient de starea păcătoasă a sufletului său, să strige mai tare decât leprosul: Isuse, Fiul lui David, ai milă de mine!

Erau mulți leproși în acea vreme prin acele ținuturi, dar s-a vindecat numai acela care, prin credință, a învins teama de oamenii care l-ar fi putut alunga cu pietre, a învins rușinea de a apărea păcătos și pedepsit de Dumnezeu, a făcut efortul dureros de a alerga, de a striga, de a îngenunchea, de a se ruga, de a se smeri…

Mai este cazul oare să comentăm ce trebuie să facă cel atins de lepra păcatului?

 

* * *

 

Individ și societate

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Când Dumnezeu a constatat că omul nici în paradisul pământesc nu poate fi fericit de unul singur, i-a făcut un tovarăș de viață, pe Eva (Gen 2, 18).

Diavolul se pare că a auzit ceea ce a spus Creatorul, că: Nu este bine ca omul să fie singur și a văzut ceea ce a făcut și cum societatea celor doi i-a înlăturat omului ceea ce era rău, «singurătatea». Invidios pe fericirea omului social, a căutat să-i redea singurătatea. A reușit. Revista Urzica definea, nu de mult, familia drept Singurătate în doi sau Masă la care nu mănâncă nici unul, dar înghit amândoi în sec.

Cu timpul, când oamenii s-au înmulțit, formele de izolare reciprocă s-au înmulțit și ele. O formă de izolare între oameni o produce Statul totalitar în care potentații, spre a-și controla mai bine supușii, le strecoară bănuiala în suflet că tot răul vine de la o anumită clasă socială, introducând lupta de clasă. O altă formă de izolare o produc: boala, bătrânețea, handicapul, sărăcia, rasismul, naționalismul etc. Dar cea mai grea formă de izolare și singurătate o dă păcatul.

Isus, făcut om, a luat asupra sa, nu numai condiția naturii umane, ci și povara singurătății, fiindcă Între ai săi a venit și ai săi nu l-au primit (In 1, 11). Gustând din acest pahar amar, a voit să redea oamenilor bucuria divină a comuniunii: Bucuria mea este să fiu cu fiii oamenilor (Prov 8, 31) și Bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină (In 15, 11).

Lepra era, și mai este încă, o boală înspăimântătoare; mai ales la evrei, fiindcă excludea de la comuniunea cu poporul și astfel de la promisiunile mesianice. Obligația impusă de Lege ca să strige el însuși, să se declare pe sine, Necurat! Necurat! (Lev 13, 45), era cea mai grea, mai grea de cât lepra. Faptul că după o eventuală vindecare nu putea fi admis în comunitate fără o jertfă de ispășire, demonstra faptul că lepra era considerată ca un semn al păcatului (cf. Num 12, 10-15; Dt 28, 27. 35). Și dacă cel lepros nu se simțea păcătos, ca și Iob, trebuia să-și distorsioneze conștiința? Purtarea semnelor de contaminat: hainele sfâșiate, acoperirea capului și a bărbiei, erau semne, nu numai de jale și doliu pentru sine însuși, ci aveau și un caracter superstițios: travestindu-se, devenea de nerecunoscut pentru forțele malefice care bântuiau prin pustiu. Rabinii îi considerau pe leproși ca și morți și gândeau că vindecare lor este improbabilă, ca și învierea.

Ce a simțit leprosul că, în loc să strige Necurat! Necurat!, s-a apropiat de Isus? L-a simțit, oare, lepros ca și dânsul?.. Un vechi document creștin, numit Papirusul lui Egerton, înscrie în acest context o rugă insistentă a leprosului adresată lui Isus: Isuse învățătorule, tu care umbli cu leproșii și mănânci cu ei în casele lor, și eu am ajuns lepros; dacă vreai, voi redeveni curat (cf. CBL p. 1028).

Numai evanghelistul Marcu spune că în fața leprosului Isus a fost cuprins de milă, pe când alte codice de valoare spun că, în loc de «compătimire», Isus s-a mâniat. Desigur că pe fața lui Isus se puteau citi ambele sentimente: milă și compasiune față de lepros, pe de o parte, iar pe de altă parte, mânie și indignare față de atitudinea segregaționistă adoptată față de cei leproși. Lui Isus nu i se face milă atât pentru faptul că este lepros, bolnav, nenorocit fizic, ci mai ales pentru faptul că alungat, el rămâne singur. Lepra este boala trupului; singurătatea este boala psihicului; păcatul este boala sufletului. Lepra ucide mulți; singurătatea este mai apăsătoare și ucide mai mulți; dar păcatul ucide pe cei mai mulți. Aceste sentimente îl determină pe Mântuitorul să-și întindă mâna spre a-l atinge, în semn de solidaritate.

Vindecarea făcută de Isus spune ceva mai mult decât o simplă eliberare de o boală și de o readucere în sânul comunității. El se face părtaș al situației leprosului, îl atinge cu mâna, adică într-un fel ia asupra sa starea lui de necurat: S-a împovărat cu suferințele noastre, realizează profeția despre slujitorul lui Iahve care se prezintă sub aspectul unui lepros, fiindcă a luat asupra sa păcatele nostre și, ca urmare, pedeapsa lor (cf. Is 53, 3-12), datorită cărora va fi tratat ca lepros ad literam: scos în fara taberei, în afara zidurilor Ierusalimului, acoperit pe cap cu o coroană de spini și trupul sfârtecat de cruce, hrănit de la distanță cu fiere și oțet… Singurătatea îl omoară mai mult de cât lepra și de aceea strigă: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentu ce m-ai părăsit? (Mt 27, 46).

