Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a V-a după Paște
Anul C (A, B)

Lecturi:
Fapte 14,21-27
Apocalips 21,1-5
Ioan 13,31-35

Ioan 13,31-35

Isus a spus: “Acum a fost glorificat Fiul Omului și Dumnezeu a fost glorificat în el, iar dacă Dumnezeu a fost glorificat în el, și Dumnezeu îl va glorifica în el însuși, și-l va glorifica îndată. Copii, încă puțin mai sunt cu voi. Mă veți căuta și, așa cum le-am spus iudeilor, vă spun acum și vouă: «Unde merg eu, voi nu puteți veni». Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul. Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții.”

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Eduard Patrașcu
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
pr. Claudiu Dumea
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Înviere și iubire

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Toate artele – pictura, muzica, sculptura, arhitectura etc. își au unele realizări care ating culmea perfecțiunii, devenind capodopere. Fiecare capodoperă are o ultimă trăsătură care pune în evidență geniul omenesc, despre care se spune că este 99% transpirație și 1% inspirație.

Isus – Fiul Omului prin excelență – în care Tatăl a pus tot darul desăvârșit (Col 2,3), venind pe pământ și acționând conform desăvârșirii sale, a trebuit să realizeze ceva excepțional, o capodoperă. Care? Desigur: legea nouă a iubirii (In 13,34). Ea este rodul misterului pascal, rodul transpirației cu sânge, al morții pe cruce și al învierii în proporție de 100%. De ce este și rămâne veșnic nouă? Pentru că izvorăște din veșnicia iubirii lui Dumnezeu și se revarsă în lume prin Duhul Sfânt (cf. Rom 5,5), care este desăvârșirea misterului pascal. Acest Mister pascal se actualizează mereu în suflet prin Botez, Mir și Euharistie. Prin aceste taine faptele noastre bune devin mereu tot mai noi și capătă o valoare atât de mare încât împlinesc cerința lui Isus: precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unul pe altul (In 13,34).

Antichitatea păgână l-a cinstit pe Prometeu și l-a pus în rândul zeilor pentru faptul că a adus focul din cer și l-a dat oamenilor. Dar focul iubirii divine, adus în inimile oamenilor de Duhul Sfânt, este opera lui Isus; operă incalculabil mai valoroasă decât cea atribuită miticului Prometeu, fiindcă ea constituie metrul cel nou, noua unitate de măsură a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele și constă în a iubi fără măsură, infinit, cu iubire veșnic nouă: așa cum v-am iubit eu.

Isus, pentru a ne face capabili de a ne iubi fără măsură, ne-a dat un nou mijloc de realizare a iubirii, deosebit de eficient: Botezul. Prin Botez toarnă în suflet sămânța iubirii divine, care ne iartă de păcatul strămoșesc, fără a-i cere personal acest lucru și ne dă harul sfințitor, ne face părtași ai naturii divine, fără a-i fi cerut acest lucru în mod personal. Acest fapt ne obligă să conștientizăm iubirea divină din noi și să acționăm în consecință, adică să iertăm și să dăm aproapelui ajutorul de care are trebuință, chiar dacă nu ne cere personal, dar ne cere Isus, așa cum noi i-am cerut iertare și har la Botez prin părinții și nașii noștri. Isus, pentru a ne face capabili de a ne iubi fără măsură, ni l-a trimis pe Duhul Sfânt care să reverse în inimile noastre caritatea lui Dumnezeu însuși (cf. Rom 5,5).

Să-l ascultăm pe sfântul Augustin relativ la acest fapt: Domnul spune că dă o poruncă nouă ucenicilor săi, aceea de a se iubi unii pe alții (In 13,34). Dar oare nu exista această poruncă deja în Vechiul Testament? Ba da: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!” (Lev 19,18). Pentru ce zice Domnul că porunca este nouă? Este oare o poruncă nouă pentru faptul că ne despoaie de omul cel vechi, pentru a ne îmbrăca în omul cel nou? Categoric. Porunca îl face nou pe acela care ascultă, sau, mai bine zis, pe acela care se arată ascultător. Dar iubirea care regenerează nu este cea pur omenească, ci aceea pe care Cristos o contradistinge și o califică prin cuvintele: “După cum v-am iubit eu”. Ceea ce am arătat mai înainte; dar trebuie să mai știm că Legea Vechiului Testament era pornită din motive pur pământești, cu răsplată vremelnică, era o Lege a conștientizării iubirii naturale, pornită din morala cea mai simplă: Să nu faci altuia ceea ce n-ai dori să-ți facă ție altul.

Iubirea nouă adusă de Cristos ne reînnoiește fiindcă ne comunică viața cea nouă, rod al unirii naturii divine cu cea umană din sânul Fecioarei, realizarea Duhului Sfânt și care ne este împărtășită prin Euharistie, prin sfântul Mir și ne face vestitori ai noii alianțe, martori ai învierii. Mai mult: această lege are putere retroactivă, reînnoiește pe drepții din vechime, pe patriarhi și pe profeți.

Iubirea nouă este universală, reînnoiește acum chiar toate popoarele și întreg neamul omenesc, formând o unitate nouă, trupul mistic, Biserica, mireasa unicului Fiu al lui Dumnezeu, despre care spune Cântarea Cântărilor: Cine este aceea care se înalță strălucitoare ca aurora? (8,5). Este Biserica lui Isus, care are menirea, nu numai de a reînnoi lumea, ci chiar întreg universul, fiindcă toată făptura suspină și așteaptă arătarea în slavă a fiilor lui Dumnezeu (Rom 8,22). Din acest motiv, membrii Bisericii trebuie să fie plini de grijă nu numai unii față de alții, ci față de toți oamenii, față de întreaga natură, fiindcă și ea este capodopera iubirii divine. Numai așa ne dovedim a fi fiii Celui Preaînalt și frații unicului Fiu al lui Dumnezeu.

Iubindu-se reciproc, cu acea iubire cu care Isus însuși i-a iubit pe oameni, frații săi, el îi călăuzește acolo unde se va realiza total dorința după fericire (cf. Ps 102,5), când Dumnezeu va fi totul în toți prin iubirea veșnic nouă (cf. 1Cor 15,28).

Rațiunea lui Isus de a fi pe pământ, de a fi om, de a fi mereu în mijlocul nostru prin cuvântul său și prin sfintele taine, este acela de a ne iubi unii pe alții.

A mai fost oare cineva în istorie care să fi trăit, să fi voit și să fi găsit mijlocul necesar pentru a rămâne cu oamenii numai pentru a-i iubi, pentru a-i învăța să se iubească dumnezeiește unii pe alții? Nu. Atunci ceea ce a făcut Isus este și va rămâne pururi nou.

Iubirea, făcând parte din categoria valorilor universale, ca și adevărul, frumosul și binele, trebuie împărtășită la toată făptura. Dumnezeu este iubire (1In 4,8) și noi devenim iubire când ne străduim ca Dumnezeu să fie totul în toți. Misiunea noastră de iubire este de a-l face vizibil pe cel invizibil: De pe aceasta vă vor cunoaște oamenii că sunteți ai mei.

Iubirea este cheia secretului zelului neobosit al apostolilor Paul și Barnaba (lectura I-a). Deși necazurile s-au abătut asupra lor, precum valurile mării asupra țărmurilor, ei au rămas statornici în predicarea cuvântului, care conține secretul iubirii, fiind convinși că Isus lucrează prin ei.

Iubirea este cheia convertirii lumii păgâne la credință. Priviți-i cum se iubesc!

La iubire nouă, răsplată nouă.

Pentru a-i încuraja pe toți pe drumul mântuirii, sfântul Ioan evanghelistul ne face să întrezărim slava care ne așteaptă: vom deveni Ierusalimul ceresc, îmbrăcat în strălucire, ca o mireasă împodobită pentru mirele ei, ca o iubire pentru altă iubire, ca o locuință veșnică pentru Fiul lui Dumnezeu, în care va fi numai fericire, fiindcă numai iubirea este aceea care rămâne veșnic nouă, tânără și plină de farmec, ea este cheia tinereții fără bătrânețe. Iubirea singură ne face pietre vii ale cetății Ierusalimului ceresc.

Ca iubirea să rămână veșnic nouă în sufletele noastre, avem trebuință de un conservant al iubirii. Conservantul iubirii veșnice este smerenia. Cel care se va smeri, va fi înălțat (Lc 14,11).

N-au existat și nu vor exista până la sfârșitul lumii pilde mai frumoase, mai grăitoare, mai edificatoare și mai înălțătoare decât acelea care își au rădăcinile în iubirea cea nouă, cea mai curată, care este iubirea lui Isus: Așa cum v-am iubit eu.

Ce a făcut Isus înainte de a ne da această poruncă nouă? S-a smerit. Încingându-se cu un ștergar, a turnat apă într-un lighean și, precum cel din urmă servitor, s-a aplecat și a spălat picioarele apostolilor, inclusiv pe ale aceluia care avea să-l trădeze, ale lui Iuda care l-a vândut pentru treizeci de arginți (cf. In 13,5 ș.u.). Numai iubirea care merge mână în mână cu smerenia poate mântui, poate ferici, poate clădi o lume nouă, poate învia o lume veche la o viață nouă, poate chiar să scoată morții din morminte, poate înălța până la desăvârșirea Tatălui ceresc, poate realiza veșnic noi capodopere.

Numai iubind devenim capodopere divine.

Revarsă, Doamne, în noi, Duhul iubirii tale! Amin.

 

* * *

 

Identitatea creștină

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Cunoscutul artist Paul Gustave Dore (1821-1883) și-a pierdut pașaportul pe când călătorea prin Europa. Când a ajuns la o graniță i-a explicat unui grănicer situația specială în care se afla. Spunându-și numele, Dore spera că va fi recunoscut și i se va permite să meargă mai departe. Grănicerul i-a spus însă că sunt mulți cei care pretind că ar fi unul sau altul, apelând la nume sonore, fără să fie de fapt cine spun. Dore a insistat însă că el este cine pretinde că este. “Bine”, spuse atunci grănicerul. “Îți vom da un test, iar dacă îl treci îți vom permite să mergi mai departe.” I-a dat un creion și o bucată de hârtie, cerându-i să îi deseneze pe țăranii care se aflau alături. Dore a executat cererea rapid și cu îndemânare, grănicerul fiind convins atunci că el este cu adevărat artistul care pretindea că este. Acțiunea lui i-a confirmat identitatea.

