Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a VI-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Sirah 15,15-20
1Corinteni 2,6-10
Matei 5,17-37

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Legea și libertatea

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Datoria de căpetenie, a omenirii în general și a fiecăruia în special, este de a tinde spre desăvârșire, spre perfecțiune, spre realizarea omului de caracter în primul rând, adică să aibă acea totalitate a dispozițiilor permanente care să-i determine comportamentul individual corect în toate împrejurările vieții și apoi, acest om de caracter, să primească plinătatea harului încadrându-se în viața cea nouă, pe care o cere Isus prin cuvintele: Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru cel ceresc este desăvârșit (Mt 5,48). Pentru a ajunge la desăvârșirea Tatălui ceresc înseamnă a străbate calea lungă a smereniei, pășind pe urmele lui Isus.

Prin creație, Dumnezeu ne-a înzestrat cu multe calități și posibilități de desăvârșire. Este o taină cum unii sunt atât de buni din naștere, iar alții nu pot ajunge la această stare nici după ani lungi de luptă intensă. Dintre darurile mari, pe care Creatorul ni le dă din fire, unul pe care îl avem cu toții, care ne plasează în fruntea tuturor celor create de pe pământ care sunt conduse de instincte, este darul de a alege în cunoștință de cauză, darul libertății. Acest dar îl ajută pe om să aducă o contribuție substanțială la desăvârșirea ființei sale, fiindcă reușita libertății consistă în a primi și a-și însuși dispozițiile pe care Dumnezeu le-a stabilit omului ca să ajungă la plinătatea vieții (Degeest). În acest sens ne stau în față cuvintele lui Ben Sirah: Dacă vrei, poți să păzești poruncile. De tine depinde să rămâi credincios. Domnul a pus în fața ta apa și focul: întinde mâna spre care dorești! Viața și moartea sunt puse în fața oamenilor; fiecăruia i se va da una sau alta, după cum a ales. Ben Sirah se referă la primii oameni și la primul lor păcat. Alegerea ascultării echivala cu plinătatea vieții. Neascultarea însă a echivalat cu pierderea vieții, cu alegerea morții. Pentru noi, ascultarea echivalează cu alegerea vieții celei noi, datorită ascultării lui Isus (cf. Fil 2,8); neascultarea echivalează cu alegerea morții veșnice, cu iadul.

Pe vremuri trăia la Atena (Grecia) un om înțelept și mult apreciat. Un invidios a voit să-l compromită și i-a zis într-o zi: Învățătorule, lumea te laudă zicând că le știi pe toate, dar mie ai putea să-mi spui: pasărea, pe care o am în mână, este vie sau moartă? Fiindcă își zicea în sine: dacă va zice că este vie, o voi sugruma și i-o voi arăta moartă; dacă va zice că este moartă, îi voi da drumul să-și ia zborul și toți vor vedea că este vie și vor râde de nepriceperea lui. Numai că înțeleptul era înțelept cu adevărat și i-a zis: Domnule, pasărea pe care o ai în mână este cum o dorești: dacă o vrei vie, este vie; dacă o vrei moartă, este moartă. Invidiosul a rămas de rușine.

Dumnezeu a pus în mâna noastră sufletul; dacă îl vrem viu, îl avem viu prin darul libertății; dacă îl vrem mort, îl avem mort prin neascultarea față de porunci. Nimeni nu poate spune: Nu pot fi altfel, așa m-a lăsat Dumnezeu: rău sau bun. Dumnezeu n-a poruncit nimănui să fie nelegiuit, n-a permis nimănui să păcătuiască, o spune clar Ben Sirah. N-am fi ceea ce suntem dacă n-am fi liberi. Și am fi cu totul altceva, am fi ca îngerii, dacă am fi folosit întotdeauna darul libertății în folosul ascultării de șoaptele Duhului Sfânt.

Dumnezeu, în nemărginita sa bunătate și înțelepciune, pentru a-l determina pe om să nu greșească, i-a descoperit bogăția și plinătatea vieții din Cristos, în care el însuși a pus toate comorile înțelepciunii și ale științei (Col 2,3). Sfântul Paul descrie Corintenilor aceste comori prin cuvintele: Ceea ce ochiul n-a văzut, urechea n-a auzit, ceea ce la inima omului nu s-a suit, aceea a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el. Or, Isus l-a iubit și a păzit poruncile Tatălui în chip desăvârșit (In 14,31). Prima și cea mai importantă dintre toate comorile de har din Cristos, la care se referă sfântul Paul, este învierea. El însuși l-a văzut pe Isus înviat și a înțeles că poate avea parte de această comoară divină, dacă alege viața. El spune în numele tuturor acelora care aleg viața: Nouă ne-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Sfânt această înțelepciune (în alegere). Unde este Duhul Domnului, acolo este libertatea.

Toți simțim dorința de a trăi, de a fi fericiți, de a ajunge la viața veșnică prin învierea din morți. De ce totuși Dumnezeu este atât de mult insultat? De ce poruncile lui sunt nesocotite? Oamenii nu înțeleg valoarea libertății cu care au fost dăruiți. Este atât de mare acest dar, atât de misterios, atât de sublim! Se spune despre Carol al XI-lea, regele Franței, că avea o piatră scumpă de o frumusețe rară, pe care a scris aceste cuvinte: Cine mă are, nu va fi sărac niciodată. Noi avem această piatră prețioasă, darul libertății, prin care putem fi bogați și fericiți pentru toată veșnicia, numai să știm cum să folosim libertatea.

Din punct de vedere filozofic, libertatea se definește prin capacitatea omului de a opta, de a decide și de a acționa în cunoștință de cauză. Din punct de vedere teologic, libertatea ne este dată pentru a fi oameni, mai presus de animale. Suntem înzestrați cu darul libertății așa cum un copil este bogat fiindcă tatăl său este bogat, dar suntem condiționați de starea noastră de copii, adică trebuie să fim conștienți că bogăția care ne definește ca bogați aparține tatălui. Copilul va deveni bogat la majorat. Tot așa și noi, vom fi liberi cu adevărat când vom ajunge la majoratul spiritual, adică la plinătatea omului desăvârșit (cf. Ef 4,24), când Cristos va fi totul în noi (Ef 1,10). Până atunci, libertatea este un dar divin dat pentru a fi administrat. Administratorul nu-i stăpân, el trebuie să dea cont de administrația bună sau rea, va fi răsplătit sau pedepsit conform dispozițiilor administrative. Răsplata, pe care o primește administratorul bun al darului libertății, este însăși libertatea fiilor lui Dumnezeu (Rom 8,21), adică plinătatea vieții veșnice, starea îngerilor lui Dumnezeu., când Dumnezeu devine posesiune și omul posesorul lui Dumnezeu.