Isus i-a poruncit celui vindecat să nu-i facă publicitate, fiindcă voința Tatălui este ca el să treacă în ochii lumii drept singur; n-a venit să facă senzație prin minuni, așa cum îi ceruse și diavolul când l-a ispitit să se arunce de pe creasta templului, spre a fi aplaudat de îngeri și de oameni (cf. Mt 4, 5-6), ci vrea doar să readucă în societate pe cei marginalizați, să fie oferiți ca obiect divin de iubire chiar de preoții înșiși, dându-le certificatul oficial de comuniune prin iubirea lor.

Isus a venit să desăvârșească legea și profeții (cf. Mt 5, 17). Legea lui Moise impunea prteoților cercetarea celui bolnav de lepră, alungarea lui din tabără, îndepărtarea de popor, de promisiunile mesianice, de cultul divin, îl condamna la o singurătate ucigătoare. Isus a venit să caute pe cel lepros, să-l vindece, să-l readucă în comunitatea eclezială, să-l înzestreze cu preoția comună spre a aduce jertfe spirituale plăcute Tatălui.

În cea de-a doua lectură (1Cor 10, 31; 11, 1), sf. Paul se oferă credincioșilor drept model de comuniune: Așa cum eu mă străduiesc să plac tuturor în toate, fără a căuta profitul meu, ci pe cel al celor mulți, ca să ajung la mântuire, vrea să spună că toți trebuie să facă la fel. El era nemulțumit de două lucruri rele din sânul comunității care duceau la sciziuni, izolare și singurătate pe unii. Anume, în loc să caute profitul celor mulți spre a ajunge la mântuire, erau ahtiați după bunăstarea materială și se trăgeau în judecată în fața tribunaleor păgâne, iar alții cumpărau carnea jertfită idolilor și o consumau, spre scandalul altora, sau chiar participau la ospețele sacre ale păgânilor.

Sfântul apostol Paul pune în evidență faptul că Biserica, clădită pe temelia care este Cristos, nu trebuie să se apere de persoană, ci să apere persoana. Credinciosul are o anumită viziune asupra omului, situându-l în centrul tuturor lucrurilor. Chiar papa Ioan Paul al II-lea a spus acest lucru în capitala unuia dintre cele mai mici state ale Europei, Liecktenstein, că în ordinea creației, omul este rege. În acest sens, atât Biserica, cât și Statul nu sunt decât instrumente pentru apărarea omului. Carlo Casini, președintele mișcării Pro vita, senator și membru al Parlamentului European a spus: Noutatea importantă care constituie răspântia celui de-al treilea mileniu către care ne îndreptăm (stă în ): reașezarea la temelia societății a primatului persoanei, al femeii și al bărbatului, așezați în centru și construirea restului ca un instrument în slujba marii demnități a omului. Omul este calea Bisericii, dar misterul omului este prima piatră pentru a construi o societate care să fie justă din punct de vedere uman. Problema fundamentală a politicii astăzi este de a recunoaște misterul omului, un om politic nu este om politic dacă nu recunoaște demnitatea umană. Cum spunea La Pira (fost primar al Florenței în proces de canonizare): “Politica este slujirea omului”, de aceea puterea statului (trebuie) să intervină mai ales în ceea ce privește protecția celor slabi (Verbum nr.7, 1995-1996, p. 19-21).

Bisericile creștine ar da dovadă de adevărată unire dacă, în loc să discute despre dogme sau rit, și-ar uni forțele în a-i căuta pe cei leproși, pe cei bolnavi, handicapați, săraci, pe cei marginalizați etc, spre a le înlătura boala, singurătatea și păcatul.

Statele lumii ar da dovadă de înțelepciune dacă, în loc să caute noi armanente, ar căuta hrană și medicamente, dacă ar înlătura legile care izolează indivizii și-i condamnă la singurătate, la excomunicare. Leproșii zilelor noastre sunt pruncii din sânul mamelor fără credință, fără suflet, fără Dumnezeu, dar și fără ajutorul necesar unei vieți umane decente.

Glasul celor fără dreptul de a fi om strigă azi din milioane de gurițe mute: Isuse, ne mai poți vindeca? Le mai poți vindeca și pe mămicile noastre care s-au autoexcomunicat? Dacă nu de noi, ai milă măcar de ele! Poate ne vor găsi odată ascunși în nemărginita ta milostivire! Îți mulțumim!

 

* * *

 

Duminica a VI-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Să ne ascuțim sensibilitatea sufletului nostru.

Un preot i-a spus într-o zi unui tânăr din parohia sa:

- Ei, cum de nu te mai văd periodic la spovadă?

Acela, încurcat, a răspuns:

- Nu știu ce să spun când merg să mă spovedesc: nu am păcate…!

Atunci, preotul i-a răspuns:

- Fiule, mă îngrijorezi, pentru că până astăzi am cunoscut doar două categorii de persoane care nu păcătuiesc: cele care încă nu au uzul rațiunii și… cele care l-au pierdut…! Cel înțelept își dă seama imediat de slăbiciunea în bunătate și iubire de care dă dovadă de mai multe ori pe zi!

2. Tema

“Vindecă-mă, Doamne, în trup și în suflet!”

3. Mesajul zilei

Dumnezeu se îngrijește de sănătatea noastră fizică și spirituală.

- Să ne gândim la aceasta astăzi, adunați într-o singură familie în casa lui Dumnezeu.

- În legea veche, se prevedea ca leproșii să fie considerați “impuri” și să fie separați de ceilalți, pentru că lepra este o boală contagioasă, și aveau grijă ca boala să nu se răspândească în popor (prima lectură).

Isus are grijă de sănătatea noastră.

- Trimis de Tatăl, Isus a venit în această lume pentru a-i vindeca pe cei bolnavi în suflet și în trup.

- Evanghelia de astăzi ne povestește una dintre multele vindecări miraculoase înfăptuite de Mântuitorul.

- Iată câteva observații pentru a înțelege mai bine minunea lui Isus:

$Leprosul are o credință mare în Isus. Fără această credință, Isus nu l-ar fi vindecat.