Pentru creștini a fost mereu o problemă să spună lumii cine sunt. În unele perioade ale istoriei, și chiar și astăzi în anumite locuri din lume, îmbrăcămintea a jucat și joacă un rol important în declararea identității cuiva. Să ne gândim la diversele “uniforme” ale diferitelor ordine și congregații, care îi disting pe membrii acestora nu doar de creștinii de rând, ci și între ei. În unele Biserici africane există chiar obiceiul ca credincioșii să aibă o îmbrăcăminte diferită de cea a necredincioșilor, constând într-o robă albă, lungă, iar liderii au în plus o eșarfă de diferite culori. În Bisericile din alte continente un astfel de obicei nu există, ele urmând expresia lui Shakespeare: “Cucullus non facit monachum” (nu hainele te fac călugăr).

Folosirea unor haine speciale este o soluție pentru a exprima cine suntem noi cu adevărat. Suntem ființe care ne folosim de simboluri, și însăși credința noastră își are simbolurile ei. Chiar și Isus a fost interesat de această problemă, de a-și evidenția discipolii de necredincioșii din jurul lor. Dar abordarea Lui merge dincolo de haine. Pentru Isus, diferența esențială dintre creștini și necreștini nu stă în modul în care se îmbracă, ci în modul în care trăiesc. “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul. Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții” (Ioan 13,34-35). Iubirea este identitatea creștină. Iubirea este obiceiul creștinului. Dacă noi ne îmbrăcăm în iubire arătăm cu adevărat că aparținem grupului creștinilor. Dacă nu, ne excludem singuri.

Isus dorește ca lumea să ne poată recunoaște ca și creștini. Trebuie să evanghelizăm și să dăm mărturie despre credința noastră celor din jur. Dar evanghelizarea și mărturia eficientă au prea puțin de-a face cu fluența discursului nostru și mai mult cu modul în care trăim, cu conformarea lui după standardul creștin. În Africa, primii misionari care au venit s-au concentrat pe predicare și au adus la credință câțiva oameni. Următorii care au venit s-au concentrat și pe slujirea oamenilor, oferindu-le și asistență medicală și instruire, pe lângă hrana spirituală. Aceștia au reușit să strângă mase acolo unde primii strângeau doar câțiva oameni. Cuvintele sunt doar o parte a mărturiei noastre despre Cristos. Așa după cum le spunea Sf. Francisc de Assisi confraților săi: “Predicați Evanghelia clipă de clipă și folosiți-vă și de cuvinte dacă este necesar.”

Marele Mahatma Gandhi a fost întrebat odată ce crede despre creștinism. Răspunsul lui ne dă o idee despre motivul probabil care ține două treimi din populația lumii departe de Vestea cea Bună a creștinismului: “Am un mare respect pentru creștinism. Citesc adesea Predica de pe Munte și m-a îmbogățit mult lectura ei. Nu știu să fie cineva care să fi făcut mai mult pentru omenire decât Isus. De fapt nu este nimic greșit cu creștinismul, dar problema mea sunteți voi, creștinii. Nu trăiți la înălțimea propriilor voastre învățături.” Cea mai mare cinste pe care o putem aduce credinței creștine este să o trăim astfel încât prin noi oamenii să poată să intuiască iubirea nelimitată și necondiționată pe care Dumnezeu ne-a arătat-o în Cristos.

 

* * *

 

Porunca cea nouă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

Există un cuvânt care se repetă de mai multe ori în lecturile biblice de astăzi și care formează nota dominantă: este vorba despre adjectivul “nou”. Ioan scrie: “Am văzut un cer nou și un pământ nou… Am văzut Noul Ierusalim”; în prima lectură auzim glasul lui Dumnezeu care spune: “Iată, Eu toate le fac noi”; în cele din urmă, în Evanghelie Isus ne spune: “Poruncă nouă vă dau vouă”. Acest mesaj ni s-a dat într-un context pascal, pentru a ne spune că de la Paște, de la Învierea lui Cristos ne vine toată noutatea. Învierea Domnului este acel eveniment nou care permite tuturor lucrurilor să se reînnoiască. “Cristos a înviat din morți prin slava Tatălui, tot așa și noi să trăim o viață nouă”. Sărbătoarea Paștelui, spun Sfinții Părinți ai Bisericii, este “reînnoirea lumii”, o trecere de la bătrânețe la tinerețe, la acea tinerețe ca simplitate nu ca vârstă. “Căzuserăm din cauza bătrâneții păcatului, însă prin Învierea lui Cristos am fost reînnoiți în nevinovăția copiilor” (Sf. Maxim din Torino).

În ce constă însă și cum se manifestă această noutate? Trebuie să plecăm de la Evanghelie; Isus spune: “Copii, încă puțin mai sunt cu voi… Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții… cum v-am iubit Eu”. Prin urmare, noutatea stă în dragoste! Dar pentru ce oare numește “nouă” această poruncă cunoscută chiar și în Vechiul Testament, și pentru ce în altă parte o numește “porunca Sa”? Răspunsul este: pentru că numai acum, cu El, această poruncă devenea posibilă. Într-adevăr, exista și mai înainte, însă nu era decât o simplă teorie, un ideal abstract; era cu totul altceva. Desigur, au existat oameni care s-au iubit unii pe alții chiar și înainte de Cristos; dar pentru ce? Pentru că erau rude, aliați, tovarăși, prieteni, aparțineau aceluiași trib sau aceluiași popor. Prin urmare, ceva-ceva îi lega între ei, deosebindu-se de ceilalți. Acum trebuie depășite aceste calapoade: să-l iubim pe cel ce ne persecută, să-i iubim pe dușmani, pe cei ce nu ne salută sau nu ne iubesc. A-mi iubi fratele pentru el însuși, nu pentru că mi-ar fi mie de folos. Cuvântul “aproape” ți-a schimbat conținutul, s-a dezvoltat în așa fel încât să cuprindă nu numai pe cei apropiați, ci chiar pe fiecare om, pe care ți-l poți apropia (cf. Parabola samariteanului milostiv).

Porunca lui Cristos este nouă pentru că conținutul ei este nou; și chiar mai mult, pentru că posibilitatea ei este nouă. Numai acum se pot iubi frații unii pe alții, adică toți oamenii, pentru că El ne-a iubit mai întâi. Totul se află aici. Fiul lui Dumnezeu ne-a procurat această sămânță nouă care dispăruse de pe fața pământului odată cu păcatul, adică dragostea. Așa a iubit Dumnezeu lumea… de aceea și noi trebuie să ne iubim unii pe alții. Isus a trăit această dragoste până la sfârșit, iubindu-ne așa cum suntem, și identificându-se cu noi în fața Tatălui, iertându-ne și murind pentru noi. Până la “sfârșit” ne-a iubit, și acest cuvânt nu indică numai sfârșitul vieții, ci limita extremă a posibilului, împlinirea totală, ceea ce este proclamat pe cruce când spune: “Totul s-a sfârșit!” Iubindu-ne în felul acesta, Isus ne-a răscumpărat. De acum încolo va trebui să existe în noi ceva prin care putem și trebuie să fim iubiți; trebuie să existe ceva în fratele nostru, în fiecare om, prin care să iubim.

Isus Cristos, iubindu-ne, ne-a făcut amabili, demni de dragoste unii în ochii altora. Există un motiv pentru care tot omul, chiar și cel mai compromis în fața vieții, poate și trebuie să fie iubit, din cauză că el este iubit de Dumnezeu și că Dumnezeu îl vrea mântuit. Acest motiv nu se bazează pe frumusețe, pe simpatie, pe tinerețe, ci pe noua realitate creată de Cristos. Iată pentru ce o astfel de dragoste nouă își va avea manifestarea sa autentică nu în a-l saluta pe cel ce ne salută, nu în a-l invita pe cel ce ne invită, ci în a-i iubi pe acei oameni cu care soarta a fost mai zgârcită și avem mai puține motive naturale de a-i iubi: pe cel bicisnic și sărac, pe omul bolnav, tânăr sau bătrân; pe cei care ne fac bine și pe cei care ne fac răul, tocmai pentru că în acest caz este clar că-l iubim pe fratele nostru nu pentru ceea ce are și poate da, ci numai pentru ceea ce el este în ochii credinței.

Porunca lui Cristos este nouă și pentru un alt motiv: pentru că reînnoiește. Această poruncă este de așa natură încât poate schimba fața pământului, poate transforma raporturile omenești, asemenea acelui aluat despre care vorbește Isus, care, amestecat în frământătură, o face să fermenteze, să se dezvolte. “Cristos ne-a dat poruncă nouă de a ne iubi unii pe alții, așa cum el ne-a iubit. Aceasta este dragostea care înnoiește, făcându-ne oameni noi, moștenitori ai Noului Testament, cântăreții acelei cântări noi…” Aceasta este dragostea care acum reînnoiește popoarele și unește întreg neamul omenesc, răspândit în toate colțurile lumii, pentru a forma un popor nou, Trupul Miresei celei noi a unicului fiu al lui Dumnezeu” (Sf. Augustin Tract).

În fragmentul Apocalipsului Ioan ne-a descris imaginea ideală a acestei comunități născute din evenimentul pascal: este Noul Ierusalim, umanitatea reînnoită de Cuvântul și de jertfa lui Cristos, formată din pietre vii, unite între ele cu lanțul dragostei. Totul este atât de curat și de luminos în ea încât îi sugerează privitorului imaginile cele mai mișcătoare și mai frumoase, ca acelea ale unei mirese în ziua nunții ei; Dumnezeu locuiește în centru, șterge orice lacrimă; nu mai există nici întristare și nici tânguire ori plâns și cu toții cântă o cântare nouă. Dumnezeu însăși proclamă împlinită această noutate a tuturor lucrurilor prin cuvintele amintite: “Iată, Eu fac toate lucrurile noi!”

În fața acestei priveliști noi, rămânem oarecum îngroziți și ispitiți în credință, pentru că nu putem face nimic spre a o confrunta cu imaginea reală a vieții noastre, nici după două mii de ani de când Cristos a proclamat această poruncă nouă. În cetatea noastră de aici de pe pământ încă nu poate fi auzită acea cântare nouă a dragostei, ci mai degrabă se poate auzi cântecul vechi al armelor ucigătoare, al sirenelor care urlă după ce au cules de pe străzi victimele urii și ale violenței. Mai există încă pe această lume atâta plâns, atâta necaz, chin, tristețe și moarte! Mai sunt încă atâtea lacrimi în ochii oamenilor, dar absolut toate sunt cauzate de lipsa de dragoste sau de trădarea dragostei.