Când Dumnezeu i-a dat lui Moise legea pe muntele Sinai, i-a dat-o ca pe un pact de alianță. Alianța este temelia prieteniei. El nu i-a dat legea pentru a-i limita darul libertății poporului său, ci spre a-l călăuzi spre fericirea pe care libertatea o are în sine, așa cum busola nu limitează libertatea pilotului, ci îl îndrumă corect spre port.

Isus afirmă că a venit, nu ca să desființeze Legea, ci să o desăvârșească, ceea ce înseamnă o deschidere spre mai bine, spre binele infinit; adică nu ajunge să nu faci răul în această viață, ci trebuie să te angajezi în mod liber pentru a face cât mai mult bine, fiindcă binele nu are limite, de aceea niciodată nu poți spune: Am făcut destul. Când am făcut ceea ce trebuia să facem, Isus ne arată că suntem slugi netrebnice (Lc 17,10), dar ca să fim prietenii săi, trebuie să ne angajăm colaboratori ai săi la opera infinită a mântuirii cu acea disponibilitate pe care a avut-o, de exemplu, sfânta Bernadeta Soubirous, care a spus: Când sunt înălțată pe cruce, mă simt mai fericită decât o regină înălțată pe tron.

În pasajul evangheliei de azi îl auzim pe Isus care ne atrage atenția să nu folosim darul libertății în defavoarea înțelepciunii inimii, a iubirii, zicând: Ați auzit că s-a zis celor de demult: “Să nu ucizi; să nu săvârșești adulter; să nu juri strâmb”, iar eu vă spun. Aducând explicațiile de rigoare la aceste trei imperative ale legii, creștinul vine pus în stare de tensiune, iar necredinciosul în stare de revoltă. Creștinul își spune: Trebuie să mă folosesc de darul libertății spre a face binele, spre a apăra viața, cinstea aproapelui, demnitatea persoanei. Aceasta o cere iubirea. Necredinciosul își zice în sine cu îngâmfare: Fac ce-mi place. Sunt un om liber și fac ce vreau cu viața mea. Sunt stăpân. Atitudinea necredinciosului este greșită, fiindcă nu-i stăpânul vieții, nu și-a câștigat dreptul la viață prin meritele proprii și dacă o are ca moștenire, aceasta îl obligă să o transmită mai bună decât cum a primit-o, altfel devine robul propriilor patimi. De această robie a viciilor intenționează Isus să ne elibereze prin desăvârșirea Legii.

Cred că știți povestea butoiului cu cele zece cercuri având cel mai bun vin, pe care stăpânul îl lăuda și înveselea inima musafirilor săi. Auzind vinul despre valoarea lui, și-a zis: Dacă eu sunt cel mai bun, de ce mă țin la întuneric și legat cu zece cercuri în acest butoi de lemn mizerabil? Nu trebuie să fiu și eu liber, să văd lumina, să fac ce vreau? Trebuie să-mi dobândesc libertatea. Și, opintindu-se din toate puterile, a rupt unul după altul toate cele zece cercuri și doagele s-au risipit. Vinul cel bun s-a scurs pe pământ; a devenit mai întâi o băltoacă plină de gunoaiele din pivniță și apoi l-a înghițit pământul… Libertate periit. A pierit din cauză că a voit o libertate care nu-i aparținea. Libertatea lui era între doagele strânse de cele zece cercuri.

Înțelept este creștinul care știe că cele zece porunci îi apără libertatea de a fi vinul cel mai bun, care este în stare să îmbete chiar pe îngerii lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Desăvârșirea Legii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Legea Vechiului Testament, cu toate că a fost dată de Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai (cf. Ex 20,1-17), nu-i nimic altceva decât o explicitare a legii naturale înscrise de Creator în firea omului. Ea nu este o revelație în sens strict, ci o aprobare teofanică într-un moment dat al Istoriei; ea, deși a fost “scrisă cu degetul lui Dumnezeu” (Ex 31,18), nu arată decât că ea a fost scrisă în firea omului din inițiativa lui Dumnezeu. Această lege naturală poate fi explicitată prin alte legi și porunci pe baza rațiunii umane. Dar, ca Legea lui Moise să devină capabilă de a întrece rațiunea umană, pentru a stabili o legătură cu Dumnezeu în spirit, nu numai în carne, ea trebuia desăvârșită tot printr-o acțiune pornită din inițiativa divină, care să întreacă rațiunea, și aceasta trebuia să fie, nu doar o teofanie care să dea numai credibilitate, ci o veritabilă Revelație. Ea s-a realizat și își are punctul culminant în Cristos “Începătorul și desăvârșitorul credinței” (Evr 12,2). Isus însuși a trăit teofania Legii ca un simplu muritor, ca omul să fie conștient că poate primi viața dumnezeiască, așa cum o are el în simplitatea lui, ca un “sărac cu duhul” (Mt 5,3) în a cărui inimă își poate găsi odihna orice ființă umană, fiindcă iubirea singură crează spațiul subiectiv și de aceea poate invita cu mărinimie infinită: “Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă!” (Mt 11,28).

Antitezele proclamate de Isus: “Ați auzit că s-a spus celor de demult… iar eu vă spun…” nu sunt altceva decât o invitație de a pătrunde în inima lui, de a-i înțelege iubirea, de a-i trăi cuvântul, de a experimenta supranaturalul în noi, de a aprecia valorile spirituale printr-o trăire morală din punct de vedere supranatural.

Observarea Legii lui Moise era menită se creeze relații de bună vecinătate cu Dumnezeu și cu oamenii doar pe acest pământ, fiindcă nu făgăduia nimic mai mult și nici nu putea, deoarece, fiind rațională, s-a oprit la limita supranaturalului; pe când desăvârșirea, pe care o dă Cristos, crează o nouă relație organică, de intimitate, de depășire a temporalului și spațialului cosmic, îi dă omului capacitatea de a crea spațiul subiectiv (orice creștin poate crea în inima lui, după ce a primit “odihna” din inima lui Isus, un loc de primire pentru orice om, pentru toți oamenii), de recepționa tot ceea ce Dumnezeu a creat, crează și va mai crea.

