Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a V-a din Post
Anul B (A, C)

Lecturi:
Ieremia 31,31-34
Evrei 5,7-9
Ioan 12,20-33

Ioan 12,20-33

Printre cei care au urcat să se închine de sărbători erau unii greci. Aceștia au venit la Filip, care era din Betsaida Galileii, și l-au rugat: “Domnule, vrem să-l vedem pe Isus”. Filip s-a dus și i-a spus lui Andrei, iar Andrei și Filip au venit și i-au spus lui Isus. Isus le-a răspuns: “A venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat. Adevăr, adevăr vă spun: dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult. Cine își iubește viața o va pierde; cine își urăște viața în lumea aceasta o păstrează pentru viața veșnică. Dacă îmi slujește cineva, să mă urmeze, iar acolo unde sunt eu va fi și cel care mă slujește. Dacă îmi slujește cineva, Tatăl îl va cinsti. Acum sufletul meu este tulburat și ce voi spune: Tată, salvează-mă de ceasul acesta? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!” Atunci a venit o voce din cer: “L-am preamărit și iarăși îl voi preamări”. Mulțimea, care stătea acolo și care auzise, spunea că a fost un tunet; alții ziceau: “Un înger i-a vorbit”. Isus a răspuns: “Nu pentru mine a răsunat vocea aceasta, ci pentru voi. Acum are loc judecata acestei lumi; acum conducătorul acestei lumi va fi aruncat afară, iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine”. Spunea aceasta ca să arate de ce moarte avea să moară.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Lucian Păuleț
FSC
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Dacă bobul de grâu nu moare

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Filosoful grec Socrate este considerat ca unul dintre cei mai înțelepți oameni din toate timpurile. Acest om care a trăit între anii 470 și 399 îC și-a dedicat viața demascării ignoranței, ipocriziei și a orgoliului la confrații lui atenieni și chemării lor la o radicală re-examinare a vieții. “Viața ne-examinată”, a spus el, “nu merită să fie trăită”. El a atacat opiniile populare cu privire la religie și politică și a căutat să îi aducă pe oameni la o mai bună înțelegere a virtuții, dreptății, pietății și a conduitei corecte. A atras mulți discipoli, în special din rândul tinerilor. Însă cei de la putere l-au arestat, l-au judecat și l-au condamnat la moarte. A fost acuzat de false învățături cu privire la stat, că a propagat idei revoluționare și a corupt tinerii din Atena. Familia și prietenii lui au dorit să intervină pentru a răsturna sentința dar el nu i-a lăsat. Avea opțiunea să plece în exil din Atena, dar nu a dorit. A acceptat în schimb să bea otrava și să moară. Generațiile următoare de greci au ajuns să îl considere pe Socrate un martir pentru adevăr. Ei au hotărât să nu mai persecute pe nimeni în baza convingerilor lui.

În timpul lui Isus grecii au ajuns unul dintre popoarele cele mai liberale în gândire din lume. Diferite tradiții religioase și filozofice au înflorit în mijlocul lor și au concurat pentru popularitate. Vedem în Evanghelia de astăzi că în mijlocul mulțimilor care au venit în Ierusalim pentru sărbătoarea Paștilor se aflau și câțiva greci. Nu le-a luat mult acestor greci să vadă că nu toate mergeau bine la Ierusalim. Astfel că au mers să îl vadă pe Isus. De ce au dorit oare să îl vadă? Deși Ioan a spiritualizat oarecum relatarea, dând astfel impresia că ei au venit pentru a căuta să fie primiți în “trupul” lui Cristos (Ioan 12,32), este mai probabil ca ei să fi venit pentru a-l avertiza pe Isus cu privire la gravitatea pericolului care îl înconjoară și a-i sugera să plece cu ei în Grecia, pământul libertății. Răspunsul pe care l-a dat Isus la cererea lor arată că era vorba într-adevăr despre moartea lui iminentă și că El a ales să rămână și să o înfrunte în loc să caute un mod de a scăpa.

Mulți oameni văd moartea ca pe o întrerupere a vieții și misiunii lor. Însă Isus a văzut moartea ca împlinirea vieții și misiunii Sale. De multe ori în trecut oamenii plănuiseră să îl prindă, dar Isus a scăpat întotdeauna din mâinile lor deoarece “nu venise încă ceasul Lui” (Ioan 7,30; 8,20). Acum însă a venit ceasul Său. “A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului… Dar ce să zic, «Tată, scapă-mă de ceasul acesta?» Nicidecum! Căci tocmai de aceea am ajuns la ceasul acesta” (Ioan 12,23.27). Isus folosește parabola bobului de grâu pentru a explica faptul că fugind de moarte atunci când vine ceasul, nu facem decât să ne limităm viața și misiunea (“rămâne singur”), în timp ce dăruindu-ne pe noi înșine până la moarte atunci când vine ceasul, o sporim (“aduce mult rod”). Astfel, Isus refuză în mod categoric să caute orice ajutor, uman sau divin, pentru a-și prelungi viața pe pământ dincolo de voința Tatălui Său. Glasul din cer confirmă că această decizie este într-adevăr voința lui Dumnezeu și că pentru Isus, slujitorul fidel al lui Dumnezeu, moartea și slava sunt într-adevăr două fețe ale aceleiași medalii.

Această relatare trebuie să fi constituit o încurajare puternică în credință pentru creștinii persecutați cărora le-a scris Ioan. Le arăta că doar prin supunerea lui Isus la o moarte nemeritată ei beneficiază de credință și mântuire. Dar apoi continua reamintindu-le cuvintele lui Isus că ucenicii Lui trebuie să meargă pe urmele Lui până la moarte. “Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. Dacă-mi slujește cineva, să mă urmeze pe mine, și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu” (Ioan 12,25-26). Unde este Isus? Este în slavă. Însă pentru a ajunge acolo a trebuit să treacă prin porțile morții în ascultare față de voința lui Dumnezeu. Aceasta este povestea. Aceasta trebuie să fie și povestea noastră.

 

* * *

 

A sunat ceasul

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Elinii veniți să se închine de Paște la Ierusalim nu l-au cunoscut pe Isus, dar au auzit vorbindu-se despre El. Dacă l-au cunoscut, aceasta se datorează predicării apostolilor, Veștii celei Bune care a ajuns până la ei. “Vrem să-l vedem pe Isus”, cer ei. Pentru Isus, cererea sună ca o bătaie de clopot: ceasul mult așteptat a sosit (cf. Ioan 2,4; 7, 6.8.30; 8,20). Este vorba de ceasul “Fiului Omului”, ceasul slăvirii Lui, strălucire a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său, revelată prin Patimile și Învierea Fiului. Găsind, după moartea lui Isus, mormântul gol, ucenicul “a văzut și a crezut”. Cererea păgânilor, sunând ca o recunoaștere a ceea ce poate El fi, implică așadar pentru Isus ceasul glorificării sale prin moarte și înviere.

Mica parabolă care urmează ilustrează aceasta: bobul de grâu, adică Isus, va aduce roade bogate străbătând moartea și va putea astfel reda viața tuturor oamenilor. Putem adăuga scurtei parabole pe cea a bobului de muștar (Marcu 4,30-32): sămânța care devine mai mare decât toate plantele din grădină, într-atât încât toate păsările cerului se pot adăposti în crengile ei. Inspirată de visul lui Daniel (Daniel 4,7-9), parabola din Evanghelie anunță accesul păgânilor în Împărăție. Însă, la fel ca și pentru Cristos, drumul lor către slava veșnică trece prin moarte și așa va fi pentru toți discipolii din toate timpurile. Dacă bobul de grâu nu cade în pământ și nu moare…

Aluzia la propria sa intrare în slavă, trecând prin moarte și înviere, tulbură sufletul lui Cristos, mai exact, întreaga sa persoană se cutremură. Scena pe care o relatează Ioan, petrecută între prieteni, este echivalentul agoniei din Ghetsimani așa cum o descriu Matei, Luca și Marcu.