$Isus nu-l alungă pe lepros, dimpotrivă, cu mâna sa binefăcătoare îl atinge și îl binecuvântează.

$Dar legea nu îi interzicea? Ba da, dar iubirea lui Isus realiza o minune neașteptată. Acest lucru este și mai mișcător dacă ne gândim că, pentru contemporanii lui, Isus leprosul era un blestemat de Dumnezeu, pentru că credeau pe nedrept că boala era o pedeapsă pentru păcatele comise.

$Isus îl trimite pe lepros la preoți: era de datoria lor să elibereze “certificatul” de vindecare completă și, prin urmare, să permită întoarcerea în societate. Și acum preoții îi readmit pe cei bolnavi sufletește la comuniunea vie cu familia lui Dumnezeu.

$Isus îi interzice celui vindecat să vorbească despre cele întâmplate. Vindecarea leproșilor ar fi părut imediat ca un “semn” de recunoaștere a lui Mesia. Încă nu sosise ceasul, și apoi toți l-ar fi aclamat ca Mesia glorios, în timp ce planurile de răscumpărare a omenirii erau cu totul diferite.

Și noi trebuie să avem grijă de sănătatea celorlalți.

- Leprosul vindecat devine un mesager al mântuirii lui Isus.

- Preotul continuă în Spovadă să întindă mâna pentru a-i binecuvânta pe cei păcătoși, pentru a-i readmite în familia lui Dumnezeu sau pentru a se purifica și a crește în iubire (sănătatea spirituală).

- Sfântul Paul, în a doua lectură, ne recomandă să facem totul spre slava lui Dumnezeu și să nu fim piedică și scandal pentru nimeni.

- Adevăratul creștin caută nu doar să îi iubească pe ceilalți, ci și să-i ajute să crească în iubire, în viața creștină.

4. Exemple

a) De ce să te spovedești la un preot?

- Confesorul, întrucât îl reprezintă pe Dumnezeu, poate să ne dea oficial siguranța iertării lui. Întrucât reprezintă comunitatea eclezială, poate să ne readmită în mod legitim în ea.

- Să ascultăm ce ne sugerează sfântul paroh de Ars.

Imediat ce apare o pată mică pe suflet, căiți-vă și faceți una dintre acele fapte bune care au valoare pentru obținerea iertării păcatelor ușoare: a face din devoțiune semnul crucii cu apă sfințită, a da de pomană, îngenuncherea în fața preasfântului Sacrament, participarea la o sfântă Liturghie etc.

Copilașii mei, cel care are o boală mică nu trebuie să meargă la medic; poate să se vindece singur, prin harul Domnului.

Te doare capul? Odihnește-te puțin… Ți-e foame? Mănâncă…

Dar dacă este vorba despre o boală gravă, este nevoie de medic! Și după medic, de medicamente!

Dacă am comis un păcat grav, smeriți și căiți, trebuie să alergăm la medic, care este preotul; la medicament, care este spovada!

Se spune că sunt mulți cei care se spovedesc și puțini cei care se convertesc. Sunt foarte de acord! Și se întâmplă așa pentru că puțini sunt cei care se spovedesc cu sinceritate, cu o căință adevărată pentru păcatele comise.

b) Căința indispensabilă și hotărârea sinceră

Știi povestioara lupului care s-a dus să se spovedească? Ascult-o, pentru că îți oferă o învățătură foarte bună.

Într-o zi, un lup, obosit din cauza fărădelegilor lui, și-a propus:

- Merg și eu să mă spovedesc.

Și se duce.

Confesorul, după ce i-a ascultat cu răbdare numeroasele păcate, l-a întrebat:

- Prietene lup, te căiești cu adevărat?

Lupul a răspuns imediat:

- Da, părinte, mă căiesc din toată inima.

Dar între timp, auzind afară oi și miei behăind, acel lup ahtiat îi spune confesorului:

- Părinte, vă rog, dați-mi mai repede dezlegarea. Ceva… “de iubit” mă așteaptă afară!

c) Mulți sfinți l-au imitat pe Isus, îngrijindu-se de sănătatea celorlalți. Amintesc unul. Părintele Damian de Veuster (1840-1889) era misionar în insulele Sandwich. Acolo a cunoscut “insula blestemată”: Molokai, unde erau izolați leproșii. El, la vârsta de 33 de ani, cu toate că era sănătos, s-a închis pe acea insulă și a împărtășit în toate viața a 800 de leproși. Iubirea acestui misionar a schimbat acel infern într-un paradis de pace și de resemnare. Dacă imitarea lui Isus l-a costat viața – a murit și el de lepră – i-a permis totuși să-l urmeze pe calea sfințeniei.

 

* * *

 

Duminica a VI-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

A venit la Isus un lepros, l-a rugat și, îngenunchind, i-a spus: “Dacă vrei, poți să mă curățești”. Lui Isus i s-a făcut milă și, întinzând mâna, l-a atins și i-a spus: “Vreau, curățește-te!” Și îndată lepra s-a îndepărtat și a fost curățit. Atunci l-a trimis afară zicându-i cu asprime: “Vezi să nu spui nimănui nimic, ci mergi, arată-te preotului…” Însă acela, plecând, a început să vestească tuturor… Și veneau la El de pretutindeni. (Mc 1,40-45)