Dacă încălcarea legii mozaice se putea repara printr-o faptă logică, bazată pe dreptatea naturală sau “legea talionului”, legea desăvârșită de Cristos aduce rezolvări surprinzătoare, toate pornite dintr-un criteriu care depășește logica umană. Astfel: “Să nu ucizi!” se poate desăvârși oare prin mărirea pedepsei față de cei care numai “se gândesc” să ucidă sau se mânie și se insultă cu cuvinte? Așa a gândit Cristos? Când Isus i-a văzut pe Iacob și Ioan mâniați pe samaritenii care n-au voit să-l primească, încât erau gata să-i ucidă cu foc venit din cer (cf. Lc 9,54), i-a trimis în judecată? I-a condamnat? Când cei zece ucenici s-au mâniat pe Iacob și Ioan fiindcă ceruseră să stea unul la dreapta și altul la stânga lui în împărăția mesianică, i-a trimis în judecata sinedriului sau i-a condamnat? Nu, ci cu iubire le dă lecția slujirii (cf. Mc 10,35-45). “Darul la altar” este bine venit numai când este total ambalat în iubire, altfel, Acela care “este Iubire” (1In 4,16), nu-l poate accepta. Adulterul, un rău deosebit de grav, era pedepsit cu moartea. Când Isus spune că cel ce se uită la femeia aproapelui cu gândul de a o pofti, înseamnă că vrea să fie pedepsit cu moartea sau cel puțin cu mutilarea ochiului, urechii, mânii, limbii, piciorului etc? Așa a procedat când i-a fost adusă femeia prinsă în adulter? Nu. După ce a pus o problemă de conștiință pentru toți acuzatorii și a scris sentința în praful drumului și toți aceștia și-au luat tălpășița, el spune păcătoasei: “Femeie, nimeni nu te-a condamnat? Nici eu nu te condamn. Mergi și nu mai păcătui!” (In 8,1-11). Cât privește “cartea de despărțire”, Isus o admite și chiar o recomandă doar într-un singur caz, cel al adulterului, fiindcă tocmai legea iubirii cere interzicerea conviețuirii. Relativ la “jurământ”, Isus elimină cazuistica legală printr-o simplitate surprinzătoare. Când lumea era dominată mai mult de o credință naturală și căderea era atât de ușoară în minciună, jurământul era necesar; era necesar a-l lua pe Dumnezeu ca martor al adevărului pentru cele spuse; dar creștinul știe perfect de bine că Dumnezeu este întotdeauna prezent în inima sa și nu-i nevoie de a-l chema ca pe un martor care vine de departe. Ajunge un da sau un nu, fiindcă acestea echivalează cu un jurământ bazat pe ceva mai mult decât credința, pe iubire, în care stă legătura desăvârșirii (Col 3,14).

Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură insistă asupra “teologiei gratuității”, fiindcă ceea ce Dumnezeu ne-a dat gratuit este atât de mare că mintea noastră nu-i în stare să priceapă: “ochiul n-a văzut, urechea n-a auzit și la inima omului nu s-a suit”.

Vrem să înțelegem “darul lui Dumnezeu” în toată măreția lui? Trebuie să recurgem la Duhul Sfânt, care singur pătrunde adâncul înțelepciunii divine și ne descoperă minunile lui Dumnezeu: minunile iubirii realizate în Cristos. Pentru aceasta spunea apostolul neamurilor cu atâta hotărâre: “Pe Cristos vreau să-l cunosc… ” (Fil 3,10) “El este înțelepciunea lui Dumnezeu” (Cor 1,24), “În el sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei” (Col 2,3).

A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a împlini, a trăi desăvârșirea Legii, desăvârșire care nu se bazează pe logica rațiunii umane, ci pe logica iubirii, care, deși transcende capacitatea noastră de a o înțelege, nu transcende capacitatea noastră de a o trăi și trăind-o s-o înțelegem, fiindcă numai aceia care trăiesc după trup – homo animalis (1Cor 2,14) – nu înțeleg cele ce sunt ale lui Dumnezeu și de aceea a ajuns să-l răstignească pe “Domnul slavei”. A-l cunoaște pe Cristos înseamnă “a fi în lume, dar a nu fi din această lume” (cf. In 17,16). Cel desăvârșit în Cristos este în lume, dar nu mai trăiește în această lume, de aceea poate spune cu sfântul Paul: “Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20).

Ben Sirah, în prima lectură, după ce pune în evidență libertatea omului, dar divin, prin care omul își poate dovedi “măreția” sau “josnicia” sa prin alegere, insistă asupra înțelepciunii lui Dumnezeu care este mare și-l face “mare” pe acela care o îmbrățișează, fiindcă prin ea se pot cunoaște atât oamenii, cât și cel care i-a creat din iubire și le-a dat capacitatea de a alege binele și de a evita răul. Înțelepciunea lui Dumnezeu era Cristos care trebuia să vină în lume; “Înțelepciunea lui Dumnezeu” este Iubirea – Isus Cristos – care desăvârșește toate.

În concluzie?

Vreau să trăiesc conform Evangheliei, ca să-mi pot demonstra mie însumi pe viu că Dumnezeu este Tatăl meu și calea spre el are un sens unic: Isus Cristos, iar prin el “dreptatea” mea va întrece pe cea a fariseilor și cărturarilor și astfel am siguranța împărăției cerurilor.

Vă invit pe fiecare să faceți același lucru!

Domnul să ne ajute cu harul Său! Amin.

 

* * *

 

Duminica a VI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Creștinul nu numai că a primit botezul într-o anumită zi și a fost înscris în registrele parohiei, dar face binele din inimă și evită răul în mod liber, nu numai în manifestările sale exterioare, dar și în interiorul gândurilor și sentimentelor sale. Tocmai pentru a învăța aceasta ne-am adunat astăzi în jurul altarului.

Libertatea omului este un dar al lui Dumnezeu care deosebește omul de celelalte creaturi. Întrucât își are originea în Dumnezeu, libertatea îl înalță pe om deasupra creației, omul devenind încoronarea creației sale. Această libertate presupune capacitatea de a alege între bine și rău. Dumnezeu nu este cauza păcatului, fapt pe care vrea să îl scoată în evidență cartea Ecleziasticului în prima lectură: “Și nimănui n-a dat libertate să păcătuiască”. Datorită păcatului originar răul este amestecat împreună cu binele. Omul nu poate alege răul deoarece acesta nu există decât sub forma binelui. Ba mai mult chiar, sfântul Ioan Crisostomul ne spune “că răul este lipsa binelui care ar trebui să fie!” (Despre preoție). Deci răul nu este ființă și cu atât mai mult, nu este un principiu coexistent cu Dumnezeu. Cu toate acestea, omul este pus în fața unei alegeri. Soarta sa nu este hotărâtă dinainte spre rău de Dumnezeu ci omul alege între bine și rău hotărându-și singur viitorul după cum am citit în prima lectură: “Pus-a înaintea ta foc și apă și ori la care vei vrea vei întinde mâna”. Omul va alege, va întinde mâna către familiaritatea cu Dumnezeu sau intimitatea cu diavolul.