Cuvântul lui Cristos “și ce voi spune” traduce intensitatea unei drame psihologice pe care evangheliile sinoptice o exprimă prin sudoarea de sânge. Cine va putea descrie cât de greu a atârnat pentru Cristos “ceasul”, “ceasul lui”, care tocmai a bătut?

El poartă pe umeri mântuirea tuturor oamenilor cu toată profunzimea și dramatismul ei. Însă chiar dacă acceptarea acestui “ceas” e spre slava Tatălui său, ea rămâne pentru Isus o aberație. Iar la rugăciunea sa de Fiu, într-una din puținele dăți în cea de-a patra evanghelie, se face auzit glasul Tatălui: “L-am preamărit și iarăși îl voi preamări”. În fața unui asemenea har, cu o revelație personală de o asemenea intensitate luminoasă, cum s-ar mai putea opune?

În pasajul acesta, “ceasul” lui Isus constituie centrul de interes. El va desemna împlinirea misiunii lui: revelație și mântuire. Toată existența lui Isus apare orientată către acest “ceas”. Gravitatea ceasului este desigur subliniată în chip incomparabil de adverbul “acum”: “Acum are loc judecata acestei lumi; acum conducătorul acestei lumi va fi aruncat afară”. De evenimentul care urmează atârnă întregul destin al omenirii. Ceasul lui Isus este ceasul judecății. Iar judecata are ca obiect adeziunea noastră, prin credință, la “ceasul” lui Isus, la misterul morții și învierii Domnului. Credința nu are doar minunile drept obiect, ci îmbrățișează întreaga taină a lui Isus ridicat în slavă și viu, mort și înviat.

Oare zilele sfinte în care intrăm vor fi pentru noi “ceasul” revelației și al mântuirii, așa cum au fost pentru Isus? După atâta vreme, “a venit ceasul”.

 

* * *

 

Moartea morții

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Câte știm despre moarte până în prezent este prea puțin. Din acest motiv ne umplem de spaimă în fața morții. Nu-i spusă chiar în zadar sintagma: Omul, cât trăiește, învață; la urmă, tot prost moare. Există o moarte de care ne temem și nu ar trebui să ne temem; aceasta este moartea trupească. Dar mai există o altă moarte, cea sufletească prin păcat, pe de altă parte, de care ar trebui să ne temem și nu ne temem.

De emoție, pe care o provoacă moartea trupească, a fost cuprins și Isus: Acum sufletul meu este tulburat, spune el ucenicilor; iar în grădina Măslinilor adaugă: Sufletul meu este trist de moarte (Mt 26,38). De ce era tulburat și trist? Știa doar că va învia; știa că după moarte este adevărata viață, viața veșnică; știa că Tatăl îl iubește, că orice-i va cere, îi va da. Isus știa multe în preajma morții sale și s-a cutremurat atât de mult. Referindu-se la moartea lui Isus, autorul Scrisorii către Evrei a spus: în zilele trupului său, el a adus, cu strigăt tare și cu lacrimi, cereri și rugăciuni către cel care putea să-l mântuiască de moarte și a fost ascultat pentru evlavia sa (5,7).

Cum a fost mântuit de moarte, dacă totuși a murit pe cruce? Nu de această moarte trupească se temea Isus, ci de moartea veșnică, de chinurile iadului, deși știa că nu va ajunge acolo, chiar dacă a luat asupra sa păcatele lumii întregi, dar sunt atât de groaznice încât trebuie să înfioreze orice suflet numai la gândul că cineva ar putea ajunge acolo, fiindcă acolo se simte groaza izolării totale de Tatăl, de izvorul a tot binele. Cristos a fost ascultat pentru evlavia sa, nu însă înainte de a gusta această groaznică izolare din partea Tatălui pe lemnul crucii, când a strigat cu glas puternic, cu lacrimi de sânge, cu cereri și rugăciuni în numele întregii omeniri: Eloi, Eloi, lama sabahtani? adică Dumnezeul meu, Dumnezeu meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mc 15,34).

Cristos s-a cutremurat și de moartea celor ce refuză credința în viața veșnică și o vor pierde; s-a cutremurat pentru a ispăși pedeapsa pe care o merită cei răi, dar care se căiesc de păcatele lor și își vor păstra viața (cea nouă) pentru viața veșnică, fiindcă, oricâtă pocăință am face, nu putem repara și cu atât mai puțin nu putem merita ceea ce este veșnic; s-a cutremurat Isus și pentru a îndulci chinurile morții noastre trupești, fiindcă, în mod obișnuit, cu cât ne apropiem mai mult de moarte, cu atât mai mult se trezește în noi dorința de a ști dacă vom supraviețui sau nu, fiindcă învățătura ateilor că o dată cu moartea, toate se termină, lasă emoții în orice suflet, și atunci dorim un semn prin care să fim convinși că există un dincolo.

Platon, marele filozof grec (428-342), susține preexistența sufletelor și, când un suflet intră într-un trup și se zămislește, apoi se naște copilul, noua ființă umană intră în viața aceasta ca într-un somn plin de visuri, uitând tot ce știa mai înainte, așa cum seara, când ne culcăm și dormim, uităm tot ce s-a petrecut în timpul zilei. Moartea este ca trezirea din somn la viața pe care o avea înainte de a se naște. Cartea tibetană a morților prezintă arta de a muri și conține o mulțime de informații cu privire la etapele ulterioare ale vieții de după moarte. Dar, dat fiind faptul că moartea este o experiență unică pentru fiecare individ – fiecare moare singur, fără martori, chiar dacă ar fi în jur mii de persoane, nici una nu-l poate însoți ca ghid. Din acest motiv omul caută mereu un semn venit de sus. Isus însuși a dorit acest semn de preamărire a numelui său în preajma morții și l-a obținut, nu numai pentru sine, cât mai ales pentru noi, prin glasul venit din cer, care a spus: L-am preamărit și iarăși îl voi preamări. Numele lui Dumnezeu este scris în însăși existența noastră prin Duhul Sfânt, Duhul vieții și Isus a primit garanția mântuirii noastre prin glasul venit din cer. Mulțimea care l-a auzit a zis: A fost un tunet. Alții ziceau: I-a vorbit un înger. Isus a lămurit sensul semnului: Nu pentru mine s-a făcut glasul acesta, ci pentru voi. Dat fiind faptul că semnul a fost pentru noi, glasul venit de sus nu s-a stins în negura veacurilor, el își face auzit ecoul până în zilele noastre. Nu cred că este om care să nu-l fi auzit sau să nu-l audă cel puțin o dată în viață, sub diferite chipuri (Exemple avem multe, îmi amintesc de prof. Dumitru Mărtinaș, autorul cărții Originea ceangăilor din Moldova, cum, pe când se afla la Buzău, într-o iarnă, mergând pe trotuar, a auzit un glas: Treci pe partea cealaltă! Fără să vadă pe cineva, strada fiind pustie, și-a continuat drumul, când aude din nou aceeași poruncă. A trecut strada și, pe partea trotuarului pe care mersese mai înainte a căzut de pe un acoperiș un țurțur de gheață cu zăpadă. L-ar fi omorât, dacă n-ar fi trecut dincolo). Un medic și profesor de filozofie, un om de știință, R. Moody, în cele două cărți ale sale, Viața de după viață și Noi lumini, aduce o mulțime de fapte care confirmă ecoul acelui glas din cer. Mulți dintre cei care au avut o moarte clinică și apoi au revenit la viață au povestit ceea ce au auzit și au văzut la începutul vieții de dincolo. Iată o mărturie: În timp ce totul începea să se întunece, am auzit un sunet pe care nu-l pot descrie; era ca un ropot de tobă, un sunet năvalnic, ca un torent care se prăvale printr-un defileu. Simțeam că urc, eram la aproximativ un metru deasupra trupului meu, astfel încât îl puteam vedea: eu eram acolo, iar oamenii încercau să mă reanimeze. Nu-mi era teamă. Nu sufeream. Pace totală. După o secundă sau poate două, parcă

m-am întors din nou și am luat-o iarăși în sus. Era întuneric, ca într-o vizuină sau într-un tunel; și apoi a apărut acea lumină strălucitoare. Era din ce în ce mai strălucitoare și am avut impresia că o traversez. M-am trezit dintr-o dată în altă parte, dincolo, învăluit într-o lumină aurită, foarte frumoasă. Nu reușeam să-i descopăr izvorul… venea de pretutindeni. Era și muzică. (din Noi lumini). Orice om revenit la viață dintr-o astfel de experiență, își trăiește viața altfel: bogată în fapte bune, ca să-și asigure un loc în viața de după această viață.