Vindecarea leprosului relatată în fragmentul evanghelic al duminicii a șase de peste an are, în seria vindecărilor înfăptuite de Isus, ceva aparte. Leprosul l-a provocat, oarecum, pe Isus exhibându-i răul care îl face să sufere. Or, Cel care proclamă pretutindeni că Împărăția lui Dumnezeu este aproape nu poate pactiza cu impuritatea profundă pe care lepra o înfățișează privirii. Isus, totuși, acceptă provocarea acestui om astfel încât în loc să fie contaminat de el, îi redă sănătatea. Și dacă îl vindecă este pentru a-i reda libertate. În felul acesta el reveni în comunitate după ce se va fi supus instituțiilor ei (constatarea preotului, jertfa pentru vindecare). Și totuși Isus îi interzice să vorbească despre vindecarea sa bine-știind că doar o viață corectă va reprezenta mărturia cea mai autentică a dobândirii libertății. În plus, oferind jertfa pe care Moise a prescris-o, el se va situa în adevăr în fața lui Dumnezeu, care singur purifică de lepră și de oricare impuritate… În cele din urmă, am putea observa că cel vindecat nu povestește atât ce i s-a întâmplat cât mai ales că el vestește Cuvântul. Or, această proclamare marchează fidelitatea omului față de Cuvântului care l-a marcat și l-a transformat. Astfel, leprosul apare ca cel care prefigurează predicatorii evangheliei, cei care trebuie să fim noi: oameni pe care întâlnirea cu Cristos i-a transformat și i-a purificat, oameni care vor vesti Cuvântul celor pe care îi vor întâlni… după ce vor fi evitat orice ambiguitate.

Fraților, fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, toate să le faceți spre slava lui Dumnezeu. Nu fiți piatră de poticnire nici iudeilor, nici păgânilor, nici Bisericii lui Dumnezeu, după cum și eu întru toate mă străduiesc să plac tuturor, necăutând folosul meu, ci pe al celor mulți, ca să se mântuiască. Fiți imitatorii mei, precum și eu sunt al lui Cristos. (1Cor 10,31-11,1)

Cât de actual este un astfel de text. Oprindu-ne și numai pentru câteva momente asupra părții sale finale am putea medita asupra vocației creștine ca imitare a lui Isus Cristos, asupra umilinței care nu este nicidecum un dispreț de sine ci întâi de toate recunoașterea celuilalt. În mod deosebit textul paulin ne invită la o reflecție asupra libertății creștine. Aceasta este în mod fundamental capacitate și posibilitate de slujire, “instrument” al slavei lui Dumnezeu și a reușitei omului. Ea se dobândește prin victoria continuă asupra noastră înșine și ritmată de neobosita caritate creștină. Ea este respectoasă față de ceea ce există și creatoare față de viitor.

 

* * *

 

Ucigași a ceea ce ar trebui să apărăm

Autor: pr. Petru Tamaș
Copyright: Predici.cnet.ro

Cred că puțini dintre dumneavoastră ați avut ocazia să întâlniți un lepros în carne și oase. Cei mai mulți îi cunoaștem pe leproși din auzite și din imaginile pe care poate le-am văzut la televizor. Lepra este o boală infecțioasă, recunoscută în mod obișnuit după petele albe ale pielii care a devenit insensibilă la orice stimul extern. Cei drept, mai puțin răspândită în regiunea noastră, această boală face încă multe victime în țările sărace și în curs de dezvoltare. Pe vremea lui Isus, această boală nu avea leac.

După cum menționează și prima lectură de astăzi, luată din Cartea Leviticului, în lumea ebraică lepra era considerată o boală gravă. Leprosul, deși viu, prin lege era mort din punct de vedere civil și religios și scos în afara societății și a cultului. Expulzat în pustiu, fără relații cu nimeni, el este omul aruncat de viu în infernul singurătății. Singura lege pe care este obligat să o respecte este aceea de a se autoexclude strigând “Necurat, necurat!” celor care, în mod inevitabil, îl întâlneau.

Deși leproșilor le era interzis să se apropie de oameni, unul dintre ei trece dincolo de prescripția legii și se apropie Isus. Curajul leprosului, care sparge șablonul unei societăți legaliste, ne transmite că dreptul de a ne apropia de Domnul nu vine din faptul că suntem drepți sau nedrepți, frumoși și buni. Dumnezeu ne iubește așa cum suntem, iar mizeria noastră nu este un obstacol, ci poate deveni măsură a milostivirii divine. Nu este legea aceia care ne judecă, nici conștiința aceea care ne condamnă, ci este Tatăl acela care ne dă viață, care ne iubește fără măsură, fără condiții.

Isus îl vindecă pe leprosul din evanghelie de două boli: a) lepra și b) singurătatea. Mai întâi, pentru a vindeca de singurătate, Isus îl atinge pe lepros. E ca și cum ar spune: “Pentru mine tu nu ești un exclus. Te primesc ca pe fratele meu”. În al doilea rând, vindecă boala leprei zicând: “Vreau, vindecă-te!” După două mii de ani de creștinism, sindromul excluderii din societate rămâne încă o lege nescrisă. Este suficient să ne gândim la atâția părinți bolnavi, pe care proprii fii i-au lăsat singuri la bătrânețe și boală. Ei care ar fi trebuit să fie sprijin și mângâiere pentru părinți, devin instrumente ale însingurării. De asemenea, este cazul tinerilor excluși din cercurile de prieteni, de la locurile de muncă, pe motiv că nu împărtășesc aceleași idei și nu au aceleași gusturi. Zilele trecute circula în mass-media știrea că o infirmieră creștină a fost suspendată după ce s-a oferit să se roage pentru un pacient. Gestul infirmierei a fost considerat ciudat și o potențială jignire pentru alți pacienți. Din fericire, după câteva zile, reprezentanții spitalului au revenit asupra deciziei exprimându-și sprijinul pentru infirmieră și pentru cei care au credință, pentru ca să continue “să ofere îngrijire de calitate pacienților, rămânând fideli propriilor credințe”.

Astăzi întâlnim în evanghelie un exclus din Biserică. Nu este vorba despre unul care s-a autoexclus, ci unul pe care oamenii l-au exclus și condamnat la singurătate. Este interesant faptul că Isus îl întâlnește pe cel exclus, nu pe cel care a parafat excluderea din comunitate. S-a verificat adesea în istoria Bisericii că atunci când creștinii au fost excluși, când le-a fost înlănțuită libertatea, credința lor era parcă mai vie în comparație cu perioada în care au trăit în libertate. De asemenea, suferința a avut de multe ori capacitatea de a mobiliza, de a-i apropia pe oameni unii de ații.