În timpul dictaturii comuniste, munca agricolă era obligatorie și duminica. Acest lucru contravenea poruncii de a sfinți ziua Domnului. Cu aproximativ 25 de ani în urmă, într-un sat din Moldova, un țăran a refuzat să meargă la câmp, deoarece era duminică. Un membru de partid înfocat a venit la el și i-a zis: “Ori muncești, ori partea de pământ ce ți-a mai rămas și la care ții foarte mult va fi confiscată!”. După o scurtă reflecție, țăranul i-a răspuns: “Mai bine ultimul în paradis, decât primul în iad!” și a refuzat să meargă la muncă.

Alegerea noastră trebuie să fie Dumnezeu. Ne gândim că această posibilitate de alegere implică o responsabilitate foarte mare, însă sfântul Augustin ne spune că “judecata noastră nu ar putea decide dacă un lucru este mai bun decât un altul dacă nu ar fi fost pusă în noi o conștiință fundamentală a binelui!” (De civitate Dei).

Omul, fiind creat de Dumnezeu cu libertate, a fost dotat și cu înțelepciune, iar diavolul l-a ispitit în centrul ființei sale, în cunoaștere. A atacat firea lui înțeleaptă motivând că fructul oprit dă cunoaștere. Însă despre ce cunoaștere este vorba: a devenit el însuși normă obiectivă a binelui și a răului. Libertatea sa a luat o orientare greșită. Din libertatea de a alege binele a devenit o libertate de a lege între bine și rău.

În Vechiul Testament, după ce ne este prezentată căderea primilor oameni și alianța cu Noe și mai apoi cu Abraham, ne este prezentată reînnoirea alianței cu poporul prin intermediul lui Moise. Dumnezeu îi cere poporului respectarea celor 10 porunci, respectare care avea să conducă poporul la intimitatea cu el. În planul său mântuitor a promis omului că îi va trimite un Răscumpărător. Cristos, Mântuitorul care a recapitulat toată creația redându-i omului adevărata libertate, vine și împlinește acest plan, împlinind legea pe care omul a crezut-o în contradicție cu libertatea. Cel ce tinde spre libertate în zilele noastre visează implicit o lume fără legi. Paradoxal, dar legea, în loc să fie anulată, este desăvârșită de Cristos deoarece îi dă omului posibilitatea de a alege binele în libertate. În evanghelia de astăzi Cristos însuși ne spune: “Să nu credeți că am venit să desființez legea, nu am venit să o desființez ci să o desăvârșesc” (Mt 5,17). Planul progresiv de revelare a Tatălui ajunge la final prin venirea lui Cristos.

Legea Vechiului Testament nu era decât un început. Ea a deschis calea, a indicat direcția. Însă legea lăsată în mâinile oamenilor nu aduce roade și sfârșește prin a se întoarce împotriva lui Dumnezeu și a omului însuși. Lăsată în mâna fariseilor legea nu îl conduce, ci îl îndepărtează pe om de Dumnezeu, de aceea Isus adaugă: “Dacă dreptatea voastră nu o va întrece pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în Împărăția cerurilor!” (Mt 5,20). Cărturarii erau responsabili cu interpretarea legii, iar cuvintele spuse de Cristos cu privire la lege nu priveau interpretarea sa ci noua lege, lege care o cuprinde pe cea anterioară și o depășește. Această nouă lege nu se oprește la faptele exterioare, ci este sintetizată în iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele. “Întreg Vechiul Testament este considerat ca pregătire pozitivă la învățătura și misterul lui Cristos. Legea și Profeții, înțelese perfect, sunt primele elemente care conduc la înțelegerea perfectă a evangheliilor, la prima conștiință spirituală a cuvintelor lui Cristos” (Origene, Periarhon).

Desăvârșirea legii este exemplificată prin trei antiteze. Aceste antiteze sunt de fapt o punere față în față a ceea ce a fost imperfect și împlinirea lor actuală. Prima parte a antitezei nu este negată de a doua, ci împlinită de aceasta, dusă la desăvârșire, iar a doua parte pune în evidență înțelepciunea divină. Isus arată adevăratul sediu al binelui și al răului: inima. Ura, înainte de a înarma mâinile, înarmează inima: “Ați auzit că s-a spus să nu ucizi. Eu însă vă spun că oricine se mânie pe fratele său va fi dat pe mâna judecății!” (Mt 5,21). Adulterul, mai înainte de a fi evadare a trupului este evadare a inimii: “Ați auzit că s-a spus să nu faci adulter. Eu însă vă spun că oricine se va uita la o femeie spre a o pofti a și făptuit adulterul cu ea în inima sa!” (Mt 5,28). Adevărul se află în inimă, nu pe buze: “Cuvântul vostru să fie: da, da; nu, nu!” (Mt 5,37). Noutatea adusă de Cristos constă într-o interiorizare și radicalizare a poruncilor lui Dumnezeu. Vina și virtutea se nasc dinăuntru. Să nu credem că legea împlinită de Cristos presupune scrupulozitatea sau conduce la ea. Nu slujește la nimic să determinăm până la ce punct ne putem hazarda pentru a nu cădea sub judecata condamnării. În loc de a ne întreba care este limita până la care ne este permis un lucru, să ne întrebăm ce ne face să creștem mai mult conform voinței lui Dumnezeu.

Toate aceste exemple arată noutatea și profunditatea mesajului lui Cristos, care pune întreg omul în fața unei inteligențe depline și adevărate a voinței lui Dumnezeu. Înțelepciunea lui Dumnezeu, desăvârșind legea, ne-a redat adevărata libertate. Nu este o inteligență umană, căci aceasta este nebunie și a dus la răstignirea Domnului măririi, după cum citim în cea de-a doua lectură. Este înțelepciunea care a desăvârșit legea și “pe care Dumnezeu a hotărât-o spre mărirea noastră” (1Cor 6,7). Opoziția dintre înțelepciunea divină și înțelepciunea umană își are punctul culminant în răstignirea lui Isus Cristos, în nebunia crucii. Numai cel ce este luminat de Duhul este capabil să învingă toate opozițiile.