Spuneam mai înainte că în fiecare se aude ecoul acelui glas venit de sus într-o formă sau alta. Mulți nu au curajul să-și împărtășească experiența de teama de a fi socotiți paranoici și luați în râs. Chiar sfântul Paul, pe când povestea guvernatorului Festus și regelui Agripa experiența sa de pe drumul Damascului și acel glas: Saule, Saule, de ce mă prigonești? Festus s-a ridicat și a strigat: Paule, ești nebun! Învățătura ta multă te duce la nebunie! (Fap 26,24). Este adevărat că unii se pot înșela prin halucinații, dar nu putem și nici nu avem dreptul să punem la îndoială buna-credință a multora, de aceea spune William James: Nu este mai rațional să refuzi a crede, de teama de a te înșela, decât de a-ți întemeia credința pe speranța de a avea dreptate.

Din punct de vedere religios, Isus, vorbind despre moartea care aduce roade, nu face altceva decât să condamne moartea la moarte.

Savanții caută să învingă moartea prin știință. Este posibil? Este posibil, fiindcă nu există credință în moarte, ci știință; astfel, eu nu cred că voi muri, ci știu sigur. Moartea, fiind un adevăr de știință, de ce n-ar fi învinsă de știință? Oricum, până în prezent cheia succesului asupra morții o deține iubirea. Isus învinge moartea fiindcă Tatăl îl iubește deoarece îi preamărește numele; iar Isus îl iubește pe Tatăl

și-i împlinește voința mereu, întotdeauna. Aceasta ne-o arată toate lecturile de la Liturgia cuvântului de azi. Cunoscând iubirea care ne iartă, vom fi recunoscători prin iubirea care nu moare (lectura I-a); Isus s-a desăvârșit în iubire când, de pe cruce, a iertat chiar și pe călăi (lectura a II-a); pe cine cinstește Tatăl, acela învinge moartea; or, Tatăl îl cinstește pe Fiul și i-a dat biruință asupra morții.

Întrucât istoria sfinților ne arată că putem păși pe urmele lui Isus, iertând greșiților noștri, desăvârșindu-ne în iubire, avem toată siguranța că prin moarte vom trăi. Tatăl ne-a dat viața pământească prin creație; Fiul ne-a adus viața nouă prin întruparea sa și ne-o împarte prin sfintele taine, mai ales prin sfânta Euharistie, iar Sfântul Duh ne dă viață din viața sa care durează veșnic, spre gloria Preasfintei Treimi.

Să-l preamărim pe Tatăl, pe Fiul și pe Duhul Sfânt în toate zilele vieții noastre și Dumnezeu ne va preamări, ca să fim ca îngerii săi din ceruri, prin moartea și învierea lui Isus. Amin.

 

* * *

 

Vrem să-l vedem pe Isus

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Marilor autori antici (Eschil, Sofocle, Virgil, Ovidiu etc) și chiar celor mai moderni le putem cunoaște sufletul, îi putem vedea, din și în operele lor. Pe Isus îl putem cunoaște din capodopera scrisă cu proporiul sânge pe lemnul Crucii: Când voi fi înălțat, toate le voi targe la mine, la cunoașterea Mea și cine mă va cunoaște pe mine, îl va cunoaște pe Tatăl. Un tablou renumit îl prezintă pe Isus răstignit pe Calvar și în spatele crucii pe Tatăl care susține crucea. Vrea să spună că Tatăl însuși este răstignit cu Fiul pe lemnul revelației divine care devine smenul tăriei și puterii lui Dumnezeu (cf. Rom 1, 16).

Câțiva greci îl caută și vor să-l vadă pe Isus (In 12, 20-33). De obicei grecii caută înțelepciune (1Cor 1, 22). Structura lor religioasă este foarte raționalistă (dacă ne amintim de Teodicea lui Aristotel și Platon). Grecii antici respingeau învierea morților ca fiind nedemnă de om și chiar absurdă, fiindcă prin înviere ar însemna să-și reia trupul cu suferințele lui care constituie o povoară continuă în cârca rațiunii și apoi ar duce la o aglomerare atât de mare de oameni pe pământ că s-ar călca în picioare unui pe alții.

De ce s-a bucurat Isus la veste că grecii îl caută?

Venirea lor la Isus arată insuficiența rațiunii în fața misterelor vieții; că înțelepciunea lor este nebunie înaintea lui Dumnezeu, iar ceea ce ei consideră “absurd și nedemn” se arată înțelepciune divină prin Cruce (1Cor 1, 18-25) care va sta de-a pururi la temelia noii alianțe dintre Dumnezeu și oameni.

Bucuria lui Isus în fața acestui plan divin se transpune în rugăciune: Părinte, premărește numele tău!, adică: Preamărește Numele pe care tu mi l-au dat; «Și numele lui va fi Isus» (Lc 2,21). Isus cere premărirea numelui său prin înțelepciunea Crucii. Unei astfel de rugăciuni Tatăl îi răspune: L-am premărit și îl voi premări. L-a premărit în actul Întrupării și-l va premări în Misterul pascal, dându-i un Nume care este mai presus de orice nume, ca în Numele lui Isus să se plece tot genunchiul, al celor din cer, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt (Fil 2, 9 ș.u).

În numele lui Isus înțelepciunea lumii își va pleca ghenunchii. Acest adevăr îl exprimă Isus în cuvintele Acum s-a făcut judecata acestei lumi; principele neascultării va fi dat afară din inimile oamenilor și eu, prin ascultarea față de Tatăl de a urca pe Cruce, îi voi atrage pe toți la mine, la ascultare, adică la înțelepciunea inimii, la iubire, la cunoașterea iubirii Tatălui pe care a pus-o la temelia noii alianțe.

Iată, toată lumea s-a luat pe urma lui (In 12, 19), toți vor crede în el (id. 11,48). Teama iudeilor intuia forța Crucii lui Isus. Și, cum spune sintagma: «De ce te temi, de aceea nu scapi», fiindcă tocmai ei vor fi instrumetele inconștiente de care Dumnezeu se va folosi pentru ca toți să meargă după el, fiindcă L-au răstignit.

Orice nebunie are o doză mai mare sau mai mică de mister, pe când nebunia Crucii este atât de mare încât poate cuprinde un mister de necuprins, pe Dumnezeu în misterul iubirii sale. Misterul este acela care fascinează facultățile spirituale ale omului, care îl pune în contradicție cu sine însuși, așa cum spune cineva care privea la niște pachete mari și frumos ambalete: Nu mă interesează ce este în ele, dar vreau să știu. În fața misterului lui Cristos grecii nu puteau rămâne indiferenți: nu-i interesa, dar voiau să știe, să vadă, să acumuleze știința experimentală prin văz. Numai că înțelepciunea lui Isus, înțelepciunea Crucii fiind, nu se dobândește prin văz, ci prin credință. De aceea se pare că Isus nu le-a satisfăcut cerința. Evanghelistul nu amintește de nici un fel de întâlnire dintre Isus și greci. Isus i-a lăsat să-l vadă pe el prin ucenicii săi după învierea sa. Misterul ucenicilor le putea descoperi misterul său: înțelepciunea Crucii care își are izvorul din inițiativa lui Dumnezeu și se revarsă în lume prin darul credinței: Cine mă vede pe mine, îl vede pe Tatăl (In 14, 9). Descoperirea acestui mister începe pe Calvar odată cu despachetarea de trup. Tocmai pentru acest motiv al despachetării spune Isus că a sosit ceasul său, ceasul pătimirii glorioase din care orice grec, orice păgân, asemenea soldatului care i-a străpuns coasta, poate constata că mortul este mai mult de cât viu și poate proclama cu toată convingerea: Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu (Mt 27, 54; Mc 15, 39; Lc 23, 47).