Noi însă nu trebuie să șovăim în credință și în nădejde, ca și cum totul nu a fost decât o iluzie, un vis efemer al umanității, ca și cum Cristos s-ar fi înșelat atunci când a dat această poruncă nouă, care este dragostea. Nu trebuie să cădem în acea ispită în care au căzut unii numai la câteva decenii de la moartea lui Cristos, din cauză că Domnul întârzia să vină, așa cum promisese, spunând: “Unde este făgăduința venirii lui? Căci de când au adormit părinții noștri, toate rămân așa cum erau de la începutul zidirii”. Diferența este enormă: acum noi știm cum ar putea fi viața în comunitatea oamenilor dacă ne-am iubi reciproc, de aceea nu ne resemnăm, ci luptăm, nădăjduim pentru o viață mai bună și mai cinstită.

Ioan, vorbind despre acea imagine a societății și a Bisericii, își dădea perfect de bine seama că așa ceva nu se va putea realiza pe deplin decât în cerurile cele noi și pe noul pământ, după ce Dumnezeu, la sfârșitul acestei istorii chinuite a omenirii, va schimba fața pământului, care va fi ultima și adevărata față a pământului. Între timp, Noul Testament știe și ne atrage atenția că cetatea în care trebuie să viețuim este o cetate pământească, un teren în care cresc de-a valma grâul și neghina, un voloc care adună din învolburarea apelor pești buni și răi. Mai mult, pești pe jumătate buni, pe jumătate răi, cu alte cuvinte putrezi pe jumătate. Aceasta este situația în care trebuie să se dezvolte comunitatea creștină, să-și mărească volumul dragostei, pentru a pregăti coborârea Ierusalimului ceresc, chiar în această viață.

Prima lectură ne spune că această realitate concretă este a noastră; descrie apoi comunitatea creștină care, “prin multe încercări”, se pregătește să intre în împărăția lui Dumnezeu. Ceea ce este mai impresionant în această descriere a primilor pași pe care Biserica îi face în lume este curajul și încrederea cu care ucenicii lui Isus se străduiesc prin predici, prin organizarea interioară, rugăciune, comuniune și informare reciprocă, să ducă lumea feroce și păgână de pe atunci la minunata noutate a dragostei lui Cristos. Prin urmare, comunitatea creștină este aici răspunsul la întrebările pe care ni le-am pus mai sus. După ce a dat această poruncă nouă, Isus adaugă: “După aceasta vor cunoaște oamenii că sunteți ucenicii Mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”. Pentru a fi un semn pentru lumea aceasta, porunca cea nouă are nevoie de comunitate, după cum Euharistia are nevoie de pâine și lumina de un paravan pe care să se proiecteze.

Numai comunitatea este “credibilă”; dragostea nu poate fi credibilă dacă rămâne intimă și individuală. Porunca cea nouă a lui Isus echivalează cu porunca de a forma Biserica Lui ca pe o comunitate a dragostei și a unei reciproce slujiri. Comunitatea creștină este inițierea lumii noi, este noul Ierusalim, care începe deja să se coboare din cer, chiar dacă numai imperfect și parțial. Însă nu o comunitate oarecare, pur convențională și juridică, așa ca atâtea parohii, și chiar comunități religioase, ci o adevărată comunitate, în care membrii ei să poată măcar din când în când să se adune toți la un loc; să se poată ruga împreună, să se cunoască, să se ierte, să poarte sarcina unul altuia, să actualizeze o oarecare comuniune de resurse, de tot felul de trebuințe și mai ales “acea comuniune a Duhului”.

În zilele noastre, oriunde au fost inițiate comunități de acest fel – chiar și în forme mai modeste – atât în cadrul cât și în afara parohiilor, se observă reînflorirea miracolelor Bisericii primitive. Cel care vine în contact pentru prima dată cu astfel de comunități este cuprins de acea uimire a păgânilor de pe atunci, care văzându-i pe creștini ieșind de la adunări exclamau: “Ia te uită la ei, cât de mult se iubesc!” (Tertulian). Văzând asemenea lucruri oamenii au impresia că văd ceva cu totul nou, care nu este din această lume: o părticică a unei lumi noi, chiar dacă încă este marcată de sărăcie și de lipsuri; ei le spun unor asemenea creștini cu toată sinceritatea: “Dumnezeu se află în mijlocul vostru!”

La sfârșitul acestor reflecții cu privire la porunca cea nouă, Liturghia de astăzi primește o forță cu totul deosebită, care nu este alta decât întâlnirea cu izvorul acelei dragoste noi: “Noi îl iubim pentru că El ne-a iubit mai întâi” și “s-a dat pentru noi”. Este manifestarea acelei comunități noi care se construiește în jurul bobului de grâu căzut sub brazdă; este făgăduința că într-o zi Dumnezeu va reînnoi fața pământului.

 

* * *

 

Duminica a V-a a Paștelui

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

După ce a ieșit Iuda din cenacol, Isus a zis: “Acum a fost preamărit Fiul Omului și Dumnezeu a fost preamărit în El… Copilașii mei, încă puțin timp mai sunt cu voi. Poruncă nouă vă dau: să vă iubiți unii pe alții; precum și Eu v-am iubit, așa și voi să vă iubiți unii pe alții. După aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă veți avea iubire unii față de alții.” (In 13,31.33-35)

Fragmentul evanghelic care se citește în duminica a V-a a Paștelui relatează un eveniment petrecut nu după Învierea glorioasă a lui Isus Cristos, ci în timpul ultimei Cine pe care El a luat-o împreună cu ucenicii săi. Textul ne readuce în atmosfera tensionată a ajunului Pătimirii Mântuitorului și totuși în centrul lui porunca pe care Isus o dă ucenicilor – precum și Eu v-am iubit, așa și voi să vă iubiți unii pe alții – ni se înfățișează ca o rază de lumină și de speranță. Cuvintele lui Isus sunt cuvinte testamentare de care ucenicii își vor aduce aminte cu drag mai târziu, după Învierea Preaslăvită. Și aceste cuvinte revin ca un ecou suav în urechile ucenicilor (și ale noastre) atunci când Cristos își va anunța glorioasa înălțare la cer (eveniment pe care și noi ne pregătim să-l celebrăm). Mai mult, împlinirea acestei porunci conferă o dimensiune identitară și misionară ucenicilor de vreme ce după aceasta vor cunoaște toți că sunt ucenicii Lui. În sfârșit, și nu în ultimul rând, trăirea acestei porunci deschide perspectivele unei înnoiri nu doar la nivel social ci chiar cosmic de vreme ce iubirea care l-a purtat în Pătimire, era iubirea cu care însuși Tatăl ne-a iubit.

Eu, Ioan, am văzut un cer nou și un pământ nou, pentru că cerul cel dintâi și pământul cel dintâi au trecut, și marea nu mai este.

Și eu, Ioan, am văzut cetatea sfântă, Ierusalimul cel nou, coborând din cer, de la Dumnezeu, gătită ca o mireasă împodobită pentru mirele ei. Și am auzit un glas puternic răsunând de pe tron: “Iată locuința lui Dumnezeu cu oamenii! El va locui în mijlocul lor și ei vor fi poporul său, iar El va fi Dumnezeul lor. Și va șterge toată lacrima din ochii lor și moarte nu va mai fi… (Ap 21,1-4)

Transfigurarea pământului dintâi și a cerului dintâi despre care vorbește sfântul Ioan este lucrarea restauratoare înfăptuită de Cristos, Mielul jertfit, care a biruit moartea. În această nouă creație în care Ierusalimul transfigurat capătă chip de mireasă frumos gătită, adună în sânul ei pe cei care și-au spălat veștmintele în sângele Mielului și care îl urmează cu fidelitate. Or fidelitatea și-au dovedit-o atunci când i-au împlinit poruncile și mai ales atunci când au dovedit, în ciuda tuturor persecuțiilor și suferințelor, că iubesc și se iubesc unii pe alții.

 

* * *

 

Norocul de a ține în mână cartea care pierde

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dar există cu adevărat acea cetate?

În fața descrierii acelei cetăți, apare dorința de a cere îndată cetățenia. Ce noroc: să poți trăi într-un loc unde toate lucrurile miros a proaspăt pentru că au fost făcute “noi”, moartea a fost izgonită, lacrimile au fost șterse definitiv din ochi, nimeni nu mai trebuie să se plângă, au dispărut lucrurile urâte, neplăcerile și nenorocirile, forțele răului aruncate afară, puterile ostile neutralizate, și toți se pot bucura de prezența constantă și benefică a lui Dumnezeu.

Dar nu este cazul să ne facem prea multe iluzii. Cetatea descrisă în a doua lectură este Ierusalimul ceresc. “Cerul nou” și “pământul nou” sunt obiectul speranței noastre, punctul final de sosire al unui drum aspru. Acum cerul care este deasupra noastră este încă străbătut de nori întunecoși, amenințători, și pământul pe care pășesc picioarele noastre este populat de prezențe nu totdeauna încurajatoare. Spectacolul la care suntem constrânși să asistăm este făcut din “lucrurile de mai înainte”. Adică este o replică descurajatoare de gesturi triste, mizerii asortate, prefăcătorii dezgustătoare, stupidități cumplite. Și sângele și lacrimi curg în torente. Și tragedia se amestecă cu farsa. Și chiar atunci când se anunță noutăți senzaționale, se observă foarte repede că sunt scoase din vechime, auzite din nou, repertoriu insuportabil.

Important este de a nu ceda

Este semnificativ că fragmentul luminos din Apocalips, de la liturgia de astăzi, este așezat în mijloc, între două pagini care stabilesc un motiv de contrast strident. Ca o flacără cuprinsă între două pietre. Pe de o parte (textul din Fapte), de fapt, ne amintim de “multele încercări” la care suntem supuși. De cealaltă parte găsim un trădător care se rotește noaptea. Cerurile noi și pământul nou par deci de neatins, așezate într-o altă dimensiune. Aici trebuie să ne mulțumim să înghițim amărăciunile și să umblăm învăluiți de ceață.