Suferința celor excluși va înceta în momentul în care vor întâlni un om asemenea lui Isus, dispus să-i lase să se apropie, un om cu care să poartă împărtăși experiența lor, un om care să-i iubească în ciuda slăbiciunii lor. Sunt nenumărate cazurile în care tineri sau chiar adulți au putut fi reintegrați în societate abia atunci când și-au găsit un prieten care să le fie alături.

Nimeni nu i-a respectat pe ceilalți așa cum a făcut Isus. El nu spune: Femeia asta e o păcătoasă, ușuratică, ci îi cere apă și vorbește cu ea. El nu spune: Iată o păcătoasă publică, o prostituată cufundată în viciul ei. Ci spune: Ea are mai multe șanse să între în Împărăția lui Dumnezeu decât cei care țin la bogăția lor și care se fălesc cu virtutea și știința lor. El nu spune: Femeia asta e o adulteră. Ci îi spune: Eu nu te condamn. Du-te și nu mai păcătui. Și nu spune: Femeia care vrea să-mi atingă haina e o isterică. Ci o ascultă, îi vorbește și o vindecă. El nu spune: Această bătrână care a pus bani în cutia din templu e o superstițioasă. Ci spune despre ea că a făcut un lucru extraordinar și că am face bine să-i imităm gestul dezinteresat. El nu spune: Aceștia nu sunt decât niște bieți copii. Ci spune: lăsați-i să vină la mine și încercați să fiți ca ei. El nu spune: Acest om nu e decât un funcționar corupt care se îmbogățește lingușindu-i pe cei de la putere și jecmănindu-i pe cei săraci, ci intră în casa lui și cinează cu el. El nu spune ca cei din jurul său: Orbul acesta ispășește cu siguranță păcatele sale sau ale părinților lui. Ci spune că ne înșelăm gândind astfel și îi lasă pe toți înmărmuriți arătând cât de mult se bucură acel om de favoarea lui Dumnezeu. El nu spune: Acest centurion roman e doar unul dintre cei care ne-au ocupat țara. Ci spune: Niciodată nu am văzut o asemenea credință în Israel. El nu spune: Acest om este un lepros, un necurat, nu mă pătez apropindu-mă de el. Lui însă i se face milă, îi întinde mâna, îl atinge și îi spune: Vreau, curăță-te, ești fratele meu! El nu spune: Acest individ e om fără de lege. Ci îi spune: Astăzi vei fi cu mine în Paradis. El nu spune: Petru e un renegat, pentru că s-a lepădat de mine. Ci îi spune: “Mă iubești Petru?” El nu spune: Acești mari preoți nu sunt decât niște judecători nedrepți, aceste rege nu e decâto marionetă, acest procuror roman nu e decât o cârpă, mulțimea care mă scuipă nu e decât o adunătură de nerozi, soldații care mă maltratează sunt niște torționari. Ci spune: “Tată, iartă-i că nu știu ce fac”. Isus nu a spus niciodată: Nu e nimic bun în acesta, în acela. Iar în zilele noastre n-ar fi spus niciodată: Acesta este un modernist, un om de stânga sau de dreapta, un comunist, un fanatic, un criminal sau un ateu… Pentru el, ceilalți, oricare ar fi, oricare le-ar fi faptele, statutul, reputația, sunt mereu ființe iubite de Dumnezeu. Nimeni nu i-a respectat pe ceilalți așa cum a făcut Isus. E unic.

Dacă el a procedat așa, cu atât mai puțin avem noi dreptul de a-i exclude pe alții; nu avem dreptul să-i ucidem, fie și moral, pe cei pe care ar trebui să-i apărăm. Datoria noastră a creștinilor este aceea de a fi factori de unitate, de coeziune și bună înțelegere între oameni. Misiunea noastră nu este aceea de a constata greșelile, răutatea și lipsurile celorlalți, ci aceea de a ne apropia de ei, a-i încuraja, a le fi sprijin. Altfel riscăm să devenim ucigașii acelora pe care ar trebui să-i salvăm. Capii religioși ai evreilor respectă legea, care doar constata boala, și devin ucigași ai comuniunii, exponenți ai luptei pentru discriminare și izolare. De celălaltă parte, Cristos, cu riscul excluderii și al contaminării, alege apropierea de cei excluși, vindecarea lor. Această atitudine a sa nu are decât un sigur izvor: iubirea. Iubirea este singura lege capabilă să rupă barierele și să recreeze comuniunea; iubirea nu doar constată boala, ci și vindecă rănile trecutului și regenereze ființa bolnavă. Și astăzi, nedreptatea este ridicată adesea la rang de lege. Furtul este practicat uneori cu acte în regulă. Este suficient să ne gândim la situația Bisericii Greco-Catolice, căreia aproape că îi este răpit prin lege dreptul la proprietate și moștenire; ne gândim la mamele pe care legea le încurajează să-i ucidă pe cei pe care ar trebui să-i apere – proprii copii; ne gândim la minciuna promovată la rang de lege.