Evanghelistul Ioan ține să facă această remarcă asupra glasului venit din cer, că nu era destinat lui Isus, care toate le știa, ci pentru cei care vor crede în El, ca să știe că Tatăl este sufletul tuturor faptelor lui Fiului, că le aprobă și se identifică cu ele. Alții n-au auzit acel glas datorită faptului că nu erau credincioși (cf. CBL p. 1384). Dacă grecii l-au auzit, n-au mai trebuit să insiste să-l vadă pe Isus, fiindcă au putut experimenta pe viu inferioritatea înțelepciunii lor, cu atât mai mult cu cât și zeii le cereau îmbrățișarea suferințelor pentru a ajunge la înțelepciune (cf. CBL p. 1779).

Lectura a II-a (Evr 5, 7-9) spune că Isus a învățat ascultarea și a devenit cauză de mântuire veșnică. A învăța înseamnă a afla ceva ce mai înainte nu se știa. Isus cunoștea ascultarea divină prin nașterea din veci din Tatăl, dar pe pământ, ca Fiul omului, a învățat ascultarea ca pocăință datorată păcatului. Ne având păcat, Isus nu cunoștea suferința, dar, ascultând din veci chemarea Tatălui, a luat asupra sa păcatele oamenilor și a învățat ce este ascultarea care aduce armonia frântă de păcat. «Păcatul înseamnă uitarea lui Dumnezeu și prezența creaturilor în mintea noastră, fără a le perecepe înțelesul, datorită căruia omul se mișcă pe terenul ateismului practic» (Tomas Spidlik, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 58). «Ceea ce este cel mai trist în această stare e că omul pierde încrederea în sine însuși. Este logic: cine nu crede în Dumnezeu nu crede nici în chipul său, care este omul. Păcătosul a pierdut simțul de a fi capabil să își stăpânrească singur propriile patimi» (id. 59). «Cel care a pierdut scumpă aducere aminte de Dumnezeu pierde și conștiința propriului păcat și este incapabil de a spune: Doamne Isus Cristoase, miluiește-mă pe mine păcătosul!. Ne putem închipui o nenorocire mai mare?» (id. p. 60). Dar, pentru a ajunge să înțelegem noi toate acestea, a trebuit ca Isus să învețe ascultarea, ca Tatăl să poată pune în inimile noastre legea noii alianțe și să nu-și mai amintească de păcat, așa cum ne-a făgăduit prin profetul Ieremia (Lectura I-a; 31, 31-34).

Sensul sufletului îl găsim în legea iubirii scrisă de Dumnezeu în inimă. Vechea alianță avea în vedere sensul trupului și se baza pe legea conservării naturale: Dacă vei asculta, îți voi înmulți neamul ca stelele cerului și ca nisipul de pe țărmul mării (Gen 22, 17). Noua alianță se bazeză pe cunoaștere, pe înlăturarea păcatului, a acelei structuri naturale despre care am amintit în duminica trecută, conform învățăturii sfântului Paul, omul se naște incomplet ca ființă voită de Dumnezeu, și se realizează prin propria trăire istorică bazată pe acea cunoaștere pornită din inimă, din iubire. Prin urmare, cuvântul spus de Isus: Tatăl meu lucrează și eu lucrez (In 5, 17) vrea să spună că iertarea nelegiuirii și uitarea păcatului fac parte din planul creației lui Dumnezeu și cere cooperare din partea omului. Conlucrarea omului își găsește plinătatea în Cristos, el este INIMA întregii omeniri în care a Dumnezeu a revărsat toate comorile înțelepciunii și ale ștoiinței (Col 2,3), prin el Dumnezeu este Dumnezeul inimii noastre și noi poporul său, așa cum bine o recunoaște Autorul Scrisorii către evrei (9, 11), că Isus a apărut în perofeția lui Ieremia ca preotul bunurilor viitoare și de sfântul Paul în Scrisoarea către corinteni când la Cina de taină a luat paharul, zicând: Acest pahar este noul legământ, în sângele meu și cooperarea noastră este recerută de Isus în continuare: Ori de câte ori veți face aceasta, s-o faceți în amintirea mea! (1Cor 11, 25).

«În timpul riturilor, misterele vieții și ale patimilor Domnului nu sunt doar comemorate, ci sunt prezente în misterele Bisericii, astfel că la Crăciun, Isus se naște cu adevărat și la Paști învie din morți [...], aici este vorba de retrăirea realității trecutului devenit veșnic. [...]. Din Euharistie, această misterioasă și eternă forță pătrunde, progresiv, în toate riturile și rugăciunile Bisericii, pentru că în toate, într-un anumit mod, Cristos este prezent» (Tomàs Spidlik, Izvoarele luminii, Ed. Ars Longa, Iași 1994, p. 469).

Doamne, Dumnezeul nostru, ne-am rugat la începutul acestei sfinte liturghii în care ne pregătim să împlinim porunca lui Isus de mai sus, te rugăm, ajută-ne să-l urmăm cu bucurie pe Fiul tău, care din iubire și-a dat viața pentru mântuirea lumii.

Dacă Isus și-a dat viața pentru mântuirea lumii, înseamnă că ne iubește și datoria noastră este să-l ascultăm, să-l urmăm cu bucurie, cu iubire și la rândul nostru să ne jertfim pentru mântuirea fraților noștri. Toate le facem când ne împărtășim, deoarece răspundem mereu alianței veșnice inițiată de Dumnezeu pentru mântuirea lumii.

 

* * *

 

A V-a duminică din Post (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Nimeni nu are o iubire mai mare decât cel care își dă viața pentru prieteni (In 15,13).

20 iulie 1941, un prizonier din blocul 14 din Auschwitz nu răspunde la apel: a reușit să fugă. Comandantul lagărului ordonă scoaterea a zece deținuți.

Dintre cei sortiți morții, unul izbucnește în plâns:

- Copilașii mei… soția mea…

Atunci, dintre deținuții înțepeniți în locurile lor, se desprinde hotărât numărul 16670 și cere:

- Eu nu am copii. Aș vrea să îl înlocuiesc pe tovarășul care plânge. A fost acceptat.

A fost aruncat împreună cu ceilalți în buncăr pentru a muri de foame. I-a însoțit pe colegii lui, unul câte unul, în ceruri, ușurându-i cu încrederea în Dumnezeu și cu rugăciunea.

La 14 august a fost exterminat cu o injecție de acid fenic și aruncat în cuptoarele crematoriului. Se numea pr. Maximilian Kolbe, franciscan polon, fondatorul Armatei Albe: două milioane de credincioși care doresc ca zâmbetul Mamei lui Dumnezeu să facă lumea mai umană.

În 1971, la Sfântul Petru, la beatificarea pr. Maximilian, cel mai emoționat era fostul sergent polon Francisc Gajownieczek, salvat de gestul de iubire maximă, apărut în lagărul morții din Auschwitz.

2. Tema

Isus moare din iubire față de toți oamenii.

3. Mesajul zilei

Isus moare din iubire.

- Inima poruncește deseori lucruri pe care mintea întârzie să le înțeleagă.

- Bunătatea, deseori, poruncește lucruri care depășesc dispozițiile legii.

- Cunosc un băiat la care a țipat învățătoarea, pentru că a vorbit în timpul orei. Ce spusese? Îl atenționase pe colegul său de bancă să nu se sprijine de spătarul scaunului, pentru că era o pată de cerneală. Normal, învățătoarea nu ar fi făcut lucrul acesta dacă ar fi știut motivul delictului. Dumnezeu ne vorbește în prima lectură despre o alianță nouă, nu scrisă pe sulurile Legii, ci în inimi: “Voi pune legea mea în sufletele lor, o voi scrie în inima lor”.