Chiar așa? Acele două pietre supărătoare reprezintă numai un element de contrast sau ne lasă să întrevedem o mică trecere care ne permite să intuim, fie chiar într-un fel nesigur și provizoriu, cu contradicțiile inevitabile, realitatea definitivă? Să examinăm lucrurile de aproape. Paul și Barnaba parcurg cetățile din podișul Anatoliei pentru a însufleți și îndemna pe credincioși. Semn evident că credința era pusă la încercare. Credința, atunci ca și astăzi, este supusă în mod necesar la zguduituri tari. Până când nu este încercare, opoziție, se poate… crede că crezi.

Apostolii îndeamnă să “rămână tari în credință”. Nu este vorba de a lua atitudinea de eroi și a sfida totul și pe toți. Pur și simplu, este problema de a nu ceda, de a nu slăbi credința. Dacă credința este legătura cu Cineva, atunci ” rămâne tare” când nu lasă credința în momentul în care se înfurie furtuna. Desigur, Paul și Barnaba întăresc, șterg lacrimi. Dar nu pot garanta că nu se vor revărsa altele. Nu asigură că, de aici înainte, calea va fi eliberată de dificultăți, de pe cer vor fi măturați norii cei mai neliniștitori, și la orizontul credincioșilor va apare “frumosul stabil”. Dimpotrivă, accentuează că “este necesar să suporte multe încercări”.

Trecerea obligatorie spre “un cer nou și un pământ nou” este aceasta, nu alta: strâmtorată, nesigură, sfâșietoare, expusă la rafalele geroase ale vânturilor furioase. Chiar și păgânii cărora, de puțin timp, Dumnezeu “le-a deschis poarta credinței” (și este marea și mângâietoarea știre comunicată de Paul primelor comunități), trebuie și ei să traverseze acea “trecere” foarte dificilă. Adică, sosirea presupune un drum incomod parcurs sub semnul perseverenței și fidelității. Isus a promis clar: “Voi sunteți cei care ați rămas statornici cu mine în încercări; și eu pregătesc pentru voi o împărăție, așa cum Tatăl a pregătit pentru mine, ca să puteți mânca și bea la masa mea în împărăția mea…” (Lc 22, 28-30).

Chiar și lui Petru Cristos îi vestise: “Simone, Simone, iată satana a căutat să te cearnă ca pe grâu; dar…” După acel “dar” ne-am fi așteptat să spună: “eu am împiedicat ca voi să treceți prin acea sită riscantă, să evitați acea operație cu un sfârșit nesigur.” Dimpotrivă: “M-am rugat pentru tine pentru ca să nu scadă credința ta” (Lc 22,31). Credința care “nu scade” nu este deci o credință scutită de luptă din cauza constituției firave a persoanei, ci credința întărită de încercare. În sfârșit: “cerul nou” nu plouă peste noi pe neașteptate, nici “pământul nou” nu încolțește pe neașteptate sub picioarele noastre. Se apropie de noi pas cu pas, croindu-ne calea, cu greutate, între zidurile de întuneric care par că ne sufocă, și eliberând terenul de pietrele ascuțite.

A ales partea greșită

Evanghelia prezintă un alt paradox. Isus spune că a început “preamărirea” sa. Și afirmă aceasta în momentul în care un prieten a “ieșit afară” pentru a-l trăda. Gloria, deci, nu trece prin succes, triumf, stăpânirea și nimicirea dușmanilor. Cel care este “preamărit” apare, în ochii lumii, ca o înfrângere, un faliment, unul părăsit de toți. Isus nu spune: victoria este asigurată pentru că suntem o putere, pentru că putem să învingem pe oricine, din cauza numărului și a mijloacelor și a ajutoarelor de care dispunem. Isus prezintă o glorie învăluită de slăbiciune, expusă batjocurii oamenilor. Fiul omului “glorificat” a ales partea greșită. A mizat pe cartea care pierde: cea a iubirii. În timp ce dușmanii țin puternic în mână cărțile sigure ale forței, vicleniei, banului care roade fidelitatea, complicitatea secretă, alianțele care asigură succesul în acțiune.

Și, mai paradoxal, chiar în momentul în care acea carte se descoperă că pierde, o pune în mâinile ucenicilor. “Vă dau o poruncă nouă: ca să vă iubiți unii pe alții…”. Și nu este o carte care se poate juca în modul pe care îl preferăm noi, ci numai în modul în care a jucat-o El: “Așa cum eu v-am iubit pe voi, astfel să vă iubiți și voi unii pe alții”. Al doilea termen de echivalență nu mai este iubirea față de noi înșine (“iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți”), ci iubirea manifestată de Cristos (“iubiți-vă așa cum eu v-am iubit pe voi”). Această carte devine și semnul de recunoaștere al ucenicului. “Din aceasta vor ști toți că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”.

Apartenența la Cristos nu este secretă. Trebuie să fie manifestată. Toți au dreptul s-o cunoască. Dar “semnul” este unul singur: iubirea. Deci numai iubirea descoperă credința noastră. O comunitate de credință devine în mod necesar o comunitate de iubire. Și credința nu se răspândește în alt mod decât prin iubire. Eu lupt pentru adevăr când reușesc să înving dușmanii cu armele carității. Eu apăr credința mea când nu cedez pe tărâmul carității. O credință “încercată” este o credință care aduce dovezi foarte clare pe tărâmul iubirii.

Cel credincios, deci, nu s-a apropiat încă de “cerurile noi” și de “pământul nou”. Dar trăiește deja, prin iubire, statutul acelei realități definitive, al acelei cetăți promise. Nebunie, naivitate, prostie, utopie? Definițiile și etichetele nu contează. Necazul (sau frumusețea) este că Învățătorul jocului, pentru a ne asigura victoria, ne-a lăsat în mână singura carte care pierde.

În acel timp Biserica…

O scurtă notă particulară despre împrejurările, despre alegerea bătrânilor, sau prezbiterilor, în comunități (prima lectură). Alegerea este precedată de post și rugăciune (“… după ce s-au rugat și postit”). Important este și gestul de la încheiere: “I-au încredințat Domnului, în care au crezut”. Se poate intui că examenul fundamental la care erau supuși candidații este cel al credinței (este vorba, de fapt, de Domnul “în care crezuseră”). Și pregătirea în această materie, atunci, nu se făcea cu ajutorul textelor (care încă nu existau).

Pe lângă aceasta încredințarea în mâinile Domnului indică clar că ghidul comunității rămâne Cristos. Presbiterii asigură o legătură cu unicul Păstor, de care ei mai întâi trebuie să asculte și căruia trebuie să-i dea cont, nu de “gestiunea”, ci de iubirea investită în grija comunității. Cei bătrâni, deci, sunt “de încredere” în măsura în care sunt încredințați Domnului. Erau timpuri în care se așezau la masă nu pentru a discuta, sau pentru a se pune de acord, ci pentru a posti. Și se rugau nu pentru a fi acceptată o hotărâre deja luată, ci înainte de a alege (în mod colegial). Erau și ar trebui să fie mereu timpurile Bisericii lui Cristos.

 

* * *

 

Duminica a V-a din Timpul Pascal

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Fap 14,21b-27)

Prima călătorie misionară a lui Paul și Barnaba se apropie de final. Parcurgând în sens invers orașele evanghelizate, ei îi “întăresc” pe ucenici (c. 22): este, acesta, un final tipic limbajului misionar folosit in primul secol al erei creștine. Indică bine consolidarea în credință și în modul creștin de a fi a acelora care au primit de puțin kerygma (anunțul) și pot fi cu ușurință dezorientați de către experiența persecuțiilor care însoțește aproape pretutindeni evanghelia și predicarea ei, deci pe vestitorii ei. Noii ucenici sunt deci îndrumați să persevereze în credință, îmbrățișând suferința ca participare la pasiunea lui Cristos. Întrucât comunitățile recent evanghelizate trebuie să învețe să-și trăiască singure credința, apostolii instituie în fiecare comunitate o primă formă de organizare eclezială prin alegerea și instituirea prezbiterilor.

Este un moment de fundamentală importanță în viața comunității: de aceea acest moment trebuie însoțit de rugăciune, post, de încredințarea în mâinile Domnului (v. 23) – exact cum însuși călătoria lui Paul și Barnaba fusese pregătită de către Biserica din Antiohia Siriei (v. 26) unde acum se întorc. Misiunea apostolică împreună cu responsabilitatea eclezială, sunt misiuni pe care însuși Domnul le încredințează unora (13,2 și urm.), dar de care fiecare comunitate trebuie să se simtă responsabilă susținându-i pe “cei aleși” prin rugăciune și jertfă. De aceea, apostolii, imediat ce ajung la destinație, îi adună pe frați spre a-i face părtași de ceea ce Domnul ha făcut prin ei, deschizând și păgânilor poarta credinței. A Lui este misiunea, a Lui este harul, a Lui este rodul. Lui apostolii îi datorează toată lauda și mărirea (v. 27).

Lectura a II-a (Ap 21,1-5a)

După ce a contemplat înfrângerea definitivă a forțelor răului și judecata lui Dumnezeu (19,11-20,15), Ioan este făcut vrednic să cunoască consecința luminoasă a acestei lupți: realitatea care apare în fața ochilor săi este caracterizată de o noutate radicală, substanțială și universală: întregul cosmos este implicat într-o astfel de transformare. Universul marcat de răutate – des simbolizat în Biblie de mare – este înlocuit de o realitate în mod calitativ diferită (v. 1). Dacă deja profeții au anunțat venirea “cerurilor noi și a pământului nou” (cf. Is 65,17) și au prezentat Ierusalimul ca și “mireasa lui Dumnezeu” (Is 62), orizontul lor rămâne totuși în limitele timpului iar referința imediată era restaurarea materială a orașului prin intervenția recreatoare a lui Dumnezeu. Acum Ioan vede coborând din cerul cel nou pe pământul cel nou acest oraș-mireasă, simbolul locuinței lui Dumnezeu cu oamenii.