Să ne lăsăm pătrunși de Duhul Domnului pentru a putea alege în libertate exigențele evanghelice. Numai atunci efortul de a crede lasă locul bucuriei de a fi în slujba unui plan înțelept de iubire.

Robert Balan

 

* * *

 

Duminica a VI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Să nu credeți că am venit să desființez legea și profeții: nu am venit să o desființez ci să o desăvârșesc” (Mt 5,17).

Ascultând cuvintele lui Isus din evanghelia lui Matei, cred că fiecare dintre noi și-a dat seama de accentul care este pus pe lege. Legile și poruncile creează în oameni de cele mai multe ori o tensiune, care în fond se mărginește la acceptarea și neacceptarea lor, la îndeplinirea și la neîndeplinirea lor. Este o tensiune pe care o găsim pe tot parcursul istoriei omenirii și poate că și noi am experimentat-o. O asemenea tensiune a existat și în Biserica primară-apostolică, formată din creștini proveniți din păgânism, neobișnuiți cu Legea lui Moise, și din creștini fideli în continuare Legii lui Moise. Această tensiune o putem rezuma în următoarele întrebări: mai are vreun rost Legea din moment ce a venit Cristos? Nu cumva Cristos a desființat Legea veche și a întemeiat o Lege nouă prin Evanghelia sa?

Evanghelistul Matei care în Evanghelia sa nu a încercat să arate altceva decât că în Isus-Mesia toate profețiile s-au împlinit, vrea să dea o rezolvare la această tensiune ivită în comunitatea creștină pentru care a scris Evanghelia sa. El nu a fost singurul apostol care a încercat să dea un răspuns la aceste întrebări ce au generat această tensiune ivită în Biserica primară-apostolică. O soluție a încercat să dea și apostolul Paul prin scrisoarea către Galateni. Pentru el, apostol al păgânilor, Legea nu este altceva decât un pedagog care a condus la Cristos. Însă Matei propune un alt răspuns: Cristos care încheie Noua Alianță prin sângele său, afirmă în predica ținută pe munte că odată cu venirea Sa Legea nu dispare dar primește o nouă dimensiune. “El nu a venit să o distrugă ci să o desăvârșească“(Mt 5,17).

Cristos în această predică ținută pe munte se referă la Legea Divină promulgată pe muntele Sinai, lege care era pentru poporul evreu partea ce îi revenea de îndeplinit în Alianța pe care Iahwe a încheiat-o cu el. Aici, pe acest munte din pustiu, Dumnezeu precizează prin porunci Legea pe care El a înscris-o în firea omului încă de la creație. Acestui codice de viață morală în decursul istoriei poporului israelit i s-au adăugat alte numeroase tradiții omenești, numite ale bătrânilor, și alte numeroase prescripții legate de cultul de la sinagogă și de la templu. Desigur, acumulând practici suplimentare, combinând Legea primită pe muntele Sinai cu tradiții omenești, evreii au pierdut din vedere esențialul, adică voința originară a lui Dumnezeu, fiind astfel mai preocupați de a îndeplini Legea în dimensiunea ei externă decât în cea internă. Tocmai această Lege înțesată de practici și tradiții, precum și modul în care este ea observată de popor și farisei, face obiectul condamnării lui Cristos. Remediul pe care îl propune este revenirea la voința originară a lui Dumnezeu.

Sinteza acestei reveniri o găsim formulată în evanghelia de astăzi prin antiteza dintre formulele: “Ați auzit că s-a spus…Eu însă vă spun…” Formula “ați auzit că s-a spus” era utilizată de învățătorii poporului pentru precizarea poziției înaintașilor lor în privința legii. Dar în înțelesul ei literar era folosită pentru a evita rostirea numelui lui Dumnezeu. Acestei formule Isus contrapune propria sa formulă “Eu însă vă spun“. În gândirea evanghelistului Matei formula proclamă într-un oarecare mod Divinitatea Mesiei care, în virtutea puterii pe care o are, judecă oamenii în privința comportamentului față de lege, și care în numele aceleiași legi îi cheamă la viață sau îi condamnă la moarte. Nici un profet în Israel nu vorbea în propriul lui nume; el era destinat să transmită mesajul primit de la Dumnezeu și să apere poruncile lui. A modifica voința lui Dumnezeu era considerat un sacrilegiu. Cristos Mesia, Profetul Celui Preaînalt arată prin cuvintele sale că El are această putere de a preciza voința originară a lui Dumnezeu și mai mult decât aceasta, proclamă prin misiunea sa profetică desăvârșirea Legii, spre mai marele scandal al iudeilor.

Iată, acesta este răspunsul pe care îl dă evanghelia lui Matei tensiunii ivite în comunitatea căreia el se adresează: Legea ca și codice de viață morală își păstrează actualitatea și în noua orânduire adusă de Cristos, dar cu toate acestea suferă o reînnoire, o interiorizare și o radicalizare din partea puterii sale legislative și profetice. Acest lucru nu este greu de descoperit în poruncile reactualizate de Isus: “Ați auzit că s-a zis…să nu ucizi…Eu însă vă spun: oricine se mânie pe fratele său va fi tras la judecată;…Și chiar dacă îți amintești că cineva are ceva împotriva ta, trebuie să te împaci cu el; ați auzit că s-a zis…să nu săvârșești adulter…Eu însă vă spun: cine se uită la o femeie dorind-o a și săvârșit adulterul în inima lui“. Toate acestea arată că desăvârșirea Legii voită de Cristos privește mai întâi persoana celui ce trebuie să împlinească Legea, interiorul său, inima sa. Aici în inima omului, centrul activității sale morale, se dă lupta pentru fidelitate față de Dumnezeu și deschidere în caritate față de aproapele. În al doilea rând radicalizarea înfăptuită de Cristos privește Legea însăși, care trebuie să ilustreze clar voința lui Dumnezeu. Cristos nu vrea să pună indicatoare mai multe ci vrea să ne pună în mișcare; El vrea ceva mai mult și diferit decât legi mai multe și precise și o respectare ad literam. Imboldul care vrea să ne conducă la îndeplinirea Legii nu trebuie să fie altul decât imitarea tatălui în caritate și împlinirea voinței sale. Aceasta este adevărata revenire la voința lui Dumnezeu pe care o vrea Cristos.