- Isus urma doar legea inimii, de aceea a intrat deseori în conflict cu conducătorii religioși evrei ai timpului său. Spuneau: “Nu îți este permis să ierți… Nu este permis să mergi cu cei răi etc.” În schimb, Isus mergea la cei care aveau cea mai mare nevoie de iubire. De aceea, a fost condamnat la moarte, ca trădător al religiei.

Isus moare pentru toți.

- Isus a avut conflicte cu conducătorii evreilor și pentru că nu putea înghiți discriminările religioase, morale și sociale: Dumnezeul cerului este Tatăl tuturor; toți oamenii sunt egali în fața Lui și frați între ei.

- Evreii, deținători ai adevăratei religii, făceau discriminări, de exemplu, cu păgânii idolatri.

- Isus, în schimb, i-a iubit și a vrut să îi aibă lângă el. La nașterea lui au venit magii; la Nazaret a lăudat văduva din Sarepta și pe Naaman sirianul; a spus că nu a găsit niciodată o credință atât de mare ca aceea a centurionului, care îi cerea cu umilință vindecarea slujitorului său; la picioarele crucii, primul care a îngenuncheat a fost conducătorul soldaților; din Ierusalim i-a trimis pe apostolii săi în toată lumea…

- Crucea lui Isus are patru brațe, câte puncte cardinale sunt. Acum, Isus vrea de la noi orice efort pentru a îndepărta orice contrast între creștini și necreștini; catolici și evangheliști; albi, negri și galbeni etc; între bogați și săraci; între nord și sud; între buni și răi.

În Evanghelia de astăzi, Isus își exprimă voința clară de a deschide ușile familiei lui Dumnezeu tuturor oamenilor care primesc cuvântul lui.

4. Exemple

Doar de la Dumnezeu poate veni curajul de a înfrunta tulburări și încercări numeroase, după cum ne demonstrează martirii creștini. Ne încredem doar în valorile supranaturale. Citim în “Actele canonizării” sfântului Carol Lwanga și ale celor douăzeci și unu de însoțitori, paji ai regelui Mwanga, în timpul persecuției din 1885-1887 în Uganda, că Kizito, cel mai tânăr dintre glorioșii martiri, cu puțin timp înainte de a fi condus la tortură, a zis că se teme că nu va rezista la durere, dar va reuși dacă prietenul Carol îi va ține strâns mâna. Acesta i-a ținut-o strâns cu bucurie, spunând: “Fii liniștit. Cu cealaltă mână mă țin de bunul Isus” (R. Francisco).

 

* * *

 

Este timpul deciziilor

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro

Deseori suntem surprinși, puși în încurcătură de evanghelii, mai ales de Evanghelia lui Ioan. Astfel este și cazul fragmentului evanghelic pe care l-am ascultat. Câțiva greci vor să îl întâlnească pe Isus. Merg la Filip și îi cer să le aranjeze o audiență la Isus. Filip merge la Andrei și împreună merg la Isus. Până aici, înțelegem. E ca un protocol, în care se merge pe cale ierarhica până la Isus. Filip și Andrei îi spun lui Isus despre greci și apoi… pierdem firul.

Pierdem firul pentru că Isus se lansează într-un monolog care nu are nimic de a face cu problema audienței. Nu le spune nici “nu”, nici “da” ucenicilor. Nu le spune nici că este prea ocupat sau să revină mai târziu. Cu totul în afara contextului, el le spune: “A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului”. Și continuă să le vorbească despre bobul de grâu care trebuie să moară ca să poată trăi din nou într-un alt mod, despre a-ți pierde viața ca să o câștigi.

Cei doi ucenici probabil că s-au uitat unul la altul întrebându-se ce fel de răspuns este acesta? Și “ce facem cu grecii nerăbdători?” Și aveau dreptate. Răspunsul lui Isus era ieșit din context. Așa pare, dacă nu știm ce presupune Ioan, și anume că Isus era într-o dispoziție sufletească deosebită, era foarte preocupat. Simțind planând asupra sa condamnarea la moarte, Isus ajunsese la punctul în care trebuia să ia o decizie și se luptă dacă să fugă sau să înfrunte moartea. Astfel, ca și cum nu ar fi auzit cererea celor doi ucenici, el își etalează teama și lupta din inima sa. Ceva apasă greu pe umerii lui, lucruri mult mai importante decat o banală cerere de audiență…

La acestea se gândea Isus când a fost întrerupt de cei doi ucenici. Va fugi și își va salva viața sau și-o va pierde și prin aceasta și-o va salva? Dar noi? Vom fugi și ne vom salva viețile sau ne vom pierde viețile ca să le regăsim apoi? Isus e chemat sa fie un bob de grâu care trebuie să moară pentru a trăi. Va accepta el aceasta? Și noi suntem chemați să fim bobul de grâu care trebuie să moară. Putem noi accepta aceasta?

Isus ajunge la concluzia că trebuie să accepte. Nu există altă cale de mântuire. Acela care își salvează viața o va pierde; acela care o va pierde și-o va salva (cf. In 12,25). Aceasta e calea pe care Isus o alege și care devine înțelepciunea noastră și moștenirea spirituală pe care ne-o lasă nouă. De aceea fragmentul evanghelic de astăzi ne provoacă și pe noi: ce alegem: să trăim sau să murim?

Dați-mi voie sa vă spun doua povești moderne care implică astfel de decizii. Există un bărbat pe care îl cheamă Sundar, născut în India, membru al religiei sikh, o religie păgână. El s-a convertit la creștinism și a decis să rămână în India pentru a fi misionar. Într-o după-amiază târzie, Sundar călătorea în munții Himalaia cu un călugăr budist. Era iarnă, era ger năpraznic și se apropia noaptea. Călugărul l-a prevenit pe Sundar că vor îngheța de frig dacă nu vor ajunge la mănăstire înainte de lăsatul serii.

Ei bine, pe când treceau pe o cărare îngustă deasupra unei stânci abrupte, au auzit un strigăt de ajutor. În prăpastie căzuse un om care își rupsese picioarele. Călugărul l-a avertizat pe Sundar: “Nu te opri. Dumnezeu a trimis asupra omului acestuia soarta aceasta. Trebuie să iasă din ea singur. Aceasta e tradiția budistă. Să ne grăbim înainte de a pieri și noi.” Dar Sundar a replicat: “Tradiția mea nouă de creștin îmi spune că Dumnezeu m-a adus pe mine aici ca să-mi ajut fratele. Nu pot să-l abandonez.” Astfel călugărul a pornit spre mănăstire prin zăpada care începuse să cadă din abundență. Dar Sundar a coborât pe stâncă până la omul cu picioarele rupte, a scos o pătură din rucsacul lui și a făcut din ea o legătură ca cele în care își poartă mamele copii in spate. L-a pus pe rănit în ea și a început urcușul anevoios spre cărare. După un timp îndelungat, ud până la piele de transpirație, a ajuns la cărare. Apoi a continuat prin nămeți și, în cele din urmă, aproape epuizat de oboseală dar încălzit de efort, a zărit luminile mănăstirii.

Dar s-a împiedicat și a căzut; însă nu de slăbiciune. S-a împiedicat de un obiect ce era chiar pe cărare. S-a aplecat într-un genunchi, a dat zăpada la o parte și a găsit trupul călugărului care murise înghețat atât de aproape de mănăstire. Și acolo, cu un genunchi în zăpadă, a spus cu voce tare cuvântul Scripturii pe care noi l-am auzit azi: “Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică” (In 12,25). Și a înțeles ce a vrut Isus să spună prin aceasta și s-a bucurat că “și-a pierdut viața” pentru altul.

Câțiva ani mai târziu, când Sundar avea și el ucenici, aceștia l-au întrebat: “Învățătorule, care este lucrul cel mai greu?” Sundar a răspuns: “Să nu ai nici o povară de purtat”. Nu se gândea numai la povara provocării, ci și la povara de a lua decizii, căci nimeni nu e cu adevărat om, cu adevărat viu, adevărat ucenic al lui Cristos decât dacă acel om, la un anume moment în viața sa, nu ia decizia de a-și pierde viața și astfel să trăiască. E decizia de a deveni un bob de grâu, cum ne spune evanghelia, de a-l prefera pe Dumnezeu în locul eu-lui egoist.