Această temă “Dumnezeu care locuiește cu oamenii” este o temă care parcurge “în mod ascuns” întreaga istorie sfântă și, într-un anumit sens, indică semnificația ultimă a acestei istorii. De la intimitatea între Dumnezeu și om în Eden, la Cortul Întâlnirii-Prezenței (shekinah) care a însoțit poporul lui Israel în pelerinajul către Țara Făgăduită, la Templul din Ierusalim, până la Întrupare, Dumnezeu s-a revelat mereu mai profund ca fiind Emanuel, “Dumnezeu cu noi”. După moartea-învierea lui Cristos, un nou-ultim pas se săvârșește în revelație: omul-este-cu-Dumnezeu. După ce a fost distrus în totalitate răul (cap. 20), un nou popor aparține pe deplin Domnului care de acum este veșnic “cu ei” (v. 3). Citatele profetice vin una dupa alta pentru a descrie această splendidă realitate (Ez 37,27; Is 25,8; 35,10; 65,19) de comuniune, de consolare, de viață, de sărbătoare: ceva ce omul încă nu a cunoscut – pentru că Dumnezeu este Cel care face mereu noi toate lucrurile – și care totuși, încă de pe acum poate să preguste, deoarece “dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au luat naștere altele noi” (2Cor 5,17; Is 43,19).

Evanghelia (In 13,31-33a.34-35)

Cu acest text începe “discursul de adio” a lui Isus făcut ucenicilor. Poarta Cenacolului se deschide și Iuda iese pentru a duce la îndeplinire trădarea Învățătorului. Evanghelia notează scurt: “Era noapte”. Noaptea păcatului, noaptea principelui acestei lumi. Și Isus știe că în câteva ore El va fi acolo, singur, în grădina din Ghetsemani, învăluit de aceleași umbre care vor încerca să-l înghită și împotriva cărora va trebui să lupte până la sânge. Știe toate aceste lucruri, și totuși ucenicilor le vorbește despre “glorificare Fiului Omului”. “Slava lui Dumnezeu” nu este facilul succes mondan, cât mai ales victoria binelui care pentru a lua naștere trebuie să treacă prin marea suferință. Crucea este astfel simbolul sânului matern care aduce adevărata viață.

Isus nu poate acum să “explice” ucenicilor săi semnificația morții sale: singur o abordează și o oferă. În cuvintele sale se simte cum vibrează grija pentru ucenici care, și ei, peste puțin timp vor rămâne singuri aproape striviți de forța dubiului și a scandalului. Ei nu-l pot urma, deocamdată. Pentru a face acest lucru au nevoie – acum mai mult decât oricând – de a fi păstrați în numele său. Iată deci că le lasă testamentul “poruncii celei noi” a iubirii reciproce. Pentru a o trăi, ei vor fi mereu în comuniune cu el și nimic nu va putea să-i smulgă din mâna sa. Ba mai mult, vor putea să o pună în practică pentru că El a fost cel dintâi care a pus-o în practică. “Nici un ucenic nu este ai mare față ed maestrul său”, dar orice ucenic este chemat să se conformeze maestrului său și să-l preamărească cu viața sa. “Porunca cea nouă” nu este un jug apăsător, ci comuniunea personală cu Dumnezeu însuși, care vrea să rămână prezent în mijlocul al lor săi ca iubire, caritate.

 

* * *

 

Dumnezeu îl va preamări (pe Fiul omului) în sine însuși

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Preamărirea Fiului omului în divinitate cred că este minunea pe care numai Dumnezeu o poate contempla și de care numai el singur se poate bucura în mod infinit. De fapt Dumnezeu Tatăl a proclamat-o clar: “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi aflu toată bucuria” (Mt 3,17; 17,5).
Datorită faptului că Tatăl în iubirea sa față de opera mâinilor sale, față de om, a voit să-l facă părtaș pe acesta de bucuria sa, l-a
preamărit pe Fiul său în fața întregii omeniri. Mireasa lui Cristos, sfânta Biserică ne îndeamnă și pe noi la începutul acestei liturghii: Cântați Domnului cântare nouă, căci a făcut lucruri minunate; în ochii neamurilor și-a descoperit dreptatea (Antif. int. Ps 97,1-2).
Cum l-a preamărit descoperindu-și dreptatea și cum îl va mai preamări?
În primul rând l-a preamărit prin Duhul Sfânt, arătând că viața nu-i sortită morții pentru cei desăvârșiți. Mărturie ne stă Scriptura inspirată de Duhul Sfânt încă de pe primele pagini. Dacă Adam a păcătuit și a murit, al șaptelea urmaș al său, Enoch, care a umblat pe căile Domnului, a trăit 365 de ani, n-a murit, ci “Dumnezeu l-a luat la sine” (Gen 5,22-24). Șapte exprimă perfecțiunea și 365 arată căile Domnului (în 365 de zile pământul face un ocol total în jurul soarelui și dă perioada unui an; în 365 de ani Enoch a umblat pe căile Domnului și a ajuns la Dumnezeul luminilor).
Deseori găsim în Scriptură timpul, locul, legea și neamul ca noțiuni programate prin cifre care să exprime perfecțiunea necesară întâlnirii cu Dumnezeu.
Isus nu mai propune timpul ca perioadă pentru atingerea perfecțiunii, nici Ierusalimul – Cetatea Sfântă – cu templul (cf. In 4,21-23), deși cetatea Ierusalimului este intim unită cu istoria legăturilor dintre Dumnezeu și oameni, ca un loc al dreptății, fiindcă așa cum Babel (Poarta zeilor) a rupt legăturile cu Dumnezeu, era necesar ca o altă cetate să le refacă; nici legea denaturată de fariseism, ci iubirea, porunca nouă care salvează viața (In 13,31-33a. 34-35).
Prima lectură (Fap 14,20b-26) pune în evidență dinamica acestei iubiri care deschide păgânilor poarta credinței. Duhul Sfânt îl determină pe Petru să admită în sânul Bisericii pe primul păgân (Corneliu, cf. Fap 10-11). Același Duh îi împinge pe apostolii Paul și Barnaba să înființeze noi comunități creștine și să le întărească pe cele existente. Duhul îi împinge cu așa putere că autorul cărții – Faptele apostolilor – sfântul Luca, prinde ca din zbor doar numele localităților: Listra, Iconiu, Antiohia, Pisidia, Pamfilia, Perge, Atalia etc., dar nu mai relatează nici predicile, nici minunile și nici numărul celor care intrau prin poarta credinței.
Dacă timpul, locul și legea au fost depășite, încetul cu încetul este înlăturată din fața credinței și cea mai mare piedică și mai grea decât credința în zei: naționalismul iudaic, grec, roman etc., care erau total înrădăcinate într-un raționalism religios egoist, meschin și absurd și dus până la fanatism.
Cristos este preamărit de Tatăl prin Duhul iubirii sale și dovedește lumii întregi că nu națiunile întăresc credința, ci credința prin universalitatea ei întărește părțile omenirii compusă din națiuni. Dacă în Eden heruvimii cu sabie de foc apărau poarta spre pomul vieții (Gen 4,24), acum, prin preamărirea lui Isus, Paul și Barnaba rânduiesc pe bătrânii Bisericii ca paznici ai porții credinței, prin care au acces liber la pomul vieții, la Cristos, toți acei care vor mărturisi că el este Domnul (Rom 10,9).
Calea care duce la Pomul vieții este porunca cea nouă, așa cum o definește Isus însuși. Și este cu adevărat nouă fiindcă duce, nu la un timp nou, ci la veșnicie; nu la paradisul vechi, ci la Ierusalimul ceresc; nu la pomul cunoașterii binelui și răului, ci numai a Binelui desăvârșit pe care îl vom putea iubi așa cum el ne-a iubit; este nouă fiindcă are o forță nouă, nu a naturii, ci a supranaturii, pe Duhul Sfânt; este nouă fiindcă ne dă viața cea nouă de comuniune și intimitate cu cele trei persoane divine; este nouă fiindcă are menirea să-i facă frați pe toți oamenii din toate timpurile, din toate locurile, din toate națiunile, de toate categoriile sociale; este nouă fiindcă pornește de la a da chiar viața pentru a-i salva valoarea nemărginită; este nouă fiindcă descoperă viața intimă din Dumnezeu, dintre cele trei persoane – iubirea - care constituie tot fundamentul fericirii noastre veșnice (cf. 1Cor 13); este nouă fiindcă izvorăște din iubirea care ne-a iubit pe noi pe când eram încă păcătoși (cf. Rom 5,6), pe când eram încă dușmanii lui Dumnezeu și de aceea are tot dreptul să ne ceară ca în virtutea acestei iubiri să-i cuprindem și noi în iubirea noastră pe dușmanii noștri (cf. Mt 5,44).
“Afară de iubire, de această forță de origine creștină și pe care creștinul de azi trebuie s-o apere, ca să nu se lase amăgit de alte sugestii, nu rămâne decât spirala urii și a violenței, cu toată încărcătura lor de ruine și distrugeri” (MAC pag. 438).
Isus este preamărit de Dumnezeu Tatăl fiindcă, pășind primul pe această cale nouă, a reușit să pună iubirea în sufletele oamenilor care prin păcat deveniseră dușmanii lui Dumnezeu, reușind să-i facă printr-o jertfă nouă (cf. Evr 10,9) o nouă împărăție de preoți (cf. 1Pt 2,9), prin care toate să le facă noi.
În cea de-a doua lectură (Ap 21,1-5a), sfântul apostol Ioan jubilează de bucurie fiindcă nu mai este marea. Marea era, pentru cei din vechime, locul tuturor relelor, primejdiilor, monștrilor, locuința duhurilor infernale. Sfântul Ambrozie spune că în apă este chipul morții, iar în Duhul Sfânt, arvuna vieții. Vorbind despre Botez, sfântul arată cum Cristos a folosit tocmai apa, marea, ca să nimicească tot răul: tot păcatul moare prin apă, care închide trupul ca într-un mormânt, iar prin puterea Duhului suntem reînnoiți după moartea păcatului, renăscuți în numele lui Dumnezeu (Sfântul Ambrozie despre Duhul Sfânt, Ed. Anastasia, 1997, pag. 60).
Același sfânt Ambrozie arată că Dumnezeu este cel care a strălucit, tocmai ca să strălucească slava lui Dumnezeu pe fața lui Cristos. Despre cine se spune că strălucește ca lumina, dacă nu despre Duhul Sfânt?. Prin urmare Duhul Sfânt este slava lui Cristos, iar cel care a spus să strălucească lumina în întuneric și ea a strălucit în inimile noastre este Duhul Sfânt (id. o.c., pag. 188). Prin urmare, așa cum spune și apostolul Paul: “Dacă Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va face vii și trupurile noastre muritoare prin Duhul său care locuiește în voi” (Rom 8,11).
Glorificarea trupului constituie biruința spiritului asupra materiei. Această victorie este esențial nouă, total diferită de felul în care Enoch a fost luat de Dumnezeu sau de felul în care prorocul Ilie a părăsit pământul în carul cu foc (cf. 2Rg 2,1).
Tatăl l-a glorificat pe Fiul omului cu dumnezeirea sa fiindcă acesta, Isus, a inventat cea mai eficientă metodă de spiritualizare a trupurilor credincioșilor care mărturisesc faptul că el este Domnul, prin sfânta Euharistie, la care, adunându-ne și noi acum spre a o celebra cu credință și iubire, ne asigurăm învierea și îndumnezeirea prin Cristos, ca să putem participa la ultima preamărire a Fiului omului, când mielul își va vădi fidelitatea față de Mireasa sa, Biserica, în fața Tatălui, pe care a smuls-o prin puterea Duhului Sfânt din brațele unui curtezan lumesc, Babilonul pământesc.
Atunci îngerii cerului ne vor invita și pe noi cu aceleași cuvinte ale Bisericii: Cântați Domnului cântare nouă fiindcă a făcut lucruri minunate; în ochii neamurilor și-a descoperit dreptatea! Până atunci însă datoria noastră este de a ne ruga cu credință, speranță și iubire: Dumnezeule, de la tine vine răscumpărarea și ni se dăruiește înfierea. Privește cu bunătate la fiii iubirii tale, pentru ca toți acei care cred în Cristos să primească libertatea adevărată și moștenirea veșnică (LR). Amin.