Desigur poziția lui Cristos față de lege, pe care am auzit-o în evanghelia lui Matei, șochează foarte mult pe omul modern care caută o debarasare tot mai mare de orice lege; șochează pentru că acesta își caută tot mai mult fericire în libertate, dar într-o libertate înțeleasă de cele mai multe ori greșit. Cristos pare astăzi depășit și legile sale de asemenea. Este o gravă eroare a lumii de astăzi. Cristos nu este depășit și poruncile sale sunt actuale. El însuși ne-a spus că “nici o iotă nu va dispare din poruncile sale, chiar dacă pământul și cerul vor trece” (Mt 5,18) pentru că această iotă este Cuvântul său, Cuvânt ce este veșnic viu. A împlini voința lui Dumnezeu și legile sale rămâne deci datoria oricărui om, dar în special rămâne datoria oricărui creștin care cunoaște poruncile lui și face parte din Biserica sa. Rămâne datoria creștinului de azi căci Cristos nu a proclamat predica sa numai primului venit și nici numai simpatizanților, dar el a vorbit în primul rând pentru discipolii săi, pentru acei ucenici care îl urmau cu adevărat și constituiau biserica sa. Acest mesaj l-a preluat apostolul Matei, martor al predicii de pe munte, și l-a transmis Bisericii primare și este un mesaj valabil și pentru noi, căci și noi facem parte din aceeași Biserică constituită de Cristos pe temelia apostolilor.

În această cursă a libertății, omul zilelor noastre parcă nu se mulțumește numai să considere poruncile lui Dumnezeu ca depășite, dar strivește legea sădită de Dumnezeu în firea sa, căutând în același timp să distrugă și ultima fidelitate posibilă a omului conștient de datoriile sale față de Dumnezeu, și acest lucru se întâmplă din nefericire la cel mai înalt nivel de organizare statală și mondială. Martori ai acestei atitudini sunt sutele de mii de avorturi, ființele condamnate de practica eutanasiei, distrugerea valorilor umane ale familiei, nedreptățile și exploatarea libertății omului prin metodele cele mai rafinate. Însă nu trebuie să ne speriem de acest atac al răului. Dumnezeu, așa cum am auzit în lectura I de astăzi luată din cartea lui Ben Sirah, “este atotputernic și vede toate; ochii săi sunt îndreptați spre cei ce se tem de el, și el cunoaște toate faptele oamenilor” (15,19). Acești ochi nu sunt ca ochii unui simplu paznic, dar sunt ai unui Tată grijuliu, care cunoaște și supraveghează orice pas al omului ca să nu cadă. Însă întotdeauna respectă libertatea fiilor săi; are curajul să-i lase să greșească, căci le spune așa cum am auzit în aceeași lectură I de astăzi: “Întinde mâna spre care dorești: fie spre foc (ceea ce înseamnă nimicire), fie spre apă (ceea ce simbolizează viața)” (Sir 15,17).

Și noi suntem chemați la această alegere. Dumnezeu ne cheamă mereu și noi avem puterea de a fi fideli poruncilor lui, pentru că El care cunoaște toate acțiunile noastre, El care scrutează rărunchii și inima omului (Cf. Ier 2,26), adică are acea intimă cunoaștere proprie numai lui, nu a dat legi pe care noi nu le putem îndeplini (1 Cor 10,15). Faptele noastre provin din alegerile noastre, dar este tot atât de adevărat că multe din faptele noastre ne schimbă viața. Fatalitatea unei alegeri greșite poate coborî asupra conștiinței noastre. Dar dacă privim la Înțelepciunea lui Dumnezeu, la glasul Înțelepciunii sale – Biserica – vom fi siguri că nu greșim. Și chiar dacă am greșit încălcând legea sa, vom fi siguri că Dumnezeu ne va ajuta să învingem greșeala noastră; ne propune întotdeauna iertarea pentru că “Dumnezeu nu vrea moartea păcătoșilor ci să se întoarcă și să aibă viață veșnică” (Mt 6,7).

Fiecare dintre noi trebuie să aleagă, dar trebuie să facă o alegere adevărată. Poate că fiecare dintre noi suntem convinși de greșeala evreilor și în special a fariseilor cu privire la îndeplinirea meschină a legii, dar și creștinii pot cădea în aceeași greșeală; în fiecare creștin poate fi stofă suficientă pentru un excelent farizeu, dovadă sunt numeroșii credincioși care își trăiesc credința numai de ochii lumii sau din obișnuință.

Legea nu trebuie să o privim ca pe ceva ce ne aduce nefericirea, ca pe un instrument de chin, pentru că Dumnezeu a orânduit-o pentru fericirea noastră; “Fericiți sunt cei care păzesc poruncile lui și-l caută din toată inima“, ne spune psalmul de azi. Da, aceștia sunt fericiți pentru că Dumnezeu le dă acea fericire, așa cum am auzit astăzi în lectura a doua luată din scrisoarea I a Sfântului Apostol Paul către Corinteni: “Ceea ce ochiul nu a văzut și urechea omului nu a auzit, nici nu s-a urcat la inima omului, aceea a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc” (1 Cor 2,9).

De aceea, să cerem și noi astăzi Domnului fidelitate față de voința sa, față de poruncile sale, rugându-ne cu psalmistul: “Dă-mi înțelepciune să păzesc legea ta și s-o împlinesc din toată inima” (Ps 118,34).

Cristinel Antoci

 

* * *

 

Duminica a VI-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Îmi amintesc că odată, în primii ani de preoție pe când activam într-un sat din dieceza noastră a venit să se mărturisească la mine un om care mi-a spus: “Nu am omorât pe nimeni, nu am stricat casa nimănui niciodată, și nu mai am nimic de spus”.

Mi-a revenit în minte acest episod, reflectând despre evanghelia pe care am ascultat-o. “Ați auzit că s-a spus: Să nu ucizi… Să nu săvârșești adulter… Dar eu vă spun…”. Și mi se pare că simt o anumită confuzie în capul meu, dacă pun aceste cuvinte din Evanghelie și le confrunt cu mine însumi și cu lumea care este în jurul meu.

Prin urmare: Isus spune că un creștin nu se poate mulțumi cu “a nu omorî pe nimeni”; dar nu trebuie nici măcar să lași loc mâniei împotriva “fratelui tău”. Cu alte cuvinte: nu numai că nu trebuie să ucizi, dar nici nu trebuie să urăști pe cineva, nu trebuie să insulți pe nimeni, nu trebuie “să te mânii” pe nimeni…

O, dar cum se poate aceasta? Este imposibil! Ar trebui să fim făcuți din piatră! Și la urma urmei, să fim raționali: cineva poate să-și iasă din fire și să lase să-i scape un cuvânt mai puțin amabil, dar să ucizi este altceva!