O altă variantă a temei evanghelice o găsim în filmul Rain Man. Cei care ați văzut filmul vă amintiți cum Tom Cruise joacă rolul unui vânzător egoist pe nume Charles Babbitt, iar Dustin Hoffman joacă rolul fratelui mai mare Raymond, un autist care fusese trimis la un azil pentru handicapați. (Filmul e inspirat din viața reală a lui Kim Peek, un geniu “handicapat”). Charlie Babbitt nici măcar nu știa că avea un frate mai mare căruia tatăl lor îi lasă moștenire 3 milione de dolari, în timp ce lui îi lasă doar un Buick vechi. Charlie încearcă să-l manipuleze și să-l înșele pe fratele său ca să îi ia jumătate din bani. La urma urmelor, ce ar face un autist cu 3 milioane de dolari, când el nu știa ce poate cumpăra cu 1 dolar? Dar în decursul filmului, aproape fără să vrea, lui Charlie începe să-i pese de Raymond. Și fără să-și dea seama, pentru prima dată în viață se gândește mai mult la altcineva decât la sine. Încet-încet, începe să moară pentru sine și să trăiască pentru Raymond. La un moment dat, trebuie să ia o decizie conștientă de renunța la sine pentru fratele său. Și devine un alt om, un om integru. Sau, cum spunem noi, și-a pierdut viața de dragul lui Raymond, numai ca să o găsească din nou.

Astfel, dragii mei, textul evanghelic pe care l-am ascultat, mai greu de înțeles la început, prinde contur, începe să aibă sens. Mai mult, ni se cere și nouă să ne alăturăm lui Isus, lui Sundar și lui Charlie Babbitt. Nu putem ocoli deciziile, nimeni dintre noi nu poate; putem eventual să le luăm în mod inconștient, căutând interesul egoismului nostru. Dar Evanghelia ne scoate din astfel de preocupări și ne obligă să ne punem întrebări: care sunt lucrurile care înseamnă atât de mult pentru noi încât am fi în stare să murim pentru ele? Cine sau ce este mai important chiar decât noi înșine? La ce trebuie să renunțăm pentru a trăi cu adevărat? De dragul cui am renunța la noi înșine? Vom încerca cu disperare să ne salvăm viețile până acolo încât le vom pierde?

Este timpul deciziilor. Despre aceasta ne vorbește evanghelia și de aceea o păstrăm în tradiția noastră și ne-o propune Biserica. Suntem provocați să dăm un răspuns la întrebarea fundamentală a vieții, care nu este întrebarea lui Hamlet, “A fi sau a nu fi”, ci aceea a lui Isus, “A iubi sau a nu iubi”, aceasta-i întrebarea.

 

* * *

 

Duminica 5 din Postul Mare (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Ioan 12, 20-33

Isus anunță moartea sa

20 În acel timp, unii dintre grecii* veniți la Ierusalim, să se închine de sărbătoarea Paștelui, 21 s-au apropiat de Filip, care era din Betsaida Galileii, și l-au rugat, zicându-i:

- Domnule, am vrea să-l vedem pe Isus.

22 Filip s-a dus și i-a spus lui Andrei; apoi Andrei și Filip i-au spus lui Isus. 23 Isus le-a zis:

- A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului. 24 Adevăr, adevăr vă spun că, dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur, iar dacă moare, aduce mult rod. 25 Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. 26 Dacă-mi slujește cineva, să mă urmeze pe mine, și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu. Dacă-mi slujește cineva, Tatăl meu îl va cinsti.

27 Acum sufletul meu este tulburat. 28 Dar ce să zic, “Tată, scapă-mă de ceasul acesta?”. Nicidecum! Căci tocmai de aceea am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!

Atunci din cer s-a auzit un glas: “L-am preamărit și încă îl voi preamări”.

29 Mulțimea care stătea acolo și care auzise glasul zicea că a fost un tunet. Alții ziceau: “Un înger i-a vorbit”. 30 Isus a zis:

«Nu pentru mine s-a auzit glasul acesta, ci pentru voi. 31 Acum are loc judecata lumii acesteia, acum stăpânitorul lumii acesteia va fi aruncat afară. 32 Iar eu, după ce voi fi înălțat de la pământ îi voi atrage la mine pe toți oamenii».

33 Vorbind astfel, arăta de ce fel de moarte avea să moară.

_________________________________________________________________________________

* Greci: Probabil că era vorba de persoane care nu erau evrei, însă care practicau religia ebraică.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Evanghelia după Ioan se împarte în două mari părți. De la capitolul 1 la capitolul 12 se numește “cartea semnelor” pentru că în mod deosebit sunt prezentate “semnele” lui Isus care revelează că el este Mesia, Fiul iubit al Tatălui. De la capitolul 13 la capitolul 21 se numește “cartea ceasului” pentru că în mod deosebit se insistă asupra faptului că a sosit “ceasul” lui Isus.

Textul pe care-l avem astăzi este luat din capitolul 12 al evangheliei după Ioan, adică de la sfârșitul “cărții semnelor” și dând curs deja la “cartea ceasului”. Întregul capitol 12 în mod clar vrea să arată că glorificarea lui Cristos se realizează prin moartea sa.

La prima vedere pare că textul prezintă diferite elemente un pic dispersate. Există diferite forme de a-l structura. Aici propunem o împărțire în trei părți:

- Versetele 20-22: cererea de a merge la Cristos.

- Versetele 23-26: “prețul” care se plătește pentru a ajunge la Cristos.

- Versetele 27-33: posibilitatea de a ajunge la Cristos.

Vom analiza pe scurt fiecare din aceste părți.

Atunci când evanghelia vorbește că unii greci voiau să-l vadă pe Isus se poate înțelege în două forme: ori că erau realmente greci din naștere, religie și cultură (păgâni sau neamuri), ori că erau evrei care trăiau în afara Ierusalimului și aveau cultură greacă. Textul nu precizează. Important este că ei doresc să-l vadă pe Isus și pentru aceasta se adresează unuia dintre discipolii săi, lui Filip, care după aceea îi spune lui Andrei și astfel amândoi îi spun Domnului. Este interesant de observat că atât Filip cât și Andrei sunt nume de origine greacă. Relatarea nu relatează deloc dacă acești greci s-au întâlnit sau nu cu Isus… Important este de a ține cont că în Ioan “a dori să vadă” înseamnă “a dori să creadă”.

În partea a doua a relatării, în aceasta de a înțelege “prețul” care se plătește pentru a ajunge la Domnul, ne sunt prezentate trei parabole mici.

- Prima este cea a bobului de grâu în versetul 24. Aici apare clar că moartea este un eșec numai în aparență. Bobul de grâu dispare, se putrezește, însă dă loc unei plante care crește și care dă mult mai multe boabe de grâu. În sens strict “eșecul” ar fi ca bobul de grâu să nu moară. Tot așa, este necesar ca Isus Cristos să moară pentru a ajunge la glorie, așa cum este necesar ca discipolul lui Cristos să moară pentru a ajunge și el la gloria lui Cristos.

- A doua parabolă mică este în versetul 25. Am putea-o traduce cu o întrebare: ce este mai important: a asculta de Cristos sau a ne îngriji de propria viață?; ce este mai important: motivele vieții mele sau propria viață? Răspunsul este clar chiar dacă este greu de trăit…

- A treia parabolă mică este în versetul 26. Poate fi intitulată parabola slujitorului. Aici se conjugă două verbe care exprimă foarte bine realitatea unui slujitor autentic: a sluji și a urma pe stăpânul său. În cazul nostru e vorba de a-l sluji și a-l urma pe Isus Cristos pentru a fi acolo unde este El și, ca motivație veșnică, a ține cont că Tatăl din ceruri ne va răsplăti.