 

* * *

 

A V-a duminică după Paști (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Un rabin bătrân i-a întrebat pe ucenicii săi:
- Care dintre voi ar vrea să-mi spună cum se poate distinge momentul în care se termină noaptea și începe ziua?
- Vă spun eu, a răspuns imediat un elev: atunci când, văzând un animal la distanță, cineva poate să își dea seama dacă este o oaie sau un câine.
- Nu, a răspuns rabinul.
- Ar putea fi începutul zilei, a spus un altul, atunci când, văzând de departe un arbore, se poate spune dacă este un smochin sau un piersic.
- Nici așa, a insistat rabinul.
- Atunci, au întrebat ucenicii, cum putem înțelege că noaptea se sfârșește și începe ziua?
- Când, a răspuns solemn rabinul, privind în fața unui om, vezi dacă este fratele tău: pentru că, dacă nu reușim să facem aceasta, orice oră din zi ar fi, întotdeauna este noapte… (Din Vita missionaria, iulie/septembrie 1977).

2. Tema

“Aleluia. Vă dau o poruncă nouă, spune Domnul: să vă iubiți unul pe altul așa cum v-am iubit eu pe voi”.

3. Mesajul zilei

Se poate face o scurtă omilie dialogată între un copil sau un catehet și preotul celebrant.
- Copilul: Părinte, din lecturile proclamate, nu am înțeles mare lucru. Vreți să ne explicați cea mai importantă învățătură pe care vrea Isus să o primim astăzi?
- Preotul: Cu plăcere… Chiar dacă întotdeauna sunt multe lucrurile pe care Isus înviat vrea să ni le spună, aleg unul, cel arătat la începutul sfintei Liturghii: “Cântați-i Domnului un cântec nou, pentru că a făcut lucruri minunate (din iubire): a descoperit mântuirea tuturor popoarelor, aleluia!”
- Copilul: Părinte, ce înseamnă această mântuire pe care Isus înviat a adus-o tuturor popoarelor?
- Preotul: E greu de explicat pe scurt, pentru că darurile lui Dumnezeu sunt întotdeauna foarte bogate. Desigur, nu înseamnă numai sănătate fizică, ci mântuire totală. Într-adevăr: Isus înviat învinge păcatul și moartea pentru totdeauna. (Explicați cum. La fel și cu afirmațiile care urmează).
- – Isus înviat ne dă o viață deplină, care nu se va sfârși niciodată!
- – Isus înviat ne dă “glorificarea” sa (cf. Evanghelia).
- – Dumnezeu le dăruiește “fiilor adoptivi moștenirea veșnică” (cf. rugăciunea zilei).
- – După expresia celei de a doua lecturi: “Dumnezeu va rămâne pentru totdeauna cu oamenii… și va șterge lacrimile din ochii lor: nu va mai fi nici moarte, nici jale, nici plâns, nici durere… Iată, fac noi toate lucrurile!”
- Copilul: Părinte, primim și noi această minunată mântuire?
- Preotul: Da, cu siguranță, toți cei prezenți:
- – Toți cei care se străduiesc să fie buni;
- – Toți! Chiar și cei păcătoși! Cei care, cu toate că au fost răi, corespund harului lui Dumnezeu, se angajează pentru convertirea lor.
- Copilul: Atunci Isus înviat nu mai face distincție între buni și răi?
- Preotul: Dragii mei, este o distincție profundă! Este exprimată în Evanghelia de astăzi. (Dacă aveți foaia, încercați să vă uitați). Este un semn distinctiv între ucenicii adevărați și cei falși: care este? (Așteptați răspunsul).
- – Primirea cuvântului și convertirea.
- – Posedarea semnului său distinctiv: “Din aceasta vor ști toți că sunteți ucenicii mei: dacă vă iubiți unii pe alții”.

4. Exemple

a) Deschideți ferestrele.

Un bogat neurastenic s-a dus într-o zi la Paul Tournier să-l întrebe cum să se elibereze de tristețe și de numeroasele sale neliniști. Rabinul l-a ascultat. Apoi l-a condus în fața unei oglinzi. L-a întrebat:
- Ce vezi?
- Pe mine însumi! a răspuns.
L-a condus în fața unei ferestre care dădea spre stradă și l-a întrebat încă o dată:
- Acum ce vezi prin sticlă?
- Văd mulți oamenii și lumea!
Rabinul a încheiat:
- De acum nu te mai așeza în fața sticlei argintate a oglinzii, ci în fața celei transparente a ferestrei. Făcând așa, nu te vei mai vedea pe tine însuți, ci pe ceilalți. Numai așa vei redeveni fericit.

b) O legendă indiană pentru a ne ajuta să înțelegem cât de mare trebuie să fie iubirea creștinului față de aproapele.

Un bătrân înțelept era așezat lângă foc, împreună cu ucenicii săi. În camera caldă și primitoare, toți erau senini – așa cum suntem noi astăzi în biserică. La un moment dat, bătrânul a început să tremure. Îngrijorați, ucenicii l-au întrebat:
- Învățătorule, ce ai? Nu este suficientă căldura acestui foc?
Înțeleptul a răspuns:
- Da, focul și căldura de aici sunt suficiente; dar este un sărac afară, căruia îi este frig și mă face să tremur!
Ucenicii au ieșit, au găsit un om înghețat de frig și l-au luat cu ei.

Întrebați și comentați. De ce tremură de frig bătrânul, deși este cald? Ce fac ucenicii? Ce trebuie să facem noi?…
Închei folosind cuvintele lui Isus înviat, pe care ar trebui să ni le scriem în inimă: “Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu pe voi”… până la moarte, până la dăruirea totală de sine, până în Euharistie!

 

* * *

 

Duminica a V-a a Paștelui (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

După ce a ieșit Iuda, Isus a spus: “Acum a fost preamărit Fiul Omului și Dumnezeu a fost preamărit în el. Iar dacă Dumnezeu a fost preamărit în el, Dumnezeu la rândul său îi va da propria mărire și i-o va da curând. Copilașii mei, încă puțin timp mai sunt cu voi. Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții. Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții”. Ioan 13,31-33a.34-35

Capitolul al treisprezecelea al evangheliei sfântului Ioan figurează ca un soi de uvertură dramatică la Cartea Pătimirii (13,1-19,42). Cadrul acestui capitol este cel al Ultimei Cine luate de Isus împreună cu ucenicii săi, capitol de-a lungul căruia, după ce are loc spălarea picioarelor ucenicilor, iar Iuda iese din cenacol pentru a înfăptui trădarea, Mântuitorul se adresează celor prezenți printr-un discurs testamentar care debutează cu cuvintele “copilașii mei”. Acest discurs se termină imediat după pasajul nostru, fiind urmat de anunțul lepădării lui Petru.

De fapt, ar trebui să recitim întreg capitolul întrucât cuvintele precum cum v-am iubit eu pe voi… ridică o problemă: în ce fel ne-a iubit El pe noi? Or, răspunsul tocmai fusese dat la începutul cinei: El i-a iubit până la sfârșit (13,1). Această limită extremă a dragostei, semnificată de spălarea picioarelor (un gest de sclav), constă, pentru Învățător, în a se face servitorul tuturor.

Aceasta este marea “revoluție” a iubirii divine: în loc să se preocupe să păstreze totul, ea oferă totul. O astfel de atitudine este cât se poate de neașteptată și de neînțeleasă din perspectiva umană. De aceea, utilizarea cuvântului preamărire (ce apare de patru ori în primele fraze) este cât se poate de surprinzătoare vizavi de ceea ce tocmai s-a întâmplat: Iuda a pleca să-l trădeze pe Isus, iar El spune că ora slavei, a preamăririi, tocmai a început. Ar fi de neînțeles mesajul dacă nu am accepta că dovada iubirii merge până acolo încât își dă chiar viața.

Prin urmare, atunci când Isus pronunță, în evanghelia de astăzi cuvântul “precum”, El îl invită pe ucenicul său (de astăzi) să-și însușească un mod la fel de radical de a iubi. Mai mult, Isus nu spune precum v-am iubit eu, la fel să mă iubiți și voi așteptând un fel de reciprocitate. El așteaptă, mai curând, ca noi să dăm aceeași dovadă de iubire între noi. Această dovadă de iubire va fi foarte concretă, de vreme ce pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată (In 1,18; 1In 4,12), în timp ce pe aproapele îl vedem necontenit. Drept care este imposibil să trișezi.

Această dovadă, în viziunea lui Isus, se adresează tuturor oamenilor, fiind infinit mai eficace decât orice discurs posibil. Există o dragoste frățească, trăită în comunitatea umană, care trebuie să devină semnul prezenței iubirii lui Dumnezeu în mijlocul nostru.

 

* * *

 

Iată, eu fac toate lucrurile noi!