Isus se apropie și-l vindecă pe lepros, deși știa că va fi exclus. Își asumă excluderea pentru ca un altul să fie inclus. Mai târziu, el va lua asupra sa toate păcatele noastre, pentru ca noi să fim renăscuți de la moarte la viață. Se verifică în societatea de astăzi că cel care săvârșește binele, cel care-l proclamă pe Dumnezeu este scos la periferia societății și arătat cu degetul. Juristul, medicul care nu primește șpagă este exclus adesea de colegii de breaslă pe motiv că nu corespunde unui pseudocod deontologic. Cel care nu plătește, în ciuda profesionalismului de care dă dovadă, reușește cu greu să-și găsească un loc de muncă. Toate acestea sunt simptomele unei societăți bolnave, în care binele, dreptatea, frumosul și adevărul sunt descurajate și chiar ignorate. Dacă citim cu atenție evanghelia vedem că excluderea lui Isus vine din partea capilor comunității, a celor învățați, care conduceau destinele societății, pentru că oamenii simpli aleargă la el din toate părțile. E un semn că oricât am încerca să punem sub obroc și să stingem fitilul binelui, adevărului, frumosului și al dreptății, acest fitil este la mare căutare și nu va rămâne ascuns. Omul secolului XXI, sătul de nedreptate, de mizerie morală, de falsitate și răutate, în ciuda aparențelor și a liniilor directoare pe care cei mari ai lumii le impun, caută cu toată ființa darul dreptății, bucuria frumuseții, farmecul adevărului și fascinația bunătății. Cursul istoriei demonstrează că în ciuda aparențelor, bunătatea, adevărul, frumusețea și dreptatea ies la suprafață ca uleiul deasupra apei. Oameni ca Maica Tereza, Martin Luther King etc. demonstrează aceasta. Să nu ne fie teamă să apărăm dreptatea, să mărturisim adevărul, să iubim frumusețea și să realizăm binele, pentru că în felul acesta vom face vizibil în lume chipul milostivirii lui Dumnezeu.

Iată ce spunea Maica Tereza de Calcutta:

“Dacă faci binele, vor spune că ai scopuri ascunse, egoiste. Nu contează, tu fă acel bine.

Binele pe care-l faci, mâine va fi uitat. Nu contează, tu să-l faci.

Onestitatea și sinceritatea te fac vulnerabil. Nu contează, tu fii deschis și cinstit.

Ceea ce ai construit ani de-a rândul poate fi distrus într-o clipă. Nu contează, tu construiește.

Dacă-i ajuți pe oameni, ei se vor ridica împotriva ta. Nu contează, tu ajută-i.

Dacă dai ce ai mai bun în tine, lumea te va lua în râs, sau chiar la bătaie. Nu contează, tu dă ce ai mai bun în tine”.

 

* * *

 

A ieși afară din tabără

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Tabăra se apără

Liturgia de astăzi se desfășoară în jurul a două teme neliniștitoare: excluderea; prejudiciul. Cele două realități se împletesc între ele și se condiționează la rândul lor. Este greu de a lămuri care este cauza și care este efectul. De a stabili dacă este prejudiciul din care decurge excluderea, sau nu mai degrabă excluderea este cea care alimentează prejudiciul.

În centru domină imaginea taberei. Cu regulamentele sale severe, cu riturile sale, cu ordinele inexorabile de excludere, preocuparea sa obsesivă pentru puritate și siguranță, lista de virtuți de observat pentru a avea dreptul la cetățenie. Cu conducătorii însărcinați de a veghea ordinea și să alunge afară “mărul putred” (este incredibil cum o formulă, un loc comun stupid, un proverb, să se propage în secole, să reziste netulburat la toate pedagogiile, și să fie invocată ca adevăr infailibil pentru a legitima tot felul de suspiciuni și despărțirile cele mai crude și ipocrite).

Rămânem impresionați citind dispozițiile minuțioase conținute în Levitic (care în prima lectură ne oferă un exemplu semnificativ), și emanată ca expresie a voinței lui Dumnezeu, cu privire la necesitatea de a evita orice contact cu cel lepros, sau cu cel impur prin excelență. Și mai halucinante sunt prescripțiile elaborate de tradiția rabinică. Aici confuzia între boală și vină, contagierea fizică și impuritatea morală, atinge puncte paroxistice. Raportul cu un lepros “pângărea” în același mod ca și contactul cu un cadavru. Leprosul era considerat ca un mort. Iată de ce vindecarea sa eventuală lua conotațiile unei învieri adevărate și propriu zise.

Respingerea primirii

Desigur, este trist să constatăm cum într-o comunitate se apucă aproape totdeauna pe calea cea mai ușoară “a respingerii” elementului străin care deranjează, creează probleme, reprezintă o amenințare pentru liniște, în loc să producă anticorpii iubirii și ale încrederii, și să aleagă calea dialogului și a răbdării. Fuga, neîncrederea, refuzul, marginalizarea, închiderea reprezintă soluția cea mai ușoară, și predomină, normal, primirea, căutarea, întâlnirea, colocviul.

Aparatul disciplinar prea adesea este mult mai dezvoltat și sofisticat în toate mecanismele sale, încât nu codul milostivirii este mereu destul de aproximativ și neglijat. Practica ce conduce la “punerea pe bandă” este urmată cu mult mai multă coerență și rigoare mai mare decât cea a iertării evanghelice. Legalitatea contează mai mult decât fraternitatea, și chiar decât omenia. Ne gândim că totul este la loc în tabără după ce au fost alungați rebelii, cei ce nu sunt în regulă, cei care ne tulbură. Și nu-și dau seama că pentru a fi cu adevărat în pacea și în ordinea voite de Dumnezeu, tabăra trebuie “să facă loc” celor înlăturați.

Călăuzele autorizate ar vrea să ne facă să credem că în tabără totul funcționează perfect, dar te împiedică cu toate mijlocele de a asculta glasul celor ce stau afară. Se întâmplă chiar ca vreun curajos care nu se mulțumește să strige numele lui Dumnezeu în interior ci vrea să o scoată afară, între cei rătăcitori și loviți, descoperind în ei conștiința demnității proprii și a valorii proprii, la reintrare să găsească poarta taberei barată. Primirea “nocturnă” imaginată de Francisc de Assisi – necioplită, “pălmuită”, și ciomăgită – este cea trăită real pe propria piele de sfânta Giovanna Antida Thouret, pot fi emblematice în această privință. Chiar admițând că anumite comportamente ale celor discriminați sunt reprobabile, rămâne să ne întrebăm dacă atitudinile luate de cei care stau baricadați în tabără, și ale autorităților care se obligă să-i “tuteleze”, sunt conforme cu Evanghelia.