Partea a treia este cea mai compactă și mai clară. În versetul 27 apare echivalentul din evanghelia după Ioan al agoniei lui Isus în Ghetsemani din evangheliile sinoptice. Ceea ce avem aici este traducerea verbului grecesc din NT tarássein, care înseamnă “a fi tulburat”. În Isus e vorba de o tulburare psihologică, dar mai ales de o tulburarea spirituală. Isus în natura sa umană are ispita de a se depărta de drumul de ascultare față de Tatăl, însă nu cade pradă ispitei. Acceptă voința lui și-i cere Tatălui să arate lumii puterea sa prin intermediul său. Se aude după aceea în mod surprinzător glasul de confirmare al Tatălui așa cum s-a auzit la Botez (cf. Mc 1,11) și la Schimbarea la Față (cf. Mc 9,7). Glasul este pentru cei care doresc să creadă în Isus. Relatarea culmină cu certitudinea că Isus îi atrage pe toți la sine, în felul acesta îi smulge Satanei prada sa și se transformă în realizator al mântuirii noastre.

Pentru a ține cont: Verbul tarássein a apărut deja în In 11,3 în relatarea morții și învierii prietenului Lazăr și va apare din nou în In 13,21 înainte de anunțarea trădării lui Iuda, în care deja intrase diavolul (cf. In 13,21).

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 16,25; Mc 8,35; Lc 9,24; Mc 1,11; Mc 9,7.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “glorie, a glorifica, glorios”.

Întrebări pentru lectură

- Pentru ce sunt multe persoane în Ierusalim?

- Cine sunt cei care se apropie de Filip?

- Ce face Filip?

- Cum începe răspunsul lui Isus?

- Ce înseamnă mica parabolă a bobului de grâu?

- Ce reflecție face Isus în privința vieții?

- Care trebuie să fie atitudinile slujitorului autentic al lui Isus?

- Ce i se întâmplă lui Isus după ce rostește aceste cuvinte? De ce reacționează astfel? Pentru ce a venit Isus în lume? Care este misiunea sa?

- Ce se aude în acest moment?

- Ce înțeleg cei care sunt prezenți?

- Pentru ce s-a auzit glasul Tatălui?

- Ce i se va întâmpla diavolului?

- Ce va face Isus atunci când va fi înălțat pe Cruce?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce implică pentru mine astăzi fraza: “Vrem să-l vedem pe Isus”?

- Vreau realmente să-l văd pe Domnul? Vreau să cred în El și în Cuvântul său?

- Am atitudinea lui Filip și a lui Andrei care-i duc lui Isus grija față de acești frați care vor să-l vadă?

- Aduc alte persoane la întâlnirea cu Domnul?

- La ce mă invită astăzi mica parabolă a bobului de grâu? Ce valorează mai mult pentru mine: ascultarea față de Cristos sau viața mea? Ce se află pe primul loc în scara mea de valori: motivele vieții mele sau propria mea viață?

- Îmi este frică să “mor” știind că în realitate este moarte pentru viață?

- Pentru care lucruri trebuie să mor astăzi ca să se împlinească în mine ceea ce ne învață această mică parabolă?

- Îmi este frică de eșec; de eșecul real, de eșecul aparent…? Pentru ce-mi este frică?

- Sunt realmente hotărât să-l urmez pe Domnul și să fiu slujitorul său autentic?

- În ce situații din viața mea mă simt tulburat așa cum ne este prezentat astăzi însuși Isus?

- Sunt capabil să învăț de la Isus să caut mereu voința Tatălui chiar dacă e dureroasă și este dificilă? Sau mă las ispitit cu ușurință de evadare și de superficialitate?

- Ascult eu glasul Tatălui care-mi confirmă mântuirea pe care mi-o aduce dăruirea Fiului?

- Mă las sedus de către diavol sau colaborez cu Isus care-l “aruncă afară”?

- Privesc la Crucea lui Isus ca la garanția mântuirii și a vieții veșnice?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru momentul de rugăciune propunem un text din Documentul Final de la Aparecida care vorbește despre tineri:

“Tinerii și adolescenții constituie marea majoritate a populației din America Latină și Caraibe. Ei reprezintă un potențial enorm pentru viitorul Bisericii și al popoarelor noastre, ca discipoli și misionari ai Domnului Isus. Tinerii sunt sensibili ca să descopere chemarea lor de a fi prieteni și discipoli ai lui Cristos. Ei sunt chemați să fie “santinelele dimineții”, implicându-se în reînnoirea lumii la lumina Planului lui Dumnezeu. Ei nu se tem de sacrificiu și nici de dăruirea vieții lor, dar se tem de o viață fără sens. Prin generozitatea lor, ei sunt chemați să slujească pe frații lor, în special pe cei mai nevoiași, cu tot timpul lor și cu viața lor…

Ca discipoli misionari, noile generații sunt chemate să transmită fraților lor tineri, fără nici o deosebire, curentul de viață care vine de la Cristos și s-o împărtășească edificând Biserica și societatea”.

(Documentul de la Aparecida, 443)

Trebuie observat că apar multe din temele pe care le-am meditat în textul din această duminică: Planul lui Dumnezeu, sacrificiul, dăruirea propriei vieți, etc.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza textul biblic pe care-l medităm astăzi un exercițiu frumos poate să fie repetarea frazei acelor greci, “am vrea să-l vedem pe Isus”, alături de situații din viața cotidiană în care credem că este mai necesar:

- Am vrea să-l vedem pe Isus în chipul celor mai săraci…

- Am vrea să-l vedem pe Isus în mijlocul muncii anevoioase de fiecare zi…

- Am vrea să-l vedem pe Isus…

- Am vrea să-l vedem pe Isus…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- A folosi în mod constant în rugăciunea personală iaculatoria biblică: “Am vrea să-l vedem pe Isus”.

- A integra în viața mea spirituală verbele: a sluji și a urma pentru a fi un autentic discipol misionar al lui Isus.

Propuneri comunitare

- A comenta în grupul tău de tineri dificultățile care există în ambientele voastre pentru a valoriza în mod corespunzător viața pe care ne-o aduce Cristos.

- A alege un domeniu concret pentru a exprima, în mod concret împreună cu alți tineri în acest Post Mare, dorința de a-l sluji pe Cristos în frații mai săraci, așa cum ne amintește numărul din documentul de la Aparecida pe care l-am folosit pentru textul de la Rugăciune.

 

* * *

 

Înainte de cruce…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Mai grav decât suferința, este gândul suferinței

Normal noi ne gândim la Isus pe cruce. Două lecturi de astăzi (a doua și pagina Evangheliei) ne prezintă un punct de vedere inedit: Cristos înainte de cruce. Adică, ce a simțit gândindu-se la Pătimirea proprie. Este ceva care ne interesează în deaproape. Într-adevăr noi toți experimentăm că gândul la suferință (când aceasta este numai anunțată sau imaginată) este ceva teribil.

Scrisoarea către Evrei ne prezintă un cadru de un dramatism impresionant. Isus plânge și se cutremură la perspectiva morții. Simte teama. Se roagă și stăruie la Cel care ar putea să-l scape de acea încercare înspăimântătoare. Strigă și varsă lacrimi arzătoare. Dar să ascultăm această declarație: “Cristos, în zilele vieții sale pământești, a oferit rugăciuni și cereri cu strigăt puternic și lacrimi spre Cel care putea să-l elibereze de la moarte…” Isus nu înfruntă proba decisivă ca un erou neînfricat. Este un fiu ascultător, dar care refuză partea eroului pe care noi adesea i-o atribuim.

Eroul se așează la o distanță de neatins. El, în schimb, vrea să se manifeste ca un frate apropiat de noi. Unul care încearcă temerile noastre, trece prin frica noastră. Pe Calvar Cristos va fi dezbrăcat, i se va lua îmbrăcămintea. Dar adevărata despuiere este aceasta. El însuși care smulge de pe sine armura, înfățișarea cucernică. Și apare slab, fragil, lipsit de apărare, speriat.