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro

Liturgia cuvântului din această duminică are în centru un cuvânt care se repetă mereu. Cuvântul care domină și leagă între ele cele trei lecturi biblice este adjectivul “nou”. “Cel care ședea pe scaunul de domnie a zis: Iată, eu fac toate lucrurile noi”. Ioan, vizionarul din Patmos, zice: “Am văzut un cer nou și un pământ nou… Am văzut coborându-se din cer… noul Ierusalim”. Iar Isus în Evanghelie zice: “Vă dau o poruncă nouă”.

Această temă a noutății liturgia o plasează într-o duminică a timpului pascal, deoarece din Paștelelui Cristos, din învierea lui a îmbobocit toată noutatea în lume. Acest eveniment nou și unic, care n-a mai existat și nu se va repeta în istorie, permite tuturor lucrurilor să se reînnoiască. “Cristos a înviat din morți… Pentru ca noi să umblăm într-o viață nouă” (Rom6,4), scrie apostolul Pavel. Paștele, spun sfinții Părinți ai Bisericii, e “renovatio mundi” – reînnoirea lumii, e trecerea de la bătrânețe la tinerețe, nu la tinerețea biologică a vârstei, ci la tinerețea sufletească, spirituală. Scria sfântul Maxim din Torino: “Eram căzuți din cauza bătrâneții păcatului, dar prin învierea lui Cristos am fost reînviați întru nevinovăția copiilor” (Sermo 54,1).

Ce noutate găsim în prima lectură a Liturghiei? Cei doi misionari, Pavel și Barnaba, după ce au predicat vestea cea bună, evanghelia, în diferite cetăți din Asia Mică, se reîntorc la Antiohia de unde plecaseră în misiune și fac o dare de seamă în fața comunității întrunite. Iată, în esență noutatea: odată cu vestirea evangheliei, nimic nu mai e ca înainte; în lume a intrat în acțiune o forță radicală, un ferment care transformă din interior lumea. Dar lumea ține la ce e vechi. Noutatea evangheliei întâmpină rezistențe, cei care o vestesc sunt prigoniți, bătuți cu pietre. Cei doi misionari au plătit scump, dar nu s-au dat înapoi de la misiunea încredințată lor de Duhul Sfânt. Făcând darea de seamă la întoarcerea din expediția misionară, Pavel și Barnaba, nu se laudă cu propriile lor succese, ca niște eroi întorși victorioși dintr-un război, care își declamă cuceririle lor. Nu, noutatea care a venit în lume, credința, primirea evangheliei, transformarea lumii care e în curs, sporirea împărăției lui Dumnezeu în lume, e lucrarea harului care o face să crească, așa cum crește aluatul după ce s-a pus bucățica de drojdie în trei măsuri de făină: ei, misionarii, nu sunt decât niște simpli servitori ai evangheliei. De aceea sfântul Luca notează în textul din Faptele Apostolilor: “După venirea lor, au adunat comunitatea și au povestit tot ce făcuse Dumnezeu pentru ei”. Darea de seamă pe care au făcut-o cei doi apostoli nu a fost o contabilizare a succeselor personale pe care le-au realizat ei, ci o preamărire a lui Dumnezeu pentru tot ce Dumnezeu făcuse prin ei. De altfel, la trimiterea în misiune, la Antiohia întreaga comunitate postise și se rugase pentru ca harul și puterea lui Dumnezeu să lucreze prin ei.

Dar noutatea radicală este descrisă mai ales în lectura a doua a Liturghiei de azi, luată dinCartea Apocalipsului. Sfântul Ioan vede realizându-se profeția lui Isaia: “Iată eu fac ceruri noi și un pământ nou: astfel încât nimeni nu-și va mai aduce aminte de lucrurile trecute și nimănui nu-i vor mai veni în minte” (Is 65,17). Această lume nouă, transformată de Dumnezeu, îi apare lui Ioan în vedenie sub înfățișarea unei cetăți: e noul Ierusalim, sau Ierusalimul ceresc coborât pe pământ. În locul Babilonului, cetatea rebelă și orgolioasă, transformată într-un morman de ruine, se va ridica noul Ierusalim, care este darul lui Dumnezeu. Atunci, la sfârșitul veacurilor, din Ierusalimul cel nou tot răul va dispărea: nu vor mai fi suferințe, neliniști, doliu, spaimă, nedreptăți; moartea nu va mai face nicio victimă. Cu alte cuvinte, vor dispărea toate acele elemente negative care agresează omenirea în această fază a Ierusalimului pământesc. Dar acest cer nou și pământ nou cu care se va încorona la sfârșit istoria lumii presupune iarăși intervenția lui Dumnezeu, va fi lucrarea, darul gratuit al lui Dumnezeu. Am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim coborându-se din cer, de la Dumnezeu. Așadar e darul lui Dumnezeu care coboară din cer pe pământ, nu e lucrare pământească, nu e lucrare omenească. Atunci Dumnezeu va duce la îndeplinire eforturile și aspirațiile cele mai profunde ale oamenilor. În noul Ierusalim Dumnezeu își va desăvârși alianța nupțială de iubire cu oamenii. Scrie sfântul Ioan în textul din Apocalips: “Am văzut coborându-se din cer de la Dumnezeu, cetatea sfântă, noul Ierusalim, gătită ca o mireasă împodobită pentru bărbatul ei”. Primul lucru pe care îl va face mirele-Dumnezeu va fi să șteargă lacrimile de pe fața miresei sale, de pe fața omenirii. Odată dispărută moartea, lacrimile nu mai au nicio justificare. Odată îndepărtat vălul lacrimilor de pe fața miresei, aceasta va putea să contemple chipul Mirelui său, chipul lui Dumnezeu, care “nu el a creat moartea” (Înț 1,13), ci a creat totul ca să aibă viață. Aceasta este marea noutate care se desprinde din a doua lectură a Liturghiei de azi: nu moartea, ci viața va avea ultimul cuvânt.

Dar până să coboare din cer de la Dumnezeu pe pământ Ierusalimul cel nou, nouă, locuitorilor Ierusalimului pământesc, ce ne rămâne de făcut? Să stăm cu mâinile pe piept, într-o visare sterilă, privind spre cer și să așteptăm să vedem Ierusalimul ceresc coborând pe pământ? Să fie adevărat ce spunea Marx, că speranța creștinilor care așteaptă ca Dumnezeu la sfârșitul timpurilor să restaureze paradisul pe pământ e o iluzie, un drog, o utopie care îl face pe om să nu se intereseze de realitățile acestui pământ, să nu-și adune îndatoririle sale în societate, să nu colaboreze, să nu depună niciun efort ca lumea aceasta să fie mai bună, mai frumoasă, și pământul mai vrednic de a fi locuit? Nicidecum. E adevărat că omul, oricât s-ar strădui el, nu va putea niciodată să instaureze paradisul pe pământ: nu poate transforma Ierusalimul pământesc, în Ierusalim ceresc. Aceasta este cea mai absurdă utopie pe care o propagă ideologiile politice, fie de stânga, fie de dreapta. Moartea, și deci lacrimile, suferințele, vor exista până la a doua venire a lui Cristos; omul poate provoca moartea, dar nu o va putea elimina niciodată. Dumnezeu va fi acela care va transforma Ierusalimul pământesc în Ierusalimul ceresc.

Și iată că ajungem la marea noutate din a treia lectură a Liturghiei de azi: la porunca cea nouă dată de Cristos: porunca iubirii care dă o nouă identitate comunității creștinilor: “De pe aceasta va cunoaște lumea că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”. O comunitate creștină în care nu este iubire nu are identitate, e descalificată. Toate poruncile și legile pe care trebuie să le împlinească ucenicii lui Isus sunt incluse în una singură: în porunca iubirii. Iubirea îl obligă pe creștin să trăiască cu ambele picioare pe pământ, în Ierusalimul pământesc, și cu inima, cu mintea, cu speranțele în Ierusalimul ceresc. Iubirea îl obligă pe creștin să-și asume toate îndatoririle vieții pământești, să se străduiască să facă Ierusalimul pământesc cât mai asemănător cu Ierusalimul ceresc, să facă din Ierusalimul pământesc o anticipare și o reflectare a Ierusalimului ceresc. Iubirea este puntea de legătură dintre Ierusalimul pământesc și Ierusalimul ceresc. La sfârșitul veacurilor totul va dispărea, totul se va preface în cenușă: cum zice apostolul Pavel, știința, profețiile, limbile, credința, speranța, toate vor dispărea: singură iubirea va rămâne: ea e veșnică, nepieritoare. Iubirea și toate faptele săvârșite din iubire față de Dumnezeu și de oameni le vom regăsi dincolo, în Ierusalimul ceresc, transfigurate, purificate de orice urmă de egoism, de răutate, de păcat.

Locul nostru în Ierusalimul ceresc va fi condiționat de iubirea noastră activă, de angajarea noastră, de efortul de a face viața oamenilor cât mai frumoasă, cât mai suportabilă, cât mai umană. Cine a stat numai cu un picior pe acest pământ, nu poate intra cu amândouă picioarele în paradis.

“Copilașii mei, le spune Isus ucenicilor în ajunul morții sale, la Cina cea de taină, vă dau o poruncă nouă: Să vă iubiți unii pe alții cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții”. De ce mai dă Isus această poruncă? Nu fusese dată și de Dumnezeu în Vechiul Testament? “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Nu au fost și în Vechiul Testament persoane care i-au iubit pe semenii lor? Bineînțeles. Și totuși porunca iubirii pe care o dă Isus e nouă. Noutatea stă în faptul că ucenicul lui Isus nu-l iubește pe aproapele său ca pe sine însuși, ci așa cum a iubit Isus. Dacă înainte se iubeau între ei rudele, prietenii, cei care încheiau un pact de prietenie, care aparțineau la același clan sau popor, adică se iubeau pentru ceva ce aveau în comun și care îi distingea de ceilalți, Isus înlătură toate barierele: ucenicii săi trebuie să-i iubească pe toți oamenii, inclusiv pe dușmani, pe cei care îi urăsc și îi persecută, așa cum el i-a iubit și pe cei care l-au condamnat la moarte pe nedrept și s-a rugat pentru ei.

Și porunca sa mai este nouă fiindcă numai iubirea nouă pe care el o cere poate crea o comunitate nouă, poate face Ierusalimul pământesc mai fericit, cu un pas mai aproape de Ierusalimul ceresc. Scrie sfântul Augustin: “Cristos ne-a dat o poruncă nouă: aceea de a ne iubi unii pe alții, așa cum el ne-a iubit pe noi. Această iubire ne reînnoiește, făcându-ne oameni noi, moștenitori ai noii alianțe, cântăreți ai unei cântări noi… Această iubire reînnoiește acum popoarele și adună laolaltă tot neamul omenesc, răspândit pretutindeni pe pământ, pentru a face din el un popor nou, trupul noii Mirese a Unului-Născut Fiu al lui Dumnezeu” (Tract. in Io. 65,1).