Da, este adevărat. Și de fapt gândindu-ne la numărul de morți uciși în fiecare lună sau chiar săptămână în frumoasa și democratica noastră Românie (ca să nu mai privim în ograda altuia) ne vine imediat gândul: hai să nu fim prea subtili, prea exagerați: lucrurile ar merge deja mult mai bine în lume dacă s-ar respecta porunca din vechime: “Să nu ucizi”!

De asemenea: Isus spune că un creștin nu numai că nu trebuie să comită adulter, dar nu trebuie nici “să privească și să dorească” o femeie care nu este soția sa, pentru că deja acest lucru înseamnă infidelitate.

Dar în această privință am impresia că în societatea noastră nici chiar porunca din vechime nu este luată în serios: căsătoriile se fac și se desfac cu multă și discretă facilitate; cât privește apoi fidelitatea… să avem “pardon”, nu trebuie să dramatizăm: o escapadă nu înseamnă nimic; iar în ceea ce privește “să te uiți cu dorință”, ce rău este în asta?… Etcetera.

Apoi nu mai vorbim despre cea de-a treia “regulă” pe care-o indică Isus în Evanghelia pe care am ascultat-o: “Dacă este da, spuneți da, dacă este nu, spuneți nu”. Un creștin nu numai că nu trebuie să jure fals, dar nici nu trebuie să se jure niciodată: pur și simplu trebuie să spună lucrurile așa cum sunt, totdeauna și cu toți.

Dar lucrurile nu sunt chiar așa de simple! În această lume, cine vrea să fie onest și sincer cu orice preț, este tras pe sfoară de toți! Trebuie totuși să te aperi un pic…

Pe scurt: pe de o parte, în România suntem cam toți “creștini” (ortodocși sau catolici ori protestanți, dar creștini); pe de altă parte, după câte se pare, nu toți creștinii procedăm în toate și peste tot așa cum ne învață Isus. Dimpotrivă: ni se pare practic imposibil să luăm “ad litteram” cuvintele sale. Și de asemenea și eu, care vă spune toate acestea, simt în mine însumi aceleași contradicții…

Și atunci? Oare faptul de a ne numi “creștini” este numai un mod de a spune, o moștenire istorică? Sau putem foarte bine să fim creștini, chiar dacă nu ne comportăm așa cum ne învață Cristos?

Mă tem că am devenit prea insensibili la contrastul existent între noi și Evanghelie: ca și cum ar fi lucrul cel mai normal de pe lume… Și suntem prea superficiali în găsirea scuzelor pentru “a adapta” Evanghelia la realitățile vieții, cum se spune. În timp ce ne preocupăm prea puțin de a face contrariul adică de “a adapta” efectiv viața noastră la Evanghelie.

De aceea – dacă are un sens în zilele noastre faptul de a ne numi creștini – trebuie să recunoaștem în învățătura lui Cristos “înțelepciunea” adevărată de urmat în viață, fără teama de a merge împotriva curentului. Și de asemenea un pic “împotriva” noastră înșine, dacă recunoaștem în Isus Cristos cuvântul deplin și ultim pe care Dumnezeu ni l-a adresat pentru a orienta într-o direcție corectă viața noastră.

O viață umană “corectă”, conform învățăturii lui Cristos, începe dinlăuntrul nostru: nu se judecă numai după acțiunile exterioare. Și nu este “corectă” (adică: este eronată, greșită) viața aceluia care lasă loc mâniei și urii din inima sa, chiar dacă nu ucide pe nimeni; sau a aceluia care nu cultivă în el însuși un spirit de castitate, de onestitate și de adevăr, chiar dacă nu comite adulterul și nu jură fals la tribunal…

 

* * *

 

Dumnezeu exigent

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Bucuria nu se găsește pe versantul ușurinței

Fericirile, care deschid Predica de pe Munte, îl prezintă pe Dumnezeul fericirii. Astăzi fragmentul evangheliei care ne este propus eliberează terenul de echivocuri. Bucuria, din punctul de vedere al lui Dumnezeu, nu se găsește pe versantul ușurinței. Dumnezeul fericirii este un Dumnezeu exigent. Care propune o interpretare a Legii, a eticii, în cheie de radicalitate, aș îndrăzni să spun de “exces”. Prezintă un program de viață în care obligația cerută merge dincolo de criteriile comune, formele acceptate, comportamentele date de prudență. Cuvintele “dar eu vă spun” nu privesc cantitatea. Cristos nu adaugă alte porunci, alte norme pentru a caracteriza noutatea sa. Ci eliberează, simplifică desișul, vegetația abundentă din tărâmul moral, astfel încât să deschidă deasupra capului celui care crede o fâșie de cer.

În încurcătura prescripțiilor infinite, El apucă decis capătul firului și îl duce până la consecințele extreme. Mai ales, nu se limitează la comportamente exterioare ireproșabile. Pătrunde cu privirea în inima omului, care trebuie să fie în armonie cu nucleul esențial al Legii, și deci este curățată de orice depunere de ură, mânie, dispreț, este eliberată de miasmele gândurilor și dorințelor rele, este eliberată de urmele ascunse ale falsității, ale calculelor viclene.

Interzisă mulțumirea de sine

Noutatea poziției luate de Cristos în privința Legii vechi (nu “abolirea”, ci “desăvârșirea”) poate fi reluată în acest dinamism: continuitate; ruptură; depășire. Isus nu anulează ceea ce “s-a spus celor din vechime” (numai dacă nepotrivirea sa privește anumite interpretări rătăcite). Totuși impune un element de ruptură (“dar eu vă spun”). Pentru că vizează centrul, recuperează inspirația și tensiunea originală, le purifică de crustele abuzive cu care au fost sufocate și paralizate. Pe Legea lui Dumnezeu oamenii au suprapus schemele lor, comentariile lor, obiceiurile lor, care au sfârșit prin a întuneca proiectul original și mai ales prin a-i bloca dinamismul. Legea a rămas mumificată, fixă, imobilă. Isus îi redă mișcarea, ușurința, îi descoperă posibilitățile. Legea închistată în forme, care a atins dimensiuni greșite, este o Lege de-formată, care nu mai manifestă intențiile lui Dumnezeu, planul său de iubire.

Isus o eliberează de aceste spoieli scleerozante, de aceste armături exterioare, îi anulează contradicțiile, ne face să observăm sensul, sufletul, logica de fond, ne descoperă consecințele, bogăția și potențialitatea pe care le prezintă. În sfârșit, îi restituie dinamismul rămas congelat. Isus pretinde ca discipolii săi să practice o dreptate “superioară” celei a cărturarilor și a fariseilor. Aceasta nu înseamnă că trebuie să se simtă superiori, nici că trebuie să condamne în bloc acea practicare. Pur și simplu discipolii nu pot “să se mulțumească” să repete acel model. Sunt chemați să facă ceva diferit. Pentru ei valorează regula de depășire, de a trece peste.