O durere “scandaloasă”

Mă conving tot mai mult că suferință armonioasă, frumoasă la vedere nu există. Și, dacă există, nu este o adevărată suferință, ci teatru. Știu că uneori o găsim scrisă și descrisă în cărți. Dar aceea este numai o carte pătată de cerneală, nu de sânge. Este o mare diferență. Durerea, atunci când atinge anumite culmi, apare mereu “scandaloasă”, oribilă la vedere. Îmi dau seama cum se poate cânta (și geme, natural) purtând crucea. Dar nu este posibilă purtarea crucii umflând pieptul sau luând poze edificatoare. Numai în slăbiciune, nu în forță, este posibilă purtarea crucii.

Isus când observă profilându-se pe orizontul său linia neliniștitoare a Calvarului, nu suspină cucernic: urlă. Se poate aplica la El ceea ce p. David M. Turoldo a spus despre Iob: “Nu mai este o gură: este o rană, o crăpătură vie; și nu mai este un cuvânt, este un răget. Acesta nu mai este o un glas de om…” Probabil prietenii lui Iob ar fi pretins să pună și în gura lui Cristos cuvinte pioase, “exemplare”. Și în schimb nu. Gura sa scoate “strigăte puternice”. Și înainte de a muri, aerul va fi sfâșiat de strigătul său. Noi am dori ca Omul durerilor să ne dea răspunsuri. În schimb pe buzele sale găsim numai întrebări teribile, începând cu cea mai răscolitoare: “Pentru ce m-ai părăsit?”

Glasul lui Cristos primește și exprimă disperarea noastră, protestele noastre, chinurile și dubiile noastre, revoltele noastre. Și este mângâietor să ne gândim că acele “strigăte puternice” nu s-au stins încă, ci sunt în continuu alimentate de durerea tuturor torturaților de pe pământ. Fiul lui Dumnezeu ne împrumută glasul său când gâtlejul nostru este de acum uscat. Ne împrumută lacrimile sale atunci când ochii noștri s-au ars până la uscarea izvorului de plânsete. Numai în El “gemetele mele devin rugăciune, în El singurătatea mea regăsește o prietenie, și noaptea mea o pătrunde cu Lumina sa de nelipsit” (Turaldo).

O ofertă suferită

Dar Cristos – urmând același text din Scrisoarea către Evrei – lasă să se întrevadă posibilitatea de a face din durerea noastră o ofertă. “O ofertă suferită”, cum a spus cineva. Desigur, liturgia suferinței nu este ca aceea convențională, cu rituri și formule fixate dinainte. Este o liturgie neprevăzută, pentru care ne regăsim mereu nepregătiți; nu urmează reguli fixe, și cuvintele nu se pot învăța dinainte. Adesea suntem constrânși să facem ceea ce nu voim.

Dar este și un aspect pedagogic în suferință. Fiul, într-adevăr, “a învățat ascultarea din cele ce a pătimit”. Educația crucii este dureroasă, și totuși necesară, de neînlocuit. Ascultarea din partea Tatălui nu constă în dispensarea lui Isus de la încercarea înspăimântătoare, ci în transformarea suferinței în cale de mântuire. În textul grec este asonanța singulară între două verbe care nu se poate traduce în italiană: patehein-matehein. Adică, suferind se învață. Durerea transformă pe om (iată adevărata ascultare a rugăciunii).

Toate acestea, însă, încă odată, sunt posibile numai “în Cristos”. Așa cum notează de fapt A. Vanhoye, “transformarea care s-a realizat în El nu este o transformare individuală a unui om izolat, ci transformarea omului, comunicabilă fiecărui om”. Datorită lui Cristos, ascultarea, docilitatea totală față de Dumnezeu, devine și iubire fraternă pentru oameni. Durerea acceptată din iubire devine astfel sacrament de fraternitate, școală a umanității.

Complicații pentru o audiență

Relatarea din Evanghelie prezintă un demers mai degrabă descumpănitor. Se deschide, într-adevăr, cu o cerere de audiență. Este prefigurată un fel de anticameră oficiată de secretarii Andrei și Filip. În mod normal persoanele se apropie de Cristos direct, fără introducere. Întâlnirea, atunci, este simplă și bucuroasă. Aici, în schimb, sunt unii Greci “simpatizanți” care bat o cale diferită, un pic mai complicată. Cea a “cunoștințelor, a intermediarilor.

Pentru ei pare că Isus trebuie să iasă afară, treptat, dintr-o întreagă serie de învelișuri, să înceapă de la aceea a faimei care îl învăluie de acum. Totuși evanghelistul uită să prezinte concluzia acestor tratative laborioase dintre Greci și Filip, apoi între acesta ultimul și Andrei, și în fine între acești doi discipoli și Învățătorul. Isus apare ca absent, cu totul ocupat de gândurile Pătimirii iminente. Ioan nu va vorbi despre agonia din Getsemani. O anticipă aici.

În acest punct pare să înceapă Pătimirea. Să încercăm, atunci, să schițăm și acest al doilea cadru. Isus este profund neliniștit, tulburat. “De acum sufletul meu este tulburat” Și chiar nesigur: Ce trebuie să spun: Tată, salvează-mă din acest ceas?” Aceasta este, cu adevărat, ultima ispitire a lui Cristos. Încă odată Isus nu reușește să intre în suferință senin. Se simte nesigur, șovăitor. Ca logodit cu încercarea care trebuie să vină. Strivit sub greutatea crucii, pe care încă n-a luat-o în spate, dar care este insuportabilă și numai în gând.

Până în momentul prezent declarase că încă nu a venit ora. Însă așteptarea, treptat scadența se apropie, este mereu mai chinuitoare. Acum anunță că ora a sosit în mod iremediabil. Chiar și El, ca mulți dintre noi, se zbate între dorința de a o grăbi și, totodată, să întârzie cât mai mult posibil. Potirul este amar tocmai pentru că este sorbit încet, picătură cu picătură, și pare că nu se mai ajunge la fund. “Dar pentru aceasta am ajuns la această oră”. “Ajunge la acel punct decisiv, în care vrea și alege liber ceea ce nu vrea; în care se abandonează liber în aceasta în fața căruia totul se revoltă în El; în care El, cu toată libertatea acțiunii proprii, se scufundă în pătimirea pură” (A. Von Speyr).

Destinul sămânței

Isus, totuși, indică două ieșiri în drama sa: rodnicia sacrificiului; glorificarea. Primul aspect este ilustrat de parabola bobului de grâu: “În adevăr, în adevăr vă spun: dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur; dacă însă moare, aduce mult rod”. El este sămânța care a căzut pe pământul nostru arid. Sămânță destinată să străpungă crusta, să moară pentru a încolți. “Nici o viață nu este posibilă fără rod, și nici un rod nu este posibil fără moartea seminței” (A. Von Speyr).

Noi înșine suntem rodul acelei semințe. Într-adevăr recolta pe care Dumnezeu o seceră prin moartea Fiului este o recoltă de fii.

Chiar și roadele pe care le culegem noi sunt rodul său. Celălalt aspect este cel al glorificării. În perspectiva specifică a lui Ioan, glorificarea nu este altceva decât manifestarea iubirii: gloria de a iubi! La fel este și pentru noi: mișcarea descendentă de asimilare a seminței care moare sub pământ” devine o mișcare ascendentă de transformare glorioasă. Desigur, ne este foarte greu să acceptăm acel paradox: “Cine își iubește viața o pierde și cine își urăște viața în această lume, o va păstra pentru viața veșnică”. Adică, este greu să recunoaștem că viața nu ne aparține nouă.

Dar și Biserica trebuie să moară pentru sine. Cea de la început, pentru a trece la păgâni, a trebuit să moară pentru tradițiile proprii și practicile iudaizante. În același mod Biserica de astăzi, nu poate evita, dacă vrea să se deschidă pentru ceilalți, să retrăiască acest mister al morții și învierii. Pentru ea, înălțarea și forța de atracție (“Eu, când voi fi înălțat de la pământ, voi atrage pe toți la mine”) nu va putea fi desigur scena lumească.. Audiența pentru Greci și pentru toți cei de departe poate fi acordată numai în despuierea de toate podoabele fastuoase. Este greu ca anumite “veșminte” să permită “vederea” lui Isus Răstignit, așa cum ne este cerut de mulți care se apropie cu încredere.