 

* * *

 

Cum trebuie cunoscută noutatea

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“După venirea lor, au adunat Biserica, și au istorisit tot ce făcuseră Dumnezeu prin ei, și cum deschisese neamurilor ușa credinței.” (Fapte 14, 21-27)

“Și Cel ce ședea pe Scaunul de domnie a zis: Iată, Eu fac toate lucrurile noi”. (Apoc. 21, 1-5)

“Poruncă nouă vă dau vouă. Ca să vă iubiți unii pe alții.” (In. 13, 31-35)

De fapt, ce au de gând să propovăduiască Paul și Barnaba prin diferitele cetăți de pe platoul Anatoliei, dacă nu Vestea cea Bună, care prin venirea lui Cristos, nimic nu mai este cum era mai înainte și că în lume a apărut o forță radicală de transformare? Desigur, nici nu este vorba despre o noutate oarecare, ușoară, ci de o luptă continuă pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu. Nu este vorba nici despre o noutate momentană, euforică, care să poată fi susținută de un entuziasm epidermic și trecător. Dar care cere statornicie în credință. Recomandările celor doi misionari ai ucenicilor, manifestă o atare credință, care vor fi plătite scump.

Prin numirea prezbiterilor (bătrâni, șefi, responsabili, îndrumători), mai intervine o noutate în comunitatea creștinilor, care va trebui să consolideze munca începută de misionari și să garanteze într-o formă stabilă, acea slujire pe care Paul și Barnaba au efectuat-o în vizitele lor și care se concretizează prin verbele: reînsuflețire, îndemn, încurajare și suportarea cu seninătate a încercărilor vieții. Acesta pare a fi un moment organizatoric și instituțional. Și, de fapt, așa și este. Fiecare comunitate are trebuință de o anumită structură, cu toate că preocuparea dominantă este pentru viață, de a trăi. Structura este în vederea viabilității, și nu poate fi înlocuit și nici sufocată. Alegerea se face după o perioadă de rugăciune și de post, pentru a fi recunoscută cu precizie voința lui Dumnezeu. În sensul acesta se poate spune că numirea vine de sus, nu de jos.

“Îi încredințară Domnului în care crezuseră.” După expresia textului, responsabili sunt numai cei încredințați Domnului. Însă lărgind noi această interpretare, noi toți responsabili și simpli membri ai comunității, suntem încredințați Domnului. Asta numai pentru a indica că Unica Autoritate este El, Domnul. Numai Lui trebuie să ne încredințăm, căci numai cu harul Păstorului Suprem putem înfrunta cu încredere viitorul. “După venirea lor, au adunat Biserica și au istorisit tot ce făcuse Dumnezeu prin ei, și cum deschisese neamurilor ușa credinței. Și au rămas destul de multă vreme acolo cu ucenicii.” (Fapte. 14, 27-28) Paul și Barnaba nu sunt niște lăudăroși, care să se laude cu cele săvârșite de ei, ci pur și simplu fac numai o dare de seamă, pentru că aici este vorba numai de a istorisi eficacitatea acelui Cuvânt propovăduit de ei, în calitate de simpli slujitori ai Cuvântului.

Noutate excepțională este și cea descrisă în Cartea Apocalipsului (lectura a II-a), în cea dintâi vedenie, dintre cele trei (cer și pământ nou; descrierea noului Ierusalim și cultul cel nou adus lui Dumnezeu în noua liturghie). Reînnoirea tuturor lucrurilor reprezintă împlinirea prorociei lui Isaia (Is. 65, 17). Este înlăturat răul, dispar suferințele, durerile, frica și moartea, adică toate acele elemente care au apăsat asupra lumii. În locul Babilonului, cetatea răzvrătită și îngâmfată, redusă la un morman de ruine, apare Ierusalimul, care este darul lui Dumnezeu.

De fapt, evanghelistul Ioan îl vede coborându-se din cer, deoarece rezidirea Ierusalimului este inițiativa divină, care încoronează istoria. Însuși Teilhard de Chardin, care a dedicat pagini de neuitat drumului înainte al omenirii spre “punctul Omega”, spune că la sfârșit va înceta continuitatea, va fi o ruptură. Numai intervenția gratuită a lui Dumnezeu, poate duce la îndeplinire forțările și aspirațiile cele mai mari ale oamenilor. Mai cu seamă că Ierusalimul încă mai există, însă acesta este un Ierusalim nou, pentru că este lucrarea lui Dumnezeu. Iar cetatea sfântă devine semnul Noului Legământ al dragostei “împodobită asemenea unei mirese, care se împodobește pentru mirele ei”. “Iată locuința lui Dumnezeu printre oameni.” Dumnezeu vine să sălășluiască în mijlocul poporului său.

Cel dintâi lucru pe care Dumnezeu – Mirele îl săvârșește, este de a usca lacrimile de pe fața miresei Sale. Odată cu dispariția morții din lume, lacrimile nu mai au nici o justificare. Fața, liberată de vălul lacrimilor, în felul acesta îl poate contempla pe Dumnezeu, care nu a creat moartea, pe acel Dumnezeu care a creat totul pentru a trăi, “ca să aibă viață”. Așadar, nemaiauzita noutate din această lume nouă, este că moartea nu mai are ultimul cuvânt. Vedenia pe care a avut-o Ioan evanghelistul nu este un vis, de natura acelor vise cu care se mai amăgesc oamenii. Cuvintele sale, bazate pe stânca fidelității față de Dumnezeu, nu pot fi folosite, așa ca un opiu sau ca un somnifer.

Spre a ne debarasa de orice iluzie în această privință, să ne fie suficiente cuvintele lui Isus de la Cina cea de Taină, după demascarea trădătorului înghițit de negurile nopții: “Poruncă nouă vă dau vouă, să vă iubiți unii pe alții”. Noul Legământ, pe care l-a pecetluit Domnul Cristos, cu propria Lui moarte și înviere, cuprinde o singură clauză, o singură angajare decisivă. În statutul ei de întemeiere, noua comunitate are un regulament: dragostea, care înlocuiește legea cea veche. Noua Lege este Cristos însuși, ca semn prea înălțat, care manifestă și exprimă dragostea lui Dumnezeu… În noua poruncă Isus nu cere nimic pentru El însuși, nici pentru Dumnezeu ci numai pentru om. Aici apare din nou faptul că Dumnezeu nu și-l acaparează pe om; din contra, acesta este un dinamism expansiv al dragostei universale a cărei valuri merg tot mai departe. (Mateos e Berreto)

Și asta nu-i o dragoste oarecare “… cum v-am iubit eu”. Norma nu mai este norma Vechiului Testament, adică “omul” (“să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”), ci dragostea lui Isus, o dragoste tradusă în comportare, în fapte și în gesturi concrete. Prin urmare, o dragoste creativă care nu se uită la meritele persoanei. O dragoste care să ajungă până la jertfirea vieții. O dragoste care se traduce în slujirea omului (puțin timp mai înainte Isus spălase picioarele ucenicilor). O dragoste care iubește sărăcia, starea simplă, micimea, nonviolența. O dragoste care să respecte libertatea, promovarea demnității, neadmiterea nici unui fel de discriminare. O dragoste dezarmată mult mai puternică decât ura.

Porunca cea nouă nu constituie numai sinteza Legii celei Noi, ci devine și distinctivul noii comunități: “Din aceasta vor cunoaște oamenii că sunteți ucenicii mei, dacă vă veți iubi unii pe alții”. Dragostea, care există printre ai săi, trebuie să fie vizibilă, și recunoscută de fiecare om. De aceea trebuie manifestată prin fapte asemănătoare cu faptele lui Isus, pentru că acesta va fi semnul distinctiv al comunității sale. Ceea ce învață ucenicii de la Maestrul lor, nu este o doctrină, ci o comportare. Ucenicii nu se vor putea deosebi printr-o cunoaștere deosebită, sau cel puțin ezoterică adică acea dragoste care poate fi înțeleasă numai de cei inițiați, și nici nu vor predica lumii numai o speculație asupra lui Dumnezeu.

Ei vor predica lumii posibilitatea dragostei și a unei noi societăți. Numai așa îl vor manifesta și-l vor face prezent pe Tatăl în lume. Isus vrea să creeze spațiul în care există dragoste, alternativa întunericului. De aceea porunca sa se referă la ucenici. El vrea ca să-și înființeze comunitate prin realizarea utopiei. Cu toate acestea El nu creează un grup restrâns, ci baza trebuincioasă misiunii în lume. Prima demonstrare a dragostei pentru lume, consistă prin a convinge că utopia este posibilă, că Dumnezeu este Tatăl, și că oamenii pot fi frații. (Mateos e Berreto)

Prin urmare dacă într-o comunitate lipsește acest semn distinctiv, care nu poate fi înlocuit cu observarea regulilor sau a constituțiunilor, se poate spune că acea comunitate și-a pierdut propria ei identitate și nu mai are nimic comun cu noutatea lui Cristos. Este o comunitate îmbătrânită, anemică. De aceea înainte de despărțire, Isus dă comunității Sale care trebuie să rămână, un statul precis și o identitate nouă. Am spus că cele scrise în Cartea Apocalipsului nu poate fi utilizat ca un somnifer, ca un fel de tranchilizant. Iată, că practicarea poruncii noi, anticipă într-un sens oarecare pe acest pământ, Ierusalimul ceresc. Realitatea viitoare nu va fi întru totul eterogenă, față de realitatea prezentă.

Va fi ceva complet nou sau va rămâne un element al continuității: dragostea. Ceea ce aici, pe pământ este calificat în dragoste, nu se va pierde ci numai se va transfigura… Atunci când ne vom afla în lumea cea nouă, fiecare dintre noi, va trebui să fie în stare de a recunoaște ceva din ceea ce am contribuit și noi la realizarea acestei împărății în persoana noastră. Porunca cea nouă se află la dispoziția fiecăruia dintre noi, care vrea să se familiarizeze și să se aclimatizeze chiar de pe acum, cu cerul cel nou și pământul cel nou.