Voința lui Dumnezeu nu este voința lui Dumnezeu…

Printre toate impunerile, cea mai crudă era desigur cea care impunea pe lepros să “proclame” propria impuritate: “…Va purta veșminte sfâșiate, și capul acoperit, își va acoperi barba și va merge strigând: “Necurat! Necurat!”. Ca și cum și-ar impune datoria de a avertiza pe ceilalți de propria periculozitate socială, să-i pună în gardă față de propria persoană “infectată”, și să-i invite să stea la distanță. Este vorba de un mecanism pervers, prin care un sărman dizgrațiat trebuie să se convingă – așa cum sunt deja convinși ceilalți – că la rădăcina tuturor necazurilor sale este o vină personală. Că este toată vina sa. Și că oricum acea situație mizerabilă este voința lui Dumnezeu.

Trebuie să ajungă să admită că este drept așa. Este just ca cel bătrân, neproductiv, să nu mai găsească loc în familie. Este drept ca să trăiască în singurătate. Este drept ca alții să te uite, să nu aibă timp pentru tine. Este drept ca în azil cel bătrân să fie considerat ca un lucru inert… Este drept ca cel care tulbură odihna să fie ținut cât mai departe posibil. Este drept ca cel care invocă dreptatea să nu poată auzi propriul glas. Este drept ca viața și producția în tabără să nu aibă de suferit piedici sau complicații din vina ta.

Acestei logici crude a egoismului și ipocriziei, chiar susținută de actele justificative oferite de religia liber-cugetătorilor, se opune celei a lui Isus. Care nu spune leprosului: “Este drept ca tu să accepți condiția ta dezonorantă din motive de sănătate publică și pentru salvarea sufletului tău”, ci îi aruncă în față: “Vreau, vindecă-te”. Nu îl sfătuiește “ai răbdare, suportă”. Că îl face să înțeleagă: “Eu nu accept, nu pot suporta ca tu să continui să fii tratat în felul acesta, suportă această discriminare rușinoasă”.

Și este de înțeles că sărmanul, constrâns mai înainte să “proclame” condamnarea proprie, să observe puternic nevoia de a merge în jur să “proclame” (unul dintre primii predicatori creștini neoficiali) vestea cea bună a vindecării, călcând porunca tăcerii care i-a fost impusă de Isus. De altă parte, însă, și Isus încălcase regulile taberei. Leprosul “divulgă faptul” că voința lui Dumnezeu este ceva total diferit de cea la care se gândesc și ar vrea să creadă ei. Voința lui Dumnezeu este, în mod paradoxal, ca lepra, nedreptatea, excluderea, prejudecata, să nu fie considerate ca voință a lui Dumnezeu… Cea pe care oamenii o declară, din interesul lor și din comoditatea lor, voința lui Dumnezeu este, precis, nu-voința lui Dumnezeu.

Birocrația și viața

“…Du-te, prezintă-te preotului, și să oferi pentru purificarea ta ceea ce a poruncit Moise spre mărturie”. Mi-ar place să văd fețele acelor birocrați, când se găsesc față în față cu leprosul trimis lor, vindecat complet de Isus. Ei trăiesc între hârtii, timbre, formulare. Acum sunt constrânși să ia act, grație acelei mărturii descumpănitoare, că timpurile mesianice au sosit. Ei sunt informați de tot, dar sunt în afara realității, trăiesc într-o altă lume. Se înșală că oficiul lor este centrul universului, și nu-și dau seama că sunt despărțiți de viață.

Se gândesc că totul se rezolvă cu ajutorul documentelor, decretelor, regulamentelor, chestionarelor, certificatelor, declarațiilor, permisiunilor, notificărilor, reclamelor, rapoartelor. Și nu observă că a vindeca, a salva, a reda speranța, a reface o existență, este altceva. Că o persoană nu poate fi fixată într-o practică. Că nu rezolvi nici o problemă dacă o reduci la un “caz”. Că minunea intervine fără timbre și autorizații. Aceștia se simt perfect în largul lor când este vorba de a observa răul, a decreta excluderea, a pronunța excomunicarea, a dicta reguli precise pentru readmitere, a fixa criteriul pentru recunoașterea dreptului de a fi din nou ca toți.

Să nu le cereți să “recupereze” ceea ce este pierdut, și nici să încerce să salveze. Nu este treaba lor. Nu intră în competența lor. Ei trebuie să aibă mereu mâinile curate, pentru a nu murdări hârtiile. Hârtiile, da, sunt sacre, persoanele un pic mai puțin… Pot să alunge, să umilească, să ignore, să degradeze persoane. Dar vai dacă ar lipsi respectul față de hârtii. Cine știe cum au rezolvat acea situație, care nu era conformă cu norma.

Ei, când nu știu să se descurce (și se întâmplă aproape totdeauna, când viața reală refuză să intre în schemele birocratice-administrative), dau sentințe cu gravitate. “Cazul tău este neobișnuit, neprevăzut în procedurile în vigoare… Trebuie să ne gândim…” Și nu au înțeles că fiecare individ, fiecare problemă este neobișnuită. Ba mai mult, este unică. Ceva ne mai văzut, nici simțit. Imposibil de catalogat, clasificat, fișat, încadrat în schemele prefabricate.