Fără a cădea în simplificări facile și nedrepte (care adesea depind de imagini caricaturale care au fost elaborate în privința acelor personaje), putem să notăm că: 1. Dreptatea cărturarilor trădează prea adesea o preocupare de exactitate și ortodoxie formală, de fidelitate față de literă, neglijând spiritul. 2. Dreptatea practicată de farisei (fariseii din toate timpurile și din toate ariile religioase) poate păcătui de rigiditate, rigorism rece, preocupare cantitativă, lipsa de interioritate, atenția exasperată față de amănunte până la pierderea din vedere a esențialului. Antitezele formulate de Isus subliniază o deschidere și o intensitate în iubire care trebuie să caracterizeze raporturile față de aproapele, puritatea intențiilor, o fidelitate fără deficiențe și șovăiri, lipsa de orice artificiu (inclusiv cea legalistă) în comportamente și în limbaj.

În sfârșit, caritatea împinsă până la consecințele extreme, interioritate, transparență.

A câștiga credibilitate fără acoperirea abuzivă a lui Dumnezeu

Apropo de artificiile care fac să apară linearitatea și simplitatea limbajului (“da, da, nu, nu”) pentru a o lua pe calea acelui “ceea ce este în plus vine de la cel rău”, va fi oportun să ne oprim asupra temei jurământului. Să observăm cum Isus demască ipocriziile și contradicțiile comportamentelor noastre. Jurământul, într-adevăr, cheamă în cauză pe Dumnezeu, îl pune în discuție în acțiunile noastre. Isus demontează bază întregul mecanism, chiar dacă este solemn, al jurămintelor, prin care Dumnezeu este invocat ca martor al adevărului unei afirmații.

Ca și cum s-ar spune: Dacă, atunci când rostești un jurământ, ai nevoie să te pui în prezența lui Dumnezeu, aceasta înseamnă că uiți că ești totdeauna în prezența lui Dumnezeu. Dacă ceea ce ai pe buze corespunde cu ceea ce ții în inimă, atunci un simplu da sau nu pot să ajungă. Garanția da-ului sau nu-ului tău este ființa ta “adevărată”, nu Dumnezeu. Isus refuză să vadă în jurământ un obstacol în fața minciunii (atunci jurământul poate deveni un refugiu al minciunii). El vrea să distrugă minciuna. Nu se mulțumește s-o dea afară din tribunale sau din actele publice. Vrea să o elimine definitiv din viață.

Cel credincios este pus în fața responsabilității proprii. Nu-i este permis să apeleze la Dumnezeu pentru a obține credibilitate. Trebuie să meargă deschis, să câștige credibilitate cu propria transparență, nu sub acoperirea lui Dumnezeu.

Așa cum observa Bonhoeffer, “jurământul aruncă umbra dubiului asupra oricărui alt cuvânt omenesc. De aceea el vine “de la cel rău”. Dar discipolul în toate cuvintele sale trebuie să fie lumină”.

Cine nu are nimic de ascuns în fața Domnului, nu trebuie să aibă nimic de ascuns sau falsificat în fața altora. Discipolul (și Biserica) nu are nevoie să ascundă nici chiar propriile păcate, din moment ce Crucea lui Cristos, în afară că le iartă, le descoperă, le dezvăluie. Tot Bonhoeffer: “Nu este nici un adevăr în fața lui Isus fără adevăr în fața oamenilor. Nu putem să-l urmăm pe Isus fără a trăi în adevărul descoperit în fața lui Dumnezeu și a oamenilor”.

Provocarea lui “dar eu vă spun”

Orice “dar eu vă spun” al lui Cristos introduce un element de ruptură față de atâția învățători, de atâtea voci care ne asediază și ne condiționează. Să ne înțelegem: discipolul care înregistrează acel neliniștitor “dar eu vă spun”, nu este solicitat să asculte de “cei vechi” în opoziție cu sfătuitorii “moderni”. Se armonizează, mai degrabă, cu un cuvânt “diferit”, care vine de departe dar se manifestă mereu nou și se traduce în comportamente neobișnuite, surprinzătoare, originale, care nu se programează. Calea creștinului nu este o cale “obligată”, după cum pretind propagandele și modele și tradiționalismele cele mai învechite, ci “surprinzătoare”.

Discipolul, care trăiește în starea harului, este chemat să aleagă (este situația descrisă de prima lectură), să ia hotărâri, într-o atitudine de libertate și cu un sens limpede de responsabilitate personală, care nu poate fi delegată altora. Dar alegerea nu are ca referință o grămadă de prescripții formulate o dată pentru totdeauna, o mulțime de norme deja fixate de la plecare, o listă prestabilită, cu toate că atenția la glasul Spiritului care, deși ne oferă o orientare de fond, devine “inspiratoarea” comportamentelor neașteptate, îndrăznețe, generoase, nescontate. Și terenul nu este cel arid, al unui codice, ci cel fraged, fertil, al vieții.

În sfârșit, ar fi bine să nu uităm că privirea celui credincios oscilează între doi poli care sunt mereu legați împreună: exigențele “imposibile” dar necesare ale lui Dumnezeu, și indulgența sa infinită. Cristos, pentru că ne iubește, pentru că vrea fericirea noastră, ne cere mult, ne cere totul. Dar, împreună, nu ignoră slăbiciunile noastre și mizeriile noastre. Pretinde un răspuns serios, o angajare absolută. Și așteaptă, împreună, căința și recunoașterea umilă a insuficiențelor noastre.

Dumnezeu, “pentru cei care îl iubesc” – cum ne amintește Paul în lectura a doua – ne-a descoperit lucruri ne mai văzute sau simțite. Aceste lucruri ne mai auzite și ne gândite le-a depus ca un secret, dar și ca un germen, în inima celor credincioși. Și acest germen produce o înțelepciune “divină, misterioasă, ascunsă”, care nu este din această lume nici de la stăpânitorii acestei lumi, dar ne este comunicată numai de Duh prin școala și forța Celui Răstignit. Totuși este vorba pentru fiecare din noi, de a ne lăsa provocați, de a ne cutremura mereu, de acel palpitant “dar eu vă spun” care ne împinge pe terenul noutății celei mai tulburătoare.