Cine știe dacă au reușit să-l facă să reintre în ordine acea vindecare “ne regulamentară”. – Cum ai făcut? La cine ai recurs? – Am întâlnit pe cineva care mi-a spus “vreau ca tu să te vindeci”. – Chiar așa?… – Nu, m-a și trimis la voi ca să știți. – Să-l lăsăm să se piardă… – În loc să-l lăsați să se piardă, ar fi cazul de a deschide ferestrele și de a observa că afară este un curent de speranță…

Și eu apăr de lepros tabăra mea privată

Trebuie să ne convingem că “logica taberei” continuă să se afirme spectaculos și astăzi. Dacă ne gândim bine, cei pe care în Europa îi definim extra-comunitari nu sunt oare din “afara taberei”? Fiecare dintre noi apără tabăra privată și continuă să țină afară pe cineva din cortul bunăstării proprii, din negoțul propriu, și chiar de practicile religioase proprii. Să avem curajul de a privi în față realitatea, să ne dăm seama că sunt mulți “leproși” pe care îi ținem la distanță, pentru care simțim dezgust sau indiferență, și în privința cărora declanșăm normele de siguranță sugerate de prejudecăți.

Cât mă înfurie acei indivizi care se arată scandalizați din cauza gratiile mănăstirilor de clauzură și nu-și dau seama că, în timp ce de la acele “anacroniste infierate” trec prin drame și mizerii, probleme și neliniști, chinuri și speranțe, întâlniri și mesaje de duioșie, ei, oamenii timpului nostru, își țin viața lor arestată într-o “clauzură” mai puțin nobilă, datorită căreia se apără cu îndârjire de orice prezență incomodă, de orice amestec cu aproapele ne dorit, de orice atentat la bunăstarea lor exclusivă, de orice irupție a unei realități care pune în discuție obiceiurile lor comode și mentalitatea de privilegiu. Însăși persoana lor, în afara cortului lor, tabăra lor (grup, clan, sectă), este o clauzură inviolabilă, fără nici cea mai mică urmă de înțelegere față de cei care stau “dincolo”.

Curajul de a spune “vreau acest lucru!”

…Să ne gândim că ar fi suficient curajul de a sălta barajul de protecție a taberei, sau al cortului domestic (uneori, însă, excluderea poate să fie amenințată și din interiorul cortului; se poate alunga cineva condamnându-l la indiferență, făcându-l să se simtă străin, respingător, ștergându-l din privirea noastră; “leprosul” chiar dacă stă în apropiere de un cot, dar între noi și el s-a înălțat zidul de netrecut al refuzului). Trebuie să ne convingem că vindecarea – de singurătate, de anonimat, de lipsa de iubire și de respect, de disperare – depinde chiar de această afirmație: “Vreau acest lucru…”

Îmi vine în minte, în această privință, experiența trăită de Francisc de Assisi, la începutul aventurii sale extraordinare. O relatează el însuși: “Domnul a permis mie fratele Francisc să încep să fac pocăință, pentru că fiind eu în păcatele mele, mi se părea un lucru amar să văd pe leproși, și Domnul însuși m-a condus între ei și am dobândit cu ei milostivire (feci misericordiam cum illis); și îndepărtându-mă de ei, ceea ce mi se părea amar mi-a fost schimbat în dulceață pentru suflet și trup” (Testamento 12).

Francisc devine creștin, chiar înainte de a fi uman, când se descoperă capabil de a fi mișcat, de a fi atins în suflet, simte o contopire a sângelui, pentru tot ceea ce privește omenirea. Francisc a descoperit în afara taberei din Assisi “locul omului”. Și s-a lăsat condus acolo. Francisc, înainte, vagabonda pe străzile goale ale vieții. Și iată-l acolo, în mijlocul leproșilor, al celor excluși. Și începe să trăiască pe scara umană și creștină. Francisc descoperă calea sa în afara taberei, când întâlnește pe un altul. Francisc îl află pe Dumnezeu când, călcând regulile societății, “se milostivește” de cei leproși.

Nu numai o chestiune de carne

Paul, în Prima sa scrisoare către creștinii din Corint (lectura a doua) dedică trei capitole la o chestiune privitoare la legitimitatea de a mânca cărnurile jertfite idolilor sau nu. În tratarea a ceea ce – după sensibilitatea noastră actuală – ar putea părea o problemă marginală, decurg totuși unele observații și norme de comportament valabile și pentru noi. Indicăm câteva motive.

- “Fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, faceți totul pentru gloria lui Dumnezeu”. Adică: îndreptați orice lucru către Dumnezeu. Este vorba de principiul fundamental al libertății interioare. “Ascultarea Spiritului face să se nască în noi un fel de simț care ne luminează despre ceea ce îndepărtează sau ne apropie de Dumnezeu” (Andre Seve).

- Totuși trebuie să ținem cont de cei slabi, să arătăm înțelegere în privința lor. Așa cum trebuie respectați și persoanele chinuite de scrupule, care, pe lângă faptul că simt o teamă de a cădea în mânia divină din cauza celor mai mici infracțiuni, riscă să transforme viața lor de aici de pe pământ într-un infern.

- “…Fără a căuta folosul meu ci al multora”. Este necesar să depășim interesele proprii, ideile proprii, obiceiurile proprii. Numai având prezenți “pe cei mulți”, se relativizează micile probleme de ordin practic și nu ne lăsăm măcinați în dispute meschine. Ca și cum ar spune: să nu ne pierdem într-o chestiune de cărnuri…

- Să împăcăm libertatea și caritatea, pentru a nu rupe firele fragile ale unui dialog universal, este posibil numai cu privire la un model.

“Fiți imitatorii mei, așa cum și eu sunt al lui Cristos”. Paul se propune, fără falsă modestie, ca exemplu. Dar o face cu conștiința că, prin comportamentul său, creștinii îl pot urma pe Cristos însuși. Apostolul este deplin conștient că acea recomandare îl implică personal, îl constrânge la coerență, îl obligă să dea ilustrații practice deosebit de convingătoare.

Încheiem cu îndemnul: “Nu fiți un scandal…” Am putea traduce: nu fiți o piedică pentru nimeni. Astăzi sunt formule un pic prea abuzive pentru a nu da de bănuit, ca “a merge în întâmpinarea”, sau “a face un drum împreună”. Poate ar fi important, înainte de toate de a nu da scandal…

 

* * *

 

Duminica a VI-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Mihai Budau
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 15 februarie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.